Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Deze grote energie afname in een aantal uren zonder dat je weg bent geweest ligt ergens anders aan. De kou heeft geen invloed op de LFP accu.Scootoe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
Met deze weersomstandigheden heeft de blade batterij het zwaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Velen op dit forum hadden ook een sterke afname van de batterij, en bleek een slechte 12v accu de oorzaak te zijn. Dus ik zou die eens laten testen.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Hoe lang duurt het voordat de toestemming werkt. Ik heb vanmiddag toestemming gegeven maar tot op heden krijg ik de melding dat het ingevoerde mailadres niet bekend is?martinBMW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:12:
[...]
Zeker, dat kan met de functie voertuigautorisatie. vanuit de app kun je anderen toestemming geven om de app en daarmee de auto te gebruiken.
Gevonden, moest eerst de code functie gebruiken, nu werkt het
[ Voor 7% gewijzigd door ecn1985 op 07-01-2026 18:53 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Gisteravond nog 73% in de grootte batterij. Vanochtend start de auto niet meer. Sloten gingen niet meer open, zo dood was de 12V accu. Via BYD-centrale de ANWB op bezoek gehad. Met een jumpstart de 12V accu weer gereanimeerd. Direct naar een accu-centrale in Gouda gereden en een nieuwe 12V accu gekocht. €95- armer en 1 uurtje arbeid verder doet hij het weer. Die 12V accu’s van de eerste Atto3 modellen (de mijne dus) zijn kennelijk niet zo best.
Ik heb ook het eerste model, heb het verzoek voor bandenwissel en accucheck bij de lease maatschappij neergelegd. Hopelijk vervangen ze dan ook direct de accu. Ik zag op de BYD site bij de service dat je bij elk onderhoud gratis de accu kan laten controleren, dan weet ik in elk geval wat de status is na 50k km.EV Master schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:06:
Gisteravond nog 73% in de grootte batterij. Vanochtend start de auto niet meer. Sloten gingen niet meer open, zo dood was de 12V accu. Via BYD-centrale de ANWB op bezoek gehad. Met een jumpstart de 12V accu weer gereanimeerd. Direct naar een accu-centrale in Gouda gereden en een nieuwe 12V accu gekocht. €95- armer en 1 uurtje arbeid verder doet hij het weer. Die 12V accu’s van de eerste Atto3 modellen (de mijne dus) zijn kennelijk niet zo best.
@Scootoe of je 12v accu is kapot of de klem zit los. Beide kan de dealer vlot nakijken. Bij mij zat de klem los, deze is opnieuw vastgezet en ik zie geen verlies meer tot heden.
Wat een verschillen zitten met 30.000 kilometer per jaar 48 maanden all season banden via Justlease op €673. per maand. Hebben hem nu 2,5 jaar. Of hierna moet er een nieuwe atto 3 komen met meer range anders was dit de laatste voor ons. Volgende moet minimaal 500 km echte range hebben.SnowBigQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:41:
[...]
Wij zaten net voor prijsverlaging en zaten op 659 in de maand voor 20k km per jaar. Nu met motorrijtuigenbelasting erbij zitten we op 733 dacht ik. Het is wel wat aan hoge kant, maar wij hebben zelf bewust hiervoor gekozen ivm nog vrij weinig verkochte EV's en de ontwikkelingen die steeds doorgevoerd worden. Dus willen pas kopen als het een stuk verder is dan wat het nu is, en hopelijk zijn Solid State baterijen dan al in gebruikDat is wel een punt wanneer ik zou gaan kopen.
[...]
Wij kunnen er wel anders over denke, maar het blijft helaas bij hun regels en beslissingen. De kosten per maand voor All-Season zijn inderdaad best aan hoge kant. Een goede set banden heb je voor stuk minder dan wat je bij hun betaalt. Vanaf €550 heb je hele goede sets al tekoop.
Ik weet niet welke verkoper jij getroffen hebt maar de atto 3 design range was altijd al 420 op papier. Die haal ik ook wel in de zomer maar zo’n beetje elke EV haalt in de wintermaanden z’n range niet omdat zo’n range test niet gedaan wordt met de warmtepomp op 22 graden en een buitentemperatuur van gemiddeld min 5Fibrenl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Wat een verschillen zitten met 30.000 kilometer per jaar 48 maanden all season banden via Justlease op €673. per maand. Hebben hem nu 2,5 jaar. Of hierna moet er een nieuwe atto 3 komen met meer range anders was dit de laatste voor ons. Volgende moet minimaal 500 km echte range hebben.
Enige antwoord wat je dan hebt is meer accu eronder hangen, maar dat is geen oplossing voor de korte range in de winter.
Los daarvan is 500 km rijden met deze omstandigheden al een wonder op zichzelf te noemen.
Volgens mij hoor je mij niet zeggen dat deze 500 km minimaal moet halen. De volgende EV moet dat wél kunnen; wij vinden het nu simpelweg te weinig.logix147 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Ik weet niet welke verkoper jij getroffen hebt maar de atto 3 design range was altijd al 420 op papier. Die haal ik ook wel in de zomer maar zo’n beetje elke EV haalt in de wintermaanden z’n range niet omdat zo’n range test niet gedaan wordt met de warmtepomp op 22 graden en een buitentemperatuur van gemiddeld min 5
Enige antwoord wat je dan hebt is meer accu eronder hangen, maar dat is geen oplossing voor de korte range in de winter.
Los daarvan is 500 km rijden met deze omstandigheden al een wonder op zichzelf te noemen.
Vandaar dat ik zeg: als er geen Atto 3 komt met minimaal 500 km actieradius, dan is dit de laatste voor ons.
Er zijn immers genoeg andere modellen die 700 km of meer halen en goedkoper zijn dan de Atto 3.
Ter vergelijking: als je de Atto 3 nu via Justlease neemt (48 maanden, 30.000 km per jaar), kom je uit op €913 per maand.
Kies je daarentegen voor de Volkswagen ID.7 Tourer BEV 86 kWh (210 kW) Pro S Limited Edition met dezelfde looptijd en kilometrage, dan zit je via VW zelf op €854 per maand, met een actieradius van 702 km.
@FibrenlDe techniek staan natuurlijk niet stil en accu’s dus ook niet.
Private lease kijk ikzelf niet naar, zeker omdat je gewoon nog aardig geld terug krijgt voor je auto, EV of niet. Ieder z’n keuze, tis wel lekker zorgeloos rijden mbt de financiële risico’s waar je vrij van bent.
Ik hoop eigenlijk dat een EV in de winter gewoon 400-500 km haalt dan ben ik wel happy, maar dat zal nog wel even duren denk ik.
Private lease kijk ikzelf niet naar, zeker omdat je gewoon nog aardig geld terug krijgt voor je auto, EV of niet. Ieder z’n keuze, tis wel lekker zorgeloos rijden mbt de financiële risico’s waar je vrij van bent.
Ik hoop eigenlijk dat een EV in de winter gewoon 400-500 km haalt dan ben ik wel happy, maar dat zal nog wel even duren denk ik.
De nieuwe Mercedes cla met 763 km haalt nu met dit weer 600 ken iemand die hem heeft, dus ga ik ook naar kijken maar moet nog 1,5 jaar maar kijken altijd leuk om te doen.logix147 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:37:
@FibrenlDe techniek staan natuurlijk niet stil en accu’s dus ook niet.
@Fibrenl die kost ook 58.000 en onze atto 40.0000 vind dat niet echt een eerlijke vergelijking;-) rond dat bedrag zijn er wel meer keuze opties natuurlijk want ja het staat zoals gezegd niet stil de techniek.
Hoop dat BYD met een goede range upgrade komt voor de Seal series. Liefst de 7.
700KM op een elektrische lading is voor nu om te
Liefst geen benzine om deze range te halen.
Over 1 jaar en 3 maanden mag er een nieuwe lease auto komen.
700KM op een elektrische lading is voor nu om te
Liefst geen benzine om deze range te halen.
Over 1 jaar en 3 maanden mag er een nieuwe lease auto komen.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Tesla als ik het geld had gehad opzeker een tesla maar het verschil was te groot tov een atto3.logix147 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:58:
@Fibrenl die kost ook 58.000 en onze atto 40.0000 vind dat niet echt een eerlijke vergelijking;-) rond dat bedrag zijn er wel meer keuze opties natuurlijk want ja het staat zoals gezegd niet stil de techniek.
Nu met de recente Model Y Standard is de prijs gelijk.taylor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Tesla als ik het geld had gehad opzeker een tesla maar het verschil was te groot tov een atto3.
Het gaat waarschijnlijk mijn volgende auto worden.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Ik woon in spanje daar betaalde ik 32000 voor de atto wel standaard uitvoering maar vond ik al meer dan zat. Was een aanbieding en dan ook nog ging er 7500€ subsidie vanaf na inleveren van een oude auto.avdl72 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Nu met de recente Model Y Standard is de prijs gelijk.
BYD is in het Oosten wel erg leuk geprijsd - alleen import in NL is niet leuk.
Hoorde ergens dat er een Byd atto 3 aankomt met 650 km maar wordt 10 k duurder geven ze aan. Dus wachten het wel allemaal ff afavdl72 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Nu met de recente Model Y Standard is de prijs gelijk.
/f/image/Vf0NFzSIW28DWPDFZ7Mi0lEX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IH8vBQYQZkRH0rJqKIGdlvdy.png?f=fotoalbum_large)