Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Vat had 1 Bar, op advies van Warmtepomp online naar 0,5 gebracht. maakte overigens geen enkel verschil uit qua bijvullen...
en idd, op de retour zit geen klep, alleen op de aanvoer
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Nee, via de retour is er idd de drukvereffening. Ik schreef het niet goed op. In de aanvoer zit er een driewegklep, in de retour helemaal niets.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.tonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:11:
[...]
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:07:
[...]
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
de drukmeter die voor het drukvat zittonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:14:
[...]
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?
Je SWW-circuit is niet zo groot als bijvoorbeeld je hele CV-circuit. Als je CV-water op 50oC wordt gebracht, zet die 25-30 liter 0,7 liter uit, ook een minder functionerend expansievat moet dat kunnen opvangen, ook in je cv-circuit kan nog wat overdruk kwijt. En je overdrukventiel zit 4 meter hoger, dus de kans dat hij aanspreekt wordt daardoor ook alweer minder.
Heb je je SWW op een tijdklok staan, dan kun je nog een meting doen. Als je elke ochtend/koud-ish in de kelder op 1,8 bar zet, zijn er grofweg twee scenario's:
- Drukverlies treedt vooral tijdens/vlak na de SWW-run op. Dan zou ik sterk kijken naar expansie: druk loopt tijdens 60 °C op, mogelijk opent ergens een overstort, waarna bij afkoelen de druk lager terugkomt. Een te klein/niet goed werkend expansievat of een hydraulisch van het vat afgesloten boilercircuit wordt dan verdacht.
- Druk daalt geleidelijk gedurende de overige 23 uur. Dan past dat veel meer bij een kleine lekkage, een automatisch ontluchtertje, een lekkende koppeling/klep, interne lekkage in de WP, enzovoort.
Ik begrijp dat je zelf hebt aangelegd. Veel koppelingen buiten waarvan je lekkage net wat lastiger kan zien?
Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd
Overigens erg bedankt voor je uitgebreide reply
Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.wowly schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:14:
De "lekkage"is echt minimaal, het gebeurd echt over weken tijd. Maar ik zal eens wat drukken gaan noteren, om wat meer overzicht van de drukverschillen te verkrijgen.
Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd
Overigens erg bedankt voor je uitgebreide reply
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik ga eens dezer dagen eens het dak op om alles na te kijken. Alle isolatie eraf halen. Wordt een lekker klusjeCarboy54 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:52:
[...]
Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.
Of lek, of een slag geven.
Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.
@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.
[ Voor 24% gewijzigd door bighead op 11-08-2026 19:57 ]
Kan dit niet ook komen door condensvorming/druppels?Retouw001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:28:
Bij mij is een aansluiting achterop de amber zelf al aardig smerig, regelmatig ook wat druppels eronder.
Of lek, of een slag geven.
Nee, wij hebben geen andere versie, sorry.bighead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:29:
Hier misschien iemand met een Amber 95 met EEPROM-versie: V0118 025 013 die zijn EEPROM zou willen dumpen om iets te vergelijken?
Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.
@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Als de luchtvochtigheid laag is werkt dat koelen best wel heel erg goed!
Hier ging de dauwpunt bewaking voor een setpoint van 14c. Vanmiddag al lekkere koelte door de vloer.Whiskey48 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:01:
Luchtvochtigheid is laag, dus temperatuur eens op 16 gezet ... Het is nu maar koud in huis! Haha.
Als de luchtvochtigheid laag is werkt dat koelen best wel heel erg goed!