Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:52
josje60 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:48:
@2etienne1
gooi deze prompt maar eens in chatgpt.com:
wat wordt er gedaan op de 2 jaars service van BYD Atto 3 in NL, graag antwoord in het nederlands
(heb antwoord in het nederlands gebruikt omdat ik in Noorwegen woon en het antwoord eerst in het noors kreeg)
Heel wat. Bedankt voor de info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:25
Zijn er meer mensen waar de auto de snelheid bij cruisecontrol niet stabiel houd? Bij mij schommelen deze van -2 tot +1.. dus 105 ingesteld kan een snelheid opleveren van 103 tot 106.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
Daarnaast is ontvangst met DAB+, welke al slecht was, nog slechter sinds de laatste update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patje0010
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:34
Ajs.rutten schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:07:
Daarnaast is ontvangst met DAB+, welke al slecht was, nog slechter sinds de laatste update
Die -2 of +1 is normaal, je wil toch niet dat je een afstopping of versnelling fel voelt bij plots lichtjes bergop of af. De bijstelling naar de gezette is steeds lichtjes meer of minder, net om te vermijden dat je het voelt.
DAB was goed, en is nog steeds goed hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
patje0010 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Die -2 of +1 is normaal, je wil toch niet dat je een afstopping of versnelling fel voelt bij plots lichtjes bergop of af. De bijstelling naar de gezette is steeds lichtjes meer of minder, net om te vermijden dat je het voelt.
DAB was goed, en is nog steeds goed hier.
Dank voor je reactie en als het alleen bij een lichte helling of lichte afdaling zou zijn snap ik hem maar het is ook vaak op een normale vlakke weg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaro Nesvadba
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 12:51
Ajs.rutten schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:06:
Zijn er meer mensen waar de auto de snelheid bij cruise control niet stabiel houdt?
Ik heb dat bij deze auto ook vaker (gehad). Al vanaf het allereerste moment met deze auto, nu zo een 30.000km geleden. Het is niet altijd overigens; meestal blijft ie bij de ingestelde snelheid X. Ik had het idee dat de auto soms probeerde bij een voorligger te blijven plakken (wanneer ik zag dat ie consequent iets (ca 2-3%) harder reed dan mijn ingestelde snelheid X).

Overigens: wanneer ik dan verrast was over de schommeling in snelheid, dan was dat in een 'schone situatie', waarmee ik dus bedoel: een vlakke weg, geen verkeer rondom in zicht, matige wind. Et cetera. Om alvast wat open deuren dicht te doen!

Tot slot: ik vind dat de wagen momenteel veel minder schommelt in snelheid tijdens ACC.

Viggens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMKHendriks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-09 09:24
Hoi, sinds de laatste update wordt in het navigatiescherm de maximaal te rijden snelheid niet meer weergegeven. Weet iemand hoe ik dit terug kan krijgen. Bij instellingen weet jk het niet te vinden. Tevens zijn de instellingen van de radio er niet beter op geworden. Maar dat kan ook persoonlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:15
Jaro Nesvadba schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:07:
[...]

Ik heb dat bij deze auto ook vaker (gehad). Al vanaf het allereerste moment met deze auto, nu zo een 30.000km geleden. Het is niet altijd overigens; meestal blijft ie bij de ingestelde snelheid X. Ik had het idee dat de auto soms probeerde bij een voorligger te blijven plakken (wanneer ik zag dat ie consequent iets (ca 2-3%) harder reed dan mijn ingestelde snelheid X).

Overigens: wanneer ik dan verrast was over de schommeling in snelheid, dan was dat in een 'schone situatie', waarmee ik dus bedoel: een vlakke weg, geen verkeer rondom in zicht, matige wind. Et cetera. Om alvast wat open deuren dicht te doen!

Tot slot: ik vind dat de wagen momenteel veel minder schommelt in snelheid tijdens ACC.
Heb ik ook soms maar dat had ik ook met mijn andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 09:55
EMKHendriks schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:06:
Hoi, sinds de laatste update wordt in het navigatiescherm de maximaal te rijden snelheid niet meer weergegeven. Weet iemand hoe ik dit terug kan krijgen. Bij instellingen weet jk het niet te vinden.
Klopt, BYD heeft in haar wijsheid besloten deze informatie niet meer op het navigatiescherm weer te geven. Ik vind het ook jammer. Is niet via instellingen terug te krijgen.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:13
EVBert schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Klopt, BYD heeft in haar wijsheid besloten deze informatie niet meer op het navigatiescherm weer te geven. Ik vind het ook jammer. Is niet via instellingen terug te krijgen.
Zal er wel mee te maken hebben dat de maximumssnelheid in het navigatiescherm bijna nooit het zelfde aangaf als de maximumsnelheid in het bestuurdersdisplay. In de navigatie was hij kaart-gebaseerd, op het bestuurdersdisplay op basis van bordherkenning.
Al klopt die bordherkenning vaker niet dan wel, die is verplicht vanuit de EU. Maximumsnelheid op basis van werkelijk waargenomen snelheidsbeperkingen gaat boven kaartinformatie

Uit EU 2021/1958:
The ISA system may rely on various input methods, such as camera observation, map data and machine learning, however, the actual presence of real-world explicit numerical speed limit signs, should always take precedence over any other in-vehicle available information.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 20:26
dixet schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Zal er wel mee te maken hebben dat de maximumssnelheid in het navigatiescherm bijna nooit het zelfde aangaf als de maximumsnelheid in het bestuurdersdisplay. In de navigatie was hij kaart-gebaseerd, op het bestuurdersdisplay op basis van bordherkenning.
Al klopt die bordherkenning vaker niet dan wel, die is verplicht vanuit de EU. Maximumsnelheid op basis van werkelijk waargenomen snelheidsbeperkingen gaat boven kaartinformatie

Uit EU 2021/1958:

[...]
Vanuit een rijschool hier in de buurt is was een pilot met een kastje die gelinkt aan je maximaal te kunnen rijden snelheid. Dus dat je auto zichzelf hierin aanpast.

Dat kon je “overrulen” door echt door te drukken op je pedaal. Tijdens een test kwam er een 5 km p/u bord bij een tankstation in beeld. Die stond rechts, de auto reed rechts op een 2 baans 70 weg. Ik hoef je niet te vertellen dat dit geen fijne correctie van het systeem was.

Kortom de EU kan dingen BEDENKEN, maar het klopt voor geen f*ck - EVs moeten bijvoorbeeld geluid maken tot 30 km/u anders ben je strafbaar bij een ongeval. Prima… denk je dat dit ook van toepassing is bij elektrische scooters van al die verhuurclubs? Nope - kans dat je daardoor wordt aangereden in een stad is veel groter dan dat een EV je omduwt, want vaak kijkt die persoon onder de 30 km/u wel goed om zichzelf heen, zitten tig systemen op die meekijken.

Pilot is terug naar de tekentafel overigens: teveel gebrekkigheden met herkenning.

Ook moeten partijen die snelheden op scherm zetten snappen dat dit ook voor mensen die auto rijden niet bedoeld is om te hard te rijden maar vaak als je ergens onbekend rijdt is het lastiger in te schatten hoe hard je mag. Leuk dat we centrale regels hebben. Echter hebben we in Nederland rondwegen in bebouwde kom/ stedelijk gebied waar je niet 50 rijdt maar 70 of 80 en ik ben zelfs al een keer 90 tegengekomen.

Kortom die navigatie snelheid tonen is zeker handig. Verkeerslicht tellers in je navigatie, ook handig, dan zie je live op je scherm wanneer die op groen springt. Scheelt weer een verkeerslichtkijkertje op je ruit plakken, al is die in buitenland dan wel weer handig.

Kortom genoeg tech, alleen allemaal regelmakers die eigenlijk naar mijn idee niet in de materie zitten en dus niet weten waar ze beleid voor maken of de regels dusdanig complex dat geen verkeersdeelnemer het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eravenzw
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-09 08:06
Zou de regensensor ook in de 2023 versie geplaatst kunnen worden? Dito voor de dashcam door een byd dealer cq bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:48
eravenzw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:16:
Zou de regensensor ook in de 2023 versie geplaatst kunnen worden? Dito voor de dashcam door een byd dealer cq bedrijf?
Heb je de zoekfunctie in dit topic al uitgeprobeerd?
En misschien even een of andere zoekmachine...

Ja beide kunnen!
Dashcam kan waarschijnlijk heel eenvoudig als kabel al aanwezig is.
Regensensor, weet ik niet de nieuwste mogelijkheden..

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:50
navigatie: hoe vaak zijn er updates en kun je ergens zien wanneer de laatste update was?
(of beter om telefoon te koppelen en deze te gebruiken voor naviegatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
josje60 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:48:
navigatie: hoe vaak zijn er updates en kun je ergens zien wanneer de laatste update was?
(of beter om telefoon te koppelen en deze te gebruiken voor naviegatie?)
Settings in nav scherm en dan info .. update

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Weet iemand de oplossing,ik krijg in de app te zien gesloten maar niet vergrendeld terwijl al mijn deuren goed dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Meer mensen die sinds vandaag geen remote toegang hebben tot de auto vanuit de app?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
avdl72 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:56:
Meer mensen die sinds vandaag geen remote toegang hebben tot de auto vanuit de app?
Ik kijk nu net in de app het is een ongeoorloofde autorisatie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
taylor schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:58:
[...]

Ik kijk nu net in de app het is een ongeoorloofde autorisatie???
Ik krijg geen melding ofzo. Hij staat een tijdje te verversen en krijg dan oude info te zien.
Ik ga er maar vanuit dat het niet bij mij ligt.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjo
  • Laatst online: 18:16
hier idem, maakt geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
avdl72 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:44:
[...]

Ik krijg geen melding ofzo. Hij staat een tijdje te verversen en krijg dan oude info te zien.
Ik ga er maar vanuit dat het niet bij mij ligt.
Even de app doorspitten totdat je bij autorisatie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Het werkt weer nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
taylor schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:05:
Weet iemand de oplossing,ik krijg in de app te zien gesloten maar niet vergrendeld terwijl al mijn deuren goed dicht zijn.
Je deuren zijn dicht maar mischien niet gesloten of "vergrendeld"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
patje0010 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:39:
[...]

Je deuren zijn dicht maar mischien niet gesloten of "vergrendeld"?
Zitten gewoon op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallDutch71
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 17:20
Ik kan het niet vinden: mijn zoon heeft zijn account gekoppeld aan de Spotify app van de auto. Maar hoe kan ik hem afmelden, zodat iemand anders zijn account kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaro Nesvadba
Mijn eerste ingeving zou zijn: zoek de app op in 'het systeem' en verwijder de gegevens ervan. Ik verwacht dat je daarmee ook je login kwijt bent, wat je doel uiteindelijk is. Ik verwacht dan dat bij opnieuw starten van de Spotify app je om de login gevraagd wordt...

My $0,02!

Viggens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:18
Weet iemand hoe ik kan zien of ik de versie 2.0 v.d software heb? Ik zie alleen maar andere versie nummers? En krijg als ik op upgrade klik ook niks nieuws binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:14
Toinie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:57:
Weet iemand hoe ik kan zien of ik de versie 2.0 v.d software heb? Ik zie alleen maar andere versie nummers? En krijg als ik op upgrade klik ook niks nieuws binnen?
Gebruik even de zoekfunctie, bijvoorbeeld https://gathering.tweaker..._keywords%5D=versie%202.0, je vindt dan o.a. de uitleg van @dixet van woensdag 9 juli 2025 13:20 dat de software-versie niet eenvoudig uit het scherm af te lezen is en ook mijn bijdrage van woensdag 9 juli 2025 17:41 waar ik uitleg hoe je het in de app op je telefoon kunt vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
martinBMW schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:17:
[...]

Gebruik even de zoekfunctie, bijvoorbeeld https://gathering.tweaker..._keywords%5D=versie%202.0, je vindt dan o.a. de uitleg van @dixet van woensdag 9 juli 2025 13:20 dat de software-versie niet eenvoudig uit het scherm af te lezen is en ook mijn bijdrage van woensdag 9 juli 2025 17:41 waar ik uitleg hoe je het in de app op je telefoon kunt vinden
Mijn dank is groot! Ga me er vanavond even in verdiepen!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:43
Sinds ongeveer 1 à 2 weken merk ik dat mijn rijbereik drastisch is afgenomen.
In eerste instantie zagen we dat de auto in Sport Mode stond. Nadat we dit hebben teruggezet naar ECO Mode, is het bereik echter nog steeds opvallend laag.

Afgelopen dinsdag heb ik de auto volledig opgeladen tot 420 km en de tripteller op nul gezet.
Ik rijd gemiddeld ritten van zo’n 30 km heen en weer, en heb sinds dinsdag 4 ritten gemaakt (plus één extra tussenstop). De teller geeft inmiddels 130 km gereden aan, wat redelijk klopt. Toch heb ik nu nog maar 95 km bereik over.

Als dat klopt, zou ik dus in totaal uitkomen op slechts zo’n 225 km.
Ter vergelijking: in het verleden kwam ik in de winter (gevoelsmatig) rond de 300–350 km uit, en bij warm weer zelfs 350+ km.

Ik merk wel dat de "airco" op 20 stond en warme lucht aan het uitblazen was. Terwijl het buiten 22 graden is.

Heeft iemand een idee waarom mijn bereik nu zoveel lager is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtIudmEHBkO_f_vTE8K69-wYXDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeQnzPxhng5h5feeyrRKVHb2.png?f=fotoalbum_large

P.s. zou het kunnen komen omdat ik over de 30.000 km ben zonder onderhoud (staat wel ingepland). [/conspiracytheorie UIT]

• patje0010
Jemboy schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:28:
In eerste instantie zagen we dat de auto in Sport Mode stond. Nadat we dit hebben teruggezet naar ECO Mode, is het bereik echter nog steeds opvallend laag.

Afgelopen dinsdag heb ik de auto volledig opgeladen tot 420 km en de tripteller op nul gezet.
Ik rijd gemiddeld ritten van zo’n 30 km heen en weer, en heb sinds dinsdag 4 ritten gemaakt (plus één extra tussenstop). De teller geeft inmiddels 130 km gereden aan, wat redelijk klopt. Toch heb ik nu nog maar 95 km bereik over.

Ter vergelijking: in het verleden kwam ik in de winter (gevoelsmatig) rond de 300–350 km uit, en bij warm weer zelfs 350+ km.

Ik merk wel dat de "airco" op 20 stond en warme lucht aan het uitblazen was. Terwijl het buiten 22 graden is.

[Afbeelding]

P.s. zou het kunnen komen omdat ik over de 30.000 km ben zonder onderhoud (staat wel ingepland). [/conspiracytheorie UIT]
Wow is echt wel weinig met een "volle" bak.
Eco of sport mode maakt niet uit als je in sport mode even snel of langzaam optrekt als in eco.
Ik rij altijd met airco op automatisch op 22° daar verander ik nooit iets aan.
Mijn bereik is rond de 450km met een "volle" bak.
"Conspiracytheorie"? Daar gaan we ons niet aan wagen..

• avdl72
  • Niet online

[Afbeelding]

In de handleiding staat dat je eens per maand de accu bijna helemaal leeg moet rijden en dan weer volladen, maar niet te snel. Op die manier worden de LFP accu’s weer gebalanceerd en is er een betere capaciteit meting.
LFP capaciteit kan alleen gemeten worden op 100% en de rest eronder zijn schattingen.

Zo ook de 420km rijbereik, dit is de WLTP waarde, maar verder nergens op gebaseerd. Beter is om deze in het systeem op dynamisch te zetten. Dan wordt er op basis van de laatste 50km een reëlere schatting gemaakt.

• SatScan

[Afbeelding]

Dit kan duiden op een SOC-Drift. De beschikbare capaciteit wordt bij LFP geschat.
Als je de batterij niet regelmatig onder de 10% rij en geheel oplaad naar 100% kan dit ontstaan.
Ik hoop en verwacht dat dit bij jou het geval is.. probeer de batterij richting de 10%, nog beter eronder te rijden en dan geheel opladen. Dus niet tot onder 100% dus echt tot 100%, eerder niet stoppen met laden!
Dit moet eventueel een keer herhaald worden voordat de SOC schatting weer goed is.
Mocht het dan niet verholpen zijn, melden bij de dealer! (zie ook de handleiding)

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:48
Vandaag de Atto 3 van 2023 gekocht. Weet iemand of er nog een softwareupdate komt voor het matige geluid uit de speakers? Ik las ergens dat het geluid vroeger beter was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
ozzykillbirdy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:23:
Vandaag de Atto 3 van 2023 gekocht. Weet iemand of er nog een softwareupdate komt voor het matige geluid uit de speakers? Ik las ergens dat het geluid vroeger beter was?
“Klagen” via mijn mail format bij BYD zelf.

Er zal uiteindelijk een update komen, maar meestal wachten we in Nederland graag af zonder zelf actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
ozzykillbirdy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:23:
Luister via DAB, ga de geluidsinstellingen na, tune naar jou oren, en dan is er niks mis met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:37
SatScan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:14:
[...]

Dit kan duiden op een SOC-Drift. De beschikbare capaciteit wordt bij LFP geschat.
Als je de batterij niet regelmatig onder de 10% rij en geheel oplaad naar 100% kan dit ontstaan.
Ik hoop en verwacht dat dit bij jou het geval is.. probeer de batterij richting de 10%, nog beter eronder te rijden en dan geheel opladen. Dus niet tot onder 100% dus echt tot 100%, eerder niet stoppen met laden!
Dit moet eventueel een keer herhaald worden voordat de SOC schatting weer goed is.
Mocht het dan niet verholpen zijn, melden bij de dealer! (zie ook de handleiding)

m2c
Ontladen tot beneden 10% is het moment dat de batterij in “energiebesparing “ modus gaat en dat betekent o.a dat de 12V batterij niet meer opgeladen wordt!
Daarnaast worden meerdere functies bv de Airconditioning uitgezet. Prio 1 voor de auto is dan hem rijdend te houden. Als dit gebeurt onmiddellijk opladen, zonder tussenstop naar dichtstbijzijnde paal!

Voor het batterij management is het NIET nodig onder de 10% te gaan het enige dat van belang is voor een correcte SOC is tot echt 100% op te laden, op dat moment gaat de spanning in de batterij iets omhoog en is het referentiepunt bereikt voor een correcte SOC.

Uitgebreide info via onderstaande link (Engels):

https://www.reddit.com/an...%20to%20100%25&source=PDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
Nog een vraagje. Is het normaal dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is? Ik merkte dit pas vandaag, na de passagier zij dat diet niet gaat bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:14
ozzykillbirdy schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:46:
Nog een vraagje. Is het normaal dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is? Ik merkte dit pas vandaag, na de passagier zij dat diet niet gaat bij hem.
Inderdaad, die is niet in hoogte verstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Dit staat er overigens in de handleiding om de accu in goede staat te houden:

• Het volledige opladen van het voertuig wordt aanbevolen op een regelmatige basis (minstens eenmaal per week), en volledig opladen vanuit een lege accu (<10% SOC) eenmaal in de drie of zes maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
Ook dit staat in de handleiding, en hier wordt specifiek over SOC weergave gesproken:

• Als het voertuig voor het eerst gebruikt wordt, of na een lange tijd van stilstaan, kan de SOC die op het instrumentenpaneel wordt aangegeven misschien incorrect zijn. Het wordt aanbevolen om het voertuig geheel op te laden.

Opladen vanuit <10% gaat over de conditie en levensduur van de batterij.
Dit is dus niet zonder risico en vraagt om een goede planning die bij voorkeur eindigt bij een laadpaal. :)

[ Voor 12% gewijzigd door timetraveler op 07-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaro Nesvadba
Gisteren sinds lange tijd weer eens achterin de Atto 3 gezeten. Rit van een uurtje. Kinderen voorin. Muziekje op. Dakje open. Heerlijk beenruimte voor mij, telefoon in zakje van passagiersstoel. Airco deed het prima.

Heerlijke auto. Genieton!

Viggens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
Ik heb mij wat aan het verdiepen geweest in het sideloaden van android apps. Mijn Atto 3 heeft de laatste updates gehad en daardoor kan ik niet meer sideloaden zoals voordien. Kan iemand mij de juiste info geven , eventueel met youtube tutorials hoe ik het nu moet doen? Ik las dat ik terug naar oude firmware moet zetten en een aantal dingen installeren, maar ik geraak op het moment niet verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
ozzykillbirdy schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:29:
Ik heb mij wat aan het verdiepen geweest in het sideloaden van android apps. Mijn Atto 3 heeft de laatste updates gehad en daardoor kan ik niet meer sideloaden zoals voordien. Kan iemand mij de juiste info geven , eventueel met youtube tutorials hoe ik het nu moet doen? Ik las dat ik terug naar oude firmware moet zetten en een aantal dingen installeren, maar ik geraak op het moment niet verder.
Ik ben zelf begonnen met een versie waar je nog kon sideloaden, maar downgraden zou inderdaad moeten kunnen.

Het stappenplan zou dan zijn
  1. Downgraden naar ten hoogste versie 1.6.1
  2. Minimaal de Unrestricted package manager en een store zoals Autora installeren (zie https://xdaforums.com/t/b...apk.4541247/post-88346901). Het te gebruiken installatie-wachtwoord staat eerder in dit draadje, is afhankelijk van de versie. Zie Fibrenl in "Het grote BYD Atto 3 topic"
  3. Upgraden naar 2.0
De unrestricted package manager zorgt ervoor dat je zelf apps kan installeren. Een app store helpt om alles up-to-date te houden en niet telkens met USB drives bezig te moeten.

[ Voor 33% gewijzigd door dixet op 08-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
Is er op dit moment nog veel voordeel te behalen met side-loaden? Sinds de laatste 2 updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Toinie schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:15:
Is er op dit moment nog veel voordeel te behalen met side-loaden? Sinds de laatste 2 updates?
Dat ligt aan je behoeften. De standaardnavigatie is met sprongen vooruit gegaan de laatste updates, dus die is redelijk bruikbaar. Maar met best wel achterlopende kaarten. Voor lange ritten gebruik ik toch liever ABRP omdat deze flexibeler is en je kan aangeven met hoevel lading je wilt aankomen en rekening houdt met de drukte bij de laadpalen. Dus die heb ik gesideload.

Verder mis ik wel wat apps die ik dus sideload. Ik luister graag luisterboeken in de auto, dus een audiobookplayer. Ik heb geen Spotify abonnement, dus Deezer. Zo zijn er voor anderen vast ook nog wel goeie redenen om te sideloaden.

Alternatief is Android auto gebruiken, maar ik vindt de UI van AA bij de meeste apps op zo'n groot scherm dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
dixet schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:47:
[...]

Dat ligt aan je behoeften. De standaardnavigatie is met sprongen vooruit gegaan de laatste updates, dus die is redelijk bruikbaar. Maar met best wel achterlopende kaarten. Voor lange ritten gebruik ik toch liever ABRP omdat deze flexibeler is en je kan aangeven met hoevel lading je wilt aankomen en rekening houdt met de drukte bij de laadpalen. Dus die heb ik gesideload.

Verder mis ik wel wat apps die ik dus sideload. Ik luister graag luisterboeken in de auto, dus een audiobookplayer. Ik heb geen Spotify abonnement, dus Deezer. Zo zijn er voor anderen vast ook nog wel goeie redenen om te sideloaden.

Alternatief is Android auto gebruiken, maar ik vindt de UI van AA bij de meeste apps op zo'n groot scherm dramatisch.
Ah ja! dat zijn inderdaad ook wel fijne alternatieven. Heb je ABRP gelinked met ODB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Toinie schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:50:
[...]

Ah ja! dat zijn inderdaad ook wel fijne alternatieven. Heb je ABRP gelinked met ODB?
Zeker, dat maakt ABRP zo'n fijne navigatie app voor EV's. Hij kent de SoC. En als je ABRP regelmatig gebruikt kent hij ook jou werkelijke verbruik, wat de routeplanning nog beter maakt.
Ook een mooie feature van abrp die de standaardnavigatie niet heeft: gisteren kreeg ik de melding "Als je maximaal 90 blijft rijden hoef je geen laadstop meer te maken". Dan kan je dus de afweging maken om door te "scheuren" en te moeten stoppen om te laden of je snelheid te matigen en eerder thuis te zijn (al voelt dat wel tegenstrijdig, langzamer rijden om eerder thuis te zijn)

En de SoC gaat via die weg ook nog naar home assistant voor het slim sturen van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
dixet schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:59:
[...]

Zeker, dat maakt ABRP zo'n fijne navigatie app voor EV's. Hij kent de SoC. En als je ABRP regelmatig gebruikt kent hij ook jou werkelijke verbruik, wat de routeplanning nog beter maakt.
Ook een mooie feature van abrp die de standaardnavigatie niet heeft: gisteren kreeg ik de melding "Als je maximaal 90 blijft rijden hoef je geen laadstop meer te maken". Dan kan je dus de afweging maken om door te "scheuren" en te moeten stoppen om te laden of je snelheid te matigen en eerder thuis te zijn (al voelt dat wel tegenstrijdig, langzamer rijden om eerder thuis te zijn)

En de SoC gaat via die weg ook nog naar home assistant voor het slim sturen van de laadpaal.
Dit klinkt inderdaad als een zeer goede reden, en je hoeft dan denk ik ook niet voor de "carplay" optie te betalen die apple verlangt? Welke ODB gebruik je als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Toinie schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:16:
[...]
Dit klinkt inderdaad als een zeer goede reden, en je hoeft dan denk ik ook niet voor de "carplay" optie te betalen die apple verlangt? Welke ODB gebruik je als ik vragen mag?
Klopt, voor gebruik in Android Auto en Apple Carplay moet je betalen. De OBD connectie is in de gratis variant al beschikbaar. Ik gebruik de OBDLink CX. ABRP zelf heeft een lijstje met geteste dongles: https://www.iternio.com/abrp-obd

Voor lange ritten zoals vorige maand naar Denemarken op en neer neem ik wel altijd een maandje een abonnement, want daarin zit file-informatie en de actuele status van laadpalen (bezet of vrij, geschatte wachttijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARvanHAS
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 18:08
patje0010 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:05:
[...]

Luister via DAB, ga de geluidsinstellingen na, tune naar jou oren, en dan is er niks mis met het geluid.
Ik denk, omdat er Atto3 ridders met en zonder airco problemen zijn, dit ook best weleens voor de audio zou kunnen gelden. En ik denk ook dat er verschil is op welke manier je naar muziek luistert. Dus het klopt wat je zegt dat er met het DAB geluid weinig mis is. Bij mij ook.
Maar... Als ik naar de gewone FM radio luister dan overstemt de bas enorm en bij het afspelen van mijn eigen muziek (geripte cd's of gekochte mp3's die ik via de onboard usb of via bluetooth en AA luister) lijkt de dynamiek wel compleet verdwenen. Vooral in de lagere en midden frequenties.
Dat terwijl ik de standaard papieren jaren 80 speakers al vervangen had voor goede jbl speakers en zeer tevreden was over het geluid maar dit door de laatste update gewoon teniet gedaan is.
Update 1.8 was al een groot verschil, niet perse beter dan 1.7, maar wel meer in balans. Maar met 2.0 is het zoals ik al zei, overleven dus. De opties zijn naar DAB radio luisteren of een koptelefoon op met je eigen muziek.
Ik weet niet hoe het met streaming music is, maar ik kan mij voorstellen dat dat ook beter kan.

Overigens kon je vóór update 1.8 ervoor kiezen om geen filter (hifi of live) te gebruiken én kon de equalizer uit, nu is de keus beperkt tot het ene of het andere filter en staat de equalizer altijd aan.
Dit zijn mijn ervaringen. Ik ga daarom ook de boze bydklantenbrief sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ARvanHAS
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 18:08
logix147 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:58:
[...]

“Klagen” via mijn mail format bij BYD zelf.

Er zal uiteindelijk een update komen, maar meestal wachten we in Nederland graag af zonder zelf actie te ondernemen.
@logix147 Zou je de formatbrief nog een keertje kunnen delen of ergens pinnen in dit forum? Ik zoek blijkbaar verkeerd, dus vind m niet. Alvast bedankt Ar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
dixet schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:55:
[...]

Klopt, voor gebruik in Android Auto en Apple Carplay moet je betalen. De OBD connectie is in de gratis variant al beschikbaar. Ik gebruik de OBDLink CX. ABRP zelf heeft een lijstje met geteste dongles: https://www.iternio.com/abrp-obd

Voor lange ritten zoals vorige maand naar Denemarken op en neer neem ik wel altijd een maandje een abonnement, want daarin zit file-informatie en de actuele status van laadpalen (bezet of vrij, geschatte wachttijd).
Het is jammer dat ze voor een duur maandelijks abonnement kiezen, terwijl ik denk dat ze de TomTom route zouden kiezen er veel meer abonnees zouden zijn. 20 euro per jaar zou ik er prima voor over hebben.

Nu check ik op de in-car nav wat die range doet en dan FastNed navigeer ik mezelf van A naar Z - dit mede ook omdat ik thuis geen eigen laadvoorziening heb en je tegenwoordig met 'kleef'tarief hetzelfde kwijt bent als zegmaar een half uurtje snelladen. Wellicht dat als je een eigen laadvoorziening hebt dat dit inderdaad anders is, maar ik zie er voor mijn thuis helaas geen tijdswinst in tussen 100/90 of 120.

Voor de mensen die het format nodig hebben (aanpassingen daar zelf doen waar je nodig acht)
@ARvanHAS
logix147 in "Mailformat"

[ Voor 6% gewijzigd door logix147 op 08-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
dixet schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:28:
[...]

Ik ben zelf begonnen met een versie waar je nog kon sideloaden, maar downgraden zou inderdaad moeten kunnen.

Het stappenplan zou dan zijn
  1. Downgraden naar ten hoogste versie 1.6.1
  2. Minimaal de Unrestricted package manager en een store zoals Autora installeren (zie https://xdaforums.com/t/b...apk.4541247/post-88346901). Het te gebruiken installatie-wachtwoord staat eerder in dit draadje, is afhankelijk van de versie. Zie Fibrenl in "Het grote BYD Atto 3 topic"
  3. Upgraden naar 2.0
De unrestricted package manager zorgt ervoor dat je zelf apps kan installeren. Een app store helpt om alles up-to-date te houden en niet telkens met USB drives bezig te moeten.
Hartelijk dank. Hier kan ik mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje60
Kreeg deze melding op mijn telefoon.
Wat is dit en zijn er meer gebruikers die zoiets ontvangen hebben ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz-2ZAXBfKWUp0M8DKMMO92QAzo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ITLUPI60sRngBnSW1jiBPrjY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzykillbirdy
josje60 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:38:
Kreeg deze melding op mijn telefoon.
Wat is dit en zijn er meer gebruikers die zoiets ontvangen hebben ?
[Afbeelding]
Had ik vanmorgen ook. Als ik daarna de BYD app opende, zag ik ergens een melding staan dat de verbinding of bereik niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
dixet schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:55:
[...]

Waar zit de "stekker" voor de OBD ergens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
etienne1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:52:
[...]

Waar zit de "stekker" voor de OBD ergens ?
Daar heb ik vast al eerder een foto van gemaakt 📷
Zie dixet in "Het grote BYD Atto 3 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
dixet schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:44:
[...]

Daar heb ik vast al eerder een foto van gemaakt 📷
Zie dixet in "Het grote BYD Atto 3 topic"
_/-\o_

• ozzykillbirdy
Weet iemand hoe het zit met de BYD assistance als je de auto 2e hands hebt gekocht? Ik las ook ergens dat indien je naar een BYD dealer gaat voor onderhoud, dat ze de assistance verlengen?

• logix147
ozzykillbirdy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:15:
Weet iemand hoe het zit met de BYD assistance als je de auto 2e hands hebt gekocht? Ik las ook ergens dat indien je naar een BYD dealer gaat voor onderhoud, dat ze de assistance verlengen?
" Deze Beperkte garantiehandleiding
van BYD NEV is kosteloos overdraagbaar
aan een persoon die vervolgens en
rechtmatig het eigendom van het voertuig
op zich neemt na de eerste eigenaar
binnen de beschreven beperkingen van
deze beperkte voertuiggarantie (“latere
koper”). Deze handleiding moet in uw
BYD-voertuig blijven als u het voertuig
doorverkoopt, zodat de volgende
eigenaar over deze informatie beschikt."

https://www.bydauto.nl/co...-garantie-NL-092024-1.pdf

Ja - mits je alle boxjes checkt, dus dat houdt in dat onderhoud volgens de voorwaarden van BYD worden uitgevoerd; technisch gezien mag dat wettelijk door een niet-BYD servicepunt worden uitgevoerd, echter als zij dit niet volgens de voorwaarden van BYD uitvoeren, dan kan je mogelijk wel eens een kostbare discussie hebben mits je niet goed verzekerd bent (en los van al het gedoe dat je er 'gratis' bij krijgt)

Ook een tweedehandse BYD is veel geld... en voor auto's geldt vaak: goeiekoop is duurkoop en koppijn.

• avdl72
  • Niet online
logix147 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:31:
[...]

" Deze Beperkte garantiehandleiding
van BYD NEV is kosteloos overdraagbaar
aan een persoon die vervolgens en
rechtmatig het eigendom van het voertuig
op zich neemt na de eerste eigenaar
binnen de beschreven beperkingen van
deze beperkte voertuiggarantie (“latere
koper”). Deze handleiding moet in uw
BYD-voertuig blijven als u het voertuig
doorverkoopt, zodat de volgende
eigenaar over deze informatie beschikt."

https://www.bydauto.nl/co...-garantie-NL-092024-1.pdf

Ja - mits je alle boxjes checkt, dus dat houdt in dat onderhoud volgens de voorwaarden van BYD worden uitgevoerd; technisch gezien mag dat wettelijk door een niet-BYD servicepunt worden uitgevoerd, echter als zij dit niet volgens de voorwaarden van BYD uitvoeren, dan kan je mogelijk wel eens een kostbare discussie hebben mits je niet goed verzekerd bent (en los van al het gedoe dat je er 'gratis' bij krijgt)

Ook een tweedehandse BYD is veel geld... en voor auto's geldt vaak: goeiekoop is duurkoop en koppijn.
Hebben julie zo’n onderhoudsboekje?
Ik heb vorig jaar de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren, en mij werd verteld dat de registratie alleen in het systeem van BYD werd bijgehouden en er geen losse boekje waren.

• logix147
@avdl72 Ja - ik heb aangegeven dat ik dit graag wilde voor de wederverkoop waarde mocht ik de auto willen door verkopen heeft zo’n dealer stempel meer waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
Laatst mijn eerdere bericht dat onze Atto 3 heel onzuinig reed...
Ik ben wat verder gekomen. De auto was niet onzuinig tijdens het rijden, maar tijdens het stilstaan 8)7

Hieronder een foto van de auto op 97%, de volgende ochtend stond de accu op 91%.
Onze Atto verbruikt plotseling ook stroom als de auto uit staat.
De auto is nu bijna 2 3/4 jaar oud.

Ik heb contact met Atto Support genomen en ik mag a.s. maandag de auto langsbrengen en
dan gaan ze kijken wat er aan de hand is....
Op het internet vind ik dat wellicht de 12V accu niet helemaal 100% zou kunnen zijn,
waardoor de auto de 12V blijft laden....
In dat geval zou de accu vervangen de oplossing zijn. Ik vrees het ergste want ik hoor dat ze de accu vervangen € 300 kost... (door 12V LPF accu van BYD) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW4dH3eTg1B__3ZZnAZ_OaqFAys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbyWTdo7Dy2e7vIENzOW2GI2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT93TVjbGtqjVJjVWnzTWcZ3mxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bP4nor8ObdLwmAJrxi8B0wPI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Jemboy schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:07:
Ik ben wat verder gekomen. De auto was niet onzuinig tijdens het rijden, maar tijdens het stilstaan 8)7

Hieronder een foto van de auto op 97%, de volgende ochtend stond de accu op 91%.

Ik heb contact met Atto Support genomen en ik mag a.s. maandag de auto langsbrengen en
Op het internet vind ik dat wellicht de 12V accu niet helemaal 100% zou kunnen zijn,
In dat geval zou de accu vervangen de oplossing zijn. Ik vrees het ergste want ik hoor dat ze de accu vervangen € 300 kost... (door 12V LPF accu van BYD) .

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga dit ook controleren, heb ook het idee dat het bereik is gezakt, bedankt voor het delen. Wij hebben de auto nu ook bijna 2.5 jaar.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Als we het omrekenen dan heeft jouw auto 3,6kWh verbruikt indie nacht. Dat is best veel.
De 12v accu laden kost ongeveer 0,75kWh, en zou betekenen dat hij hem ruim 4 volledig opgeladen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
Ik denk dat die accu slecht is en dat daar je 3,6 kWh aan verspild is.
Dat is een semi bekend issue van BYD dat hun on-board dino accu niet van dezelfde hoogstaande techniek is als wat er onder de auto hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjo
logix147 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:44:
Ik denk dat die accu slecht is en dat daar je 3,6 kWh aan verspild is.
Dat is een semi bekend issue van BYD dat hun on-board dino accu niet van dezelfde hoogstaande techniek is als wat er onder de auto hangt.
ze moeten eerst een byd accu steken,en indien er dan nog problemen zijn,krijg je een bosch(onder de 2 jaar,in garantie) :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
Van wie moet dat?
De auto is toch van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• td1977
  • Laatst online: 14-09 16:24

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had dit probleem ook en bij mij is de accu vervangen onder coulance (auto nog geen 2 jaar oud). Voor vervanging verlies ik soms ook 7% per nacht. Na vervanging heb ik 1 week lang geen verlies maar nu verlies de grote accu soms 1 of 3 procent per dag. Deze week in 4 dagen al 7 % verlies. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Is het interessant om de update V2.0.0 te installeren of niet doen ivm bugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
taylor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:28:
Is het interessant om de update V2.0.0 te installeren of niet doen ivm bugs?
Ik heb deze gisteren aangeboden gekregen, in de middag heb ik die geïnstalleerd. Tot nu toe is het goed, behalve muziek. Maar heb beetje zitten spelen met instellingen en heb de bass weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
SnowBigQ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:57:
[...]

Ik heb deze gisteren aangeboden gekregen, in de middag heb ik die geïnstalleerd. Tot nu toe is het goed, behalve muziek. Maar heb beetje zitten spelen met instellingen en heb de bass weer terug :)
Dan ga ik hem morgen ook installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
timetraveler schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:32:
Van wie moet dat?
De auto is toch van jou?
Als je onder garantie laad vervangen bepaalt de leverancier wat erin gaat - niet de klant. Voordeel is wel dat je dan weer niets betaald.

• Jemboy
Ik heb nog even op mijn werk de Atto 3 accu laten testen. Op zich is hij nog goed (87%). Tenminste als startaccu voor een normale auto zou deze accu geen probleem moeten geven.
Ben dus wel benieuwd wat de dealer gaat zeggen over de 12v accu a.s. maandag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhJ-nZfofnsaegd-Bgi8Ro15FIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cxEoQ9P73PRuJjzdiRzXploX.png?f=user_large

• josje60

• evjo
logix147 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:26:
[...]

Als je onder garantie laad vervangen bepaalt de leverancier wat erin gaat - niet de klant. Voordeel is wel dat je dan weer niets betaald.
klopt _/-\o_ [quote]logix147 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:26:

[ Voor 47% gewijzigd door evjo op 13-09-2025 09:35 ]

• evjo

• dixet
LEZERSBRIEF
De mening van 1 lezer van AD...

• timetraveler
logix147 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:26:
[...]

Dat klopt, uiteraard.

Nadeel is dat je dan weer een loodzuur accu krijgt die wel een goede piekspanning aan kan voor het starten van een motor, die wij niet hebben, maar zwak is in “deep load” voor apparaten die voortdurend stroom verbruiken voor stand-by functies, daar heeft een EV er heel wat van!
Vandaar de problemen met deze accu’s.

De LFP 12V is juist uitermate geschikt voor wat een EV nodig heeft: langdurig lage stroom leveren en veel verder onder de 12V nog steeds betrouwbaar.
Hij is duurder maar gaat veel langer mee. > 10 jaar.

Ik noem dat keuze voor de eigenaar en geen moeten van dealer of BYD.

• etienne1
Jemboy schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 03:33:
Ik heb nog even op mijn werk de Atto 3 accu laten testen. Op zich is hij nog goed (87%). Tenminste als startaccu voor een normale auto zou deze accu geen probleem moeten geven.
Ben dus wel benieuwd wat de dealer gaat zeggen over de 12v accu a.s. maandag.
[Afbeelding]
Is het verlies van spanning van de batterij bij lang stilstaan een "probleem" bij alleen de BYD Atto 3 of zouden de andere BYD EV's en merken daar ook last van hebben ?

• timetraveler
Alle EV’s ongeacht het merk hebben dat.

• taylor
Hoe zijn de ervaringen met de atto3 deze zomer richting het zuiden?

• v.rij
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-09 17:34
taylor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:41:
Hoe zijn de ervaringen met de atto3 deze zomer richting het zuiden?
Echt nét thuisgekomen van Fréjus (Zuid-Frankrijk). Het opladen gaat goed en overal zijn wel laadpalen. De auto rijdt heerlijk en het bereik is prima. We hebben iets van 4x moeten opladen. Onze stuurkogel is onlangs vervangen waardoor we nu eindelijk geen gekraak hadden in de warmte. Wat prut was > de tempratuurinstelling (te koud of gelijk te warm). Daarnaast in de avond besloegen de ramen enorm waardoor je het warm moest maken en het veel te warm was in de auto. Al met al een prima ervaring maar toch met een paar nadelen.

• taylor
v.rij schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:06:
[...]

Echt nét thuisgekomen van Fréjus (Zuid-Frankrijk). Het opladen gaat goed en overal zijn wel laadpalen. De auto rijdt heerlijk en het bereik is prima. We hebben iets van 4x moeten opladen. Onze stuurkogel is onlangs vervangen waardoor we nu eindelijk geen gekraak hadden in de warmte. Wat prut was > de tempratuurinstelling (te koud of gelijk te warm). Daarnaast in de avond besloegen de ramen enorm waardoor je het warm moest maken en het veel te warm was in de auto. Al met al een prima ervaring maar toch met een paar nadelen.
Ik heb geen problemen ondervonden met de airco maar vandaag de update gedaan dus op hoop van zegen. Op de reis ook geladen bij tesla? Bij mij is laden bij tesla nooit gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patje0010
v.rij schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:06:
[...]

IVM dat aanslaan van de ramen, sluit steeds de auto af, dan draait de ventilator nog een minuut of 10 om het resterende vocht in de airco te verwijderen.
Mijn auto staat in de garage in huis, in het begin sloot ik de auto niet, echter bij het volgende vertrek rook ik dikwijls de airco, nu met de auto te sluiten is dat gedaan.
Kijk ook of de lucht van buiten komt, binnen luchtcirculatie is nooit te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
patje0010 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:17:
[...]

IVM dat aanslaan van de ramen, sluit steeds de auto af, dan draait de ventilator nog een minuut of 10 om het resterende vocht in de airco te verwijderen.
Mijn auto staat in de garage in huis, in het begin sloot ik de auto niet, echter bij het volgende vertrek rook ik dikwijls de airco, nu met de auto te sluiten is dat gedaan.
Kijk ook of de lucht van buiten komt, binnen luchtcirculatie is nooit te best.
Duidelijk maar het gebeurt juist als we met het hele gezin in de auto in het donker rijden. Tijdens de pauzes doen we altijd de auto op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door v.rij op 14-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
taylor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:33:
[...]

Ik heb geen problemen ondervonden met de airco maar vandaag de update gedaan dus op hoop van zegen. Op de reis ook geladen bij tesla? Bij mij is laden bij tesla nooit gelukt.
Nee, nooit geladen met Tesla laders. Vorig jaar geprobeerd maar toen werkte dat (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje60
v.rij schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:41:
[...]

Nee, nooit geladen met Tesla laders. Vorig jaar geprobeerd maar toen werkte dat (nog?) niet.
Dit staat er op de noorse BYD Atto 3 website over laden aan de Tesla paal
Geld niet voor Atto 3 2025 modell (welke niet te koop is in Noorwegen)
De BYD Dolphin, BYD Seal 4x4, BYD Seal U, BYD Sealion 7 en BYD Tang 4x4 Long Range kunnen worden opgeladen met alle Tesla-laders. De BYD Tang 21-23, BYD Han en BYD Atto3 kunnen worden opgeladen met de V2-laders van Tesla. Verschillende eigenaren hebben de wens geuit om deze modellen te kunnen opladen met de Tesla V3/V4, wat we de fabriek al meerdere keren hebben laten weten. BYD heeft gewerkt aan een oplossing hiervoor, maar we hebben nu de definitieve informatie ontvangen dat dit helaas niet mogelijk zal zijn op de huidige modellen vanwege tekortkomingen in het hardware-ontwerp van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Zoek even in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Na de update bekroop mij de angst dat de airco niet meer werkte. Ik had nml nooit problemen met de airco maar na de update werd hij niet koud. Wat blijkt na het uitzetten van de auto en vergrendelen gaat de airco op off. Dus je moet hem steeds activeren. Alleen ik ben nu mijn Android routeplanner kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
taylor schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:42:
Na de update bekroop mij de angst dat de airco niet meer werkte. Ik had nml nooit problemen met de airco maar na de update werd hij niet koud. Wat blijkt na het uitzetten van de auto en vergrendelen gaat de airco op off. Dus je moet hem steeds activeren. Alleen ik ben nu mijn Android routeplanner kwijt.
Dat is geen algemeen probleem van de 2.0 update. Bij mij houdt de airco gewoon de stand vast die hij had bij het uitzetten van de auto.

Grootste probleem dat ik ervaar is dat de ECO stand áltijd koelt en de comfort-stand áltijd verwarmt. Gisterenochtend was het buiten 14°C maar met een lekker zonnetje op de auto. Met de airco op 20 met standje comfort kwam er warme lucht uit de blowers, ondanks dat het in de auto zeker boven de 25° was. Op standje ECO ging hij wel koelen, maar werd het uiteindelijk veel te koud.

Tot nu toe heb ik nog nooit bij BYD geklaagd, maar deze ga ik wel aankaarten. Hopelijk doen meer mensen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
dixet schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:53:
[...]
Grootste probleem dat ik ervaar is dat de ECO stand áltijd koelt en de comfort-stand áltijd verwarmt. Gisterenochtend was het buiten 14°C maar met een lekker zonnetje op de auto. Met de airco op 20 met standje comfort kwam er warme lucht uit de blowers, ondanks dat het in de auto zeker boven de 25° was. Op standje ECO ging hij wel koelen, maar werd het uiteindelijk veel te koud.

Tot nu toe heb ik nog nooit bij BYD geklaagd, maar deze ga ik wel aankaarten. Hopelijk doen meer mensen dat.
Daar heb ik een heel format voor klaargezet - wellicht ontschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
logix147 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:25:
[...]
Daar heb ik een heel format voor klaargezet - wellicht ontschoten...
nee hoor, bewust niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
dixet schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:11:
[...]

nee hoor, bewust niet gebruikt
Logisch als je een punt aankaart waar meerdere keren op aangegeven is dat alleen BYD Europe dat kan faciliteren, dealerships hebben jammer genoeg niet direct invloed op de uitrol van de OTAs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
logix147 schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:18:
[...]

Logisch als je een punt aankaart waar meerdere keren op aangegeven is dat alleen BYD Europe dat kan faciliteren, dealerships hebben jammer genoeg niet direct invloed op de uitrol van de OTAs
offtopic:
je doet de onterechte aanname dat ik dit bij de dealer heb aangekaart in plaats van bij BYD zelf. Ik vond je sjabloon niet bruikbaar, maar heb het wel by BYD europe aangekaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
De Eco stand is bij mij inderdaad ook altijd koelen. Maar de Comfort stand begint rond deze periode in de ochtend vaak even met verwarmen, en gaat na enkele minuten koelen. Soms verwarmt hij wat te lang en dan stel ik hem in op 19 graden om niet meer warmte te krijgen. Het is niet optimaal. En ik merk dat hij of koud of warme lucht geeft, wat normaal is voor een warmtepomp systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
etienne1 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:24:
[...]

Is het verlies van spanning van de batterij bij lang stilstaan een "probleem" bij alleen de BYD Atto 3 of zouden de andere BYD EV's en merken daar ook last van hebben ?
Ik denk dat dit een probleem is bij elke BYD.
Vandaag bij de dealer geweest. De 12V accu was volgens de monteur defect (liet hij ook zien op de meter).
Ik begreep dat omdat de 12V accu defect is, de auto de accu blijft opladen (de accu raakt nooit vol).
Hierdoor raak je dus steeds een percentage van de grote accu terwijl de auto stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
dixet schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:22:
[...]
offtopic:
je doet de onterechte aanname dat ik dit bij de dealer heb aangekaart in plaats van bij BYD zelf. Ik vond je sjabloon niet bruikbaar, maar heb het wel by BYD europe aangekaart
offtopic:
Je spreekt jezelf tegen nu, nooit geklaagd bij BYD, maar wel gemeld bij Europe.
Dat is in principe 1 meldpunt waar je dit soort meldingen blijkbaar dient te doen. Aangezien BYD niet actief hier is op de socials betreft webcare.
Update voor Carplay gebruikers overigens; lijkt erop dat ophangen met je knop op het stuur niet werkt in RC versie van Carplay 26… Je krijgt wel een grote kaart ervoor terug, komt meer route in beeld dan voor de iOS 26 update. Opnemen heb ik nog niet getest, dat doe ik morgenochtend als de release er is, dus mocht je vaak die functie gebruiken, updaten van iOS op eigen risico ;) zal wel gepatcht moeten worden vanuit Apple verwacht ik aangezien voor ios 26 dit prima werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
Vandaag dus bij de dealer geweest. De 12V accu was volgens de monteur defect (liet hij ook zien op de testmeter).
Ik begreep, dat omdat de 12V accu defect is, de auto de accu blijft opladen (de accu raakt nooit vol).
Hierdoor raak je dus steeds een percentage van de grote accu terwijl de auto stil staat.
Op de eerdere test die ik heb gepost, kan je zien dat de de voltage 13.8V is, dat is omdat de grote accu de kleine accu met 13.8V laad. Dus tijdens mijn eigen test, werd de 12V accu dus nog opgeladen.
(Hij had toen trouwens al de hele dag (8 uur) aan 11 Kw lader gehangen).

Vervanging van de accu was meer dan € 200 en dat vond ik wel erg pittig.
Volgens de monteur was het geen probleem als ik hem zelf verving door ander.
Een loodaccu vervanging door een LFP accu schijnt niet te kunnen.
De nieuwe modellen hebben wel een LFP, maar dan onder de bestuurderstoel.
Hierdoor kan hij meeliften op de verwarming en koeling van de grote LFP accu.

Ik ben nu opzoek welke accu een goede vervangende accu is.
Deze is moeilijk te vinden in Nederland.
In Australië (ze hebben de Atto 3 wat langer) hebben ze de volgende vervangende 12v accu:
https://www.centurybatteries.com.au/products/38b20l-mf
De accu heeft rondom een verdikking (bodem bevestiging).
Ik heb hier op de zaak een pallet met gezien met ik denk soortgelijke accu (capaciteit),
maar zonder de verdikkingen aan de zijkant en Japanse polen (JIS).

We gaan morgen kijken of dit model qua afmetingen past.
Indien dit gaat passen, dan kan zouden dit model en maat ook door Varta, Bosch en VMF (merk).

[ Voor 5% gewijzigd door Jemboy op 15-09-2025 18:12 . Reden: correctie fouten ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste