• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Degast schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:06:
[...]

Eens, lijken soms verschillen in te zitten. Los van systeem en opstelling ook in t apparaat.

Ik heb t aardig verbeterd. Maar daarvoor moest ik dus wel intern aan de slag. Nu is 82?, 90 is stiller, Hz het meest irritant. Al hangt het ook van de belasting af! En hoor de waterpomp vooral. Niet hard wel altijd in de gang en op de bank. Daar nog geen oplossing voor gevonden. Nog eens bij iemand anders luisteren.. Ik geloof dat @Jan2023 Beschreef dat de "piep/zoem" uit zijn waterpomp opeens weg was.

Maar dat m'n ventilator stiller is dan een Sparrow weet ik nu heel zeker. Haha.

Eerdaags elders een Amber neerzetten, dan heb ik mooi vergelijkingsmateriaal..

Edit:
En ik ben op langere termijn nog niet zo zeker van kunststof buiten onderdelen, laat staan hele warmtepompen. Gaat toch "kruipen". En wat als de lokale vogels het als isolatie materiaal ontdekken?
Hier 55Hz en 90Hz als een slechte subwoofer.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:59
Get!em schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:23:
[...]

Hier 55Hz en 90Hz als een slechte subwoofer.
Begin met die pootjes. Die moesten nog toch? Kun je evt zelf; even liften met omgekeerde lijmklem of krik. Eerst een kant dan de andere. Goed te doen.

En dan eventueel eens binnenin kijken..

Maar ook handig om eerst eens even ergens anders te luisteren? (Bij een stille).

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:03
Hier staat hij op een aanbouwdak balkenlaag met betonplex platen en een nog ongeisoleerd dak op big foots zonder iets anders eronder.
Moet toch echt eerlijk zeggen dat ik hem heel afentoe eens hoor als de pomp richting 90hz gaat en daarna is hij stil.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:32
RlfG schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:20:
Ik heb de handleidingen en discussies goed doorgeplozen (dank voor de uitgebreide toelichtingen), maar toch nog een vraag.

De situatie is als volgt: Het gaat om een all-electric systeem met 100% vloerverwarming, een buffervat van 100 liter en een warmwatervat van Itho. Het buffervat is parellel aangesloten en er zit een losse pomp op p1, met een mengventiel om de temperatuur in de vloer constant te te houden.

Op zich werkt dat prima. De warmtepomp draait vrij rustig, de temperatuur in het buffervat kan wat fluctueren en het mengventiel stuurt dat bij naar 33 graden. Alleen merk ik nu dat bij defrosts of tijdens het warm maken van het tapwater de temperatuur in het buffervat soms flink terugloopt. Dat zou helemaal niet erg zijn als niet p1 bleef lopen, waarmee kouder water in de vloer wordt gepompt. Het zou beter zijn als de pomp op p1 even pauze houdt totdat het vat weer een beetje op temperatuur is.

Nu de vraag: Is er een instelling op de amber waarmee ik dat voor elkaar kan krijgen?
Iemand? Nu draait P1 altijd als er warmtevraag is. Ook als het buffervat (nog) niet warm genoeg is of als er door een defrost of verwarmen van de boiler een dip in de temperatuur is.

• Degast
Ik begrijp wat je wilt, maar heb er geen antwoord op. "Stop p1 tijdens en na defrost" is dus de vraag denk ik?

Evt met HA en schakelaar iets bouwen.

M'n convector ventilatie stopt ook tijdens defrost.

• Degast
Een gewone pompschakelaar zou misschien ook al helpen? Als je de sensor slim positioneert?

• Degast
Ik had nog nooit zoveel defrosts als vandaag. En zoals anderen, ook nog eens op heel mooi schema.

• Degast
Ook omdat Amber gisteren vroeg stopte, en ze dus vannacht rond 3 weer startte.
Sterkt met wel in de gedachte dat t goed is dat te beperken. (Tussen 0300 en 0900 draaien)

• camel1987
Degast schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:35:
Ik had nog nooit zoveel defrosts als vandaag. En zoals anderen, ook nog eens op heel mooi schema.
Hier ook mooi op schema vanaf vanacht half 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmoGQ8DXAF5ktNDXOlXSAK25q7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHs2HcrsHWqzSM6WoGUkNqmy.jpg?f=fotoalbum_large

• RlfG
De vraag is eerder “stop p1 als temperatuur in het buffervat te laag is”.
Degast schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:33:
Een gewone pompschakelaar zou misschien ook al helpen? Als je de sensor slim positioneert?
Kijk. Dat is een mooie praktische oplossing. Had ik niet aan gedacht. De sensor past wel bij die van de Amber in de buis in het buffervat. Ik ga even iets passends opzoeken. Dank!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-12 17:28
Goedemorgen,

Ik heb sinds 2 maanden regelmatig een aardlek waardoor de automaat op 1 fase eruit knalt.
Eerst dacht ik dat het een buitenstopcontact was. Het probleem had ik eens per 2 weken, maar het blijkt de Amber te zijn.

Situatie:
De Amber 95 draait al 2 jaar probleemloos en is via een 3-fase kabel via een kookgroepautomaat aangesloten op 2 aardlekschakelaars (elk op 1 fase).
Backup heater is niet ingeschakeld in het menu (wel aangesloten)

Sinds 2 maanden aardlek fouten.
Het volgende gebreurt:
  • Aardlek automaat knalt eruit op 1 fase, maar Amber blijft draaien.
  • Direct de aardlek omzetten werkt niet, tript gelijk weer.
  • Na +- 5 min kan de aardlek wel weer omgezet worden en blijft deze erin, totdat deze er weer opnieuw uit gaat na +- 50 minuten
  • Andere groepen ook (individueel) uit- en ingeschakeled om te kijken of hier de aardlek uit komt, maar het blijkt de Amber te zijn
  • Ik vermoedde problemen met een defrost cyclus, maar deze gaat goed zonder een aardlekfout.
    .
Het volgende heb ik gedaan:
  • De Amber proberen te starten met 1 deel van de kookgroep afgeschakeld: Krijg dan fout "E06 Defect" op de Amber
  • Beide groepen er ingeschakeld. De Amber laten opstarten & al draaiend de groep van de back-up heater uitgeschakeld). Geen fout E06 defect en de Amber blijft dan doordraaien en het probleem van een aardlek is verdwenen.
Wat het probleem is begrijp ik nog niet goed.
  • A: Er is iets mis met de Amber, Er wordt iets (sporadisch) geschakeld op de 2e fase wat nu een aardlekfout geeft). Vorig seizoen geen problemen, maar het Issue doet zich nu voor sinds 2 maanden. Afgelopen dagen met temperaturen onder het vriespunt klapte die er zelfs elk uur wel uit.
  • B: Omdat de Amber vanuit de kookgroep op 2 fases (2 aardlekautomaten) is aangesloten ontstaat er een aardelek ? (vorig seizoen heb ik hier geen problemen mee gehad)
Iemand soortgelijke ervaringen of ideen om het issue verder te isoleren?

Thanx

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:45
Ik snap je niet helemaal maar je kunt volgens mij niet 1 apparaat aansluiten op twee aardleks. Dat gaat mis. Maar post eens een foto van je meterkast.

De aardlekschakelaar van de kookgroep moet toch een stukje plastic erover hebben dat ze niet apart van elkaar kunnen schakelen lijkt mij?

Je zou de kookgroep niet apart van elkaar moeten kunnen schakelen. Weet je zeker dat het een kookgroep is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaEDSmuj-muuCCELWh4nGMl_-fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpLru88E3bRmnGdqNSA05tYH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door timpel_800 op 29-12-2025 11:53 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:08
@asjenietergvin kan je een foto maken van de situatie? Je zegt dat de automaat er uit gaat, maar het een aardlek probleem is (dus je aardlekschakelaar schakelt af)?
Als het een krachtgroep betreft (3P+N), dan mag je de aardlekken niet op deze manier aansluiten. Als het een fornuisgroep betreft (2P+2N, zoals hierboven genoemd), dan zou dit in principe moeten werken.

E06 heeft volgens de handleiding te maken met de 24-volt module (voor de ventilator); mogelijk dat daar iets mis gaat?

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-12 17:28
mijgmae schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:44:
@asjenietergvin kan je een foto maken van de situatie? Je zegt dat de automaat er uit gaat, maar het een aardlek probleem is (dus je aardlekschakelaar schakelt af)?
Als het een krachtgroep betreft (3P+N), dan mag je de aardlekken niet op deze manier aansluiten. Als het een fornuisgroep betreft (2P+2N, zoals hierboven genoemd), dan zou dit in principe moeten werken.

E06 heeft volgens de handleiding te maken met de 24-volt module (voor de ventilator); mogelijk dat daar iets mis gaat?
Hierbij een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9oVjcCAZhNeIoa-hsPDB9yBdwk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8HpS8yfTgJF29CqjRAlLa5lU.jpg?f=user_large

links de aardlek automaat die eruit knalt. Rechts de Scheider kookgroep waarbij ik, door het kapje niet om te klappen, 1 deel kan schakelen.

Ik zal in het nieuwe jaar even de meterkast open maken en kijken hoe de bedrading loopt, en dan even de electricien die het toentertijd heeft aangesloten vragen het te herstellen (als het fout blijkt te zijn)

Snap dan nog steeds niet waarom de warmtepomp een heel seizoen zonder problemen heeft gefunctioneerd en nu dit stookseizoen problemen geeft. :? . We komen er wel. Thanx in ieder geval

[ Voor 7% gewijzigd door asjenietergvin op 29-12-2025 16:49 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:46

Jan2023

KISS

Waarom gelijk de bedrading aanpassen als het al een jaar gewerkt heeft?
Denk dat je het probleem in de Amber moet zoeken.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• camel1987
asjenietergvin schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:44:
[...]

Hierbij een foto:
[Afbeelding]

links de aardlek automaat die eruit knalt. Rechts de Scheider kookgroep waarbij ik, door het kapje niet om te klappen, 1 deel kan schakelen.

Ik zal in het nieuwe jaar even de meterkast open maken en kijken hoe de bedrading loopt, en dan even de electricien die het toentertijd heeft aangesloten vragen het te herstellen (als het fout blijkt te zijn)

Snap dan nog steeds niet waarom de warmtepomp een heel seizoen zonder problemen heeft gefunctioneerd en nu dit stookseizoen problemen geeft. :? . We komen er wel. Thanx in ieder geval
Mischien gewoon even de kast open draaien en toch even kijken of er niet gewoon een aarde kabeltje los zit was bij mijn ouders ook het geval bij de zonnepanelen.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:23
asjenietergvin schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:23:
Goedemorgen,

Ik heb sinds 2 maanden regelmatig een aardlek waardoor de automaat op 1 fase eruit knalt.
Eerst dacht ik dat het een buitenstopcontact was. Het probleem had ik eens per 2 weken, maar het blijkt de Amber te zijn.

Situatie:
De Amber 95 draait al 2 jaar probleemloos en is via een 3-fase kabel via een kookgroepautomaat aangesloten op 2 aardlekschakelaars (elk op 1 fase).
Backup heater is niet ingeschakeld in het menu (wel aangesloten)
Twee maal ALS gebruiken op een kookgroep die hetzelfde apparaat voedt is niet hoe het hoort. Vermoedelijk drie fasen in huis, correct?

• Degast
asjenietergvin schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:44:
[...]

Hierbij een foto:
[Afbeelding]

Als ie afslaat op aanspreken hulpverwarming kun je kijken of die in werkschakelaar wel ok zit. Vervolgens zou ik de graadminuten (of het inschakelen van hulpverwarming uitzetten) verhogen. Als je dan ander patroon ziet langzamer/uit weet je dat het daar in zit. (Als werkschakelaar uitgesloten) Ja dan ga ik er even van uit dat eea in de meterkast wel goed zit.

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
Wellicht ten overvloede, maar om onduidelijkheid te voorkomen:

Aardlekschakelaar: ding dat puur en alleen aardlek doet. Heeft test knop en zo’n (vaak) geel venstertje. Meestal 30mA karakteristiek, maar soms ook 300mA.
Installatieautomaat: ding wat alleen overstroom afzekert. Bijv B16, C16 enz.
Aardlekautomaat: combinatie van de twee hierboven.

[ Voor 1% gewijzigd door georgeboot op 30-12-2025 00:40 . Reden: Autocorrect zucht ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• despijker
  • Laatst online: 17:23
Degast schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:35:
[...]
Ja dan ga ik er even van uit dat eea in de meterkast wel goed zit.
Dat is de vraag. Twee fasen verdeeld over twee maal ALS en twee maal zekering automaat kan precies dit effect veroorzaken.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
despijker schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:25:
[...]

Dat is de vraag. Twee fasen verdeeld over twee maal ALS en twee maal zekering automaat kan precies dit effect veroorzaken.
Liggen er wel 2 verschillende 0-draden? Die moeten dan door 2 verschillende aardlekschakelaars lopen. Als daar een verwarring of fout in zit, kan het misgaan.

Dinky Dip

• Get!em
  • Niet online
Degast schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:58:
[...]

Begin met die pootjes. Die moesten nog toch? Kun je evt zelf; even liften met omgekeerde lijmklem of krik. Eerst een kant dan de andere. Goed te doen.

En dan eventueel eens binnenin kijken..

Maar ook handig om eerst eens even ergens anders te luisteren? (Bij een stille).
Ja, ik had even bij jou moeten luisteren. Helaas op kerstdag geen lange tijd ivm wachten gezin in auto en wachtende familie.

Maar jouw referentie achtergrond lawaai is ook anders met spoor en snelweg binnen 1km afstand. Dus dat is wel even anders.
Ik hoor hier geen snelweg en dichtstbijzijnde spoor is 9km aan andere kant heuvel.
Meest voorkomende achtergrond lawaai is trekkers (kort) en hoog overvliegende vliegtuigen (1800m).

Poten zijn gefixt. Extra rubbermatten en een stoepband op zijn kant eronder.
Mijn grootste zorg zit dat de compressor net als bij jou tegen een interne wand zit te resoneren. Ik heb de 120, dus een sterkere grotere compressor.

• Whiskey48
  • Laatst online: 16:47
Degast schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:53:
[...]

Is er een maximum flow dat ie kan meten?
Even site bekeken maar vond dat niet zo 123 terug.
https://discord.gg/y9WGTtgxx

Op.hun discord forum.gevraagd, maar nog geen reactie.
Normaal reageerde ze in minuten, maar nu blijkbaar even niet.
Als ik reactie heb laat ik het weten!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

georgeboot schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:09:
Wellicht ten overvloede, maar om onduidelijkheid te voorkomen:

Aardlekautomaat: ding dat puur en alleen aardlek doet. Heeft test knop en zo’n (vaak) geel venstertje. Meestal 30mA karakteristiek, maar soms ook 300mA.
Installatieautomaat: ding wat alleen overstroom afzekert. Bijv B16, C16 enz.
Aardlekautomaat: combinatie van de twee hierboven.
Ik weet niet of dit het nou duidelijker maakt ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv-lBvfuRYde63vjhTyGToBIuuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGVZPVxA7V0kblvutfLXeEml.jpg?f=fotoalbum_large
OUD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGe6L03q1WB8FoOIsV1bsasCoX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xyox5oN51oSarVu58xftrisV.jpg?f=fotoalbum_large
Magnetische bevestiging in de muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KvR-3kUvBdd94T7eBSzcNHklkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5EIDkNE6MfM5RFw9MvdwNA3.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuw

Nieuw leuk speelgoed voor de muur ... Héél rap (zeer belangrijk voor iets wat aan de muur zit en je amper aanraakt) :+

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 30-12-2025 14:40 ]

• Degast
Get!em schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, ik had even bij jou moeten luisteren. Helaas op kerstdag geen lange tijd ivm wachten gezin in auto en wachtende familie.

Maar jouw referentie achtergrond lawaai is ook anders met spoor en snelweg binnen 1km afstand. Dus dat is wel even anders.
Ik hoor hier geen snelweg en dichtstbijzijnde spoor is 9km aan andere kant heuvel.
Meest voorkomende achtergrond lawaai is trekkers (kort) en hoog overvliegende vliegtuigen (1800m).

Poten zijn gefixt. Extra rubbermatten en een stoepband op zijn kant eronder.
Mijn grootste zorg zit dat de compressor net als bij jou tegen een interne wand zit te resoneren. Ik heb de 120, dus een sterkere grotere compressor.
Ja, ik was ook niet lekker en dus niet scherp..
Die 120 is qua omkasting ook wel maatje groter natuurlijk.
Maar heet Amber al Amber? ;-)

• Degast
En ja, altijd rumoer. Al is die snelweg een stuk vervelender dan de treinen.
Daar merk ik vooral de trillingen door de leemlagen van. Als ze stiekem een zware Chloortrein (geen idee) laten rijden.

Wel fijn als de warmtepomp daar zo min mogelijk aan bijdraagt.

Soms staat de wind de goede kant op.
En dan heb ik nu een Sparrow van de buren om t geluid aan te vullen. ;-)

• Degast
Het lijkt, nadruk op lijkt meestal valt het alsnog mee, een best koude periode te worden.

Met kans op uitgraven warmtepompen.

Maar gezien de gasvoorraden (die bizar/gevaarlijk laag waren dit jaar, onnodig) is dat maar een klein probleem als de voorspellingen uitkomen. (Hopelijk blijft er wel stroom dan, enkel verbod opladen e auto's ofzo ;-) )
Zal wel loslopen maar toch, mijn Amber staat geen 30 cm los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBfU94eBJttxQ2gE-z5aHT1kR24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV9AaIOIDkRArXG0PuYfwPb0.jpg?f=fotoalbum_large

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
TLDR: mijn Evohome schakelt om de paar minuten de externe warmtevraag (HS) van mijn Amber aan en uit, terwijl de ruimte bij lange na setpoint nog niet gehaald heeft.

Door de stooklijnen flink te optimaliseren heb ik eea al een stuk beter draaiend. Hiervoor heb ik de Honeywell Evohome afgekoppeld, om een eerlijk beeld te hebben. Waar het ook alweer om ging: ik had/heb veel korte runs en snelle overshoot, ipv langere rustigere runs.

Ik mis toch de thermostaat in mijn setup, om diverse redenen. Nu heb ik dit weekend de Evohome weer aangesloten. Ik zie vrij snel dat de HR91's op de slaapkamers ('slimme' radiatorkranen) voor ellende zorgen. Deze geven zoals gevreesd continu warmtevraag. Ze zijn niet zo slim om die warmtevraag dan uit de buffer te halen, maar ze slingeren meteen (voor 20 minuten) de warmtepomp aan.

Ik heb de koppelingen in mijn Evohome zo aangepast dat de relais enkel nog schakelt op de vloerverwarming op de benedenverdieping (als 'elektrische schakeling' gekoppeld). Dit heb ik getest - Evohome reageert niet meer op de HR91's. Goed geregeld dacht ik! Maarr... het probleem: external heat demand schakelt nu heel snel: na 8 minuten naar UIT, na 2 minuten weer naar AAN. En dit continu. Dus elke keer net als de warmtepomp aan een run begonnen is, gaat deze weer uit.

Mijn vragen:
A) Is dit op te lossen, zonder de BDR91 weer op systeemniveau te koppelen waardoor de HR91's weer de Amber gaan aansturen?
B) Is er nog een andere (betere) manier om eea zo te configureren dat de HR91's enkel de kraan besturen en geen warmtevraag kunnen initiëren?

Alvast dank voor het meedenken!

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:32
Whiskey48 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:08:
[Afbeelding]
OUD

[Afbeelding]
Magnetische bevestiging in de muur

[Afbeelding]
Nieuw

Nieuw leuk speelgoed voor de muur ... Héél rap (zeer belangrijk voor iets wat aan de muur zit en je amper aanraakt) :+
Dat ziet er fraai uit! Welke lekker snelle tablet heb je hiervoor gebruikt? En laad deze nu continue of heb je de batterij op 80% maximaal gezet?

en ben ook wel geïnteresseerd in die magnetische bevestiging, mooie manier om de tablet op te hangen en meteen van voeding te voorzien.

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:59:
TLDR: mijn Evohome schakelt om de paar minuten de externe warmtevraag (HS) van mijn Amber aan en uit, terwijl de ruimte bij lange na setpoint nog niet gehaald heeft.

Door de stooklijnen flink te optimaliseren heb ik eea al een stuk beter draaiend. Hiervoor heb ik de Honeywell Evohome afgekoppeld, om een eerlijk beeld te hebben. Waar het ook alweer om ging: ik had/heb veel korte runs en snelle overshoot, ipv langere rustigere runs.

Ik mis toch de thermostaat in mijn setup, om diverse redenen. Nu heb ik dit weekend de Evohome weer aangesloten. Ik zie vrij snel dat de HR91's op de slaapkamers ('slimme' radiatorkranen) voor ellende zorgen. Deze geven zoals gevreesd continu warmtevraag. Ze zijn niet zo slim om die warmtevraag dan uit de buffer te halen, maar ze slingeren meteen (voor 20 minuten) de warmtepomp aan.

Ik heb de koppelingen in mijn Evohome zo aangepast dat de relais enkel nog schakelt op de vloerverwarming op de benedenverdieping (als 'elektrische schakeling' gekoppeld). Dit heb ik getest - Evohome reageert niet meer op de HR91's. Goed geregeld dacht ik! Maarr... het probleem: external heat demand schakelt nu heel snel: na 8 minuten naar UIT, na 2 minuten weer naar AAN. En dit continu. Dus elke keer net als de warmtepomp aan een run begonnen is, gaat deze weer uit.

Mijn vragen:
A) Is dit op te lossen, zonder de BDR91 weer op systeemniveau te koppelen waardoor de HR91's weer de Amber gaan aansturen?
B) Is er nog een andere (betere) manier om eea zo te configureren dat de HR91's enkel de kraan besturen en geen warmtevraag kunnen initiëren?

Alvast dank voor het meedenken!
Kun je niet ergens de minimum draaitijd instellen in de EvoHome / BDR91-T ?

Heb je uberhaupt de BDR91[b]-T[/b] variant? Volgens de handleiding is dat de enige die met een warmtepomp mag. Hier de instructies bij de vergelijkbare HPS https://ithodaalderop.com...-S%20verwarmen%20(nl).pdf

• toilet duck
Dank voor het meekijken.
Get!em schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:16:
[...]

Nu ik de BDR gekoppeld heb op zoneniveau zijn alle opties voor aantal en duur schakelingen verdwenen, dus helaas niet. Overigens ging de Evohome al redelijk 'vrij' om met deze settings hoor. Er waren vaak zat meerdere kortere schakelingen per uur ipv 1tje die minimaal 30min duurde.
[...]
Heb je uberhaupt de BDR91[b]-T[/b] variant? Volgens de handleiding is dat de enige die met een warmtepomp mag. Hier de instructies bij de vergelijkbare HPS https://ithodaalderop.com...-S%20verwarmen%20(nl).pdf
Ja het is de T variant, met het huisje linksboven.

Inmiddels ben ik zover dat ik mn verlies wel wil pakken. Ik heb SONOFF radiatorknoppen besteld. Ik ga de Evohome instellen in 'vloerverwarming only', waarmee het systeem single zone aangestuurd wordt. De SONOFF knoppen besturen dan de radiatoren in de slaapkamers. Dan heb ik gewoon hele dure thermostaat-oplossing, maar mijn hypothese is dat ik dan van mn nerveuze runs en te warme woonkamer af ben. In hindsight had ik dan beter een simpelere thermostaat kunnen hebben, maar het is nu wat het is.

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

15 minuten max geloof ik... Kan je beter de draaitijd in de Itho settings aanpassen (Doorgaan na wegvallen signaal thermostaat).

• toilet duck
darkvalias schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:51:
[...]

15 minuten max geloof ik... Kan je beter de draaitijd in de Itho settings aanpassen (Doorgaan na wegvallen signaal thermostaat).
Dank voor het meedenken. Die setting doet helemaal niks bij mij. Op 180min gezet, maar haalde niets uit.

• darkvalias
  • Nu online
toilet duck schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]

Dank voor het meedenken. Die setting doet helemaal niks bij mij. Op 180min gezet, maar haalde niets uit.
Waar staat je regelgedrag op ingesteld? Ik hoop Ext. Aan/Uit?

• toilet duck
darkvalias schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:55:
[...]

Waar staat je regelgedrag op ingesteld? Ik hoop Ext. Aan/Uit?
Ext aan/uit + outside temperature. Ik heb begrepen dat dat laatste nodig is om überhaupt stooklijn toe te passen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
toilet duck schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:59:
Dat komt omdat Honeywell Evohome totaal ongeschikt is voor warmtepompen. Dat systeem is ontworpen voor CV-ketels en werkt met PWM op een veel te hoge frequentie (schakeltijd steeds een paar minuten).
Het enige juiste wat je met een WP kunt doen is dat systeem eruit trekken en naar de stort brengen.
En dan je afgiftesysteem eenmalig inregelen, dus:
- Alle afgifte open draaien.
- Op plaatsen waar het te warm wordt de flow wat knijpen
- Een thermostaat zoeken die werkt met hysterese, die op een centrale plek in je huis ophangen daarmee de temperatuur regelen.

BTW: Ook de T-variant is wat mij betreft nog steeds ongeschikt. Die rekent nog steeds met een tijd van minuten, terwijl je met een warmtepomp urenlang wilt draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2025 12:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• darkvalias
  • Nu online
toilet duck schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:00:
[...]

Ext aan/uit + outside temperature. Ik heb begrepen dat dat laatste nodig is om überhaupt stooklijn toe te passen.
Yup, dat zou goed moeten zijn. Staat ie hier ook op. Ff schermpje/warmtepomp rebooten, helpt hier nog wel eens als settings niet overgenomen worden...

• toilet duck
@Andrehj ja dat inzicht heb ik ook inmiddels. Ik heb nog hoop dat ik het met single zone wel goed krijg. Zo niet gaat het hele evohome eruit en waarschijnlijk een PNI erin. Is alleen ook weer een kluswerkje en kost weer geld, dus ik probeer het eerst zo.

• Get!em
  • Niet online
Degast schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:52:
[...]

Maar heet Amber al Amber? ;-)
Yes.

Klikte mooi vast! Thanks!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lct7wDHzRjExuqsuFM8xHSZRROI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxaSoNGOMznNtW6WunNVFG9C.jpg?f=fotoalbum_large

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:58
toilet duck schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:16:
@Andrehj ja dat inzicht heb ik ook inmiddels. Ik heb nog hoop dat ik het met single zone wel goed krijg. Zo niet gaat het hele evohome eruit en waarschijnlijk een PNI erin. Is alleen ook weer een kluswerkje en kost weer geld, dus ik probeer het eerst zo.
Hier werkt het prima met de evohome die alleen vvw stuurt en max 2x per uur warmtevraag naar de Amber stuurt

• Whiskey48
rh63nl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:03:
[...]

Dat ziet er fraai uit! Welke lekker snelle tablet heb je hiervoor gebruikt? En laad deze nu continue of heb je de batterij op 80% maximaal gezet?

en ben ook wel geïnteresseerd in die magnetische bevestiging, mooie manier om de tablet op te hangen en meteen van voeding te voorzien.
Ah goede, die 80% kan je dacht ik instellen. Goede, ga ik nog doen!
De linkjes staan in mijn post in de tekst er onder verstopt!

FYI: onnodig snel voor het doel, maar klikt toch wel lekker.
Straks met NY kortingrondes makkelijk 25%-40% goedkoper (evt icm cashbackXL).

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 30-12-2025 16:44 ]

• toilet duck
tmbreuker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:57:
[...]

Hier werkt het prima met de evohome die alleen vvw stuurt en max 2x per uur warmtevraag naar de Amber stuurt
Mooi! Dat is nu ook mijn beoogde setup, dus dat geeft moed ;)

• RlfG
toilet duck schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:10:
[...]

Mooi! Dat is nu ook mijn beoogde setup, dus dat geeft moed ;)
Hier ook een tevreden evohome gebruiker. We hebben hier in het hele huis vloerverwarming, per ruimte geregeld en eigenlijk werkt dat prima. Max 2 x per uur een signaal van evohome naar warmtepomp en in de Amber een schakelvertraging ingesteld (M9.9). Verden geen stooklijn oid, maar alleen sturing via de evohome. Het systeem heeft een 100 liter buffervat.

Evohome kan wel wat onnavolgbaar zijn. Soms moet je het even tijd geven.

• georgeboot
Ik heb een liggend voorraadvat. Op de sensorkabel zitten 5 draden: groen, bruin, geel, grijs en wit.

Volgens de handleiding is groen de ground; en de overige kleuren de 4 sensoren. Als ik de bovenste kies (bruin) en dus bruin en groen vastmaak aan de rood en wit van de TW sensor kabel; krijg ik steeds 0 graden. Heb de al omgedraaid en andere sensor geprobeerd, niets wil.

Wat doe ik verkeerd?

• toilet duck
RlfG schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:07:
[...]

Hier ook een tevreden evohome gebruiker. We hebben hier in het hele huis vloerverwarming, per ruimte geregeld en eigenlijk werkt dat prima. Max 2 x per uur een signaal van evohome naar warmtepomp en in de Amber een schakelvertraging ingesteld (M9.9). Verden geen stooklijn oid, maar alleen sturing via de evohome. Het systeem heeft een 100 liter buffervat.

Evohome kan wel wat onnavolgbaar zijn. Soms moet je het even tijd geven.
Thanks. Hoe hoog heb je die schakelvertraging gezet?

• edb1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:28
@georgeboot er van uitgaande dat jij een Amber hebt, dan staat in de gebruiksaanwijzing bij 3.7 " Vervang de WPV-H Laadsensor van het voorraadvat door de Temperatuursensor Tw (is met warmtepomp meegeleverd)". Letop er is ook een addendum toegevoegd op Paragraaf 3.7. Temperatuursensor tapwater WPV-H | Stap d.

Hier zit een stekker aan die direct aan te sluiten is op de TW verlengkabel naar de binnen unit.

• RlfG
toilet duck schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:39:
[...]

Thanks. Hoe hoog heb je die schakelvertraging gezet?
Zo uit mijn hoofd: De evohome via een warmtepomp module met 30 minuten aan en min 10 minuten uit. En de Amber met een vertraging van 15 minuten. Laatste moet dus iets meer zijn dan de minimale uit-tijd van de evohome.

• georgeboot
edb1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:26:
@georgeboot er van uitgaande dat jij een Amber hebt, dan staat in de gebruiksaanwijzing bij 3.7 " Vervang de WPV-H Laadsensor van het voorraadvat door de Temperatuursensor Tw (is met warmtepomp meegeleverd)". Letop er is ook een addendum toegevoegd op Paragraaf 3.7. Temperatuursensor tapwater WPV-H | Stap d.

Hier zit een stekker aan die direct aan te sluiten is op de TW verlengkabel naar de binnen unit.
Ik zie het nu ja. Dank! Iets met handleiding (goed) lezen 🙄

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste