Ben even benieuwd of je klimaatproblemen had en of je al iets gemerkt hebt of het beter of slechter is..avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:07:
Zojuist de update geïnstalleerd.
Goed nieuws: de bass in de audio is weer terug 🥳
Verder is het amperage voor laden aan te passen.
Zijn de icoontjes onderin van het hoofdscherm veranderd. Ik daar eerst de bandenspanning maar die is weg nu.
De zenders van FM radio zijn weg. Dus opnieuw instellen
De instellingen van wifi zijn weg. Dus je thuis wifi opnieuw verbinden.
Navigatie app is bijgewerkt, maar ook terug naar de oude 2022 kaarten. Ik had voor de update 25Q4. Nu via wifi geupdate en het is versie 26Q1.
De app gegevens monitor is veranderd.
In de BYD app store zie ik niets nieuws.
Je kan nu een profiel maken in de auto en inloggen met je smartphone. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om het interface thema en interieurverlichting aan te passen.
En de OBD interface werkt nog gewoon.
In de BYD app op de smartphone kan ik nu wel IoT-SIMkaart van Orange activeren. Dan moet je een ID scannen. Niet gedaan omdat ik niet weet wat deze funtie doet.
Ik ook. Want de eerste keer kwam met het activeren van de voorruitontwaseming (de F knop) geen warme lucht. Later weer wel.Ajs.rutten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Ben even benieuwd of je klimaatproblemen had en of je al iets gemerkt hebt of het beter of slechter is..
De verwarming was toen gewoon hetzelfde als eerst. Dus voldoende warm bij 20 graden.
Had Gehoopt dat je in een profiel stoel instellingen kon opslaan.avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:07:
Zojuist de update geïnstalleerd.
Goed nieuws: de bass in de audio is weer terug 🥳
Verder is het amperage voor laden aan te passen.
Zijn de icoontjes onderin van het hoofdscherm veranderd. Ik daar eerst de bandenspanning maar die is weg nu.
De zenders van FM radio zijn weg. Dus opnieuw instellen
De instellingen van wifi zijn weg. Dus je thuis wifi opnieuw verbinden.
Navigatie app is bijgewerkt, maar ook terug naar de oude 2022 kaarten. Ik had voor de update 25Q4. Nu via wifi geupdate en het is versie 26Q1.
De app gegevens monitor is veranderd.
In de BYD app store zie ik niets nieuws.
Je kan nu een profiel maken in de auto en inloggen met je smartphone. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om het interface thema en interieurverlichting aan te passen.
En de OBD interface werkt nog gewoon.
In de BYD app op de smartphone kan ik nu wel IoT-SIMkaart van Orange activeren. Dan moet je een ID scannen. Niet gedaan omdat ik niet weet wat deze funtie doet.
Net als bij andere merken moet je bij BYD de auto volgens schema onderhouden om garantie te behouden. Voorheen was bij elk 20K KM een onderhoudsbeurt voor 300 Euro. Dat was later aangepast naar eens per 30K of 2 jaar. Louwman had bij deze wijziging de prijs voor onderhoud ineens verhoogd van 300 naar 450 Euro, 50% meer vragen voor ongeveer hetzelfde werk, dat is veel meer dan de loonsverhoging en inflatie. Ik vind dat niet fair.Bobmeister schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Als het alleen die zaken zijn, waarom doe je het dan niet zelf? Vanwege garantie oid?
Wat bedoel je met het data abbonement?
Ik zit te kijken naar een Atto 3 voor naast mijn andere (diesel) wagen en lees zodoende zo nu en dan mee in dit topic. Voor de diesel laat ik enkel elke 20k km de olie vervangen in de garage en de rest doe ik zelf.
Gelukkig is Louwman niet meer de enige dealer en maakt o.a. Oostendorp en Brochane hun opmars. En hopelijk hebben die andere prijzen.td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:07:
[...]
Net als bij andere merken moet je bij BYD de auto volgens schema onderhouden om garantie te behouden. Voorheen was bij elk 20K KM een onderhoudsbeurt voor 300 Euro. Dat was later aangepast naar eens per 30K of 2 jaar. Louwman had bij deze wijziging de prijs voor onderhoud ineens verhoogd van 300 naar 450 Euro, 50% meer vragen voor ongeveer hetzelfde werk, dat is veel meer dan de loonsverhoging en inflatie. Ik vind dat niet fair.
Is de bandenspanning indicatie helemaal verdwenen?Fibrenl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:24:
[...]
Had Gehoopt dat je in een profiel stoel instellingen kon opslaan.
https://nl.trustpilot.com/reviews/68d6bec1c2d84acc4ffd4084avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 05:47:
[...]
Gelukkig is Louwman niet meer de enige dealer en maakt o.a. Oostendorp en Brochane hun opmars. En hopelijk hebben die andere prijzen.
over elke dealer valt wel iets te melden, puntje bij paaltje schelen ze elkaar niet veel. Auto rijden kost helaas gewoon geld en dat is mede verantwoordelijk omdat we hier gewoon hoge lonen hebben.
Die Kona is naar mijn idee zeker vergelijkbaar met onze Atto3
Zoals ik het daar lees zit er dus 0 verschil in; moet er wel bij gezegd worden dat die review uit 2025 september is dus als ze nu ook duurder geworden zijn is Louwman niet eens duurder.
Brochane ken ik verder niet, maar Oostendorp ken ik “zakelijk” en zowel die als Louwman bieden weinig bijzonders. Onderhoud wordt naar mijn idee pas goedkoper na de garantie periode, dan kan je naar derden vakgarages toe die net zo “vakkundig” zijn alleen wellicht niet officiële dealerpunten zijn.
Die zit nu alleen nog in het kleine scherm bij het stuur.taylor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Is de bandenspanning indicatie helemaal verdwenen?
Ok bedanktavdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Die zit nu alleen nog in het kleine scherm bij het stuur.
IoT simkaart die in de auto zit?avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Die zit nu alleen nog in het kleine scherm bij het stuur.
We hebben er toch twee verschillende erin zitten (of 2 op 1 simkaart?)
Data voor autogebruikers - wij dus...;-)
Data voor Auto-Systemen - IoT dus...
Of bedoel je iets anders?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik doel op de IoT-SIMkaart in de BYD app die is sinds de update 2.1.0 van de auto actief geworden. En je kan deze nu registreren, wat eerst niet kon.SatScan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:23:
[...]
IoT simkaart die in de auto zit?
We hebben er toch twee verschillende erin zitten (of 2 op 1 simkaart?)
Data voor autogebruikers - wij dus...;-)
Data voor Auto-Systemen - IoT dus...
Of bedoel je iets anders?
[ Voor 3% gewijzigd door avdl72 op 30-01-2026 12:50 ]
Aha , ik heb nog niet ondersteund....avdl72 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Ik doel op de IoT-SIMkaart in de BYD app die is sinds de update 2.1.0 van de auto actief geworden. En je kan deze nu registreren, wat eerst niet kon.
[Afbeelding]
Zou het ook niet weten, vraag de dealer eens... kleine kans dat die het wel weet ;-)
Maar je hebt kans...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Hier in België heb ik een bedrijf (geen dealer) gevonden die het onderhoud doet met behoud van de BYD garantie beweren ze. Geen klein bedrijf want ze hebben garages in verschillende provinciesavdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 05:47:
[...]
Gelukkig is Louwman niet meer de enige dealer en maakt o.a. Oostendorp en Brochane hun opmars. En hopelijk hebben die andere prijzen.
Met behoud van garantie is niet zo moeilijk schijnbaar. Dat doen ook in Nederland diverse garages. Is volgens mij ook wettelijk geregeld in Europa. Voorwaarde is volgens mij alleen dat er originele onderdelen worden gebruikt bij vervanging.
Maar als je het onderhoud bij de dealer doet, heb je ook pechhulp van BYD. En dat is doorgaans ook wat waard.
Wij moesten een keertje 's-nachts €275 aftikken voor pechhulp via BYD omdat hij daar niet was onderhouden.
Maar als je het onderhoud bij de dealer doet, heb je ook pechhulp van BYD. En dat is doorgaans ook wat waard.
Wij moesten een keertje 's-nachts €275 aftikken voor pechhulp via BYD omdat hij daar niet was onderhouden.
En wie is dat in België?etienne1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Hier in België heb ik een bedrijf (geen dealer) gevonden die het onderhoud doet met behoud van de BYD garantie beweren ze. Geen klein bedrijf want ze hebben garages in verschillende provincies
En dan is al je 'voordeel' dus weg, kortom: helaas ben je min of meer financieel gebonden de eerste pakweg 5-7 jaar aan de dealer. Ik zou tenminste tot mijn accu pakket out of warranty is niet elders onderhouden. Dat heb ik tot nu toe met elke EV gedaan, want ik heb zelf niet zo'n zin in gedoe om tientjeswerk besparing, onderaan de streep krijg ik toch wel iets van korting als ik een nieuwe koop.jvdmeer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:10:
De 'rust' die het geeft is mij persoonlijk ook wel iets waard. Gewoon bellen en men fixt het als het nodig is.
We doen dat allemaal om de garantie te behouden en ellende te voortkomen. Dat is juist de reden dat ze deze woekerprijzen durven te vragenlogix147 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:30:
[...]
En dan is al je 'voordeel' dus weg, kortom: helaas ben je min of meer financieel gebonden de eerste pakweg 5-7 jaar aan de dealer. Ik zou tenminste tot mijn accu pakket out of warranty is niet elders onderhouden. Dat heb ik tot nu toe met elke EV gedaan, want ik heb zelf niet zo'n zin in gedoe om tientjeswerk besparing, onderaan de streep krijg ik toch wel iets van korting als ik een nieuwe koop.
De 'rust' die het geeft is mij persoonlijk ook wel iets waard. Gewoon bellen en men fixt het als het nodig is.
Vergeet het maar je moet bij de dealer in en onderhoud en je beurten moeten geregistreerd zijn dat je die trouw gedaan hebt. Zoniet weg garantie. Ik heb het zelf ondervonden met mijn fiat.jvdmeer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:10:
Met behoud van garantie is niet zo moeilijk schijnbaar. Dat doen ook in Nederland diverse garages. Is volgens mij ook wettelijk geregeld in Europa. Voorwaarde is volgens mij alleen dat er originele onderdelen worden gebruikt bij vervanging.
https://www.anwb.nl/jurid...e-en-onderhoud/je-rechtentaylor schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:07:
[...]
Vergeet het maar je moet bij de dealer in en onderhoud en je beurten moeten geregistreerd zijn dat je die trouw gedaan hebt. Zoniet weg garantie. Ik heb het zelf ondervonden met mijn fiat.
Fabrieksgarantie en merkgarage
In de fabrieksgarantievoorwaarden kan staan dat je auto door een merkgarage moet worden onderhouden. Toch kun je dit ook bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Dit op grond van Europese wetgeving. De voorwaarde is dan wel dat de auto wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant.
Neem jij het risico en een hoop gezeik voor 100 a 200€ max goedkoper uit te zijn op 30.000km. Sterkte.
@jvdmeer je zei zelf toch al dat je een keer €275 kon afrekenen voor avond pechhulp? Doet die partij waar je heen gaat het dan gratis ofzo?
Als je nu onderhoud bij de dealer doet zit je tussen de 4-600.
Ik kan me niet voorstellen dat een vakgarage voor minder dan 300 euro onderhoud doet dus dan hang jezelf toch op als je een keer garantie nodig hebt?
Ja leuk dat de EU zo’n wetgeving heeft, maar kan jij die bellen om die garantie ten uitvoer te laten brengen? Ik verwacht dat m’n rechtsbijstand mij ook niet zal helpen omdat het gewoon gebruikelijk is tijdens de oorspronkelijke garantie periode je de dealer het onderhoud laat doen, los van de kost, vanwege die garantie, zeker bij een EV en wat onder de auto hangt. Daar kunnen 8 van de 10 vakgarages gewoon niets mee.
Als je nu onderhoud bij de dealer doet zit je tussen de 4-600.
Ik kan me niet voorstellen dat een vakgarage voor minder dan 300 euro onderhoud doet dus dan hang jezelf toch op als je een keer garantie nodig hebt?
Ja leuk dat de EU zo’n wetgeving heeft, maar kan jij die bellen om die garantie ten uitvoer te laten brengen? Ik verwacht dat m’n rechtsbijstand mij ook niet zal helpen omdat het gewoon gebruikelijk is tijdens de oorspronkelijke garantie periode je de dealer het onderhoud laat doen, los van de kost, vanwege die garantie, zeker bij een EV en wat onder de auto hangt. Daar kunnen 8 van de 10 vakgarages gewoon niets mee.
Jawel je rechtsbijstand gaat je dan wel helpen. Het is niet "gebruikelijk", dat maak jij er van. De EU wetgeving is heel duidelijk. Als jij als eigenaar daarbij een duidelijke afspraak maakt dat het onderhoud volgens het boekje met originele onderdelen gedaan dient te worden, en de niet-merkgarage maakt ook nog eens duidelijk dat zij verzekeren dat de garantie doorloopt, ben jij als consument gewoon beschermd.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is dan weer een tweede. Maar er zijn ook genoeg verhalen te vinden van auto's die continu onderhouden zijn bij de merkgarage, waar de fabrikant (Stellantis heeft er een handje van) bij schade of problemen alsnog de garantie weigert te geven... Die rechtsbijstand ga je dan ook nodig hebben.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is dan weer een tweede. Maar er zijn ook genoeg verhalen te vinden van auto's die continu onderhouden zijn bij de merkgarage, waar de fabrikant (Stellantis heeft er een handje van) bij schade of problemen alsnog de garantie weigert te geven... Die rechtsbijstand ga je dan ook nodig hebben.
Knap dat jij weet hoe mijn rechtsbijstand werkt, als een incident onder de zoveel euro is, dan krijg ik 9 van de 10x gewoon het bedrag op mijn rekening gestort, als het juridisch plausibel is/dekkend is door voorwaarden - eigen risico.Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:31:
Jawel je rechtsbijstand gaat je dan wel helpen. Het is niet "gebruikelijk", dat maak jij er van. De EU wetgeving is heel duidelijk. Als jij als eigenaar daarbij een duidelijke afspraak maakt dat het onderhoud volgens het boekje met originele onderdelen gedaan dient te worden, en de niet-merkgarage maakt ook nog eens duidelijk dat zij verzekeren dat de garantie doorloopt, ben jij als consument gewoon beschermd.
Maar daar heb je veel aan als je midden in de nacht stil staat zonder hulp. Beetje naïeve wijze van denken en dat om eigenlijk tientjeswerk - nee mij niet gezien duurkoop > goedkoop.
Daarbij kost het mij en de bestuurders ervan veel meer energie dan hoe wij nu gebruik maken van de auto.
Probleem was dat mijn BYD uit Duitsland komt en daardoor volgens BYD het onderhoud niet duidelijk was. Inmiddels is de auto gewoon in onderhoud bij Louwman. Maar ik heb, denk ik, meer dan genoeg geld uitgespaard met een Duitse tweedehands auto.logix147 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:15:
@jvdmeer je zei zelf toch al dat je een keer €275 kon afrekenen voor avond pechhulp? Doet die partij waar je heen gaat het dan gratis ofzo?
In de volgende alinea gaat dat punt nog verder.etienne1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
Je lees in de handleiding beperkte garantie hetvolgende :
[Afbeelding]
Ok BYD raadt aan maar het is geen verplichting. De Europese wetgeving is duidelijk hieromtrent toch ?avdl72 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:32:
[...]
In de volgende alinea gaat dat punt nog verder.
[Afbeelding]
Klopt. Maar in de voorwaarden staat ook dat als bepaald onderhoud niet vakkundig volgens de richtlijnen is uitgevoerd, de kosten van reparatie voor de klant kunnen zijn.etienne1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:27:
[...]
Ok BYD raadt aan maar het is geen verplichting. De Europese wetgeving is duidelijk hieromtrent toch ?
Dus ja onderhoud kan elders gebeuren zonder beperkingen op een garantieclaim. Mijn advies zou dan wel zijn om altijd een uitdraai van de verrichte werkzaamheden te krijgen. Dan kan je aantonen wat er gebeurd is.
Goed verhaal kerel.logix147 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:01:
[...]
Knap dat jij weet hoe mijn rechtsbijstand werkt, als een incident onder de zoveel euro is, dan krijg ik 9 van de 10x gewoon het bedrag op mijn rekening gestort, als het juridisch plausibel is/dekkend is door voorwaarden - eigen risico.
Maar daar heb je veel aan als je midden in de nacht stil staat zonder hulp. Beetje naïeve wijze van denken en dat om eigenlijk tientjeswerk - nee mij niet gezien duurkoop > goedkoop.
Daarbij kost het mij en de bestuurders ervan veel meer energie dan hoe wij nu gebruik maken van de auto.
Dan dekt je rechtsbijstand je toch? Of je nou geld van je garage krijgt of van de verzekering.. als je auto echter total loss is maakt men er wel een zaak van.
Tientjeswerk: 450 euro voor een interieurfilter en wat rem- en ruitenwisservloeistof. Beetje naïeve gedachte om te denken dat de dealer het beste met je voor heeft.
Dus een dealer heeft geen onkosten, geschoold personeel niet op BYD cursussen geweest en geen speciaal gereedschap aangeschaft?Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
Tientjeswerk: 450 euro voor een interieurfilter en wat rem- en ruitenwisservloeistof. Beetje naïeve gedachte om te denken dat de dealer het beste met je voor heeft.
En software de meeste 'vrije' werkplaatsen hebben geen toegang tot bepaalde updates en controlemogelijkheden in de software.
Dus alles bij alles helemaal niet duur (maar wel gegarandeerd zonder een hoop gedoe)
1 keer in de 2 jaar waar hebben we het over?
Ik ben het met je eens maar het is gewoon aan de te hoge kant het had ook iets minder gekunt. En inderdaad het is om de 30.000km. Ik betaal hier in spanje tussen de 200 a 300euro.josje60 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:07:
[...]
Dus een dealer heeft geen onkosten, geschoold personeel niet op BYD cursussen geweest en geen speciaal gereedschap aangeschaft?
En software de meeste 'vrije' werkplaatsen hebben geen toegang tot bepaalde updates en controlemogelijkheden in de software.
Dus alles bij alles helemaal niet duur (maar wel gegarandeerd zonder een hoop gedoe)
1 keer in de 2 jaar waar hebben we het over?
Zoals ik al zei; een vakgarage werkt ook niet gratis dus dan kom je al snel op een verschil van enkele tientjes. Maar doe vooral waar jezelf prettig bij voelt. Lekker selectief reageren, het is Tweakers hier “kerel”.Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
[...]
Goed verhaal kerel.
Dan dekt je rechtsbijstand je toch? Of je nou geld van je garage krijgt of van de verzekering.. als je auto echter total loss is maakt men er wel een zaak van.
Jij verwijt mij nu dat ik selectief reageer, terwijl ik inhoudelijk jouw verhaal weerleg, waar jij vervolgens met drogredenen en zonder op de inhoud in te gaan op reageert?logix147 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:59:
[...]
Zoals ik al zei; een vakgarage werkt ook niet gratis dus dan kom je al snel op een verschil van enkele tientjes. Maar doe vooral waar jezelf prettig bij voelt. Lekker selectief reageren, het is Tweakers hier “kerel”.
Alleen al de gedachtengang dat je het onderhoud van een auto gaat koppelen aan een rechtsbijstandverzekering die je eventueel nodig kan hebben. Slaat dit niet een beetje door? Koop dan een elektrische fiets als je geen onkosten wil betalen. Je woont gewoon in een duur land en dat is met alles. Ik zal me drukker maken om mij dagelijkse onkosten.
Volgens mij gaat het niet zozeer om het bedrag, maar om wat er tegenover staat. Tenminste, zo werkt dat bij mij. Al kost het 1000 euro als die te rechtvaardigen zijn en ik reageerde op een bericht van 460,- euro irt een uurtje werk...
Dus laten we niet gaan jij bakken, daar wordt het niet gezelliger op.
Welkom in Nederland en voor nog geen uur 250€ meen ik rekenen dat had ik niet getolereerd.SatScan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:29:
Volgens mij gaat het niet zozeer om het bedrag, maar om wat er tegenover staat. Tenminste, zo werkt dat bij mij. Al kost het 1000 euro als die te rechtvaardigen zijn en ik reageerde op een bericht van 460,- euro irt een uurtje werk...
Ik heb bij BYD Antwerpen voor 2 jaarlijks onderhoud 155 € per uur betaald btw in. Toch ook pittig vindt ik.taylor schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Welkom in Nederland en voor nog geen uur 250€ meen ik rekenen dat had ik niet getolereerd.
@jvdmeer kon blijkbaar €275 aan nachtelijke pechhulp aftikken na extern onderhoud, ik ga gewoon naar de dealer. Gemiddelde vakgarage beurt zal wel tussen de 200-300 komen met uurloon + dat gedoe wat je ervan hebt -Bobmeister schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:16:
[...]
Jij verwijt mij nu dat ik selectief reageer, terwijl ik inhoudelijk jouw verhaal weerleg, waar jij vervolgens met drogredenen en zonder op de inhoud in te gaan op reageert?
Autorijden is gewoon op bepaalde momenten betalen. Sommige keuzes maak je omdat het gemak levert, neem ik de prijs voor lief.
Kennis heeft nieuwe aanbouw gemaakt zonder reserve leidingen… zit nu zo zichzelf dood te irriteren dat die geen loze pijp voor een utp heeft gemaakt terwijl z’n vloer er nog geen 6 maanden in ligt. Dit soort keuzes maak ik het mezelf wel iets makkelijker in wetende dat onder m’n vloer gewoon 2 extra buizen liggen voor eventuele toekomstige uitbreiding.
Dat is puur hoe ik erin sta - ieder z’n eigen ding. Ik vind het alleen kort om te zeggen dat de importeur nu duur is omdat er vakgarages bestaan. Dat is leuk als je de tweede eigenaar bent en geen garantie meer hebt ofzo - maar gros van de Attos nu hebben nog gewoon volledige fabrieksgarantie, mits je binnen die lijntjes kleurt. Het is niet dat dit anders is bij BMW of Tesla of welk merk dan ook. Dus ik snap de verbazing(?) niet zo dat merk onderhoud duurder is dan een niet merk garage. Laat lekker de banden elders doen, die slijten nog het hardst van de gehele auto en daar kan je echt veel op besparen online.
Als je het verhaal verder had gelezen; ik ben altijd overal naar de merkdealer geweest. De BYD is nu ook gewoon bij Louwman in onderhoud. Probleem was dat mijn BYD uit Duitsland komt, wat duizenden euros scheelt, maar daardoor niet BYD NL geregistreerd stond als "in onderhoud".logix147 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:03:
[...]
@jvdmeer kon blijkbaar €275 aan nachtelijke pechhulp aftikken na extern onderhoud, ik ga gewoon naar de dealer. Gemiddelde vakgarage beurt zal wel tussen de 200-300 komen met uurloon + dat gedoe wat je ervan hebt -
[...]
Jammer, kan gebeuren. Is nu opgelost.
(Als ik trouwens toen 's-nachts had geweten dat het probleem de slechte 12V accu was, had ik dat zelf geregeld met een acculader en had ik de hele pechhulp niet gebeld)
Shell heeft inmiddels de korting van mijn laatste sessie met de BYD laadpas verwerkt en gestort op mijn bankrekening.
In de Shell app zie ik nog niets maar dat zal nu ook wel snel in orde komen!
In de Shell app zie ik nog niets maar dat zal nu ook wel snel in orde komen!
Soms mis je wel eens een oplossing, feit blijft wel dat BYD, en praktisch elk ander merk, van mening is dat extern onderhoud “afbreuk” doet aan de garantie en ondanks het recht op extern onderhoud doe jezelf een hoop gedoe mee vergeleken gedurende de garantie gewoon bij de dealer langs te gaan. Mij geeft dat persoonlijk weinig rust - ik heb juist een nieuwe auto vanwege stukje geruststelling dat er weinig kosten aan zijn en dat het “altijd” werkt. Dat dit ietsje meer kost neem ik voor lief.jvdmeer schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:24:
[...]
Als je het verhaal verder had gelezen; ik ben altijd overal naar de merkdealer geweest. De BYD is nu ook gewoon bij Louwman in onderhoud. Probleem was dat mijn BYD uit Duitsland komt, wat duizenden euros scheelt, maar daardoor niet BYD NL geregistreerd stond als "in onderhoud".
Jammer, kan gebeuren. Is nu opgelost.
(Als ik trouwens toen 's-nachts had geweten dat het probleem de slechte 12V accu was, had ik dat zelf geregeld met een acculader en had ik de hele pechhulp niet gebeld)
(even naar het juiste topic verhuisd)taylor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:09:
[...]
Ok en valt het je mee of tegen de lange afstanden met de atto3.
We zijn in Denemarken geweest en in de Elzas, hoogste dag afstand iets van 600, hooguit 700km - en dat bevalt prima, veel rust en comfort, laden gaat snel genoeg
Goed om te horen ik ga in het voorjaar van spanje naar nederland.martinBMW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:48:
[...]
(even naar het juiste topic verhuisd)
We zijn in Denemarken geweest en in de Elzas, hoogste dag afstand iets van 600, hooguit 700km - en dat bevalt prima, veel rust en comfort, laden gaat snel genoeg
Sinds de laatste v2.1.0 update van afgelopen week merk ik toch dat de klimaatregeling iets achteruit is gegaan. Waar ik anders een constante temperatuur had, merk ik nu dat er gemiddeld om het kwartier warm of koude lucht naar binnen komt. En de koude lucht is zo irritant dat het best echt koud wordt.
Heeft iemand reeds ervaring met Google Maps in de Atto 3, specifiek met betrekking tot de nieuwe functionaliteit die een verbinding met het voertuig tot stand brengt, batterijgegevens uitleest en de accu voorverwarmt wanneer opladen noodzakelijk is? Naar verluidt is deze functionaliteit momenteel exclusief beschikbaar voor de 2025-modellen.
Men zegt het volgende: Wat betekent dit voor jou als rijder?
Door deze samenwerking (en de migratie naar Google Cloud) zie je dat nieuwere BYD-modellen in Europa steeds vaker direct gebruikmaken van Google Automotive Services. Dit betekent dat Google Maps, de Google Play Store en de Assistant direct in de auto draaien op de servers van Google in de EU, in plaats van op Chinese servers.
Door deze samenwerking (en de migratie naar Google Cloud) zie je dat nieuwere BYD-modellen in Europa steeds vaker direct gebruikmaken van Google Automotive Services. Dit betekent dat Google Maps, de Google Play Store en de Assistant direct in de auto draaien op de servers van Google in de EU, in plaats van op Chinese servers.
[ Voor 36% gewijzigd door Gebruikertje10 op 04-02-2026 20:39 ]
Dat wilde ik net zelf melden. Ik ben nu onderweg: ik stap in en de hele auto is aan de binnenkant weer beslagen. De eerste 15 minuten alleen koude lucht, daarna 5 minuten warm, en de rest van de rit (nog zo’n 20 minuten) was hij niet meer warm te krijgen. Ik word er langzaam moedeloos van. Morgen ga ik bellen en vragen of ze één software-update terug kunnen zetten.avdl72 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:25:
Sinds de laatste v2.1.0 update van afgelopen week merk ik toch dat de klimaatregeling iets achteruit is gegaan. Waar ik anders een constante temperatuur had, merk ik nu dat er gemiddeld om het kwartier warm of koude lucht naar binnen komt. En de koude lucht is zo irritant dat het best echt koud wordt.
Heeft de atto 3 niet misschien nieuwe modellen die komen.Gebruikertje10 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:30:
Heeft iemand reeds ervaring met Google Maps in de Atto 3, specifiek met betrekking tot de nieuwe functionaliteit die een verbinding met het voertuig tot stand brengt, batterijgegevens uitleest en de accu voorverwarmt wanneer opladen noodzakelijk is? Naar verluidt is deze functionaliteit momenteel exclusief beschikbaar voor de 2025-modellen.
Kan nog erger mg4 hybride 1500euro.SatScan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:29:
Zou er een waarschuwingslampje voor bijna versleten remmen zijn ? Ik vind er niets van terug in de gebruikershandleiding.
Geen idee maar je zou even je rem kunnen bekijken dan zou je de slijtage indicator stekker moeten kunnen zien lijkt me..etienne1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:41:
Zou er een waarschuwingslampje voor bijna versleten remmen zijn ? Ik vind er niets van terug in de gebruikershandleiding.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Volgens Google:etienne1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:41:
De BYD Atto 3 lijkt geen actieve elektronische slijtagesensoren voor de remblokken te hebben. In plaats daarvan vertrouwt hij op traditionele mechanische slijtage-indicatoren – een metalen rietje dat een piepend geluid produceert wanneer de remblokken te dun zijn – of op handmatige inspectie door de bestuurder. Sommige gebruikers hebben melding gemaakt van waarschuwingen over de slijtage van de remblokken op basis van de kilometerstand, in plaats van sensorgegevens.
Dit vind ik heel raar. KM stand is zinloos want indien je veel snelwegen doet zullen de remblokken langer meegaan dan dat je veel in de stad rijd.josje60 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:55:
[...]
Volgens Google:
De BYD Atto 3 lijkt geen actieve elektronische slijtagesensoren voor de remblokken te hebben. In plaats daarvan vertrouwt hij op traditionele mechanische slijtage-indicatoren – een metalen rietje dat een piepend geluid produceert wanneer de remblokken te dun zijn – of op handmatige inspectie door de bestuurder. Sommige gebruikers hebben melding gemaakt van waarschuwingen over de slijtage van de remblokken op basis van de kilometerstand, in plaats van sensorgegevens.
ik nietevdennis schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:32:
Iemand al een nieuwe update gehad ?
Nieuwer dan 2.1.0?evdennis schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:32:
Iemand al een nieuwe update gehad ?
Las ik op Facebook..
Zou het dan toch de versie met 650 km range en veel sneller laden🤪🤪🤪
Zie zojuist een opvallende post van BYD op Facebook: “Sommige dingen worden stilletjes beter. Tot alles beter aanvoelt.”
Benieuwd welke evolutie de Atto3 ondergaat 🤔
:strip_exif()/f/image/1U3rfYhekqZsrqLHZnGhQmYD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou het dan toch de versie met 650 km range en veel sneller laden🤪🤪🤪
Zie zojuist een opvallende post van BYD op Facebook: “Sommige dingen worden stilletjes beter. Tot alles beter aanvoelt.”
Benieuwd welke evolutie de Atto3 ondergaat 🤔
:strip_exif()/f/image/1U3rfYhekqZsrqLHZnGhQmYD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Fibrenl op 09-02-2026 17:49 ]
@Fibrenl ik gok op memory seats, dual zone ac, gekoelde+verwarmde stoelen voor, verwarming achter, regen sensor niet vergeten, accu pakket 200+ laden met range 650 op papier dus praktijk 550-575 en meer vermogen wat meehelpt die range niet te halen. Ohja en stroom in de kofferbak voor usbc/koelbox.
Denk dat we dan de “facelift” wel gehad hebben
Het zou allemaal top zijn. We kijken rustig rond, want de volgende auto moet voor ons echt wel rond de 500 km. Als het een Byd Atto 3 zou zijn, zou dat top zijn. Verder zijn we tevreden, alleen de actieradius is nu een beetje tegen.logix147 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:33:
@Fibrenl ik gok op memory seats, dual zone ac, gekoelde+verwarmde stoelen voor, verwarming achter, regen sensor niet vergeten, accu pakket 200+ laden met range 650 op papier dus praktijk 550-575 en meer vermogen wat meehelpt die range niet te halen. Ohja en stroom in de kofferbak voor usbc/koelbox.
Actieradius daar heb ik niet zo een probleem mee maar de laadsnelheid en dat je geen gebruik kan maken van de tesla laadstations. Alleen bij de V2 bij tesla kan je laden maar die kom je haast niet meer tegen.Fibrenl schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:20:
[...]
Het zou allemaal top zijn. We kijken rustig rond, want de volgende auto moet voor ons echt wel rond de 500 km. Als het een Byd Atto 3 zou zijn, zou dat top zijn. Verder zijn we tevreden, alleen de actieradius is nu een beetje tegen.
Ik ben benieuwd naar de EVO-variant. Ikzelf kan daar helaas alleen nog maar van dromen. Mijn leasecontract en SEPP lopen nog 27 maanden, maar ik zou nu per direct omruilen voor meer rijbereik (en sneller laden, voor de vakanties). Verder een prima auto met alleen de bekende verwarmingsissues.
Als de prijs gunstig blijft voor de EVO is het weer een goede deal. Maar dat laatste vraag ik mij af, wordt hij wel echt prijscompetatief met de alternatieven? 3 jaar geleden was de Atto 3 uniek qua prijs, opties en kwaliteit, maar nu is de markt erg veranderd. Hoe ze hem prijstechnisch positioneren, gaat erg uitmaken voor het succes. Er is nu veel keuze tussen de 45k en 50k... Let's see...
Als de prijs gunstig blijft voor de EVO is het weer een goede deal. Maar dat laatste vraag ik mij af, wordt hij wel echt prijscompetatief met de alternatieven? 3 jaar geleden was de Atto 3 uniek qua prijs, opties en kwaliteit, maar nu is de markt erg veranderd. Hoe ze hem prijstechnisch positioneren, gaat erg uitmaken voor het succes. Er is nu veel keuze tussen de 45k en 50k... Let's see...
Alle ev's met een bereik van 600km of meer en laden 20-80 met 15minuten kost een vermogen die vind je niet voor 45 of 50.000euro.awhatever schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:17:
Ik ben benieuwd naar de EVO-variant. Ikzelf kan daar helaas alleen nog maar van dromen. Mijn leasecontract en SEPP lopen nog 27 maanden, maar ik zou nu per direct omruilen voor meer rijbereik (en sneller laden, voor de vakanties). Verder een prima auto met alleen de bekende verwarmingsissues.
Ik heb net mijn eerste groot onderhoud laten uitvoeren bij BYD Antwerpen. Prijs 434,81€
Ik ben met deze factuur naar een onafhankelijke garage (alle merken) gegaan en gevraagd hoeveel dit bij hen zou kosten. Voor hetzelfde werk en materiaal ... 254,91€ Dus een verschil van 179,9€
Mag ik hier een slecht gevoel aan overhouden ? Ik denk van wel.
Ik ben met deze factuur naar een onafhankelijke garage (alle merken) gegaan en gevraagd hoeveel dit bij hen zou kosten. Voor hetzelfde werk en materiaal ... 254,91€ Dus een verschil van 179,9€
[ Voor 31% gewijzigd door etienne1 op 10-02-2026 14:25 ]
Vanaf juli 2026 komt er in die prijsklasse eentje vanuit China die aan die twee eisen voldoet: de Zeekr 7GT.taylor schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Alle ev's met een bereik van 600km of meer en laden 20-80 met 15minuten kost een vermogen die vind je niet voor 45 of 50.000euro.
De long range versie komt 655km WLTP ver en snelladen kan met een piek van 420KW (vind maar een laadpaal die dit kan leveren overigens). En de prijs is voor de long range begint vanaf 50.990. Met zo'n laadsnelheid is de standard range (519 WLTP) zelfs ook nog het overwegen waard, en die begint vanaf 45.990.
Dus dit gaat zeker een auto zijn die door z'n prijs een concurrent kan gaan zijn voor de Atto 3 EVO.
Mijn lease van de Atto loopt maart volgend jaar af, en deze Zeekr gaat zeker op het lijstje van eventuele volgende opties.
Is dat dan ook incl. pechhulp in Europa?etienne1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:27:
Ik heb net mijn eerste groot onderhoud laten uitvoeren bij BYD Antwerpen. Prijs 434,81€
Ik ben met deze factuur naar een onafhankelijke garage (alle merken) gegaan en gevraagd hoeveel dit bij hen zou kosten. Voor hetzelfde werk en materiaal ... 254,91€ Dus een verschil van 191.90€
[Afbeelding]
Grootste verschil zit in uurloon 70 ~ 105 , dat is te verwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 10-02-2026 13:22 ]
ATTO 3 EVO 2026
Is dit een facelift van de bestaande uitvoering of gewoon een compleet nieuwe auto met bijna hetzelfde koetswerk?
ofans.be/nl/nieuws/officieel/60122-byd-atto-3-evo-facelift-met-meer-accu-meer-range-en-meer-power-2026
Is dit een facelift van de bestaande uitvoering of gewoon een compleet nieuwe auto met bijna hetzelfde koetswerk?
ofans.be/nl/nieuws/officieel/60122-byd-atto-3-evo-facelift-met-meer-accu-meer-range-en-meer-power-2026
Er zijn er wel een paar onder de 50k hoor, met een WLTP welke in de buurt komt van de 600km
Eens is geen 650km WLTP, ben benieuwd of BYD de Atto 3 EVO echt met 650WLTP in de markt gaat zetten en hoe zwaar de auto dan gaat zijn. Wegenbelasting moet tegenwoordig ook mee in de vergelijking helaas.
Bij sommige opties hierboven moet je de warmtepomp en andere opties nog aanvinken, dus laten we daarover geen discussies beginnen. Maar wat ik probeerde te zeggen, toen ik 3 jaar geleden de Atto 3 koos, was dat er binnen de 5.000 euro geen concurrentie was. Geen ander merk had een elektrische auto rond de 40.000 euro met een WLTP van rond de 400km. Nu heb je diverse opties van rond de 500 a 600km. Het gaat ook om de 10–80%-laadsnelheid voor de langeafstandsritten.
Maar goed, ik wacht de officiële persrelease met WLTP en verkoopprijs af, en ga er nog even 27maanden van dromen.
- ID7 Limited Edition vanaf 48.990,- WLTP 619
- Enyak Selection 85 vanaf 45.990,- WLTP 579
- Elroq Business Edition 85 vanaf 44.880,- WLTP 570
- XPeng G6 extended range vanaf 48.990,- WLTP 525
- Toyota bZ4X vanaf 44.880,- vanaf 47.995,- WLTP 516
Eens is geen 650km WLTP, ben benieuwd of BYD de Atto 3 EVO echt met 650WLTP in de markt gaat zetten en hoe zwaar de auto dan gaat zijn. Wegenbelasting moet tegenwoordig ook mee in de vergelijking helaas.
Bij sommige opties hierboven moet je de warmtepomp en andere opties nog aanvinken, dus laten we daarover geen discussies beginnen. Maar wat ik probeerde te zeggen, toen ik 3 jaar geleden de Atto 3 koos, was dat er binnen de 5.000 euro geen concurrentie was. Geen ander merk had een elektrische auto rond de 40.000 euro met een WLTP van rond de 400km. Nu heb je diverse opties van rond de 500 a 600km. Het gaat ook om de 10–80%-laadsnelheid voor de langeafstandsritten.
Maar goed, ik wacht de officiële persrelease met WLTP en verkoopprijs af, en ga er nog even 27maanden van dromen.
[ Voor 7% gewijzigd door awhatever op 10-02-2026 14:13 ]
Zeker wel. Het totale verschil is correctie 179,9€ ipv 191,9€ zoals ik eerder schreef. Bij BYD zullen de lonen hoger liggen. Goed voor die mensen daar natuurlijk. Of hun winst is hoger.SatScan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:19:
[...]
Is dat dan ook incl. pechhulp in Europa?
Grootste verschil zit in uurloon 70 ~ 105 , dat is te verwachten.
@etienne1 ik gok dat er meer operationele kosten bij een grote garage zijn dan bij Vakgarage In De Buurt die je naar de ANWB doorverwijst zodra je de straat uit bent. Ik vind het verschil wel meevallen, als je een Mercedes had gereden was verschil wel groter geweest denk ik.
Op de europese website van BYD is meer info te vinden over de nieuwe Atto 3 evo maar geen prijzen. Op het media-deel van diezelfde website staat nog meer info, met name meer foto's maar ook hier zijn geen prijzen te vinden. Die vind ik wel bij een nederlandse dealer: volgens de ADG-groep in Zwolle/Meppel is de nieuwe atto 3 Evo er vanaf 40.990
Voor dat bedrag is het denk ik nog steeds een goede aanbieding; ik ken geen EV met 800V-architectuur die daar ook maar in de buurt komt
Voor dat bedrag is het denk ik nog steeds een goede aanbieding; ik ken geen EV met 800V-architectuur die daar ook maar in de buurt komt
[ Voor 10% gewijzigd door martinBMW op 10-02-2026 21:33 ]
Ik lees ergens hierboven:
"Dus laten we niet gaan jij bakken, daar wordt het niet gezelliger op."
Ik merk bij mezelf dat ik me steeds meer begin te storen aan de 'tone of voice' in sommige, recente posts in dit forum. En aan de zin hierboven denk ik af te lezen dat er meer leden er over denken zoals ik. Maar misschien ook niet natuurlijk...
Enniewees: ik kom hier graag voor hulp (geven en nemen), inzichten en wetenswaardigheden delen over de Atto 3; zo objectief mogelijk liefst. In ieder geval zolang het 'gezellig blijft' blijf ik hier komen en ik me niet door teksten hoef te worstelen waarin het steeds subjectiever wordt. Daar kom ik hier niet voor.
Dus: doe lief! Daar komen we het verst mee, denk ik...
"Dus laten we niet gaan jij bakken, daar wordt het niet gezelliger op."
Ik merk bij mezelf dat ik me steeds meer begin te storen aan de 'tone of voice' in sommige, recente posts in dit forum. En aan de zin hierboven denk ik af te lezen dat er meer leden er over denken zoals ik. Maar misschien ook niet natuurlijk...
Enniewees: ik kom hier graag voor hulp (geven en nemen), inzichten en wetenswaardigheden delen over de Atto 3; zo objectief mogelijk liefst. In ieder geval zolang het 'gezellig blijft' blijf ik hier komen en ik me niet door teksten hoef te worstelen waarin het steeds subjectiever wordt. Daar kom ik hier niet voor.
Dus: doe lief! Daar komen we het verst mee, denk ik...
Viggens
na 2 jaar, krijg ik géén maandelijks data méér. géén navigatie,spotify
betekent dat ook dat ik géén o.t.a. updates meer krijg,??
OTA updates blijf je gewoon krijgen, alleen zou je met internet thuis moeten connecten of hotspot aanzetten op je telefoon. App kun je ook verder gewoon gebruiken. Het is echt alleen data in auto voor navi, spotify etc..evjo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:27:
na 2 jaar, krijg ik géén maandelijks data méér. géén navigatie,spotify
CarPlay of Android Auto is een optie.SnowBigQ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:09:
[...]
OTA updates blijf je gewoon krijgen, alleen zou je met internet thuis moeten connecten of hotspot aanzetten op je telefoon. App kun je ook verder gewoon gebruiken. Het is echt alleen data in auto voor navi, spotify etc..
Klopt inderdaad, gebruik allen maar AA. Standard navi in Atto vind ik helemaal niks aan. Navigeer zelf met ABRP.
Om op mijzelf terug te komen...awhatever schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:07:
Er zijn er wel een paar onder de 50k hoor, met een WLTP welke in de buurt komt van de 600km(lees net bij het Autoweek-artikel dat het om 510 kilometer WLTP zal gaan en met 220 kW laden. In dat geval wordt de prijsstelling ten opzichte van de opties hierboven zeker belangrijk. )
- ID7 Limited Edition vanaf 48.990,- WLTP 619
- Enyak Selection 85 vanaf 45.990,- WLTP 579
- Elroq Business Edition 85 vanaf 44.880,- WLTP 570
- XPeng G6 extended range vanaf 48.990,- WLTP 525
- Toyota bZ4X vanaf 44.880,- vanaf 47.995,- WLTP 516
De Atto 3 EVO Design met achterwielaandrijving heeft een consumentenprijs van €40.990, de krachtigere EVO Excellence-versie met All Wheel Drive (AWD) wordt aangeboden voor een prijs van €43.990. Bovendien biedt BYD een fabrieksgarantie van zes jaar op het voertuig en hanteert de fabrikant een garantie van 250.000km of 8 jaar op de tractiebatterij. De nieuwe SUV staat dit voorjaar al in de BYD-showroom te stralen.
Wederom interessant dus om op je short list te zetten… De (voorlopige) prijs is zeker weer competitief.
Een vraag voor particulier (niet lease) rijders:
Maken jullie je geen zorgen of de fikse waardedaling van de Atto3? Ik schrok zelf erg van wat een Atto3 occasion waard is (circa €24.000) terwijll wij nog geen 3 jaar geleden voor ons showroom model €34.000 hebben afgetikt. Dit is €10.000 verdampt in minder dan 3 jaar.
Hoe denken jullie hierover? Beter om snel in te ruilen of juist te blijven rijden aangezien de waarde afschrijving nu toch al flink is. Natuurlijk heeft de politiek nog veel in te brengen als ze weer eens elektrisch rijden gaan steunen. Op dit moment geen subsidies en maar een kleine korting op de wegenbelasting.
Maken jullie je geen zorgen of de fikse waardedaling van de Atto3? Ik schrok zelf erg van wat een Atto3 occasion waard is (circa €24.000) terwijll wij nog geen 3 jaar geleden voor ons showroom model €34.000 hebben afgetikt. Dit is €10.000 verdampt in minder dan 3 jaar.
Hoe denken jullie hierover? Beter om snel in te ruilen of juist te blijven rijden aangezien de waarde afschrijving nu toch al flink is. Natuurlijk heeft de politiek nog veel in te brengen als ze weer eens elektrisch rijden gaan steunen. Op dit moment geen subsidies en maar een kleine korting op de wegenbelasting.
Allereerst, ik ben een lease rijder. Dus heb hier zelf minder last van.v.rij schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:59:
Misschien zit ik ernaast, maar €10.000 afschrijving in bijna 3 jaar op een auto van €34.000 komt neer op zo’n 29% waardeverlies. Dat is, naar mijn weten, lager dan gemiddeld, want veel EV’s (en ook benzineauto’s) verliezen in die periode vaak rond de 40–50%.
De grootste klap heb je dan eigenlijk al gehad. De eerste kilometers schrijf je nu eenmaal het meeste af.
BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey
Mijn zoon rijd de toyoto cross toevallig geïnformeerd bij de toyota om in te ruilen op een nieuwe chr+. Hij is 1,5 jaar oud moest 11.900 bij betalen een afschrijving van dik 10.000€ in 1,5 jaar. Dus zeg het maar?v.rij schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:59:
Het aantal gereden km zijn hierbij ook bepalend denk ik alsook de algemene toestand van de auto.v.rij schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:59:
Voor Nederlandse begrippen geen slechte deal.etienne1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Het aantal gereden km zijn hierbij ook bepalend denk ik alsook de algemene toestand van de auto.
Sinds gisteren heb ik last van een haperend display achter het stuur.
Alles (cruise control etc) werkt gewoon, net als grote scherm in het midden (inclusief carplay) maar het display achter het stuur loopt dus regelmatig vast en start dan opnieuw op. Meer mensen hier last van? Het is best vervelend, want je ziet je snelheid dan niet meer. De auto rijdt verder gewoon prima, ook tijdens het vastlopen en opnieuw starten van het scherm.
Alles (cruise control etc) werkt gewoon, net als grote scherm in het midden (inclusief carplay) maar het display achter het stuur loopt dus regelmatig vast en start dan opnieuw op. Meer mensen hier last van? Het is best vervelend, want je ziet je snelheid dan niet meer. De auto rijdt verder gewoon prima, ook tijdens het vastlopen en opnieuw starten van het scherm.
Als je de stuurkolom verzet, wordt het dan erger/minder? Dat zou dan een los contactje zijn als beweging het beïnvloedt, maar haperingen is vaak weer software of een zekering wellicht die eigenlijk niet door de kwaliteitscontrole heen had mogen komen? Ik denk niet dat de volume knop de aansturing van dit kleine schermpje doet, aangezien deze niet herstart als je deze even indrukt en het hoofdscherm herstart. Ik ben bang dat je hiervoor langs de dealer kan.iSchel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:05:
Sinds gisteren heb ik last van een haperend display achter het stuur.
Zijn er eigenaren met een atto3 vanaf bouwjaar 2023 die kunnen laden bij tesla bij V3,V4 laadstations.
Dank, ik ga eens kijken of het spelen met de stuurkolom helpt. En anders inderdaad naar de dealer. Volumeknop doet enkel iets met het grote scherm inderdaad, die had ik al geprobeerd.logix147 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Als je de stuurkolom verzet, wordt het dan erger/minder? Dat zou dan een los contactje zijn als beweging het beïnvloedt, maar haperingen is vaak weer software of een zekering wellicht die eigenlijk niet door de kwaliteitscontrole heen had mogen komen? Ik denk niet dat de volume knop de aansturing van dit kleine schermpje doet, aangezien deze niet herstart als je deze even indrukt en het hoofdscherm herstart. Ik ben bang dat je hiervoor langs de dealer kan.
Denk niet dat je die zult vinden in Europa, hier van 2024 en laadt alleen aan V2.taylor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:13:
Zijn er eigenaren met een atto3 vanaf bouwjaar 2023 die kunnen laden bij tesla bij V3,V4 laadstations.
Vind het persoonlijk best erg van BYD dan ze in Europa de nodige kabeltje niet willen monteren met bijbehorende software update.
@SnowBigQ Is jouw atto niet uit built before 2024 batch dan? Ik meen mezelf te herinneren dat ergens in 2024 een productie versie wel geschikt was voor alle Tesla laders, kan het artikel alleen zo 1,2,3 niet vinden. Ik heb ooit 1x een Tesla paal gebruikt, 90% snelladen doe ik bij FastNed - dekt ruim en zit vaak op de max snelheid. In Nederland hebben we een best luxe snellaad netwerk
@logix147 Kan best zijn dat onze Atto voor 2024 gebouwd is. Wij hebben hem sinds juni 2024, wanneer die precies geproduceerd is en naar NL gekomen weet ik niet. We hebben hem ook pas later opgehaald ivm lopend lease van andere auto.
Zelf probeer ik altijd bij Tesla te laden indien het kan, FastNed vind ik prijzig en abonement nemen voor af en toe is niet waard. Maar in Nederland kunnen we vaak overal wel komen met laden aan openbare laadpalen. Laden voornamelijk thuis verder.
Zelf probeer ik altijd bij Tesla te laden indien het kan, FastNed vind ik prijzig en abonement nemen voor af en toe is niet waard. Maar in Nederland kunnen we vaak overal wel komen met laden aan openbare laadpalen. Laden voornamelijk thuis verder.
@SnowBigQ in de app staat je VIN, is character 10 een p > 2023, r > 2024 en vanaf 2025 > S zou je als het goed is bij alle Tesla’s kunnen laden.
In Australië kan je de aftermarket upgrade kopen bij de dealer. Misschien dat het ook naar Europa komt bij genoeg vraag, alleen onze laad infra is volgens mij erg versplinterd in de EU.
Ik moet zeggen dat ik niet zo op de kosten let met snelladen omdat dit vaak maar 15 minuten en door, restant laad ik altijd op een 11kwh paal: openbaar of bij vrienden.
In Australië kan je de aftermarket upgrade kopen bij de dealer. Misschien dat het ook naar Europa komt bij genoeg vraag, alleen onze laad infra is volgens mij erg versplinterd in de EU.
Ik moet zeggen dat ik niet zo op de kosten let met snelladen omdat dit vaak maar 15 minuten en door, restant laad ik altijd op een 11kwh paal: openbaar of bij vrienden.
Ik heb een 22 in de VIN staan ook vreemd dit houd in modeljaar 22 en de auto is afgeleverd 2025.logix147 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:12:
@SnowBigQ in de app staat je VIN, is character 10 een p > 2023, r > 2024 en vanaf 2025 > S zou je als het goed is bij alle Tesla’s kunnen laden.
Bij mij is het 10de 'karakter' een Ntaylor schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Ik heb een 22 in de VIN staan ook vreemd dit houd in modeljaar 22 en de auto is afgeleverd 2025.
Ben benieuwd.Ajs.rutten schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:06:
Hij is nu aan het upgraden, ben benieuwd of het de problemen oplost.
/f/image/NOr1Oc1BYrfeHOxfvW0lTZjl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kUB9iyzGLBQzhaWdkwfrjLFc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lyh1cwW5CnF8nkTJtPsQd6Lw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xfDN0pQGMjlMsTPtgdgxFh8L.jpg?f=fotoalbum_large)