Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.425 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dergelijke zaken doen ze toch al vanaf het begin van de oorlog?
Maar er waren vanavond waarschijnlijk meer mensen in Europa die zich druk maakte over City - Bayern dan over gruweldaden in Oekraïne.

Vorige week zag ik trouwens een intern schrijven van de commandant der strijdkrachten waarin hij 'de Oekraïne' schreef, erg slordig van een ambtenaar op dergelijk niveau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@TheBrut3 niet van nog levende gevangenen zover ik weet. En executies wel, ook op beeld, maar dit is helemaal al qaida / isis.

Maargoed, niet onverwacht, toch weer geschokt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Al vroeg in de oorlog was er in de New York Times een artikel wat duidelijk maakte dat er westerse militaire in adviesrollen actief zijn in Oekraïne. Dat lijkt mij geen verrassing te zijn nu. Alleen als ze actief strijden lijkt mij dat echt interessant. Persoonlijk twijfel ik daar niet aan. Gebeurt op dat terrein zoveel wat niet is gedeeld de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PLAE schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:18:
Al vroeg in de oorlog was er in de New York Times een artikel wat duidelijk maakte dat er westerse militaire in adviesrollen actief zijn in Oekraïne. Dat lijkt mij geen verrassing te zijn nu. Alleen als ze actief strijden lijkt mij dat echt interessant. Persoonlijk twijfel ik daar niet aan. Gebeurt op dat terrein zoveel wat niet is gedeeld de afgelopen jaren.
Is er iets verschenen over de rol van adviseurs in gevechten dan? Waar refereer je precies aan?

Het wordt door Rusland al een hele tijd geroepen, plus dat er veel vrijwilligers meevechten. Voor Rusland maakt het niet uit of ze betaald worden of niet - het is Rusland tegen de NAVO in hun retoriek. En ze krijgen steeds meer hun zin.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Nu.nl rapporteert het volgende uit de gelekte US documenten. Klinkt niet hoopgevend. Ik weet niet in hoeverre onderstaande feitelijk uit de leaks komt, of dat het een interpretatie van nu.nl is.
De Oekraïense troepen kunnen niet voldoende tegenwicht bieden om de Russische troepen terug te dringen, blijkt uit de zeer geheime documenten. Oekraïne is mogelijk begin mei al door zijn munitie voor het luchtafweergeschut heen. Het wordt dan haast onmogelijk om Russische vliegtuigen uit te schakelen en bombardementen te voorkomen.

Daarnaast zouden inmiddels 12 nieuwe brigades met 253 tanks en zo'n 1.500 gepantserde voertuigen opgericht moeten zijn om het lenteoffensief te leiden. Drie daarvan zijn door de Oekraïners opgezet, de rest is met hulp van de Verenigde Staten en andere bondgenoten opgericht.

Maar de brigades zijn nog verre van gereed. De helft is nog maar gedeeltelijk uitgerust met de wapens. Bovendien moeten vijf van de twaalf brigades nog aan de training beginnen.

Een tegenoffensief is daarmee erg onzeker en heeft volgens de documenten weinig kans van slagen. De Russen kunnen van deze informatie profiteren en hun aanvalsplannen erop aanpassen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FtfVRiZXoAEme8Q?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:17:
Nu.nl rapporteert het volgende uit de gelekte US documenten. Klinkt niet hoopgevend. Ik weet niet in hoeverre onderstaande feitelijk uit de leaks komt, of dat het een interpretatie van nu.nl is.

[...]
Ze zaten er ruim een jaar geleden ook naast. Dus dat kan enige hoop geven. Maar goed, willen ze graag dat dat offensief mislukt dan? Als je dit van te voren denkt, en je hebt 4000 Abrams klaar staan, waarom gebeurt er dan niks? Bang voor provocatie? Dat stadium zouden “we” al lang voorbij moeten zijn, toch? Ik snap het dus niet helemaal. Andere insteek is natuurlijk dat ook dat deel van de leaks vervalst is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
Sun Tzu said:
Appear weak when you are strong, and strong when you are weak.
Het zijn de Russen die van de oorlogsvoering een wetenschap proberen te maken, terwijl het een kunst is.

Er zijn wel meer dingen die niet door computers uitgerekend kan worden en de mens vindt wel een oplossing tussen alle ruis, onvolledige data,...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]
Ik begin steeds meer twijfel en scepsis te krijgen bij de leaks. Het is niet alsof ik niet een slechte situatie van Oekraïne niet wil geloven. Ik kan mij niet voorstellen dat Oekraïne een voorjaarsoffensief aankondigt en hierbij vol blijft houden en dan op de achtergrond er een voorraad en munitietekort is en het volgens de VS nooit kan lukken. 1 van die 2 dingen klopt niet. Of Oekraïne is te optimistisch of de data van dit lek klopt niet.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]
Met als side note dat dit de tussenstand was van begin februari als het goed is?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:27
Auredium schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:25:
[...]

Ik begin steeds meer twijfel en scepsis te krijgen bij de leaks. Het is niet alsof ik niet een slechte situatie van Oekraïne niet wil geloven. Ik kan mij niet voorstellen dat Oekraïne een voorjaarsoffensief aankondigt en hierbij vol blijft houden en dan op de achtergrond er een voorraad en munitietekort is en het volgens de VS nooit kan lukken. 1 van die 2 dingen klopt niet. Of Oekraïne is te optimistisch of de data van dit lk klopt niet.
Soms is het bewust “lekken” van informatie. Zie je ook hier op tweakers met allerlei producten. Wie heeft er voordeel van? Ik denk in dit geval Oekraïne. Waarom? Rusland zal nu zekers een (grote) mobilisatie af gaan kondigen. Kost behoorlijk wat geld maar wat belangrijker is wat voor beroepen voeren die mannen nu uit en kunnen dus niet uitvoeren. De (alledaagse) productie zal omlaag gaan. En dat alleen door lekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
Ik vind het helemaal niet zo zorgwekkend. 12 nieuwe(!!) brigades trainen en uitrusten. Dan heb je het over 36k-60k manschappen. Volgens mij heb ik gelezen dat eind april de laatste trainingen zijn afgerond. Het uitrusten daarvan is een monsterklus. En er wordt al een tijdje aangegeven dat een offensief niet realistisch is voor mei/juni door (oud-)militairen.

Dat je op een gegeven moment door je Buk en S300 munitie heen bent is ook hartstikke logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Apache4u @Auredium @rapture Eens met jullie opmerkingen.

De mate van onvoorbereidheid die genoemd wordt in de documenten is wel heel groot. Dat voelt niet logisch.

Daarnaast is de bron van de leaks gewoon vreemd - een Discord server, really? En dan zelfs al in februari, waarom komt het nu pas en plein publique naar buiten?

Ik hoop mee dat dit 4d chess is van UA samen met de VS, maar tegelijkertijd denk ik dat dit soort berichten koren op de molen zijn voor Rusland: het leidt immers tot veel meer verdeeldheid en onzekerheid in en bij het Westen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:11:
[...]

Is er iets verschenen over de rol van adviseurs in gevechten dan? Waar refereer je precies aan?
Inzake NYT refereer ik aan een artikel waarin staat dat ze adviseren in commandocentra ver achter het front.

En persoonlijk denk ik dat er ook sprake is van echte operationele inzet. Er zijn voorbeelden van inzet en incidenten ket commando’s in landen waar NL nooit iets over heeft gedeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:32:

De mate van onvoorbereidheid die genoemd wordt in de documenten is wel heel groot. Dat voelt niet logisch.

Daarnaast is de bron van de leaks gewoon vreemd - een Discord server, really? En dan zelfs al in februari, waarom komt het nu pas en plein publique naar buiten?

Ik hoop mee dat dit 4d chess is van UA samen met de VS, maar tegelijkertijd denk ik dat dit soort berichten koren op de molen zijn voor Rusland: het leidt immers tot veel meer verdeeldheid en onzekerheid in en bij het Westen.
En juist om die laatste opmerking blijft het me verbazen hoe sommige mensen op dit forum mee doen aan het zaaien van angst en onzekerheid.

Tip van de dag: doe er niet aan mee.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De informatie is over de status van februari, dat betekend niet dat het lek afkomstig is uit februari.

Klinkt meer alsof dit een van de drivers was voor het sturen van de Leo's, Challengers, Strykers, Bradleys, CV90, Marder etc.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 08:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:37:
[...]

De informatie is over de status van februari, dat betekend niet dat het lek afkomstig is uit februari.

Klinkt meer alsof dit een van de drivers was voor het sturen van de Leo's, Challengers, Strykers, Bradleys, CV90 etc.
Zeker wel - delen van de documenten zijn volgens Bellingcat in januari (!) al gedeeld op Discord.

Zie The Guardian:
That user had, in turn, found them on another Discord server, run by and for fans of the Filipino YouTuber WowMao, where 30 documents had been posted three days earlier, with “dozens” of other unverified documents about Ukraine. However, even that did not appear to be the original source: a third Discord server, named “Thug Shaker Central”, among other titles, may have been where the documents were originally posted as early as mid-January.
https://amp.theguardian.c...guing-over-war-in-ukraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Daarnaast is de bron van de leaks gewoon vreemd - een Discord server, really?
Wat is hier vreemd aan?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:40:
[...]
Zeker wel - delen van de documenten zijn volgens Bellingcat in januari (!) al gedeeld op Discord.

Zie The Guardian:
[...]
https://amp.theguardian.c...guing-over-war-in-ukraine
Ah, ok.
Ik dacht dat het allemaal heel recent was (<1 week), omdat het nu naar buiten kwam.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat dit lek komt niet door een Russische spionagecampagne maar een ruzie op een Minecraft forum waar ze Oekraine nabouwen, over details kibbelen en iemand z'n gelijk wil halen door geheime documenten te onthullen is bizar maar niet voor het eerst. Een War Thunder slapfight over het pantser van de Challenger 3 leidde ook tot iemand die geheime documenten van z'n werk op het forum deelde.

De acties van een of twee personen (die Rus die de RUS en UKR verliezen wisselde om te trollen) uit kinderlijke motieven kunnen nu het verloop van de oorlog bepalen. Er zijn al voorspellingen geweest van de invloed van 'super empowered individuals' die geen superkrachten hebben maar door een combinatie van omstandigheden enorme invloed kunnen hebben.

https://madsciblog.tradoc...er-empowered-individuals/
• Highly connected and able to reach far beyond their geographic location.

• Access to powerful, low-cost commercial technology.

• Often more difficult to trace or attribute responsibility to actions.

• Not beholden to nation-state policies, ethics, or international law.

• Varying motivations (political, ideological, economic, and monetary).

• Often unpredictable, may not operate or execute like a traditional rational actor.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik zit kennelijk niet goed in de materie, want kennelijk is Discord (/ de gaming wereld) een befaamde plek voor (militaire) lekken, zoals het artikel uit The Guardian goed beschrijft.

De tank simulatie 'War Thunder' blijkt ook tot dit soort discussies te leiden. Professionele soldaten spelen dat spel ook en beargumenteren dan waarom een deel van de simulatie niet realistisch is. Om de discussie te 'winnen' lekken ze dan soms officiële geheime documenten over de tanks, zoals over de LeClerc tank mbt de turret speed, of een Britse tank commander die in juli 2021 documenten op Discord postte over de armour structure van een tank om een discussie te wenen (allemachtig!).

Maar wat ik opmerkelijk blijf vinden aan deze leaks is dat ze al sinds januari rond gaan en pas in april echt viral gaan.

een ex-MIVD chef vindt dat er ook wat gekke dingen in de leaks zitten (via Nos.nl):
"Stel dat ik zelf iets vals zou laten lekken, of dat het deels klopte, dan zou ik ook naar buiten zeggen dat het echt is en dat er een onderzoek komt. Verder bevreemdt het mij dat de documenten over zoveel verschillende dossiers gaan, want inlichtingendiensten werken gesegmenteerd."
Een voorbeeld: om veiligheidsredenen heeft persoon A alleen toegang tot het Oekraïnedossier en niet tot inlichtingenoperaties in Zuid-Korea. Maar nu zijn over beide en nog veel meer onderwerpen tegelijk documenten uitgelekt. Dat roept volgens Cobelens vragen op.
https://nos.nl/artikel/24...et-gevoelige-pentagon-lek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:43:
[...]

Ah, ok.
Ik dacht dat het allemaal heel recent was (<1 week), omdat het nu naar buiten kwam.
Dat is exact het vreemde aan de situatie. Het komt nu allemaal naar buiten, maar het zweeft (deels) al bijna 3 maanden op het internet rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

vincent_1971 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:29:
[...]
Soms is het bewust “lekken” van informatie. Zie je ook hier op tweakers met allerlei producten. Wie heeft er voordeel van? Ik denk in dit geval Oekraïne. Waarom? Rusland zal nu zekers een (grote) mobilisatie af gaan kondigen. Kost behoorlijk wat geld maar wat belangrijker is wat voor beroepen voeren die mannen nu uit en kunnen dus niet uitvoeren. De (alledaagse) productie zal omlaag gaan. En dat alleen door lekken.
"Lekken" kunnen een onderdeel van een marketingstrategie zijn. Je gaat de fanboys in de underground warm maken voor nieuwe producten. Een deel van een merk(beleving) zit in het verlangen naar iets.

Informatie met veel ruis lekken kan de vijand op het verkeerde been zetten.

Het is wel volgens de (ongeschreven) regels van het Internet. Wapen en militaire lekken moeten via de gaming community. Want als er een ruzie op het Internet is en iemand moet z'n gelijk halen, dan worden geheime documenten gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De bijkomende schade die dit doet aan de Amerikaanse belangen in Oekraine is wel groot voor een gepland lek via dat Minecraft forum. Niet alles gebeurt omdat de inlichtingendiensten het laten gebeuren.

Ik hoop dat een successvolle campagne van de toch 100% getrainde en goed uitgerustte Oekrainse divisies bewijst dat het allemaal een desinformatiecampagne was maar soms is een sigaar gewoon een sigaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:43:
De bijkomende schade die dit doet aan de Amerikaanse belangen in Oekraine is wel groot voor een gepland lek via dat Minecraft forum. Niet alles gebeurt omdat de inlichtingendiensten het laten gebeuren.

Ik hoop dat een successvolle campagne van de toch 100% getrainde en goed uitgerustte Oekrainse divisies bewijst dat het allemaal een desinformatiecampagne was maar soms is een sigaar gewoon een sigaar.
van groot belang zal nu vooral zijn denk ik hoe de VS, Oekraïne en de andere bondgenoten anticiperen op wat Rusland kan doen ermee (en al dan niet doet).

Laten we ook een mogelijk positief gevolg benoemen: veel van wat er in staat te lezen qua uitrusting lijkt er vooral op neer te komen dat er niet voldoende is geleverd / er meer nodig is. Dit kan dus een prima duw in de rug zijn voor Europese landen om nog eens stevig spullen te gaan sturen en moderne gevechtsvliegtuigen hoger op de agenda te plaatsen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Hopelijk worden de leiders van het westen een keer wakker en keer fatsoenlijk spul en genoeg spul opsturen naar UKR, laat maar lekker dat ijzeren gordijntje maar weer sluiten.

Net het filmpje gekeken wat nu op internet rondgaat, binnen 4 seconden op CRTL + W gedrukt. advies; kijk het maar niet... ;(

Ik snap niet waarom we het zo lang laten aanmodderen met het dialoog aangaan. Het houd een keer op.

De russen zitten ook vuistdiep in Trump, & andere republikeinen. Dus ik ben er bang voor dat Trump wellicht nog gaat winnen volgend jaar november. Dan lijkt het erop dat de Russen helemaal vrijbrief krijgen.

Daarnaast gaan er nog berichten op dat Elon Musk ook pro rusland is met bepaalde berichten op twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:25:
[...]

Dat dit lek komt niet door een Russische spionagecampagne maar een ruzie op een Minecraft forum waar ze Oekraine nabouwen, over details kibbelen en iemand z'n gelijk wil halen door geheime documenten te onthullen is bizar maar niet voor het eerst. Een War Thunder slapfight over het pantser van de Challenger 3 leidde ook tot iemand die geheime documenten van z'n werk op het forum deelde.

De acties van een of twee personen (die Rus die de RUS en UKR verliezen wisselde om te trollen) uit kinderlijke motieven kunnen nu het verloop van de oorlog bepalen.
Het kunnen ook letterlijk kinderlijke motieven zijn. Zoiets als: Pa of ma werkt in het Pentagon en laat documenten thuis rondslingeren. Zoonlief fotografeert de documenten en zet ze online om z’n ego te boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:01
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:28:
[...]

een ex-MIVD chef vindt dat er ook wat gekke dingen in de leaks zitten (via Nos.nl):

[...]

[...]

https://nos.nl/artikel/24...et-gevoelige-pentagon-lek
Dit lijkt mij inderdaad ook, ben niet heel bekend met hoe US intelligence normaal met lekken omgaan, maar kan me er weinig bij voorstellen dat het witte huis bij een echt lek geen bevestiging gaan rondschreeuwen en open en bloot laten weten dat zij geen idee hebben waar het vandaan komt. Zulke zaken onderzoek je intern tot op de bodem voor je er uitspraken over doet, of zwijg je dood (lijkt mij)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De VS blijft iig doorgaan met het sturen van armor/ifv's:

Zag niet zo snel een secundaire bron.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Kan prima logisch zijn, de nieuwe wapens zijn pas recent geleverd en het opbouwen van nieuwe brigades met bijhorende trainingen is een proces wat maanden duurt. Ik geloof er dan ook weinig van dat Oekraïne nu al klaar zou zijn met het vormen van al die nieuwe brigades.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:20:
[...]

Kan prima logisch zijn, de nieuwe wapens zijn pas recent geleverd en het opbouwen van nieuwe brigades met bijhorende trainingen is een proces wat maanden duurt. Ik geloof er dan ook weinig van dat Oekraïne nu al klaar zou zijn met het vormen van al die nieuwe brigades.
14 maart hadden ze pas de hele reutemeteut aan mensen bij elkaar (volgens de officiele berichten):
rapture in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M3"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Er zijn al eerder nieuwe brigades opgericht door de Oekraïners. Heb ik ook eerder hier in het topic gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:28:
Ik zit kennelijk niet goed in de materie, want kennelijk is Discord (/ de gaming wereld) een befaamde plek voor (militaire) lekken, zoals het artikel uit The Guardian goed beschrijft.
Ja, ook mensen met security clearance gamen wel eens.

Mijn punt is dat Discord niets meer of minder dan een communicatiemiddel voor text en spraak zoals IRC, TeamSpeak, Teams, of Slack. Ook via die protocollen kunnen staatsgeheimen naar buiten komen. En dat ze aldaar boven water komen, houdt nog niet in dat degene die ze heeft gedeeld ook de bron is.

Wanneer dat wel de bron is, opmerkelijk dat die documenten geexfiltreerd zijn. Of ze dan gedeeld zijn via Discord of een vBulletin forum of Discourse is op zichzelf niet opmerkelijk.

Hoewel... Discord zou nooit op een werkcomputer van iemand met enige security clearance mogen draaien (en ook zonder security clearance IMO, doorn in het oog dat bijv FOSS gemeenschappen het gebruiken). Alleen al vanwege hun licentie en verdienmodel een no go. Persoonlijk draai ik het enkel in een aparte browser-sessie op een privécomputer.

Het valt onder de categorie Strava gebruiken op de legerbasis. Dom, niet doen. Laten we leren van gemaakte fouten, ook die van anderen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wel grappige constructie, 500k 155mm granaten ‘uitlenen’ door Zuid Korea aan de VS.
Viel me nu pas op dat er uitlenen stond :)
https://nos.nl/l/2470865#UPDATE-container-68675936

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 21:54

bloody

0.000 KB!!

Simbob schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:20:
Op Reddit wordt wel een heel gruwelijk filmpje gedeeld,
“Russian soldiers beheading alive Ukrainian soldier”

Hoo snel dat ze de daders kunnen achterhalen. Net zoals degene die toen een castratie uitvoerde.
Het is heel sneu natuurlijk (maar totaal in lijn met de verwachting), maar dat is natuurlijk qua PR een domme zet van de Russen.
Hebben ze nou echt nog niet door dat 'het westen' dit niet grappig vindt, en met fors extra steun gaat komen?
Dit zagen we ook na Bucha, handig door Oekraine gebruikt om meer steun te krijgen.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:13:
[...]

Het is heel sneu natuurlijk (maar totaal in lijn met de verwachting), maar dat is natuurlijk qua PR een domme zet van de Russen.
Hebben ze nou echt nog niet door dat 'het westen' dit niet grappig vindt, en met fors extra steun gaat komen?
Dit zagen we ook na Bucha, handig door Oekraine gebruikt om meer steun te krijgen.
Daar is die maffia-mentaliteit weer. Zij zien het als een vorm van psychologische oorlogvoering. Drugscriminelen in Mexico denken zo en Putin denkt op dezelfde manier.

Het werkt misschien ook wel. Voor westerse pacifisten is dit koren op de molen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik vind zelf dat de "mainstream" media dit wel redelijk langzaam oppakken, tevens de oorlog in Oekraïne is geen pagina 1 of 3 nieuws meer. Dit vind ik persoonlijk wel kwalijk want zo komt het wel in een doofpot. de liveblogs zie je ook niet meer op bepaalde nieuwswebsites op de hoofdpagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nimflix schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:41:
Ik vind zelf dat de "mainstream" media dit wel redelijk langzaam oppakken, tevens de oorlog in Oekraïne is geen pagina 1 of 3 nieuws meer. Dit vind ik persoonlijk wel kwalijk want zo komt het wel in een doofpot. de liveblogs zie je ook niet meer op bepaalde nieuwswebsites op de hoofdpagina.
Ja maar mainstream media is ook vrij slecht. Je ziet nu bijvoorbeeld dat ze klakkeloos de leaks oppakken. En natuurlijk doodleuk reactie van mensen die gewoon doen alsof het dodenaantal van 200.000 Russen naar 17.500 doden realistisch is. Tuurlijk hebben de Russen een veelvoud van 17.500 doden gehad en is 200.000 waarschijnlijk heel dicht bij het echte aantal. Maar ja, de trolletjes doen hun werk weer en MM doet niet goed filteren. Het is frustrerend omdat wij inmiddels genoeg discrepanties zien in de gelekte documenten om de inhoud in twijfel te trekken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

downtime schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:37:
[...]

Daar is die maffia-mentaliteit weer. Zij zien het als een vorm van psychologische oorlogvoering. Drugscriminelen in Mexico denken zo en Putin denkt op dezelfde manier.

Het werkt misschien ook wel. Voor westerse pacifisten is dit koren op de molen.
Juist door je laatste zin denk ik niet zozeer aan Mexico maar juist Taliban en ISIS, waar dit soort video's bedoeld waren om af te schrikken.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zoveel ATGM's:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bij gebrek aan tanks en andere voertuigen zie ik ze steeds meer tegen mensen gebruikt worden. Werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 22:23
downtime schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:11:
[...]

Het kunnen ook letterlijk kinderlijke motieven zijn. Zoiets als: Pa of ma werkt in het Pentagon en laat documenten thuis rondslingeren. Zoonlief fotografeert de documenten en zet ze online om z’n ego te boosten.
Jou maar even quoten, vat het niet te persoonlijk op maar ik vind het gewoon raar met die gelekte documenten.

Van NATO en de Verenigde Staten mag je toch wel verwachten dat ze echt pegels en techniek genoeg hebben. Zo zijn er technieken voor document classificatie en opties om te zorgen dat documenten niet buiten de veilige omgeving kunnen komen. Bijvoorbeeld alleen inzien op je scherm, niet printen, niet opslaan en bijvoorbeeld niet in een gmail scherm slepen. Als het dan al te printen is dan zou op iedere pagina te zien moeten zijn wie het heeft geprint en wanneer. Een soort watermerk.

Er zijn zoveel technieken om ervoor te zorgen dat je data niet uitlekt. Mocht dat toch gebeuren dan zijn er technieken die de veroorzaker laten zien.

En dan ligt hier ineens een top secret document op tafel :? 8)7 ?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
asing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:13:
[...]

Jou maar even quoten, vat het niet te persoonlijk op maar ik vind het gewoon raar met die gelekte documenten.

Van NATO en de Verenigde Staten mag je toch wel verwachten dat ze echt pegels en techniek genoeg hebben. Zo zijn er technieken voor document classificatie en opties om te zorgen dat documenten niet buiten de veilige omgeving kunnen komen. Bijvoorbeeld alleen inzien op je scherm, niet printen, niet opslaan en bijvoorbeeld niet in een gmail scherm slepen. Als het dan al te printen is dan zou op iedere pagina te zien moeten zijn wie het heeft geprint en wanneer. Een soort watermerk.

Er zijn zoveel technieken om ervoor te zorgen dat je data niet uitlekt. Mocht dat toch gebeuren dan zijn er technieken die de veroorzaker laten zien.

En dan ligt hier ineens een top secret document op tafel :? 8)7 ?
Van The Guardian wederom: volgens 'the Office of the Director of National Intelligence', hadden in 2019 1.25 miljoen mensen (!!!) clearance en toegang tot top-secret informatie in de VS.

Sinds 2019 zijn deze cijfers niet meer gepubliceerd, wat ook opvallend is. Met een dergelijke grote populatie die toegang heeft tot top secret informatie is het, aldus The Guardian, een statistische waarschijnlijkheid dat er vroeg of laat een lek komt.

https://www.theguardian.c...ents-circulated-by-gamers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
asing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:13:
[...]
Er zijn zoveel technieken om ervoor te zorgen dat je data niet uitlekt. Mocht dat toch gebeuren dan zijn er technieken die de veroorzaker laten zien. [...]
Ahja, de bekende bepaalde pixels niet printen, expres typfouten introduceren die uniek voor bepaalde groepen zijn, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:51:
[...]

Bij gebrek aan tanks en andere voertuigen zie ik ze steeds meer tegen mensen gebruikt worden. Werkt ook.
Niet eens bij gebrek. Als er een groepje van 5+ Russen dicht bij elkaar loopt is het gewoon een nuttig gebruik. Van de week op Reddit kreeg er 1 vliegles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:18:
[...]

Van The Guardian wederom: volgens 'the Office of the Director of National Intelligence', hadden in 2019 1.25 miljoen mensen (!!!) clearance en toegang tot top-secret informatie in de VS.

Sinds 2019 zijn deze cijfers niet meer gepubliceerd, wat ook opvallend is. Met een dergelijke grote populatie die toegang heeft tot top secret informatie is het, aldus The Guardian, een statistische waarschijnlijkheid dat er vroeg of laat een lek komt.

https://www.theguardian.c...ents-circulated-by-gamers
Het is logisch dat er een keer een lek is met die aantallen. Waar ik me over verbaas is dat er geen enkele zichtbare identificatie is van degene die op de print knop heeft gedrukt. Als je bijhoudt wie er allemaal op print geklikt heeft, en 0.1% heeft dat gedaan, dan zit je alsnog op 1250 mogelijke daders.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:37:
[...]

Het is logisch dat er een keer een lek is met die aantallen. Waar ik me over verbaas is dat er geen enkele zichtbare identificatie is van degene die op de print knop heeft gedrukt. Als je bijhoudt wie er allemaal op print geklikt heeft, en 0.1% heeft dat gedaan, dan zit je alsnog op 1250 mogelijke daders.
Dat de gewone leek ze niet snel opmerkt betekent toch niet dat er geen identificerende kenmerken zijn?

Met de combinatie van alle documenten die gelekt zijn, en mensen die die geprint hebben zul je ook al snel een afvalrace krijgen vermoed ik.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 16:55 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Wist iemand dit al?

Uitgelekte documenten Pentagon: Servië levert wapens aan Oekraïne

Volkskrant Liveblog
Servië, het enige Europese land dat tot nog toe heeft geweigerd Rusland sancties op te leggen voor de invasie in Oekraïne, zou hebben toegezegd om Oekraïne van wapens te voorzien. Dat blijkt volgens persbureau Reuters uit de geheime Amerikaanse militaire documenten die online zijn gezet.

In één van de documenten, getiteld ‘Europa, reactie op aanhoudend Rusland-Oekraïne conflict’, wordt in grafiekvorm het standpunt van 38 Europese regeringen weergegeven op het verzoek van Oekraïne om militaire bijstand. Daaruit zou blijken dat Servië weigerde om training te geven aan Oekraïense militairen, maar wel heeft toegezegd wapens te sturen.
Ik betrapte mijzelf op de gedachte: "Ja, zeker aan de door Rusland bezette gebieden". Maar die leveringen zouden dus echt voor Oekraïne bedoeld zijn.
Het document is gedateerd op 2 maart en gemarkeerd als geheim. Ook is het voorzien van het zegel van het kantoor van de gezamenlijke stafchefs.

De informatie is vooral opmerkelijk omdat de regering van de Servische president Aleksandar Vucic steeds heeft gezegd neutraal te willen blijven, ondanks de diepe historische, economische en culturele banden van het land met Rusland.
Nog eens even nakijken hoe het met Hongarije staat.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:31:
Wist iemand dit al?

Uitgelekte documenten Pentagon: Servië levert wapens aan Oekraïne

Volkskrant Liveblog
[...]

Ik betrapte mijzelf op de gedachte: "Ja, zeker aan de door Rusland bezette gebieden". Maar die leveringen zouden dus echt voor Oekraïne bedoeld zijn.
[...]

de grad's uit Servie waren toch al eerder uitgelekt?

https://www.serbianmonito...ockets-end-up-in-ukraine/
The video shared on the website of the Russian newspaper, Mash, shows a military warehouse in Bratislava, where 3,500 122mm GRAD rockets, produced by Serbia’s Krušik factory, are allegedly stored.

Mash has also shown documents from which, they say, can be seen how the rockets reached the Ukrainian Ministry of Defence via Turkey and Slovakia.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 17:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:36:
[...]

de grad's uit Servie waren toch al eerder uitgelekt?
[Twitter]
Oké, duidelijk, voor mij was dit even nieuw.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:39:
[...]

Oké, duidelijk, voor mij was dit even nieuw.
Overigens wel grappig, de officiele ontkenning van servie kwam pas op 3 maart, exact 1 dag na de timestamp van dat document. :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
teacup schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:31:

Die hebben net een nieuw gascontract afgesloten met Russen. Bron : telegraaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:37:
[...]

DoD heeft de zaak overgedragen aan DoJ. Die zeggen in belang van onderzoek niets (of 'niets') en DoD kan niet bevestigen of ontkennen (psychisch en juridisch makkelijker dan liegen).

Dus wij weten helemaal niet of er aanknopingspunten zijn. Het gebrek aan publieke informatie hierover betekent niets, zie hierboven.

Ik weet dat het populair is om cynisch en kritisch te zijn jegens justitie en defensie maar ik heb er vertrouwen in dat een Westers apparaat dit haarfijn uit kan zoeken. Het kan wel even duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De 'tank' hunters worden o.a. uitgerust met RPG-7's. want dat is toch voldoende om alle westerse tanks te slopen... :+
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFthwbPvXgAAufWl.png

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De voorraadschuur van Finland gaat ook verder open lijkt het:

PSN

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ik heb het vaker gedeeld en doe het juist nu nog eens: kijk de ellende in de wereld met mate, als je het per se doet dan kleiner beeld, geen geluid, tis op lange termijn PTSS waardig als je jezelf er aan blijft bloot stellen. Los van dat we de daders er een podium mee geven.

Draadje van een AFU soldaat over de gedragingen van Russische soldaten:

Tis vertaald, originele bericht zit er in.

Tis geen kwestie van the moral high ground claimen - tis simpelweg de plek waar deze soldaat zich bevindt. Knap, als je weet wat je kameraden is aangedaan.

Drones betekenen dat alles artillerie kan zijn, omdat je buiten je eigen zicht doelen kunt raken. Redelijke gamechanger + elke Bradley heeft dus een drone operator nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
*knip* geen moderatie feedback in topic, hierna heb je de moderatie zelf benaderd, en dat is oke

[ Voor 83% gewijzigd door teacup op 12-04-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Simbob schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:40:
[...]

Waarom verwijderd? Er stond geen link in mijn post. Alleen een soort van waarschuwing dat er materiaal in omloop is? Na mij zijn er nog meer posts gemaakt over deze filmpjes.

Beetje vreemde actie.
Er is een feedback topic voor deze vragen :) .

Volgens mij deze Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:04:
[Embed]

Ik heb het vaker gedeeld en doe het juist nu nog eens: kijk de ellende in de wereld met mate, als je het per se doet dan kleiner beeld, geen geluid, tis op lange termijn PTSS waardig als je jezelf er aan blijft bloot stellen. Los van dat we de daders er een podium mee geven.

Draadje van een AFU soldaat over de gedragingen van Russische soldaten:

[Embed]

Tis vertaald, originele bericht zit er in.

[Embed]

Tis geen kwestie van the moral high ground claimen - tis simpelweg de plek waar deze soldaat zich bevindt. Knap, als je weet wat je kameraden is aangedaan.

[Embed]

Drones betekenen dat alles artillerie kan zijn, omdat je buiten je eigen zicht doelen kunt raken. Redelijke gamechanger + elke Bradley heeft dus een drone operator nodig.
Zie ook dit artikel over Vicarious Trauma (VT) / Secondary Traumatic Stress (STS) van Dutchosintguy (Nico Dekens)
https://osintcurio.us/202...-osint-a-practical-guide/

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Nog even terugkomen op films met een vreselijke inhoud. Zojuist zijn hiervoor enkele reacties gemodereerd. Ontsteltenis over die films is volledig te begrijpen. Ook is het te begrijpen als je daarover iets wil delen, zoiets wil je kwijt. Toch is jullie ontsteltenis, en het feit dat er in dit topic over gepraat wordt exact het doel wat de makers van deze films willen bereiken.

Om deze reden zijn links, maar ook referenties naar deze films in een topic als dit precies hetgeen wat we niet moeten doen. In dit topic moeten we zo goed mogelijk dagelijkse informatie verzamelen over het verloop van die oorlog. Dat op zich vraagt al focus genoeg van iedereen die hieraan bijdraagt. Het delen van die informatie is belangrijker dan we misschien zelf beseffen.

Maakt de verschrikkelijke inhoud het moeilijk om deze films te negeren? Persoonlijk denk ik dat we het beste ons respect naar de slachtoffers kunnen tonen door ze juist niet te kijken. Zodat niet het doel wordt bereikt dat de films beogen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nog een paar retired T72’s gevonden:
Czech Republic announces plans to restore T-72M4CZ tanks for military use

Thirty retired modified Т-72M4CZ tanks will be restored in the Czech Republic.

These 30 Т-72M4CZ tanks were withdrawn from service due to a lack of necessary spare parts.
https://mil.in.ua/en/news...z-tanks-for-military-use/

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 21:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Voor zichzelf of om door te schuiven? (Artikel niet gelezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mektheb schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:09:
[...]

Voor zichzelf of om door te schuiven? (Artikel niet gelezen)
Tsjechië koopt voor zichzelf Leo2’s van Zwitserland als dat goed loopt.
De T72’s zullen dus wel zijn om door te sturen richting UA, maar staat niet expliciet vermeld.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQv0r3Hhu3SQrnk0GYPQCNajY3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqBdxrYPmQmaJuenD0ggiNDq.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
wel bijzonder, het 7day average van verloren tanks per dag is van 10 in eind maart nu gezakt naar een 3/dag.
https://lookerstudio.goog..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
Sinds begin april is er een duidelijke downtick te zien in Tanks/Troops verliezen, maar juist een duidelijke uptick in arty verliezen aan RU kant.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:01
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:10:
[...]

wel bijzonder, het 7day average van verloren tanks per dag is van 10 in eind maart nu gezakt naar een 3/dag.
https://lookerstudio.goog..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
Sinds begin april is er een duidelijke downtick te zien in Tanks/Troops verliezen, maar juist een duidelijke uptick in arty verliezen aan RU kant.
Wel begrijpelijk aangezien veel filmpjes van het oosten van UA de afgelopen een besneeuwd landschap laten zien en smeltwater in de loopgraven. Die tanks zullen door die modderboel ook niet ver komen. De focus van UA zal bij gebrek aan tanks gelegd zijn op artillerieposities. Ook vanwege de manier van vechten in bijv. bakhmut waar RU een hoop artillerie gebruikt om vooruitgang te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
we omzeilen geen paywalls via hier

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 13-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...ected-to-gas-network.html
In Chernihiv region, the first biomethane production plant, which will annually produce 3 million cubic meters of gas, was connected to the main gas network.
Reparatie en innovatie.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
We weten nu in ieder geval dat die 200.000 uitgeschakelden aan Russische kant volgens de geheime diensten van de VS nu in ieder geval wél klopt. Dat cijfer van Oekraïne lijkt dus wel te kloppen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
SkiFan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:14:
We weten nu in ieder geval dat die 200.000 uitgeschakelden aan Russische kant volgens de geheime diensten van de VS nu in ieder geval wél klopt. Dat cijfer van Oekraïne lijkt dus wel te kloppen.
Nou nee, het is al heel vaak langsgekomen dat de UA cijfers gesneuvelde soldaten zouden moeten weergeven.

De gelekte documenten hebben het over 'as many as 43.000 killed' aan Russische zijde ten opzichte van 189.500 - 223.000 'casualties' (=doden+gewonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
saikol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:13:
[...]

Wel begrijpelijk aangezien veel filmpjes van het oosten van UA de afgelopen een besneeuwd landschap laten zien en smeltwater in de loopgraven. Die tanks zullen door die modderboel ook niet ver komen. De focus van UA zal bij gebrek aan tanks gelegd zijn op artillerieposities. Ook vanwege de manier van vechten in bijv. bakhmut waar RU een hoop artillerie gebruikt om vooruitgang te boeken.
Russische tanks wel, tanks uit westerse landen hebben het daar lastiger mee.
Het is volgens mij meer dat de Russen van tactiek zijn veranderd. 'human waves' ipv tanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
PLAE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]

Russische tanks wel, tanks uit westerse landen hebben het daar lastiger mee.
Het is volgens mij meer dat de Russen van tactiek zijn veranderd. 'human waves' ipv tanks.
Russische tanks lopen net zo hard vast in de modder. De druk per vierkante centimeter is redelijk vergelijkbaar"
T-72 0.90 kg/cm 2
Leopard 2 0.83 kg/cm 2
chieftain 2 0.90 kg/cm 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jup, modder.

Zoals deze M777 op avontuur achter een MT-LB :)

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 21:54

bloody

0.000 KB!!

Whut.... een escalatie is wellicht voorkomen door een weigerende raket? :o

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFtjTnH6aIAAQmYW.png

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

Bloodclot

Jawier!

bloody schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:44:
Whut.... een escalatie is wellicht voorkomen door een weigerende raket? :o
[Twitter]
[Afbeelding]
Damn, dankzij russische troep/achterstallig onderhoud en corruptie. Wordt gewoon ww3 voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32

Fanta

FordPerformance™️

Bloodclot schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:52:
[...]

Wordt gewoon ww3 voorkomen.
Die conclusie is iets te enthousiast. Dit had een artikeltje 5 getriggerd, maar dat hoeft niet direct WW3 te worden.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Damn, dankzij russische troep/achterstallig onderhoud en corruptie. Wordt gewoon ww3 voorkomen.
Ik zit er duidelijk anders in ..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
[...]

'dankzij extreem gebrekkige apparatuur, communicatieprotocollen en discipline binnen het leger, is Rusland continu een gok aan het nemen om de NATO actief te laten optreden' is de betere versie.

Er zijn heel veel radioprotocollen om precies zaken als 'vuren!' verstaan terwijl men zegt dat net niet te doen, te voorkomen. Het feit (laten we het zo zien adhv. die informatie) dat de piloot wel vuurde terwijl men aangaf dat net niet te moeten doen, onderstreept dat het een best zooitje is en er of geen protocollen zijn, of hele slechte of dat bv. de radioapparatuur van een dermate bedenkelijke staat is dat men de protocollen niet goed kan uitvoeren (Waarbij je normaal gesproken ook een protocol zou hebben wat te doen als je via de radio niet meer kunt communiceren).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

Bloodclot

Jawier!

Fanta schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:56:
[...]

Die conclusie is iets te enthousiast. Dit had een artikeltje 5 getriggerd, maar dat hoeft niet direct WW3 te worden.
Mja klopt :) een WO is natuurlijk gevechten op meerdere delen op aarde, tot dan toe zal het alleen 'maar' een oorlog in Oekraïne zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tot 82% van de gewonde en zieke soldaten gaan na behandeling terug in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:39:
Jup, modder.

Zoals deze M777 op avontuur achter een MT-LB :)
[Twitter]
Nog een reden waarom het nog te vroeg is voor het lenteoffensief.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

77k oorlogsmisdaden.
MR. KOSTIN: We receive information from all over, all the sources, and of course, the most, the biggest numbers we receive, of course, from the victims and survivors of alleged war crimes committed by Russian Federation.

Actually, as of today, we have registered more than 77,000 incidents of war crimes, and they also include not only murder, not only--not only humiliation and rape, they also include the destroying of private property. They include forced deportation. They include forced detention of Ukrainians on occupied territories. They include looting on massive scale on the occupied territories and many other war crimes.
At the moment, we have 305 people, alleged perpetrators, who are notified of suspicion. We have 150 indictments already, and we have 30 convictions by Ukrainian courts with regard to Russian War criminals committed war crimes on Ukrainian lands. And I would say that 99-plus percent of all cases of war crimes committed on Ukrainian--against Ukrainians will be prosecuted and tried in Ukraine.
https://www.washingtonpos...inian-prosecutor-general/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je denkt dat er niet veel winst te behalen is, dan ga je niet veel inleggen/investeren?

Zo interpreteren de Oekraïners hoe de Amerikanen het tegenoffensief onderschatten.
‘We’ve proved everybody wrong’: Ukraine claps back after counteroffensive intel leak

“It gives us grounds for suspicion” of how seriously the U.S. backs Kyiv’s objectives, one defense official said.

Officials in Kyiv are pounding their fists over leaked U.S. intelligence that downplays Ukraine’s ability to recapture seized territory from Russia this spring.

Senior Ukrainian officials are particularly incensed by a “top secret” assessment from February suggesting Ukraine would make only “modest territorial gains” from its planned operation.
https://www.politico.com/...-intel-leak-kyiv-00091695

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:05:
Als je denkt dat er niet veel winst te behalen is, dan ga je niet veel inleggen/investeren?

Zo interpreteren de Oekraïners hoe de Amerikanen het tegenoffensief onderschatten.
[...]

https://www.politico.com/...-intel-leak-kyiv-00091695
De VS intel heeft wel vaker de Russen overschat en Oekraine onderschat.

Ze zullen dus weer extra gemotiveerd zijn om de VS te laten zien dat ze wederom aan het verkeerde eind hadden.

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het is de verjaardag voor de onderzeeër carrière van de Moskva:

alweer een jaar geleden...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vind het bijzonder dat die REznikov nog steeds minister van defensie is.
Althans hij post nog steeds uit naam van....

In februari werd nog geroepen dat hij vervangen zou worden door Budanov.
Net even gezocht, maar kan nergens iets vinden dat hij toch aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
AndereKoekoek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:29:
Vind het bijzonder dat die REznikov nog steeds minister van defensie is.
Althans hij post nog steeds uit naam van....

In februari werd nog geroepen dat hij vervangen zou worden door Budanov.
Net even gezocht, maar kan nergens iets vinden dat hij toch aan blijft.
De hussel qua posities na de dure eieren was idd gecancelled een week later oid.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gedeelte van de MiG’s is uiteraard weer ex-DDR:

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2023 14:45 ]

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:18
Gisteravond was er blijkbaar op BBC3 een documentaire waarin er mee wordt gekeken bij de training van de Oekraïense soldaten in Engeland. Zag vandaag een aantal recensies ervan en die waren allemaal 4 van de 5 sterren. En als ik zo de 10 minuten van de 60 die ze online hebben gezet zie kan ik dat wel begrijpen, het laat goed een state of mind van de mensen die daar de training geven en worden getraind zien als ook dat het allemaal eigenlijk gewoon heel normale mensen zijn.

https://www.bbc.co.uk/ipl...acey-dooley-ready-for-war

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:40:
[...]

De hussel qua posities na de dure eieren was idd gecancelled een week later oid.
Voor diegenen die dit gemist hebben:
Begin februari zijn er inderdaad een aantal functionarissen de laan uit gestuurd als onderdeel van een anti-corruptie campagne. Volgens een fractievoorzitter van een grote partij zou ook Reznikov worden ontslagen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd, vermoedelijk o.a. bezien zijn uitgebreide internationale netwerk.

Binnen het ministerie van defensie bestaan wel een aantal problemen, waardoor al twee staatssecretarissen zijn verdwenen (één is gearresteerd, ander heeft de eer aan zichzelf gehouden). Reznikov werd er vooral op aangekeken dat de anti-corruptie afdeling (Die hij moest opzetten) in het ministerie slecht werkt, wat hij zelf ook ruiterlijk toegaf.
Tegen de misverstanden: Er was geen enkele indicatie dat hij zichzelf verrijkt zou hebben, dus daar ging het absoluut niet om.

Meer achtergrond in een Politico artikel van die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
YakuzA schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:44:
Gedeelte van de MiG’s is uiteraard weer ex-DDR:
[Embed]
[Embed]
Akkoord is er al voor 5 stuks.

❗️ Germany allowed Poland to deliver five MiG-29s from the old stocks of the GDR to Ukraine, — Der Spiegel.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 13-04-2023 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://www.ad.nl/politie...ns-aan-oekraine~a748ad6f/

Dat zijn een stuk meer YPR's dan eerst bekend gemaakt werd. Aan de verliezen op Oryx (24) was ook wel af te leiden dat er meer was geleverd dan officieel tot nu toe bekend gemaakt. Hij had dat zelf ook al door:

https://twitter.com/oryxs...24844312948183041?lang=en
Oryx
@oryxspioenkop
The number of YPR-765 APCs delivered to Ukraine might well be 100 or 150+. I have no data unfortunately.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
Berlin stimmt Lieferung polnischer MiG-29 an Ukraine zu
De Poolse levering van 5 extra (oud DDR) Migs is erdoor in Berlijn.
https://m.focus.de/politi...ampfjets_id_57275780.html

Edit:
In eerder bericht las ik 12 stuks.
Ff zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Baserk op 13-04-2023 17:36 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Baserk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:34:
[...]

Edit:
Ff zoeken.
Was die 12 niet het aantal nog werkende MIG's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:20
Interessant achtergrond artikel hoe de technologie van de f35 Oekraïne helpt terwijl ze zelf niet eens in het luchtruim van Oekraïne zitten.
Airmen saw those threats in Ukraine and Kaliningrad, the Russian province wedged between Lithuania and Poland, Andrle said. The F-35s were able to locate and identify surface-to-air missile sites and pass t
https://www.airforcetimes...to-heres-what-it-learned/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Baserk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:34:
[...]

Edit:
Ff zoeken.
De DDR was het soort staat wat Belarus nu is. Een vazalstaat met Erich Honnecker aan het roer. Na de val van de Muur vluchtte hij met zijn gezin naar Moskou, werd daar persona non grata en blak voor uitlevering naar Duitsland vluchtte hij de Chileense ambasade in (een soort van Julian Assange actie) en kreeg asiel.

Anyway de val van de Muur, de vereniging van Oost en West Duitsland en het doorsnijden van de banden met Rusland zal er vast voor gezorgd hebben dat kennis en onderdelen van de MiGs verdween. En dat was 1990. 33 jaar geleden.

Net als ander DDR oorlogsmateriaal zullen de MiGs ook wel ergens zijn gestald. De vraag is hoe goed die nu nog zijn :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist de nodige posts met betrekking tot de gelekte informatie naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst. Even reagerend op de milde meta discussie, we scharen de gezondheid van Poetin daar ook nog maar even onder, tot ook die informatie weer ergens anders bevestigd raakt.

Graag daar verder discussiëren over de gelekte info

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Polen had nog 23 MiG-29's te vergeven voor Oekraïne en wil die maar al te graag geven. Het kunnen leveren van die MiG's hing nog op toestemming van Duitsland. Voor vijf toestellen heeft Duitsland nu akkoord gegeven. Die gaan dus nu concreet naar Oekraïne.

Ukrainska Pravda

Germany allows Poland to send five MiG-29 fighter jets to Ukraine

Bron: Duitse Ministerie van defensie
Quote from Boris Pistorius, German Defence Minister: "I am pleased to inform you that we can promise our Polish partners that we will allow them to supply five MiG-29s from the former GDR stockpile to Ukraine. We received the application just today. I welcome the fact that we in the Federal Government have made this decision together."
De Poolse MiG's kwamen van origine uit de wapenvoorraad van de DDR:
In 2002, Germany sold Poland 23 MiG-29 fighters that the Bundeswehr (the Armed Forces of Germany - ed.) inherited from the army of the German Democratic Republic.

Jacek Siewiera, a security advisor to Polish President Andrzej Duda, stated at the end of March that about 10 such fighters remain in service in the Polish Air Force.

As a rule, contracts for the sale of military equipment from Germany stipulate that the German government must consent to the possible supply of its military equipment to a third party.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NL heeft blijkbaar ook de Fennek gestuurd volgens de docs:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.ir/pic/orig/media%2FFtnhQV4XgAAKm-M.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2023 21:51 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Binnenkort op de Oryx lijst? :+

PSN

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid