• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:34
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:48:
[...]

Als het afhangt van de BUH kan ik net zo goed een Eboiler nemen met een COP 1

Mijn afweging is of er genoeg reserve in de Amber 95 zit bij huidige buitentemperaturen om dit vlot af te handelen.
Als het opwarmen steeds onderbroken wordt door defrosts schiet het niet op.
Oh dat bedoel ik niet hoor. Hij kan het makkelijk aan zonder BUH. Ik bedoel mocht je hem extra snel willen opwarmen kan dat dus al.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:22
Ik moet zeggen ik lees met plezier de reacties over het 30 minuten douchen.

Ik had graag een douche wtw (of eigenlijk een wtw buis) maar dat is te veel breekwerk voor de status van de badkamer (3 jaar oud, gedaan door de vorige bewoners). Mijn vrouw douched lekker op 40+ graden thermostaat en uit het vat komt 8-9L warm water per minuut (meter op de warmwater leiding). Ik vermoed dat onze regendouche zo'n 12L gemengd water verbruikt. Op het einde is de Amber dus een luxe doorstroom boiler 😆.

Verder is het kies je gevechten. Haar lekker laten douchen is er eentje die ik niet aan ga 😁.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

scoobinoobi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Warm water maak je overdag, doe ik ook met mijn wpb. Wpb heeft ook weer zn nadelen, deze zijn groter, zwaarder, vaak minder efficient, maken geluid(!), hebben grote diameters aan buis nodig plus de bijbehorende gaten. Ook is het weer in extra apparaat wat (een beetje) onderhoud nodig heeft en ook defect kan gaan. Heb de afgelopen 5 jaar toch wel een paar keer gesleuteld aan dat ding. Als mijn wpb het begeeft komt er 100% een normaal vat voor terug.

Daarbij, het lijkt erop of je in deze koude nachten nog wel wat over hebt aan vermogen toch?
In de nacht draait mijn Amber altijd ,i.v.m. een dynamisch kontrakt
Die is bij temperaturen onder het vriespunt al druk bezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOPmCArwRE48_7QO7YZX3Z3hK_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkkTKNj6vBcPhXTvBFCSXbA1.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:52:
Ik moet zeggen ik lees met plezier de reacties over het 30 minuten douchen.

Ik had graag een douche wtw (of eigenlijk een wtw buis) maar dat is te veel breekwerk voor de status van de badkamer (3 jaar oud, gedaan door de vorige bewoners). Mijn vrouw douched lekker op 40+ graden thermostaat en uit het vat komt 8-9L warm water per minuut (meter op de warmwater leiding). Ik vermoed dat onze regendouche zo'n 12L gemengd water verbruikt. Op het einde is de Amber dus een luxe doorstroom boiler 😆.

Verder is het kies je gevechten. Haar lekker laten douchen is er eentje die ik niet aan ga 😁.
Waterbespaar nippel van 5L/min ad €3 op een grohe waterbesparende regendouchekop.

Kan je eeuwig blijven douchen zonder dat hij koud wordt (mits je geen bad van ca 250L even vol stort met warm water uiteraard)

• Impossibl3
Whiskey48 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Kan je eeuwig blijven douchen zonder dat hij koud wordt (mits je geen bad van ca 250L even vol stort met warm water uiteraard)
Dat bad hebben we niet. Misschien dat ze daarom zo lang douched. 🤔

Ik zal eens kijken naar een waterbesparende nippel. Maar moet zeggen die massage stand is ook wel lekker. We hebben trouwens deze douche https://www.grohe.nl/nl_n.../rainshower-smartcontrol/.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Dat bad hebben we niet. Misschien dat ze daarom zo lang douched. 🤔

Ik zal eens kijken naar een waterbesparende nippel. Maar moet zeggen die massage stand is ook wel lekker. We hebben trouwens deze douche https://www.grohe.nl/nl_n.../rainshower-smartcontrol/.
Ziet er mooi uit, zal ook wel een perfect straal geven.
Wacht alleen ff tot alle dochters het huis uit zijn, anders kan ik dat vat straks 4x per dag vullen!

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Inderdaad.

Zo kom ik erachter dat met nachten van -6c en geluidsreductie op 55Hz vanaf 22u de temperatuur in principe op 20c gehandhaafd blijft in de woonkamer, ondanks dat de Amber setpoint tussen de defrosts in, nooit echt comfortabel haalt (hij doet er heel lang over Tc weer omhoog te brengen, en laatste 10min voor defrost zit ie weer rond setpoint -/+ 0,1c te schommelen, maar zeker niet erboven).

—-
Sww kostte hier tussen de 1u en 1.30u afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur. Vandaag 1.15u, bij Legionella 2u.
Warmtepomp heeft hier los van de defrosts en sww ook 4 uur gewoon helemaal uit gestaan. Zonnetje deed met COP oneindig, best veel en een thermostaat hoger dan 23c zetten om de wp draaiende te houden is ook overdreven.
Dat gegeven van een 1,5 uur om je boiler op temperatuur te brengen kan ik wat mee. !
Hoewel jij een Amber 120 bezit.

Op dit moment staat de Amber ook uit , er zit genoeg energie in de vloer om tot middernacht te overbruggen.
In de tussentijd zou ik dan de boiler weer op Temperatuur kunnen brengen.

Het gaat mij puur om de vraag of er genoeg reserve in de Amber zit om bij de huidige buitentemperatuur dat SSW er ook nog bij te doen.

• Impossibl3
bommer schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Ziet er mooi uit, zal ook wel een perfect straal geven.
Wacht alleen ff tot alle dochters het huis uit zijn, anders kan ik dat vat straks 4x per dag vullen!
Het is een fijne douche maar die kalk van de regendouche kop houden 😫. We hebben al een kalk filter met van die zouttabletten maar ja die moet je ook vullen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Dat gegeven van een 1,5 uur om je boiler op temperatuur te brengen kan ik wat mee. !
Hoewel jij een Amber 120 bezit.

Op dit moment staat de Amber ook uit , er zit genoeg energie in de vloer om tot middernacht te overbruggen.
In de tussentijd zou ik dan de boiler weer op Temperatuur kunnen brengen.

Het gaat mij puur om de vraag of er genoeg reserve in de Amber zit om bij de huidige buitentemperatuur dat SSW er ook nog bij te doen.
1,5u is op ecomodus, en dus beperkt tot 55Hz tussen T-omgeving 0c en 20c.
Wil je sneller, dan kan het ook nog zonder ecomodus op 90Hz. Dat doet ie sowieso onder de 0c buitentemperatuur

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:58
De reacties hierboven zo lezende, lijkt waterbesparing geen onderdeel uit te maken van dit forumdeel “duurzame energie en installaties”… jammer. Drinkwater wordt schaars.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-12 20:45
shadylog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Ja sorry zeker een bekend probleem :) moet alleen dus iets er op vinden dat bij strenge winter zoals nu mijn vloer niet koud wordt. We hebben dit jaar weinig van deze dagen gehad (veel zon, lage luchtvochtigheid en vrieskou)
Volledig WAR draaien, zonder thermostaat. Met een goed afgestelde stooklijn gaat dat best goed is mijn ervaring van afgelopen jaar.

Of met een script in bijvoorbeeld Home Assistant alleen het watersetpoint iets verlagen ipv de warmtepomp hard uitschakelen. En dan voordat de zonkracht afneemt het setpoint alvast weer terug verhogen zodat je niet 's avonds dubbel zo hard hoeft te draaien.
Zo heb ik het nu draaien.

Aan/uit thermostaat vind ik minder comfortabel vanwege wisselende vloertemperatuur, en lijkt daarnaast ook niets te besparen hier.

• bommer
Nog in beta test op dit moment, maar waarschijnlijk binnenkort beschikbaar in de HA integratie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hwgEolomgUFnNfiWYIP31G4EKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BUHgC7O4TwxGMb5WPlkZcQoJ.png?f=user_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Get!em
  • Niet online
Gaat weer lekker vandaag.....

Op de monitoring viel me op dat vannacht tussen 23u en 6u de module van Leejoow geen waardes meer gaf, maar de warmtepomp heeft wel gedraaid, gezien het electriciteitsverbruik en de warmte in huis.
Net om 10u deed de warmtepomp helemaal niks meer, terwijl er wel warmtevraag was.

Checken op het Binnendeel scherm: S03 foutmelding. (Debiet schakelaar)
Handleiding vertelt: mogelijk communicatiefout of debietschakelaar kapot.
Dus ik scroll door naar het info scherm: Linestatus 97%, zou dan communicatiefout de oorzaak zijn?

Dus zojuist maar even de Amber met de groene knop op scherm uitgezet, de hoofdschakelaar in de binnenunit uitgezet, daarna de UTP kabels in de binnenunit uit en ingeplugd. Vervolgens alles weer aan. Linestatus nu weer 100%, geen s03 melding meer, en alles draait weer.

Vreemd.. hopelijk komt het niet vaker voor.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Schijnt te liggen aan utp kabels met zelf eraan geklonken stekkers te liggen. Of heb je kabels incl stekker gebruikt?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Justron
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:46
Ik wil graag nog even jullie advies vragen met betrekking tot het afgiftesysteem. Onderstaand de foto van m'n verdeler. De aanvoer vanaf de warmtepomp komt van boven, deze heeft dan een aftakking naar de vloerverdeler (deze aansluiting is inmiddels vergroot naar 22mm) en loop dan verder door naar beneden de vloer in en gaat naar de radiatoren van de bovenverdieping. Is hier ook nog winst te behalen door dit anders aan te sluiten? Bijvoorbeeld de leidingen naar de verdeler en juist een aftakking naar de radiatoren? Ik krijg nu op 3 groepen maximaal 3ltr/m aan flow als ik alles open zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7-kgmPCOE3Y3YOMjE1zz46dBJQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UXzZnARKJCirHTM1WtABuQ4R.png?f=user_large

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Wat is de doorlaat van die 2 chromen ventielen? Ik meen dat je bij deze verdeler de mengkraan dicht kan zetten, is die dicht? Staat de vv pomp aan als de wp in bedrijf is?
Staan de radiatoren verderop allemaal vol open of heb je al wat nageregeld?

• ronaldvisschers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-11 09:06
Carboy54 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Ze gaan open bij 3 graden water temperatuur. Geen omgevings temperatuur.
Innmiddels 2 nachten verder, eergister heb ik de 2e orde vorstbeveiling water hoger gezet dan standaard(10 graden) en ook de nachttemperatuur van de thermostaaat een graadje hoger zodat de amber niet al te lang stil staat. Dat werkte en er was overnacht geen zichtbare acties van de caleffi's en ook geen drukverlies van het cv systeem. Gisteren de thermostaat weer een graadje lager en vanochtend weer drukverlies. Het lijkt er dus inderdaad op dat als de amber meer dan een paar uur niet aanslaat de caleffi's zo ver afkoelen dat ze open gaan. geen probleem als ik thuis ben, maar als ik een weekje op wintersport ben zou het drukverlies zover op kunnen lopen dat de amber vanwege te lage druk niet meer werkt ...

Ik zie twee oplossingen:
- caleffi's toch proberen te isoleren, Ze zijn nu vrij aan de buitenlucht zoals ik hier ook op veel foto's zag
- warmtelint rond de caleffi's installeren?
nog andere suggesties?

• scoobinoobi
ronaldvisschers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Innmiddels 2 nachten verder, eergister heb ik de 2e orde vorstbeveiling water hoger gezet dan standaard(10 graden) en ook de nachttemperatuur van de thermostaaat een graadje hoger zodat de amber niet al te lang stil staat. Dat werkte en er was overnacht geen zichtbare acties van de caleffi's en ook geen drukverlies van het cv systeem. Gisteren de thermostaat weer een graadje lager en vanochtend weer drukverlies. Het lijkt er dus inderdaad op dat als de amber meer dan een paar uur niet aanslaat de caleffi's zo ver afkoelen dat ze open gaan. geen probleem als ik thuis ben, maar als ik een weekje op wintersport ben zou het drukverlies zover op kunnen lopen dat de amber vanwege te lage druk niet meer werkt ...

Ik zie twee oplossingen:
- caleffi's toch proberen te isoleren, Ze zijn nu vrij aan de buitenlucht zoals ik hier ook op veel foto's zag
nog andere suggesties?
Geen nachtverlaging maar m5.07/ stille werking toepassen?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
ronaldvisschers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik zie twee oplossingen:
nog andere suggesties?
Op YouTube een filmpje over het goed isoleren van de Caleffi's

YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 19-02-2025 15:41 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Justron
@scoobinoobi

De doorlaat is 1/2" dacht ik. Ja, aan de rechterkant zit een verntiel die dicht kan. Ook zit er een passtukje bij die de pomp kan vervangen. Deze had ik al uitgezocht om later pomploos ver te kunnen. Ik geloof niet dat die dicht is nu want hij fungeert nu nog als mengverdeler. De vv pomp staat continu aan. Er staan verderop twee radiator altijd open. De doppen zijn uiteraard van de retourknoppen af en staan helemaal open.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:38
Hoe compleet is die dealerlocator op de itho website? De dichtstbijzijnde is op ruim een uur, dat lijkt me niet heel handig... Of is dealer =/= service, en is daar er misschien wel een dichterbij van? (Waar vind ik die dan?)

[ Voor 28% gewijzigd door Brent op 19-02-2025 16:47 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• bommer
Weer een druk dagje op de programeer stoel gezeten. Ik denk dat binnen een week een beta versie van de HA integratie uitkomt met de setpoints en alle foutcodes er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7sBP2tKyNK8acFv5r9BZOMuhQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0EyKmlYhUmDrOFbPu7NF7z8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hwgEolomgUFnNfiWYIP31G4EKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BUHgC7O4TwxGMb5WPlkZcQoJ.png?f=user_large

Er zijn 4 setpoint beschikbaar vanuit de Amber 2x een verwarm setpoint en 2x een koel setpoint.
Het setpoint volgt de instellingen, dus of de vaste instelling M1.11, M2.05, M1.04 en M2.02
of de stooklijn/koellijn. uiteraard dienen wel resp. stooklijn/koelijn 1 aan te staan en voor zone 2 dient uiteraard stooklijn/koellijn 2 aan te staan mede als temperatuurzone 2 (M2.01)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS2ylG55NpSBip-VHEwMZTKs4Hc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/84u38DRCDHLKzDmC1BuvUlbp.png?f=user_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Als jij hier dat lijfelijk besparingmotief komt inbrengen hier ga ik een weekje op vakantie 😂

Ondanks dat ik hier toch veel over defrost lees heb ik hier vandaag toch eigenlijk maar 1 defrost gehad vandaag 😅 valt tegenover gisteren echt reuze mee vandaag.[Afbeelding]
Die weergave van de diverse temperaturen.
Heb je die uit de Leejoow module ?
Ziet er mooi uit.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:32

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Brent schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:45:
Hoe compleet is die dealerlocator op de itho website? De dichtstbijzijnde is op ruim een uur, dat lijkt me niet heel handig... Of is dealer =/= service, en is daar er misschien wel een dichterbij van? (Waar vind ik die dan?)
Die heeft Itho recent geupdate, er was een wildgroei aan “installateurs” die er 1 of 2 per jaar wegzetten.

Ze willen dat de installateurs een niveau hebben en hebben een handmatige check toegevoegd, heel veel contacten zijn idd van de site.

Waar woon je?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jan2023

Jan2023

KISS

Justron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:45:
Ik wil graag nog even jullie advies vragen met betrekking tot het afgiftesysteem. Onderstaand de foto van m'n verdeler. De aanvoer vanaf de warmtepomp komt van boven, deze heeft dan een aftakking naar de vloerverdeler (deze aansluiting is inmiddels vergroot naar 22mm) en loop dan verder door naar beneden de vloer in en gaat naar de radiatoren van de bovenverdieping. Is hier ook nog winst te behalen door dit anders aan te sluiten? Bijvoorbeeld de leidingen naar de verdeler en juist een aftakking naar de radiatoren? Ik krijg nu op 3 groepen maximaal 3ltr/m aan flow als ik alles open zet.

[Afbeelding]
Gaat je installateur die mengverdeler niet vervangen als er een Amber 95 wordt geplaatst ?

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Ziet er mooi uit.
Weergave is de ruwe historie graph weergave van home assistant.
Kan met zowel die van bommer als leejoow gemaakt worden.

In Homeassistant kun je ook andere type graphs maken, die er technischer of juist mooier uit zien. Met o.a. grafana een technischer of met simpel graph als slicky interface.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoJcmCEjbjTl-A7RDg2oDgUOFaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h8HNtiqiN7vWkUtpChYMJ7IU.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
Carboy54 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Op YouTube een filmpje over het goed isoleren van de Caleffi's

YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve
Geen schoonheidsprijs, maar ik heb ze dik ingewikkeld met UV en bacterie werende isolatie tape.
(Met boven en onderkant nog open).

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 19-02-2025 19:46 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12 20:15
timpel_800 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:50:
[...]

Ik heb een test gedaan met alles hetzelfde maar de pomp op laag ipv medium (waar hij normaal op straat) en toen koelde het huis af. Ondanks alles hetzelfde, dus stooklijn etc
Dus probeer voor nu even je pomp op medium te zetten. Misschien helpt het voor nu
@timpel_800 een lage flow is een cop killer!, heb je geen geluidsoverlast bij pomp op high, dan dat ding volgas laten pompen.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:23
Toch maar weer even de defrosts. Met aanhoudend koud weer is de lucht kurkdroog en hoef ik niet meer te krabben. Toch bleef ik de afgelopen nacht ieder uur(!) een defrost houden. De Amber kent de luchtvochtigheid niet, niet vanuit een sensor en niet vanuit Internet-data. Dus de keuze zal de Amber moeten maken vanuit aanwezige sensoren.

Wellicht wordt de defrost-keuze gemaakt omdat het overdag rond de nul was, dalende temperatuur dus hoge relatieve vochtigheid???. Het lijkt erop dat algorithmen van Pana en Mitsu de afgelopen nacht andere keuzen gemaakt hebben (zie posts hieronder). Wellicht wordt hier geregeld op afnemende temperatuurval op de condensor of toenemend verbruik van de fan.

Het zou fijn zijn als we met dit soort temperaturen wat meer netto vermogen uit de Amber krijgen. Ik hoop dat Itho ook ruimte ziet voor verbetering en de handschoen oppakt in een volgende update...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9L6DoQif-5qLYzIRwo3K9e_2cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4b0BnUYapa5bLyHx1SVICgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dq3hZPkDhpcClXztek_mzYlTjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J61dRiXYGvaXMH81yD5JYuXA.jpg?f=fotoalbum_large

• Justron
@Jan2023 de mengverdeler heb ik zelf al vervangen voor deze nieuwe.

• Jan2023

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:36:
Toch maar weer even de defrosts. Met aanhoudend koud weer is de lucht droog en hoef ik niet meer te krabben. Toch bleef ik de afgelopen nacht ieder uur een defrost houden. De Amber kent de luchtvochtigheid niet, niet vanuit een sensor en niet vanuit Internet-data. Dus de keuze moet de Amber maken vanuit aanwezige sensoren.

Wellicht wordt de defrost-keuze gemaakt omdat het overdag rond de nul was. Het lijkt erop dat de Pana en Mitsu de afgelopen nacht andere keuzen gemaakt hebben (zie posts hieronder). Wellicht wordt hier geregeld op afnemende temperatuurval op de condensor of toenemend verbruik van de fan.

Het zou fijn zijn als we met dit soort temperaturen wat meer netto vermogen uit de Amber krijgen. Ik hoop dat Itho ook ruimte ziet voor verbetering en de handschoen oppaket in een volgende update...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanochtend de Amber er nog op betrapt dat deze een defrost draaide terwijl deze kurkdroog was en geen ijs te bekennen
Is gewoon een ingebakken routine.
Vanaf het vriespunt om het uur.
🙄

• Jan2023

Jan2023

KISS

Justron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:53:
@Jan2023 de mengverdeler heb ik zelf al vervangen voor deze nieuwe.
Een nieuwe mengverdeler,?
Omdat je op 50 graden blijft stoken ?

• Justron
@Jan2023 nee, zodat ik, nadat ik de radiatoren boven heb aangepast, makkelijk de pomp van die mengverdeler kan halen en op lage temperatuur verder kan.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Justron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:16:
@Jan2023 nee, zodat ik, nadat ik de radiatoren boven heb aangepast, makkelijk de pomp van die mengverdeler kan halen en op lage temperatuur verder kan.
Goed plan
👍

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-12 11:17
Jan2023 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Ziet er mooi uit.
Klopt jan is van de leejow module wel een mooi stukje hardware hoor je ken net even wat meer zien als zo uit de Amber zelf. En ook de geschiedenis natuurlijk.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-12 20:45
Toch maar weer even de defrosts. Met aanhoudend koud weer is de lucht kurkdroog en hoef ik niet meer te krabben. Toch bleef ik de afgelopen nacht ieder uur(!) een defrost houden. De Amber kent de luchtvochtigheid niet, niet vanuit een sensor en niet vanuit Internet-data. Dus de keuze zal de Amber moeten maken vanuit aanwezige sensoren.

Wellicht wordt de defrost-keuze gemaakt omdat het overdag rond de nul was, dalende temperatuur dus hoge relatieve vochtigheid???. Het lijkt erop dat algorithmen van Pana en Mitsu de afgelopen nacht andere keuzen gemaakt hebben (zie posts hieronder). Wellicht wordt hier geregeld op afnemende temperatuurval op de condensor of toenemend verbruik van de fan.

Het zou fijn zijn als we met dit soort temperaturen wat meer netto vermogen uit de Amber krijgen. Ik hoop dat Itho ook ruimte ziet voor verbetering en de handschoen oppakt in een volgende update...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naar mijn idee ging het ontdooien met de originele software ietsje beter dan deze winter, na de update.
Zou moeten kijken of het nog terug te vinden is in de logging.
Er was deze week één koude nacht waarin hij naar 1,5u interval ontdooien ging. Het varieert wel, maar ik heb het eerder meer zien variëren.

• Get!em
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mij viel t ook op ja. 9 defrosts sinds middernacht. Nou was vannacht wel droog (80%RV bij -1c) maar toch schurkte de temperatuur ook steeds tegen de 0c aan. Dus ook op sensor basis nog best lastig.

• Whiskey48
Get!em schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Mij viel t ook op ja. 9 defrosts sinds middernacht. Nou was vannacht wel droog (80%RV bij -1c) maar toch schurkte de temperatuur ook steeds tegen de 0c aan. Dus ook op sensor basis nog best lastig.
Zit geen vochtmeter op, misschien dat gestuurd kan worden op combinatie buitentemperatuur, inlaat en uitlaat temperatuur? Geen idee, maar denk dat het is wat het is.
Iig beter dan sommige andere merken, de Alfa Innotec R290 bij een vriend van me gebruikt standaard de BUH vanaf -2 en daarnaast ook regelmatig een defrost om hem schoon te houden (onder protest BUH naar -7 laten zetten op afstand door de installateur, zelf kan je niks instellen).

Nee hoe meer ik lees en hoor ik blijer ben met de Amber en de instelmogelijkheden. Tuurlijk is niks perfect, maar dat is bij andere heel veel duurdere concurrenten ook zeker niet het geval.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
isalenedean schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:33:
[...]

@timpel_800 een lage flow is een cop killer!, heb je geen geluidsoverlast bij pomp op high, dan dat ding volgas laten pompen.
Ik heb dus wel last van het geluid, daarom had ik geprobeerd wat er zou gebeuren als ik hem op laag zou zetten. Mijn systeem is vrij simpel Wp > 1 meter leiding 28mm > vvw verdeler.

Maar staat nu op medium. Das ook prima. Op maximaal is het storend.

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 20-02-2025 08:32 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Brent
Stoker schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Die heeft Itho recent geupdate, er was een wildgroei aan “installateurs” die er 1 of 2 per jaar wegzetten.

Ze willen dat de installateurs een niveau hebben en hebben een handmatige check toegevoegd, heel veel contacten zijn idd van de site.

Waar woon je?
Zuid-Limbabwe. Altijd een puntje, dat gedacht wordt dat regio Eindhoven wel zo'n beetje de hele zuid-oost-hoek dekt ;) De website geeft een toko in Bergeik, wat dus meer dan een uur is.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Das Zuid Limburg met dialect? :9

• Brent
Stoker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Das Zuid Limburg met dialect? :9
Dialect spreek ik niet ;)

• isalenedean
Maar dom lulle gen heb ie wel whahaaaa (geintje)

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Brent
isalenedean schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Maar dom lulle gen heb ie wel whahaaaa (geintje)
Ik laat het kallen aan de kinderen over ;)

Punt is: bezuiden Eindhoven niks, klopt dat? Op een koude winterdag iemand laten komen zal dan denk ik echt een gedoe worden, of niet?

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:09
timpel_800 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Ik heb dus wel last van het geluid, daarom had ik geprobeerd wat er zou gebeuren als ik hem op laag zou zetten. Mijn systeem is vrij simpel Wp > 1 meter leiding 28mm > vvw verdeler.

Maar staat nu op medium. Das ook prima. Op maximaal is het storend.
Op de Amber95 heb ik de pomp laag staan, reden hiervoor is dat ik gemerkt heb dan op maximaal of gemiddeld het veel langer duurt dat het water op TC temperatuur is. Op laag ongeveer een uur en op maximaal wel 3 uur.

• Carboy54
  • Nu online
BertKlkmn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Op de Amber95 heb ik de pomp laag staan, reden hiervoor is dat ik gemerkt heb dan op maximaal of gemiddeld het veel langer duurt dat het water op TC temperatuur is. Op laag ongeveer een uur en op maximaal wel 3 uur.
TC zit in de aanvoer en bij minder afgifte loopt de temperatuur eerder op. Voor de COP is hoger beter.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
@BertKlkmn als de temperatuur langzaam oploopt betekent dat dat je afgifte systeem het gemaakte vermogen op de “te lage” temperatuur bijna kwijt kan.

Lage temperatuur is beter voor efficiëntie… de vraag is eerder: is je doeltemperatuur nu niet hoger dan strikt noodzakelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• scoobinoobi
Wat voor delta t willen we over radiatoren hebben met een wp?

De radiatoren nu geven op medium flow en de instellingen die ik ooit gedaan heb voor de CV ketel net ff teveel ruis. Maar wel een dt van 3/4 graden.

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 16:00
isalenedean schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Waarom is lage flow een COP killer dan?

Lage flow of hogere dT is wat anders dan een hoge Ta

• tonwes99
Fredjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Waarom is lage flow een COP killer dan?

Lage flow of hogere dT is wat anders dan een hoge Ta
Om voldoende afgifte te hebben moet de temperatuur van je vloer of radiator een bepaalde temperatuur hebben. Deze gemiddelde afgiftetemperatuur zit tussen aanvoertemperatuur en afvoertemperatuur.
Bij een hoge flow krijgt het water weinig tijd om af te koelen, de temperaturen zitten dicht bij elkaar.
Bij een lage flow koelt het water meer af. Bij een cv-ketel kan aanvoer 55oC zijn, en retour 35oC.

Voor een WP, als je een gemiddelde afgiftetemperatuur van 32oC nodig hebt,
Dan bereik je dat met 30 en 34oC, Of met 28 en 36oC
Maar 36oC ipv 34oC is een 2 graden hogere aanvoer is 2x2% meer verbruik.

• isalenedean
BertKlkmn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:18:
[...]

@BertKlkmn Juist! En daarmee creëer je een lange run op laag vermogen…..

• tonwes99
isalenedean schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:05:
[...]
@BertKlkmn Juist! En daarmee creëer je een lange run op laag vermogen…..
En de temperatuur kan omlaag, omdat de gemiddelde afgiftetemperatuur hoger is bij een hogere flow,

• Fredjes
tonwes99 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Om voldoende afgifte te hebben moet de temperatuur van je vloer of radiator een bepaalde temperatuur hebben. Deze gemiddelde afgiftetemperatuur zit tussen aanvoertemperatuur en afvoertemperatuur.
Bij een hoge flow krijgt het water weinig tijd om af te koelen, de temperaturen zitten dicht bij elkaar.
Bij een lage flow koelt het water meer af. Bij een cv-ketel kan aanvoer 55oC zijn, en retour 35oC.

Voor een WP, als je een gemiddelde afgiftetemperatuur van 32oC nodig hebt,
Dan bereik je dat met 30 en 34oC, Of met 28 en 36oC
Maar 36oC ipv 34oC is een 2 graden hogere aanvoer is 2x2% meer verbruik.
Dat wel, maar een Amber95 op halve kracht met ongeveer 1,2kW verbruik kan je de 4% of 48W voordeel, uit het voorbeeld, toch min of meer wegstrepen tegen het meer verbruik van de cv-pomp die op hoge ipv lage stand draait

• Carboy54
  • Nu online
tonwes99 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:25:
[...]

En de temperatuur kan omlaag, omdat de gemiddelde afgiftetemperatuur hoger is bij een hogere flow,
Advies van Itho is een zo hoog mogelijke flow.

• tonwes99
Fredjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Dat wel, maar een Amber95 op halve kracht met ongeveer 1,2kW verbruik kan je de 4% of 48W voordeel, uit het voorbeeld, toch min of meer wegstrepen tegen het meer verbruik van de cv-pomp die op hoge ipv lage stand draait
Denk dat de echte vraag is hoe vaak je Amber aan- en uitschakelt.

Ik lees dat je Amber sneller op setpoint is met lagere flow. Maar wat dan?
Schakelt hij met lagere flow/sneller op setpoint dan vaker aan/uit
In vergelijking tot lage setpoint en hogere flow?

• Fredjes
Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:14:
[...]

@lemming_nl in vergelijking met de nieuwe Panasonic K&L series is dit een kleine module. En wat ik zie aan bediening units bij vele merken met onbegrijpelijke geheugen plaatsen is deze op windows gebaseerde controler met veel info een verademing, informatief en makkelijk in te stellen door iedere gebruiker en komt windows vertrouwd over. Niet iedere gebruiker is een ict'er. Die kunnen hun hart ophalen met de modbus.

[Afbeelding]
Deze dT van 14,4degC is ook flink bij 72Hz. Niet extreem veel flow lijkt mij

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-11 14:30
Stoker schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Waar woon je?
Ben benieuwd wat voor een check dat dan is. De installateur die er bij Get!em en bij mij zo'n potje van gemaakt had, staat er nog gewoon op.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JWPrutser schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 01:15:
[...]

Ben benieuwd wat voor een check dat dan is. De installateur die er bij Get!em en bij mij zo'n potje van gemaakt had, staat er nog gewoon op.
Details weet ik niet, maar ze moeten nu handmatig een vinkje zetten ipv alleen maar voldoen aan ene paar voorwaarden.

• Carboy54
  • Nu online
Fredjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Deze dT van 14,4degC is ook flink bij 72Hz. Niet extreem veel flow lijkt mij
Gezien de hoge output gaat het hier om sww verwarmen.

• Get!em
  • Niet online
Niemand hier over de defrosts vandaag?

Ik had er een schokkende 0!!

En dat midden in de winter!

Het ijs lag gewoon op de sloten bij 18c!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Kan je wat foto’s posten van deze installatie? Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen;)

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:00:
Niemand hier over de defrosts vandaag?

Ik had er een schokkende 0!!

En dat midden in de winter!

Het ijs lag gewoon op de sloten bij 18c!
De Amber staat al enige uren uit vandaag bij gebrek aan warmtevraag.
Het stookseizoen loopt ten einde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ1OmVoYX9ssAB_AkXOH_Ru89Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzCS7uDRhTxJmO7hLhCEPFXA.jpg?f=fotoalbum_large

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jan2023 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Lekker dan! Net restant betaald en Amber met boiler worden dinsdag geleverd

• Get!em
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Je hebt zelfs meer dan ik… 4kWh voor verwarming , 1,6kWh voor SWW vandaag.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:49:
Kan je wat foto’s posten van deze installatie? Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen;)
Enige wat ik had was de live beelden van de uitzending van de Elfstedentocht bij de NOS, zo ernstig was t vandaag ;)

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Je hebt zelfs meer dan ik… 4kWh voor verwarming , 1,6kWh voor SWW vandaag.
Ik doe niet aan nachtverlaging.
😉

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:38:
[...]

Ik doe niet aan nachtverlaging.
😉
Ik ook niet (behalve als je geluidsreductie tot 55Hz daaronder verstaat)

• Get!em
  • Niet online
[...]

Zo snel gaat t ook niet … tenzij je aan de kust woont.

De maartse sneeuwbuien en nachtvorsten komen er nog aan.
Afbeeldingslocatie: https://windwatch.net/weer/items/pluimen/meteoserver_GFS_expertpluim_Twente_temperatuur.png
https://windwatch.net/wee...im_Twente_temperatuur.png

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 21-02-2025 22:49 ]

• Carboy54
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZabDvraj_jy20xO9pCcyTfqZKtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTfQcxnXrvEtszAAM5tOd9MR.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant om vast te stellen dat na een koude week met temperaturen tot -7 op een bestand van 700 warmtepompen er zich nauwelijks problemen hebben voorgedaan. Op een paar kleine incidenten na welke niet hebben geleid tot stilval op 1 na. In dat geval was de automaat in de meterkast per abuis uitgezet. De volgende ochtend was het water in de warmtepomp bevroren en zonder aanwezige Caleffi vorstbeveiligers. Ook was de BUH niet aangesloten. Uiteindelijk heeft de eigenaar de warmtepomp ontdooit met een ventilator kacheltje via de zijkant van de Amber. Een gewaarschuwd mens telt voor twee dus.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:23
Afgelopen week zat ik heerlijk in Oostenrijk en heeft de Amber het huis op temperatuur gehouden, er moest nog stucwerk drogen. Vanaf donderdag zag ik opeens continue 150W extra vermogen op de fase van de Amber, via Homewizard (zie afbeelding). Bij thuiskomst vandaag is het ook daadwerkelijk de Amber. De powercycle via de binnenunit doet er niks aan, powercycle via de groepenkast verhelpt het wel. Enig idee wat het is? Waarschijnlijk vorstlint maar waarom blijft deze aan? En waarom juist als het weer warmer werd in NL 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsSpxd9fUJUNDS-nD51IiOGdQQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNDTcwztji6RZYEJQUC1PM27.jpg?f=fotoalbum_large
Op donderdag gaat de 150W ook nog even weg, maar daarna aan tot vandaag.

• Carboy54
  • Nu online
crepsly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:04:
Afgelopen week zat ik heerlijk in Oostenrijk en heeft de Amber het huis op temperatuur gehouden, er moest nog stucwerk drogen. Vanaf donderdag zag ik opeens continue 150W extra vermogen op de fase van de Amber, via Homewizard (zie afbeelding). Bij thuiskomst vandaag is het ook daadwerkelijk de Amber. De powercycle via de binnenunit doet er niks aan, powercycle via de groepenkast verhelpt het wel. Enig idee wat het is? Waarschijnlijk vorstlint maar waarom blijft deze aan? En waarom juist als het weer warmer werd in NL 🤔

[Afbeelding]
Op donderdag gaat de 150W ook nog even weg, maar daarna aan tot vandaag.
Eeprom update van afgelopen jaar Q2 -3 gedaan inzake het vorst lint? Waterpompen draaien?

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-10 21:10
Hoi. Na het lezen van jullie reacties en berichten, lijkt Amber voor mij een goede warmtepomp in onze woning. Ik zie echter bijna geen monteurs of bedrijven die de Amber inclusief installatie leveren? Hoe hebben jullie je Amber geïnstalleerd of welk bedrijf kennen jullie? Ik woon in het noordoosten van het land.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
AgentKen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:48:
Hoi. Na het lezen van jullie reacties en berichten, lijkt Amber voor mij een goede warmtepomp in onze woning. Ik zie echter bijna geen monteurs of bedrijven die de Amber inclusief installatie leveren? Hoe hebben jullie je Amber geïnstalleerd of welk bedrijf kennen jullie? Ik woon in het noordoosten van het land.
Zie je inbox voor een reactie

• Impossibl3
Het duurde even maar nu de temperaturen weer stijgen toch maar alvast de meteo box er op gezet. Het kabeltje van de eerste versies Amber is wel erg kort dus het past allemaal net aan. Begreep dat latere versies een lang genoege kabel hebben dat zal het veel makkelijker maken.

De rede dat ik dit er op heb gezet. Bij ons staat de Amber op het zuiden. Met de DHW runs in de zomer ging de BUH te vaak aan voor mijn idee omdat het te warm was volgens de sensor tov de werkelijke buiten temperatuur. Hopelijk is dat nu minder het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebzBSqcudYs66syVyK71JcXdpwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqYzF2etWrtwFjeVRk7X3r4f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LENWJpF0oD1iJBuUs43kKO91xmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH1WYkjewfPGBDiA8AbMPI7W.jpg?f=fotoalbum_tile

• Impossibl3
Wie kan mij trouwens uitleggen hoe ik het service paneel er uit krijg?! Ik haal die drie schroeven volgens de handleiding los. Maar krijg het paneel niet verschoven. Moet die naar onderen schuiven of ergens anders heen?

• Carboy54
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:32:
Het duurde even maar nu de temperaturen weer stijgen toch maar alvast de meteo box er op gezet. Het kabeltje van de eerste versies Amber is wel erg kort dus het past allemaal net aan. Begreep dat latere versies een lang genoege kabel hebben dat zal het veel makkelijker maken.

De rede dat ik dit er op heb gezet. Bij ons staat de Amber op het zuiden. Met de DHW runs in de zomer ging de BUH te vaak aan voor mijn idee omdat het te warm was volgens de sensor tov de werkelijke buiten temperatuur. Hopelijk is dat nu minder het geval.

[Afbeelding][Afbeelding]
Eerst naar beneden en dan naar rechts...Kabeltje verlengen was ook een optie geweest.

• Impossibl3
Carboy54 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Eerst naar beneden en dan naar rechts...
Dank. Iets harder willen dus 😁. Het zal wel wat vast zitten door een jaartje vuil.

• Sethro
De Amber komt hier aan de muur te hangen. Ik wil die Fischer beugels gaan gebruiken.De muur is van baksteen.

Ik lees eerder dat mensen draadeind met een chemisch anker gebruiken.

Ik dacht zelf misschien nog aan gewoon Duopower pluggen met een houtdraadbout erin. In de maat 10x80 dragen die 150kg per stuk. Als ik er dan 6 gebruik zit je op 900kg draagvermogen. Je zou zeggen dat de 130kg zware Amber dan wel blijft hangen.

Heb niet eerder met chemische ankers gewerkt dus misschien daarom neig ik naar wat ik wel ken.

• Impossibl3
@Sethro ik had ook nog nooit met chemische ankers gewerkt maar het ging best simpel. Je doet zo'n gaas er in dan spuit je het chemische anker er in en dan de draadeinden.

Maar denk dat je pluggen ook wel werken als ik zo naar de kilo's kijk.

• tonwes99
Sethro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:43:
De Amber komt hier aan de muur te hangen. Ik wil die Fischer beugels gaan gebruiken.De muur is van baksteen.

Ik lees eerder dat mensen draadeind met een chemisch anker gebruiken.

Ik dacht zelf misschien nog aan gewoon Duopower pluggen met een houtdraadbout erin. In de maat 10x80 dragen die 150kg per stuk. Als ik er dan 6 gebruik zit je op 900kg draagvermogen. Je zou zeggen dat de 130kg zware Amber dan wel blijft hangen.

Heb niet eerder met chemische ankers gewerkt dus misschien daarom neig ik naar wat ik wel ken.
Hier met 4 draadbouteb. Twee per drager bovenaan (daar zit immers de trekkracht).

Let op: de meegeleverde Fischer dempers zakken ongelijk in omdat de Amber het meeste gewicht aan de voorkant/machinezijde heeft. Of andere dempers of bij die ene demper een vulplaat van 5-10mm plaatsen.

• Carboy54
  • Nu online
tonwes99 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Hier met 4 draadbouteb. Twee per drager bovenaan (daar zit immers de trekkracht).

Let op: de meegeleverde Fischer dempers zakken ongelijk in omdat de Amber het meeste gewicht aan de voorkant/machinezijde heeft. Of andere dempers of bij die ene demper een vulplaat van 5-10mm plaatsen.
De meegeleverde dempers zijn ongeschikt. Wij monteren altijd 2x4 of 5cm buffers.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 23-02-2025 20:27 ]

• Sethro
Carboy54 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:27:
[...]

De meegeleverde dempers zijn ongeschikt. Wij monteren altijd 2x4 of 5cm buffers.
En dan met chemische anker of houtdraadbouten?

• Carboy54
  • Nu online
Sethro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:31:
[...]

En dan met chemische anker of houtdraadbouten?
Meestal chemische ankers. Bij een hele gezonde muur keilbouten. Houtdraad bouten zijn minder geschikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqe5z4dcdEseY2jo41_9nPu5JEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr6F7O7sxAOHnYHgxSJYI6po.jpg?f=fotoalbum_large

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 08:57
Impossibl3 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:32:

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie oplossing met de metrobox. Had van de zomer het zelde, bij warm weer ging de BUH aan bij de DHW runs. Ik heb de tijdklok aangepast naar de nacht. Geen problemen meer.
In de winter gaat de BUH alleen nog aan bij een DHW run als er een de-frost is en hij te lang doet om weer in temperatuur te stijgen. Had een keer dat hij er 4 uur over deed om de legionallarun af te ronden. Door 4 uur lang geen verwarming in je woning zakte te temperatuur 1 graad. Nu zo ingesteld dat de BUH mee helpt en de DHW run ongeveer binnen 1 uur is afgerond. Deze helpt alleen mee als de temperatuur onder de +2 graden komt.

• Brent
Brent schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Punt is: bezuiden Eindhoven niks, klopt dat? Op een koude winterdag iemand laten komen zal dan denk ik echt een gedoe worden, of niet?
Helaas niemand die hierop reageerd. Mag ik daaruit opmaken dat hier niet in Zuid (of Midden) Limburg zit? Heeft iemand anders ervaring met service in 'perifere' gebieden?

Anders moet de pro van het landelijk dekkend netwerk toch uit de TS m.i., daar let je juist op als je niet in een straal van 100km rond Utrecht zit.

• Impossibl3
Johannos schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Mooie oplossing met de metrobox. Had van de zomer het zelde, bij warm weer ging de BUH aan bij de DHW runs. Ik heb de tijdklok aangepast naar de nacht. Geen problemen meer.
In de winter gaat de BUH alleen nog aan bij een DHW run als er een de-frost is en hij te lang doet om weer in temperatuur te stijgen. Had een keer dat hij er 4 uur over deed om de legionallarun af te ronden. Door 4 uur lang geen verwarming in je woning zakte te temperatuur 1 graad. Nu zo ingesteld dat de BUH mee helpt en de DHW run ongeveer binnen 1 uur is afgerond. Deze helpt alleen mee als de temperatuur onder de +2 graden komt.
Ja verplaatsen naar de nacht gaat prima. Ik heb hem nu in de vroege ochtend gezet, uurtje of 8 in de zomer zodat ik nog wel PV mee pak. In de andere seizoenen staat die om 14 uur. Dan is het compressor bereik toereikend.

Om PV verbruik nog optimaler te laten werken ga ik mijn DHW setpoint wegschrijven op basis van het bereik van de compressor. Nadeel is dan dat het legionella programma ook aangepast wordt door het schrijven via modbus dus daar moet ik nog een eigen schema voor maken.

Nu de zomer weer in zicht komt pak ik dit project weer op.

• Johannos
Impossibl3 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Ja verplaatsen naar de nacht gaat prima. Ik heb hem nu in de vroege ochtend gezet, uurtje of 8 in de zomer zodat ik nog wel PV mee pak. In de andere seizoenen staat die om 14 uur. Dan is het compressor bereik toereikend.

Om PV verbruik nog optimaler te laten werken ga ik mijn DHW setpoint wegschrijven op basis van het bereik van de compressor. Nadeel is dan dat het legionella programma ook aangepast wordt door het schrijven via modbus dus daar moet ik nog een eigen schema voor maken.

Nu de zomer weer in zicht komt pak ik dit project weer op.
Ben benieuwd, ik blijf het volgen.

• Johannos
Als mijn warmtepomp draait hoort mijn zoon een hoge piep toon. Wat zou dat kunnen zijn?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Waarschijnlijk je elektronische expansieventiel en hele goeie oren;)

Ikzelf hoor die piep overigens niet…

• Johannos
Stoker schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:23:
Waarschijnlijk je elektronische expansieventiel en hele goeie oren;)

Ikzelf hoor die piep overigens niet…
Waar zit het elektronische expansieventiel dan?
De WP staat op het platte dak. Daar komt het geluid niet vandaan. Het lijkt wel uit het ledingwerk te komen.
Carboy54 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Kan ook door het leidingwerk of pomp worden veroorzaakt Johan. Eerst lokaliseren lijkt mij de beste start.
Goeie vraag. Het komt niet bij de WP vandaan die staat op dak. Als ik het leidingwerk beweeg blijft de toon ook aanwezig. Het is een paar dagen terug onstaan. Dacht eerst dat het met de frequentie van de WP te maken had maar het stopt als de pomp uit staat. Nu staat hij aan op 55Hz en geen piep. De piep trad op bij 38Hz en lager.

[ Voor 55% gewijzigd door Johannos op 24-02-2025 22:54 ]

• Carboy54
  • Nu online
Johannos schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Kan ook door het leidingwerk of pomp worden veroorzaakt Johan. Eerst lokaliseren lijkt mij de beste start.

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb het idee wat wij last hebben van hetzelfde geluid ik hoor het vooral aan de achterkant. Volgens mij komt het van de compressor die erg makkelijk resoneert tussen muren/schutting.

Welke omkasting heb je besteld? En wanneer verwacht je hem er om heen te hebben ben erg benieuwd….
Dit is m geworden, ik vind m best mooi, was 250 euro. Als je geïnteresseerd bent stuur me een privé bericht dan stuur ik de marktplaats link door.
Omdat ik wilde dat ie ook aan de achterkant "dicht" was heb ik hem wat groter laten maken zodat de kabels/buizen, alles erachter in de omkasting zit. Flink ding geworden, had een busje nodig om 'm op te halen.
Ik zal tzt wel de buren vragen of ze nog lawaai horen, heb zelf voor komende maand een nachtverlaging ingesteld zodat ie van 00-08:00 in principe niet draait, voor geluid en als experiment tav verbruik (en als ze nu 's nachts iets horen weet ik dat het niet door de amber komt, leuk extra onderzoek >:) )

Ga er nog een soort groendak op zetten, geïnspireerd door

[Afbeelding]

[/quote]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
zo leuk kastje, mag ik een dm?

• Whiskey48
Hkray schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Dit is m geworden, ik vind m best mooi, was 250 euro. Als je geïnteresseerd bent stuur me een privé bericht dan stuur ik de marktplaats link door.
Omdat ik wilde dat ie ook aan de achterkant "dicht" was heb ik hem wat groter laten maken zodat de kabels/buizen, alles erachter in de omkasting zit. Flink ding geworden, had een busje nodig om 'm op te halen.
Ik zal tzt wel de buren vragen of ze nog lawaai horen, heb zelf voor komende maand een nachtverlaging ingesteld zodat ie van 00-08:00 in principe niet draait, voor geluid en als experiment tav verbruik (en als ze nu 's nachts iets horen weet ik dat het niet door de amber komt, leuk extra onderzoek >:) )

Ga er nog een soort groendak op zetten, geïnspireerd door

[Afbeelding]

[/quote]
Grappig ding, niet duur. Moet je het hout nog impregneren en daarna beitsen om hem weersbestendig te houden?

• Get!em
  • Niet online
Johannos schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:28:
[...]

De WP staat op het platte dak. Daar komt het geluid niet vandaan. Het lijkt wel uit het ledingwerk te komen.
[...]

Goeie vraag. Het komt niet bij de WP vandaan die staat op dak. Als ik het leidingwerk beweeg blijft de toon ook aanwezig. Het is een paar dagen terug onstaan. Dacht eerst dat het met de frequentie van de WP te maken had maar het stopt als de pomp uit staat. Nu staat hij aan op 55Hz en geen piep. De piep trad op bij 38Hz en lager.
Heb je een flowmeter?
Of heb je kranen/verdelergroepen of thermostaatknoppen of andersinds naregeling die ergens iets dichter gedraaid (en dus niet vol open?), wat met dit warmere weer natuurlijk mogelijk is en dus sinds een paar dagen mogelijk is?

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

Whiskey48 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Grappig ding, niet duur. Moet je het hout nog impregneren en daarna beitsen om hem weersbestendig te houden?
Zou kunnen voor langere levensduur denk ik (maar ik ben dat nu nog niet van plan)! De maker zei: zie het als een houten schutting, die wordt ook vaak niet bewerkt/ behandeld, maar zal vast helpen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:37
Hkray schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Zou kunnen voor langere levensduur denk ik (maar ik ben dat nu nog niet van plan)! De maker zei: zie het als een houten schutting, die wordt ook vaak niet bewerkt/ behandeld, maar zal vast helpen.
Het hout van een schutting is normaal gesproken geïmpregneerd. Ze vragen bij de milieustraat ook altijd of het hout niet van een schutting komt. Een niet behandelde schutting zal niet lang meegaan.

Ik zou dit hout van jouw kast zeker behandelen. Er komt bij defrosts zoveel waterdamp van je warmtepomp af, dat ik vrees dat je kast anders niet lang overleeft.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• scoobinoobi
Het word deze dagen rond de middag telkens te warm in huis. De stooklijn verder omlaat omlaag zetten lijkt voor de hand liggend, echter zou het zonde zijn als de warmte door een andere setting komt. Benenden en in de garage word het te warm, hier ligt voor het grootste deel vloerverwarming maar hangen ook 2 radiatoren.

Uitschakelen verwarmen koelen = 4
Herstart verwarmen koelen = 2
Moduleren verwarmen koelen = 1
Ik heb geen thermostaat in de ruimte)(heb ik wel maar niet aangesloten)
Pomp staat op interval 15 minuten.
Stooklijn - 6 / 36 0/34 5/30 10/26 15/24
Jullie een idee?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:37
@Hkray
Over de houten kast om je warmtepomp, twee aanvullende punten:

1. Het hout behandelen zou ik dus ook aan de binnenkant doen ivm de enorme hoeveelheid waterdamp die vrijkomt bij defrosts.

2. Recirculatie kan een issue zijn: je warmtepomp zuigt de uitgeblazen koude lucht binnnen de kast opnieuw aan, waardoor de COP aanzienlijk kan dalen. Er zijn genoeg voorbeelden van bijv. speciale schoorstenen voor warmtepompen waarin dat gebeurt, ondanks dat deze ervoor ontworpen zouden zijn.
Een goede test is: vanuit standby modus starten met een SWW run. Als de warmtepomp de buitentemperatuur opeens enkele graden ziet dalen, dan weet je dat deze recirculeert. Dit kan je in principe oplossen door de aanzuigzijde van de uitblaaszijde te scheiden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:41:
@Hkray
Over de houten kast om je warmtepomp, twee aanvullende punten:

1. Het hout behandelen zou ik dus ook aan de binnenkant doen ivm de enorme hoeveelheid waterdamp die vrijkomt bij defrosts.

2. Recirculatie kan een issue zijn: je warmtepomp zuigt de uitgeblazen koude lucht binnnen de kast opnieuw aan, waardoor de COP aanzienlijk kan dalen. Er zijn genoeg voorbeelden van bijv. speciale schoorstenen voor warmtepompen waarin dat gebeurt, ondanks dat deze ervoor ontworpen zouden zijn.
Een goede test is: vanuit standby modus starten met een SWW run. Als de warmtepomp de buitentemperatuur opeens enkele graden ziet dalen, dan weet je dat deze recirculeert. Dit kan je in principe oplossen door de aanzuigzijde van de uitblaaszijde te scheiden.
Recirculatie, hm, dat valt nogal mee: YouTube: Is Air Recirculation A Problem With Air Source Heat Pumps?

Dinky Dip

Pagina: 1 ... 114 ... 134 Laatste