Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dit is vreemd, die tank lijkt wel in orde, en hij is niet speciaal genoeg voor de Amerikanen lijkt mij (in het artikel weet niemand er vanaf), waarom heeft de UAF de tank niet zelf in gebruik genomen?asing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:34:
In ander nieuws : De Russen vallen de Verenigde Staten binnen!
Ik denk dat de VS gewoon een T-90 wil ontleden om de ontwikkelingen in Rusland te kunnen volgen en te kunnen extrapoleren wat een T90M en de T-14 zouden moeten doen qua verdere ontwikkeling en daarop in te kunnen spelen. Lijkt me extreem waardevol voor verdere ontwikkeling van wapentuig. Je kunt een hoop op foto's zien. Kijk ook maar hoe de Russen voor lul stonden met hun Cope cages tegenover ATGMs met een Tandem-charge. Maar het in handen hebben en helemaal uit elkaar kunnen halen is veel waardevoller om zwakke plekken te ontdekken en counters te ontwikkelen. Zie ook het verhaal van die gevonden/veroverde Krasukha (EW) container aan het begin van de invasie, die ging ook z.s.m. richting de VS.SiErRa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:36:
[...]
Dit is vreemd, die tank lijkt wel in orde, en hij is niet speciaal genoeg voor de Amerikanen lijkt mij (in het artikel weet niemand er vanaf), waarom heeft de UAF de tank niet zelf in gebruik genomen?
Een echte Russische T-90 op de kop tikken, is natuurlijk een stuk moeilijker dan een export T-90. Zal me niets verbazen wanneer we over een paar maanden ook een T-90M zien verschijnen in de VS als inruildealtje met een paar Abrams tanks.
Door 2e eigenaar, in bewaring genomen voor de 1e eigenaar. Een oud mannetje, en eigenlijk alleen maar binnen gestaan. 1x gereden en toen was de brandstof op.
[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 14-04-2023 08:54 ]
Het is wellicht al vaker gevraagd maar wat is de bron?
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Deze graphics worden gemaakt op basis van de dagcijfers van de DoD van Oekraine.Redax schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:49:
[...]
Het is wellicht al vaker gevraagd maar wat is de bron?
https://www.facebook.com/...ZcDpoZRCTuTubVAMk7F1hg6KlThe General Staff of the Armed Forces of Ukraine reported this on Facebook
[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2023 10:11 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De reden staat in het artikel :TIGER1125 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:47:
[...]
Ik denk dat de VS gewoon een T-90 wil ontleden om de ontwikkelingen in Rusland te kunnen volgen en te kunnen extrapoleren wat een T90M en de T-14 zouden moeten doen qua verdere ontwikkeling en daarop in te kunnen spelen. Lijkt me extreem waardevol voor verdere ontwikkeling van wapentuig. Je kunt een hoop op foto's zien. Kijk ook maar hoe de Russen voor lul stonden met hun Cope cages tegenover ATGMs met een Tandem-charge. Maar het in handen hebben en helemaal uit elkaar kunnen halen is veel waardevoller om zwakke plekken te ontdekken en counters te ontwikkelen. Zie ook het verhaal van die gevonden/veroverde Krasukha (EW) container aan het begin van de invasie, die ging ook z.s.m. richting de VS.
Een echte Russische T-90 op de kop tikken, is natuurlijk een stuk moeilijker dan een export T-90. Zal me niets verbazen wanneer we over een paar maanden ook een T-90M zien verschijnen in de VS als inruildealtje met een paar Abrams tanks.
Door 2e eigenaar, in bewaring genomen voor de 1e eigenaar. Een oud mannetje, en eigenlijk alleen maar binnen gestaan. 1x gereden en toen was de brandstof op.
The U.S. military may have an interest in the tank as part of its foreign materiel exploitation, or FME, programs. FME allows intelligence to gain information of foreign equipment via hands-on study, including gaining insights into its capabilities and vulnerabilities through reverse engineering. U.S. forces can also use these assets to train against, as they are actual threat-representative systems. They can otherwise be used by troops to just become familiar with equipment they may see on the battlefield in an up-close and personal setting.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mijn eerste gedachten waren dat ze het graag in een museum willen hebben. Zoals in Kyiv staan ergens in de stad ook nog een paar Russische voertuigen uit het Donbass conflict tentoongesteld. En de andere Russische tank die nu door Europa zwerft.TIGER1125 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:47:
[...]
Ik denk dat de VS gewoon een T-90 wil ontleden om de ontwikkelingen in Rusland te kunnen volgen ...
Maar wat je zegt, het ontleden van Russisch materiaal lijkt mij meer plausibel inderdaad. Als je in youtube 'stole soviet' intikt, dan krijg je meer mooie voorbeelden wat de VS voor een bijzondere acties hebben gedaan om aan Sovjet/Russisch materiaal te komen.
edit.. Asing heeft het al verklaard.
"The 22nd and two other [Russian] spetsnaz brigades suffered an estimated 90 to 95 percent attrition rate, the assessments say...the 346th — 'lost nearly the entire brigade with only 125 personnel active out of 900 deployed.'” @AlexHortonTX https://t.co/aNBKlMPhAs pic.twitter.com/jRvxffJ74V
— Rob Lee (@RALee85) 14 april 2023
https://www.washingtonpos...cuments-russian-spetsnaz/
[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2023 11:45 . Reden: WaPo link added ]
PSN
Laten we het hier niet meer over hebben. Het erover hebben is het verschijnsel voeden. Dit is wat we niet moeten doen.
Zie Modbreak teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"
[ Voor 121% gewijzigd door teacup op 14-04-2023 12:36 ]
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Het lijkt vanuit 'russiche bronnen' te komen. maar of de staat het expres doet is mij onbekend.
Het is overigens geen 'incident' meer, want er schijnen er meerdere van dit soort video's onafhankelijk van elkaar te zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door teacup op 14-04-2023 12:37 ]
PSN
Geen idee. Het lijkt me wat vergezocht om te denken dat er een plan achter zit maar je weet nooit. Maar vergeet niet dat dit soort excessen in elke oorlog voorkomen. In Afghanistan zijn door westerse militairen ook oorlogsmisdaden gepleegd. Maar die zijn dan meestal slim genoeg om het stil te houden.
In een leger waar ze niet op een oorlogsmisdaad meer of minder kijken zullen de excessen ook extremer zijn, omdat mensen nu eenmaal de grenzen opzoeken en er soms overheen gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 14-04-2023 12:37 ]
Vanuit YouTube kanaal 'Reporting in Ukraine', ook bericht dat de attrition bij Bakhmut weinig overlaat van de Wagner groep.YakuzA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:30:
Pfoe, die brigades zijn ongeveer uit gepierd:
[Twitter]
https://www.washingtonpos...cuments-russian-spetsnaz/
Na eerst over een frontlinie van 90 km te hebben gevochten, zijn de Wagner troepen op de flanken terug getrokken en ingezet op een linie van 5 km rond Bakhmut.
Alles voor de gewenste 'knockout' daar.
Daarna zijn de Wagner troepen op de flanken rond Bakhmut terug getrokken, om door te kunnen blijven pushen richting centrum.
Nu zijn deze troepen daar onderhand zo uitgedund en aangevuld met Russische 'elite-eenheden' , dat Oekraïnse troepen na een tegen-aanval midden in Bakhmut, naast Wagner troepen ook 'veel' Russen van verschillende andere onderdelen gevangen hebben genomen.
Wat er op zou wijzen dat Wagner richting 'einde oefening' gaat.
Ik mag dit graag van hem verder bevestigd krijgen in nadere berichtgeving.
YouTube: 13 Apr: WOW. Wagners ARE DAMAGED MORE THAN ANYONE EXPECTED | War in ...
[ Voor 4% gewijzigd door Baserk op 14-04-2023 15:17 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Ik lees juist in de laatste UK intelligence update een iets ander verhaal, NL dat het Russische leger beter begint samen te werken met Wagner, dat er aflossingen zijn geweest, en dat Ukraine gedwongen is zich terug te trekken.Baserk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:15:
[...]
Vanuit YouTube kanaal 'Reporting in Ukraine', ook bericht dat de attrition bij Bakhmut weinig overlaat van de Wagner groep.
Na eerst over een frontlinie van 90 km te hebben vechten gevochten, zijn de Wagner troepen op de flanken terug getrokken en ingezet op een linie van 5 km rond Bakhmut.
Alles voor de gewenste 'knockout' daar.
Daarna zijn de Wagner troepen op de flanken rond Bakhmut terug getrokken, om door te kunnen blijven pushen richting centrum.
Nu zijn deze troepen daar onderhand zo uitgedund en aangevuld met Russische 'elite-eenheden' , dat Oekraïnse troepen na een tegen-aanval midden in Bakhmut, naast Wagner troepen ook 'veel' Russen van verschillende andere onderdelen gevangen hebben genomen.
Wat er op zou wijzen dat Wagner richting 'einde oefening' gaat.
Ik mag dit graag van hem verder bevestigd krijgen in nadere berichtgeving.
YouTube: 13 Apr: WOW. Wagners ARE DAMAGED MORE THAN ANYONE EXPECTED | War in ...
https://twitter.com/defen...&t=SpfaZbYhsbnoAXo_9o08vQ
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 14-04-2023 12:41 ]
Je moet het meer lezen als dat Wagner op de flanken is afgelost door andere eenheden die minder intensief vechten zodat de Wagner eenheden zich bij de restanten van Wagner in het centrum mogen voegen om daar zwaar te vechten en de klappen optevangen.olafmol schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik lees juist in de laatste UK intelligence update een iets ander verhaal, NL dat het Russische leger beter begint samen te werken met Wagner, dat er aflossingen zijn geweest, en dat Ukraine gedwongen is zich terug te trekken.
Zijn ze bijna klaar / gedecimeerd dan wordt Wagner afgelost zodat het reguliere Russiche leger de verovering kan opstrijken.
Dit is wat er staat.olafmol schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik lees [...], en dat Ukraine gedwongen is zich terug te trekken.
Orderly withdrawals = georganiseerde terugtrekkingUkrainian forces face significant resupply issues but have made orderly withdrawals from the positions they have been forced to concede.
From the positions they have been forced to concede is ook een nuance die je voor het gemak weglaat.
Eigenlijk is het stuk namelijk exact wat de bedoeling is: consolideren, zo hoog mogelijk K:D ratio (attrition), en op tijd terugtrekken.
Dat UA ook daadwerkelijk iets tegen de RU artillerie kan doen mis ik ook nog.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ordentelijk terugtrekking als in:olafmol schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik lees juist in de laatste UK intelligence update een iets ander verhaal, NL dat het Russische leger beter begint samen te werken met Wagner, dat er aflossingen zijn geweest, en dat Ukraine gedwongen is zich terug te trekken.
De Russen hebben lang gevochten om perse dit hoge gebouw te veroveren. De Oekraïners hebben demolition charges geplaatst en Russen mogen het gebouw bestormen. Als er genoeg Russen erin zitten, drukken ze op de knop en het gebouw zakt in elkaar.
Video reportedly showing a building in Bakhmut destroyed by Ukrainian soldiers after they retreated. https://t.co/v9uWikdYHzhttps://t.co/v1L2DrsA9F pic.twitter.com/Rup5c6A57M
— Rob Lee (@RALee85) 13 april 2023
Ukrainian 93rd Brigade demolishes a pre-mined building in Bakhmut, in which there were about 10 Russian soldiers. pic.twitter.com/3NDocbkuO9
— Clash Report (@clashreport) 27 maart 2023
https://www.ukrinform.net...coming-weeks-denmark.html
Samen met de nieuwe Britse AS90's en US Paladins geeft het net wat meer mobiele punch.In the coming weeks, Ukraine will receive 19 French-made Caesar self-propelled artillery systems.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2023 18:04 ]
PSN
Ik haakte al af bij het zien van alle hoofdletters, maar het filmpje zelf valt wel mee idd.Baserk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:15:
[...]
Vanuit YouTube kanaal 'Reporting in Ukraine', ook bericht dat de attrition bij Bakhmut weinig overlaat van de Wagner groep.
wordt idd aangestipt dat onverwacht ook non-Wagner in het centrum gevangen zijn genomen.
PSN
https://www.ukrinform.net...orm-already-in-stock.htmlAs of April 10, 76% of the summer uniforms needed for the Armed Forces of Ukraine are already in stock at the warehouses.
According to Ukrinform, the Ministry of Defense of Ukraine reported this on Telegram.
"As of April 10, 2023 the need for summer field suits at the warehouses is already 76% met. Another 244,000 sets are at the Joint Supply Centers and another 280,900 sets will be supplied by the industry by the end of April. Even a reserve is being formed. However, we must always take into account the issues of distribution and logistics in the troops," the statement said.
76% is voorzien/op voorraad, daarbovenop komen nog 520k zomer uniformen.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2023 18:16 ]
PSN
Titel van de post zegt Bakhmut. Het lijkt alsof de filmer wist dat het kwam en op het juiste moment op de juiste plek was om te filmen. Ik heb géén idee wat het was, en wie het opblies maar holey smokes wat een klapper

https://www.newsweek.com/...ictory-day-parade-1794489
[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 14-04-2023 18:50 ]
asing in "De situatie binnen Rusland"wauskoek schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:49:
De militaire parade 9 mei in Kursk en Belgarod gaan niet door door te weinig materiaal.
https://www.newsweek.com/...ictory-day-parade-1794489
[ Voor 14% gewijzigd door asing op 14-04-2023 19:09 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
/f/image/SAtcNfwrcVjTrMwToxz0ktyZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jGT99OT2hfK9shtYyISdpMW7.png?f=fotoalbum_large)
Nou, dat klinkt niet goed toch? Het oekraïnse offensief moet nog beginnen en nu is er al een Leopard vernietigd.
/f/image/4bv9UY0FEQ0uTnruNTbSh40e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uiV1it3FagTH1EzENPzUsU9G.png?f=fotoalbum_large)
...ah, oké. Dus geen bewijs? Ja, dan worden de reacties dit natuurlijk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kAnfE6PN7AlrDDaG81blhdQW.png?f=user_large)
Maar dan ineens komt er een (officieel!) bericht van een russisch koptstuk:
:strip_exif()/f/image/ECSnc8O2Q7DTmZg7UL0W03qQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan weet je het zeker natuurlijk. Ivan kan de drang om te liegen onmogelijk weerstaan:
:strip_exif()/f/image/762X28UqzGRKn425IHxEu2L5.jpg?f=fotoalbum_large)
It is reported that this video shows the launch of the two Neptun cruise missiles that destroyed Russian flagship Moskva cruiser.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 13 april 2023
The video was published by Oleksandr @Turchynov, former Secretary of National Security and Defense Council. pic.twitter.com/hm1PKISZlB
Zouden de raketten zijn die het schip fataal werden.
Edit:
Of de VS Russisch materieel naar de VS sleept om te bestuderen zoals deze T-90? Ja. Levert dat een scherpe tweet op over wie nu de meeste tanks aan wie stuurde? Misschien..
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1646437984026210304?s=20]
Edit2:
Zelfde account is sowieso wel scherp bezig:
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1646475874781351938?s=20]
Ik vind het wel.. terecht. Want, waarom geef je UA niet alles wat ze nodig hebben om te winnen als je zegt dat je ze alles wilt geven om te winnen?
EditX: Marokko krijgt ze niet nu meteen overigens. Tis wel een beetje stemmingmakerij, maar UA kan ze blijkbaar ook niet kopen.
[ Voor 61% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-04-2023 21:32 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Omdat we niets erom geven, we geven ze net genoeg om door te blijven gaan.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:14:
@nst6ldr cope materiaal is wel nodig als je ongeveer een jaar na het zinken van de Moskva deze beelden te zien krijgt:
[Embed]
Zouden de raketten zijn die het schip fataal werden.
Edit:
Of de VS Russisch materieel naar de VS sleept om te bestuderen zoals deze T-90? Ja. Levert dat een scherpe tweet op over wie nu de meeste tanks aan wie stuurde? Misschien..
[Embed]
Edit2:
Zelfde account is sowieso wel scherp bezig:
[Embed]
Ik vind het wel.. terecht. Want, waarom geef je UA niet alles wat ze nodig hebben om te winnen als je zegt dat je ze alles wilt geven om te winnen?
EditX: Marokko krijgt ze niet nu meteen overigens. Tis wel een beetje stemmingmakerij, maar UA kan ze blijkbaar ook niet kopen.
En ondertussen we make dollars.
Als we hadden gewild dat het stopte dan was het 6 maanden geleden al klaar.
✳️ It’s official: All eight Leopard 2 battle tanks promised by Canada for Ukraine have now arrived in Poland.
— Anita Anand (@AnitaAnandMP) 14 april 2023
We’ll continue to #StandWithUkraine, and to provide Ukrainians with the tools that they need to fight and win this war. pic.twitter.com/23OCHILzbW
PSN
Allemaal leuk en aardig, maar dat is wat ik dus bedoel met net genoeg.YakuzA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:18:
De Canadese Leo’s zijn nu iig allemaal minimaal in Polen:
[Twitter]
Ze hebben er 112, ze kunnen er makkelijk 50 missen.
Maar dat zal wel de arm chair generaal in me zijn 😇
Ik wacht nog op die 18 van NederlandMektheb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:19:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar dat is wat ik dus bedoel met net genoeg.
Ze hebben er 112, ze kunnen er makkelijk 50 missen.
Maar dat zal wel de arm chair generaal in me zijn 😇
Verder een nominatie voor mooie explosie:
[Twitter: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1646958541813567500]
Ziet er uit als een TOS1 oid die met een raket gaat knuffelen oid.
PSN
Klopt, TOS1 met munitie geeft echt een absurde explosie. In Syrie gebeurde dit ook wel eens, laat complete kraters achter.YakuzA schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:22:
[...]
Ik wacht nog op die 18 van Nederland
Verder een nominatie voor mooie explosie:
[Twitter]
Ziet er uit als een TOS1 oid die met een raket gaat knuffelen oid.
Neuj, wat we willen zijn denk ik drie dingen. 1. Dat de oorlog in Oekraïne blijft en 2. Dat Rusland daar verliest en 3, dat Rusland denkt een serieuze kans te hebben zodat het zijn militaire capaciteiten uitput zodat we er voor de langere termijn vanaf zijn.Mektheb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:58:
[...]
Omdat we niets erom geven, we geven ze net genoeg om door te blijven gaan.
En ondertussen we make dollars.
Als we hadden gewild dat het stopte dan was het 6 maanden geleden al klaar.
BBC en Mediazona hebben inmiddels 20.451 bevestigde russische doden geteld. Net als Oryx en "Killed in Ukraine" gaat dit op basis van openbare bronnen. Het is dus een minimum aantal.
Interessant stukje (door Translate gehaald):
Het aantal van 184.000 komt goed overeen met de Amerikaanse schattingen.We gaan ervan uit dat onze lijst minstens twee keer minder namen van doden bevat dan er daadwerkelijk in Rusland zijn begraven. We kwamen tot deze conclusie door de afgelopen 14 maanden de situatie op begraafplaatsen in meer dan 65 Russische nederzettingen te bestuderen.
Daarom had Rusland volgens de meest conservatieve schatting tijdens de invasie van Oekraïne 41.000 mensen kunnen doden.
De totale onherstelbare verliezen van Rusland (dat wil zeggen, het aantal mensen dat buiten gevecht was vanwege een verwonding of overlijden, of vermist raakte) zou minstens 184.000 mensen kunnen bedragen.
⚡🇺🇸The United States signed an agreement with Aerojet Rocketdyne for $215 million to increase production and accelerate deliveries of #Javelin, #Stinger, GMLRS guided missiles, #Pentagon website. 1/2⬇️#Ukraina #UkraineWar #UkraineWillWin pic.twitter.com/v4KGEGnajY
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 14 april 2023
PSN
Helemaal los van de inhoud is deze post vergelijkbaar met een linkdrop, daarom is ze weggehaald.
Wat we graag van je zien is:
• Waarom vind jij deze passage interessant, dit kan een andere reden zijn dan waarom je bron dit meldt.
• Belangrijk is ook een bronvermelding
• In welke context stond de passage?
• Waarom stelt de bron er belang in?
[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 15-04-2023 12:04 ]
Dit klinkt echt heel erg als we kunnen het nu misschien nog een beetje verkopen als winst het wordt vanaf nu alleen maar slechter.
This is interesting. Politico writes that leaked U.S. documents indicate that Hungary may be secretly letting allies use its airspace to move arms toward the battlefield, despite pledges to bar such transfers. For example to transfer Croatian helicopters.https://t.co/vFkGnYlwYq
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 15 april 2023
PSN
⚡🇮🇹20+ #Italian 155mm M109L self-propelled guns were spotted at the railway station in Udine, most likely headed for #Ukraine.
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 15 april 2023
Italy has already sent 20+ M109Ls to Ukraine.#UkraineWar #Ukraina #UkraineWillWin #UkrainianArmy pic.twitter.com/oO39QOY1YE
PSN
Klinkt niet gek, zoals de bereikte doelen nu zo uitgelegd worden maar wat denken ze dat er gaat gebeuren als ze stoppen met de 'smo'? Nemen ze dan de slachtoffer rol aan als Oekraïne door blijft vechten tot de laatste Rus het land uit is?
Maar het geeft wel een beetje aan dat de rek eruit is bij Rusland. Heel dat 'grote Russische offensief' heeft amper iets opgeleverd en ten opzichte van de verliezen niet lang houdbaar gebleken.
(of moest het eigenlijk nog beginnen? je weet immers maar nooit met die gasten

Ze moeten geen moment rust krijgen, dan graven ze zich alleen maar verder in.
According Canada's Minister of National Defense, Anita Anand (@AnitaAnandMP), 8 Canadian Leopard 2A4 have already arrived in Poland.
— (((Tendar))) (@Tendar) 15 april 2023
In addition to the MBTs, three Leopard gunnery simulators for training Leopard 2 crews have been delivered, too.#Ukraine #Canada pic.twitter.com/asknRdnP94
PSN
Bakhmut. The railway station including the block near Verkhniy Park has been captured by 🇷🇺 forces. In the southern part near Korskunkogo St, fighting is at the T0504 leading into the city. The O0506 road near Khromove is under 🇷🇺 fire control.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 15 april 2023
Precarious situation.. pic.twitter.com/zGSFPIYfm3
Een paar blokken per dag, maar de russen hebben continu initiatief.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WEZlCgdxp1nl5H88PgU36Fxs.jpg?f=user_large)
Deepstate laat het ook zien.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dit is ook overduidelijk geen leopard 2A5, maar een Leopard 1 met de gelaste toren, 1A3 ipv gegoten koepel. En maar blijven pompen die onzin, wat zijn het toch een kleuters.nst6ldr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:20:
Op /k/ en Twitter probeert pidor weer een stukje demoralisatie uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, dat klinkt niet goed toch? Het oekraïnse offensief moet nog beginnen en nu is er al een Leopard vernietigd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
...ah, oké. Dus geen bewijs? Ja, dan worden de reacties dit natuurlijk:
[Afbeelding]
Maar dan ineens komt er een (officieel!) bericht van een russisch koptstuk:
[Afbeelding]
En dan weet je het zeker natuurlijk. Ivan kan de drang om te liegen onmogelijk weerstaan:
[Afbeelding]
een treffende spreuk
Als dit Oekraine lukt zonder zelf veel verliezen te leiden is dit een mooie tactiek.stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:58:
Het lijkt er onderhand op of dat bakhmut een soort honey pot word om zoveel mogelijk russen uit de weg te ruimen. Door ze huis voor huis/blok voor blok terrein te laten winnen blijven ze doorzetten en nieuwe manschappen en wapens aanvoeren. Manschappen die ze wellicht elders nodig hadden als het ukraine offensief word gestart.....
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Alles wat nog staat na inname blijkt ondertunneld en wordt na bezetting door Rusland, opgeblazen. Tis echt bizar dat Rusland dus feitelijk eerst ‘betaalt’ voor inname en daarna ‘betaalt’ voor bezetting en toch door blijft gaan.PASware schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:52:
[...]
Als dit Oekraine lukt zonder zelf veel verliezen te leiden is dit een mooie tactiek.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:58:
Het lijkt er onderhand op of dat bakhmut een soort honey pot word om zoveel mogelijk russen uit de weg te ruimen. Door ze huis voor huis/blok voor blok terrein te laten winnen blijven ze doorzetten en nieuwe manschappen en wapens aanvoeren. Manschappen die ze wellicht elders nodig hadden als het ukraine offensief word gestart.....
Het is niet zozeer een honeypot maar een bewust terugtrekkende beweging waarbij de gebieden die vrijgegeven worden in het vizier van artillerie en drones staan.
Precies, mensen die dit 'gewoon een terugtrekking' of zelfs 'UA is aan het verliezen' benoemen vallen in de fabeltjesfuik. Het wordt op z'n best de zoveelste pyrhusoverwinning van Rusland.nst6ldr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:17:
[...]
nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
Het is niet zozeer een honeypot maar een bewust terugtrekkende beweging waarbij de gebieden die vrijgegeven worden in het vizier van artillerie en drones staan.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat is toch exact wat een honeypot is ? Ze makkelijk iets laten pakken, en daarna prijs schieten ?nst6ldr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:17:
[...]
nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Wat voor speciaals hebben deze landen waar UA op zit te azen?Ukraine negotiates with Greece, Cyprus, Spain, Romania ahead of Ramstein group meeting
15.04.2023 18:54
Ahead of the Ukraine Defense Contact Group (Ramstein group) meeting, the team of the Ministry of Defense of Ukraine visited four countries in 10 days to conduct negotiations on the supply of weapons to Ukraine.
Griekenland en Cyprus hebben nog wel wat oudere ussr spullen iig.
PSN
Spanje heeft 300 Leopards.YakuzA schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:08:
https://www.ukrinform.net...mstein-group-meeting.html
[...]
Wat voor speciaals hebben deze landen waar UA op zit te azen?
Griekenland en Cyprus hebben nog wel wat oudere ussr spullen iig.
Roemenië heeft Mig 21 en eventueel nog wat tanks.
Griekenland heeft bijna 900 Leopards en 2000 M113.
Cyprus heeft Mi35, maar die zijn al aan Servië beloofd. En T80 die aan Oekraïne zijn beloofd als ze westerse vervanging krijgen.
Roemenië had idd net getekend voor F35’s.TheBrut3 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:39:
[...]
Spanje heeft 300 Leopards.
Roemenië heeft Mig 21 en eventueel nog wat tanks.
Griekenland heeft bijna 900 Leopards en 2000 M113.
Cyprus heeft Mi35, maar die zijn al aan Servië beloofd. En T80 die aan Oekraïne zijn beloofd als ze westerse vervanging krijgen.
Die zullen wel vliegtuigen over gaan hebben.
PSN
https://telegra.ph/Tolko-...kakogo-dogovornyaka-04-14
Moderatie comment:
Dit kan worden afgedaan als een linkdrop. Maar toch even wat dieper ingaan op de bron die hier wordt gedeeld. Voor velen is er Google translate nodig om hiervan tabak te maken. Verder is de bron (mij) niet bekend, wat kan je over de bron zeggen voordat je informatie ervan deelt. Telegr.ph [....] landcode Filipijnen... De bron toont geen herkomst en organisatiedetails, wie is de schrijver? waarom schreef die het? Hoe worden de stellingen erin onderbouwd (geen enkele link naar een bron) Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zolang we niet meer weten is dit een onbetrouwbare bron en moeten we die negeren
[ Voor 78% gewijzigd door teacup op 16-04-2023 12:35 ]
Hierbij een link waarin het artikel vertaald is van Russisch naar Engels: https://telegra-ph.transl...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wappstylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:32:
Wagner is er klaar mee?
https://telegra.ph/Tolko-...kakogo-dogovornyaka-04-14
Ik moet het zelf nog lezen. Eerste keer dat ik zo’n vertaling gebruik: kan vast handiger.
Ziet eruit als iets wat in Syrië heel vaak is toegepast. Een tunnel graven onder een gebouw en een paar ton explosieven laten detoneren.asing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:40:
Ka-Boom!![]()
![]()
Titel van de post zegt Bakhmut. Het lijkt alsof de filmer wist dat het kwam en op het juiste moment op de juiste plek was om te filmen. Ik heb géén idee wat het was, en wie het opblies maar holey smokes wat een klapper
Ik vind die Engelse vertaalde tekst wel wat vreemd, waaronder dit:Muncher schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:44:
[...]
Hierbij een link waarin het artikel vertaald is van Russisch naar Engels: https://telegra-ph.transl...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
Ik moet get zelf nog lezen. Eerste keer dat ik zo’n vertaling gebruik: kan vast handiger.
Een globale vertaling is dat Wagner "klaagt" dat Oekraïne steeds weer nieuwe manschappen aanlevert, en dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Er is nog geen einde van de oorlog in zicht, en is er dus geen overwinning of succesmoment aan te wijzen.PMC "Wagner" continues to grind the Ukrainian army on Bakhmut. Zelensky sends more and more units into this meat grinder, into a destructive funnel that sucks in the best units of the Armed Forces of Ukraine and mercenaries.
Tussen de regels door lees ik dit:
De strijd in Bakhmut kost beide partijen veel manschappen.
Oekraïne voert steeds getrainde manschappen aan met steun van andere landen, terwijl Wagner verwacht dat hun manschappen binnenkort op gaan raken.
Voordat dit gebeurt, willen ze snel weten de voorwaarden zijn om hun (deel)missie als succesvol te kunnen beschouwen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik zou een honeypot meer als een gecontroleerd gebied zien, zoals een hinderlaag. Als je hier een IT/gamer term tegenaan wil gooien dan heeft het meer weg van 'kiten'. Een hinderlaag werkt niet over een langere periode omdat je rekening met artillie en flanken moet houden. De vijand steeds net buiten bereik houden en de indruk wekken dat ze gebied winnen - zeker tegen russen - zorgt ervoor dat ze minder op verspilde capaciteit kijken.Oekiejoekie schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:42:
[...]
Dat is toch exact wat een honeypot is ? Ze makkelijk iets laten pakken, en daarna prijs schieten ?
Dan krijg je dit soort propaganda:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JmhmaAYmsFbol2lNMf6xstxk.png?f=user_large)
De techniek is nog veel ouder en stamt op zijn minst uit WO1. Daar groeven de Britten tunnels onder de Duitse loopgraaf om die vervolgens vol te stouwen met explosieven. Het deed voor een deel niks, ergo er ligt nog steeds een paar ton onder de grond. Daar waar het wel klapte is nu nog steeds een krater.Joep schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:01:
[...]
Ziet eruit als iets wat in Syrië heel vaak is toegepast. Een tunnel graven onder een gebouw en een paar ton explosieven laten detoneren.
Techniek word al eeuwen gebruikt al tijdens de Romeinse tijd. Alleen toen was het om onder muren van steden door te graven om die instabiel te maken en te laten instorten.asing schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:17:
[...]
De techniek is nog veel ouder en stamt op zijn minst uit WO1. Daar groeven de Britten tunnels onder de Duitse loopgraaf om die vervolgens vol te stouwen met explosieven. Het deed voor een deel niks, ergo er ligt nog steeds een paar ton onder de grond. Daar waar het wel klapte is nu nog steeds een krater.
Later met buskruit werden ook muren opgeblazen ermee vanaf 15/16de eeuw.
Maar wat de Britten idd deden in WW1 was nog stapje verder alleen bracht het niet het gewenste effect. Wel een giga krater.

De eerste man heet Haviley en deelt zijn ervaringen aan het front bij Bilohorivka, the beginnen met stank:
De Russen laten hun doden liggen:‘Ik heb een pilletje moeten nemen om rustig te blijven’, zegt Oleksandr Haviley met een zuinige glimlach. Hij zit in het station van Kramatorsk te wachten op de trein die hem naar huis brengt. Op z’n hurken, met de zoveelste sigaret aan zijn lippen. Na negen maanden gaat hij eindelijk terug met de Kiev-trein richting Tsjernihiv, waar z’n vrouw en z’n twee kinderen hem opwachten. Hij is nerveus voor het weerzien.
Vóór de oorlog werkte hij als bouwvakker, na de Russische invasie heeft hij zich direct bij het leger gemeld. Het laatste jaar heeft hij mee enkele dorpen in de Donetsk-regio bevrijd en nu staat hij in de loopgraven in Bilohorivka, waar al enkele maanden om enkele meters grond wordt gevochten. Stank, dat woord laat hij geregeld vallen. De stank van de rottende lijken die in het niemandsland blijven liggen. ‘In de winter viel de geur nog mee, maar nu de bomen beginnen te botten en de temperaturen stijgen, is de stank soms niet te harden’, zegt hij. ‘Stel je een veld vol paddenstoelen voor’, zegt hij, terwijl hij z’n armen wijd uitspreidt. ‘En al die paddenstoelen zijn lijken.’
Haviley zat in de loopgraven en vertelt over de groepen Russen die constant aanvielen:Hij begrijpt de Russen niet. ‘Ze laten hun dode soldaten gewoon liggen.’ Hij heeft zelf gezien hoe de Russische militairen op hun gewonde kameraden stappen. Soms liggen tussen de lijken ook de lichamen van z’n maten, die ze nog niet konden weghalen omdat het gebied tussen de Oekraïense en Russische loopgraven levensgevaarlijk is. In de winter was het ook niet evident om ze achter de linies te begraven, de grond was te koud, je raakte nooit diep met een spade.
Een andere frontsoldaat heet Sokol, en vertelt over de lange dagen in de modder rond Bachmoet:Haviley is een infanterist, zijn plek is in de loopgraven in de eerste linie. Hij vertelt over de golven Russische soldaten die op hem afkomen. Als de eerste groep gesneuveld is, volgt vrij snel een tweede en dan een derde. ‘Er zijn dagen dat er om de twee à drie uur een nieuwe groep nadert. Dan heb ik net de tijd om één sigaret te roken voor de volgende aanval begint.’ Hij vertelt dat zijn geweer soms zo heet is, dat hij vreest dat het dienst zal weigeren.
‘Ze gaan om gedood te worden. Soms denk ik wel eens dat ze een middel gekregen hebben om hun angst en pijn te onderdrukken. Ze zijn zo roekeloos. Dan roep ik: waarom geef je niet op? Soms heb ik zelfs medelijden met hen. Maar uiteindelijk weet je toch: het is zij of ik’, zegt Haviley. ‘Ze lopen bijna in de voetsporen van de vorige golf soldaten die wij pas neergeschoten hebben’, bevestigt Sokol. ‘De laatste drie maanden hebben we bijna geen tanks gezien. Dat materieel houden ze achter. Nu sturen ze mensen de vuurlinie in, daarvan hebben ze er voldoende’, verklaart Lawyer. ‘Groepjes van vijf à tien soldaten worden neergemaaid en kort daarna verschijnt een nieuwe groep die hetzelfde pad volgt.’
Overdag raketten, 's nachts aanvallen. Sokol vertelt tevens dat de Oekraïense verdedigers tegenwoordig allemaal nachtkijkers hebben:Alle aandacht is dezer dagen gericht op dat kleine stadje met de grote betekenis. De toestand in Bachmoet is onduidelijk. De overheid heeft de zone ‘rood’ ingekleurd, dat betekent dat er geen journalisten in het gebied toegelaten zijn. Alleen de verhalen en getuigenissen van soldaten die er vechten, geven een indruk van de toestand. De twee soldaten in Bachmoet die wij spraken, ontmoetten we in hun vrije tijd op enkele kilometers van Bachmoet.
Op Twitter heeft iemand de kaart van het stadje van 43,5 vierkante kilometers bestudeerd: grofweg 80 procent is intussen in handen van de Russen. Ze schuiven langzaam op en hebben het stadje nu bijna volledig omsingeld. Alleen de ‘weg van het leven’, zoals een militair hem noemde, is nog open. Dat is de laatste route waarlangs de Oekraïense soldaten kunnen ontsnappen als de strop rond Bachmoet dichtgeknepen dreigt te worden.
Waakzaam blijven is makkelijker gezegd dan gedaan. De kou is ook een vijand:Sokol, die alleen met z’n roepnaam in de krant wil, moet die route bewaken. Hij zit 24 uur in de loopgraven en wordt dan afgelost. ‘Overdag bestoken de Russen ons met raketten. ’s Nachts sturen ze soldaten. In groepjes van drie tot vier man stormen ze op ons af en proberen granaten in de loopgraven te gooien. We krijgen zo’n twee tot drie aanvallen per nacht te verwerken.’ In het begin van de oorlog had Sokols groep te weinig nachtkijkers, waardoor ze de Russen op afstand niet konden opmerken. Nu heeft elke soldaat van zijn unit zo’n nachtkijker.
De Russen gebruiken clustermunitie:Waakzaam blijven is de boodschap. Maar dat is niet evident als je 24 uur in een loopgraaf staat, met je voeten in de modder op een regenachtige nacht. ‘De grootste vijanden zijn niet de Orcs (een bijnaam die de Oekraïners aan de Russen geven, red.) of de raketaanvallen. Het gevaarlijkst is de kou: je verliest focus omdat de strijd tegen de koude al je aandacht opeist’, zegt Sokol. Deze winter heeft hij eens 30 uur in de modder gestaan, omdat de plek waar de bus hen moest komen oppikken om terug naar het kamp te gaan, gebombardeerd werd.
Russen (in elk geval de gemobiliseerden) zoeken vaak geen dekking, de reden daarvoor is onduidelijk maar Haviley verdenkt dat ze misschien gedrogeerd zijn. Russen die zich willen terugtrekken worden beloond met een kogel:Op de vraag of de Russen clustermunitie gebruiken, wordt verbaasd gereageerd. ‘Natuurlijk, wat dacht je?’, antwoordt Sokol. De bewijsstukken hoef je niet ver te zoeken. In de dorpen aan de rand van het front ligt overal venijnige schrapnel, de kleine deeltjes die uit een granaat springen en afschuwelijke verwondingen veroorzaken.
De derde man heet Lawyer, bewaakt de laatste uitweg uit Bachmoet en jaagt op tanks:Haviley tekent met z’n vinger op de grond: ‘De eerste lijnen zijn de gewone soldaten. Dat zijn al lang geen militairen meer van het LNR (de zelfverklaarde republiek Loehansk, red.) Het zijn mannen van de minderheden in Rusland. Daarachter komen de jongens van Kadyrov (de Tsjetsjeense leider, die Poetin in deze oorlog steunt, red). Zij moeten beletten dat de Russische soldaten zich terugtrekken.’ Hij verwijst naar Stalin, die tijdens de Tweede Wereldoorlog agenten van de inlichtingendiensten bij de militairen onderbracht om te garanderen dat geen enkele soldaat rechtsomkeer zou maken bij een onmogelijke opdracht. ‘Als we hen gevangennemen, smeken ze ons om niet terug naar hun eigen troepen gestuurd te worden.’ Ook hij sluit niet uit dat de Russen medicatie of drugs krijgen. ‘Als er een explosie is in je buurt, moet je je laten vallen en verder kruipen. Dat doen veel Russen niet: zij lopen gewoon verder op het veld’, vertelt Lawyer.
Ook hij beseft dat de dood op de loer ligt:Ook commandant Lawyer bewaakt de uitweg uit Bachmoet. Hij heeft een rechtendiploma op zak en werkte jarenlang in de presidentiële administratie. Ook hij heeft zich als vrijwilliger gemeld toen de Russen zijn land aanvielen. Toen was hij nog vrijgezel, drie maanden geleden is hij getrouwd met z’n jeugdliefde. Hij zit in een team dat een Oekraïens antitankwapen bedient, een Stuhna. ‘Het beste van allemaal’, zegt hij resoluut. Lawyer en z’n team moeten Russische tanks uitschakelen.
Aan het front proberen de soldaten van de antitankbrigade onopvallend zo dicht mogelijk bij de vijand te komen, met hun Stuhna kunnen ze tanks op 700 meter tot 5 kilometer raken. Nadat ze hun systeem hebben opgesteld, is het een kwestie van seconden. De Russen krijgen in hun tank een signaal dat een vijandige laser hen heeft gespot en weten dat daarna een zware knal een einde aan hun leven kan maken. In die enkele seconden nadat de laser de tank als doelwit heeft aangeduid, moet Lawyer raak schieten. Anders komt hij zelf in het vizier van de tank.
‘De Russen zijn zo roekeloos. Soms heb ik medelijden met hen. Maar het is zij of ik’‘Het is een duel’, zegt hij. Lawyer is een beer van een vent, hij lacht veel en maakt grapjes. Maar daarna zegt hij: ‘Wij bevinden ons op de grens tussen leven en dood. Onze horizon ligt niet verder dan een week weg. Je kunt elk moment doodgaan. Is het niet in direct contact met de vijand, dan bij een infanterieaanval.’
Van Nu.nl krijg ik altijd pushmeldingen voor updates en de laatste tijd zijn die er bijna niet meer. Totdat vorige week de uitgelekte documenten bekend werden en nu krijg ik elke dag meerdere pushmeldingen met alleen maar pessimisme over de kansen van Oekraïne.
Daar krijg ik een negatief gevoel door waardoor ik de schouders er niet meer onder zet en de kop wil laten hangen. Maar dit gevoel strookt niet met wat ik in dit topic aan informatie haal! (Of denk te halen)
Ik wordt daardoor even van links naar rechts geslingerd in wat is nu de daadwerkelijke stand van zaken in Oekraïne
De realiteit is, denk ik, dat niemand dat echt weet. Defensief blijft Oekraine behoorlijk overeind maar een offensief om meer bezet gebied te bevrijden vraagt een stuk meer van de Oekrainers.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
Ik snap er niks meer van… ik volg dit topic vanaf dag 1 en krijg eigenlijk het gevoel dat het positief kantelt voor Oekraïne. Misschien komt dat ook wel door mijn partijdigheid.
Van Nu.nl krijg ik altijd pushmeldingen voor updates en de laatste tijd zijn die er bijna niet meer. Totdat vorige week de uitgelekte documenten bekend werden en nu krijg ik elke dag meerdere pushmeldingen met alleen maar pessimisme over de kansen van Oekraïne.
Daar krijg ik een negatief gevoel door waardoor ik de schouders er niet meer onder zet en de kop wil laten hangen. Maar dit gevoel strookt niet met wat ik in dit topic aan informatie haal! (Of denk te halen)
Ik wordt daardoor even van links naar rechts geslingerd in wat is nu de daadwerkelijke stand van zaken in Oekraïne
Daarnaast gaat de levering van wapens en munitie niet zo snel als ze graag willen en beginnen bijvoorbeeld luchtafweerraketten op te raken. Niemand kan zeggen hoe groot die problemen zijn want vaak zie je dat er toch een oplossing komt als het probleem urgent genoeg is. Maar zulke oplossingen zijn niet gegarandeerd. Er is nog genoeg wat fout kan gaan.
Dus kortom: Nu gaat het goed. Maar of dat zo blijft, en of het vertaald kan worden naar een succesvol offensief, daar kan niemand wat over zeggen. Die onzekerheden gaan niet weg.
Oekraïne heeft een maand of 6 geleden enorm veel materieel toegezegd gekregen. Langzaamaan is dat ook geleverd en niks er van is ingezet. Er komt echt nog wel een offensief aan. Op ukraines voorwaarden. Of het ook lukt. Dat gaan we zien.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
Ik snap er niks meer van… ik volg dit topic vanaf dag 1 en krijg eigenlijk het gevoel dat het positief kantelt voor Oekraïne. Misschien komt dat ook wel door mijn partijdigheid.
een treffende spreuk
Laat ons hopen dat Ukraine aan het langste eind gaat trekken.
https://mil.in.ua/en/news...rriers-arrive-in-ukraine/
The Ukrainian Defense Forces are reinforced by Romanian TAB-71M armored personnel carriers.
Footage of loading these armored vehicles on tractors was shown on social media.
The first batch of TAB-71M APC entered service with the Ukrainian military last year.
PSN
Stop gewoon met die rommel van Nu.nl Die zijn prima voor het weer, files, sport en entertainment, maar niet voor het serieuze nieuws.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
Lees [UKR] Betrouwbare Bronnen eens door en selecteer daar een paar serieuze bronnen uit. Mijn favoriet is de https://kyivindependent.com/ en hun Twitter-feed, maar dat hoeft niet de jouwe te zijn, er zijn er genoeg.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik kan je het boek Superforecasters aanraden (of online resources van super forecasting / good judgment). Het leert je om gestructureerder gegevens op waarde te schatten en op te zoeken in plaats van het te doen met wat toevallig tot je komt.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
Wat wel goed is om informatie uit verschillende gezichtspunten tot je te nemen. Zo lunchte ik afgelopen week met een Oekrainer die me vertelde dat een familielid in de loopgraven bij een hier welbekende plaats kortgeleden is overleden, net als het overgrote deel van de 200 anderen van zijn groep. Artillerievuur is zeer dodelijk.
Rond Bakhmut worden er enorme verliezen geleden, en ook bij de andere hete plaatsen Idd. Je ziet ook veel bekende namen daar gesneuveld. Oekraïne betaald een enorme prijs voor de Russische agressie.Rukapul schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:54:
[...]
Ik kan je het boek Superforecasters aanraden (of online resources van super forecasting / good judgment). Het leert je om gestructureerder gegevens op waarde te schatten en op te zoeken in plaats van het te doen met wat toevallig tot je komt.
Wat wel goed is om informatie uit verschillende gezichtspunten tot je te nemen. Zo lunchte ik afgelopen week met een Oekrainer die me vertelde dat een familielid in de loopgraven bij een hier welbekende plaats kortgeleden is overleden, net als het overgrote deel van de 200 anderen van zijn groep. Artillerievuur is zeer dodelijk.
een treffende spreuk
Lord's Resurrection means victory of life. We celebrate Easter with faith in irreversibility of this victory. Heaven sees our faith & firmness. The world sees valor & invincibility. The enemy sees our strength & determination. 🇺🇦 will see the light of victory. Christ is Risen! pic.twitter.com/FFOOfz4hqn
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) 16 april 2023
Dit is helaas ook 1 van de dingen die Rusland wil bereiken; dat wij in het westen oorlogsmoe worden en de steun aan Oekraïne afschalen, zodat Rusland alsnog z'n zin krijgt.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
Vooralsnog houdt Oekraïne veel beter stand dan we aan het begin van de oorlog verwacht hadden, we kunnen alleen maar hopen dat hun offensief enorm effectief blijkt. Dan kantelt het sentiment weer bij velen.
Ik merk de laatste tijd dat nu.nl toch meer Rusland gekleurd is. De woordkeuzes die ze soms gebruiken is vaak te nadelen van Oekraïne.Fiber schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:45:
[...]
Stop gewoon met die rommel van Nu.nl Die zijn prima voor het weer, files, sport en entertainment, maar niet voor het serieuze nieuws.
Lees [UKR] Betrouwbare Bronnen eens door en selecteer daar een paar serieuze bronnen uit. Mijn favoriet is de https://kyivindependent.com/ en hun Twitter-feed, maar dat hoeft niet de jouwe te zijn, er zijn er genoeg.
Mooi voorbeeld vind ik dit artikel: Rusland lijkt Oekraïne nu toch op de knieën te krijgen bij Bakhmut https://www.nu.nl/spannin...-krijgen-bij-bakhmut.html
Hier krijg ik een behoorlijk negatief beeld bij. Bericht is bijna 2 weken oud en het is nog steeds bezig.
Weet je nog, de val van Soledar waarna Bakhmut echt niet meer te houden was? Dat is ook al weer drie maanden geleden.grote_oever schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:03:
[...]
Ik merk de laatste tijd dat nu.nl toch meer Rusland gekleurd is. De woordkeuzes die ze soms gebruiken is vaak te nadelen van Oekraïne.
Mooi voorbeeld vind ik dit artikel: Rusland lijkt Oekraïne nu toch op de knieën te krijgen bij Bakhmut https://www.nu.nl/spannin...-krijgen-bij-bakhmut.html
Hier krijg ik een behoorlijk negatief beeld bij. Bericht is bijna 2 weken oud en het is nog steeds bezig.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Tja als je al nieuwspagina alleen kijkt naar puur de vorderingen in en rond Bakhmut dan klopt het wel dat de Russen Bakhmut steeds meer innemen. Het gaat heel erg langzaam, maar straat voor straat wordt de stad steeds verder ingenomen.grote_oever schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:03:
[...]
Ik merk de laatste tijd dat nu.nl toch meer Rusland gekleurd is. De woordkeuzes die ze soms gebruiken is vaak te nadelen van Oekraïne.
Als je dus alleen daar naar kijkt zou je kunnen zeggen dat Oekraine langzaamaan op de knieen wordt gedwongen.
Indien het gerucht klopt dat Oekraine de Russen leeg wil laten lopen op Bakhmut, dan is het zeker niet op de knieen dwingen. Als dit gerucht niet klopt en Oekraine het serieus zwaar heeft en meer verliezen heeft dan nodig, tja dan is het wel langzaam om de knieen gedwongen worden.
Ik denk dat iedereen hier wel geneigd is om te (willen) geloven dat de Russen leeg lopen op Bakhmut. Gezien de vele verliezen en continue verplaatsingen van troepen lijkt dit ook te bevestigen, maar of dit daadwerkelijk klopt en wishfull thinking is? Geen idee. We zien vooral informatie over de verliezen van Rusland, weinig over verliezen van Oekraine.
[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 17-04-2023 08:12 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Toevallig vandaag wel. Reznikov:PASware schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:11:
[...]
We zien vooral informatie over de verliezen van Rusland, weinig over verliezen van Oekraine.
Nos.nlReznikov zei tegen de Spaanse krant La Razón dat hij "geen exact cijfer kan geven, maar ik verzeker u dat het lager is dan het aantal doden bij de aardbeving in Turkije". Bij die aardbeving kwamen meer dan 50.000 mensen om het leven.
Tsja, lijkt mij heel stug qua cijfer. Ik reken echt op minimaal het dubbele.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:23:
[...]
Toevallig vandaag wel. Reznikov:
[...]
Nos.nl
Ik begrijp wel wat je zegt en hoe het voor je voelt.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
De huidige fase is mijns inziens ook de meest onduidelijke fase in de oorlog tot nu toe. Bijna alles wat nu gebeurt is in het teken van toekomstige offensieven / verdedigingen. Het is voor bijna iedereen nu heel onduidelijk in hoeverre Oekraïne zich goed kan voorbereiden op het geplande offensief en of de Russische verliezen dusdanig groot zijn dat ze systematisch verzwakt zijn.
Op dit moment is het vooral even afwachten tot er wat groots gebeurt op het slagveld. Pas dan kunnen we weer zien hoe het daadwerkelijk gaat.
Ligt eraan of jij doden of doden+gewonden bedoelt. Als het gaat om alleen doden lijkt Reznikov's opmerking wel betrouwbaar.tiswat schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:28:
[...]
Tsja, lijkt mij heel stug qua cijfer. Ik reken echt op minimaal het dubbele.
Als we kijken naar doden+gewonden niet. Dat aantal ligt waarschijnljk veel hoger. Zie oa de gelekte US documenten:
Aan de andere kant is er ook berichtgeving dat een zeer groot aandeel van de UA gewonden weer terug het slagveld in kan door goede behandeling.Ukraine, meanwhile, had suffered 124,500 to 131,000 casualties, with up to 17,500 killed in action, the report says.
Dat zegt dus heel weinig, net zoals de betrouwbaarheid over de Russische verliezen. Alles is een schatting/gerucht.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:23:
[...]
Toevallig vandaag wel. Reznikov:
[...]
Nos.nl
Tja, en het dubbele lijkt me juist weer heel stug qua cijfer. Naar mijn idee is het nogal koffiedik kijken en kun je hooguit de conclusie trekken dat de russen meer man verliezen. Alleen of die verhouding 1:2 of 1:7 is, is weer heel erg gokken.tiswat schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:28:
[...]
Tsja, lijkt mij heel stug qua cijfer. Ik reken echt op minimaal het dubbele.
[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 17-04-2023 09:33 ]
[removed]
Je zei dat we vooral weinig zien over de UA verliezen. Dat valt dus wel mee. We hebben de US gelekte documenten en vandaag de opmerking van Reznikov. Net als met alle informatie over Russische verliezen is het dan een kwestie van interpreteren en voor jezelf bepalen hoe geloofwaardig het is.PASware schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:37:
[...]
Dat zegt dus heel weinig, net zoals de betrouwbaarheid over de Russische verliezen. Alles is een schatting/gerucht.
De combinatie van bronnen geeft ondertussen wel een redelijke duiding vind ik.
Edit: onderstaande reactie betreft Russische verliezen, ik las de post / discussie hierboven verkeerd.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:40:
[...]
Je zei dat we vooral weinig zien over de UA verliezen. Dat valt dus wel mee. We hebben de US gelekte documenten en vandaag de opmerking van Reznikov. Net als met alle informatie over Russische verliezen is het dan een kwestie van interpreteren en voor jezelf bepalen hoe geloofwaardig het is.
Tis een spel: Rusland stuurt mobiks, reguliere troepen en PMC’s. Vraag je hoeveel soldaten zijn gesneuveld dan zegt ie ‘nog geen 50.000 soldaten’, maar telt ongetwijfeld geen mobiks en pmc’s mee. Daarbij begraven ze ze ook mensen zonder ze te identificeren, of rapen ze de mobiks al helemaal niet op. Pmc’s laten begraafplaatsen zien en reguliere troepen worden via social ook gevolgd op hun begrafenisaankondiging, maar lees vaak dat mobiks soms al maanden dood zijn en men het thuis niet weet. Los van de niet geborgen lichamen, ze komen nu soms dode Russen van een jaar terug tegen, dat zijn al skeletten.
Even los van dat men gerust liegt over getallen is de gehele construct gebouwd rondom het kunnen volhouden van leugens en semantiek.
Wij blijven maar naïef naar die cijfers kijken, bijv in de media. Dit soort context zie ik zelden. Daarbij is het voor niemand te verifiëren op dit moment.
De beelden van dode Russen, hoe talrijk ook, zijn ook geen echte maatstaf: tis weer onderdeel van de UA propaganda.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-04-2023 08:56 ]
Gelekte documenten...ook dat bied geen 100% waarheid. De propaganda machine draait lekker door natuurlijk, voor ons in het westen natuurlijk met een flink westerse bril op. Allemaal lachen we om de kneuzige in elkaar gelaste tanks uit de jaren 60 aan Russische zijde, maar vergeet niet dat Oekraine ook met vreemde bouwsels komt, wat we dan vaak weer slim vinden. En wat te vertellen over de geruchten dat Rusland grote problemen heeft met munitie aanvoer. Nog steeds weten de granaten het front te bereiken.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:40:
[...]
Je zei dat we vooral weinig zien over de UA verliezen. Dat valt dus wel mee. We hebben de US gelekte documenten en vandaag de opmerking van Reznikov. Net als met alle informatie over Russische verliezen is het dan een kwestie van interpreteren en voor jezelf bepalen hoe geloofwaardig het is.
Het is lastig om een objectieve bril te kijken naar deze oorlog, want allemaal willen we dat Rusland flink pak slaag krijgt en met de staart tussen de benen Oekraine uitgejaagd wordt. Ook ik vind het lastig om met een objectieve bril te kijken. Inmiddels ben ik wel zover beinvloed dat ik bijna geniet van de filmpjes waarin Russen opgeblazen worden, zo weinig doet hun leven mij inmiddels.
Ik ben er van overtuigd dat de Russische verliezen veel hoger zijn dan de Oekrainse verliezen, alleen al als je kijkt naar de tactieken die toegepast worden en ook het voordeel van de verdedigende partij.
maar hoe de verhouding echt zal liggen zullen we voorlopig absoluut nog niet weten.
Voortekenen lijken in ieder geval positief, als je puur kijkt naar hoeveel westers materiaal laatste weken gestuurd is en nog niet ingezet is. Wordt hopelijk een mooie zomer.
Volgens mij lijk je te denken dat bovenstaande discussie over Russische verliezen ging, maar dit gaat om UA verliezen. UA stuurt geen mobiks en PMC's in de strijd.NiGeLaToR schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:49:
[...]
Tis een spel: Rusland stuurt mobiks, reguliere troepen en PMC’s. Vraag je hoeveel soldaten zijn gesneuveld dan zegt ie ‘nog geen 50.000 soldaten’, maar telt ongetwijfeld geen mobiks en pmc’s mee. Daarbij begraven ze ze ook mensen zonder ze te identificeren, of rapen ze de mobiks al helemaal niet op. Pmc’s laten begraafplaatsen zien en reguliere troepen worden via social ook gevolgd op hun begrafenisaankondiging, maar lees vaak dat mobiks soms al maanden dood zijn en men het thuis niet weet. Los van de niet geborgen lichamen, ze komen nu soms dode Russen van een jaar terug tegen, dat zijn al skeletten.
Even los van dat men gerust liegt over getallen is de gehele construct gebouwd rondom het kunnen volhouden van leugens en semantiek.
Wij blijven maar naïef naar die cijfers kijken, bijv in de media. Dit soort context zie ik zelden. Daarbij is het voor niemand te verifiëren op dit moment.
De beelden van dode Russen, hoe talrijk ook, zijn ook geen echte maatstaf: tis weer onderdeel van de UA propaganda.
Ik snap je post dus even niet. Die minder dan 50k is een opmerking van Reznikov over de eigen verliezen van UA en heeft niets te maken met Rusland.
Ah die las ik dan verkeerd inderdaad. My bad.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:53:
[...]
Volgens mij lijk je te denken dat bovenstaande discussie over Russische verliezen ging, maar dit gaat om UA verliezen. UA stuurt geen mobiks en PMC's in de strijd.
Ik snap je post dus even niet. Die minder dan 50k is een opmerking van Reznikov over de eigen verliezen van UA en heeft niets te maken met Rusland.
Post aangepast met disclaimer.
Aan UA zijde loopt het ongetwijfeld ook enorm op, is er een indicatie dat de gelekte gegevens realistisch zijn dan?
Nee dat is ook precies wat ik zeg: het is aan ons om alle informatie op waarde te schatten en voor onszelf een inschatting te maken hoe de vork min of meer in de steel zit. Dat betekent dat we nooit met 100% zekerheid iets zullen weten of deze oorlog (waarschijnlijk leren we over een paar jaar na de oorlog hoe dingen echt gegaan zijn).PASware schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:52:
[...]
Gelekte documenten...ook dat bied geen 100% waarheid.
Maar door de snippets aan informatie te combineren, lijkt het zeer aannemelijk dat de Russen veel meer verliezen hebben geleden dan UA. Dat is het belangrijkste. Of het dan 2x zoveel is, of 2,2x zoveel maakt ook niet heel veel uit.
We moeten niet zoeken naar 100% zekerheid, want dat gaan we niet krijgen.
Om weer even terug te komen op Dagelijkse ontwikkelingen:
The Guardian.Slovakia has handed over all 13 MiG-29 fighter jets it had pledged to Ukraine, the Slovak Defence Ministry said on Monday, Reuters reports.
Slovakia joined Poland in promising the planes in March to aid Ukraine as it battles Russia’s invasion, and had delivered the first four planes last month.
Dat heet sentiment, de waan van de dag. Er is een symbool (gelekte staatsgeheimen VS) dat een (voor UA) negatief sentiment opwekt (immers kun je lezen over sappige details zoals gebrek vertrouwen VS offensief UA, of tekorten aan bepaalde wapens). Hier worden redacteurs de afgelopen weken aan herinnert. Het speelt bij ze.barry86 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:07:
[1]
Het is net zoiets als dat ik vroeger graag met veel plezier knikkerde met ene Barry. Daar doet jouw naam me aan herinneren (ik ken verder geen Barry). In dat geval is jouw naam het symbool. En 1986 doet me in de context van UA denken aan Tsjernobyl. Maar ook dat is selectief. Als UA net een enorm mooi offensief neer zou hebben gezet, zou daarna (ook al was het voorbij) het momentum / sentiment bij de Oekraïners liggen. Zelfs al zou het onterecht zijn omdat het offensief bijvoorbeeld allang ten einde is, of de tanks op zouden zijn.
De mainstream media die het dagelijkse nieuws brengt, brengt bovendien weinig verdieping. Bovendien draait een website als nu.nl op advertenties en tracking. Dit brengt, bewust of onbewust de kwantiteit omhoog. Dat moet ergens ten kosten van gaan: namelijk de kwaliteit. Je ziet dan ook bepaalde trekjes hiervan, zoals clickbait artikelen ("dit moet je weten over [...]") of het hergebruiken van een ouder artikel. Kun je net zo goed Wikipedia gebruiken voor dat onderwerp. Want het is het niveau WikiHow. Daarnaast maakt Rusland tergend langzaam terreinwinst in Bakhmut. De redacteur zal zich er flink in moeten verdiepen om te begrijpen hoe marginaal die winst is, en hoe groot de verliezen zijn. Daar is helemaal geen tijd of geld voor. Want kwantiteit.
TL;DR het momentum in de media ligt nav de lekken even bij Rusland.
[1] En dit is ook waarom lekken zo'n groot probleem is. Je moet in geval van diplomatie in een veilige context eerlijk kunnen zijn met andere specialisten.
https://www.volkskrant.nl...op-een-slagveld~bd898684/
Nieuw voor mij is het verhaal dat delen van het Oekraiense leger weer hun Sovjet-cultuur terug krijgen door de terugkeer van gepensioneerde officieren nu steeds meer ervaren jonge officieren uitvallen.
Niet echt Sovjet cultuur, je krijgt gewoon minder getrainde/ervaren militairen. Waarbij je ook moet bedenken dat de nieuw getrainde militairen waarschijnlijk niet vooraan in het slagveld staan. Oekraine wil nog steeds land terug veroveren en zijn een legermacht aan het opbouwen. Net als bij de eerdere aanvallen zal Oekraine daarom dus vooraan de wat minder getrainde mensen hebben, om de getrainde te gebruiken om later een aanval in te zetten.downtime schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:02:
Ronduit sombere berichten uit Oekraine.
Nieuw voor mij is het verhaal dat delen van het Oekraiense leger weer hun Sovjet-cultuur terug krijgen door de terugkeer van gepensioneerde officieren nu steeds meer ervaren jonge officieren uitvallen.
Echt somber is zo'n verhaal dus niet, het geeft eerder aan wat de realiteit is. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de frontlinie aangevuld wordt met goed getrainde militairen, zo snel gaan die trainingen nu eenmaal niet.
[removed]
Stuk wel helemaal gelezen?redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:15:
[...]
Niet echt Sovjet cultuur, je krijgt gewoon minder getrainde/ervaren militairen.
Er komen gepensioneerde militairen terug, die de oude cultuur weer met zich meebrengen:
‘Veel mensen die geprofiteerd hebben van Navo-training zijn omgekomen’, zei Michael Kofman, verbonden aan de Amerikaanse denktank CNA, na een recent bezoek aan het front in Bachmoet. ‘En veel mensen die niet hebben geprofiteerd van Navo-training en met pensioen waren, zijn teruggekeerd op hoge posities. Zij komen uit een andere cultuur, de cultuur van het oude Oekraïense leger.’
⚡⚡⚡🇸🇰 #Slovakia handed over all 13 promised MiG-29 fighters to #Ukraine, - Slovak Defense Minister Yaroslav Nagy.#UkraineWar #UkrainianArmy #UkraineFrontLines #Ukraina pic.twitter.com/21cGXKzef8
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 17 april 2023
PSN
Ik denk dat het vooral pijnlijk is om te lezen, ookal is dit de beste keuze om te maken. Het is altijd naar om te lezen dat men eigenlijk min/slecht getrainde manschappen naar voren schuift om de betere eenheden te ontzien/meer te laten trainen voor een offensief.redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:15:
[...]
Niet echt Sovjet cultuur, je krijgt gewoon minder getrainde/ervaren militairen. Waarbij je ook moet bedenken dat de nieuw getrainde militairen waarschijnlijk niet vooraan in het slagveld staan. Oekraine wil nog steeds land terug veroveren en zijn een legermacht aan het opbouwen. Net als bij de eerdere aanvallen zal Oekraine daarom dus vooraan de wat minder getrainde mensen hebben, om de getrainde te gebruiken om later een aanval in te zetten.
Echt somber is zo'n verhaal dus niet, het geeft eerder aan wat de realiteit is. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de frontlinie aangevuld wordt met goed getrainde militairen, zo snel gaan die trainingen nu eenmaal niet.
De realiteit zou ik dus wel somber noemen of droevig, maar er zijn niet echt andere wegen lijkt me.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik heb het stuk gelezen ja (al zit ie achter een paywall) Die cultuur is vooral dat de baas de baas is en de mensen eronder maar doen wat gezegd wordt en dat is precies hoe het zonder training zou werken. Dus je kunt het een sovjet-cultuur noemen, maar gezien het artikel zou ik het eerder ongetraint noemen.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:17:
[...]
Stuk wel helemaal gelezen?
Er komen gepensioneerde militairen terug, die de oude cultuur weer met zich meebrengen:
[...]
Hoe dan ook blijft het belangrijkste punt dat ze steeds minder op de NAVO-manier werken en dat dat een slechte stap is.
[removed]
Het blijft een mengsel. Niet vergeten daat er ook gewoon nog militairen in het westen worden getrained. Ik vermoed dat de oud gedienden hoofdzakelijk naar de dichte frontlinies in bijvoorbeeld bahkmut worden gestuurd. Zeker niet ideaal maar je roeit met de riemen die je hebt, niet die je wilt. Dat doet Rusland momenteel ook en dat doet het westen in een gewapend conflict ook.redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:25:
[...]
Ik heb het stuk gelezen ja (al zit ie achter een paywall) Die cultuur is vooral dat de baas de baas is en de mensen eronder maar doen wat gezegd wordt en dat is precies hoe het zonder training zou werken. Dus je kunt het een sovjet-cultuur noemen, maar gezien het artikel zou ik het eerder ongetraint noemen.
Hoe dan ook blijft het belangrijkste punt dat ze steeds minder op de NAVO-manier werken en dat dat een slechte stap is.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat is dit ook denk ik.Auredium schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:34:
[...]
Het blijft een mengsel. Niet vergeten daat er ook gewoon nog militairen in het westen worden getrained. Ik vermoed dat de oud gedienden hoofdzakelijk naar de dichte frontlinies in bijvoorbeeld bahkmut worden gestuurd. Zeker niet ideaal maar je roeit met de riemen die je hebt, niet die je wilt. Dat doet Rusland momenteel ook en dat doet het westen in een gewapend conflict ook.
Veel van het stuk in de Volkskrant is generiek voor oorlogen vrees ik. Er sterven mensen en vaak (of zelfs altijd) onnodig, er is twijfel over de strategie, er is gebrek aan munitie. Draagvlak blijft een wankel evenwicht.
In hoeverre dat nu werkelijk specifiek de aandacht behoeft die het nu krijgt vind ik twijfelachtig. Het geeft mij ook een twijfelachtig gevoel bij de kansen van de Oekraïne, terwijl er waarschijnlijk niets principieel is veranderd ten opzichte van 2022.
Samengevat: Oorlog is verschrikkelijk en Oekraine krijgt steeds meer voorsprong door continue leveringen vanuit het westen.
hm, paywall.downtime schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:02:
Ronduit sombere berichten uit Oekraine.
Een paar officieren zullen niet veel invloed hebben op de strijdmethodes die de soldaten aangeleerd hebben. De 'nieuwe' onder sovjet systeem opgeleide officieren zullen zich eerder aanpassen aan de nieuwe doctrines denk ik. Kan het niet lezen, dus sinds wanneer is Oekraïne overgegaan op westerse methodes, en om hoeveel teruggekeerde pensionado's gaat het?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wat is 'veel' hier? Natuurlijk zullen er troepen die NAVO training gehad hebben sneuvelen, dat kan je alleen vermijden door ze niet in te zetten en dat zou de Russen nog het meest helpen.Requiem19 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:17:
[...]
Stuk wel helemaal gelezen?
[...]
Als 3/4 dood is dan is dat inderdaad een heel groot verlies van die kennis en ook de mogelijkheid om die kennis verder te verspreiden. Maar ook als het 1/20ste is dan zijn dat honderden doden die voor een Westers land als heel veel zouden tellen.
Ik zie op zich wel tekens dat de Oekrainse strijdkrachten nu voldoende kennis hebben van Westerse systemen om flinke aantallen te ontvangen en daar getrainde bemanningen of eigen training voor te regelen. Die zestig M109L houwitsers die vanuit Italie zijn meer dan een verdubbeling van wat ze hebben. Misschien zijn er in ht geheim honderden troepen voor getraind in Italie maar dat doe je lastig zonder dat iemand het merkt. In de wijde omgevingen van Duitse en Engelse schietterreinen merkt iedereen dat er veel meer geschoten wordt.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid