Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:14
Carboy54 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:48:
[...]
Wij hebben het bij @Johannos zo geïnstalleerd en dat werkt naar behoren.
@Carboy54 kun jij dan ophelderen/toelichten, als één zone met stooklijn op 50oC staat, en een tweede zone met mengklep bijmengt naar 30oC, hoe kan je dan Tc op 35oC krijgen?

Dit haal ik niet uit de documentatie,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89C8ms34coRh6QvCzseBFW4XX_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHcOZVASle7pPaFfirieXPAr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:50
tonwes99 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:01:
[...]

@Carboy54 kun jij dan ophelderen/toelichten, als één zone met stooklijn op 50oC staat, en een tweede zone met mengklep bijmengt naar 30oC, hoe kan je dan Tc op 35oC krijgen?

Dit haal ik niet uit de documentatie,

[Afbeelding]
Dit wordt gemeten door TV1 en TV2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EONh7svGW1fOx4hAs1rwd6NAu8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X8GelOvvzQc8H8UedV65oMo8.jpg?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Dit wordt gemeten door TV1 en TV2:

[Afbeelding]
Dit is precies mijn vraag. Zoals ik het begrijp meten Tv1 en Tv2 de watertemperatuur. Als de ene op 50oC staat, en de andere (met mengklep) op 30oC, dan heeft de WP toch geen andere keus dan water van 50oC te maken? De WP weet immers niet of het 50oC circuit wel of geen warmte nodig heeft.

Waar zit mijn denkfout? Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Dit is precies mijn vraag. Zoals ik het begrijp meten Tv1 en Tv2 de watertemperatuur. Als de ene op 50oC staat, en de andere (met mengklep) op 30oC, dan heeft de WP toch geen andere keus dan water van 50oC te maken? De WP weet immers niet of het 50oC circuit wel of geen warmte nodig heeft.

Waar zit mijn denkfout? Thnx
Zolang thermostaat in de HTV zone hogere temperatuur vraagt maakt de Amber dus bv 50 graden en wordt in Zone 1 dit terug gemengd naar bv 30 graden. Als de thermostaat van zone 2 af slaat maakt de Amber 30 graden voor zone 1

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Zolang thermostaat in de HTV zone hogere temperatuur vraagt maakt de Amber dus bv 50 graden en wordt in Zone 1 dit terug gemengd naar bv 30 graden. Als de thermostaat van zone 2 af slaat maakt de Amber 30 graden voor zone 1
Aha, hebbes, ik had niet door dat er voor de 2e temperatuurzone ook aansluitstrips voor een 2e thermostaat aanwezig was.

Enkele tweakers hebben wat problemen gehad met het mengventiel, de Itho aanbeveling was incorrect (was klep, geen regelventiel). Wat zijn de voor/nadelen van een 2-zones met een "gewone" vvw verdeler met thermostaatkraan en pomp. Ik begrijp dat je dan een vaste TV1 hebt, immers, de thermostaatkraan staat vast op bijvoorbeeld 30-35oC, als vvw vraagt gaat vaste stooklijn Tv1 aan, zeg op 35oC, als TV2 vraagt gaat stooklijn 2 aan, zeg 50oC, de vvw draait nog steeds op 35oC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KDN5JL68ofDTlcYZB_wRS7vnBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpcHx4T75oQJrzy8Ln0kos6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 11:34
Excuses voor de late reactie, weinig thuis geweest. Dank voor het meedenken!
isalenedean schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:09:
[...]
@toilet duck Heb je naast je boiler ook een serieel vat van bijvoorbeeld 50 of 100 liter.
Kans is groot dat de retour van de boiler hier doorheen gaat.
Dus na de SWW run, zit dat vat vol met heet water, als dan de klep op cv gaat, pompt hij gelijk dat water door je systeem met als gevolg TC skyhigh, pomp gaat weer uit….
Oplossing is de retour van de boiler na het vat aan te sluiten en zorgen dat die hydraulisch is gesloten.
Dit lijkt inderdaad de situatie. Vraag is: kan het kwaad zoals de setup nu is? Ik krijg van mijn installateur terug dat er altijd wat warm water naar de TC loopt na de TW cyclus.
Stoker schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Oké. Dan is dat niet het probleem. Post eens wat foto’s van je installatie, misschien zit idd het hydraulisch niet goed aangesloten @Carboy54 @isalenedean
Hierbij enkele foto's, geeft dit nog nieuwe inzichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4vroOLeR5WCqMRk5t64TfafP1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC2tN3Kv6VZBsduUDXOTjezV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MGJJOKV-zuM-eNkoFyQ5kUkbBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPzUF4BAwq5aPemsMtPoefyd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve84ZFYrA1IADmbgQ69WW9VpU-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3yXcyhN5vB8oVZhl3VAs7V0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:48
Dit lijkt wel een bingo.., kan het niet helemaal goed zien.. Dus; het water gaat VIA het vat naar de warmtepomp?

Dat moet niet. retourwater uit het wpv vat moet direct op de retour naar de Amber aangesloten worden en zeker niet vermengt worden met het water in het buffervat.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
toilet duck schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:54:
Excuses voor de late reactie, weinig thuis geweest. Dank voor het meedenken!
[...]
Dit lijkt inderdaad de situatie. Vraag is: kan het kwaad zoals de setup nu is? Ik krijg van mijn installateur terug dat er altijd wat warm water naar de TC loopt na de TW cyclus.
Als er maar één leiding van je buffervat naar je wp loopt, dan heeft hij idd het buffervat in de gezamelijke retour geplaatst. Dit geeft drie problemen,
- Je warmt 60-90L op van 35 naar 60oC. Deze warmte win je later wel weer terug in CV, maar dan gebruik je wel onnodig een slechte COP. Zeg 2,5kWh aan warmte met een COP van 3 ipv 4 kost 0,2kWh extra. Als je 1x/dag je vat opwarmt valt dit mee (75kWh/j), als je geen klokprogramma draait en je sww-vat 3-4x/dag bijwarmt, dan begint het op te lopen tot 200-300kWh/j
- Je WP heeft er problemen mee als er warmer water ingaat dan je setting
- Je kunt de WP niet gebruiken om te koelen, want na iedere sww-run pomp je heet water je vloer in

Kortom, je installateur had het anders moeten aansluiten (of dit alsnog doen).

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 14-03-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Als er maar één leiding van je buffervat naar je wp loopt, dan heeft hij idd het buffervat in de gezamelijke retour geplaatst. Dit geeft drie problemen,
- Je warmt 60-90L op van 35 naar 60oC. Deze warmte win je later wel weer terug in CV, maar dan gebruik je wel onnodig een slechte COP. Zeg 2,5kWh aan warmte met een COP van 3 ipv 4 kost 0,2kWh. Als je 1x/dag je vat opwarmt valt dit mee (75kWh/j), als je geen klokprogramma draait en je sww-vat 3-4x/dag bijwarmt, dan begint het op te lopen tot 200-300kWh/j
- Je WP heeft er problemen mee als er warmer water ingaat dan je setting
- Je kunt de WP niet gebruiken om te koelen, want na iedere sww-run pomp je heet water je vloer in

Kortom, je installateur had het anders moeten aansluiten (of dit alsnog doen).
Plus een vvw vindt 65 graden niet echt fijn en buiten het stookseizoen wil je überhaupt geen. verwarming. Zeer inefficiënt en wederom Bingo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
@Stoker @Carboy54 @tonwes99 Volgens mij zijn jullie het in elk geval allemaal met elkaar eens.

Voor zover ik kan zien klopt jullie conclusie. Er gaan 2 sleuven door het witte U profiel naar de buiten-unit; 1 vanaf het buffervat en 1 naar de driewegklep. Zie ook onderstaande foto ter aanvulling - dit is een close-up van wat er op de eerdere foto's achter de flessen wasmiddel gebeurt.

Kan ik nog ergens anders een detailfoto van maken om eea verder te verduidelijken of is er verder geen twijfel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv6YKVCQu8v1BZzfJYOhziY5GLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTs23oDVpr2yw2D4MC81RZlz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
toilet duck schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:08:
@Stoker @Carboy54 @tonwes99 Volgens mij zijn jullie het in elk geval allemaal met elkaar eens.

Voor zover ik kan zien klopt jullie conclusie. Er gaan 2 sleuven door het witte U profiel naar de buiten-unit; 1 vanaf het buffervat en 1 naar de driewegklep. Zie ook onderstaande foto ter aanvulling - dit is een close-up van wat er op de eerdere foto's achter de flessen wasmiddel gebeurt.

Kan ik nog ergens anders een detailfoto van maken om eea verder te verduidelijken of is er verder geen twijfel?

[Afbeelding]
Duidelijk, de ene is de aanvoer, die gaat correct naar de driewegklep. Deze leiding klopt.
De andere is de retour. Hier hoort de buffer en de retour-sww samen te komen. Dit klopt niet.
Draait al je verwarming op dezelfde temperatuur? En… hoeveel liter zit hierin? Misschien kan je buffer er wel tussenuit, alle problemen in 1x opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toilet duck
tonwes99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Duidelijk, de ene is de aanvoer, die gaat correct naar de driewegklep. Deze leiding klopt.
De andere is de retour. Hier hoort de buffer en de retour-sww samen te komen. Dit klopt niet.
Draait al je verwarming op dezelfde temperatuur? En… hoeveel liter zit hierin? Misschien kan je buffer er wel tussenuit, alle problemen in 1x opgelost.
Dank voor de bevestiging. De verwarming draait allemaal op één zone. Alle verwarming wordt aangestuurd door de pomp. Op de slaapkamers wordt warmteafgifte beperkt met radiatorknoppen. Ik weet niet hoeveel liter er in het buffervat zit.

Ik heb voor nu jullie feedback met de installateur gedeeld. Hij gaat ernaar kijken dus ik vertrouw erop dat hij met de juiste oplossing komt.

Nogmaals dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
toilet duck schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Dank voor de bevestiging. De verwarming draait allemaal op één zone. Alle verwarming wordt aangestuurd door de pomp. Op de slaapkamers wordt warmteafgifte beperkt met radiatorknoppen. Ik weet niet hoeveel liter er in het buffervat zit.

Ik heb voor nu jullie feedback met de installateur gedeeld. Hij gaat ernaar kijken dus ik vertrouw erop dat hij met de juiste oplossing komt.

Nogmaals dank allemaal!
Het gaat niet over de liters in het buffervat maar de liters in je verwarmingssysteem, het "open systeem", zonder dat er radiatorknoppen dicht kunnen, en zonder dat er een losse thermostaatknop (dus pomploos) of naregelingen op je vloerverdeler zit. Voor een Amber95 moet dit 95 liter water zijn, dan mag je vat ertussenuit. Eigenlijk is het vaak iets gunstiger, met een vloerverwarmings-systeem kun je meer warm water uit je vloer halen, wan na één rondje warmt het water vanzelf weer op. En je hebt een sww-vat en je kunt de Amber zeggen dat indien de vloer niet voldoende warm water oplevert voor een defrost, dat hij dan voor het restant het sww-vat mag gebruiken.

Als hoofdverwarming aangelegde vloerverwarming heeft 1 liter water per m2 verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
toilet duck schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Nogmaals dank allemaal!
Je radiatoren kunnen dicht, als de vloer voldoende inhoud heeft 95L, dan kan buffer achter wegen blijven.
Radiatorknoppen zijn een vorm van naregelen.

Sommige mensen rekenen met een bepaalde warmte afgifte per m2, denk er om dat een warmtepomp een minimaal debiet heeft wat rondgepompt moet kunnen worden. (Zgn ontwerp debiet) ook al kun je het minimale vermogen gemakkelijk kwijt, dan nog moet je om flow storingen te voorkomen voldoende inhoud in liter hebben.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18
timpel_800 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:14:
Hier in Flevoland geen enkele defrosts de afgelopen tijd hoor. Maar ik draai dan eigenlijk alleen overdag. Zodra de zon schijnt en de panelen opwekken zet ik de thermostaat omhoog en gaat de temperatuur langzaam naar de 22,5 graden, om 16.30 gaat de thermostaat naar 20 graden en koelt het huis langzaam af tot de volgende ochtend. Ik ben alvast aan het oefenen voor als het salderen eraf gaat :)
Ik doe zoiets via Home Assistant, met de volgende condities:
- Het is na 15:00
- Ik heb een overschot van minimaal 1 kW
- In het komende uur verwacht ik ook een overschot van 1 kW
- De komende nacht wordt het 5 graden of minder
- De WP is minimaal 45 minuten uit

Als er aan al deze voorwaarden is voldaan geef ik de virtuale HA thermostaat een zwieper naar 23 graden.

De voorwaarden heb ik in een template boolean helper:
{{
(
now().hour >= 15
)
and
(
states('sensor.power_consumption_minus_production') | int <= -1
)
and
(
(states('sensor.energy_next_hour') | float) + (states('sensor.energy_next_hour_2') | float) > 1
)
and
(
(states('sensor.forecast_templow') | float) < 5
)
and
(now() - states.binary_sensor.ithodaalderop_heating_switch.last_changed).total_seconds() > 2700
}}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Plus een vvw vindt 65 graden niet echt fijn en buiten het stookseizoen wil je überhaupt geen. verwarming. Zeer inefficiënt en wederom Bingo.
Wederom de handtekening van de mij bekende installateur… :( :+

Zelfde fouten, zelfde materialen, zelfde wijze van leidingen en beugelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:09

timpel_800

Amber 65

Hij is wel consequent 😅

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Kunnen wel een praatgroepje maken met alle klanten van deze installateur….

Idiote is, de installateur wordt tig keer genoemd in het LW warmtepomp topic, bij de zonnepanelen topics en zelfs bij zonneboiler en ventilatie topics. Allemaal met positieve opmerkingen. O.a. ook bij elga ace topics ook. De bekende BarryH van die topics was zelfs een van de eerste.

[ Voor 65% gewijzigd door Get!em op 15-03-2025 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:26:

Idiote is, de installateur wordt tig keer genoemd in het LW warmtepomp topic, bij de zonnepanelen topics en zelfs bij zonneboiler en ventilatie topics. Allemaal met positieve opmerkingen. O.a. ook bij elga ace topics ook. De bekende BarryH van die topics was zelfs een van de eerste.
Niet alle monteurs van het desbetreffende bedrijf hoeven slecht te zijn. Maar het geeft wel te denken.

En jammer dat een goede techniek zo in een slecht daglicht komt. En het kost heel veel moeite om de acties van zo’n slecht bedrijf /monteur weer ongedaan te maken.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wickie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-05 15:22
hoi en welkom. Tweakers is een discussieforum en nooit bedoeld als werkspot.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
Een vraag: van de geluidswaarden zijn er verschillende modi, onder andere een geluidsarme waarbij het vermogen tot 70-80% wordt beperkt. De Lwa komt dan op 58dB voor de amber 95. Is dit een modus die permanent ingesteld kan - en dus zo overgenomen kan worden op de WPAC geluidsberekeningen voor de vergunningaanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Niet alle monteurs van het desbetreffende bedrijf hoeven slecht te zijn. Maar het geeft wel te denken.
Ik heb er meer dan 5 over de vloer gehad en heb ze elk op de vingers moeten kijken….

De laatste keer was wel t ergst, adviseerde hij doodleuk een Taanvoer van 60c naar buffer met een mengregeling. Dat zou extra zuinig zijn. Is ook geadviseerd aan een andere Tweakers hier in topic.
En jammer dat een goede techniek zo in een slecht daglicht komt. En het kost heel veel moeite om de acties van zo’n slecht bedrijf /monteur weer ongedaan te maken.
Kost veel moeite. Zit ondertussen al weer weken zonder BUH, halve update en de vervelende S03 storing die vrijwel elke dag terugkomt. Meerdere mailtjes en telefoontjes er achteraan geweest al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03:28
Wij hebben momenteel nog een oude t20 radiator hangen op onze slaapkamer en heb hier een mooie jaga voor kunnen scoren op mp van 180 lang bij 60 hoog.
Nu vraag ik me enkel wel af die oude radiator bevatte meer water inhoud als de nieuwe jaga natuurlijk ga ik hier drek mischien iets van merken ?
We hebben verder rond de 50m2 vloerverwarming welke voldoende inhoud zou moeten hebben voor de Amber 65 en 1 kleine radiator inderdaad e badkamer 50x50 t10 en een jaga op dochter haar slaapkamer van 80x95 heb geen buffervat of dergelijke.
Zou die radiator weghalen een probleem kunnen geven met de inhoud van het systeem ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Als jou vvw in het beton ligt niet. Mijn amber stond alleen op 45m2 vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Stoker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:15:
Als jou vvw in het beton ligt niet. Mijn amber stond alleen op 45m2 vvw.
Vvw ligt idd in de betonnals hoofdverwarming met grote diameter leiding groter als normaal inwendig volgens mij 18mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
camel1987 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:31:
[...]
Vvw ligt idd in de betonnals hoofdverwarming met grote diameter leiding groter als normaal inwendig volgens mij 18mm
Denk dat de consensus is datageneratie wel goed gaat. Meer dan 16mm vvw telt hard aan, natte vvw betekent dat je water wat bijwarmt na het eerste rondje, dus ook extra liters. Heb je sww? Dan kun je de Amber zo instellen dat hij in geval van nood daaruit trekt.en.. stond die radiator altijd open? Met een thermostaatknop mocht je hem eigenlijk al niet meerekenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@tonwes99

Heb nog geen sww vat ben nog in twijfel wat hiermee te doen maar dat komt er nog wel een keer aan mits er genoeg ruimte is.
Die radiator stond wel altijd open of iets geknepen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Carboy54
Leuke impressies op de ISH beurs in Frankfurt opgedaan vandaag met veel nieuwe fraaie R290 warmtepompen en fancoils uit met name Azië samen met @Stoker . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV1sJfs4apgrUSFRSkIEdPIvggM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkNGTw9sXhM5sEilcLV3H3ZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL2ZOseyRgq-HCr11cl0CP9NEC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORL94dyFE952ZUfyfk95RUYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Art99p4aMjhvddjEOzcizOM_fhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZXL86fztCQA5ZcVxWF3sruN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsj2jW-j_KxMXfrr4hzJDsNSArw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udVkIQqaLOoNlE3qmPYwMuje.jpg?f=fotoalbum_largeMorgen nog een dag voor de boeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 17:14
Carboy54 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Wij hebben het bij @Johannos zo geïnstalleerd en dat werkt naar behoren.
Inderdaad en het werkt heel goed. Mijn vloer in de woonkomer mag niet warmer worden dan 27 graden maar die in de keuken wel. Ik heb een schema toegevoegd van mijn systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5knYsNt0xtvYMTkhpbJInRe6eI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNJfIUKOZySrr3kcZ7KgTBAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg5rH07YAMB5WDRmp_q4wiohixk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ohnm6vjWZjMvpUxG9QTu5iaq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:09
Johannos schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Inderdaad en het werkt heel goed. Mijn vloer in de woonkomer mag niet warmer worden dan 27 graden maar die in de keuken wel. Ik heb een schema toegevoegd van mijn systeem.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen, Johannos. Mag ik vragen wat voor mengklep je hebt bij het 27 graden stuk? Het lijkt of deze niet geregeld is met een servo, maar gewoon passief op 27 graden? Zou het ook mogelijk zijn om de pomp in de uitvoerleiding naar de klep te zetten en deze aan te sluiten op p2. Zo draait de happy flow (alleen tv1) zonder pomp(+weerstand) en zal deze alleen aangaan bij de extra bijverwarming tv2? Wat denk ji?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Voscovic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Bedankt voor het delen, Johannos. Mag ik vragen wat voor mengklep je hebt bij het 27 graden stuk? Het lijkt of deze niet geregeld is met een servo, maar gewoon passief op 27 graden? Zou het ook mogelijk zijn om de pomp in de uitvoerleiding naar de klep te zetten en deze aan te sluiten op p2. Zo draait de happy flow (alleen tv1) zonder pomp(+weerstand) en zal deze alleen aangaan bij de extra bijverwarming tv2? Wat denk ji?
Vroeg mij ook af of je een 2-zonesysteem kon maken met een “gewone” vloerverdeler met pomp en thermostaatkraan (in plaats van bestuurde kleppen en een extra pomp). Bij vvw op 30oC, stookcurve 25-35iC, en een Tv2 op zeg 50oC, (of een stookcurve).

Voordeel: eenvoudig, geen 3-weg mengklep en externe pomp nodig, geen vragen over de juiste klep, geen bekabeling etc.

Nadeel: De passieve thermostaatkraan gaat niet open bij een defrost, dus ofwel een buffer ofwel je moet de passieve kraan toch open zien te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Vroeg mij ook af of je een 2-zonesysteem kon maken met een “gewone” vloerverdeler met pomp en thermostaatkraan (in plaats van bestuurde kleppen en een extra pomp). Bij vvw op 30oC, stookcurve 25-35iC, en een Tv2 op zeg 50oC, (of een stookcurve).

Voordeel: eenvoudig, geen 3-weg mengklep en externe pomp nodig, geen vragen over de juiste klep, geen bekabeling etc.

Nadeel: De passieve thermostaatkraan gaat niet open bij een defrost, dus ofwel een buffer ofwel je moet de passieve kraan toch open zien te krijgen.
Dan heb je wel een hybride verdeler nodig: Het systeem zorgt er dan voor dat bij een vooringestelde waarde de mengverdeler veranderd in een hydraulisch actieve verdeler zonder bijmenging van retourwater. Deze verdelers hebben daarnaast een veel hogere flow dan gewone mengverdelers.

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 23-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 16:09
Get!em schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:26:

Denk je echt dat het weer dezelfde is?
Misschien moeten we ze hier dan in elk geval maar eens met naam gaan noemen, om te voorkomen dat nog meer mensen dezelfde vergissing maken. Het leek me niet zo netjes om dat te doen, maar hoe ze met hun klanten om gaan is ook niet zo netjes.
Hier draait het nu op zich wel prima, nadat ze zeker 5 keer teruggenomen zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat we nu totaal niet de meest efficiënte oplossing hebben. Plus dat ik nog steeds niet de EEPROM update heb gehad. Hiervoor zeggen ze dat ze nog wachten op Itho Daalderop, wat toch erg vreemd is, omdat andere installateurs die wel al lang hebben uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
JWPrutser schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Misschien moeten we ze hier dan in elk geval maar eens met naam gaan noemen, om te voorkomen dat nog meer mensen dezelfde vergissing maken. Het leek me niet zo netjes om dat te doen, maar hoe ze met hun klanten om gaan is ook niet zo netjes.
Hier draait het nu op zich wel prima, nadat ze zeker 5 keer teruggenomen zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat we nu totaal niet de meest efficiënte oplossing hebben. Plus dat ik nog steeds niet de EEPROM update heb gehad. Hiervoor zeggen ze dat ze nog wachten op Itho Daalderop, wat toch erg vreemd is, omdat andere installateurs die wel al lang hebben uitgevoerd.
Als er een review staat op google of andere site verwijs daar dan naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
JWPrutser schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ja, nagevraagd via PB, bovendien is patroon van materialen en leidingen herkenbaar werk van 1 van de monteurs.

De eeprom update hebben ze inmiddels. Maar ze moeten nog plannen om langs te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 23-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 17:14
Voscovic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Sorry voor deze late reactie. Deze heb ik er tussen zitten en werkt perfect. Hierbij de link https://www.caleffi.com/s...l-file/H0004406_EN_PL.pdf

Voor dat andere heb ik geen verstand en kan je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imadwarmtepomp
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03 17:37
Hallo allemaal,

Mijn amber blijft sinds gisteren constant draaien ook al wordt er geen vraag gegenereerd vanuit de thermostaat. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik zal de thermostaat morgen sowieso vervangen. Het is een simpel Honeywell aan uit thermostaatje. Verder geen fout code op de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Staat hij op het vlammetje ipv auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imadwarmtepomp
Nee hij staat op Auto. Ondertussen de thermostaat los gekoppeld en nog steeds warmte vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Kijk even onder 9.06: regelgedrag. Waar staat deze op?

Andere vraag; heb je de TR aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imadwarmtepomp
@Stoker regelgedrag staat op uit en de TR is niet aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ3X5rTUIggQ4MvENgjSvj_UwQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzu8tNlYWyzHvZzJnVyXwRuE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Zet die UIT eens op extern signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imadwarmtepomp
Heel erg bedankt voor het meedenken en de moeite! Het probleem lijkt verholpen te zijn!:)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• bommer

Integratie Update!!!

Ik heb zo juist de Home Assistant integratie voor de Amber versie 1.1.0 online gezet.
In deze update is het volgende toegevoegd.
  • De versie nummers worden nu correct weergegeven (voorbeeld: V2.29-T30 i.p.v. V2.29)
  • Extra sensor voor weergave "max dhw (sww) setpoint setting" toegevoegd
  • De 59 Error meldingen uit de handleiding toegevoegd.
  • 4x huidige stooklijn sensoren toegevoegd.
  • Updated dashboard toegevoegd in aparte views voor realtime sensors / instellingen / error codes
Disclaimer voor de error codes!
Daar het gewoon weg niet mogelijk is sommige storingen te creeren,
kan het zijn dat niet alle error codes kloppen. Ik heb het getest op diverse temperatuur sensoren.
Deze kloppen met de lijst die wij ontvangen hebben destijds en heb geen reden aan te nemen dat het niet zou kloppen. Heb je een storing, dan zou ik graag willen weten of het overeenkomt in HA
Let op sommig sensoren geven alleen een error als beplaalde instellingen ingeschakeld zijn.
deze vind je terug in de handleiding bij de beschijving van de error codes.

De error (storing) codes zijn netzo als bijv de schakelaars voor de stooklijn ect zgn binaire sensoren
deze sensoren kunnen niet zoals temperaturen gedownsampeld worden door HA
en hebben dus ook geen langere historie als de lengte van de HA recorder instellingen (standaard 10 dagen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrU0x2zmtoc-RnvQk_P6RI08omM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHcufHnBg7Rpb3qRxPkU3noJ.png?f=fotoalbum_large
Je kan eenvoudig een automation maken op verandering van een error code status en zo een notificatie sturen, als er zich een storing voordoet.

.
Stooklijn sensoren
De Amber heeft 4 huidige stooklijn sensoren, 2 voor verwarmen en 2 voor koelen.
Voor iedere zone dus 2.
Als er geen stook/koellijn is aangezet geven deze sensoren de aanvoer temperatuur zonder stook/koellijn weer M1.19 / M1.04 voor zone 1 en M2.05 / M2.02 voor zone 2
Op het moment dat de Amber gaat koelen/verwarmen op basis van de stook/koellijnen wordt het huidige setpoint van de Amber in deze sensoren weer gegeven. Zie afbeelding hier onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMZ7N-GbADYjkQxw3e-VQZ_lgQ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5NGHTeM02GowmVMi0k6mlTAk.png?f=user_large

Deze versie draait bij mij @bommer en @Razor109 al 2 weken stabiel en heeft al meerder core updates doorlopen.
De mensen die de integratie hebben draaien krijgen vanzelf via HACS een update melding.
Handmatig opnieuw downloaden mag natuurlijk ook.

Screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jmXACvAmJH6IIZcXwak1ewc9o0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/re2B4HT80TzgnHTTfdrFcRXL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReqqL3TwE1LPp5BGV6ORQ-uT8Zw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cObBRChGywr6yZdzvKcMjS5i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 12:45
Super gedaan bommer! Zie ik nou dat setpoint tot achter de komma door gaat? Dit was voorheen moeilijk. Knap gevonden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommer
shadylog schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:12:
Super gedaan bommer! Zie ik nou dat setpoint tot achter de komma door gaat? Dit was voorheen moeilijk. Knap gevonden!
Klopt, het setpoint vanuit de LCD naar de binnen unit print is inderdaad in tienden.
Het is alleen lezen, dus zelf een stooklijn maken en sturen op tiende is niet mogelijk.

En er zijn wel wat uurtjes zoeken in gaan zitten.
Ik verwacht dat de control module van @leejoow binnenkort ook wel de setpoints zal kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 22:44
Goed werk Bommer!

Is de stooklijncorrectie die je op het homescreen kunt doen definitief niet mogelijk te lezen en/of schrijven via Modbus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Je kunt de ruimte temperatuur [tr] correctie aanpassen en de stooklijn correctie aan zetten
via de Home Assistant integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guC3b8xdL60LnnUiWH0Esqhj5zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uWVkZBr4KpjWHwb4fJXFL3NX.png?f=user_large

Het setpoints zelf (die ik nu heb toegevoegd) zijn alleen lezen. Deze waardes zijn een resultaat van de berekening die de lcd maakt en dan aan de binnen unit print doorgeeft.

Het eventueel zelf maken van een stooklijn en dan deze waardes zenden naar M1.19 kan alleen in hele graden.
Dit heeft niet veel toegevoegde waarde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommer
Ik heb aan de wiki op github een automation toegevoegd.
waarmee je meldingen in Home Assistant kan laten zien in het zij menu en een melding kan versturen
naar de mobile Home Assistant app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nhqQsmmDjLGU2JJOvp6ncSgsKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zcAfKhRqM5x8v4aDiLC6Ds8F.png?f=user_large

Zo weet je ingeval van bijvoorbeeld een leeg gelopen systeem, (S02 - Waterdebiet te laag)
dit binnen 20 seconde. (afhankelijk van de refresh interval van de integratie)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Vergeet niet je Amber op zomertijd te zetten, anders kloppen de ingestelde tijden voor sww en legionella en geluidsreductie niet meer.

Je kunt in Windows CE ook het vlaggetje bij date/time aanzetten.

Dat had ik overigens gedaan, maar de Amber software pikte dat niet op. Die stond zojuist nog op 9.14u, terwijl het 10.14u was. Vervolgens wijzigde ik in de Amber naar 10.14 en checkte daarna Windows CE time, stond die doodleuk op 11.14 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdikoos
  • Laatst online: 27-05 19:16
Dat is een hele interessante!
Ikzelf had precies hetzelfde met een HP-S 55.
Eerst even kijken of de aanpassing naar zomertijd vanzelf was gegaan. Niet dus! ondanks aanpassen Win CE.
Aangepast en ineens 1 uur verder dus weer uurtje terugzetten voor realtime.
Bijzonder te noemen dus...

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Hier net een defrost bij 9c buitentemperatuur…. 😂

Uitleg:
Ik ben aan het experimenteren om de zonneenergie efficienter in te zetten en het overschot/export te beperken. Ik dacht dat het daarom een goed idee was om de ECO modus van de SWW run uit te zetten, als productie van de PV hoog genoeg is.

Voordelen: SWW sneller op hogere temperatuur, terwijl de electrische kW wel hoger wordt, maar nog steeds lager is dan de productie van de zonnepanelen.
Extra bonus: de hogere compressorfrequentie geeft iets meer geluid, maar is minder storend dan de 55Hz.

Maar kennelijk wordt de temperatuur van de lucht dusdanig afgekoeld dat een defrost nodig is. Outdoor coil temperatuur kwam onder de -5C uit bij 9C T-ambient.

[ Voor 87% gewijzigd door Get!em op 31-03-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
In dit soort weken waarbij het temperatuurverschil tussen de nacht en de dag zo groot is, lijkt me me toch wel efficiënt om met nachtverlaging te werken.
Overdag staat volop de zon op de kamer en loopt de temperatuur op tot 23 graden. Mn thermostaat stond ingesteld op altijd 19,5 graden. Daardoor gaat hij nu vaak toch rond 4 uur snachts een tijdje aan, omdat het blijkbaar dan toch teveel afkoelt. Dat lijkt me volstrekt onnodig omdat het overdag vanzelf wel weer opwarmt.

In de winter merkte ik dat het zonder nachtverlaging juist wel efficiënter was, omdat hij dan op lage toeren bleef draaien. Maar ik heb nu toch maar weer 1 graden nachtverlaging ingesteld tussen 23:00 en 10:00. Als het zo zonnig blijft is het misschien al wel ongeveer einde stookseizoen. En anders draait hij in elk geval alleen overdag, als mn zonnepanelen aan het opwekken zijn.
En met de v2.29 versie zou vorstbeveiliging ook geen probleem moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
JWPrutser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:31:
In dit soort weken waarbij het temperatuurverschil tussen de nacht en de dag zo groot is, lijkt me me toch wel efficiënt om met nachtverlaging te werken.
Overdag staat volop de zon op de kamer en loopt de temperatuur op tot 23 graden. Mn thermostaat stond ingesteld op altijd 19,5 graden. Daardoor gaat hij nu vaak toch rond 4 uur snachts een tijdje aan, omdat het blijkbaar dan toch teveel afkoelt. Dat lijkt me volstrekt onnodig omdat het overdag vanzelf wel weer opwarmt.
Hier zelfde, maar hou in je redenatie mee, dat een warme vloer + zon sneller opwarmt dan een koude vloer.

In de nacht, koel je dus ook weer sneller af, als er overdag niet gestookt is.
In de winter merkte ik dat het zonder nachtverlaging juist wel efficiënter was, omdat hij dan op lage toeren bleef draaien. Maar ik heb nu toch maar weer 1 graden nachtverlaging ingesteld tussen 23:00 en 10:00. Als het zo zonnig blijft is het misschien al wel ongeveer einde stookseizoen. En anders draait hij in elk geval alleen overdag, als mn zonnepanelen aan het opwekken zijn.
heb jij de EEProm al dan? anders doet je vorstbeveiliging nog gewoon volle rondes mee <5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Hier zelfde, maar hou in je redenatie mee, dat een warme vloer + zon sneller opwarmt dan een koude vloer.

In de nacht, koel je dus ook weer sneller af, als er overdag niet gestookt is.

[...]

heb jij de EEProm al dan? anders doet je vorstbeveiliging nog gewoon volle rondes mee <5C
2.29 is de werking waterpomp/compressor als vorstbeveiliging manueel instelbaar. Eeprom is de werking van het vorstlint dus twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:48:
[...]

2.29 is de werking waterpomp/compressor als vorstbeveiliging manueel instelbaar. Eeprom is de werking van het vorstlint dus twee verschillende dingen.
Dank voor de nuance. Ik interpreteerde het als het vorstlint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
Er zijn klusjes waar de installateur minder blij mee is he Lennard? 🤗 #grondleiding onder fundering door halen. En nee geen 1 april grap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uImbQj71CD3hJdi16XdB9NP99_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ranRTLKC3SSdRIg8acNnPL4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 01-04-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:10:
Er zijn klusjes waar de installateur minder blij mee is he Lennard? 🤗 #grondleiding onder fundering door halen. En nee geen 1 april grap.

[Afbeelding]
I feel your pain! (als ervarings deskundige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 18:55

[Afbeelding]
Dan helpt een dekzeil in de kruipruimte ook niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Hij had een snorkel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 00:27

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter

Zekers een goed idee! Je tijd zijn ook mooi, ikzelf pak een uurtje langer en dan hele stookseizoen door (00:00 - 10:00 verlaging) Sommige woningen kan het zomer en winter en bij woningen met wat meer warmte verlies iig in voor en najaar 👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 01-04-2025 21:10 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWPrutser
Carboy54 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Ik bedoelde inderdaad de vorstbeveiliging zoals in te stellen in 2.29. Die heb ik wel een paar graden hoger gezet. Dus als ik het goed begrepen heb, dan zou je ook bij nachtvorst geen problemen mogen krijgen, ook al is er verder geen warmtevraag. Omdat bij lage temperatuur de waterpomp en compressor elk uur even gaan draaien om te voorkomen dat er iets bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 17:39
Ik heb nu twee maanden de warmtepomp naar tevredenheid draaien. Voor geluidsreductie heb ik wel de pompsnelheid lager gezet. Blijkbaar is de dimensionering van mijn systeem wat krap wat een ruis in de leidingen geeft en een brom bij de verdeler (pulserend geluid? De aansluitingen zijn verder flexibel). Hoge pompsnelheid geeft voor mij een onacceptabele herrie, gemiddeld is irritant en laag is perfect. Hij draait nu twee maanden op laag, realiserend dat het rendement waarschijnlijk lager is maar dat heb ik er graag voor over.

Sinds twee dagen krijg ik een S2/S10 storing, dat de flow te laag is. Hierop heb ik mijn laatste twee radiator open gezet, de rest staat al open. Helaas lost dat het probleem niet op. Alleen pompsnelheid op gemiddeld zetten werkt.

Hebben jullie nog suggesties hoe ik de pompsnelheid weer op laag kan draaien? Het probleem doet zich overdag (~15 graden) en in de nacht (~3 graden) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Kun je niet beter proberen de bron van het probleem aan te pakken?
Je zou eens een foto kunnen plaatsen van je leidingwerk bij de verdeler, dan kunnen mensen met je mee denken.

Mooiste zou zijn als de pomp wat meer instelmogelijkheden zou hebben qua snelheid, maar helaas hebben we die optie (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
aris09 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:40:
Ik heb nu twee maanden de warmtepomp naar tevredenheid draaien. Voor geluidsreductie heb ik wel de pompsnelheid lager gezet. Blijkbaar is de dimensionering van mijn systeem wat krap wat een ruis in de leidingen geeft en een brom bij de verdeler (pulserend geluid? De aansluitingen zijn verder flexibel). Hoge pompsnelheid geeft voor mij een onacceptabele herrie, gemiddeld is irritant en laag is perfect. Hij draait nu twee maanden op laag, realiserend dat het rendement waarschijnlijk lager is maar dat heb ik er graag voor over.

Sinds twee dagen krijg ik een S2/S10 storing, dat de flow te laag is. Hierop heb ik mijn laatste twee radiator open gezet, de rest staat al open. Helaas lost dat het probleem niet op. Alleen pompsnelheid op gemiddeld zetten werkt.

Hebben jullie nog suggesties hoe ik de pompsnelheid weer op laag kan draaien? Het probleem doet zich overdag (~15 graden) en in de nacht (~3 graden) voor.
Pomp snelheid op medium is noodzakelijk dus. Probeer met ir camera ( kan je lenen van ons ) het systeem waterzijdig zo goed mogelijk in te regelen. Flowmeters op de vloerverdeler maximaal open zetten. Knelpunten proberen op te lossen. Verdeler eventueel in rubber ophanging monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 17:39
De installateur heeft mij er inderdaad (herhaaldelijk) op gewezen dat ik nog moest inregelen. Ik heb wel een poging gedaan met een koorts thermometer die ook oppervlaktes kan meten maar dat werkte helaas niet. Toevallig heb ik deze week een IR thermometer uit de ballenbak van de LIDL meegenomen waarmee ik een tweede poging kan doen.

Maar wat ik niet begrijp is waarom het twee maanden wel heeft gewerkt en nu opeens niet. Zelfs niet met twee extra radiatoren open. En waarom inregelen een verbetering kan zijn (afgezien van efficiënter draaien) aangezien je de flow daarmee knijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
aris09 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:16:
De installateur heeft mij er inderdaad (herhaaldelijk) op gewezen dat ik nog moest inregelen. Ik heb wel een poging gedaan met een koorts thermometer die ook oppervlaktes kan meten maar dat werkte helaas niet. Toevallig heb ik deze week een IR thermometer uit de ballenbak van de LIDL meegenomen waarmee ik een tweede poging kan doen.

Maar wat ik niet begrijp is waarom het twee maanden wel heeft gewerkt en nu opeens niet. Zelfs niet met twee extra radiatoren open. En waarom inregelen een verbetering kan zijn (afgezien van efficiënter draaien) aangezien je de flow daarmee knijpt?
Enige reden die ik daarvoor kan bedenken dat er weerstand is in het vuilfilter. Dus reinigen. Overigens zie ik deze problemen vaak voorkomen in de laagste pompstand. Dus adviseren wij dat daardoor nooit. Met een IR camera kan je de stroming goed in beeld brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4GjfP3fJI4nB8dZgNZ-kEQMjmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5GR6yl43kZMNs8KImT49sDN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 17:51

Jan2023

KISS

[Afbeelding]
Daar is een schouw toch voor bedoeld.
Dan kan je definitief de prijs bepalen.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:54:
[...]

Daar is een schouw toch voor bedoeld.
Dan kan je definitief de prijs bepalen.
;)
Bij jou was het piece of cake voor hem 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:54:
[...]

Bij jou was het piece of cake voor hem 😃
Nou , het ontleden van de Amber gingen toch ook de nodige uren in zitten.
Maar dat heeft weer wat foto,s voor je archief opgeleverd.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
In onze ‘nieuwe’ woning hebben we nu 1x25A, dit laat ik aanpassen naar 3x25A. Nu ben ik alvast bezig om een boodschappenlijstje samen te stellen om de stroom voor elkaar te maken:

- HomeWizard 3-fase kWh-meter (heb ik al)
- Eaton 120660 aardlekautomaat 3P+N C16 (of mag een B16 ook?)
https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-c16.html
- ABB BW425TPSN 4-polige lastafscheider + 2x wartels
https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html
- 5x2.5mm2 ymvk-as (deze komt in een mantelbuis te liggen, of mag dan ook een ymvk-kabel?)
- 5x1.5mm2 (voor naar de binnenunit)

Is dit juist, of moeten er nog dingen anders/ extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bighead schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:35:
In onze ‘nieuwe’ woning hebben we nu 1x25A, dit laat ik aanpassen naar 3x25A. Nu ben ik alvast bezig om een boodschappenlijstje samen te stellen om de stroom voor elkaar te maken:

- 5x2.5mm2 ymvk-as (deze komt in een mantelbuis te liggen, of mag dan ook een ymvk-kabel?)

Met overgang naar 3x25A krijg je een nieuwe meterkast, of wordt in ieder geval een 4P hoofdschakelaar in je bestaande kast gebouwd. De Alamat en de HomeWizard kunnen ook in deze meterkast. Goed om je bestaande huis op fase 1 te houden, en de WP en BUH op fase 2 en 3.

Je kabel tussen meterkast en Amber, en van Amber naar Binnenpaneel moeten voldoende ondersteund zijn. Ymvk-as kabels kunnen onbeschermd voldoende diep worden ingegraven. Niet ingegraven kabels dus xmvk of ymvk, maar dan zonder "-as") moeten ofwel voldoende zadeltjes (iedere 50cm) hebben, of buis (die ook weer zadels nodig heeft) of kabelgoot (die ook weer vast gemonteerd is). In een kruipruimte gelden de 50cm eisen geloof ik niet.

Als het ondergronds gaat: er bestaan geisoleerde meerlagenbuizen met extra pijp voor kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 04-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Mede tweaker @Perto

Heeft 2 Ambers draaien, dat kan gewoon in de zelfde
HA integratie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ACIKih4DJQR-U7P8-flINpF-U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/UERsBtLK5ju8AtM2H6KaHGvm.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
tonwes99 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:52:
[...]

Met overgang naar 3x25A krijg je een nieuwe meterkast, of wordt in ieder geval een 4P hoofdschakelaar in je bestaande kast gebouwd. De Alamat en de HomeWizard kunnen ook in deze meterkast. Goed om je bestaande huis op fase 1 te houden, en de WP en BUH op fase 2 en 3.

Je kabel tussen meterkast en Amber, en van Amber naar Binnenpaneel moeten voldoende ondersteund zijn. Ymvk-as kabels kunnen onbeschermd voldoende diep worden ingegraven. Niet ingegraven kabels dus xmvk of ymvk, maar dan zonder "-as") moeten ofwel voldoende zadeltjes (iedere 50cm) hebben, of buis (die ook weer zadels nodig heeft) of kabelgoot (die ook weer vast gemonteerd is). In een kruipruimte gelden de 50cm eisen geloof ik niet.

Als het ondergronds gaat: er bestaan geisoleerde meerlagenbuizen met extra pijp voor kabels.
Meterkast word inderdaad vernieuwd, er komen veel meer groepen in dan in de oude situatie. Vanaf de meterkast naar de Amber en van de binnenunit naar de Amber komt een mantelbuis te liggen, omdat er schuimbeton in huis gaat komen. Als daar dus een YMVK kabel in mag, dan doe ik dat. Als meerlagenbuis wil ik 2x een 110mm Terrendis gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bighead schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:42:
[...]

Meterkast word inderdaad vernieuwd, er komen veel meer groepen in dan in de oude situatie. Vanaf de meterkast naar de Amber en van de binnenunit naar de Amber komt een mantelbuis te liggen, omdat er schuimbeton in huis gaat komen. Als daar dus een YMVK kabel in mag, dan doe ik dat. Als meerlagenbuis wil ik 2x een 110mm Terrendis gaan gebruiken.
Terrendis heeft deze, dan kun je door schuimbeton naar de binnenunits+verdeler, en daarvandaan met deze naar de buietnunit:

https://benem.nl/terrendi...3RnFtKVLuhbAaArNcEALw_wcB

Als je een Alamat kiest waar een slot op kan, dan heb je de werkschakelaar buiten niet nodig (is officieel sws niet een formele eis, maar wel netjes, en als installateur zou ik niet aan een installatie willen werken waar iemand zomaar vanuit de meterkast de spanning aan kan zetten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l93IVl4kFW_EwxEFoaYSFAMka2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JCS3yCXhg6I25J1m84Dgp2gO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-KHAfAvXERhPzBb5KU_Y87XGuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLcDHCjcJ4zTQP9QfudwaatD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een knopje toegevoegd aan mijn Homey dashboard dat ik via Smart Grid de warmtepomp uit zet voor 4 uurtjes.
Als het zoals nu in de ochtend nog koud is maar al snel warmer wordt, ik de warmtepomp dus in de ochtend even handmatig uit zet. ... Even kijken hoe vaak ik deze knop ga gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 07-04-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

bighead schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:35:

Ik vraag mij altijd af waarom het nodig is om een 1.5mm2 kabel te gebruiken voor naar de binnenunit. Kan je daar niet gewoon een 2.5mm2 voor pakken die je toch ook nodig hebt ? Kijk als je nou vele meters moet overbruggen dan is het kosten technisch misschien interessant maar anders is het gewoon weer een stuk extra kabel die je uiteindelijk op maat afknipt en de rest voor de rest van je leven in de schuur ligt want waarvoor elders gebruik je een 1.5mm2 kabel??

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
[...]

Ik vraag mij altijd af waarom het nodig is om een 1.5mm2 kabel te gebruiken voor naar de binnenunit. Kan je daar niet gewoon een 2.5mm2 voor pakken die je toch ook nodig hebt ? Kijk als je nou vele meters moet overbruggen dan is het kosten technisch misschien interessant maar anders is het gewoon weer een stuk extra kabel die je uiteindelijk op maat afknipt en de rest voor de rest van je leven in de schuur ligt want waarvoor elders gebruik je een 1.5mm2 kabel??
Een restant 5 x 2,5 mm2 zal ook wel erg lang op de plank blijven liggen.
😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
timpel_800 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:14:
[...]

Je mag zeker 2,5mm2 gebruiken, alleen niet dunner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Jan2023 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:48:
[...]

Een restant 5 x 2,5 mm2 zal ook wel erg lang op de plank blijven liggen.
😉
Bij mij niet als je drie fase hebt en een bakkerij aan huis er kan altijd wel ergens een extra stopcontact bij 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:22:
[...]

Bij mij niet als je drie fase hebt en een bakkerij aan huis er kan altijd wel ergens een extra stopcontact bij 😅
Ok , jij bakt ze bruin
Dat is een ander verhaal
😉

Maar geheel volgens de norm van Itho mag je volstaan met 5 x 1 mm2 tussen binnen en buitenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmSg0z1iv4dLLIMDBMPP_SW5H88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7OtEDRqlpXyntOWXbojkB3c.jpg?f=fotoalbum_large

In een huiselijke omgeving , ( zoals bij ons. ) , oogt dat net wat minder industrieel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCFr9s_HhcVICBPmIFjYJuU6mnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frwVGLbDqwaQ7srHAflAlCga.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:38
Ik weet dat er al vanalles over het het zone-regelventiel gewisseld is, maar het is mij toch niet helemaal helder hoe ik m moet aansluiten. Welk signaal zit nu op welke klem?

Vast bedankt.
Roelof

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
Heeft tijd en moeite gekost maar het resultaat mag er zijn. Woning gasvrij gemaakt met 12 kW Amber in de tuin. 13 meter grondleiding naar de trapkast waar de verdeler zit en een 270 liter WPV - Horizontale boiler onder de trap. Hier is dus de installatie waterzijdig omgekeerd. CV ketel van de zolder gehaald en de radiatoren op de verdieping worden nu vanuit de trapkast gevoed. Kortste weg met 32 mm Watts grondleiding en 28 mm staal. Ook nog een radiator bij geplaatst en een draadloze PNI thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtIGfO7C5lI0rKZJS-D5ksOJdDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIxJPojgdlxhPLjMvOiba4mv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b86w16a-WCom3hSoJxPUnkCh1_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBLDiMDdHXY5JEIrO8EOoiRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uImbQj71CD3hJdi16XdB9NP99_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ranRTLKC3SSdRIg8acNnPL4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGF9ear8eFt3FOWNufIslzNAgfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1R125KhX72OTG30UyStqeKz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxByhCGCAu03Knk2t9qq5GdXRyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot1riP8GQqcaX1ZuSPPgcXer.jpg?f=fotoalbum_large

Met de nieuwste software draait de Amber nu minimaal 30 Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 09-04-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:36:
Heeft tijd en moeite gekost maar het resultaat mag er zijn. Woning gasvrij gemaakt met 12 kW Amber in de tuin. 13 meter grondleiding naar de trapkast waar de verdeler zit en een 270 liter WPV - Horizontale boiler onder de trap. Hier is dus de installatie waterzijdig omgekeerd. CV ketel van de zolder gehaald en de radiatoren op de verdieping worden nu vanuit de trapkast gevoed. Kortste weg met 32 mm Watts grondleiding en 28 mm staal. Ook nog een radiator bij geplaatst en een draadloze PNI thermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi project Jan. Enig idee wanneer je klanten de nieuwe software krijgen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:23:
[...]

Mooi project Jan. Enig idee wanneer je klanten de nieuwe software krijgen?
Dat gaan wij bespreken met Itho en de komende maanden uitrollen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, nog een 120er.

Was dat nabij de duinen? Gezien alle grondwater..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, 30hz, nog rustiger. Kan bij koelen ook van pas komen.

Zijn er meer aanpassingen bekend?

———

Hier mogelijk eindelijk oplossingen voor de vorige update, EEPROM.
En eindelijk kon reparatie van BUH element en hopelijk ook die van de debietschakelaar s03. Warmtepomp staat hier vrijwel elke dag in storing. Duurt nu al 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:57:
[...]

Nice, nog een 120er.

Was dat nabij de duinen? Gezien alle grondwater..

[...]

Nice, 30hz, nog rustiger. Kan bij koelen ook van pas komen.

Zijn er meer aanpassingen bekend?

———

Hier mogelijk eindelijk oplossingen voor de vorige update, EEPROM.
En eindelijk kon reparatie van BUH element en hopelijk ook die van de debietschakelaar s03. Warmtepomp staat hier vrijwel elke dag in storing. Duurt nu al 2 maanden.
30Hz in koelen doet hij al, komt bij mij regelmatig voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
@Carboy54 mooi project, afgifte alleen via radiatoren begrijp ik? Wat voor radiatoren? Lage temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 20:46
Onze Amber (95) is ruim maand geleden geplaatst; snachts is het fris en overdag is het warm/zonnig. Ons huis is ook nog niet helemaal af (bovenverdieping ligt 'open'), en moet nog altijd de aanvoer/retour leidingen isoleren. Ondanks dat erg blij met de prestaties, en ik sta er een beetje van te kijken hoe warm het beneden blijft, terwijl ik de stooklijn heel laag heb staan:

-2 | 23
5 | 22
10 | 21
15 | 20
18 | 20

Is dit nu utopie of gaat dit gewoon heel goed:
- Het blijft de hele tijd rond de 20,5 graden binnen (overdag warmer door de zon). Heb (nog) geen correctie op de Tr, en maak alleen gebruik van de dynamische stooklijn.
- Verbruik is zeer laag en Amber is super stil
- Ik zie geen pendel gedrag; runs zijn redelijk kort (45min) en daar tussenin ongeveer 60 minuten even niks (zie HW output van stroom verbruik)
Ps. de hoge pieken (2000w) is een tijdelijke boiler die we gebruiken voor warmwater van onze nood douche.

Verder hebben we beneden verdieping goed nageisoleerd (gevel en vloer isolatie, en HR ++). Woonkamer/keuken is 55m3, en heb vloerverwarming (max 60m per groep, hoh 10).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HUaMoE7O01r806Df_NpnhfcNaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvnNKOdPDYTb4j8KRH9LJ4kF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3EDMg7muLytCQfU7fMJj1LLQq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImQbJtokF1YNZhjT26Cm0FkH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-05 14:10
Al veel informatie opgedaan van dit forum, dank daarvoor. Ik sta op het punt een Amber aan te schaffen en (deels) zelf te installeren. Wat is een goede vuistregel voor het bepalen van het benodigd vermogen van de warmtepomp, in dit geval, welke versie van de Amber te kiezen? Mijn woning is ongeveer 700 m^3, vloeroppervlakte ongeveer 170 m^2, beneden en boven overal vloerverwarming hoh 10cm (inpandige garage waar de controller komt te hangen en het buffervat komt te staan is geen vloerverwarming, ongeveer 12 m^2) en in de keuken (23 m^2) ligt de vloerverwarming hoh 15cm (2002 gebouwd). Ik twijfel tussen de 95 en de 120 versie, wie kan mij hierin goed adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
Escobarry schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:33:
Al veel informatie opgedaan van dit forum, dank daarvoor. Ik sta op het punt een Amber aan te schaffen en (deels) zelf te installeren. Wat is een goede vuistregel voor het bepalen van het benodigd vermogen van de warmtepomp,
Zoek even in het L/W WP topic op Koevlaasformule.

En de WP FAQ alhier al gelezen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Al veel informatie opgedaan van dit forum, dank daarvoor. Ik sta op het punt een Amber aan te schaffen en (deels) zelf te installeren. Wat is een goede vuistregel voor het bepalen van het benodigd vermogen van de warmtepomp, in dit geval, welke versie van de Amber te kiezen? Mijn woning is ongeveer 700 m^3, vloeroppervlakte ongeveer 170 m^2, beneden en boven overal vloerverwarming hoh 10cm (inpandige garage waar de controller komt te hangen en het buffervat komt te staan is geen vloerverwarming, ongeveer 12 m^2) en in de keuken (23 m^2) ligt de vloerverwarming hoh 15cm (2002 gebouwd). Ik twijfel tussen de 95 en de 120 versie, wie kan mij hierin goed adviseren?
Let op de dit jaar aangescherpte regels van het RVO inzake zelf monteren. Dat kan je veel ellende besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
Carboy54 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:27:
[...]

Let op de dit jaar aangescherpte regels van het RVO inzake zelf monteren. Dat kan je veel ellende besparen.
Dank voor de heads-up, ik houd hier rekening mee; ik ben bevriend met een officiële installateur die de 'eindinstallatie' gaat doen :9 .

Met de koevlaasformule kom ik uit op een 7,7 -> 8 kW. Dan lijkt me de Amber 95 i.c.m. 270L Itho boilervat voor de warmwatervoorziening een betere keuze dan de Amber 120, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Escobarry schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:01:
Met de koevlaasformule kom ik uit op een 7,7 -> 8 kW. Dan lijkt me de Amber 95 i.c.m. 270L Itho boilervat voor de warmwatervoorziening een betere keuze dan de Amber 120, correct?
Nee. Kijk even naar het vermogen wat de WP levert bij de ontwerptemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vzh945DUaTFA0RThbpTD3P93yao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/03L31wZxxGXa7VzZl46PkYuS.png?f=user_large
Zelfs als je ontwerptemperatuur slechts -7 is, is de Amber 120 al krap...

En waar kom je op uit als je je gasverbruik van een paar koude dagen extrapoleert naar je ontwerptemperatuur?

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 10-04-2025 16:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
Andrehj schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:08:
[...]

En waar kom je op uit als je je gasverbruik van een paar koude dagen extrapoleert naar je ontwerptemperatuur?
Dank het voor het meedenken. Dat is wat lastig om te zeggen, het huis is 1987 maar ben het helemaal aan het isoleren. Echter wonen we er pas kort en we hebben als overbrugging deze winter veel houtkachel gestookt. De vorige bewoonster had een verbruik van 1600 kuub gas per jaar, dus ik heb de formule ingevuld met dat getal; de extra isolatie compenseert dan de comfortabelere binnentemperatuur hopelijk.

In de dagen 18-01, 19-01 en 20-01 2025 verbruikt de CV zo'n 9 kuub gas per dag, temperatuur was toen net onder het vriespunt, binnentemperatuur ongeveer 18,5 - 19 graden.

Als ik de Nefit Bosch calculator gebruik kom ik uit op een 7kw propaan warmtepomp. Ik ben bang dat de Amber 120 wellicht teveel gaat pendelen een groot deel van het jaar, of zal dat allemaal wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Zo,n 170 m2 met VVW , ? , bouwjaar 2002 en de vvw lekker in het beton ?

Dan is een buffervat toch overbodig.

Hoewel , de ene keer zeg je 2002 gebouwd en later is het 1987 , Dat is een groot verschil.
Houten balklagen voor de verdiepingsvloer versus beton .

[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 10-04-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Escobarry schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:45:
Dank het voor het meedenken. Dat is wat lastig om te zeggen, het huis is 1987 maar ben het helemaal aan het isoleren. Echter wonen we er pas kort en we hebben als overbrugging deze winter veel houtkachel gestookt. De vorige bewoonster had een verbruik van 1600 kuub gas per jaar, dus ik heb de formule ingevuld met dat getal; de extra isolatie compenseert dan de comfortabelere binnentemperatuur hopelijk.

In de dagen 18-01, 19-01 en 20-01 2025 verbruikt de CV zo'n 9 kuub gas per dag, temperatuur was toen net onder het vriespunt, binnentemperatuur ongeveer 18,5 - 19 graden.
Als je dat maal 1.5 doet en dan maal 8.5 (kWh uit een kuub gas), kom je op 115 kWh thermisch. Delend door 21 uur (rest is voor SWW en defrosts) kom je op maar 5.5 kW. Dat kan nooit kloppen met je 1600 kuub. Zeker weten dat je deze dagen de houtkachel niet aan hebt gehad en de meting daarmee niet waardeloos is?
Als ik de Nefit Bosch calculator gebruik kom ik uit op een 7kw propaan warmtepomp. Ik ben bang dat de Amber 120 wellicht teveel gaat pendelen een groot deel van het jaar, of zal dat allemaal wel meevallen?
Met zoveel VVW pendelt een WP niet. Dan draait ie (in het tussenseizoen) hooguit meerdere runs per dag.

Overigens zijn er ook andere merken dan Itho, die warmtepompen verkopen die niet zo veel vermogen verliezen bij lage temperaturen, en waarbij de verhouding tussen het minimale vermogen bij +12 en het maximale vermogen bij -7 of -10 veel gunstiger ligt.
Waarom de focus op de Amber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Escobarry schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:45:
[...]

Ik zou in jouw situatie (en gelet op mijn ervaringen) de 95 nemen. Bij uitzonderlijke koude situaties heb je de backup heater nog (en houtkachel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:21:
[...]

Als je dat maal 1.5 doet en dan maal 8.5 (kWh uit een kuub gas), kom je op 115 kWh thermisch. Delend door 21 uur (rest is voor SWW en defrosts) kom je op maar 5.5 kW. Dat kan nooit kloppen met je 1600 kuub. Zeker weten dat je deze dagen de houtkachel niet aan hebt gehad en de meting daarmee niet waardeloos is?

[...]

Met zoveel VVW pendelt een WP niet. Dan draait ie (in het tussenseizoen) hooguit meerdere runs per dag.

Overigens zijn er ook andere merken dan Itho, die warmtepompen verkopen die niet zo veel vermogen verliezen bij lage temperaturen, en waarbij de verhouding tussen het minimale vermogen bij +12 en het maximale vermogen bij -7 of -10 veel gunstiger ligt.
Waarom de focus op de Amber?
Andrehj geeft hier vaak commentaar zonder enige ervaring met de Amber en heeft zelf een oudere R410 warmtepomp die door dit synthetische gas met een zeer hoog gwp minder verliezen bij -7. Alle mij bekende R290 9kW warmtepompen zoals Weheat en Panasonic verliezen ongeveer 2 kW bij -7. Als ervarings richtlijn vervangt de 120 1600 kuub en de 9.5 1350 kuub. Standaard heb je een 3 kW backup in case off. De info van Andrehj inzake minimum vermogen is ook niet correct. De nieuwste software gaat terug tot 30 Hz compressor vermogen en dat is nog niet opgenomen in de laatste gegevens.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 10-04-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:38
RlfG schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:34:
Ik weet dat er al vanalles over het het zone-regelventiel gewisseld is, maar het is mij toch niet helemaal helder hoe ik m moet aansluiten. Welk signaal zit nu op welke klem?

Vast bedankt.
Roelof
Iemand?

In de handleiding staat voor de klemmen dit:
G aarde
M1 24v
Com nul
24v 24v

Maar het ventiel heeft een 0-10v stuursignaal nodig. Welke klem is dat dan?
Pagina: 1 ... 116 ... 119 Laatste