Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.420 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
Najah, die spullen hebben ze toch ook nodig wanneer ze lepeltje lepeltje in de loopgraven liggen terwijl de Leo's langs rollen. :+

Wel briljant wanneer hun DIY supply lines zelfs kunt raken op deze manier.

Russen zouden de Russen overigens niet zijn wanneer ook dit DIY wapens worden, opblaaspoppen gevuld met helium en volgehangen met dildo's om op de vijand te laten vallen. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 03-04-2023 18:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Eind deze maand komt er blijkbaar een Leopard repair shop online in een noordelijk puntje van Roemenië:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beeldmateriaal van een Oekraïense tank dat Russische loopgraven verplettert door er simpelweg overheen te rijden:

Moderatie comment: beelden zijn illustratief voor hoe met tanks de Russische loopgraven worden aangepakt. De beelden zijn wel expliciet en kunnen als schokkend worden ervaren. Bedenk dus of je hiernaar wilt kijken.

Edit 4/4/23 Verderop in de film beelden die we hier toch beter niet kunnen hebben. Daarom wordt de link verwijderd.

[ Voor 55% gewijzigd door teacup op 04-04-2023 20:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:32:
Beeldmateriaal van een Oekraïense tank dat Russische loopgraven verplettert door er simpelweg overheen te rijden:

[Twitter]
Met een tank loopgraven dichten is niet ongebruikelijk maar er zit ook een zeker risico in. Wat mij verbaast is dat die oekrainese tank daar in zijn eentje opereert zonder support. Meestal wil je en andere tanks en infanterie nabij hebben en vuursteun als back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:43:
[...]

Met een tank loopgraven dichten is niet ongebruikelijk maar er zit ook een zeker risico in. Wat mij verbaast is dat die oekrainese tank daar in zijn eentje opereert zonder support. Meestal wil je en andere tanks en infanterie nabij hebben en vuursteun als back-up.
Support komt aan het einde langs in een BMP.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:58
[...]

Verder naar links is nog een andere tank bezig, iig, ze zijn met z'n 2en dat veld opgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[Twitter]
2 schoten van die tank op <10m op dat groepje Russen in die loopgraaf…ik denk dat dat normaal gesproken een begrafenis met gesloten kist gaat worden….(in dit geval verwacht ik niet dat de Russen de moeite nemen om de lijken op te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26
dr.lowtune schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:29:
[...]

2 schoten van die tank op <10m op dat groepje Russen in die loopgraaf…ik denk dat dat normaal gesproken een begrafenis met gesloten kist gaat worden….(in dit geval verwacht ik niet dat de Russen de moeite nemen om de lijken op te halen).
Dan moet je de loop wel goed naar beneden kunnen richten. Daarnaast kan het zijn dat er tekort aan munitie is en dan is dit ook een methode. Het gaat ook langzaam dus als je de loopgraaf uit wilt vluchten, het kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Veel volk zie je in elk geval niet uit dat loopgraf lopen.
Je ziet zelfs letterlijk eentje onder de rupsbanden onderuit gemollesteerd worden als de tank de loopgraven aan het toerijden is. Die zal het zeker niet meer zal navertellen. Lijkt er ook op dat er een medic ofzo nog bij eentje is om zijn laatste woorden te aanhoren ofzo.
Denk als je van zo dichtbij 2 bijna face-2-face mortieren op amper 2 meter van je loopgracht krijgt je wel niet meer al te levend zal zijn.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Is dit trouwens niet dat stukje van tijdje geleden waar UA in die loopgraaf zat tegen een RU aanval?

Zo ja, kunnen we dan aannemen dat die UA soldaten gesneuveld zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Je mag er minimaal wel een waarschuwing bij zetten, dat er nog mensen in die loopgraven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 13:15
Ik heb de filmpjes van die tank tegenover die loopgraaf gekeken en betrapte mezelf erop dat ik dacht "tough day to be a Russian soldier".. Ik denk dat dit nu echt oorlog in volle actie is. Een dusdanige haat tegenover je vijand hebben dat je een tank gebruikt om ze eerst overhoop te knallen en daarna er overheen rijdt om 110% zeker te zijn dat ze niet meer opstaan..

Wat dat betreft maakt oorlog het meest wrede in de mensen los. En dit zal echt niet een op zichzelf staand geval zijn. Ook in de tweede Wereldoorlog werd dit soort "tactieken" gebruikt. Laten we hopen dat met het offensief van de Oekraïners de Russen eruit schopt gaan worden en dat het eindelijk weer eens rustig wordt in dat deel van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42
asing schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:40:
[...]

Dan moet je de loop wel goed naar beneden kunnen richten. Daarnaast kan het zijn dat er tekort aan munitie is en dan is dit ook een methode. Het gaat ook langzaam dus als je de loopgraaf uit wilt vluchten, het kan.
Probleem is, de loopgraaf uitvluchten kan niet. Zodra je dat doet wordt je door geweervuur van de tank neergemaaid.

Of eigenlijk: als er een tank op je af komt, in een open gebied, en je hebt geen anti-tank wapens/ondersteuning dan ben je gewoon fucked.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

NeutraleTeun schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:55:
Is dit trouwens niet dat stukje van tijdje geleden waar UA in die loopgraaf zat tegen een RU aanval?

Oekrainse vlag op de tank is je ontgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:21
Wat voor tank is dat? Leopard 1?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Indoubt schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:03:
[...]

Oekrainse vlag op de tank is je ontgaan?
Nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:49
C00P schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:14:
Wat voor tank is dat? Leopard 1?
Sovjet tank aan de koepel te zien. 6 wielen dus t-64 of nieuwer denk ik. Gezien de sideskirts zou ik t-72 gokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Die maxxpro mrap’s kunnen aardig wat hebben:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Veel respect voor de medici uit de VS en Canada die in Oekraïne zijn om gewonde soldaten te helpen.

Let op! Beelden kunnen wat schokkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:29

Fanta

FordPerformance™️

Wilke schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:59:
[...]

Je mag er minimaal wel een waarschuwing bij zetten, dat er nog mensen in die loopgraven zitten.
Kijk eens rechts bovenin. Daar staat 18+..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46

Leek mij inderdaad ook. Wilde het ook posten. Blijkbaar wil UA er niet meer heen, want het is nu goed vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:59:
[...]

Oeps, ik zag de tank op een loopgraaf schieten maar had de Russen zelf niet gezien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
beany schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:03:
[...]

Probleem is, de loopgraaf uitvluchten kan niet. Zodra je dat doet wordt je door geweervuur van de tank neergemaaid.

Of eigenlijk: als er een tank op je af komt, in een open gebied, en je hebt geen anti-tank wapens/ondersteuning dan ben je gewoon fucked.
Als ik niet heel scheel kijk zie ik zelfs nog een levende soldaat met een (wit? blauw?) vlaggetje oid zwaaien, lijkt wel alsof ie zich wil overgeven. Maar wordt daarna volgens mij gecrushed door die tank.

Wat is het met dit stukje land dat er zo lang en hard om gevochten wordt? Ik heb deze plek al op meerdere filmpjes gezien, met die close-artillerie attack bv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
YakuzA schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:54:
[...]

Support komt aan het einde langs in een BMP.
Wordt de BMP op het einde opgeblazen?
[...]

Wat mij verbaast is dat die oekrainese tank daar in zijn eentje opereert zonder support. Meestal wil je en andere tanks en infanterie nabij hebben en vuursteun als back-up.
Ik vind persoonlijk ook dat ze best wat geluk hebben. Rakket die paar meter langs de tank vliegt. Ik kreeg meerdere keren het idee dat de tank zichzelf aan het ingraven was. Nu zal de persoon die de tank bestuurd meer feeling hebben over de tank dan ik.. Maar lijkt me geen prettig gevoel om vast te zitten op die plek.
nextware schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:00:
Ik heb de filmpjes van die tank tegenover die loopgraaf gekeken en betrapte mezelf erop dat ik dacht "tough day to be a Russian soldier".. Ik denk dat dit nu echt oorlog in volle actie is. Een dusdanige haat tegenover je vijand hebben dat je een tank gebruikt om ze eerst overhoop te knallen en daarna er overheen rijdt om 110% zeker te zijn dat ze niet meer opstaan..

Wat dat betreft maakt oorlog het meest wrede in de mensen los. En dit zal echt niet een op zichzelf staand geval zijn. Ook in de tweede Wereldoorlog werd dit soort "tactieken" gebruikt. Laten we hopen dat met het offensief van de Oekraïners de Russen eruit schopt gaan worden en dat het eindelijk weer eens rustig wordt in dat deel van de wereld.
Is toch een natuurlijke reactie? Net zoals je loopt te juichen als je favoriete voetbalteam wint, wat uiteindelijk ten koste van het verlies van het andere team is.

Zelf ben ik toevallig gisteren bij het vrijheidsmuseum (Klein museum, maar zeker een aanrader!) geweest. Hier staat een Russische tank en een Oekraïense ambulance. Ik als volwassen man krijgt volledige kippenvel als je dicht bij deze 2 voertuigen staat. Je wilt dan namelijk één ding en dat is einde aan de oorlog. En volgens mij weten we allemaal dat de oorlog maar op twee manieren ten einde komt. Door het winnen ervan of het verliezen daarvan.

Foto van de ambulance en tank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ib30JXvI2eRm-4Yk0VWZ7L6DGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FiAeJmu5TsRL5J1uIW633fOn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Je kunt zien dat de turret niet naar behoren functioneerde, de loop schokt en stottert. Vandaar deze actie.

Verder is de weg/berm verhoogd, dus de tank is redelijk beschut. Vandaar dat die raket over de tank heen vloog.

Maar inderdaad, ik sta er ook een beetje versteld van dat ook Oekraïne net zo opereert als Russische tank, gewoon een tank allen op pad sturen.
(OK, hij had support van andere voertuigen, maar op afstand. Had eerder verwacht dat de infanterie het vuile werk op zou knappen met de tank als vuursteen)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Die FPV drones blijven toch wel grappige tools:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The United States prepare to announce a new defense assistance package for Ukraine this week, which will be consistent with previous U.S. efforts to support the Ukrainian Armed Forces.
https://www.ukrinform.net...or-ukraine-this-week.html

En er zijn al 4 Mig-29’s geleverd:
https://www.ukrinform.net...fighter-jet-brigades.html
Poland and Slovakia plan to hand over a total of 33 MiG-29 aircraft to Ukraine: of them, Kyiv should receive 20 from Warsaw and 13 from Bratislava. According to preliminary information, these countries have already transferred four MiG-29 aircraft to Ukraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:10:
[...]

Als ik niet heel scheel kijk zie ik zelfs nog een levende soldaat met een (wit? blauw?) vlaggetje oid zwaaien, lijkt wel alsof ie zich wil overgeven. Maar wordt daarna volgens mij gecrushed door die tank.

Wat is het met dit stukje land dat er zo lang en hard om gevochten wordt? Ik heb deze plek al op meerdere filmpjes gezien, met die close-artillerie attack bv.
Ik dacht ook even dat het een vlag is. Dan zou het wel een erg dom filmpje zijn. Als je goed kijkt, zie je op een gegeven moment ook de 'vlag' vanaf de zijkant. Wat blijkt, het is een overgebleven stuk boom dat licht genoeg is om te waaien maar nog te goed vast zit om weg te vliegen.

Ik zie geen witte vlag. In een oorlog is het je tegenstander dood, of jij. Van alle gruwelijke dingen in de oorlog, is dit er in de verste verte niet eentje van.

Wat eigenlijk veel sneuer (en oneerlijk) is, is dat deze soldaten hier mogelijk niet eens vrijwillig zitten. En dan met name (vrijwel alleen) die aan RU zijde. Om op zo'n manier volstrekt nutteloze manier aan je einde te komen. Maar dat zie je in de geschiedenis ook terug bijv bij de asmogendheden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hierbij een deelartikel van de New York Times, over de vele uitdagingen die Oekraïne met haar waarschijnlijk komende offensief zal moeten pareren.

New Weapons Aren’t Enough: The Challenges of Ukraine’s Coming Assault
https://www.nytimes.com/2...EUZP3JN-IA&smid=url-share
Voor een grove schets van die uitdagingen:
With powerful Western weapons, newly formed assault units and even a reconstituted Azov battalion, Ukraine is poised for a critical spring counteroffensive. But overcoming casualties and keeping war-weary troops motivated will be stern tests.
The new Ukrainian campaign, when it comes, will be a test of its army’s ability to re-arm and reconstitute battalions while maintaining the motivation and maneuvering skills that gave it an edge in three previous counteroffensives.
Ukrainian officers will have to choreograph artillery, infantry and armored vehicle assaults that crash through Russian trenches, tank traps and minefields. In the south, Russian units have been building defensive positions since they were pushed out of the Kherson region in November. Sophisticated Western tanks, with better survivability and firepower, will be critical in uprooting those positions.
Maar kijk naast mogelijke beren op het pad ook naar de kansen in de situatie:
If weapons and trained troops fall into place in time, Ukraine is capable of inflicting losses on the Russian Army that could have far-reaching geopolitical consequences, Evelyn Farkas, the director of the McCain Institute, said in a telephone interview.

She posited a once-unthinkable outcome: that Ukraine could render Russia a weakened military power in Eastern Europe with little leverage in negotiations to end the war.

“People lack imagination,’’ Ms. Farkas said. “They only envision what they see now.”

But much could change, she said, with the influx to the front lines of the new Western weaponry and the tens of thousands of Ukrainian soldiers who have been training for the operation at home and in Europe.
Vermoedeljke strategie:
Ukraine is seen as planning to drive a wedge through Russian occupied territory along the southern coasts of the Black and Azov Seas, near Crimea, or to seek a humiliating turnabout in the fighting in the eastern Donbas region — or both.
[...]
In the counteroffensive, Ukraine is likely to launch intensive artillery bombardments along a narrow stretch of frontline, military analysts say, followed by demining teams and tank assaults.

Ukraine is widely expected to strike in the south, where the terrain ranges from wide-open farm fields, with only sparse tree lines for cover, to towns and villages. A thrust of about 50 miles over the steppe from the current front lines to the Russian-occupied city of Melitopol would split Russian-held territory into two zones, sever supply lines and put Ukrainian artillery within range of Russian bases on the Crimean Peninsula.
Moraal is een uitdaging aan het worden:
But morale, an area in which Ukrainian fighters held an edge for much of the war, is becoming more of a challenge. In a dozen or so recent interviews, soldiers at positions near Bakhmut or emerging from the crucible of street fighting for short breaks expressed dismay at the scale of violence and death.
In ieder geval in het Azov bataljon wordt moraal geharnast door de vasthoudendheid van de ervaren - in het gevecht geharde - opleiders. En waarom zou Azov hierin een uitzondering zijn?
To ensure that only the most motivated soldiers wind up in its assault unit, recruits are given a choice. At the end of the training course, they can choose to remain at the base, rather than deploy to combat. To do so, they ring a bell indicating they prefer to stay.

“We know how Russia fights, and we know how to counter it,” Lieutenant Samoilenko said. “Resilience is the ability to find new people, to move forward.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
BattleTaxi YPR, mogelijk van Nederlandse bodem, met aan twee kanten extra kijkgaten. (geen nsfw, iedereen kon uitstappen blijkbaar)

Hoewel maar een licht opgewaardeerde M113 zie je ze veel op het toneel en doen ze goede zaken. Er zijn er al diverse uitgeschakeld, maar het lijkt alsof ze minder kwetsbaar voor directe ontbranding zijn dan veel Russisch spul, waaronder de MT-LB.

Overigens idem met de Maxpro en oudere HMMV’s met uparmor: ook na directe voltreffers met een ATGM of RPG is de overlevingskans van de inzittenden redelijk hoog zo lijkt het.

Er gebeurt verder van alles maar toch ‘niets’ cq meer van hetzelfde. Wel in ene veel meer beelden van Russische posities die worden ingenomen door UA de laatste dagen, hangt dat soms samen met het stuklopen van het Russische offensief?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Part 3 had ik niet gepost en ze zitten nu al aan part 4 over dezelfde "T-patroon" positie waar de Oekraïners in een kort stukje loopgraaf stonden.

De omschrijving van part 3 (op Telegram) Google translated:
The return of "T-Patterns". PART ONE

Heavy fighting on the Siversk-Soledar line. At the center of the hostilities was a small "T-shaped" position. After repelling several enemy attacks, our unit was forced to retreat and control over this position was lost.

But the payback time has come! Before you is the beginning of a new operation, the finale of which will be stunning for everyone. And for the enemies, he will be terrible. Very scary.

That's how - meter by meter, position by position - we are returning Ukrainian territories.
Part 4 (op Telegram) Google translated:
A terrible finale for the occupiers.

The return of the "T-pattern". PART TWO.

After the attack of our tanks on the "T-pattern" position captured by the enemy, it turned out that there were more enemy infantry in the trenches than we expected. According to the prisoner, there were 28 occupiers.

The crew of the T-72 "Sokol" tank broke through close to the trenches. But the ammunition of the tank is very limited. And soon "Sokol" had only one shot left.

Watch the second part of the fight for the return of the "T-pattern". After this stunning finale, the enemy made no further attempts to capture the battalion's positions.
Part 4 (op YouTube) Google translated:
After the attack of our tanks on the "T-pattern" position captured by the enemy, it turned out that there were more enemy infantry in the trenches than we expected. According to the prisoner, there were 28 occupiers at the position.

The crew of the T-72 "Sokol" tank bypassed the mine barrier and broke through close to the enemy trenches. But the ammunition of the tank is very limited. And soon "Sokol" had only one extreme shot left.

Watch the second part of the fight for the return of the "T-pattern". This is the final part of the whole story about a small position that found itself in the center of hostilities. After this stunning finale, the enemy no longer repeated attempts to capture the battalion's positions.
De Oekraïners hadden teruggetrokken en 28 russen gingen in een kort stukje loopgraaf staan.

De tank had nog 1 schot en kon kiezen tussen 1 keer schieten, wegrijden, munitie ophalen, later terugkomen en de loopgraaf omploegen met de rupsbanden om de klus te klaren zodat het niet nog een keer moet langskomen.

Deze video's geven ook wel een statement naar de vijand. Het kost de russen veel mankracht om zo'n stukje loopgraaf te veroveren en eenmaal ze met 28 man erin staan, dan worden ze gesloopt door tanks die een gat in een rij mijnen vinden.

De loopgraaf in de zijkant aanvallen zodat de tankgranaat de vijand van de voorste man tot de achterste kan raken. Terwijl de vijand in elkaars weg staan om een line of sight richting de tank te hebben. Een andere tank valt de achterliggende positie aan zodat de russen op de voorste positie niet op steun van de achterliggende positie kan rekenen.

russische tanks worden in grote aantallen gesloopt, maar Oekraïense tanks kunnen dit ongestraft doen. De vijand is compleet weerloos. Zelfs tegen een tank die door z'n munitie zit. De films en de games tonen soldaten die granaten tegen een tank gooien of mijnen op de rupsbanden leggen. Hier doen ze niks tegen de tank.

PS Oekraïne gooit geen infanterie als kanonnenvoer tegen een positie, maar de infanterie wordt na het slopen van de positie aangevoerd om de positie vast te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Circa 14 van de 17 Iraanse brommers vannacht weer onderschept:
The enemy attacked Ukraine from the south with Iranian-made Shahed-136/131 attack drones overnight, with Ukrainian air defense forces shooting down 14 kamikaze drones.
https://www.ukrinform.net...-in-southern-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36

Dit heeft weinig met haat te maken, wil je die grond veroveren zul je ze moeten aanvallen. Je weet ook niet wat voor wapens ze hebben, dus je gebruikt wat je hebt om ze uit te schakelen. En als je weet dat je weinig munitie hebt, zul je dus andere manieren moeten vinden. Uiteindelijk zie je wel dat zodra de infanterie komt dat ze kijken of er nog iemand leeft en lijkt het er iig op dat ze er eentje helpen. Ze blijven echter in de frontlinie zitten, dus alteveel moet je daar ook niet van verwachten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Over het aanstaande offensief:
Quote from Zelenskyy: "I’m not going to talk about specific things, because we cannot give the terrorists from the Russian Federation the opportunity to prepare for our methods and steps to liberation. But we will do it, and they should know that. They still have time to leave, otherwise we will destroy them."
Ondertussen smelt de sneeuw en staan de loopgraven weer onder water. Modder vermengd met bloed, zogezegd. Wat een hel. (Video is veilig)

Meer modder, ook als je op de tank zit.

Challenger 2 in UA? Nu inclusief de typische Russische oliedrums aan de achterkant, wellicht een indicatie dat deze er echt is? En rijdend met turret omgedraaid: dat lijkt de transportstand te zijn - witte lichten aan de achterzijde? Aka rijden ze normaal.. achteruit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ibPlUaCWPMui55-PAX2u3nw_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVqIVgyS9XRQsPxB9LlB46IW.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen op het ‘gemeentehuis’ van Bahkmut, de Russische vlag. Geeft antwoord op de vraag of er nog zo’n gebouw was dan - niet dus, er staat een vlag op een stapel stenen.

Verder: veel beelden duiken op van ‘waves of mobiks’ die tot aan de rand van loopgraven liggen. Beelden van lichaamsdelen die in bomen hangen. Beelden van drone aanvallen worden dagelijks aangevoerd (ook Russische, er gaan net zo goed UA soldaten dood elke dag) en nog altijd beelden van artillerie en ontploffende voertuigen.

Dit is het best gedocumenteerde conflict ooit en je kunt bijna niet om een oneindige stroom smerigheid in 4K heen als je het nieuws wilt volgen.

Nb; veel Reddit bronnen omdat ik de Muskiaanse versie van Twitter probeer te mijden. Helaas embedden die minder lekker.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-04-2023 08:15 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Kijkende naar wat voor een materieel er binnen komt en de berichten die de media in gaan heb ik toch wel hoge verwachtingen en goede hoop.

We hebben de Thunderrun in Kharkiv vorig jaar gezien, nu heeft men ineens Leo2, Bradley, Mauder, AXC10, ga zo maar door.

Ja, RU heeft zich richting Melitopol goed ingegraven als je de berichten moet geloven, maar veel wijst er op dat RU echt alleen voortgang (minimaal) boekt door gewoon veel infanterie naar voren te sturen.

UA verdedigd nu nog met hun Sovjet materiaal, de grote vraag is dus wat er gaat gebeuren zodra men echt met het moderne Westerse spul gaat proberen die landbrug te bouwen.

De aankomende 5 weken gaan erg spannend worden lijkt het zo. Laat de grond maar snel opdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Snow_King daarom blijkt de stelling bij Bahkmut zo’n belangrijk element: men lijkt te wachten niet alleen tot de grond droog is maar tot de stroom tanks en getrainde troepen op is.

De kans dat een colonne navo materieel een kans maakt groeit natuurlijk als de vijand minder middelen heeft om ze tegen te houden. Ook al lijkt het erop dat ze in het zuiden willen aanvallen - zou mij niet verbazen als ze eerst diverse afleidingen op touw zetten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnnqGQ6cctrct_0JnXgPG0m2bN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPN6tflxDSJ4yk1OQIuerdaS.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

[MBR]Moderatie comment: beelden zijn illustratief voor hoe met tanks de Russische loopgraven worden aangepakt. De beelden zijn wel expliciet en kunnen als schokkend worden ervaren. Bedenk dus of je hiernaar wilt kijken.[/]

[Twitter]
Lijkt wel alsof de UA'ers medische hulp verlenen aan een overlevende Rus op 't einde. Wellicht die overlevende links van de boom in beeld rond 5:20.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:04:
[...]

Lijkt wel alsof de UA'ers medische hulp verlenen aan een overlevende Rus op 't einde. Wellicht die overlevende links van de boom in beeld rond 5:20.
Dat is de positieve vertaling. Ik zou zelf eerder denken aan het checken op intelligence/info op z’n lichaam.

Ben cynisch genoeg om te denken dat zowel de Russen als de Ukrainers elkaar niet meer zo netjes volgens het boekje behandelen in het veld. Genoeg filmpjes gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39

Bever!

3

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:12:
Over het aanstaande offensief:

[...]

Ondertussen smelt de sneeuw en staan de loopgraven weer onder water. Modder vermengd met bloed, zogezegd. Wat een hel. (Video is veilig)

Meer modder, ook als je op de tank zit.

Challenger 2 in UA? Nu inclusief de typische Russische oliedrums aan de achterkant, wellicht een indicatie dat deze er echt is? En rijdend met turret omgedraaid: dat lijkt de transportstand te zijn - witte lichten aan de achterzijde? Aka rijden ze normaal.. achteruit?

[Afbeelding]

Ondertussen op het ‘gemeentehuis’ van Bahkmut, de Russische vlag. Geeft antwoord op de vraag of er nog zo’n gebouw was dan - niet dus, er staat een vlag op een stapel stenen.

Verder: veel beelden duiken op van ‘waves of mobiks’ die tot aan de rand van loopgraven liggen. Beelden van lichaamsdelen die in bomen hangen. Beelden van drone aanvallen worden dagelijks aangevoerd (ook Russische, er gaan net zo goed UA soldaten dood elke dag) en nog altijd beelden van artillerie en ontploffende voertuigen.

Dit is het best gedocumenteerde conflict ooit en je kunt bijna niet om een oneindige stroom smerigheid in 4K heen als je het nieuws wilt volgen.

Nb; veel Reddit bronnen omdat ik de Muskiaanse versie van Twitter probeer te mijden. Helaas embedden die minder lekker.
Die drums hebben challengers standaard, is dus niet perse een indicatie dat deze tank in ua rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 21:58
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:12:

[...]

Om alleen even op je tank stukje te reageren.

Je screenshot komt uit dit filmpje:
https://www.reddit.com/r/..._tank_spotted_in_ukraine/

Paar dingen:
-De externe brandstoftanks zijn redelijk standaard op de Challenger 2`s. Gooi maar eens een zoekopdracht in google. Dit zegt dus niks over 'Typisch Russich". Dus nee, de conclusie dat dit exemplaar echt in Ukraine is kun op basis van dit kenmerk niet zeggen.
-Je hebt het juist over de transportstand. Je wilt gewoon geen stok van 8 meter aan de voorzijde uit hebben steken. De bosrijke omgeving zal nog een extra factor zijn om hier sneller voor te kiezen.
-Op basis van het gebruik van de lichten in combinatie van de transportstand kun je aannemen dat ze in ieder geval een eindje van het front zijn.
-De lichten die jij als wit omschrijft zijn 'gewone' rode achterlichten, goed te zien in de bewegende beelden hierboven gelinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:21:
[...]

Dat is de positieve vertaling. Ik zou zelf eerder denken aan het checken op intelligence/info op z’n lichaam.

Ben cynisch genoeg om te denken dat zowel de Russen als de Ukrainers elkaar niet meer zo netjes volgens het boekje behandelen in het veld. Genoeg filmpjes gezien.
Kan ook idd. Lijkt er alleen wel op dat er een overlevende was na het platmaaien van de tank. Is natuurlijk ook mogelijk dat hij kort daarna aan z'n verwondingen is bezweken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een dag in regio Bakhmut:

Op YouTube worden lijken geblurd. Dus geen ongecensureerde Telegram content.

Google Translated:
In this video, together with the soldiers of the 1st Assault Battalion of the Third Separate Assault Brigade, we showed what a day looks like at the positions of our troops near Bakhmut. When the enemy is in the sights every day, their attacks are repulsed with fire or attacked first.

Due to the established communication, the fighters are adjusting the mortar calculation. Then the charge and accurate work on the enemy's positions. The bodies of the liquidated occupiers remain on the frozen ground for a long time. Passing them, we head to the nearby dugouts, where the enemy recently worked with RPGs. The return shot will not make you wait long.
"They beat us - we beat, everything is as it should be. Therefore, nothing, we will give them more. They worked with RPG for us, for our position. Now we adjust the fire to give "return". And everything will be okay!" - says the fighter.

The surrounding villages were almost completely destroyed by enemy shelling. Despite the busy front, civilian residents still remain in the settlements near Bakhmut. For some of them, the decision to evacuate is too difficult. At the last moment, the fighters hear a refusal.
00:00 "watch that dugout very carefully"
01:00 "two p*dars are moving", "SP-1 I see arrival!"
At 01:45, they are firing at us with RPGs
02:45 Why do we need this pan? It will be a laugh)
03:24 100 meters to the right, 20 meters back - you need to adjust the mortar
04:17 Just landed, who shot it?
04:30 how are you here?
05:00 as rush*sts leave the bodies right on the landings
05:50 we have a good team: all of them, it's nice to work here
06:50 "here's a whole thermos of buckwheat"
07:10 the consequences of the "Russian Peace"
08:00 some local residents do not want to leave the war zone
09:25 "I will not leave here, I will die here"
10:10 at night, Grady worked off
11:00 the enemies are already very close, are you sure you don't want to go?
11:54 "There is no one there at all."
12:53 "The storm was the worst, my pants shook"
13:42 "Dima, put on warm socks, because it's hot"
14:02 "They don't hide now, you won't see them during the day"
14:40 Realities of war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:38:
Circa 14 van de 17 Iraanse brommers vannacht weer onderschept:

[...]

https://www.ukrinform.net...-in-southern-ukraine.html
Hoorde net dat de meeste van deze Shahed's vannacht blijkbaar richting Odessa stad zijn gegaan.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Een klein beetje positief nieuws uit Bakhmut.

Wat een explosie zeg, er blijft maar weinig van je over als je dicht bij staat..

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bloody schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:24:

Wat een explosie zeg, er blijft maar weinig van je over als je dicht bij staat..
[Twitter]
Die past idd wel in de categorie 'creatief' gebruik/omgaan met je materieel :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
https://www.reddit.com/r/...re_completing_the_repair/

De Kerch brug is weer bruikbaar voor treinverkeer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:15
bummer... :(

maar goed. "alle voordelen heb ze teguhh..."

kunnen ze nu snéller terugtrekken naar RU oOo

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:32

Fiber

Beaches are for storming.

Tijd om hem zo gauw mogelijk weer te slopen dan... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Die 40mm grenade launchers zijn echt cqb mobik wave wapens gebleken. Met 200.000 granaten erbij best wel.. veel.

Enfin, nieuwe lading!

En er is meer:

Edit: trouwens, bijna 10.000 Russische voertuigen en de 2.000 tanks is ook in zicht:

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1643286987284045835?s=20]

9975 visually confirmed Russian losses.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Fiber schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:39:
[...]

Tijd om hem zo gauw mogelijk weer te slopen dan... O-)
Ze hebben een paar maanden de tijd gehad om dat plan uit te broeden. De vraag is natuurlijk of ze er weer zo dicht bij kunnen komen en of de Russen weer een trein vol brandstof of ammo over de brug sturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:41
bloody schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:24:

[Twitter]
Zeer effectief om een complete straat schoon te vegen, naast het opruimen van mijnen.

Wiki (EN) verteld mij overigens dat voor de inval UA deze UR-77 helemaal niet had, maar momenteel tenminste 10+ heeft overgenomen van RUS onder de prachtige noemer "lend-lease capture"

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
D_Jeff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:29:
[...]

Zeer effectief om een complete straat schoon te vegen, naast het opruimen van mijnen.

Wiki (EN) verteld mij overigens dat voor de inval UA deze UR-77 helemaal niet had, maar momenteel tenminste 10+ heeft overgenomen van RUS onder de prachtige noemer "lend-lease capture"
Als je doorklikt op die tweet, dan staat het daar idd ook in.
Alleen de korte preview hier laat de rest van die tweet tekst niet zien :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:43:
[Embed]

Die 40mm grenade launchers zijn echt cqb mobik wave wapens gebleken. Met 200.000 granaten erbij best wel.. veel.

Enfin, nieuwe lading!
Wel grappig, ‘extra’ patriot raketten zou betekenen dat de patriot al verstuurd is (en mogelijk al aangekomen?) :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

Sebje

Makelaartje

Actuele beelden van rond het Avanhard stadion in Bahkmut. Het gebied waar nu om gestreden wordt en de russen lijken te veroveren. Wagner lijkt hier nog sterk aanwezig.

Verder heeft Bild journalist Roepcke het ook over (openlijke) Oekrainse aanvallen op russisch grondgebied. Hoor ik verder eigenlijk nog weinig over

[ Voor 49% gewijzigd door Sebje op 04-04-2023 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:53:
[...]

Wel grappig, ‘extra’ patriot raketten zou betekenen dat de patriot al verstuurd is (en mogelijk al aangekomen?) :)
Ik heb het wellicht niet helemaal scherp maar dacht dat ze er al waren - maar dan nog, als ze er binnenkort zijn hebben ze binnenkort raketten nodig. Weet je welke versie raket ze krijgen? In potentie, met de juiste range, is geen MIG meer veilig binnen de grensgebieden.
Sebje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:13:
Actuele beelden van rond het Avanhard stadion in Bahkmut. Het gebied waar nu om gestreden wordt en de russen lijken te veroveren. Wagner lijkt hier nog sterk aanwezig.

[Twitter]

[Twitter]
Met oog op de recente analyses en de wijze waarop UA er zelf naar kijkt lijkt het er eerder op dat UA ze langzaam het idee geven dat ze 'iets' winnen wat er doorgaans uit ziet als een veldje met puin, zoals dat regiokantoor met die vlag erop. Oftewel: alles bevechten tot er niets meer overeind staat zodat Rusland de baas kan spelen over bergen puin waar je je nauwelijks kunt verstoppen.

Maargoed, wellicht optimistisch - ik zie ook geen enkele beweging vanuit UA om versterkingen te sturen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:26:
[...]
Ik heb het wellicht niet helemaal scherp maar dacht dat ze er al waren - maar dan nog, als ze er binnenkort zijn hebben ze binnenkort raketten nodig. Weet je welke versie raket ze krijgen? In potentie, met de juiste range, is geen MIG meer veilig binnen de grensgebieden.
Volgens mij kregen ze gemixte launchers, met de verschillende types die op een patriot gezet kunnen worden, de pods met 4 en die met 6.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:43:
[Embed]

Enfin, nieuwe lading!
De 2e helft van het US delivery lijstje is ook wel impressive:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRnM0MVJ6R1h3QUlGT3lvLnBuZw==
Met een causal 23 miljoen small arms ammo.

/edit: zie hem nu idd wel in je edit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2023 21:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, zet de discussie over de NAVO vanaf nu voort in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3, dit gaat nu teveel offtopic hier.

NAVO gerelateerde berichten voor dit bericht worden daar ook naartoe verschoven

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Even de avond vullen met beeldmateriaal :)

TL;DW : bij de gevechten maakte Oekraïne een document buit wat omschrijft hoe de Russen aanvallen doen op loopgraven. De inhoud blijkt bekend en is al 80 jaar bijna ongewijzigd. Als je de uitleg weet te volgen dan klinkt het allemaal heel logisch en ingegraven Oekraïeners zouden geen schijn van kans hebben.

De meeste Assault Groups slaan echter alle adviezen in de wind en gaan meteen aanvallen. Van de 4 stappen slaan ze de eerste 3 maar over. Dan werkt de hele doctrine dus niet meer.

Waarschuwing : er zitten wat kinderachtige geluidjes in. Niet zo erg als Lazerpig maar toch.

TL;DW : dit is NIET de oorlog in Oekraïne. De Russen en de Amerikanen hadden afgesproken dat een rivier de grens van hun activiteiten zou zijn en dat geen van beiden gevechtshandelingen zou doen aan de kant van de ander. Men wilde een directe confrontatie tussen de Russen en de Verenigde Staten ten alle tijden voorkomen.

Het filmpje beschrijft hoe een Wagner commando groep van 500 man probeert een aanval op een olieveld te doen. NAAST een Amerikaanse basis vol special forces. De Russen wisten zogenaamd van niets en deden of hun neus bloedde. De radio communicatie bewees het tegendeel.

Anyway : de Wagner groep kwam niet eens oog in oog te staan met de Amerikanen. 300 Meter voor het punt waar de aanval zou beginnen kwamen ze aan alle kanten onder vuur van alles wat de Amerikanen in konden zetten. "Smoked" is hier wel van toepassing.

Hoewel het niet de oorlog in Oekraïne is geeft het wel een mooi inkijkje in het "wat als". Superieure air power icm HIMARS maakt gehakt van Russisch spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
:+

Paranoia aan de andere kant :)

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2023 23:24 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch wel mooi die compatibiliteit, is de loop van je T64BV versleten of kapot? Dan monteer je gewoon de barrel van een buitgemaakte T72B3 :)
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1643142429204160512]

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2023 23:39 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46dMazqpyXAVsUskYK7hxgfe6oY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/czMCL1RqaSLG816AdkZ9JZPB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 09:15
Beetje lakschade....
Zou deze nog bruikbaar zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:29

Fanta

FordPerformance™️

murphydrz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:41:
[...]

Beetje lakschade....
Plakje C4 er onder en hij staat weer recht.. :+

Oh wacht, het is geen Battlefield game.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
[...]

Beetje lakschade....
Overeind zetten, vloeistoffen controleren en starten maar. :)

Wellicht dat de kanon wel een tik heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14

flessuh

Set sail for fail!

[...]

Beetje lakschade....
Ik zou de loop etc niet heel erg meer vertrouwen als hij er deze kant op is gevallen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Beetje lakschade....
De takel foto zit ook in de tweet, dus vermoed dat ze de turret/loop/autoloader/machine gun moeten checken voordat ie weer door mag.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:06:
[...]

De takel foto zit ook in de tweet, dus vermoed dat ze de turret/loop/autoloader/machine gun moeten checken voordat ie weer door mag.
ik verbaas me erover - geen twitter gebruiker - dat zo'n foto 'age restricted content' is - en ik niet verder kan klikken - terwijl je vaak ook direct doorklikt naar videos waar zaken opgeblazen worden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een muziekvideo voor een lied over Fort Bakhmut wordt uiteraard aan het front gefilmd.
A video from the band Antytila, shot right on the front line in Bakhmut

The footage shows real soldiers and the real, not staged work of Ukrainian artillery on enemy targets in the hottest spot in the world today - the city of Bakhmut.

Engelstalige ondertitels kan je aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D_Jeff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:29:
[...]

Wat een 'grof' apparaat ook... Vrij close-range, raket gaat alle kanten op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:42:
[...]
Wat een 'grof' apparaat ook... Vrij close-range, raket gaat alle kanten op...
Ja, die raket moet een aardig gewicht aan explosief 'snoer' mee trekken en afrollen, dus begrijp wel dat die niet al te stabiel vliegt idd.

Van de (westerse variant) MICLIC zijn ook wel aardig wat filmpjes te vinden.
Wikipedia: M58 MICLIC

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zelensky vandaag op bezoek in Warschau:
https://www.ukrinform.net...ky-arrives-in-poland.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Er was gisteren ook een gedeeltelijke damdoorbraak ergens in de buurt van Kramatorsk:

Het is mij onbekend of dit een directe relatie heeft met de oorlog of een aanval.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wapen deal voor 100 Australische Remote Weapon Systems dat je op een voertuig, container,... kan zetten.
EOS to Supply Remote Weapon Systems to Ukraine

3 April 2023, Canberra — Electro Optic Systems (EOS) today announced that it has secured a conditional contract to supply Remote Weapon Systems (RWS) to Ukraine valued at up to US$80m (approximately ~A$120m).

EOS’ Defence Systems business has secured the contract with SpetsTechnoExport (“STE”), a Ukrainian state-owned foreign trade enterprise to supply up to one hundred of its heavy RWS to Ukraine, including spares and related services.

The contract envisions supply during 2023 and 2024, subject to demonstration testing over the coming weeks and other customary terms for military contracts. Consistent with typical wartime contract arrangements, the contract is also subject to conditional early termination rights in favour of STE.

The product is manufactured in Australia. In performing this contract EOS will draw upon a support network and supply chain consisting of over one hundred suppliers located across Australia, and others internationally.
https://www.eos-aus.com/e...weapon-systems-to-ukraine

30 mm kanon van een AH-64 Apache op een Toyota LC79 moet wel kunnen.

Op een Turkse MRAP past het goed.
In February 2015, Oshkosh Defense and ATK conducted a firing demonstration of the M230LF on an Oshkosh M-ATV MRAP to demonstrate the viability and effectiveness of a medium caliber weapon system for light tactical vehicles. The live fire demonstration showcased improved accuracy in mobile engagements and improved lethality on the M-ATV using the gun, mounted on the R400S-Mk2, a 3-axis stabilized remote weapon station weighing less than 400 kg (880 lb). The addition of the 72.6 kg (160 lb) M230LF stabilized on the RWS provides mobile precise lethality, usually reserved for heavier combat vehicles, with increased off-road mobility and MRAP levels of protection,[15] along with optional Stinger missiles. Oshkosh has also fitted the M230LF to the L-ATV to fulfil the U.S. Army's light reconnaissance vehicle (LRV) role.[16]
The M230LF, offered by Orbital ATK, is a more capable version of the Apache autocannon. Features include an anti-hangfire system, a delinking feeder that exploits linked ammunition, and an extended-length barrel, which results in greater muzzle velocity and hitting power from the same M789 HEDP and NATO standard 30 mm ADEN/DEFA projectiles. The rate of fire is reduced to 200 rounds/minute and overall length decreased to 84.0 inches (213 cm). The chain gun can be installed in an enclosed turret on patrol boats and ground vehicles.
Het is een relatief lichte kaliber 30×113 mmB en heeft lage aanvangssnelheid 805 m/s (2,641 ft/s) en vergelijking tot wat voor pantservoertuigen gebruikelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECvnqlvLZlxJIWEc6uFKB1LdFjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zx7svTSGfBTf57VoMzeRCmFg.jpg?f=user_large

Een zware versie met Bushmaster Mk44S 30x173mm kanon bestaat ook al.

Het is al tegen een drone getest.

Vierde generatie Remote Weapon Systems heeft beetje AI dat de trillingen/schokken van het wapen, het doorbuigen van het dak van een voertuig, beweging van het voertuig, atmosferische omstandigheden,... aanleert om dat allemaal te compenseren om effective range van 1500m naar 2km uit te breiden.
  • Eerste generatie was van op afstand bedienbaar.
  • Tweede generatie voegde stabilisatie toe.
  • Derde generatie was precisie en onafhankelijke stabilisatie voor de optics toevoegen.
Tijdens 99% van de tijd dat het niet moeten schieten, heb je een goede optics en sensors op een voertuig om de vijand te spotten.

Het ziet er ideaal voor de Oekraïense voorkeur voor snelle mobiliteit, drones kunnen neerhalen en pantservoertuigen met een snelvuurkanon of Javelin slopen. En je kan nog Stingers aan toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:57:
Wapen deal voor 100 Australische Remote Weapon Systems dat je op een voertuig, container,... kan zetten.

[...]

https://www.eos-aus.com/e...weapon-systems-to-ukraine
Ik zag ergens op twitter langs komen dat deze aankondiging wel heel toevallig stiekem samen viel met die ook exact 100 APC's die Oekraine in Polen bestelt ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Brugligger ingevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoe een loopgraaf veroverd wordt:

Jaegers of the 71st Separate Jaeger Brigade destroy an enemy unit and assault enemy trenches.
Ze bewegen zo snel dat de Russische artillerie niet kan volgen. De granaten vallen achter hen.

Als het veroverd is, dan worden ze afgelost door een ploeg die de positie gaat vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een remote bedienbaar karretje een explosieve cadeau bij een vijandelijke positie leggen.

https://t.me/ab3army/2358
Google translated:
How do you feel, Elon Musk?

A unique robot-miner serves in the ranks of the Third Assault Brigade.

He remotely plants explosive "gifts" near the positions of the Russians and creates an unexpected "bada-boom".

Soldiers of the 2nd Assault Battalion show how it works.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:13
rapture schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:36:
Hoe een loopgraaf veroverd wordt:

[YouTube: Ukrainian Soldiers Destroy Enemy Trenches]

[...]

Ze bewegen zo snel dat de Russische artillerie niet kan volgen. De granaten vallen achter hen.

Als het veroverd is, dan worden ze afgelost door een ploeg die de positie gaat vasthouden.
Wat een puinhoop laten die Russen achter zeg. Zo'n berg aan plastic afval maakt het voor UA alleen maar nog makkelijker om te traceren waar die aardappels zitten. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... Wat een verschil in uitrusting en training in één filmpje van een paar minuten zeg... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spanje stuurt ca 10 Leo 2A4's in totaal?
(mogelijk later meer?)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
rapture schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:44:
Met een remote bedienbaar karretje een explosieve cadeau bij een vijandelijke positie leggen.

https://t.me/ab3army/2358
Google translated:

[...]
Heb je een deeplink naar het filmpje? Op telegram wil die het niet laten zien. Media too big..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

BootVluchteling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:17:
[...]

Heb je een deeplink naar het filmpje? Op telegram wil die het niet laten zien. Media too big..
Het is te groot voor telegram web, als je hem in de telegram app (windows app is oke) opent kun je het wel zien.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
En dat karretje heeft wat Russen opgeblazen? Heb het filmpje één keer gekeken maar het lijkt erop dat er niks in de buurt is van dat karretje als het opgeblazen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
BootVluchteling schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:17:
[...]

Vermoed dat het deze is:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:57:
Er was gisteren ook een gedeeltelijke damdoorbraak ergens in de buurt van Kramatorsk:
[Twitter]

Het is mij onbekend of dit een directe relatie heeft met de oorlog of een aanval.
Wat betreft je vraag heb ik geen antwoord op maar we weten wel: er is aldaar ongekend veel sneeuw gevallen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:34:
[...]

Wat betreft je vraag heb ik geen antwoord op maar we weten wel: er is aldaar ongekend veel sneeuw gevallen.
Ik vond nog een pers bericht van gisteravond:
https://www.ukrinform.net...f-households-flooded.html
A total of 209 households and 51 detached houses are remaining flooded in the Kramatorsk district’s village of Horodeshchyne, following a partial breach in the dam.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:50:
[...]

Wat een puinhoop laten die Russen achter zeg. Zo'n berg aan plastic afval maakt het voor UA alleen maar nog makkelijker om te traceren waar die aardappels zitten. :o
Hoe zit het met onze voedselveiligheid in relatie tot deze oorlog? Heeft iemand hier meer informatie over in de vorm van bijvoorbeeld afwegingen, risicovanalyse (lees: graag geen 'meningen')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:45:
[...]

Hoe zit het met onze voedselveiligheid in relatie tot deze oorlog? Heeft iemand hier meer informatie over in de vorm van bijvoorbeeld afwegingen, risicovanalyse (lees: graag geen 'meningen')?
Met welk aspect bedoel je dan?
Zolang er geen chemische/biologische/nucleaire componenten zijn, zal dat sowieso wel mee vallen?

Stalen delen/shrapnel zullen er bij de overslag van het graan/mais/zonnebloempitten wel via de zeven uit gehaald worden iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:53:
[...]

Met welk aspect bedoel je dan?
Zolang er geen chemische/biologische/nucleaire componenten zijn, zal dat sowieso wel mee vallen?

Stalen delen/shrapnel zullen er bij de overslag van het graan/mais/zonnebloempitten wel via de zeven uit gehaald worden iig.
Hmm, of misschien met magneten? Ik bedoel het puur als leek. Waar let men op? Wat is het effect op de bodem? In hoeverre is er kwalitatief en kwantitatief verlies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]
Eerst kijken hoe we met de Zone Rouge in Frankrijk omgaan.

Zware metalen, arseen,... in de grond en bij zware vervuiling zijn er stukjes toendra.

Er zijn natuurlijk belangen om een stukje grond te vroeg aan de landbouw vrij te geven en de schoonmaakacties zijn er snel snel erover gegaan. Hoe goed is de EU in het garanderen dat we geen gif uit Noord-Frankrijk meekrijgen? Of anders gezegd, we eten dat al tientallen jaren voordat er verstrengde regelgeving bestond.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 05-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jerie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:56:
[...]

Hmm, of misschien met magneten? Ik bedoel het puur als leek. Waar let men op? Wat is het effect op de bodem? In hoeverre is er kwalitatief en kwantitatief verlies?
Nitraten zijn kunstmest

Als er lange tijd ergens een tankmijn ligt kun je dat soms zien doordat het gras daar harder groeit

Edit: Arseen is natuurlijk een ander verhaal. Ik weet niet in welke munitie dat zit eigenlijk. Het kan ook zijn dat de WO1 plekken met arseen komen door het gebruik van gifgasgranaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Indoubt op 05-04-2023 14:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
8 transferred van Polen, nog 6 extra op korte termijn:
https://www.ukrinform.net...ine-to-send-six-more.html
Poland has handed over eight MiG-29 fighter aircraft to Ukraine and is preparing to send six more jets.

President of Poland Andrzej Duda said this during a joint press conference with Ukrainian President Volodymyr Zelensky in Warsaw, an Ukrinform correspondent reports.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Het filmpje wat @rapture hierboven deelde dekt de lading denk ik wel. Een voormalig slagveld ligt bezaaid met resten van munitie. Ontploft en niet ontploft.

Uiteraard is met de decennia ook wat veranderd. Bepaalde munitie is tegenwoordig verboden, en iets als verarmd uranium hadden ze toen nog niet. Ook was het meer paard en wagen dan tank en APC, dus er zal veel meer olie en brandstof gelekt en verbrand zijn.

Uiteindelijk zal eerst het voormalig slagveld ontdaan moeten worden van alles wat is neergekomen of is blijven liggen. Daarna moet er onderzocht worden welke planten de gevaarlijke stoffen die in de grond zitten wel en niet opnemen.

De eerste jaren zal je er niks op kunnen kweken wat geschikt is voor consumptie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ka-52--

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:35:
[...]

Het filmpje wat @rapture hierboven deelde dekt de lading denk ik wel. Een voormalig slagveld ligt bezaaid met resten van munitie. Ontploft en niet ontploft.
Een WO1 loopgraven gebied waar maandenlang mosterdgas en allerlei andere chemische oorlogsvoering is geweest dekt niet echt (alsin: totaal niet ;) ) de lading of de impact op de omgeving van deze oorlog iig :)

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

Zoals al eerder gemeld, Zelensky is op bezoek bij Duda in Warschau. Nu werk ik in het centrum en er was vandaag enorm veel politie op de been. Je ziet dan wel dat er erg streng controle wordt gehouden zonder dat het dagelijkse leven (te veel) geblokkeerd wordt. Een bron met tal van updates van het bezoek over de dag heen.

Verder worden alle MiG-29's van Polen overgedragen aan Oekraïne (bron). Waar de huidige in actieve dienst eerst vervangen moeten worden door bestelde FA-50's en F-35's

Gelijk ook een diepte punt van de actuele kennis mijn manager meegemaakt, ons kantoor staat in het centrum van Warschau waar onder andere een grote colonne langs reed (2 dikke zwarte auto's, wat zwart getinte busjes en daarnaast nog politie). En sinds de ochtend werden er verschillende auto's geëscorteerd door politie (de andere belangrijke mensen) en er dus behoorlijk wat sirenes te horen waren. Hij was niet op de hoogte van het bezoek :/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid