En een paar A-10’sMektheb schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:17:
[...]
Geef ze dan Apaches dan gaat het nog sneller 😝

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
En een paar A-10’sMektheb schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:17:
[...]
Geef ze dan Apaches dan gaat het nog sneller 😝
Dat zijn wel ál Ruslands tanks. Dan hebben ze er 0 over. Plus, ik vraag me af in hoeverre het allemaal reparabel is. Goeddeels niet, zeker niet binnen 2 jaar.Apache4u schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:15:
[...]
Dus als iedere Abrams 60
T72’s de schroothoop op helpt en de rest voor de javelins, nlaws en leopards is, dan zijn we er?
Dat moet te doen zijn ;-).
een treffende spreuk
Ze hebben alleen niet de capaciteit om zoveel te reviseren.Hippocampus schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:06:
[...]
TL;DW: Dit is zijn schatting per type tank in opslag [Afbeelding]
Hij maakt ook een rekensom dat Rusland tegen de huidige verliezen dus nog twee jaar en drie maanden door kan gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2023 21:30 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daarnaast ontbreken vooralsnog handige, vrij cruciale dingetjes.YakuzA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:24:
[...]
Ze hebben alleen niet de capaciteit om zoveel te reviseren.
Die 800 T62’s gingen ze al 3 of 4 jaar over doen.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1644442458284077056]Voronezh Aircraft Production Association is in fire.
[ Voor 27% gewijzigd door vso op 07-04-2023 22:59 ]
Tja vanalles
Als je de embed tag niet goed afsluit niet nee..vso schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:57:
onder "roken is niet slim" voor de gezondheid
[...]
[Twitter]
embed werkt niet ??
“Spontane ontbranding “vso schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:57:
[...]
[Twitter]
embed werkt niet ??
Naah
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Is het geluid van die a10 niet gewoon erger dan schade die het ding zelf doet?asing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:50:
[...]
Naahniet doen
![]()
Oekraïne heeft al een soort A-10. De Su-25. De A-10 heeft nog een nadeeltje. Er kunnen geen HARM raketten onder. Daar heb je een F-16 voor nodig, die kan dat wel. HARM raketten kunnen weer een groot verschil maken door alle Russische luchtafweer uit te schakelen.
Ryan McBeth deed vandaag een Q&A op Youtube waar onderandere deze vraag voorbij kwam.
[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 07-04-2023 23:57 ]
Absoluut, the fear of the machine is worse than the machine itself.De_Bastaard schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:56:
[...]
Is het geluid van die a10 niet gewoon erger dan schade die het ding zelf doet?
“Brrrrrrt”
Als je dat al in de verte hoort weet je dat dat ding je komt slopen
Het plezier duurt niet lang als er achter de Russen een luchtafweer batterij staat.De_Bastaard schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:56:
[...]
Is het geluid van die a10 niet gewoon erger dan schade die het ding zelf doet?
“Brrrrrrt”
Als je dat al in de verte hoort weet je dat dat ding je komt slopen
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dit is burgerluchtvaart. Vervelend maar voor de oorlogsinspanningen heeft het geen effect. Misschien wat nu werkeloze techneuten die ze elders kunnen inzetten.vso schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:57:
[...]
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1644442458284077056]
embed werkt niet ??
Volgens mij draait rusland al zo’n beetje een oorlogseconomie dus alles wat ook maar iets maakt of kan maken met een militair doel moet dat doen.asing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:08:
[...]
Dit is burgerluchtvaart. Vervelend maar voor de oorlogsinspanningen heeft het geen effect. Misschien wat nu werkeloze techneuten die ze elders kunnen inzetten.
Dat wil ik niet direct zeggen, en land dat geen hoogwaardige vliegtuig onderdelen kan importeren krijgt zeer zeker wel problemen wanneer ze ook geen onderdelen meer kan maken/kopiëren.asing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 00:08:
[...]
Dit is burgerluchtvaart. Vervelend maar voor de oorlogsinspanningen heeft het geen effect. Misschien wat nu werkeloze techneuten die ze elders kunnen inzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 08-04-2023 08:07 ]
Dus aan de ene kant lachen we dat rusland inmiddels met museumstukken vecht, maar aan de andere kant willen we dat Oekraïne dat ook doet?
Er is wel een verschil tussen het uit het museum halen van materieel en daarna naar het slagveld sturen, of materiaal dat even oud is, maar door de jaren heen gewoon door ontwikkeld is.nst6ldr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:11:
[...]
Dus aan de ene kant lachen we dat rusland inmiddels met museumstukken vecht, maar aan de andere kant willen we dat Oekraïne dat ook doet?
Ik snap de denkrichting hier soms oprecht niet. Volgens mij zijn hier echt teveel Hollywood/CoD/Battlefield invloeden.
[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 08-04-2023 08:34 ]
Het gaat niet zozeer om die museumstukken zelf, het gaat erom dat de russen museumstukken gebruiken die steeds minder kunnen dan hun voorganger.nst6ldr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:11:
[...]
Ik snap de denkrichting hier soms oprecht niet. Volgens mij zijn hier echt teveel Hollywood/CoD/Battlefield invloeden.
[removed]
TIGER1125 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:31:
[...]
Er is wel een verschil tussen het uit het museum halen van materieel en daarna naar het slagveld sturen, of materiaal dat even oud is, maar door de jaren heen gewoon door ontwikkeld is.
Een F-16 van nu, is ook niet meer de F-16 zoals die eind jaren 70 in Nederlandse dienst kwam, in Rusland is dat echter over het algemeen wel, die T-55/T-62 is grotendeels nog steeds de T-55/T-62 van destijds met wat lapmiddeltjes om hem te "moderniseren". Zeker het spul dat nu uit de opslag het slagveld op rolt.
Wat voor de F-16 geldt, geldt namelijk net zo makkelijk voor al het andere materieel dat het Westen richting Oekraïne stuurt, het kan dan wel oud zijn maar het is door de jaren heen gewoon gemoderniseerd, zeker wanneer het nog gewoon in actieve dienst is ingezet totdat het vervangen werd.
Het toestel krijgt nieuwe elektronoca, maar meer ook niet. De toestellen die de UAF nu aan de grond heeft staan zijn in alle relevante opzichten beter.redwing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:20:
[...]
Het gaat niet zozeer om die museumstukken zelf, het gaat erom dat de russen museumstukken gebruiken die steeds minder kunnen dan hun voorganger.
Als UA luchtoverwicht zou hebben, zouden A10s echter best iets toe kunnen voegen. Zonder dat kunnen die bakken echter helemaal niets.
https://www.ukrinform.net...british-intelligence.htmlBritish intelligence says Moscow failed to bring Ukraine’s unified energy system to collapse during the fall and winter, so this campaign was effectively curtailed.
PSN
Tuurlijk, maar als dat luchtoverwicht er wel zou zijn, zou de A10 plotseling beter zijn in het opruimen van veel materieel. Zeker omdat en nog genoeg A10's bechikbaar zijn. Maar in de huidige situatie zal een A10 niets toevoegen, die zouden per direct uit de lucht gehaald worden.nst6ldr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:16:
[...]
[...]
Het toestel krijgt nieuwe elektronoca, maar meer ook niet. De toestellen die de UAF nu aan de grond heeft staan zijn in alle relevante opzichten beter.
[removed]
Hmmmm dunno. Ik heb de beelden bekeken, en het enige wat je kan concluderen is dat het USAF A-10s zijn. In het bijschrift staat dat er 5 piloten worden getraind om bekend te worden met de A-10.
⚡️ Ukraine's intelligence: More than 3,000 Russians have contacted surrender hotline in March.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 7 april 2023
The number has doubled compared to the previous months, according to Vitaly Matvienko, the spokesman of the program set up to help Russian troops surrender.
https://english.nv.ua/nat...-march-news-50316158.htmlMade anxious by the much-anticipated Ukrainian spring counteroffensive, a record number of Russian soldiers contacted Ukraine’s I Want to Live project that facilitates voluntary surrender, the project’s spokesman Vitaliy Matvienko told Ukrainian TV broadcasters on April 6.
“In October and December 2022, on average, we recorded 1,400-1,500 requests per month. In January-March 2023, the number increased to 2,500.”
He noted that Russian troops are surrendering along the entire front line, both individually and in groups.
According to Matvienko, some of them are surrendering along with their equipment, and some items of “interesting” Russian heavy armored vehicles are already deployed against their former owners on the battlefield.
Wel kleine voetnoot: de door UA aangeleverde data kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. En ze hebben belang bij de PR waarde hiervan, dus na het lezen van het artikel was ik sceptisch over de werkelijke omvang van dit alles.rapture schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:32:
Meer dan 3000 overgave-aanvragen in maart.
[Twitter]
[...]
https://english.nv.ua/nat...-march-news-50316158.html
Over de hele frontlijn wordt er overgegeven en hun materiaal, voertuigen,... zijn al tegen de vijand ingezet.
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-04-2023 12:05 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
https://tass.com/emergencies/1601627Missile launched from Ukraine downed over Feodosiya — Head of Crimea
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dus twee opties: ze zijn weer hun eigen zooi aan het neerschieten of UA kan de Kerchbrug rakenTens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:52:
bijzonder:
[...]
https://tass.com/emergencies/1601627
maar de afstand van Oekraïens gebied naar het doel is 258 km's.![]()
[Afbeelding]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Misschien gemonteerd op een drone en daar vandaan gelanceerd? Soort van test zeg maar of om paniek te zaaien op de Krim? Lukt volgens mij aardig gezien het vertrek van veel Russen vanaf de Krim.Tens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:52:
bijzonder:
[...]
[Afbeelding]
en dat is nog de absolute ondergrens, er zijn ook kuddes beschadigd materieel gesleept naar reparatie eenheden. Maar hoeveel daarvan nooit meer zelfstandig daarvandaan kunnen vertrekken is niet duidelijk.RoD schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:10:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html
Het was even F5'en vandaag, maar daar is ie dan: het 10.000ste gedocumenteerde russische voertuig.
Het blijft ongelofelijk, in welke mate het russische leger is gedecimeerd.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Over loopgraven gesproken, op r/CombatFootage staat een filmpje van een paar Russen in een loopgraf die herhaaldelijk geraakt worden door drone drops. Op het einde wordt er een Rus in beeld gebracht die na een hit zonder enige twijfel besluit het lot in eigen handen te nemen door zichzelf van 't leven te beroven. Bizarre footage.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:44:
[...]
Wel kleine voetnoot: de door UA aangeleverde data kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. En ze hebben belang bij de PR waarde hiervan, dus na het lezen van het artikel was ik sceptisch over de werkelijke omvang van dit alles.
Ik geloof graag dat Russen bellen en zich overgeven, maar zie er zelden visuele bevestiging van. Men heeft het overigens over zoveel belletjes naar dat nummer, niet over zoveel overgaven. Blijft een interessant concept, maar zoals ook in het artikel gemeld zijn er ook meer meldingen van het niet houden aan de conventie van Genève door UA. Wordt verder onderzocht, waar Rusland dit uiteraard als standaard niet doet en geen onderzoek doet. Vond die context belangrijk in dit artikel.
Laatste dagen veel beelden van soldaten met loopgraaf voeten / trench feet. Rottingsverschijnselen aan de voeten door permanente blootstelling aan vocht en vuil.
Geen fijne plek met smeltend sneeuw/regen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Eens hoor, ik heb ook nog maar weinig filmpjes gezien.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:44:
[...]
Wel kleine voetnoot: de door UA aangeleverde data kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. En ze hebben belang bij de PR waarde hiervan, dus na het lezen van het artikel was ik sceptisch over de werkelijke omvang van dit alles.
Ik geloof graag dat Russen bellen en zich overgeven, maar zie er zelden visuele bevestiging van. Men heeft het overigens over zoveel belletjes naar dat nummer, niet over zoveel overgaven. Blijft een interessant concept, maar zoals ook in het artikel gemeld zijn er ook meer meldingen van het niet houden aan de conventie van Genève door UA. Wordt verder onderzocht, waar Rusland dit uiteraard als standaard niet doet en geen onderzoek doet. Vond die context belangrijk in dit artikel.
Laatste dagen veel beelden van soldaten met loopgraaf voeten / trench feet. Rottingsverschijnselen aan de voeten door permanente blootstelling aan vocht en vuil.
Die bevestiging ga je ook nooit zienNiGeLaToR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:44:
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 08-04-2023 13:52 ]
*knip* metadiscussie niet in het topic, dan liever topicreportshoney schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:07:
[...]
De Russen denken in iedergeval te kunnen winnen.
[...]
https://www.msn.com/nl-nl...499dbe948e7c0dcc4fc2&ei=8
[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 08-04-2023 20:48 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Neptune, Hrim-2?Tens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:52:
bijzonder:
[...]
[Afbeelding]
400+ kmTens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:52:
bijzonder:
[...]
[Afbeelding]
⚡⚡⚡The #Russian occupiers publish a photo of the wreckage of what appears to be a #Ukrainian missile that they (they say) shot down over Feodosia.
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 8 april 2023
They also note that the launch took place near the village of Tuzly in Odesa, the distance of the strike is 415 km.#UkraineWar pic.twitter.com/kzK94Tprso
PSN
*knip*metadiscussie niet in het topic, dan liever topicreports
[ Voor 47% gewijzigd door teacup op 08-04-2023 20:48 ]
Het valt min of meer onder linkdrop, maar daar doen wel meer mensen aan hier. AFAIK is er meerdere malen aangegeven door mods dat je moet aangeven waarom een bepaald artikel/link/tweet interessant is.honey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:18:
[...]
Is het ANP een losse flodder in dit topic? Oh, OK.
Reactie geeft aan dat het een S300 raket is van Rusland zelf.
klopt:TheBrut3 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:41:
[...]
Clarification, it's a missile of their own S-300 AD systemhttps://t.co/5yfLIbGrMc
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 april 2023
@GeoConfirmed
— Arvelleg (@Arvelleg1) 8 april 2023
Smoke can be seen rising from 45.033339, 35.348813 Feodosiia, Crimea in the direction of a Russian AA-installation around 45.009535, 35.398368.https://t.co/u6lQ9lTS2p pic.twitter.com/kv5G1Pr3dX
Ja. Het ANP plaatst persberichten. Ook die die zijn aangemaakt door TASS.honey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:18:
[...]
Is het ANP een losse flodder in dit topic? Oh, OK.
een treffende spreuk
Het ging meer om de geclaimde afstand.TheBrut3 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:41:
[...]
PSN
Paar pagina's terug nog een post van een lopende en een kruipende soldaat die zich overgeven.NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:44:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Parachute is best duidelijk. Zelfs op een telefoon. De 2e rookwolk is geen rookwolkNiGeLaToR schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:17:
Die SU-25 van gisteren met beelden van daadwerkelijk raken en crashen van het toestel. Zie geen parachute.
The shot down Russian Su-25 from a different (Russian) angle. #Ukraine pic.twitter.com/qsnud6XzKk
— (((Tendar))) (@Tendar) 8 april 2023
PSN
Ik kan geen chocolade maken van je post?Amtelode schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:16:
Aangezien hier ook vaak Twitter linkjes voorbij komen, klopt het dat ze o.a. RU MoD in GB sinds vandaag weer laten zien?
Volgens The Telegraph
PSN
[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 08-04-2023 22:08 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
⚡🇺🇦🇵🇱 #Ukraine will receive 200 wheeled Rosomak armored personnel carriers from #Poland - 100 now and 100 later, — President #Zelensky.#UkraineWillWin #Ukraina pic.twitter.com/c7vsqw22OP
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 8 april 2023
PSN
Dat is wel fantastisch weer. Samen met de Marders, Bradleys, AXC’s, ik zou als Rus niet heel blij worden als dat in combo met een moderne tank komt aanrijden.
Ik heb een lange dag gehad.YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:14:
[...]
Ik kan geen chocolade maken van je post?
Wat heeft het Russische Ministerie van Defensie te zoeken in Engeland?
Sinds Elon aan het roer staat bij Twitter is alle waanzin mogelijk daar.Amtelode schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...]
Ik heb een lange dag gehad.
Volgens "The Telegraph" zou Twitter een blokkade hebben opgeheven voor een aantal Russische accounts en is o.a. het account van het MoD van Rusland en "The President of Russia" in de tijdslijn te zien op Twitter in Engeland.
Ik kon er niet veel meer over vinden en vond het nogal.. specifiek?
PSN
Dat heet : Fog of WarHollowGamer schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:05:
Ik vind het steeds moeilijker om de situatie in UA te volgen. Nu.nl en NOS lijken allebei geen liveblog meer te hebben, toevallig zie ik dat BNR deze wel nog dagelijks aanbiedt.
Nu pas las ik bijvoorbeeld over gelekte documenten, waarschijnlijk door RU, over een nieuw UA offensief komende maanden. Het zal vast op die mainstream sites zijn geweest, maar het wordt al snel ondergesneeuwd door ander nieuws.
Vind het moeilijk, zag nu een documentaire uit 2022, vlak voor de inval, die mensen zijn er wellicht niet meer, of de Russen hebben hun verdreven. Ik heb nog altijd het gevoel dat wij te weinig doen voor UA, wat ook niet goed is voor ons.
Hoe optimistisch zijn de experts over een overwinning voor UA momenteel? Ik lees veel tegenstrijdige berichten helaas.
Die documenten waren gelukkig over de opbouw van het UA leger, niet over het offensief zelf.HollowGamer schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:05:
Ik vind het steeds moeilijker om de situatie in UA te volgen. Nu.nl en NOS lijken allebei geen liveblog meer te hebben, toevallig zie ik dat BNR deze wel nog dagelijks aanbiedt.
Nu pas las ik bijvoorbeeld over gelekte documenten, waarschijnlijk door RU, over een nieuw UA offensief komende maanden. Het zal vast op die mainstream sites zijn geweest, maar het wordt al snel ondergesneeuwd door ander nieuws.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2023 22:15 ]
PSN
De vraag is niet of Oekraïne deze oorlog gaat winnen, maar wanneer. Ik denk zelf dit jaar nog, voor de volgende herfst/winter. Maar als het tegen zit kan het ook nog wel een paar jaar duren, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.HollowGamer schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:05:
[...]
Hoe optimistisch zijn de experts over een overwinning voor UA momenteel? Ik lees veel tegenstrijdige berichten helaas.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik heb dezelfde gedachte, het hangt er denk ik vooral vanaf of:Fiber schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:21:
[...]
De vraag is niet of Oekraïne deze oorlog gaat winnen, maar wanneer. Ik denk zelf dit jaar nog, voor de volgende herfst/winter. Maar als het tegen zit kan het ook nog wel een paar jaar duren, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Oekraïne is nu achter de schermen bezig een enorm leger op te bouwen en als dat eenmaal los gaat, als de tijd daar rijp voor is, dan kan het wel eens heel erg hard gaan opeens. Nu doet Oekraïne niet veel meer dan tegenhouden, maar straks gaan ze echt in het offensief.
Timing is vooral afhankelijk van het weer, de grond moet droog en stevig zijn voor zware voertuigen, en de opbouw van voorraden, vooral munitie. Je wil niet halverwege je offensief munitietekorten krijgen. Ik ben positief en ik vind het zeer knap van Oekraïne dat ze het geduld kunnen opbrengen om te wachten op het juiste moment.
Russian force concentration based on leaked DIA documents.
— Def Mon (@DefMon3) 8 april 2023
Keep in mind these numbers are about 6-7 weeks old and only accounts for maneuvering battalions. I have not fact checked the numbers, this is just a visualization of the numbers from the documents. pic.twitter.com/XFSpTNqUz7
Wat is dit dan? https://nos.nl/l/2469951HollowGamer schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:05:
Als die zuidelijke nummers kloppen is Rusland het haasje als de cijfers van de aanvalsmacht + navo tanks kloppen.XWB schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:20:
Russische troepenconcentraties volgens de gelekte documenten, nu in een kaartje gegoten door Def Mon:
[Twitter]
[Afbeelding]
Right for all the wrong reasons.
Dit bericht heeft een tweeledig doel. Ten eerste om te informeren, maar ook om weer opnieuw de aandacht op die deportaties te vestigen.31 Oekraïense kinderen die naar Rusland waren gedeporteerd, zijn weer terug in hun eigen land. De Oekraïense hulporganisatie Save Ukraine maakte dat zaterdag bekend.
De kinderen waren afkomstig uit de noordoostelijke regio Charkiv en de zuidelijke regio Cherson en zijn tijdens de oorlog door de Russen meegenomen. Met de hulp van Save Ukraine zijn familieleden van de kinderen erin geslaagd om ze in Rusland op te sporen en mee terug te nemen.
Over de missie als geheel:Dasha's mother Natalia said she had travelled from Ukraine to Crimea via Poland, Belarus and Moscow to get her daughters. Ukraine's Crimea peninsula has been occupied by Russia since 2014.
"It was terribly difficult but we kept on going, we did not sleep at nights, we slept sitting up," she said, describing her journey to the camp.
"It was heartbreaking to look at children left behind who were crying behind the fence," she said.
Over hoe de kinderen zijn behandeld:"Now the fifth rescue mission is nearing its completion. It was special regarding the number of children we managed to return and also because of its complexity," said Mykola Kuleba, the founder of the Save Ukraine humanitarian organisation that helped arrange the rescue mission.
Three children - two boys and a girl - were present at the media briefing in Kyiv. Save Ukraine said they came home on a previous mission last month that returned 18 children in total.
The three said they had been separated from their parents who were pressured by Russian authorities to send their children to Russian summer camps for what was billed as two weeks, from occupied parts of Kherson and Kharkiv regions.
De Oekraïnse minister van buitenlandse zaken erover:The children at the briefing said they were forced to remain at the summer camps for four to six months and were moved from one place to another during their stay.
"We were treated like animals. We were closed in a separate building," said Vitaly, a child from Kherson region whose age was not clear. He added that they were told their parents no longer wanted them.
Het bovenstaande geeft wat inzicht in de urgentie van deze terughaaloperaties. Zoals we zoveel in deze oorlog hebben gezien zijn mensen slechts pionnen in een morbide spel. En dat het kinderen betreft maakt hierbij blijkbaar ook niet uit. Dit laatste doet mij weer aan de eerdere Holodomor denken.Kuleba told a Kyiv briefing on Saturday that all 31 children brought home said no one in Russia was trying to find their parents.
"There were kids who changed their locations five times in five months, some children say that they were living with rats and cockroaches," he said.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Hehe dat zou ik ook zeggen als pro Rus, z kar als mijn capaciteit om een gebied met de grond gelijk te maken vrij wel op is. Alles plat gooien en er daarna overheen met tanks en infanterie is deze hele oorlog (en daarvoor) de systematiek van Rusland geweest.Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:50:
[...]
Ik heb weleens van pro-Russen gelezen dat de Russen geen "shock-and-awe" methode deden omdat ze niet teveel schade aan Oekraïne willde veroorzaken, en daarom dat het langzamer en systematischer ging. Ik denk dat als we kijken naar wat Rusland doet, dat niet bepaald de methode is om met weinig schade een land te veroveren. Andersom geloof ik daar dus ook niet in.
[...]
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik verwacht het zelf niet. En dan kunnen we heel lang hebben over wat "winnen" uberhaupt betekend. Ik zie Rusland echt niet "winnen", als in Kiev innemen. Maar tegelijk zie ik ook niet zomaar Oerkraïne de Russen eruit trappen. Sinds Kherson is bevrijdt zit de hele handel op slot. En natuurlijk hopelijk met Westers materieel kunnen ze ergens doorstoten, vooralsnog zijn de zwaardere voertuigen die ze hebben gekregen niet tot nauwelijks ingezet. Maar zelfs als die lokaal gebruikt kunnen worden om Russische linies te doorbreken, zal dat op strategisch gebiedt niet ineens de hele Russische verdediging laten instorten. Gezien de moeite die Oekraïne heeft in Bakhmut om stand te houden, en dan zouden ze binnen een half jaar heel Bakhmut oprollen, en de rest van de Russen in Oekraïene inclusief de Krim?
Gezocht door het internationaal strafhof, maar sprekers bij de VN.The Hague-based international criminal court (ICC) last month issued an arrest warrant against Russian president Vladimir Putin and Lvova-Belova, accusing them of illegally deporting children from Ukraine and the unlawful transfer of people to Russia from Ukraine since Russia invaded on 24 February 2022.
“She should not be afforded a UN platform to spread disinformation,” a spokesperson for Britain’s UN mission in New York said in a statement. “If she wants to give an account of her actions, she can do so in The Hague.”
Nu zijn het gedachten voor veel later, maar kan je spreken van winnen als de Russische troepen het grondgebied van Oekraïne hebben verlaten, en vervolgens regelmatig nog een salvo raketten de grens overstuurt.Fiber schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:21:
De vraag is niet of Oekraïne deze oorlog gaat winnen, maar wanneer. Ik denk zelf dit jaar nog, voor de volgende herfst/winter. Maar als het tegen zit kan het ook nog wel een paar jaar duren, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik meen me te herinneren dat Igor Girkin daar ooit iets over geschreven heeft als verwijt richting Putin dat de oorlog verkeerd is voorbereid. Dat ze het als een soort politieactie hebben beschouwd en daarom in de eerste dagen niet genoeg hebben gedaan om bijvoorbeeld Zelensky te doden. Maar dat verwijt gaat over de voorbereiding. In de loop van het conflict is het beleid al aangepast toen ze merkten dat ze niet met bloemen binnengehaald werden. Dat begon al met het plat bombarderen van Mariupol.Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:50:
[...]
Ik heb weleens van pro-Russen gelezen dat de Russen geen "shock-and-awe" methode deden omdat ze niet teveel schade aan Oekraïne willde veroorzaken, en daarom dat het langzamer en systematischer ging. Ik denk dat als we kijken naar wat Rusland doet, dat niet bepaald de methode is om met weinig schade een land te veroveren. Andersom geloof ik daar dus ook niet in.
RTLnieuws (ik kijk het doorgaans nooit) had hier gisteravond een item over. Inclusief (korte) interviews met enkele kinderen. Ik neem aan dat andere media soortgelijk beeldmateriaal heeft. In een context zoals deze geeft beeldmateriaal het voor mij meer body.teacup schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:08:
Even een berichtje over een heel ander aspect van deze oorlog.
Oekraïense hulporganisatie: 31 kinderen teruggehaald uit Rusland
Volkskrant Liveblog
23:20 Gisteren
[...]
Dit bericht heeft een tweeledig doel. Ten eerste om te informeren, maar ook om weer opnieuw de aandacht op die deportaties te vestigen.
Reuters biedt iets meer context over hoe die kinderen teruggehaald konden worden:
[...]
Over de missie als geheel:
[...]
Over hoe de kinderen zijn behandeld:
[...]
[...]
De Oekraïnse minister van buitenlandse zaken erover:
[...]
Het bovenstaande geeft wat inzicht in de urgentie van deze terughaaloperaties. Zoals we zoveel in deze oorlog hebben gezien zijn mensen slechts pionnen in een morbide spel. En dat het kinderen betreft maakt hierbij blijkbaar ook niet uit. Dit laatste doet mij weer aan de eerdere Holodomor denken.
Ik wil eigenlijk niet weten wat ze met die kinderen hebben gedaan, als je ook leest wat ze met de bewoners doen in dorpen en steden die ze hebben ingenomen.teacup schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:08:
Even een berichtje over een heel ander aspect van deze oorlog.
Oekraïense hulporganisatie: 31 kinderen teruggehaald uit Rusland
Volkskrant Liveblog
23:20 Gisteren
[...]
Dit bericht heeft een tweeledig doel. Ten eerste om te informeren, maar ook om weer opnieuw de aandacht op die deportaties te vestigen.
Reuters biedt iets meer context over hoe die kinderen teruggehaald konden worden:
[...]
Over de missie als geheel:
[...]
Over hoe de kinderen zijn behandeld:
[...]
[...]
De Oekraïnse minister van buitenlandse zaken erover:
[...]
Het bovenstaande geeft wat inzicht in de urgentie van deze terughaaloperaties. Zoals we zoveel in deze oorlog hebben gezien zijn mensen slechts pionnen in een morbide spel. En dat het kinderen betreft maakt hierbij blijkbaar ook niet uit. Dit laatste doet mij weer aan de eerdere Holodomor denken.
Dan zal Oekraïne die raketinstallaties in Rusland ook moeten vernietigen en desnoods een gedemilitariseerde zone aan de Russische kant van de grens moeten afdwingen. En als die raketten van schepen of vliegtuigen verder weg in Rusland komen dan moeten die uiteindelijk ook kapot. Net zo lang doorgaan tot die Russen stoppen.Qwerty-273 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:12:
[...]
Nu zijn het gedachten voor veel later, maar kan je spreken van winnen als de Russische troepen het grondgebied van Oekraïne hebben verlaten, en vervolgens regelmatig nog een salvo raketten de grens overstuurt.
Nu twijfel ik niet aan de Oekraïense kant waar het Westen een belangrijke ondersteunende rol speelt, maar waar stop je en hoe dwing je het Russische regime om echte vrede te sluiten.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mocht het zover komen dat de Russen Oekraïne uit gemept zijn, dan denk/hoop ik dat de positie van Putin onhoudbaar is geworden. Hou dus rekening met een heel ander politiek speelveld dan degene die we nu zien.Qwerty-273 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:12:
[...]
Nu zijn het gedachten voor veel later, maar kan je spreken van winnen als de Russische troepen het grondgebied van Oekraïne hebben verlaten, en vervolgens regelmatig nog een salvo raketten de grens overstuurt.
Nu twijfel ik niet aan de Oekraïense kant waar het Westen een belangrijke ondersteunende rol speelt, maar waar stop je en hoe dwing je het Russische regime om echte vrede te sluiten.
'We'll kill you, we'll throttle you.' "Someone offered me 'a spot at the cemetery.' A Russian activist who revealed details of 1,300 names & burials of Wagner mercenaries killed in #Ukraine, has fled Russia. That's 1,300 burials in just 1 region of Russia. https://t.co/e1TqoQcqET pic.twitter.com/X2liWODLWE
— Glasnost Gone (@GlasnostGone) 9 april 2023
PSN
Niet alleen ouders, dit is nieuws van al even tijdje geleden, maar ook hulpverleners doen heldhaftige acties. Stom of held, voor mij beetje van beiden, maar resultaat is die 6 jarige die paar avonden later bij ons hotel buiten liep te spelen,. Dat is wat telt.NiGeLaToR schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:38:
@teacup dat mensen/ouders Rusland in reizen om hun kind terug te halen vind en vond ik helemaal heldhaftig, maar geeft ook aan hoe enorm bizar de situatie is.
Goed dat dit hier en elders aandacht blijft krijgen. Ben zelf vader, oerkrachten komen los als je kind iets dreigt te overkomen - kan mij dus nauwelijks voorstellen wat er gebeurt in zo’n situatie.
Voeg dit er nog even aan toe om de situatie volledig bizar te maken:
[...]
Gezocht door het internationaal strafhof, maar sprekers bij de VN.
Guardian artikel.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Of zoveel mogelijk onderscheppen, zoals Israël recent nog deed.Fiber schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:33:
[...]
Dan zal Oekraïne die raketinstallaties in Rusland ook moeten vernietigen en desnoods een gedemilitariseerde zone aan de Russische kant van de grens moeten afdwingen. En als die raketten van schepen of vliegtuigen verder weg in Rusland komen dan moeten die uiteindelijk ook kapot. Net zo lang doorgaan tot die Russen stoppen.
Maar goed, zover zijn we nog lang niet, laten we niet te ver op de feiten vooruit lopen. Voor nu is het (1) Tegenhouden met zo min mogelijk middelen, (2) Een troepenmacht opbouwen en (3) Als de tijd er rijp voor is het grote tegenoffensief.
Ja, mensen die dit doen riskeren gewoon hun leven, en wellicht dat ook van andere. Niets anders dan respect voor, zeker als je dat durft en kunt.peterpijpelink schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:21:
[...]
Niet alleen ouders, dit is nieuws van al even tijdje geleden, maar ook hulpverleners doen heldhaftige acties. Stom of held, voor mij beetje van beiden, maar resultaat is die 6 jarige die paar avonden later bij ons hotel buiten liep te spelen,. Dat is wat telt.
Zie hier
⚡🇬🇧🇺🇦155-mm self-propelled gun AS-90 in #Ukraine#UkraineWar #UkraineWillWin #UkraineRussiaWar️ #Ukrainian #UkrainianArmy #ukrainecounteroffensive #RussiaisATerroistState pic.twitter.com/O3oSEwhkGs
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 9 april 2023
PSN
Het is meer dat ze gewoon geen "shock and awe" methode konden doen.Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:50:
[...]
[...]
Wat mij opvalt in de laatste dagen, zijn veel beelden die laten zien dat BTR-4's, tanks, legertrucks (met open motorkap en losgetrokken luchtfilter omhoog gehouden door een soldaat), artillerie,... alle modder en rivieren kan oversteken.YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:28:
De Britse AS90 is blijkbaar al geleverd aan Oekraïne:
[Twitter]
Ja de (des)informatie campagne raast door, incl die vreemde dataleak die groots aangepakt wordt, door Rusland lijkt te zijn gepubliceerd maar vooralsnog weinig spannends bevat.rapture schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:37:
[...]
Wat mij opvalt in de laatste dagen, zijn veel beelden die laten zien dat BTR-4's, tanks, legertrucks (met open motorkap en losgetrokken luchtfilter omhoog gehouden door een soldaat), artillerie,... alle modder en rivieren kan oversteken.
![]() | ![]() |
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Before and after
A T-72B3 Obr.2011 in VD parade in Ekaterinburg and in proper condition in Ukraine.
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2023 20:46 ]
PSN
De Krim verliezen is politiek gameover voor Putin die z'n naam daaraan gebonden heeft.Qwerty-273 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:12:
[...]
Rusland geef toe dat ze in het eerste kwartaal al op 82% van het toelaatbare begrotingstekort van dit jaar zitten. 21% minder eerste kwartaal inkomsten year on year en eerste kwartaal uitgaven zijn 34% hoger year on year.Russia’s Finance Ministry reports first quarter budget deficit of 2.4 trillion rubles
8:38 pm, April 7, 2023
Source: Ministry of Finance
According to preliminary data from the Ministry of Finance, Russia’s federal budget for January–March saw a deficit of 2.4 trillion rubles ($29.5 billion). Legally, the 2023 budget is allowed a deficit of 2.93 trillion rubles ($35.9 billion).
The ministry reported budget revenues for January–March of 5.677 trillion rubles ($69.6 billion), 21 percent lower than in the first quarter of 2022. Expenditures in the first quarter of 2023 increased 34 percent compared to last year, totaling 8.077 trillion ($99 billion).
The Ministry of Finance says these indicators are primarily related to reduced oil and gas revenues, which the ministry says are down 45 percent compared to the same period last year.
https://meduza.io/en/news...it-of-2-4-trillion-rubles
In het Westen kunnen we de verhouding corrigeren door het aantrekken van meer migranten. De jonge Russen hebben massaal gekozen voor emigratie.Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:20:
@rapture die verhoudingen gepensioneerden vs werkenden is wel iets wat hele westen ook als groot probleem gaat hebben.
-| Hit it i would ! |-
Wijst er idd op dat het nog waarschijnlijker een interne afrekening was.Qwerty-273 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:49:
In de onderstaande Telegram post (en daarop volgenden) beeldmateriaal van de begrafenis van Maxim Fomin / Vladlen Tatarsky gisteren.
https://t.me/Crexcrexcrex/3680
Wat opvalt is de extra beveiliging van de familie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
PSN
We moeten onze kop niet in het zand steken. Het heeft plaatsgevonden, en het vindt nog steeds plaats. Ik hoop dat er zoveel mogelijk ooggetuigen, foto's, filmpjes, en ander forensisch bewijsmateriaal gevonden gaat worden. Dat maakt de uiteindelijke juridische vervolging ook mogelijk. Al is het feit dat het ICC nu deze twee mensen internationaal zoekt niet niks. Dan hebben ze dat materiaal dus. Ik vind dat juist een fijne gedachte. Omdat de angst hem voor mij zit niet in de oorlogsmisdaden (die plegen is niet zo moeilijk, en we weten dat het plaatsvindt) maar in de bewijsvoering.HollowGamer schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:58:
[...]
Ik wil eigenlijk niet weten wat ze met die kinderen hebben gedaan, als je ook leest wat ze met de bewoners doen in dorpen en steden die ze hebben ingenomen.
Het blijft bizar dat verantwoordelijke hiervoor gewoon ermee weg komen en/of zelfs nog iets van stemrecht hebben op belangrijke plaatsen in de wereld.
Achja, er is iemand geweest die ook tig kinderen en mannen heeft afgeslacht alsof het niets was. Het blijft jammer dat dit soort mensen/barbaren nooit zelf de kogel krijgen (sorry, maar moet het even kwijt). In China doen ze hetzelfde, maar daar grijpen we ook niet in.
Wagner boss Prigozhin complains that Ukraine has prepared 200,000 to 400,000 fighters for a counteroffensive, which will begin when the ground turns dry. pic.twitter.com/tjxfRMid87
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 april 2023
PSN
Page intentionally left blank.
Minimaal een kwootje is meestal wel handig:StarWing schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:30:
linkdumpje. In hoeverre dit betrouwbaar is, geen idee. Maar het zou wel mooi zijn
https://www.hln.be/buiten...russische-krant~aab3e7ce/
Het lijkt me iig nog wat te enthousiast qua berichtgeving.De Russische troepen zijn blijkbaar begonnen met het verlaten van talrijke posities in Oost-Oekraïne. “De Russen trekken zich terug” titelt de Europese editie van de Russische krant ‘Novaja Gazeta’, die kritisch staat tegenover het Kremlin. Het gaat om stellingen bij de oostelijke Oekraïense dorpen Voehhledar, Avdiivka en Novoselovka.
PSN
Lijkt mij dat je er naast zit. Oekraïne houdt dit juist vol door de systematiek. Logistiek, munitie en middelen en geconcentreerde troepen uitschakelen terwijl ze zelf gefragmenteerd blijven is een van de hoofdredenen waarom de Russen aan het falen zijn.Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:20:
[...]
Grotendeels mee eens, maar dat werkt dus beide kanten op, ook Oekraïne is qua schade aan het land beter af met een shock and awe tegenaanval. En niet een "systematische". De vraag natuurlijk of Oekraïne dat zal gaan lukken, wat we gaan zien.
Ik vermoed overigens dat aan het begin van de oorlog met een relatief zwakker Oekraïne, ze een kans hadden gehad, als ze het goed hadden aangepakt, Oekraïne niet onderschat, Hostomel niet hadden verkloot na het eerst te hebben ingenomen, etc. Maar goed, dat is ze allemaal niet gelukt.
@rapture die verhoudingen gepensioneerden vs werkenden is wel iets wat hele westen ook als groot probleem gaat hebben.
Volgens mij mis je nogal mijn punt. Ik schrijf juist dat ze niet de Russsische methode moeten gebruiken bij een tegenaanval als ze nog wat heel willen laten van Oekraïne. Dus niet de "systematische" methode, wat betekend dat je langzaamaan, stukje voor stukje, alles probeerd in te nemen. Waarbij het doel dan misschien niet is om alles plat te gooien, maar het resultaat wel. (En voor de volledigheid, er is een heel verschil tussen verdedigen en aanvallen).sprhnk schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:50:
[...]
Lijkt mij dat je er naast zit. Oekraïne houdt dit juist vol door de systematiek. Logistiek, munitie en middelen en geconcentreerde troepen uitschakelen terwijl ze zelf gefragmenteerd blijven is een van de hoofdredenen waarom de Russen aan het falen zijn.
Ik zou niet weten wat ze er aan hebben om over te stappen op de Russische methode. Het geeft grote verliezen en put je middelen snel uit. Ik verwacht dat ze door gaan als ze al hebben laten zien en dat is systematisch munitie depots, logistieke infra, en troepen concentraties aanvallen tot dat er een zwakke plek ontstaat.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Putin heeft nog een eigen leger die niet naar Oekraïne gaat.Erkel schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:05:
Als je zo de verliezen ziet van Rusland, dan vraag je je toch af waar de limiet ligt. Er van uitgaande dat Putin niet tot de laatste soldaat blijft vechten, je wil natuurlijk ook een leger overhouden.
Ik ben benieuwd of (en wanneer) we ooit op dit punt komen, waarin doorvechten voor Rusland eigenlijk een soort bedreiging gaat worden voor de nationale veiligheid.
Als je de National Guard bedoelt, wat ik er zo van lees doen die ook gewoon mee in de gehaktmolen (in ieder geval in het begin van de oorlog) . Er waren tussen de 3 en 400k van, maar ik kan niet vinden wat er nog van over is.nst6ldr schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:08:
[...]
Putin heeft nog een eigen leger die niet naar Oekraïne gaat.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq