The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Het zou mooi zijn idd. Ik snap wel op het totale plaatje dat dit bijzonder weinig uitmaakt. Maar als het verbeterd zou kunnen worden is dat wel fijn idd.GerbenBK schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:41:
[...]
Hier ook 3C zonder buffer maar met vvw. Zou inderdaad mooi zijn als het algoritme verbeterd zou kunnen worden, want nu defrost ie gewoon vaker dan nodig (ook al kost het relatief weinig energie).
Misschien dat op de Amitime versie ook een luchtvochtigheid sensor in de buitenunit zit?
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 25-12-2025 12:51 ]
Oh, das wel hoog! Hier staat ie op 28 graden aanvoer vanaf -3 graden. Binnen momenteel 22,3 graden (amber is uit) ivm de zon (grote raampartij op het zuiden)Jan2023 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:15:
[...]
Geeft hier een dip van zo,n 10 graden in de watertemperatuur ( Tc)
En dat domweg om het uur.
Draai hier nu met 32 graden watertemp in het systeem en dat is net aan om de toko op temperatuur te houden , elke dip van 10 graden is energie verspilling.
Verkeerde naam hier uit het grijze arbeidsverleden toen er maar 1 warmtepomp was in mijn woonplaats. Ja die van m..Degast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:16:
Opeens vraag ik mij af of mijn volgende warmtepomp Carboy heet i.p.v. Amber.
Of Stoker natuurlijk nog toepasselijker.
Of tenminste de volgende die ik ergens aanbeveel.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Beter is Itho te motiveren om meer voor B to C te doen. Zij zijn sterk in de projecten markt B to B nieuwbouw en iedere verandering aan de Amber betekent de hele ambtelijke molen weer opnieuw te laten draaien en duur te betalen voor de vereiste BRG certificaten. Vandaar dat ze niet zo hard lopen momenteel. Maar beloftes zijn beloftes daar hebben de gebruikers gewoon recht op.perslucht schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:26:
Kan @Carboy54 geen Amitime warmtepompen gaan importeren?
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 25-12-2025 14:11 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik heb de vakantiemodus aangezet, en zie dat de stooklijn naar 20 gesprongen is, daardoor is vannacht een ontdooi fout in het systeem gekomen (terwijl circuitwissel bij ontdooien wel aanstaat).
20 is natuurlijk veel te laag...
Ik ben net via een WhatsApp video gesprek met mijn moeder door de instellingen gegaan, maar wij kunnen het niet vinden...
Ik heb mijn stooklijn trouwens zelf al behoorlijk laag ingesteld, nu bij 0,3 graden is de gewenste aanvoertemperatuur 26 graden, prima om mijn huis via 100% vloerverwarming warm te krijgen...
too weird to live too rare to die
Moet zeggen dat ik vanaf 0 graden buiten van 29gr naar 32gr spring op de stooklijn. ... Bedenk me nu pas, maar die grotere sprong misschien toch ivm verminderde capaciteit door de defrosts.darkfujita schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
[...]
Oh, das wel hoog! Hier staat ie op 28 graden aanvoer vanaf -3 graden. Binnen momenteel 22,3 graden (amber is uit) ivm de zon (grote raampartij op het zuiden)
Ik zou er bijzonder weinig moeite mee hebben als Itho een administratief nieuw product uitbrengt wat eigenlijk de Amber is maar dan zonder alle certificaten e.d. Voorzien van nieuwe innovaties en software maar technisch hetzelfde product.Carboy54 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:00:
[...]
Beter is Itho te motiveren om meer voor B to C te doen. Zij zijn sterk in de projecten markt B to B nieuwbouw en iedere verandering aan de Amber betekent de hele ambtelijke molen weer opnieuw te laten draaien en duur te betalen voor de vereiste BRG certificaten. Vandaar dat ze niet zo hard lopen momenteel. Maar beloftes zijn beloftes daar hebben de gebruikers gewoon recht op.
Zijn zij van die administratieve molen af, kunnen ze blijven innoveren en hebben wij als consument een beter product. Daarnaast kunnen ze dan later in een keer een grote revisie doen voor de certificering
Toch is dat niet bij iedereen het geval. Zie onderstaand het gedrag hier met een Amber 95, zonder buffervat. Op 80m2 vloerverwarming en twee radiatoren voorzien van fans (T21 1800x600, T22 1000x600). Dan vraag ik me af waardoor dat verschil ontstaat?Jan2023 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:36:
Wen er maar aan , dit is de meest suffe routine die in de Amber gebakken zit.
🤔
Als het buiten koud wordt krijg je dit al is het kurkdroog buiten!
Vanochtend min 3 en autoruiten zaten niet eens dichtgevroren.
[Afbeelding]
Enorm verschil ja. Maar teken daar je door Amber gemeten buitentemperatuur eens bij? De regeling is nu vrij zwart wit qua buitentemperatuur.despijker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:55:
[...]
Toch is dat niet bij iedereen het geval. Zie onderstaand het gedrag hier met een Amber 95, zonder buffervat. Op 80m2 vloerverwarming en twee radiatoren voorzien van fans (T21 1800x600, T22 1000x600). Dan vraag ik me af waardoor dat verschil ontstaat?
[Afbeelding]
En of je aan de kust woont of buitengebied binnenland maakt nog wel wat verschil.
Hier 18 defrosts tot nog toe vandaag. Incl een SWW run die met vorst in de non-eco stand ging. Vorstdag vandaag bij ons thuis, temperatuur kwam niet boven 0c uit (gemeten met mijn weerstation op 4m hoogte in vrij zicht (dus ook zon).
Of heb jij ook zo’n Amber die naar 30Hz gaat? Mogelijk daar de eeprom ook al iets doet met defrost logica?
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 25-12-2025 20:47 ]
Geen Amber die 30Hz kan draaien. EEprom V0118.025013, software V2.29-II.
Toevallig nu weer een defrost om 21:25, de vorige 18:20.
[ Voor 4% gewijzigd door despijker op 25-12-2025 21:36 ]
:strip_exif()/f/image/QtfYDQrMVpDi2L3C9ze7bcni.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuk of 6 deze dag, 7 over 24 uur. Waarvan de standaard na sww run. (Die triggert is dan vaak) En daar snel er nog een achteraan. Vaak bij een verandering in tc (omhoog) heeft ie de neiging naar.defrost te schieten.
Ik heb een 30Hz variant. Van deze zomer.
Had het idee dat t vooral droge defrosts waren.
Geen buffervat. Vloerverwarming beneden rest Jaga s.
Midden van land.
Mijn Amber doet WEL 30hz. En heb precies dezelfde eeprom en sw versie als hierboven!
V0118,025013. V2.29-II. database v1.21 (wat is dat?)
Ik heb hem, om bij dit weer van wat zon te profiteren, op het zuiden staan..
Edit: nouja en wat ook meest logische plek om andere redenen.
[ Voor 13% gewijzigd door Degast op 25-12-2025 22:17 ]
despijker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:55:
[...]
Toch is dat niet bij iedereen het geval. Zie onderstaand het gedrag hier met een Amber 95, zonder buffervat. Op 80m2 vloerverwarming en twee radiatoren voorzien van fans (T21 1800x600, T22 1000x600). Dan vraag ik me af waardoor dat verschil ontstaat?
[Afbeelding]
/f/image/glZvUL0R73jrAP1rsZncRskn.png?f=fotoalbum_large)
Hier een Amber95 op vloerverwarming of T22 met fans, geen buffervat. 140m2 2 onder 1 kap uit 2001 met HR+ of tripple glas.
Stooklijn verhoogd naar 33 graden onder de 0 graden, 35 onder -5 (28 graden boven 0 graden is prima), vind het maar koud in huis. De vloer voelt nu koud aan als ik nu thuis kom.
Pomp snelheid staat op medium.
Wat zijn jouw instellingen? Welke software versie heb jij? (Ik had de laatste die je met de hand mocht updaten). De Amber is die met de driehoek voetjes.
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 25-12-2025 23:11 ]
Zeker, zou moeten kunnen. Al is t voor mij helemaal geen doel, iets hoger geeft mi zuiniger resultaat.despijker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:34:
[Afbeelding]
Niks gemist aan defrosts. En inderdaad, dezelfde EEprom en software, geplaatst in oktober jl. dan zou je verwachten dat 30Hz ook hier moet kunnen.
Ziet er toch naar uit alsof de recenter geleverde Ambers er anders mee omgaan. Hier lijkt mijn grafiek meer op die van @Whiskey48 .despijker schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:34:
Ja, goeie. Midden van het land. Ik heb nog geen uitleesmodule aan de Amber. Wel een dagtemperatuur meting. De hele dag onder nul ook hier tussen -4,1 en -0,1 midden op de dag, maar toen was de wp uit door invallend zonlicht.
Geen Amber die 30Hz kan draaien. EEprom V0118.025013, software V2.29-II.
Toevallig nu weer een defrost om 21:25, de vorige 18:20.
[Afbeelding]
Strak in t gelid, geen variatie in tijd. Gewoon ritme zolang buitentemperatuur voldoet aan bepaalde voorwaarden.
Denk alleen datie vannacht het lastig gaat trekken om weer richting 21 graden te gaan.
Al met al echt een mega zuinig apparaat!
Ik hoop dat dat OpenAmber project hier een oplossing voor vindt, als Itho niet thuisgeeft. Ik heb voor mijn gevoel 10kw meer gebruikt dan nodig puur door die defrosts.
mijgmae schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 05:49:
Gisteren de hele dag als klokwerk defrosts gehad, 24 of 25 gedurende de dag. Er zat amper tot geen ijs op de unit omdat het zo droog is buiten. Totaal verbruik Amber 65 gisteren is 31.2 kWh, BUH is niet aangegaan.
Ik hoop dat dat OpenAmber project hier een oplossing voor vindt, als Itho niet thuisgeeft. Ik heb voor mijn gevoel 10kw meer gebruikt dan nodig puur door die defrosts.
/f/image/XMQCuePPiM0l3tTzN4M1CPK9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CvTd41xItFEuPTGK8wmVi4g5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mcwzsuR9H2FfKFFgQA3nNgz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0RKyAhUkx3ffnYNJsbNeJ9rm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook gek; onze vloerverwarming voelt kouder aan dan normaal, maar de radiatoren warm.
Het lijkt of de defrosts de warmte uit de vloer trekt waardoor deze niet goed kan opwarmen?
Als het boven de 0 graden is voelt de vloer een stuk warmer. Ik heb de stoonlijn verhoogd om de vloer richting de oude comfortabele temperatuur te krijgen, maar voelt nog steeds kouder tov als het buiten boven de 0 graden is, ondanks de sterk verhoogde stooklijn.
In bovenstaand voorbeeld lijkt het of een defrost om 06:25 start ... om 06:40 klaar is, en pas om 06:45 weer bijna op volle toeren draait om het afgekoelde systeem weer terug op te gaan warmen. Dan heb je per 60min maar ca 40min effectief goed lopende verwarming als de temperatuur onder nul is?? (eigelijk minder, misschien eerst ca 10min nodig om terug op de oude watertemperatuur te komen)?
De Amber is fantastisch, ontzettend blij mee en kan ik iedereen aanbevelen ... maar (de oude versie)? lijkt toch minder geschikt bij vorst, iig icm vloerverwarming?
Huis dus; 140m2 2onder1 kap uit 2001, vloerverwarming + T22 met 12cm ventilatoren icm heatmeisters (met defrost detectie aan). HR+ of tripple glas. Geen buffervat, geen last van pendelen (zit ruimschoots binnen het aantal liter in het systeem). Eerste generatie Amber95 met de driehoek pootjes en handmatig geupdate software).
[ Voor 62% gewijzigd door Whiskey48 op 26-12-2025 09:09 ]
zouden jullie me kunnen helpen met het volgende:
- onze buitenunit is nu twee nachten op rij afgeslagen en er staat een oranje/rood vlammetje in beeld
- verder geen foutmelding
- gister overdag deed hij het weer
- stooklijnen staan goed en de geluidsreductie staat uit
- cv stookt bij
- de circuitwissel tijdens ontdooiwissel staat uit, maar ik krijg deze ook niet aan. Klopt dat?
Het is nu vrij koud beneden (vloerverwarming) dus alle hulp is welkom. Dank alvast
:strip_exif()/f/image/WCwcVpIQbUsKaOt6QiJbUROV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet het niet zeker, maar: een oranje vlammetje wordt weergegeven dat de cv ketel t heeft overgenomen, toch? Als je die setting uitzet, dan zou de pomp het weer moeten overnemen.Pollie19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:08:
Goedemorgen, fijne tweede kerstdag!!
zouden jullie me kunnen helpen met het volgende:
- onze buitenunit is nu twee nachten op rij afgeslagen en er staat een oranje/rood vlammetje in beeld
- verder geen foutmelding
- gister overdag deed hij het weer
- stooklijnen staan goed en de geluidsreductie staat uit
- cv stookt bij
- de circuitwissel tijdens ontdooiwissel staat uit, maar ik krijg deze ook niet aan. Klopt dat?
Het is nu vrij koud beneden (vloerverwarming) dus alle hulp is welkom. Dank alvast
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Dat is ook niet het geval, er draaien er heel veel met deze lage temperaturen, dus er moet iets mis zijn.Pollie19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:19:
Dank voor de tip, maar helaas blijft het rode vlammetje. Gisteren deed hij het weer toen het wat minder koud werd. Maar het moet niet zo zijn dat hij geen min 3 aan kan
Maar op basis van wat je hebt gedeeld zal het lastig worden er iets zinnigs over te zeggen. Deel even wat van foto’s van je info schermen, of anders contact opnemen met je installateur.
[ Voor 4% gewijzigd door despijker op 26-12-2025 09:30 ]
Mijn beeld is: rustiger is minder defrosten is soms toch warmere vloer?.zeker als je dan net niet de defrosts uitlokt?Whiskey48 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 05:57:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook gek; onze vloerverwarming voelt kouder aan dan normaal, maar de radiatoren warm.
Het lijkt of de defrosts de warmte uit de vloer trekt waardoor deze niet goed kan opwarmen?
Als het boven de 0 graden is voelt de vloer een stuk warmer. Ik heb de stoonlijn verhoogd om de vloer richting de oude comfortabele temperatuur te krijgen, maar voelt nog steeds kouder tov als het buiten boven de 0 graden is, ondanks de sterk verhoogde stooklijn.
In bovenstaand voorbeeld lijkt het of een defrost om 06:25 start ... om 06:40 klaar is, en pas om 06:45 weer bijna op volle toeren draait om het afgekoelde systeem weer terug op te gaan warmen. Dan heb je per 60min maar ca 40min effectief goed lopende verwarming als de temperatuur onder nul is?? (eigelijk minder, misschien eerst ca 10min nodig om terug op de oude watertemperatuur te komen)?
De Amber is fantastisch, ontzettend blij mee en kan ik iedereen aanbevelen ... maar (de oude versie)? lijkt toch minder geschikt bij vorst, iig icm vloerverwarming?
Huis dus; 140m2 2onder1 kap uit 2001, vloerverwarming + T22 met 12cm ventilatoren icm heatmeisters (met defrost detectie aan). HR+ of tripple glas. Geen buffervat, geen last van pendelen (zit ruimschoots binnen het aantal liter in het systeem). Eerste generatie Amber95 met de driehoek pootjes en handmatig geupdate software).
bij mij lijkt het nu om de 1:30-2 uur een defrost, terwijl hij nog wel goed staat te stampen. Gister ook om de 55 minuten. Wellicht dat als het buiten kouder wordt, hij minder gaat defrosten. Als dat zo is, zet ik misschien wel een schakelbare weerstand bij de temperatuur sensor, zodat ik zogenaamd de amber vertel dat het 5 graden kouder is. Ik heb ook de oudere eeeprom.
[ Voor 6% gewijzigd door Voscovic op 26-12-2025 09:52 ]
Ik zie exact dit... Ben nu aan het spelen met de BUH instellingen in de hoop dat ie kortstondig aanspringt tijdens de defrosts. (Graadminuten 100 maar nog geen actie gezien)Dennis08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:40:
Hier helaas ook de amber elk uur in defrost. Krijgt de aanvoertemperatuur ook niet hoger dan 36 graden en hij staat 24/7 volle bak te draaien om de temperatuur enigszins constant te houden maar ben bang dat ie net te licht is voor de woning. Wel apart dat hij voor het tapwater wel de temperatuur hoger kan krijgen zonder BUH. Moet toch nog wat spelen met de instellingen en de afgifte om het beter te krijgen. Die defrosts werken nu in ieder geval niet mee.
Wat betreft het tapwater komt het denk ik door de boiler. Je hebt dus vrij weinig verliezen tov je huis waardoor hij de temp makkelijker kan opduwen.
Edit: ik kan niet typen...
Wat betreft de tapwater temperatuur denk ik ook dat dat een stuk minder moeite kost alleen ik zie in de grafiek wel dat de stroompieken bij dhw in progress wat hoger zijn dan de normale pieken. Of dit is gewoon een beveiliging natuurlijk dat hij kortstondig even wat hoger kan
Kun je eens een foto maken na je cv bijstook settings?Pollie19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:19:
Dank voor de tip, maar helaas blijft het rode vlammetje. Gisteren deed hij het weer toen het wat minder koud werd. Maar het moet niet zo zijn dat hij geen min 3 aan kan
En komt je cv ketel wel in actie?
[ Voor 5% gewijzigd door Woutertt op 26-12-2025 10:00 ]
Vind t niet erg als ie in de ochtend z'n tc niet haalt vanwege geknepen draaien. Maar moet dan niet vanwege graadminuten die buh gaan gebruiken natuurlijk.
Ja, daar zit t in waarschijnlijk. Maar doet die cv het wel? Want waarom krijgt die het niet warm? Dat klopt natuurlijk ook niet.Woutertt schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:59:
[...]
Kun je eens een foto maken na je cv bijstook settings?
En komt je cv ketel wel in actie?
Nou, ik heb de stooklijn verhoogd omdat het koud werd in huis. Het was koud, m'n vrouw begon ook te klagen dat het huis koud was.Degast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:43:
[...]
Mijn beeld is: rustiger is minder defrosten is soms toch warmere vloer?.zeker als je dan net niet de defrosts uitlokt?
Met deze verhoogde stooklijn krijg ik het huis op temperatuur. Deze heb ik per graad stapsgewijs verhoogd tot het weer comfortabel lijkt te zijn in huis.
Maar dat defrost gedrag had ik ook als elke stap in de stooklijn maar 1 graad omhoog ging.
De Amber knalt gewoon dom de defrosts aan als het vriest, stooklijn heeft bij mij tot nu toe geen invloed daar op gehad.
[ Voor 42% gewijzigd door Whiskey48 op 26-12-2025 10:17 ]
Ik schop mn eigen vraag even omdat ik me wat zorgen maak, hopelijk geen probleem.toilet duck schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:11:
Nu ik hier structureel meelees, merk ik op dat defrosts belangrijk zijn. Daarvoor wist ik er niet van.
Sinds ik alles in Home Assistant heb, heb ik "Amber defrost status" enkel op "off" gezien. 1) Betekent dat dat er geen defrosts gedraaid zijn? Of doet doet die sensor entity niets?
2) En zo ja, dat lijkt me niet goed toch? Of zijn die dedicated defrosts enkel nodig bij hele lang runs (die mijn systeem nooit draait)?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik hoor veel mensen hier over defrosts elke 1 a 2 uur, ik heb er volgens mij niet 1 gezien (niet alleen de HA sensor, maar ook het 'dip' gedrag zie ik niet).
Onder de -5c zie ik hier ook minder defrost.Voscovic schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
[Afbeelding] bij mij lijkt het nu om de 1:30-2 uur een defrost, terwijl hij nog wel goed staat te stampen. Gister ook om de 55 minuten. Wellicht dat als het buiten kouder wordt, hij minder gaat defrosten. Als dat zo is, zet ik misschien wel een schakelbare weerstand bij de temperatuur sensor, zodat ik zogenaamd de amber vertel dat het 5 graden kouder is. Ik heb ook de oudere eeeprom.
Blijft je huis lekker warm? Dan denk ik dat je prima zittoilet duck schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:13:
[...]
Ik schop mn eigen vraag even omdat ik me wat zorgen maak, hopelijk geen probleem.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik hoor veel mensen hier over defrosts elke 1 a 2 uur, ik heb er volgens mij niet 1 gezien (niet alleen de HA sensor, maar ook het 'dip' gedrag zie ik niet).
Dat kan natuurlijk ergens missende terugslagklep zijn. Of een bypass. Even vanaf je ketel voelen waar de warmte wel heen gaat. Als ie al warmte maakt.Pollie19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:10:
Terecht punt, hij lijkt wel iets te doen (ik hoor hem aan gaan/ water stromen), maar veel te weinig
Dank voor het meedenken!!
[Afbeelding]
Kun er voor kiezen de cv niet te laten bijstoken of pas later.
Zeker, vooralsnog geen enkel probleem. Thanks!darkvalias schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:17:
[...]
Blijft je huis lekker warm? Dan denk ik dat je prima zit
Ik hele nacht -6 en gewoon elke keer binnen het uur helaas.Get!em schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:17:
[...]
Onder de -5c zie ik hier ook minder defrost.
En je hybride settings? Want de Amber gaat bij een bepaalde temperatuur gewoon over op de ketel.Pollie19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:10:
Terecht punt, hij lijkt wel iets te doen (ik hoor hem aan gaan/ water stromen), maar veel te weinig
Dank voor het meedenken!!
[Afbeelding]
Als je CV wel aanspringt maar niet door gaat met verwarmen zou het inderdaad ergens een fout kunnen zijn in je leidingwerk waardoor warm water snel weer terug komt en stopt met verwarmen.
Voor nu je bivalent punt lager zetten zodat de Amber weer aan het werk gaat kun je proberen.
Ja, dat is het overwegen waard! Heb nu de tapwaterklokprogrammatemperatuur (galgje iemand?) verhoogd van 42 naar 47 graden met de SWW run nog steeds overdag. Dat werkt ook om het probleem op te lossen.darkfujita schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:58:
[...]
Waarom plan je geen run in van 02.00 - 04.00 uur? Dan kan die daarna verder met je huis op te warmen. De temperatuursverschillen tussen dag/nacht zijn niet zo variable in de winter. En als je een dynamisch contract hebt, kan je sws beter een SWW run snachts doen ivm lage tarieven.
Heb inderdaad ook nachttarief, dus dan is al snel de vraag of het niet goedkoper is de 55 graden run 's nachts te doen ipv van de hele dag 47 graden aan te houden.
Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j
Graadminuten op 25 bij radiatoren of 50 bij vvw werkt bij mij perfect. Help paar minuten om weer snel naar TC te gaan na een defrost. Meerverbruik 10-20 kWh per jaar.darkvalias schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
[...]
Ik zie exact dit... Ben nu aan het spelen met de BUH instellingen in de hoop dat ie kortstondig aanspringt tijdens de defrosts. (Graadminuten 100 maar nog geen actie gezien)
Wat betreft het tapwater komt het denk ik door de boiler. Je hebt dus vrij weinig verliezen tov je huis waardoor hij de temp makkelijker kan opduwen.
Edit: ik kan niet typen...
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
De hoeveelheid vocht die ik dan zie verdampen mag echt geen naam hebben. Ik gok dat het <10% is van de hoeveelheid vocht die ik bij een defrost zie als de buitentemperatuur rond de 1-2 graden is.
Hiermee wordt er onnodig warmte uit het huis gehaald en mis ik 10% van de draaitijd.
Ik betwijfel zelfs of de amber 65 zo in staat is om 4,3kW te leveren bij -7gr...
Top dat jullie hier aandacht voor blijven vragen bij Itho! @Stoker en @Carboy54 !
Hij begon het vanacht bij -3 al best lastig te krijgen. Gelukkig heb ik nog een paar isolatiemaatregelen in de planning staan.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Hier een delta van zo'n 4,5-5K bij 81Hz met de pompsnelheid op laag.wowly schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:38:
Nu het kouder wordt is mijn delta tui vs tuo rustig 6 graden soms, hoe is dat bij jullie?
Met de pompsnelheid op midden wordt het 3,2-3,5K.
De pompsnelheid op laag geeft minder geluid in huis, dus heeft de voorkeur. Bij lagere frequenties is de delta T dan 3-4K wat volgens mij ook prima is.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
81 Hz zal redelijk tegen het maximum vermogen aan zitten. Als jij dan een dT haalt van zo'n 5K, dan is dat helemaal prima. En de waterpomp op een lagere stand scheelt ook weer wat stroom voor die pomp. Ik zou het inderdaad mooi zo laten.-JB- schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:30:
Hier een delta van zo'n 4,5-5K bij 81Hz met de pompsnelheid op laag.
Met de pompsnelheid op midden wordt het 3,2-3,5K.
De pompsnelheid op laag geeft minder geluid in huis, dus heeft de voorkeur. Bij lagere frequenties is de delta T dan 3-4K wat volgens mij ook prima is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb dit nu ingesteld maar tot mijn verbazing zie ik nog geen grote pieken in mijn stroomverbruik. Nu is het nog niet mega koud, maar voor de goede orde: hoe zou ik de back-up setting moeten instellen voor een full electric opzet met alleen het interne element?Carboy54 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:41:
[...]
Graadminuten op 25 bij radiatoren of 50 bij vvw werkt bij mij perfect. Help paar minuten om weer snel naar TC te gaan na een defrost. Meerverbruik 10-20 kWh per jaar.
P.s. er lijken twee backup opties te zijn. Intern en extern. Ik krijg het gevoel dat intern soms overgeslagen wordt en dat ie naar extern gaat en daar op blijft hangen. Wat bij ons dus niet bestaat
[ Voor 15% gewijzigd door darkvalias op 26-12-2025 22:59 ]
Meer dan 8min, ca 20min, eigelijk 25min om weer terug te zijn op de oude temperatuur.Dennis08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:45:
Welke instelling is die graadminuten? M10.5 misschien? Dan ga ik daar ook is mee testen. Ik vind het zonde om elk uur 8 minuten verwarming kwijt te zijn
Tijdens defrosts heb je max 2/3 vermogen beschikbaar, eigenlijk iets minder.
Menu 10 (bijverwarming), en dan ‘startvertraging bijstoken cv’. Vertaling menu is niet opperbest.Dennis08 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:56:
Ik kan alleen de instelling niet vinden waarmee de BUH kort bijschakelt zoals hierboven met de graadminuten geadviseerd.
[ Voor 24% gewijzigd door georgeboot op 27-12-2025 09:08 ]
Amber 120 | 10kWP zuid | 3x MP-ii 5000VA + 32kWh
Zoals hier ook al vaker gestelt word zit er amper ijs op de unit als hij weer defrost na 50 minuten. Prima die oplossing met die graadminuten en de buh maar dat is natuurlijk enkel een lapmiddel. Je wilt eigenlijk dat de amber helemaal niet de helft van de tijd bezig is met "puinruimen" na een defrost.
Waarom moet het zo lang duren voor er eens een update komt, hoe moeilijk kan dat nou werkelijk zijn? Mijn Daikin airco gaat echt pas defrosten als de compressor half dicht zit...
[ Voor 4% gewijzigd door scoobinoobi op 27-12-2025 09:21 ]
M10.01 extern cv -> uit
M10.02 prioriteit bijstoken cv - > Intern (AH)
M10.03 extern tapwater -> uit
M10.05 Startvertraging bijstoken cv -> 45
M10.06 Tijdsinterval tapwater temp deltaT=+1C -> 60
M10.08 Blokkeren bijstook cv aan/uit -> uit (grijs, schuifje naar links)
M10.09 Verwarmingsbedrijf wordt ingeschakeld voor BUH -> aan (schuifje naar rechts)
M10.10 blokkeren electrisch bijverwarmen -> 0°
het betreft een Amber 95, full electric met itho daalderop vat 270liter
M10. 1 moet aan anders geeft hij de buh niet vrij.ramlap schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:50:
Vraag over de BUH, ik heb onderstaande instellingen. Ik heb gisteren een vlammetje met 1 gezien en een keer een vlammetje met 2. Maar qua stroomverbruik geen hogere piek geconstateerd. Heb ik ergens een instelling niet goed? of is er zoals ik hier ook las, sprake van een kapotte BUH/draaden die gecontroleerd moeten worden?
M10.01 extern cv -> uit
M10.02 prioriteit bijstoken cv - > Intern (AH)
M10.03 extern tapwater -> uit
M10.05 Startvertraging bijstoken cv -> 45
M10.06 Tijdsinterval tapwater temp deltaT=+1C -> 60
M10.08 Blokkeren bijstook cv aan/uit -> uit (grijs, schuifje naar links)
M10.09 Verwarmingsbedrijf wordt ingeschakeld voor BUH -> aan (schuifje naar rechts)
M10.10 blokkeren electrisch bijverwarmen -> 0°
het betreft een Amber 95, full electric met itho daalderop vat 270liter
Dus bij meer warmte vraag, of meer verschil tussen wens en werkelijk temp van drijfgas voor bepaalde tijd dan gaat ie er van uit dat condensor "dus" dicht zit.
Als Td achter blijft bij verwachting obv Hz en Tp?
Dat zou misschien verklaren waarom hij gaat defrosten vlak na uren zonder draaien (geknepen) op 61 Hz en dan wordt ie om.10?uur losgelaten qua knijpen. Dat geeft dat ie even gas geeft 90hz en dan vaak een droge defrosts.
Hij verwacht een bepaalde hoeveelheid energie uit de lucht te halen als ie dat niet gaat schiet ie in defrost.
Alleen is de tijd die ie zichzelf geeft het resultaat te meten m.i. in die gevallen te kort. Paar minuten later zou ie wel meten dat de energie gegeven wordt.
Geen idee of het zo werkt. Dat lijkt gedrag hier te verklaren. Of tenminste deels.
Maar als eenmaal rond tc dan zou het kunnen dat er toch ook een tijdsgebonden patroon ontstaat. Maar omdat daar zoveel tijd tussen zit. En dan de SWW run. Zie je dat patroon slecht. (Meer dan 1uur en 3 kwartier)
Vanaf 6.45 nu om 9.30 1e droge defrost. Verwacht zo om 10.00 een 2e.. droge vermoedelijk
In ieder geval heb ik met mijn systeem.
Vvw beneden 75m2, Jaga s boven, best goed geïsoleerd, lage stooklijn met tc temperatuur van 31 graden bij -10(nog te ervaren..)en 29 bij -2 en 27 bij 3. Amber 95 waar de 65 waarschijnlijk net groot genoeg was geweest, maar ik de hele dag door had moeten stoken op 1 temperatuur. Nu pas ik beetje nachtverlaging toe.
Wat ik ook merk is dat het moduleren niet altijd even snel werkt.
Als het hem makkelijk lukt de eerste keer reageert ie in dezelfde "thermostaat aan" tijd sneller dan dat als het meer moeite kost. Dan blijft ie veel langer op hogere toeren ondanks Tc+1 gehaald, of bijna gehaald. Daar gebeurt dus duidelijk ook meer dan alleen de zichtbare regeling. (Iets met tijd en buitentemperatuur?) Ook als ruimte temperatuur regeling niet onzichtbaar nog aanpast.
Maargoed, een regeling met weinig sprongen is gunstiger. Een systeem dat niet "flink" belast wordt ook ivm die defrosts.
Door de wind was het een mooie test.
Als je huis net te koud bleef: klein beetje minder warmte laten wegwaaien doet dan al wonderen. Busje flexibele PUR en naar zolder met (een geleende) warmtebeeldcamera.
Experimenteren met beetje geknepen draaien kan ook, misschien dat je dan met minder defrosten beter uitkomt.
Of dus de tip van carboy om BUH een beetje bij te laten schakelen na defrosten. Met een door hem aangegeven extra gebruik van maar 20kwh/jaar. Dat is vooral interessant bij continue en constant draaien.
Zoals de meeste mensen zullen doen.
:strip_exif()/f/image/tRpCKo1IpleszDGSAHyLcMGR.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig hoe je voelt dat er veel minder wind doorheen waait. Logisch ook.
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 27-12-2025 10:14 ]
/f/image/vKNbXG0orxbp5eZKvW7KBuG7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d0nXOhl4UXePRhBoNWrKsDty.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/R2kABWmzOnVR8QfDZ2sWNUlF.png?f=fotoalbum_large)
Hehe, wanneer begint de volgende defrost nou ... Schiet eens op! (het is ook nooit goed)
(Wel weer lekker warm in huis met deze stooklijn)
(Even met Smart Grid de BUH aanzetten ... Kijken wat dat doet)
[ Voor 33% gewijzigd door Whiskey48 op 27-12-2025 11:03 ]
Even goed kijken dat schuifjes de goede kant op staan. Aan/uit is dus links aan en rechts uit. Geloof ik. Uit/aan is dus links uit. Geloof dat dat wat verwarrend kan zijn.darkvalias schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:38:
Zoals sommigen hier eerder al zagen met de backup lijken de settings niet echt vanzelfsprekend. Heb de settings volgens de handleiding ingesteld met graadminuten op vijf om snel te testen. En ik zie hem direct naar een vlammetje met een 2 springen (cv) ipv 1 (intern element)... Wat zou hier de oorzaak voor kunnen zijn? Ik heb wel de settings op intern element staan.
Over slecht ontwerp gesproken... Settings aangepast naar wat je hier omschrijft. Er klikken direct allemaal dingen in de regelunit en het vlammetje staar nu op 1. Eens zien wat dit gaat uithalen. Thanks!Degast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:55:
[...]
Even goed kijken dat schuifjes de goede kant op staan. Aan/uit is dus links aan en rechts uit. Geloof ik. Uit/aan is dus links uit. Geloof dat dat wat verwarrend kan zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 27-12-2025 12:13 ]
Bedankt voor het nog eens plaatsen.Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:39:
Keer op keer zie ik vele vragen over de instellingen nu weer over de BUH. De meeste van deze antwoorden staan allen in de TS. De BUH instellingen worden door mij besproken in Tip 13
De instelling M10.01 extern bijstoken cv aan/uit -> schuifje naar links voor aan is dus niet aan maar uit. Schuifje moet dus naar rechts... Goed om te weten en gelijk veranderd!
2 jaar geleden veel tijd aan besteed. Jammer dat er weinig gebruik van wordt gemaakt en daardoor vele vragen zich hier steeds herhalen.😏inmiddels wellicht tijd voor een upgrade.ramlap schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:49:
[...]
Bedankt voor het nog eens plaatsen.
De instelling M10.01 extern bijstoken cv aan/uit -> schuifje naar links voor aan is dus niet aan maar uit. Schuifje moet dus naar rechts... Goed om te weten en gelijk veranderd!
Net als dat er vandaag weer veel meer ongelukken en waarschuwingen zijn voor gladheid…
[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 27-12-2025 12:19 ]
Nou heb e.e.a. braaf bekeken en doorgelezen!Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:12:
[...]
2 jaar geleden veel tijd aan besteed. Jammer dat er weinig gebruik van wordt gemaakt en daardoor vele vragen zich hier steeds herhalen.😏inmiddels wellicht tijd voor een upgrade.
En natuurlijk vervolgens zelf ingezet.
Icm met sinds het begin meelezen hier aardig wat kennis en meningen en ervaringen (van verschillende systemen) meegekregen.
Waarvoor veel dank!
Soms vergeten mensen de basisstappen, of gaan ze er, terecht m.i., van uit dat hun installateur voldoende kennis had. Maar die hebben soms wel bij Itho gezeten voor een broodje bal, maar niet de moeite genomen de de TS hier te lezen tbv verdieping. (En of de gebruiksaanwijzing)
Zeker als e.e.a. ergens netjes beschreven staat.
Aan de andere kant denk ik met ieder opgelost issue, doordat iemand de ts wél las merk je daar vaak niets van.
Iedere keer dat je hier iemand "blij" maakt zie je wel terug.
En iedere (goed)geïnstalleerde Amber is weer goed voor de community. Goed voor alle Amber gebruikers.
En voor mij blijft gelden: iedere (propaan)warmtepomp helpt de wereld weer een beetje verder. Zeker als dat ook zorgt voor mensen die nog wat extra isoleren.
Vanuit Itho bezien zal het vrij logisch zijn ja.Sander schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:18:
Is het ook niet allemaal vrij logisch wat er gebeurd met de defrosts? De afgelopen dagen was het erg droog zonnig en koud, dan is er dus ook relatief weinig vocht in de lucht wat vast gaat vriezen. Zoals je vandaag ziet is het weer wat bewolkter en vochtiger en is de defrost ineens wel nodig… in hoeverre heeft de amber de data om daar echt mee om te gaan?offtopic:
Net als dat er vandaag weer veel meer ongelukken en waarschuwingen zijn voor gladheid…
De Amber is ontworpen voor het hollandse klimaat , in de winter dus donker en vochtig en koud.
Dus zal de boel wel regelmatig dicht vriezen.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik begrijp dat wel hoor.Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:12:
[...]
2 jaar geleden veel tijd aan besteed. Jammer dat er weinig gebruik van wordt gemaakt en daardoor vele vragen zich hier steeds herhalen.😏inmiddels wellicht tijd voor een upgrade.
Alweer 2 jaar terug de settings ingesteld , en als iets werkt dan blijf je er verder toch vanaf?
Dat is wel erg ideologisch bekeken , te vaak is er ook nog een houtkachel paraat lees je nog.Degast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:58:
En voor mij blijft gelden: iedere (propaan)warmtepomp helpt de wereld weer een beetje verder.
Of zou dat zijn omdat het vertrouwen in de warmtepomp nog wat te wensen over laat?
Ondertussen wel een paar duizend gebruikers erbij gekomen JanJan2023 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:55:
[...]
Ik begrijp dat wel hoor.
Alweer 2 jaar terug de settings ingesteld , en als iets werkt dan blijf je er verder toch vanaf?
Toch maar eens de kabels door gaan meten. Zie ik tot mijn verbazing dat de buitenunit helemaal geen stroom heeft op de buh aansluiting... Na wat zoekwerk gevonden dat de installateur een van de aders in de werkschakelaar niet aangedraaid had
Kortom: gedrag dat ik de amber niet eerder heb zien doen, ook niet met koude dagen. En ook wat ik niet echt herken uit posts van anderen.
Hier de grafieken van de afgelopen 12u, inclusief een redelijk normale run vroeg in de ochtend. Rond 9u (dus vóór de lange run vanmiddag) lijkt er wel iets geks te zijn gebeurd, maar ik heb niet direct een idee wat dat kan zijn. Ik heb toen niets aangepast.
Moet ik me zorgen maken?
Daar zijn zijn er ook van ja.Jan2023 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:03:
[...]
Dat is wel erg ideologisch bekeken , te vaak is er ook nog een houtkachel paraat lees je nog.
Of zou dat zijn omdat het vertrouwen in de warmtepomp nog wat te wensen over laat?
Tsja.
Offtopic-
Met een dochter die er hele avonden van ligt te hoesten (bedankt buren dat jullie vooral aan jezelf denken) en papa en mama die er daardoor ook van wakker liggen. En een nicht die er helemaal last van heeft en dr door in t ziekenhuis beland.
Ben ik daarvan genezen.
Het principe van "gooi maar over de schutting" is niet mijn ding.
En als je eenmaal weet hoe ongezond dat is.. mijn werkbus, oude (2007) Diesel is 7 keer schoner dan de schoonste "eco" houtkachels. Als je ziet hoe vies die al is.. (Let wel ik koop HVO Diesel als "goedkoop" excuus voor m'n geweten)
Ik heb die bus geen uren per dag aan.
En al helemaal geen 7 stuks puur "voor de gezelligheid".
Moet je je eens voorstellen hoe mijn stokende buren zouden reageren als ik 7 bussen regel die een avondje "gezellig" aanzet vlak voor hun deur terwijl de wind hun kant op staat.
En als ze dan moeilijk doen dat ik dan begin over "korte kringloop" "traditie" "gezelligheid" "recht op" "je mag ook niets meer"
Tsja.
Ieder zo z'n eigen afweging. Ik nam de vlucht vooruit.
(Onze waterdamp haard geeft ook gezelligheid.) En als t moet wat 1:1 warmte..
Loopt toch juist best mooi? Netjes op Tc? En dan uit door je thermostaat denk ik? Hz loopt ook nog op op het moment van iets achterblijven Tc?toilet duck schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:12:
Het volgende mysterie (althans voor mij): ineens lijkt de Amber alle moeite van de wereld te hebben om setpoint +delta te halen. Vanmiddag een run van 4u, waar hij de afgelopen dagen in ca 1u15/1u30 het target haalde. Waar normaal gesproken de temperatuur snel naar setpoint +1 gaat en daarna 'rustig' doorverwarmt naar setpoint +5, heeft hij nu ogenschijnlijk alle moeite om überhaupt setpoint (stooklijn ca 27,5/28 graden) te halen. Ik zie tussendoor overigens nog steeds geen tekenen van een defrost. Is dat nog steeds normaal? Overigens ook geen foutmeldingen. Huis blijft redelijk op temperatuur.
Kortom: gedrag dat ik de amber niet eerder heb zien doen, ook niet met koude dagen. En ook wat ik niet echt herken uit posts van anderen.
Hier de grafieken van de afgelopen 12u, inclusief een redelijk normale run vroeg in de ochtend. Rond 9u (dus vóór de lange run vanmiddag) lijkt er wel iets geks te zijn gebeurd, maar ik heb niet direct een idee wat dat kan zijn. Ik heb toen niets aangepast.
Moet ik me zorgen maken?
[Afbeelding]
Degast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:38:
[...]
Daar zijn zijn er ook van ja.
Tsja.
Offtopic-
Met een dochter die er hele avonden van ligt te hoesten (bedankt buren dat jullie vooral aan jezelf denken) en papa en mama die er daardoor ook van wakker liggen. En een nicht die er helemaal last van heeft en dr door in t ziekenhuis beland.
Ben ik daarvan genezen.
Het principe van "gooi maar over de schutting" is niet mijn ding.
En als je eenmaal weet hoe ongezond dat is.. mijn werkbus, oude (2007) Diesel is 7 keer schoner dan de schoonste "eco" houtkachels. Als je ziet hoe vies die al is.. (Let wel ik koop HVO Diesel als "goedkoop" excuus voor m'n geweten)
Ik heb die bus geen uren per dag aan.
En al helemaal geen 7 stuks puur "voor de gezelligheid".
Moet je je eens voorstellen hoe mijn stokende buren zouden reageren als ik 7 bussen regel die een avondje "gezellig" aanzet vlak voor hun deur terwijl de wind hun kant op staat.
En als ze dan moeilijk doen dat ik dan begin over "korte kringloop" "traditie" "gezelligheid" "recht op" "je mag ook niets meer"
Tsja.
Ieder zo z'n eigen afweging. Ik nam de vlucht vooruit.
(Onze waterdamp haard geeft ook gezelligheid.) En als t moet wat 1:1 warmte..
/f/image/jSGyag8ho9YIcIiZpMK5Juh3.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook een buurman verderop met goedkoop nat hout, hij reageert extreem agressief als je vraagt wat hij stookt. Hij doet het voor de gezelligheid, maar ook voor de kosten omdat gas zo belachelijk duur is geworden volgens hem (dan staat hem er nog wat te wachten komend decennia al).
Ik vergelijk het met om 04:00 snoeiharde hardcore te luisteren omdat IK dat leuk vind en aggressief word als iemand daar een probleem mee heeft.
Naja, zal niet lang meer duren tot dit hier ook verboden wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 28-12-2025 11:17 ]
Ik lees hier dat de originele HeatStart software meer defrost-opties kent, "Smart" en "New Strategy", maar dat Itho alleen de "Timed" heeft geïmplementeerd. Zonde!scoobinoobi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:12:
Die defrosts zijn echt doodzonde. Als de defrosts niet aan de orde zijn omdat het buiten wat warmer is doet de amber 9kw het hier met 2 vingers in de neus op enkel war. Hij draait dan mooi rustig met cycles van zoeen 1/2/3 uur. Zodra het defrost feest begint moet hij veel vaker vol gas geven plus continu op een hoger vermogen draaien (geen cycles meer dus) en knalt het verbruik omhoog. Tuurlijk het word kouder dus er moet meer vermogen uit komen om het huis op dezelfde temperatuur te houden maar dit gedrag is zoeen groot verschil tussen een paar graden hogere buiten temp. Echt zonde want over het algemeen ben ik best tevreden over de itho.
Zoals hier ook al vaker gesteld wordt zit er amper ijs op de unit als hij weer defrost na 50 minuten. Prima die oplossing met die graadminuten en de buh maar dat is natuurlijk enkel een lapmiddel. Je wilt eigenlijk dat de amber helemaal niet de helft van de tijd bezig is met "puinruimen" na een defrost.
Waarom moet het zo lang duren voor er eens een update komt, hoe moeilijk kan dat nou werkelijk zijn? Mijn Daikin airco gaat echt pas defrosten als de compressor half dicht zit...
(begrijp van @Carboy54 dat HeatStar "New Strategy" nog niet werkt in ons klimaat - meer tweaking nodig)
Jordi_ in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"
[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 28-12-2025 15:38 ]
Interessant!tonwes99 schreef op zondag 28 december 2025 @ 06:25:
[...]
Ik lees hier dat de originele HeatStart software meer defrost-opties kent, "Smart" en "New Strategy", maar dat Itho alleen de "Timed" heeft geïmplementeerd. Zonde!
En fijn om zo'n bericht soms door te zetten, lees daar minder mee. Maar hier raakt aansturing dus erg aan werking en functionaliteit.
Thanks. Tja, op zich zou je dat wel denken. Maar waarom dan nu ineens wel, terwijl hij eerder consequent doorliep na TC en nooit langer dan 1,5u draaide? Ook bij nog koudere dagen dan gisteren? En vooral: waarom draait hij ineens continu, zelfs (ogenschijnlijk) zonder defrost, terwijl ik iedereen hier op het forum over defrosts hoor tijdens deze dagen? Ik ben een beetje paranoia geworden door eea dat verkeerd is gegaan, vandaar misschien mijn zorg.Degast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:53:
[...]
Loopt toch juist best mooi? Netjes op Tc? En dan uit door je thermostaat denk ik? Hz loopt ook nog op op het moment van iets achterblijven Tc?
Overigens heeft een sw run tot de nachtstand (42 graden) soepel gedraaid op de compressor.
Gisteren in t westen ander weer dan oosten.
Hier in midden in de ochtend snel defrost.
In middag, met warmer weer al niet meer.
Is wat lastig een moment opname te beoordelen door ook de wisselende omstandigheden.
Verschil in defrosten is sowieso lastig te beoordelen. Allerlei instellingen maken uit. En je systeem, en de plaatsing, en dus het weer bij je.
Ik snap wat je zegt, maar als iemand hierboven opeens een andere uitleg geeft aan de knopjes aan/uit krijg je daar discussie over.Carboy54 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:12:
[...]
Even voor de zekerheid: grijs is uit en blauw is aan toch?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
De situatie is als volgt: Het gaat om een all-electric systeem met 100% vloerverwarming, een buffervat van 100 liter en een warmwatervat van Itho. Het buffervat is parellel aangesloten en er zit een losse pomp op p1, met een mengventiel om de temperatuur in de vloer constant te te houden.
Op zich werkt dat prima. De warmtepomp draait vrij rustig, de temperatuur in het buffervat kan wat fluctueren en het mengventiel stuurt dat bij naar 33 graden. Alleen merk ik nu dat bij defrosts of tijdens het warm maken van het tapwater de temperatuur in het buffervat soms flink terugloopt. Dat zou helemaal niet erg zijn als niet p1 bleef lopen, waarmee kouder water in de vloer wordt gepompt. Het zou beter zijn als de pomp op p1 even pauze houdt totdat het vat weer een beetje op temperatuur is.
Nu de vraag: Is er een instelling op de amber waarmee ik dat voor elkaar kan krijgen?
Hebben wij getest maar dat werkte niet. Compleet bevroren onder bepaalde condities.tonwes99 schreef op zondag 28 december 2025 @ 06:25:
[...]
Ik lees hier dat de originele HeatStart software meer defrost-opties kent, "Smart" en "New Strategy", maar dat Itho alleen de "Timed" heeft geïmplementeerd. Zonde!
Tip 13 in de TS dus 🤗ArnoudN schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar als iemand hierboven opeens een andere uitleg geeft aan de knopjes aan/uit krijg je daar discussie over.
Even voor de zekerheid: grijs is uit en blauw is aan toch?
Interessant.tonwes99 schreef op zondag 28 december 2025 @ 06:25:
[...]
Ik schreef eerder dat ik I.t.t. veel anderen geen defrosts had om het uur, maar in een veel lagere frequentie. Dat was tijdens de koude en droge periode van de afgelopen dagen. Tot aan gisteren, toen met een temperatuur zo rond de -2gr. in de ochtend en veel hoger dauwpuntstemperatuur (meer vocht) wel defrosts om het uur. Dus defrosts lijkt niet alleen “Timed” te gebeuren.
Op welke parameters baseert de Amber de defrosts strategie dan?
Van wat ik nu zie, een combinatie van buitentemperatuur, coil temperatuur en tijd.despijker schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:46:
[...]
Interessant.
Ik schreef eerder dat ik I.t.t. veel anderen geen defrosts had om het uur, maar in een veel lagere frequentie. Dat was tijdens de koude en droge periode van de afgelopen dagen. Tot aan gisteren, toen met een temperatuur zo rond de -2gr. in de ochtend en veel hoger dauwpuntstemperatuur (meer vocht) wel defrosts om het uur. Dus defrosts lijkt niet alleen “Timed” te gebeuren.
Op welke parameters baseert de Amber de defrosts strategie dan?
Als de buitentemp boven x is dan kijkt ie naar coil temp voor defrosts (langere tijd onder x temp of een sterke daling in temp). Als buitentemp onder x is gaat is elk uur defrosten of eerder als hij sneller dichtvriest.
Dit is wat ik er nu van snap.
En je een na laatste zin lijkt in tegenspraak met hetgeen ik zag afgelopen dagen, namelijk bij lagere temperatuur met weinig vocht maar heel beperkt defrosts. Temperatuur weer wat hoger met vocht, meer defrosts. Dus er zit een correlatie tussen temp+vocht lijkt het.
De temperatuur van de metalen finnen van de verdamper/condensor. Die worden een stuk kouder dan de buitenlucht. En inderdaad, als er meer vocht in de lucht zit vriest dat erop vast waardoor er meer defrosts komendespijker schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:42:
Wat bedoel je precies met coil temperatuur?
En je een na laatste zin lijkt in tegenspraak met hetgeen ik zag afgelopen dagen, namelijk bij lagere temperatuur met weinig vocht maar heel beperkt defrosts. Temperatuur weer wat hoger met vocht, meer defrosts. Dus er zit een correlatie tussen temp+vocht lijkt het.
Bleek het een sparrow een stuk verderop aan de andere kant van de straat. Ehm, HUH.
Nb. Leuk daar af en toe mee te lezen. Het gras is niet ècht overal groener aan de andere kant van de Heuvel..
Klopt de Amber is stiller, de Sparrow defrost efficiënter. Het is ook altijd wat 😅Degast schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:38:
Ik liep vanmiddag door de tuin, dacht wat staat die warmtepomp te loeien (ventilator geluid) zeg.
Bleek het een sparrow een stuk verderop aan de andere kant van de straat. Ehm, HUH.
Nb. Leuk daar af en toe mee te lezen. Het gras is niet ècht overal groener aan de andere kant van de Heuvel..
Wel er stuk stiller sinds laatste keer open halen en ook wijzigen van de voeten.
Eens, lijken soms verschillen in te zitten. Los van systeem en opstelling ook in t apparaat.Get!em schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:27:
Ik moet dan toch nog maar weer eens kijken naar mijn exemplaar. Kan hem toch echt horen. Met name de compressor. Ik kan in keuken en slaapkamer horen in welke frequentie hij staat. Bij een slechte nacht kan ik elke defrost meemaken.
Wel er stuk stiller sinds laatste keer open halen en ook wijzigen van de voeten.
Ik heb t aardig verbeterd. Maar daarvoor moest ik dus wel intern aan de slag. Nu is 82?, 90 is stiller, Hz het meest irritant. Al hangt het ook van de belasting af! En hoor de waterpomp vooral. Niet hard wel altijd in de gang en op de bank. Daar nog geen oplossing voor gevonden. Nog eens bij iemand anders luisteren.. Ik geloof dat @Jan2023 Beschreef dat de "piep/zoem" uit zijn waterpomp opeens weg was.
Maar dat m'n ventilator stiller is dan een Sparrow weet ik nu heel zeker. Haha.
Eerdaags elders een Amber neerzetten, dan heb ik mooi vergelijkingsmateriaal..
Edit:
En ik ben op langere termijn nog niet zo zeker van kunststof buiten onderdelen, laat staan hele warmtepompen. Gaat toch "kruipen". En wat als de lokale vogels het als isolatie materiaal ontdekken?
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 28-12-2025 23:19 ]
:strip_exif()/f/image/k1PioUnFvFsFGmYk4vHjilfU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ncXarrDbw7rjW34RB0GwybUC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KO1YvUrfbgAfcREXqLmRKOmM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bg1B7eRZOPLY1cARuJhzjSXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A6QeRnHHuTVcIniDYAMmn7B3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TXARSKzY1EmMcna1CpM0ugXc.jpg?f=fotoalbum_large)