dixet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:03:
[...]
Ik ken de Yaris Cross niet, maar met 200KM per dag zou ik alleen voor volledig elektrisch gaan als je thuis kan laden.
Verder zien de auto's er
heel vergelijkbaar uit.
Met die afstanden zou ik de verbruikskosten (benzine vs. stroom) ook meenemen in m'n berekening (tenzij je baas dat betaalt natuurlijk)
@
semaj
Specs van autoweek lijken op de BYD niet helemaal te kloppen:
- Ecall is zeker aanwezig in de auto, dat is al door @
HenkG getest tijdens een proefrit
- NCAP rating ***** >
https://www.euroncap.com/en/results/byd/atto+3/46635
- Sportstoelen nee? Ik noem dit best sportieve stoelen, een Kona heeft 'normale' stoelen of een Leaf.
- Binnenspiegel is zelfdimmend, beetje standaard in elke auto.
- Regensenor is beetje standaard in elke auto, behalve bij de Atto 3
(verder denk ik dat er nog wel meer niet klopt)
Verder denk ik dat Benzine vs Stroom vergelijken is bijna niet te doen, prijzen aan de pomp zijn nu veel hoger. Wat gebeurd er als er oorlog in een olieland uitbreekt? Stroom heeft daar gelukkig weinig last van. Onderhoud: Brandstofmotoren schijnen ook aldus de dealers zelf wel met een hoger motorslijtage te maken hebben vs elektro motoren. Geen idee of dat echt klopt maar een gemiddelde EV garage beurt en ik was na 15 minuten buiten terwijl een beurt van een benzine auto mij toch al snel 30-1,5 soms een half dagdeel ik aan de koffietafel gedwongen zat.
Ik rij zakelijk dus in principe betaalt het werk alle onkosten betreft rijden. Wel merk je dat op je maandelijkse lasten, echter voor dit geld kan ik geen betrouwbare auto rijden. Dus gewoon maar die bijtelling betalen, privé kost een auto denk ik altijd wel meer dan zakelijk - voor werknemersoogpunt.
Er zijn best wel wat zaken te vergelijken, maar zo dan moet je bron wel kloppen. Autoweek lijkt in dit geval dus niet echt bijgewerkt.
Daarnaast kan je volledig elektrisch gaan als je op 1 locatie 6 uur kan blijven laden. Als je dit lukt dan is elke 60+ kWh auto vol en kan je easy 300 km rijden. Dit kan dus voldoende zijn als het op je werk is al is thuis een gemak. Ik heb dit met een 62 kWh Leaf, Tesla en Kona gedaan. Geen enkel probleem, snelladen doe ik alleen als ik iets niet haal, maar geen zin heb lang te moeten wachten.
Ik heb nu al een week niet aan een laadpaal gehangen en heb nu nog iets 320 gereden met nog iets van 18% as we speak (app werkt nog niet

)
Indien je tijd hebt: plan een testrit in, maar ik denk persoonlijk dat de auto's buiten de looks weinig met elkaar te vergelijken zijn. De Atto 3 is naar mijn idee vrij rijk uitgerust voor je huidige euro, hoe dan ook zal Louwman wel blij zijn

Je zou ook nog naar een Dolphin kunnen kijken. Die is inmiddels ook leverbaar en ik vond hem in de showroom er leuk uitzien, maar is voor ons te klein.
Verder zijn er nog wat zaken onderweg naar Nederland: dashcam, achterlicht aanpassing, motorkapsteunen ter voorbereiding van mijn frunk. (Is in overweging om het vast om/inbouwen te leggen mits weer het toelaat)
@
avdl72 Heb je nog keuze in een tint of is dit de standaard bij Louwman. Ik vind het er wel netjes uitzien, maar is redelijk goed doorheen te kijken. Of had je het zonnedak open met deze foto?
[
Voor 6% gewijzigd door
logix147 op 15-11-2023 00:44
]