Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.467 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]

Wat is 'veel' hier? Natuurlijk zullen er troepen die NAVO training gehad hebben sneuvelen, dat kan je alleen vermijden door ze niet in te zetten en dat zou de Russen nog het meest helpen.
Dat weten we simpelweg niet natuurlijk... Het is een analyse van een instantie over de situatie.
Ik zie op zich wel tekens dat de Oekrainse strijdkrachten nu voldoende kennis hebben van Westerse systemen om flinke aantallen te ontvangen en daar getrainde bemanningen of eigen training voor te regelen. Die zestig M109L houwitsers die vanuit Italie zijn meer dan een verdubbeling van wat ze hebben. Misschien zijn er in ht geheim honderden troepen voor getraind in Italie maar dat doe je lastig zonder dat iemand het merkt. In de wijde omgevingen van Duitse en Engelse schietterreinen merkt iedereen dat er veel meer geschoten wordt.
Wat we denk ik in het achterhoofd moeten houden met stukken zoals deze in de Volkskrant, net als met het vergelijkbare stuk uit de Washington Post van vorige maand, is dat het een 'N=weinig' situatie beschrijft van soldaten aan de frontlinie.

Het beeld dat zij schetsen zegt, eigenlijk net als jij oppert, niets over de bredere strategie van Oekraine. Als UA bewust zoveel mogelijk ongetrainde soldaten naar het front stuurt om zo de beter getrainde soldaten (+ munitie + materieel) achter de hand te houden voor het offensief, zullen de berichten van de frontlinie niet best zijn. Tegelijkertijd zou UA er, mits alles lukt, er dan goed voorstaan in het grote plaatje.

Ik denk dat we vooral dus geen conclusies over de gehele situatie van het UA leger moeten baseren op gefragmenteerde persoonlijke verslagen van de frontlinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:45

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Wat is 'veel' hier? Natuurlijk zullen er troepen die NAVO training gehad hebben sneuvelen, dat kan je alleen vermijden door ze niet in te zetten en dat zou de Russen nog het meest helpen.

Als 3/4 dood is dan is dat inderdaad een heel groot verlies van die kennis en ook de mogelijkheid om die kennis verder te verspreiden. Maar ook als het 1/20ste is dan zijn dat honderden doden die voor een Westers land als heel veel zouden tellen.
gaat natuurlijk ook wel om hoe een gehele eenheid erop staat. Als er te veel zijn zonder NATO-training heb je met wat pech geen mogelijkheid meer om volgens die doctrine op te treden omdat het gros van je eenheid die aanpak simpelweg niet begrijpt.

Hetzelfde zal op gaan als je te veel officieren/kader mist met NATO-training, die kunnen die eenheid dan niet effectief aansturen als het gros van de soldaten het simpelweg niet snapt vanwege een gebrek aan kennis op dat vlak.

Daarbij zul je dit vooral gaan merken bij eenheden die de hardste klappen momenteel moeten opvangen, daar ga je ook het grootste verloop krijgen bij manschappen en denk ik dat je ook noodgedwongen terug moet gaan vallen op wat men wel al kent/weet of heel simpele aanpakken (beetje niveau: dit is vandaag jouw loopgraaf geworden, alles wat van die kant af komt schiet je neer).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:54:
[...]

hm, paywall.

Een paar officieren zullen niet veel invloed hebben op de strijdmethodes die de soldaten aangeleerd hebben. De 'nieuwe' onder sovjet systeem opgeleide officieren zullen zich eerder aanpassen aan de nieuwe doctrines denk ik. Kan het niet lezen, dus sinds wanneer is Oekraïne overgegaan op westerse methodes, en om hoeveel teruggekeerde pensionado's gaat het?
Het artikel noemt geen aantallen. Het zegt gewoon dat dit voorkomt maar niet of het representatief voor het hele leger is.

Maar ik ga ervan uit dat die gepensioneerde officieren hogere rangen hebben. Een gepensioneerde majoor, kolonel of generaal met een "befehl ist befehl" mentaliteit kan elke vorm van eigen initiatief onder de lagere rangen volledig de kop indrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ik zie op zich wel tekens dat de Oekrainse strijdkrachten nu voldoende kennis hebben van Westerse systemen om flinke aantallen te ontvangen en daar getrainde bemanningen of eigen training voor te regelen. Die zestig M109L houwitsers die vanuit Italie zijn meer dan een verdubbeling van wat ze hebben. Misschien zijn er in ht geheim honderden troepen voor getraind in Italie maar dat doe je lastig zonder dat iemand het merkt. In de wijde omgevingen van Duitse en Engelse schietterreinen merkt iedereen dat er veel meer geschoten wordt.
Beide situaties kunnen natuurlijk waar zijn. Het stuk van de Volkskrant beschrijft namelijk de situatie aan de frontlinie, maar zegt verder niets over de staat van de artillerie of luchtmacht. Het zegt ook niets over de staat van de nieuwe brigades die gevormd zijn voor offensieve doeleinden.

Dat de situatie in de loopgraven geen pretje is en daar veel mensen sneuvelen zien we wel vaker voorbij komen (zie laatst nog XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"). Persoonlijk denk ik dat de jonge mensen beter ingezet kunnen worden voor offensieve doeleinden, maar wie dan beter in de loopgraven zit weet ik ook niet goed (misschien mensen van 40 jaar oud?).

Oude mannen zien we trouwens al langer terug, bijvoorbeeld bij de Territorial Defense Forces die vaak linies moeten verdedigen (zie Kherson offensief).

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De NL militair in Oekraïne is volgens de Telegraaf een inlichtingen officier:
https://nos.nl/l/2471721#UPDATE-container-68779583
De Nederlandse militair die actief zou zijn in Oekraïne, verzamelt daar volgens De Telegraaf inlichtingen. De krant baseert zich op anonieme bronnen rond het Korps Commandotroepen.
(Ik zou zelf hebben gegokt op bewaking ambassade)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 11:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bradley.AddPixelCamo():

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFt6JCquXoAMvuSx.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En nog een motivatie filmpje met de PT-91, kan er alleen neit uit halen of dit in PL of UA op een firing range is?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:33
Waarom wordt de loop verwijderd? Het is niet alsof die 2 meter voorbij de voorkant uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48
Kadett schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:26:
[...]
Waarom wordt de loop verwijderd? Het is niet alsof die 2 meter voorbij de voorkant uitsteekt.
Waarom weet ik niet, maar het is in ieder geval standaard procedure. Je ziet dat soort voertuigen nooit met loop (en soms zelfs koepel) op een vrachtwagen of trein staan. Die zijn er altijd afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Misschien hetzelfde als de reden dat je nooit een useraccount én het bijbehorende password in 1 mail verstuurd.

Edit: of ja eigenlijk niet ZOU moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:13

scorpionv

This space for rent

Kadett schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:26:
[...]

Voorkomen van schade aan het anti recoil syteem tijdens het transport. Het is óf de loop extern vastzetten met een driepoot, óf de loop verwijderen. Dat laatste scheelt in veel gevallen ook transportlengte.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:54:
Misschien hetzelfde als de reden dat je nooit een useraccount én het bijbehorende password in 1 mail verstuurd.

Edit: of ja eigenlijk niet ZOU moeten doen.
Security theater?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De meegenomen mobieltjes om te filmpje vormen toch wel een redelijk security risk?

Kan me voorstellen dat dit soort grootschalige oefeningen echt wel een target zullen zijn voor Rusland?

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 16:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
De meegenomen mobieltjes om te filmpje vormen toch wel een redelijk security risk?
[Twitter]
Kan me voorstellen dat dit soort grootschalige oefeningen echt wel een target zullen zijn voor Rusland?
Het hoeft niet gefilmd te zijn in UA he? En daarnaast, ik denk niet dat de Russische intel goed genoeg is. Ze moeten echt een snitch hebben om zoiets te gaan beschieten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
asing schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:24:
[...]

Het hoeft niet gefilmd te zijn in UA he? En daarnaast, ik denk niet dat de Russische intel goed genoeg is. Ze moeten echt een snitch hebben om zoiets te gaan beschieten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7D-250-JOgzhHqm9ho2C0QDBbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sDdqjbWK7AFCyoEA99vrPPWq.png?f=fotoalbum_large

Troepen hebben geen battlemarkings/tape, zie wel een heli staan met de twee witte strepen op de staart. Maar dan nog, denk dat dit met een osint actie wel te geolocaten moet zijn dus hoop van harte dat niemand hier per abuis z'n positie weg geeft.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 03-10 19:53
downtime schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:21:
[...]

Het artikel noemt geen aantallen. Het zegt gewoon dat dit voorkomt maar niet of het representatief voor het hele leger is.
tsja, dus of het eentje is of 100 weten we niet.
Maar ik ga ervan uit dat die gepensioneerde officieren hogere rangen hebben. Een gepensioneerde majoor, kolonel of generaal met een "befehl ist befehl" mentaliteit kan elke vorm van eigen initiatief onder de lagere rangen volledig de kop indrukken.
En boven die pensionado's zit weer een hogere officier die wel de westerse doctrine volgt en dus die pensionado's op hun plaats zet; komt vanzelf goed dus lijkt me.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
[Twitter]
Heeft iemand connecties om dit te melden? Het gaat er dan in eerste instantie niet om dat er actie wordt ondernomen maar dat de juiste persoon/personen het op waarde kan schatten. Dus "om de goeie te informeren".

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jerie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:01:
[...]

Heeft iemand connecties om dit te melden? Het gaat er dan in eerste instantie niet om dat er actie wordt ondernomen maar dat de juiste persoon/personen het op waarde kan schatten. Dus "om de goeie te informeren".
En je denkt dat er niet honderden of zelfs duizenden Intelligence lui mee zitten te kijken die hier al iets van zouden moeten vinden indien nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:07:
[...]

En je denkt dat er niet honderden of zelfs duizenden Intelligence lui mee zitten te kijken die hier al iets van zouden moeten vinden indien nodig?
Gezien het account lijkt het mij zelfs dat het wellicht met opzet gepubliceerd is.

De Russen gaan al lekker op hun dagelijkse FUD en cope momenteel - aangezien de aanvoerder van Wagner PMC graag de oorlog nu stopt, dus laat ze maar ladingen tanks, troepen en andere voertuigen zien in zo'n casual mogelijke context. Be afraid, be very afraid.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-04-2023 17:34 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jerie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:01:
[...]

Het is wel een beetje off-topic, Als er iemand connecties heeft dan gaan die dat niet vertellen en als ze dat al gaan vertellen dan wordt dat hier niet geschreven.

Maar, ook in het bedrijfsleven op bepaalde plekken wordt er al veel gedaan, afhankelijk van het niveau. Bepaalde vergaderingen mag geen mobieltje mee de vergadering in. Bepaalde ruimtes mag je niet in zonder je mobieltje af te geven. Bepaalde software wordt op telefoons geïnstalleerd die allerlei zaken blokkeerd die als onwenselijk worden beschouwd. Ook worden mensen ingedeeld op clearance level en dossiers kun je wel of niet inzien op clearance level. Vooral op IT gebied zijn er heel veel dingen die worden geregeld. Computers worden dichtgezet en videobellen mag alleen via bepaalde portals etc.

Ik heb een klein decennium in zo'n bedrijf gewerkt. tegenwoordig zal het nog veel beter beveiligd zijn als een paar jaar terug.

Ook dan is de beveiliging mogelijk niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:31:

Het is wel een beetje off-topic, Als er iemand connecties heeft dan gaan die dat niet vertellen en als ze dat al gaan vertellen dan wordt dat hier niet geschreven.
Diegene hoeft het hier echt niet te melden, laten we waken voor innocent bystander effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Indoubt schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:31:
Het is Vooral op IT gebied zijn er heel veel dingen die worden geregeld. Computers worden dichtgezet en videobellen mag alleen via bepaalde portals etc.

Ik heb een klein decennium in zo'n bedrijf gewerkt. tegenwoordig zal het nog veel beter beveiligd zijn als een paar jaar terug.

Ook dan is de beveiliging mogelijk niet 100%.
Onderschat niet de druk die op IT is komen te staan door cloud en geweldige alles in één tools zoals MS Teams. Er worden meer trade offs gemaakt tussen een veilige omgeving volledig in eigen beheer en cloud diensten voor de standaard werkzaamheden. Een niche speler voor videobellen maakt je opeens de vreemde eend die niet met de tijd meegaat en moeilijk om te communiceren met de verschillende partners/klanten/leveranciers.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
:Y)
Ukrainian drones can fly to Moscow and further, according to Kyrylo Budanov, head of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry.
"They reach Moscow and further," he said in an interview with Radio NV. However, he refused to provide details of operations on deploying Ukrainian drones.

Budanov also noted that "safety rules" are violated "too often" in Russia.
https://www.ukrinform.net...-and-further-budanov.html

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hmmm, oepsie :?
During the training one Polish Leopard-2 tank drove over another Leopard-2
Afbeeldingslocatie: https://nitter.ir/pic/orig/media%2FFt77T2-WcAEHXyM.jpg
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1648031677778653199]

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 21:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is dat in Oekraine? lijkt mij namelijk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:02:
[...]
Is dat in Oekraine? lijkt mij namelijk van niet.
Poolse training ground is duidelijk uit de tweet.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 22:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:09:
[...]

Poolse training ground is duidelijk uit de tweet.
😭 The first "destroyed" Leopard.

During an exercise to train Ukrainian tankers, a Leopard 2A4 unsuccessfully went down a hill, after which it stuck its gun into the ground and tore off its turret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 20:44
Zelfs zonder fog of war, tijdens een gewone training, komen er al verschillende oorzaken naar buiten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het blijft toch wel een bijzonder fenomeen, de soft power van de VS:

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zonder ingrijpen VS had Egypte wapens aan Rusland geleverd

Volkskrant Liveblog
02:29
Egypte had bijna raketten aan Rusland geleverd, schrijft The Washington Post op basis van vijf documenten die zijn uitgelekt via de berichtendienst Discord. Een diplomatiek offensief van de Verenigde Staten zou echter een stokje voor die wapenlevering hebben gestoken, stelt de Amerikaanse krant. Egypte pauzeerde de plannen vorige maand en besloot in plaats daarvan artilleriemunitie voor Oekraïne te fabriceren.

Vorige week onthulde The Washington Post al dat de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi in februari met een geheim plan kwam om Rusland 40.000 raketten te leveren. Die onthulling werd gedaan na bestudering van de via sociale media gelekte documenten met geheime en gevoelige defensie-informatie over de oorlog in Oekraïne. Al-Sisi zou de plannen geheim hebben willen houden om 'problemen met het Westen te voorkomen'.
Bij mij ontstaat wel het beeld dat Rusland in alle hoeken en gaten tracht support te vinden. Even los van dat de VS dit nog genoeg weet af te stoppen lukt het Rusland mij iets te gemakkelijker om die support te vinden.
Volgens nieuwe documenten waar de Amerikaanse krant de hand op heeft weten te leggen, zou de Egyptische president begin vorige maand hebben besloten Moskou toch geen wapens te leveren. Amerika is volgens de krant de meest genereuze westerse bondgenoot van Egypte en voorziet het land van meer dan 1 miljard dollar (920 miljoen euro) aan militaire steun per jaar.

Dat de VS erin zijn geslaagd Egypte op andere ideeën te brengen is volgens de krant een 'diplomatieke overwinning' voor de regering van president Joe Biden. In ruil voor de munitieproductie voor Oekraïne krijgt Egypte volgens de krant 'geavanceerde Amerikaanse militaire items', zonder daarover verder in detail te treden. Egypte heeft overigens ontkend raketten voor Rusland te produceren. (ANP)
Zelf ben ik een groot voorstander van een autonoom Europa, maar in het licht dat de internationale gemeenschap moet worden afgehouden van support aan Rusland is het denk ik van belang dat EU en VS zoveel mogelijk een blok vormen en acties met elkaar coördineren. Zet die alleingang van de EU dus nog maar even in de wachtkamer tot het ook daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen heeft.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 15:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6frSQbMniFRAnCSzK0EV4CCxTKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A0LhBub6SK88l2elbx9Z7dcb.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:39
teacup schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:32:

Volkskrant Liveblog
[...]

Bij mij ontstaat wel het beeld dat Rusland in alle hoeken en gaten tracht support te vinden. Even los van dat de VS dit nog genoeg weet af te stoppen lukt het Rusland mij iets te gemakkelijker om die support te vinden.
Zo apart is dat niet, veel landen boeit het weinig wat er gebeurd. Dus als dat soort landen een goede deal kunnen sluiten, waar ze vooral zelf beter van worden doen ze dat. Ik acht de kans groot dat de diplomatiek van de VS er dan ook uit bestaat om een betere deal te geven inclusief wat nare gevolgen als er wel geleverd wordt.
[...]
Zelf ben ik een groot voorstander van een autonoom Europa, maar in het licht dat de internationale gemeenschap moet worden afgehouden van support aan Rusland is het denk ik van belang dat EU en VS zoveel mogelijk een blok vormen en acties met elkaar coördineren. Zet die alleingang van de EU dus nog maar even in de wachtkamer tot het ook daadwerkelijk wat in de melk te brokkelen heeft.
Het liefste wil je samenwerken maar wel op zo'n manier dat je niet te afhankelijk van elkaar wordt. Zolang er een goede balans is kun je prima zelfvoorzienend zijn en toch profiteren van een goede samenwerking.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Gewoon omdat het een mooie foto is.

Natuurbrand volgens de locals. anderen zeggen: Gazprom facility

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gaB0xk1X74zBzgQs4C1NmWKAeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QTSvrFZXXDbeu9NLLIRke3U.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Op Telegram wordt het in verschillende kanalen aangekondigd als "hunting for the occupiers", dat lijkt te suggereren dat ze al actief zijn maar dan zonder loop :?

Zou daar nog een andere reden voor kunnen zijn behalve dat ze bij transport worden verwijderd?

Putin zou volgens Russische kanalen in de Kherson en Luhansk regio's zijn geweest. De Russen schijnen het zelf ook niet te geloven.
https://t.me/liveukraine_media/8148

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet niet alleen tegen de klok in rondjes draaien dan schroef je de koepel er af. Na 4 keer linksom moet je rechtsom gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Amtelode schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:38:
[...]
Op Telegram wordt het in verschillende kanalen aangekondigd als "hunting for the occupiers", dat lijkt te suggereren dat ze al actief zijn maar dan zonder loop :?

Zou daar nog een andere reden voor kunnen zijn behalve dat ze bij transport worden verwijderd?

Putin zou volgens Russische kanalen in de Kherson en Luhansk regio's zijn geweest. De Russen schijnen het zelf ook niet te geloven.
https://t.me/liveukraine_media/8148
Met verven is het misschien handig zodat je de loop niet verft.

Maar verder zaten ze op de Roro ook zonder loop, en elke foto uit Duitsland onderweg ook.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:08:
[...]

Met verven is het misschien handig zodat je de loop niet verft.

Maar verder zaten ze op de Roro ook zonder loop, en elke foto uit Duitsland onderweg ook.
Gister in ene een stortvloed aan beelden - oa van looploze geschilderde Bradley's, het heeft er alle schijn van dat ze gewoon hun weg het land in gevonden hebben en voorbereid worden voor de strijd.

Verder heeft het er ook alle schijn van dat iedereen via die beelden moet zien dat 'het' er aan zit te komen - ik zie het maar even als onderdeel van de informatiecampagne. Er gebeurt mijn insziens niet erg veel per ongeluk, qua informatie vanuit UA.

Interessant dat het precies deze week gebeurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:28:
[Embed]
Dat is waar het een supermacht voor is. Je kan het met sommige dingen niet eens zijn, maar Biden hoeft maar even te bellen met een wispelturige leider en die trekt de keutel in. We kunnen Rutte wel laten bellen maar dat wordt aan de andere kant waarschijnlijk beantwoord met "wie?".

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik als armstoel general denkt dat het offensief gaat beginnen als Bachmut "gevallen" is.
Denk dat het offensief zich gaat afspelen bij Berdjansk, Melitopol, Marioepol of zelfs Bachmut omdat Bachmut als honeypot heeft gewerkt voor Elite soldaten van RF en Wagner. dat ze die eerst willen opruimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nimflix schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:18:
Ik als armstoel general denkt dat het offensief gaat beginnen als Bachmut "gevallen" is.
Denk dat het offensief zich gaat afspelen bij Berdjansk, Melitopol, Marioepol of zelfs Bachmut omdat Bachmut als honeypot heeft gewerkt voor Elite soldaten van RF en Wagner. dat ze die eerst willen opruimen :)
Wat zou kunnen gebeuren is dat het op verschillende plekken lijkt te beginnen, maar UA de plek waar ze de meeste successen boeken op doorpakken. Net als Kherson vs Donbas offensief. Dus wellicht zijn er meerdere doelen en gaat men dat opportunistisch aanpakken.

Overigens is Wagner nog steeds aan het klagen en piepen - ik las gister dat de Wagner baas niet alleen graag de oorlog nu stopt en zegt dat ze in feite hebben 'gewonnen' maar ook dat UA 80.000 troepen klaar heeft staan om ze Bakhmut uit te meppen. Ik kan nog steeds niet zo goed duidden of dit nu oprecht of desinfo gedoe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:49

J2S

asing schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:18:
[...]

Dat is waar het een supermacht voor is. Je kan het met sommige dingen niet eens zijn, maar Biden hoeft maar even te bellen met een wispelturige leider en die trekt de keutel in. We kunnen Rutte wel laten bellen maar dat wordt aan de andere kant waarschijnlijk beantwoord met "wie?".
Mwah, het was in deze niet zozeer dat het kleine land geïntimideerd werd, maar een mooi aanbod kreeg. Of eiste.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dan te bedenken dat Egypte een ruime 1300 M1 Abrams heeft staan...

Lijkt me inderdaad niet dat de VS erop zitten te wachten dat die naar Rusland verscheept worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:39
MikeyMan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:41:
En dan te bedenken dat Egypte een ruime 1300 M1 Abrams heeft staan...

Lijkt me inderdaad niet dat de VS erop zitten te wachten dat die naar Rusland verscheept worden :X
Het ging vooral over munitie/raketten. Egypte weet ook wel dat als ze met Abrams zouden beginnen ze echt een probleem hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:48
Abrams krijgen ze ook gewoon geen exportvergunning voor en als ze die internationale regels gaan negeren kunnen ze nergens meer Westerse hardware kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:22:
[...]

Wat zou kunnen gebeuren is dat het op verschillende plekken lijkt te beginnen, maar UA de plek waar ze de meeste successen boeken op doorpakken. Net als Kherson vs Donbas offensief. Dus wellicht zijn er meerdere doelen en gaat men dat opportunistisch aanpakken.

Overigens is Wagner nog steeds aan het klagen en piepen - ik las gister dat de Wagner baas niet alleen graag de oorlog nu stopt en zegt dat ze in feite hebben 'gewonnen' maar ook dat UA 80.000 troepen klaar heeft staan om ze Bakhmut uit te meppen. Ik kan nog steeds niet zo goed duidden of dit nu oprecht of desinfo gedoe is.
Wagner en oprecht. :+ Ze overdrijven continu de Oekraïense aantallen als excuus voor het gebrek aan eigen voortgang. De LPR verwacht nieuwe grootschalige Oekraïense 'agressie' bij Kupyansk, en in het zuiden zijn ze er ook klaar voor. De datum is ook al gelekt; het wordt 30 april. Al eerder hier besproken, de meest logische stap lijkt een doorbraak richting de zee van Azov te forceren. Met als uiteindelijk doel de Krim te isoleren. Maar het blijft speculeren totdat het begonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dat zou natuurlijk een keiharde klap zijn als dt zou gebeuren. Maanden lang bezig geweest met bloed vergieten om Bakhmut te veroveren, het dan heel even in handen hebben om er vervolgens ongenadig hard uit geschopt te worden. Dat lijkt me zelfs in Rusland niet goed te spinnen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hoe zou het in putins hoofd afspelen als hij straks alles kwijt is, incl de krim.
Je start een oorlog sorry SMO en raakt meer kwijt dan waarmee je was begonnen. Tja ik kan alleen maar gissen wat er dan gaat gebeuren.
Maja. Eerst maar eens zien hoe de luipaarden straks aan het werk gaan.
Tis lente tijd voor de grote schoonmaak

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:04
Poetin (of dubbelganger) is in Kherson.

https://www.bbc.com/news/world-europe-65308470
Russian President Vladimir Putin has visited occupied parts of the Ukrainian region of Kherson.

He attended a military meeting to hear reports from commanders, according to the Kremlin.

Mr Putin is also thought to have visited the Luhansk region. Russia annexed Kherson and Luhansk last year.

[ Voor 64% gewijzigd door Joeridev op 18-04-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
[Embed]
Het meest interessant zijn nog wel de beweegredenen van alle partijen (Egypte, Rusland, Oekraine, VS, EU):
• geld
• wapens (op termijn)
• politieke steun
• strategische onafhankelijkheid
• ?

Want als het sec een wapendeal zou zijn geweest dan was het bijna debiel van Egypte om Rusland en Oekraine niet tegen elkaar op te laten bieden. Waarbij die laatste even met Ursula moet bellen voor het bonnetje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ_10_8qootHhWV2FqoST-nOZ8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMDCUUHdmW5n58AuKsLdKloo.png?f=fotoalbum_large

Met mijn CoH2 ervaring en als armstoel generaal, denk ik dat zoals ik bovenstaand heb geschetst gaat gebeuren waar ze meerdere pockets gaan creëren en supply chains afsnijden.

Misschien is het een idee om een topic te openen voor het aankomende offensief?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

[Embed]
teacup schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:32:
[...]
Het is uiteindelijk gewoon geld dat spreekt. Egypte wilde leveren aan Rusland, maar zou dan de investeringen vanuit VS verliezen. Dus als compromis leveren ze niet aan Rusland maar betaald VS de rekeningen voor een bestelling munitie voor Oekraïne. De schatkist (of de zakken van de leiding van) Egypte zijn weer meer gevuld...

Dat is ook voor de andere plekken waar Rusland shopt. Het is niet direct het steunen van de plannen van Rusland, maar gewoon pure handelsgeest om iets te verdienen (en zeker nu met een wanhopige klant die meer zal betalen in welke vorm dan ook omdat de mogelijke beschikbare verkopers behoorlijk zijn afgenomen). De invloed van Rusland op het wereldtoneel is nu toch echt wel aan het afnemen van de beer met overwicht tot een klein mormel in een hoekje.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:42
Niet vergeten dat Egypte zwaar afhankelijk is van het graan uit Rusland en Oekraïne. De broodprijs in Egypte steeg vorig jaar verschrikkelijk, en een stijgende broodprijs heeft in Egypte al verschillende keren geleid tot volksopstanden. Dus misschien was er een deal tussen Rusland en Egypte met betrekking tot de graanprijs.

Over het willen stoppen van de oorlog op vraag van Wagner, las ik ergens een artikel, dat ik nu natuurlijk niet meer kan vinden, dat we dat stoppen eigenlijk moeten lezen als "nu stoppen met het offensief, en inzetten op defensief, om later terug het offensief op te starten".

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:04
Nu ook met videobeeld. Wat denken we, is het Poetin zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:51:
[...]

Wagner en oprecht. :+ Ze overdrijven continu de Oekraïense aantallen als excuus voor het gebrek aan eigen voortgang. De LPR verwacht nieuwe grootschalige Oekraïense 'agressie' bij Kupyansk, en in het zuiden zijn ze er ook klaar voor. De datum is ook al gelekt; het wordt 30 april. Al eerder hier besproken, de meest logische stap lijkt een doorbraak richting de zee van Azov te forceren. Met als uiteindelijk doel de Krim te isoleren. Maar het blijft speculeren totdat het begonnen is.
Ah, ye olde koninginnedag :)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Je hebt daar zo'n flow diagram voor toch?

Komt hij binnen 5 meter van andere ongeteste mensen >> dan is het een dubbelganger.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02
Ziet er realistischer uit dat de Mariupol Putin 8)7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Ik verwacht niet dat de verse troepen richting Bakhmut gaan.
Ze zullen vast richting Rusland wel lekken dat ze dat willen.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De echte Zelensky is vandaag op bezoek in de provincie Donetsk:
https://www.ukrinform.net...rs-in-donetsk-region.html
Ukrainian President Volodymyr Zelensky as part of his working trip to the Donetsk region visited a hospital where Ukrainian defenders are undergoing treatment and presented them with state awards.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24
Ik zat te wachten op het afbreken van de auto deurgreep :'( :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:25

ManiacsHouse

Scheisse!

Lollercopter schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:02:
[...]

Ik zat te wachten op het afbreken van de auto deurgreep :'( :+ :D
Je ziet hem dus nooit aan komen rijden of vliegen. Heli is al geland (of staat er al voor het toneelstukje). Merendeel van de beelden is binnen. En auto/heli-ritten zie je beelden van de omgeving maar geen enkele keer met meneer zelf in beeld.l (of ik heb niet opgelet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
ManiacsHouse schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:29:
[...]

Je ziet hem dus nooit aan komen rijden of vliegen. Heli is al geland (of staat er al voor het toneelstukje). Merendeel van de beelden is binnen. En auto/heli-ritten zie je beelden van de omgeving maar geen enkele keer met meneer zelf in beeld.l (of ik heb niet opgelet).
De locatie schijnt ook net over de grens bij de Krim te zijn in de provincie Kherson, dus echt heeeeeeel ver van het front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 19:30
PASware schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:32:
[...]

Zeker, hij heeft het zwaaien met alleen de linker arm zoals de echte Poetin dat doet goed ingestudeerd, meestal gaat het daar al mis. Als je twijfelt en hij zwaait tijdens het lopen met beide armen weet je dat het niet de echte putin is. Verder natuurlijk de haarlijn en de oren maar daar moet de video goed genoeg voor zijn en ik vind dat lastig te spotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nimflix schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:18:
Juist op het moment dat er Russische troepen vrijgemaakt kunnen worden?
Voor mij is het volgende interessant; Heeft Oekraïne voldoende pontons om een betrouwbaar bruggenhoofd vanuit Cherson te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Tens schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:24:
[...]
Juist op het moment dat er Russische troepen vrijgemaakt kunnen worden?

[...]

Voor mij is het volgende interessant; Heeft Oekraïne voldoende pontons om een betrouwbaar bruggenhoofd vanuit Cherson te creëren?
Materiaal is er wel, uit NL / DE en USA maar weet niet of de rivier daar wel geschikt voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22
Ik denk de laatste Ramstein top voordat de tegenaanval zal worden ingezet.
Minister van Defensie Lloyd J. Austin III reist volgende week naar Zweden en Duitsland om zijn collega's te ontmoeten en de Oekraïense Defensie Contactgroep te ontvangen.
Link naar artikel:
https://www.defense.gov/N...ne-defense-contact-group/

[ Voor 26% gewijzigd door DJvL op 18-04-2023 20:55 . Reden: Aangepast ivm onduidelijkheid. ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 13:30

Wmm

DJvL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:14:
De aankomende Ramstein top voor Oekraïne is de laatste top voordat de tegenaanval zal worden ingezet.
Je wekt de indruk dat dat in het gelinkte artikel staat en dat het een feit is, maar dat wordt helemaal niet in het artikel genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22
Wmm schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:36:
[...]

Je wekt de indruk dat dat in het gelinkte artikel staat en dat het een feit is, maar dat wordt helemaal niet in het artikel genoemd.
Klopt. Stond er niet echt handig. Aangepast.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Zo waren Stinger raketten je vijand, nu je vriend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Duitse Patriot doet een arrival loggen:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRnVBNXJSZVh3QVVYVEZNLnBuZw==
https://www.bundesregieru...y-support-ukraine-2054992

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2023 22:14 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat meer info vanuit de VS over de Bradleys:
“Yes, we can confirm that a portion of Bradleys have arrived [in Ukraine],” Army Maj. Charlie Dietz, a Pentagon spokesman, told The War Zone Tuesday morning

The new package of U.S. security assistance included 50 U.S. M2 Bradley infantry fighting vehicles. The latest aid package also provides for the transfer of ammunition for M2 Bradley, consisting of 500 TOW anti-tank missiles and 250,000 rounds of 25mm ammunition specifically for these vehicles.
https://www.ukrinform.net...s-already-in-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:50:
De echte Zelensky is vandaag op bezoek in de provincie Donetsk:
https://www.ukrinform.net...rs-in-donetsk-region.html

[...]
Pffft Zelensky was dus gewoon even gaan buurten in Avdiivka:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Graanoverleg met Polen is ook goed gegaan zo te lezen:
Poland will unblock the transit of Ukrainian grain through its territory to ports in Europe on Friday, April 21. However, the ban on imports of Ukrainian agricultural products to the Polish market remains.
https://www.ukrinform.net...cultural-products-mp.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:36:
Gewoon omdat het een mooie foto is.

Natuurbrand volgens de locals. anderen zeggen: Gazprom facility

[Twitter]

[Afbeelding]
Maakt niet uit wat de locals zeggen. Het is geolocated

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ft9NJEbWcAEAIXg?format=png&name=900x900

Het zit net achter die electriciteitsmasten, op de "Ulitsa Timofeya Charkova". Kun je zo reconstrueren met Google Street View.

Daar zit Gazprom. Geen wezenlijke bebossing. Zie ingang 57.195636, 65.615000.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nog een video van beelden van het Kalinoŭski Regiment in Bakhmut. Ze hebben enkele weken geleden een oproep gedaan voor video editors, en dat is zo te zien wel gelukt met aanmeldingen (het lijkt haast een trailer van de onwerkelijke werkelijkheid daar). Ze geven ook elke maandag een wekelijkse update over de vorderingen van het regiment tot zover dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:55:
Nog een video van beelden van het Kalinoŭski Regiment in Bakhmut. Ze hebben enkele weken geleden een oproep gedaan voor video editors, en dat is zo te zien wel gelukt met aanmeldingen (het lijkt haast een trailer van de onwerkelijke werkelijkheid daar). Ze geven ook elke maandag een wekelijkse update over de vorderingen van het regiment tot zover dat mogelijk is.

[YouTube: Полк Каліноўскага ў Бітве за Бахмут]
Het blijft bizar hoe goed de footage is in deze oorlog. Ben benieuwd wat voor materiaal er na de oorlog nog uitkomt als het niet meer uitmaakt voor de OpSec.

...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FuDZbpRX0AYroo6?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03

Het scherm is geblurd op 0:51 maar het lijkt erop dat ze hun intel goed op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Mektheb schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:56:
[...]

Materiaal is er wel, uit NL / DE en USA maar weet niet of de rivier daar wel geschikt voor is.
Er lag toch ook eentje naast die verwoeste brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
PASware schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:32:
[...]

Zou Putin echt dubbelgangers hebben? Het lijkt altijd zo'n scenario dat alleen in films voor komt. Maar hij ziet er inderdaad wel een beetje vreemd uit..

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:02
Redax schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:34:
[...]

Zou Putin echt dubbelgangers hebben? Het lijkt altijd zo'n scenario dat alleen in films voor komt. Maar hij ziet er inderdaad wel een beetje vreemd uit..
Geen idee, in Rusland is alles mogelijk <+:)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Redax schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:34:
[...]

Hier een verzameling aanwijzingen dat het inderdaad zo is;

https://www.dailymail.co....in-uses-BODY-DOUBLES.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Vannacht weer een aanval met Shahed-drones op Odessa.

In het lokale nieuws aldaar wordt gesproken over 12 drones waarvan er 10 zijn neergehaald; 1 van de drones die niet neergehaald is zou op een school terecht zijn gekomen maar er zijn geen gewonden gemeld.

Schoonmoeder werd wakker van de luchtafweer die op ongeveer 1km hemelsbreed van ons zomerhuis daar aanwezig is. Dat zijn wel flinke knallen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een flink project, in aanvulling op die bestaande lijst van 20k+ confirmed van laatst:
As of now, the web resourcecontains information about 56,827 Russian representatives who died in Ukraine. The website contains the following information about the deceased: surname, name, patronymic, place and date of death, as well as a photo (if available).
https://www.ukrinform.net...-russian-army-losses.html

/edit: de genoemde website lijkt niet bereikbaar te zijn. Nieuws is dus niet te verifiëren.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2023 11:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-10 16:46
Tens schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:42:
[...]

Hier een verzameling aanwijzingen dat het inderdaad zo is;

https://www.dailymail.co....in-uses-BODY-DOUBLES.html
Dat hebben ze echt wel heel mooi in een artikel gezet.
Heel duidelijk dat er meerdere dubbels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34

Was ik nou blind of hadden die gasten nou geen gekleurde markering op hun kleding? Dacht eerst dat het Russen waren, maar het blijken wit-Russen te zijn die Oekraïne verdedigen :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 07:45

polthemol

Moderator General Chat
BootVluchteling schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:26:
[...]

Was ik nou blind of hadden die gasten nou geen gekleurde markering op hun kleding? Dacht eerst dat het Russen waren, maar het blijken wit-Russen te zijn die Oekraïne verdedigen :?
Rusland is een gedeelde vijand. Het regime in Belarus blijft alleen in het zadel zitten dankzij Rusland, dus hun theorie is dat als je Oekraïne helpt met Rusland te verslaan, het ook snel gedaan is met het regime in Belarus.

Oftewel: niets is zo verbroederend als een gemeenschappelijke vijand.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

BootVluchteling schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:26:
Het is inderdaad een groep Belarussen die aan de zijde van Oekraïne strijden. Of zoals ze het zelf omschrijven:
The Kastus Kalinoŭski Regiment
The Kastus Kalinoŭski Regiment (until May 21, 2022 – the Kastus Kalinoŭski Battalion) is a military formation within the Armed Forces of Ukraine, created in March 2022 to protect Ukraine from Russian invasion. It consists of Belarusian volunteers.

It got its name in honor of Kastus Kalinoŭski, the leader of the national liberation uprising of 1863-1864 on the Belarusian-Lithuanian lands of the former Polish-Lithuanian Commonwealth against Russian domination. He is a national hero of Belarus.

The Regiment consists of the "Volat" battalion and the "Litvin" battalion.

Volunteers of the Kalinoŭski Regiment consider Russia to be a common enemy of Belarus and Ukraine. The liberation of Ukraine from the Russian invaders will inevitably lead to the weakening and, as we hope, the beginning of the collapse of the Putin regime. This will make it possible to put an end to the history of the existence of Lukashenko's regime in Belarus. This is the mission of the Kalinoŭski Regiment: "Liberation of Belarus through the liberation of Ukraine."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
polthemol schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:28:
[...]

Rusland is een gedeelde vijand. Het regime in Belarus blijft alleen in het zadel zitten dankzij Rusland, dus hun theorie is dat als je Oekraïne helpt met Rusland te verslaan, het ook snel gedaan is met het regime in Belarus.

Oftewel: niets is zo verbroederend als een gemeenschappelijke vijand.
Denk dat de verbazing van @BootVluchteling meer ging over het ontbreken van de geel/groen/blauwe markering?
Hoe weten ze dan van UA kant dat het geen Russen zijn om friendly fire te voorkomen? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2023 09:50 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De leak over de stock van AA missiles lijkt idd accuraat geweest:
Military briefing: Ukraine pleads for missiles as air defence stocks run low
https://www.ft.com/conten...0e-4d71-adc0-9a95fc57ad4d

Gelukkig zijn de eerste Patriots+NASAMS+IRIS-T nu al geleverd. (en is de SAMP/T hopelijk al onderweg?)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2023 09:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De spaanse leo2's gaan blijkbaar met de boot?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:50:
[...]

Denk dat de verbazing van @BootVluchteling meer ging over het ontbreken van de geel/groen/blauwe markering?
Hoe weten ze dan van UA kant dat het geen Russen zijn om friendly fire te voorkomen? ;)
Exact dit. Zonder enige markering zou ik als armstoel generaal op alles schieten wat een andere / geen kleur dan geel/groen/blauwe markering heeft.

Zou me goed klote voelen als ik verrot geschoten word door friendly fire..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:11:
Een flink project, in aanvulling op die bestaande lijst van 20k+ confirmed van laatst:

[...]
https://www.ukrinform.net...-russian-army-losses.html
Zal misschien aan mij liggen, maar als ik naar losses.net ga krijg ik een melding dat dit domein te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
TheBrut3 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:18:
[...]

Zal misschien aan mij liggen, maar als ik naar losses.net ga krijg ik een melding dat dit domein te koop is.
Werkt bij mij ook niet. Zal even mijn post idd aanpassen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:52:
[Twitter]
Is handiger. Spanje heeft een afwijkende spoorbreedte. Dat maakt transport per spoor een beetje lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:44

servies

Veni Vidi Servici

YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:52:
[Twitter]
Ik denk dat ze met de boot richting Rotterdam/Hamburg/Antwerpen gaan en dan verder met de trein richting Ukraïne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 21:53
Op YouTube kanaal 'Reporting from Ukraine', berichtgeving van de recente ontwikkelingen in Bakhmut.
Na Wagner, zijn het nu vnl. VDV/luchtlanding-eenheden die worden ingezet aan Russische kant.
Ook deze krijgen met hoge attrition te maken en zijn zelfs gedeeltelijk terug gedreven aan de noordzijde van de Bakhmut frontlinie.
(Niet dat ze geen nieuwe aanvallen/pogingen zullen wagen...)

Naast Bakhmut wordt er op andere plekken natuurlijk net zo goed keihard gevochten.
Avdiivka, Vuhledar, namen te over.
Echter is het toch opmerkelijk dat Rusland bijna lijkt te gaan struikelen, over de noeste Oekraïnse verdediging van een paar resterende gebouwen, in een paar resterende wijken, van een stad zonder grote strategische waarde.

YouTube: 18 Apr: IT’S HAPPENING. Russians ARE LOSING GRIP ON BAKHMUT | War in...

(Laat je niet afleiden door de vele hoofdletters in de video titels, het kanaal is de moeite waard imo)

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 15:01
Baserk schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:14:
Op YouTube kanaal 'Reporting from Ukraine', berichtgeving van de recente ontwikkelingen in Bakhmut.
Na Wagner, zijn het nu vnl. VDV/luchtlanding-eenheden die worden ingezet aan Russische kant.
Ook deze krijgen met hoge attrition te maken en zijn zelfs gedeeltelijk terug gedreven aan de noordzijde van de Bakhmut frontlinie.
(Niet dat ze geen nieuwe aanvallen/pogingen zullen wagen...)

Naast Bakhmut wordt er op andere plekken natuurlijk net zo goed keihard gevochten.
Avdiivka, Vuhledar, namen te over.
Echter is het toch opmerkelijk dat Rusland bijna lijkt te gaan struikelen, over de noeste Oekraïnse verdediging van een paar resterende gebouwen, in een paar resterende wijken, van een stad zonder grote strategische waarde.

YouTube: 18 Apr: IT’S HAPPENING. Russians ARE LOSING GRIP ON BAKHMUT | War in...

(Laat je niet afleiden door de vele hoofdletters in de video titels, het kanaal is de moeite waard imo)
Interessant kanaal inderdaad. Alleen kan het de naam beter wijzigen in "reporting from Bakhmut" :+

Bizar de straat tot straat/huis tot huis gevechten daar. Toch worden de Oekrainers daar langzaamaan teruggedrongen. Men roept al een paar maanden dat het gaat vallen. En dat doet het ook, maar in slow motion... Ik hoop echt dat het de moeite waard was. Want er vallen helaas slachtoffers aan Oekrainse zijde.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
2e IRIS-T luchtafweer systeem is blijkbaar ook geleverd door Duitsland:

(y)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:49:
2e IRIS-T luchtafweer systeem is blijkbaar ook geleverd door Duitsland:
[Twitter]
(y)
Mooi dat Duitsland doorpakt!

Gelijk even een lekenvraag: hoeveel van dat soort systemen zijn er nodig om UA weerbaar te houden qua luchtverdediging?

Dat is natuurlijk een moeilijke vraag omdat het ook samenhangt met hoeveel S300 raketten UA kan maken/bemachtigen voor de bestaande luchtafweer. Maar om een idee te krijgen; stel je zou een stad als Kiev goed willen beschermen tegen luchtaanvallen, hoeveel Patriots/IRIS-T systemen zouden er dan ongeveer nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:04:
[...]
Mooi dat Duitsland doorpakt!

Gelijk even een lekenvraag: hoeveel van dat soort systemen zijn er nodig om UA weerbaar te houden qua luchtverdediging?

Dat is natuurlijk een moeilijke vraag omdat het ook samenhangt met hoeveel S300 raketten UA kan maken/bemachtigen voor de bestaande luchtafweer. Maar om een idee te krijgen; stel je zou een stad als Kiev goed willen beschermen tegen luchtaanvallen, hoeveel Patriots/IRIS-T systemen zouden er dan ongeveer nodig zijn?
Er zwerft ergens een plaatje met cirkels over UA heen rond weet ik, inclusief de ingetekende ranges van Patriot/NASAMS/IRIS-T etc.
Weet niet of ik die zo snel kan vinden, heeft hier wel ergens in de topics gestaan :)

PSN

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid