Daily driver; MB R171 SLK280
Even geduld tot de Russische propaganda TV gaat roepen dat hun spul zo goed is dat zelfs de Amerikanen het kopiërenTIGER1125 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:30:
[...]
Dat de Russen te bezig zijn met het wegslepen van nepvoertuigen om hun grootse arsenaal uit te breiden.en daarmee vergeten dat Oekraïne bezig is met een tegenoffensief.
![]()
Ik vermoed dat dit inderdaad bedoeld is om bij een tegen offensief de Russische luchtmacht en verkenningseenheden om de tuin te leiden.
Misschien inderdaad ook wat @kendo zegt inderdaad, ter voorbereiding voor de eigen luchtmacht van Oekraïne.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dummy Oekrainse systemenolafmol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:24:
[...]
Ok. Welk doel hebben dummy Russische systemen in Ukraine neerzetten? Is dit de moderne variant van kartonnen tanks?
Lancet's lokken, bommen lokken, Russen in de war brengen etc etc.
Oorlog is ook 'smoke and mirrors'
(verder hebben ze nog veel meer opblaasbaar dummy spul (himars etc) om de Russen op het verkeerde been te zetten uit tsjechie bijvoorbeeld)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daarbij een kostenplaatje. Hoeveel kost nu zo'n dummy en hoeveel kost het om die op te blazen?YakuzA schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:18:
[...]
Dummy Oekrainse systemen
Lancet's lokken, bommen lokken, Russen in de war brengen etc etc.
Oorlog is ook 'smoke and mirrors'
(verder hebben ze nog veel meer opblaasbaar dummy spul (himars etc) om de Russen op het verkeerde been te zetten uit tsjechie bijvoorbeeld)
Ook Oekraïne heeft S300 systemen uit hun Soviet tijd (en ook daarvan nog een lading gekregen uit Slowakije in 2022).olafmol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:24:
Ok. Welk doel hebben dummy Russische systemen in Ukraine neerzetten? Is dit de moderne variant van kartonnen tanks?
Ook hadden ze een handvol Tors uit Soviet tijden die ergens in 2017/2018 uit de opslag zijn gehaald. https://www.oryxspioenkop...ad-ukraines-tor-sams.html
(je kan ze terug zien in de militaire parade in Kyiv in 2018 : YouTube: FULL Ukrainian Military Independence Day Parade in ENGLISH, Aug 24, ... vanaf 1:41:30)
[ Voor 21% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-04-2023 14:32 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Mochten ze wel echt zijn, dan denk ik dat ze voor opnames worden gebruikt. Ik zie geen reden waarom dummy’s voor drones of target practice zo gedetailleerd moeten zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Crp op 28-04-2023 14:32 ]
Ik hoor steeds dat er westerse optics in zitten. En optics lijken me kritisch voor de inzetbaarheid van een tank.Garyu schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:21:
[...]
Hun tanks zijn niet afhankelijk van westerse onderdelen?
Er zitten wel upgrades in die vanuit Europa geleverd worden, maar dan gaat het niet om functies die directe impact op de beschikbaarheid hebben. Het gaat dan om bijvoorbeeld nachtvisie, radar, etc., niet om de primaire voortbewegings-, missie- of wapensystemen.
Ik zie deze vaker voorbij komen en heeft wat nuancering nodig.Auredium schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:27:
[...]
Ik wil daaraan toevoegen dat de Russische marine als grootste probleem heeft dat de zwarte zee wordt afgesloten door Turkije die als gouden regel heeft dat niemand (ook de VS niet) oorlogsbodems door het kanaal mag laten gaan. Dus ongeacht wat de Russische marine nu heeft ze hebben slechts dat wat al in de zwarte zee rond dobbert en niets meer.
-In de basis mag iedere natie oorlogsbodems de Zwarte Zee in sturen mits het voldoet aan voorwaarden (en wat ik aanneem na goedkeuring van TR).
-Marines van Zwarte Zee landen hebben minder/geen voorwaarden om aan te voldoen.
-Tijdens een oorlog mogen schepen van vechtende landen niet passeren, tenzij ze terugkeren naar hun thuishaven, tenzij TR zelf 1 van de in oorlog zijnde landen is.
Aangezien TR de SMO vervolgens als oorlog heeft bestempeld kunnen UA en RU geen schepen door de straat heen sturen.
Voor UA een minder groot probleem dan de RU.
Terrorists…
Denk dat ie niet aan stond oid, normaal zou die hem wel moeten detecteren voordat ie zo dicht bij komt.
In reference to the allegedly “destroyed Gepard” we have now a clip and it explains why Russians distributed a still picture. The Lancet drone practically bounced off the Gepard. Maybe the right turret side has some scratches but that is far from serious damage, if damage at all.… pic.twitter.com/OAFFCRLSeb
— (((Tendar))) (@Tendar) 28 april 2023
PSN
Dat is toch onbegrijpelijk. In een oorlogsgebied hoort zo’n ding altijd aan te staan. Helemaal in een open gebied zoals dit. De bestuurders mogen ze wat mij betreft wel ontslaan.YakuzA schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:40:
Gepard vs Lancet.
Denk dat ie niet aan stond oid, normaal zou die hem wel moeten detecteren voordat ie zo dicht bij komt.
[Twitter]
Dat wordt lastig als ze dood zijn.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:49:
[...]
Dat is toch onbegrijpelijk. In een oorlogsgebied hoort zo’n ding altijd aan te staan. Helemaal in een open gebied zoals dit. De bestuurders mogen ze wat mij betreft wel ontslaan.
(om maar een mogelijk scenario te geven, misschien zijn ze op een mijn gereden en staat ie daarom stil, er is iets aan de zijkant te zien dat op een explosie kan wijzen)
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.ukrinform.net...nks-arrive-in-poland.html
The first six out of ten Spanish main battle tanks Leopard 2, vowed by the country’s government to Ukraine, have arrived on the territory of Poland.
[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 28-04-2023 18:58 ]
PSN
Als je je locaties wil vrijgeven van je anti air, vooral aanzetten die radar. UA houd de radars bewust uit zodat ze de locatie niet weggeven en vernietigd kunnen worden.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:49:
[...]
Dat is toch onbegrijpelijk. In een oorlogsgebied hoort zo’n ding altijd aan te staan. Helemaal in een open gebied zoals dit. De bestuurders mogen ze wat mij betreft wel ontslaan.
Ik weet er helemaal niets van, maar in het twitter draadje wordt gespeculeerd dat er een track af ligt en daarom daar is blijven staan. Er zijn best geldige redenen te bedenken.q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:49:
[...]
...
Wat nog mooier is, is dat de Gepard blijkbaar geen oog knippert door de inslag. Ontstaat geen brand en zie geen aftermath beelden van een vernietigde Gepard. Het is een naar ding die drone maar goed mikken kunnen ze er niet mee: dus de schaarse beelden die je ziet zijn meer dan eens meteen na inslag afgebroken of tonen wel een ontploffing maar geen noemenswaardige schade.Rav schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:33:
[...]
Ik weet er helemaal niets van, maar in het twitter draadje wordt gespeculeerd dat er een track af ligt en daarom daar is blijven staan. Er zijn best geldige redenen te bedenken.
Desondanks doodeng, suicedrones, maar toch.

https://www.reddit.com/r/..._5_s300_losses_yesterday/
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, maar zo'n slachting als dit lijkt me echt volkomen onnodig en te voorkomen.
In de mainstream media horen we alleen over de burgerslachtoffers en niet over de militaire doelen kennelijk.Avalaxy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:16:
Er kwam op reddit ook footage voorbij van 5 S-300 launchers die gisteren vernietigd zouden zijn:
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, maar zo'n slachting als dit lijkt me echt volkomen onnodig en te voorkomen.
Jammer, want - als dit echt klopt - is dit natuurlijk wel erg belangrijk en lijkt het erop dat Rusland flink gaat pushen om AA uit te schakelen op grotere schaal, mogelijk vanwege het inlichtingenlek waarin duidelijk werd dat dit een zwak punt van UA is.
Valt me al op de manier van drone gevechten aan de kant van Rusland enorm verbeterd is.Requiem19 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:04:
[...]
In de mainstream media horen we alleen over de burgerslachtoffers en niet over de militaire doelen kennelijk.
Jammer, want - als dit echt klopt - is dit natuurlijk wel erg belangrijk en lijkt het erop dat Rusland flink gaat pushen om AA uit te schakelen op grotere schaal, mogelijk vanwege het inlichtingenlek waarin duidelijk werd dat dit een zwak punt van UA is.
Stom gezegd, lijkt erop de Russen van hun fouten leren
Hoor net dat dus in de Russische media ze over de flat in Uman vertellen dat het een flat in Donetsk is en dat Oekraïne die heeft gebombardeerd...Alpina schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:18:
De slachtoffers van de recente raketaanvallen hebben een gezicht gekregen. Ik mag hier geen plaatjes posten maar de foto van moeder en dochter en het flatgebouw (of wat er nog van over is) met het speelgoed en de kinderkleding komt wel even binnen.
Terrorists…
PSN
The Smoke from the Fire in Sevastopol can be seen from over 50 Miles away in Northern Crimea with Emergency Crews still attempting to get the Situation under control. pic.twitter.com/3XYfgjPne8
— OSINTdefender (@sentdefender) 29 april 2023
Zou gaan om een olie terminal.
[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 29-04-2023 06:19 ]
Weer die rokerssouljah1h schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 06:19:
Brandje in Sevastopol?
[Twitter]
Zou gaan om een olie terminal.
PSN
Wauw, dit hebben we al een tijdje niet gezien, mooi dat ze die hebben weten te raken, en zeker omdat het op de Krim is.
We horen geregeld van ontploffingen bij Sevastopol, maar ik heb het idee dat die drone aanvallen zelden echt lukken. Deze was in ieder geval goed raak.
Ik zie er toch maar 1 echt ontploffen.Avalaxy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:16:
Er kwam op reddit ook footage voorbij van 5 S-300 launchers die gisteren vernietigd zouden zijn:
Vreemd ook wel dat ze er 5 op 1 dag? verliezen.
Je zou juist verwachten, met de Himars ervaring, dat ze dit soort high value assets wel voldoende zullen beschermen.
Tenzij deze systemen dus niet (meer) als high value beschouwd worden.
Ik zag bv ook de battle for Cyclops, ook heel jammer om te zien. Lijkt mij niet de Westerse trench clearing tactic, maar daardoor wel onfortuinlijke verliezen geleden. Terwijl ze ook nog 2 pair eyes in the air hebben.
Het zou kunnen dat ze waren opgeschoven richting front Bakhmut omdat aldaar de Russen de afgelopen dagen flink bezig waren met luchtsteun.Avalaxy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:16:
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
https://securityaffairs.c...-police-arrested-man.html
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wat is de battle for Cyclops en wat is daar gebeurd?NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:56:
[...]
Ik zie er toch maar 1 echt ontploffen.
Vreemd ook wel dat ze er 5 op 1 dag? verliezen.
Je zou juist verwachten, met de Himars ervaring, dat ze dit soort high value assets wel voldoende zullen beschermen.
Tenzij deze systemen dus niet (meer) als high value beschouwd worden.
Ik zag bv ook de battle for Cyclops, ook heel jammer om te zien. Lijkt mij niet de Westerse trench clearing tactic, maar daardoor wel onfortuinlijke verliezen geleden. Terwijl ze ook nog 2 pair eyes in the air hebben.
Is bepaalde combat footage die NSFW is en die we hier niet gaan linken. Je kunt het zo opzoeken, kreeg de eerste pagina vol met hits via DDG.Requiem19 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:28:
[...]
Wat is de battle for Cyclops en wat is daar gebeurd?
Ik hoef de beelden ook niet te zien, maar vind het wel interessant om te horen wat er gebeurd is.Jerie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:32:
[...]
Is bepaalde combat footage die NSFW is en die we hier niet gaan linken. Je kunt het zo opzoeken, kreeg de eerste pagina vol met hits via DDG.
Om het ‘in-crowd’ gehalte te verminderen is het prettig om duiding en toelichting te geven bij het droppen van zaken als ‘de battle of cyclops’.
Het betreft zeer uitgebreide combat footage van UA, hoe ze een loopgraaf clearen met behulp van drone steun. Hierbij volgen ze niet de NATO-doctrine, en ze verbruiken veel munitie.Requiem19 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:40:
[...]
Ik hoef de beelden ook niet te zien, maar vindt het wel interessant om te horen wat er gebeurd is.
Om het ‘in-crowd’ gehalte te verminderen is het prettig om duiding en toelichting te geven bij het droppen van zaken als ‘de battle of cyclops’.
De NATO doctrine, ik moest wel even grinniken.Jerie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:46:
[...]
Het betreft zeer uitgebreide combat footage van UA, hoe ze een loopgraaf clearen met behulp van drone steun. Hierbij volgen ze niet de NATO-doctrine, en ze verbruiken veel munitie.
De NATO doctrine moet je in dit geval niet als heilig bestempelen. De vraag die je je moet stellen is wanneer geallieerde/westerse strijdkrachten voor het laatst een loopgraaf hebben moeten clearen die zich met hand en tand verzette?
Hint : de wiki van trench warfare heeft alleen maar zwart-wit foto's. De enige 2 in kleur zijn van Oekraïne.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nu zijn er natuurlijk in iig de eerste golfoorlog wel loopgraven gecleared door de Amerikanen. Of die zich al dan niet met hand en tand verzette was niet heel relevant gezien ze er gewoon met tanks overheen zijn gereden. En los van of in dat geval ze het beter hadden kunnen aanpakken, NATO doctrine zal beginnen met dat we niet in een loopgravenoorlog willen zijn.asing schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:00:
[...]
De NATO doctrine, ik moest wel even grinniken.
De NATO doctrine moet je in dit geval niet als heilig bestempelen. De vraag die je je moet stellen is wanneer geallieerde/westerse strijdkrachten voor het laatst een loopgraaf hebben moeten clearen die zich met hand en tand verzette?
Hint : de wiki van trench warfare heeft alleen maar zwart-wit foto's. De enige 2 in kleur zijn van Oekraïne.
Als je vrijwel geheel afhankelijk bent van de Navo voor je munitie, is het niet perse heel handig om de Navo doctrine geheel te negeren.asing schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:00:
[...]
Die doctrine is wel gebaseerd op een sterke luchtmacht die alle tekortkomingen in materieel op de grond compenseert. Dat is net zo onhaalbaar als Nederland in 1985 omschakelen naar Sovjet doctrine.Fly-guy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:43:
[...]
Als je vrijwel geheel afhankelijk bent van de Navo voor je munitie, is het niet perse heel handig om de Navo doctrine geheel te negeren.
Als je google doet op trench warfare battle drill en varianten erop kom je zo in de handleiding terecht van menig moderne krijgsmacht incl plaatjes en stappenplannen.IJzerlijm schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:53:
[...]
Die doctrine is wel gebaseerd op een sterke luchtmacht die alle tekortkomingen in materieel op de grond compenseert. Dat is net zo onhaalbaar als Nederland in 1985 omschakelen naar Sovjet doctrine.
Het is niet nieuw en het wordt getraind, maar ongetwijfeld nu weer een stuk actiever dan voor deze oorlog. Trench warfare is inderdaad het resultaat van tekort aan betere opties: als je luchtoverwicht hebt bombardeer je de shit uit alles óf nog beter, je laat je troepen gewoon achter de linies landen.
De kans dat een van beide partijen daar door de lucht in slagen komende tijd is vrij klein.
Het is de titel van het filmpje (3 delen), gewoon te vinden op YouTube, dus zo heel erg NSFW zal het niet zijn. Het is meer het (je eigen) gevoel erachter wat het zo erg maakt.Requiem19 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:40:
[...]
Ik hoef de beelden ook niet te zien, maar vind het wel interessant om te horen wat er gebeurd is.
Tegenwoordig kan men met post processing zwart-wit foto's van kleur voorzienasing schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:00:
[...]
Drone strike on a ruscist oil storage facility destroys 4 storage tanks. Russian Ministry for Emergency Situation estimates bavovna at 4.0 on the Admiral Kuznetsov Scale.
— Ukrainian Ministry of Accidental Russian Fires (@EPICGOPFAIL) 29 april 2023
h/t @scootntoot https://t.co/KPC33vv2wg pic.twitter.com/IHpzalT309
inmiddels 3 uur oud oid (sevastepol/krim )
@Tens dit account post men alleen brandjes in ten nadele van RU ..
[ Voor 48% gewijzigd door vso op 29-04-2023 13:50 ]
Tja vanalles
Ukrainian Ministry of Accidental Russian Fires

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
(tweet met vertaling)
The official comment from the Ukr military is pure trolling:
— Nikolaus von Twickel (@niktwick) 29 april 2023
"Dogs love meat,
Crows love cheese,
And I love cotton delivered to Crimea"
("Cotton" is a pun on Russian хлопок, an official euphemism for explosions, meaning both "bang" and cotton) pic.twitter.com/CMIjPiOmjb
edit:
-- aan deze tweet hangt blijkbaar de officiele reactie van UA leger (dunno) maar if zo ..
[ Voor 18% gewijzigd door vso op 29-04-2023 14:04 ]
Tja vanalles
bavovna is Bulgaars voor cotton (katoen), maar hier betekent het dus explosie.Russian Ministry for Emergency Situation estimates bavovna at 4.0 on the Admiral Kuznetsov Scale.
De Admiral Kuznetsov is het vliegdekschip van Rusland waarmee wordt vergeleken.
Dus een explosie van 4.0 op de schaal van een Admiral Kuznetsov.
In de tweet daaronder staat dat het vuur zo'n 1000m2 oppervlakte heeft.
Maar ik kom er nog niet uit wat die 4.0 de schaal an een Admiral Kuznetsov op precies inhoudt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bavovna is ook Oekraiens voor katoen.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:10:
In de tweet van een paar posts hiervoor staat dit
[...]
bavovna is Bulgaars voor cotton (katoen), maar hier betekent het dus explosie.
Maar ik kom er nog niet uit wat die 4.0 de schaal an een Admiral Kuznetsov op precies inhoudt.
Ik gok de dikte van de rookpluim. De Kuznetsov heeft nogal een flinke zwarte uitstoot als deze aan het varen is.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:10:
[...]
...
Nu komt dit van de Telegraaf die verder geen bronvermelding doet. Maar blijkbaar komen er meer bevestigingen binnen dat aan de Russische zijde een munitietekort ontstaat.Het hoofd van de Russische huurlingenleger Wagner heeft gedreigd een deel van zijn troepen terug te trekken uit de stad Bachmoet, omdat het Russische leger te weinig munitie levert. Volgens Jevgeni Prigozjin lijdt Wagner hierdoor veel meer verliezen dan nodig.
"Elke dag hebben we weer stapels lichamen die we in een kist stoppen en naar huis sturen", zegt Prigozjin zaterdag in een interview met de Russische militaire blogger Semyon Pegov. De Wagner-baas heeft een brief aan de Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe geschreven, waarin hij hem oproept de voorraden zo snel mogelijk aan te vullen. "Als het munitietekort niet wordt opgelost, zijn we gedwongen ons terug te trekken of te sterven", stelt hij in de brief
Ik ga er vanuit dat ze nog reservevoorraden hebben liggen voor noodgevallen, want anders ziet het er heel slecht voor ze uit.
• 2009 : 300 ton stookolie gelekt voor de kust van Ierland (volgens Rusland was het 20 ton)
• 2016 : mig 29 neergestort
• 2016 : su-33 los door de vangkabel gegaan
• 2018 : drijvend droogdok waarin het schip lag, was plots een duikdroogdok
• 2019 : brand aan boord
• 2022 : brand aan boord
En verder moest het meer gesleept worden, dan dat het op eigen kracht kon varen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Admiral Kuznetsov kan goed branden in een droogdok.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:10:
[...]

Dus een brand door een aanval kan daarmee vergelijken worden.
https://www.ukrinform.net...-before-we-have-f16s.htmlZelensky on counteroffensive: We will start before we have F-16s
PSN
Ik schreef heel duidelijk "in dit geval" en wat @IJzerlijm ook terecht opmerkt, de doctrine van de NATO is gebaseerd op het hebben van luchtoverwicht. Die hebben ze geen van beiden dus moet het anders.Fly-guy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:43:
[...]
Als je vrijwel geheel afhankelijk bent van de Navo voor je munitie, is het niet perse heel handig om de Navo doctrine geheel te negeren.
De Russen hebben overigens eenzelfde soort doctrine, geschreven ergens rond WW1. Die volgen ze alleen niet terwijl ze het wel zouden kunnen.
De NATO doctrine begint weliswaar met luchtoverwicht, maar dat wil niet zeggen dat de NATO niet weet wat te doen als die luchtoverwicht er niet is. Ze hebben hele beschrijvingen hoe om te gaan met een grondoorlog , en dus ook hoe te handelen in een loopgraven-oorlog. Je kunt dus niet stellen dat er geen NATO-dcotrine meer is als de luchtoverwicht er niet is. Die doctrine houdt veel meer in.asing schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:48:
[...]
Ik schreef heel duidelijk "in dit geval" en wat @IJzerlijm ook terecht opmerkt, de doctrine van de NATO is gebaseerd op het hebben van luchtoverwicht. Die hebben ze geen van beiden dus moet het anders.
De Russen hebben overigens eenzelfde soort doctrine, geschreven ergens rond WW1. Die volgen ze alleen niet terwijl ze het wel zouden kunnen.
[removed]
⚡🇺🇦🇩🇪A convoy of #German Marder BMPs is probably on the firing range and learning how to overcome obstacles called "dragon's teeth".#UkraineRussiaWar️ #UkraineWillWin #ukrainecounteroffensive #UkraineFrontLines #Ukraine️ #Ukrainian pic.twitter.com/L2C5PFUogX
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 29 april 2023
PSN
Ik las dat het om een olieopslag voor ca 40.000 ton olie gaat. Als ik dat even a la bierviltje omreken zou het gaan om ca 20-25 atletische zwembaden met olie die nu niet naar het front kunnen. Wat jammer voor Rusland, zeg.RoD schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:50:
[...]
Wauw, dit hebben we al een tijdje niet gezien, mooi dat ze die hebben weten te raken, en zeker omdat het op de Krim is.
We horen geregeld van ontploffingen bij Sevastopol, maar ik heb het idee dat die drone aanvallen zelden echt lukken. Deze was in ieder geval goed raak.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Rusland produceert (laatste cijfers uit 2020) per dag 10 miljoen vaten olie.Garyu schreef op zondag 30 april 2023 @ 01:35:
[...]
Ik las dat het om een olieopslag voor ca 40.000 ton olie gaat. Als ik dat even a la bierviltje omreken zou het gaan om ca 20-25 atletische zwembaden met olie die nu niet naar het front kunnen. Wat jammer voor Rusland, zeg.
Die 40.000 ton olie is peanuts, totaal niet relevant zelfs. De foto’s van de brandende olie hebben alleen maar propaganda waarde.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Produceren is iets anders dan het ook bij het front terecht krijgen. Als je de juiste opslag raakt kan dat best voordelen hebben voor juist die leveringen.beany schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:57:
[...]
Rusland produceert (laatste cijfers uit 2020) per dag 10 miljoen vaten olie.
Die 40.000 ton olie is peanuts, totaal niet relevant zelfs. De foto’s van de brandende olie hebben alleen maar propaganda waarde.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2023 07:08 ]
beany schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:57:
[...]
Niet alleen dat, die opslag heeft nu ook verminderde opslag capaciteit voor de komende tijd.MikeyMan schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:02:
[...]
Produceren is iets anders dan het ook bij het front terecht krijgen. Als je de juiste opslag raakt kan dat best voordelen hebben voor juist die leveringen.
Daarbij is het ook van belang of het verwerkte olie (geschikt voor gebruik in voertuigen en dergelijke) is of ruwe olie. Dat laatste is veel nadeliger, Rusland heeft wel een enorme capaciteit om olie uit de grond te halen maar als er capaciteit is om dit ook bruikbaar te maken is dat veel lager, omdat ze voor het grootste deel ruwe olie verkopen. Ze kunnen bij lange na niet alle olie die ze uit de grond halen zelf verwerken.SpamLame schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:25:
[...]
[...]
Niet alleen dat, die opslag heeft nu ook verminderde opslag capaciteit voor de komende tijd.
Het was iig olie of derivaten voor de vloot in Sebastopol.Garyu schreef op zondag 30 april 2023 @ 01:35:
[...]
Ik las dat het om een olieopslag voor ca 40.000 ton olie gaat. Als ik dat even a la bierviltje omreken zou het gaan om ca 20-25 atletische zwembaden met olie die nu niet naar het front kunnen. Wat jammer voor Rusland, zeg.
Het zal wel een kleine supply puzzel zijn om daar weer nieuwe heen te sturen en waar op te slaan.
PSN
The list of military equipment and ammunition that the UK Ministry of Defense plans to purchase for Ukraine in the near future includes long-range missiles or rockets with a range of 100 to 300 km.
Long range strike - open until 4 May 2023, 23:00BST
Essential requirements:
Missiles or Rockets with a range 100-300km; land, sea or air launch. Payload 20-490kg
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 30-04-2023 09:02 ]
PSN
Het heeft heel wat meer waarde dan alleen propaganda. 40.000 ton blijft nog steeds veel, dat kost wel even om te produceren (niet alleen opppompen, maar ook bewerken wat Rusland een stuk minder goed kan). Daarbij is het een opslag aan het front waarvandaan de vloot wordt bevoorraad. Die capaciteit is de komende tijd een stuk minder en dus moet de vloot verder weg bevoorraad worden.beany schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:57:
[...]
Een heel grote slag is het niet, maar het puur peanuts/niet relevant/alleen propagandische waarde noemen is wel het andere uiterste.
[removed]
Das wel een gamechanger. Laat maar komen
En daaruit lees ik meer interessante informatie:
Wagner verwacht ongeveer 80.000 granaten per dag nodig te hebben om verder te kunnen gaan met de aanvallen. Van Rusland ontvangen ze zo'n 800 granaten per dag, terwijl ze om 4.000 per dag vragen.
Ik vermoed dat die 4.000 per dag nodig zijn om hun huidige posities te kunnen verdedigen.
Ze ontvangen dus maar 20% daarvan, waardoor ze zich georganiseerd moeten terugtrekken.
Hij dreigt dat ze als het niet verbeterd mogelijk moeten gaan terugtrekken.Onbekend schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:35:
Het Telegraafbericht wat ik gisteren postte had blijkbaar als bron https://www.understandingwar.org/
En daaruit lees ik meer interessante informatie:
Wagner verwacht ongeveer 80.000 granaten per dag nodig te hebben om verder te kunnen gaan met de aanvallen. Van Rusland ontvangen ze zo'n 800 granaten per dag, terwijl ze om 4.000 per dag vragen.
Ik vermoed dat die 4.000 per dag nodig zijn om hun huidige posities te kunnen verdedigen.
Ze ontvangen dus maar 20% daarvan, waardoor ze zich georganiseerd moeten terugtrekken.
Maar dat lijkt puur gericht op meer druk zetten op het MOD met interne retoriek. Denk niet dat het terugtrekken een realistisch dreigement is.
PSN
Ik neem aan dat ze de rus uiteindelijk wel te pakken hebben gekregen, hopelijk komt het vervolg nog.
https://nitter.it/RALee85/status/1652616005875638275
[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 30-04-2023 12:26 ]
Dat die Rus zich niet overgeeft. Die zal die drone toch horen? Geen schijn van kans.RoD schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:25:
[Twitter] Zeer interessant filmpje, in navolging van de andere filmpjes over de "trench warfare" die we recent hebben gezien. Uiteindelijk overleeft iedereen het (althans, het filmpje stopt voordat we de conclusie bereiken), dus dit filmpje is SFW.
Ik neem aan dat ze de rus uiteindelijk wel te pakken hebben gekregen, hopelijk komt het vervolg nog.
https://nitter.it/RALee85/status/1652616005875638275
Dank, heel interessantmir4dor schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:39:
Op YouTube een 10 minuten versie met wat uitleg Engels ondertiteld.
En voor wie het zich afvraagt, de beelden zijn gecensureerd, dus dit is ook SFW.Despite the enemy's superiority in numbers and high resistance, the combat mission was accomplished. Most of the wagners were killed, some of them escaped.
The positions were captured. Bakhmut is standing. The victory will be ours!
Zowel Wagnerbaas Jevgeni Prigozjin als de Russische legerleiding zou er president Vladimir Poetin van proberen te overtuigen om af te stappen van de offensieve tactiek in Oekraïne en over te gaan op een defensieve aanpak. Dat met het oog op een mogelijk Oekraïens tegenoffensief. Poetin lijkt echter niet toe te happen, mogelijk omdat hij vreest voor de stabiliteit van zijn regime.
Volgens de Amerikaanse denktank ‘Institute for the Study of War’ zou Prigozjin er rekening mee houden dat het tegenoffensief nog voor 15 mei van start gaat. Het Russische leger is echter niet gehaast om zich daarop voor te bereiden en zich klaar te maken om mogelijke aanvallen af te slaan. De dreiging van Prigozjin om zijn huurlingen terug te trekken uit de belegerde stad Bachmoet, kan er volgens de denktank ook op wijzen dat de Wagnerbaas vreest dat de Russische posities in de achterhoede van Bachmoet kwetsbaar zijn voor tegenaanvallen.
Mbt katoen - in het NL kennen we ook schietkatoen, nitrocellulose, wat 100-150 jaar terug nogal eens gebruikt werd als springstof.Onbekend schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:10:
[...]
Vandaar ook 'van katoen geven'
Oslik blyat! Oslik!
Het gaat erom dat de logistiek verstoord wordt, Rusland zal zijn olie steeds verder weg moeten opslaan en dat maakt de bevoorrading van het front lastiger.beany schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:57:
[...]
Die gaan zich nu niet terugtrekken bij Bakhmut want sunk cost fallacy. Op macro niveau ook reden dat deze oorlog niet allang voorbij is.XWB schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:58:
Prigozjin en de Russische legerleiding zouden van mening zijn dat het Kremlin maar beter defensieve posities kan aannemen:
Prigozjin en Girkin weten pijnlijke punten te benoemen maar staan praktisch machteloos in dit autoritaire Sovjet 2.0 systeem. Ze hebben niks te vertellen. Ze proberen dit eerst intern op te lossen; als men daar niet luistert (as usual), gooit men het maar publiekelijk te grabbel. Eigenlijk is het treurig voor ze. In een (Westers) systeem waar ze meer eigen verantwoordelijkheid zouden mogen nemen zouden ze wellicht beter gedijen.
Moderatie comment: Dit maar even anders:
Maar helaas zijn ze in de verkeerde tijd op de verkeerde plek *knip*.
[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 30-04-2023 15:53 ]
https://www.volkskrant.nl/a-bbe437e7
In dit artikel straalt men (met name Cavoli komt aan het woord) vertrouwen uit. Men nuanceert de lekken dat UA er niet klaar voor zou zijn. Namelijk dat dit oude analyse betreft. Men zegt dan ook dat er wel enkele zwakheden zitten bij UA maar dat dit het algehele positieve sentiment niet drukt, en dat ze deze niet willen benoemen om de vijand niet wijzer te maken.
Eigenlijk weinig nieuws voor de doorgewinterde lezer alhier maar wel een geruststellend artikel voor de gemiddelde lezer van de krant.
https://www.ukrinform.net...se-system-to-ukraine.html
Germany has confirmed the delivery of the second Iris-T SLM air defense system to Ukraine.
PSN
Opslag is toch alles? Als je het niet meer op zou kunnen slaan op de Krim (dat kan nog wel, maar minder capaciteit die ze hopelijk ook nog op kunnen blazen) hoe wil je dan nog iets kunnen bevoorraden. Waar ging die trein met olie waardoor de Kerch brug beschadigde anders heen?redwing schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:02:
[...]
Het heeft heel wat meer waarde dan alleen propaganda. 40.000 ton blijft nog steeds veel, dat kost wel even om te produceren (niet alleen opppompen, maar ook bewerken wat Rusland een stuk minder goed kan). Daarbij is het een opslag aan het front waarvandaan de vloot wordt bevoorraad. Die capaciteit is de komende tijd een stuk minder en dus moet de vloot verder weg bevoorraad worden.
Een heel grote slag is het niet, maar het puur peanuts/niet relevant/alleen propagandische waarde noemen is wel het andere uiterste.
een treffende spreuk
T-55 on the road in occupied Berdyansk. They will be used to stop the AFU 🙃🤷♂️ pic.twitter.com/y0hLOINpzu
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 april 2023
PSN
Daar is wel raar in gefotoshopedYakuzA schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:21:
T55’s zijn nu ook officieel in Oekraïne aangekomen:
[Twitter]
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Uiteraard al voorbij gekomen in mijn daily routine op Telegram en Reddit maar altijd prettig dat je het hier post
Een reactie:YakuzA schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:21:
[Twitter]
according to russians, its so old that javelin missile's AI wont recognised it as working tank and wont track it.
Dat is wat ze vroeger een coaling station noemen. Als je een blue water navy wilt hebben, dan heb je coaling stations nodig.beany schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:57:
[...]
De Britten hebben dat overal in de wereld om hun vloot te voorraden. De Amerikanen ruilden tijdens WOII 50 oude roestende destroyers voor Britse locaties in de wereld om aan de coaling stations te geraken. De Duitsers hadden geen toegang of werden door de Britse diplomaten buitengewerkt en staken hun geld in dieselmotoren voor extra long range.
Doet mij aan Pearl Harbor denken. De Japanners hadden de voorkeur om met een sterke aanval de vijandelijke wapens uit te schakelen. Who needs damage control anyway? Ze waren de fuel depot in Pearl Harbor vergeten en de VS kon locatie verder gebruiken voor de resterende en later nieuwe schepen.
De Oekraïeners zorgen eerst ervoor dat geen enkel schip nog kan tanken en de vloot zou terug naar Rusland moeten varen om te kunnen tanken.
De lokatie van deze olietanks was niet bij de marinehaven maar bij de civiele, het was geloof ik ook een raffinaderij en geen opslag van de marine. Absoluut een strategisch doel om de Krim verder te isoleren door de industrie daar te treffen zodat er nog meer geimporteerd moet worden maar de Zwarte Zeevloot zal er niet minder door kunnen uitvaren.rapture schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:19:
[...]
Dat is wat ze vroeger een coaling station noemen. Als je een blue water navy wilt hebben, dan heb je coaling stations nodig.
Het was sowieso een opslag en geen raffinaderij iigIJzerlijm schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:40:
[...]
De lokatie van deze olietanks was niet bij de marinehaven maar bij de civiele, het was geloof ik ook een raffinaderij en geen opslag van de marine. Absoluut een strategisch doel om de Krim verder te isoleren door de industrie daar te treffen zodat er nog meer geimporteerd moet worden maar de Zwarte Zeevloot zal er niet minder door kunnen uitvaren.
Het waren enkel opslag silo’s.
PSN
tweet inmiddels verwijderd.
[ Voor 31% gewijzigd door Apache4u op 30-04-2023 22:28 ]
Dat betekent, stam + t .
Die Britse en Franse pakketten vullen elkaar mooi aan, hopelijk snel meer duidelijkheid over de inhoud.
Ik heb het eventjes opgezocht:IJzerlijm schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:40:
[...]
De lokatie van deze olietanks was niet bij de marinehaven maar bij de civiele, het was geloof ik ook een raffinaderij en geen opslag van de marine. Absoluut een strategisch doel om de Krim verder te isoleren door de industrie daar te treffen zodat er nog meer geimporteerd moet worden maar de Zwarte Zeevloot zal er niet minder door kunnen uitvaren.
In de marinehaven staan er minder opslagtanks:
The oil terminal in Kozacha Bay that was hit tonight is civilian, so it's highly unlikely this will have an impact on Black Sea Fleet operations. https://t.co/5NLcIPFDAu
— Thord Are Iversen (@The_Lookout_N) 29 april 2023
Ze staan verder van elkaar en je hebt meer dan 1 drone nodig.
Hoe worden deze aangevuld? Met treinwagons (zoals die heel goed branden op de brug)? Per schip? Een schip kan gemakkelijker aan de civiele fuel depot aanmeren en lossen. Vanuit de civiele kan de brandstof via een pijpleiding naar de militaire opslag gaan. De marineschepen kunnen ook bij de civiele tanken.
Militaire voorraden bij de Russen kunnen in werkelijkheid lager dan op papier zijn. Een favoriete bezigheid van de Russische soldaat is brandstof aan de burgers verkopen.
Minder opslagtanks in vijandelijk gebied is altijd beter.
Hoe komt hij aan 450km?Apache4u schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:08:
Hopelijk is dit waar. Geen idee ook welke “The Times” hij bedoelt.
[Embed]
560km (250km voor de export variant).
In principe als het gaat over "The Times" wordt bijna altijd daarmee The Times (of London) mee bedoeld.Apache4u schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:08:
Hopelijk is dit waar. Geen idee ook welke “The Times” hij bedoelt.
[Embed]
www.thetimes.co.uk
Maar ik kan geen artikel vinden waar over dit gesproken wordt, misschien ook waarom bij mij de tweet als verwijderd wordt getoond.
Mwa. New York Times, Washington times, London times etc.Pompi schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:54:
[...]
In principe als het gaat over "The Times" wordt bijna altijd daarmee The Times (of London) mee bedoeld.
www.thetimes.co.uk
Maar ik kan geen artikel vinden waar over dit gesproken wordt, misschien ook waarom bij mij de tweet als verwijderd wordt getoond.
Genoeg om te kiezen
PSN
Er was een tweede drone neergestort/gehaald op de Krim, misschien was die wel bedoeld voor de andere depot.rapture schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:32:
[...]
Ik heb het eventjes opgezocht:
In de marinehaven staan er minder opslagtanks:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ze staan verder van elkaar en je hebt meer dan 1 drone nodig.
Hoe worden deze aangevuld? Met treinwagons (zoals die heel goed branden op de brug)? Per schip? Een schip kan gemakkelijker aan de civiele fuel depot aanmeren en lossen. Vanuit de civiele kan de brandstof via een pijpleiding naar de militaire opslag gaan. De marineschepen kunnen ook bij de civiele tanken.
Militaire voorraden bij de Russen kunnen in werkelijkheid lager dan op papier zijn. Een favoriete bezigheid van de Russische soldaat is brandstof aan de burgers verkopen.
Minder opslagtanks in vijandelijk gebied is altijd beter.
YakuzA schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:21:
[Twitter]
Ik heb dit filmpje maar even bekeken voor een goede timeline van welke tanks de Russen allemaal hebben en nog kunnen inzetten.
Dit dus.
YakuzA schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:01:
[...]
Mwa. New York Times, Washington times, London times etc.
Genoeg om te kiezen
Die worden allemaal met hun plaats benoemt. The Times (of London) is de oudste krant (sinds 1788) die zo heette en al de andere kranten hebben hun namen daarvan afgeleid, terwijl The Times juist hun locatie gedeelte van de titel heeft laten vallen.
Air Alert warns of 🇷🇺 strategic aviation in the air: 17 TU-95s.
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 30 april 2023
Important notice that not all of them are equipped with missiles, and if there is a combat mission, not all of them will be engaged. pic.twitter.com/eFf8KLm0sD
Door meerdere bronnen bevestigd.
I am the great Cornholio!
Gaat denk ik niet. Als ik het goed herinner vliegen de TU95s over de kaspische zee om daar hun bommen los te laten. Daarna keren ze terug.
Ze kunnen wel de raketten neerhalen. Ze zitten alleen krap in air defense.
[ Voor 12% gewijzigd door asing op 30-04-2023 22:22 ]
Allemaal druk zetten, de Russen weten wat er gaat komen binnen nu en een paar weken.asing schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:21:
[...]
Gaat denk ik niet. Als ik het goed herinner vliegen de TU95s over de kaspische zee om daar hun bommen los te laten. Daarna keren ze terug.
Ze kunnen wel de raketten neerhalen. Ze zitten alleen krap in air defense.
Hell on Earth
Ik ga er niet van uit dat op Twitter enige journalistieke conventies gevolgd wordenPompi schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:46:
[...]
offtopic:
Die worden allemaal met hun plaats benoemt. The Times (of London) is de oudste krant (sinds 1788) die zo heette en al de andere kranten hebben hun namen daarvan afgeleid, terwijl The Times juist hun locatie gedeelte van de titel heeft laten vallen.
PSN
⚡⚡⚡ #Russian occupiers attacked Pavlograd, Dnipropetrovsk region
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 30 april 2023
The explosion damaged multi-storey buildings - windows were broken. Local authorities urge people not to move around the city and stay away from windows. An air alert continues in the region.#Ukraine pic.twitter.com/E4WcRW0WSA
de tweet van twitteraccount CrisP is geen betrouwbare bron te noemen, er staan wilde claims op zonder enige onderbouwing. Controleer je bronnen voor je ze hier gebruikt
[Twitter: title]
[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 01-05-2023 10:32 ]
Waar heb je gezien dat 16 S300 launchers vernietigd zouden zijn?Barfman schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:59:
In Pavlograd schijnt een ernorme klap te zijn uitgedeeld door de russen, *knip* en een munitie depot.
*knip*
Die CrisP is overigens 100% een Rusissche propaganda trol.
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 01-05-2023 10:33 ]
Die S300 systemen zijn echt "on short supply", dus je moet je afvragen waarom er 16 launchers bij elkaar staan. Dat is niet echt logisch.Dutchy007 schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:13:
[...]
Waar heb je gezien dat 16 S300 launchers vernietigd zouden zijn?
Die CrisP is overigens 100% een Rusissche propaganda trol.
dat is wel logisch als je bedenkt dat 99% ervan wellicht een opblaasbaar/mockup ding isasing schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:35:
[...]
Die S300 systemen zijn echt "on short supply", dus je moet je afvragen waarom er 16 launchers bij elkaar staan. Dat is niet echt logisch.
iets wat UA doet is slimmer zijn dan de russen en aangezien die niet alles op 1 hoopje bewaren behalve munitie.. .. dus dit is idd een troll bericht
Tja vanalles
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid