• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:06

Jan2023

KISS

@toilet duck
Na een defrost gaat je Amber full speed verder om het water weer op temperatuur te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSmrt8jhX7IQ-2h_nrIi9b6yBM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGN0Bh3B0my1uF86Pfy8DCFN.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-01 17:33
@Jan2023 Bij mij draait de Amber sowieso nu de hele dag wel op 90hz, dat is niet gek bij deze omstandigheden toch?

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:30
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:46:
@Jan2023 Bij mij draait de Amber sowieso nu de hele dag wel op 90hz, dat is niet gek bij deze omstandigheden toch?
@toilet duck
als hij continu op 90hz draait denk ik niet dat dat normaal is.
hier draait hij nu op het moment niet maar hooguit met deze temperatuur rond de 61hz

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
camel1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:49:
[...]

@toilet duck
als hij continu op 90hz draait denk ik niet dat dat normaal is.
hier draait hij nu op het moment niet maar hooguit met deze temperatuur rond de 61hz
Dat kan je natuurlijk niet zo onderling vergelijken. Misschien is jouw warmtevraag wel totaal anders dan die van @toilet duck

@toilet duck
Wat wel raar is dat ie dat intermitterend doet en tussendoor ook stopt (rond middernacht en zojuist).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• camel1987
@SebastiaanPs
Als jou warmtepomp bij deze temperatuur nu ongeveer 2+ een hele dag op vol vermogen moet draaien denk ik niet dat er iets goed zit in of je afgifte systeem of je isolatie van je complete woning.
Of het heeft echt wat te maken met de evohome dat kan uiteraard ook nog ( schijnt toch niet echt lekker te werken met de warmtepompen.)

[ Voor 24% gewijzigd door camel1987 op 03-01-2026 15:00 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dan heb je niet veel reserve meer als het nog kouder wordt.
Hoe hoog stook je de watertemperatuur?

Zit zelf ergens rond de 60 Hz en water op 32 graden voor de vloer

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
camel1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:59:
@SebastiaanPs
Als jou warmtepomp bij deze temperatuur nu ongeveer 2+ een hele dag op vol vermogen moet draaien denk ik niet dat er iets goed zit in of je afgifte systeem of je isolatie van je complete woning.
Of het heeft echt wat te maken met de evohome dat kan uiteraard ook nog ( schijnt toch niet echt lekker te werken met de warmtepompen.)
Het kan dan ook zo zijn dat de warmtepomp te klein is gekozen. Maar in het geval van @toilet duck zie je dat de warmtepomp tussendoor ook stopt en dat is wel raar, komt door de Evohome?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• toilet duck
Ik heb de vertraging (M9.9) een stuk 'aggressiever' en laagdraaitijd maximaal gezet, en het lijkt te werken. Inmiddels een run van bijna 2 uur en nog steeds bezig. HS schakelt vooralsnog niet meer uit terwijl er nog warmtevraag is. Ben benieuwd wat er na 180 minuten gebeurt.

@camel1987 @SebastiaanPs @Jan2023 Dank voor het meekijken.
Per punt:
- Dat de warmtepomp stopt komt zeker door de Evohome. Ik had de thermostaat een tijdje uit om eea te testen en de ruis eruit te krijgen, toen stopte de compressor niet.
- Huidige TC setpoint (middels stooklijn) is 29.5. Doordat de Amber continu even uit is, wordt dit setpoint niet gehaald. Huis is wel netjes op termperatuur. Ik vermoed dat de Amber terug gaat moduleren zodra setpoint gehaald is.
- Huis is volgens mij juist goed geïsoleerd. Bouw 2008, weinig warmteverlies normaal gesproken; als de Amber niet draait, loopt de temperatuur alsnog heel langzaam terug (avond/nacht bijvoorbeeld).
- Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Amber te weinig capaciteit heeft. In het 'tussenseizoen' heeft de Amber binnen no time overshoot op lage TC setpoints op 36hz
- Wat ik me zelf nog voor kan stellen, is dat de debiet van de vloerverwarming niet goed staat. Passen deze symptomen eerder bij te weinig flow of bij te veel flow?

• toilet duck
Extra info:
- Ik heb TC setpoint tijdelijk verhoogt (naar 35) en ik zie TC direct moeiteloos oplopen. Wel bij 90hz overigens. Kortom: hij kan prima meer leveren, maar doet dat toch niet.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Continue is wel hoog hoor. Wat hij dan bij -7c doet weet ik niet, maar je huis zal dan meer warmtevraag hebben.

Hier met de 120 draai ik op 43/36Hz, vanaf 30 minuten na een defrost.

• toilet duck
Get!em schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Continue is wel hoog hoor. Wat hij dan bij -7c doet weet ik niet, maar je huis zal dan meer warmtevraag hebben.

Hier met de 120 draai ik op 43/36Hz, vanaf 30 minuten na een defrost.
Mijn TA zegt -13.5. Wat ik apart vind is dat de Amber em makkelijk omhoog trekt als ik hogere tc setpoint instel. Ik maak me dus niet zo'n zorgen over nog kouder weer. Maar vreemd vind ik het wel...

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Mijn TA zegt -13.5. Wat ik apart vind is dat de Amber em makkelijk omhoog trekt als ik hogere tc setpoint instel. Ik maak me dus niet zo'n zorgen over nog kouder weer. Maar vreemd vind ik het wel...
Tambient -13,5c ? En het lokale weerstation zegt waarschijnlijk nu tussen -2c en +2c (gezien de weerkaart van NL). Heb je lucht kortsluiting? Tambient Sensor die in de koude outflow luchtstroom hangt?

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-01 20:26
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Als je Ta sensor niet goed is en denkt dat het ipv 2 graden, -13.5 graden is, dan snap ik die 90hz wel.
De vraag is dus, hoeveel wijkt de Ta af tov werkelijke temperatuur?

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• toilet duck
@Get!em @isalenedean Ik zal er eens op letten of TA structureel zo afwijkt en geef het sowieso mee aan de monteur die volgende week langskomt.

Maar dan nog: waarom haalt de Amber setpoint niet, terwijl hij duidelijk voldoende capaciteit om hogere tc te halen als ik deze nog hoger zet?

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:28:
@Get!em @isalenedean Ik zal er eens op letten of TA structureel zo afwijkt en geef het sowieso mee aan de monteur die volgende week langskomt.

Maar dan nog: waarom haalt de Amber setpoint niet, terwijl hij duidelijk voldoende capaciteit om hogere tc te halen als ik deze nog hoger zet?
Als Tc wel meebeweegt maar niet naar setpoint gaat, kun je eens kijken of de sensor TC wel de juiste temperatuur meet.
Je hebt dezelfde leverancier en ook dezelfde inrichting met buffer vziw. Zit je sensor TC toevallig gemonteerd thv de P1 pomp?
Ik heb de mijne daar weggehaald toen ik ongeveer vergelijkbare 90Hz perikelen had. Ik heb de sensor verplaatst naar een stuk buis nabij het buffervat (dus uitgaand buffervat tot aan p1 pomp). Daar met aluminiumtape, tiewraps (en evt geleidingspasta) vastgezet. Daarna geïsoleerd met de bekende tape.

Als je een buffer hebt, kun je Tc waarde eens vergelijken met Tui waarde? En Tuo?. Met mengbuffer zou TC gelijk moeten zijn aan Tui.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 03-01-2026 19:48 ]

• toilet duck
Get!em schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Als Tc wel meebeweegt maar niet naar setpoint gaat, kun je eens kijken of de sensor TC wel de juiste temperatuur meet.
Je hebt dezelfde leverancier en ook dezelfde inrichting met buffer vziw. Zit je sensor TC toevallig gemonteerd thv de P1 pomp?
Ik heb de mijne daar weggehaald toen ik ongeveer vergelijkbare 90Hz perikelen had. Ik heb de sensor verplaatst naar een stuk buis nabij het buffervat (dus uitgaand buffervat tot aan p1 pomp). Daar met aluminiumtape, tiewraps (en evt geleidingspasta) vastgezet. Daarna geïsoleerd met de bekende tape.
Klopt inderdaad. Dank voor de concrete tip. Zoiets ben ik ook van plan, en dan ook tv1 erbij in het buffervat (of ernaast, weet ik even niet meer). Dan kan ik buffervat aanzetten wat weer positief effect zal hebben op werking p1 bij 'milde stookseizoen'.

• toilet duck
Get!em schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Als je een buffer hebt, kun je Tc waarde eens vergelijken met Tui waarde? En Tuo?. Met mengbuffer zou TC gelijk moeten zijn aan Tui.
Tijdens de lange tc run van zojuist was TUI consequent 0,5/0,6 graden hoger dan TC. Buiten de run gaan ze niet gelijk op en verschillen de waardes flink.

Komt dat overeen met wat jij bedoelt met 'tc gelijk aan tui'?

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Tijdens de lange tc run van zojuist was TUI consequent 0,5/0,6 graden hoger dan TC. Buiten de run gaan ze niet gelijk op en verschillen de waardes flink.

Komt dat overeen met wat jij bedoelt met 'tc gelijk aan tui'?
Als Tc tijdens run lager is dan Tui , meet de TC sensor te laag. Ding verplaatsen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-01-2026 20:22 ]

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Klopt inderdaad. Dank voor de concrete tip. Zoiets ben ik ook van plan, en dan ook tv1 erbij in het buffervat (of ernaast, weet ik even niet meer). Dan kan ik buffervat aanzetten wat weer positief effect zal hebben op werking p1 bij 'milde stookseizoen'.
Volgens de theorie moet Tc sensor in dat scenario IN het buffervat, en TV1 op de buffer naar vvw leiding (liefst voor p1 pomp).

Echter twee dingen:
De gebruikte buffer heeft vziw geen ingang voor een sensor.
De buffer mengt zo erg, dat Tc nooit hoger wordt dan TV1, en het dus feitelijk weinig zin heeft. De buffer moet dan wel echt parallel staan. In een parallel scenario waarbij de aanvoer met t-stuk is aangetakt ipv in en uit.

Wij hebben scenario A. Voor TV1 scenario, wil je inrichting C. Maar gezien de bij ons gebruikte p1 pomp slecht instelbaar is (niet pwm), ga je D of E krijgen als je alleen de leidingen aanpast.

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

• Get!em
  • Niet online
Voor mezelf heb ik bedacht dat ik die C nog ooit eens laat realiseren. Voorlopig draait t hier prima. Maar bij TC 28c moet mijn Tuo 32C worden. Ik kan dus 4c winst halen door scenario C te maken. 4C lagere TUo levert theoretisch 4 x 2% COP winst op.

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-01 20:23
toilet duck schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Inmiddels gevonden in je eerdere post:

[...]

Ik ga hier nog wel wat mee spelen, maar mijn hoop begint langzaam weg te ebben. De settings zoals jij ze hebt, halen bij mij niets uit. Compressor draait ongeveer 55 minuten, dan 5 minuten uit. Enzovoort. Dat patroon is nu al de hele dag zo bezig.

Of, realiseer ik me ineens terwijl ik dit type, zouden er vandaag dan ineens defrosts draaien om het uur die mijn beeld kleuren? Niet zo gek met dit weer natuurlijk... Maar ik vermoed van niet - timestamps corresponderen precies met HS schakelingen. 8)7
Met dit weer zouden het heel goed defrosts kunnen zijn.

Hier draait de boel rustig en behalve de defrosts heel continu. Heb je wel voldoende warmtevraag? Wij hebben hier alles per kamer geregeld via de evohome en als in de ochtend alleen de eetkamer en de badkamer worden verwarmd, dan gaat de Amber na verloop van tijd uit omdat ie de warmte niet kwijt kan. Ondanks dat er een buffervat tussen zit. Als er later op de dag meer vraag is dan draait ie mooi continu. Dit soort verschillen zijn een beetje eigen aan het systeem. Evohome regelt de warmte waar en wanneer je het wilt en dat leidt tot verschillen in de warmtevraag. Maar als je er een beetje van af kunt blijven is het best rustig te krijgen.

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-01 20:23
RlfG schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:20:
Ik heb de handleidingen en discussies goed doorgeplozen (dank voor de uitgebreide toelichtingen), maar toch nog een vraag.

De situatie is als volgt: Het gaat om een all-electric systeem met 100% vloerverwarming, een buffervat van 100 liter en een warmwatervat van Itho. Het buffervat is parellel aangesloten en er zit een losse pomp op p1, met een mengventiel om de temperatuur in de vloer constant te te houden.

Op zich werkt dat prima. De warmtepomp draait vrij rustig, de temperatuur in het buffervat kan wat fluctueren en het mengventiel stuurt dat bij naar 33 graden. Alleen merk ik nu dat bij defrosts of tijdens het warm maken van het tapwater de temperatuur in het buffervat soms flink terugloopt. Dat zou helemaal niet erg zijn als niet p1 bleef lopen, waarmee kouder water in de vloer wordt gepompt. Het zou beter zijn als de pomp op p1 even pauze houdt totdat het vat weer een beetje op temperatuur is.

Nu de vraag: Is er een instelling op de amber waarmee ik dat voor elkaar kan krijgen?
Dankzij de tip van @Degast opgelost en geen koude voeten meer. Als door een legionella-run of defrost de temperatuur in de buffer te ver terugzakt onderbreekt een temperatuurschakelaar de voeding naar de pomp op P1. Totdat het water weer warm genoeg is. Werkt perfect.

En ik ga nog een paar maanden nadenken over hoe dit moet gaan werken bij omschakelen naar koelen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDht4VH82sH-1BF9KOEG38eXKm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHxnVO0iG2N3f4UHbD3r5r4H.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:45
Leuk dat dat werkt!

• Degast
(had t wel verwacht, maar toch)

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 14:03
Hmm, heb ineens vanuit het niets een S02 en S10 storing. De amber loopt afgelopen weken als een zonnetje, maar nu ineens een flow problem. Kan het niet echt verklaren. Hierbij de log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFKJzihdIMA6XHIO7s9HyKMJlBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LKxgwyPhFiOhKKlkx3RDaOTr.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee? Als ik op deze code zoek in dit topic, dan wordt er vooral ontluchten genoemd. Dat lijkt me niet van toepassing.

Zou het iets met de sneeuw kunnen maken?!

Nog een update: ik denk ook dat de vorstbeveiliging alle water eruit heeft laten stromen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15dbUhyD62E07-5swexpnCktR6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kddRoRDfhzuwIdVPdjbPvVC6.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi klote, kan er nu ook niet heen want ben niet thuis.

[ Voor 65% gewijzigd door darkfujita op 04-01-2026 04:54 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:06
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 03:08:
Hmm, heb ineens vanuit het niets een S02 en S10 storing. De amber loopt afgelopen weken als een zonnetje, maar nu ineens een flow problem. Kan het niet echt verklaren. Hierbij de log:

[Afbeelding]

Iemand hier ervaring mee? Als ik op deze code zoek in dit topic, dan wordt er vooral ontluchten genoemd. Dat lijkt me niet van toepassing.

Nog een update: ik denk ook dat de vorstbeveiliging alle water eruit heeft laten stromen: [Afbeelding]

Sterkte! Ik heb er bij mij een vulautomaat en een waterstop vulslang aan gehangen, zodat iig. drukverlies nooit de reden is dat de WP in storing valt...Er zijn wat verhalen (niet Amber specifiek) dat een overdrukventiel zomaar de reden kan zijn van wat drukverlies.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-01 20:03
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 03:08:

[Afbeelding]

Nog een update: ik denk ook dat de vorstbeveiliging alle water eruit heeft laten stromen: [Afbeelding]

Hoe staan de vorst beveiliging instellingen?
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU8ALi0670h6B4Wv8-6UYgOURr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AppOfFcAASLlcepe4TXY2TcH.jpg?f=fotoalbum_large
Want het is al apart dat je vorstbeveiligers de boel leeg laten lopen. Als deze goed ingesteld staan.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• tonwes99
bommer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:16:
Deze:
[Afbeelding]
Want het is al apart dat je vorstbeveiligers de boel leeg laten lopen. Als deze goed ingesteld staan.
Maar... de pomp draait toch niet bij een S02/S10 storing, dan doen die instellingen er toch niet toe?
(ervan uitgaande dat de volgorde was eerst S02/S10, daarna de vorstbeveiliging. Als ik de Tc grafiek zie, dan moet er warm water in het systeem hebben gezeten/gestroomd en lijkt dit de volgorde te zijn geweest)

[ Voor 23% gewijzigd door tonwes99 op 04-01-2026 08:24 ]

• Get!em
  • Niet online
Iemand zijn amber al uit moeten graven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyYQuUmB5H8JqpWFgEI6LoOyGFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH9LPyrv3q73xv5vrMbIF7Vv.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
Nee, valt me best mee, de antraciet steentjes, icm met plaatsen voor muur en beetje warmte dat ie zo nu en dan toch uitstraalt maken het geen issue. Is hier ook net boven 0 (maar wel erg wit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEGbFlqs4xL14RK0Yxi_1b6a2qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/752nwpyuOxadQXhy0kgDu7JP.jpg?f=fotoalbum_large
Had wel wat sneeuw geschept maar dat was voor de slee baan en niet omdat t nodig was.

[ Voor 56% gewijzigd door Degast op 04-01-2026 10:09 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hoge pootjes zorgen hier voor voldoende clearance 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpG9CLXJvwJlsB9f8kifA5_2Szg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D92PJZeV1v2mClqIEF9jvut2.jpg?f=fotoalbum_large

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Degast
Allemaal precies hetzelfde smelt patroon bovenop. Haha.

• bommer
tonwes99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Maar... de pomp draait toch niet bij een S02/S10 storing, dan doen die instellingen er toch niet toe?
(ervan uitgaande dat de volgorde was eerst S02/S10, daarna de vorstbeveiliging. Als ik de Tc grafiek zie, dan moet er warm water in het systeem hebben gezeten/gestroomd en lijkt dit de volgorde te zijn geweest)
Die grafiek heeft een tijd spanne van 12 uur!
Dus ik vid het logischer dat eerst de vorst beveiliging heeft aangesproken en als gevolg daarvan de S02/S10 melding komt.
En die temperatuur afname is helemaal niet raar in de grafiek. Zie hier in mijn grafiek daalt de temperatuur ook snel in een paar uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUTye7GshGO2xSx4b9gZgYRSxxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cEmdgXpTck9uCodb9nEGhJGA.png?f=fotoalbum_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-01 20:06
Hier draait hij ook nog als een zonnetje. Heb hem wel al een keer sneeuwvrij gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnWgIsv9ya_faDuSGDzK_iqAMbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awU0EzuvR27xAhDz0Hfyu1gf.jpg?f=fotoalbum_large

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
tonwes99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 06:37:
[...]

Sterkte! Ik heb er bij mij een vulautomaat en een waterstop vulslang aan gehangen, zodat iig. drukverlies nooit de reden is dat de WP in storing valt...Er zijn wat verhalen (niet Amber specifiek) dat een overdrukventiel zomaar de reden kan zijn van wat drukverlies.
Hoe werkt dat met een vulautomaat wanneer je vorstbeveiliging ingeschakeld zou worden? Dan blijft het water gewoon lopen vanuit de kraan en vriest is het slechtste geval dan niet uiteindelijk alsnog je warmtewisselaar stuk?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• darkfujita
Update van de S02/S10 errors:

De druk was er inderdaad helemaal af. Geen gekke dingen te zien in huis of rondom de Amber. Alles uitgezet en netjes bijgevuld naar 1,8bar. alles aangezet en lijkt nu weer allemaal normaal te werken.

Heel raar dit zeg, ik snap niet wat er ineens anders zou zijn. Het was nou niet perse kouder dan vorige dagen oid.

@bommer Hierbij ook de vorstbeveiliging settings, heb deze niet zelf aangepast en zijn standaard (dan wel ingesteld door Stoker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PqWJTY2_MZWW4totqp0pX20BeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we7EEOnVowgQG4eI2kP5uG4C.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee wat het uberhaupt had kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door darkfujita op 04-01-2026 13:24 ]

• tonwes99
Razor109 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Hoe werkt dat met een vulautomaat wanneer je vorstbeveiliging ingeschakeld zou worden? Dan blijft het water gewoon lopen vanuit de kraan en vriest is het slechtste geval dan niet uiteindelijk alsnog je warmtewisselaar stuk?
Tja - ik hoop dat het waterslot dit als lek detecteert, maar ik zou er niet op vertrouwen.... Andersom, zodra het water van 12oc lang genoeg langs de vorstbeveiliging gaat, sluit deze zichzelf weer...

• tonwes99
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:21:
Update van de S02/S10 errors:

De druk was er inderdaad helemaal af. Geen gekke dingen te zien in huis of rondom de Amber. Alles uitgezet en netjes bijgevuld naar 1,8bar. alles aangezet en lijkt nu weer allemaal normaal te werken.

Heel raar dit zeg, ik snap niet wat er ineens anders zou zijn. Het was nou niet perse kouder dan vorige dagen oid.

@bommer Hierbij ook de vorstbeveiliging settings, heb deze niet zelf aangepast en zijn standaard (dan wel ingesteld door Stoker):
[Afbeelding]

Enig idee wat het uberhaupt had kunnen zijn?
geleidelijk Drukverlies, onder drempelwaarde, daardoor wp uit, daardoor geen pomp, daardoor s02/s10 fout, daardoor temperatiirverlies bij je wp, daardoor vorstbeveiliging

• darkfujita
tonwes99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:26:
[...]

geleidelijk Drukverlies, onder drempelwaarde, daardoor wp uit, daardoor geen pomp, daardoor s02/s10 fout, daardoor temperatiirverlies bij je wp, daardoor vorstbeveiliging
Ja, ik snap de oorzaak gevolg reactie, maar waarom zou ik geleidelijk drukverlies krijgen? Dat is toch wel gek zonder enige aanleiding lijkt me?

• bommer
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ja, ik snap de oorzaak gevolg reactie, maar waarom zou ik geleidelijk drukverlies krijgen? Dat is toch wel gek zonder enige aanleiding lijkt me?
Lucht, misschien een oorzaak. Was hij helemaal drukloos? Of alleen heel laag

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb dit ook al eens gehad en had vorst beveiliging vergelijkbaar met bovenstaand screenshot van @bommer staan. Ik kreeg het idee dat de pomp gewoon te lang niet aansloeg in de nacht en dat die setting dus eigenlijk genegeerd werd

• darkfujita
bommer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Lucht, misschien een oorzaak. Was hij helemaal drukloos? Of alleen heel laag
Helemaal drukloos inderdaad. Nouja laten we hopen op een eenmalige error!

• tonwes99
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Kan een kleine oorzaak zijn, een koppeling op een plek waar je het lekken niet merkt, buiten of in de kruipruimte, een overdrukventiel dat net wat te enthousiast werkt, veel oorzaken.

Dat kun je maanden niet merken, je expansievat vang tenslotte de eerste liters op, totdat je systeem zelf leeg raakt.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
darkfujita schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Helemaal drukloos inderdaad. Nouja laten we hopen op een eenmalige error!
Ik had dit 1e kerstdag met een ander merk monobloc, daar heeft de vorstbeveiliging gewoon gestort tijdens pompbedrijf. (Hoogst waarschijnlijk) het tutje is door harde wind en -7C die nacht gewoon afgekoeld tot 4C en gaat afstorten.
Vorstbeveiligers zonder bijvulautomaat werken averechts lijkt wel.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Razor109 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Precies andersom: het water blijft lopen, de boel vriest dus niet stuk en blijft op druk zodat de warmtepomp zonder errors weer aan de slag gaat.

Zonder vulautomaat is er geen garantie dat de wisselaar leeg is voor hij bevriest en start de WP waarschijnlijk niet meer op wegens te weinig druk en/of lucht in de circulatiepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:56
Ik had ook dat ineens de s02 en s10 errors waren opgetreden, echter zonder dat er water was geloosd. Wel met volledige stop vasn het systeem. Heeft een dag geduurd voordat het huis weer op temp was. Samen met Joris waren we er zo uit, te weinig flow in het soutterain. En mogelijk dat het komt doordat ik een 1bar drukvat heb wat blijkbaar regelmatig deze storingen geeft. een 0,5 bar is vergevingsgezinder blijkbaar. Nu heb ik ook een continue en minimaal drukverlies, en misschien was het deze keer té laag mogelijk, maar waarschijnlijker dat ik mijn VVW in het soutterain teveel had geknepen.
Waarom het souttereain knijpen? Het wordt daar erg warm (lees 23/24 gr) en op de begane grond, met héél veel glas en openslaande deuren etc. is het dan 21,5 gr. Ik heb de voet ventielen uiteindelijk maar langzaamaan dicht gedraaid. Mogelijk dus wat te ver.... De diameter van de aanvoer naar de begane grond VVW zijn iets kleiner dan die van de VVW in het soutterain. Moet hier nog eens naar gaan kijken hoe eea op te lossen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
Proton_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Precies andersom: het water blijft lopen, de boel vriest dus niet stuk en blijft op druk zodat de warmtepomp zonder errors weer aan de slag gaat.

Zonder vulautomaat is er geen garantie dat de wisselaar leeg is voor hij bevriest en start de WP waarschijnlijk niet meer op wegens te weinig druk en/of lucht in de circulatiepomp.
Interessant, dan is de werking anders dan ik me had bedacht. Ik dacht dat het gehele systeem hoger dan de kleppen gewoon zou leeglopen bij evt stroomuitval.

Maar de Callefi handleiding geeft inderdaad ook aan het systeem altijd onder druk te houden ook tijdens aftappen. Dat is nieuw voor mij. Heeft iedereen hier zo een vulautomaat ertussen zitten bij de Amber? @Carboy54 is dat ook het advies van Itho?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqdyjWmPqgrLmtuv5YHgQaaHFLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJfzgHppQVUI3EUAHkxcR1h9.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Degast
Proton_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Vulautomaat op je SSW zodat wat je bijvult ook warm is? Hoe koud is water uit de kraan?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:41
Razor109 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Interessant, dan is de werking anders dan ik me had bedacht. Ik dacht dat het gehele systeem hoger dan de kleppen gewoon zou leeglopen bij evt stroomuitval.

Maar de Callefi handleiding geeft inderdaad ook aan het systeem altijd onder druk te houden ook tijdens aftappen. Dat is nieuw voor mij. Heeft iedereen hier zo een vulautomaat ertussen zitten bij de Amber? @Carboy54 is dat ook het advies van Itho?

[Afbeelding]
Nee in de regel wordt dat niet toegepast maar wel soms een welkome aanvulling. Met alleen de beveiliging voorkom je wel een kostbare kapot gevroren warmtewisselaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• darkfujita
wowly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:11:
Ik had ook dat ineens de s02 en s10 errors waren opgetreden, echter zonder dat er water was geloosd. Wel met volledige stop vasn het systeem. Heeft een dag geduurd voordat het huis weer op temp was. Samen met Joris waren we er zo uit, te weinig flow in het soutterain. En mogelijk dat het komt doordat ik een 1bar drukvat heb wat blijkbaar regelmatig deze storingen geeft. een 0,5 bar is vergevingsgezinder blijkbaar. Nu heb ik ook een continue en minimaal drukverlies, en misschien was het deze keer té laag mogelijk, maar waarschijnlijker dat ik mijn VVW in het soutterain teveel had geknepen.
Waarom het souttereain knijpen? Het wordt daar erg warm (lees 23/24 gr) en op de begane grond, met héél veel glas en openslaande deuren etc. is het dan 21,5 gr. Ik heb de voet ventielen uiteindelijk maar langzaamaan dicht gedraaid. Mogelijk dus wat te ver.... De diameter van de aanvoer naar de begane grond VVW zijn iets kleiner dan die van de VVW in het soutterain. Moet hier nog eens naar gaan kijken hoe eea op te lossen.
Ah, ja dat zou het evt. Ook nog kunnen zijn. Heb hier ook over nagedacht. Beetje zelfde situatie hier (lange schuifpui op het zuiden, met beetje zon in de winter is het al snel 23/24 graden binnen). Dus woonkamer flink geknepen (1l/m), maar gang/wc gelaten (dus hier ging de flow omhoog). Ook bovenverdieping niet aangeraakt (dus hier nu ook stuk hogere flow). Want; wilde iets hogere temperaturen op de boven verdieping. Denk dat de totale flow (onder aan de streep) vrijwel zelfde is gebleven (want andere lussen veel hogere flow).

Echter nooit storingen gehad, en alleen nu. Ik verwacht eigenlijk dat het systeem te lang niet aan was gegaan en dat dat de vorstbeveiliging heeft geactiveerd (icm sneeuw / wind etc.)

Ook check ik met regelmaat op lekkages en de druk op de verdeler is altijd zelfde gebleven.

• Degast
Maar waarom is dan je vorstbeveiliging niet aan gegaan.

De vorstbeveiligings kaders aangepast volgens advies TS. (Iets eerder "aan" dus dacht ik)

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8KkYsPBVFnsRE2tqn15vuEjpJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNlcf51anRSi2v6yRHZsOmp2.png?f=fotoalbum_large

Defroste de Amber maar wat vaker! Haha :+
Nee lijkt of Defrosts een beetje een noodzaak kwaad zijn. Bij andere merken wat ik lees net zo.

[ Voor 44% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2026 19:06 ]

• darkfujita
Degast schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:21:
Maar waarom is dan je vorstbeveiliging niet aan gegaan.

De vorstbeveiligings kaders aangepast volgens advies TS. (Iets eerder "aan" dus dacht ik)
Die zijn toch juist wel aangegaan? Systeem was leeg.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:05:
Extra toelichting Software V2.29 en de Eeprom update.

Sinds een paar dagen is de laatste update uitgekomen voor de Ambers. Wij (@Carboy54 en ik) hebben veel vragen gehad over de veranderingen en wanneer deze update dan uitgerold gaat worden.

Hieronder een overzicht:

V2.29
1. Instellingen voor de vorstbeveiliging zichtbaar gemaakt:
[Afbeelding]

2. 1e vorstbeveiliging:
Is op dit moment alleen actief op de Amber in de stand-by stand (groene knop staat dan uit)

[Afbeelding]

3. 2e vorstbeveiliging:
Is actief wanneer bv de houtkachel is aangeweest en de WP tijdens vorst een paar uur niks gaat doen; de waterpomp EN compressor gaan aan om het water in het systeem kort te verwarmen. @Stoker , dit kost toch veel kw's? Nee ongeveer 0,2kWh per nacht:

[Afbeelding]

Ons dringende advies:
De vorstbeveiligingen werken met de Tui (watertemp) en de Ta (buitentemp). De Tui geeft standaard een paar graden hoger aan dan de Ta (ook na uren uitstaan); dus ook de temperatuur in de Caleffi's'! Zet de standaard Itho instellingen een paar graden naar boven, bijvoorbeeld zoals bovenstaande foto. Hiermee voorkom je dat de temperatuur in de Caleffi vorstbeveiligingskleppen in de buurt van die 3graden komen.

4. Temperatuurbereik warmtepomp (dus zonder Backup):
Zoals @bommer hierboven ook al heeft geschreven; het bereik is vergroot, zie hieronder.
[Afbeelding]

Ter vergelijking met de vorige versies. (hierna dit plaatje graag niet meer laten zien :9 )
[Afbeelding]

EEPROM update april '24
De Amber-serie heeft een vorstlint in de bodembak van de buitenunit zitten, handig om ijs te voorkomen, alleen niet zo handig dat hij voorheen permanent aan stond onder de Ta<5*C (en dan 100W+).

Voor en na de update:
[Afbeelding][Afbeelding]
De nieuwe update zorgt ervoor dat het lint alleen aan gaan tijdens, en 10 minuten na een defrost.

Eeprom versies Amber 65 en Amber 95:
[Afbeelding][Afbeelding]
De meeste gebruikers hebben nog geen update ontvangen, dit doen wij gefaseerd, juist om ook deze informatie vooraf te kunnen bundelen. Wanneer je wel de Eeprom update hebt ontvangen, let er dan op dat je de JUISTE software selecteert, er zit verschil in de software!!

:> :>
Ik zat even te zoeken of ik de juiste vorst beveiliging conform deze post had ingesteld (door Itho, die hem het laatst heeft ingesteld), maar het hele menu item mist in mijn 2.29 iii

De enige die ik kon vinden was deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bItToF3A5cSP71uBeusxYsyds9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUbvTgxPGAjEhiRTDfPws0ig.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
darkfujita schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Die zijn toch juist wel aangegaan? Systeem was leeg.
Ja, bedoelde niet de caleffi s maar dat de Amber even water laat circuleren, of aan gaat.

• Degast
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik zat even te zoeken of ik de juiste vorst beveiliging conform deze post had ingesteld (door Itho, die hem het laatst heeft ingesteld), maar het hele menu item mist in mijn 2.29 iii

[Afbeelding]
Huh!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bommer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:16:
[...]

Deze:
[Afbeelding]
In hoeverre zou je het daadwerkelijk draaien van de vorstbeveiliging ook terug moeten zien in de andere sensoren? Ik zie bijv dat deze nacht de waterflow slechts 1 keer is aangeweest, er was geen warmtevraag, maar het was wel duidelijk ver onder nul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tQC-1yNVp4lJbeTl6Ib1AbclUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1QJGCRkUdRt8NpoOMv91HAYq.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:16:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een 2.26 daar had je die keuze voor defrosts nog.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Dat lijkt mij een 2.26 daar had je die keuze voor defrosts nog.
Er staat toch echt 2.29 iii in het informatie scherm. En de Itho vertegenwoordiger en monteur (Jeffrey en Dennis uit jouw regio) hebben het geïnstalleerd, dus dat zou goed moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 05-01-2026 09:55 ]

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Er staat toch echt 2.29 iii in het informatie scherm. En de Itho vertegenwoordiger en monteur (Jeffrey en Dennis uit jouw regio) hebben het geïnstalleerd, dus dat zou goed moeten zijn.
Geen vorstbeveiliging en wel defrost instellingen eruit omdat ze niet functioneren is voor mij 2.26. Geen idee wat Itho bij jou gefixed heeft.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Geen vorstbeveiliging en wel defrost instellingen eruit omdat ze niet functioneren is voor mij 2.26. Geen idee wat Itho bij jou gefixed heeft.
Ik heb wel het onderhoudsmenu als laatste, die dus pas per 2.29 beschikbaar is.

• toilet duck
Get!em schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Volgens de theorie moet Tc sensor in dat scenario IN het buffervat, en TV1 op de buffer naar vvw leiding (liefst voor p1 pomp).

Echter twee dingen:
De gebruikte buffer heeft vziw geen ingang voor een sensor.
De buffer mengt zo erg, dat Tc nooit hoger wordt dan TV1, en het dus feitelijk weinig zin heeft. De buffer moet dan wel echt parallel staan. In een parallel scenario waarbij de aanvoer met t-stuk is aangetakt ipv in en uit.

Wij hebben scenario A. Voor TV1 scenario, wil je inrichting C. Maar gezien de bij ons gebruikte p1 pomp slecht instelbaar is (niet pwm), ga je D of E krijgen als je alleen de leidingen aanpast.

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Helder, erg nuttige info. Ook fijn om het van iemand te horen in dezelfde situatie, aangezien jij er een stuk meer van weet dan ik. Dat neemt wat twijfels weg.

@RlfG Toch bijzonder dat jij het systeem zo rustig hebt met Evohome, maar fijn! Bij mij blijft hij maar warmte vragen. Ik heb het vertrouwen wel een beetje opgegeven en ga toch maar een virtuele aan/uit thermostaat bouwen. Ik ben te perfectionistisch om te accepteren dat HS actief wordt zonder echte warmtevraag en dat HS niet voorspelbaar uit gaat als de warmtevraag weg is. Die hele 'fuzzy logic' is mij te fuzzy en mogen ze bewaren voor cv ketels.

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Helder, erg nuttige info. Ook fijn om het van iemand te horen in dezelfde situatie, aangezien jij er een stuk meer van weet dan ik. Dat neemt wat twijfels weg.
Noodgedwongen, omdat installateur het zo had achtergelaten dat er fouten in de leidingen zaten, ik een te hoge stooklijn had, 90Hz als continue had, en daardoor een veel te hoog verbruik had. En nog steeds is het niet helemaal OK. Maar de installateur reageert al 4 maanden niet meer op emails.

• toilet duck
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Noodgedwongen, omdat installateur het zo had achtergelaten dat er fouten in de leidingen zaten, ik een te hoge stooklijn had, 90Hz als continue had, en daardoor een veel te hoog verbruik had. En nog steeds is het niet helemaal OK. Maar de installateur reageert al 4 maanden niet meer op emails.
Dramatisch ja... Hier vergelijkbaar verhaal hoor, ik loop qua kennis een paar stappen achter op jou ;) maar ik heb me er flink meer in verdiept dan ik ooit van plan was. Gelukkig vind ik het onderwerp best boeiend, dat maakt het nog wat draaglijk. Heb dus veel aan de pointers die je deelt. Ik hoop voor je dat je het uiteindelijk goed draaiend krijgt!

Ik vermoed wel dat een groot deel van de WP gebruikers in NL het verre van optimaal draaiend heeft eerlijk gezegd, maar omdat mensen er niets van weten komen installateurs en leveranciers ermee weg.

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Dramatisch ja... Hier vergelijkbaar verhaal hoor, ik loop qua kennis een paar stappen achter op jou ;) maar ik heb me er flink meer in verdiept dan ik ooit van plan was. Gelukkig vind ik het onderwerp best boeiend, dat maakt het nog wat draaglijk. Heb dus veel aan de pointers die je deelt. Ik hoop voor je dat je het uiteindelijk goed draaiend krijgt!

Ik vermoed wel dat een groot deel van de WP gebruikers in NL het verre van optimaal draaiend heeft eerlijk gezegd, maar omdat mensen er niets van weten komen installateurs en leveranciers ermee weg.
Kan, maar er zijn prima installateurs die monitoren en bijsturen bijv via de Cloud. De cloud is zo slecht nog niet voor dat soort scenario's. Mijn ouders hebben een panasonic aquarea 12kW, met cloud verbinding. Die wordt dus remote afgeregeld. Dat ding is (zelfs met dubbele en kleinere fans) stiller dan mijn Amber 120.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:28
Ik zat vandaag weer even te kijken naar de gegevens in HA vanuit de Amber (sorry @leejoow ik moet nog steeds jouw module aansluiten), en nu zie ik dat de three-way-valve word geschakeld vanuit de amber. Maar die heb ik er helemaal niet inzitten. SWW werkt via de warmtepompboiler die in de garage staat.

Zometeen toch maar weer de instellingen induiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkWi89J4u3mb3fjKu35WBN6fFzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x7yOjULhEZ1SlcZMwIp7ySB2.png?f=user_large

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ik vermoed w.el dat een groot deel van de WP gebruikers in NL het verre van optimaal draaiend heeft eerlijk gezegd, maar omdat mensen er niets van weten komen installateurs en leveranciers ermee weg.
Soms krijg ik de indruk dat ze zoveel mogelijk zooi willen installeren , omzetvergroting.
Parallele buffervaten , zoneregelingen en dat soort dingen.
De gemiddelde gebruiker heeft geen tijd en intresse om zich in al die zaken te verdiepen ,

• toilet duck
Jan2023 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Soms krijg ik de indruk dat ze zoveel mogelijk zooi willen installeren , omzetvergroting.
Parallele buffervaten , zoneregelingen en dat soort dingen.
De gemiddelde gebruiker heeft geen tijd en intresse om zich in al die zaken te verdiepen ,
Klopt. Nu moet ik wel eerlijk zeggen: ik kwam uit een CV huis met heerlijk werkend Tado systeem. Ik kon nog niet goed doorgronden hoe anders een WP fundamenteel werkt. Dus ik vroeg om zoneregeling. Echter, toen de zoneregeling geïnstalleerd was, zij de monteur letterlijk het volgende: "De radiatorknoppen moeten de warmtepomp niet aansturen hoor, dan gaat het fout." Maar wat blijkt nou: Evohome valt niet anders te installeren dan op die manier... Vervolgens zie ik al een jaar zenuwachtig aan/uit gedrag op de meest onverklaarbare momenten van de dag...

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7ddgNQcIriLCW8Nl01O77Oe31w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjpClIXbopaIK6HTIZEYwrg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7OWdmJJWGT1U_ch59eQxliaM_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBwCRaK04b3D3RGqnkN3jNp2.jpg?f=fotoalbum_large

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
Sander schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:30:
[...]

In hoeverre zou je het daadwerkelijk draaien van de vorstbeveiliging ook terug moeten zien in de andere sensoren? Ik zie bijv dat deze nacht de waterflow slechts 1 keer is aangeweest, er was geen warmtevraag, maar het was wel duidelijk ver onder nul:
[Afbeelding]
Ook hier lijkt de vorstbeveiliging 1e (en 2e) orde niet te werken volgens de wijze zoals @Carboy54 hier uitlegt:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Instellingen:
13.06 10
13.07 8
13.08 10
13.09 13
13.10 16

Met nu dus een pomp die niet loopt met een buitentemp die wel de vorstbeveiliging zou moeten laten werken. Door de thermostaat is verwarmen wel uitgezet op de Amber, maar dat zou geen invloed moeten hebben op de vorstbeveiliging, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxgLH-3O9uJG3pJRnxcP2I7otJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqTxUlEF6kYGPsldA5RViKfy.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• despijker
  • Laatst online: 08:34
Eerste orde gaat sowieso nu niks doen, ik neem namelijk niet aan dat jouw Amber op stby staat?
Tweede orde: Wat is je TUi waarde? Is die onder 13grC geweest? Zo niet, dan geen actie tweede orde.

• Plexxodus
despijker schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:29:
Eerste orde gaat sowieso nu niks doen, ik neem namelijk niet aan dat jouw Amber op stby staat?
Zeker wel, met invallende zon warmt het hier binnen erg snel op en schakelt de thermostaat de Amber uit.

• despijker
Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van de eerste orde beveiliging.
Die werkt alleen als de Amber in stby staat, aan/uit button op display grijs i.p.v. groen..

[ Voor 4% gewijzigd door despijker op 05-01-2026 13:53 ]

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHAIf8HNRVshTXtiUtz9gbSUwW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCrgYPoTo4YwqdLns1pO2bqM.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt installateurs en installateur Lennard samen met Edwin. Respect 12 meter grondleiding om warm te blijven vandaag.

• camel1987
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:55:
[Afbeelding]

Je hebt installateurs en installateur Lennard samen met Edwin. Respect 12 meter grondleiding om warm te blijven vandaag.
Goed bezig. d:)b Valt niet mee met dit koude weer zulk werk te moeten doen maar als je weet wat je doet scheelt dat ook weer een bak natuurlijk.
Jij kwam alleen de foto maken jan _O-

• Plexxodus
despijker schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:53:
Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van de eerste orde beveiliging.
Die werkt alleen als de Amber in stby staat, aan/uit button op display grijs i.p.v. groen..
Nee, dat was ooit met een oude firmware. Met de laatste versie zou de vorstbeveiliging moeten werken ongeacht stand Amber.
Zie deze post:

[ Voor 10% gewijzigd door Plexxodus op 05-01-2026 14:26 ]

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:16
^^ Blijf je op de erfgrens dan wel onder de maximale decibels? Lijkt mij een voetgangersstoep en ook de buren op niet een hele grote afstand.

• Get!em
  • Niet online
Nog maar even gedubbelcheckt.... Menu item 13 / Toestelconfiguratie bevat bij mij geen vorstbeveiligingsinstellingen.

Iemand met 2.29 iii die kan kijken of het bij hem/haar ook zo is? Anders heeft Itho nog wat te doen. :|Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8jDYrIMH2B7YIuypbHMq-VhoII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awfSa0T2GPztsbKbCjNAz1fR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 05-01-2026 14:41 ]

• Carboy54
Whiskey48 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:49:
[Afbeelding]

Defroste de Amber maar wat vaker! Haha :+
Nee lijkt of Defrosts een beetje een noodzaak kwaad zijn. Bij andere merken wat ik lees net zo.
(Misschien dat de Noorse merken dit iets beter kunnen, maar die zijn ook een heel stuk duurder en groter/zwaarder voor dezelfde specs. (Dan snap ik dat ook weer wel).
Ik las op het Mitsubishi forum 30 defrosts in 24 uur dus het gras bij de buurman is niet altijd groener.

• hamag
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 18:49
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Nog maar even gedubbelcheckt.... Menu item 13 / Toestelconfiguratie bevat bij mij geen vorstbeveiligingsinstellingen.

Iemand met 2.29 iii die kan kijken of het bij hem/haar ook zo is? Anders heeft Itho nog wat te doen. :|[Afbeelding]
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nvcUHS3WRAWukzrpZLfRWBKLmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0770KfUposaCXW6cdfkqSM5g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooOYe_ceD08obXwModrSOgw0I5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAxUf1zBUlLBrDTW6OpS3QAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT2HkMQCD0Kyg5zYjqm6pECRObw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icBOs9MKxTlzu2ocp5jDiIQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat er hoort te staan of wat er veranderd is, want mijn Amber is van eind nov '25 en heb altijd 2.29-III gehad.

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• Get!em
  • Niet online
hamag schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Bij deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet niet wat er hoort te staan of wat er veranderd is, want mijn Amber is van eind nov '25 en heb altijd 2.29-III gehad.
Check, bij 2.29 ii staat op menu 13, 5 pagina's aan items en staat op pagina 2/5 de vorstbeveiligingsinstellingen die hierboven worden bediscussieerd.

Bij 2.29 iii dus niet meer bij jou en bij mij.

Zie pagina 57 van de handleiding
Deze missen bij jou en mij (en mogelijk dus bij ieder met 2.29 iii):
M13.6. Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 1e orde 8 °C 8 °C
M13.7. Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde 6 °C 6 °C
M13.8. Buitentemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde 8 °C 8 °C
M13.9. Watertemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde 7 °C 7 °C
M13.10. Watertemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde 14 °C 14 °

https://ithodaalderop.com...elling%20Amber%20(nl).pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 05-01-2026 15:07 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:56
Dat ze nu nog graven joh, bij mij zouden ze woensdag de gasleiding verwijderen, maar dat is vanwege de harde grond uitgesteld...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• hamag
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 18:49
Get!em schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Check, bij 2.29 ii staat op menu 13, 5 pagina's aan items en staat op pagina 2/5 de vorstbeveiligingsinstellingen die hierboven worden bediscussieerd.

Bij 2.29 iii dus niet meer bij jou en bij mij.

Zie pagina 57 van de handleiding
Deze missen bij jou en mij (en mogelijk dus bij ieder met 2.29 iii):
M13.6. Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 1e orde 8 °C 8 °C
M13.7. Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde 6 °C 6 °C
M13.8. Buitentemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde 8 °C 8 °C
M13.9. Watertemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde 7 °C 7 °C
M13.10. Watertemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde 14 °C 14 °

https://ithodaalderop.com...elling%20Amber%20(nl).pdf
Gecheckt, dat staat inderdaad wél in de papieren handleiding die ik heb ontvangen en bestaat niet in het menu op mijn Amber. Helder.

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• Get!em
  • Niet online
hamag schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Gecheckt, dat staat inderdaad wél in de papieren handleiding die ik heb ontvangen en bestaat niet in het menu op mijn Amber. Helder.
@Carboy54 , deze kun je dan dus meenemen als feedback naar Itho over de beta 3 van 2.29 :)

• despijker
Plexxodus schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Nee, dat was ooit met een oude firmware. Met de laatste versie zou de vorstbeveiliging moeten werken ongeacht stand Amber.
Zie deze post:
Zie onderstaande info uit handleiding ID 2024-12-13-1155

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0xrNy7kVludj6gEvQzEW0-aDfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R7iHdF4imVzKZCOLMD0Dutfb.png?f=fotoalbum_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Goed bezig. d:)b Valt niet mee met dit koude weer zulk werk te moeten doen maar als je weet wat je doet scheelt dat ook weer een bak natuurlijk.
Ik mag hopen dat de bewoner toch thuis is om koffie en foto,s te maken.
;)

• camel1987
Jan2023 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik mag hopen dat de bewoner toch thuis is om koffie en foto,s te maken.
;)
Haha ja dat mag ik ook hopen al weet je dat tegenwoordig nooit

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 18:51
Ik kom net thuis en zie opeens het windows scherm met de 'Autostart'. in beeld waarbij ik de keus heb Hide of Exit te kiezen. Dit is nooit eerder gebeurt. Wat kan ik doen?

Dit is geen dag om uit te kunnen vallen. Draait al weer ruim 2 jaar zonder problemen. Geen idee waarom in eens dit beeld verschijnt, of hoe ik weer in het juiste menu moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hdJE2dWMScBAWURTE5iqp5P7KA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gyJzlI4UN5UYFx3bNWQrNy7S.jpg?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door Dracoplasm op 05-01-2026 17:22 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• Jan2023

Jan2023

KISS

toilet duck schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Klopt. Nu moet ik wel eerlijk zeggen: ik kwam uit een CV huis met heerlijk werkend Tado systeem. Ik kon nog niet goed doorgronden hoe anders een WP fundamenteel werkt. Dus ik vroeg om zoneregeling. Echter, toen de zoneregeling geïnstalleerd was, zij de monteur letterlijk het volgende: "De radiatorknoppen moeten de warmtepomp niet aansturen hoor, dan gaat het fout." Maar wat blijkt nou: Evohome valt niet anders te installeren dan op die manier... Vervolgens zie ik al een jaar zenuwachtig aan/uit gedrag op de meest onverklaarbare momenten van de dag...
Niet te geloven toch.
En zonder verder overleg wordt dat dan toch geinstalleerd en doe er dan ook maar een parrallel buffervat bij om tekortkomingen te compenseren.
8)7
Die afgifte systemen die oorspronkelijk gedimensioneerd zijn om met een gasketel samen te werken hebben echt meer kennis van de installateur nodig bij de overstap naar een WP.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dracoplasm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:14:
Ik kom net thuis en zie opeens het windows scherm met de 'Autostart'. in beeld waarbij ik de keus heb Hide of Exit te kiezen. Dit is nooit eerder gebeurt. Wat kan ik doen?
Ik denk dat beide opties kunnen , voor eigen risico , dat wel .

• Carboy54
camel1987 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Inderdaad dit is niets voor watjes 😁

• Carboy54

Dit is geen dag om uit te kunnen vallen. Draait al weer ruim 2 jaar zonder problemen. Geen idee waarom in eens dit beeld verschijnt, of hoe ik weer in het juiste menu moet komen.

[Afbeelding]
Als dat niet helpt. Opnieuw opstarten en anders updaten.

• Dracoplasm
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Als dat niet helpt. Opnieuw opstarten en anders updaten.
Ik heb twee keer de schakelaar omgezet maar er gebeurt niets. Blijft in windows scherm. Ik zit wel een beetje in de stress meteen, dit is toch wel een erg slechte dag om een uitval te hebben.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• Carboy54
Dracoplasm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Ik heb twee keer de schakelaar omgezet maar er gebeurt niets. Blijft in windows scherm. Ik zit wel een beetje in de stress meteen, dit is toch wel een erg slechte dag om een uitval te hebben.
Updates opvragen bij jouw leverancier incl. Update windows CE. Op ons YouTube kanaal staan de instructies wat te doen. Is binnen 10 minuten gebeurd.

• Degast
Beroerd moment inderdaad.

Ik dacht vanmiddag even hetzelfde.

Maar was gelukkig het gevolg van erg koude vingers na sneeuwruimen.

• Degast
(geen sjoege scherm)

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:38
Carboy54 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Updates opvragen bij jouw leverancier incl. Update windows CE. Op ons YouTube kanaal staan de instructies wat te doen. Is binnen 10 minuten gebeurd.
Wat te doen als je leverancier/installateur failliet is

• hondacb50
  • Laatst online: 07:27
evertmulder schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Wat te doen als je leverancier/installateur failliet is
Itho bellen is nog altijd een backup! Zij hebben mij prima geholpen!

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55

[Afbeelding]
Dit is volgens mij nog niet echt een probleem. De applicatie Heatstar.exe wordt automatisch gestart door dit tooltje indien deze is gestopt. Als je de stroom van de binnenunit haalt (of de buitenunit) en weer opnieuw er op zet dan zou alles weer vanzelf moeten opstarten.

Pas als je applicatie crashes krijgt van de HeatStar.exe ben je wellicht toe aan opnieuw installeren. Hoewel dat natuurlijk eigenlijk onzin is; Windows CE opnieuw installeren lost het probleem niet op, behalve dat de map met tijdelijke bestanden dan weer even leeg is en de database helemaal schoon.

Ik heb laatst een USB toetsenbord /muis aangesloten op de achterkant van de Windows CE unit en vervolgens de map Temp even geleegd met Shift + Delete (anders gaat het naar de prullenbak). Daarna geen crashes meer gezien. Denk dat de database ook opgeschoond en gecomprimeerd kan worden maar daar heb ik nog niet naar gekeken omdat daar geen noodzaak voor was.

• Dracoplasm
p.blommendaal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Dit is volgens mij nog niet echt een probleem. De applicatie Heatstar.exe wordt automatisch gestart door dit tooltje indien deze is gestopt. Als je de stroom van de binnenunit haalt (of de buitenunit) en weer opnieuw er op zet dan zou alles weer vanzelf moeten opstarten.

Pas als je applicatie crashes krijgt van de HeatStar.exe ben je wellicht toe aan opnieuw installeren. Hoewel dat natuurlijk eigenlijk onzin is; Windows CE opnieuw installeren lost het probleem niet op, behalve dat de map met tijdelijke bestanden dan weer even leeg is en de database helemaal schoon.

Ik heb laatst een USB toetsenbord /muis aangesloten op de achterkant van de Windows CE unit en vervolgens de map Temp even geleegd met Shift + Delete (anders gaat het naar de prullenbak). Daarna geen crashes meer gezien. Denk dat de database ook opgeschoond en gecomprimeerd kan worden maar daar heb ik nog niet naar gekeken omdat daar geen noodzaak voor was.
Dankzij de leverancier heb ik ondertussen alles weer ontvangen en opnieuw geïnstalleerd. Het werkt weer en ik heb de caleffi's dankzij de snelle reactie van de leverancier kunnen behoeden om open te gaan. Heatstar zag ik ook niet meer terug dus hopelijk is dit de oplossing geweest. Een dezer dagen maar weer aan de instellingen sleutelen, de stooklijn heb ik als het goed is weer als vanouds.

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste