Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Gerjan88 De zithoek wel aardig in te stellen. Het harde bij de hoofdsteun is niet prettig en die is ook niet in hoogte verstelbaar, ondersteuning van bovenbenen ook verre van fantastisch, maar ik rij met benen breed en op de grote baan altijd met cc aan. Middenconsole kan dan wat in de weg zitten.

De auto en design om de bestuurder voelt aan alsof het een omgebouwde brandstofauto is geweest, in plaats van meer open midden en de vlakke vloer die je dankzij batterij ipv uitlaat kan gebruiken (zie bijvoorbeeld interieur van ID3, i3, Ioniq5/6, EV6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ddv01
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:30
Gerjan88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:35:
Ik overweeg een Atto 3 te bestellen. Ik ga binnenkort naar Amsterdam voor een proefrit. Maar aangezien dat een eindje weg is, eerst even een checkvraag op dit forum. Kan ik met mijn 2 meter lengte comfortabel in de bestuurdersstoel zitten? Iemand ervaring mee?
Ik ben 194cm en dat gaat prima, met ruimte over. Afgelopen zomer op en neer naar Zwitserland geweest zonder issues qua zitcomfort of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:34
avdl72 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

HAHA....
Ja wel logisch als je de luchtinlaat afdicht met lampen :-D De tweede test is het al een stuk minder en meer acceptabel.
De tweede test die hij doet laat overduidelijke zien dat BYD de accu laat opwarmen tot 46 graden en dan pas actief gaat koelen. Vervolgens krijg je jojo effect en dat is een vorm van rapidgate.

Dit is heel simpel op te lossen door software matig eerder te koelen.

Daarnaast rij je praktisch nooit 1000 km per dag. Feit dat hij zoiets test en dan dit naar boven komt is goed, dit is softwarematig prima te fixen. Los daarvan kan je zelf beter doorrijden als je accu 46 graden wordt en daarna weer laden aan de volgende snellader als je dat nodig hebt. Dat doe ik met mijn huidige EV ook al, als die accu te heet wordt laad die langzamer. Door het rijden koelt m’n accu weer af en snelladers zijn in nl goed verdeeld dus indien nodig kan ik bij de volgende weer wat bijladen.

Hij test auto’s zoals die ze ontvangt. Het is niet zijn persoonlijke auto, los daarvan zou een led balk niet zoveel mogen doen op je actieve koeling. M’n MacBook m2 hoor ik ook niet en blijft altijd goed van temperatuur ongeacht of ik die op een kussen heb staan of bureau.
Dat komt meer door hoe die afgesteld is dan iets anders en dat is precies wat ze nog kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
De 440l kofferbakruimte is dat met of zonder de bodem te verstellen op laagste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuppie1959
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 05:15
Lijkt wel of na de nieuwe update, het lucht zuiverings gedeelte niet meer doet.
Bij mij blijft hij ook nu standaard, in het display, staan op binnen 6PM en buiten 39PM.

Met de luchtzuivering ingeschakeld veranderd er ook niets op het display.

Hebben er meerdere gebruikers ook last hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Wuppie1959 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:58:
Bij mij blijft hij ook nu standaard, in het display, staan op binnen 6PM en buiten 39PM.

Nope hier werk hij gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Wuppie1959 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:58:

Ik heb er ook geen last van.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

avdl72 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

De BYD is voorzien van een LFP blade battery en die hoef je niet voor te verwarmen.
Sterker nog de hoogste laad snelheid behaal je bij een koele batterij. Dit in tegenstelling van een LiIon van diverse andere merken.
Nadeel is wel de er geen hoge piek laadvermogen mogelijk is, maar hij weet dit vermogen wel lang vast te houden. Volgens testen tot wel 60%. Dit in tegenstelling van anderen die vaak na 10-15% al beginnen af te zakken.
Op YouTube zijn testen te zien hierover. Waar b.v. een Tesla met 150kWh start en de BYD met 88kWh. Uiteindelijk was de Tesla amper 10 minuten eerder klaar op een volle lading.
Amper 10 minuten eerder klaar, op een totale laadtijd van? Dat vind ik dan vooral interessant. Als het bijvoorbeeld 10 min tesla 30 minutel BYD is vind ik dat nogal een groot verschil...

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
Is er inmiddels al meer bekend van het kunnen laden bij Tesla fastchargers? Dit gaf eerder veel problemen maar is dat inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
jongerenchaos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:39:
Is er inmiddels al meer bekend van het kunnen laden bij Tesla fastchargers? Dit gaf eerder veel problemen maar is dat inmiddels opgelost?
Geen idee hoor mensen die gewoon kunnen laden alleen vaak bij de nieuwe v3 laders zijn problemen maar ook niet voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Fjeze schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Amper 10 minuten eerder klaar, op een totale laadtijd van? Dat vind ik dan vooral interessant. Als het bijvoorbeeld 10 min tesla 30 minutel BYD is vind ik dat nogal een groot verschil...
"volladen" met een snellader is voor slimme mensen tot 80%, maar voor BYD-mensen tot 100%. Lekker een uur blijven staan. Tuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:52
jongerenchaos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:39:
Voorzover mij bekend niet, bij de v3 laders (250kW) werkt mijn BYD in elk geval niet. Heb toevallig begin deze week BYD Nederland erover gemaild wanneer er een SW update komt om dit op te lossen. Ze gaven als reactie het intern te bekijken en erop terug te komen. Daarna nog geen reactie meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Whis! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Met deze prijzen zal dit misschien de vervanger worden van mijn e-Golf in de private lease. Ik ga a.s. proefrijden in Groningen. Ben benieuwd! :)
Eergisteren proefgereden in de Atto 3. Achterkant van de auto vind ik zeer geslaagd. voorkant en zijkant wat saaiig maar absoluut niet lelijk. Interieur had zo niet gehoeven van me, maar is verder prima. Hopelijk verveelt het niet na een tijdje.

+ dakraam + zonnescherm
+ prima goed uitziende velgen standaard
+ vele andere opties ook standaard zoals led, android auto / carplay
+ stil! Stiller dan de e-golf. Veel minder banden/windgeruis

- audio valt vies tegen. Ik rij momenteel in een e-golf met standaard audio, en dat klinkt beter
- auto stuurt een stuk minder fijn en hoewel de auto meer vermogen heeft dan de golf, voelt dit niet zo. Er zit ook een flinke vertraging op het stroompedaal. Echt sportief rijden en bochtjes nemen zit er niet echt in helaas.

Heb nog niet direct een keuze kunnen maken en besloten of dit de opvolger wordt. Rijeigenschappen kan ik wellicht aan wennen maar de audio is echt een no-go voor me zelfs nadat ik settings en de equalizer heb aangepast. Is hier nog wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marck1976
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-08 14:36
Hallo allemaal,

Heb ook een atto 3 besteld. Levering januari 2024.
Heeft iemand een idee waar ik het beste een front trunk kan bestellen? Wat ik heb gevonden bij top byd is niet geschikt gezien de opmerking in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 15:43

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Whis! schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Eergisteren proefgereden in de Atto 3. Achterkant van de auto vind ik zeer geslaagd. voorkant en zijkant wat saaiig maar absoluut niet lelijk. Interieur had zo niet gehoeven van me, maar is verder prima. Hopelijk verveelt het niet na een tijdje.

+ dakraam + zonnescherm
+ prima goed uitziende velgen standaard
+ vele andere opties ook standaard zoals led, android auto / carplay
+ stil! Stiller dan de e-golf. Veel minder banden/windgeruis

- audio valt vies tegen. Ik rij momenteel in een e-golf met standaard audio, en dat klinkt beter
- auto stuurt een stuk minder fijn en hoewel de auto meer vermogen heeft dan de golf, voelt dit niet zo. Er zit ook een flinke vertraging op het stroompedaal. Echt sportief rijden en bochtjes nemen zit er niet echt in helaas.

Heb nog niet direct een keuze kunnen maken en besloten of dit de opvolger wordt. Rijeigenschappen kan ik wellicht aan wennen maar de audio is echt een no-go voor me zelfs nadat ik settings en de equalizer heb aangepast. Is hier nog wat aan te doen?
Heb je naar de banden gekeken van de proefrit auto.
1e keer reed ik op versleten zomer/all season banden midden in December toen het koud was.

2e keer expliciet gevraagd om een andere auto en toen kreeg ik 1 met winterbanden er onder.
Werd ook gelijk gezegd dat de banden van de 1e auto toen niet omgewisseld waren voro winterbanden, maar de 2e keer wel.
Rij ervaring was toen velen malen beter.

In wleke mode reed je de auto?
In sport spinnen mijn banden als ik gaspedaal vol indruk.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
De pro's en contra's hier kunnen lezen is goud waard.

Ik krijg ook het gevoel dat de updates vaak wrevel uit het verleden daadwerkelijk kan weghalen.
Na het lezen van alle posts kreeg ik wel even het gevoel dat bij aankoop hetzelfde gevoel gaat overheersen als een nieuwe smartphone kopen en de eerste week hopeloos in de knoop met al de nieuwe mogelijkheden.
Dat geldt natuurlijk voor iedere EV die ik zou aanschaffen.
De leeftijd van mezelf speelt wellicht ook een rol in dit gegeven (+55 )
Tot nader order blijft de BYD mijn voorkeur wegdragen.

Bekijk ik zuiver het politiek thema (hier nog nergens over gelezen) zoek ik nog steeds naar een Europees merk dat beetje vergelijkbare wagen kan aanbieden voor dezelfde "lage" prijs.
Het vloekt toch beetje 8)7 dat ik een dictator regime zou gaan steunen met de aankoop van hun wagen.
Verder dan Europees merk ik nu al de Jeep op maar vergeleken met de Byd Atto wellicht stukje kleiner om in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wku
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:11

Wku

Beste Piddy Bull, ook in Europese merken zijn Chinese onderdelen en je spekt echt niet rechtstreeks de portemonnee van Xi. Voor wat betreft de Jeep Avenger, die valt in de kleinere B klasse en de Atto 3 is echt ruim. Ik heb hem/haar nu 2 weken en ben super tevreden. Ik kan geen echt negatief ding vinden. Dus wat mij betreft gewoon bestellen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik sluit me wel aan bij uw opmerkingen ivm Xi.
Het is ingewikkeld.
Is het niet Tesla die batterijen heeft van ... Byd.
Ik begeef me wel op glad ijs want las iets vergelijkbaars.
Je hebt wel een punt dat niets meer is wat het op het eerste zicht lijkt.
Ik rijd nu met een Volvo XC 40 ;-) ,ook een chineeske dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Piddybull schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:58:
Ik sluit me wel aan bij uw opmerkingen ivm Xi.
Het is ingewikkeld.
Is het niet Tesla die batterijen heeft van ... Byd.
Ik begeef me wel op glad ijs want las iets vergelijkbaars.
Je hebt wel een punt dat niets meer is wat het op het eerste zicht lijkt.
Ik rijd nu met een Volvo XC 40 ;-) ,ook een chineeske dus.
denk dat 80% van alle auto's chinees is want alle bijna alle onderdelen komen daar vandaan.
En ja zelfs tesla gebruikt nu de blade batterij van BYD in de nieuwe tesla model Y wat wel apart is dat die wel verder komen met de zelfde accu, terwijl de tesla zwaarder is alleen weet ik even niet of dit met atto vergeleken is of met seal.

las ook nog dit Nieuwe Model Y met BYD-batterij houdt het snelladen langer vol dan de CATL-versie nu Tesla de leveringen stopzet

https://www.notebookcheck...gen-stopzet.719032.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fromartin
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste mensen,

bij mijn Atto 3 is ineens de button DAB+ verdwenen. Dus ook geen digitale radio meer.

Ik heb het systeem gereset door 20 seconden op zilverkleurig volumeknop op middenconsole te drukken. Dit had geen resultaat. Ook auto aan en uitzetten: geen resultaat.

Wie o wie weet de oplossing om DAB+ Radio weer terug te krijgen mijn Atto 3?

Al vast dank voor meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 09:55
fromartin schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:06:
Beste mensen,

bij mijn Atto 3 is ineens de button DAB+ verdwenen. Dus ook geen digitale radio meer.

Ik heb het systeem gereset door 20 seconden op zilverkleurig volumeknop op middenconsole te drukken. Dit had geen resultaat. Ook auto aan en uitzetten: geen resultaat.

Wie o wie weet de oplossing om DAB+ Radio weer terug te krijgen mijn Atto 3?

Al vast dank voor meedenken.
Kun je hem ook niet vinden tussen de apps?

Systeeminstellingen / Applicatie Manager / Apps
Bij mij staan er drie DAB+ apps en DABService app.

Werkt voice command: DAB? (Spellen in het Engels).

[ Voor 12% gewijzigd door EVBert op 01-11-2023 13:02 ]

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKV95
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-02 22:07
Hoi allemaal,

Volg dit topic al een poosje omdat we zelf sinds september in bezit zijn van de Atto 3 via JustLease (prima ervaring trouwens!). Helaas hebben we de auto afgelopen week total loss gereden i.v.m. een kettingbotsing op een 80 weg. Helaas waren wij de laatste auto in de rij - waarmee alleen schade aan de voorzijde - en is onze schade niet te verhalen. Leasecontract wordt ontbonden. Schadeafhandeling via JL gaat trouwens voortreffelijk, wel afkoop eigen risico, direct vervangend vervoer etc. in contract opgenomen.

We twijfelen om de Atto 3 opnieuw te bestellen, wederom met de aanbieding van JL. Valt nu iets duurder uit dan paar maanden geleden, maar gaat om enkele tientjes.

Waar onze twijfel zit - en dat is waarom ik deze post plaats - is dat mijn vriendin tijdens het rijden in deze auto aangeeft dat hij maar beperkt vertraagd wanneer je het rempedaal indrukt en dat hij bij haar dus regelmatig ingrijpt wanneer ze een stoplicht nadert. Ik ervaar dit zelf niet, maar rijd ook een stuk minder kms in deze auto. Kan wellicht ook aan haar rijstijl liggen (het is voor het eerst ook dat ze in een EV rijdt). Benieuwd of jullie vergelijkbare ervaringen hebben. Of (overtuigings)tips die ik aan haar kan meegeven mochten we hem wel overwegen, ik vind het een top wagen ;).

Daarnaast een ander punt die ik hier wou noemen, maar misschien dat jullie er wat van weten: na de aanrijding begon de auto licht te roken (ook in de cabine). Vermoeden is koelvloeistof? In veel paniek is mijn vriendin toen uit de auto proberen te komen, maar ze kon het voorportier niet meer open krijgen. Uiteindelijk hebben omstanders haar achterdeur open weten te krijgen. Ik vermoed zelf dat dit kwam door het in de stress schieten van alle veiligheidsystemen, maar wellicht dat jullie me nog op een andere oorzaak kunnen duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10
JKV95 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:04:

Daarnaast een ander punt die ik hier wou noemen, maar misschien dat jullie er wat van weten: na de aanrijding begon de auto licht te roken (ook in de cabine). Vermoeden is koelvloeistof? In veel paniek is mijn vriendin toen uit de auto proberen te komen, maar ze kon het voorportier niet meer open krijgen. Uiteindelijk hebben omstanders haar achterdeur open weten te krijgen. Ik vermoed zelf dat dit kwam door het in de stress schieten van alle veiligheidsystemen, maar wellicht dat jullie me nog op een andere oorzaak kunnen duiden.
Allereerst hoop ik dat er geen lichamelijk letsel is opgelopen met de aanrijding, het is toch altijd even heftig zowel fysiek als mentaal.

Rook in de cabine is meestal het gevolg van het (talk?)poeder dat in en om de airbag(s) zit(ten), geen idee of er airbags zijn afgegaan, maar als dat zo is, is meestal dit de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53
Of gas uit de airco misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKV95
  • Laatst online: 12-02 22:07
hvwees schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:47:
[...]

Allereerst hoop ik dat er geen lichamelijk letsel is opgelopen met de aanrijding, het is toch altijd even heftig zowel fysiek als mentaal.

Rook in de cabine is meestal het gevolg van het (talk?)poeder dat in en om de airbag(s) zit(ten), geen idee of er airbags zijn afgegaan, maar als dat zo is, is meestal dit de oorzaak.
Gelukkig zonder letsel eruit gekomen. Airbags zijn op wonderbaarlijke wijze niet uitgegaan, bij geen van de auto’s trouwens. Duidt er denk ik wel op dat de auto al uit zichzelf was gestart met remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53
Airbags gaan alleen als het nodig is, mag je blij om zijn hoor.

Fijn dat ze er goed uitgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
  • Laatst online: 19:43
Total loss zonder open gaan van de air bag. Laat me dat opmerkelijk vinden 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordykeus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06-2024
Hoi allen, even een vraag. Ik heb de atto 3 nu een kleine 2 maanden. Rijd heerlijk alleen de actieradius valt me tegen. Bij 240 km geeft hij nog 10% accu aan….modus ECO en stand High met terug genereren…is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
jordykeus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:09:
Hoi allen, even een vraag. Ik heb de atto 3 nu een kleine 2 maanden. Rijd heerlijk alleen de actieradius valt me tegen. Bij 240 km geeft hij nog 10% accu aan….modus ECO en stand High met terug genereren…is dit normaal?
In alle tests lees je rond de 300 km. Actieradius van 240 km lees ik nergens. Zeker niet in eco stand. Over naar de eigenaars hier op het forum om hun ervaringen hierover te delen.

[ Voor 8% gewijzigd door etienne1 op 01-11-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
Dat lijkt mij niet correct, maar ken je rechtervoet niet. Ik haal makkelijk 340 a 360 km, deze week nog op en neer naar België geweest, dat was zo’n 340km. daarvan is zo’n 100km binnen door en de rest snelweg. Op de snelweg rij ik waar het kan 110 a 115km en verder met het verkeer mee, ow er zaten ook wel wat files tussen enzo. Weet niet meer precies hoeveel ik over had, zat wel onder de 80km dynamisch rijbereik en heb voor 56kwu geladen.
125 a 130km/u rijden is killing, dan schiet het verbruik enorm omhoog en kan ik mij jouw rijbereik voorstellen.
Gemiddelde verbruik in de auto staat op 17,5 kWu / 100km, dat is over 7000km, waar staat het gemiddelde verbruik bij jullie op?

[ Voor 13% gewijzigd door awhatever op 01-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
  • Laatst online: 14-08 17:14
Ik verwacht in de loop van volgende week mijn Atto 3 design te kunnen ophalen, enkel nog wachten op het maken van de afspraak. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
Dédé_85 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:09:
Ik verwacht in de loop van volgende week mijn Atto 3 design te kunnen ophalen, enkel nog wachten op het maken van de afspraak. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.
Wanneer besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordykeus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06-2024
Meteen even gekeken….ik heb totaal nu 1357km gereden en verbruik is 17.4/100km…ik heb bewust op mijn rechter voet gelet deze laad beurt…verder zie ik bij gemiddeld elecktriciteitsverbruik 15.6kw-u/100km staan… vind het wel bijzonder gezien deze cijfers en jouw ervaring
awhatever schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:03:
[...]

Dat lijkt mij niet correct, maar ken je rechtervoet niet. Ik haal makkelijk 340 a 360 km, deze week nog op en neer naar België geweest, dat was zo’n 340km. daarvan is zo’n 100km binnen door en de rest snelweg. Op de snelweg rij ik waar het kan 110 a 115km en verder met het verkeer mee, ow er zaten ook wel wat files tussen enzo. Weet niet meer precies hoeveel ik over had, zat wel onder de 80km dynamisch rijbereik en heb voor 56kwu geladen.
125 a 130km/u rijden is killing, dan schiet het verbruik enorm omhoog en kan ik mij jouw rijbereik voorstellen.
Gemiddelde verbruik in de auto staat op 17,5 kWu / 100km, dat is over 7000km, waar staat het gemiddelde verbruik bij jullie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
Iets meer dan 3 weken geleden ongeveer besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
Welke onderhoudskosten verwachten jullie? In de gebruikershandleiding lees ik onderstaande. Dat vind ik vrij vaak, zeker voor een EV. Is er al ervaring welke kosten Louwman rekent voor iedere 20km beurt?

"De eerste inspectie moet worden uitgevoerd na 3 maanden of 5.000 km, de tweede inspectie na 12 maanden of 20.000 km, en daarop volgende inspecties na steeds 12 maanden of 20.000 km, waarbij beschadigde onderdelen op tijd vervangen moeten worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
Voor degene die de Atto hebben gekocht, hebben jullie nog meegenomen in de overweging of je de auto ook weer makkelijk kan inruilen in de toekomst? BYD is (nog) niet zo'n gangbaar merk en hoop uiteraard dat ik er niet mee zou blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanno
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Laros88 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:48:
Voor degene die de Atto hebben gekocht, hebben jullie nog meegenomen in de overweging of je de auto ook weer makkelijk kan inruilen in de toekomst? BYD is (nog) niet zo'n gangbaar merk en hoop uiteraard dat ik er niet mee zou blijven zitten.
Onderhoud en afschrijving waren voor mij een van de redenen dat ik voor private lease gekozen heb. Nu in afwachting van levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Als Belg denk ik daar geheel verschillend over. (afschrijving en privat leasing )

Deze wagen koop ik maar vandaag rijd ik met een private leasing via Volvo (Axus leasing).
Details hieronder.

5K korting vanaf 1/1/24 via Vlaamse regering en onderhoud lijkt me laag.
Banden verbruik ongeveer 30 % hoger. (zwaardere wagen)
Verzekering all in ongeveer € 900 per jaar / €75 /maand( uitgerekend voorbeeld via Ethias )
Op 7 jaar zal ik ongeveer €455 afbetalen mocht ik totale som lenen excl. de 5K (dus 33,5 K lenen)
Inclusief all in verzekering op maandbasis € 530
Laadkosten vrijwel 0 gezien zonnepanelen en behoorlijke overschotten (excl. vakanties natuurlijk !!)

De nieuwe privat leasing die ik uitgerekend kreeg voor een nieuwe Volvo XC40 ,zoals waarmee ik vandaag rijd komt op :
€ 510 per maand ,voor verplicht contract 60 maanden en max. 10.000 kms
Verbruik benzine ongeveer €150 per maand.
Totale maandkost ongeveer : €660

Met mijn eigen berekening is het dus goedkoper om een EV te kopen dan een vergelijkbare benzine wagen opnieuw te gaan leasen op lange termijn.
Mijn laatste privé wagen was een VW passat die ik 18 jaar graag had.
Vandaar dat ik in mijn verdere eigen berekeningen de BYD Atto 3 fictief durf afschrijven op ongeveer 15 à 20 jaar.
Tussen jaar 8 en 15 tot 20 is het te betalen bedrag tegenover een private leasing echt gigantisch weinig.

Afschrijfkosten en doorverkoop kunnen mij dus weinig schelen.
BYD zal snel naam krijgen als ze voortdoen zoals ze bezig zijn.
Het belangrijkste onderdeel in de Ev wagen is hun grootste troefkaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
Piddybull schreef op donderdag 2 november 2023 @ 00:15:
Als Belg denk ik daar geheel verschillend over. (afschrijving en privat leasing )

Deze wagen koop ik maar vandaag rijd ik met een private leasing via Volvo (Axus leasing).
Details hieronder.

5K korting vanaf 1/1/24 via Vlaamse regering en onderhoud lijkt me laag.
Banden verbruik ongeveer 30 % hoger. (zwaardere wagen)
Verzekering all in ongeveer € 900 per jaar / €75 /maand( uitgerekend voorbeeld via Ethias )
Op 7 jaar zal ik ongeveer €455 afbetalen mocht ik totale som lenen excl. de 5K (dus 33,5 K lenen)
Inclusief all in verzekering op maandbasis € 530
Laadkosten vrijwel 0 gezien zonnepanelen en behoorlijke overschotten (excl. vakanties natuurlijk !!)

De nieuwe privat leasing die ik uitgerekend kreeg voor een nieuwe Volvo XC40 ,zoals waarmee ik vandaag rijd komt op :
€ 510 per maand ,voor verplicht contract 60 maanden en max. 10.000 kms
Verbruik benzine ongeveer €150 per maand.
Totale maandkost ongeveer : €660

Met mijn eigen berekening is het dus goedkoper om een EV te kopen dan een vergelijkbare benzine wagen opnieuw te gaan leasen op lange termijn.
Mijn laatste privé wagen was een VW passat die ik 18 jaar graag had.
Vandaar dat ik in mijn verdere eigen berekeningen de BYD Atto 3 fictief durf afschrijven op ongeveer 15 à 20 jaar.
Tussen jaar 8 en 15 tot 20 is het te betalen bedrag tegenover een private leasing echt gigantisch weinig.

Afschrijfkosten en doorverkoop kunnen mij dus weinig schelen.
BYD zal snel naam krijgen als ze voortdoen zoals ze bezig zijn.
Het belangrijkste onderdeel in de Ev wagen is hun grootste troefkaart!
Betaal voor de atto 3 €530 per maand 48 maanden 25.000 km per jaar incl all-season banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik heb wel het idee dat hij in Nederland gunstig aangeboden wordt in privat leasing.
Heb ik het toch juist dat privat leasing geheel voor particuliere leasing is en inclusief btw.
Het zou kunnen dat dit bij jullie een andere terminologie heeft.

Om mijn voorbeeld nog wat verder uit te diepen.
Vandaag rijd ik met Volvo XC40 aan netto €432 ,10.000 km per jaar.
Ten opzichte van de nieuwprijs toen (€33.000 ) vond ik dit een mooie deal op 36 maand.
Ik betaal in totaal €15.552
je bent natuurlijk permanent 0% eigenaar.

Met mijn vorige cijfers veranderd dat teveel :
Nieuw netto BYD ATTO 3 voor BE 33.500 (aankoop excl verzekeringen)
Privat leasing op 5 jaar geheel betaald : 30.600 (Wel volvo XC40)

Beetje appelen met peren vergelijkend ?
Neen ...en ja, beide Chinees maar wel verschillend in benzine (Volvo ) en EV (BYD)

Nu ik beetje overtuigd geraak keek ik vanmorgen op BYD hoofdwebsite België en zie nu ook de BYD Dolphin aan basisprijs €29.990 -5K = 25.000 netto

Price : from 29 990€ (incl. VAT)
Available: from 2024

Maar deze draad is ATTO 3 ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 02-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
jordykeus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:22:
Meteen even gekeken….ik heb totaal nu 1357km gereden en verbruik is 17.4/100km…ik heb bewust op mijn rechter voet gelet deze laad beurt…verder zie ik bij gemiddeld elecktriciteitsverbruik 15.6kw-u/100km staan… vind het wel bijzonder gezien deze cijfers en jouw ervaring
[...]
Dat lijkt mij inderdaad niet juist met je ervaringen. De ATTO 3 heeft een accu capaciteit van min of meer 60,5 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Dus heel zwart-wit gedacht met 17.4/100km, kom je 347 km ver. en met 15.6/100km kom je 387km ver. Dat gaat niet helemaal op, maar is wel een aardige vuistregel voor zo ver ik er überhaupt verstand van heb.

Ik zelf rij gemiddeld 17,5 a 18 / 100km, en kan daarmee zeker 340 rijden en heb dan nog zo'n 5% .. 8% accu over.

Als jij met 15.6/100km nog maar 10% over hebt, wat dan zo'n 40 km is, kun je dus maar 280km rijden op 1 accu. Dan lijkt mij iets mis met je accu of verbruik... Maar ik heb er niet voor gestudeerd ofzo. Ik zou bij de dealer langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Laros88 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:46:
"De eerste inspectie moet worden uitgevoerd na 3 maanden of 5.000 km, de tweede inspectie na 12 maanden of 20.000 km, en daarop volgende inspecties na steeds 12 maanden of 20.000 km, waarbij beschadigde onderdelen op tijd vervangen moeten worden."
Ik kan die eerste interval nergens terugvinden in de handleiding.
Kan je aangeven waar dit vermeld staat?
Want mijn dealer zei tot volgend jaar, en dat staat ook op het kaartje als volgend onderhoud vermeld.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
avdl72 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:28:
[...]

Want mijn dealer zei tot volgend jaar, en dat staat ook op het kaartje als volgend onderhoud vermeld.
Sommige landen hanteren een 5000 km beurt, in Nederland gewoon 1 keer per jaar of 20.000 km.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
Overigens reactie gekregen van Louwman om rekening te houden met 300 EUR per (20k) beurt. Die kosten stijgen langzaam, tot bijv 600 EUR voor de 200k beurt.
avdl72 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:28:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne1
Laros88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:24:
Overigens reactie gekregen van Louwman om rekening te houden met 300 EUR per (20k) beurt. Die kosten stijgen langzaam, tot bijv 600 EUR voor de 200k beurt.

[...]
Toch niet echt goedkoper dan benzine wagen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
  • Laatst online: 29-05-2024
Hallo leden,

Over een paar weken verwacht ik mijn BYD Atto 3. Ik kan niet niet wachten en heb inmiddels alles reviews en video's gezien. Voor mij is rijden in een EV compleet nieuw, sterker nog ik rij al jaren in een volvo uit 2003. Zal wel een flinke cultuurshock zijn...

Ik heb een paar vragen over het laden en wil graag de ervaring hiervan weten.

Ik rij niet extreem veel km's, hooguit 1000 in de maand. Voor mijn deur kan ik de auto op eigen plek parkeren dus ik overweeg een oplaadpunt aan te sluiten, maar de vraag is: wat is in mijn geval de beste oplossing?

Ik denk er aan om een aparte groep aan te maken voor een buitenstopcontact. Kan de bijgeleverde oplaadkabel via 1 fase stopcontact 3,7 kwh laden? Of valt dit in praktijk tegen?

Ik rij voornamelijk korte stukjes doordeweeks en in het weekend ga ik regelmatig iets verder op familiebezoek. In het weekend zal ik bijna nooit meer rijden dan 250km..
In mijn straat staan 2 laadpalen van de gemeente en die kunnen meer dan 11 kwh geloof ik.

Is het verstandig om een alleen een stopcontact te laten plaatsen met eigen groep of kan ik beter gewoon een 3 fase laadpaal laten plaatsen? Scheelt nogal in prijs. 120,- ipv 2200,- euro

Alvast bedankt voor het meedenken😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Robbertspek schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:55:
Hallo leden,

Over een paar weken verwacht ik mijn BYD Atto 3. Ik kan niet niet wachten en heb inmiddels alles reviews en video's gezien. Voor mij is rijden in een EV compleet nieuw, sterker nog ik rij al jaren in een volvo uit 2003. Zal wel een flinke cultuurshock zijn...

Ik rij niet extreem veel km's, hooguit 1000 in de maand. Voor mijn deur kan ik de auto op eigen plek parkeren dus ik overweeg een oplaadpunt aan te sluiten, maar de vraag is: wat is in mijn geval de beste oplossing?

Ik denk er aan om een aparte groep aan te maken voor een buitenstopcontact. Kan de bijgeleverde oplaadkabel via 1 fase stopcontact 3,7 kwh laden? Of valt dit in praktijk tegen?

Ik rij voornamelijk korte stukjes doordeweeks en in het weekend ga ik regelmatig iets verder op familiebezoek. In het weekend zal ik bijna nooit meer rijden dan 250km..
In mijn straat staan 2 laadpalen van de gemeente en die kunnen meer dan 11 kwh geloof ik.

Is het verstandig om een alleen een stopcontact te laten plaatsen met eigen groep of kan ik beter gewoon een 3 fase laadpaal laten plaatsen? Scheelt nogal in prijs. 120,- ipv 2200,- euro

Ik zou bijna adviseren om gewoon een stopcontact buiten te laten plaatsen met een aparte groep, als ik je verhaal zo lees.
Het laden met 3,7 kWh duurt best lang, maar als je snel stroom nodig hebt kan je altijd terugvallen op de openbare laadpaal in de buurt. Op die manier spaar je kosten uit en kan je eerst ervaring op doen.
Misschien wel verstandig om voor het stopcontact meteen de juiste kabel met UTP kabel te laten leggen, zodat je deze ook kan gebruiken als je later toch besluit een eigen laadpaal te nemen. Dan is de bekabeling alvast geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hallo leden,

Houd er wel rekening mee dat de meeste grannychargers met niet meer dan 2Kwh kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
Gumball schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:04:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste grannychargers met niet meer dan 2Kwh kunnen laden.
Kan ik dan beter een aparte thuislader kopen die tot16a kan, zodat 3,7 kw dan wel haalbaar is? Is het wel verstandig om de volledige wattage van een groep te benutten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koevoets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 21:17
Hallo leden,

Hallo Robbert,

Wij hebben de Atto sinds half september naar volle tevredenheid in gebruik en nu ongeveer 2100 op de teller inmiddels, dus gereden km’s is vergelijkbaar met je.

We hebben ook nog geen laadpaal thuis en gebruiken dus vooral de meegeleverde granny via een stopcontact om te laden. Deze laadt inderdaad met maximaal 1,8 kWh, meer heb ik nog niet gezien in de app. Dit is echter prima te doen.

Je hoeft niet persé de accu in één keer terug vol te laden, maar kunt elke nacht weer naar een hoger percentage laden terwijl je korte ritten door de week doet.
Mits je natuurlijk geen 2 ritten hebt direct achter elkaar van 150 km of meer, want dan heb je wel een openbare laadpaal of snellader nodig tussendoor.
Tot nu toe hebben we maar één keer een laadpaal gebruikt en laden vooral thuis ivm overschot aan stroom door zonnepanelen.

Hiervoor hebben we een Lynk 01 gereden en die granny kon met maximaal 2,2 kWh laden. Volgens mij zijn andere laders niet goedgekeurd die een hogere laadvermogen hebben en die gebruik je dus met een risico als je hier langere tijd achtereen mee gaat laden.

Ik zou dat stopcontact buiten maken en eerst even ervaren hoe het laden via de granny verloopt. Gezien de geringe kosten om dit te realiseren.
Dan kun je altijd nog kijken voor een laadpaal.

Welke laadpaal heb je nu op het oog trouwens?
Ik zou minimaal een 11 kWh lader nemen met loadbalancing via de p1 poort van je slimme meter.
Dit voorkomt eventueel overbelasting van je groepenkast.

Als wij er eentje plaatsen wordt het een 22 kWh, omdat we bij zonnig weer al meer 7 kWh van onze zonnepanelen krijgen en we dan in elk geval met meer dan 11 kWh kunnen laden. Veel 22 kWh laders zijn ook geschikt om op 11 kWh te laden.
Bij gebruik van dynamische energiecontracten die op uurbasis worden afgerekend biedt het een voordeel om maximaal stroom te verbruiken tijdens de goedkoopste daluren.
Als wij er eentje nemen zal het waarschijnlijk de Alfen Eve Single Pro-line, Wallbox Pulsar Plus of Zaptec Go worden.

Succes met je keuze en alvast veel plezier met je Atto😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
In België is de beschreven laadmethode ook het voordeligst sinds de piekmoment van 1 kwartier aangerekend wordt op berekening maandpiekverbruik.
Traag laden beperkt de stroompiek aanzienlijk voor diegene die al met een digitale meter worden geconfronteerd.

Het forum Tweakers zou er beter op worden als je bij een forumlid ziet of hij Belg of Nederlander is.
Vermoedelijk struikelt het dan wel over de privacy ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
In België wacht ik op meer details over de premie van 5000€. De Atto Design kost 39990€
Ze rekenen daar nog 750€ leveringskosten bij.
Dus komt hij met leveringskosten op 40740€
Ik vraag me af of de leveringskosten worden meegerekend om de premie te bepalen.
Ik zou de auto willen bestellen maar ben niet zeker over de premie. Afwachten dus. De grens ligt op 40000€.

[ Voor 3% gewijzigd door etienne1 op 05-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Hangt er totaal vanaf of je verwarming / stoel verwarming aan hebt staan. Navigatie.
Hoe je optrekt.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Etienne, inderdaad.
Ik ben ook benieuwd hoe de afhandeling gebeurt met de 5K maar dan vooral wanneer uitbetaald...
Via de dealer zou het makkelijkst gaan (directer) maar zal wel halfjaar op te wachten zijn via hun doorstorting op onze rekening.
Vermoedelijk wordt dit wel duidelijk tegen eind dit jaar.
Ik las al ergens dat de catalogusprijs wordt aangehouden.
De leveringskost valt er mijn inziens dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertspek
Koevoets schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:20:
[...]

Hallo Robbert,

Wij hebben de Atto sinds half september naar volle tevredenheid in gebruik en nu ongeveer 2100 op de teller inmiddels, dus gereden km’s is vergelijkbaar met je.

We hebben ook nog geen laadpaal thuis en gebruiken dus vooral de meegeleverde granny via een stopcontact om te laden. Deze laadt inderdaad met maximaal 1,8 kWh, meer heb ik nog niet gezien in de app. Dit is echter prima te doen.

Je hoeft niet persé de accu in één keer terug vol te laden, maar kunt elke nacht weer naar een hoger percentage laden terwijl je korte ritten door de week doet.
Mits je natuurlijk geen 2 ritten hebt direct achter elkaar van 150 km of meer, want dan heb je wel een openbare laadpaal of snellader nodig tussendoor.
Tot nu toe hebben we maar één keer een laadpaal gebruikt en laden vooral thuis ivm overschot aan stroom door zonnepanelen.

Hiervoor hebben we een Lynk 01 gereden en die granny kon met maximaal 2,2 kWh laden. Volgens mij zijn andere laders niet goedgekeurd die een hogere laadvermogen hebben en die gebruik je dus met een risico als je hier langere tijd achtereen mee gaat laden.

Ik zou dat stopcontact buiten maken en eerst even ervaren hoe het laden via de granny verloopt. Gezien de geringe kosten om dit te realiseren.
Dan kun je altijd nog kijken voor een laadpaal.

Welke laadpaal heb je nu op het oog trouwens?
Ik zou minimaal een 11 kWh lader nemen met loadbalancing via de p1 poort van je slimme meter.
Dit voorkomt eventueel overbelasting van je groepenkast.

Als wij er eentje plaatsen wordt het een 22 kWh, omdat we bij zonnig weer al meer 7 kWh van onze zonnepanelen krijgen en we dan in elk geval met meer dan 11 kWh kunnen laden. Veel 22 kWh laders zijn ook geschikt om op 11 kWh te laden.
Bij gebruik van dynamische energiecontracten die op uurbasis worden afgerekend biedt het een voordeel om maximaal stroom te verbruiken tijdens de goedkoopste daluren.
Als wij er eentje nemen zal het waarschijnlijk de Alfen Eve Single Pro-line, Wallbox Pulsar Plus of Zaptec Go worden.

Succes met je keuze en alvast veel plezier met je Atto😀
Bedankt voor het meedenken en uitgebreide reactie :D .
Inmiddels heb ik hier ook een forum ontdekt over de verschillende manieren van opladen.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om eerst te laden met de mee geleverde thuislader en eventueel in overleg met de elektricien een thuislader aanschaffen die tot 13a of zelfs 16a aan kan. Mijn zonnepanelen leveren in de zomer op een goede dag iets meer dan 3 kwh vergelijkbaar met een 13a lader. Het zou mooi zijn als dit direct de auto in gaat. Ik werk 3 van de 5 dagen thuis dus genoeg momenten om hem op te laden.
Bij lange ritten in het weekend zal ik af en toe een keer aan een snellader staan, maar dat is in mijn situatie prima lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Hoe bereken jullie het verbruik van je auto?

Ik hou bij elke laadbeurt de kilometerstand en geladen kWh bij, en voor dan de volgende berekening uit:
27,2(kWh) : 170(km)= 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km

Wat mij daarbij opvalt is dat de auto over 2800km een cumulatief gemiddelde laat zien van 16,1kWh/100km.
Terwijl als ik de berekening doe uitkom op gemiddeld 20,6kWh/100km.

Waar zou dat verschil in kunnen zitten?
Is dit het verlies van voor het omzetten van AC naar DC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
avdl72 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:23:
Hoe bereken jullie het verbruik van je auto?

Ik hou bij elke laadbeurt de kilometerstand en geladen kWh bij, en voor dan de volgende berekening uit:
27,2(kWh) : 170(km)= 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km

Wat mij daarbij opvalt is dat de auto over 2800km een cumulatief gemiddelde laat zien van 16,1kWh/100km.
Terwijl als ik de berekening doe uitkom op gemiddeld 20,6kWh/100km.

Waar zou dat verschil in kunnen zitten?
Is dit het verlies van voor het omzetten van AC naar DC?
Inderdaad, dat zijn de laadverliezen.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Steenmarter...

4 weken geleden herstelkosten van vraatzucht steenmarter in Volvo XC 40 : kostprijs € 228
Nu maak ik me weinig zorgen bij de BYD ATTO 3 ...als er vooraan al geen toegang zou zijn via onderkant.
Maar ik heb er geen idee van of er toch plekken zijn waar dit beschermd beestje toch zou binnen geraken in deze specifieke wagen.
Iemand al kijkje op deze situatie ?
Is de batterij onderaan een gehele afsluiting of zijn er enkele gaten geheel onderaan?
Verluchtingsgaten zou ik zelf wel kunnen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awhatever
Piddybull schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:25:
Steenmarter...

4 weken geleden herstelkosten van vraatzucht steenmarter in Volvo XC 40 : kostprijs € 228
Nu maak ik me weinig zorgen bij de BYD ATTO 3 ...als er vooraan al geen toegang zou zijn via onderkant.
Maar ik heb er geen idee van of er toch plekken zijn waar dit beschermd beestje toch zou binnen geraken in deze specifieke wagen.
Iemand al kijkje op deze situatie ?
Is de batterij onderaan een gehele afsluiting of zijn er enkele gaten geheel onderaan?
Verluchtingsgaten zou ik zelf wel kunnen aanpakken.
Nou dat wordt een teleurstelling, BYD Atto 3 is gewoon open aan de onderzijde hoor, via de motorkap kijk je zo naar de straat eronder... Dus die steenmarter wandelt vrolijk naar binnen... De motor is vlak, dus dat is een prima slaap plekje, er ligt nog net geen dekentje voor ze klaar …

Uit eigen ervaring weet ik helaas dat een steenmarter de Atto 3 een prima plekje vindt :-( Bij mij is wat isolatie materiaal van leidingen aangevreten, en in één leiding staan mooi een paar tandjes. Dat was 4 maanden geleden. Heb er direct 2 anti marter kastjes in gemonteerd, en spray af en toe wat onder de motorkap. Onze wijk staat erom bekend, diverse auto's hebben al meer schade gehad de afgelopen jaren. Nu al paar maanden geen nieuwe schade gehad (durf dat eigenlijk niet hardop te zeggen :'( ). Binnenkort gaat ie voor de winterbanden wissel naar de dealer, dus dan moet ik navragen of er nog iets met de schade moet gebeuren :S

Verder hartstikke blij met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Gisteren oude "Autogids" uitgeleend in de bibliotheelk van 1 maart 2023

Tweekamp BYD Atto 3 VS KIA NIRO EV

BYD tegen : Niet personaliseerbaar;Ergonomische details;Merkimago
De voordelen zijn verder goed bekend.

KIA NIRO EV (uitvoering Pace +pano dak +metaallak + warmtepomp (totaal € 49.900)
voor : Look, aankleding, volledige uitrusting, degelijk totaalpakket, rijbereik
Tegen : dure topversies, banaal rijgedrag,matig DC laadvermogen

De tests uit de tweekamp is zeer uitvoerig en vaak erg gelijklopend.

Het verbaast me dat ze finaal voor de KIA gaan " op basis van rationele aanpak,zijn iets dynamischer rijgedrag en uitgebreider dealernet zou de Koreaan onze voorkeur genieten.
Al moeten we erkennen dat de BYD atto 3 een serieuze ,niet te onderschatten concurrent is.
"

Zeer belangrijk is dat deze tests voor de prijsverlaging plaatsvonden.
Toen stond de BYD nog aan € 46.740 (BE)
Nu staat die in 2024 aan € 38.740 (goedkoopste versie)- €5.000 (premie) = € 33.740 (BE)
Hoe hard ik ook zoek, ik vind momenteel geen betere prijs/kwaliteit dan de BYD

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 07-11-2023 10:45 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Welk merk van banden wordt er standaard geplaatst op Atto 3 geleverd in 1 van de 3 Belgische filialen ?
Of is dit direct Europees geregeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Op de off. FB pagina maakt iemand de opmerking dat de zetels vooraan onvoldoende ondersteuning geeft.
De opmerking daarop verbaast me wat.
De Dolphin zou een veel betere zetel hebben.
Iemand al wat van ondervonden als eigenaar of wie de testritten al maakte.
Graag uw grootte even meegeven want daar draait het blijkbaar om.
Onder de 1.70 m. geen probleem (Chinezen zijn ook wat kleiner)
Zelf ben ik 1.78 m. wat vandaag eerder klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
  • Laatst online: 15-09 09:22
Piddybull schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:08:
Op de off. FB pagina maakt iemand de opmerking dat de zetels vooraan onvoldoende ondersteuning geeft.
De opmerking daarop verbaast me wat.
De Dolphin zou een veel betere zetel hebben.
Iemand al wat van ondervonden als eigenaar of wie de testritten al maakte.
Graag uw grootte even meegeven want daar draait het blijkbaar om.
Onder de 1.70 m. geen probleem (Chinezen zijn ook wat kleiner)
Zelf ben ik 1.78 m. wat vandaag eerder klein is.
Ik heb in beide proefgereden. De stoelen van de Dolphin geven naar mijn idee meer ondersteuning (1.84m). Ze zijn iets smaller en dat merk je vooral aan de rugleuning.
Uiteindelijk ook een Dolphin besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wku
  • Laatst online: 17:11

Wku

Ik rijd sinds een maand de atto3. Ik heb geen vergelijk met de Dolphin, maar de stoelen zitten prima, zowel voor mijn vrouw (1.76) als voor mezelf (1.80) De auto is erg comfortabel en rijdt erg prettig. Ruimte op alle zitposities uitstekend voor onze lengte. Lekkere hoge zit, zonder het gevoel te hebben " op de bok" te zitten. Wij zijn dus erg tevreden, maar laat je vooral overtuigen door een proefrit te maken in beide auto's. Wij hebben de auto ongezien besteld ( private lease) en daar beslist geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Ik ben ook voorzien van mijn auto :) de app werkt helaas nog niet, schijnt nog steeds zo te zijn dat EU/China BYD wat achterstand hebben met de registraties hiervan of personeel tekort... Iemand toevallig nog contactgegevens van de EU afdeling ? email, telefoonnummer?

Wellicht handig om in het topic straks de wachtwoorden van het infotainment systeem ergens centraal op te gaan slaan want mijn auto kwam met 1.2

Ik heb nog wel wat updates te gaan... Nog niet aan toegekomen.

Nog niet genoeg tijd gehad om een volledige ervaring neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
logix147 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:50:
Ik ben ook voorzien van mijn auto :) de app werkt helaas nog niet, schijnt nog steeds zo te zijn dat EU/China BYD wat achterstand hebben met de registraties hiervan of personeel tekort... Iemand toevallig nog contactgegevens van de EU afdeling ? email, telefoonnummer?

Wellicht handig om in het topic straks de wachtwoorden van het infotainment systeem ergens centraal op te gaan slaan want mijn auto kwam met 1.2

Ik heb nog wel wat updates te gaan... Nog niet aan toegekomen.

Nog niet genoeg tijd gehad om een volledige ervaring neer te zetten.
Dit staat hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76688028

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy aliazTaz
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-08-2024
k ben ook voorzien van mijn auto de app werkt helaas nog niet, schijnt nog steeds zo te zijn dat EU/China BYD wat achterstand hebben met de registraties hiervan of personeel tekort... Iemand toevallig nog contactgegevens van de EU afdeling ? email, telefoonnummer?

Ben nu na 6 weken erachter gekomen dat je je opnieuw moet registreren als je de app al had geïnstalleerd.
Na opnieuw aanmelden gelijk een bevestigingsmail met activatiecode ontvangen. Werkt nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkG
  • Laatst online: 14-09 19:51
Inmiddels een atto 3 besteld (private lease) en vandaag een proefrit gemaakt. ben zeer blij en fan. wereld uitstraling en tof interieur. en dat scherm met alle functies en gadgets, gewoon geweldig.
wel had ik een 'zweet momentje': toen ik probeerde om het dak te openen,drukte ik per ongeluk op de emergency call knop. met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar om dit te annuleren. dit lukte pas nádat ik bij 112 iemand aan de lijn kreeg waarna zei de verbinding verbrak. iemand hier ook ervaring mee en wellicht weet hoe je dit kunt annuleren? het is wel een goede functie maar de knoppen zitten wél gevaarlijk dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fableonian
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
HenkG schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:38:
Inmiddels een atto 3 besteld (private lease) en vandaag een proefrit gemaakt. ben zeer blij en fan. wereld uitstraling en tof interieur. en dat scherm met alle functies en gadgets, gewoon geweldig.
wel had ik een 'zweet momentje': toen ik probeerde om het dak te openen,drukte ik per ongeluk op de emergency call knop. met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar om dit te annuleren. dit lukte pas nádat ik bij 112 iemand aan de lijn kreeg waarna zei de verbinding verbrak. iemand hier ook ervaring mee en wellicht weet hoe je dit kunt annuleren? het is wel een goede functie maar de knoppen zitten wél gevaarlijk dicht bij elkaar.
Dit kun je zover ik weet niet annuleren.
Best Advies is gebruik voicecontrol hiervoor

"Hey BYD" "Open Blinds" "Open Shades" "Open Roof" etc

Hoef je niet aan de knoppen te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
Fableonian schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:57:
[...]

Dit kun je zover ik weet niet annuleren.
Best Advies is gebruik voicecontrol hiervoor

"Hey BYD" "Open Blinds" "Open Shades" "Open Roof" etc

Hoef je niet aan de knoppen te zitten :)
Heeft de Atto een soort van Siri 😳 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• logix147
In de handleiding staat " VOORZICHTIG • Als een SOS-oproep met een druk op de knop plaatsvindt, kan de oproep vanuit het voertuig niet handmatig worden geannuleerd tot de alarmcentrale ophangt/niemand de oproep beantwoordt nadat die meer dan 10 maal achtereen keren wordt gebeld."

Dit is overigens in alle auto's met eCall - daar is die functie juist bedacht om niet te kunnen annuleren als je bijv. je hand niet meer helemaal onder controle hebt.

Gefeliciteerd en veilige kilometers gewenst.

Voor de andere nieuwe eigenaren - ik heb wat informatie die ik in mijn notities heb verzameld hieronder even gedeeld:

Voor de Atto 3 links:
https://www.bydauto.nl/ap...eiding-links-stuur-NL.pdf
https://www.bydauto.nl/ap...e-gids-links-stuur-NL.pdf
YouTube: Pre-delivery video – instructie video ATTO 3 (English subtitles)

Vestiging nummers Louwman:

Amsterdam: 020 219 2016
Rotterdam: 010 312 6353
Eindhoven: 040 291 1800
Arnhem: 026 364 4655

* Groningen: 050 549 5000 (ADG)

ANWB EV Pechhulp 1 jaar vanuit BYD koop: +31(0)592 390465

BYD EU
https://www.byd.com/eu/contact-us
etienne1 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:16:
[...]

Heeft de Atto een soort van Siri 😳 ?
Ja -

Als je hi BYD roept + Engels commando - dan voert ze dit uit.

Momenteel is dit nog in het Engels, maar "Turn on Seat Heating" - "Open Blinds" (niet sunroof, dan wordt je momenteel in Nederland nat).

[ Voor 12% gewijzigd door logix147 op 13-11-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkG
logix147 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:26:
[...]

In de handleiding staat " VOORZICHTIG • Als een SOS-oproep met een druk op de knop plaatsvindt, kan de oproep vanuit het voertuig niet handmatig worden geannuleerd tot de alarmcentrale ophangt/niemand de oproep beantwoordt nadat die meer dan 10 maal achtereen keren wordt gebeld."

Dit is overigens in alle auto's met eCall - daar is die functie juist bedacht om niet te kunnen annuleren als je bijv. je hand niet meer helemaal onder controle hebt.

Gefeliciteerd en veilige kilometers gewenst.

Voor de andere nieuwe eigenaren - ik heb wat informatie die ik in mijn notities heb verzameld hieronder even gedeeld:

Voor de Atto 3 links:
https://www.bydauto.nl/ap...eiding-links-stuur-NL.pdf
https://www.bydauto.nl/ap...e-gids-links-stuur-NL.pdf
YouTube: Pre-delivery video – instructie video ATTO 3 (English subtitles)

Vestiging nummers Louwman:

Amsterdam: 020 219 2016
Rotterdam: 010 312 6353
Eindhoven: 040 291 1800
Arnhem: 026 364 4655

* Groningen: 050 549 5000 (ADG)

ANWB EV Pechhulp 1 jaar vanuit BYD koop: +31(0)592 390465

BYD EU
https://www.byd.com/eu/contact-us

[...]

Ja -

Als je hi BYD roept + Engels commando - dan voert ze dit uit.

Momenteel is dit nog in het Engels, maar "Turn on Seat Heating" - "Open Blinds" (niet sunroof, dan wordt je momenteel in Nederland nat).
Thanks voor de links :-)
de handleiding had ik uiteraard nog niet doorgelezen aangezien het slechts een proefrit was.
gaat dus wel meevallen want je moet de knop 2 seconden vasthouden, dat zal ik normaliter niet 'per ongeluk' doen. kwam dus duidelijk door geklooi aan de knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkG
Vraag voor diegene die de Atto 3 nu een tijd in hun bezit hebben:
Hoe bevalt/functioneert de klimaatregeling nu? hebben updates inderdaad beslaan van ruiten opgelost?
en hoe is bij jullie de actieradius?
Groet,
Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
HenkG schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:10:
Vraag voor diegene die de Atto 3 nu een tijd in hun bezit hebben:
Hoe bevalt/functioneert de klimaatregeling nu? hebben updates inderdaad beslaan van ruiten opgelost?
Groet,
Henk

> Ik heb versie 1.4 en de auto beslaat niet. Mocht die wel beslaan zoals vanmorgen of als ik van bijvoorbeeld zwemmen terugkom en mijn kleding is wat vochtig - dan werkt het knopje orkaankracht op de vooruit binnen 5 - 10 seconden - vind ikzelf prima.

>
Actieradius kan ik je na een week nog niet echt veel over vertellen. Maar aangezien ik al 6 jaar in EVs rondrij zijn de ergste vijand: je rechtervoet, het weer, de in-car klimaatregeling.

Ik zit op norm van de WLTP (voor het eerst in mijn EV reeks) momenteel heb ik 375 met nog 22% over. Sinds vorige week woensdag - weerbericht kan je zelf wel terugvinden.

Kortom als je geen wedstrijdjes bij stoplicht doet, niet op standje 30gr C. rijdt dan denk ik dat je zeker ergens tussen de 300-400 kan komen.

Gaat het vriezen, waaien - reken dan met deze accu op 230-270 - mocht die het beter doen, dan valt het mee. Gelukkig is de wereld hard aan de klimaat verandering aan het tikken, dus ik verwacht eerder veel water dan vorst en ik heb all-weathers van Yoko en die bevallen perfect.

Dit komt overigens overeen met de bevindingen van Bjorn Nyland (een Youtuber die 1000km challenges doet met EVs en daar kwam de Atto 3 best goed uit) .

Zeker voor wat die nu kost heb je veel auto voor wat je terugkrijgt.

Jammer = geen regensensor, is wel achteraf in te bouwen voor die dat willen (aftermarket), stuurverwarming had ik leuk gevonden. Beeldscherm zelf kunnen instellen op basis van lichtsensor (lijkt me een OS update)
Moah = mijn draadloze carplay adapter heeft last van zwart scherm issues... niet een BYD probleem maar toch.
Top = rijgedrag van de auto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkG
logix147 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:10:
[...]

> Ik heb versie 1.4 en de auto beslaat niet. Mocht die wel beslaan zoals vanmorgen of als ik van bijvoorbeeld zwemmen terugkom en mijn kleding is wat vochtig - dan werkt het knopje orkaankracht op de vooruit binnen 5 - 10 seconden - vind ikzelf prima.

>
Actieradius kan ik je na een week nog niet echt veel over vertellen. Maar aangezien ik al 6 jaar in EVs rondrij zijn de ergste vijand: je rechtervoet, het weer, de in-car klimaatregeling.

Ik zit op norm van de WLTP (voor het eerst in mijn EV reeks) momenteel heb ik 375 met nog 22% over. Sinds vorige week woensdag - weerbericht kan je zelf wel terugvinden.

Kortom als je geen wedstrijdjes bij stoplicht doet, niet op standje 30gr C. rijdt dan denk ik dat je zeker ergens tussen de 300-400 kan komen.

Gaat het vriezen, waaien - reken dan met deze accu op 230-270 - mocht die het beter doen, dan valt het mee. Gelukkig is de wereld hard aan de klimaat verandering aan het tikken, dus ik verwacht eerder veel water dan vorst en ik heb all-weathers van Yoko en die bevallen perfect.

Dit komt overigens overeen met de bevindingen van Bjorn Nyland (een Youtuber die 1000km challenges doet met EVs en daar kwam de Atto 3 best goed uit) .

Zeker voor wat die nu kost heb je veel auto voor wat je terugkrijgt.

Jammer = geen regensensor, is wel achteraf in te bouwen voor die dat willen (aftermarket), stuurverwarming had ik leuk gevonden. Beeldscherm zelf kunnen instellen op basis van lichtsensor (lijkt me een OS update)
Moah = mijn draadloze carplay adapter heeft last van zwart scherm issues... niet een BYD probleem maar toch.
Top = rijgedrag van de auto zelf.
Thanks voor het heldere commentaar. ik ben van nature een rijder die zo zuinig mogelijk wil zijn zonder truttig te rijden.
vwb de regensensor, ik rijd nu een kia niro hybrid en die regensensor is een drama, dus deed het toch al handmatig 😎 en de stuurverwarming die ik nu heb....misschien 3 keer gebruikt in de afgelopen 3,5 jaar.
persoonlijke keuzes en smaak geven de doorslag. jammer dat ik mijn BYD pas eind februari 2024 krijg🙈😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinverschoor
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-11-2024
crzyhiphopazn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zal een foto posten zodra het getint is en ik een goede foto kan maken.
Ramen mogen volgens mij 2 dagen niet open.
Gaat nog wat worden met de hitte van de warmtepomp

Precies kom maar op met die streamingdienst als in-app tijdens het laden relaxed werken of film/serie kijken.
Heb je toevallig nog een foto? Ik ga mijn Atto 3 over kleine 4 weken krijgen en wilde dit ook doen. Maar weet niet hoe dit valt op de auto.

Heb je alleen achter getint of ook voor de maximale tint meegepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

justinverschoor schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:21:
[...]

Heb je toevallig nog een foto? Ik ga mijn Atto 3 over kleine 4 weken krijgen en wilde dit ook doen. Maar weet niet hoe dit valt op de auto.

Heb je alleen achter getint of ook voor de maximale tint meegepakt?
Stuur maar een dm met je nr dan whatsapp ik wel een foto.

Heb achter zij ruiten en achter ruit laten tinten.
grijze side panels zijn nu ook zwart met wrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Ik heb de achterruiten vanaf de B stijl laten tinten. Dit is een optie die door Louwman geleverd kan worden. Ze doen dit middels een folie.

@crzyhiphopazn ik ben wel benieuwd naar die zwarte zijpanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlQXXuwvUAKkRoyiNim21-1jEhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoNANKiBDByU6esdFIVs5rRp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
avdl72 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:56:
Ik heb de achterruiten vanaf de B stijl laten tinten. Dit is een optie die door Louwman geleverd kan worden. Ze doen dit middels een folie.

[Afbeelding]
Wat kostte dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
In BE zijn er nu al 5 dealers die BYD verkopen.
Na berekening toch telkens 50 min. rijden, files inclusief.
Toevallig even nagekeken op website in Portugal en daar op 15 min van huurlocatie een dealer.
Gewoon om de wagen even te gaan bekijken in de showroom terwijl we er straks 2 weken op vakantie gaan.
Wel geen proefrit in Lisboa of uitleg voorzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
Morgenmiddag mag in de mijne gaan ophalen bij de dealer, hebben jullie nog tips ter voorbereiding?

[ Voor 4% gewijzigd door Dédé_85 op 13-11-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• semaj
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:28
Hallo Allemaal,

Ik mag via leaseplan een nieuwe auto uitzoeken en de atto 3 staat ook mij lijstje.
Mijn twijfel is full electric of hybride.
Voordeel van de atto 3 is momenteel het leasebedrag maar kan voor een iets meer geld ook bv een Toyota yaris cross rijden.

Rijd ongeveer 35.000 km per met woon/werk 200 km per dag.

Zouden jullie de atto 3 adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:13
semaj schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:48:
Hallo Allemaal,

Ik mag via leaseplan een nieuwe auto uitzoeken en de atto 3 staat ook mij lijstje.
Mijn twijfel is full electric of hybride.
Voordeel van de atto 3 is momenteel het leasebedrag maar kan voor een iets meer geld ook bv een Toyota yaris cross rijden.

Rijd ongeveer 35.000 km per met woon/werk 200 km per dag.

Zouden jullie de atto 3 adviseren?
Ik ken de Yaris Cross niet, maar met 200KM per dag zou ik alleen voor volledig elektrisch gaan als je thuis kan laden.
Verder zien de auto's er heel vergelijkbaar uit.

Met die afstanden zou ik de verbruikskosten (benzine vs. stroom) ook meenemen in m'n berekening (tenzij je baas dat betaalt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semaj
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:28
dixet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:03:
[...]

Ik ken de Yaris Cross niet, maar met 200KM per dag zou ik alleen voor volledig elektrisch gaan als je thuis kan laden.

Met die afstanden zou ik de verbruikskosten (benzine vs. stroom) ook meenemen in m'n berekening (tenzij je baas dat betaalt natuurlijk)
Is inc. tankpas en krijg de laadpaal ook gratis. Dingetje is wel de de wegenbelasting die er een 2025 bij gaat komen. M.a.w. keuzestress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinverschoor
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-11-2024
avdl72 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:56:

[Afbeelding]
Kijk dit ziet er goed uit, alleen persoonlijk vind ik dat louwman veel te duur is voor het tinten van de ramen. Ik namelijk voor 350 alle ramen doen(dus ook voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
dixet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:03:
[...]

@semaj

Specs van autoweek lijken op de BYD niet helemaal te kloppen:
- Ecall is zeker aanwezig in de auto, dat is al door @HenkG getest tijdens een proefrit :9
- NCAP rating ***** > https://www.euroncap.com/en/results/byd/atto+3/46635
- Sportstoelen nee? Ik noem dit best sportieve stoelen, een Kona heeft 'normale' stoelen of een Leaf.
- Binnenspiegel is zelfdimmend, beetje standaard in elke auto.
- Regensenor is beetje standaard in elke auto, behalve bij de Atto 3 :+
(verder denk ik dat er nog wel meer niet klopt)

Verder denk ik dat Benzine vs Stroom vergelijken is bijna niet te doen, prijzen aan de pomp zijn nu veel hoger. Wat gebeurd er als er oorlog in een olieland uitbreekt? Stroom heeft daar gelukkig weinig last van. Onderhoud: Brandstofmotoren schijnen ook aldus de dealers zelf wel met een hoger motorslijtage te maken hebben vs elektro motoren. Geen idee of dat echt klopt maar een gemiddelde EV garage beurt en ik was na 15 minuten buiten terwijl een beurt van een benzine auto mij toch al snel 30-1,5 soms een half dagdeel ik aan de koffietafel gedwongen zat.
Ik rij zakelijk dus in principe betaalt het werk alle onkosten betreft rijden. Wel merk je dat op je maandelijkse lasten, echter voor dit geld kan ik geen betrouwbare auto rijden. Dus gewoon maar die bijtelling betalen, privé kost een auto denk ik altijd wel meer dan zakelijk - voor werknemersoogpunt.

Er zijn best wel wat zaken te vergelijken, maar zo dan moet je bron wel kloppen. Autoweek lijkt in dit geval dus niet echt bijgewerkt.

Daarnaast kan je volledig elektrisch gaan als je op 1 locatie 6 uur kan blijven laden. Als je dit lukt dan is elke 60+ kWh auto vol en kan je easy 300 km rijden. Dit kan dus voldoende zijn als het op je werk is al is thuis een gemak. Ik heb dit met een 62 kWh Leaf, Tesla en Kona gedaan. Geen enkel probleem, snelladen doe ik alleen als ik iets niet haal, maar geen zin heb lang te moeten wachten.

Ik heb nu al een week niet aan een laadpaal gehangen en heb nu nog iets 320 gereden met nog iets van 18% as we speak (app werkt nog niet :( )

Indien je tijd hebt: plan een testrit in, maar ik denk persoonlijk dat de auto's buiten de looks weinig met elkaar te vergelijken zijn. De Atto 3 is naar mijn idee vrij rijk uitgerust voor je huidige euro, hoe dan ook zal Louwman wel blij zijn ;) Je zou ook nog naar een Dolphin kunnen kijken. Die is inmiddels ook leverbaar en ik vond hem in de showroom er leuk uitzien, maar is voor ons te klein.

Verder zijn er nog wat zaken onderweg naar Nederland: dashcam, achterlicht aanpassing, motorkapsteunen ter voorbereiding van mijn frunk. (Is in overweging om het vast om/inbouwen te leggen mits weer het toelaat)

@avdl72 Heb je nog keuze in een tint of is dit de standaard bij Louwman. Ik vind het er wel netjes uitzien, maar is redelijk goed doorheen te kijken. Of had je het zonnedak open met deze foto?

[ Voor 6% gewijzigd door logix147 op 15-11-2023 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
Dédé_85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:51:
Morgenmiddag mag in de mijne gaan ophalen bij de dealer, hebben jullie nog tips ter voorbereiding?
Wat was de levertijd bij u ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
@justinverschoor Uiteindelijk was het voor mij €0,00 bij de koop van de auto 😉

@logix147 Ze bieden geen optie aan voor % tint. Ze laten het wel een extern bedrijf doen trouwens in het filiaal waar je de Atto3 laat uitleveren. En ik denk dat het zonnescherm open was ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dédé_85
etienne1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:27:
[...]

Wat was de levertijd bij u ?
Iets meer dan 5 weken tussen offerte en levering, lekker vlot dus :)

• Fibrenl
Weet iemand of het probleem met sommige tesla laders niet kunnen laden opgelost is? hoor en lees er niets meer over

• awhatever
Fibrenl schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:31:
Weet iemand of het probleem met sommige tesla laders niet kunnen laden opgelost is? hoor en lees er niets meer over
Was er over aan het mailen met Louwman, en net zeer teleurstellend antwoord gekregen:

Voor wat betreft de laadmogelijkheden van een BYD Atto3 bij Tesla laadstations is dit alleen mogeljik bij de V2-laders van Tesla. In de app is terug te zien waar deze gelokaliseerd zijn.

Dit zal niet middels een software-update gewijzigd kunnen worden, daar de eigenschap hiervoor in de hardware van de auto zit. In de toekomst zal dit alleen kunnen veranderen bij een geheel nieuw modeljaar van de Atto3.

• etienne1
awhatever schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:13:
[...]

Was er over aan het mailen met Louwman, en net zeer teleurstellend antwoord gekregen:

Voor wat betreft de laadmogelijkheden van een BYD Atto3 bij Tesla laadstations is dit alleen mogeljik bij de V2-laders van Tesla. In de app is terug te zien waar deze gelokaliseerd zijn.

Dit zal niet middels een software-update gewijzigd kunnen worden, daar de eigenschap hiervoor in de hardware van de auto zit. In de toekomst zal dit alleen kunnen veranderen bij een geheel nieuw modeljaar van de Atto3.
Nieuw modeljaar ? Zou dat eraan gaan komen ? Anders nog even wachten met bestellen :)

• awhatever
etienne1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:17:
[...]

Nieuw modeljaar ? Zou dat eraan gaan komen ? Anders nog even wachten met bestellen :)
Nog even als aanvulling:

De meer recente modellen van BYD, zoals de Dolphin en de Seal, bieden deze mogelijkheid wel net zoals andere merken.

Helaas is het niet mogelijk om deze hardware achteraf aan te passen en zal het voor de ATTO 3.

Geen idee wat de verwachtingen zijn voor een nieuw model van de Atto, daarvoor best zelf even bellen met Louwman, vermoed dat je dan nog wel een jaartje moet wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door awhatever op 16-11-2023 15:21 ]

• Fibrenl
awhatever schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:13:
[...]

Nou ik kan niet vinden in de app welke laders het zijn v2 of v3. En vind het echt een heel vaag antwoord want er zijn andere die wel kunnen laden. Dus het moet wel software matig zijn. Zelfs oudere Byd atto 3 in Australië werkt het ook bij sommige wel. Dus antwoord van louwman vertrouw ik niet. Maar zal wel dat die op een v2 aan het laden waren. Dus alleen v2 en niet v3 mm hoe zie je het verschil hahaha

[ Voor 5% gewijzigd door Fibrenl op 16-11-2023 19:18 ]

• avdl72
  • Niet online
In Nederland zijn het inmiddels bijna allemaal v3 chargers heb ik begrepen. Maar op enkele plekken is de nieuwe v4 charger aanwezig.
Bij de v1 hangt te kabel aan de binnenkant die grijs is. De v2/v3 hangt de kabel ook binnenin maar is rood. De v4 is helemaal dicht en hangt de kabel buitenlands.
Ik heb op 3 plaatsen geprobeerd te laden, maar liep tegen het probleem aan dat de auto niet dichtbij kon en daardoor de laadkabel te kort is.

[ Voor 1% gewijzigd door avdl72 op 17-11-2023 13:01 . Reden: Verkeerde versienummers vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
avdl72 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:25:
In Nederland zijn het inmiddels bijna allemaal v2 chargers heb ik begrepen. Maar op enkele plekken is de nieuwe v3 charger aanwezig.
Bij de v1 hangt te kabel aan de binnenkant die grijs is. De v2 hangt de kabel ook binnenin maar is rood. De v3 is helemaal dicht en hangt de kabel buitenlands.
Ik heb op 3 plaatsen geprobeerd te laden, maar liep tegen het probleem aan dat de auto niet dichtbij kon en daardoor de laadkabel te kort is.
Op diverse plaatsen in de wereld is Tesla de 'bandenstops' aan het weghalen om zo hun laadpalen bereikbaar te maken.

Heb je toevallig die bij vd Valk in Eindhoven geprobeerd? Daar kan je 'aso' zelfs even parallel parkeren.
Volgens Plugshare moet deze werken op alle CCS auto's en ik heb daar zelfs een keer een modded 62 kwh Leaf aan zien hangen en werkend (Leaf heeft namelijk een 3 led indicator).
https://www.plugshare.com/location/76886

Plugshare is hoe dan ook een fijne website i.c.m. Smoov voor live-status van de palen te zien.

Kans is toch vrij groot dat ikzelf bij Fastned/Shell/Vattenfall blijf laden. Daar heb ik momenteel de laagste prijzen bij. Al zou een Tesla station in geval van nood wel relax zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
Ja ik vindt het ook een slecht antwoord, want de V3 chargers zijn in maart 2019 geïntroduceerd, dus de Atto 3 had er makkelijk mee compatible kunnen zijn. Maar dit was de reactie per e-mail van Louwman. Ik hoop dat er nog wel een oplossing komt want er zit een groot v3 laadstation vlak bij mijn wekelijkse eindbestemming.

In de app zie je erbij staan
V2 – "150kW max"
V3 – "250kW max"

Volgens mij zijn de v2 en v3 chargers trouwens nagenoeg identiek, en niet makkelijk visueel te herkennen.

Youtube uitleg:
V2 is dikke kabel, V3 is dunne kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxp9s0m4NaSXTm57408zLa9Nu9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i17zHK02cUiOGiezjPs4g5ij.png?f=user_large

Helaas zijn er nou juist in Nederland veel grote V3 stations gebouwd, tenminste rond mijn huis en werk bestemmingen is het bijna allemaal V3.

[ Voor 4% gewijzigd door awhatever op 17-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Oei, ik had de verkeerde versies vermeld, en mijn post aangepast.

Ik wil van der Valk in Best nog gaan proberen als ik er in de buurt kom. Dit is wel de nieuwe v4 Super Charger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT1Y44NPo5rgX8Eewaf53TH7f5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMnxJSLE5aox4YqcOURR6EqQ.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door avdl72 op 17-11-2023 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Vandaag de dashcam gemonteerd 😀 En het schermrotatie knopje op het stuur ingesteld om een video te nemen als die ingedrukt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_FicY30Ia_T1i14du0526H0ocg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xrLj0NQisI6weF2vwplVLgW.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste