Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
/f/image/MoPIzmLg55H4sqdz8VQEvyHI.webp?f=fotoalbum_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Leekvraag: in hoeverre worden deze vliegtuiggiften door swaps (met meer moderne/Westerse toestellen) gebacked? Met andere woorden, wie betaalt dit?Qwerty-273 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:00:
Zoals al eerder gemeld, Zelensky is op bezoek bij Duda in Warschau. Nu werk ik in het centrum en er was vandaag enorm veel politie op de been. Je ziet dan wel dat er erg streng controle wordt gehouden zonder dat het dagelijkse leven (te veel) geblokkeerd wordt. Een bron met tal van updates van het bezoek over de dag heen.
Verder worden alle MiG-29's van Polen overgedragen aan Oekraïne (bron). Waar de huidige in actieve dienst eerst vervangen moeten worden door bestelde FA-50's en F-35's
[YouTube: Zełenski z żoną w Polsce! Duda powitał ich wraz z Pierwszą Damą]
Gelijk ook een diepte punt van de actuele kennis mijn manager meegemaakt, ons kantoor staat in het centrum van Warschau waar onder andere een grote colonne langs reed (2 dikke zwarte auto's, wat zwart getinte busjes en daarnaast nog politie). En sinds de ochtend werden er verschillende auto's geëscorteerd door politie (de andere belangrijke mensen) en er dus behoorlijk wat sirenes te horen waren. Hij was niet op de hoogte van het bezoek![]()
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Waarschijnlijk krijgt Polen een vergoeding uit het EU fonds.Jedi_Pimp schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:59:
[...]
Leekvraag: in hoeverre worden deze vliegtuiggiften door swaps (met meer moderne/Westerse toestellen) gebacked? Met andere woorden, wie betaalt dit?
Maar verder kost het ze niet zoveel, ze stonden al op de rol om uitgefaseerd te worden ivm de komende levering van F35’s en FA50.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-04-2023 19:02 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En is dit dan een indirecte subsidie voor bijv. Lockheed Martin of mag ik dat niet zo zien omdat de toestellen reeds besteld en betaald waren?YakuzA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:02:
[...]
Waarschijnlijk krijgt Polen een vergoeding uit het EU fonds.
Maar verder kost het ze niet zoveel, ze stonden al op de rol om uitgefaseerd te worden ivm de komende levering van F35’s en FA50.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Meanwhile, in Moscow, an office is on fire in the building of the Ministry of Defense on Znamenka Street, 19. pic.twitter.com/gTid5d6PIi
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 5 april 2023
A Ukrainian light-engine plane crashed in the Bryansk Region, according to the FSB Border Guard Service.
— NEXTA (@nexta_tv) 5 april 2023
Propagandists published, allegedly, a photo of a Ukrainian pilot detained by the border guard unit in the Bryansk Region. pic.twitter.com/weucFvruv3
What airdefense doing?
Met AK’s een ultralight beschieten en dan claimen dat de piloot er eentje van UA is. Knalblauw vliegtuigje. Right.
Hier het vliegtuigje:
According to the pro-Kremlin publication SHOT, a Ukrainian Aeroprakt A-22 was shot down with small arms. The pilot had to make an emergency landing. pic.twitter.com/jDcUQujdmm
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het is meer een vergoeding die Polen krijgt voor het niet kunnen verkopen op de 2e hands Mig29 markt.Jedi_Pimp schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:05:
[...]
En is dit dan een indirecte subsidie voor bijv. Lockheed Martin of mag ik dat niet zo zien omdat de toestellen reeds besteld en betaald waren?
PSN
Klein brandje maar (zie vid)schumi2004 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:28:
Las dat er een brandje is bij Ministerie van Defensie in Moskou?
The building is on Znamenka Street. The administrative services of the Ministry of Defense are located there. pic.twitter.com/CYOE1C4Yv3
Goede testing ground.Ukrainian military aids U.S. Army in drone defense experimentation
The U.S. Army is testing experimental weapons against drones with the help of the Ukrainian military, according to the Defense One media.
PSN
administrative, als in: waar bijgehouden wordt wie bij de volgende mobilisatie batch hoort?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Tis inmiddels donker en het brandt nog steeds. Zijn ze soms dossiers aan het verbanden? Of zijn er al beelden van een daadwerkelijke brand?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Historisch gezien is dat wel hoe dit soort regimes eindigen ja. Misschien zijn het wel dossiers van filtratiekampen? Blijft gissen, maar ik verwacht niet dat het een vijandige actie is eigenlijk. Het is om meerdere redenen niet zo'n aantrekkelijk doelwit.NiGeLaToR schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:00:
[...]
Tis inmiddels donker en het brandt nog steeds. Zijn ze soms dossiers aan het verbanden?
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1643663618884370449]
PSN
Er zijn volgens mij maar 2 redenen om aan archief vernietiging te doen. De eerste is als Rusland wordt binnengevallen tot aan Moskou. De andere reden is een aanstaande regime change waarbij het nieuwe regime schoon schip gaat maken en achter de oude machthebbers aan wil.nst6ldr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:10:
[...]
Historisch gezien is dat wel hoe dit soort regimes eindigen ja. Misschien zijn het wel dossiers van filtratiekampen? Blijft gissen, maar ik verwacht niet dat het een vijandige actie is eigenlijk. Het is om meerdere redenen niet zo'n aantrekkelijk doelwit.
Ik zie beide niet als zinvol.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Eens, het was louter een random idee - maar wederom weten we nog even helemaal niets. Kan net zo goed een prijsuitreiking zijn geweestasing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:20:
[...]
Er zijn volgens mij maar 2 redenen om aan archief vernietiging te doen. De eerste is als Rusland wordt binnengevallen tot aan Moskou. De andere reden is een aanstaande regime change waarbij het nieuwe regime schoon schip gaat maken en achter de oude machthebbers aan wil.
Ik zie beide niet als zinvol.
Ukraine trains 40,000 storm brigade troops for counter-offensive
More than a year into Russia's full-scale invasion, Aleks, a translator with no prior military experience, was advancing through forest with rifle raised, training to ambush enemy forces in one of Ukraine's newest military units.
Border of Steel is one of eight new storm brigades totalling 40,000 soldiers that Ukraine wants to use during a counter-offensive against Russian occupiers in coming weeks or months.
The new brigades, drafted by the Interior Ministry, will fight alongside regular army units bolstered by new Western battle tanks and thousands of fresh troops trained by allied armies outside Ukraine.
The brigades have catchy names: Hurricane, Spartan, Chervona Kalyna, Frontier, Rage, Azov and Kara Dag, a mountain in Crimea.
⚡ FT: Ukraine’s official says Ukraine may be willing to negotiate on Crimea.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 5 april 2023
Andriy Sybiha, deputy head of the President’s Office, said that Kyiv may negotiate with Russia on Crimea if Ukraine is successful in its much-anticipated spring counteroffensive, the FT reported.
Interessant hoe iets uit context wordt getrokken, want de titel van de Tweet zegt iets anders dan de quote in FT:
Ofwel: We komen er aan en zodra we voor de deur staan heb je de keuze om te praten of we gaan er voor de volle 101% voor.If we will succeed in achieving our strategic goals on the battlefield and when we will be on the administrative border with Crimea, we are ready to open (a) diplomatic page to discuss this issue
Hier staat niet dat UA bereid is om nu al te onderhandelen over de Krim.
Aantallen lijken te stagneren. Lastig om te duiden denk ik, maar zou het ammo tekort meespelen?
Verwijderd
Zolang je niet met een offensief bezig bent, ben je afhankelijk van hoe veel de tegenstander op je af stuurt.kevlar01 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:48:
[...]
Aantallen lijken te stagneren. Lastig om te duiden denk ik, maar zou het ammo tekort meespelen?
Wanneer je nog maar 8? tanks per maand maakt raken ze natuurlijk ook wel sneller op.kevlar01 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:48:
[...]
Ik denk dat ook gewoon meespeelt dat de Russen steeds minder hebben om de Oekraïense linies mee te bestoken, en Oekraïne z'n moment afwacht totdat ze haar tegen offensief kan starten. Mogelijk dat weersomstandigheden hier ook nog een rol spelen.
Dat gezegd hebbende zou het me niets verbazen wanneer er morgen ineens weer veel hogere getallen zien. Niets zo veranderlijk als het slagveld.
[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 06-04-2023 07:51 ]
Wat mij betreft en velen met mij ‘fair game’ omdat de vanuit daar diverse steden blijven bestoken, maar voor Rusland weer een nieuwe uitdaging als alles binnen bereik van UA langzamerhand ‘fair game’ wordt.
Wacht nog even meer details af, komt blijkbaar van AFU zelf.
De intensiteit van het Russische winter offensief is afgenomen.kevlar01 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:48:
[...]
PSN
Dat is toch niet heel anders dan de Russen met hun meatgrinders? Hoeveel kan je leren met 4 maanden training? En ze gaan schijnbaar niet onder het leger vallen, maar onder binnenlandse zaken? Weet iemand wat de reden daarvoor zou kunnen zijn?XWB schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:48:
Oekraïne is verschillende 'stormbrigades' aan het trainen voor het aanstaande lenteoffensief:
Ukraine trains 40,000 storm brigade troops for counter-offensive
[...]
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 06-04-2023 09:10 ]
Training van het westen zal vast beter zijn dan dat van de Russen (aanname).olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]
Dat is toch niet heel anders dan de Russen met hun meatgrinders? Hoeveel kan je leren met 4 maanden training? En ze gaan schijnbaar niet onder het leger vallen?
Ze krijgen vast goed (westers) materiaal mee. De Russen hebben een schep (bij wijze van).
Ze zullen vast beter voorbereid zijn.
Je vraagtekens suggereren een vraag, maar het klinkt meer als een stelling. Maar dan toch:olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]
Dat is toch niet heel anders dan de Russen met hun meatgrinders? Hoeveel kan je leren met 4 maanden training? En ze gaan schijnbaar niet onder het leger vallen, maar onder binnenlandse zaken? Weet iemand wat de reden daarvoor zou kunnen zijn?
Ja, dit is heel anders dan de Russische inzet en nee, de Russen hebben ook vast niet gekozen voor aanvalsplan:”al mijn soldaten de dood insturen”. Toch zijn ze er aantoonbaar minder zorgvuldig mee dan Oekraïne.
In 4 maanden kun je heel veel leren.
Heb je een bron over de organisatie van de aanvalstroepen? Dan zal de reden daar wellicht ook in benoemd zijn.
In het gequote artikel staat dit: "The new brigades, drafted by the Interior Ministry, will fight alongside regular army units." Vandaar mijn aanname dat ze onder een andere "tak" lijken te vallen.blissard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
[...]
Je vraagtekens suggereren een vraag, maar het klinkt meer als een stelling. Maar dan toch:
Ja, dit is heel anders dan de Russische inzet en nee, de Russen hebben ook vast niet gekozen voor aanvalsplan:”al mijn soldaten de dood insturen”. Toch zijn ze er aantoonbaar minder zorgvuldig mee dan Oekraïne.
Heb je een bron over de organisatie van de aanvalstroepen? Dan zal de reden daar wellicht ook in benoemd zijn.
Anyway, de reacties zijn al wel weer helder: Ukraine 4D chess, Russia stupid. 40.000 civilians met 4 maanden training, mijn vraag is in hoeverre dit super effectief gaat worden.
En die opmerking over die schep, tja, die is volgens mij al 100x beantwoord.
Toch heeft hij daar een punt.blissard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
4 maanden is vast genoeg om een soldaat in een scbutterputje te zetten en te laten schieten op alles wat beweegt.
Maar juist van aanvalstroepen verwacht ik wat meer eisen.
Een aanval op Russische stellingen waarbij je met je teamleden coördineert, met andere teams, en net andere onderdelen is heel wat anders dan schieten op alles wat Russisch is en op je af komt.
Ook apart dat het blijkbaar nu pas gebeurd als een lente/zomer offensief het doel is. Niet dat ik daarin geloof, hoe harder UA iets roept, hoe mi der ik het serieus neem na wat er vorig jaar gebeurde.
Interesting post from a Russian account of Vuhledar. Among the reasons for Russia's issues there, he says Ukraine holds favorable positions, good OPs, the terrain nearby is flat with little cover, and Ukraine is heavily using UAVs to aid artillery fire.https://t.co/rS3sOtA8ar pic.twitter.com/YO7N6k2Bxc
— Rob Lee (@RALee85) 5 april 2023
Normaal is het ~6-8 maanden, en we hebben gezien met de trainingen voor himars, de westerse tanks en artillerie dat met een hoog gemotiveerde groep, training zonder afdoen van kwaliteit kan worden verkort.olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:30:
[...]
In het gequote artikel staat dit: "The new brigades, drafted by the Interior Ministry, will fight alongside regular army units." Vandaar mijn aanname dat ze onder een andere "tak" lijken te vallen.
Anyway, de reacties zijn al wel weer helder: Ukraine 4D chess, Russia stupid. 40.000 civilians met 4 maanden training, mijn vraag is in hoeverre dit super effectief gaat worden.
En ik ga er ook wel vanuit dat als ze zeggen dat het in 4 maanden kan dat het ook zo is, ze hebben tot nu toe iig de blijk gegeven dat ze een stuk zuiniger omgaan met hun troepen en ze inderdaad niet zomaar de molen in gooien.
Verder valt het inderdaad onder BZK, de Azov brigade was daar blijkbaar ook onderdeel van, geen idee wat daar de reden achter is, misschien iets met het verschil tussen het beroepsleger en interne veiligheidstroepen. Ze vallen onder de nationale garde/reservisten/TDF en dat is de verantwoordelijkheid van BZK inderdaad.
[ Voor 8% gewijzigd door dakka op 06-04-2023 09:58 . Reden: Verduidelijking rol binnenlandse zaken ]
Verstandig dat Oekraïne dit nu ook doet. Met daarbij de aanname dat Oekraine dit iets beter zal doen dan Rusland door betere training van dit soort troepen en naar verwachting deze troepen ook beter zal kunnen ondersteunen met artillerie, gememachiseerde brigades en precisie-wapens.
De bottom line is wel dat dit soort troepen het meeste gevaar lopen en af en toe direct de frontlinie ingestuurd worden. Als je als Oekrainer de pech hebt dat je gealloceerd wordt aan deze unit zijn je overlingskansen gewoon een stuk kleiner.
Luck of the draw...
Als ik dat Reuters artikel lees. zie ik eerder dat ze staan te popelen om naar de frontlinie te gaan, eentje was gestationeerd bij de grens met Transnistrie, maar heeft zich later overplaatsen omdat er daar niks gebeurde.Requiem19 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:45:
Het is heel cru, maar op de manier waarop deze oorlog gevoerd wordt is het af en toe nodig om met pure mankracht iets te forceren.
Verstandig dat Oekraïne dit nu ook doet. Met daarbij de aanname dat Oekraine dit iets beter zal doen dan Rusland door betere training van dit soort troepen en naar verwachting deze troepen ook beter zal kunnen ondersteunen met artillerie, gememachiseerde brigades en precisie-wapens.
De bottom line is wel dat dit soort troepen het meeste gevaar lopen en af en toe direct de frontlinie ingestuurd worden. Als je als Oekrainer de pech hebt dat je gealloceerd wordt aan deze unit zijn je overlingskansen gewoon een stuk kleiner.
Luck of the draw...
Dmytro:New recruit Vakha, 21, was initially drafted into the army, but requested to be transferred to the Border of Steel, he said.
He praised the training on offer and said he thought it would provide a more rapid route to the east where the fiercest fighting is raging.
He signed up with the army last year, but was sent to defend the Ukrainian border with the Moldovan breakaway region of Transdniestria, where a small contingent of Russian troops are stationed but where there have been no hostilities so far.
[ Voor 21% gewijzigd door dakka op 06-04-2023 10:07 ]
En waarom precies, zou het intensief trainen van zeer gemotiveerde vrijwilligers, door zeer ervaren trainers, in een kwalitatieve training-omgeving wel te vergelijken zijn met een 10-dagen training van ongemotiveerde van de straat geplukte 'vrijwilligers'/daklozen/et cetera, binnen een belabberde corrupte trainings-omgeving?olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]
Dat is toch niet heel anders dan de Russen met hun meatgrinders? Hoeveel kan je leren met 4 maanden training? En ze gaan schijnbaar niet onder het leger vallen, maar onder binnenlandse zaken? Weet iemand wat de reden daarvoor zou kunnen zijn?
Heb je daar een reden voor?
En waarom aannemen dat deze troepen, à la Russe, blind linies gaan aanvallen, zonder een gecombineerde aanval van infanterie, cavalerie, artillerie en lucht-steun?
Heb je daar wellicht een reden voor?
Je kan wel stellen alleen vragen te stellen maar op een gegeven moment wordt het toch een beetje 'Cartman'.
"Is Wendy Testaburger a demonic love child of Satan? I'm just asking questions!"
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Voor het nieuwe offensief heeft Oekraïne nu eenmaal mankracht nodig, hoe zie je dat anders voor je?olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:30:
[...]
In het gequote artikel staat dit: "The new brigades, drafted by the Interior Ministry, will fight alongside regular army units." Vandaar mijn aanname dat ze onder een andere "tak" lijken te vallen.
Het gebruik van stormtroepen is geen nieuw concept, dergelijke troepen waren er ook tijdens WO II om ergens doorheen te breken.
Verwijderd
Erm, er is niks 4d chess aan het degelijk voorbereiden en ondersteunen van manschappen.olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:30:
[...]
Ik zou zelfs durven beweren dat er in Rusland meer dan genoeg legerleiders zijn die haarfijn weten wat er daar fout gaat, voor hun is echter het probleem dat het politiek en maatschappelijk onhaalbaar is gebleken om die kennis daadwerkelijk toe te passen.
Om het in proces-taal te gieten: het ontbreekt ze aan de organisatie die de mogelijkheden biedt om operationele, tactische en strategische beslissingen integraal te nemen.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:31:
[...]
Erm, er is niks 4d chess aan het degelijk voorbereiden en ondersteunen van manschappen.
Ik zou zelfs durven beweren dat er in Rusland meer dan genoeg legerleiders zijn die haarfijn weten wat er daar fout gaat, voor hun is echter het probleem dat het politiek en maatschappelijk onhaalbaar is gebleken om die kennis daadwerkelijk toe te passen.
En dat is iets waar de NAVO juist vol op inzet, en de Oekraïne keihard aan werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 06-04-2023 10:45 ]
Of dat dan na vier maanden training is, is de vraag, maar er zijn legio berichten van bijvoorbeeld tank-trainingen waarbij de Oekrainers tot op het bot gemotiveerd zijn en dagen van 12 uur draaien omdat ze meer willen leren.
Engelstalige ondertitels kan je aanzetten.
De positie was op zich niet belangrijk, maar heeft wel gevolgen voor een andere positie als de vijand nog 200 à 300 meter kan oprukken.
Je hoort de comms tussen een commandant die op basis van live streams van drones troepen aanstuurt en een tank bemanning.
Ze dachten dat er 10 russen in de loopgraaf zaten en niet 30. Dat was teveel voor 12 of 15 man dat eraan komt.
Een tank kan maar 22 granaten meenemen.
Beelden van de infanterie dat de positie innam.
De reactie van een krijgsgevangene moest natuurlijk gevraagd worden. Hoe voelt hij na de tank? Het antwoord: "Briljant".
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 06-04-2023 11:02 ]
Mijn grootste vraagteken, wat hier wel een beetje mee te maken heeft is het onderwerp van de mijnen... hoe gaat Oekraïne in godsnaam al die mijnen / boobytraps / niet ontplofte zooi allemaal opruimen en zich veilig bewegen op het strijdveld, vooral als ze naar voren oprukken... daar ligt volgens mij een enorm grote uitdaging en ga je troepen nodig hebben die best veel training hebben gehad.
at your service
Oekraïnse instroom is inmiddels volledig gebaseerd op westerse training, waarin een grote mate van zelfbehoud en systematiek zit. Russische training niet, daar wil de leiding niet aan om meerdere redenen. Alleen daarom al is Rusland inderdaad 'stupid'.olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:30:
[...]
4 maanden is ruim voldoende als je ze traint voor een specifieke missie, dat is anders dan een leger trainen waarvan je nog niet weet hoe en waar je ze gaat inzetten. Er zijn veel elementen die in NATO landen aangeleerd worden omdat er veel tijd is om al die vaardigheden bij te houden, dat betaald zich terug wanneer er ergens plots een inzet nodig is. De militairen in het artikel zijn al begroot voor een specifieke inzet, dan ga je ze bijvoorbeeld niet kennis laten maken met het bouwen van compounds, politietaken of jungle training.
Kleine samenvatting:
Putin is paranoïde maar verkeert verder lichamelijk in goede gezondheid. Leeft totaal buitengesloten zonder telefoon en internet en krijgt info alleen van zijn mensen rondom hem heen. Voordat iemand Putin bezoekt moet de persoon 2 weken in quarantaine.
Goede uitrusting, motivatie en een modern aanvals plan in combinatie met alle onderdelen samen gaan de doorslag geven.
Ik vermoed en hoop dat zodra UA de aanval inzet dat de frontlinie in elkaar klapt en ze net als van de zomer het hazepad kiezen maar dan naar Rusland terug want deze keer is de voorbereiding nog beter dan dat zomer offensief.
En als de frontlinie in elkaar klapt is ook het einde van Putin mag ik hopen.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Schuilt hij toevallig ook in een bunker?wauskoek schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:08:
Een Russische officier die overgelopen is tijden een bezoek samen met Putin aan Kazachstan heeft wat interessante dingen verteld.
Kleine samenvatting:
Putin is paranoïde maar verkeert verder lichamelijk in goede gezondheid. Leeft totaal buitengesloten zonder telefoon en internet en krijgt info alleen van zijn mensen rondom hem heen. Voordat iemand Putin bezoekt moet de persoon 2 weken in quarantaine.
[YouTube: See Ukrainian soldiers watch for Russian drones and repair tanks in frontline trenches]

[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 06-04-2023 11:16 ]
Je eigen vaderland verdedigen ( en Oostbloklanden zijn iets meer vaderlandsgeliefd dan bv wij belgen/nederlanders ) vs via lotje trek opgeroepen worden in een buurland te gaan vechten omdat 1 of andere halve gare leider vind dat daar nazis wonen of kiezen voor levenslang verder in een siberisch werkkamp zitten tot de dood of kans op vrijheid krijgen als je in een buurland voor de voorgenoemde gekke leider een paar maand wat mensen afknalt die je niet kent.
Denk dat die eerste nogal heel fanatiek hun training gaan doen en zoals al aangegeven bij de tanktraining etc dat zelfs opleidingen ingekort kunnen worden omdat ze zo leergierig zijn.
En dat die tweede eerder steeds half bezopen in hun schuttersputje zitten omdat ze na een week aan het front al door hebben dat ze niet meer dan kanonnevoer zijn voor hun bevelhebbers.
-| Hit it i would ! |-
Voor de mijnen, je maakt een corridor, dat kan snel door een kabel vol explosieven over het mijnenveld te schieten en ze op te blazen, je kan het met tanks doen die een mijnenruimer hebben(een opzetstuk met allemaal klauwen en ploegen), en zo zijn er nog wel een paar manieren. Domme mijnenvelden zijn niet meer dan een tijdelijke hobbel.The_Butler schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:53:
Misschien ook een punt om mee te nemen; ik ga er even vanuit dat mocht Oekraïne een offensief starten dat de doorgetrainde specialisten zich aan het snel bewegende front bevinden, maar daar achter moet gewonnen gebied wel bezet / bewaakt / gecontrolleerd worden. Daar zou je dan niet kostbare troepen met tig maanden NAVO training op een basis in Engeland willen neerzetten - gebruik daar dan rekruten met een kortere binnenlandse opleiding.
Mijn grootste vraagteken, wat hier wel een beetje mee te maken heeft is het onderwerp van de mijnen... hoe gaat Oekraïne in godsnaam al die mijnen / boobytraps / niet ontplofte zooi allemaal opruimen en zich veilig bewegen op het strijdveld, vooral als ze naar voren oprukken... daar ligt volgens mij een enorm grote uitdaging en ga je troepen nodig hebben die best veel training hebben gehad.
@DaniëlWW2 heeft daar wat moois over DaniëlWW2 in "Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne"
Verder is dit ook wel een goede YouTube: The Science of Land Mines - Featuring Combat Engineers (12B) and the...
Verder is het inderdaad een kwestie van training voor de rest, wat als ik me niet vergis een van de eerste dingen die je leert en het wordt er ook echt ingestampt, dat achter ieder deurtje, takje, doosje, onder elk blaadje een boobytrap kan zitten. Er zullen er helaas vast wel een paar aan sneuvelen, maar tot nu toe zijn ze goed op de hoogte wat het protocol is, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen over.
De parallellen met Hitler in deze hele oorlog op zoveel vlakken, zijn voor mij als militair historicus eigenlijk vrij angstaanjagend. Het is zoveel meer dan Putin in zijn bunker die armstoelgeneraal speelt. Ik heb eigenlijk moeite om een duidelijkere historische parallel te bedenken en het gaat hier nota bene om Hitler, dus het is ook een godwin die terecht is.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:15:
[...]
Schuilt hij toevallig ook in een bunker?Begint steeds meer op Der Untergang te lijken zo.

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-04-2023 12:14 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
In de training van Oekrainse soldaten in de UK hadden ze nu ook een paar dagen in zitten met als thema 'Loopgraven overnemen'.MikeyMan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:45:
@olafmol bekijk bijvoorbeeld het filmpje van gisteren even, over het ontruimen van wat loopgraven. Een stel dronken Russen in vodden, die niet weten wat ze aan het doen zijn, worden op professionele wijze uitgerook door goed uitgeruste en systematisch opererende Oekrainers.
Of dat dan na vier maanden training is, is de vraag, maar er zijn legio berichten van bijvoorbeeld tank-trainingen waarbij de Oekrainers tot op het bot gemotiveerd zijn en dagen van 12 uur draaien omdat ze meer willen leren.
Dus zou me niet verbazen als die verworven kennis snel gedeeld wordt binnen de UA gelederen.
PSN
Het probleem van 1 corridor is wel dat deze direct een target wordt. Elke Rus kan daar dan zn artillerie op richten en schieten maar. Je zal dus heel snel na de doorbraak ook de corridor moeten verruimen.dakka schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:52:
[...]
Voor de mijnen, je maakt een corridor, dat kan snel door een kabel vol explosieven over het mijnenveld te schieten en ze op te blazen, je kan het met tanks doen die een mijnenruimer hebben(een opzetstuk met allemaal klauwen en ploegen), en zo zijn er nog wel een paar manieren. Domme mijnenvelden zijn niet meer dan een tijdelijke hobbel.
@DaniëlWW2 heeft daar wat moois over DaniëlWW2 in "Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne"
Verder is dit ook wel een goede YouTube: The Science of Land Mines - Featuring Combat Engineers (12B) and the...
Verder is het inderdaad een kwestie van training voor de rest, wat als ik me niet vergis een van de eerste dingen die je leert en het wordt er ook echt ingestampt, dat achter ieder deurtje, takje, doosje, onder elk blaadje een boobytrap kan zitten. Er zullen er helaas vast wel een paar aan sneuvelen, maar tot nu toe zijn ze goed op de hoogte wat het protocol is, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen over.
Voor niet al te best gemotiveerde NL dienstplichtigen in de koude oorlog tijd voldoende. De huidige, toch wel specialistische opleiding van de rode baretten is vijf maand.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Na de basistraining neem ik aan?Tens schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:33:
Vier maanden weinig?
Voor niet al te best gemotiveerde NL dienstplichtigen in de koude oorlog tijd voldoende. De huidige, toch wel specialistische opleiding van de rode baretten is vijf maand.
Het lijkt mij ook dat je aan gemotiveerde troepen in 4 maand toch al e.e.a. uitgelegd krijgt. De opleidingen gaan waarschijnlijk al geoptimaliseerd zijn (waarom trainen voor materieel X als de kans dat je dat tegenkomt nihil is) en hebben (een deel van) de Oekraïners er al niet een basisopleiding opzitten?Tens schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:33:
In WO2 kregen de US Marines, toch niet de minste, 16 weken training tegen het einde van de oorlog. Eerder in de oorlog was dit slechts 4 weken (maar dat bleek te weinig en werd snel teruggedraaid naar 7 weken).
In een recente aflevering van Betrouwbare Bronnen van Timothy Garton Ash te gast, die voor het eerst de vergelijking ook vond opgaan: sinds de WO2 is dit de eerste keer dat iemand de schaal van dood en verderf en deportaties van Hitler aan het benaderen is. Er is ook zeker wel een verschil in schaal (nu), maar dat ligt hem niet aan de ambities van Poetin.DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:13:
[...]
De parallellen met Hitler in deze hele oorlog op zoveel vlakken, zijn voor mij als militair historicus eigenlijk vrij angstaanjagend. Het is zoveel meer dan Putin in zijn bunker die armstoelgeneraal speelt. Ik heb eigenlijk moeite om een duidelijkere historische parallel te bedenken en het gaat hier nota bene om Hitler, dus het is ook een godwin die terecht is.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
nope:
OK, vijf maand en één week.Algemene Militaire Opleiding Luchtmobiel (AMOL)
Na indiensttreding ga je naar de School Luchtmobiel in Schaarsbergen waar je de Algemene Militaire Opleiding Luchtmobiel gaat volgen. De opleiding duurt 23 weken.
Ik weet niet precies hoe is vergeleken, maar volgens mij steken Pol Pot, Darfur, ontstaan Bangladesh, Rwanda+daaropvolgend Congo hier nog bovenuit.Brent schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:41:
[...]
In een recente aflevering van Betrouwbare Bronnen van Timothy Garton Ash te gast, die voor het eerst de vergelijking ook vond opgaan: sinds de WO2 is dit de eerste keer dat iemand de schaal van dood en verderf en deportaties van Hitler aan het benaderen is. Er is ook zeker wel een verschil in schaal (nu), maar dat ligt hem niet aan de ambities van Poetin.
Als het om deportaties, etnische zuiveringen, massamoord of genocide gaat, dan hou ik er een vrij grimmige redenering op aan: Het gaat om de intentie. Ben je van plan om te deporteren, etnisch te zuiveren of een genocide (in de breedste context) te plegen, dan ben je gewoon een ongelofelijke klootzak. Hoeveel mensen het treft alsmede methoden zijn uitkomt van de omstandigheden (politiek, economisch, sociaal, ideologisch etc etc) alsmede beschikbare middelen.Brent schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:41:
[...]
In een recente aflevering van Betrouwbare Bronnen van Timothy Garton Ash te gast, die voor het eerst de vergelijking ook vond opgaan: sinds de WO2 is dit de eerste keer dat iemand de schaal van dood en verderf en deportaties van Hitler aan het benaderen is. Er is ook zeker wel een verschil in schaal (nu), maar dat ligt hem niet aan de ambities van Poetin.
Het kan mij persoonlijk dus ook weinig schelen of we het nu Mao, Hitler, Stalin, Pol Pot of wie dan ook is. Het gaat om de intentie.

Hierbij wil ik niet zeggen dat wat Nazi-Duitsland gedaan heeft, niet extreem gruwelijk was. Zeer zeker niet. Dat is wat er gebeurd als de omstandigheden en middelen voor de gruweldaden zoiets toelaten en faciliteren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat een ongefundeerd cynisme inderdaad (ook totaal niet strokend met de afgelopen ~9 maanden) Ik moest dan meer denken aanBaserk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:53:
[...]
En waarom precies, zou het intensief trainen van zeer gemotiveerde vrijwilligers, door zeer ervaren trainers, in een kwalitatieve training-omgeving wel te vergelijken zijn met een 10-dagen training van ongemotiveerde van de straat geplukte 'vrijwilligers'/daklozen/et cetera, binnen een belabberde corrupte trainings-omgeving?
Heb je daar een reden voor?
En waarom aannemen dat deze troepen, à la Russe, blind linies gaan aanvallen, zonder een gecombineerde aanval van infanterie, cavalerie, artillerie en lucht-steun?
Heb je daar wellicht een reden voor?
Je kan wel stellen alleen vragen te stellen maar op een gegeven moment wordt het toch een beetje 'Cartman'.
"Is Wendy Testaburger a demonic love child of Satan? I'm just asking questions!"
Always with the negative waves Moriarty, always with the negative waves.
Have a little faith baby.
Veldheren podcast van gisteren gaat ook in op exact deze vraag.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het "gerichte" vuur van de Russen in gedachte houdend, gaan ze eerder de corridor zelf breder maken ipv door de linies brekende Oekrainers tegen te houdenSjoerd001 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:31:
[...]
Het probleem van 1 corridor is wel dat deze direct een target wordt. Elke Rus kan daar dan zn artillerie op richten en schieten maar. Je zal dus heel snel na de doorbraak ook de corridor moeten verruimen.
-| Hit it i would ! |-
De Sovjets waren efficiënter dan de Duitsers. We moeten m.i. allereerst kijken naar de feiten op basis van bewijzen, en dan pas de beweegredenen en intenties. Dwz stel het vindt plaats maar er is geen voorbedachte rade, dan is het nog steeds ernstig.DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:54:
[...]
Als het om deportaties, etnische zuiveringen of genocide gaat, dan hou ik er een vrij grimmige redenering op aan: Het gaat om de intentie. Ben je van plan om te deporteren, etnisch te zuiveren of een genocide (in de breedste context) te plegen, dan ben je gewoon een ongelofelijke klootzak. Hoeveel mensen het treft alsmede methoden zijn uitkomt van de omstandigheden (politiek, economisch, sociaal, ideologisch etc etc) alsmede beschikbare middelen.
Het kan mij persoonlijk dus ook weinig schelen of we het nu Mao, Hitler, Stalin, Pol Pot of wie dan ook is. Het gaat om de intentie.
Hierbij wil ik niet zeggen dat wat Nazi-Duitsland gedaan heeft, niet extreem gruwelijk was. Zeer zeker niet. Dat is wat er gebeurd als de omstandigheden en middelen voor de gruweldaden zoiets toelaten en faciliteren.
Als iemand verdrinkt ga ik niet eerst nadenken of deze persoon bezopen domme puber is, suicidaal, in het water is gegooid, of misschien een Russische monnik in ballingschap, of ik diegene wel aardig zou vinden, enz. Er verdrinkt iemand, daar gaat het om.
Het maakt dus ook niet uit welke etnische of sociale groep het betreft. Het gaat om onschuldige, weerloze mensenlevens.
De Sovjets waren gewiekster. Heel eng hoe zij bevolkingsgroepen en machten tegen elkaar uitspeelden. Poetin is groot geworden binnen de opvolger van de NKVD. Die kan wel schaken. Plus dat verleden en leed, dat delen de Baltische staten. Zij laten zich deze keer niet uitspelen door RU.
En hoewel de PL er inderdaad een elite op nahielden in UA voor SU hegemonie, ging dat in relatieve harmonie.
Het hoeft ook geen pissing contest te zijn wat ernstiger was. Alle voorbeelden die je noemt, waren ernstig. Srebrenica idem. Het is afschuwelijk, en we moeten hier als democratische, vrkje samenleving tegen blijven vechten, optreden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Je mist compleet wat ik zeg.Jerie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:13:
[...]
De Sovjets waren efficiënter dan de Duitsers. We moeten m.i. allereerst kijken naar de feiten op basis van bewijzen, en dan pas de beweegredenen en intenties. Dwz stel het vindt plaats maar er is geen voorbedachte rade, dan is het nog steeds ernstig.
Als iemand verdrinkt ga ik niet eerst nadenken of deze persoon bezopen domme puber is, suicidaal, in het water is gegooid, of misschien een Russische monnik in ballingschap, of ik diegene wel aardig zou vinden, enz. Er verdrinkt iemand, daar gaat het om.
Het maakt dus ook niet uit welke etnische of sociale groep het betreft. Het gaat om onschuldige, weerloze mensenlevens.
De Sovjets waren gewiekster. Heel eng hoe zij bevolkingsgroepen en machten tegen elkaar uitspeelden. Poetin is groot geworden binnen de opvolger van de NKVD. Die kan wel schaken. Plus dat verleden en leed, dat delen de Baltische staten. Zij laten zich deze keer niet uitspelen door RU.
En hoewel de PL er inderdaad een elite op nahielden in UA voor SU hegemonie, ging dat in relatieve harmonie.
Het hoeft ook geen pissing contest te zijn wat ernstiger was. Alle voorbeelden die je noemt, waren ernstig. Srebrenica idem. Het is afschuwelijk, en we moeten hier als democratische, vrkje samenleving tegen blijven vechten, optreden.
Het gaat mij er juist om dat het al gruwelijk misgaat bij de intentie. Wat er daarna gebeurd is afhankelijk van omstandigheden. Ik zou er dan ook niet van om verschillende massamoorden of genocides te vergelijken met de vraag "welke was erger". Het gaat mij erom dat het gebeurde en de vraag hoe staat voor mij meer apart.

Blijkbaar helpen tralies voor de ramen ook niet. /s
Russische oligarch gestorven in cel na beschuldigingen van omkoping
Another oligarch dies under mysterious circumstances in Russia: Energy boss Igor Shkurko is found dead in his prison cell after he was accused of taking a bribe
Wel grappig dat ze hier een drone met een soort van molotov cocktail gebruiken voor het laatste duwtje naar de eeuwige jachtvelden:
Targeting of Russian T-90M with the help of the captured Kornet ATGM. And the subsequent grenade drop into the open hatch of the tank. By the 45th brigade of Ukraine. pic.twitter.com/suMY5AWCTv
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 6 april 2023
Ook wel ironisch dat de eerste tik met een buitgemaakte Cornet ATGM gedaan wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2023 14:21 ]
PSN
In dit geval waren de tracks eraf geschoten met de cornet.asing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:13:
@YakuzA Dat krijgen ze ervan door met open luiken (buttoned down) het slagveld op gaan. Dichte luiken voorkomt dit probleem alleen zie je dan veel minder.
En lijkt het alsof ze na het verlaten van de tank de luiken niet dicht hebben gedaan.
PSN
5 maand en 3 weken. Gemiddeld zelfs 5 maand en 3 en een half week.
Caelorum schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:32:
[...]
elke maand behalve februari bevat natuurlijk meer dan 4 weken dus het zal eerder 5 maand en 1 week zijn
Vanuit Polen wordt de inhoud van de goodybag geupdate:
https://www.ukrinform.net...for-ukraine-revealed.htmlUkraine will buy from Poland 150 Rosomak armored personnel carriers, over 50 Rak self-propelled mortars, and 100 Piorun MANPADS. As of today, the relevant agreements are being finalized for signing.
[ Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2023 15:40 ]
PSN
Kleine correctie inderdaad, week 23 dit jaar eindigt 11 juni. 5 maand, één week en een vier dagen. Maar ja ze stoppen dan weer op vrijdag, dus 5 maand, één week en twee dagen.Caelorum schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:32:
[...]
Nou, volgens de instructeurs zijn de cursisten uitermate gemotiveerd. Ik heb zelf in militaire dienst diverse opleidingen gehad en je kan in 4 maanden tijd heul veul leren hoor. Blijft zelfs nog genoeg tijd over om al het geleerde in de praktijk te brengen. Is ook een wereld van verschil met Rusland, waar ze 'dienstplichtigen' van de straat plukken of uit gevangenissen halen, die hebben een motivatie van ongeveer 0.olafmol schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]Dat is toch niet heel anders dan de Russen met hun meatgrinders? Hoeveel kan je leren met 4 maanden training?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
In vier maanden kun je veel leren, maar ook leren toepassen en zelfs in je fysieke systeem inprenten. Ook kun je aan je fitheid veel doen in vier maanden - dus dan heb je toch een aardige groep gemotiveerde, getrainde en hopelijk fitte mensen die er tegenaan gaan.Yaksa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:55:
[...]
Nou, volgens de instructeurs zijn de cursisten uitermate gemotiveerd. Ik heb zelf in militaire dienst diverse opleidingen gehad en je kan in 4 maanden tijd heul veul leren hoor. Blijft zelfs nog genoeg tijd over om al het geleerde in de praktijk te brengen. Is ook een wereld van verschil met Rusland, waar ze 'dienstplichtigen' van de straat plukken of uit gevangenissen halen, die hebben een motivatie van ongeveer 0.
Ik begreep van de tankcrew trainingen dat ze ook nog 's zoveel mogelijk door gingen, dus verlof, weekend, dat soort luxe gunnen ze zichzelf weinig met oog op de aanstaande offensieven of simpelweg de wetenschap dat je landgenoten je nodig hebben.
Even persoonlijke ervaring: 4 maanden HIIT training, 1x in de week. Verschil was 10km lopen met ~10kilo rugzak en moe aankomen, naar 25km lopen met dezelfde rugzak en zere voeten hebben, maar nog wel energie hebben.NiGeLaToR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:58:
[...]
Ook kun je aan je fitheid veel doen in vier maanden - [...]
En dat is met een relatief eenvoudige trainingsschema.
YakuzA schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:37:
[...]
offtopic:[...]
elke maand behalve februari bevat natuurlijk meer dan 4 weken dus het zal eerder 5 maand en 1 week zijn
ahja, decimalen naar dagen per maand naar weken ging fout bij mij
Even door een vertaal heen gehaald, en als ik dat lees zie ik het slecht aflopen voor Putin.
Vooral deze opmerking vind ik erg pakkend.. "Girkin's beoordeling dat Rusland slaapwandelt in de richting van een nederlaag"
https://www.thedefensepos...-military-defeat-ukraine/
Rusland op weg naar 'militaire nederlaag' in Oekraïne: voormalig commandant
Het Russische leger kwam onvoorbereid op oorlog in Oekraïne en stevent nu af op een nederlaag, heeft een voormalige commandant beweerd.
Igor Girkin, een ex-officier die Russische militanten in Donetsk leidde, zei dat de huidige situatie in de frontlinie een "extreem negatieve" impact heeft op het vermogen van Moskou om de oorlog te winnen.
Hij ging echter niet in op wat er momenteel gebeurt op het slagveld tussen Russische en Oekraïense troepen.
Girkin verklaarde verder dat de Russische media de effecten van het conflict op de defensie-industrie en -economie van het land hebben verdoezelen.
"Ik ben niet bang om te zeggen dat we op weg zijn naar een militaire nederlaag", zei de voormalige officier van de Federale Veiligheidsdienst, eraan toevoegend dat het militaire, economische en politieke systeem van het land niet klaar zijn voor een lange, langdurige oorlog.
Girkin, in 2014 ontslagen, is kritisch geweest over de jarenlange invasie van Oekraïne door Rusland. Eerder dit jaar bekritiseerde hij de Russische president Vladimir Poetin omdat hij de vermeende mislukkingen en nederlagen van Moskou schaamteloos negeerde.
'Struggling in a Big Way'
Girkin's beoordeling dat Rusland slaapwandelt in de richting van een nederlaag werd ondersteund door recente opmerkingen van Joint Chiefs of Staff Gen. Mark Milley.
Milley beweerde dat binnenvallende troepen "op een grote manier worstelen" omdat ze de afgelopen 20 dagen geen vooruitgang hebben geboekt.
Hij verklaarde dat de Oekraïners een "opmerkelijke" verdediging hebben opgezet, waardoor Moskou zijn strategische doelstellingen uit het oog verliest.
"Deze (Russische) troepen zijn erg ondergetraind, ze doen in wezen frontale aanvallen op machinegeweerposities en ze worden afgeslacht", legde hij uit tijdens een recente hoorzitting van het House Armed Services Committee.
Oekraïense soldaten passen een nationale vlag aan bovenop een personeelsgepantserd vliegdekschip op een weg in de buurt van Lyman in de regio Donetsk op 4 oktober, te midden van de Russische invasie van Oekraïne
Oekraïense soldaten passen een nationale vlag aan bovenop een door personeel gepantserd vliegdekschip op een weg in de buurt van Lyman in de regio Donetsk te midden van de Russische invasie van Oekraïne. Foto: Anatolii Stepanov/AFP via Getty Images
Profiteren
De Oekraïense grondtroepencommandant Oleksandr Syrskyi beweerde dat Russische troepen "aanzienlijke kracht" hebben verloren toen de oorlog zijn eerste verjaardag bereikte.
Zware sancties van het Westen, evenals de voortdurende levering van geavanceerde wapens en uitrusting aan Kiev, hebben het vermogen van Rusland om Oekraïens grondgebied in te nemen ernstig belemmerd.
"Heel snel zullen we van deze gelegenheid gebruik maken, zoals we ooit deden in de buurt van Kiev, Charkov, Balaklia en Kupyansk", zei Syrskyi op Telegram.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Stagnatie?kevlar01 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:48:
[...]
Ik zie juist een toename in het aantal gesloopte artillerie systemen -- wat de Russische tactiek alleen maar ondermijnt. Waar dat eerder amper het geval was.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het gemiddelde per week is de laatste tijd vrij stabiel, schommelt natuurlijk per dag wel aardig.D_Jeff schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:46:
[...]
Stagnatie?
Ik juist een toename in het aantal gesloopte artillerie systemen -- wat de Russische tactiek alleen maar ondermijnt. Waar dat eerder amper het geval was.
Zie https://war-bi.prozorro.sale, Engels switchen, tab Artillery, tab Today.
Dit in tegenstelling tot de Troops tab, de laatste dagen wordt het merkbaar rustiger - minder KIA.
[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 06-04-2023 17:53 ]
nope
Een vliegdekschip in Lyman?merlin1201 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:40:
personeelsgepantserd vliegdekschip
Het vertalen is goed bedoeld, maar doe in het vervolg maar een korte samenvatting in je eigen woorden
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zie het probleem niet. Die translator snapt Armoured Personnel Carrier niet. Verder lijkt die vertaling me niet zo gek.Proton_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:49:
[...]
Een vliegdekschip in Lyman?
Het vertalen is goed bedoeld, maar doe in het vervolg maar een korte samenvatting in je eigen woorden
Deelartikel: https://wapo.st/3KgcQX5
Wat ik hierin goed vond om te lezen dat wat op dit forum ook wel de consensus is over hoe Poetin moet worden aangepakt dit ook door de krant zo werd verwoordt:
Poetin is gevoelig voor een rechte rug. Ieder signaal van defaitisme en zwakte zal door hem worden uitgebuit. Wij (Oekraïne maar zeker ook EU en VS) kunnen ons geen moment van zwakte en slapte veroorloven. Zelfs al zou het minder goed gaan dan we willen, dan nog blijft die vastberadenheid nodig. Jammeren over wat er allemaal niet goed genoeg gaat helpt niet, kijken wat er nodig is om de balans te doen kantelen wel.
Oekraïne, de VS en menig Oost-Europees land is onverzettelijker dan met name de westelijke landen van de EU. Wij moeten ons in West Europa realiseren dat niet Oekraïne maar wijzelf misschien wel het meest kwetsbaar zijn voor de beïnvloeding vanuit Rusland. Als een weke onderbuik in het pact van de tientallen landen die Oekraïne ondersteunen. Wij moeten ons goed realiseren dat onze vrijheid geen vanzelfsprekendheid is, en dat overal mensen klaar staan staan om die vrijheid te betwisten, ook binnen de grenzen van de EU (hiermee doelend op politici die de politieke arena vooral betreden voor eigen gewin).[...]that Moscow’s tyrant, with his acute antennae for his adversaries’ divisions and doubts, is fighting a two-front war. One is in Ukraine. The other is across Europe and the United States, where polls in some countries suggest that popular support has softened for arming and financing Kyiv. In Mr. Putin’s strategic view, that might be the more determinative contest, and he has many points of leverage to gain the advantage.
Chief among those advantages is time itself, which the Russian dictator appears to believe is his most important ally. To him, wearing down the West over time might be easier than wearing down Ukraine’s forces, which are fighting for their cities, their homes and their families. If he cannot break Ukraine’s fighting spirit — which he has failed to do until now, as Bakhmut has demonstrated so vividly — he will hope to outlast the patience and unity of Americans and Europeans who have stood strong behind Ukraine since Russia’s full-scale invasion more than a year ago.
Om indirect die weke onderbuik in West Europa wat te versterken moet Oekraïne wederom een inspanning leveren, en, by the way, moet het land haar grondgebied terugveroveren. Het minste wat we dit land kunnen laten zien is dat wij als mensen, die verder geen vinger hoeven uit te steken, het in ieder geval kunnen opbrengen onze rug recht te houden en de focus te houden hoe Oekraïne verder te ondersteunen en trachten oplossingen te benoemen in plaats van problemen.That is why success is so important in the coming Ukrainian offensive, which is likely to unfold on multiple points along the 600-mile front line. It is critical that Kyiv’s forces and their Western backers demonstrate to Mr. Putin and his cronies that they can muster the arms, the materiel, the personnel — and most of all, the will — to break Russian lines and recapture Ukraine’s sovereign territory.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://www.ukrinform.net...een-lublin-ravaruska.html
On April 5, 2023, Ukrainian and Polish railway operators launched a test run on the 1,435 mm European gauge line between Lublin and Rava-Ruska.
The launch of the Warsaw - Lublin - Rava-Ruska - Lviv connection will meet the great demand of Ukrainians for convenient logistics by train to and from the Polish capital, as well as reduce congestion at road border crossing points.
PSN
Zo, stoer dat ze door zijn gegaan met de aanleg gedurende de oorlog.YakuzA schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:32:
Nieuwe spoorlijn richting Lviv met Europese breedte:
[...]
Ik dacht even huh wat? Maar het blijkt dat Rusland en de Sovjet satteliet staten allemaal op Russisch breedspoor. Finland doet dat nu ook nog. Dat was strategisch zodat het Westen niet zo door kon rijden.YakuzA schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:32:
Nieuwe spoorlijn richting Lviv met Europese breedte:
[...]
Nadeeltje is wel dat alles en iedereen van trein moet wisselen bij de grens, iets wat voor deze lijn niet meer hoeft. Ik denk dat Oekraïne nu ook wel zal doorpakken en langzaam alles vervangt voor Europees spoor. Ten eerste voor snellere verbindingen en ten tweede om te voorkomen dat Rusland zo binnen is.
Nou trein wisselen is het niet hoor, gewoon trein optillen, smal of breed band set eronder en gaan. Maar kost wel een kwartiertje ofzo.asing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:14:
[...]
Ik dacht even huh wat? Maar het blijkt dat Rusland en de Sovjet satteliet staten allemaal op Russisch breedspoor. Finland doet dat nu ook nog. Dat was strategisch zodat het Westen niet zo door kon rijden.
Nadeeltje is wel dat alles en iedereen van trein moet wisselen bij de grens, iets wat voor deze lijn niet meer hoeft. Ik denk dat Oekraïne nu ook wel zal doorpakken en langzaam alles vervangt voor Europees spoor. Ten eerste voor snellere verbindingen en ten tweede om te voorkomen dat Rusland zo binnen is.
Hoe doe je dat met goederen treinen? Of met treinen waar tanks mee vervoerd worden?mv_ak schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:19:
[...]
Nou trein wisselen is het niet hoor, gewoon trein optillen, smal of breed band set eronder en gaan. Maar kost wel een kwartiertje ofzo.
Spanje heeft dat ook (Iberisch breedspoor), omdat men destijds bang was voor een invasie van de Fransen.asing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:14:
[...]
Ik dacht even huh wat? Maar het blijkt dat Rusland en de Sovjet satteliet staten allemaal op Russisch breedspoor. Finland doet dat nu ook nog. Dat was strategisch zodat het Westen niet zo door kon rijden.
Dit brengt dan ook weer herinneringen naar boven. Toen ik in de jaren 90 met de nachttrein vanuit Brussel naar Spanje reisde (de hogesnelheidslijn was er nog niet en vliegen was duur), kreeg de trein voor de grensovergang tussen Frankrijk en Spanje een andere locomotief die geschikt was voor het bredere spoor. En de wagons waren geschikt voor beide sporen (normaal- en breedspoor). Dat wisselen duurder overigens niet lang.
Ervaring jaren '90 is met passagierstrein, station Brest, grote treinhal voor de omzetting, moet verder antwoord schuldig blijven. Maar positief als Ukraine in het westen zelfde spoorbreedte gaat hanteren = aansluiting en los van Rusland.vincent_1971 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:23:
[...]
Hoe doe je dat met goederen treinen? Of met treinen waar tanks mee vervoerd worden?
Zie ook Jerie in "De situatie binnen Rusland" voor het interview (in Russisch en Engels).wauskoek schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:08:
Een Russische officier die overgelopen is tijden een bezoek samen met Putin aan Kazachstan heeft wat interessante dingen verteld.
Kleine samenvatting:
[YouTube: See Ukrainian soldiers watch for Russian drones and repair tanks in frontline trenches]
They were lucky ones. pic.twitter.com/ACzOj3jZTy
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 6 april 2023
At the Kherson Regional Art Museum, a team of armed Russians in civilian clothes arrived along with several large trucks and buses. Over five days, they hauled away more than 11,000 pieces of art, including paintings, sculptures, graphics and other works from Ukraine and around the world, said Alina Dotsenko, the director of the museum.
PSN
Rusland eist dat Europa zich bij Eurazie voegt (Lees hierbij voor Eurazie: Rusland).
Rusland stelt zich hiermee op tegen de andere Europese landen en kiest er nu zelf voor het conflict met Oekraïne te verbreden.
Korte toelichting van RaamOpRusland bij het artikel:
Rusland wendt zich af van Europa. Voor het Russische buitenlandse beleid is de Europese Unie (EU) geen eigenstandige geopolitieke factor meer. Volgens de nieuwe Buitenlanddoctrine voert de ‘meerderheid van de Europese staten een agressieve politiek tegen Rusland’. Zolang Europa geopolitiek blijft samenwerken met de Verenigde Staten kan het geen partner meer van Rusland zijn, zo staat in de herziene geopolitieke doctrine, die president Vladimir Poetin op 31 maart per decreet heeft bekrachtigd.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ook wel genoemd, de “deksel op de neus” doctrine. Vraag me af hoeveel pijn de EU heeft van het feit dat Rusland geen zaken meer kan/wil/mag doen met de EU. Tis weer een knap staaltje slachtofferschap.teacup schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:28:
RaamOpRusland komt met een artikel dat Rusland op 31 maart een andere buitenlanddoctrine heeft bekrachtigd:
Rusland eist dat Europa zich bij Eurazie voegt (Lees hierbij voor Eurazie: Rusland).
Rusland stelt zich hiermee op tegen de andere Europese landen en kiest er nu zelf voor het conflict met Oekraïne te verbreden.
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 07-04-2023 07:56 ]
Geheime plannen van de Verenigde Staten en de NAVO rond militaire steun aan Oekraïne zijn uitgelekt via sociale media, zeggen Amerikaanse regeringsbronnen tegen de Amerikaanse krant ‘The New York Times’.
RL 07-04-23, 03:20 Laatste update: 07:13 Bron: ANP
https://www.hln.be/buiten...orlog-uitgelekt~a7a92ac6/
Heeft iemand reeds iets kunnen terugvinden? Echter, de plannen zouden aangepast zijn naar Russische realiteit. Wat sterk doet vermoeden dat de Russen achter het lek zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 07-04-2023 08:02 ]
Dat lijkt me geen nieuws. Dat begon meteen na de invasie al. Ook onderdeel van het project om Oekraine van zijn cultuur en geschiedenis te beroven.earvaag schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:07:
Er blijkt dat kunst systematisch word geroofd in bezet gebied https://www.nbcnews.com/n...vel-world-war-2-rcna77879
[...]
Prima. Als we als vijand worden gezien, dan kunnen nu ook alle remmen los.teacup schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:28:
RaamOpRusland komt met een artikel dat Rusland op 31 maart een andere buitenlanddoctrine heeft bekrachtigd:
[...]
Iets met propaganda of een nieuwssite wat clicks probeert te genereren?BlackShadow schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:01:
“Geheime plannen VS en NAVO rond Oekraïne-oorlog uitgelekt”
Geheime plannen van de Verenigde Staten en de NAVO rond militaire steun aan Oekraïne zijn uitgelekt via sociale media, zeggen Amerikaanse regeringsbronnen tegen de Amerikaanse krant ‘The New York Times’.
Heeft iemand reeds iets kunnen terugvinden? Echter, de plannen zouden aangepast zijn naar Russische realiteit. Wat sterk doet vermoeden dat de Russen achter het lek zitten.
hm,BlackShadow schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:01:
“Geheime plannen VS en NAVO rond Oekraïne-oorlog uitgelekt”
Geplande wapenleveranties van 1 maart lijken me niet meer echt geheim.The photos with schemes for the expected supply of weapons, the number of troops and other plans were recently posted on Twitter and Telegram.
I had de beelden gisteren al op reddit gezien.Nimflix schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:24:
Het is een document van 5 weken oud, hier staan niet de plannen in voor het offensief. Het wordt nu vooral gebruikt voor propaganda door de Russen.
de printouts zagen er professioneel uit, de info ook.
met 1 opvallend detail. De geschatte verliezen van beide kanten.
Zo zou Rusland 500 tanks verloren zijn en 9 vliegtuigen, en 16000 man personeel.
terwijl dat aan Oekraïnse kant eev veelvoud hiervan was.
Toevallig ongeveer de aantallen die Rusland zelf claimt.
Dus of het is fake, of aangepast, of we zitten er helemaal naast en Oekraïne is gruwelijk aan het verliezen.
blijft wel de vraag hoe oryx toch aan de 2500 geverifieerde verloren tanks komt inclusief beelmateriaal
Oekraine is aan het verliezen, dat is wel duidelijk gezien het verlies aan terrein.ZenTex schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:37:
[...]
Dus of het is fake, of aangepast, of we zitten er helemaal naast en Oekraïne is gruwelijk aan het verliezen.
blijft wel de vraag hoe oryx toch aan de 2500 geverifieerde verloren tanks komt inclusief beelmateriaal
Ik heb toch stellig het idee dat de situatie rooskleuriger naar het westen wordt gesteld dan de werkelijkheid is.
Maar goed, wie weet gaat het tij nog keren.
Moderatie comment:
Nu is het naïef te veronderstellen dat beide partijen niet bezig zijn met propaganda tactiek. Dat Oekraïne zou verliezen is daaruit echter niet af leiden. Ook het verliezen van Bakhmut zegt hierover weinig. Onderscheid tussen tactiek en strategie is hierbij nodig. Bakhmut komt niet voorbij het niveau van tactiek.
Er zijn dus betere argumenten nodig je om overtuiging te onderbouwen. Een post als deze valt daarom in de categorie Extraordinary claims require extraordinary evidence. Wat we vragen aan mensen is om stellingen te onderbouwen. Genoeg onervaren posters komen met goede bijdragen, juist omdat ze met bronnen aankomen. Met ervaring heeft het dus niet zoveel te maken.
Voor die broninformatie is dit dagelijkse topic juist bedoeld. Heb je een vermoeden? Zoek het uit, en laat het van mijn part even liggen als je geen goede info vindt. Voor een discussie en het delen van observaties zijn trouwens andere topics beter geschikt, zie teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" en UKR: Topic wegwijzer
[ Voor 49% gewijzigd door teacup op 07-04-2023 20:43 ]
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid