Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-05-2024
Ik heb zelf nog geen problemen gehad met de tempratuur en de opeens beslagen ramen. Hopelijk blijft het zo. Nu bijna 3 weken de auto en 1200km gereden.

Hij staat standaard op 22 graden en als ik veel medereizigers heb dan zet ik de voorraamblazer (harder) aan. Dit moest voorheen ook met mijn Volvo. Want dan merk ik inderdaad dat mijn ramen langzaam beslaan.

Als ik hem op 24+ graden zet wordt het voor mij veel te heet, maar dat heb ik altijd al snel.

Misschien komt het omdat ik tot nu toe nog niet onder de 10% aan actieradius over had, waardoor ik geen problemen heb ervaren met de radiator en blazer.

Als ik hem dmv de afstandsbediening op voorwarmen zet, maakt de warmtepomp echt te veel herrie. Dat kan ik mijn buren niet aandoen. Iemand daar tips voor? wel handig met de lage tempraturen van deze week.

De app werkt nog niet bij mij dus geen idee of daar ook andere mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:13
Hissenaarl schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:27:
Hallo,

Ik ben een nieuw gezicht in dit topic. Beetje illegaal meelezen, omdat wij een BYD Dolphin hebben gekocht en hiervan geen topic bestaat. Ik denk dat beide modellen hetzelfde zijn qua software.

We moeten nog 2 maanden wachten, maar die tijd gebruik ik om me te verdiepen in eea. Zoals thuis een laadpaal aanschaffen, welke laadpas(sen) aan schaffen. Hoe gaat het leven van EV rijden eruiy zien?
Gefeliciteerd met je aankoop! Nu afwachten.. wanneer heb je ‘m besteld? Mijne is eind november besteld.
Voor alle vragen zijn eigenlijk wel aparte topics. Misschien wordt het binnenkort ook tijd voor een Dolphin-topic, net zoals ik laatst voor de Seal voorbij zag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
etienne1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Heeft er al iemand de dealergarage hierover aangesproken?
Ja. Ik ben ervoor naar Rotterdam geweest.
Ze hebben toen een software update uitgevoerd, die blijkbaar alleen in de garage kon gebeuren. Verder geen details vrij kunnen krijgen.
Maar ik merk geen enkel verschil daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 17:47
avdl72 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Ja. Ik ben ervoor naar Rotterdam geweest.
Ze hebben toen een software update uitgevoerd, die blijkbaar alleen in de garage kon gebeuren. Verder geen details vrij kunnen krijgen.
Maar ik merk geen enkel verschil daarmee.
Ja toch raar dat sommigen daar last van hebben en anderen niet. Raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
etienne1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Ja toch raar dat sommigen daar last van hebben en anderen niet. Raadsel.
Ja ik ook niet 6 maanden lang en plots 2 dagen geleden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:36
Fibrenl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Heb hem ook altijd op buitenlucht staan, ik denk dat het bij mij echt was omdat accu onder 9 % komt dat er dan iets uitgeschakeld wordt. In de 6 maanden nooit eerder last van gehad. En wel vaker zelfde weer omstandigheden gereden. Alleen niet vaak met minder dan 10% accu.
Als de auto zaken uitschakelt - krijg je deze informatie te zien op je scherm. YouTube: I drove BYD Atto 3 until the battery died |

Ik geloof eerder dat die automatisch overgeschakeld is naar puur interne circulatie en dan krijg je dus dat je binnen no-time kan tekenen op je raam - zet zelf je ventilatie maar eens op binnen i.p.v. buitenlucht. Ikzelf heb ook al met 5% gereden - geen aanrader als je niet in de buurt van je thuislader bent (lees: op de snelweg zit).

@avdl72 Schijnbaar redelijk normaal: ABC-grapje YouTube: BYD Atto 3 60 kWh 1000 km challenge re-test

Ik had met de Nissan Leaf ook dat ik deze default zo rond de 25 moest zetten om hem warm te krijgen. Zo heb ik mijn Atto 3 ook staan momenteel.

Ze zijn bij BYD wel bezig met feedback verzamelen volgens mij want ik ben n.a.v. een feedback formulier in de app gebeld geweest vandaag vanuit BYD Europe om mijn feedback toe te lichten. Nummer hadden ze vanuit de dealer in Eindhoven, dus dat leek allemaal legit aangezien de beste persoon mijn VIN+kenteken kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo,

Ik ben nieuw op deze site en rijd sinds maart in een Atto 3.
Auto heeft versie1.5 en vroeg om update naar 1.3? Volgens de dealer in Amsterdam kon ik de up(down?)date gewoon uitvoeren. Heb ik twee dagen geannuleerd en nu vraagt hij er niet meer om. Heel vreemd wat mij betreft en onlogisch om terug te willen naar versie 1.3.
Vanmorgen kreeg ik de auto in eerste instantie niet warm. Temperatuur opgeschroeft tot 27 graden , ventilator op stand 5 en het maakte niet uit of ik de lucht op intern of extern zette.
Maar nu komt het, toen ik de airco aanzette begon de auto wel warme lucht te blazen. Waar slaat dit op, ik vind het echt belachelijk.
Heeft iemand anders zowel de vraag naar downloaden versie 1.3 gehad en dat de verwarming alleen werkt als de airco aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57
Een ev heeft geen restwarmte zoals een ice. Warmte moet worden gemaakt, en dat doet de airco pomp ook. Dus zonder airco aan heb je in een ev geen warmte....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
caspervc schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:23:
Een ev heeft geen restwarmte zoals een ice. Warmte moet worden gemaakt, en dat doet de airco pomp ook. Dus zonder airco aan heb je in een ev geen warmte....
Oké hoe werkt het dan want airco staat altijd uit bij mij en toch warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
Bij mijn weten kon ik de auto in het verleden gewoon verwarmen zonder dat de airco aan moest. Dus niet.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonBulldog
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-04 10:59
Dit heb ik ook gemerkt, heb tot nu toe in andere auto's dan een ev zoveel mogelijk de airco altijd uit gehad behalve voor snel ontwasemen en bij hoge buiten temperatuur. Maar de warmte komt dan ook van een warme motor.
Ik kon de Atto 3 ook niet warm krijgen totdat ik de airco bij schakelde. Nu met die vrieskou op 26 of 27 graden met de airco aan, een beetje spelen met de luchtstromen en de auto wordt lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Vanochtend ook even getest.
Voorverwarmen 20 minuten lang ging goed en was aangenaam in de auto.

Maar wanneer ik de A/C (airco) uitschakel krijg ik dus ook geen warme lucht meer.
Lijkt me ook logisch, want deze A/C schakelaar bediend de airco en warmtepomp afhankelijk van wat benodigd is.

[ Voor 12% gewijzigd door avdl72 op 09-01-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:55
Verwarmen of koelen wordt gedaan door één en het zelfde apparaat. Deze kan twee kanten op werken, zelfde als een airco thuis (met binnen en buiten unit), die kan ook koelen of verwarmen.

Warmtepomp, door het proces om te draaien kan deze koelen of verwarmen. De compressor draait de ene of de andere kant op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYawA5c082fRDZL2LE1J6jjl1B0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fIRYTm4n7enjfIdtp2VVTQb9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
avdl72 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:49:
Vanochtend ook even getest.
Voorverwarmen 20 minuten lang ging goed en was aangenaam in de auto.

Maar wanneer ik de A/C (airco) uitschakel krijg ik dus ook geen warme lucht meer.
Lijkt me ook logisch, want deze A/C schakelaar bediend de airco en warmtepomp afhankelijk van wat benodigd is.
Heel apart, ik heb airco nooit aan en gewoon warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Fibrenl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Heel apart, ik heb airco nooit aan en gewoon warme lucht.
Zou je eens een foto willen posten van jouw instellingen dan?
Dan kan ik het vergelijken en nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
avdl72 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Zou je eens een foto willen posten van jouw instellingen dan?
Dan kan ik het vergelijken en nog eens testen.
Zal ik even doen als me vrouw er mee thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Amst
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Toen ik de atto gisteten volledig had opgeladen stond er 420 km op de display. Nadat ik de start knop ingedrukt had, stond er 389 km op de display zonder 1 meter te hebben gereden.
Vanaf vol 200 km gereden en 58 km over op de display.
Weer laadstress omdat de snellader 35 km verderop was.
Helemaal niet fijn dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Amst
Ook wijkt de stand in de app af van de stand op de display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Eric Amst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:11:
Toen ik de atto gisteten volledig had opgeladen stond er 420 km op de display. Nadat ik de start knop ingedrukt had, stond er 389 km op de display zonder 1 meter te hebben gereden.
Helemaal niet fijn dit
Heb je standaard of hem op dynamic range staan.
Auto geeft bij standaard altijd 420 aan bij dynamic meer ws thermostaat echt is. App laat altijd eerst 420 zien ook met dynamic dat wordt aangepast na eerste rit.

Wij merken wel iets verschil met kou maar valt nog wel mee 300-350 halen we gewoon met 70% snelweg en 30 % binnenwegen.
Maar blijft altijd wat verschil met kou heb het een beetje bijgehouden en als de rit 59 km is via Maps dan is het verschil vaak 20km meer dus 89km.

[ Voor 8% gewijzigd door Fibrenl op 09-01-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:16
Eric Amst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:11:
Helemaal niet fijn dit
Yep helemaal niet fijn, precies hetzelfde hier. De atto gebruikt gigantisch veel in dit weer. Je kan volledig NIET vertrouwen op de (dynamische) range prediction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
Fibrenl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Heb je standaard of hem op dynamic range staan.
Auto geeft bij standaard altijd 420 aan bij dynamic meer ws thermostaat echt is. App laat altijd eerst 420 zien ook met dynamic dat wordt aangepast na eerste rit.

Wij merken wel iets verschil met kou maar valt nog wel mee 300-350 halen we gewoon met 70% snelweg en 30 % binnenwegen.
Maar blijft altijd wat verschil met kou heb het een beetje bijgehouden en als de rit 59 km is via Maps dan is het verschil vaak 20km meer dus 89km.
Iets? Nou ik rij alleen, nooit harder dan 100-105 en haal net de 260 a 270 max deze week met ongeveer dezelfde 70% snelweg.
Temp op 21 graden en stoelverwarming. Valt enorm tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Amst
Mij valt het ook zeer tegen. Je bent meer aan het laden dan aan het rijden. Bovendien woon ik in een appartement zonder eigen laadpaal. Daar baal ik helemaal van. Moet zo weer naar buiten om dat ding weer ergens op te laden. Als ik dit vooraf allemaal had geweten was ik hier niet aan begonnen. Echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Het extra verbruik met koud weer is niet uniek, en is iets waar alle EV merken last van hebben. De ene wat meer dan de andere.
En ja dan moet je meer laden en je ritten van te voren goed plannen. En mee eens dat de actieradius niet accuraat is, maar uiteindelijk weet je wel ongeveer hoever je kan komen.
Ook brandstof auto’s hebben een afwijkende brandstofmeter die meest na 50% sneller gaat dan daarvoor. In mijn ogen dus gewoon een kwestie van wennen aan het nieuwe elektrisch rijden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Fibrenl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Zal ik even doen als me vrouw er mee thuis is.
Op de terugweg nog een keer getest, en met deze instelling (AC uit) heb ik koude lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g327AWemw1anea6CrrtYq5uT9qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbfXIrDvg21aPbfCxPvnpZ8P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fibrenl
avdl72 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Op de terugweg nog een keer getest, en met deze instelling (AC uit) heb ik koude lucht.

[Afbeelding]
Snap er echt helemaal niets meer van, wij hebben die altijd uitstaan weten we 100% zeker omdat we weten dat airco altijd meer verbruikt. Auto werd altijd warm. Nu net getest en inderdaad wat jij zegt als hij uit is de airco wordt hij niet warm. Waar is dan onze warmtepomp voor die zou dit moeten doen of is een warmte pomp de airco? Ben geen technische man hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eric Amst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:39:
Mij valt het ook zeer tegen. Je bent meer aan het laden dan aan het rijden. Bovendien woon ik in een appartement zonder eigen laadpaal. Daar baal ik helemaal van. Moet zo weer naar buiten om dat ding weer ergens op te laden. Als ik dit vooraf allemaal had geweten was ik hier niet aan begonnen. Echt niet
Dit was vooraf heel duidelijk in alle testen naar voren gekomen en als je je een beetje verdiept had wist je dat je in de winter zeker 1/3 range kwijt bent ten opzichte van de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Gumball schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Dit was vooraf heel duidelijk in alle testen naar voren gekomen en als je je een beetje verdiept had wist je dat je in de winter zeker 1/3 range kwijt bent ten opzichte van de zomer.
Yup en weet je strenge winter Nederland is er bijna niet. En als hij er is heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
Fibrenl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Snap er echt helemaal niets meer van, wij hebben die altijd uitstaan weten we 100% zeker omdat we weten dat airco altijd meer verbruikt. Auto werd altijd warm. Nu net getest en inderdaad wat jij zegt als hij uit is de airco wordt hij niet warm. Waar is dan onze warmtepomp voor die zou dit moeten doen of is een warmte pomp de airco? Ben geen technische man hahahah
Mogelijk veranderd bij de laatste update, ik was / ben er ook zeker van dat de auto eerst ook warm werd met de airco uit, dat lijkt nu inderdaad niet meer het geval.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
Als je niet voor je deur of werk kan laden dan zijn de hedendaagse elektrische auto´s minder interessant. Dat had ik je ook wel van te voren kunnen vertellen ;) .

Ik had met de Atto in de kerstvakantie een rit van precies 200KM en 90% snelweg. ik reed ongeveer100km per uur en had nog 45% over. De tesla model 3 van een vriendin had op het zelfde traject 35% over, maar die auto was wel iets ouder (3jaar).

Ik vind het niet tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57
avdl72 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
Het extra verbruik met koud weer is niet uniek, en is iets waar alle EV merken last van hebben. De ene wat meer dan de andere.
En ja dan moet je meer laden en je ritten van te voren goed plannen. En mee eens dat de actieradius niet accuraat is, maar uiteindelijk weet je wel ongeveer hoever je kan komen.
Ook brandstof auto’s hebben een afwijkende brandstofmeter die meest na 50% sneller gaat dan daarvoor. In mijn ogen dus gewoon een kwestie van wennen aan het nieuwe elektrisch rijden 😉
Alle merken hebben hier last van. Kijk maar eens naar de recente 1000km challenges van de Noor Teslabjorn op Youtube. Volvo XC40, MG4 schieten qua verbruik omhoog als het koud is. En dan zijn deze challenges echt koud. Niet de prutkou die we hier hebben.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
Robbertspek schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Als je niet voor je deur of werk kan laden dan zijn de hedendaagse elektrische auto´s minder interessant. Dat had ik je ook wel van te voren kunnen vertellen ;) .

Ik had met de Atto in de kerstvakantie een rit van precies 200KM en 90% snelweg. ik reed ongeveer100km per uur en had nog 45% over. De tesla model 3 van een vriendin had op het zelfde traject 35% over, maar die auto was wel iets ouder (3jaar).

Ik vind het niet tegenvallen.
Als dat echt zo is is het prima, Ik heb deze cijfers echt niet en om eerlijk te zijn, dit is mijn 3e EV in 8 jaar, hiervoor de briljante kona 200kg lichter en 4kW meer capaciteit en weet absoluut zeker dat die ook geen bereik had van 400km in de december maanden zoals jij nu blijkbaar hebt. Ik haal nu max tussen 260-280. Gisteren ook weer terug van Maastricht, vol vertrokken 240km gereden en had nog 5% over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
JoebarRC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Als dat echt zo is is het prima, Ik heb deze cijfers echt niet en om eerlijk te zijn, dit is mijn 3e EV in 8 jaar, hiervoor de briljante kona 200kg lichter en 4kW meer capaciteit en weet absoluut zeker dat die ook geen bereik had van 400km in de december maanden zoals jij nu blijkbaar hebt. Ik haal nu max tussen 260-280. Gisteren ook weer terug van Maastricht, vol vertrokken 240km gereden en had nog 5% over
zelf weinig ervaring nog met EV's. Ik had de auto ongeveer een week toen, dus hij was vers van de pers. De omstandigheden waren misschien ook gunstig. Buiten was het niet extreem koud (ik denk 10+ graden ofzo), eco-stand aan en had de acc op max 100km. Ook de verwarming staat laag bij mij, ik ben warmbloedig en kan slecht tegen warme ruimtes.

Ik merk tijdens andere ritten dat als ik een tijdje boven de 110km/h rij dat er weinig over blijft van de beloofde actieradius, maar omdat ik hem voornamelijk in de stad gebruik vind ik dat prima.
Tot nu toe is mijn ervaring erg positief. Ben benieuwd of dit over een jaar ook nog steeds zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin1972
  • Laatst online: 26-05 18:26
Goedemorgen, je EV vindt de kou gewoon niet leuk.

Hierbij een stukje uit het AD van vandaag:

https://www.ad.nl/auto/al...dit-kun-je-doen~add88b0d/

Als het vriest komt een elektrische auto zo’n 30 procent minder ver: dit kun je doen
Bij temperaturen onder nul kun je met je elektrische auto (veel) minder ver rijden. Dat blijkt onomwonden uit onderzoek naar het winters rijbereik van EV’s. Hoeveel kilometers moet je prijsgeven? En kan je iets doen om het verlies te beperken?

,,Koude beïnvloedt de batterijen”, zegt mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn van de Belgische krant HLN. ,,Dat is zo bij elke batterij, van die van je mobiele telefoon tot die van je auto. Batterijen voelen zich het beste rond een temperatuur van 20 graden. Dan vloeit de stroom vlot in en uit de accu. Als water, bijvoorbeeld. Als het kouder wordt, gaat stroom minder snel in en uit de batterij - ze vloeit niet meer zo vlot. Vergelijk het dan gerust met stroop. Het gevolg? Het duurt langer om de batterij vol te tanken en het vergt ook meer inspanning. Dat vertaalt zich in wat hogere laadverliezen tijdens het laden en een hoger verbruik tijdens het rijden.
Aangenaam warm
Wat hierboven omschreven wordt als ‘stroperige elektriciteit’, is niet de enige reden dat het rijbereik in de winter fors kan lijden. De tweede zijn wijzelf, aldus Vanhaelewyn. ,,We hebben het in de winter namelijk graag warm in onze wagen. Bij een verbrandingsmotor - die in de winter trouwens ook iets meer verbruikt dan in de zomer - is dat geen probleem. Die produceert altijd warmte. Die warmte wordt vaak als ‘verlies’ bestempeld, wat technisch correct is. Maar in de winter maken we er toch maar mooi gebruik van.

Uit cijfers blijkt dat de Tesla Model Y bij vriesweer 24 procent van z’n rijbereik prijsgeeft, terwijl dat voor de Volkswagen ID.4 al oploopt tot 46 procent
,,Dat is niet zo bij de elektrische auto: die wordt niet warm uit zichzelf. De accu of het interieur opwarmen is erg energie-intensief. Vandaar dat een item als een warmtepomp bij elektrische auto’s zo belangrijk is: warmtepompen zijn tot vier keer efficiënter dan conventionele verwarmingselementen en ze werken goed tot pakweg -10 graden. Je krijgt het dus net zo warm, maar het heeft minder invloed op het rijbereik. Helaas zijn ze bij veel EV’s niet standaard en duurder dan normale verwarmingselementen.”
Hoeveel rijbereik verlies je in de winter?
Daar is geen eenduidig antwoord op te vinden. Maar er zijn wel gemiddelden die als duidelijke leidraad kunnen dienen. Het Amerikaanse ‘Recurrent’ - een onderzoeksteam van ingenieurs en batterijwetenschappers dat tweedehands gebruik van elektrische wagens promoot - becijferde op basis van de echte verbruiksgegevens van meer dan 10.000 auto’s hoeveel het rijbereik erop achteruit ging. Het deed dat voor achttien populaire elektrische auto’s zoals de Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai Kona of Nissan Leaf.
Daaruit blijkt dat je bij vriesweer gemiddeld 30 procent verliest ten opzichte van je normale rijbereik. En die 30 procent komt wel vaker terug, ook in andere tests. Je kunt ze dus beschouwen als een goede richtwaarde. Tegelijk blijft het zo dat de onderlinge verschillen erg groot blijven. Uit de cijfers van ‘Recurrent’ blijkt, bijvoorbeeld, dat de Tesla Model Y bij vriesweer 24 procent van z’n rijbereik prijsgeeft, terwijl dat voor de Volkswagen ID.4 al oploopt tot 46 procent.
Europa is Amerika niet
Met cijfers moet je natuurlijk altijd uitkijken. Zo vormen de EPA-verbruikscijfers (Environmental Protection Agency) de basis voor de berekening van ‘Recurrent’. Die leveren een officieel Amerikaanse rijbereik op dat algemeen als behoorlijk realistisch wordt aangezien. Europa gebruikt daarentegen de WLTP-cyclus (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure), die erg vriendelijk is voor elektrische auto’s.

Er zijn wel wat trucjes om ervoor te zorgen dat je in de winter toch wat verder kan rijden met je elektri¬sche auto.
Terug naar de Volkswagen ID.4 uit het voorbeeld. Die komt bij vriesweer nog gemiddeld 240 kilometer ver. Zoals gezegd: 46 procent minder dan het in de VS verkondigde rijbereik van 442 kilometer. Alleen: bij ons mag diezelfde auto uitpakken met een rijbereik van 549 kilometer, terwijl hij in de praktijk natuurlijk geen meter verder rijdt. Bij vriestemperaturen rijdt de ID.4 in Europa op papier dus 56 procent minder ver. Meer dan de helft. Dat is gigantisch.
Kan je er ook zelf iets aan doen?
Er zijn wel wat trucjes om ervoor te zorgen dat je in de winter toch wat verder kunt rijden met je elektrische auto, maar verwacht geen wonderen. ,,Je auto voorverwarmen aan de stekker is erg doeltreffend”, aldus Vanhaelewyn. ,,Je vertrekt dan immers met een interieur dat op temperatuur is. Die temperatuur aanhouden vergt minder energie dan opwarmen. Maar je hebt de energie natuurlijk wel eerst verbruikt en betaald. Daarnaast is stoelverwarming efficiënter dan je hele interieur opwarmen en vaak ook sneller - dat is een bruikbare tip. Je auto op een warmere plaats parkeren werkt uiteraard ook, als je die hebt.”
De beste aanbeveling volgens Vanhaelwyn: ,,Programmeer de laadbeurt van je auto zo dat je meteen erna vertrekt (bijvoorbeeld de laatste vijf uren van de nacht in plaats van de eerste vijf). Dan is de batterij nog warm wanneer je aan je rit begint. Dat scheelt de energie die nodig is om de accu een tweede keer naar bedrijfstemperatuur te stoken. Bovendien profiteert het interieur al wat mee van die warme accu die er onder de vloer zit. Het binnen verder behaaglijk maken vergt daardoor ook wat minder inspanning. Hoeveel verschil dat kan maken is echter nog niet uitgerekend.”
Over dat laden: de prestaties voor zowel het laden als het ontladen van de accu normaliseren wanneer die warmer wordt. Als je je auto aan de stekker hangt en een absurd lange laadtijd te zien krijgt, hoef je dus nog niet meteen in paniek te raken. Wacht een kwartier en je zult al een realistischer beeld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Ik weet niet waar je woont, maar binnen Nederland is het vrij zeldzaam dat je meer dan 200 meter moet lopen voor een laadpaal te vinden.

En als dat nieuw voor je is - zelfs je telefoon vind kou/extreme hitte niet leuk. Dat hoort voor nu nog gewoon bij een accu.

[ Voor 10% gewijzigd door logix147 op 10-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:44
avdl72 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]
Klopt precies, je airco staat uit en er wordt alleen (koude) buitenlucht naar binnen geblazen.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
Even een vraag.

In de maanden februari en maart ben ik in het buitenland.
Wat kan ik het beste doen?
1 Accu volladen en gewoon laten staan.
2 Accu volladen en startaccu loskoppelen.
3 Iemand vragen om elke week een stukje te rijden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvOi
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik probeer de app te installeren maar krijg de volgende melding om een QR code te scannen maar ik kan niet vinden waar deze staat. Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCtJbLAb_VJEJWAGdbfBTuZCeyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pqnMoPIdWY1Vzd09J4ENLhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
RvOi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:29:
Ik probeer de app te installeren maar krijg de volgende melding om een QR code te scannen maar ik kan niet vinden waar deze staat. Iemand een idee?[Afbeelding]
Ja zie meer mensen op Facebook met zelfde probleem, dit is dus de nieuwe manier van aanmelden alleen. Kan niemand de QR code vinden. Mij is ooit verteld dat die in het systeem van het scherm zit maar geen idee waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
henkleiden schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:27:
Even een vraag.

In de maanden februari en maart ben ik in het buitenland.
Wat kan ik het beste doen?
1 Accu volladen en gewoon laten staan.
2 Accu volladen en startaccu loskoppelen.
3 Iemand vragen om elke week een stukje te rijden.

Alvast bedankt voor de reacties.
Lekker laten staan, niet de 12v accu loskoppelen daarmee wordt ook het boordsysteem uitgeschakeld.
Gewoon via de app af en toe kijken of de capaciteit niet te ver daalt, in principe zou je weinig moeten verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieMarc
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo allemaal,
Sinds vandaag kan ik inloggen op de BYD app. Account geactiveerd! Yes zou je zeggen! Alleen nu wil ik de app koppelen met de auto. Hoe doe ik dat? In de app wordt ik door geloodst richting het scannen van een QR code. Ik neem aan op dat ik die ergens tevoorschijn moet toveren op het screen in de auto. Ik heb inmiddels het hele menu doorlopen, maar kan het niet vinden. Iemand die weet hoe dit moet? Waar en hoe scan de QR code van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
JoebarRC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Lekker laten staan, niet de 12v accu loskoppelen daarmee wordt ook het boordsysteem uitgeschakeld.
Gewoon via de app af en toe kijken of de capaciteit niet te ver daalt, in principe zou je weinig moeten verliezen.
Volgens p168 van de handleiding:

Voertuigopslag
• Als het voertuig langdurig geparkeerd
moet worden (meer dan een maand), dan moeten de volgende voorbereidingen getroffen worden. Een goede voorbereiding voorkomt verslechtering en zorgt dat het voertuig weer eenvoudig opnieuw
te gebruiken is. Parkeer het voertuig zo mogelijk binnenshuis.
• Het voertuig op tijd opladen.
• Het carrosserieoppervlak goed reinigen en atdrogen.
• Het interieur van de auto reinigen om er zeker van te zijn dat de tapiten en matten geheel droog zijn.
• Zet de parkeerrem vrij en schakel de pook in de parkeerstand.
• Open één ruit op een kier (bij opslag binnen).
• Maak de minpool van de 12V-accu in de motorruimte los.
• Leg de voorruitenwisser op een opgevouwen handdoek of zorg dat deze geen contact met de voorruit maakt.
@henkleiden
Ik denk als je hem gewoon via de app checkt en iemand kan na een maand even een dagje flink mee rijden dat je dan weinig gedoe ermee hebt. Ik zou hem met 80% wegzetten. De handleiding omschrijft meer een hele lange afwezigheid.

Maar langdurig buiten stilstaan is voor geen enkele auto goed, staat die binnen dan is het al een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
logix147 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:02:
[...]

[...]

@henkleiden
Ik denk als je hem gewoon via de app checkt en iemand kan na een maand even een dagje flink mee rijden dat je dan weinig gedoe ermee hebt. Ik zou hem met 80% wegzetten. De handleiding omschrijft meer een hele lange afwezigheid.

Maar langdurig buiten stilstaan is voor geen enkele auto goed, staat die binnen dan is het al een ander verhaal.
Lijkt me een rare vertaling, je pook in parkeerstand en rem vrij?
Je 12V systeem wordt onderhouden door de HV accu, het is geen brandstof auto waar dit inderdaad een beter idee zou zijn.
Persoonlijk zou ik me niet druk maken, heb nog geen ervaring met de BYD lang wegzetten maar mijn vorige EV heb ik wel 3 maanden niet gereden en werkelijk geen enkele voorzorg maatregel genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:46
Sinds maandag rijd ik ook in een Atto 3 (een 🚘). Vandaag voor het eerst een echte rit gemaakt en helaas moest ik ook ervaren dat de temperatuur in de auto wel een dingetje is. Met alle tips hierboven in ieder geval de airco aangezet, en recirculatie uit. Maar ook met de thermostaat op 26°C vond ik het nog niet echt aangenaam.

Vanuit huis de verwarming alvast aanzetten lukt helaas ook niet. Tot mijn verrassing kon ik bij de dealer meteen de app installeren en inloggen. Maar op een of andere manier heeft hij geen verbinding met de auto. De verversdatum staat op 4 januari en veranderd ook niet. Straks maar ff bellen met de klantenservice, want met deze temperatuur is het toch wel erg fijn om de auto alvast te laten voorverwarmen.

Zijn er mensen die een vergelijkbaar issue hebben gehad en weten hoe je dat zelf eventueel kan oplossen? De auto heeft wel een dataverbinding, dus daar ligt het niet aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3sK0jDZNbG9JWvGIjxzlflPExQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVyCy4eVnScSKEm0MRSW5mk1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
dixet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:45:
Sinds maandag rijd ik ook in een Atto 3 (een 🚘). Vandaag voor het eerst een echte rit gemaakt en helaas moest ik ook ervaren dat de temperatuur in de auto wel een dingetje is. Met alle tips hierboven in ieder geval de airco aangezet, en recirculatie uit. Maar ook met de thermostaat op 26°C vond ik het nog niet echt aangenaam.

Vanuit huis de verwarming alvast aanzetten lukt helaas ook niet. Tot mijn verrassing kon ik bij de dealer meteen de app installeren en inloggen. Maar op een of andere manier heeft hij geen verbinding met de auto. De verversdatum staat op 4 januari en veranderd ook niet. Straks maar ff bellen met de klantenservice, want met deze temperatuur is het toch wel erg fijn om de auto alvast te laten voorverwarmen.

Zijn er mensen die een vergelijkbaar issue hebben gehad en weten hoe je dat zelf eventueel kan oplossen? De auto heeft wel een dataverbinding, dus daar ligt het niet aan

[Afbeelding]
Kan zijn dat je internet in auto nog niet werkt. Probeer eens in te loggen op Spotify’s in de auto zonder telefoon als dit niet gaat heb je geen internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Fibrenl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Kan zijn dat je internet in auto nog niet werkt. Probeer eens in te loggen op Spotify’s in de auto zonder telefoon als dit niet gaat heb je geen internet
Nee dat zeg ik, de dataverbinding in de auto is prima. Ik zie een 4G icoon, kan op Spotify inloggen en luisteren etc.

Net met Louwman gebeld en blijkbaar zijn er meer mensen met het zelfde probleem. En ook allemaal met 4 januari als laatste verversdatum. Het wordt dus doorgezet naar BYD zelf. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
dixet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Nee dat zeg ik, de dataverbinding in de auto is prima. Ik zie een 4G icoon, kan op Spotify inloggen en luisteren etc.

Net met Louwman gebeld en blijkbaar zijn er meer mensen met het zelfde probleem. En ook allemaal met 4 januari als laatste verversdatum. Het wordt dus doorgezet naar BYD zelf. Ben benieuwd...
Oke geduld dus maar dat je 4g ziet zegt niets, maar je hebt het met spotify getest dus dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDevilHG
  • Laatst online: 01-04 13:38
Beste mede BYD rijders,

Sinds ongeveer begin november heb ik al meerdere keren ervaren dat mijn Atto geen 4G verbinding meer heeft. Datapack is wel netjes bijgewerkt en heb gewoon de gebruikelijke 2GB staan.

In november en december deed de 4G het plotseling na een paar dagen (ongeveer de 4e/5e van de nieuwe maand) weer. Nu in januari heb ik afgelopen dinsdag 9 januari een rit gehad waarbij het ook weer werkte maar na het afsluiten van de auto viel het weer weg en is het niet meer teruggekomen.

Ik heb hier in de periode voor november (van maart tot november) geen moment last van gehad.

Heeft iemand eerder soortgelijke problemen meegemaakt? En is er iemand die wellicht een oplossing weet?

Ik hoor het graag, nu met deze temperaturen is een voorverwarmde auto geen overbodige luxe :)
Want uiteraard werkt de app ook niet nu de auto geen internet verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
RedDevilHG schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:49:
en heb gewoon de gebruikelijke 2GB staan.
geen oplossing, maar even een verbaas momentje... toevallig zat ik gisteren door alle instelling heen te bladeren (want nieuw speeltje) en ik heb maar 500Mb per maand. Blijkbaar hebben ze voor nieuwere auto's een iets zuiniger abonnement afgesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvani
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:33
Misschien een klein beetje off topic, maar ik weet dat hier meerdere Tweakers zijn die hun Atto 3 al via Justlease in bezit hebben of daar nog in bestelling hebben staan.
Ik heb ook een Atto 3 in bestelling staan bij Justlease en ik zag op Trustpilot dat de reviews m.b.t. Justlease momenteel behoorlijk negatief zijn. (als gevolg van de overname door Arval?)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie recente ervaring is met Justlease (i.c.m. de Atto 3)

[ Voor 4% gewijzigd door alvani op 11-01-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
alvani schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:33:
Misschien een klein beetje off topic, maar ik weet dat hier meerdere Tweakers zijn die hun Atto 3 al via Justlease in bezit hebben of daar nog in bestelling hebben staan.
Ik heb ook een Atto 3 in bestelling staan bij Justlease en ik zag op Trustpilot dat de reviews m.b.t. Justlease momenteel behoorlijk negatief zijn. (als gevolg van de overname door Arval?)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie recente ervaring is met Justlease (i.c.m. de Atto 3)
Nog niet heel veel ervaring, maar tot nu toe gemengd. Auto besteld eind oktober met belofte 4 weken levertijd. Afgelopen maandag opgehaald, dus dat is bijna 10 weken. Verder ging de aflevering prima maar dat gebeurt door Louwman en niet door justlease.

Telefonisch contact over de beloofde gratis laadpas ging moeizaam: 4x doorverbonden, van arval naar justlease naar afdelingen zakelijke lease. Op contact via whatsapp wordt niet gereageerd. Ik heb de indruk dat het op dit moment wat zaken niet goed lopen doordat ze Arval en justlease systemen aan het samenvoegen zijn.

Maar als alles goed gaat heb je weinig contact met je leasemaatschappij en ze boden wel een heel scherpe leaseprijs. Daarom ben ik er ook naar toegegaan.

Als je de auto hebt bel je toch voor alle onderhoud en andere zaken met Louwman en regelen zij de verdere afhandeling met justlease. Ik zou zeggen geniet van de mooie auto en negeer wat je op trustpilot leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fibrenl
Je ziet vaak alleen de negatieve dingen staan op internet. Wij hebben hem nu 6 maanden geen problemen en alles liep goed. Dus geen klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:51:
[...]

geen oplossing, maar even een verbaas momentje... toevallig zat ik gisteren door alle instelling heen te bladeren (want nieuw speeltje) en ik heb maar 500Mb per maand. Blijkbaar hebben ze voor nieuwere auto's een iets zuiniger abonnement afgesloten...
Klopt. De eerste maand krijg je 500Mb daarna 1Gb en maandelijks een bericht in je app voor nog eens 1Gb. Dus ff wachten en dan heb straks ook 2 Gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Dat je internet hebt wil nog niet zeggen dat de app ook werkt.
De SIM kaart maakt gebruikt van 3 afzonderlijke netwerken (APN’s):
- internet
- updates
- app besturing

Inderdaad goed dat je Louwman inschakelt en als dat te lang duurt dan BYD Europe bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbertspek
Communicatie is waardeloos, maar vooralsnog heb ik geen grote problemen gehad. Ik had de auto eind oktober besteld en de verkoper aan de telefoon had eind november beloofd. Dat werd niet gehaald zonder enige vorm van terugkoppeling. Begin december heb ik ze gestalkt om antwoorden te krijgen. Via de mail, app en telefoon ging dat erg moeizaam. Ze gaven pas na meerdere contactmomenten aan dat ik hem in januari zou ontvangen. Op dat moment voelde ik me misleidt door de verkoper dus vroeg ik om uitleg. Uiteindelijk kreeg ik het telefoonnummer van een contactpersoon bij van Louwman. Hij vertelde dat ze gewoon op voorraad waren en gaf aan dat het snel geregeld kon worden, maar dat ik nog even moet wachten. Nog geen week later kreeg ik bericht om hem op te halen. Just lease gaf aan half januari en Louwman had hem al half december klaar voor me. Misschien toeval en het zijn geen schokkende problemen, maar heb het gevoel dat Just Lease momenteel een puinhoop is. Als het al zo begint hoop ik dat de rest van het traject beter wordt..

Al om al. Het leasebedrag was erg concurrerend en bijna nog voordeliger dan zelf aanschaffen, daarom ben ik nog steeds positief.
Ik heb nu de auto al een paar weken en het bevalt zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannybloem
  • Laatst online: 26-05 12:48
Wij ook via Just lease besteld.
Communicatie idd echt waardeloos.

Zou halverwege januari geleverd moeten worden maar nog niks vernomen helaas.

Vraagje over de verwarming:
Is het exemplarisch dat deze niet goed lijkt te werken of is het bij elke Atto 3 zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
Dannybloem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:03:

Is het exemplarisch dat deze niet goed lijkt te werken of is het bij elke Atto 3 zo?
Ik heb geen enkel probleem met de verwarming. Gister nog even op standje oven gezet om het te testen. Wellicht dat mijn ervaring met moderne auto's beperkt is, maar vergeleken met mijn vorige oude volvo werkt het gewoon super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Robbertspek schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Ik heb geen enkel probleem met de verwarming. Gister nog even op standje oven gezet om het te testen. Wellicht dat mijn ervaring met moderne auto's beperkt is, maar vergeleken met mijn vorige oude volvo werkt het gewoon super.
Ik kan niet begrijpen dat je zegt dat de verwarming super werkt.
Iedereen klaagt dat de ingestelde temperatuur niet gehaald kan worden, en juist veel kouder aanvoelt.
Dus 22 graden is echt geen 22. Omdat gevoel te kunnen behalen is vaak rond de 26 graden instellen noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDevilHG
dixet schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Ik begon met 1GB per maand in maart, en ergens vanaf de zomer kreeg ik elke eerste van de maand een melding van de BYD app dat alle auto's die voor een bepaalde datum waren geregistreerd 1GB extra cadeau kregen.

Wel een tip: de Spotify app van de auto zelf gebruikt nog best wel wat data dus je bent wel zo door je data pack heen. Ik heb zelf daarom na een maand besloten dat ik mijn muziek via Bluetooth afspeel. (mede omdat apps zoals Google Maps, Flitsmeister geen geluid geven bij Carplay)

En uiteraard jammer dat je geen oplossing hebt voor mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
avdl72 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik kan niet begrijpen dat je zegt dat de verwarming super werkt.
Iedereen klaagt dat de ingestelde temperatuur niet gehaald kan worden, en juist veel kouder aanvoelt.
Dus 22 graden is echt geen 22. Omdat gevoel te kunnen behalen is vaak rond de 26 graden instellen noodzakelijk.
In mijn oude volvo stond de temperatuur in de winter op 'max'. Als ik dat in de Atto doe wordt het intens heet in de cabine.. De atto staat standaard op 22 graden en voelt gewoon prima. Ook als het buiten -4 is. Persoonlijk hou ik niet van hele warme ruimtes dus wellicht dat het daarom niets triggert bij mij.. Dat de gegeven temperatuur niet klopt met de praktijk is slordig, maar ik zie dat niet als een probleem.. je kan de auto echt wel heet krijgen van binnen. Dus ik begrijp de klachten hierover niet. Boven de 25 is het niet meer uit te houden wat mij betreft en het kan nog heter.. wellicht dat een software update iets kan veranderen zodat de cijfers overeen komen met de daadwerkelijke temperatuur, maar wat mij betreft geen ernstige tekortkoming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Dannybloem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:03:

Denk dat dit helaas echt met de overgang te maken heeft met de partij waar ze mee zijn gefuseerd, wij hebben 8 maanden geleden prima contact gehad en auto stond na 4 weken op de stoep.

verwarming geen problemen mee ja is anders dan bij een niet EV 21 graden niet ev is 24 in een ev. bij ons staat hij de hele week al op 23 graden en ik vind het bloedheet. wel veranderd is dat je de airco wel aan moet hebben voor verwarming, voor de laatste update was dit niet nodig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannybloem
Bedankt voor jullie antwoorden.

Zo te lezen lijkt het dan toch om exemplarisch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Voor de mensen die in-car het scherm only gebruiken zoals @RedDevilHG

Je kan je telefoon gewoon koppelen als wifi hotspot aan je auto. Dan kan je in principe alles gebruiken zoals je wilt want dan trekt die internet van je mobiele abonnement.

Ikzelf switch nogal tussen mijn wireless CarPlay dongle en in car… ik ben er nog niet helemaal uit welke ik het fijnste vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
logix147 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:

Je kan je telefoon gewoon koppelen als wifi hotspot aan je auto. Dan kan je in principe alles gebruiken zoals je wilt want dan trekt die internet van je mobiele abonnement.

Ikzelf switch nogal tussen mijn wireless CarPlay dongle en in car… ik ben er nog niet helemaal uit welke ik het fijnste vind
Ja ik heb dat op me iPhone hotspot maar auto verbind niet altijd automatisch met de hotspot.Dus ga ik naar me tel zet ik hotspot weer uit en aan auto zoekt dan en verbind weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDevilHG
logix147 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:36:

Klopt dit doe ik nu ook tijdens het rijden om zo wel actuele files te krijgen etc. in de navigatie. Maar dat neemt het probleem van het niet kunnen voorverwarmen en laadstatus inzien in de app niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanno
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Gisteren mijn Atto 3 opgehaald. Wel erg veel instellingen om mee te experimenteren.

Wel meteen een probleem met de internet verbinding. Die is er niet. Navigatie wekt niet (alleen een zwart scherm). Wel een 4G verbinding (met de indicatie dat er sprake is van roaming).

Mis ik ergens een instelling of is er een foutieve SIM kaart geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Scanno schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:39:
Gisteren mijn Atto 3 opgehaald. Wel erg veel instellingen om mee te experimenteren.

Wel meteen een probleem met de internet verbinding. Die is er niet. Navigatie wekt niet (alleen een zwart scherm). Wel een 4G verbinding (met de indicatie dat er sprake is van roaming).

4g icon had ik eerst ook maar geen internet, maar navigatie werkte toen wel ook zonder internet. Dus lijkt me dat het een ander probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkG
  • Laatst online: 02-12-2024

Dit zijn toch dingen die je test vóórdat je bij de dealer wegrijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Ik zou even teruggaan voor een uitleg…

Het kan zijn dat je systeem nog geactiveerd moet worden. Maar meestal geven ze dat wel aan bij afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannybloem
Ook een beetje off topic; )

Ik kreeg net te horen dat just lease onze atto 3 eindelijk heeft doorgezet naar Louwman ,nu mijn vraag:hoelang duurt het rijklaar maken van de auto/ophalen op het moment dat Louwman belt?dit ivm het bod wat nu loopt op ons huidige auto.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Dannybloem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:25:
Ook een beetje off topic; )

Ik kreeg net te horen dat just lease onze atto 3 eindelijk heeft doorgezet naar Louwman ,nu mijn vraag:hoelang duurt het rijklaar maken van de auto/ophalen op het moment dat Louwman belt?dit ivm het bod wat nu loopt op ons huidige auto.

Alvast bedankt
Ja beste is louwman bellen want we weten niet hoe druk die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
logix147 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik zou even teruggaan voor een uitleg…

Het kan zijn dat je systeem nog geactiveerd moet worden. Maar meestal geven ze dat wel aan bij afgifte.
Ja ik had ook niet weg gereden als me navigatie scherm op zwart blijft, internet is niet zo spannend pak je internet van je telefoon. maar je navigatie is gewoon niet oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannybloem
@Fibrenl

Thx!is ook zo!

En wat zijn de ervaringen in de 'over' actieve rijhulp systemen?valt dit mee in de praktijk en neem aan dat je het een en ander uit kan zetten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fibrenl
Dannybloem schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:21:
@Fibrenl

Thx!is ook zo!

En wat zijn de ervaringen in de 'over' actieve rijhulp systemen?valt dit mee in de praktijk en neem aan dat je het een en ander uit kan zetten toch?
Sinds de laatste update prima voor mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanno
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Terugzetten naar fabrieksinstellingen en een WiFi hotspot doet wonderen om navigatie aan de praat te krijgen.

Nu alleen nog de internet verbinding van de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
EVBert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Klopt precies, je airco staat uit en er wordt alleen (koude) buitenlucht naar binnen geblazen.
Dus best ook in de winter airco aanlaten om het warm te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
etienne1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Dus best ook in de winter airco aanlaten om het warm te hebben ?
Ja want na d slaagde update doet de verwarming het alleen als airco aan is. Snap ik niets. Van want waar heb je een warmtepomp voor. Dit komt ook het verbruik niet te goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissenaarl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 08:54
Svensson097 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop! Nu afwachten.. wanneer heb je ‘m besteld? Mijne is eind november besteld.
Voor alle vragen zijn eigenlijk wel aparte topics. Misschien wordt het binnenkort ook tijd voor een Dolphin-topic, net zoals ik laatst voor de Seal voorbij zag komen.
Wij hebben nu week geleden besteld. Een witte Design uitvoering. levertijd februari/maart.

Topics zijn er genoeg, maar laatste pagina's gaat allemaal zo gedetailleerd dat beetje onduidelijk is. maar ik ga er zeker nogmaals doorheen pluizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Amst
Bij het achteruit rijden met volledige uitslag (mijn stuur helemaal naar rechts gedraaid) bij het uitparkeren voel ik schokken in het stuur en dat voelt instabiel en zelfs onveilig aan. Hebben jullie die ervaring ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleiden
Mijn auto begint wederom te vragen om V1.3 te "updaten" terwijl ik sinds een tijdje al V1.5 heb.
Twee weken geleden hetzelfde verzoek gehad en dat verdween na een paar keer te kiezen voor negeren.
Vind het maar raar want waarom zou ik terug gaan naar de vorige versie. Of vindt BYD dat 1.5 niet goed geslaagd was?
Ben ik de enige die deze vraag krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alvani
  • Registratie: September 2004
Ik zag deze voorbij komen op YouTube. Ik weet niet of deze uitvoering/facelift ook naar Nederland gaat komen, maar zwart staat de Atto naar mijn mening in ieder geval erg goed. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renssie08
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-10-2024
RedDevilHG schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Ik begon met 1GB per maand in maart, en ergens vanaf de zomer kreeg ik elke eerste van de maand een melding van de BYD app dat alle auto's die voor een bepaalde datum waren geregistreerd 1GB extra cadeau kregen.

Wel een tip: de Spotify app van de auto zelf gebruikt nog best wel wat data dus je bent wel zo door je data pack heen. Ik heb zelf daarom na een maand besloten dat ik mijn muziek via Bluetooth afspeel. (mede omdat apps zoals Google Maps, Flitsmeister geen geluid geven bij Carplay)

En uiteraard jammer dat je geen oplossing hebt voor mijn probleem.
Apart om te lezen, ik begon met 500mb. Levering was begin december. In januari heb ik 2gb gekregen.

Ik ben er ook nog niet uit wat het beste werkt. Voor lange ritten gebruik ik meestal carplay. En korte ritten bluetooth of een wifi verbinding.

In december was er ook een update bij andere gebruikers. Ik was toen door de 500mb heen. Van alles geprobeerd met wifi, maar er kwam geen update naar voren. In januari met een nieuwe databundel vond hij de update ineens wel.

Verder vind ik de nieuwe geluiden sinds de update kinderachtig. Al is de waarschuwing bij ACC minder irritant.

In een maand nu 3000km verder en helemaal tevreden. De auto rijdt ongelofelijk soepel en ik haal met dit weer zeker 350km op een volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:44
Fibrenl schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Ja want na d slaagde update doet de verwarming het alleen als airco aan is. Snap ik niets. Van want waar heb je een warmtepomp voor. Dit komt ook het verbruik niet te goede
Veel gebruikers menen dat een airco alleen wordt gebruikt voor koelen zoals bij een auto met verbrandingsmotor, dit is niet waar.
De airconditioning van de Atto 3 gebruikt een warmtepomp voor zowel verwarming als koeling. Voor korte ritten raad ik de stoelverwarming aan in verband met het hoge energieverbruik van de warmtepomp bij het opwarmen en de relatief lange tijd die de airconditioning nodig heeft om de cabine op temperatuur te krijgen. Als de gewenste temperatuur eenmaal bereikt is wordt het energiegebruikt wat lager.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
EVBert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Veel gebruikers menen dat een airco alleen wordt gebruikt voor koelen zoals bij een auto met verbrandingsmotor, dit is niet waar.
De airconditioning van de Atto 3 gebruikt een warmtepomp voor zowel verwarming als koeling. Voor korte ritten raad ik de stoelverwarming aan in verband met het hoge energieverbruik van de warmtepomp bij het opwarmen en de relatief lange tijd die de airconditioning nodig heeft om de cabine op temperatuur te krijgen. Als de gewenste temperatuur eenmaal bereikt is wordt het energiegebruikt wat lager.
Dit onderwerp blijft geregeld terugkomen. Hoe lang duurt het nu echt om de auto lekker warm te krijgen? Vooral belangrijk met kleine kinderen in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fibrenl
EVBert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Dat snap ik maar voor de laste update nergens last van, en kon gewoon verwarmen zonder airco aan. En dat kan nu niet meer en dat vind ik belachelijk, kost alleen maar extra energie wat niet nodig was. Waarom iets veranderen wat goed werkt daar gaat het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Fibrenl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Dat snap ik maar voor de laste update nergens last van, en kon gewoon verwarmen zonder airco aan. En dat kan nu niet meer en dat vind ik belachelijk, kost alleen maar extra energie wat niet nodig was. Waarom iets veranderen wat goed werkt daar gaat het mij om.
Je kon verwarmen zonder dat het icoontje van de airco aan was. De auto verwarmt en koelt met hetzelfde apparaat: de warmtepomp. Zonder die warmtepomp kan je de auto niet verwarmen, dus die stond ook voor de update aan. Nu wordt dat ook aangegeven in het icoontje van de airco (volgens mij met wat warmtestreepjes er naast). Ik verwacht dus niet dat je auto nu ineens meer energie gebruikt voor verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:55
dixet schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Je kon verwarmen zonder dat het icoontje van de airco aan was. De auto verwarmt en koelt met hetzelfde apparaat: de warmtepomp. Zonder die warmtepomp kan je de auto niet verwarmen, dus die stond ook voor de update aan. Nu wordt dat ook aangegeven in het icoontje van de airco (volgens mij met wat warmtestreepjes er naast). Ik verwacht dus niet dat je auto nu ineens meer energie gebruikt voor verwarmen.
Inderdaad zo denk ik er ook over. Heb het al een keer eerder met een plaatje geprobeerd uit te leggen. Warmtepomp, is een verwarrende naam, het is een 2 in 1 apparaat. Dit ene apparaat kan verwarmen en koelen, dat is ook wat het icoontje nu weergeeft. Gebeurt door het process om te draaien, hij kan dus niet verwarmen en koelen tegelijkertijd. Weet vrijwel zeker dat er niks in jullie verbruik veranderd is mbt verwarmen van de auto, het icoontje klopt nu gewoon beter met de warmtestreepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
awhatever schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Inderdaad zo denk ik er ook over. Heb het al een keer eerder met een plaatje geprobeerd uit te leggen. Warmtepomp, is een verwarrende naam, het is een 2 in 1 apparaat. Dit ene apparaat kan verwarmen en koelen, dat is ook wat het icoontje nu weergeeft. Gebeurt door het process om te draaien, hij kan dus niet verwarmen en koelen tegelijkertijd. Weet vrijwel zeker dat er niks in jullie verbruik veranderd is mbt verwarmen van de auto, het icoontje klopt nu gewoon beter met de warmtestreepjes.
Ahh oké duidelijk ja geen auto monteur vandaar 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:39
alvani schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:20:
Ik zag deze voorbij komen op YouTube. Ik weet niet of deze uitvoering/facelift ook naar Nederland gaat komen, maar zwart staat de Atto naar mijn mening in ieder geval erg goed. 👌

[YouTube: Tour of 2024 BYD ATTO 3!]
M.i. laat hij de grootste verandering buiten beschouwing; alle crèmekleurige vlakken in het interieur zijn hier donker van kleur! :o Ik weet niet of ik dat direct een verbetering vind.

"BYD" op de achterkant is wel een stuk beter t.o.v. uitgeschreven, ik vind het wel nog steeds storend dat ze dat er bij de typeaanduiding nogmaals voor zetten.

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVervoort
  • Registratie: Augustus 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbt1qXagdD83nrdT20kto_INcrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzGhphL2ECDJpuznhUJHKvwN.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi, zijn er eigenaars die deze melding ook al eens ontvangen hebben? Ik merk zelf geen probleem met de wagen en ook online kan ik hier weinig tot niets over terugvinden. Ik heb reeds contact opgenomen met de BYD-garage maar zij hebben nog niets laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
SamVervoort schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
[Afbeelding]

Hoi, zijn er eigenaars die deze melding ook al eens ontvangen hebben? Ik merk zelf geen probleem met de wagen en ook online kan ik hier weinig tot niets over terugvinden. Ik heb reeds contact opgenomen met de BYD-garage maar zij hebben nog niets laten weten.
De ACTMS staat als ik het google voor "air-cooled thermal management system". Dus ik denk dat je tijdens het rijden niet per se iets hoeft te merken, maar een slecht werkende temperatuurbeheersing van je accupakket kan voor suboptimale prestaties zorgen en voor een kortere levensduur van je accu. Zou dus zeker gauw langs de werkplaats gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVervoort
  • Registratie: Augustus 2023
dixet schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:50:
[...]

De ACTMS staat als ik het google voor "air-cooled thermal management system". Dus ik denk dat je tijdens het rijden niet per se iets hoeft te merken, maar een slecht werkende temperatuurbeheersing van je accupakket kan voor suboptimale prestaties zorgen en voor een kortere levensduur van je accu. Zou dus zeker gauw langs de werkplaats gaan!
In orde. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Amst
Hebben jullie ook meegemaakt dat als je met cruise control aan rijdt maar zonder lane assistent je toch een ruk aan je stuur krijgt als je zonder richting aan te geven van baan wisselt of de lijn overschrijdt ?
Heel irritant en gevaarlijk als je er niet op rekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Eric Amst schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:33:
Hebben jullie ook meegemaakt dat als je met cruise control aan rijdt maar zonder lane assistent je toch een ruk aan je stuur krijgt als je zonder richting aan te geven van baan wisselt of de lijn overschrijdt ?
Nee, maar ik snap even niet waarom je van baan wisselt zonder richting aan te geven. Je geeft aan cruise control te gebruiken, aannemelijk dat je snelweg rijdt.

Op alle auto’s die “smart” waren kon ik niet zonder een “stuurcorrectie” zomaar van baan wisselen zonder dat het stuur daarover “klaagde”. Maar trekken dat ik het vervelend vond - zo heb ik dat nooit ervaren. Dat is los of Lane Assist aan stond of niet.

Ik heb laatst nog bij Amsterdam spitsstroken gereden op de CC wel met lane assist aan en dat doet die van mij zonder correcties. Zodra ik naar links of rechts ga tik ik m’n richtingaanwijzer mee aan en gaat die zonder klagen van het stuur naar de andere rijbaan.

Ik heb morgen een verre rit dus zal de lane assist uitzetten om te kijken of dit harder trekt als ik uit mijn baan ga. Wellicht is dat het probleem?

De achteruit radar werkt in elk geval ook op fietsers die in het donker met een elektrische fiets over de parkeerplaats van de AH vliegen… dat zelf remmen vond ik dan weer irritant, maar altijd beter dan dat die sukkel op m’n auto klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Eric Amst schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:33:
Ja en dat klopt ook. Dit is een veiligheid ding en staat los van lane assist. Net als het trillen van het stuur als je uit je baan raakt.
Dus compleet normaal gedrag. En volgens mij kan je die correctie ergens instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Ik kreeg net een fijn mailtje van ABRP dat ze zijn begonnen aan het inbouwen van Atto3 OBD2 support (https://abrp.upvoty.com/b...bd-support-for-byd-atto3/).

Weet iemand of je een sideloaded app ook kan verbinden met een OBD2 dongel? Zou wel cool zijn om "native" navigatie te hebben die rekening houdt met je actuele verbruik en acculading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
dixet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:56:
Ik kreeg net een fijn mailtje van ABRP dat ze zijn begonnen aan het inbouwen van Atto3 OBD2 support (https://abrp.upvoty.com/b...bd-support-for-byd-atto3/).

Weet iemand of je een sideloaded app ook kan verbinden met een OBD2 dongel? Zou wel cool zijn om "native" navigatie te hebben die rekening houdt met je actuele verbruik en acculading
Denk het wel alleen, alleen kan je de sideloaded app niet meer update. Of je met hem zoal ik via Gbox ofzo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met de automatische wasstraat? Waar je auto doorheen rolt.
Ik benieuwd in welke stand je de auto zet, spiegels wel of niet inklappen enzo.

En laten jullie de spiegels met deze vorst ook nog automatisch inklappen tijdens vergrendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
avdl72 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:42:
Heeft er iemand ervaring met de automatische wasstraat? Waar je auto doorheen rolt.
Ik benieuwd in welke stand je de auto zet, spiegels wel of niet inklappen enzo.

En laten jullie de spiegels met deze vorst ook nog automatisch inklappen tijdens vergrendelen?
Wasstraat heb ik gebruikt toen ik mijn auto's al een eigenaar voor mij gehad hadden en deze lak technisch al 'verpest' waren.

Mijn wasadvies: spendeer een weekend ochtend/avond door hem handmatig te wassen in een wasbox. Dus afspoelen, inzepen met de hand, liefste 2 emmers gebruiken, afspoelen met 'spoelprogramma zonder druppels'. Ga je hem verkopen, keer op laten poetsen en je krijgt er werkelijk meer voor terug.

Wasstraat:
Mocht je hem wel door de wasstraat trekken. Spiegels kan je wel zonder issues uitgeklapt laten, al kan je ze handmatig inklappen (ik doe dat als ik mijn garage inrij (ingang is smal).

Tip: Oefen " Neutraal zetten " vooraf even, anders is het spannend dat googlen als de voorwasser ongeduldig staat te wachten. Die vliegtuigpook even een tel of 2 ' naar je toe of juist van je af ' en N licht op. Let op dat ze achter wel een zakje over de achterwisser doen. Ik ben nog geen wasstraat tegengekomen die je zelf laat rijden, dat doet die niet als die op zijn parkeerrem hangt, meestal wordt je auto aan voortgetrokken door een soort loopband.

Vorst bescherming:
Spiegels laat ik altijd inklappen, daarvoor zou het gemaakt moeten zijn, zeker met onze vorst. Met -10 of lager zou ik pas gaan denken aan vorstbescherming zoals spiegels in zakjes doen uitgeklapt laten, voorruit bedekken, ruitenwissers omhoog. Dat is de reden dat ik ook altijd voorverwarm, zodat mijn rubbers ook mee ontdooien, gaan ze wat langer mee dan bevoren over de ruit laten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
Ik ben vandaag mijn Atto gaan ophalen. Volgens de verkoper werkt de BYD app nog niet. Ik heb de app op mijn iPhone staan en op een gegeven moment vraag de app om te scannen. Maar zou niet werken. Bedienen op afstand zou dus niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
logix147 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Wasstraat heb ik gebruikt toen ik mijn auto's al een eigenaar voor mij gehad hadden en deze lak technisch al 'verpest' waren.

Mijn wasadvies: spendeer een weekend ochtend/avond door hem handmatig te wassen in een wasbox. Dus afspoelen, inzepen met de hand, liefste 2 emmers gebruiken, afspoelen met 'spoelprogramma zonder druppels'. Ga je hem verkopen, keer op laten poetsen en je krijgt er werkelijk meer voor terug.

Wasstraat:
Mocht je hem wel door de wasstraat trekken. Spiegels kan je wel zonder issues uitgeklapt laten, al kan je ze handmatig inklappen (ik doe dat als ik mijn garage inrij (ingang is smal).

Tip: Oefen " Neutraal zetten " vooraf even, anders is het spannend dat googlen als de voorwasser ongeduldig staat te wachten. Die vliegtuigpook even een tel of 2 ' naar je toe of juist van je af ' en N licht op. Let op dat ze achter wel een zakje over de achterwisser doen. Ik ben nog geen wasstraat tegengekomen die je zelf laat rijden, dat doet die niet als die op zijn parkeerrem hangt, meestal wordt je auto aan voortgetrokken door een soort loopband.

Vorst bescherming:
Spiegels laat ik altijd inklappen, daarvoor zou het gemaakt moeten zijn, zeker met onze vorst. Met -10 of lager zou ik pas gaan denken aan vorstbescherming zoals spiegels in zakjes doen uitgeklapt laten, voorruit bedekken, ruitenwissers omhoog. Dat is de reden dat ik ook altijd voorverwarm, zodat mijn rubbers ook mee ontdooien, gaan ze wat langer mee dan bevoren over de ruit laten schuiven.
Waarom een zakje om de achterruitenwisser?

Ik was ook liever thuis met de hand. Maar nu na al dat pekel is het fijn om de onderkant ook eens goed te laten reinigen en gaat in de wasstraat het beste naar mijn mening.
Bedankt voor de info.
Pagina: 1 ... 10 ... 31 Laatste