Beste Tweakers,
Eerder had ik al eens een paar vragen gesteld over een dubbele pomp wegens de opvoerhoogte en diverse vertakkingen van uit de zolder.
@
Carboy54 had aangegeven dat in de meeste gevallen de interne pomp (P0) krachtig genoeg is om al het water te verpompen. Dit is bij ons ook het geval, alleen was in de eerdere scenario het probleem dat bij standje hoog de interne pomp een hoge toon meegeeft op het water, welke voor vervelende geluiden kan zorgen. DIt kan wel vervelend zijn voor een houtskeletbouw (HSB) woning.
Wetende heb ik toen der tijd een extra CV pomp op de waterleiding gezet (P1), welke op het hoogste punt (op zolder) op de retour zit. Hierdoor heb ik de interne pomp (P0) op "middel" gezet, waardoor het geluid behoorlijk afnam. Met enkele tweakers aan de HSB muur hadden we het idee dat we het laatste geluid wel weg konden halen (zware fermacell platen monteren voor geluid absorbtie).... Niks is minder waar.... Dus weer aan het tweaken gegaan...
Nu kwam ik tot de ontdekking dat de interne pomp (P0) ook op "laag" kan en de CV pomp (P1) op c.a.15% vermogen draait, dit prima gaat. In dit geval haal ik ook een water debet van c.a. 800 tot 1000 liter per uur. Dus tot zover hartstikke blij want het is vrijwel compleet stil in de ruimtes waar je leeft
Echter....
Wanneer de warmtepomp uitstaat en de "vorstbeveiliging" treed in werking dan gaat de interne pomp (P0) aan en voor een paar seconden CV pomp (P1). Daarna gaat de CV Pomp (P1) uit en blijft de interne pomp (P0) doordraaien. Hierdoor onstaat er een storing dat het water debet te laag is

Kortom de interne pomp (P0) van "middel" naar "laag" is geen optie, want voor "laag" ben ik genoodzaakt dat de CV pomp (P1) draait. Voor standje "middel" lukt het net om een roundtrip te maken zonder hulp van de CV pomp.
Nu zat ik al te kijken of er een mogelijkheid is dat de CV pomp (P1) altijd met de interne pomp (P0) mee kan pompen in wat van situatie dan ook, maar dat lijkt niet echt een optie te zijn. Ik vroeg me af of jullie hier mogelijkheden in zien, hetzij vanuit de Controller een aanpassing maken in de aansluiting of dat er via de software een bepaalde instelling mogelijk is.
Een ander idee is om de CV pomp te voorzien van een eigen stroom aansluiting, zodat de CV pomp altijd aanstaat. Echter ben ik bang dat met de koude dagen het water dusver afkoelt dat je er later weer veel energie in moet steken om het weer te verwarmen. Want het komt uiteindelijk wel door een "koude" warmtepomp heen, waar het vriest.
Hebben jullie tweakes ook nog suggesties over een mogelijke oplossing van de Interne en/of CV pomp situatie. Het mooiste (maar misschien mijn beperkte kennis) zou ik persoonlijk vinden dat je via de software als bekabeling de mogelijkheid kan creëren om beide pompen altijd gezamenlijk te laten draaien.
Overigens ben ik hartstikke blij met de warmtepomp en de toevoegingen, zoals de
integratie voor Home Assistant van @
bommer. Hiermee ben ik regelmatig aan het stoeien om de juiste configuratie te vinden voor de inviduele kamers dan wel in combinatie met de houtkachel.
Het enige echte grote nadeel vind ik het geluid van die interne pomp, hier valt echt nog wel wat in te verbeteren, zowel in instellingen (pompsnelheid in percentages ipv dropdown, Andere pompen (P1 en/of P2) "mee laten draaien met P0" optie) als eventueel hardwarematig een stillere interne PWM pomp.
Wel hoop ik dit uiteindelijk te kunnen fixen, want ik ga eral na zitten om te kijken of het ding ook hoor en zodra ik het ding hoor dan lijkt het net of hoor het geluid nog in je hoofd terwijl je niet meer in de buurt bent, dat fustreert enorm.