• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
martinBMW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Zeker, dat kan met de functie voertuigautorisatie. vanuit de app kun je anderen toestemming geven om de app en daarmee de auto te gebruiken.
Dat is fijn, vanavond maar eens instellen, dat continu opnieuw inloggen werkt niet echt handig als je beide de auto gebruikt. Bedankt voor de snelle reactie.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Scootoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:35
Met deze weersomstandigheden heeft de blade batterij het zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP6zrlIFBZ5Eafuf1JTEilgmnW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vf0NFzSIW28DWPDFZ7Mi0lEX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwII_G7NbLAp9uDO71369458nNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IH8vBQYQZkRH0rJqKIGdlvdy.png?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Scootoe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
Met deze weersomstandigheden heeft de blade batterij het zwaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze grote energie afname in een aantal uren zonder dat je weg bent geweest ligt ergens anders aan. De kou heeft geen invloed op de LFP accu.
Velen op dit forum hadden ook een sterke afname van de batterij, en bleek een slechte 12v accu de oorzaak te zijn. Dus ik zou die eens laten testen.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• ecn1985
martinBMW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Zeker, dat kan met de functie voertuigautorisatie. vanuit de app kun je anderen toestemming geven om de app en daarmee de auto te gebruiken.
Hoe lang duurt het voordat de toestemming werkt. Ik heb vanmiddag toestemming gegeven maar tot op heden krijg ik de melding dat het ingevoerde mailadres niet bekend is?

Gevonden, moest eerst de code functie gebruiken, nu werkt het :)

[ Voor 7% gewijzigd door ecn1985 op 07-01-2026 18:53 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• EV Master
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-01 08:27
Gisteravond nog 73% in de grootte batterij. Vanochtend start de auto niet meer. Sloten gingen niet meer open, zo dood was de 12V accu. Via BYD-centrale de ANWB op bezoek gehad. Met een jumpstart de 12V accu weer gereanimeerd. Direct naar een accu-centrale in Gouda gereden en een nieuwe 12V accu gekocht. €95- armer en 1 uurtje arbeid verder doet hij het weer. Die 12V accu’s van de eerste Atto3 modellen (de mijne dus) zijn kennelijk niet zo best.

• ecn1985
EV Master schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:06:
Gisteravond nog 73% in de grootte batterij. Vanochtend start de auto niet meer. Sloten gingen niet meer open, zo dood was de 12V accu. Via BYD-centrale de ANWB op bezoek gehad. Met een jumpstart de 12V accu weer gereanimeerd. Direct naar een accu-centrale in Gouda gereden en een nieuwe 12V accu gekocht. €95- armer en 1 uurtje arbeid verder doet hij het weer. Die 12V accu’s van de eerste Atto3 modellen (de mijne dus) zijn kennelijk niet zo best.
Ik heb ook het eerste model, heb het verzoek voor bandenwissel en accucheck bij de lease maatschappij neergelegd. Hopelijk vervangen ze dan ook direct de accu. Ik zag op de BYD site bij de service dat je bij elk onderhoud gratis de accu kan laten controleren, dan weet ik in elk geval wat de status is na 50k km.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:03
@Scootoe of je 12v accu is kapot of de klem zit los. Beide kan de dealer vlot nakijken. Bij mij zat de klem los, deze is opnieuw vastgezet en ik zie geen verlies meer tot heden.

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:50
SnowBigQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Wij zaten net voor prijsverlaging en zaten op 659 in de maand voor 20k km per jaar. Nu met motorrijtuigenbelasting erbij zitten we op 733 dacht ik. Het is wel wat aan hoge kant, maar wij hebben zelf bewust hiervoor gekozen ivm nog vrij weinig verkochte EV's en de ontwikkelingen die steeds doorgevoerd worden. Dus willen pas kopen als het een stuk verder is dan wat het nu is, en hopelijk zijn Solid State baterijen dan al in gebruik :) Dat is wel een punt wanneer ik zou gaan kopen.
[...]

Wij kunnen er wel anders over denke, maar het blijft helaas bij hun regels en beslissingen. De kosten per maand voor All-Season zijn inderdaad best aan hoge kant. Een goede set banden heb je voor stuk minder dan wat je bij hun betaalt. Vanaf €550 heb je hele goede sets al tekoop.
Wat een verschillen zitten met 30.000 kilometer per jaar 48 maanden all season banden via Justlease op €673. per maand. Hebben hem nu 2,5 jaar. Of hierna moet er een nieuwe atto 3 komen met meer range anders was dit de laatste voor ons. Volgende moet minimaal 500 km echte range hebben.

• logix147
Fibrenl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Wat een verschillen zitten met 30.000 kilometer per jaar 48 maanden all season banden via Justlease op €673. per maand. Hebben hem nu 2,5 jaar. Of hierna moet er een nieuwe atto 3 komen met meer range anders was dit de laatste voor ons. Volgende moet minimaal 500 km echte range hebben.
Ik weet niet welke verkoper jij getroffen hebt maar de atto 3 design range was altijd al 420 op papier. Die haal ik ook wel in de zomer maar zo’n beetje elke EV haalt in de wintermaanden z’n range niet omdat zo’n range test niet gedaan wordt met de warmtepomp op 22 graden en een buitentemperatuur van gemiddeld min 5

Enige antwoord wat je dan hebt is meer accu eronder hangen, maar dat is geen oplossing voor de korte range in de winter.

Los daarvan is 500 km rijden met deze omstandigheden al een wonder op zichzelf te noemen.

• Fibrenl
logix147 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Ik weet niet welke verkoper jij getroffen hebt maar de atto 3 design range was altijd al 420 op papier. Die haal ik ook wel in de zomer maar zo’n beetje elke EV haalt in de wintermaanden z’n range niet omdat zo’n range test niet gedaan wordt met de warmtepomp op 22 graden en een buitentemperatuur van gemiddeld min 5

Enige antwoord wat je dan hebt is meer accu eronder hangen, maar dat is geen oplossing voor de korte range in de winter.

Los daarvan is 500 km rijden met deze omstandigheden al een wonder op zichzelf te noemen.
Volgens mij hoor je mij niet zeggen dat deze 500 km minimaal moet halen. De volgende EV moet dat wél kunnen; wij vinden het nu simpelweg te weinig.
Vandaar dat ik zeg: als er geen Atto 3 komt met minimaal 500 km actieradius, dan is dit de laatste voor ons.

Er zijn immers genoeg andere modellen die 700 km of meer halen en goedkoper zijn dan de Atto 3.

Ter vergelijking: als je de Atto 3 nu via Justlease neemt (48 maanden, 30.000 km per jaar), kom je uit op €913 per maand.
Kies je daarentegen voor de Volkswagen ID.7 Tourer BEV 86 kWh (210 kW) Pro S Limited Edition met dezelfde looptijd en kilometrage, dan zit je via VW zelf op €854 per maand, met een actieradius van 702 km.

• logix147
@FibrenlDe techniek staan natuurlijk niet stil en accu’s dus ook niet.

Private lease kijk ikzelf niet naar, zeker omdat je gewoon nog aardig geld terug krijgt voor je auto, EV of niet. Ieder z’n keuze, tis wel lekker zorgeloos rijden mbt de financiële risico’s waar je vrij van bent.

Ik hoop eigenlijk dat een EV in de winter gewoon 400-500 km haalt dan ben ik wel happy, maar dat zal nog wel even duren denk ik.

• Fibrenl
logix147 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:37:
@FibrenlDe techniek staan natuurlijk niet stil en accu’s dus ook niet.

Private lease kijk ikzelf niet naar, zeker omdat je gewoon nog aardig geld terug krijgt voor je auto, EV of niet. Ieder z’n keuze, tis wel lekker zorgeloos rijden mbt de financiële risico’s waar je vrij van bent.

Ik hoop eigenlijk dat een EV in de winter gewoon 400-500 km haalt dan ben ik wel happy, maar dat zal nog wel even duren denk ik.
De nieuwe Mercedes cla met 763 km haalt nu met dit weer 600 ken iemand die hem heeft, dus ga ik ook naar kijken maar moet nog 1,5 jaar maar kijken altijd leuk om te doen.

• logix147
@Fibrenl die kost ook 58.000 en onze atto 40.0000 vind dat niet echt een eerlijke vergelijking;-) rond dat bedrag zijn er wel meer keuze opties natuurlijk want ja het staat zoals gezegd niet stil de techniek.

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 15:38

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Hoop dat BYD met een goede range upgrade komt voor de Seal series. Liefst de 7.
700KM op een elektrische lading is voor nu om te :9~
Liefst geen benzine om deze range te halen.

Over 1 jaar en 3 maanden mag er een nieuwe lease auto komen.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04:41
logix147 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:58:
@Fibrenl die kost ook 58.000 en onze atto 40.0000 vind dat niet echt een eerlijke vergelijking;-) rond dat bedrag zijn er wel meer keuze opties natuurlijk want ja het staat zoals gezegd niet stil de techniek.
Tesla als ik het geld had gehad opzeker een tesla maar het verschil was te groot tov een atto3.

• avdl72
  • Niet online
taylor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Tesla als ik het geld had gehad opzeker een tesla maar het verschil was te groot tov een atto3.
Nu met de recente Model Y Standard is de prijs gelijk.
Het gaat waarschijnlijk mijn volgende auto worden.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• taylor
avdl72 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Ik woon in spanje daar betaalde ik 32000 voor de atto wel standaard uitvoering maar vond ik al meer dan zat. Was een aanbieding en dan ook nog ging er 7500€ subsidie vanaf na inleveren van een oude auto.

• logix147
BYD is in het Oosten wel erg leuk geprijsd - alleen import in NL is niet leuk.

• Fibrenl
avdl72 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Hoorde ergens dat er een Byd atto 3 aankomt met 650 km maar wordt 10 k duurder geven ze aan. Dus wachten het wel allemaal ff af

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18
avdl72 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Deze grote energie afname in een aantal uren zonder dat je weg bent geweest ligt ergens anders aan. De kou heeft geen invloed op de LFP accu.
Velen op dit forum hadden ook een sterke afname van de batterij, en bleek een slechte 12v accu de oorzaak te zijn. Dus ik zou die eens laten testen.
Dit lijkt me realistisch voor Atto 3 Bron: https://ev-database.org/nl/auto/3192/BYD-ATTO-3Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAadEBofCODUQ4eFupSfja-646Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNlrVTdis09cQxAYiK57zgDG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door etienne1 op 11-01-2026 19:31 ]

• avdl72
  • Niet online
Ik snap je reactie niet. Mijn reactie ging over een post dat de batterij in een nacht zonder te rijden snel afnam. En stuur jij een verbruikstabel van rijden 8)7

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:34
Mijn Atto 3 heeft ook last van de kou en huidige rij-omstandigheden, en zoals het "praktisch" energie verbruik in de "ev-database" laat zien zakt het rijbereik enorm in. Maar gisteren schrok ik van het verbruik.
(voorzover ik weet is mijn 12v batterij nog goed, want mijn accu blijft op het zelfde % gedurende de nacht / week)

Gisteravond, met ik vermoed tegen wind en een temperatuur van zo'n -2 graden. Auto voorverwarmd en met 99% accu weggereden. De rit was 178km, waarvan grote stukken 130 en 120km/u gereden, en zo’n 40km 80km/u. Ik kwam aan met nog maar 13% accu... dat is echt by-far het slechtste verbruik op deze rit ooit.

Identieke rit:
In de zomer kom ik aan met 45..55% (zomerbanden)
In de winter kom ik aan met 25 .. 35% (winterbanden)
Gisteren dus met slechts 13% over. (winterbanden)

Ik was wel erg verbaast over zo’n slecht verbruik… Hebben jullie dit ook ervaren de afgelopen week?

• evjo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-02 16:25
hier idem. vertrokken met 90km op de bat.+- 25 km gereden
bij aankomst nog 13km. resterend.
12v. batt. is een half jaar geleden vervangen
géén autosnelweg

• taylor
Met 120 en 130km per uur zuipt het stroom. Gisteren met 18gr buitentemperatuur bij een snelheid van 100km per uur ook een tamelijk hoog verbruik. Bij 90 a 95km word het een gunstig verbruik. 130km is bizar dan zuipt mijn diesel ook.

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:22
Het lijkt er op dat de Atto3 met deze kou erg slecht de SoC kan inschatten. Ik heb al meermaals gehad dat de auto aan een AC laadpaal staat en aangeeft nog een of meer uur te moeten laden en dan ineens meldt dat hij al op 100% staat.
Komt waarschijnlijk doordat het een LFP batterij is.

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 19:35
Ik zie vandaag overigens in de winkel alleen nog het 99,- euro pakket staan? Iemand al meerdere opties ontvangen?

• SatScan
  • Laatst online: 17:04
EV Master schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:06:
Vandaag hier hetzelfde... alleen de reden was de dat de hoofdbatterij tot 10% was gezakt en dan de 12v niet meer bijlaadt .
Met een jumpstart weer aan de gang gekregen.

Conclusie (voor mij) zorg dat je hoofdbatterij niet onder de 10% zakt anders wordt de 12v batterij niet meer bijgeladen.

(ps ik had die 95 euro al eerder besteed aan een nieuwe 12v accu)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• SatScan
martinBMW schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:17:
Het lijkt er op dat de Atto3 met deze kou erg slecht de SoC kan inschatten. Ik heb al meermaals gehad dat de auto aan een AC laadpaal staat en aangeeft nog een of meer uur te moeten laden en dan ineens meldt dat hij al op 100% staat.
Komt waarschijnlijk doordat het een LFP batterij is.
Ja dat klopt bij LFP-batterijen.
Deze hebben relatief snel last van SOC-drift. De resterende capaciteit wordt namelijk berekend door het BMS en niet rechtstreeks fysiek gemeten.

Om dit te corrigeren is het verstandig om de batterij ongeveer één keer per maand te ontladen tot onder ~10% SOC, en daarna volledig tot 100% op te laden.

Tijdens deze volledige laadcyclus kan de celbalancering plaatsvinden, waardoor het BMS zich opnieuw kan ijken en de SOC-weergave weer klopt.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Passiew
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 18:12
Sinds afgelopen mei rijd ik met veel plezier in een BYD ATTO 3. Ik ben nog steeds erg blij met de auto, maar nu de winter is ingetreden en ik er wat langer mee rijd, vallen mij toch een aantal zaken op.

Actieradius & Kou Ik merk dat de 'State of Charge' (SOC) het zwaar heeft met deze koude omstandigheden. Gisteren ben ik met 100% vertrokken voor een rit van totaal 190 km (heen en weer). Ik heb constant netjes 100 à 110 km/u op de snelweg gereden. Bij thuiskomst had ik nog maar 12% over. Dat viel me toch wat tegen.

Klimaatbeheersing Daarnaast blijft de verwarming een dingetje. Het is lastig om de ramen onbeslagen te houden zonder alles direct op de maximale stand te moeten zetten.

Software Bugs Ook loop ik tegen wat software-eigenaardigheden aan:

Lane Assist: De detectie werkt wisselvallig; de ene rit prima, de andere rit lijkt hij het niet te doen (ik heb alleen detectie aan staan).

Display: Het schermpje boven het stuur schakelt in het donker niet altijd automatisch over naar 'dark mode'.

Audio: Het geluid van de richtingaanwijzer vind ik behoorlijk hard en de algemene geluidskwaliteit blijft ook na de laatste update matig.

Vraag: Trekhaak Tot slot heb ik een offerte aangevraagd bij de dealer voor een trekhaak (enkel voor een fietsendrager). De BYD-dealer vraagt hier achteraf €1.275,- incl. BTW voor. Ik vind dit persoonlijk aan de hoge kant.

Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een normale prijs of zijn er goedkopere alternatieven?

[ Voor 21% gewijzigd door Passiew op 12-01-2026 18:04 . Reden: typo ]

• patje0010
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:53
Passiew schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:04:
Sinds afgelopen mei rijd ik met veel plezier in een BYD ATTO 3. Ik ben nog steeds erg blij met de auto, maar nu de winter is ingetreden en ik er wat langer mee rijd, vallen mij toch een aantal zaken op.

Actieradius & Kou Ik merk dat de 'State of Charge' (SOC) het zwaar heeft met deze koude omstandigheden. Gisteren ben ik met 100% vertrokken voor een rit van totaal 190 km (heen en weer). Ik heb constant netjes 100 à 110 km/u op de snelweg gereden. Bij thuiskomst had ik nog maar 12% over. Dat viel me toch wat tegen.

Klimaatbeheersing Daarnaast blijft de verwarming een dingetje. Het is lastig om de ramen onbeslagen te houden zonder alles direct op de maximale stand te moeten zetten.

Software Bugs Ook loop ik tegen wat software-eigenaardigheden aan:

Lane Assist: De detectie werkt wisselvallig; de ene rit prima, de andere rit lijkt hij het niet te doen (ik heb alleen detectie aan staan).

Display: Het schermpje boven het stuur schakelt in het donker niet altijd automatisch over naar 'dark mode'.

Audio: Het geluid van de richtingaanwijzer vind ik behoorlijk hard en de algemene geluidskwaliteit blijft ook na de laatste update matig.

Vraag: Trekhaak Tot slot heb ik een offerte aangevraagd bij de dealer voor een trekhaak (enkel voor een fietsendrager). De BYD-dealer vraagt hier achteraf €1.275,- incl. BTW voor. Ik vind dit persoonlijk aan de hoge kant.

Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een normale prijs of zijn er goedkopere alternatieven?
Neen van dit alles heb ik geen dingetje.. ik heb bv nog nooit een aangeslagen raam gehad. Audio kan je regelen, toch? Sinds de laatste update was deze anders idd, echter na wat tweaken heb ik deze voor mij weer goed. Geluid van de richtingaanwijzer kan je instellen.
Je hebt software bugs, mss eens naar de dealer gaan en een reset doen of dergelijke..

• SatScan

Ik heb er en brink afneembare onder zitten voor rond de 600 928 euro dacht ik.
Gaat prima en je ziet er niets van als de trekhaak niet geplaatst is.

opgezocht prijzen van ruim een jaar terug:

Oeps dit had ik al verdrongen ;) ... 928,- euro kosten het.
De totale prijs is opgebouwd uit:
BRINK verticaal afneembare trekhaak: €490.05
BRINK 13 polige kabelset: €216.59
Montagekosten: €98.31 (voor trekhaak) + €98.31 (voor kabelset)

[ Voor 37% gewijzigd door SatScan op 12-01-2026 19:44 ]

• Muffs
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-01 14:29
SatScan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:36:

Ik heb er en brink afneembare onder zitten voor rond de 600 928 euro dacht ik.
Gaat prima en je ziet er niets van als de trekhaak niet geplaatst is.

opgezocht prijzen van ruim een jaar terug:

Oeps dit had ik al verdrongen ;) ... 928,- euro kosten het.
De totale prijs is opgebouwd uit:
BRINK verticaal afneembare trekhaak: €490.05
BRINK 13 polige kabelset: €216.59
Montagekosten: €98.31 (voor trekhaak) + €98.31 (voor kabelset)
Could you please share any links for the product. Also the garage you got it installed (If you are happy and satisfied with the installation)
Does it effect warranty if we get this installed from 3d Party?

• SatScan
Muffs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Could you please share any links for the product. Also the garage you got it installed (If you are happy and satisfied with the installation)
Does it effect warranty if we get this installed from 3d Party?
Be like google my friend.. https://brink.eu/en-int

• Toinie
Viel me zonet op dat de atto3 nu via enode officieel te koppelen is aan ABRP!

• avdl72
  • Niet online
Toinie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:01:
En werkt het ook goed?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:06
Toinie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:01:
Ben benieuwd naar de ervaringen. Er lijken best wat ontwikkelingen te zijn om gegevens van de Atto te kunnen uitlezen.En voor wie Chinees kan lezen, de API documentatie staat al online. Dat opent de beste mogelijkheden om toegang te krijgen.
Nu nog wachten tot een betrouwbare oplossing wordt gebouwd :)

[ Voor 8% gewijzigd door dixet op 16-01-2026 13:57 ]

• Toinie
Keep you posted!! Data uitlezen ging goed en eerste koppeling duurde minder dan een minuut en de SOC kwam goed binnen!

• dixet
Toinie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Keep you posted!! Data uitlezen ging goed en eerste koppeling duurde minder dan een minuut en de SOC kwam goed binnen!
Heb je een productie account gekregen dan? Dat schijnt nogal lastig te zijn

• SatScan
heb je een overzicht wat je kunt uitlezen.. ik zie op de website beperkte mogelijkheden tot nu toe.

Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 15-01-2026 11:59 ]

• Toinie
SatScan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
heb je een overzicht wat je kunt uitlezen.. ik zie op de website beperkte mogelijkheden tot nu toe.

Dank!
SOC, Range, totale milage,

Laadvoortgang niet.

• Gebruikertje10
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-01 13:33
Nou, ik ben benieuwd hoe het werkt. Stond net op het punt een dongle te kopen. Voor mij is het belangrijk dat ik zoveel mogelijk uit de accu kan halen en op tijd de volgende laadpaal haal.

Nu ik hier toch ben, ben ik benieuwd of er ook Atto 3-rijders zijn die is opgevallen dat je de dynamische actieradius niet meer apart kunt instellen. Voor de laatste update kon je kiezen in energiemanager tussen standaard en dynamisch. Ik heb wel het idee dat nu dynamisch aanstaat, omdat deze nogal wisselt qua beschikbare actieradius.

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:54
Gebruikertje10 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:22:
Nou, ik ben benieuwd hoe het werkt. Stond net op het punt een dongle te kopen. Voor mij is het belangrijk dat ik zoveel mogelijk uit de accu kan halen en op tijd de volgende laadpaal haal.

Nu ik hier toch ben, ben ik benieuwd of er ook Atto 3-rijders zijn die is opgevallen dat je de dynamische actieradius niet meer apart kunt instellen. Voor de laatste update kon je kiezen in energiemanager tussen standaard en dynamisch. Ik heb wel het idee dat nu dynamisch aanstaat, omdat deze nogal wisselt qua beschikbare actieradius.
Dit is veranderd na de laatste taal update. Ik heb mijn Atto 3 naar 2.0 ge-update toen die beschikbaar was, alleen taal had ik niet ge-update. Afgelopen zaterdag kon ik nog in instellingen schakelen tussen dynamisch en standaard. Van de week heb ik update van taal uitgevoerd en gister kwam ik achter dat optie voor dynamisch en standard verdwenen is.

Kan zijn dat er in taal update niet alles verwerkt was.

• Toinie
ABRP pollt ongeveer om de 1 a 2 minuten, dus meer dan 1% afwijking zit er vaak niet in. Soms loopt de API voor op wat de auto zelf laat zien. Maar tot nu toe gaat het redelijk gelijk op. Merk wel dat de app steeds eruit knalt nu enode gekoppeld is, dus wellicht met een autorisatie-account werken....even uitzoeken

• dixet
Aangezien ik gisteren toch eens heb bekeken welke manieren er zoal zijn om informatie uit de auto in home assistant te krijgen ben ik ook maar eens gaan spelen. Ik ben aan de slag gegaan met de Smartcar integratie.
Dat was verrassend snel geregeld. Het lukt me alleen nog niet het via een webhook te doen, dus voorlopig via polling. Met het gratis account maximaal 500 polls per maand, dus ik heb een automation gemaakt om bij relevante gebeurtenissen de status bij te werken, en niet iedere x minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccCyFFrmVgV-GQK7-0QdpaT_Sb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2xo5PfgsKbWDr47fgsChcmLX.png?f=user_large

• Ajs.rutten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-02 16:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6OyekkTLKgjT13jARI1fJMu884=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vo3gLrLPsCkkvLXIIyoOe7Xh.jpg?f=fotoalbum_large

Dynamisch bereik gevonden..zie foto

• Ajs.rutten
Erg logisch ook, onder audioweergave

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:24
Ik vind deze vraag te klein voor een nieuw topic en het betreft een Atto 3, daarom even hier. Laatste paar dagen gaat er wat meer info uit over OBD2-dongles, maar eigenlijk zoek ik een OBD2-dongle die aan de voglende vereisten voldoet:
- GPS
- 2G/4G/5G met (zelf aan te schaffen) sim-kaart
- Configureerbare (eigen) backend (dus niet via cloud), liefst via http(s) en niet via MQTT. Heb wel eigen servers op internet beschikbaar, maar die ondersteunen geen MQTT, voor https wil ik best zelf iets bouwen (in bijv PHP) om de data van de auto te verwerken en door te sturen naar huis.

Dit omdat ik het e.e.a. aan data wil opnemen in ons 'home automation'-systeem en de BYD-info niet via een standaard API beschikbaar wordt gesteld.

Hebben jullie suggesties? Mocht het nodig zijn, kan ik altijd nog een apart topic openen.

[ Voor 4% gewijzigd door jvdmeer op 17-01-2026 11:31 ]

• logix147
@jvdmeer wil je nu puur de gps data hebben van de auto of wil je daar ook de voertuig info bij zoals de soc/soh etc?

Optie 1 is denk ik wel veel voor te vinden, optie 2 lijkt me dat je iets zelf moet gaan bouwen.

• Toinie
Ok... Laadsessie gehad. Enode had wel een sync toen, dus bleef vervolgens op 93 hangen....daarna niet meer bij getrokken, dus even volledige los moeten koppelen... Kijken of dit toeval was, of (beta) gedrag.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:24
logix147 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:48:
@jvdmeer wil je nu puur de gps data hebben van de auto of wil je daar ook de voertuig info bij zoals de soc/soh etc?

Optie 1 is denk ik wel veel voor te vinden, optie 2 lijkt me dat je iets zelf moet gaan bouwen.
Zowel GPS als voertuig data. Voor alleen GPS is ook niet veel te vinden. Dat zijn bijna allemaal diensten waar je een abonnement moet afnemen en dan loopt het via (schimmige) bedrijven of via de cloud.

• dixet
jvdmeer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Zowel GPS als voertuig data. Voor alleen GPS is ook niet veel te vinden. Dat zijn bijna allemaal diensten waar je een abonnement moet afnemen en dan loopt het via (schimmige) bedrijven of via de cloud.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Traccar klinkt als een oplossing voor je. Open source en zelf te hosten, dus geen schimmige cloudoplossing.

En misschien is dit wel een eigen topic waard, want niet BYD specifiek, maar wel iets waar denk ik meer mensen naar op zoek zijn.

• patje0010
Widgets ontdekt, is dit nieuw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO_OUVoH_Kaxw7cXYCQ9Gpsw_bQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1G7OgXzxTzeQinnp1fazkYGt.png?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Niet online
Voor iOS waren die er al lang. Echter sinds medio december worden ze niet meer automatisch bijgewerkt. Dus de widget wordt nu alleen bijgewerkt als de app geopend wordt. Eerst was dat een aantal keer per dag.

• Toinie
Ajs.rutten schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:58:
Erg logisch ook, onder audioweergave
Daar zat hij inderdaad al een tijdje verstopt;)

• Toinie
jvdmeer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
Ik vind deze vraag te klein voor een nieuw topic en het betreft een Atto 3, daarom even hier. Laatste paar dagen gaat er wat meer info uit over OBD2-dongles, maar eigenlijk zoek ik een OBD2-dongle die aan de voglende vereisten voldoet:
- GPS
.......
Houd er rekening mee dat er geruchten gaan dat er binnenkort een update komt die de OBD-poort nog verder gaat dichtknijpen qua functionaliteit :(

• dixet
Inmiddels weer wat verder met de Smartcar integratie.

Nu heb ik webhooks aan de praat. Dat was uiteindelijk simpel en was m'n eigen schuld dat het de eerste keer niet werkte. Deze methode heeft als voordeel dat de status actief wordt bijgewerkt zonder dat je hoeft te pollen. Nadeel is dat er minder sensoren beschikbaar zijn.

Als je webhooks gebruikt wordt met maximaal 5 minuten vertraging een statusupdate gegeven (alleen wanneer een waarde veranderd is, testresultaat van 2 ritten). Bij de API pollt de integratie standaard 1x in de 6 uur. Je kan zelf extra polling inrichten. Bij de gratis variant moet je zorgen dat je minder dan 500x per maand pollt (≈ 20x per dag)

Hieronder een tabelletje met wat ik gezien heb aan waarden die via de API en via webhooks worden doorgegeven:
SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Charging status (charging, not charging, fully charged)
Charging cable plugged in
Tyre pressure (4x)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHGGPAAl4C83j_AHbw2oRvItJYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TjJyUyxJSu8zy8hkucD3OIYU.png?f=user_large

• taylor
dixet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:13:

Nu heb ik webhooks aan de praat. Dat was uiteindelijk simpel en was m'n eigen schuld dat het de eerste keer niet werkte. Deze methode heeft als voordeel dat de status actief wordt bijgewerkt zonder dat je hoeft te pollen. Nadeel is dat er minder sensoren beschikbaar zijn.

Als je webhooks gebruikt wordt met maximaal 5 minuten vertraging een statusupdate gegeven (alleen wanneer een waarde veranderd is, testresultaat van 2 ritten). Bij de API pollt de integratie standaard 1x in de 6 uur. Je kan zelf extra polling inrichten. Bij de gratis variant moet je zorgen dat je minder dan 500x per maand pollt (≈ 20x per dag)

Hieronder een tabelletje met wat ik gezien heb aan waarden die via de API en via webhooks worden doorgegeven:
SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Tyre pressure (4x)
[Afbeelding]
Wat schiet je hier eigenlijk mee op?

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:13:

SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Tyre pressure (4x)
[Afbeelding]
Wat doet dit met je SoC als de auto langere tijd stil staat? Hij moet tenslotte toch steeds weer ontwaken om data te versturen.
En werkt dit ook als je geen databundel voor internetverbinding hebt?

• dixet
taylor schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Wat schiet je hier eigenlijk mee op?
Ik heb een dynamisch energiecontract en wil dus laden op de goedkoopste uren. Doordat home assistant nu weet wat mijn SoC is weet hij hoe lang er geladen moet worden en kunnen dus automatisch de goedkoopste uren gekozen worden. Heb ik er geen omkijken meer naar
ik had dit al zo geregeld, maar via ABRP. Wat betekende dat ik altijd abrp aan moest zetten op het eind van een rit.
avdl72 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Wat doet dit met je SoC als de auto langere tijd stil staat? Hij moet tenslotte toch steeds weer ontwaken om data te versturen.
En werkt dit ook als je geen databundel voor internetverbinding hebt?
Goeie vraag, dat gaan we ervaren :) .
Het gaat via je eigen BYD account (waarmee ook je ook in de BYD app dezelfde gegevens ziet). Dat gaat dus via de data van je auto, volgens mij via het kanaal dat altijd beschikbaar is ook als je 1GiB bundel op is.

• td1977
  • Laatst online: 23:33
taylor schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Ik moest even langs de dealer in alicante en was benieuwd wat de prijs voor een 30.000km was. Tussen de 200 a 300euro.
Dat scheelt dus bijna de helft met Nederland. Helaas iets te ver weg.

• td1977
etienne1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:13:
[...]

Op 15 januari moet ik op onderhoud. Ik laat iets weten. Zou toch raar zijn dat de prijs verschilt voor hetzelfde werk.
@etienne1 Weet je al wat het kost in België?

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:37
td1977 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Dat scheelt dus bijna de helft met Nederland. Helaas iets te ver weg.
Lonen in Spanje liggen gemiddeld 30-40% lager dan in Nederland.

• td1977
josje60 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:08:
[...]

mijn laatste buurt duurt max een uur en dat kun je niet verklaren met alleen het verschil in lonen

• taylor
josje60 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:08:
[...]

En de kosten liggen stukken lager bv ik heb ook nog een fiat 500X DIESEL wegenbelasting is 60euro perJAAR! in nederland zit je over de 100euro per maand. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Diesel 1.19 per liter.

• RoPiVu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-01 15:25
Hallo BYD'ers. Even een ander topic wat ik niet meer veel zie langskomen. Hoe is de temperatuur in jullie Chinees? In mijn Atto3 blijft het een ramp. Airco op Economisch blijkt nog het best te werken, maar soms moet de temperatuur op 28 graden om een beetje warmte in de auto te krijgen. En in de 'auto' stand blijft de fan maar flink doorblazen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• avdl72
  • Niet online
RoPiVu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
Hallo BYD'ers. Even een ander topic wat ik niet meer veel zie langskomen. Hoe is de temperatuur in jullie Chinees? In mijn Atto3 blijft het een ramp. Airco op Economisch blijkt nog het best te werken, maar soms moet de temperatuur op 28 graden om een beetje warmte in de auto te krijgen. En in de 'auto' stand blijft de fan maar flink doorblazen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Echt lekker warm nu in de auto, soms zelf te warm. Ik heb hem op Comfort staan en de rest automatisch. Daarnaast staat alles op auto, en met deze winterse periode ingesteld op 20-21 graden. Bij lange ritten van een uur of meer vaak naar 19 omdat het te warm wordt.
In de vroege ochtend gebruik ik vaak voor 5 minuten de F knop bij de pook. Ik heb gemerkt dat hij binnen dan sneller op temperatuur komt.

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:21
Eco en auto. 10 minuten voor ik weg moet zet ik de auto via de app aan op 22. Zodra ik de auto in stap gaat deze naar 20 en naarmate de dag vordert 18/19.

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

• SatScan
RoPiVu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
A/C op Comfort, 21 graden en vent op 2 of 3, bij vochtig weer 3 en anders dus 2.
Gericht op alle drie de zones... en nergens last van, eerder te warm dan te koud.

• Gebruikertje10
Wat apart die dynamische stand onder audio. Ga morgen gelijk eens kijken.
En ook hier temperatuur op 28 graden om het warm te krijgen.

• Gebruikertje10
Vanaf overigens weer een kaart update gehad, maar ik vindt hem nog steeds niet up to date. Stukken wegen die er al een half jaar liggen, worden nog steeds niet getoond. Flitsers worden ook maar weinig gemeld, terwijl functie aanstaat.

• logix147
Gebruikertje10 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Vanaf overigens weer een kaart update gehad, maar ik vindt hem nog steeds niet up to date. Stukken wegen die er al een half jaar liggen, worden nog steeds niet getoond. Flitsers worden ook maar weinig gemeld, terwijl functie aanstaat.
Dat probleem heb je in 99% van de fabrikant OS-en daarom is CarPlay en Android Auto “king” als je actuele bruikbare traffic info wilt. Waze/FM hebben gewoon meer gebruikers = sneller de informatie. Ik heb zelfs op Apple kaarten eerder de informatie.

Overigens heeft de BYD app een update:
Je kan zien dat er een Orange IOT simkaart in zit en die vereist naar een toekomstige update als je de “functie” aanroept.

Let op: zoals ik al eerder zei: een eventuele toekomstige update kan mogelijk de werking van je OBD2 poort beperken… ook al mag dit in de EU niet.

Ben je ervan afhankelijk, dan is het advies zit en wacht…
Er schijnt ook een nieuwe app mee te komen die screen mirroring toestaat in de P stand.
Dan kan je jouw iPhone eraan hangen of een Switch… de exacte benodigde bekabeling nog geen specs van ontvangen… Dit was overigens op een Seal, maar die gebruikt wel bijna dezelfde techniek als de Atto op ICE gebied dus, dit is een leuke oplossing voor de niet jailbroken BYDs om toch screen mirroring en Netflix while charging te kunnen doen.

Mocht ik iets specs krijgen van een werkende setup dan zal ik die wel hier delen. Ik heb ook vragen uit staan over de airco/audio… al is dat momenteel lastig want onze airco doet naar mijn idee het nu prima; zo tussen 10-20 graden was het voor mij dramatisch: als of standje sauna of vriezer.. dus ik hoop wel dat die update dat gefixt heeft… want we zitten al heel lang op een update verlegen.

• RedDevilHG
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-01 11:07
logix147 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Dat probleem heb je in 99% van de fabrikant OS-en daarom is CarPlay en Android Auto “king” als je actuele bruikbare traffic info wilt. Waze/FM hebben gewoon meer gebruikers = sneller de informatie. Ik heb zelfs op Apple kaarten eerder de informatie.

Overigens heeft de BYD app een update:
Je kan zien dat er een Orange IOT simkaart in zit en die vereist naar een toekomstige update als je de “functie” aanroept.

Let op: zoals ik al eerder zei: een eventuele toekomstige update kan mogelijk de werking van je OBD2 poort beperken… ook al mag dit in de EU niet.

Ben je ervan afhankelijk, dan is het advies zit en wacht…
Er schijnt ook een nieuwe app mee te komen die screen mirroring toestaat in de P stand.
Dan kan je jouw iPhone eraan hangen of een Switch… de exacte benodigde bekabeling nog geen specs van ontvangen… Dit was overigens op een Seal, maar die gebruikt wel bijna dezelfde techniek als de Atto op ICE gebied dus, dit is een leuke oplossing voor de niet jailbroken BYDs om toch screen mirroring en Netflix while charging te kunnen doen.

Mocht ik iets specs krijgen van een werkende setup dan zal ik die wel hier delen. Ik heb ook vragen uit staan over de airco/audio… al is dat momenteel lastig want onze airco doet naar mijn idee het nu prima; zo tussen 10-20 graden was het voor mij dramatisch: als of standje sauna of vriezer.. dus ik hoop wel dat die update dat gefixt heeft… want we zitten al heel lang op een update verlegen.
Over het screen mirroring: je kunt de app die hiervoor nodig is al downloaden in de BYD store in de Atto.
Het werkt alleen nog niet, zoals ik het begreep leek het erop dat het simpelweg een kwestie is van usb kabel aansluiten en je telefoonscherm zou gedeeld moeten kunnen worden. Voor een switch etc. lijkt er iets van een apparaat tussen te moeten, althans zo leek het vanwege de "afbeeldingen" in de app.

• patje0010
Iemand een idee wat deze "Selfmatch" wil zeggen, is tweemaal achter mekaar gebeurt, soort update?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-LwNffCCq9KDYd9zgXaGGtvGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJm3yZ2vKtEk3skjqEHQSu8X.jpg?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Niet online
patje0010 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:43:
Iemand een idee wat deze "Selfmatch" wil zeggen, is tweemaal achter mekaar gebeurt, soort update?
[Afbeelding]
Dit krijg je wanneer er nieuwe hardware is gevonden. Dus bijvoorbeeld als je een dashcam installeert, pas na een reboot is de wijziging actief. Dit is ook als hardware verwijderd wordt.
Dus als je niets hebt veranderd aan je hardware dan zou ik controleren of alle connectoren nog goed in de computer zitten. En controleren of alles nog goed werkt.

• Gebruikertje10
Thnx voor de reactie en ik ben niet echt afhankelijk van het systeem. Ben meer het type die wilt wat er op zit moet werken. Het is wel handig om te voorkomen dat je telefoon te heet wordt, want dat wordt bij als je laad en Android gebruikt. Wat de OBD2 betreft, de dongle heb ik niet maar de app lijkt me meer dan genoeg een ik ben zeer benieuwd hoe de app samen gaat met de ABPR app die ondertussen ook een aardige update heeft gehad en een mooie vernieuwing toont. Die kan ik meer vertrouwen hopelijk als je rijdt van laadpaal naar laadpaal.

• timetraveler
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:20
Via een UK BYD club op Facebook kwam ik deze melding van Shell tegen.
Hopelijk komt het dan ook voor onze BYD recharge weer in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bWER_qSNXkytcGbugP_Emi3R0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8lr80Ke6y0c7arEzAa0j1ht.jpg?f=fotoalbum_large

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:22
timetraveler schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:15:
Via een UK BYD club op Facebook kwam ik deze melding van Shell tegen.
Hopelijk komt het dan ook voor onze BYD recharge weer in orde.

[Afbeelding]
Dat zou fijn zijn. Ik ben van de zomer ergens mijn Shell-pas kwijt geraakt maar via de app werkt het nog, ik laat de oude pas blokkeren als ik een nieuwe kan bestellen. Rond de jaarwisseling heb ik de pas nog gebruikt en wilde eigenlijk het Premium abonnement voor een maand afsluiten maar dat lukte niet (en lukt nu nog steeds niet). Omdat de BYD-korting niet werd toegepast heb ik maar één keer bij Shell opgeladen dat weekend en dat bij Shell gemeld - ze zijn er mee bezig maar omdat er kennelijk meer meldingen zijn kan het nog even duren.

• Eric Amst
  • Laatst online: 29-01 22:20
Goedendag ik ben nu 1,5 week op vakantie en er is al 80 km weggelopen. Van 62% tot 44%.
Iemand dezelfde ervaring?
Ik hoop dat hij die batterij niet helemaal leeg is bij terugkomst.
Waardeloos dit.

• SatScan
Eric Amst schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Goedendag ik ben nu 1,5 week op vakantie en er is al 80 km weggelopen. Van 62% tot 44%.
Iemand dezelfde ervaring?
Ik hoop dat hij die batterij niet helemaal leeg is bij terugkomst.
Waardeloos dit.
Ja, hier hetzelfde. Zolang de batterij boven de 10% blijft, is er geen probleem. In dat geval wordt de 12V-accu gewoon opgeladen en werkt alles normaal.

Dit is de bekende SOC-drift bij LFP-batterijen. Wat je eraan kunt doen: de batterij een keer leeg rijden tot onder de 10% en daarna in één keer volledig tot 100% opladen. Eventueel rond 80% nogmaals in één keer doorladen tot 100%. Een alternatief is opnieuw volledig leeg rijden (<10%) en daarna weer in één keer volledig opladen.

De capaciteit van de batterij wordt door het BMS geschat op basis van de celspanningen en de spanningsverschillen (delta) tussen de cellen. Ik rijd te weinig en vooral korte stukjes, waardoor deze schatting bij mij niet meer klopt. De weergegeven SOC loopt dan flink terug en bij opladen schiet hij bijvoorbeeld van 60% binnen 10 minuten naar 100%. Dat betekent dat de daadwerkelijke capaciteit nog gewoon aanwezig is, maar dat het batterijmanagementsysteem (BMS) dit niet correct weergeeft.

• Eric Amst
  • Laatst online: 29-01 22:20
Dank je voor je uitleg. Bij thuiskomst meteen ff opladen dat ding tot 100%. Daarna starten en zien dat er al direct weer minstens 20 km weg is

• Toinie
Eric Amst schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:14:
Dank je voor je uitleg. Bij thuiskomst meteen ff opladen dat ding tot 100%. Daarna starten en zien dat er al direct weer minstens 20 km weg is
had ik van de week ook! kreeg hem niet boven de 400 km

• SatScan
Toinie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
[...]

had ik van de week ook! kreeg hem niet boven de 400 km
Ook dat hoort erbij. Bij LFP-accu’s moeten de cellen periodiek worden gebalanceerd. Dat is normaal gedrag. Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Tijdens het balanceren worden alle cellen stap voor stap gelijkgetrokken. De BMS (Battery Management System) doet dit door kleine hoeveelheden energie van de cellen met de hoogste spanning af te voeren, zodat de lagere cellen kunnen bijtrekken. Dit heet passief balanceren. Er wordt dus geen extra energie toegevoegd; het verschil wordt gecorrigeerd door gecontroleerde ontlading van de hoogste cellen.

Zolang de accu zelden of nooit 100% bereikt, kan er SOC-drift ontstaan: de werkelijke lading van de cellen loopt dan uiteen, terwijl het systeem dit niet volledig kan corrigeren. Een volledige laadcyclus tot 100% is daarom noodzakelijk om de cellen weer correct te synchroniseren en de SOC-meting te herstellen.

YouTube: BYD Atto 3 how to Manage your Battery New video at https://youtu.be/xO-ahCkZGe4

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 27-01-2026 15:51 ]

• Ajs.rutten
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ook dat hoort erbij. Bij LFP-accu’s moeten de cellen periodiek worden gebalanceerd. Dat is normaal gedrag. Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Tijdens het balanceren worden alle cellen stap voor stap gelijkgetrokken. De BMS (Battery Management System) doet dit door kleine hoeveelheden energie van de cellen met de hoogste spanning af te voeren, zodat de lagere cellen kunnen bijtrekken. Dit heet passief balanceren. Er wordt dus geen extra energie toegevoegd; het verschil wordt gecorrigeerd door gecontroleerde ontlading van de hoogste cellen.

Zolang de accu zelden of nooit 100% bereikt, kan er SOC-drift ontstaan: de werkelijke lading van de cellen loopt dan uiteen, terwijl het systeem dit niet volledig kan corrigeren. Een volledige laadcyclus tot 100% is daarom noodzakelijk om de cellen weer correct te synchroniseren en de SOC-meting te herstellen.
Thanks voor de uitleg, moet hiervoor de auto aan de lader blijven?

• ecn1985
Als ik deze zin lees;

Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Als hij 100% aangeeft is het dus afgerond, alles daaronder aan de lader laten staan.

• dixet
avdl72 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Experiment geslaagd, patient overleden :+

Het blijkt dat je zo'n 8 procentpunt lading per dag verliest met de Smartcar integratie.... dat is me te gortig. Heel leuk om (near) realtime je SoC te hebben, maar niet als je dan niet eens meer genoeg overhoudt om naar huis te rijden 8)7

Plaatje is resultaat van stilstaan tussen 7:30 en 17:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh1xmzs2zYg_S3Q61J3ygWQLQ-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9HIl8hBKiboSr1c1fQUbEPf.png?f=fotoalbum_large

• SnowBigQ
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Ja, hier hetzelfde. Zolang de batterij boven de 10% blijft, is er geen probleem. In dat geval wordt de 12V-accu gewoon opgeladen en werkt alles normaal.

Dit is de bekende SOC-drift bij LFP-batterijen. Wat je eraan kunt doen: de batterij een keer leeg rijden tot onder de 10% en daarna in één keer volledig tot 100% opladen. Eventueel rond 80% nogmaals in één keer doorladen tot 100%. Een alternatief is opnieuw volledig leeg rijden (<10%) en daarna weer in één keer volledig opladen.

De capaciteit van de batterij wordt door het BMS geschat op basis van de celspanningen en de spanningsverschillen (delta) tussen de cellen. Ik rijd te weinig en vooral korte stukjes, waardoor deze schatting bij mij niet meer klopt. De weergegeven SOC loopt dan flink terug en bij opladen schiet hij bijvoorbeeld van 60% binnen 10 minuten naar 100%. Dat betekent dat de daadwerkelijke capaciteit nog gewoon aanwezig is, maar dat het batterijmanagementsysteem (BMS) dit niet correct weergeeft.
Klopt niet wat je zegt, dit verlies in tractiebatterij komt door slechte 12v accu. Omdat deze vaker dan gebruikelijk bijgeladen moet worden, loopt tractiebatterij leeg. Onze Atto staat soms hele weekend stil, vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend, SoC blijft op dat getal waar die op was.

• SatScan
SnowBigQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Klopt niet wat je zegt, dit verlies in tractiebatterij komt door slechte 12v accu. Omdat deze vaker dan gebruikelijk bijgeladen moet worden, loopt tractiebatterij leeg. Onze Atto staat soms hele weekend stil, vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend, SoC blijft op dat getal waar die op was.
Oke ik heb en nieuwe 12v batterij... en hoe verklaar je dan als ik de batterij naar bijvoorbeeld 60% laat zakken en dan weer aan de oplader aansluit na een paar % opladen in tien minuten van zeg maar 65% naar 100% gaat?

Dat heeft niets met de 12v batterij te maken maar in mijn geval de SOC-drift waar ik last van heb. Zou de 12v batterij echt de hoofdbatterij leegtrekken dan zou de laadcurve normaal verlopen... toch.... of zie ik iets over het hoofd?

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Experiment geslaagd, patient overleden :+

Het blijkt dat je zo'n 8 procentpunt lading per dag verliest met de Smartcar integratie.... dat is me te gortig. Heel leuk om (near) realtime je SoC te hebben, maar niet als je dan niet eens meer genoeg overhoudt om naar huis te rijden 8)7

Plaatje is resultaat van stilstaan tussen 7:30 en 17:00.
[Afbeelding]
Daar was ik al bang voor. Toch bedankt voor de test en delen ervan.

• avdl72
  • Niet online
Update 2.1.0 staat klaar. Vanavond maar installeren en kijken wat er dan allemaal niet meer werkt 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whxUz2hrSaXjejPz5TmdeOgMJ-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMbfmn9TL7s0RT1GSVtM3F3r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqYMTI4ET23uovDmq35UTzAo5fY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWqSmo0RvGEOH9iNmeiABfSs.jpg?f=fotoalbum_tile

• dixet
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:41:
Update 2.1.0 staat klaar. Vanavond maar installeren en kijken wat er dan allemaal niet meer werkt 🙈
[Afbeelding][Afbeelding]
Ben benieuwd! Voor de eerste bullet klinkt interressant. Een geheugenfunctie miste ik wel (hoewel ik betwijfel of die ook zaken als de stand van je stoel omvat).
En de grote vraag natuurlijk... werkt de OBD2 poort nog!?

• SnowBigQ
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Oke ik heb en nieuwe 12v batterij... en hoe verklaar je dan als ik de batterij naar bijvoorbeeld 60% laat zakken en dan weer aan de oplader aansluit na een paar % opladen in tien minuten van zeg maar 65% naar 100% gaat?

Dat heeft niets met de 12v batterij te maken maar in mijn geval de SOC-drift waar ik last van heb. Zou de 12v batterij echt de hoofdbatterij leegtrekken dan zou de laadcurve normaal verlopen... toch.... of zie ik iets over het hoofd?
Klopt inderdaad wat je zegt. Maar wat je veel leest is dat mensen 12v accu probleem hebben. En als die bij jou nieuw is verklaart het jouw verhaal volledig.

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18
td1977 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:19:
[...]

@etienne1 Weet je al wat het kost in België?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Q2d6nu5IY0iLwU_JH0byHC850=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1WDM0IRAvpoKvHHDGTsN6YU.jpg?f=fotoalbum_large

• Toinie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJJGaYGscdVBt_XXPiAyIbK7zsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFzSSeNP0B0ls5DhhVXTqqpx.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe dit en amperage beperking in het menu gevonden. Auto lijkt wat natuurlijker mee te komen met icc aan. Trekt ook wat natuurlijker weg vanaf stilstand. Tot zover.

Btw kaarten zijn nog steeds 22q1….😔

[ Voor 23% gewijzigd door Toinie op 28-01-2026 14:31 ]

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:34
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:41:
[Afbeelding][Afbeelding]
Oh Nice! Net even geprobeerd, maar mijn auto zegt nog dat V2.0.0 de laatste versie is... zal nog even moeten wachten dus.. vorige keer was mijn auto ook 2 a 3 weken later. Geduld hebben... O-)

• dixet
Toinie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:52:
Btw kaarten zijn nog steeds 22q1….😔
Kaartupdates zitten niet in de OTA's. Die kan je vanuit de navigatie app zelf updaten (wel even via hotspot doen anders is je bundel meteen op). Ik zit volgens mij op 2025Q4

• td1977
Bij bijna 2 en half uur werk vind ik de prijs wel correct.

Bij Louwman betaalde ik bij de 20000KM beurt 300 Euro voor ruitensproeiervloeistof, Interieurfilter, CR1012 batterij en max. 45 minuten werk (hoefde minder dan een uur te wachten). Dat voelt als afzetterij.

• avdl72
  • Niet online
Zojuist de update geïnstalleerd.
Goed nieuws: de bass in de audio is weer terug 🥳

Verder is het amperage voor laden aan te passen.
Zijn de icoontjes onderin van het hoofdscherm veranderd. Ik daar eerst de bandenspanning maar die is weg nu.
De zenders van FM radio zijn weg. Dus opnieuw instellen
De instellingen van wifi zijn weg. Dus je thuis wifi opnieuw verbinden.
Navigatie app is bijgewerkt, maar ook terug naar de oude 2022 kaarten. Ik had voor de update 25Q4. Nu via wifi geupdate en het is versie 26Q1.
De app gegevens monitor is veranderd.
In de BYD app store zie ik niets nieuws.
Je kan nu een profiel maken in de auto en inloggen met je smartphone. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om het interface thema en interieurverlichting aan te passen.
En de OBD interface werkt nog gewoon.

In de BYD app op de smartphone kan ik nu wel IoT-SIMkaart van Orange activeren. Dan moet je een ID scannen. Niet gedaan omdat ik niet weet wat deze funtie doet.

[ Voor 9% gewijzigd door avdl72 op 28-01-2026 19:32 ]

• avdl72
  • Niet online
td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Bij Louwman betaalde ik bij de 20000KM beurt 300 Euro voor ruitensproeiervloeistof, Interieurfilter, CR1012 batterij en max. 45 minuten werk (hoefde minder dan een uur te wachten). Dat voelt als afzetterij.
Wacht maar tot je 40k beurt. Die kost €450 8)7

• td1977
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:07:

Wacht maar tot je 40k beurt. Die kost €450 8)7
idd

over een paar maanden moet ik voor de 50K beurt van 450 euro en dat voelt echt als oplichterij. Zeker omdat je voor de data een aparte abonnement moet nemen. Toen ik de auto kocht werd er gezegd dat je data inbegrepen is wanneer je je auto door BYD (Louwman) laat onderhouden.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Als het alleen die zaken zijn, waarom doe je het dan niet zelf? Vanwege garantie oid?
Wat bedoel je met het data abbonement?

Ik zit te kijken naar een Atto 3 voor naast mijn andere (diesel) wagen en lees zodoende zo nu en dan mee in dit topic. Voor de diesel laat ik enkel elke 20k km de olie vervangen in de garage en de rest doe ik zelf.
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste