Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.423 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Erkel schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:05:
.... waarin doorvechten voor Rusland eigenlijk een soort bedreiging gaat worden voor de nationale veiligheid.
Interessant, dan wordt hij zelf een soort bedreiging voor het voortbestaan van Rusland O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:15:
[...]

Minimaal een kwootje is meestal wel handig:

[...]

Het lijkt me iig nog wat te enthousiast qua berichtgeving.

Uit andere bronnen zijn er ook nog geen indicaties hiervan.
Er lijkt in de Russische media aardig wat herrie gemaakt te worden over het komende offensief van Oekraïne. Prigozhin ook, en die heeft doorgaans de zaken wel goed in de smiezen.
het zou dus logisch zijn voor Russische troepen om zich te hergroeperen en te focussen op verdediging en consolidatie.
hun grote winteroffensie is faliekant mislukt, het enige dat men ingenomen heeft is soledar en 70 procent van bakhmut, tegen enorme verliezen.

Dus ja, ik kan me voorstellen dat dit waar is.
Ze hebben eerder gezien waartoe Oekraïne in staat is. De reguliere goed getrainde Russische troepen zijn bijna op, moderne goed uitgeruste tanks zeldzamer.

Oekraïne daarentegen heeft haar beste troepen achter de hand gehouden, inclusief honderden moderne APCs.

Ikzelf gok dat het met een maandje losbarst. (kristallen bol modus)
maar we gaan het aan zien komen als de (HI)MARS aanvallen weer drastisch toenemen, en misschien weer een ontploffingkje op de Kerch brug?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Erkel schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:14:
[...]

Als je de National Guard bedoelt, wat ik er zo van lees doen die ook gewoon mee in de gehaktmolen (in ieder geval in het begin van de oorlog) . Er waren tussen de 3 en 400k van, maar ik kan niet vinden wat er nog van over is.

Verder vallen die 3-400k toch ook onder de totalen van wat onder het Russische leger valt.
Nope. Putin heeft een "politie" eenheid met militaire hardware, de Dzerzhinsky divisie. Die zijn niet in Oekraïne en dat gaat ook niet gebeuren, hun taak is als een soort verzekering tegenover overige krijgsmachtonderdelen - iets met revoluties enzo.

Leuk weetje: Dzerzhisnky was de oprichter van de cheka en de NKVD. Alsof je in Duitsland een politie eenheid zou vinden die Heinrich Himmler korps heet. Eigenlijk gek hoe zoiets amper opvalt in het Westen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:43:
[...]

Nope. Putin heeft een "politie" eenheid met militaire hardware, de Dzerzhinsky divisie. Die zijn niet in Oekraïne en dat gaat ook niet gebeuren, hun taak is als een soort verzekering tegenover overige krijgsmachtonderdelen - iets met revoluties enzo.

Leuk weetje: Dzerzhisnky was de oprichter van de cheka en de NKVD. Alsof je in Duitsland een politie eenheid zou vinden die Heinrich Himmler korps heet. Eigenlijk gek hoe zoiets amper opvalt in het Westen.
Maar dat zijn 18000 man, dat gaat je toch niks helpen. Zeker niet als je kijkt hoeveel mensen er nu in het conflict het leven laten.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Putin zal toch wel weten hoe effectief de pretoriaanse garde was in het "beschermen" van de keizer? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stuk uit de New York Times. De ex-Sovjet S-300 en Buk-raketten van Oekraine zouden binnen 1-2 maanden op zijn. Oekraine had er heel veel van dus het is maar de vraag of westerse raketten voldoende zijn om het gat te dichten.
Now Pentagon officials are worried that Moscow’s barrage of attacks from afar is draining Ukraine’s stores of the missiles it uses to defend itself. And a Pentagon assessment from late February contained in the trove of leaked documents that were discovered circulating online last week paints an even grimmer picture.

Stocks of missiles for Soviet-era S-300 and Buk air defense systems, which make up 89 percent of Ukraine’s protection against most fighter aircraft and some bombers, were projected to be fully depleted by May 3 and mid-April, according to one of the leaked documents. The document, which was issued on Feb. 28, based the assessment on consumption rates at the time. It is not clear if those rates have changed.

The same document assessed that Ukrainian air defenses designed to protect troops on the front line, where much of Russia’s air power is concentrated, will “be completely reduced” by May 23, resulting in strains on the air defense network deeper into Ukrainian territory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Erkel schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:45:
[...]

Maar dat zijn 18000 man, dat gaat je toch niks helpen. Zeker niet als je kijkt hoeveel mensen er nu in het conflict het leven laten.
Offtopic, maar dictator 101 stelt dat je niet al je legers gelieerd aan één leiderschap, zei het een ministerie of enkel persoon. Door legers met verschillende organisaties te hebben is de kans kleiner dat ze belangen gaan delen die in strijd zijn met de dictator. De verwachting is dus dat die 18000 man (overigens met tanks, mortieren, etc) nooit tegen de volledige russische krijgsmacht komt te staan, die kunnen zich namelijk niet zo organiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:17:
[...]

Offtopic, maar dictator 101 stelt dat je niet al je legers gelieerd aan één leiderschap, zei het een ministerie of enkel persoon. Door legers met verschillende organisaties te hebben is de kans kleiner dat ze belangen gaan delen die in strijd zijn met de dictator. De verwachting is dus dat die 18000 man (overigens met tanks, mortieren, etc) nooit tegen de volledige russische krijgsmacht komt te staan, die kunnen zich namelijk niet zo organiseren.
Het ging over het moment wanneer Rusland de aanval op moet geven om een leger over te houden, daar kwam als reactie "maar Poetin heeft nog een leger achter de hand". Dit is natuurlijk complete onzin want die 18.000 man gaan geen verschil maken als de rest van het Russische leger volledig vernietigd wordt in Oekraine. Kortom, Rusland kan echt niet doorvechten tot de laatste man in Oekraine en zal op enig moment eieren voor z'n geld moeten kiezen, ongeacht die 18.000 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-09 17:23
Janpietertje89 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:39:
[...]

Het ging over het moment wanneer Rusland de aanval op moet geven om een leger over te houden, daar kwam als reactie "maar Poetin heeft nog een leger achter de hand". Dit is natuurlijk complete onzin want die 18.000 man gaan geen verschil maken als de rest van het Russische leger volledig vernietigd wordt in Oekraine. Kortom, Rusland kan echt niet doorvechten tot de laatste man in Oekraine en zal op enig moment eieren voor z'n geld moeten kiezen, ongeacht die 18.000 man.
ze kunnen wat als een nádeel was, nu als vóórdeel gebruiken.

Ze verloren veel omdat ze in de aanval waren en Oekraïne veel verdedigingslinies had.
Nu gaan ze dus andersom, ze gooien veel verdedigingslinies op, en moet Oekraïne in de aanval.

Hopen dat de precisie van Oekraïne gaat prevaleren en RU nog stééds veel gaat verliezen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Janpietertje89 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:39:
[...]

Die snap ik niet. Waarom zou 18.000 militairen - naast reguliere politie - niet genoeg zijn om het land te blijven besturen? Het gros van de bevolking wil zich liever niet bemoeien met dingen die verandering teweeg brengen en de buitenlandse dreiging houdt op aan de grens want bang voor kernwapens. Dan blijft Oekraïne over en die krijgt geen steun voor annexatie.

Of bedoel je iets anders met 'verschil maken'? Want volgens mij had ik al gezegd dat dit leger geen voet buiten de grens gaat zetten. Beter nog, ik verwacht dat ze al enige tijd niet buiten Moskou zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wartranslated: NASAMS heeft in 5 maanden tijd meer dan 100 raketten en drones neergehaald:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het nog niet gepost is: Duits steunpakketje.
  • +1 armoured engineer vehicles DACHS
  • +8 trucks Zetros
  • +8 mobile antenna mast systems
  • +23520 rounds ammunition 40mm
(Changes compared to the previous week in bold)

4 armoured engineer vehicles DACHS* (before: 3)
60 trucks Zetros* (before: 52)
42 mobile antenna mast systems* (before: 34)
34 reconnaissance drones* (before: 26)
83,520 rounds ammunition 40mm* (before: 60.000)
https://www.bundesregieru...y-support-ukraine-2054992

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Plus Rosvgardia toch?
3 of 400k ‘ordetroepen’ die weer ergens onder de FSB hangen in de machtsstructuren oid?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2023 12:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
downtime schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:16:
Stuk uit de New York Times. De ex-Sovjet S-300 en Buk-raketten van Oekraine zouden binnen 1-2 maanden op zijn. Oekraine had er heel veel van dus het is maar de vraag of westerse raketten voldoende zijn om het gat te dichten.

[...]
Ik zag laatst een filmpje van een Ukrainse tank aanval, waarbij (ex)militairen in de comments verbaast waren over de hoeveelheid munitie die verbruikt werd. Mss is het gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:19:
[...]

Ik zag laatst een filmpje van een Ukrainse tank aanval, waarbij (ex)militairen in de comments verbaast waren over de hoeveelheid munitie die verbruikt werd. Mss is het gerelateerd?
Ik weet het niet. De oorlog duurt natuurlijk al ruim een jaar en niemand in Europa was voorbereid op zo’n lange oorlog. Vroeg of laat gaan er dan dingen opraken.
Ik weet ook niet of S-300 en Buk ook tegen drones en kruisraketten ingezet worden. Als ze daarvoor gebruikt worden dan is wel verklaarbaar dat het spul opraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
downtime schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:41:
[...]

Ik weet het niet. De oorlog duurt natuurlijk al ruim een jaar en niemand in Europa was voorbereid op zo’n lange oorlog. Vroeg of laat gaan er dan dingen opraken.
Ik weet ook niet of S-300 en Buk ook tegen drones en kruisraketten ingezet worden. Als ze daarvoor gebruikt worden dan is wel verklaarbaar dat het spul opraakt.
Ja dat is ook weer zo.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video : 24 kinderen terug naar Kherson.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:05:
[...]
Plus Rosvgardia toch?
3 of 400k ‘ordetroepen’ die weer ergens onder de FSB hangen in de machtsstructuren oid?
Nope, vallen rechtstreeks onder Putin als 'Commander in chief' en 'voorzitter/hoofd Veiligheidsraad'.
Juist om naast leger en FSB, nog een aparte, hopelijk nog loyalere, veiligheids structuur op te tuigen.

Staan onder leiding van Zolotov, oud machinebankwerker en KGB'er en voormalig bodyguard van oud-president Jeltsin.
En daarna o.a. werkend als bodyguard van Putin, toen die in St. Petersburg loco-burgemeester was.
Was toen tevens 'hoofd incasseerder' van de lokale afdeling "Binnen zonder kloppen" tbv Putin's portemonnee.

En zo ook een van Putin's judo trainings maatjes (dus echt in de cirkel van intimi) want ook KGB achtergrond, weliswaar vroegere KGB grenstroepen.

Zolotov zit ook in de Veiligheidsraad; het honk van de siloviki: de vertrouwde kring van oud-KGB'ers, die allemaal ook miljardair zijn geworden.
En niet in roebels...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:19:
[...]

Tijdens de Leopard 2 trainingen kwam ook het munitiegebruik aan bod. Simpelweg gezegd moeten de Oekraïners afleren om zomaar munitie te verschieten:
‘Op 1,7 kilometer is een gevechtstank’, klinkt het uit de luidspreker. Zo kunnen alle omstanders de conversatie tussen de vier tanks volgen. ‘Ik rijd naar de aange­geven positie’, antwoordt Bravo 3. De trainers hebben op het terrein doelwitten opgesteld die veel kleiner zijn dan een Russische tank. Ideaal om te oefenen. De vier tanks rukken samen op en schieten naar het doelwit dat zo’n anderhalve kilometer verder staat.

Een commandant coördineert de bewegingen en aanvallen van de vier voertuigen. ‘We hebben deze jongens moeten afleren op z’n Russisch te vechten. Zij baanden zich al schietend een weg naar een vijandige tank. Dat kan niet: ze moeten zuinig met de munitie zijn en pas schieten als ze nagenoeg zeker zijn dat ze iets kunnen raken’, zegt een Duitse militair­ vanop de kleine heuvel, vanwaar hij de bewegingen kan volgen. Wat later, wanneer de tanks hun nepaanval hebben afgerond, deelt hij mee: ‘82 procent was raak. Ik ben heel tevreden.’
Er hoeft natuurlijk geen relatie te zijn met de berichten over de S-300 munitie, maar het zijn wel oude Sovjet-praktijken om maar zoveel mogelijk te willen verschieten en hopen dat je iets raakt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 13:01
Is het aannemelijk om te denken dat Oekraïne nep-documenten heeft gelekt om Rusland op het verkeerde been te zetten? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de vijand in de maling nemen, bijvoorbeeld met dat denkbeeldige Kherson offensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joeridev schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:37:
Is het aannemelijk om te denken dat Oekraïne nep-documenten heeft gelekt om Rusland op het verkeerde been te zetten? Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de vijand in de maling nemen, bijvoorbeeld met dat denkbeeldige Kherson offensief.
Ik sluit het niet uit. Totdat er iemand voor gepakt wordt, is alles mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
[quote]XWB schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
[...]

Tijdens de Leopard 2 trainingen kwam ook het munitiegebruik aan bod. Simpelweg gezegd moeten de Oekraïners afleren om zomaar munitie te verschieten:

[...]
Ik heb mij idd ook lopen verbazen over het feit dat een tank zich helemaal leegschoot op een loopgraaf.
Betreffende filmpje was behoorlijk veel gedeeld op Reddit en telegram, maar nogmaals zoals ik al eerder aangaf snap ik die manier van tank gebruik simpelweg niet, want je bent als tank toch behoorlijk kwetsbaar als je zo dichtbij loopgraven komt.
Maar goed en dan zie ik ook wel slechts 2 tanks zonder backup van infanterie de aanval inzetten op een loopgraaf en dan schiet hij ook nog eens heel vaak in die loopgraaf, je ziet ze wegkruipen dus neem ik aan dat ook nog eens de verkeerde munitie keuze wordt gemaakt, want high explosive (Heat) is de juiste keuze terwijl zie dat ze waarschijnlijk apdf gebruiken ( te zien aan de blast).
Kortom ik snap het niet, gaat in tegen alle regels zoals ik ze hebt aangeleerd, dus ik ben er van overtuigd dat die nieuwe generatie Navo tankers heel anders met hun munitie omgaan, en eerst tanks uitschakelen en de loopgraven overlaten aan de juiste troepen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Lijkt me raar. De documenten gingen vooral over de opbouw van het leger, en niet over de aanvalsplannen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een gevangenen ruil geweest:
https://nos.nl/l/2470865#UPDATE-container-68644169
Rusland en Oekraïne hebben bij een gevangenenruil in totaal 206 mensen vrijgelaten. Het gaat om 106 Russische oorlogsgevangenen in ruil voor 100 Oekraïners. Dat bevestigen beide landen, meldt persbureau Reuters.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch wel handig, die snelwegen zonder lantaarnpalen en vangrails :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Misschien zijn die twee figuren niet zo één op één met elkaar te vergelijken?
Of bedoel je dat ze in Rusland nog een beetje achterlopen wat betreft het verwijderen van standbeelden van foute helden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hippocampus schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:55:
[...]

Misschien zijn die twee figuren niet zo één op één met elkaar te vergelijken?
Of bedoel je dat ze in Rusland nog een beetje achterlopen wat betreft het verwijderen van standbeelden van foute helden?
Heel goed te vergelijken zelfs, net als de SS was de NKVD vooral in de landen rondom rusland aan het huishouden (Polen, Oekraïne).

En daar stippen we gelijk aan wat het probleem is: in rusland heeft Dzerzhinsky net zo min fout gedaan als Himmler in Duitsland. Die normen en waarden waren altijd al anders in rusland, en dat is gewoon heel lang niet opgevallen of noch serieus genomen. Van Nazi Duitsland wisten we heel goed dat het fout was, van de USSR ook - maar is het getolereerd met het idee dat het vanzelf zou verbeteren. Daar heeft nooit nacontrole op plaatsgevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:53:
[Twitter]
Dat is doelbewust :)

Wikipedia: Highway strip

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hippocampus schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:55:
[...]

Ze lopen niet alleen maar achter. Die standbeelden komen weer terug. Kritiek op Stalin mag niet meer. Clubs als Memorial mogen niet meer in Rusland werken want die willen mensen herinneren aan de misdaden van Stalin. En kritiek op een leider kan niet meer in het moderne Rusland. Ook niet als die leider al decennia dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer -2 Himars :+

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
In Oekraïne zijn de meeste snelwegen zonder vangrails.
Maar dat is niet perse om de vliegtuig landings reden, maar meer omdat het goedkoper is zonder vangrails :P

(Zelfde voor viaducten, die zijn duurder. Dus dan maar een keerlus midden over de snelweg heen maken)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2023 20:15 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:53:
[Twitter]
In elk geval nog een SU27 en MIG 29 in bedrijf.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
[...]

[...]

Er hoeft natuurlijk geen relatie te zijn met de berichten over de S-300 munitie, maar het zijn wel oude Sovjet-praktijken om maar zoveel mogelijk te willen verschieten en hopen dat je iets raakt.
It's een Azov filmpje legde een soldaat de voordelen van een MG-1M tov een PKM uit en vroeg waarom de PKM niet vanaf dag 1 op de andere manier uitgevoerd is.

@ 10:50

Er zijn verschillen in de benadering tot de oorlogsvoering.

De Sovjet benadering is spam zoveel mogelijk totdat alles in 't scherm ontploft en de aarde verschroeit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ6ZpHeaWxvz9bU6DkHbjwwN_0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEZywNF2B7ma6oVhmy4W3TOu.jpg?f=fotoalbum_large

In het Westen is het 1 schot om een tank uit te schakelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XWB schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
[...]

[...]

De berisping van de Duitse instructeur komt rechtstreeks uit de Tigerfibel:
Afbeeldingslocatie: http://www.alanhamby.com/Tigerfibel/84.jpg

Dat is gelijk ook mogelijke verklaring voor verschil: net zoals destijds de Tiger is de Leopard 2 een tank die op grotere afstand zijn tegenstander uit kan schakelen dan omgekeerd. Dan heb je de luxe om buiten dodelijk bereik van de tegenstander te gaan staan en dat verschil optimaal te benutten.

Op moment dat je minder effectief bereik hebt is het bovenal zaak dat gat zo snel mogelijk dicht te rijden - en indien mogelijk de tegenstander te verhinderen te schieten tot jouw nadeel weg is. Suppression fire zou daarbij kunnen passen. Dus zo gek hoeft Soviet -doctrine niet te zijn, alleen ongepast voor de nieuwe tank, al helemaal op moment dat munitie toevoer een beperkende factor is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fixed.

Een van de sterke punten was juist dat dat offensief een niet te negeren dreiging was.

Er was indertijd wel, inderdaad, een opmerkelijke stroom berichten over hoe beroerd dat offensief er aan toe geweest zou zijn, met (midden in de tijd dat iedereen "operational security" riep) plots een interview met gewonde soldaten die wisten te vertellen dat Russische (Iraanse) drones erg effectief zouden zijn op het slagveld en dat de aanvallen van Oekraïense zijde vast liepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Geen directe link want schokkend, maar @wartranslated had onderstaande tweet gepost:
A video circulating in Russian channels with a Ukrainian M113 which allegedly drove on a mine. Wouldn't have posted it otherwise, but the Russian soldier filming is saying that the bodies of fallen soldiers were stripped of boots but also beheaded, and their arms were removed as well... I won't be translating this but the man is approving of these actions.
Lijkt mij sowieso vreselijk om aan de frontlinie te sterven (en wat doet die M113 überhaupt aan het front?), maar enige respect voor een lichaam is er ook niet :X

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 11-04-2023 00:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Denemarken levert Oekraïne honderd Leopard 1-tanks

Volkskrant Liveblog
Denemarken zal voor de zomer beginnen met de levering van ongeveer honderd Leopard 1-tanks aan Oekraïne. Dat heeft de Deense waarnemend minister van Defensie Troels Lund Poulsen vandaag toegezegd. Binnen een half jaar wil Denemarken zo’n honderd van deze tanks aan Oekraïne doneren.

Lund Poulsen was in Odesa voor een bezoek aan de Oekraïense Defensieminister Oleksi Reznikov. Reznikov toonde zich enthousiast over het Deense voornemen: ‘In de nabije toekomst zullen we ‘Leopards’ met een Deens accent horen brullen.’
Zou er er binnenkort een offensief beginnen, dan kunnen deze tanks van pas komen om eventuele gevallen gaten op te vullen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
teacup schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:08:
Denemarken levert Oekraïne honderd Leopard 1-tanks

Volkskrant Liveblog

[...]

Zou er er binnenkort een offensief beginnen, dan kunnen deze tanks van pas komen om eventuele gevallen gaten op te vullen.
Maar is dit nieuw? Nederland Duitsland en Denemarken hadden toch al eerder aangekondigd er 100 te kopen en ergens dit jaar te leveren. Lijkt mij overigens ook gewenst verder dat niet alles in 1x komt maar dat Oekraïne een basishoeveelhwid wil en daarna telkens de verliezen kan aanvullen zonder dat deze een risico lopen in de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
sprhnk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:11:
[...]

Maar is dit nieuw? Nederland Duitsland en Denemarken hadden toch al eerder aangekondigd er 100 te kopen en ergens dit jaar te leveren. Lijkt mij overigens ook gewenst verder dat niet alles in 1x komt maar dat Oekraïne een basishoeveelhwid wil en daarna telkens de verliezen kan aanvullen zonder dat deze een risico lopen in de opslag.
Weet het niet zeker, maar vermoed dat dit meer iets zegt over het moment van leveren dan dat het nieuwe toezeggingen zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
XWB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:22:
Geen directe link want schokkend, maar @wartranslated had onderstaande tweet gepost:

[...]

Lijkt mij sowieso vreselijk om aan de frontlinie te sterven (en wat doet die M113 überhaupt aan het front?), maar enige respect voor een lichaam is er ook niet :X
Zag ‘m ook: sowieso vreemd filmpje, de beschrijving leek maar deels op de beelden te slaan behalve het smerige deel. Mutilatie mogelijk om identificatie onmogelijk te maken?

Maargoed, M113 rijdt constant aan het front: bevalt UA blijkbaar beter dan MT-LB’s van Russische makelij. Zo viel mij op dat Russische voertuigen direct in brand vliegen na een voltreffer, maar de M113’s niet. Net als die uit de beelden die je noemt, is ook niet in de brand gegaan.
teacup schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:38:
[...]

Weet het niet zeker, maar vermoed dat dit meer iets zegt over het moment van leveren dan dat het nieuwe toezeggingen zijn.
Ja ze geven blijkbaar (meer) gas, want het betreft dezelfde toezeggingen. Meer een herbevestiging.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOnduIJttR8NnS6pyOV35iZJVrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLZN6FV3FN5xqUeO27a6NGUb.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Egypte heeft volgens de leak een wapendeal voor 40k rockets voor Rusland onderhandeld.
Leaked intelligence document shows that Egypt, a longtime US ally, secretly planned to provide Russia with 40,000 rockets and gunpowder: report
  • Egypt negotiated a massive weapons and gunpowder sale to Russia covertly, per The Washington Post.
  • The revelation was made public through a leaked top-secret document, which surfaced on Discord.
  • The US has said there is no proof that Egypt sold the 40,000 rockets to Russia, per the Post.
A leaked US intelligence document blew the lid on secret arms negotiations between Egypt and Russia, where Egyptian President Abel Fattah El-Sisi planned to provide the Kremlin with tens of thousands of rockets.

The Washington Post obtained a series of classified files posted in February and March to the gaming platform Discord. One of the files detailed conversations between high-level Egyptian officials over the sale of weapons to Russia.

In one document, Sisi instructs officials to keep the shipment and mass weapon production secret, "to avoid problems with the West."

The top secret document, dated February 17, features discussion from Egyptian officials about how to supply their Russian counterparts with gunpowder and artillery from Egyptian factories, per the Post.

Egypt has been a longtime US ally, receiving over $1 billion in military aid annually, while also deepening relations with Moscow under El-Sisi's rule, per the Post.

The revelation first reported by the Post could have a chilling effect on US-Egypt relations, and potentially lead to sanctions if Egypt did indeed covertly supply the weapons to Russia.
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
https://www.washingtonpos.../10/egypt-weapons-russia/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:03:
[...]

Heel goed te vergelijken zelfs, net als de SS was de NKVD vooral in de landen rondom rusland aan het huishouden (Polen, Oekraïne).

En daar stippen we gelijk aan wat het probleem is: in rusland heeft Dzerzhinsky net zo min fout gedaan als Himmler in Duitsland. Die normen en waarden waren altijd al anders in rusland, en dat is gewoon heel lang niet opgevallen of noch serieus genomen. Van Nazi Duitsland wisten we heel goed dat het fout was, van de USSR ook - maar is het getolereerd met het idee dat het vanzelf zou verbeteren. Daar heeft nooit nacontrole op plaatsgevonden.
Yup, recent nog in het nieuws dat FvDer van Houwelingen beboet is vanwege een foto van twee ministers met een gephotoshopte nazi vlag. Hij had de foto weggehaald, en vervangen door een vlag van de Sovjet Unie. Want tja, dan kom je er blijkbaar wel mee weg.

FVD'er Van Houwelingen beboet voor nepfoto van ministers met hakenkruisvlag
Na de aangifte van Kuipers en Van Gennip verwijderde Van Houwelingen de tweet. Daarna plaatste hij een nieuwe bewerkte foto. De nazivlag is daar vervangen door de vlag van de Sovjet-Unie.

"Zojuist de tweet met nazivlag weggehaald, omdat de SDG-vlag welbeschouwd toch nóg verwanter is aan de hamer en sikkel van de Communistische Internationale dan aan de swastika", schreef hij erbij.
(Het viel me op dat media als NRC en AD dit detail niet noemden.)

De Sovjet-Unie was ten tijde van Stalin efficiënter met hun zuiveringen dan Nazi-Duitsland ooit is geweest. Beide waren gruwelijk, en vallen onder genocide. Maar SU was een ver van m'n bed show, en de wereld was minder mondiaal. Er schreven nauwelijks journalisten over. Een Brit die erover schreef, is op mysterieuze wijze in Azië om het leven gekomen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:46:
[...]

Maargoed, M113 rijdt constant aan het front: bevalt UA blijkbaar beter dan MT-LB’s van Russische makelij. Zo viel mij op dat Russische voertuigen direct in brand vliegen na een voltreffer, maar de M113’s niet. Net als die uit de beelden die je noemt, is ook niet in de brand gegaan.
De Russen hebben ook een M113 te pakken:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Bij dit soort details bekruipt mij het gevoel dat het lek ook wel goed uit komt voor UA/NAVO en dat het misschien niet een helemaal per ongeluk lek was. De berichten van wapens uit Turkije, en nu Egypte, kun je ook lezen als een tik op de vingers voor die landen. A'la "I know what you did last summer ;) ".

[ Voor 4% gewijzigd door boxlessness op 11-04-2023 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
XWB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:35:
[...]

De Russen hebben ook een M113 te pakken:

[Twitter]
De M113 is een soort battlefield taxi. Daarvan gaan er een hoop verloren wegens de lichte bepantsering en zo af en toe wordt er eentje gekaapt. Niks nieuws onder de zon :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tja, dit behoeft nuancering:
Egypt, a longtime US ally
Egypte was een dictatuur: die van Hosni Mubarak. Mubarak, hoewel een dictator, had goede banden met de VS. Dubieus gezien het bewind, maar ook met gevolgen na de revolutie van 2011, al blijft het koffiedik kijken hoe het onder de streep zit.

Egypte is in ieder geval redelijk recent eerder op de vingers getikt vanwege heulen met Rusland:
In April 2019, US Secretary of State Mike Pompeo warned Egypt against purchasing Russian Sukhoi Su-35: "We’ve made clear that if those systems were to be purchased, the CAATSA statute would require sanctions on the [al-Sisi's] regime."
Aldus Wikipedia

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:41:
[...]

De M113 is een soort battlefield taxi. Daarvan gaan er een hoop verloren wegens de lichte bepantsering en zo af en toe wordt er eentje gekaapt. Niks nieuws onder de zon :) .
Dat ze liever in een M113 gaan zitten dan een MT-LB snap ik. Tis niet leuk om te zien, maar we weten dat het gebeurt. De YPR waar een tank (of iets dergelijks, in ieder geval niet exploderends) doorheen geschoten had rijdt inmiddels gewoon weer rond, met extra ventilatie, zag ik. Denk dat dit dan ook het succes van de M113 is: ze zijn dan wel oud en lichtbepantserd, maar ook betrouwbaar en taai.

Toch is het knap: de beelden van moderner NAVO materiaal zijn schaars, maar we weten dat het er is. van M2 Bradley's tot die Franse AMX-ben-geen-tank - niets is op het slagveld, alles is in UA.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boxlessness schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:36:
[...]

Bij dit soort details bekruipt mij het gevoel dat het lek ook wel goed uit komt voor UA/NAVO en dat het misschien niet een helemaal per ongeluk lek was. De berichten van wapens uit Turkije, en nu Egypte, kun je ook lezen als een tik op de vingers voor die landen. A'la "I know what you did last summer ;) ".
Daarvoor kun je ook gewoon de telefoon pakken of een journalist tippen. Dit lek is vooral erg schadelijk voor de VS. Bondgenoten zullen nu wel twee keer nadenken voordat ze intelligence met de VS delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
downtime schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:53:
[...]

Daarvoor kun je ook gewoon de telefoon pakken of een journalist tippen. Dit lek is vooral erg schadelijk voor de VS. Bondgenoten zullen nu wel twee keer nadenken voordat ze intelligence met de VS delen.
Aan de andere kant als het niet echt lijkt, geloven we het ook niet. Het ruikt toch allemaal naar propaganda en spinning als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rusland traint ‘Leopard hunters’ in ‘speciale’ tactieken om de aankomende nieuwe tanks te kunnen aanvallen:
Talking about the grenade launchers training, they performed simultaneous firing of two RPG-7 units. According to the plan, the first shot knocks down the cumulative ammunition, and the second should hit the weakened zone.
Dus eerst de optische middelen met snipers en machines geweren vernielen, dan niet 1 maar 2 rpg’s op dezelfde plek afvuren en dan hopen dat de infanterie en Bradleys die je op 2km afstand kunnen zien je nog heel lieten terwijl de tank in kwestie je ook al ver van te voren kon zien. Zoals altijd: waterdicht plan.

De propagandisten slepen uiteraard WO2 er weer bij. Het wachten is op hordes bewapend met molotovs?

Bron

Men maakt zich blijkbaar toch wat zorgen.

Dit zijn de vervangers van de HMMV’s die de VS nu ook toestuurt.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-04-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:02
Dat kan nog spannend worden als Egypte zichzelf aan Rusland vastklampt en een oorlog moet gaan beginnen over de Witte en Blauwe Nijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TheBrut3 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:25:
[...]

Dat kan nog spannend worden als Egypte zichzelf aan Rusland vastklampt en een oorlog moet gaan beginnen over de Witte en Blauwe Nijl.
Egypte kan zich gewoon beroepen op de claims dat er met de documenten gerommeld was ;)

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 11-04-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:43:
[Embed]

Dit zijn de vervangers van de HMMV’s die de VS nu ook toestuurt.
Er stonden er aardig wat van die MRAP's op de uitlaad foto van de bradley's.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:53:
Video : 24 kinderen terug naar Kherson.

[Twitter]
Ze krijgen meteen een Lenovo M10 Tab Plus cadeau (o.a.). Die komt er vandaag in de BBG in de budget categorie 100-250 EUR goed van af. Ook om remote school te volgen nuttig. Mooi geregeld!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
@murphydrz
YakuzA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:33:
[...]
Over welk timeframe kijk je?
Van 24 feb 2022 naar nu hebben ze inderdaad terrein verloren. Vrijwel elk timeframe van na 1 April 2022 naar nu hebben ze veel terrein terug gewonnen.
Ik was laatst (vrijdag) op zoek naar deze als illustratie van het verloop van grondgebied winst/verlies, maar kon em toen niet zo snel vinden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6f5f7048942d562d42c316bdcce17a178994e457/?url=https%3A%2F%2Fnitter.nl%2Fpic%2Forig%2Fmedia%252FFp-RzzBWIAUCUc1.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2023 13:33 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het moment van starten van het lente offensief word een last-minute call ;)
https://www.ukrinform.net...-call-nsdc-secretary.html
The Headquarters of the Supreme Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine will make the decision to launch a counteroffensive at the last minute.

This was stated by Secretary of the National Security and Defense Council of Ukraine, Oleksiy Danilov, who spoke with the Tagesschau news program on Germany’s ARD, Ukrinform reports.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:35:

[...]
Lijkt me logisch dat ie dat niet al een maand op voorhand gaat rondbellen naar iedereen 8)7
Dat is zo'n nieuws wat eigenlijk geen nieuws is he.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 20:44
YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:20:
@murphydrz
Ik was laatst (vrijdag) op zoek naar deze als illustratie van het verloop van grondgebied winst/verlies, maar kon em toen niet zo snel vinden :)
[Afbeelding]
Ontbreken van secundaire schaal met lijn voor cumulatief verloop is een gemiste kans :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Falcon10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:43:
[...]

Lijkt me logisch dat ie dat niet al een maand op voorhand gaat rondbellen naar iedereen 8)7
Dat is zo'n nieuws wat eigenlijk geen nieuws is he.
Dat klopt, maar vaak lekt er iets sneller dan je lief is en dan is deze constructie toch nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
'Bunny' is niet meer :'(

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:17
Op zijn minst 6 Russische tanks mee vernield, waarvan een T-80UM-2 (proto type begrijp ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:35:

[...]
En laat de vijand maar raden met veel beelden van voertuigen die klaar staan, ergens aan het rijden zijn, drones die boven bezet gebied actief zijn,...

Video: Magyar Birds laat zien dat een drone boven de zitjes in Donetsk Arena voetbalstadion vliegt en zou zomaar een granaat kunnen droppen.

De Oekraïners zijn dichterbij dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
rapture schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:19:
[...]

En laat de vijand maar raden met veel beelden van voertuigen die klaar staan, ergens aan het rijden zijn, drones die boven bezet gebied actief zijn,...

Video: Magyar Birds laat zien dat een drone boven de zitjes in Donetsk Arena voetbalstadion vliegt en zou zomaar een granaat kunnen droppen.
[Twitter]
Echt zonde dat dat stadion nu niet meer gebruikt wordt. Was ook een van de stadions voor Euro 2012, kan me nog herinneren dat er toen noodweer in Donetsk was en er een wedstrijd werd uitgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 12:40

Crp

rapture schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:19:
[...]

[Twitter]
Dit doen ze inderdaad al een tijdje:
https://twitter.com/paulj...&t=1VxG6oAmJ3zHgZgOcjHHGQ

Ik meende ergens begin dit jaar ook al een video gezien te hebben van een nieuwe drone waarmee ze over de stad aan het vliegen waren. Maar kan hem zo snel niet meer vinden.

edit: Gevonden!
https://www.reddit.com/r/...ukrainian_drone_shark_in/

[ Voor 6% gewijzigd door Crp op 11-04-2023 14:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
Deense minister van Defensie over de verwachte F-16 levering;
Decision on western fighter jets for Ukraine likely ‘before summer’, says Denmark

Denmark’s acting defence minister, Troels Lund Poulsen, has said he expects his country and its allies to decide on whether to supply western fighter jets to Ukraine “before the summer”.
Discussions are taking time because countries have to act together, Poulsen said during a visit to Ukraine.

“Denmark will not do it alone,” he said, adding that a decision was still achievable “in the near future”. He said:

We need to do this together with several countries. We will also have a dialogue with the Americans about this.
https://www.theguardian.c...ongfully-detained-says-us

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Baserk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:18:
Deense minister van Defensie over de verwachte F-16 levering;

[...]

[...]

https://www.theguardian.c...ongfully-detained-says-us
Klinkt goed, maar let wel op: De beslissing gaat het hier om, niet om de daadwerkelijke levering.

Beslissing kan zijn om te leveren en er vervolgens 12 maanden over doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Live: Oekraïne hervat stroomexport: ‘Rusland heeft energiesysteem niet verwoest’ • 8.500 door VN bevestigde burgerdoden
https://www.volkskrant.nl/a-b5fd9a9c1

Wat betreft de stroomexport: die lag sinds Oct 2022 stil, en is nu hervat. Mooie middelvinger richting RU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:30
Snow_King schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:35:
[...]

Klinkt goed, maar let wel op: De beslissing gaat het hier om, niet om de daadwerkelijke levering.

Beslissing kan zijn om te leveren en er vervolgens 12 maanden over doen.
Ja, of om het helemaal niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Jerie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:43:
Live: Oekraïne hervat stroomexport: ‘Rusland heeft energiesysteem niet verwoest’ • 8.500 door VN bevestigde burgerdoden
https://www.volkskrant.nl/a-b5fd9a9c1

Wat betreft de stroomexport: die lag sinds Oct 2022 stil, en is nu hervat. Mooie middelvinger richting RU.
Op zich heel fijn, maar ik ben bang dat de Iraanse brommers en ander vliegend wapentuig niet lang op zich laten wachten. :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nieuwe begraafplaatsen: zeven massagraven van jagers van PMC "Wagner" zijn al gevonden in Rusland

[...] Op dit moment is de BBC op de hoogte van zeven van dergelijke begraafplaatsen, in totaal zijn er minstens 995 mensen begraven. Afgaande op de open gegevens, waren veel van de begravenen veroordeelden die nog tijd in de koloniën moesten uitzitten.
(Vertaling via Firefox Translations.)

Bron: BBC.

Er staan voorbeelden in van ex-gedetineerden waarover men loog dat deze nog leefden, ex-gedetineerden die zoek zijn geraakt, e.a. voorbeelden.

De begraafplaatsen die aan de orde komen (in het Engels):
  • Novosibirsk, Russia (het 'Gusinobrodsky' graf)
  • Irkutsk, Irkutsk
  • Sverdlovsk Region (nabij Beryozov)
  • Lugansk, Ukraine
  • Samara Region (nabij Nikolaevka)
  • Stanytsia Bakinskaya (nabij Baku)
  • Moscow Region (nabij Fryanovo)
De graven zijn eenvoudig te herkennen aan typisch uiterlijke PMC Wagner kenmerken.

Prettig dat dit in het Russisch wordt gedeeld, btw. Al zal men het zonder VPN niet kunnen lezen. Misschien werkt embedden in bijv Telegram wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In verschillende delen van Rusland zijn nieuwe massagraven ontdekt met lichamen van het huurlingenleger van de Wagner Groep, meldt de BBC. De Britse omroep zegt op de hoogte te zijn van zeven van dergelijke begraafplaatsen, met in totaal minstens 995 lichamen. Veel van hen zouden veroordeelden zijn geweest die er in ruil voor strafvermindering voor kozen in Oekraïne te vechten.

Lokale bewoners ontdekten deze maand twee niet eerder genoemde massagraven in Novosibirsk en bij Irkoetsk, aldus de Russischtalige editie van de BBC. Voorheen werden slachtoffers begraven in de buurt van waar hun familieleden wonen, maar dat zou inmiddels vaak in andere regio's gebeuren, zonder dat familie wordt ingelicht. Nabestaanden proberen het lichaam van hun overleden familielid te lokaliseren om hen thuis opnieuw te kunnen begraven.

De Wagner Groep, die nauwe banden onderhoudt met het Kremlin, heeft zware verliezen geleden in de oorlog in Oekraïne, vooral bij de nog altijd voortdurende strijd om de stad Bachmoet. De Verenigde Staten schatten in januari dat 50.000 huurlingen voor Wagner actief waren in Oekraïne, van wie er 40.000 uit Russische gevangenissen zijn gerekruteerd. Oekraïense functionarissen beweren dat zo'n 30.000 huurlingen zijn gedeserteerd, gedood of verwond in de oorlog. Deze cijfers zijn niet onafhankelijk geverifieerd.

Wagner-baas Jevgeni Prigozjin meldde vorige maand op grote schaal nieuwe leden te willen rekruteren. Medio mei wil de groep 30.000 nieuwe huurlingen hebben geworven.
Staat in de liveblog van het Algemeen dagblad.

Zie op reddit regelmatig filmpjes van een Wagner begraafplaats met 100e graven naast elkaar.
Wat ik alleen niet uit de tekst haal of dit(zoals plaatje onder) als massagraf wordt gezien of dat een massagraf echt gewoon een kuil is met tientallen lichamen erin gedumpt.

Afbeeldingslocatie: https://www.reuters.com/investigates/special-report/assets/ukraine-crisis-russia-graves-wagner/mastheads/share_LeadPhoto_copy.jpg?v=023310260123

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:39
AndereKoekoek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:56:
[...]

Zie op reddit regelmatig filmpjes van een Wagner begraafplaats met 100e graven naast elkaar.
Wat ik alleen niet uit de tekst haal of dit(zoals plaatje onder) als massagraf wordt gezien of dat een massagraf echt gewoon een kuil is met tientallen lichamen erin gedumpt.

[Afbeelding]
Ik denk dat dat het verschil is tussen massagraven en een massagraf. Massagraven zoals die Wagner graven ieder lijk een eigen gegraven kuil plus kruis.

Een grote kuil met lichamen... massagraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Standeman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:25:
[...]

Op zich heel fijn, maar ik ben bang dat de Iraanse brommers en ander vliegend wapentuig niet lang op zich laten wachten. :/
Sinds een paar weken worden die door Rusland niet meer op stroom infra afgestuurd.
Om onbekende redenen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
AndereKoekoek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]
Haakt ook een beetje in op deze post:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"
1300 wagner graven op 1 begraafplaats in 1 regio.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
Standeman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:25:
[...]

Trafos kun je best heel goed beschermen door er een betonnen schaal omheen te bouwen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 03:22
De oorspronkelijke casualty cijfers van de Pentagon leaks (dus niet de aangepaste 'Russische' versie):

https://edition.cnn.com/2...ng-allies-foes/index.html
According to one of the documents, Russian forces had suffered 189,500 to 223,000 casualties as of February, including as many as 43,000 troops killed in action. Ukraine, meanwhile, had suffered 124,500 to 131,000 casualties, with up to 17,500 killed in action, the report says.
Dit speelde zich af voordat de slag om Bakhmut urban warfare werd, waardoor er inmiddels nog vele doden+gewonden aan toe te voegen zijn.

Wat wel interessant is, is dat - als ik de cijfers goed interpreteer - de verhouding doden / gewonden aan beide kanten erg hoog is (als in, weinig doden tov gewonden).

Voor Rusland zou dat 1:5 zijn en voor UA zou dat 1:7.5 zijn. Wel fijn om te zien dat de 'officiële' schattingen laten zien dat Rusland bijna 2x zoveel soldaten verloren had in februari tov Ukraine. Gelet op de huidige situatie in Bakhmut is de kans redelijk groot dat dit verschil nog groter is geworden afgelopen 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:10:
[...]

Sinds een paar weken worden die door Rusland niet meer op stroom infra afgestuurd.
Om onbekende redenen.
Het was bedoeld om de burgers kou te laten lijden. Na Pasen mogen de winterbanden voor zomerbanden ingeruild worden.

Als de Iraanse brommers weer vliegen, dan kunnen ze op landbouwdoelen gericht worden. Kunstmestfabrieken, veevoederfabrieken, graansilo's en andere opslagplaatsen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:22:
[...]

Het was bedoeld om de burgers kou te laten lijden. Na Pasen mogen de winterbanden voor zomerbanden ingeruild worden.

Als de Iraanse brommers weer vliegen, dan kunnen ze op landbouwdoelen gericht worden. Kunstmestfabrieken, veevoederfabrieken, graansilo's en andere opslagplaatsen,...
Zo denken ze niet na. Kritieke infra bombarderen was het credo. Het punt is alleen : die Iraanse brommers lijken op te zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:51:
[...]

Zo denken ze niet na. Kritieke infra bombarderen was het credo. Het punt is alleen : die Iraanse brommers lijken op te zijn.
Dat kan ook, want:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ6ZpHeaWxvz9bU6DkHbjwwN_0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEZywNF2B7ma6oVhmy4W3TOu.jpg?f=fotoalbum_large

Zorgt ervoor dat de voorraad snel erdoor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:42:
De oorspronkelijke casualty cijfers van de Pentagon leaks (dus niet de aangepaste 'Russische' versie):

https://edition.cnn.com/2...ng-allies-foes/index.html

[...]

Dit speelde zich af voordat de slag om Bakhmut urban warfare werd, waardoor er inmiddels nog vele doden+gewonden aan toe te voegen zijn.

Wat wel interessant is, is dat - als ik de cijfers goed interpreteer - de verhouding doden / gewonden aan beide kanten erg hoog is (als in, weinig doden tov gewonden).

Voor Rusland zou dat 1:5 zijn en voor UA zou dat 1:7.5 zijn. Wel fijn om te zien dat de 'officiële' schattingen laten zien dat Rusland bijna 2x zoveel soldaten verloren had in februari tov Ukraine. Gelet op de huidige situatie in Bakhmut is de kans redelijk groot dat dit verschil nog groter is geworden afgelopen 2 maanden.
Het aantal Russische doden tov Oekraïne is bijna 3:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Misschien worden ze wel opgespaard tot de volgende winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vacatures bij K2 geeft een idee van wat voor personeel dat er tegenwoordig gezocht wordt.

Google translated:
Do you want to serve in a combat unit and destroy the enemy with us? Battalion K2 invites you to military service!

In connection with the formation of new crews, the 2nd Battalion K2 54 of the Separate Mechanized Brigade invites the following specialists to military service:
- drone operators (Mavik-3 type and similar) - 4 specialists;
- FPV drone operators - 2 specialists;
- BMP-1 and BMP-2 driver mechanics - 6 vacancies;
- BMP-2 gunner operators - 3 vacancies.
Specialists are also needed for the press service of the unit:
- videographer (with experience in video shooting and video editing);
- public relations specialist.

If you are interested in these vacancies, fill out the application at the link: https://forms.gle/2Kui3HDFNMdArW8v6

We will consider all applications!

Mail for references: k2bat54ombr@gmail.com
https://t.me/k_2_54/86
Mensen voor drones, BMP's en informatie-oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 03:22
asing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
[...]

Het aantal Russische doden tov Oekraïne is bijna 3:1.
Ik keek naar totale casualties (doden+gewonden), want dat zijn de troepen die je niet meer kunt inzetten op het slagveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Met al die decoys in het veld snap ik de verwarring wel :P

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:21:
[...]

Met al die decoys in het veld snap ik de verwarring wel :P
En mogelijk een geld bonus voor de commandant die -1 HIMARS aan de baas rapporteert;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Het enige wat Rusland te weten is gekomen met die gelekte documenten is dat Oekraïne bijna door hun s300 voorraad zit?

Ik probeer nog steeds te ontrafelen waarom dit gelekt is.
Is het een decoy? Een echt lek?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

C00P schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:54:
Het enige wat Rusland te weten is gekomen met die gelekte documenten is dat Oekraïne bijna door hun s300 voorraad zit?
En ook daarvan denk ik "duh!". Die dingen trek je niet ergens uit een voorraadschuur. Oftewel: UA had dik een jaar geleden een leuke voorraad van die meuk, maar we zijn nu 400+ dagen oorlog, euhg, "speciale militaire operatie" verder. Dat die S300's opraken lijkt me een typisch geval van bloody obvious.

Ik ben het dus met je eens: wat staat er nou voor nieuws in die documenten wat de Russen nog niet geacht werden te weten?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jiffy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:15:
[...]

En ook daarvan denk ik "duh!". Die dingen trek je niet ergens uit een voorraadschuur. Oftewel: UA had dik een jaar geleden een leuke voorraad van die meuk, maar we zijn nu 400+ dagen oorlog, euhg, "speciale militaire operatie" verder. Dat die S300's opraken lijkt me een typisch geval van bloody obvious.

Ik ben het dus met je eens: wat staat er nou voor nieuws in die documenten wat de Russen nog niet geacht werden te weten?
Die geheime eenheden van UK, USA, Letland, Frankrijk en Nederland?

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65238951
Western special forces operating inside Ukraine
One document, dated 23 March, refers to the presence of a small number of Western special forces operating inside Ukraine, without specifying their activities or location. The UK has the largest contingent (50), followed by Latvia (17), France (15), the US (14) and the Netherlands (1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:24:
[...]
Die geheime eenheden van UK, USA, Letland, Frankrijk en Nederland?

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65238951
[...]
Was ook al bekend toch?
Bescherming van de ambassades was dat oid eerder toen het van de UK al uit kwam.

https://www.kyivpost.com/post/5744
December 14, 2022, 2:55 pm

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2023 21:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
De brommers die ze sturen gaan momenteel op andere doelwitten dan energie infra.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:32:
[...]

Was ook al bekend toch?
Bescherming van de ambassades was dat oid eerder toen het van de UK al uit kwam.
O ja daar had ik ook het e.e.à. over gelezen.

Het is zoveel informatie… jammer dat dit soort zaken weer als een propaganda-voeding gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
*knip*
Bij dit soort gruwelijkheden proberen we in dit forum weg te blijven.

Daarom liever niet meer delen dat ze er zijn.

Voor het verloop van de oorlog als geheel maken ze trouwens geen verschil

[ Voor 62% gewijzigd door teacup op 12-04-2023 20:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Canada stuurt weer een aardige vracht small arms ammo etc:

https://www.ukrinform.net...tary-aid-for-ukraine.html

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2023 22:27 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik kwam deze reactie nog tegen op reddit die ik wel de moeite waard vond.

Russia is the one who wants to make it look like the west has troops operating in Ukraine. Similarly, numbers were changed in documents to make Russian losses look much lower than they actually were.

I find it more likely Russia is behind it. They released a number of real classified documents to legitimize the leak. Then they changed numbers and added fake documents of their own to push their desired narrative.

Remember the Hunter Biden thing? Russia hacked an email server, released a number of real emails (to make them look legitimate), and then added a bunch of fake documents to push their intended conspiracy. They do it a lot.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het probleem van dat lek is niet alleen de informatie die nu publiekelijk wordt maar zeker ook het feit dat bepaalde bronnen zouden kunnen worden afgeleid aan de hand van de gelekte info. Zowel human als non-human.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
*knip*

Zoals ook in Simbob in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" inmiddels is gezegd, laat het delen van dit soort info liever achterwege.

[ Voor 79% gewijzigd door teacup op 12-04-2023 21:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:40:
Ik kwam deze reactie nog tegen op reddit die ik wel de moeite waard vond.

Russia is the one who wants to make it look like the west has troops operating in Ukraine. Similarly, numbers were changed in documents to make Russian losses look much lower than they actually were.

I find it more likely Russia is behind it. They released a number of real classified documents to legitimize the leak. Then they changed numbers and added fake documents of their own to push their desired narrative.

Remember the Hunter Biden thing? Russia hacked an email server, released a number of real emails (to make them look legitimate), and then added a bunch of fake documents to push their intended conspiracy. They do it a lot.
Wat bijzonder is, is dat het foto's zou betreffen en geen scans. Het is trouwens inmiddels formeel een zaak die bij het DoJ ligt volgens het eerdergenoemde artikel op Bellingcat (From Discord to 4chan: The Improbable Journey of a US Intelligence Leak.

Bellingcat heeft trouwens een heel handige zoekfunctie mbt UA OSINT. Als je naar Bellingcat.com gaat en je klikt bovenaan op Ukraine dan kom je op https://www.bellingcat.com/tag/ukraine/ vervolgens kun je binnen deze context filteren op categorieën en tags:

Categories
  • Investigations
  • Resources
  • Uncategorized
  • UK & Europe
  • Case Studies
  • Articles
  • Guides
  • Americas
  • MENA
  • Podcasts
Tags
  • Ukraine
  • Russia
  • MH17
  • Far-Right
  • Azov
  • GRU
  • Donbas
  • C14
  • Mariupol
  • Russia
Op deze manier kan een bezoeker laagdrempelig middels eenvoudige UI zelf filteren en zoeken naar de context waar deze bezoeker in geïnteresseerd is (@teacup). Het probleem van informatie in de 21e eeuw is dat er zo enorm veel is; dit in goede banen leiden voor de bezoeker, is een kunst op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:49:
Het probleem van dat lek is niet alleen de informatie die nu publiekelijk wordt maar zeker ook het feit dat bepaalde bronnen zouden kunnen worden afgeleid aan de hand van de gelekte info. Zowel human als non-human.
Ja, dit dus. Dat was ook het gevaar bij het gros van de lekken van Assange, en waarom ik vind dat hij hier verantwoording af moet leggen (muv specifiek het befaamde Apache filmpje...). Sorry, dat gaat misschien wat te ver offtopic, maar wel een goed publiek voorbeeld wat mij betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 11-04-2023 23:06 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Niet kijken - mijn advies, op basis van de beschrijving (ik lees vaak de beschrijving zonder te kijken ivm zelfbescherming). De soldaat leeft nog en het is van dichtbij gefilmd.

Na voorgaande executies absoluut een nieuw dieptepunt.

Stuur. Alle. Wapens.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 12-04-2023 21:10 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid