• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:09
JWPrutser schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:30:
Gisteren hebben ze bij mij eindelijk de update geïnstalleerd. Ik was zelf druk en moest weer Teams call in dus heb niet veel contact met hem gehad. Wel gevraagd of hij er extra op wilde letten of alle instellingen weer goed gezet zouden worden en dat zou hij doen.
Savonds alsnog even gecontroleerd en de instellingen stonden totaal niet goed. De stooklijn stond zelfs op 45 graden. Totaal onnodig en dat is voor mn parketvloer ook niet echt leuk denk ik.
Daarnaast viel me op dat ze helaas alleen de v2.29 update hebben geïnstalleerd, maar niet de eeprom update. Ik ga er dus maar weer eens achteraan, dat ze dit alsnog moeten doen. En straks maar weer even alle andere instellingen goed nalopen.

Het begint wel een beetje vermoeiend te worden met deze installateur.
Ik weet niet of Itho ook regelmatig kijkt of de installateurs die op hun website staan nog wel voldoen aan hun kwaliteitseisen, maar dat zou wel verstandig zijn. Of zou het voldoende zijn als 1 werknemer van dat bedrijf ooit een cursus heeft gedaan? Vervolgens sturen ze naar hun klanten vast andere medewerkers die deze cursus nooit gedaan hebben.
Kwaliteitseisen installateur? Zolang groothandelaren ze zo over de toonbank verkopen zonder service stelt dat dus niets voor. Dus ga op dat gebied eerst op onderzoek naar een gecertificeerde installateur met ervaring.

Zelf installatie met een gekocht ibs bonnetje worden nu met het nieuwe controle beleid door de RVO rücksichtslos afgewezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 07-02-2025 09:01 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
JWPrutser schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:30:
Gisteren hebben ze bij mij eindelijk de update geïnstalleerd. Ik was zelf druk en moest weer Teams call in dus heb niet veel contact met hem gehad. Wel gevraagd of hij er extra op wilde letten of alle instellingen weer goed gezet zouden worden en dat zou hij doen.
Savonds alsnog even gecontroleerd en de instellingen stonden totaal niet goed. De stooklijn stond zelfs op 45 graden. Totaal onnodig en dat is voor mn parketvloer ook niet echt leuk denk ik.
Daarnaast viel me op dat ze helaas alleen de v2.29 update hebben geïnstalleerd, maar niet de eeprom update. Ik ga er dus maar weer eens achteraan, dat ze dit alsnog moeten doen. En straks maar weer even alle andere instellingen goed nalopen.

Het begint wel een beetje vermoeiend te worden met deze installateur.
Ik weet niet of Itho ook regelmatig kijkt of de installateurs die op hun website staan nog wel voldoen aan hun kwaliteitseisen, maar dat zou wel verstandig zijn. Of zou het voldoende zijn als 1 werknemer van dat bedrijf ooit een cursus heeft gedaan? Vervolgens sturen ze naar hun klanten vast andere medewerkers die deze cursus nooit gedaan hebben.
Kun je na een update de opgeslagen instellingen niet terugzetten zodat alles functioneert conform de eerdere instellingen?

• Carboy54
evertmulder schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Kun je na een update de opgeslagen instellingen niet terugzetten zodat alles functioneert conform de eerdere instellingen?
Wel als je ze eerst op slaat.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Kwaliteitseisen installateur? Zolang groothandelaren ze zo over de toonbank verkopen zonder service stelt dat dus niets voor. Dus ga op dat gebied eerst op onderzoek naar een gecertificeerde installateur met ervaring.
De info die ik heb:

Genoemde installateur is gecertificeerd, doet grote projecten met itho installaties, met o.a. ook ventilatie, grondwaterpompen en luchtwaterpompen. Trainingen gevolgd, nieuwe medewerker komende maand op cursus binnen 1 maand na in dienst. Servicemonteur die de update deed, kent de mensen binnen itho al tientallen jaren, toen ik zijn naam noemde bij de service (Marijke), was hij idd een goede bekende (groetjes enzo).

Maar tegelijkertijd komt ie met een advies voor de Amber met een buffervat met spiraal, glycol en 60c temperatuur.

——

Hier bij de update, direct zelf maar aangegeven dat ik de instellingen wel terug zet, even wat foto’s van alle schermen en daarna alles terug, want alle tijdschema’s waren er ook uit.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Kijk, dat is handig voor volgende keer.

Genoemde installateur zei dat dat niet ging werken….😏

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Ik zag je verbrande BUH foto en zag dat je extra isolatie had toegevoegd in die area. Komt er door de extra isolatie niet meer condens en zo kans op beschadigen van de BUH/andere onderdelen> Ik vraag het omdat ik misschien ook wat geluids isolatie zou willen toevoegen.
Die isolatie zat er nog maar 2 weken in. Mijn vermoeden is dat dit knetteren van de BUH al veel langer aan de hand is.
Kun je die video van 3 maanden terug nog herinneren? Je hoort een scherp geluid van de Amber. Een deel van dat scherpe geknetter in t geluid is nu weg.
https://youtu.be/oIhMIg7F5yg?si=_-FdZoPQNN7dCcVu

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Zelf installatie met een gekocht ibs bonnetje worden nu met het nieuwe controle beleid door de RVO rücksichtslos afgewezen.
In deze tak van sport is mond op mond reklame zo,n beetje het belangrijkste.
Wil je als gebruiker niet met een kater blijven zitten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Get!em schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Kijk, dat is handig voor volgende keer.

Genoemde installateur zei dat dat niet ging werken….😏
Tja , ken je dat gezegde: schoenmaker blijf bij je leest.

Van een loodgieter maak je zomaar geen elektricien.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:31:
[...]

In deze tak van sport is mond op mond reklame zo,n beetje het belangrijkste.
Wil je als gebruiker niet met een kater blijven zitten.
Als je moet zoenen of reanimeren voor een goede installateur, krijg je vanzelf een kater :9 :o

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:43

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
shadylog schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Er kwam naar voren dat bijv het vorstlint zuiniger werkt na 2.29 eeprom ? Lijkt me wel iets wat wel geüpdate moet worden en waarde heeft. Ook is het lastig voor toekomstige updates dat mensen hun binnenunit de laatste versie heeft maar de buitenunit 2/3 versies achter loopt. Dat laatste betekent dat je compatibiliteit moet inbouwen voor oudere versies van de eeprom wat je hoogstwaarschijnlijk wil voorkomen als leverancier.
Nee dan ook niet. Het gaat om zuiniger te verwarmen, dat is hier essentieel. Als de update een probleem zou oplossen is het anders.

Overigens krijg jij de update toch wel van mij :>

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:12:
[...]

De info die ik heb:

Genoemde installateur is gecertificeerd, doet grote projecten met itho installaties, met o.a. ook ventilatie, grondwaterpompen en luchtwaterpompen. Trainingen gevolgd, nieuwe medewerker komende maand op cursus binnen 1 maand na in dienst. Servicemonteur die de update deed, kent de mensen binnen itho al tientallen jaren, toen ik zijn naam noemde bij de service (Marijke), was hij idd een goede bekende (groetjes enzo).

Maar tegelijkertijd komt ie met een advies voor de Amber met een buffervat met spiraal, glycol en 60c temperatuur.

——

Hier bij de update, direct zelf maar aangegeven dat ik de instellingen wel terug zet, even wat foto’s van alle schermen en daarna alles terug, want alle tijdschema’s waren er ook uit.
Vandaag Itho uitgebreid gesproken op de bouwbeurs. Voorheen werden installateurs automatisch toegevoegd aan de website na x aantal pompen, training en nog een paar voorwaarden. Nu moeten ze handmatig nog een vinkje zetten om dit soort maandagmorgeninstallatiefouten te voorkomen

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:55
Carboy54 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik sla aanpassingen altijd op. Heb nog geen update gedaan/laten doen maar weet in ieder geval dat ik na een update de (oude) instellingen weer terug moet zetten.

• Carboy54
Op de beurs uitgebreid gesproken met de managers van Itho. De monitoring d.m.v. een IOT module komt eind Q2 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM4HsAeAcJEn_UF635bIN1bdTW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1FZ4i1lBaxQXbbvyajK39Wb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2025 11:17 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:34
Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:10:
Op de beurs uitgebreid gesproken met de managers van Itho. De monitoring d.m.v. een IOT module komt eind Q2 uit.

[Afbeelding]
Hoe gaat dit plaats vinden dan ook dmv een dongle of hoeft de Amber dan enkel met internet verbonden te worden ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Carboy54
camel1987 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Hoe gaat dit plaats vinden dan ook dmv een dongle of hoeft de Amber dan enkel met internet verbonden te worden ?
IOT module in de binnenunit aansluiten op de modbus poort en met internet verbinden voor zover ik nu weet.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:18

[Afbeelding]
Interessant, deze uitdraai heeft tot de beschikking "setpoint" dat is iets wat we volgens mij nog niet konden uitlezen (wanneer weersgestuurd aan staat)

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:35
shadylog schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Interessant, deze uitdraai heeft tot de beschikking "setpoint" dat is iets wat we volgens mij nog niet konden uitlezen (wanneer weersgestuurd aan staat)
Met de leejow module is dit geloof ik
code:
1
sensor.ithodaalderop_amber_calculated_heating_temperature

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mijgmae schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Met de leejow module is dit geloof ik
code:
1
sensor.ithodaalderop_amber_calculated_heating_temperature
Maar deze kijkt enkel naar de stooklijn, een tijdelijke verhoging/verlaging via het scherm zie je hier niet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
.

[ Voor 103% gewijzigd door hondacb50 op 08-02-2025 17:59 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

fsfikke schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Maar deze kijkt enkel naar de stooklijn, een tijdelijke verhoging/verlaging via het scherm zie je hier niet.
Klopt, en ik ben dan ook wel heel benieuwd naar welke waarde de module van Itho gaat geven. Tegen die tijd kan er vast wel iemand even helpen met het protocol afluisteren voor mij en Bommer ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Tdikoos
  • Laatst online: 07-12 21:44

[Afbeelding]
Ziet er net als de andere uitlees oplossingen best leuk uit!

Is dit tzt ook voor de HP-S te gebruiken?

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30
leejoow schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Klopt, en ik ben dan ook wel heel benieuwd naar welke waarde de module van Itho gaat geven. Tegen die tijd kan er vast wel iemand even helpen met het protocol afluisteren voor mij en Bommer ;)
Precies mijn idee. Tenzij er een update nodig is.
Zou dit er dus nu al uit moeten kunnen komen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Tdikoos schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Ziet er net als de andere uitlees oplossingen best leuk uit!

Is dit tzt ook voor de HP-S te gebruiken?
Als de “externe” modbus aanstaat wel.
Mijn integratie wordt nu getest in Finland, op vergelijkbare modeln als de HP-S

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-12 17:38

[Afbeelding]
Is dit een selectie van de uitlees mogelijkheden of is dit alles?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Is dit een selectie van de uitlees mogelijkheden of is dit alles?
Geen idee Hans

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
leejoow schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Wij hebben jullie inspanningen eveneens geprezen bij de mannen en vrouwen op de beurs, en dit wordt tevens bevestigd door Itho.

Wordt vervolgd;)

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Is het normaal dat de Mean Well LRS-50-24 voeding hoorbaar geluid (coil whine) maakt in mijn Amber-kast, of duidt dit op een defect / productiefout? Of heeft iedereen dit?

https://youtu.be/5DLZ3ibYe1Y?si=UjKL2WsbEWDFbF_v

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-12 17:38
psycho-realm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:56:
Is het normaal dat de Mean Well LRS-50-24 voeding hoorbaar geluid (coil whine) maakt in mijn Amber-kast, of duidt dit op een defect / productiefout? Of heeft iedereen dit?

Ik hoor het niet hier en mijn thuiswerkplek is er 1 meter vandaan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Get!em
  • Niet online
psycho-realm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:56:

Geluid is Hier niet aanwezig in de binnenunit.

Buitenunit heeft bij mij wel dit snerpende piepgeluid. Maar met kast dicht, is dat redelijk gedempt.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 12-02-2025 09:05 ]

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12 15:54
Goedemorgen! Enkele weken geleden heb ik een Amber 65 geïnstalleerd, waardoor we nu gasvrij zijn! Tot nu toe erg tevreden met het comfort (en gasverbruik ;)). Aan de hand van alle tips en adviezen op dit forum heb ik ook de instellingen gefinetuned.

Toch plaats ik graag even wat gegevens, met de vraag of jullie hier ook naar kunnen kijken. Wellicht dat ik nog wat instellingen kan wijzigen om de Amber nog beter te laten functioneren. Mocht er meer data nodig zijn, hoor ik het graag!

Hieronder de compressor en temperaturen van de week tot nu toe. Info; sinds gistermiddag heb ik een thermostaat toegevoegd (Nest). Deze moet ondervangen dat de warmtepomp blijft draaien met de zon vol op de woonkamer (zuid ligging). Tijdje terug werd het namelijk wel erg warm in huis (23,5 graad). Nu dus regeling op basis van aan/uit+buitentemperatuur.

Hoor graag eventuele extra tips! Of als dit al mooi is zo hoor ik het natuurlijk ook graag :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i7k_XrVxjhIDEiZdMsDzQI9lbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YT8V88eHat3j6p7tUkH12btz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dgbtN3MZAqVCrOFeKAZLizNAdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b79sfhPjoXQ26b0XPokod2pl.png?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Kan je iets meer vertellen over de woning?

Welke settings heb je ingesteld onder zone 1?

• Jef04
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:32:
Kan je iets meer vertellen over de woning?

Welke settings heb je ingesteld onder zone 1?
Als je mij bedoeld:
TussenWoning van 87m2, met 38m2 vv, 10cm HoH. Goed geïsoleerd (vloer, dak, spouw, HR++).
SWW ook via de WP Met een Itho vat 200L. Amber heeft in CV ook een buffervat van 50L

Edit: alleen vloerverwarming beneden. Boven incidenteel bij verwarmen met elektrische convector kachels en airco.

Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtnO2283gayy_AtE6SuwPMwA5Fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CKCFELLDOZDcdIkIPoecsHL2.png?f=fotoalbum_large

Kun je hiermee vooruit?

[ Voor 9% gewijzigd door Jef04 op 12-02-2025 12:04 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:26
Jef04 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Als je mij bedoeld:
TussenWoning van 87m2, met 38m2 vv, 10cm HoH. Goed geïsoleerd (vloer, dak, spouw, HR++).
SWW ook via de WP Met een Itho vat 200L. Amber heeft in CV ook een buffervat van 50L

Edit: alleen vloerverwarming beneden. Boven incidenteel bij verwarmen met elektrische convector kachels en airco.

Instellingen:
[Afbeelding]

Kun je hiermee vooruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW1QN_RwHb8pFc3_7ud08i9K3QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muf9RHWjj9CZLJrJeju4elZb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de modulatie delta nog op 2 staan, even naar 1 gezet. Amber gaat gelijk van 43Hz naar 36Hz.
... even toch nog de delta van 1 uitproberen wat dit met het comfort doet :)

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 12-02-2025 12:12 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jef04 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Als je mij bedoeld:

Instellingen:
[Afbeelding]

Kun je hiermee vooruit?
met vvw zou ik jou temperaturen flink naar beneden werken.

ik had op 45m2:
stoppen 5
herstart 2
moduleren 1

-4 > 32
0 > 28
3 > 26
7 > 25
15 > 24

• shadylog
Jef04 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:09:
Goedemorgen! Enkele weken geleden heb ik een Amber 65 geïnstalleerd, waardoor we nu gasvrij zijn! Tot nu toe erg tevreden met het comfort (en gasverbruik ;)). Aan de hand van alle tips en adviezen op dit forum heb ik ook de instellingen gefinetuned.

Toch plaats ik graag even wat gegevens, met de vraag of jullie hier ook naar kunnen kijken. Wellicht dat ik nog wat instellingen kan wijzigen om de Amber nog beter te laten functioneren. Mocht er meer data nodig zijn, hoor ik het graag!

Hieronder de compressor en temperaturen van de week tot nu toe. Info; sinds gistermiddag heb ik een thermostaat toegevoegd (Nest). Deze moet ondervangen dat de warmtepomp blijft draaien met de zon vol op de woonkamer (zuid ligging). Tijdje terug werd het namelijk wel erg warm in huis (23,5 graad). Nu dus regeling op basis van aan/uit+buitentemperatuur.

Hoor graag eventuele extra tips! Of als dit al mooi is zo hoor ik het natuurlijk ook graag :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals stoker zegt, veel lagere temperaturen gebruiken. Ik verwacht met zulke isolatie, tussenwoning dat je wel snel boven je setpoint gaat zitten. Je M1.01 en M1.02 (stop herstart) kan je mee spelen om te zorgen at je warmtepomp langer aan staat of juist pauzeert. Je m1.03 kan je op 1 zetten. Lekker snel laten aftoeren.

Hoe heb je hysterese gezet op je Nest ? Persoonlijk gebruik ik 20.5 als binnentemperatuur en dan een hysterese van 0.3 dus dan wordt het maximaal 20.8 en minimaal 20.2.

• Get!em
  • Niet online
Jef04 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie twee SWW pieken per dag. Als het bij je gebruik past, zou je kunnen kiezen om de Tapwater-klok zo kunnen zetten dat het maar 1x per dag opwarmt. Met 200L zou je in iedergeval wel voor 2 personen zonder bad moeten uitkunnen met 1x per dag opwarmen.

• Jef04
Bedankt voor de reacties! Ik keek zelf tot nu toe vooral naar de Hz en dacht: mooi constant op een laag toerental, dat ziet er goed uit.

Ga binnenkort even aan de slag met deze tips. @Stoker met de temperaturen die je voorstelt, blijft de vloer dan lekker warm? (Vind de vrouw ook belangrijk ;)) We hebben een laminaatvloer, die wil nog wel eens snel afkoelen. Ga het in ieder geval even proberen!

@Get!em Klopt, heb nu 2 blokken in het tapwater programma. 1 ‘s nachts en 1 ‘s middags (laagste prijzen). In toekomst wil ik met Smart Grid een oplossing proberen te zoeken. Dat is meest ideaal toch? Voor nu beter naar 1 moment inderdaad 👌🏻

@shadylog Geen hysterese, maar je kunt wel aangeven dat je warmtepomp als bron hebt. Lijkt erop dat ‘ie daar wel iets mee doet, want de temperatuur blijft wel heel stabiel tegelijk met een pomp die niet continu aan en uit gaat. Maar dat is misschien een verkeerde aanname.

• Willemsaard
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-09 15:04
Wie weet waarom de storing debetschakelaar beveiliging optreedt?
Ik heb de Itho Amber, full electric met 270 liter voorraadvat en 50 liter buffervat sinds oktober draaiend naar wens. Alleen heb ik de afgelopen twee weken nu 3x de storing "debietschakelaar beveiliging" gehad, steeds in de nacht. Dus is het 's morgens kouder, wat niet de bedoeling is.
De afgelopen 2-3 maanden heb ik niets veranderd aan de installatie etc. Moet ik denken aan een storing in de ontluchting zodat de volumestroom door de Amber hapert? Wie heeft een suggestie?

• Carboy54
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:30:
Ik heb de Itho Amber, full electric met 270 liter voorraadvat en 50 liter buffervat sinds oktober draaiend naar wens. Alleen heb ik de afgelopen twee weken nu 3x de storing "debietschakelaar beveiliging" gehad, steeds in de nacht. Dus is het 's morgens kouder, wat niet de bedoeling is.
De afgelopen 2-3 maanden heb ik niets veranderd aan de installatie etc. Moet ik denken aan een storing in de ontluchting zodat de volumestroom door de Amber hapert? Wie heeft een suggestie?
Kan lucht zijn of waterdruk. Anders debiet schakelaar vervangen. Driewegklep volledig open?

• Willemsaard
De waterdruk is 2 bar. Als het lucht is, ontluchten via de rode knop in de buitenunit, neem ik aan?

• Willemsaard
En waar zit de debetschakelaar? Kan ik die zelf vervangen?

• Willemsaard
Hoe weet ik of de driewegklep volledig open is? Wel valt het mij op dat de driewegklep-behuizing (afneembare gedeelte van de driewegklep) altijd wat speling heeft, is dat normaal?

• Get!em
  • Niet online
Dit is weer zo'n lekkere dag dat het enorm uitmaakt in welk deel van NL je woont icm een L/W warmtepomp. West, droge lucht, flink boven 0c, of noord en zuid-oost met vochtige lucht en vorst.

Hier net een SWW run om 12uur, die 2x zo lang duurde door onhandig uitgevallen defrosts, direct na de start en vlak voor het einde en daardoor 2x zo hoog ekWh verbruik als die van maandag.

• Carboy54
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:10:
De waterdruk is 2 bar. Als het lucht is, ontluchten via de rode knop in de buitenunit, neem ik aan?
Bij voorkeur via de 2 ontluchtings programma,s in het menu.

• Carboy54
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:11:
En waar zit de debetschakelaar? Kan ik die zelf vervangen?
Achter de grote zijklep in de buitenunit. In de Outlet boven de waterpomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_8vu_ei_A0fpowmLi38LVYVm0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnLPwsynNa3q0X3OADfwtgb9.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:13:
Hoe weet ik of de driewegklep volledig open is? Wel valt het mij op dat de driewegklep-behuizing (afneembare gedeelte van de driewegklep) altijd wat speling heeft, is dat normaal?
Welk merk??

• Willemsaard
De Honeywell VC4013 en VC6013 serie 1 inch 28 mm voor Itho via warmtepomponline.com

• Carboy54
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:55:
De Honeywell VC4013 en VC6013 serie 1 inch 28 mm voor Itho via warmtepomponline.com
Ah dat is de beste 🤗🤗 die lichte speling is ok. 1 kant moet na 1 meter koud zijn de andere warm als test.

Laat weten anders stuur ik een nieuwe flow sensor op om te proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2025 17:36 ]

• Willemsaard
OK, ik ga ontluchten!

• Tolli
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:11
Willemsaard schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:30:
Toevallig heb ik recent hetzelfde probleem gehad.
Uiteindelijk de debiet schakelaar vervangen, sinds die tijd geen probleem meer.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-12 19:27
Hoi, sinds kort hoor ik bij mijn amber 120 een tikkend geluid 120 hz. Het lijkt erop als wisselaar bevroren is (edit: en dus ook direct na defrost) en op 90 Hz draait dat er of iet resoneert dan wel door de luchtdruk iets klappert. Toevallig iemand al zoiets mee gemaakt?

Het geluid lijkt wel redelijk vanuit midden ventilator te komen. Morgen gaat de kap eraf om maar eens te kijken of er wat lost zit

Het lijkt net of er kleine generator stationair draait.

Voor defrost
https://youtu.be/1e0PbeDjabA

Na defrost
https://youtu.be/UGOs7l6mF_g

[ Voor 20% gewijzigd door Karmusch op 14-02-2025 09:07 ]

• Carboy54
In navolging op eerdere posts hier de werking van de BUH van vannacht om de compressor te helpen na een defrost om snel weer op temperatuur te komen. Buitentemperatuur -3 kamertemperatuur 20 graden. Instellingen graadminuten 25 ivm radiatoren zonder buffer. Het verbruik op jaarbasis is gering en het helpt de iets te kleine warmtepomp in moeilijke omstandigheden. Werking zonder nachtverlaging 24/7 op 20 graden minimaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDEmO_8rDBSLR2wSzPfTtUeEhcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gxahqxl1F5GAX7kpZ2MDlUOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_06PH-XujAUzLKK7xN1Q92c_k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18antLZAlMIfrMQNphkMxuSj.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik tot nu toe 2025 12 kWh. Bij vvw de graadminuten hoger zetten omdat dit trager werkt. De BUH schakelt 2 graden onder TC weer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2025 09:56 ]

• Get!em
  • Niet online
Karmusch schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:31:
Hoi, sinds kort hoor ik bij mijn amber 120 een tikkend geluid 120 hz. Het lijkt erop als wisselaar bevroren is (edit: en dus ook direct na defrost) en op 90 Hz draait dat er of iet resoneert dan wel door de luchtdruk iets klappert. Toevallig iemand al zoiets mee gemaakt?

Het geluid lijkt wel redelijk vanuit midden ventilator te komen. Morgen gaat de kap eraf om maar eens te kijken of er wat lost zit

Voor defrost
https://youtu.be/1e0PbeDjabA

Na defrost
https://youtu.be/UGOs7l6mF_g
Video’s staan op prive

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:50:

Verbruik tot nu toe 2025 12 kWh. Bij vvw de graadminuten hoger zetten omdat dit trager werkt. De BUH schakelt 2 graden onder TC weer uit.
Als je de graadminuten hoger zet bij tragere systemen (vvw, parallelbuffer, etc) dan krijg je toch alsnog dat hij langer op de 90Hz gaat zitten en zo dat deel van het voordeel weghaalt?

Zoals bekend, hier geen werkende BUH meer, maar wel geluidsreductie op 55Hz van 22-8u. Dus hij doet de opwarming na defrost op 55Hz en dus wat trager.
Toch ging het mooi vannacht: bij -2c, slechts 20minuten op 55Hz en dan de rest van de tijd tot volgende defrost op 49Hz. En laatste uur (7-8u )zelfs een 20minuten 42hz. En daarna uit obv geen warmtevraag / thermostaat in woning (nu al 2 uur uit). Voor een 1991 vrijstaand met oud dubbelglas best prima.

• Carboy54
Get!em schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Als je de graadminuten hoger zet bij tragere systemen (vvw, parallelbuffer, etc) dan krijg je toch alsnog dat hij langer op de 90Hz gaat zitten en zo dat deel van het voordeel weghaalt?

Zoals bekend, hier geen werkende BUH meer, maar wel geluidsreductie op 55Hz van 22-8u. Dus hij doet de opwarming na defrost op 55Hz en dus wat trager.
Toch ging het mooi vannacht: bij -2c, slechts 20minuten op 55Hz en dan de rest van de tijd tot volgende defrost op 49Hz. En laatste uur (7-8u )zelfs een 20minuten 42hz. En daarna uit obv geen warmtevraag / thermostaat in woning (nu al 2 uur uit). Voor een 1991 vrijstaand met oud dubbelglas best prima.
Dat klopt maar iedere woning en afgifte is weer anders dus tunen zou ik adviseren

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-12 19:27
Karmusch schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:31:

Voor defrost
YouTube: IMG 9312

Na defrost
YouTube: IMG 9314
heb de fimpjes volgens mij nu wel beschikbaar gesteld, dank voor je opmerking dat ze prive stonden

Volgens mij onbelans in de fan, zelfs het frame/motor trilt helemaal zichtbaar, die houdt het zo geen 15 jaar vol
YouTube: IMG 9318

Dacht deelt dit even of er herkenning was, maar naar analyse is dit niet geheel geod -> via WP online wordt er een ticket bij Itho aangemaakt, dank voor de snelle service ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Karmusch op 14-02-2025 15:16 ]

• Carboy54
Karmusch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:34:
[...]

heb de fimpjes volgens mij nu wel beschikbaar gesteld, dank voor je opmerking dat ze prive stonden

Volgens mij onbelans in de fan, zelfs het frame/motor trilt helemaal zichtbaar, die houdt het zo geen 15 jaar vol

Dacht deelt dit even of er herkenning was, maar naar analyse is dit niet geheel geod -> via WP online wordt er een ticket bij Itho aangemaakt, dank voor de snelle service ;)
Vreemd ken het probleem niet. Het zichtbaar slingeren wel maar dan zonder onbalans. Het is dan ook niet slingeren van de ventilator in dat geval. Wij ondernemen actie 🤗

• shadylog
[...]

Dat scherpe knetteren heb ik ook maar is volgens mij van het ijs dat smelt? Kan dat?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Is het alleen bij een defrost? Dan kan het ook het losbreken van het ijs van de condensor zijn.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Besproken en Opgepakt

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04

[Afbeelding]
Weet je zeker dat deze afbeelding er bij hoort? Deze afbeelding is namelijk zoals de monitoring nu bij mij is. Gaat via myheatpump.com.

• Carboy54
Omebas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Weet je zeker dat deze afbeelding er bij hoort? Deze afbeelding is namelijk zoals de monitoring nu bij mij is. Gaat via myheatpump.com.
Nee maar ik kreeg dit van Itho bij een monitoring van een klant om het systeem te checken.

• hondacb50
  • Nu online
[...]

Heb jij de originele (Chinese?) monitoring werkend dan? Hoe bevalt dat?

Ik hoorde dat dit sterk werd afgeraden maar ben toch benieuwd welke functionaliteit er achter zit en of dit echt zo “risicovol” is.

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen!

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:28
Een paar weken geleden hier al gepost dat we veel last van het geluid van de amber hebben.

Vandaag stond de buurvrouw voor de deur dat zij in haar huis onze warmtepomp de laatste dagen erg goed hoort, vermoedelijk doordat hij bij deze kou veel draait op 90hz.

De warmtepomp staat tussen onze woning en die van haar in. De afstand tussen de woningen is ongeveer zo’n 5-6 meter.

Bo zover betrouwbaar meet ik rond de 55 decibel met mijn telefoon op vollast, het linker dus niet dat de amber kapot is. Zijn er mensen die ervaring hebben het geluid significant te verminderen zonder direct een omkasting van een paar duizend euro te kopen?

• bommer
[...]

Dat zou dus betekenen dat het setpoint (stooklijn) in de modbus (al) zit.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:56:
Een paar weken geleden hier al gepost dat we veel last van het geluid van de amber hebben.

Vandaag stond de buurvrouw voor de deur dat zij in haar huis onze warmtepomp de laatste dagen erg goed hoort, vermoedelijk doordat hij bij deze kou veel draait op 90hz.

De warmtepomp staat tussen onze woning en die van haar in. De afstand tussen de woningen is ongeveer zo’n 5-6 meter.

Bo zover betrouwbaar meet ik rond de 55 decibel met mijn telefoon op vollast, het linker dus niet dat de amber kapot is. Zijn er mensen die ervaring hebben het geluid significant te verminderen zonder direct een omkasting van een paar duizend euro te kopen?
Oh dat is vervelend. Je kan zelf een hokje maken met bijvoorbeeld een zedum (tuintje op het dak, schrijf je dat zo?) en de zijkanten te voorzien van kokosmatten/rollen, die nemen veel geluid. Zorg er wel voor dat je genoeg lucht er doorheen kan trekken

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

Ik heb op marktplaats meerdere opties gevonden voor een omkasting op maat van hout, zou volgens online bronnen zo 10-15 dB moeten schelen (zal m’n ervaring wel delen als ik de kast binnen heb). 250 euro ipv 2000, ik vind het het proberen waard, al is het om mijn buren zichtbaar tegemoet te komen.
Zij hebben ook last van het geluid ‘s nachts, geluidsreductie modus lijkt geen verschil te maken. Het is een geluid dat ik hoor (zie video), ook als hij aan is zonder fan die draait. Je hoort het geluid harder aan de achterkant.
Constante zoem/brom. Iemand een idee wat dit geluid is en hoe we het verminderen? Heb al hoop op die kast maar fijn te weten wat het voor geluid is.
Ik probeer het geluid te delen, wordt vervolgd.

Vervolg: YouTube: 15 februari 2025

De pomp staat met achterkant naar links dichtbij schutting met linkerburen. bovenburen en buren rechts hebben nooit iets gehoord en wij hebben ‘s nachts ook geen last, maar deze buren zitten links van ons, en lijken dus ‘s nachts last te hebben van dit geluid dat van de achterkant van de pomp komt als die aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Hkray op 15-02-2025 14:33 ]

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 14:32
Wat gebruiken jullie om het stroomverbruik van de warmtepomp en BUH uit te lezen? Ik zoek iets wat aan HA is te koppelen en het hoeft niet super exact te zijn dus geen Kamstrup oid. Meer om een idee te krijgen wat hij doet bij welke instellingen (ik heb hem net een week).

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52
aris09 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:24:
Wat gebruiken jullie om het stroomverbruik van de warmtepomp en BUH uit te lezen? Ik zoek iets wat aan HA is te koppelen en het hoeft niet super exact te zijn dus geen Kamstrup oid. Meer om een idee te krijgen wat hij doet bij welke instellingen (ik heb hem net een week).
Hier is een Amber 95 sinds dinsdag operationeel, met dank aan de mannen van dit topic. *O* Ik heb 2 van deze geplaatst om zowel pomp als BUH bij te kunnen houden: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

ps. Ik post als de vorst uit de grond is (dan kan ik het grindbedje nog afmaken) nog wel een plaatje van de setup. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door GerbenBK op 15-02-2025 14:29 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 14:32
Ik zocht eigenlijk iets meer budget, ik heb ook geen ruimte meer in mijn kast. Er bestaat toch klemmen die je over de kabels kan zetten?

Op 90hz hoor ik ook een onprettige brom door bijna mijn hele woning. Het huis is uit 94 en heeft gemiddelde spouwmuurisolatie en HR++ glas. En Ik denk niet dat ik ontspannen zou kunnen slapen als mijn slaapkamer aan de wamtepompzijde zou liggen. Ik krijg er ook een opgelaten gevoel van richting mijn buren. Geluidsreductiemodus heb ik nog niet geprobeerd. Hij staat op bigfoots een heeft een flexibele aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door aris09 op 15-02-2025 14:49 ]

• Ronaldwest
Hkray schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Ik heb op marktplaats meerdere opties gevonden voor een omkasting op maat van hout, zou volgens online bronnen zo 10-15 dB moeten schelen (zal m’n ervaring wel delen als ik de kast binnen heb). 250 euro ipv 2000, ik vind het het proberen waard, al is het om mijn buren zichtbaar tegemoet te komen.
Zij hebben ook last van het geluid ‘s nachts, geluidsreductie modus lijkt geen verschil te maken. Het is een geluid dat ik hoor (zie video), ook als hij aan is zonder fan die draait. Je hoort het geluid harder aan de achterkant.
Constante zoem/brom. Iemand een idee wat dit geluid is en hoe we het verminderen? Heb al hoop op die kast maar fijn te weten wat het voor geluid is.

De pomp staat met achterkant naar links dichtbij schutting met linkerburen. bovenburen en buren rechts hebben nooit iets gehoord en wij hebben ‘s nachts ook geen last, maar deze buren zitten links van ons, en lijken dus ‘s nachts last te hebben van dit geluid dat van de achterkant van de pomp komt als die aan staat.
Ik heb het idee wat wij last hebben van hetzelfde geluid ik hoor het vooral aan de achterkant. Volgens mij komt het van de compressor die erg makkelijk resoneert tussen muren/schutting.

Welke omkasting heb je besteld? En wanneer verwacht je hem er om heen te hebben ben erg benieuwd….

• hondacb50
  • Nu online

Hoe staat de warmtepomp opgesteld? Op de grond? Op een garage? Wat voor veren zitten eronder? Het is goed om te achterhalen of het geluid direct uitgestraald luchtgeluid is of indirect van het mee trillen van andere constructies.

Zie anders ook het volgende topic: Trillingen warmtepomp dempen

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 21:16

@Ronaldwest
Klinkt alsof je warmtepomp vrij krap is voor jouw warmtevraag, als de compressor met dit weer al op 90 Hz moet draaien. Op hoog vermogen maken warmtepompen veel meer geluid.

Mogelijke oplossingen:
- warmtevraag verminderen door veel beter te isoleren (als dit kan, moet dan wel een groot verschil maken)
- geluidsreductiekast (verwacht niet teveel van houten kastjes zonder massa…)
- warmtepomp verplaatsen naar achter in de tuin (dat heb ik hier met een tussenwoning, heel tevreden)

Succes, ik hoop dat je tot een goede oplossing komt voor jou en je buren

@Hkray misschien ook nuttig voor jou.
Is overigens de compressor die je hoort op het filmpje.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Ronaldwest
hondacb50 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Hoe staat de warmtepomp opgesteld? Op de grond? Op een garage? Wat voor veren zitten eronder? Het is goed om te achterhalen of het geluid direct uitgestraald luchtgeluid is of indirect van het mee trillen van andere constructies.

Zie anders ook het volgende topic: Trillingen warmtepomp dempen
Hij staat op de grond op rubberen blokken, maar wel tussen twee muren. Veren lijken me dan niet nodig toch?

• Ronaldwest
Hij draait nu op 61hz maar hij draait vooral in de vroege ochtend op hoge toeren en als hij warm tapwater moet maken/ defrost doet. Met de huidige instellingen (aanvoer rond 31 graden) houdt hij het op 20 graden in huis en ik krijg dit patroon. Lijkt mij best ok toch?

// update nieuwe afbeelding //

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4doPKBmFnhrBNW8dKzBiklvnUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFdc5rCN4GBbQwaKkks2t2DI.jpg?f=fotoalbum_large
SebastiaanPs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:50:
[...]

@Ronaldwest
Klinkt alsof je warmtepomp vrij krap is voor jouw warmtevraag, als de compressor met dit weer al op 90 Hz moet draaien. Op hoog vermogen maken warmtepompen veel meer geluid.

Mogelijke oplossingen:
- warmtevraag verminderen door veel beter te isoleren (als dit kan, moet dan wel een groot verschil maken)
- warmtepomp verplaatsen naar achter in de tuin (dat heb ik hier met een tussenwoning, heel tevreden)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronaldwest op 15-02-2025 15:12 ]

• hondacb50
  • Nu online
Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Hij staat op de grond op rubberen blokken, maar wel tussen twee muren. Veren lijken me dan niet nodig toch?
Kun je misschien een foto maken van de situatie?

Ik heb mijn amber 65 op een garagedak staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXS3W0ubltUJWCRIiESr9YDlrbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQisF5n7yysoYcjnJCl8bNwY.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij is de opstelling als volgt vanaf het dak:

Rubberen matjes - betonnen balken - bigfoots - rubberen dempers - amber.
En uiteraard flexibele slang naar de muur.
De buren bij ons waren helemaal verbaasd hoe stil hij was! Wij hebben ook geen klachten.

• SebastiaanPs
Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:03:
Hij draait nu op 61hz maar hij draait vooral in de vroege ochtend op hoge toeren en als hij warm tapwater moet maken/ defrost doet. Met de huidige instellingen (aanvoer rond 31 graden) houdt hij het op 20 graden in huis en ik krijg dit patroon. Lijkt mij best ok toch?

[Afbeelding]

[...]
Dit is de fan speed, je moet de compressor speed hebben.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Er staat fan speed, is compressor “speed”.

Ventilator draait 400rpm+

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56
aris09 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:45:
Ik zocht eigenlijk iets meer budget, ik heb ook geen ruimte meer in mijn kast. Er bestaat toch klemmen die je over de kabels kan zetten?
Zoek even op tuya in dit topic
Je bedoeld ct klemmen

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 15-02-2025 15:10 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Ronaldwest
Het kopje klopt inderdaad niet, het is wel de compressor die ik daar toon.
Stoker schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:08:
Er staat fan speed, is compressor “speed”.

Ventilator draait 400rpm+

• SebastiaanPs
@Ronaldwest over de bron van het geluid, het lijkt alsof dit de compressor moet zijn. Maar voor de zekerheid enkele vragen: denk je dat het de fan of de compressor is? Waar hoor je het geluid: buiten, binnen, verschilt het per plek in huis? je schreef eerder dat je buitenunit op de grond staat op 20 cm van de gevel. Is je warmtepomp met flexibele leidingen aangesloten? Hoe staat de unit opgesteld, qua muren eromheen etc? Een tekening of foto helpt.

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:07

Hkray

Amber 120 si nov 24

Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb het idee wat wij last hebben van hetzelfde geluid ik hoor het vooral aan de achterkant. Volgens mij komt het van de compressor die erg makkelijk resoneert tussen muren/schutting.

Welke omkasting heb je besteld? En wanneer verwacht je hem er om heen te hebben ben erg benieuwd….
Komend weekend of weekend erop ophalen. Via marktplaats omkasting van douglas hout, waren meerdere makers te vinden voor ongeveer deze prijs, vast ook zelf te maken maar geen tijd en niet handig. Zag er mooi uit (en het proberen waard denk ik). Zal filmen na plaatsing
SebastiaanPs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:50:
[...]

@Ronaldwest

Mogelijke oplossingen:

Dank, zou dan geluid reductie modus op lagere Hz zetten hiervoor uitmaken? Of heeft dat te maken met de fan?

• SebastiaanPs
Hkray schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:15:
Dank, zou dan geluid reductie modus op lagere Hz zetten hiervoor uitmaken? Of heeft dat te maken met de fan?
Dat kan zeker uitmaken!
Het ligt eraan wat de oorzaak van de overlast is. Als het resonantie is (vaak staat ie dan op het dak of op muurbeugels) dan kan het bij specifieke frequenties optreden. Als hij op de grond staat maar dicht op de gevel, dan kan de compressor op hoog vermogen redelijk wat geluid maken. Met veel muren dichtbij is de geluidsdruk dan hoger en is er sneller overlast.
Het kan per merk verschillen wat er gebeurt in geluidsreductiemodi. Vaak worden de fan en en de compressor beperkt. Bij mijn Mitsubishi vooral de fan en in mindere mate de compressor.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
hondacb50 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Heb jij de originele (Chinese?) monitoring werkend dan? Hoe bevalt dat?

Ik hoorde dat dit sterk werd afgeraden maar ben toch benieuwd welke functionaliteit er achter zit en of dit echt zo “risicovol” is.

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen!
Heb m niet verbonden met het thuisnetwerk.

Kan alles zeer nauwkeurig uitlezen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

Wat is dat voor een geluid in dat filmpje, alsof er iemand achter je staat te föhnen.
Nog nooit gehoord.

• Carboy54
[...]

Komend weekend of weekend erop ophalen. Via marktplaats omkasting van douglas hout, waren meerdere makers te vinden voor ongeveer deze prijs, vast ook zelf te maken maar geen tijd en niet handig. Zag er mooi uit (en het proberen waard denk ik). Zal filmen na plaatsing

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcx_ZGlUe3VYBHvPLdAwu7Rhc2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOrbhKuGsgrDYUinNmH8oEJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ5ZVZJ2juH4xTPUyPF50EOuM7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUe85tjcyZ8ifJ3vkF6Iv2AC.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
[...]

[...]

Voor de echte Timmerman 🤗

[ Voor 40% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2025 18:44 ]

• timpel_800
Heeft alleen iets erboven (ook massa door de aarde en plantjes) ook al effect?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Get!em
  • Niet online
[...]

Heb even gemist of je een 95 of 120 hebt.

De brom van de compressor is bij ons ook goed te horen. Onder bepaalde omstandigheden komt het geluid in de keuken uit boven het geluid van de waterkoker, als de 90Hz bereikt is. Warmtepomp staat bij ons achter de muur waar bij ons het kookgedeelte zit, zonder raam. Geluid is aan achterkant significant harder dan aan voorkant van Amber.

Ik draai ‘s nachts op 55Hz met geluidsreductie. Dat is voor mezelf nog net acceptabel, maar hoorbaar als ik in bed lig. Ik merk dat ik er iets onrustiger door slaap. Bed zit boven de keuken en hoofdeinde boven de muur waar warmtepomp staat.

Huis bouwjaar 1991, dus geluidsisolatie ook niet optimaal. Ik hoor voorbijrijdende auto’s ook, terwijl slaapkamer aan achterzijde woning zit.

Het is bij mij ook vooral de compressor geluid via de lucht en niet een trilling via de muur.
Ook het scherpe knetteren op hogere frequenties al vaker genoemd. Deels is dat weg sinds BUH afgeschakeld is, maar compressor deel is er nog.

Het valt bij mij niet onder overlast. Buren klagen ook niet, ze vinden het zelfs relatief stil meestal, behalve als hij op 90Hz draait en ze net hun voordeur uitkomen (uitblaas gaat op 3meter zijwaarts en 5,5m voorwaarts naast hun voordeur). Hun warmtepomp maakt op de piekmomenten minder geluid, maar op de langduriger halvekracht maakt die iets meer geluid (Remco). Dus ze weten wat t is.

• Ronaldwest
SebastiaanPs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:12:
@Ronaldwest over de bron van het geluid, het lijkt alsof dit de compressor moet zijn. Maar voor de zekerheid enkele vragen: denk je dat het de fan of de compressor is? Waar hoor je het geluid: buiten, binnen, verschilt het per plek in huis? je schreef eerder dat je buitenunit op de grond staat op 20 cm van de gevel. Is je warmtepomp met flexibele leidingen aangesloten? Hoe staat de unit opgesteld, qua muren eromheen etc? Een tekening of foto helpt.
Hierbij een tweetal foto’s. Het geluid is in de uitbouw en het trappenhuis hinderlijk hoorbaar. In de slaapkamer en woonkamer is het minder hoorbaar, doordat het trappenhuis er tussen zit denk ik.

De buurvrouw geeft aan dat ze het vooral boven goed hoort alsof er een ventilator draait. Haar huis staat 3 meter achter de schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dK8pmWMFHioete6b3Mpy_C2pSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaiUCMtlja5pxcdAlrIk0rs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVnON25I2hZvQ1asZaMNy1tMkYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1qvoRpbZpp2pcXsfSHYJqMW.jpg?f=fotoalbum_large

• Justron
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:46
Heren,

Ik lees al een poosje mee in dit topic en ook bij mij is gister een Amber 65 geplaatst. Met 100 ltr buffervat paralell en na het buffervat een circulatiepomp. Ik heb een hoekhuis van 1952 die redelijk geisoleerd is.Het afgiftesysteem is 30m2 vloerverwarming en boven 4 radiatoren. Mijn gasverbruiik voor 2024 was 1680 M3 inclusief douchen, Ik vermoed dan rond de 1400 voor alleen verwarming. Dit is fors, dat weet ik maar dat is nou eenmaal zo.

Ik heb een vloerverdeler met pomp omdat ik de radiatoren boven nog niet genoeg aangepast voor ltv.

Ik begin echter te vermoeden dat het vermogen te laag is. Tot vroeg in de middag haalde de warmtepomp z'n setpoint niet omdat de sensor na de pomp zat, deze heb ik verplaatst naar voor de pomp en toen ging de temperatuur van het water omhoog. Deze haalde z'n setpoint, begon terug te moduleren en draaide de rest van de middag door op ongeveer 1100/1200 watt. Tot het einde van de middag, toen begon de temperatuur te zakken, de pomp begon weer op meer vermogen te draaien en sindsdien draait deze weer constant op 90Hz en haalt deze z'n setpoint niet. Ik gebruik geen stooklijn en heb de temperatuur vast op 50 graden.
De warmtepomp haalt echter 39 a 40 waarna er een defrost komt en de temperatuur weer richting 35 graden gaat.

Edit: De pomp van de amber draait op gemiddeld en de circulatiepomp op de lage stand.

Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Het is nu rond het vriespunt maar weet niet wat ik moet verwachten als het echt kouder wordt. De installateur heeft geen berekening gedaan maar op basis van gevoel/ervaring deze pomp aangeraden. Ik twijfelde al een beetje of dit zou kloppen omdat als ik de koevlaas formule gebruik kom ik op 6,78 uit wat de warmtepomp bij -10 zou moeten kunnen leveren als ik me niet vergis.

ik zie een hoop kennis op dit forum voorbij komen en vraag me dan ook af wat jullie vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qheltjw8cau-zpT4RFxAJ7NQ2Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G92iOU6zuZRnMcF9PkRevKnb.jpg?f=fotoalbum_large

• SebastiaanPs
Ronaldwest schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Hierbij een tweetal foto’s. Het geluid is in de uitbouw en het trappenhuis hinderlijk hoorbaar. In de slaapkamer en woonkamer is het minder hoorbaar, doordat het trappenhuis er tussen zit denk ik.

De buurvrouw geeft aan dat ze het vooral boven goed hoort alsof er een ventilator draait. Haar huis staat 3 meter achter de schutting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto’s lijkt het alsof er warmtepomp minimaal 3 wanden heeft op vrij korte afstand: de muur, de lamellen aan de zijkant en de schutting. Ik weet niet wat er aan de vierde zijde staat, maar met zoveel wanden op korte afstand krijg je een grotere geluidsdruk en sneller geluidsoverlast.

Zie bijv p8 van het white paper over geluid van Mitsubishi Electric hier.
En deze tekst van de Mitsubishi website:
Natuurlijk speelt de omgeving waarin een warmtepomp staat een grote rol. Een lege, holle kamer kan het lawaai versterken door galm, terwijl geluid van een buitenunit op een dak zich verspreidt en minder waarneembaar is. Correcte plaatsing is dus van cruciaal belang!

In dit geval kan ik 2 opties bedenken:
1) warmtepomp verplaatsen naar een plek met minder wanden in de nabijheid
2) wanden aanpassen zodat deze minder weerkaatsen (begroeiing, anders? weet niet of anderen ervaring hebben?)

• Eijsbeer
  • Laatst online: 21:49
Justron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:10:
Heren,

Ik lees al een poosje mee in dit topic en ook bij mij is gister een Amber 65 geplaatst. Met 100 ltr buffervat paralell en na het buffervat een circulatiepomp. Ik heb een hoekhuis van 1952 die redelijk geisoleerd is.Het afgiftesysteem is 30m2 vloerverwarming en boven 4 radiatoren. Mijn gasverbruiik voor 2024 was 1680 M3 inclusief douchen, Ik vermoed dan rond de 1400 voor alleen verwarming. Dit is fors, dat weet ik maar dat is nou eenmaal zo.

Ik heb een vloerverdeler met pomp omdat ik de radiatoren boven nog niet genoeg aangepast voor ltv.

Ik begin echter te vermoeden dat het vermogen te laag is. Tot vroeg in de middag haalde de warmtepomp z'n setpoint niet omdat de sensor na de pomp zat, deze heb ik verplaatst naar voor de pomp en toen ging de temperatuur van het water omhoog. Deze haalde z'n setpoint, begon terug te moduleren en draaide de rest van de middag door op ongeveer 1100/1200 watt. Tot het einde van de middag, toen begon de temperatuur te zakken, de pomp begon weer op meer vermogen te draaien en sindsdien draait deze weer constant op 90Hz en haalt deze z'n setpoint niet. Ik gebruik geen stooklijn en heb de temperatuur vast op 50 graden.
De warmtepomp haalt echter 39 a 40 waarna er een defrost komt en de temperatuur weer richting 35 graden gaat.

Edit: De pomp van de amber draait op gemiddeld en de circulatiepomp op de lage stand.

Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Het is nu rond het vriespunt maar weet niet wat ik moet verwachten als het echt kouder wordt. De installateur heeft geen berekening gedaan maar op basis van gevoel/ervaring deze pomp aangeraden. Ik twijfelde al een beetje of dit zou kloppen omdat als ik de koevlaas formule gebruik kom ik op 6,78 uit wat de warmtepomp bij -10 zou moeten kunnen leveren als ik me niet vergis.

ik zie een hoop kennis op dit forum voorbij komen en vraag me dan ook af wat jullie vinden.

[Afbeelding]
Ik ben mij aan het oriënteren op een WP en kan dus niet uit ervaring spreken, maar het lijkt me dat je WP te licht is. Ik zat vorig jaar op 1200 m3 en zou op een 95 uitkomen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
Heren,

[Afbeelding]
Je hebt een te kleine pomp. Met 1400 m3 kom je volgens Koelvaas op 6,7 kW bij -10.

De Amber 65 haalt dat niet. Zie de onderstaande waardes wat de Amber 65 en 95 kan leveren.

Bij 35 graden:
Vollast A7W35: 6,8kW(65) 9,5kW(95)
Vollast A-7W35: 4.3kW(65) 6.3kW(95)

Bij 55 graden:
Vollast A7W55: 6.1kW(65) 8.5kW(95)
Vollast A-7W55: 3.9kW(65) 5.7kW(95)

Tltr: je had minstens een 95 moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 15-02-2025 23:56 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• timpel_800
Heren,

[Afbeelding]
Ik heb een test gedaan met alles hetzelfde maar de pomp op laag ipv medium (waar hij normaal op straat) en toen koelde het huis af. Ondanks alles hetzelfde, dus stooklijn etc
Dus probeer voor nu even je pomp op medium te zetten. Misschien helpt het voor nu

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:00
Impossibl3 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:51:
[...]
Je hebt een te kleine pomp. Met 1400 m3 kom je volgens Koelvaas op 6,7 kW bij -10.

De Amber 65 haalt dat niet. Zie de onderstaande waardes wat de Amber 65 en 95 kan leveren.

Bij 35 graden:

Bij 55 graden:

@Justron

Inderdaad had het juiste advies een maatje groter geweest, maar tenzij je hierop de installateur kan aanspreken helpt dat je nu niet verder nu de unit er al staat.

Zoals hier al vaker gemeld, dit zijn lastige temperaturen. Je verlies 20% van de capaciteit aan defrosts, bij -2oC kan je meer capaciteit hebben, maar idd. denk ik dat je onder de -2oC in de problemen gaat komen.

Ik vermoed dat de WP 55oC water moet maken om jouw sensor op 50oC te krijgen (sensor zit achter het buffervat). Je kunt je setpoint eens op 40oC zetten en kijken of hij die wel haalt. Je radiatoren worden dan minder warm, maar je WP krijgt het makkelijker. Of 5oC temperatuurverschil (40-35) genoeg is voor menging op je vloerverdeler zul je moeten uitproberen.

Idealiter ga je met je setpoint richting de 35oC. Veel tweakers kiezen voor een opzet zonder parallele buffer en zonder mengverdeler op de vloerverwarming.Met beide maak je immers een temperatuursprong. Liever gebruik je de warmte direct uit je WP. Je kunt dan 10% aan capaciteit winnen. Hoe belangrijk is die 55oC op je radiatoren?

Maar zoals je nu al merkt, jouw vat komt richting die 35-40oC en je hebt onvoldoende capaciteit om deze weer op te warmen (een 50L vat van 35 naar 55oC te brengen zou meer dan een kWh kosten en die heb je niet over). Dus ook dan kom je dus capaciteit tekort. Dus je komt er niet onderuit je elektrisch element in de Amber (BUH) aan te sluiten en instellen dat deze bijspringt als je je setpoint niet haalt, deze geeft 3kWh aan warmte op koude dagen. Dit is puur elektrisch, dus met een COP van 1. Maar ondanks jouw kleinere WP denk ik dat het (extra) jaarverbruik toch mee kan vallen. Met 4,3/6,7=dek je 65% van het gevraagde max-vermogen af. In de tabel zie je dat je dan 5-6% van het jaarvermogen tekort komt. Dat betekent weer dat 5-6% van jouw 1400m3 door het elektrisch element geleverd wordt, 5,5% x 1400m3 x 9,77kWh/m3= 750kWh. Dit zou met je warmtepomp bij koude temperaturen met een COP van 3 zo'n 250kWh hebben gekost, puur elektrisch kost dit 750kWh. Je bent dan 500kWh duurder uit, dus eur125/jaar.

Zolang je op 55oC draait zul je 7% tekort komen en 970kWh elektrisch moeten bijstoken, dus eur160/jaar, Overigens is deze tabel het 10j gemiddelde over Nederland. Met oplopende buitentemperaturen kan het iets gunstiger uitpakken.

Die eur125 kun je misschien nog overheen komen, maar je WP draait lange runs op 90Hz. De unit zal dit technisch wel aankunnen, maar je dtaat wel de hele dag herrie te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE_pxZU2h4Rg7C2ImAlCTqHZaDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPNxjtE03f5sUWl425mu15Zo.png?f=fotoalbum_large
https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/

[ Voor 34% gewijzigd door tonwes99 op 16-02-2025 07:26 ]

• SebastiaanPs
@Justron
Ik zou de installateur gewoon melden dat je het niet warm krijgt in huis ondanks het op max vermogen draaien van het unit. En vriendelijk verzoeken om de unit te wisselen voor een groter model. Blijkbaar klopte zijn “gevoel”/“ervaring” niet - hij heeft je gewoon niet goed geholpen en moet dat corrigeren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:46
Bij @Justron zou denk ik wel een upgrade van de radiatoren nodig zijn… gezien dat gasverbruik en wat er dus nodig is aan vermogen: mogelijk lastig bij zelfs 45 graden Ta

Wat betreft de te kleine machine: gister geplaatst door installateur… is dit het advies van de installateur geweest? Het zou hem bekend moeten zijn dat amber 65 maar 4kW kan.

Maar ook bij 0 graden, wanneer je al 2/3e van max nodig hebt waarbij het buiten de lastigste temperatuur is voor warmtepompen om effectief vermogen te leveren is de machine waarschijnlijk te klein.

De berekening van @tonwes99 voor 900kWh bijstook is onacceptabel veel…

Dus absoluut terug naar de installateur voor andere machine.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Heren,

Bij 1680 m³ komt Koevlaas op 8 kW WP vermogen uit, waardoor een Amber 120 (ca 7.5 kW bij zware vorst) al krap zou zijn.
Een Amber 65 levert slechts 4 kW bij -10....

Hoe ben je ertoe gekomen om zo'n kleine WP aan te schaffen?

Overigens zou ik me over het afgiftesysteem ook zorgen maken. Normaliter wordt voor VVW maximaal 100 W/m² aangehouden, maar dan kun jij op de bgg grond (zijn daar echt geen radiatoren meer?) slechts 3 kW kwijt, terwijl het gebruikelijk is om daar het grootste deel van het vermogen kwijt te raken.

Heb je geen gasverbruikcijfers van een aantal koude dagen, wat je terug kunt rekenen naar -7 of -10?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:51:

Bij 35 graden:

Bij 55 graden:

Zoals uit jouw data hierboven blijkt is die ook te krap. Zeker omdat @Justron een erg beperkt afgiftesysteem heeft voor zijn vermogen en ook nog een mengverdeler heeft. Hij zal daardoor op hoge watertemperaturen moeten draaien, waardoor een Amber 95 nog maar zo'n 6 kW heeft.
In dit geval was het juiste advies (als je een Amber wilt) echt de Amber 120, plus, voor zover ik dat nu met de beperkte data kan inschatten, een upgrade van het afgiftesysteem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 112 ... 134 Laatste