• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
scoobinoobi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:19:
Het word deze dagen rond de middag telkens te warm in huis. De stooklijn verder omlaat omlaag zetten lijkt voor de hand liggend, echter zou het zonde zijn als de warmte door een andere setting komt. Benenden en in de garage word het te warm, hier ligt voor het grootste deel vloerverwarming maar hangen ook 2 radiatoren.

Uitschakelen verwarmen koelen = 4
Herstart verwarmen koelen = 2
Moduleren verwarmen koelen = 1
Ik heb geen thermostaat in de ruimte)(heb ik wel maar niet aangesloten)
Pomp staat op interval 15 minuten.
Stooklijn - 6 / 36 0/34 5/30 10/26 15/24
Jullie een idee?
Komt het niet gewoon door de instraling van de zon ook? Hier gaat warmtepomp ergens rond 6-7u sochtends uit, en gaat hele dag niet meer aan obv thermostaat. Temperatuur gaat dan (uiteraard met nog nagloeiende vloer) zelfs met zo'n bewolkte dag als vandaag gewoon nog 1c omhoog door de zonne instralingswarmte en wordt dus alsnog hoger tov thermostaat setting.
Zou ik puur WAR draaien zonder thermostaat, dan blijf hij hier ook gewoon doorpompen, want Tc haalt setpoint + uitschakeltemperatuur toch niet door modulatie, woonkamer temperatuur zou dan met gemak oplopen tot 23-25C (al getest door thermostaat op 25C te zetten op zonnige maar koude dag).
Dus ook hier niet de optimale settings voor WAR draaien, want met setpoint verlaging houd ik snachts huis niet warm (al getest).

Aanvullend:
Heb je monitoring en weet je het verloop van Tc tov setpoint?
En heb je daar de ruimtetemperatuur ook bij? Dan zou je kunnen zien bij welke Tc je ongeveer zou willen dat de warmtepomp stopt als ruimtetemperatuur naar jouw zin is.

Je zou de Uitschakeling wat korter kunnen maken, dus +2 ipv +4, als Tc dan doorschiet omdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan, dan schakelt hij eerder uit. krijg je iets kortere runs. Evt in combinatie met herstart verhoging (dus later pas weer een run starten). Lastige is dat dit settings zijn die bij een lagere buitentemperatuur dan weer anders zouden moeten zijn.
Maar dat is het sowieso al, want bij koelen wil je dit ook weer anders hebben ivm condensatie (je wilt dan niet dat setpoint min uitschakel temperatuur onder dauwpunt komt)

• Get!em
  • Niet online
@Jan2023 vroeg er al eens om, wat win je er nou mee om de monitoring voor kWh in te richten met homeassistant. Nou, er is een leuke module voor HomeAssistant, waar je virtuele batterijen aan je huis kunt toevoegen. Je kunt dan dus testen of een batterij in je energiemanagement van je huis wat toevoegt en hoe groot die batterij dan zou moeten zijn. Want zoals we allemaal weten: je verbruik van je L/W warmtepomp is altijd op momenten dat de zon niet schijnt.
Nu kun je die batterij niet gebruiken om de energie over de week op te sparen voor de week erna, maar het voorkomt wel dat overdag de hoge productie opgeslagen wordt naast het direct verbruik en dat je later savonds alsnog die opgeslagen energie gebruikt voor oa je warmtepomp.

Ik heb eens getest of dat hier wat is. Februari begint het voor mijn zonnepanelen weer wat te leven (Oost/West ligging, dus nauwelijks productie van november t/m januari) en is er ook nog warmtevraag.

Voor maand februari tot nu toe zijn dit de plaatjes.
Zonder batterij (zoals het nu ook in werkelijkheid is) en met 3 batterijen die gemodelleerd zijn als de LG Chem batterij (met bijbehorende laad en ontlaad verliezen, roundtrip efficientie).
De getallen van zonnepanelen en thuisgebruik zijn echt in de plaatjes met de batterijen, zoals je die ook kunt vergelijken met eerste plaatje. De andere waardes worden dus gemodelleerd wat er naar het netwerk wordt geexporteerd of geimporteerd obv de combinatie met een batterij thuis.

(de 5kwh in het cirkeltje van de batterij is de huidige batterij laadstatus, en die is dus gelijk voor elke batterij momenteel, omdat ze vanochtend vanaf nul waren gestart door het virtuele ontladen door verbruik vannacht en ze overdag door weinig zonproductie niet tegen hun maximum capaciteit zijn aangelopen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TrWc0CgHyG9Po361OlLaKBl2w0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uedWUUoh92olTxc3i6AaCNrb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5LV0ghv3wzZfpsjG7KEctFq8Eg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CWnHaqsXU7PRlJZ47aqBbK4f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6-6EqS6IUzScLBcI8ZhKC0ofyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2H4Oi72mVTqDLC0XKxKdrJV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9OTBdmmHZi609phmDKB1AdRdyk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5EXqydGm43nVm3k6apZZBUnH.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 25-02-2025 17:22 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:39
Thanks voor de link, mooi experiment en interessant dat het daar maar weinig effect heeft op de COP!

Voordat je je conclusies trekt over de (niet of nauwelijks aanwezige?) effecten van kasten rondom warmtepompen, lees dan eerst dit eens:
Jojan265 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
leonlwd in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
leonlwd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

En lees eens wat ervaringen in dit topic:
Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero

Niet iedereen zal het met je eens zijn, om het zachtjes uit te drukken :+

Vandaar mijn advies om wel een keer te controleren of de “buitentemperatuur” (temp van de aangezogen lucht) niet teveel daalt bijv tijdens een SWW run. Kleine moeite.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:25
@Get!em Welke HA plug-in gebruik je voor de simulatie van een batterij? De integraties die ik tot nu toe vond gooide mijn langetermijn statistieken in de war omdat die dacht dat er een echte batterij stond.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Get!em
  • Niet online
Battery_sim_1.3.6

Energy Flow Card Plus

Energy Period Selector Plus

3 hacs componenten.
Je moet de gesimuleerde batterij NIET in je default ha Energy dashboard hangen.
Je maakt een nieuw dashboard met de Energy plus addons en voegt daar de gesimuleerde import en export voor netwerk en batterij vanuit de battery sim in. De zonnepanelen productie doe je wel de echte.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-12 20:45
scoobinoobi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:19:
Het word deze dagen rond de middag telkens te warm in huis. De stooklijn verder omlaat omlaag zetten lijkt voor de hand liggend, echter zou het zonde zijn als de warmte door een andere setting komt. Benenden en in de garage word het te warm, hier ligt voor het grootste deel vloerverwarming maar hangen ook 2 radiatoren.

Uitschakelen verwarmen koelen = 4
Herstart verwarmen koelen = 2
Moduleren verwarmen koelen = 1
Ik heb geen thermostaat in de ruimte)(heb ik wel maar niet aangesloten)
Pomp staat op interval 15 minuten.
Stooklijn - 6 / 36 0/34 5/30 10/26 15/24
Jullie een idee?
Volledig WAR werkt denk ik beter met een lagere stooklijn. Met jouw temperaturen zit er nog veel warmte in de vloer. Daarnaast kan je vloer nog steeds zijn warmte kwijt en blijft dus de warmtepomp aan slaan.
Maar wellicht is dit bij jou nodig vanwege je aanvullende radiatoren. In dat geval zou ik toch de thermostaat aansluiten, of vanuit Home Assistant iets slims toevoegen (setpoint verlaging bij hoge solar opbrengst bijvoorbeeld) als je dat hebt.

Ik heb de stooklijn voor vloerverwarming op
-10/30 0/27 5/26 10/25 15/24
En uitschakelen verwarmen op 2 of 3 zodat hij minder lang zijn warmte kwijt kan. Pendelt hij dan meer, dan kan je herstart nog iets groter zetten.

Sluit je een thermostaat aan, laat deze dan dmv een schema X uur voor zonsondergang alvast aanslaan zodat je vloer niet de halve avond steenkoud is.

Je kunt trouwens ook nog de functie voor ruimtetemperatuurcompensatie in de Amber proberen. Zelf gebruik ik die niet omdat het te weinig doet naar mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door markietjuh op 25-02-2025 20:07 ]

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Bedankt voor de reacties, voor ik de thermostaat toevoeg ga ik nog een aantal settings proberen te tweaken.

Zo heb ik de uitschakelen verwarmen koelen op 2 gezet en de herstart op 5. De gedachte is dat ik nu minder (warme) overshoots heb. Zoals @markietjuh hierboven ook aangeeft worden de runs dan korter, hiervoor heb ik de herstart omlaag gebracht naar 5. Zo heeft de pomp een 1 graden kleiner temp bereik om in te werken. Even bijhouden of dat niet voor teveel start/stops pendelen gaat zorgen. Hierbij heb ik ook de pomp van interval gewijzigd naar ''samen met compressor'' Ik had het idee dat door deze instelling de WP te snel weer aanspringt, dit is meer iets voor als je enkel radiatoren hebt.

Wel kom ik in de knoop met de m1.03 moduleren verwarmen koelen. Hier word gesteld dat deze instelling. van kracht word boven setpoint. Het lijkt ook wel te kloppen, raar is het wel. Je zou toch juist willen dat je voordat je op setpoint bent al rustiger aan kan doen?

Daarbij ga ik vanaf nu elke dag de stooklijn een graad omlaag brengen over de hele breedte. Ik laat jullie weten wat de resultaten zijn.

Verder heb ik geen monitoring, de amp klem oplossing van Carboy is wel onderweg plus ik heb een p1 meter waar je het eea aan de fase van de WP af kan lezen

• markietjuh
Tip voor de monitoring:

1. Koop een Home Assistent Green module (of installeer HA zelf op iets anders)
2. Koop bijvoorbeeld deze voor het draadloos koppelen van de Amber: https://amzn.eu/d/936Bujg
3. Integratie van @bommer installeren https://github.com/remmob/itho_amber

Voor zo'n €150 heb je monitoring en kan je de meest flexibele (draadloze) thermostaat configureren.

[ Voor 9% gewijzigd door markietjuh op 26-02-2025 12:26 ]

• markietjuh
scoobinoobi schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:59:
Hierbij heb ik ook de pomp van interval gewijzigd naar ''samen met compressor'' Ik had het idee dat door deze instelling de WP te snel weer aanspringt, dit is meer iets voor als je enkel radiatoren hebt.
Hangt een beetje af van de positie van de Tc voeler, na een tijd stilstand meet deze de ruimtetemperatuur en slaat de warmtepomp wellicht vrij vlot weer aan. Door af en toe de pomp te laten draaien meet hij weer even de echte systeemtemperatuur.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:18
Hkray schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Dit is m geworden, ik vind m best mooi, was 250 euro. Als je geïnteresseerd bent stuur me een privé bericht dan stuur ik de marktplaats link door.
Omdat ik wilde dat ie ook aan de achterkant "dicht" was heb ik hem wat groter laten maken zodat de kabels/buizen, alles erachter in de omkasting zit. Flink ding geworden, had een busje nodig om 'm op te halen.
Ik zal tzt wel de buren vragen of ze nog lawaai horen, heb zelf voor komende maand een nachtverlaging ingesteld zodat ie van 00-08:00 in principe niet draait, voor geluid en als experiment tav verbruik (en als ze nu 's nachts iets horen weet ik dat het niet door de amber komt, leuk extra onderzoek >:) )

Ga er nog een soort groendak op zetten, geïnspireerd door

[Afbeelding]

[/quote]
Mooi ding hoor, had je nog een voor/na dba meting gedaan? (gewoon via telefoon)? Is het daadwerkelijk stiller ? Ben zeer benieuwd.

• Impossibl3
markietjuh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:22:
Tip voor de monitoring:

1. Koop een Home Assistent Green module (of installeer HA zelf op iets anders)
2. Koop bijvoorbeeld deze voor het draadloos koppelen van de Amber: https://amzn.eu/d/936Bujg
3. Integratie van @bommer installeren https://github.com/remmob/itho_amber

Voor zo'n €150 heb je monitoring en kan je de meest flexibele (draadloze) thermostaat configureren.
Hoe maak je dan het contact? Het contact voor verwarmen kan je dan nog niet omzetten. Of kan de modbus dat nu ook aansturen?

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

shadylog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Mooi ding hoor, had je nog een voor/na dba meting gedaan? (gewoon via telefoon)? Is het daadwerkelijk stiller ? Ben zeer benieuwd.
Nav comments in dit forum ga ik het hout impregneren, dan zal ik eens meten met en zonder de bekisting als de WP op 100% draait, kijken hoe het verschil is! Nog niet goed vergeleken, wordt vervolgd.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:23
Impossibl3 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Hoe maak je dan het contact? Het contact voor verwarmen kan je dan nog niet omzetten. Of kan de modbus dat nu ook aansturen?
Pre-installed Home Assistants (ex thin clients) te koop op Marktplaats voor een paar tientjes, hebben wat meer rekenpower dan een HA Green.

@bommer is mooi en een officiële merkonafhankelijke modbus verbinding. Maar iets makkelijker installeren is de @leejoow ESP-module, deze komt pre-installed en verbindt met wifi en wordt herkend in HA. De mogelijkheden zijn vergelijkbaar maar de ESP heeft contacten voor relais en enkele sensoren.

Theoretisch zou je één van de relais-contacten van de @leejoow kunnen gebruiken op de Amber aan- en uit te zetten, en het tweede relais-contact voor koelen. Maar... toch wat zorgen bij zo'n oplossing als zo'n Modbus verbinding met HA vastloopt, de HA vastloopt of uitstaat, of als een "verwarming uit" instructie ergens in Modbus vastloopt. Ik heb gemerkt dat de ESP òf de Amber moeilijk doet als er teveel businstructies achter elkaar komen.

Wil je persé geen gebruik maken van een thermostaat, dan adviseer ik:
  • Simpele thermostaat instellen op bijvoorbeeld 22oC, dan wordt het iig nooit warmer dan 22oC
  • Met @bommer of @leejoow de verwarmfunctie aan- en uitzetten volgens jouw wensen, je kunt de Tr-sensor gebruiken van de Amber gebruiken voor de temperatuur.
Kortom, als ModBus faalt, het netwerk eruit ligt, de HA-server platligt, de automatiseringscripts falen, als je met vakantie bent en je buren, kinderen of ouders willen de temperatuur omhoog of omlaag dan kun je altijd nog gewoon met het WinCE de "auto" functie aanzetten en de thermosstaat op 19, 20 of 21oC zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door tonwes99 op 26-02-2025 19:35 ]

• markietjuh
Impossibl3 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Er zijn meerdere manieren, afhankelijk van je voorkeur:
1. Verwarmen aan/uit zetten (uit menu 9)
2. De regelmodus aanpassen tussen WAR en ext thermostaat. Zet je hem op thermostaat dan gaat hij uit omdat het contact open is.
3. Working mode aanpassen
4. Amber on/off
5. Stooklijn aan/uit zetten

Zelf gebruik ik nu optie 5. Wanneer de ruimte op temperatuur is gaat de stooklijn uit. Hij gebruikt dan de vaste waarde voor verwarmen, die wat lager dan de stooklijn staat.

@tonwes99 Mijn stooklijn staat dusdanig scherp dat het niet te warm kan worden. En zou hij door een storing niet aan gaan, dan valt hij dus terug op de vaste temperatuur waardoor niet je huis dichtvriest tijdens een weekend weg.

De Leejoow module is inderdaad ook een optie en nog iets makkelijker te installeren.
Al is een HACS toevoegen in HA en wat parameters invullen ook niet het meest moeilijke.

[ Voor 6% gewijzigd door markietjuh op 26-02-2025 20:45 ]

• Impossibl3
@tonwes99 ah ja via de status wijziging verwarmen/koelen ipv auto.

Zelf draai ik HA op een Intel NUC en was ik een van de beta testers voor @leejoow dus het HA gedeelte komt wel goed ;).

Al moet ik zeggen de tip van de thermostaat los laten draaien met een hogere setpoint van de module vind ik wel charmant. Dat was nog een zwak punt in mijn systeem (nu doe ik dat via de relay op de module). Gaat dat dan ook in de winter goed met verwarmen als het thermostaat de relay voor verwarmen sluit maar de automatisering tript en wil koelen 🤔

Op dit moment draai ik nr 2 van @markietjuh zijn opsomming.

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 26-02-2025 20:54 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Hkray schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Nav comments in dit forum ga ik het hout impregneren.
Slim, dan verkleurt het ook niet/minder. Douglas? is inderdaad ook weer niet zo duurzaam uit zichzelf. (Wel beter dan vuren ja).

Kunt evt ook lazuren. (Geeft naar mijn mening mooiste resultaat op hout) maar is ook net wat je met de kleur wilt.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:39
Hkray schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Nav comments in dit forum ga ik het hout impregneren, dan zal ik eens meten met en zonder de bekisting als de WP op 100% draait, kijken hoe het verschil is! Nog niet goed vergeleken, wordt vervolgd.
Vergeet ook niet de binnenkant ivm de enorme hoeveelheid waterdamp van defrosts.
Lees dit maar eens: Sven1234 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30
Net goed nieuws gehad, dat de HA integratie vanaf nu een default HACS integration is.

De repository hoeft niet meer apart toegevoegd te worden aan HACS in Home assistant.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Get!em
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Vergeet ook niet de binnenkant ivm de enorme hoeveelheid waterdamp van defrosts.
Lees dit maar eens: Sven1234 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik heb hier nu al dat de omgeving van de Warmtepomp meer alg, mos en zelfs varens laat groeien dan toen het nog zonder warmtepomp was. De grindbak waar het defrostwater in spoelt groeien nu al varens (zeg maar in de schaduw van de Amber) en dat is dus binnen 10 maanden na plaatsing.
De muur van de buren, verderop, is nu groener (witgeverfde bakstenen) van de alg. Bij bepaalde lichtinval zie ik dat de lamellen aan de achterkant van de amber ook al een groene waas hebben.

Nog een jaar en dan ziet het er wel zo uit denk ik :P
Afbeeldingslocatie: https://s1.1zoom.me/b5050/280/Germany_Forests_Stones_Schwarzwald_Stream_Moss_610251_1920x1080.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 27-02-2025 15:15 ]

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 08:57
Heb de hoge piep gevonden!
Ik heb een caleffi regelklep zitten voor mijn vloerverwarming. Ik heb een houtenvloer daar mag de temperatuur niet hoger worden dan 27 graden.
Als je hier aan draait verdwijnt het geluid en als je hem terug draait komt het weer terug.
Dat is de boosdoener. Nu een klein beetje meer flow en het geluid is weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg5rH07YAMB5WDRmp_q4wiohixk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ohnm6vjWZjMvpUxG9QTu5iaq.png?f=user_large

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12 20:15
Get!em schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hier nu al dat de omgeving van de Warmtepomp meer alg, mos en zelfs varens laat groeien dan toen het nog zonder warmtepomp was. De grindbak waar het defrostwater in spoelt groeien nu al varens (zeg maar in de schaduw van de Amber) en dat is dus binnen 10 maanden na plaatsing.
De muur van de buren, verderop, is nu groener (witgeverfde bakstenen) van de alg. Bij bepaalde lichtinval zie ik dat de lamellen aan de achterkant van de amber ook al een groene waas hebben.

[Afbeelding]
hahaha mocht je willen!

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]
Tja , het is niet voor niks al dat gemekker over het milieu.
Iets met Co2 dacht ik .
Wel een mooi plaatje.!

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:19:
@Jan2023 vroeg er al eens om, wat win je er nou mee om de monitoring voor kWh in te richten met homeassistant. Nou, er is een leuke module voor HomeAssistant, waar je virtuele batterijen aan je huis kunt toevoegen. Je kunt dan dus testen of een batterij in je energiemanagement van je huis wat toevoegt en hoe groot die batterij dan zou moeten zijn. Want zoals we allemaal weten: je verbruik van je L/W warmtepomp is altijd op momenten dat de zon niet schijnt.
Nu kun je die batterij niet gebruiken om de energie over de week op te sparen voor de week erna, maar het voorkomt wel dat overdag de hoge productie opgeslagen wordt naast het direct verbruik en dat je later savonds alsnog die opgeslagen energie gebruikt voor oa je warmtepomp.

Ik heb eens getest of dat hier wat is. Februari begint het voor mijn zonnepanelen weer wat te leven (Oost/West ligging, dus nauwelijks productie van november t/m januari) en is er ook nog warmtevraag.

Voor maand februari tot nu toe zijn dit de plaatjes.
Zonder batterij (zoals het nu ook in werkelijkheid is) en met 3 batterijen die gemodelleerd zijn als de LG Chem batterij (met bijbehorende laad en ontlaad verliezen, roundtrip efficientie).
De getallen van zonnepanelen en thuisgebruik zijn echt in de plaatjes met de batterijen, zoals je die ook kunt vergelijken met eerste plaatje. De andere waardes worden dus gemodelleerd wat er naar het netwerk wordt geexporteerd of geimporteerd obv de combinatie met een batterij thuis.

(de 5kwh in het cirkeltje van de batterij is de huidige batterij laadstatus, en die is dus gelijk voor elke batterij momenteel, omdat ze vanochtend vanaf nul waren gestart door het virtuele ontladen door verbruik vannacht en ze overdag door weinig zonproductie niet tegen hun maximum capaciteit zijn aangelopen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je mij de afgelopen dagen niet gemist?
Heb uitsluitend wat gelezen , leek de HCC wel hier .
;)

• Get!em
  • Niet online
Ik zal morgen een foto proberen te maken hoever we al zijn ;)

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Heb je mij de afgelopen dagen niet gemist?
Heb uitsluitend wat gelezen , leek de HCC wel hier .
;)
Woah, de hcc dagen. Goede herinneringen aan. Tombola’s, gooien met kleine elektronica gadgets naar het wild enthousiaste publiek. Veel gratis cd’s.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Woah, de hcc dagen. Goede herinneringen aan. Tombola’s, gooien met kleine elektronica gadgets naar het wild enthousiaste publiek. Veel gratis cd’s.
Ja een NEC V10 i.p.v. een 8086 maakte wel het verschil.
😉

• tonwes99
Jan2023 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:38:
[...]
Ja een NEC V10 i.p.v. een 8086 maakte wel het verschil.
😉
Writing assembly in 8088 good old times…

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pue68FiWo1jDn0BeqCMmBY0gEW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwxkZZAtwdjmZsqaz9FARfwy.png?f=fotoalbum_large
(verbruik huis)

Toch lekker goedkoop stoken met die zo'n!
Iets voor 12:00 Smart Grid aangezet, iets na 17:00 weer uit.
Watervat is 65 graden en huis iets warmer dan normaal, maar lekker om goed de avond/nacht mee te starten!
Morgen van 09:00 tot 17:00 weer mbv SG het watervat naar 65 graden brengen en de stooklijn iets omhoog zetten.

Van het weekend weer even een automatisering oid aan zetten ipv met de hand (wat ook echt prima werkt overigens).

Met een Shelly Uni heel simpel om vanuit de app de SG aan/uit te zetten. Kost €13 en naast een 12V adaptertje niks verder nodig om met de hand te doen op afstand via de Shelly app.

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 03-03-2025 19:16 ]

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:18:
[Afbeelding]

Toch lekker goedkoop stoken met die zo'n!
Iets voor 12:00 Smart Grid aangezet, iets na 17:00 weer uit.
Watervat is 65 graden en huis iets warmer dan normaal, maar lekker om goed de avond/nacht mee te starten!
Morgen van 09:00 tot 17:00 weer mbv SG het watervat naar 65 graden brengen en de stooklijn iets omhoog zetten.

Van het weekend weer even een automatisering oid aan zetten ipv met de hand (wat ook echt prima werkt overigens).

Met een Shelly Uni heel simpel om vanuit de app de SG aan/uit te zetten. Kost €13 en naast een 12V adaptertje niks verder nodig om met de hand te doen op afstand via de Shelly app.
Hier wilde ik ook sg+ extra warm tapwater (gaat automatisch aan obv signaal vanuit de omvormer, zonder tussenkomst van Homeassistant of een app). Maar voor de tweede dag op rij heeft mijn maandagmorgen Amber weer een S03 error en weigert dan dienst bij de start van de SWW run.

Stroom er maar weer af, opnieuw opstarten en hij doet t weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 03-03-2025 19:09 ]

• Whiskey48
Get!em schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Hier wilde ik ook sg+ extra warm tapwater (gaat automatisch aan obv signaal vanuit de omvormer, zonder tussenkomst van Homeassistant of een app). Maar voor de tweede dag op rij heeft mijn maandagmorgen Amber weer een S03 error en weigert dan dienst bij de start van de SWW run.

SG-A en SG-B misschien verkeerd om oid? Of dat hij A en B met elkaar verbind? Of dat hij A en B aanzet en daarmee de Amber uitschakelt? (er zijn met de 3 contacten 4 smaken (niks doen, SG aan, SG aan met BUH, Warmtepomp UIT).

Een SG contact zou een warmtepomp eigenlijk niet in storing kunnen zetten lijkt me?

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 03-03-2025 19:14 ]

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:12:
[...]

SG-A en SG-B misschien verkeerd om oid? Of dat hij A en B met elkaar verbind? Of dat hij A en B aanzet en daarmee de Amber uitschakelt? (er zijn met de 3 contacten 4 smaken (niks doen, SG aan, SG aan met BUH, Warmtepomp UIT).

Een SG contact zou een warmtepomp eigenlijk niet in storing kunnen zetten lijkt me?
Lijkt mij ook niet. Heeft meer dan een half jaar goed gefungeerd. En ik relateer SG+ en de storing dan ook niet aan elkaar.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:36
[...]

Volgens mij was hier toch echt sprake van een maandagmorgen installateur.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Volgens mij was hier toch echt sprake van een maandagmorgen installateur.
Ook

Maar hoe wil je het doorbranden van de BUH en de storingen aan de debietschakelaar toerekenen aan een installateur?

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Ook

Maar hoe wil je het doorbranden van de BUH en de storingen aan de debietschakelaar toerekenen aan een installateur?
Ik heb een ingebrande klemmenstrook en afgebroken draden voorbij zien komen door slechte montage. Daar wordt geen enkel onderdeel blij van.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Ik heb een ingebrande klemmenstrook en afgebroken draden voorbij zien komen door slechte montage. Daar wordt geen enkel onderdeel blij van.
Klopt, dat was montage.

Echter
De draden onder de kap van de BUH zijn ook doorgebrand.
Die is momenteel nu geheel losgekoppeld.

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:41:
[...]

Klopt, dat was montage.

Echter
De draden onder de kap van de BUH zijn ook doorgebrand.
Die is momenteel nu geheel losgekoppeld.
Slechte verbinding=weerstand=warmte. Op 200 units ken ik dat probleem ook niet.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Slechte verbinding=weerstand=warmte. Op 200 units ken ik dat probleem ook niet.
Tsja, zeg t maar. Die verbinding onder dat kapje wordt vziw affabriek zo geleverd.
Monteur schroefde de kap open naar aanleiding van mijn klacht dat de BUH het niet deed.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-12 17:38
Get!em schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:51:
[...]

Tsja, zeg t maar. Die verbinding onder dat kapje wordt vziw affabriek zo geleverd.
Monteur schroefde de kap open naar aanleiding van mijn klacht dat de BUH het niet deed.
Zou het gevolg kunnen zijn van de slechte aansluiting van de stroomkabels.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Whiskey48
hansvk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:55:
[...]

Slechte aansluiting zorgt er voor dat de gehele kabel (heel) warm kan worden, niet enkel het stukje wat slecht is aangesloten.

• Get!em
  • Niet online
hansvk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:55:
[...]

Zou logisch zijn, maar de op de klemmenstrook doorgebrande kabel was de L1

De BUH zit op L2

• Impossibl3
@Get!em Misschien heb jij een maandag ochtend installateur gehad en een maandag ochtend Amber?

Zelfs bij duizenden Ambers zit er altijd wel een mindere tussen ook met alle controles die uitgevoerd worden. De combinatie van die twee is dan net te veel waardoor het mis gaat.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:54
@Whiskey48 Heb jij ergens beschreven hoe je dit hebt gedaan met die Shelly Uni? Ik zat te zoeken maar kon het niet direct vinden. Als ik het goed begrijp heb je dus een Shelly uni aangesloten met 4 contacten voor
SGA-COM verhoogd setpoint tapwater en SGB-COM verhoogd setpoint CV en tapwater.

Ik zit er aan te denken dit te gaan maken dmv homewizard stekker met een relais. Alleen dat zou betekenen dat ik alles 2x nodig heb. Met die Shelly uni hoeft dat weer niet.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Whiskey48
NRJ020 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:48:
@Whiskey48 Heb jij ergens beschreven hoe je dit hebt gedaan met die Shelly Uni? Ik zat te zoeken maar kon het niet direct vinden. Als ik het goed begrijp heb je dus een Shelly uni aangesloten met 4 contacten voor
SGA-COM verhoogd setpoint tapwater en SGB-COM verhoogd setpoint CV en tapwater.

Ik zit er aan te denken dit te gaan maken dmv homewizard stekker met een relais. Alleen dat zou betekenen dat ik alles 2x nodig heb. Met die Shelly uni hoeft dat weer niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49Ov4-CDAuod5LqbPsj_UNhAVzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nAxyF8jlzJhQumUQAsQDCqI.jpg?f=fotoalbum_large
*Edit: even een foto teruggevonden.
2de Shelly heeft 4 draadjes. 1 daarvan gebruik je voor SGA en de ander SGB in de Amber. (In het boekje staat welke 1+ en 2+ is van Shelly).
Dan de andere (1- en 2-) aan elkaar knopen en in de derde SG aansluiting in de Amber stoppen. Thats it.
(En even een 12V adaptertje voor stroom op de rood/zwart kabeltjes). (Al die andere kleurtjes kabeltjes kan je ook van alles mee, maar gebruik ik niet).

Idd, de software van Shelly is al erg goed. Je kan vanuit de hardware al instellen dat iets bijvoorbeeld max 4 uur aan mag staan en dan vanzelf uitschakelt (weet je zeker dat SG niet per ongeluk een keer aan blijft staan).

Naast dat de hardware/software van Shelly erg goed is, is de ondersteuning met andere demotica uitstekend.

Ik zal er een foto van maken hoe ik hem heb aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 04-03-2025 11:57 ]

• Impossibl3
En er zijn mooie 3D print kastje voor te verkrijgen zie ik @Whiskey48 😄. Zelf geprint of er bij gekocht?

Die uni is best een leuk apparaatje zo te zien.

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:32:
En er zijn mooie 3D print kastje voor te verkrijgen zie ik @Whiskey48 😄. Zelf geprint of er bij gekocht?

Die uni is best een leuk apparaatje zo te zien.
een collega had die voor me geprint. Idd prima via het internet zo'n format voor te downloaden of te bestellen bij een webwinkel of iets als Etsy.

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 04-03-2025 14:28 ]

• markietjuh
Als je modbus hebt aangesloten met Home Assistent kan je ook gewoon het setpoint verhogen onder bepaalde condities. Geen extra hardware nodig.

Heb hem hier met twee voorwaarden:
-Minimaal X kWh voorspelde solar opbrengst dit uur
-Minimaal X Watt teruglevering momenteel op de P1 poort.

Ik wil dit nog iets verder tweaken met een X tijd dat de condities waar moeten zijn, en dat hij na X tijd geen zon weer terugvalt.
Eind vd dag gaat hij standaard weer terug.

• Jan2023

Jan2023

KISS

@markietjuh

Dat is nog eens energie zuinig , virtuele hardware waar home Assistant op draait,-)

• bommer
[...]

Einde van deze maand heb ik een beta online van de HA integratie met de fout codes.
Kan je een melding sturen naar je telefoon voor dat de WAF aangetast wordt.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:54
I joined the club!

Na maanden leeswerk, onderzoek en voorbereiding van de installatie mag ik mij sinds vorige week ook trotste eigenaar van de Amber 95 noemen! Vorige week vrijdag heeft @Stoker bij ons een mooie installatie afgerond.

Fotos volgen nog, want moet alles nog netjes afwerken. Ik kan wel alvast wat progressie fotos delen met jullie!

Poertje maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1rD49ioITDTO-08vJ_MSZu_3z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV8k87b69VQOAzrRWmWbyYRn.jpg?f=fotoalbum_large

Buizenstelsel graven/aanleggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uN-m6cuL9QlOa1NtgFm7riWS2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYwiegfny6hOmZF3DmccoQSY.png?f=fotoalbum_large

3 dagen stress, want kennelijk is 110mm buis te klein (incl. bochtwerk) voor de 32 uponor + andere kabels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Dl7UmwdqZ8GLFkaKjRjqMPMRcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8K97oIXOkJqNYm2ZFmgFA92.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nog meer stress; vloer moet gekapt worden met alle risico om de vloerverwarming slangen te raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfgQABGH4CXEuh8XvhtHGlkegwI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kKpWXWKNlt4J1BCn6u9krg4K.png?f=user_large

alles komt uiteraard goed, en Stoker kan aan de slag met "Super Mario World":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsTENG5xl_SDKxWqf8eE-5ObKPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu7gpE2gwvATe8twAtUDmYnW.jpg?f=fotoalbum_large

Amber up & running!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-mMCx4Do1TEIB6aWJm2lYaW_rw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jnI4OQoHdfTgH1iBVSAv9LJO.png?f=user_large

Winter bijna voorbij, maar we hebben eindelijk verwarming in ons huis....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXEwHrNIlZy65aqGQP5ePCfqB0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3TbhsRqBGDSoBLx2F6m2fOi.jpg?f=fotoalbum_large

Ben gelijk begonnen met het stook protocol van 20 naar 40 en terug. Qua timing weet ik niet of ik blij moet zijn; morgen en zaterdag wordt het 18 graden, terwijl de vloer naar 40 gaat :+ 8)7. In elk geval wel vanuit een financieel oogpunt een fijne timing, want de WP hoeft niet super hard te werken.

Verbruik ligt afgelopen dagen op zo een 20 kwh per dag, waarbij ik dus elke dag 2+ graden warmer ben gegaan. Nog geen dak isolatie (komt nog allemaal) en geen tussendeur naar boven.

Met 26 aanvoer, kreeg ik de beneden verdieping op 19 a 20 graden, zelfs met de koude nachten van afgelopen dagen (-3 a -4). En boven verdieping was ook verwarmd tot 17 graden.

Heel blij met de prestaties, kan niet wachten om alles straks te gaan fine-tunen. Ben ook heel benieuwd hoe de Amber zich gaat houden wanneer ook boven verdieping is aangesloten (ook hier hebben we vvw). SWW vat moet ook nog worden aangesloten, we maken er nu nog geen gebruik van.

En het ding is echt mega stil.. wow _/-\o_

Dank aan @Stoker + @Carboy54 en deze hele community voor alle informatie.

• Carboy54
darkfujita schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:22:
I joined the club!

Na maanden leeswerk, onderzoek en voorbereiding van de installatie mag ik mij sinds vorige week ook trotste eigenaar van de Amber 95 noemen! Vorige week vrijdag heeft @Stoker bij ons een mooie installatie afgerond.

Fotos volgen nog, want moet alles nog netjes afwerken. Ik kan wel alvast wat progressie fotos delen met jullie!

Poertje maken
[Afbeelding]

Buizenstelsel graven/aanleggen
[Afbeelding]

3 dagen stress, want kennelijk is 110mm buis te klein (incl. bochtwerk) voor de 32 uponor + andere kabels.
[Afbeelding]

Helaas nog meer stress; vloer moet gekapt worden met alle risico om de vloerverwarming slangen te raken.
[Afbeelding]

alles komt uiteraard goed, en Stoker kan aan de slag met "Super Mario World":
[Afbeelding]

Amber up & running!
[Afbeelding]

Winter bijna voorbij, maar we hebben eindelijk verwarming in ons huis....
[Afbeelding]

Ben gelijk begonnen met het stook protocol van 20 naar 40 en terug. Qua timing weet ik niet of ik blij moet zijn; morgen en zaterdag wordt het 18 graden, terwijl de vloer naar 40 gaat :+ 8)7. In elk geval wel vanuit een financieel oogpunt een fijne timing, want de WP hoeft niet super hard te werken.

Verbruik ligt afgelopen dagen op zo een 20 kwh per dag, waarbij ik dus elke dag 2+ graden warmer ben gegaan. Nog geen dak isolatie (komt nog allemaal) en geen tussendeur naar boven.

Met 26 aanvoer, kreeg ik de beneden verdieping op 19 a 20 graden, zelfs met de koude nachten van afgelopen dagen (-3 a -4). En boven verdieping was ook verwarmd tot 17 graden.

Heel blij met de prestaties, kan niet wachten om alles straks te gaan fine-tunen. Ben ook heel benieuwd hoe de Amber zich gaat houden wanneer ook boven verdieping is aangesloten (ook hier hebben we vvw). SWW vat moet ook nog worden aangesloten, we maken er nu nog geen gebruik van.

En het ding is echt mega stil.. wow _/-\o_

Dank aan @Stoker + @Carboy54 en deze hele community voor alle informatie.
Bedankt voor de complimenten ook namens Joris.

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27
Korte vraag, waarschijnlijk simpel te beantwoorden door de ervaringsdeskundigen hier:

Is het normaal dat aan het einde van een tapwater opwarmingscyclus een flinke stoot warm water het verwarmingssysteem van de woning in gaat? De driewegklep is al vervangen, maar ik vraag me af of het nu wel gaat zoals je zou mogen verwachten. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EXLoZ4GI80fdLNoTCCDWW1tgY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFbOK6AnHbywsFf43Yw6CKNC.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Wederom een klassieke installatie fout. Er mengt zo te zien warm sww water met cv water tijdens sww cyclus of de TC sensor zit te dicht bij de driewegklep.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 06-03-2025 16:42 ]

• toilet duck
Carboy54 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:41:
Wederom een klassieke installatie fout. Er mengt zo te zien warm sww water met cv water tijdens sww cyclus of de TC sensor zit te dicht bij de driewegklep.
Dank voor je snelle reactie. Dat eerste is ook mijn hypothese. Die 2e weet ik niet zo goed. Als de tc sensor te dicht bij de klep zit, zou de tc temperatuurstijging toch veel geleidelijker en gecorrelleerd met tw temperatuurstijging moeten verlopen? Of zie ik dat verkeerd?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:53

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Welk vat is er gemonteerd?

Stel dat je een Itho wpv boiler hebt en net de legionellarun hebt gedraaid, dan is die complete lus ook 60+. Als je klep dan omgaat naar cv, dan krijg je idd even kort het warme water langs de tc (zeker als er goed geïsoleerd is), maar die moet na een minuut weer afgekoeld zijn omdat het water uit je afgifte een stuk kouder is.

Hoe is dat bij jou?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• toilet duck
Stoker schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:44:
Welk vat is er gemonteerd?

Stel dat je een Itho wpv boiler hebt en net de legionellarun hebt gedraaid, dan is die complete lus ook 60+. Als je klep dan omgaat naar cv, dan krijg je idd even kort het warme water langs de tc (zeker als er goed geïsoleerd is), maar die moet na een minuut weer afgekoeld zijn omdat het water uit je afgifte een stuk kouder is.

Hoe is dat bij jou?
Dank stoker. Er is inderdaad een Boilervat I-WPV 3G gemonteerd. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik zie echter in het grafiekje dat de de tc temperatuur langzaam en geleidelijk daalt ipv snel zoals jij suggereert. Zou dat een kwestie kunnen zijn van plaatsing van de sensor waarfoor de plek van de sensor langer 'nagloeit'? Of kan er toch iets anders aan de hand zijn?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Waar zit jou sensor? Soms heb je heel compact gebouwd en kan je bijna niks eraan doen..

Waar staat jou circulatiepomp op? (m11.02)
Interval/ bij vraag/ of samen met compressor?

• toilet duck
Stoker schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:26:
Waar zit jou sensor? Soms heb je heel compact gebouwd en kan je bijna niks eraan doen..

Waar staat jou circulatiepomp op? (m11.02)
Interval/ bij vraag/ of samen met compressor?
M11.02 Pompregeling = aan bij vraag. Wat maak je hieruit op?

Sensor weet ik niet te vinden moet ik toegeven.

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12 20:15
toilet duck schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:50:
[...]

@toilet duck Heb je naast je boiler ook een serieel vat van bijvoorbeeld 50 of 100 liter.
Kans is groot dat de retour van de boiler hier doorheen gaat.
Dus na de SWW run, zit dat vat vol met heet water, als dan de klep op cv gaat, pompt hij gelijk dat water door je systeem met als gevolg TC skyhigh, pomp gaat weer uit….
Oplossing is de retour van de boiler na het vat aan te sluiten en zorgen dat die hydraulisch is gesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door isalenedean op 07-03-2025 20:10 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
toilet duck schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Oké. Dan is dat niet het probleem. Post eens wat foto’s van je installatie, misschien zit idd het hydraulisch niet goed aangesloten @Carboy54 @isalenedean

• Harrie Gigant
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:54
Goedemorgen allemaal,

Toen ik vanochtend op mijn binnenunit keek was hij spontaan aan het rebooten. Het OS image wil echter niet laden.
Herstarten met de interne automaat levert ook geen resultaat op.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJKxg9h2VOxfahRMt7OOhcT8vsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IetVFQoWn3gFCRj0Z9cI6ELZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Amber 65 en draai de laatste V2-29 versie van mei 2024

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie Gigant op 08-03-2025 08:14 ]

• bommer
Harrie Gigant schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:36:
Goedemorgen allemaal,

Toen ik vanochtend op mijn binnenunit keek was hij aan het rebooten. Het OS image wil echter niet laden.

[Afbeelding]

Goedemorgen,

Ik denk dat je even contact moet opnemen met de installateur, Vermoed dat het display het niet meer doet
door een voedingfout in het display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EipFXc0bpYYKAkwcG1BwYXlZPMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FsUxaCEDBQEAc800qjc7LN5E.png?f=fotoalbum_large

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Goedemorgen,

Ik denk dat je even contact moet opnemen met de installateur, Vermoed dat het display het niet meer doet
door een voedingfout in het display.

[Afbeelding]
Always on a Saturday... Gelukkig warmer weer, dit zijn wel de momenten dat je blij bent met een elektrisch element in je sww-vat....

• Jan2023

Jan2023

KISS

Harrie Gigant schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:36:
Goedemorgen allemaal,

Toen ik vanochtend op mijn binnenunit keek was hij spontaan aan het rebooten. Het OS image wil echter niet laden.

[Afbeelding]

Dat wordt een nieuwe computer in de binnen unit.
Je ben niet de eerste.
Als je installateur snel acteerd staat begin volgende week een itho monteur voor je deur is mijn ervaring.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Tis al geregeld 😇

• scoobinoobi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PeMVkAAD5hMZCfmpzhTIsEBbNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSLEH6BDDW8JliMRF50i6WMM.jpg?f=fotoalbum_large

Onwerpje/ printje gemaakt, rond de middag komt de zon op de sensor en dan blijft de wp te lang uit. Verplaatsen kan, is alleen geen geschikt bestaand gat aan de schaduw kant. Ben benieuwd!

• Impossibl3
scoobinoobi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]

Onwerpje/ printje gemaakt, rond de middag komt de zon op de sensor en dan blijft de wp te lang uit. Verplaatsen kan, is alleen geen geschikt bestaand gat aan de schaduw kant. Ben benieuwd!
Kan je het print bestandje delen? Fraaie oplossing voor velen denk ik. Geprint met PLA of iets wat langer mee gaat?

• scoobinoobi
Hmm, geeft nu 26 graden aan in de zon, omgeving zit hier nu op 17 graden. Minder warm dan hiervoor dat wel. Moet wel zeggen dat de hele amber door zijn kleur flink warm word. Wellicht nog het metalen beugeltje ff veranderen voor wat plastic.

Ik heb deze nu in PLA geprint bij een gebrek aan wit PETG. PETG is voor buiten wel echt een stuk duurzamer. Hoe kan ik die printfile hier delen?

• Impossibl3
@scoobinoobi uploaden naar https://www.printables.com/ misschien?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Exact mijn idee 😎

Nog even iets over de control module: ik heb inmiddels op mijn HP-S ook aansturing dankzij een heel vriendelijk iemand 😊
Wat in elk geval opvalt is dat als ik twee commando’s snel achter elkaar stuur vanuit een automatisering dat deze niet allemaal worden verwerkt. Door een halve minuut te wachten lijken de warmtepomp ze wel netjes te verweken. Ik weet niet of dit op de Amber ook zo speelt, maar in elk geval een nette workaround.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Impossibl3
leejoow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Exact mijn idee 😎

Nog even iets over de control module: ik heb inmiddels op mijn HP-S ook aansturing dankzij een heel vriendelijk iemand 😊
Wat in elk geval opvalt is dat als ik twee commando’s snel achter elkaar stuur vanuit een automatisering dat deze niet allemaal worden verwerkt. Door een halve minuut te wachten lijken de warmtepomp ze wel netjes te verweken. Ik weet niet of dit op de Amber ook zo speelt, maar in elk geval een nette workaround.
Ja veel commando's achter elkaar trekt die niet lekker. Een interval er tussen is wel nodig. Of dit minimaal 30 seconden moet zijn weet ik niet. Maar zou ook niet weten waarom je sneller wil zijn.

• Impossibl3
scoobinoobi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:18:
Hmm, geeft nu 26 graden aan in de zon, omgeving zit hier nu op 17 graden. Minder warm dan hiervoor dat wel. Moet wel zeggen dat de hele amber door zijn kleur flink warm word. Wellicht nog het metalen beugeltje ff veranderen voor wat plastic.
Ik heb op mijn amber eentje met een fan gezet. Daar is die nu in de zon 20,4 graden en de temperatuur sensor van mijn Hue bewegingssensor geeft 15,9 aan in de schaduw (beide op zuid). Heb wel het idee dat een fan en daarmee luchtstroming een positief effect heeft op de temperatuur meting van de Amber.

• bommer
[...]

Exact mijn idee 😎

Ik heb net even meerdere malen getest met de stooklijn temperaturen.
kan ze alle 5 binnen een seconde of 3 aanpassen zonder enige problemen.

De door mij gebruikte waveshare Modbus RTU naar TCP omzetter (gateway) kan meerdere connecties aan tegelijk.

Heb een aparte HA installatie voor de ontwikkeling en uiteraard ook een productie versie, daarnaast nog een KNX modbus apparaat en ik af en toe ook nog open modscan.
Deze kunnen alle 4 tegelijk verbonden zijn, als je maar zorgt voor een offset van 2 seconde en zorgt dat er niet 2 scans tegelijk vallen, gaat het prima.

[ Voor 20% gewijzigd door bommer op 08-03-2025 15:37 ]

• tonwes99
[...]

Exact mijn idee 😎

Dit is ook mijn ervaring. Ik schakel op sommige momenten geforceerd de WP softwarematig op SG, ik zet dan de sww-klok uit, de domestic temp op 60oC en reheating op 2oC. Niet alle commando's komen in de Amber en het gebeurt ';s-nachts dus logging helpt (mij) ook niet echt. Ik kijk nu of een HA delay van 10sec genoeg is om alle commando's door ESP+Amber te laten verwerken.

• Whiskey48
tonwes99 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Dit is ook mijn ervaring. Ik schakel op sommige momenten geforceerd de WP softwarematig op SG, ik zet dan de sww-klok uit, de domestic temp op 60oC en reheating op 2oC. Niet alle commando's komen in de Amber en het gebeurt ';s-nachts dus logging helpt (mij) ook niet echt. Ik kijk nu of een HA delay van 10sec genoeg is om alle commando's door ESP+Amber te laten verwerken.
Ik wacht ook altijd va 5sec als ik via de leejoow module via de webbrowser iets aanpas. Met 10sec zal je wel goed zitten lijkt me.

• scoobinoobi
scoobinoobi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]

Linkje naar de printfile.
https://www.printables.co...-temperature-sensor-cover

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Vraagje; hoeveel mensen hebben al problemen gehad met de terugslagkleppen?

Vorige week een installatie opgeleverd. Bij oplevering uitleg gegeven over de filter dat het belangrijk is dit aan het begin regelmatig te doen.

De nacht na oplevering checkte ik even de warmtepomp (ja das een tik), nooooogsteeds bezig met dhw run?! dat kan niet goed zijn. Met een beetje redeneren moet dit wel een vastzittende/niet sluitende klep zijn.

:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VhScObugFxzv1VURzjoG38Yjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF8r5IM4hJE2UqSn7PSh1oaZ.jpg?f=fotoalbum_large

De kleppen van Weheat zijn gemakkelijk geïnstalleerd, maar het nadeel is wel de beperkte opening, dus dit vuil (geen idee wat het is) had je ook willen opvangen in de filter!

• Degast
  • Nu online
Hm, liever daar dan in je warmtewisselaar? Of zou het filter zulke grote stukken ook wel wegvangen?

Er zijn cv systemen waarin het slim kan zijn eerst e.e.a. te spoelen? (Oude radiatoren, oude misschien zellfs dikwandige buizen, niet zuurstof dichte vvw buizen) Zeker als de nieuwe situatie wat meer flow geeft, dan raakt er meer los?

Ik lees bijna nooit dat mensen dat ook doen of overwegen. Een magneet filter zal wel wat wegvangen, maar vlak voordat je de warmtepomp aansluit het systeem een paar dagen spoelen, en met installatie even goed leeg spoelen tot schoon lijkt me in "risico" systemen wel handig.

In die gevallen ook goed voor de levensduur van pompen, afgifte van warmte, driewegklep pen enz.

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:50
Hallo allen,
Ook ik heb sinds afgelopen september een Amber 95 zelf mogen installeren en ben zeer tevreden. Ik heb ook erg veel gehad aan dit forum, dank daarvoor. Ik vond het ook maar eens tijd worden voor een account.

Mijn situatie is een 120m2 2-onder-1-kapwoning ca~1000m3 incl douchen, waarbij ik vooralsnog alleen de pomp op de (in betongefreesde) 50m2 vloerverwarming heb. Het douchewater en de verwarming op de bovenverdieping ga ik deze zomer aanpakken. De pomp heb ik weliswaar wat groot bemeten, vanaf <5 graden kan de pomp stabiel op 36Hz draaien. Ik denk toch dat ik wel tevreden ben met deze keus, want afgelopen winter heeft hij ook niet op hoger dan 65Hz gedraaid (mooi stil) en geen backup heater nodig gehad. Maar goed, misschien was de Amber 65 wel beter geweest vanwege het pendelen. (zo afgesteld dat deze max 1x per uur uitgaat en eigenlijk altijd minimaal 27° verwarmd, waarbij het automatisch 30°C wordt vanwege het minimale vermogen). Ik stuur nu mijn Amber aan met de Leejow module (top ding), waarbij ik het relais gebruik als rem en de stooklijn aanpas adh binnentemperatuur, ingestelde thermostaat, zonne energie.
Afgelopen maand heb ik een test gedaan om op 1 slaapkamer/werkkamer een Betherma convector kacheltje + heatboosters (HomeAssistant editie) mee te laten draaien met de vloerverwarming, om te kijken of de watertemperatuur hoog genoeg zou zijn om de kamer te verwarmen. Op zich gaat dit, maar de boosters moeten wel flink aan de bak en het duurt erg lang om op te warmen. Dit gaat dus alleen werken, als ik stabiel de temperatuur op 20° zet 24/7.
Ik ben daarom aan het kijken naar het volgende en zoek graag advies:
Voor het douchewater wil ik een OSO-vat met groot spiraal installeren. Zou het mogelijk zijn om op de uitgang en ingang van het spiraal een eigen CV-circuitje aansluiten (met pomp) voor de radiatoren boven? Dat ik, bij vraag, de pomp aanzet en radiator opendraai? Mijn gedachte was dat in het vat áltijd wel warm water zit voor het douchen. Een rekensommetje verteld mij dat ik Q=m*c*dt = 270liter*4.2*(55°-50°) = 5.6MJ = 1.5kWh uit mijn vat zou kunnen halen, waarmee ik wel een paar uurtjes kan verwarmen en, vooral, sneller opwarmen van de kamers. Ik zou dan de minimale temperatuur wat hoger zetten (50°), zodat ik ook altijd douchewater over hou. Het grote spiraal is daarbij handig dat ik snel weer het vat kan opstoken.
Zie ik dingen over het hoofd? Kan de warmtepomp hier mee omgaan, dat het vat tijdens SWW-run wellicht niet/moeilijker op Tc komt? Met de heatbooster/HA zou ik kunnen instellen, dat als de temperatuur boven XX graden is, de boosters even niks doen bijv. zodat het vat op temperatuur kan komen. Is er wellicht een ander type boilervat met twee spiralen (bij voorkeur 1 groot spiraal)?
Ik zou een buffervat kunnen aanschaffen, maar ik heb de ruimte daar eigenlijk niet voor. Bovendien vind ik het zonde van energieverliezen, het vat en het geld omdat ik maar sporadisch de kacheltjes aanzet (1x per week een thuiswerkdag). Echter, wat moet, dat moet natuurlijk, vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie hier tegenaan kijken. Een elektrisch kacheltje kan ook natuurlijk, maar ik vind energiebesparend verwarmen nog steeds beter.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Degast schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:54:
Hm, liever daar dan in je warmtewisselaar? Of zou het filter zulke grote stukken ook wel wegvangen?

Er zijn cv systemen waarin het slim kan zijn eerst e.e.a. te spoelen? (Oude radiatoren, oude misschien zellfs dikwandige buizen, niet zuurstof dichte vvw buizen) Zeker als de nieuwe situatie wat meer flow geeft, dan raakt er meer los?

Ik lees bijna nooit dat mensen dat ook doen of overwegen. Een magneet filter zal wel wat wegvangen, maar vlak voordat je de warmtepomp aansluit het systeem een paar dagen spoelen, en met installatie even goed leeg spoelen tot schoon lijkt me in "risico" systemen wel handig.

In die gevallen ook goed voor de levensduur van pompen, afgifte van warmte, driewegklep pen enz.
Spoelen oké, Een paar dagen spoelen heeft wat mij betreft weinig zin..

Wat je hebt is dat een cv ketel ca 3-400L/uur doet, en een warmtepompwaterpomp 1000 tot 1600m3 (afhankelijk van het merk en model). Dus als overgaat naar een warmtepomp, dan wordt al het liggende vuil doorgeblazen wat voorheen op de grond bleef liggen.

Je vuilfilter heeft 2 manieren om te filteren, de magneten (magnetiet) en er zit een soort korf in de filter waardoor grove stukken hiertegen aanvallen en uit de flow raken. Die komen dan onderin de trechter.

Zeker aan het begin regelmatig reinigen, daarna zal je zien dat het water minder vuil is, dan maak je de periode langer en doe je het bv 1x per jaar.

Edit, zie nu pas dat dit plaatje in het Amber forum zit :o (terugslagklep van een Amber is vriendelijker, grotere doorlaat;))

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 12-03-2025 13:25 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Voscovic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:19:
Hallo allen,
Ook ik heb sinds afgelopen september een Amber 95 zelf mogen installeren en ben zeer tevreden. Ik heb ook erg veel gehad aan dit forum, dank daarvoor. Ik vond het ook maar eens tijd worden voor een account.

Mijn situatie is een 120m2 2-onder-1-kapwoning ca~1000m3 incl douchen, waarbij ik vooralsnog alleen de pomp op de (in betongefreesde) 50m2 vloerverwarming heb. Het douchewater en de verwarming op de bovenverdieping ga ik deze zomer aanpakken. De pomp heb ik weliswaar wat groot bemeten, vanaf <5 graden kan de pomp stabiel op 36Hz draaien. Ik denk toch dat ik wel tevreden ben met deze keus, want afgelopen winter heeft hij ook niet op hoger dan 65Hz gedraaid (mooi stil) en geen backup heater nodig gehad. Maar goed, misschien was de Amber 65 wel beter geweest vanwege het pendelen. (zo afgesteld dat deze max 1x per uur uitgaat en eigenlijk altijd minimaal 27° verwarmd, waarbij het automatisch 30°C wordt vanwege het minimale vermogen). Ik stuur nu mijn Amber aan met de Leejow module (top ding), waarbij ik het relais gebruik als rem en de stooklijn aanpas adh binnentemperatuur, ingestelde thermostaat, zonne energie.
Afgelopen maand heb ik een test gedaan om op 1 slaapkamer/werkkamer een Betherma convector kacheltje + heatboosters (HomeAssistant editie) mee te laten draaien met de vloerverwarming, om te kijken of de watertemperatuur hoog genoeg zou zijn om de kamer te verwarmen. Op zich gaat dit, maar de boosters moeten wel flink aan de bak en het duurt erg lang om op te warmen. Dit gaat dus alleen werken, als ik stabiel de temperatuur op 20° zet 24/7.
Voor het douchewater wil ik een OSO-vat met groot spiraal installeren. Zou het mogelijk zijn om op de uitgang en ingang van het spiraal een eigen CV-circuitje aansluiten (met pomp) voor de radiatoren boven? Dat ik, bij vraag, de pomp aanzet en radiator opendraai? Mijn gedachte was dat in het vat áltijd wel warm water zit voor het douchen. Een rekensommetje verteld mij dat ik Q=m*c*dt = 270liter*4.2*(55°-50°) = 5.6MJ = 1.5kWh uit mijn vat zou kunnen halen, waarmee ik wel een paar uurtjes kan verwarmen en, vooral, sneller opwarmen van de kamers. Ik zou dan de minimale temperatuur wat hoger zetten (50°), zodat ik ook altijd douchewater over hou. Het grote spiraal is daarbij handig dat ik snel weer het vat kan opstoken.
Zie ik dingen over het hoofd? Kan de warmtepomp hier mee omgaan, dat het vat tijdens SWW-run wellicht niet/moeilijker op Tc komt? Met de heatbooster/HA zou ik kunnen instellen, dat als de temperatuur boven XX graden is, de boosters even niks doen bijv. zodat het vat op temperatuur kan komen. Is er wellicht een ander type boilervat met twee spiralen (bij voorkeur 1 groot spiraal)?
Ik zou een buffervat kunnen aanschaffen, maar ik heb de ruimte daar eigenlijk niet voor. Bovendien vind ik het zonde van energieverliezen, het vat en het geld omdat ik maar sporadisch de kacheltjes aanzet (1x per week een thuiswerkdag). Echter, wat moet, dat moet natuurlijk, vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie hier tegenaan kijken. Een elektrisch kacheltje kan ook natuurlijk, maar ik vind energiebesparend verwarmen nog steeds beter.
Heb je dan een vat met 2 spiralen? Of wil je dan ook die schakelen?

• Voscovic
Stoker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Heb je dan een vat met 2 spiralen? Of wil je dan ook die schakelen?
Op moment heb ik nog niets, maar ik overweeg een OSO/Panasonic met 1 groot spiraal. Het idee wat ik nu had is dus een pomp+circuit op de ingang en uitgang van het spiraal, zoals geprobeerd te tekenen. De keerkleppen moeten er voor zorgen dat de pomp het water door de wisselaar trekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vaY1PuTMmD6KdW9Rksoo2O-_EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/havxBQ1PM0PnX6B4mnXDuXcm.png?f=fotoalbum_large

• tonwes99
Voscovic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Op moment heb ik nog niets, maar ik overweeg een OSO/Panasonic met 1 groot spiraal. Het idee wat ik nu had is dus een pomp+circuit op de ingang en uitgang van het spiraal, zoals geprobeerd te tekenen. De keerkleppen moeten er voor zorgen dat de pomp het water door de wisselaar trekt.

[Afbeelding]
Om deze reden heb ik ook een vat met 2 spiralen gekocht. 90% van de warmte gaat met Ta van 30oC, en voor de studeerkamer en douche zocht ik een oplossing. Als test de bovenste spiraal met een pomp aan een tweede verdeler met radiatoren gekoppeld, alle retouren verbonden met 1 gecombineerd expansievat.

In de praktijk leek het toch net wat lastiger. Als het vat net na het douchen wat kouder was en ik de pomp aanzette werden alle koude radiatoren tegelijk met warm water gevuld en koelde het vat best snel af. De combi sww met klokprogramma en aftappen, en vanaf koud opstarten met 2e spiraal is iig. niet ideaal. Wellicht dat het met een gewoon reheating-point en een continu cv-circuit wel werkend valt te krijgen.

Ik heb het nu iets anders. Ik gebruik maar één spiraal. De verdeler voor radiatoren zit met een tegenstroombeveiliging aan de CV-aanvoer, maar zit OOK met een 240V klep aan het sww-circuit. Dus de radiatoren lopen lekker mee en zijn altijd lauw en meestal is dit voldoende. Wil ik met koud weer een boost geven omdat de kinderen willen studeren, dan zet ik met Home Assistant sww aan en open de klep naar de radiatoren. De 2-spiraal optie had wellicht ook gewerkt, maar dit werkt nu comfortabel en ik blijf er liever vanaf…

Achteraf had ik liever een vat met een elektrisch spiraal willen hebben, in plaats van een vast met 2 spiralen zonder elektrisch element. Er zijn soms kleine storingen (drukverlies cv) waardoor je geen warm water hebt, een elektrisch element is dan makkelijk (en icv. Een klokprogramma makkelijk even bijschakelen na het vullen van een bad.

• Carboy54
Voscovic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:19:
Hallo allen,

2e zone van de Amber gebruiken voor de convectoren en een temperatuur regelaar voor de vvw. Zie installatie manual van Itho.

• Voscovic
tonwes99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik heb het nu iets anders. Ik gebruik maar één spiraal. De verdeler voor radiatoren zit met een tegenstroombeveiliging aan de CV-aanvoer, maar zit OOK met een 240V klep aan het sww-circuit. Dus de radiatoren lopen lekker mee en zijn altijd lauw en meestal is dit voldoende. Wil ik met koud weer een boost geven omdat de kinderen willen studeren, dan zet ik met Home Assistant sww aan en open de klep naar de radiatoren. De 2-spiraal optie had wellicht ook gewerkt, maar dit werkt nu comfortabel en ik blijf er liever vanaf…
Goed om te horen dat er anderen zijn die zo iets hebben opgelost voor een "sporadisch" kacheltje. Dit geeft mij weer nieuwe inzichten, dank! Vooral omdat ik de kamers wel op temperatuur kan houden, maar het opwarmen dus wel lang duurt, zou een boost aan het begin voldoende zijn en verbruik ik verder geen SWW-warmte.

@Carboy54 Een temperatuur regelaar voor de vvw, daarmee bedoel je een mengverdeler + pomp? Deze heb ik net de deur uitgedaan en vervangen voor een pomploze, mede met de gedachte dat 90% van de tijd alleen de vloer aan staat. Zou het ook een mogelijkheid zijn om de Honeywell 3-weg-klep te schakelen met de 2e temperatuurzone? Dan zou ik, icm dezelfde stooklijn, met een thermostaat/fysieke knop op die manier ook het water door het vat kunnen loodsen naar de verdeler voor de convectoren.

• Degast
  • Nu online
Stoker schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Spoelen oké, Een paar dagen spoelen heeft wat mij betreft weinig zin..

Je vuilfilter heeft 2 manieren om te filteren, de magneten (magnetiet) en er zit een soort korf in de filter waardoor grove stukken hiertegen aanvallen en uit de flow raken. Die komen dan onderin de trechter.

Zeker aan het begin regelmatig reinigen, daarna zal je zien dat het water minder vuil is, dan maak je de periode langer en doe je het bv 1x per jaar.

Edit, zie nu pas dat dit plaatje in het Amber forum zit :o (terugslagklep van een Amber is vriendelijker, grotere doorlaat;))
Haha, ik dacht al, zijn die dan zoveel makkelijker te installeren of zo. (Dat je de weheats bij de Itho s plaatst.)

Sommige spoelmiddelen mogen meerdere dagen, vandaar die opmerking.

Er zijn ook machines te huur die met heel veel kracht spoelen zag ik. Zelf eens ergens gewoon rustig een middel laten meedraaien een paar dagen, de troep die toen uit dat systeem kwam..

Evengoed, waarschijnlijk wil je dan sowieso je afgifte systeem aanpakken.

• tonwes99
Carboy54 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:13:
[...]

2e zone van de Amber gebruiken voor de convectoren en een temperatuur regelaar voor de vvw. Zie installatie manual van Itho.
Dat is volgens het boekje en als installateur het meest betrouwbaar/zorgenvrijvoor een consument te installeren.

Als tweaker doet het pijn je menger met 55oC te voeden, als je voor 95% van de afgifte aan 27-33oC genoeg hebt.

• Carboy54
Voscovic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Goed om te horen dat er anderen zijn die zo iets hebben opgelost voor een "sporadisch" kacheltje. Dit geeft mij weer nieuwe inzichten, dank! Vooral omdat ik de kamers wel op temperatuur kan houden, maar het opwarmen dus wel lang duurt, zou een boost aan het begin voldoende zijn en verbruik ik verder geen SWW-warmte.

@Carboy54 Een temperatuur regelaar voor de vvw, daarmee bedoel je een mengverdeler + pomp? Deze heb ik net de deur uitgedaan en vervangen voor een pomploze, mede met de gedachte dat 90% van de tijd alleen de vloer aan staat. Zou het ook een mogelijkheid zijn om de Honeywell 3-weg-klep te schakelen met de 2e temperatuurzone? Dan zou ik, icm dezelfde stooklijn, met een thermostaat/fysieke knop op die manier ook het water door het vat kunnen loodsen naar de verdeler voor de convectoren.
Nee geen mengverdeler maar een temperatuur regelaar zoals beschreven in de installatie manual met 2e zone.

• Carboy54
tonwes99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Dat is volgens het boekje en als installateur het meest betrouwbaar/zorgenvrijvoor een consument te installeren.

Als tweaker doet het pijn je menger met 55oC te voeden, als je voor 95% van de afgifte aan 27-33oC genoeg hebt.
Eens maar zoals gemeld gaat het om incidenteel gebruik convectoren en dan speelt dat veel minder als continu. Normaliter dus ongemengd met lage temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 12-03-2025 19:48 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Degast schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Haha, ik dacht al, zijn die dan zoveel makkelijker te installeren of zo. (Dat je de weheats bij de Itho s plaatst.)

Sommige spoelmiddelen mogen meerdere dagen, vandaar die opmerking.

Er zijn ook machines te huur die met heel veel kracht spoelen zag ik. Zelf eens ergens gewoon rustig een middel laten meedraaien een paar dagen, de troep die toen uit dat systeem kwam..

Evengoed, waarschijnlijk wil je dan sowieso je afgifte systeem aanpakken.
Weheat laat zich gemakkelijker installeren, maargoed dat is natuurlijk 1x. Amber heeft meer instelmogelijkheden.

Voor ieder wat wils ;)

• tonwes99
Carboy54 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Eens maar zoals gemeld gaat het om incidenteel gebruik convectoren en dan speelt dat veel minder als continu. Normaliter dus ongemengd met lage temperatuur.
@Carboy54 als ik het verkeerd begrijp, corrigeer me dan aub.

Itho-handleiding over twee temperatuurzones is zeer summier/vaag (en met een verkeerde Honeywell-artikelnummer). Volgens documentatie kun je geen, één of twee mengkleppen plaatsen. Hoe Tc, Tv1 en Tv2 precies samenwerken was mij onduidelijk.

Feit lijkt dat er sws maar één thermostaat is, en dat het onvermijdelijk is dat beide stooklijnen tegelijk bekrachtigd worden waarbij de hoogste stooklijn geldt voor de WP. Als er geen/nauwelijks radiatoren openstaan dan zal de Amber toch de tweede zone op de tweede stooklijn willen krijgen, dus hij zal water van 50-55oC maken. Het water wordt teruggemengd voor zone 1.

Creatief gebruik maken van de tweede zone met minimaal verlies
Idealiter zou er een tweede thermostaat gekoppeld kunnen worden, zodat je niet hoger stookt dan nodig. Zonder zo'n thermostaat lukt het ook, maar dan met HA. Normaal zet je dan de stooklijn voor de 2e zone uit, dus een vaste waarde iets boven Tv1, zeg 35oC Op Tv1/vvw verlies je door de mengklep maar een beetje (zeg 35oC, voor 32oC stookcurve), Nu komt de truuk, met HA kun je indien je wilt boosten de stooklijn zone 2 aanzetten op vooraf ingestelde waarde (zeg 45/50/55oC). En het leuke is, zonder HA is het een installatie volgens het boekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89C8ms34coRh6QvCzseBFW4XX_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHcOZVASle7pPaFfirieXPAr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door tonwes99 op 12-03-2025 22:17 ]

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHBM-z-Qwq55n-hKVGGBJsJqgy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpRkWGGFjiazoagZ5MJ5yp9y.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de kritische noot over de Amber defrosts: hier draait bij -15 een Mitsubishi Scandinavië uitvoering iedere 45 minuten nog een defrost met een brandschone condensor. Desondanks 21 graden binnen.

• Voscovic
Carboy54 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Nee geen mengverdeler maar een temperatuur regelaar zoals beschreven in de installatie manual met 2e zone.
Je hebt me toch nog even kritisch naar de handleiding en schema’s laten kijken en ik heb het dan toch niet goed begrepen in eerste instantie. Maar zoals ik het nu begrijp, zou ik een 3-weg mengventiel + pomp kunnen plaatsen bij de vloerverwarming tussen de retour en aanvoer voor Tv1 regeling (27°C-33°C). Deze wordt dan aangestuurd/geregeld door de amber. Wanneer er geen warmtevraag van Tv2 (~45°C) is, zal het mengventiel open staan (hij mengt niet) + zal er bij mij ook nog water op Tv1 temperatuur door de convectoren stromen (mits de radiatorkraan open natuurlijk). Bij vraag van T2, dan knijpt het mengventiel en is de pomp dus nodig. De prijs die ik dan betaal is extra pompverbruik en tijdelijk inefficientie door hoge temperaturen. Kan ik deze pomp dan ook weer op P2 aansluiten, dat de pomp alleen aangaat bij T2-vraag en dus wanneer het mengventiel gaat knijpen? Wordt de flow niet teveel belemmerd door zo'n mengventiel wanneer deze open staat?
Als dit zo is, dan is dit voor mij misschien wel de mooiste oplossing: ik kan spelen in HA door te boosten met T2-vraag en kan efficient weer op T1 draaien wanneer de werkkamer op temperatuur is. Bovendien, en dat vind ik ook wel een fijn idee, is dat het ook nog een normaal systeem kan zijn, mochten we verhuizen.
Nogmaals dank voor de inzichten!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:44:
[Afbeelding]

Voor de kritische noot over de Amber defrosts: hier draait bij -10 een Mitsubishi Scandinavië uitvoering iedere 45 minuten nog een defrost met een brandschone condensor. Desondanks 21 graden binnen.
Is ook gewoon lastige materie.

Zeker afgelopen week in NL met meer dan 20c verschil tussen koudste en warmste moment van de dag, die elkaar ook nog eens snel opvolgen.

Ook vandaag weer 7 defrosts hier. Waarvan 2 binnen 10 minuten na start van een run, waarom?
Kortste interval tussen einde en start defrosts 47 minuten.
Momenteel al weer -1c buiten.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:31
Hier in Flevoland geen enkele defrosts de afgelopen tijd hoor. Maar ik draai dan eigenlijk alleen overdag. Zodra de zon schijnt en de panelen opwekken zet ik de thermostaat omhoog en gaat de temperatuur langzaam naar de 22,5 graden, om 16.30 gaat de thermostaat naar 20 graden en koelt het huis langzaam af tot de volgende ochtend. Ik ben alvast aan het oefenen voor als het salderen eraf gaat :)

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:18
@timpel_800 Hoe heb je dat qua stooklijn geregeld? Zet je deze dynamische een stukje hoger, of staat hij altijd aan de hoge kant (zodat je 22,5 haalt)?

• Get!em
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:14:
Hier in Flevoland geen enkele defrosts de afgelopen tijd hoor. Maar ik draai dan eigenlijk alleen overdag. Zodra de zon schijnt en de panelen opwekken zet ik de thermostaat omhoog en gaat de temperatuur langzaam naar de 22,5 graden, om 16.30 gaat de thermostaat naar 20 graden en koelt het huis langzaam af tot de volgende ochtend. Ik ben alvast aan het oefenen voor als het salderen eraf gaat :)
Dat red ik hier niet. Als om 18u 22c is, is het hier rond 2u ‘s nachts 20c, en gaat thermostaat weer aan. Afkoeling gaat met name zo snel doordat vloer dan al sinds 9u sochtenss staat af te koelen.

Sowieso warmt de zon de kamer met thermostaat zo op dat ik een enorme overschoot nodig heb om de warmtepomp aan te houden overdag. Warmtepomp stond net aan tot 9u, met thermostaat op 20,5, maar door beetje zon is het alweer 21,1c. Gister zelfde, met om 16u 22c terwijl warmtepomp hele dag uit staat. Om warmtepomp aan te houden moet ik dan echt door naar 23,5c thermostaat, dat is me te gortig.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:31
GhandiHarder schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:24:
@timpel_800 Hoe heb je dat qua stooklijn geregeld? Zet je deze dynamische een stukje hoger, of staat hij altijd aan de hoge kant (zodat je 22,5 haalt)?
De binnenunit hangt in de gang dus ik druk gewoon op het scherm en verhoog dan manueel de stooklijn met 3 graden (shortcut beginscherm). Ik zou het graag automatiseren, heb HA draaien maar ben daar pas net mee begonnen dus nu nog even zo. Thermostaat (PW Anna) heb ik ingesteld.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Get!em schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Dat red ik hier niet. Als om 18u 22c is, is het hier rond 2u ‘s nachts 20c, en gaat thermostaat weer aan. Afkoeling gaat met name zo snel doordat vloer dan al sinds 9u sochtenss staat af te koelen.

Sowieso warmt de zon de kamer met thermostaat zo op dat ik een enorme overschoot nodig heb om de warmtepomp aan te houden overdag. Warmtepomp stond net aan tot 9u, met thermostaat op 20,5, maar door beetje zon is het alweer 21,1c. Gister zelfde, met om 16u 22c terwijl warmtepomp hele dag uit staat. Om warmtepomp aan te houden moet ik dan echt door naar 23,5c thermostaat, dat is me te gortig.
Je zou het eens kunnen testen, een theorie om namelijk eens over na te denken;
Doordat je nu in de nacht je vloer “oplaad” is die vanaf zoninstraling begint juist op zijn warmst ipv dat je met een koudere vloer de nacht uit zou komen.

Als je nu eens een nacht niet draait en om 10uur tot 24:00 gaat verwarmen denk ik dat je hem veel strakker krijgt dan je nu verwacht. Wel is de dikte in cm van je vloer boven op de slangen afhankelijk van het resultaat. Achteraf in gevreesd heeft heel ander gedrag dan met 8cm beton erop. Ik heb dikke laag beton en dan zit er een complete 12uur vertraging tussen verwarmen en woningruimte effect. Ideaal dus met dit soort zaken. Mijn prive ervaring is dat er maar max een graad verloop in ruimte temp binnen is. Uiteraard is dit 100% woning afhankelijk. Mijn woningruimte temp reageert.

Zorg bij een test ervoor dat je het twee drie dagen de tijd geeft om cycli om te draaien en probeer vooral je vloer van de genoemde en ook door tot genoemde rijd te draaien.

Mocht het niet bevallen kun je ook eens enkel de uren voor en na zonsopkomst te skippen. Dus uit van 02:00 tot 10:00 bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2025 11:57 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Get!em
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Je zou het eens kunnen testen, een theorie om namelijk eens over na te denken;
Doordat je nu in de nacht je vloer “oplaad” is die vanaf zoninstraling begint juist op zijn warmst ipv dat je met een koudere vloer de nacht uit zou komen.

Als je nu eens een nacht niet draait en om 10uur tot 24:00 gaat verwarmen denk ik dat je hem veel strakker krijgt dan je nu verwacht. Wel is de dikte in cm van je vloer boven op de slangen afhankelijk van het resultaat. Achteraf in gevreesd heeft heel ander gedrag dan met 8cm beton erop. Ik heb dikke laag beton en dan zit er een complete 12uur vertraging tussen verwarmen en woningruimte effect. Ideaal dus met dit soort zaken. Mijn prive ervaring is dat er maar max een graad verloop in ruimte temp binnen is. Uiteraard is dit 100% woning afhankelijk. Mijn woningruimte temp reageert.

Zorg bij een test ervoor dat je het twee drie dagen de tijd geeft om cycli om te draaien en probeer vooral je vloer van de genoemde en ook door tot genoemde rijd te draaien.

Mocht het niet bevallen kun je ook eens enkel de uren voor en na zonsopkomst te skippen. Dus uit van 02:00 tot 10:00 bijvoorbeeld.
Prima idee om eens te testen, maar vermoed dat ik een ander gedeelte van het huis dan te koel krijg. Die koelt in de nacht nu al af tot 19c omdat de setpoint niet gehaald wordt door de 55Hz geluidsreductie icm de defrosts zonder BUH.

• Carboy54
Voscovic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Je hebt me toch nog even kritisch naar de handleiding en schema’s laten kijken en ik heb het dan toch niet goed begrepen in eerste instantie. Maar zoals ik het nu begrijp, zou ik een 3-weg mengventiel + pomp kunnen plaatsen bij de vloerverwarming tussen de retour en aanvoer voor Tv1 regeling (27°C-33°C). Deze wordt dan aangestuurd/geregeld door de amber. Wanneer er geen warmtevraag van Tv2 (~45°C) is, zal het mengventiel open staan (hij mengt niet) + zal er bij mij ook nog water op Tv1 temperatuur door de convectoren stromen (mits de radiatorkraan open natuurlijk). Bij vraag van T2, dan knijpt het mengventiel en is de pomp dus nodig. De prijs die ik dan betaal is extra pompverbruik en tijdelijk inefficientie door hoge temperaturen. Kan ik deze pomp dan ook weer op P2 aansluiten, dat de pomp alleen aangaat bij T2-vraag en dus wanneer het mengventiel gaat knijpen? Wordt de flow niet teveel belemmerd door zo'n mengventiel wanneer deze open staat?
Als dit zo is, dan is dit voor mij misschien wel de mooiste oplossing: ik kan spelen in HA door te boosten met T2-vraag en kan efficient weer op T1 draaien wanneer de werkkamer op temperatuur is. Bovendien, en dat vind ik ook wel een fijn idee, is dat het ook nog een normaal systeem kan zijn, mochten we verhuizen.
Nogmaals dank voor de inzichten!
Wij hebben het bij @Johannos zo geïnstalleerd en dat werkt naar behoren.

Pagina: 1 ... 115 ... 134 Laatste