Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.413 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZenTex schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:37:
[...]

I had de beelden gisteren al op reddit gezien.
de printouts zagen er professioneel uit, de info ook.
met 1 opvallend detail. De geschatte verliezen van beide kanten.

Zo zou Rusland 500 tanks verloren zijn en 9 vliegtuigen, en 16000 man personeel.
terwijl dat aan Oekraïnse kant eev veelvoud hiervan was.

Toevallig ongeveer de aantallen die Rusland zelf claimt.

Dus of het is fake, of aangepast, of we zitten er helemaal naast en Oekraïne is gruwelijk aan het verliezen.
blijft wel de vraag hoe oryx toch aan de 2500 geverifieerde verloren tanks komt inclusief beelmateriaal :+
NYT meldde het gisteravond ook al. Waarschijnlijk echte documenten die aangepast zijn om in het Russische plaatje te passen.

Vraag is meer of de informatie veel waarde voor Rusland heeft, wat ze nog meer hebben en vooral waar het vandaan komt. Heeft iemand dit bewust aan de Russen overhandigt? De FBI zal er wel werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50
*knip* voegt niets toe

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

BlackShadow schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:01:

Heeft iemand reeds iets kunnen terugvinden? Echter, de plannen zouden aangepast zijn naar Russische realiteit. Wat sterk doet vermoeden dat de Russen achter het lek zitten.
De getallen die in de documenten staan bij de operationele inlichtingen zijn dermate ongeloofwaardig dat ik eigenlijk op basis van inhoud niet kan zien of het russisch of Oekraïns is. Het kan zijn om de russen weer ergens naartoe te lokken, maar het kan ook zijn om de vijfde kolonne in het westen weer wat te stimuleren. Beide zijn goed mogelijk. De getallen die bij de logistieke inlichtingen staan zijn behoorlijk oud (meer dan een maand).

De vorm is overigens wel typisch russisch: het zijn foto's van losse pagina's, die ook nog gevouwen zijn om zo de indruk te wekken dat ze gebruikt worden en dus legitiem zijn.

Dan is er nog de wijze hoe ze wereldkundig zijn gemaakt, wat ook russisch stinkt.

En dan last, but not least: het document heeft geen valide rubricering.

Alles tezamen verwacht ik dat het in z'n geheel gefabriceerd is met openbare bronnen als leidraad.

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 07-04-2023 09:51 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
*knip* Graag niet speculeren

[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:28
teacup schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:28:
RaamOpRusland komt met een artikel dat Rusland op 31 maart een andere buitenlanddoctrine heeft bekrachtigd:

Rusland eist dat Europa zich bij Eurazie voegt (Lees hierbij voor Eurazie: Rusland).

Rusland stelt zich hiermee op tegen de andere Europese landen en kiest er nu zelf voor het conflict met Oekraïne te verbreden.
[...]
Merci, interessant artikel.
Rusland is door Putin en passant even 'opnieuw' uitgevonden.
Het is voortaan een staatsbeschaving.
"Staatsbeschaving, wat is dat dan?"
Nou, dat moet nog blijken, want is nog geen weekje oud.
(Iets met 'regionale leidersrol', 'eeuwig slachtofferschap', 'centrum van beschaving', 'autarkische autonomie' et cetera waarschijnlijk).
...is er volgens de bekende Russische analist Fjodor Loekjanov een ‘fundamentele nieuwigheid’ die zeker ingrijpend is: namelijk dat Rusland wordt gedefinieerd als een ‘staatsbeschaving’. Loekjanov is wetenschappelijk directeur van de Valdai Club, de Russische variant van de Bilderbergconferentie, en hoofdredacteur van het vakblad Russia in Global Affairs, de pendant van Foreign Affairs in Amerika.

Een ‘staatsbeschaving’ is een nieuwe term die niet te definiëren is, zegt Loekjanov in een kort vraaggesprek met de financieel-economische nieuwssite RBK.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:42:
[...]

Oekraine is aan het verliezen, dat is wel duidelijk gezien het verlies aan terrein.
Ik heb toch stellig het idee dat de situatie rooskleuriger naar het westen wordt gesteld dan de werkelijkheid is.
Maar goed, wie weet gaat het tij nog keren.
Er is geen enkele indicatie dat Oekraïne aan het verliezen is. Ook niet dat ze aan het winnen zijn. De frontlinie is amper bewogen sinds januari, ik dacht met 0,7%. Vergeet niet dat Rusland bijna 30% terrein verloren zijn met de laatste counter offensief van de Oekraïners.

In een oorlog zoals deze is het duidelijk dat Rusland aan de verliezende kant zit. Ze verliezen enorm veel materiaal en mensen en hebben geen enkele doel bereikt. Bijna 1/3de van het gebied was al veroverd in 2014.

Nee, dit wordt een uitputtingsslag waarin het onwaarschijnlijke is gebeurd: namelijk Rusland, een militair top land dat er niet in slaagt om een buurland te veroveren.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
[...]

Oekraine is aan het verliezen, dat is wel duidelijk gezien het verlies aan terrein.
Ik heb toch stellig het idee dat de situatie rooskleuriger naar het westen wordt gesteld dan de werkelijkheid is.
Mag ik vragen hoe je aan die conclusie komt? Het staat wat haaks op wat ik zelf zo om mij heen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
tc982 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:06:
[...]

Er is geen enkele indicatie dat Oekraïne aan het verliezen is. Ook niet dat ze aan het winnen zijn. De frontlinie is amper bewogen sinds januari, ik dacht met 0,7%. Vergeet niet dat Rusland bijna 30% terrein verloren zijn met de laatste counter offensief van de Oekraïners.

In een oorlog zoals deze is het duidelijk dat Rusland aan de verliezende kant zit. Ze verliezen enorm veel materiaal en mensen en hebben geen enkele doel bereikt. Bijna 1/3de van het gebied was al veroverd in 2014.

Nee, dit wordt een uitputtingsslag waarin het onwaarschijnlijke is gebeurd: namelijk Rusland, een militair top land dat er niet in slaagt om een buurland te veroveren.
De Russen denken in iedergeval te kunnen winnen.
MOSKOU (ANP/AFP/RTR) - Het Kremlin zegt op dit moment geen "perspectief" te zien voor bemiddeling van China in de oorlog met Oekraïne. De enige manier om uit het conflict te komen is volgens Moskou om het offensief door te zetten.
https://www.msn.com/nl-nl...499dbe948e7c0dcc4fc2&ei=8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Ze denken wel meer. Zo dachten ze Kyiv binnen enkele dagen te kunnen overnemen, :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
A wish without a plan is just a wish 😀

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

honey schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:07:
De Russen denken in iedergeval te kunnen winnen.
Niet per se, ze denken alleen dat onderhandelingen minder gunstig zijn voor Putin en co dan doormodderen.
En aangezien onderhandelingen betekenen dat je je nederlaag moet toegeven klopt dat ook wel.
Vergeet niet dat deze oorlog Putin alleen z'n imago gekost heeft, en verder persoonlijk nog niks. Hij zit er nog, heeft nog steeds z'n prive-speeltjes, en nog weinig boos volk aan z'n deur. Dus nee, 'niks aan de hand'.

@tc982: dat gebeurt wel vaker, de Russen hebben tegen Japan al een fikse blooper gehad (1904-5), in 1939 hebben ze een blauw oog aan Finland opgelopen, en alleen het woord 'Vietnam' is al genoeg om in Amerika vrij heftige reacties te krijgen...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
teacup schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:28:
RaamOpRusland komt met een artikel dat Rusland op 31 maart een andere buitenlanddoctrine heeft bekrachtigd:

Rusland eist dat Europa zich bij Eurazie voegt (Lees hierbij voor Eurazie: Rusland).

Rusland stelt zich hiermee op tegen de andere Europese landen en kiest er nu zelf voor het conflict met Oekraïne te verbreden.

Korte toelichting van RaamOpRusland bij het artikel:

[...]
Ah de "multi-polaire" wereld waar ik Xi ook over zag spreken in het bij zijn van Macron is weer van de partij.
Altijd een interessante invulling dat "multi-polair" dan in de gewenste visie betrekkelijk uni-polair is (China met wellicht wat kruimels voor Rusland omdat het geografisch misschien wel handig is en als wingewest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Muncher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:07:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die conclusie komt? Het staat wat haaks op wat ik zelf zo om mij heen zie.
Ik volg dit topic al een tijdje en er zijn toppers die met mooie grafische illustraties komen over het verloop van de strijd in oa bakhmut, maar daar zie ik beetje bij beetje de stad in handen van de Russen vallen.
..of eigenlijk meer in handen van Wagner.
Alle optimisme ten spijt, ik denk, of eigenlijk vrees ik dat Rusland deze oorlog gaat winnen en zij het grondgebied in handen krijgen waarvoor zij nu strijden.

Misschien ben ik wat pessimistisch, maar dit is wat ik concludeer.
..ik hoop dat ik het verkeerd heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
@murphydrz Ik snap je angst, maar in dit tempo zijn de Russen tegen 2030 pas bij de grens van de Donbass. Maak je niet te veel zorgen. Daar waar je bij de Russen steeds oudere zooi ziet en het offensief compleet mislukt is, maakt het Oekraïense leger zich op voor een groot offensief met westerse materialen.

Geduld hebben dus. De 2 vorige offensieven van Oekraïne hebben aardig wat grondgebied terugveroverd. Sinds april vorig jaar marcheert het Russisch leger op een paar kleine stukjes na alleen maar min of meer achteruit richting Rusland.

[ Voor 24% gewijzigd door SkiFan op 07-04-2023 10:29 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
[...]

Ik volg dit topic al een tijdje en er zijn toppers die met mooie grafische illustraties komen over het verloop van de strijd in oa bakhmut, maar daar zie ik beetje bij beetje de stad in handen van de Russen vallen.
Alle optimisme ten spijt, ik denk, of eigenlijk vrees ik dat Rusland deze oorlog gaat winnen en zij het grondgebied in handen krijgen waarvoor zij nu strijden.

Nee nee de speciale militaire operatie hè. En het doel was toch om Kyiv en eigenlijk heel Oekraïne als ik me niet vergis. En dat lijkt mij inziens never nooit niet te gaan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Gewoon dit:

nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

Kijk ook even naar de timestamps.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Ik volg dit topic al een tijdje [... knip knip ...] maar dit is wat ik concludeer.
Dan vraag ik me toch echt af hoe je dit topic volgt en hoe selectief je leest..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Over welk timeframe kijk je?
Van 24 feb 2022 naar nu hebben ze inderdaad terrein verloren. Vrijwel elk timeframe van na 1 April 2022 naar nu hebben ze veel terrein terug gewonnen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

Ukraine heeft nog niets of zeer zeer weinig van het recent geleverde groot Westers materieel ingezet. UA is bezig met een troepen opbouw, voor nu is het "stand houden" met daarbij af en toe tactisch terugtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
YakuzA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:33:
[...]

Over welk timeframe kijk je?
Van 24 feb 2022 naar nu hebben ze inderdaad terrein verloren. Vrijwel elk timeframe van na 1 April 2022 naar nu hebben ze veel terrein terug gewonnen.
Inderdaad de periode van de laatste maand.
Nu is Bakhmut het strijdtoneel en zie ik russen raketten afschieten op de posities waar Oekrainers zitten (ref: nieuwsbericht van een niet ontplofte raket) en zie dat de Russen toch redelijk accuraat hun raketten op doelen kunnen mikken.
Moderatie comment:
Ook hier: uit anekdotische waarnemingen is geen conclusie over het verloop van de strijd te trekken, mis ook de bronnen

Daarom denk ik dat het tij anders gaat worden.
*knip* speculatie
Maar ja, ik ben geen strateeg en zeker niet voor Rusland, maar ik denk dat het beste van de Russen nog moet komen.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:40:
[...]
Maar ja, ik ben geen strateeg en zeker niet voor Rusland, maar ik denk dat het beste van de Russen nog moet komen.
Dat zou een strategisch kennis en planningsvaardigheid vereisen die ze de afgelopen 5 jaar niet hebben laten zien. Alles kan, maar ik acht de kans echt vrijwel nihil.

En ze kunnen inderdaad mikken, net zoals met die loopgraven van onlangs. Dat ze heel precies weten te raken, maar wel telkens als de Oekraïense groepen al weer doorgelopen zijn. Precies, maar telkens net te laat.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat

Rusland is blijkbaar in staat om vers westers materieel uit te schakelen en het zou zomaar kunnen zijn dat Rusland hun voorraad voor de aankomende slag aan het sparen is.
waaruit blijkt dat Rusland in staat is om vers westers materiaal op grote schaal uit te schakelen? De grootste bijdrages die klaar staan vanuit het Westen, staan nog niet aan het front. Onderbouw eens.

Onderbouw ook eens welke voorraden er zouden zijn van Rusland die ze grootschalig kunnen inzetten, want alle cijfers wijzen erop dat die voorraden niet bestaan.
Onderbouw eens wat dat 'beste' is dat Rusland dan achter de hand aan het houden is?

Je start nu een discussie met een wilde stelling, gooit daar een berg aannames bij en komt er dan op uit dat Rusland dit gaat winnen. Dan zijn toch behoorlijk stevige onderbouwingen nodig voor een dergelijk standpunt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:06
[...]

Mwah, dat betwijfel ik. De best getrainde troepen hebben ze toch al lang ingezet?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 18:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Soms is het inderdaad goed alleen te kijken naar de feiten tot nu toe en niet te leven in de waan van de dag .
  • Rusland is Oekraïne binnengevallen op 24 februari 2022.
  • Het doel was Oekraïne in 3 dagen op de knieën te krijgen
  • De oorlog duurt nu 408 dagen
  • Rusland had initieel 132,000 vierkante km verovert (bron ISW)
  • Bijna een derde van dat gebied was al veroverd vanaf 2014
  • Maar in het najaar 2022 heeft Rusland weer 20% verloren van het totaal veroverde gebied sinds 2014
  • In hun recente (winter)offensief heeft Rusland weer bijna 1% teruggewonnen
Dus:
  • Rusland bezet nog steeds een deel van Oekraine
  • De duur van de oorlog is nu al meer dan een 100-voud langer dan door Rusland gepland
  • Na de inval heeft Oekraïne heeft veel meer terugveroverd in hun offensieven dan Rusland is gelukt
Dus ja, wat is rooskleurig? En op welk moment, vanuit welk perspectief, bepaald je dat?

Als we kijken vanaf vandaag naar voren wijst alles er op dat Oekraïne zich in de winter meer heeft versterkt dan Rusland heeft kunnen doen. Persoonlijk geef ik op basis van deze feiten, op dit moment, Oekraïne de meeste kans op het winnen van de oorlog. Dat gezegd hebbende vind ik de gedachte van een oorlog die al zolang duurt en nog langer gaat duren inderdaad geen rooskleurige gedachte.

[ Voor 13% gewijzigd door Zewatanejo op 07-04-2023 15:46 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
polthemol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:44:
[...]

waaruit blijkt dat Rusland in staat is om vers westers materiaal op grote schaal uit te schakelen? De grootste bijdrages die klaar staan vanuit het Westen, staan nog niet aan het front. Onderbouw eens.

Onderbouw ook eens welke voorraden er zouden zijn van Rusland die ze grootschalig kunnen inzetten, want alle cijfers wijzen erop dat die voorraden niet bestaan.

[...]

Onderbouw eens wat dat 'beste' is dat Rusland dan achter de hand aan het houden is?

Je start nu een discussie met een wilde stelling, gooit daar een berg aannames bij en komt er dan op uit dat Rusland dit gaat winnen. Dan zijn toch behoorlijk stevige onderbouwingen nodig voor een dergelijk standpunt.
Het is duidelijk dat de russen goed kunnen mikken met hun raketten. Elke toekomstige westerse tank op Oekraiens grondgebied kan doelwit worden.

Cijfers over de voorraden van de vijand? Het zou toch mooi zijn dat iedereen inzage zou hebben in de voorraden en wapensystemen van de vijand terwijl er veel in het diepste geheim wordt gebouwd.

Het enige waar ik voor wil waarschuwen is om te waken voor het grote "hosanna, en de russen worden in de pan gehakt".
Dogma's als "in oorlogen is het eerste wat sneuvelt 'de waarheid' is natuurlijk van kracht en natuurlijk geeft niet elk land haar troefkaarten prijs.

Maar goed, laat je niet leiden door mijn pessimisme. Het nieuwsbericht van vandaag op NOS kwam wel wat onverwachts aan.
https://nos.nl/liveblog/2...tukken-over-oorlog-online

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

Inderdaad de periode van de laatste maand.
Nu is Bakhmut het strijdtoneel en zie ik russen raketten afschieten op de posities waar Oekrainers zitten (ref: nieuwsbericht van een niet ontplofte raket) en zie dat de Russen toch redelijk accuraat hun raketten op doelen kunnen mikken.
Daarom denk ik dat het tij anders gaat worden.
Rusland is blijkbaar in staat om vers westers materieel uit te schakelen en het zou zomaar kunnen zijn dat Rusland hun voorraad voor de aankomende slag aan het sparen is.

Als je alleen de focus legt op Bakhmut, dan schets je voor jezelf een verkeerd beeld. Zo te zien heb je moeite om de 'big picture' van de situatie te zien.

Verder is het beleid om geen ongefundeerde speculaties in dit topic te plaatsen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

polthemol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:44:
[...]

[...]

Daar wil ik aan toevoegen dat het niet erg is om toe te geven dat je ergens geen expert in bent en je dus onthoud van een mening. *knip* Op een publieke plek als een forumtopic liever niet iemand beoordelen/veroordelen, gebruik dan een DM of maak een topicreport Er zitten mensen in dit topic die daadwerkelijk in de defensie branche zitten (ik weet in ieder geval van twee militairen, een onderzoeker oorlogsgeschiedenis en een medewerker van een wapenfabrikant in dit subforum), mochten er valide signalen zijn die duiden op jouw conclusie dan was dat wel breder gedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 08-04-2023 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:06
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:52:
[...]

Het is duidelijk dat de russen goed kunnen mikken met hun raketten.
Waar baseer je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
hansvk schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:53:
[...]

Als je alleen de focus legt op Bakhmut, dan schets je voor jezelf een verkeerd beeld. Zo te zien heb je moeite om de 'big picture' van de situatie te zien.

Verder is het beleid om geen ongefundeerde speculaties in dit topic te plaatsen.
Was het maar ongefundeerd.... :/ Ik zie helaas wat anders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:54:
[...]

Dan moet je met onderbouwing komen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:56

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Maar wat je ziet is blijkbaar puur gebaseerd op je onderbuikgevoelens.
Prima dat je dat voor jezelf bedenkt, maar ik zou daar zelf geen conclusies aan trekken. Ik heb zelf de ballen verstand van oorlogsvoering, maar ik vind het wel interessant om de ontwikkeling te lezen. Ik ben dus verder heel passief in dit topic aan het meelezen, en verbind ook vooral geen conclusies aan sommige eigen gedachtes of meningen die ik heb.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Ok goed punt.
Maar nogmaals, ik maak mij wat zorgen, dus laten jullie je daar zeker niet door leiden. Het is mijn probleem. :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Het is duidelijk dat de russen goed kunnen mikken met hun raketten.
is het dat? Dat is gewoon een claim wat je maakt. Want het gros van de berichten van inlichtingen wijzen er namelijk op dat ze absoluut niet accuraat zijn en een gebrek hebben een precieze artillerie/raketten. Dus je gooit er een grote claim in die je presenteert als 'dit is toch obvious'. Onderbouw het.
Elke toekomstige westerse tank op Oekraiens grondgebied kan doelwit worden.
Dat is een gigantische open deur die je in trapt, alles is een potentieel doelwit als het in Oekraïne is. Wat is je punt?
Cijfers over de voorraden van de vijand? Het zou toch mooi zijn dat iedereen inzage zou hebben in de voorraden en wapensystemen van de vijand terwijl er veel in het diepste geheim wordt gebouwd.
dus heb je geen idee en gooi er wat oneliners uit. De Britse inlichtingen geven namelijk al maandenlang aan dat Rusland problemen heeft met high-tech zaken te ontwikkelen, dat ze bij landen als Iran, Belarus, Noord-Korea ed. aankloppen voor wapens en munitie (ook low-tech munitie). Sinds een maand zitten ze bijna op het niveau dat ze WW2-era tanks naar het front moeten sturen. Ik zie geen enkel teken van een voorraad die 'on par' is. Ik zie ook geen enkel teken dat men met een tactische meesterzet bezig is door moedwillig maandenlang alles van de betere spullen te verliezen in wanhopige aanvalsgolven op een onbeduidend stadje, om straks opeens op te komen dagen met gloednieuw, hypermoderne aanvalsmiddelen. Als jij daar wel aanwijzingen voor hebt, dan kom met bronnen.
Het nieuwsbericht van vandaag op NOS kwam wel wat onverwachts aan.
Dit viel gewoon binnen de verwachtingen. Het is eerder een verwonderlijk iets dat Bachmut nog altijd stand kan houden en het onderschrijft vooral hoe rampzalig slecht het Russisch offensief wel niet is. Ter illustratie: pak een grote kaart van Oekraïne erbij, zodat je het hele land kunt zien en kijk dan 'wat' Bachmut is op die kaart. Bedenk dan dat hun complete offensief er na maandenlang in is geslaagd het centrum in te nemen van een compleet aan gort geschoten stadje.

Oekraïne heeft in de tussentijd de troepen getrained voor hun offensief.

Als je wilt waarschuwen voor zaken, zorg dan aub dat je met onderbouwingen komt en niet met claims, dat vertroebelt alleen maar de discussies hier.

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 07-04-2023 11:04 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
[...]

Het is duidelijk dat de russen goed kunnen mikken met hun raketten. Elke toekomstige westerse tank op Oekraiens grondgebied kan doelwit worden.
Waaruit blijkt dat de russen raketten goed kunnen mikken? Tot nu toe nog weinig gezien van echte nauwkeurige aanvallen van Rusland anders dan met Lancet drones (waarvan achteraf ook nog blijkt dat de nodige staged footage is). Oekraine daarentegen heeft bewezen om met o.a.. HiMars, maar ook 155mm artillerie (excalibur) enorm nauwkeurig gevoelige doelwitten kunnen uitschakelen.
Het valt echter wel nogal op dat Rusland steeds ouder materiaal in zet, zoals pantservoertuigen uit de jaren 50 compleet met scheeps afweer geschut uit de laat jaren 40. Ja, Oekraine heeft ook ouder materieel ingezet maar daar zie je juist de leeftijd van spul afnemen in plaats van toenemen.
Het enige waar ik voor wil waarschuwen is om te waken voor het grote "hosanna, en de russen worden in de pan gehakt".
Dogma's als "in oorlogen is het eerste wat sneuvelt 'de waarheid' is natuurlijk van kracht en natuurlijk geeft niet elk land haar troefkaarten prijs.
Ik zie weinig van dit terug, anders dan op sites zoals 9Gag (veel propaganda beide kanten op). In Bachmoet heeft Oekraine aangegeven om door te strijden zolang dat in hun voordeel is, oftwel veel schade aan Russishe voorraden en troepen aantalllen. Hierbij lijken ze aardig gecontroleerd gebied op te geven, en blazen ze zelf de laatste gebouwen op (liefst nadat de Russen er in zitten naar blijkt). Het gebied is dan al vaak grotendeels omgezet tot 1 grote stapel puin door Russisch geschut.
Maar goed, laat je niet leiden door mijn pessimisme. Het nieuwsbericht van vandaag op NOS kwam wel wat onverwachts aan.
Het is Inderdaad lastig voor Oekraine rondom Bachmoet, de enige plek waar Rusland op dit moment nog druk zet. Verder zijn is er naar het schijnt geheime data van 5 weken oud gelekt, voor zover de data ook accuraat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Edit, beetje spuit 11 zie ik omdat ik langzaam typte :)

Vergeet ook niet dat de strijd om Bachmut vooral een kwestie is om Rusland geen overwinning te gunnen. De stad is volledig platgebombardeerd, als alle gebouwen die je wilt verdedigen simpelweg met de grond gelijk zijn gemaakt, wat verdedig je dan nog?
Elke keer verschuift de linie in Bachmut een klein beetje, mede omdat er niets te verdedigen valt. Het is praktisch gegarandeerd dat Rusland langzaam progressie boekt in Bachmut mits ze maar soldaten blijven sturen. Dat wilt niet per se zeggen dat ze in de gehele oorlog ook nuttige progressie boeken.
Mocht Rusland daadwerkelijk Bachmut veroveren (niet onwaarschijnlijk) dat kunnen ze dat thuis voor de bühne mooi uitmelken en is het absoluut een mentale en politieke tegenvaller voor Oekraïne.
Tegelijkertijd is Bachmut is een goede plek voor Oekraïne om veel Russen op een plek te concentreren en om ondertussen op andere plekken voorbereidingen te doen. Het werkt twee kanten op.

[ Voor 3% gewijzigd door Rav op 07-04-2023 11:09 ]

...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:59:
[...]

Ok goed punt.
Maar nogmaals, ik maak mij wat zorgen, dus laten jullie je daar zeker niet door leiden. Het is mijn probleem. :)
Er is een semantische discussie te voeren over wat je 'verliezen' en 'winnen' vindt. Doorgaans bepaalt elke partij betrokken bij een conflict wat dit is voor henzelf. UA zal nu kiezen voor winnen als de in theorie veel grotere en sterkere buurman het land niet onder de voet loopt en zelfs terrein terug heeft gewonnen, Rusland claimt ongeveer dagelijks een nieuwe variant van hun winst.

Dat UA vanaf dag 1 van deze oorlog 'verloor' doordat ze uberhaupt in oorlog zijn geraakt ben ik met je eens en het enorme verlies aan mensenlevens op dit moment is ook schrikbarend. Tegelijkertijd: UA heeft reserves en materiaal wat er nog elke dag bij komt, Rusland teert op reserves van reserves uit het museum, aangevuld met de gemobiliseerden die eerder niet gemobiliseerd werden. Probleem is alleen dat ook daarmee UA mensenlevens gaat verliezen. Terrein niet zo zeer, maar dat lijkt nu ook niet primair het doel - volgens mij zijn beide zijden bezig met een uitputtingsslag.

Dus ik begrijp je pessimisme wel en begrijp ook de reacties erop - we willen graag dat UA wint en willen dat ook graag zien en zien genoeg gebeuren om die hoop te sterken, maar niemand heeft een garantie. Los daarvan, als Rusland straks verslagen is heeft UA alsnog enorme verliezen geleden in mensenlevens en een land in puin, vervuild en vol met explosieven. Dat vergt wederopbouw.

Enige waar vriend en vijand behalve Rob van Wijk het over eens zijn is dat Rusland niet in staat geacht wordt UA nog serieus onder de voet te gaan lopen. Na tig maanden duizenden doden per week hebben ze een stukje Bahkmut en 2 dorpen in relatief vlak terrein ingenomen - dat is een militair dieptepunt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
polthemol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:01:
[...]

is het dat? Dat is gewoon een claim wat je maakt. Want het gros van de berichten van inlichtingen wijzen er namelijk op dat ze absoluut niet accuraat zijn en een gebrek hebben een precieze artillerie/raketten. Dus je gooit er een grote claim in die je presenteert als 'dit is toch obvious'. Onderbouw het.

[...]

Dat is een gigantische open deur die je in trapt, alles is een potentieel doelwit als het in Oekraïne is. Wat is je punt?

[...]

dus heb je geen idee en gooi er wat oneliners uit. De Britse inlichtingen geven namelijk al maandenlang aan dat Rusland problemen heeft met high-tech zaken te ontwikkelen, dat ze bij landen als Iran, Belarus, Noord-Korea ed. aankloppen voor wapens en munitie (ook low-tech munitie). Sinds een maand zitten ze bijna op het niveau dat ze WW2-era tanks naar het front moeten sturen. Ik zie geen enkel teken van een voorraad die 'on par' is. Ik zie ook geen enkel teken dat men met een tactische meesterzet bezig is door moedwillig maandenlang alles van de betere spullen te verliezen in wanhopige aanvalsgolven op een onbeduidend stadje, om straks opeens op te komen dagen met gloednieuw, hypermoderne aanvalsmiddelen. Als jij daar wel aanwijzingen voor hebt, dan kom met bronnen.

[...]

Dit viel gewoon binnen de verwachtingen. Het is eerder een verwonderlijk iets dat Bachmut nog altijd stand kan houden en het onderschrijft vooral hoe rampzalig slecht het Russisch offensief wel niet is. Ter illustratie: pak een grote kaart van Oekraïne erbij, zodat je het hele land kunt zien en kijk dan 'wat' Bachmut is op die kaart. Bedenk dan dat hun complete offensief er na maandenlang in is geslaagd het centrum in te nemen van een compleet aan gort geschoten stadje.

Oekraïne heeft in de tussentijd de troepen getrained voor hun offensief.

Als je wilt waarschuwen voor zaken, zorg dan aub dat je met onderbouwingen komt en niet met claims, dat vertroebelt alleen maar de discussies hier.
Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/c3lx6zeaxc4w_wd854.jpg
Russen lijken in het midden een troepenconcentratie te hebben en niet meer op twee fronten te vechten.

https://www.hln.be/videos...ippertje-aan-raket-368163

..en vooral de laatste link laat zien dat de russen kunnen mikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
[...]

Voorlopig is het wel ongefundeerd, ik zie niets anders dan je onderbuikgevoel voorbij komen. Je stelt nl. dat de russen hun beste spul achter de hand houden, terwijl het spul dat aangevoerd wordt steeds ouder wordt. Waar is dat beste spul dan? Bakhmut is belangrijk genoeg om de elite-troepen heen te sturen, maar dan zouden ze het 'echte' spul achter de hand houden voor later :? Ze veroveren schijnbaar heel veel, terwijl ze al maanden over Bakhmut doen. Je stelt dat al het westerse materieel zo kapot geschoten gaat worden, maar waarom schieten ze dan niet al het huidige spul van Oekraine kapot om er daarna even overheen te walsen? Met het 2e leger van de wereld nog geen stad kunnen veroveren is niet ect een onderbouwing van jouw stelling.

Oftewel, waar is die onderbouwing dan?

En er is niemand hier die zegt dat Oekraine het makkelijk heeft of gaat krijgen, maar denken dat rusland er goed voor staat is toch echt het andere uiterste.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
“Geheime plannen VS en NAVO rond Oekraïne-oorlog uitgelekt”

Geheime plannen van de Verenigde Staten en de NAVO rond militaire steun aan Oekraïne zijn uitgelekt via sociale media, zeggen Amerikaanse regeringsbronnen tegen de Amerikaanse krant ‘The New York Times’.

RL 07-04-23, 03:20 Laatste update: 07:13 Bron: ANP

https://www.hln.be/buiten...orlog-uitgelekt~a7a92ac6/

Heeft iemand reeds iets kunnen terugvinden? Echter, de plannen zouden aangepast zijn naar Russische realiteit. Wat sterk doet vermoeden dat de Russen achter het lek zitten.
Het schijnen vooral 'opbouw' plannen te zijn, en niet zozeer strategische plannen over de aanval zelf:
The documents do not contain specific battle plans, such as how, when, and where Ukraine will launch an offensive, but only shows the needs of the Ukrainian Armed Forces as of March 1.
https://www.ukrinform.net...ian-counteroffensive.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:09:
Hoewel ik het met sommige van jouw conclusies (helaas) niet oneens ben, is dit natuurlijk helemaal nietszeggend. Natuurlijk komen er Russische raketten dicht bij Oekraïense eenheden. Wat was het alternatief? Dat geen enkele Russische raket ook maar in de buurt van het doel komt? Dat zou mooi zijn, ook niet heel realistisch. Maar dat zijn sowieso niet bepaald raketten waarmee je tanks uitschakelt. Natuurlijk, het kan gebeuren, maar dat is meer dom geluk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Die laatste video laat juist niet zien dat ze kunnen mikken. ;)
(de raket is een Grad uit een BM21, daarvan is bekend dat die gewoon niet nauwkeurig zijn, die zijn puur voor saturation)

en dat hun materiaal niet echt vers is, want het was een blindganger.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 12-09 11:03

Niemand zegt dat er nooit iets op een doel terechtkomt, maar jij mist (of negeert eigenlijk) alle raketaanvallen die exact gemikt toch op burgerdoelen terechtkomen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Waar uit wil jij afleiden dat het punt waar de raket inslaat, dat daar ook daadwerkelijk op gemikt is ?
Vervolgens is een onderdeel van het hele proces is doorgaans ook dat er uberhaupt een explosie volgt, die niet volgt.

Kortom als dat alles is voor jouw gevoel en one-liners denk ik dat het zo wel voldoende aandacht gehad heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:12:
[...]

Die laatste video laat juist zien dat ze niet kunnen mikken. ;)
(de raket is een Grad uit een BM21, daarvan is bekend dat die gewoon niet nauwkeurig zijn, die zijn puur voor saturation)

en dat hun materiaal niet echt vers is, want het was een blindganger.
Tis wellicht alleen de rocketbooster die naar beneden valt als de payload gelanceerd is. Maargoed.

Ik denk dat het een beetje een zinloze discussie is - wellicht bepaalde 'experts' in een podcast gehoord die ook nog steeds denken dat er elk moment een oneindige stroom T-14's het strijdtoneel op gaan rijden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

*knip* Mensen niet wegzetten, dit verslechterd de sfeer ook
Dit valt onder de categorie "mijn oma heeft haar hele leven gerookt en is 95 geworden, dus van roken ga je echt niet dood"

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:28
Vanuit denktank ISW, berichtgeving over een nieuwe opzet binnen het Russische leger.

Zogenaamde Storm-Z troepen, worden speciaal voor 'urban combat' gevormd, om aan de bestaande eenheden te worden toegevoegd.

Met 10-15 dagen training voor reservisten, hup, de frontlinies ingejast worden.
Klinkt niet heel anders dan tot nu toe.
Russian commanders are reportedly constructing specialized company-size units within key frontline formations engaged in urban combat to reinforce the diminished combat effectiveness of most Russian units.
[...]
Each “Storm Z” company is created outside of conventional army unit structure and apparently is formed of newly recruited reservists and attached in some manner to existing Russian regiments and brigades, rather than adding additional assets or providing specialized training to existing frontline companies.
”Storm Z” companies are intended to conduct urban combat operations or operations in complicated geographic areas to capture important and strategic objects such as strongholds, command posts, and communication centers.[16] The Ukrainian reserve officer noted that the personnel that staff these companies receive 10 to 15 days of refresher training, a remarkably short amount of time to adequately train personnel (even reservists with some experience) to perform complex combat tasks and create unit cohesion.
Russian military command likely seeks to create ”Storm Z” companies and attach them to already-committed elements in order to reinforce minor tactical success and encourage further offensive operations and gains. However, due to the ramshackle construction of yet more ad hoc Russian units, as well as the already degraded quality and poor morale that is pervasive within DNR units in this area, it is unlikely that the use of these formations will lend Russian forces on this frontline a significant offensive edge.
https://www.understanding...n-assessment-april-6-2023

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

[Afbeelding]
Russen lijken in het midden een troepenconcentratie te hebben en niet meer op twee fronten te vechten.
Geeft dat niet eerder aan dat ze het moeilijk hebben en hun doelen keer op keer kleiner moeten maken? Ze krijgen Bakhmut niet, probeerden het daarna bij Avdiivka en nu beide niet zorgt voor een doorbraak gaan ze de troepen nog verder concentreren om iig op een plek nog wat meer vooruitgang te boeken.

Een raket die mis gaat en ook nog eens niet af gaat is een bewijs dat ze kunnen mikken? Ik geloof best dat ze nog regelmatig wat kunnen raken hoor, maar dit filmpje is juist een voorbeeld waarbij er van alles misgaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
redwing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:10:
[...]

Voorlopig is het wel ongefundeerd, ik zie niets anders dan je onderbuikgevoel voorbij komen. Je stelt nl. dat de russen hun beste spul achter de hand houden, terwijl het spul dat aangevoerd wordt steeds ouder wordt. Waar is dat beste spul dan? Bakhmut is belangrijk genoeg om de elite-troepen heen te sturen, maar dan zouden ze het 'echte' spul achter de hand houden voor later :? Ze veroveren schijnbaar heel veel, terwijl ze al maanden over Bakhmut doen. Je stelt dat al het westerse materieel zo kapot geschoten gaat worden, maar waarom schieten ze dan niet al het huidige spul van Oekraine kapot om er daarna even overheen te walsen? Met het 2e leger van de wereld nog geen stad kunnen veroveren is niet ect een onderbouwing van jouw stelling.

Oftewel, waar is die onderbouwing dan?

En er is niemand hier die zegt dat Oekraine het makkelijk heeft of gaat krijgen, maar denken dat rusland er goed voor staat is toch echt het andere uiterste.
Stel dat jij oorlog zou voeren, zou je dan gelijk je beste troefkaarten inzetten?
Wat nu als het oude spul ingezet wordt om Oekrainers alleen maar bezig te houden?
Zouden de Russen zelf ook niet denken dat Bakhmut eigenlijk niet meer interessant is.

Heb ik gezegd dat het westerse materieel "zo" kapot word geschoten?

Veel vragen, maar wellicht toch iets om over na te denken.
Als ik op de kaart kijk van 6 april, elders gepost, dan zie ik Oekraine een beetje in het noorden en zuiden wat weilanden terugpakken en dorpjes, maar in het oosten zie ik de russen langzaam maar gestaag terrein winnen.
Hoezo ongefundeerd?

Enfin, wat ik al zei, ik ben wat voorzichtiger ingesteld en dat is mijn probleem en niet die van jullie.
Uiteraard hoop ik op een goede afloop en dat ik vreselijk ongelijk ga krijgen en dat ieder van jullie mij dat aan het einde van de rit flink inpeperen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Baserk schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:19:
Vanuit denktank ISW, berichtgeving over een nieuwe opzet binnen het Russische leger.

Zogenaamd Storm-Z troepen, speciaal voor 'urban combat' worden gevormd, om aan de bestaande eenheden te worden toegevoegd.

Met 10-15 dagen training, hup, de frontlinies ingejast worden.
Klinkt niet heel anders dan tot nu toe.

[...]

[...]

[...]

https://www.understanding...n-assessment-april-6-2023
Klinkt inderdaad vooral als het vervangen van getrainde troepen door minder getrainde troepen omdat ze die getrainde troepen niet meer aan kunnen vullen.

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:19:
[...]

Stel dat jij oorlog zou voeren, zou je dan gelijk je beste troefkaarten inzetten?
Ja. Hell als de Russen hun huidige aanvallen hadden gedaan aan het begin van de oorlog hadden ze misschien toen direct gewonnen, of iig veel verder gekomen. Als ze ook nog eens allerlei geweldig spul hebben, maar niet gebruiken want ze moeten eerst tienduizenden doden hebben, waarom?

Laten we het vergelijken met iets zoals Rusland had verwacht dat het zou gaan: De Golfoorlogen. Waren de Amerikanen en bondgenoten toen ook van: "Laten we eerst maar oude troep sturen, en dan later komt wel een keer het goede spul"? Nee natuurlijk niet, dat was laten we Sadam in één keer verpletteren met overweldigende aanvallen.
Als ik op de kaart kijk van 6 april, elders gepost, dan zie ik Oekraine een beetje in het noorden en zuiden wat weilanden terugpakken en dorpjes, maar in het oosten zie ik de russen langzaam maar gestaag terrein winnen.
Het is allemaal gerommel in de marge. En dat betekent niet dat de gevechten dat zijn, want dan kom ik weer uit met mijn favoriete vergelijkingen met WW1: Dat er niet tot nauwelijks grondgebied wordt gewonnen, betekend niet dat de tegenstander de verliezen kan blijven accepteren. Maar het grondgebied wat nu wordt gewonnen/verloren is gewoon irrelevant weinig om op basis daarvan wat te zeggen over het verloop van de oorlog.

Tegelijk, dat gezegd hebbende: Het is ook niet dat Oekraïne grondgebied aan het winnen is. Het hele winteroffensief wat hier voorspeld werd, wat ze zouden doen als de grond bevroren was, is nooit gekomen. De geruchten over Russen die grootschalig in januari weer moesten mobiliseren, is nooit gekomen. Dus ik ben lang niet zo optimistisch als een significante groep hier. Maar ik ga ook echt niet mee in de verhalen die we nu al meer dan een jaar horen dat nu echt de Russen met hun goede spul gaan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als ik in 3 dagen een land wil veroveren en na een jaar alleen maar achteruit ga zou ik inderdaad mijn beste troepen inzetten.
Wat nu als het oude spul ingezet wordt om Oekrainers alleen maar bezig te houden?
Waarom zou je dan steeds ouder spul inzetten, en is er geen enkel zicht op het 'nieuwe' spul? Met alle intel kan rusland echt geen grote macht buiten het zicht houden.
Zouden de Russen zelf ook niet denken dat Bakhmut eigenlijk niet meer interessant is.
Waarom staat daar dan nog steeds hun voltallige leger?
Je stelt dat rusland in staat is om vers westers materieel uit te schakelen in een post met zo'n toon dat je daar niets anders uit kunt halen dat dat jouw boodschap is. Dus ja dat zeg je.
Hoezo ongefundeerd?
Als je met het 2e leger van de wereld een voortgang boekt waarbij je er jaren over doet om de Donbass te veroveren, is je stelling zeker ongefundeerd. Zeker als je bedenkt dat al het modernere materieel dat Oekraine heeft al tijden niet meer gezien is. Daar tegenover staat al het moderne materieel van rusland dat niemand ooit heeft gezien. Toch ga jij er van uit dat het beste spul van rusland achter de hand wordt gehouden en dat het westerse spul van Oekraine er niet is of zo kapot geschoten wordt.

Oftewel je gaat uit van je onderbuikgevoel dat rusland nog heel veel achter de hand houdt, maar legt de bewijzen dat Oekraine nog veel achter de hand houdt naast je neer. Dat is naar mijn idee zelfs nog een stap verder dan ongefundeerd.
Enfin, wat ik al zei, ik ben wat voorzichtiger ingesteld en dat is mijn probleem en niet die van jullie.
Uiteraard hoop ik op een goede afloop en dat ik vreselijk ongelijk ga krijgen en dat ieder van jullie mij dat aan het einde van de rit flink inpeperen. :)
Er is een verschil tussen wat voorzichtiger ingesteld staan, en de realiteit uit het oog te verliezen. Jouw posts doen het net overkomen of het heel goed gaat met rusland en dat Oekraine geen kans heeft. En als dat je conclusie is, dan ga je voorbij aan heel veel informatie.

Dat rusland nog niet uitgeschakeld is en best nog wel ergens iets kan gaan bereiken zal hier verder niemand ontkennen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@redwing je kunt het beste scherper formuleren: Ruslands offensieven capaciteiten zijn op dit moment gereduceerd tot bijna niets. Meer dan hordes ongetrainde troepen het veld over sturen met hier en daar een jaren 60' voertuig, zonder luchtsteun, zit er niet in.

*knip* Op de inhoud blijven, niemand wegzetten

Hoop dat we elkaar behoeden van zo'n informatie- en overtuigingsbubbel.

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
redwing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:31:

Als je met het 2e leger van de wereld een voortgang boekt waarbij je er jaren over doet om de Donbass te veroveren, is je stelling zeker ongefundeerd. Zeker als je bedenkt dat al het modernere materieel dat Oekraine heeft al tijden niet meer gezien is. Daar tegenover staat al het moderne materieel van rusland dat niemand ooit heeft gezien. Toch ga jij er van uit dat het beste spul van rusland achter de hand wordt gehouden en dat het westerse spul van Oekraine er niet is of zo kapot geschoten wordt.
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat een groot en "machtig" rusland in deze huidige tijd nog in de jaren 50 is blijven hangen.
Dus ja, ik denk dat rusland nog wat achter de hand heeft anders kan ik werkelijk niet deze strategie voorstellen.

Wanneer dat niet zo is dan is de stupiditeit van de russen onbegrijpelijk.

Enfin, men wil hier graag feiten en geen filosofische gedachten. Ik ga wel weer op mijn poef. (de ouderen begrijpen deze opmerking).

Moderatie comment: Zie comment in murphydrz in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:36:
@redwing je kunt het beste scherper formuleren: Ruslands offensieven capaciteiten zijn op dit moment gereduceerd tot bijna niets. Meer dan hordes ongetrainde troepen het veld over sturen met hier en daar een jaren 60' voertuig, zonder luchtsteun, zit er niet in.

Maargoed, iedereen kiest tegenwoordig de realiteit waarin die zich het meest prettig voelt - dan is dit topic wellicht niet de beste plek om te zijn. Hoop dat we elkaar behoeden van zo'n informatie- en overtuigingsbubbel.
En nu doe je dat laatste zelf ook. Met die logica zou Oekraïne al dus niks meer te vrezen hebben en zo alles terug kunnen veroveren. Tenzij dat leger in net zo'n slechte staat is natuurlijk.

*knip* volstaan met een topic report

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 21:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

murphydrz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:42:
[...]

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat een groot en "machtig" rusland in deze huidige tijd nog in de jaren 50 is blijven hangen.
Dit zegt de achterban:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B28JnHgBLC9gLb8Mtak-VGsp9kQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s045NwYtzxDSnVXBhE1ugxWC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Dus ja, ik denk dat rusland nog wat achter de hand heeft anders kan ik werkelijk niet deze strategie voorstellen.

Enfin, men wil hier graag feiten en geen filosofische gedachten. Ik ga wel weer op mijn poef. (de ouderen begrijpen deze opmerking)
Je geeft zelf al een paar keer aan dat het probleem bij jou ligt, het onderbuikgevoel wordt gevoed door jouw eigen angst. Ik hoop alleen maar dat de onderbouwingen in dit topic deze angst weg kunnen halen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Lees even de tweets van Mark Hertling, dan krijg je wat meer inzicht waarom de Russen deze oorlog gaan verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

SkiFan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:55:
Lees even de tweets van Mark Herling, dan krijg je wat meer inzicht waarom de Russen deze oorlog gaan verliezen.
Mark Hertling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat je niet logisch na moet denken bij de russen lijkt me toch wel duidelijk. Als ze wel na zouden denken, waren ze deze hele oorlog niet begonnen.
Bovenal in dezelfde logica, als je een oorlog wil winnen, houd je dan je beste spul achter de hand, ook al zijn je doelen na een jaar nog steeds niet binnen zicht? Ga je mobiliseren als je genoeg getrainde troepen achter de hand hebt? Verplaats je een groot deel van je grensverdediging naar Oekraine als je voldoende achter de hand hebt? (bedenk hierbij ook dat het om de grenzen gaat die volgens de russen de reden van deze oorlog zijn).

Het hele punt is dan ook dat het net zo stupide zou zijn om nu nog een grote moderne legermacht achter de hand te hebben.
Enfin, men wil hier graag feiten en geen filosofische gedachten. Ik ga wel weer op mijn poef. (de ouderen begrijpen deze opmerking)
We willen hier best filosofische gedachten, maar dan wel graag enigszins onderbouwd. Als je stelt dat rusland nog heel veel troepen op kan trommelen kun je daar best een discussie over hebben. Maar nu nog denken dat ze het beste achter de hand houden is gewoon niet te onderbouwen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
Fanta schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:47:
[...]

Je geeft zelf al een paar keer aan dat het probleem bij jou ligt, het onderbuikgevoel wordt gevoed door jouw eigen angst. Ik hoop alleen maar dat de onderbouwingen in dit topic deze angst weg kunnen halen.
Zeker! Ik begrijp ook dat propaganda een middel is om angst te zaaien bij 'de vijand' en wellicht ben ik daar nu zelf slachtoffer van.
Immers: "angst gedijt op onwetendheid". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
In dit geval is zijn de beste troefkaarten dus opgepoetste museumstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:18
SkiFan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:55:
Lees even de tweets van Mark Herling, dan krijg je wat meer inzicht waarom de Russen deze oorlog gaan verliezen.
Dus hij weet wat verder niemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:45:
[...]

En nu doe je dat laatste zelf ook. Met die logica zou Oekraïne al dus niks meer te vrezen hebben en zo alles terug kunnen veroveren. Tenzij dat leger in net zo'n slechte staat is natuurlijk.
Heel veel man die slecht getraint zijn en domme dingen doen, blijven nog steeds heel veel man. Het risico zit er dan ook vooral in dat rusland langer en meer man op kan blijven trommelen dan Oekraine. En dat is ook waar rusland op gokt. Het risico is momenteel echt niet meer dat rusland nog een moderne legermacht ergens achter de hand heeft gehouden die straks zo over Oekraine heen gaat walsen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
jaapstobbe schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:59:
[...]

Dus hij weet wat verder niemand weet?
Dat niet, maar hij is gewoon open en heeft als officier veel ervaring met strategie, met Russen, met Oekraïners, en met Russische rommel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:05
@murphydrz

Perun heeft hier meerdere presentaties over gegeven;
https://www.youtube.com/@PerunAU/videos
Het is een behoorlijke lijst en je bent nogal wat tijd kwijt om het allemaal te kijken.

Belangrijkste naar mijn mening;

YouTube: How Corruption Destroys Armies - Theft, Graft, and Russian failure i...
TLDW; Het Russische leger is compleet uitgehold door corruptie van de mindef die zelf met grote bedragen er vandoor gaat tot de gewone mobik die de bedrading van een tank steelt om de koper voor een paar euro te verkopen...

YouTube: How lies destroy armies - Lies, coverups, and Russian failures in Uk...
TLDW; Hoe door leugens het leger compleet ineffectief wordt omdat van alles verdoezeld word en van alles bij elkaar gelogen wordt.

YouTube: How Politics Destroys Armies: Politics, Factionalism & Russia's war ...
TLDW; Hoe interne problemen binnen Rusland ervoor zorgt dat verschillende groepen elkaar saboteren.

Het lijkt erop dat het Russische leger weinig voorstelde en na deze oorlog er praktisch gezien geen slagkracht meer heeft.
Ze hebben nucleaire wapens en gezien de staat van de rest van het materieel heeft men ook twijfels hoe effectief die nog zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door klaw op 07-04-2023 12:10 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
klaw schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:02:
@murphydrz

Perun heeft hier meerdere presentaties over gegeven;
https://www.youtube.com/@PerunAU/videos
Het is een behoorlijke lijst en je bent nogal wat tijd kwijt om het allemaal te kijken.

Belangrijkste naar mijn mening;

YouTube: How Corruption Destroys Armies - Theft, Graft, and Russian failure i...
TLDW; Het Russische leger is compleet uitgehold door corruptie van de mindef die zelf met grote bedragen er vandoor gaat tot de gewone mobik die de bedrading van een tank steelt om de koper voor een paar euro te verkopen...

YouTube: How lies destroy armies - Lies, coverups, and Russian failures in Uk...
TLDW; Hoe door leugens het leger compleet ineffectief wordt omdat van alles verdoezeld word en van alles bij elkaar gelogen wordt.

YouTube: How Politics Destroys Armies: Politics, Factionalism & Russia's war ...
TLDW; Hoe interne problemen binnen Rusland ervoor zorgt dat verschillende groepen elkaar saboteren.

Het lijkt erop dat het Russische leger weinig voorstelde en na deze oorlog er praktisch gezien geen slagkracht meer heeft.
Ze hebben nucleaire wapens en gezien de staat van de rest van het materieel heeft men ook twijfels hoe effectief die nog zijn.
Goed zeg! Ik ga mij hier in verdiepen! Top! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 14:19
(jarig!)
SkiFan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:28:
[...]

Hoe wil Rusland gaan winnen als ze geen tanks, aanvalsvliegtuigen, APC's, kruisraketten e.d. meer hebben?

Het houdt ergens een keer op.
genoeg mensen de 'gehaktmolen' insturen. Op een gegeven moment is de munitie van de tegenpartij ook op. Hoe langer een oorlog duurt, hoe meer er van de bestaande voorraad wapens/ munitie gebruikt wordt. Als dat sneller gaat dan er nieuw bijkomt, raakt het materiaal op. Als het materiaal op is, dan zal het aantal mensen dat de 'gehaktmolen' ingestuurd kan worden de doorslaggevende factor worden.

Bij een uitputtingsslag waar alles uiteindelijk opraakt 'wint' Rusland. De vraag is of 't zo'n uitputtingsslag zal gaan worden waarin niet de kwaliteit en aantallen van (relatief) moderne wapens de doorslaggevende factor zal zijn, maar 't aantal mensen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
rik86 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:52:
[...]

genoeg mensen de 'gehaktmolen' insturen. Op een gegeven moment is de munitie van de tegenpartij ook op. Hoe langer een oorlog duurt, hoe meer er van de bestaande voorraad wapens/ munitie gebruikt wordt. Als dat sneller gaat dan er nieuw bijkomt, raakt het materiaal op. Als het materiaal op is, dan zal het aantal mensen dat de 'gehaktmolen' ingestuurd kan worden de doorslaggevende factor worden.

Bij een uitputtingsslag waar alles uiteindelijk opraakt 'wint' Rusland. De vraag is of 't zo'n uitputtingsslag zal gaan worden waarin niet de kwaliteit en aantallen van (relatief) moderne wapens de doorslaggevende factor zal zijn, maar 't aantal mensen
De Russische economie is als een speldenprik vergeleken de Europese en Amerikaanse. Overal in Europa word de wapen en munitie productie opgeschaald momenteel. Die uitputtingsslag op het gebied van materiaal gaan ze niet winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Goede punten die je hier maakt:

- De enorme hoeveelheid aan mensen is eigenlijk de enige troefkaart die Rusland nog heeft
  • En ja, die zetten ze al in en het is een gehaktmolen
  • Draagvlak de Russische samenleving zal bepalen hoe lang deze troefkaart kan worden blijven ingezet
- Oekraïne heeft laten zien dat het deze troefkaart kan counteren, zolang het westen materiaal/wapens/munitie blijft leveren
  • Dat laatste is dus ook cruciaal. Oekraïne kan deze oorlog alleen winnen als het westen Oekraïne blijft steunen.
Dus zie hier de blauwdruk voor wat beiden partijen doen
Oekraine:
  • Blijven werken aan vertrouwen vanuit het westen en vraag om steun. Zelensky zal nog veel bezoekjes gaan/blijven brengen
  • Ondermijnen/wantrouwen creëren in de Russische samenleving
Rusland:
- Twijfels zaaien bij het westen. Oa door
  • Agressieve staal uit te slaan (kernarsenaal retoriek)
  • Online beïnvloeding met fake nieuws en trolfarms
  • De schijn te wekken dat men wil onderhandelen
  • Slachtofferrol aan te nemen
- Samenleving onderdrukken
  • Elk tegengeluid de kop indrukken en tegenstanders opsluiten/uit het raam gooien
  • Extreme propaganda (slachtofferrol)
  • Nationalisme verder aanwakkeren
  • Mobiks recruteren uit "secundaire" gebieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

De kans dat normale geweer kogels opraken in het westen is zo goed als nihil. Ik heb het dan even over de standaard NATO kalibers. De belangrijkste reden dat er hier en daar tekorten waren is omdat in Amerika heel veel extra wapens zijn gekocht door de bevolking de afgelopen jaren en die hadden ook munitie nodig voor hun nieuwe gadgets. Inmiddels lijkt ook in de US de rust een beetje te zijn teruggekeerd op dat vlak.

Als de nood aan de man komt dan wordt er gewoon niet verkocht voor civiele doeleinden maar gaat alles naar defensie. Bovendien zijn er in Europa ook nog veel fabrieken die dat soort spul maken en als er een tekort zou zijn dan kunnen ze de NATO kalibers voortrekken boven alle andere kalibers.

Voldoende om aanvallen van slecht uitgeruste mobiks af te slaan.

Met tank ammo zal het misschien anders zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
[...]

Mwah, ligt er ook nog maar aan.

Vuistregel in oorlogsvoering is dat een aanvaller een 1:5 overmacht nodig heeft, (in het geval van RU zitten we al op 1:20 ofzo, maar dat is terzijde)

RU heeft ongeveer +-50 miljoen mannen tussen de 18-65.
UA heeft 34 miljoen volwassenen.

Rusland zou op zijn gunstigst 180 miljoen mensen moeten hebben om dat te kunnen winnen.

Maar zoals het er nu bij staat, als het echt alle mensen vs alle mensen zou zijn, dan zou RU dicht tegen een miljard mensen er tegenaan moeten gooien, en de russische menselijke biomassa bestaat maar uit 144 miljoen individuen.

[ Voor 9% gewijzigd door dakka op 07-04-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
redwing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:01:
[...]

Heel veel man die slecht getraint zijn en domme dingen doen, blijven nog steeds heel veel man. Het risico zit er dan ook vooral in dat rusland langer en meer man op kan blijven trommelen dan Oekraine. En dat is ook waar rusland op gokt. Het risico is momenteel echt niet meer dat rusland nog een moderne legermacht ergens achter de hand heeft gehouden die straks zo over Oekraine heen gaat walsen.
Het risico voor Oekraïne, maar zo'n scenario is ook een risico voor Rusland. Polen had immers al gemeld dat ze in het geval Oekraïne verliest genoodzaakt zien in te grijpen. Rusland kan misschien Oekraïne nog man voor man afslachten, maar daarna zal Polen toch echt te lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:19:
[...]
De kans dat normale geweer kogels opraken in het westen is zo goed als nihil. Ik heb het dan even over de standaard NATO kalibers. De belangrijkste reden dat er hier en daar tekorten waren is omdat in Amerika heel veel extra wapens zijn gekocht door de bevolking de afgelopen jaren en die hadden ook munitie nodig voor hun nieuwe gadgets. Inmiddels lijkt ook in de US de rust een beetje te zijn teruggekeerd op dat vlak.
In het laatste support package uit de VS zaten ook bijv een 23 miljoen 'small arms' kogels voor NATO kalibers.
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2023 13:55 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

[...]

Hoezo ongefundeerd?

De Russen hebben in de eerste 3 maanden van de oorlog een heel groot deel van hun beste wapens verloren. Dat is objectief vast te stellen mbv de uitgeschakelde (op beeld vastgelegede) verliezen. Als je hier een trendanalyse op doet (en die is gedaan) dan zie je dat eigenlijk alleen de 1e 1,5 maand ze vooral nieuw materiaal verloren, daarna begon ouder materiaal al ongeveer de helft van de verliezen uit te maken. The writing was dus al na 45 dagen "on the wall". De rokende puinhopen richting Irpin waren achteraf gezien al een voorbeslissing.

Ze hebben niets achter de hand, 1925 (absolute lower limit) van de 3700 inzetbare tanks zijn al verloren. Aangevuld met enkele honderden vooral oud materieel (T-62M en T-80BV en refurbs (model 2022) op een lagere standaard. Nu komen er dan zelfs nog T55, BTR50 en T12 AT kannonen aan, dat is laat jaren 40, jaren 50 spul.

Je komt ook telkens (viel me op) met het woord "mikken" op de proppen, maar mikken kan met de Grad raketten per definitie niet. Dat zijn letterlijk ongeleide projectielen die ook "alle kanten" op vliegen, zowel hun baan (veel variatie) alswel het meebewegende platform waarvan ze worden afgeschoten (jaren 70 Ural trucks). Zijn, zoals al eerder gezegd, saturatie wapens. Veel explosieven die kant op en hopen dat je schade aanricht (en dat doet artillerie helaas ook).

Oorlog is nog lang niet over, en een goede afloop durf ik geen vergif op in te nemen, maar dat Rusland "achter de hand" houd, is objectief (en bewezen) niet zo en "mikken" kunnen ze ook niet.

Rusland is juist enorm tegen gevallen. De Polite People, little green men, zijn lang niet zo capabel als we dachten.

-Edit- toevallig net op Twitter voorbij gekomen, 65% van de verliezen zijn nu “soviet Made”, tov “russian made”. Oud begint dus de overhand te krijgen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
dakka schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:20:
[...]

Mwah, ligt er ook nog maar aan.

Vuistregel in oorlogsvoering is dat een aanvaller een 1:5 overmacht nodig heeft, (in het geval van RU zitten we al op 1:20 ofzo, maar dat is terzijde)

RU heeft ongeveer +-50 miljoen mannen tussen de 18-65.
UA heeft 34 miljoen volwassenen.

Rusland zou op zijn gunstigst 180 miljoen mensen moeten hebben om dat te kunnen winnen.

Maar zoals het er nu bij staat, als het echt alle mensen vs alle mensen zou zijn, dan zou RU dicht tegen een miljard mensen er tegenaan moeten gooien, en de russische menselijke biomassa bestaat maar uit 144 miljoen individuen.
Zo kun je niet rekenen met mensen. Je moet niet uitgaan van de totaal aantal mensen, maar van de totaal aantal mensen die bereid zijn te vechten. Rusland kan wat meer druk uitoefenen op een deel van de bevolking om mee te doen. De propaganda is ook effectiever in eigen land. De Oekraïense bevolking zal denk ik minder totaal mensen kunnen leveren om te vechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...abotaging-its-mig29s.html
Russian technicians may have intentionally sabotaged the operation of Soviet-made MiG-29 fighter jets owned by Slovakia, said Defense Minister Jaroslav Naď.

The faults may have been intentionally inflicted by Russian technical personnel, which had been present at Sliač air base in Slovakia until last year, minister suggested.

“Even the police were investigating it, based on our suspicions. There were parts in the engines of the aircraft that Slovak technicians accessed, and then there were parts that Russian technicians only accessed. The defects appeared only in those parts accessed by Russians,” said Naď.
Het is echt weer koude oorlog.
(wel een 'may have')

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

honey schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:17:
[...]

Zo kun je niet rekenen met mensen. Je moet niet uitgaan van de totaal aantal mensen, maar van de totaal aantal mensen die bereid zijn te vechten. Rusland kan wat meer druk uitoefenen op een deel van de bevolking om mee te doen. De propaganda is ook effectiever in eigen land. De Oekraïense bevolking zal denk ik minder totaal mensen kunnen leveren om te vechten.
Of meer, want Oekrainers zijn gemotiveerder.

Zelfs bij de eerste mobilisatie in rusland zijn er al veel russen gevlucht naar het buitenland. Dat zal bij een volgende mobilisatie nog veel grotere vormen aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
“Geheime plannen VS en NAVO rond Oekraïne-oorlog uitgelekt”

Geheime plannen van de Verenigde Staten en de NAVO rond militaire steun aan Oekraïne zijn uitgelekt via sociale media, zeggen Amerikaanse regeringsbronnen tegen de Amerikaanse krant ‘The New York Times’.

RL 07-04-23, 03:20 Laatste update: 07:13 Bron: ANP

https://www.hln.be/buiten...orlog-uitgelekt~a7a92ac6/

Maakt niet uit wat het is, verwarring gaat het bezorgen.

divide et impera

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wauskoek
Russen hebben vandaag een SU-25 minder.

https://t.me/pilotblog/3311

[ Voor 35% gewijzigd door wauskoek op 07-04-2023 14:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dronecompetitie: Een drone met een Oekraïense slogan op het Rode Plein laten landen tijdens de 9 mei parade.
UAH 20 million will be awarded to a Ukrainian UAV manufacturer whose drone will fly and land on Red Square in Moscow during the May 9 parade. This award was announced by Volodymyr Yatsenko, the co-founder of Monobank and the manufacturer of the Dovbush T10 UAV, on the air of the United National Telethon. Anyone who wants to can join and increase the amount - he also published details with a link to the bank on his Facebook page.

"May 9 is a very good moment. Because, as I read, Putin is planning a parade on Red Square, and there will be a lot of military. That is, they will be, as they say, "legitimate military targets". So I call on everyone who has relation to the production of UAVs - let's create a "holiday" for him. So, I am officially awarding a prize to a Ukrainian UAV manufacturer, whose aircraft, with the help of the military, of course, will fly and land on Red Square in Moscow on May 9. The prize amount is currently UAH 20,000,000. I hope that this amount will be fairly divided between the manufacturer and the military operators who will successfully complete the task, and will be directed to the improvement of the UAV. To avoid misunderstandings, the wings should have a Ukrainian slogan, for example, Glory to Ukraine, Glory to Heroes, etc. By the way, our Dovbush will fly outside the competition, so that it does not look like a game in own goal. That is, I will not pay the premium to myself. I opened a bank, and it already has UAH 20 million from me. If someone of those who are interested would like to join, I made it larger in size - up to UAH 40 million," Volodymyr Yatsenko said.
https://ukranews.com/en/n...an-manufacturer-whose-uav

Over de haalbaarheid zei hij dat er al een oefenvlucht tot 45 km van het Rode Plein uitgevoerd is:
He noted that this is a task that is quite realistic to accomplish, because they had already made a "training flight" on March 28, when a small drone with Ukrainian slogans was found in New Moscow - 45 km from Red Square.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:52
rapture schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:59:
Dronecompetitie: Een drone met een Oekraïense slogan op het Rode Plein laten landen tijdens de 9 mei parade.

[...]

https://ukranews.com/en/n...an-manufacturer-whose-uav

Over de haalbaarheid zei hij dat er al een oefenvlucht tot 45 km van het Rode Plein uitgevoerd is:

[...]
lol, kan maar zó zijn .... dat iemand in ...RUSLAND die drone gaat oplaten... (vanuit achteraf straatje..)

dat verdient beter dan in het leger en weinig risico *O*

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:59:
Briljante actie. Zelfs als er uiteindelijk geen enkele drone aankomt zal Putin zich nu af moeten vragen of die parade het risico van een Oekraiense stunt wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
;)
Russians soon to see Ukraine’s real plans on battlefield - adviser
...
"Since the USSR collapse Russian intelligence has degraded to an extent that the only way to redeem themselves after ‘Salisbury’, ‘3-day plans’ etc. is photoshop & ‘virtual fake leaks’. Moscow is eager to disrupt the Ukrainian counteroffensive but it will see the real plans on the ground. Soon," Podolyak tweeted on Friday.
https://www.ukrinform.net...-battlefield-adviser.html

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2023 15:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
honey schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:17:
[...]

Dan moeten we er allerlei aannames bij halen, maar van wat we tot nu toe zien is de Oekraiense bevolking nog steeds heel vechtlustig, als niet meer zelfs dan eerst, en als het op die situatie aankomt het overgrote deel van de volwassen mannen en vrouwen klaar staat en misschien zelfs de 16-17 jarigen ook, dus dan kan je nog steeds van 34 miljoen uit gaan.

Die 50 miljoen mannen van RU, laten we even 9% wegnemen voor het aantal met een beperking die niet kunnen vechten - 4.5 mil.
Het aantal dat gevlucht is, - 1 mil.

Dan houden we nu +-44 mil over.

Als je dan nog in de nuance wilt gaan, de gemiddelde middenklasse rus niet de vleesmolen in wilt en gewoon met rust gelaten wilt worden gaat echt wel rellen voor hun eigen hachje, dan is het maar de vraag of heel moskau en st.petersberg zich iets gaan aantrekken van een massamobilisatie.

Dan hou je 28 miljoen russen over, dan halen we om eerlijk te zijn nog die 9% van UA weg +- nog wat slordige bierviltjes berekeningen, 30 miljoen Oekraïeners.

30 miljoen pislinke rus-haatende Oekraïeners met steun van het westen VS 28 miljoen russen die gedwongen worden en ook nog een deel van die mensen als barrier troepen moeten inzetten.

Zo reken ik het tenminste, het blijven (geinformeerde)aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
dakka schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:31:
[...]

Dan moeten we er allerlei aannames bij halen, maar van wat we tot nu toe zien is de Oekraiense bevolking nog steeds heel vechtlustig, als niet meer zelfs dan eerst, en als het op die situatie aankomt het overgrote deel van de volwassen mannen en vrouwen klaar staat en misschien zelfs de 16-17 jarigen ook, dus dan kan je nog steeds van 34 miljoen uit gaan.

Die 50 miljoen mannen van RU, laten we even 9% wegnemen voor het aantal met een beperking die niet kunnen vechten - 4.5 mil.
Het aantal dat gevlucht is, - 1 mil.

Dan houden we nu +-44 mil over.

Als je dan nog in de nuance wilt gaan, de gemiddelde middenklasse rus niet de vleesmolen in wilt en gewoon met rust gelaten wilt worden gaat echt wel rellen voor hun eigen hachje, dan is het maar de vraag of heel moskau en st.petersberg zich iets gaan aantrekken van een massamobilisatie.

Dan hou je 28 miljoen russen over, dan halen we om eerlijk te zijn nog die 9% van UA weg +- nog wat slordige bierviltjes berekeningen, 30 miljoen Oekraïeners.

30 miljoen pislinke rus-haatende Oekraïeners met steun van het westen VS 28 miljoen russen die gedwongen worden en ook nog een deel van die mensen als barrier troepen moeten inzetten.

Zo reken ik het tenminste, het blijven (geinformeerde)aannames.
Als iemand vriend is van de podcast Veldheren , kan misschien deze vraag eens stellen. Hoe het zit met de aantallen soldaten aan beide kanten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Beetje lastig te zien wat er nu precies gebeurt. Je ziet een vliegtuig langsvliegen, maar volgens mij is dat niet degene die wordt neergehaald. Je ziet wel een explosie en een parachute naar beneden komen, dus dat er een vliegtuig is neergehaald, is wel duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

honey schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:56:
[...]

Als iemand vriend is van de podcast Veldheren , kan misschien deze vraag eens stellen. Hoe het zit met de aantallen soldaten aan beide kanten?
Dat is niet vast te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:03:
[...]

Beetje lastig te zien wat er nu precies gebeurt. Je ziet een vliegtuig langsvliegen, maar volgens mij is dat niet degene die wordt neergehaald. Je ziet wel een explosie en een parachute naar beneden komen, dus dat er een vliegtuig is neergehaald, is wel duidelijk.
Het filmpje is Idd fragmentarisch. Is ook lastig een snel en laagvliegend toestel met je mobieltje de hele tijd te tracken. Dat er een neer is is iig duidelijk, er al vast nog wel een foto van de wrakstukken verschijnen, al was dit wel een flinke crash, weinig van over.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Jup, lijkt idd nummer 2 uit het dynamische duo te zijn die neer is gehaald buiten beeld.
Als je de parachute niet zag, zou ik idd twijfelen of het een vliegtuig was geweest.

(su25's vliegen vaak in pairs van 2)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2023 16:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijkbaar zijn er nog steeds Tochka-U's over aan UA kant:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 18:22
[...]

Links komt een vlekje binnen vliegen, 1 of 2 frames in beeld, (+- 0.07/0.08 op die twitterlink) die vervolgens met een witte streep schuin naar beneden lijkt te vallen en eindigt bij de explosie. Er lijkt daarna op die plaats ook een rookwolkje te hangen. Beeld zoomt net uit op het moment dat die rookstreep verschijnt waardoor je het niet goed kan volgen.

erutangiS

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oryx vindt het in ieder geval overtuigend genoeg en heeft de SU-25 toegevoegd:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1644306694002941952]

En ook weer een T-90M.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1644364503327420417]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Covert cabal heeft ook net weer een update gepost over hoe veel tanks Rusland nog in storage heeft:

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wauskoek
Het is weer Lucky Strike time in Rusland!

[ Voor 31% gewijzigd door wauskoek op 07-04-2023 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
T64’s kunnen nu ook voor (groot) onderhoud naar Polen toe :)

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Draai het eens om..

Zou het onze vooringenomen Westerse bril kunnen zijn waarmee we al jaren met schrik kijken naar de vermeende almachtigheid van het Russische leger en haar capaciteiten? Dit is de nummer één ergernis van mijn Oekraïnse vriend, het almaar blijven overschatten van waar de Russen toe in staat zijn en ook waren. Vandaar dat de kracht van UA zit in het kunnen inzetten van modern en genoeg wapentuig, omdat ze qua aantallen inzetbare eenheden inderdaad een achterstand hebben.

Verder snap ik dat je met twijfels en vragen naar de huidige ontwikkelingen kijkt, echter helpt om duidelijke vragen te stellen in plaats van het quasi poneren stellingen. Maargoed, daar is al een overkill aan feedback op geweest dus hoeven we niet verder op in te gaan ;)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

pro_6or schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:00:
Covert cabal heeft ook net weer een update gepost over hoe veel tanks Rusland nog in storage heeft:

[Embed: How Many of Each Type of Tank Does Russia Have In Storage?]
TL;DW: Dit is zijn schatting per type tank in opslag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMTRp5elsABal9OLZQcmvu4NFIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QsGm5lbQeTr8fAw1mvEPjrp2.jpg?f=user_large

Hij maakt ook een rekensom dat Rusland tegen de huidige verliezen dus nog twee jaar en drie maanden door kan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippocampus op 07-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hippocampus schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:06:
[...]

TL;DW: Dit is zijn schatting per type tank in opslag

[Afbeelding]

Hij maakt ook een rekensom dat Rusland tegen de huidige verliezen dus nog twee jaar en drie maanden door kan gaan.
Dus als iedere Abrams 60
T72’s de schroothoop op helpt en de rest voor de javelins, nlaws en leopards is, dan zijn we er?
Dat moet te doen zijn ;-).

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Apache4u schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:15:
[...]

Dus als iedere Abrams 60
T72’s de schroothoop op helpt en de rest voor de javelins, nlaws en leopards is, dan zijn we er?
Dat moet te doen zijn ;-).
Geef ze dan Apaches dan gaat het nog sneller 😝
Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid