Dat weten we simpelweg niet natuurlijk... Het is een analyse van een instantie over de situatie.IJzerlijm schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]
Wat is 'veel' hier? Natuurlijk zullen er troepen die NAVO training gehad hebben sneuvelen, dat kan je alleen vermijden door ze niet in te zetten en dat zou de Russen nog het meest helpen.
Wat we denk ik in het achterhoofd moeten houden met stukken zoals deze in de Volkskrant, net als met het vergelijkbare stuk uit de Washington Post van vorige maand, is dat het een 'N=weinig' situatie beschrijft van soldaten aan de frontlinie.Ik zie op zich wel tekens dat de Oekrainse strijdkrachten nu voldoende kennis hebben van Westerse systemen om flinke aantallen te ontvangen en daar getrainde bemanningen of eigen training voor te regelen. Die zestig M109L houwitsers die vanuit Italie zijn meer dan een verdubbeling van wat ze hebben. Misschien zijn er in ht geheim honderden troepen voor getraind in Italie maar dat doe je lastig zonder dat iemand het merkt. In de wijde omgevingen van Duitse en Engelse schietterreinen merkt iedereen dat er veel meer geschoten wordt.
Het beeld dat zij schetsen zegt, eigenlijk net als jij oppert, niets over de bredere strategie van Oekraine. Als UA bewust zoveel mogelijk ongetrainde soldaten naar het front stuurt om zo de beter getrainde soldaten (+ munitie + materieel) achter de hand te houden voor het offensief, zullen de berichten van de frontlinie niet best zijn. Tegelijkertijd zou UA er, mits alles lukt, er dan goed voorstaan in het grote plaatje.
Ik denk dat we vooral dus geen conclusies over de gehele situatie van het UA leger moeten baseren op gefragmenteerde persoonlijke verslagen van de frontlinie.