• Justron
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:46
Bedankt allen voor de reacties, dit bevestigt mijn vermoeden.

@Andrehj je hebt gelijk, ik heb in de ongeisoleerde bijkeuken nog een radiator meedraaien op de begane grond. Het afgiftesysteem zou ik nog eens verder in kunnen duiken maar voor nu is dit wat het is. En moet ik het hier even mee doen. De aanschsf was op aanraden van de installateur.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:00
Andrehj schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Zoals uit jouw data hierboven blijkt is die ook te krap. Zeker omdat @Justron een erg beperkt afgiftesysteem heeft voor zijn vermogen en ook nog een mengverdeler heeft. Hij zal daardoor op hoge watertemperaturen moeten draaien, waardoor een Amber 95 nog maar zo'n 6 kW heeft.
In dit geval was het juiste advies (als je een Amber wilt) echt de Amber 120, plus, voor zover ik dat nu met de beperkte data kan inschatten, een upgrade van het afgiftesysteem.
Amber95 kan prima, ook bij 55oC. De BUH blijft dan op echte dagen met vorst nodig, maar dit is dan puur incidenteel op momenten dat de Amber zelf ook een COP van 2.1 zou hebben.

Ik deel je zorgen/vragen over het afgiftesysteem, maar dat zou nu niet anders zijn dan in een oude situatie met een cv-ketel.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48
tonwes99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:54:
Maar zoals je nu al merkt, jouw vat komt richting die 35-40oC en je hebt onvoldoende capaciteit om deze weer op te warmen (een 50L vat van 35 naar 55oC te brengen zou meer dan een kWh kosten en die heb je niet over). Dus ook dan kom je dus capaciteit tekort. Dus je komt er niet onderuit je elektrisch element in de Amber (BUH) aan te sluiten en instellen dat deze bijspringt als je je setpoint niet haalt, deze geeft 3kWh aan warmte op koude dagen. Dit is puur elektrisch, dus met een COP van 1. Maar ondanks jouw kleinere WP denk ik dat het (extra) jaarverbruik toch mee kan vallen. Met 4,3/6,7=dek je 65% van het gevraagde max-vermogen af. In de tabel zie je dat je dan 5-6% van het jaarvermogen tekort komt. Dat betekent weer dat 5-6% van jouw 1400m3 door het elektrisch element geleverd wordt, 5,5% x 1400m3 x 9,77kWh/m3= 750kWh. Dit zou met je warmtepomp bij koude temperaturen met een COP van 3 zo'n 250kWh hebben gekost, puur elektrisch kost dit 750kWh. Je bent dan 500kWh duurder uit, dus eur125/jaar.
Sorry, maar dat is in alle opzichten een slecht advies, omdat
  1. Stroom in de winter alleen maar duurder wordt. Dit extra geld kun je beter in een grotere WP stoppen.
  2. De fout ligt bij degene die de te kleine WP heeft geselecteerd. Die moet dat ook oplossen.
  3. Het niet bijzonder duurzaam (en erg slecht voor ons elektriciteitsnet) is om onder de 3 graden (wat een erg groot deel van de winter is) maar met COP=1 bij te gaan stoken. Dan had hij beter de gasketel er in hybride modus naast kunnen laten hangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
tonwes99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:31:
Amber95 kan prima, ook bij 55oC. De BUH blijft dan op echte dagen met vorst nodig, maar dit is dan puur incidenteel op momenten dat de Amber zelf ook een COP van 2.1 zou hebben.
Dat scheelt wel een factor 2. Als heel NL zo zou denken, hebben we als het ooit weer eens echt koud wordt allemaal geen stroom meer, omdat ons net dat helemaal niet aan kan.
Er is gewoon geen enkel excuus om een te kleine WP te kopen.

Bovendien is het bepaald niet netjes (zacht uitgedrukt, je mag hier ook "asociaal" invullen) om de problemen die je zelf veroorzaakt (bewust een te kleine WP kopen en daardoor bij vorst een onnodig hoge belasting op het gezamenlijke elektriciteitsnet veroorzaken) af te wentelen op de anderen, terwijl die anderen wel goed hun best doen om dat te voorkomen en ervoor te zorgen dat we ook bij zware vorst nog allemaal onze keet warm kunnen houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 16-02-2025 10:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:26
Smart Grid ... ON!! :D

• tonwes99
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:29:

@Andrehj je hebt gelijk, ik heb in de ongeisoleerde bijkeuken nog een radiator meedraaien op de begane grond. Het afgiftesysteem zou ik nog eens verder in kunnen duiken maar voor nu is dit wat het is. En moet ik het hier even mee doen. De aanschaf was op aanraden van de installateur.
Voorlopig deze radiator (en wellicht enkel anderen?) even dichtdraaien, dit is niet morgen opgelost. Hoop dat de installateur (zeer) constructief wil meedenken over zijn eigen advies. Waarschijnlijk heb je de subsidie nog veiliggesteld voor 31-12, dus zelfs als je alleen de meerprijs hoeft te betalen, dan loop je nog steeds wat subsidie mis. De subsidie op een Amber95 is immers nu eur2575 (was 3075), de Amber65 in 2024 was 2775.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:22
Enige positieve van setpoint niet halen is dat het gemaakte vermogen ook afgegeven wordt ergens.

Heb je een deel van de afgifte dicht staan op moment dat je de 50 graden haalt?

Dat wil je echt wel omlaag halen; je wint 2% energie verbruik per graad dat je dat omlaag brengt... dat gaat dus heel hard. De Vloer gaat nu waarschijnlijk niet meer dan 35 in... en je probeert 50 te maken... Dat kost dus 30% meer stroom dan nodig.

Pas die radiatoren boven aan zodat ze ook aan 35 genoeg hebben en het gaat zich dus terugverdienen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:07

hnq

Carboy54 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Voor de echte Timmerman 🤗
Thx😎

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Ronald
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:29:

@Andrehj je hebt gelijk, ik heb in de ongeisoleerde bijkeuken nog een radiator meedraaien op de begane grond. Het afgiftesysteem zou ik nog eens verder in kunnen duiken maar voor nu is dit wat het is. En moet ik het hier even mee doen. De aanschsf was op aanraden van de installateur.
Het is dus NIET wat het is.
De installateur heeft in zijn advies echt een hele, hele grote inschattingsfout gemaakt. Daar hoort hij verantwoording voor te nemen. En hopelijk doet hij dat ook.... anders heb je de mindere fijne wegen te bewandelen om de levering en installatie van een absoluut ondeugdelijk warmtepompsysteem op te lossen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Justron
@Ronald nee toen stond alles hetzelfde. Ik vermoed omdat de buitentemperaturen stegen dat de pomp het toen wel aan kon en op het moment dat deze weer zakte in de namiddag dat het weer misging.

• Justron
Allen,

ik heb zojuist met de installateur gesproken en deze gaat een 9,5 kw unit bestellen en plaatsen waarbij ik uiteraard de meerprijs voor de unit betaal. Dank allen voor de reacties en het meedenken.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:54
Andrehj schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Zoals uit jouw data hierboven blijkt is die ook te krap. Zeker omdat @Justron een erg beperkt afgiftesysteem heeft voor zijn vermogen en ook nog een mengverdeler heeft. Hij zal daardoor op hoge watertemperaturen moeten draaien, waardoor een Amber 95 nog maar zo'n 6 kW heeft.
In dit geval was het juiste advies (als je een Amber wilt) echt de Amber 120, plus, voor zover ik dat nu met de beperkte data kan inschatten, een upgrade van het afgiftesysteem.
@Justron heeft zelfs 2 hydraulische scheidingen in zijn systeem: een parallel buffervat én een mengverdeler.

@Justron denk er even goed over na wat je daar mee wil doen. Je hebt zo een (onnodig) erg hoge Ta en lage COP.

Ter inspiratie: deze Tweaker had ook een parallel buffervat en een mengverdeler. Nadat hij dat buffervat naar de retour had verplaatst en de verdeler had aangepast/vervangen, steeg zijn COP in november van 3.6 naar 5.49 (!).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
tonwes99 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik deel je zorgen/vragen over het afgiftesysteem, maar dat zou nu niet anders zijn dan in een oude situatie met een cv-ketel.
Puur incidenteel? Het is al sinds begin december vochtig en tussen -2c en +3C, i.i.g. de grootste gedeeltes van de tijd.
En laat nou net dan het afgaande vermogen het laagst zijn door de defrost stops.
Dat is niet incidenteel.

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:53
Dag allen,

In de handleiding staat dat je het koelcontact en verwarmcontact niet tegelijkertijd moet bekrachtigen. Ik wil deze apart gaan sturen en vroeg me af of wat er gebeurt als deze wel tegelijkertijd hoog zijn. Gaat er dan wat kapot, gaat hij in storing en geeft hij een melding of doet hij gewoon niets?

• tonwes99
Technician- schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Puur incidenteel? Het is al sinds begin december vochtig en tussen -2c en +3C, i.i.g. de grootste gedeeltes van de tijd.
En laat nou net dan het afgaande vermogen het laagst zijn door de defrost stops.
Dat is niet incidenteel.
Ik bedoel niet een dagje -1oC, maar een dagje -7oC.

De Amber65 red 55oC niet, maar lijkt 35oC we te halen rond het nulpunt.

Als de temperatuur 4 graden daalt heb je 4/20=20% meer warmte nodig, maar heeft de Amber ook zoiets aan extra capaciteit door wegvallen van de defrosts.

Met een Amber95 krijg je nog 2kW meer capaciteit, vandaar mijn bewoording “incidenteel”.

Ik zou liever in een afgiftesysteem van 35oC investeren. Daarmee krijg je de COP op lage temperaturen van 2 naar 3. Als je dan een stukje van het vermogen met COP1 toevoegt, is dat in mijn visie minder schadelijk dan een Amber120 op 55oC te laten draaien en het hele jaar, en zeker bij -5/-10oC met een slechte COP te draaien.

My2cts

• Ronald
SebastiaanPs schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:29:

Ter inspiratie: deze Tweaker had ook een parallel buffervat en een mengverdeler. Nadat hij dat buffervat naar de retour had verplaatst en de verdeler had aangepast/vervangen, steeg zijn COP in november van 3.6 naar 5.49 (!).
Parallel buffer hoort als bypass geïnstalleerd te worden, niet doorstromend.
Dit wordt echter meestal niet zo gedaan….. wat echt van de zotte is… ik had er nooit aan gedacht dat het anders gedaan zou worden…

In bypass verlies je alleen efficiëntie als de primaire en secundaire flow niet gelijk zijn, dus als er daadwerkelijk groepen dicht gaan. Anders is het systeem niet optimaal ingeregeld.

Parallel buffer plaatsen om systeem flow problemen op te lossen is ook geen strak plan

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 16-02-2025 15:19 ]

• Andrehj
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:25:
Allen,

ik heb zojuist met de installateur gesproken en deze gaat een 9,5 kw unit bestellen en plaatsen waarbij ik uiteraard de meerprijs voor de unit betaal. Dank allen voor de reacties en het meedenken.
Dat is al beter, maar bij strenge vorst gaat die denk ik nog steeds te klein zijn...
Op basis van een aantal dagverbruiken van gas op koude dagen is het een stuk beter in te schatten.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 16-02-2025 18:07 ]

• Ronald
Andrehj schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is al beter, maar ik bij strenge vorst gaat die nog steeds te klein zijn...
Mooie reden om de redelijke isolatie naar goed op te krikken. De indicatie van een halve kW te kort is vrij makkelijk te winnen.

• Justron
@SebastiaanPs
Ik heb bij plaatsing de verdeler al vervangen voor een composiet verdeler waarbij makkelijk de pomp weggehaald kan worden zodat het een open verdeler wordt. Ik ga op niet al te lange termijn proberen de radiatoren boven aan te passen/te vervangen waardoor ik op lage temperatuur verder kan. Maar dat is nu nog niet. Ik heb naregeling van evohome op de vloerverdeler dus vandaar het buffervat parallel.

• Justron
@Ronald ik moet inderdaad nog verder kijken naar de isolatie. Ik heb de zolder geïsoleerd, de spouw geïsoleerd, schuimbeton laten storten met vloerverwarming in anhydriet. Zojuist de voordeur en kozijn vervangen voor een degelijke kunststof deur en kozijn. Maar moet nu nog naar de kozijnen kijken schijnbaar.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:17:
@SebastiaanPs
Ik heb bij plaatsing de verdeler al vervangen voor een composiet verdeler waarbij makkelijk de pomp weggehaald kan worden zodat het een open verdeler wordt. Ik ga op niet al te lange termijn proberen de radiatoren boven aan te passen/te vervangen waardoor ik op lage temperatuur verder kan. Maar dat is nu nog niet. Ik heb naregeling van evohome op de vloerverdeler dus vandaar het buffervat parallel.
Heb je werkelijk een na regeling op 30 m2 VVW , hoeveel lussen zijn dat ? , 2 a3 ?

Het lijkt wel een Hype tegenwoordig , na regeling 8)7

Hoe moeilijk wil je het maken , mengverdeler , na regeling en een parralel buffervat.
Die installateur van van geluk spreken dat hier geen namen worden genoemd.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30
Het lijkt wel een Hype tegenwoordig , na regeling 8)7
Een thermostaat knop op een radiator is al naregeling.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Justron
@Jan2023
Klopt, dat was om een verschil te kunnen maken tussen de temperatuur in de keuken en huiskamer. mede omdat we destijds nog vaker de houtkachel in de huiskamer nog regelmatig aan hadden. Dat werd me toen aangeraden als oplossing daarvoor. Wat was jouw advies dan geweest om de cv te vervangen door een warmtepomp op het bestaande systeem. Want dat was mijn vraag. En op basis daarvan is het advies niet juist geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Justron op 16-02-2025 17:54 ]

• bommer
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:52:
@Jan2023
Klopt, dat was om een verschil te kunnen maken tussen de temperatuur in de keuken en huiskamer. Dat werd me toen aangeraden als oplossing daarvoor. Wat was jouw advies dsn geweest om de cv te vervangen door een warmtepomp op het bestaande systeem. Want dat was mijn vraag. En op basis daarvan is het advies niet juist geweest.
Jan heeft niets met naregelingen en dat mag.

Ik ben daarin tegen een groot voorstander en heb ook alles na geregeld, met een dik buffer van 200L. Vandaag nog maar 9Kwh gebruikt voor verwarmen. Omdat ik niet alles van de 140m2 hoef te verwarmen.
Op een heel jaar heb ik nog geen 1700Kwh gebruikt voor verwarmen en tapwater en gemiddelde temperatuur is hier 20 graden.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Een thermostaat knop op een radiator is al naregeling.
Je weet heel goed dat het in dit geval over dat Evohome gaat , Heer Bommer.

• bommer
Jan2023 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Je weet heel goed dat het in dit geval over dat Evohome gaat , Heer Bommer.
Ik ben met je eens, dat het niet de beste keuze is, als naregeling wilt gebruiken.
Je hebt niet altijd een keuze waar je mee moet werken, probeer er altijd het hoogst mogelijke er uit te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 16-02-2025 18:06 ]

• Justron
@bommer kan je een advies geven wat een betere naregeling is?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:07:
@bommer kan je een advies geven wat een betere naregeling is?
Die van @bommer maar dat is dan ook zelf in elkaar gezet 😉. Als je "plug and play" wil hebben zit je toch aan de tado, evohome, plugwise vast.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Jan heeft niets met naregelingen en dat mag.

Ik ben daarin tegen een groot voorstander en heb ook alles na geregeld, met een dik buffer van 200L. Vandaag nog maar 9Kwh gebruikt voor verwarmen. Omdat ik niet alles van de 140m2 hoef te verwarmen.
Op een heel jaar heb ik nog geen 1700Kwh gebruikt voor verwarmen en tapwater en gemiddelde temperatuur is hier 20 graden.
Kijk de regelmatige bezoeker van dit subforum weet al dat jij een wizzkid ben en kikt op automatisering Mischa.
En ook nog eens in een zeer recente woning leeft die optimaal geisoleerd is .

Veel andere gebruikers moeten blind varen op wat de installateur bedenkt , waar dat toe leidt hebben we al de nodige voorbeelden van gezien.
8)7
De installateur doet de deur dicht en licht niet wakker van stress en hoge elektra rekeningen en gebruikers die worden gestoord in hun nachtrust door de herrie die hun WP maakt.

Vaak daar mijn voorkeur voor KISS

Dat dat werkt bewijst mijn energie rekening , in 2024 zo,n 2000 Kw elektra gebruikt met de amber 95 , kom van 1200 kuub gas en verwarm 135 m2 vrijstaande woonruimte op 21 graden van bouwjaar 2000

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan .

• Justron
@Impossibl3 duidelijk, dan moet ik het inderdaad met Evohome doen.

• bommer
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:17:
@Impossibl3 duidelijk, dan moet ik het inderdaad met Evohome doen.
Misschien bied danfoss een oplossing, wordt door mijn collegas ook wel eens gebruik.
Ik doe eigenlijk alleen maar custom spul.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:52:
@Jan2023
Klopt, dat was om een verschil te kunnen maken tussen de temperatuur in de keuken en huiskamer. mede omdat we destijds nog vaker de houtkachel in de huiskamer nog regelmatig aan hadden. Dat werd me toen aangeraden als oplossing daarvoor. Wat was jouw advies dan geweest om de cv te vervangen door een warmtepomp op het bestaande systeem. Want dat was mijn vraag. En op basis daarvan is het advies niet juist geweest.
Ah kijk , die houtkachel kom je nu mee die was nog niet benoemd.
;)

Die Amber is gewoon te klein genomen daar is iedereen het wel over eens .
Maar dat je ook nog eens naar plus 50 graden gaat stoken is gewoon een domme keuze .
Je loopt leeg op de elektra rekening.
De inhoudt van je systeem is erg krap , met zeker een Amber 95 straks zal je naar 95 liter water inhoudt moeten dus waarschijnlijk ontkom je niet aan een buffervat om de systeem inhoudt te vergroten , maar dan gewoon in serie op de retour
Je kan dan lager in temperatuur gaan stoken met zo lang mogelijke runs !
Je zal verbaasd zijn wat je dan op een bovenverdieping nog aan warmteafgifte krijgt met ordinaire T22 radiatoren of zo .
Daar kan je later nog upgraden afhankelijk van behoefte en gebruik van slaapkamers .
Je gezins samenstelling speelt ook een rol , kinderen? , die vele uren op hun kamer verblijven ?

Dan die houtkachel.
Die verstoord gewoon het geheel , zet een deur naar boven open of zo .
En neem gewoon een kamer thermostaat die de Amber regelt , met naregeling ga je de afgifte verstoren , Die toch al kritisch is met zo weinig VVW en slechts enkele radiatoren.

Een Tip : conventionele T33 radiatoren geven meer water inhoudt voor het systeem en verbeteren ook de warmte afgifte op de boven verdieping.

• bommer
Jan2023 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Kijk de regelmatige bezoeker van dit subforum weet al dat jij een wizzkid ben en kikt op automatisering Mischa.
En ook nog eens in een zeer recente woning leeft die optimaal geisoleerd is .

Veel andere gebruikers moeten blind varen op wat de installateur bedenkt , waar dat toe leidt hebben we al de nodige voorbeelden van gezien.
8)7
De installateur doet de deur dicht en licht niet wakker van stress en hoge elektra rekeningen en gebruikers die worden gestoord in hun nachtrust door de herrie die hun WP maakt.

Vaak daar mijn voorkeur voor KISS

Dat dat werkt bewijst mijn energie rekening , in 2024 zo,n 2000 Kw elektra gebruikt met de amber 95 , kom van 1200 kuub gas en verwarm 135 m2 vrijstaande woonruimte op 21 graden van bouwjaar 2000

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan .
Vind het jammer dat installateurs niet de moeite
nemen het goed te doen, de tijd van stekker er in en het wordt wel warm. Dat gaat niet meer werken en daarkomen nu veel mensen achter.

Overigens heb ik in een woning van een van mijn kinderen ook een Amber95 geinstalleerd.
Geen naregeling, geen parallel buffer.
(hoewel ze er nu wel omvraagt, omdat het boven kouder is, dan beneden)
Betreft een semi hoek woning uit 1971 (120m2), redelijk maar zeker niet goed nageisoleerd. Verbruik bij deze temperaturen van rond het vriespunt
Ongeveer 20Kwh voor verwarmen en tapwater.

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Vind het jammer dat installateurs niet de moeite
nemen het goed te doen, de tijd van stekker er in en het wordt wel warm. Dat gaat niet meer werken en daarkomen nu veel mensen achter.

Overigens heb ik in een woning van een van mijn kinderen ook een Amber95 geinstalleerd.
Geen naregeling, geen parallel buffer.
(hoewel ze er nu wel omvraagt, omdat het boven kouder is, dan beneden)
Betreft een semi hoek woning uit 1971, redelijk maar zeker niet goed nageisoleerd. Verbruik bij deze temperaturen van rond het vriespunt
Ongeveer 20Kwh voor verwarmen en tapwater.
Dat verbruik is helemaal niet zo slecht.
Wellicht kan je boven de afgifte verbeteren door een update van enige radiatoren.
Low budget met T33 radiatoren ?

• Justron
@Jan2023
Ik heb boven nog t10 radiatoren dus daar is wel wat te behalen. We zijn met z’n tweeën en niet veel boven maar m’n vriendin is nogal snel koud dus vandaar dat er boven wel warmtevraag is.
Ik ga me eens verdiepen wat een alternatief qua Evohome zou zijn. Een normale round honeywell bijv. zou al voldoen als kamerthermostaat? Als we het eens zonder naregeling proberen?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Justron Ik heb het hier al wel eens eerder gemeld, maar ik heb ook mijn Evohome naregeling er uit gegooid. Ik kwam van stadsverwarming, en daarbij werkt het met die hoge temperaturen prima om (met radiatoren) te gaan verwarmen wanneer je er om vraagt.
Maar ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur maken met m'n Amber, en daarom staat nu vrijwel alles in het hele huis open (~160m2, 1999). De woonkamer-thermostaat (Netatmo) is leidend: die schakelt de WP. Gewoon aan/uit met 0,3 graad hysterese.
Alle andere ruimtes verwarmen nu net genoeg mee, maar ik hoef geen 20 graden op de slaapkamer (het is er nu 17 zo'n beetje). Op de werkkamer moet ik nog een beetje boosten, daar heeft de T11 niet genoeg capaciteit nu. (woonkamer heb ik ook alle radiatoren geboost)

Mijn installateur heeft ook geen moment gekeken naar het inregelen. Nou is dat ook iets wat ik prima zelf kan en leuk vind, dus ik vind het prima om dat nu zelf te doen. Het lastige daarbij is vooral geduld. En dat is ook denk ik vooral wat het lastig maakt voor installateurs: inregelen kost tijd, dat moet betaald worden. De klant is ongeduldig (en vaak de snelheid van een overbemeten gasketel gewend) en wil direct een goed ingeregeld systeem (en is logischerwijs niet per se geïnteresseerd in de natuurkundige aspecten van een WP).
Neemt niet weg dat de installateurs waarschijnlijk wel meer uitleg kunnen geven over de WP, en de verschillen met de oude verwarmingsmethode.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Justron
@Aiolos bedankt voor je reactie! Ik ga me er ook eens wat meer in verdiepen!

• bommer
Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:51:
@Jan2023
Ik heb boven nog t10 radiatoren dus daar is wel wat te behalen. We zijn met z’n tweeën en niet veel boven maar m’n vriendin is nogal snel koud dus vandaar dat er boven wel warmtevraag is.
Ik ga me eens verdiepen wat een alternatief qua Evohome zou zijn. Een normale round honeywell bijv. zou al voldoen als kamerthermostaat? Als we het eens zonder naregeling proberen?
Zitten daar thermostaat kranen op?
Volle bak open zetten.
Anders ben je alle beschikbare warmte aan het knijpen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Justron schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:51:
@Jan2023
Hoe een Honeywell presteert weet ik niet.
Heb zelf na het uitproberen van enige op Z-wave gebaseerde thermostaten , ( ben niet helemaal wars van domotica ) uiteindelijk gekozen voor de volgende:

https://www.googleadservi...KAQ9aACKAB6BAgOECM&adurl=

Is een aan/uit thermostaat.

Wordt tevens aanbevolen door @Carboy54
Maakt mooie lange runs bij ons en werkt met een hysteresis van 0,2 graden
Geeft ook remote control als je dat wil.

Maar vergeet niet alle andere dingen die gepasseerd zijn en aandacht nodig hebben.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:51:
[...]

Je hebt een te kleine pomp. Met 1400 m3 kom je volgens Koelvaas op 6,7 kW bij -10.

De Amber 65 haalt dat niet. Zie de onderstaande waardes wat de Amber 65 en 95 kan leveren.

Bij 35 graden:
Vollast A7W35: 6,8kW(65) 9,5kW(95)
Vollast A-7W35: 4.3kW(65) 6.3kW(95)

Bij 55 graden:
Vollast A7W55: 6.1kW(65) 8.5kW(95)
Vollast A-7W55: 3.9kW(65) 5.7kW(95)

Tltr: je had minstens een 95 moeten hebben.
Ik lees hier dat het water voor de radiatoren op 55 gr C moet staan. In mijn ervaring is dat niet nodig. Ik heb praktisch alleen maar radiatoren (alleen keuken en badkamer vloerverwarming) en heb een stooklijn op max 40 gr C. Een nageregeld systeem met 100L buffervat. Een woning (semi-bungalow) uit 1988, alleen glas vervangen door HR++ glas. In huis 21 gr C, slaapkamers 18,5 gr C, garage 15 gr C. Hele huis warm gestookt. Amber 120. Wel heb ik ventilatoren in de bestaande radiatoren geplaatst en dat werkt goed.

Het rendement van je WP is aanzienlijk lager bij 55 gr C, dat is zonde en (meestal) niet nodig.

Dinky Dip

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Vandaag de 95 in bedrijf gesteld. Ging na de tips hier soepeltjes met het ontluchten e.d. helaas toch wel last van geluid binnen zeker rond de 55hz en lager.

Wat mij opviel is dat de amber vanaf 1700 uur constant op 90hz aan het stampen is nadat ik hem op stooklijn regeling heb gezet. (0 graden = 37graden.) monenteel - 1 hier buiten.

Thermostaat is nog niet aangesloten. Tui 28 en tuo 34. Systeem was wel goed koud toen hij eindelijk aan ging.

Is dat normaal?

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:18
Hkray schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Komend weekend of weekend erop ophalen. Via marktplaats omkasting van douglas hout, waren meerdere makers te vinden voor ongeveer deze prijs, vast ook zelf te maken maar geen tijd en niet handig. Zag er mooi uit (en het proberen waard denk ik). Zal filmen na plaatsing

[...]

Dank, zou dan geluid reductie modus op lagere Hz zetten hiervoor uitmaken? Of heeft dat te maken met de fan?
Die hoge pieptoon aan het eind van je filmpje had ik ook (maar dan echt wel echt hard en hoorbaar van voren/zijkant). Door het dopje van het "overdrukventiel" iets aan te draaien (@Stoker ?) daalde de pieptoon in hoorbaarheid aanzienlijk.

Ik ga nog een poort maken die naast de warmtepomp komt (vanuit de warmtepomp gezien links ervan, de compressor zijde). Dit wordt hekwerk met een houten deur waarbij we in het hek een klimop laten groeien die blad bewust verliest in de winter. Het idee is dat de kou dan in de door het hek kan ontsnappen in de winter. In de zomer bij koeling stijgt de warmte voornamelijk. Wat vinden jullie van dit idee? Of gewoon onzin en een bladvast klimop gebruiken?

Qua omkasting zie ik zo'n plateautje wel zitten met zedem voor de massa. Maar ik vraag me wel altijd af waarom een omkasting werkt. Je moet er toch iets mee opgeven of alle fabrikanten komen toch dan gewoon met de omkasting meegeleverd als het echt 10dBA gaat schelen?

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cHDM52P6PEtgxONC1CBZps6HoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzrjRXLSxPJLP7okC9iZ1NoZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TynEtKDrXVEXA1T2IP3LnlKfW54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vbp2erVCGk8qFGIirYwzMUyu.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: 17 februari 2025

Ik keek toevallig naar mijn Ambercam. Er was net een defrost geweest, de Amber was helemaal schoon.

Toen hij klaar was en weer ging opstarten, zie je hoe snel er weer een beetje ijs op de Amber komt zeg. Die defrost elk uur is echt wel nodig.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
scoobinoobi schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:59:
Vandaag de 95 in bedrijf gesteld. Ging na de tips hier soepeltjes met het ontluchten e.d. helaas toch wel last van geluid binnen zeker rond de 55hz en lager.

Wat mij opviel is dat de amber vanaf 1700 uur constant op 90hz aan het stampen is nadat ik hem op stooklijn regeling heb gezet. (0 graden = 37graden.) monenteel - 1 hier buiten.

Thermostaat is nog niet aangesloten. Tui 28 en tuo 34. Systeem was wel goed koud toen hij eindelijk aan ging.

Is dat normaal?
Je moet ook rekenen dat je je huis nu waarschijnlijk aan het opwarmen bent, aangezien hij vandaag voor het eerst aan staat. Als alles straks lekker op temp is zal het waarschijnlijk wel zakken. Het is ook nog best koud op dit moment.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Impossibl3
Na 13 maanden de Amber te hebben mag die vandaag eens "aan de bak". Het is nu -4 bij ons thuis en de Amber doet het als een trein. Nog voldoende over om ook naar de exceptionele -7 te gaan voor mijn locatie.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:32
Whiskey48 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

YouTube: 17 februari 2025

Ik keek toevallig naar mijn Ambercam. Er was net een defrost geweest, de Amber was helemaal schoon.

Toen hij klaar was en weer ging opstarten, zie je hoe snel er weer een beetje ijs op de Amber komt zeg. Die defrost elk uur is echt wel nodig.
Volgens mij is ijs niet zo boeiend, zolang de temperatuur van de verdamper maar niet in zakt, die onttrekt de warmte aan de lucht.

Hier vanochtend -5 en de Amber 65 kan het nog netjes aan zonder de BUH en de kamer op 20,5!

Ik zie wel dat de defrosts onnodig vaak gaan, de temperatuur van de verdamper geeft nog geen krimp en toch gooit hij er weer 1 tegenaan, daar is echt nog flink winst in verbruik en comfort te halen wanneer de lucht droog is en onder nul.
Net name boven kost het in mijn geval veel warmte omdat er veel koud water in de grote ringleiding gaat zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1mGFsGsHxVFvQtYN28NhTRNO-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7MgD2m6gBaepYFlgvsz2xcp0.png?f=fotoalbum_large

Maar, voor de kleine 65 echt niet slecht met dit weer!

• Whiskey48
Woutertt schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:41:
[...]

Volgens mij is ijs niet zo boeiend, zolang de temperatuur van de verdamper maar niet in zakt, die onttrekt de warmte aan de lucht.

Hier vanochtend -5 en de Amber 65 kan het nog netjes aan zonder de BUH en de kamer op 20,5!

Ik zie wel dat de defrosts onnodig vaak gaan, de temperatuur van de verdamper geeft nog geen krimp en toch gooit hij er weer 1 tegenaan, daar is echt nog flink winst in verbruik en comfort te halen wanneer de lucht droog is en onder nul.
Net name boven kost het in mijn geval veel warmte omdat er veel koud water in de grote ringleiding gaat zitten.
[Afbeelding]

Maar, voor de kleine 65 echt niet slecht met dit weer!
Ja idd, bij mij kan hij het ook prima aan bij een kamertemperatuur van 21 graden (Amber95). De BUH is niet nodig nee (ook niet tijdens een Smart Grid run die mijn watervat naar 65 graden werkt, dit gaat prima bij vorst enkel op de compressor).

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 17-02-2025 08:48 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:50

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
shadylog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:46:
[...]

Die hoge pieptoon aan het eind van je filmpje had ik ook (maar dan echt wel echt hard en hoorbaar van voren/zijkant). Door het dopje van het "overdrukventiel" iets aan te draaien (@Stoker ?) daalde de pieptoon in hoorbaarheid aanzienlijk.

Ik ga nog een poort maken die naast de warmtepomp komt (vanuit de warmtepomp gezien links ervan, de compressor zijde). Dit wordt hekwerk met een houten deur waarbij we in het hek een klimop laten groeien die blad bewust verliest in de winter. Het idee is dat de kou dan in de door het hek kan ontsnappen in de winter. In de zomer bij koeling stijgt de warmte voornamelijk. Wat vinden jullie van dit idee? Of gewoon onzin en een bladvast klimop gebruiken?

Qua omkasting zie ik zo'n plateautje wel zitten met zedem voor de massa. Maar ik vraag me wel altijd af waarom een omkasting werkt. Je moet er toch iets mee opgeven of alle fabrikanten komen toch dan gewoon met de omkasting meegeleverd als het echt 10dBA gaat schelen?
Eerste de pomp van de spanning halen :9

Daarna de zijkant en de bovenkant eraf halen;
Dan zit er aan de achterkant een grote zwarte dop (zo lijkt het), als je daar voorzichtig aan gaat draaien, dan voel je tandjes, bij jou zat die net naast dat tandje.

Pas wel op, op eigen risico. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldipDAPSdlVdE7WzR5Y71kKps_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOUXqOLnPqckykHr5MoRkWRF.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:36
De vorstbeveiliging is bij de Amber van mijn buurman afgegaan, een plas water en op storing. Blijkbaar heeft de pomp stilgestaan want het was vannacht -4C hier.

Ik neem aan dat de Amber vorstbeveiliging heeft en de pomp automatisch bij komt bij lage temperatuur.

Misschien stond de pomp instelling verkeerd. M11.05 stond op aan omdat er een buffervat is. Die zit op de aanvoer aangesloten en er is dus maar 1 pomp in het circuit en er is geen pomp 2. Dus misschien op uit zetten.

Of zijn er ander instellingen die "goed" moeten staan. Ik kan in het menu niets vinden daarover.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Ligt er aan of hij de laatste update hebt. Zoek even op update in dit topic.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Eerste de pomp van de spanning halen :9

Daarna de zijkant en de bovenkant eraf halen;
Dan zit er aan de achterkant een grote zwarte dop (zo lijkt het), als je daar voorzichtig aan gaat draaien, dan voel je tandjes, bij jou zat die net naast dat tandje.

Pas wel op, op eigen risico. :)
[Afbeelding]
Als je de stappen doorloopt die je benoemt, waar zit het risico in? Dan weet ik of ik de afweging aandurf

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb voorzicht aan die knop gedraaid op aanraden van het Itho. Ik weet niet wat het doet als ik m bv 90* gaat verdraaien. Dus op eigen risico:)

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 08:57
Ik heb toch nog een vraag over de BUH.
Afgelopen nacht maakte mijn systeem een legionalla run. Hij is door de defrost momenten hier 4 uur mee bezig geweest. 4 uur lang geen verwarming dus het huis koelde goed af bij -7 graden Celcius. Na de legionalla run sprong de BUH even bij om op temperatuur te komen. Helemaal volgens plan.

Als ik nu de BUH ook wil gebruiken voor warmtapwater zodat het sneller gaat als het koud is moet ik hem dan als volgt instellen:

M10.03 (Extern bijverwarmen tapwater aan/uit) aan: "Intern (AH)" en M10.06 (Tijdsinterval stijging tapwatertemperatuur Delta_t=+1 graad celsius) op een korte tijd zetten dan gaat de BUH toch helpen met het verwarmen van het voorraadvat? Default staat op 60.
Om onnodig inschakelen te voorkomen M10.09 (Blokkeren bijstook CV met temperatuurregeling sturing aan/uit) op "aan" en M10.10 (Max buitentemeperatuur blokkeren bij stook CV) op 5 graden staat, wordt het inschakelen van de BUH toch geblokkeerd bij de ingestelde waarden?

Graag advies over M10.06 en M10.10.

• ronaldvisschers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-11 09:06
Vorstbeveiligers geactiveerd? Hallo allemaal. Mijn Itho Amber 95 draait sinds begin december vlekkeloos. Wel had ik sporadisch wat drukverlies in het cv circuit. Ik vermoedde al dat bij vorst wat water weglekt en afgelopen nacht was dat heel duidelijk. Mijn Caleppi's hadden een flinke ijspegel vanochtend en er was een flinke drukafname in het circuit. Ik heb geen vorstlint geinstalleerd omdat ik heel dicht bij de buitenmuur zit.

Is dit normaal? Ik zie nergens een foutmelding dat de vorstbeveiliging van de amber faalt of zo. Hoe kan checken of die aan schakelt?
Graag advies, Ronald

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:09
Tomexergie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:26:
De vorstbeveiliging is bij de Amber van mijn buurman afgegaan, een plas water en op storing. Blijkbaar heeft de pomp stilgestaan want het was vannacht -4C hier.

Ik neem aan dat de Amber vorstbeveiliging heeft en de pomp automatisch bij komt bij lage temperatuur.

Misschien stond de pomp instelling verkeerd. M11.05 stond op aan omdat er een buffervat is. Die zit op de aanvoer aangesloten en er is dus maar 1 pomp in het circuit en er is geen pomp 2. Dus misschien op uit zetten.

Of zijn er ander instellingen die "goed" moeten staan. Ik kan in het menu niets vinden daarover.
Geoptimaliseerde vorstbeveiliging bij software versie 2.29 werkt perfect en zelf instelbaar. Eerst de waterpomp en dan eventueel samen met compressor op zelf in te stellen waardes

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Carboy54
Carboy54 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:21:
[...]

@ronaldvisschers Geoptimaliseerde vorstbeveiliging bij software versie 2.29 werkt perfect en zelf instelbaar. Eerst de waterpomp en dan eventueel samen met compressor op zelf in te stellen waardes

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• ronaldvisschers
Ok heb v2.29-1.

In het menu zie ik verschillende setpoints:
Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 1e orde: 8 graden
Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde: 6 graden
Buitentemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde: 8 graden
Watertemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde: 7 graden
Watertemperatuur start vorstbeveiliging 12e orde: 14 graden

Dit zijn de standaardinstellingen. Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe ik dit inregel?
1e orde is dan de waterpomp en 2e orde de compressor?
Betekent dit dat het CV water in principe niet onder de 7 graden komt? Dan zouden mijn caleffi's niet moeten lekken toch? of snap ik het verkeerd?

• Carboy54
ronaldvisschers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Ok heb v2.29-1.

In het menu zie ik verschillende setpoints:
Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 1e orde: 8 graden
Buitentemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde: 6 graden
Buitentemperatuur einde vorstbeveiliging 2e orde: 8 graden
Watertemperatuur start vorstbeveiliging 2e orde: 7 graden
Watertemperatuur start vorstbeveiliging 12e orde: 14 graden

Dit zijn de standaardinstellingen. Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe ik dit inregel?
1e orde is dan de waterpomp en 2e orde de compressor?
Betekent dit dat het CV water in principe niet onder de 7 graden komt? Dan zouden mijn caleffi's niet moeten lekken toch? of snap ik het verkeerd?
Dat is correct. Meerdere keren samen met @Stoker getest met en zonder groene knop aan en werkte naar behoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2025 19:24 ]

• scoobinoobi
timpel_800 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:23:
[...]

Je moet ook rekenen dat je je huis nu waarschijnlijk aan het opwarmen bent, aangezien hij vandaag voor het eerst aan staat. Als alles straks lekker op temp is zal het waarschijnlijk wel zakken. Het is ook nog best koud op dit moment.
Je had gelijk, vanaf vanmorgen 0900 tot een uur of 1700 nog wel op 90hz. Sindsdien word het langzaam wat rustiger op het dak en is het overal lekker warm. Boven zelfs net ff te. Beneden nu 19.5 graden, maar daar moet dan ook nog 1 extra radiator bijkomen.

Ben benieuwd naar het verbruik morgen, komende van verwarmen met 1 airco zal dat wel even slikken zijn. Daar krijgen we dan wel flink wat comfort voor terug.

• Carboy54
scoobinoobi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Je had gelijk, vanaf vanmorgen 0900 tot een uur of 1700 nog wel op 90hz. Sindsdien word het langzaam wat rustiger op het dak en is het overal lekker warm. Boven zelfs net ff te. Beneden nu 19.5 graden, maar daar moet dan ook nog 1 extra radiator bijkomen.

Ben benieuwd naar het verbruik morgen, komende van verwarmen met 1 airco zal dat wel even slikken zijn. Daar krijgen we dan wel flink wat comfort voor terug.
Ga pas over een week kijken en analyseren. Ik hoor dit vaak en na 1 week is het stil 🤗 het is nu ook bar weer voor iedere warmtepomp in defrosttime.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-02-2025 19:30 ]

• ronaldvisschers
Carboy54 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat is correct. Meerdere keren samen met @Stoker getest met en zonder groene knop aan en werkte naar behoren.
Dus deze vorstbeveiliging staat altijd aan? De caleffi's zitten tegen de kast aan. Ze lekken als ze onder de drie graden komen. Ik ga de watertemperatuur dan maar een paar graden hoger zetten en kijken of het vannacht beter gaat ..

• Carboy54
ronaldvisschers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Dus deze vorstbeveiliging staat altijd aan? De caleffi's zitten tegen de kast aan. Ze lekken als ze onder de drie graden komen. Ik ga de watertemperatuur dan maar een paar graden hoger zetten en kijken of het vannacht beter gaat ..
Ze gaan open bij 3 graden water temperatuur. Geen omgevings temperatuur.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:36
Carboy54 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:21:

Geoptimaliseerde vorstbeveiliging bij software versie 2.29 werkt perfect en zelf instelbaar. Eerst de waterpomp en dan eventueel samen met compressor op zelf in te stellen waardes
Hij heeft 2.29, maar hoe kom ik in dat menu?
Mijn buurman heeft nachtverlaging ingesteld waardoor de WP een lange tijd uitstaat bij Tb=-4
Alles koelt lekker af en als de vorst beveiligings ventielen redelijk hoog staan b.v. 4C en de WP pas gaat werken beneden de 7C in dichte de kast dan gaat het mis. Dus het kan het zo zijn dat de leiding buiten al veel lager van temperatuur is dan de WP inwendig meet.
Verder zijn die ventielen uitstekende warmtewisselaard naar buiten.
Dus de grenswaarde pomp aan moet hoger.

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Tomexergie
Die instellingen vindt je bij toestelconfiguratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ4J-pDOsg47tc7Uxy_kel0o3Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vputnTTA6HU4OeYCRcejccwp.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Tomexergie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Hij heeft 2.29, maar hoe kom ik in dat menu?
Mijn buurman heeft nachtverlaging ingesteld waardoor de WP een lange tijd uitstaat bij Tb=-4
Alles koelt lekker af en als de vorst beveiligings ventielen redelijk hoog staan b.v. 4C en de WP pas gaat werken beneden de 7C in dichte de kast dan gaat het mis. Dus het kan het zo zijn dat de leiding buiten al veel lager van temperatuur is dan de WP inwendig meet.
Verder zijn die ventielen uitstekende warmtewisselaard naar buiten.
Dus de grenswaarde pomp aan moet hoger.
Deel van de Caleffi's isoleren behalve de kop en de nozzle. Nachtverlaging met dit weer niet toepassen. Lekker door laten draaien. Alles wat je aan stroom daarmee wint ben je gedurende de ochtend met hogere TC temperaturen weer kwijt. Zo lang mogelijk zo laag mogelijk.

• Carboy54
Johannos schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:39:
Ik heb toch nog een vraag over de BUH.
Afgelopen nacht maakte mijn systeem een legionalla run. Hij is door de defrost momenten hier 4 uur mee bezig geweest. 4 uur lang geen verwarming dus het huis koelde goed af bij -7 graden Celcius. Na de legionalla run sprong de BUH even bij om op temperatuur te komen. Helemaal volgens plan.

Als ik nu de BUH ook wil gebruiken voor warmtapwater zodat het sneller gaat als het koud is moet ik hem dan als volgt instellen:

M10.03 (Extern bijverwarmen tapwater aan/uit) aan: "Intern (AH)" en M10.06 (Tijdsinterval stijging tapwatertemperatuur Delta_t=+1 graad celsius) op een korte tijd zetten dan gaat de BUH toch helpen met het verwarmen van het voorraadvat? Default staat op 60.
Om onnodig inschakelen te voorkomen M10.09 (Blokkeren bijstook CV met temperatuurregeling sturing aan/uit) op "aan" en M10.10 (Max buitentemeperatuur blokkeren bij stook CV) op 5 graden staat, wordt het inschakelen van de BUH toch geblokkeerd bij de ingestelde waarden?

Graag advies over M10.06 en M10.10.
Johan ik zou bij voorkeur met dit weer sww overdag draaien met ook een hogere cop en stroom uit de zonnepanelen

• Impossibl3
Carboy54 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Johan ik zou bij voorkeur met dit weer sww overdag draaien met ook een hogere cop en stroom uit de zonnepanelen
En ook je huisgenoten (*kug* vrouw lief) een douche limiet geven. Vandaag heeft zij vakkundig 30 minuten gedouched. Dus ons 270L vat was leeg (sensor gaf 12 graden aan). De Amber is 2 uur bezig geweest om het terug maar 51 graden te krijgen met de laatste 20 minuten BUH aan 😅. Acht happy wife happy life.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Sorry @Tomexergie , zag je pm!

Toestelconfigurstie en dan een tabje naar beneden. Die 5 settings zet ik standaard na een installatie 2 graden hoger, dus alle 5.

Ik adviseer altijd geen nachtverlaging toe te passen, en al helemaal niet bij deze temperaturen. Waarschijnlijk wordt de vorstbeveiligen in dat geval nooit gebruikt, maar is het wel nodig, dan liever te vroeg (2graden eerder) dan te laat.

Itho Daalderop Amber

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 18-02-2025 07:01 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stoker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:00:
Sorry @Tomexergie , zag je pm!

Toestelconfigurstie en dan een tabje naar beneden. Die 5 settings zet ik standaard na een installatie 2 graden hoger, dus alle 5.

Ik adviseer altijd geen nachtverlaging toe te passen, en al helemaal niet bij deze temperaturen. Waarschijnlijk wordt de vorstbeveiligen in dat geval nooit gebruikt, maar is het wel nodig, dan liever te vroeg (2graden eerder) dan te laat.

Itho Daalderop Amber
Ik neem aan dat je deze bedoelde ;)
joenex1 in "Itho Daalderop Amber"

In combinatie met jouw reactie:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"

• scoobinoobi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jozlbD-5Smcv3ZBVAMk0nv6nYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bI1DCXg9O7jXlpsoVwQEOoS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben even benieuwd wat ik hier nu precies zie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

scoobinoobi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:41:
[Afbeelding]

Ik ben even benieuwd wat ik hier nu precies zie?
Wat je zelf precies ziet weet ik natuurlijk niet - de overgrote meerderheid hier ziet vermoedelijk
regelmatige onderbrekingen van de warmtelevering door het ontdooien van de verdamper.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Over de afgelopen 24 uur zo'n 25 defrosts. Dat denk ik te zien.

Waarom ging je op zoek naar dit schermpje ;) ?

• Gramser
  • Nu online
Impossibl3 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:14:
[...]

En ook je huisgenoten (*kug* vrouw lief) een douche limiet geven. Vandaag heeft zij vakkundig 30 minuten gedouched. Dus ons 270L vat was leeg (sensor gaf 12 graden aan). De Amber is 2 uur bezig geweest om het terug maar 51 graden te krijgen met de laatste 20 minuten BUH aan 😅. Acht happy wife happy life.
30 minuten douchen?

:X

:X :X :X :X :X :X 8)7

Oplossing: kleiner vat nemen.

• scoobinoobi
Ik ging op zoek naar dit schermpje omdat ik het idee had dat er om de +- 50 min een defrost aan de gang is.

Morgen komt Lennart langs, zal dit even met hem opnemen. Naar mijn idee is dit extreem vaak.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Dat is _erg_ lang, maar als dat echt niet anders kan is stap 1 een douche-wtw. In deze situatie is die op zijn effectiefst.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Get!em
  • Niet online
scoobinoobi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:02:
Ik ging op zoek naar dit schermpje omdat ik het idee had dat er om de +- 50 min een defrost aan de gang is.

Morgen komt Lennart langs, zal dit even met hem opnemen. Naar mijn idee is dit extreem vaak.
Zoals eerder gepost, onder omstandigheden hier ook om de 48 minuten, met 8 minuten tijd per defrost. Redelijk normaal.

Ik heb met 2.29 trouwens voor het eerst het idee dat de tijd wat dynamischer is. Vanochtend defrost soms om de 1,5 uur, soms 2 uur (op koudste moment onder de -5C) , soms 48minuten.

• Gramser
  • Nu online

Niet ongebruikelijk hoor. Maar met deze luchtvochtigheid wel wat onverwacht, ervan uitgaande dat WP en afgiftecapaciteit matchen.

• Get!em
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Niet ongebruikelijk hoor. Maar met deze luchtvochtigheid wel wat onverwacht, ervan uitgaande dat WP en afgiftecapaciteit matchen.
Voor jouw (Vaillant?) mogelijk onverwacht, maar de getallen van 48minuten tot 2uur zijn vergelijkbaar met hier voor een Amber. Ondanks de droge lucht en vorst tot -6,5c hier t/m nu ook 11 defrosts. Dus algoritme van de Amber reageert slechts beperkt op luchtvochtigheid of verdamper temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 18-02-2025 14:14 ]

• Gramser
  • Nu online
True, mijn kennis beperkt zich tot de Vaillant. Er valt dan wellicht idd nog wel wat te tunen.

• Carboy54

Niets aan de hand. Hier van hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2a8oeuLbFoU5GTz2YlblXi8BFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW9fC4eWyVwYpNBGelKpdOoy.jpg?f=fotoalbum_large

• shadylog
Carboy zei eerder dat als vochtigheid omlaag gaat de defrosts minder worden. Hij heeft gelijk. Ik heb rond vriespunt en 95% vochtigheid echt *veel* meer defrosts gezien, soms wel elk half uur

Ik heb de laatste firmware.

De grafiek laat de luchtvochtigheid buiten zien, de temperatuur en de defrost/heating in progress..

Ik heb een probleem deze twee dagen dat mijn woonkamer erg warm wordt door de vele zon waardoor de warmtepomp uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bRBZ66kFOcWxVrUPqmWYdX7-20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MIzOZ1AGjpo8c5GLyQJWVOt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door shadylog op 18-02-2025 14:55 ]

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
shadylog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:54:
Carboy zei eerder dat als vochtigheid omlaag gaat de defrosts minder worden. Hij heeft gelijk. Ik heb rond vriespunt en 95% vochtigheid echt *veel* meer defrosts gezien, soms wel elk half uur

De grafiek laat de luchtvochtigheid buiten zien, de temperatuur en de defrost/heating in progress..

Ik heb een probleem deze twee dagen dat mijn woonkamer erg warm wordt door de vele zon waardoor de warmtepomp uit gaat.

[Afbeelding]
Dat "probleem" met de zon is niet alleen van toepassing op een WP maar heb je ook bij een gasketel.
Iedereen heeft hier "last" van bij een invallende zon

• shadylog
evertmulder schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Dat "probleem" met de zon is niet alleen van toepassing op een WP maar heb je ook bij een gasketel.
Iedereen heeft hier "last" van bij een invallende zon
Ja sorry zeker een bekend probleem :) moet alleen dus iets er op vinden dat bij strenge winter zoals nu mijn vloer niet koud wordt. We hebben dit jaar weinig van deze dagen gehad (veel zon, lage luchtvochtigheid en vrieskou)

• Carboy54
shadylog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:54:

[Afbeelding]
Is ook sterk afhankelijk van TC temperatuur en afgiftesysteem. Met mijn radiatoren en 38 graden is het nog steeds defrost time in de nacht.

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Ja sorry zeker een bekend probleem :) moet alleen dus iets er op vinden dat bij strenge winter zoals nu mijn vloer niet koud wordt. We hebben dit jaar weinig van deze dagen gehad (veel zon, lage luchtvochtigheid en vrieskou)
ik zet de WP gewoon aan door de thermostaat gewoon hoger te zetten, en probeer de extra warmte van het zonnetje op het huis te transporteren naar de ruimtes op het noorden. Want er zit nu bij ons ook 5C verschil tussen Woonkamer en Eetkamer bij ons.

Een echte oplossing zou een goed per kanaal stuurbare WTW ventilatie zijn.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Wat betreft de defrost gaat het hier nog steeds om het uur , ver 2.29.1 , zodra het rond het vriespunt komt.
Terwijl het hier kurkdroog is buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOPmCArwRE48_7QO7YZX3Z3hK_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkkTKNj6vBcPhXTvBFCSXbA1.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje jammer , deze ochtend - 4 gr en dan moet de Amber steeds stevig aan de bak om Tc weer op setpoint te krijgen.
Dat zou wat slimmer mogen.

Wel mooi winterweer , zon en koud dat geeft toch weer een overschot aan zonneenergie
Daar draait de Amber prima op.
👍

[ Voor 10% gewijzigd door Jan2023 op 18-02-2025 16:45 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

shadylog schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Je thermostaat een tandje hoger en de Amber door laten draaien zolang je een overschot aan stroom hebt.
Die betonvloer is een prima buffer ,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvh8HHasV_PJTgRxslY7VRwnBJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCV2kMri5eH3AFSfuv0UqKnT.jpg?f=fotoalbum_large

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:34
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:52:
[...]

30 minuten douchen?

Nou ik moet eerlijk zeggen hier schrok ik toch ook wel van wat is de reden hiervan dat een vat binnen die korte tijd dus leeg is ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Get!em
  • Niet online
camel1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Nou ik moet eerlijk zeggen hier schrok ik toch ook wel van wat is de reden hiervan dat een vat binnen die korte tijd dus leeg is ?
Ligt eraan hoe hard je douchestraal is (liters/minuut).
Eventueel zet je daar een bespaarder of limiter op.

Kan ook in de koudwater aanvoer naar je SWW vat met een instelbare inlaatcombinatie. Dan kun je de druk iets lager zetten en daardoor op de warmwaterstroom naar alle kranen een beperking van druk/ liters zetten.

Of dus een Douche-WTW. Dan doet de mengkraan het zelf wel voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 18-02-2025 17:07 ]

• Gramser
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Schrok jij daarvan? Ik schrok van die idioot lange douchetijd van 1 persoon. Maar misschien sta ik daar alleen in, dat sluit ik niet uit.

Los daarvan: hoe heet staat de boiler, hoe heet douche je vervolgens, wat voor douche… allemaal factoren die van invloed zijn.

• camel1987
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Schrok jij daarvan? Ik schrok van die idioot lange douchetijd van 1 persoon. Maar misschien sta ik daar alleen in, dat sluit ik niet uit.

Los daarvan: hoe heet staat de boiler, hoe heet douche je vervolgens, wat voor douche… allemaal factoren die van invloed zijn.
Naja ik schrok ook wel van 30 minuten aangezien ik het na max 4 a 5 minuten wel gezien heb onder een douche 😂.
Dat een vrouw wat langer nodig heeft ivm langer haar etc kan ik ook wel begrijpen heb er hier 2 van rondlopen.
Ik zou zo graag over willen naar een vat maar ben er gewoon bang voor dat het hier dus ook naar 2 x douchen zomaar leeg kan zijn 😂.
En dan breekt hier de 3e wereldoorlog uit als vrouwlief geen warme douche kan nemen.
Ik vertrouw nog zolang mn cv het doet wel op de ouder vertrouwde manier van mijn sww gemak nu.

• Gramser
  • Nu online
Bang om niks, je moet het dan echt bont maken. Maar het lijkt me een mooie manier om lijfelijk een besparingsmotief te ondervinden :+

• Whiskey48
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:52:
[...]

30 minuten douchen?

Haha, hier staat de douche ook wel vaak 30min aan hoor (met 4 man achter elkaar).

• Jan2023

Jan2023

KISS

Deze dagen zijn heel leerzaam,-)

Wat ik mij nu afvraag ? , Hoeveel tijd blijft er bij de huidige buitentemperaturen nog over bij een Amber 95 om je huis te verwarmen na aftrek van alle tijd die besteed wordt aan defrosts en het opwarmen van een boiler van zeg zo,n 250 ltr en bijbehorende legionella runs ?
Mijn ervaring op dit moment is dat de amber 95 volle bak moet , bij -4 zonder BUH .
Niet dat deze continu op 90 Hz staat te stampen maar ook niet op 36 Hz

Ooit zal ik nog wel eens helemaal van het gas af willen.
Of zou het verstandiger zijn om voor SSW maar bij een apart toestel te blijven , een warmtepomp boiler of zo .
En dan laat ik de installatiekosten nog even buiten beschouwing .

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 18-02-2025 18:22 ]

• scoobinoobi
Jan2023 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:13:

Wat ik mij nu afvraag ? , Hoeveel tijd blijft er bij de huidige buitentemperaturen nog over bij een Amber 95 om je huis te verwarmen na aftrek van alle tijd die besteed wordt aan defrosts en het opwarmen van een boiler van zeg zo,n 250 ltr en bijbehorende legionella runs ?
Mijn ervaring op dit moment is dat de amber 95 volle bak moet , bij -4 zonder BUH .

Of zou het verstandiger zijn om voor SSW maar bij een apart toestel te blijven , een warmtepomp boiler of zo .
Warm water maak je overdag, doe ik ook met mijn wpb. Wpb heeft ook weer zn nadelen, deze zijn groter, zwaarder, vaak minder efficient, maken geluid(!), hebben grote diameters aan buis nodig plus de bijbehorende gaten. Ook is het weer in extra apparaat wat (een beetje) onderhoud nodig heeft en ook defect kan gaan. Heb de afgelopen 5 jaar toch wel een paar keer gesleuteld aan dat ding. Als mijn wpb het begeeft komt er 100% een normaal vat voor terug.

Daarbij, het lijkt erop of je in deze koude nachten nog wel wat over hebt aan vermogen toch?

• Get!em
  • Niet online
Inderdaad.

Zo kom ik erachter dat met nachten van -6c en geluidsreductie op 55Hz vanaf 22u de temperatuur in principe op 20c gehandhaafd blijft in de woonkamer, ondanks dat de Amber setpoint tussen de defrosts in, nooit echt comfortabel haalt (hij doet er heel lang over Tc weer omhoog te brengen, en laatste 10min voor defrost zit ie weer rond setpoint -/+ 0,1c te schommelen, maar zeker niet erboven).

—-
Sww kostte hier tussen de 1u en 1.30u afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur. Vandaag 1.15u, bij Legionella 2u.
Warmtepomp heeft hier los van de defrosts en sww ook 4 uur gewoon helemaal uit gestaan. Zonnetje deed met COP oneindig, best veel en een thermostaat hoger dan 23c zetten om de wp draaiende te houden is ook overdreven.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 18-02-2025 19:08 ]

• Get!em
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:49:
Bang om niks, je moet het dan echt bont maken. Maar het lijkt me een mooie manier om lijfelijk een besparingsmotief te ondervinden :+
Nou, ik was dit weekend in een vakantiehuisje met wp en vat. Maar vat was dusdanig klein dat een douchebeurt van 7min het vat leeg maakte… koude douche voor de volgende dus…

Thuis met 270L de limiet ook wel eens getest. 40minuten ongeveer, al zal er toen ook een afwasje zijn gedaan.

• camel1987
Gramser schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:49:
Als jij hier dat lijfelijk besparingmotief komt inbrengen hier ga ik een weekje op vakantie 😂

Ondanks dat ik hier toch veel over defrost lees heb ik hier vandaag toch eigenlijk maar 1 defrost gehad vandaag 😅 valt tegenover gisteren echt reuze mee vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X17IyzTgxLCJ3EmryUchQhuM8Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pH9MKizVGh7V6piC05M38c6.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48

De Amber brengt prima bij vorst je passieve watervat naar 65 graden hoor.
Hier net een vol bad gevuld en 2x gedoucht. Voor de zekerheid even de Smart Grid TURBO knop ingedrukt (SG met BUH voor 45min) Dan is het water alweer ruim rap 65 graden, maar even geen kans op iets kouder water voor de baas in huis. (Doe ik zo'n 6x per jaar)

(WAF is soms belangrijker dan de perfecte COP)

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 18-02-2025 19:43 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Whiskey48 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:41:
[...]

De Amber brengt prima bij vorst je passieve watervat naar 65 graden hoor.
Hier net een vol bad gevuld en 2x gedoucht. Voor de zekerheid even de Smart Grid TURBO knop ingedrukt (SG met BUH voor 45min) Dan is het water alweer ruim rap 65 graden, maar even geen kans op iets kouder water voor de baas in huis. (Doe ik zo'n 6x per jaar)

(WAF is soms belangrijker dan de perfecte COP)
Als het afhangt van de BUH kan ik net zo goed een Eboiler nemen met een COP 1

Mijn afweging is of er genoeg reserve in de Amber 95 zit bij huidige buitentemperaturen om dit vlot af te handelen.
Als het opwarmen steeds onderbroken wordt door defrosts schiet het niet op.

Pagina: 1 ... 113 ... 134 Laatste