Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:46
td1977 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb na de aflevering van de ATTO gelijk een jump starter gekocht omdat het een bekend probleem is dat de 12V accu bij diverse merken EV problemen geeft. Mocht de 12V accu de geest geven dan kan ik zonder pechhulp alsnog thuiskomen of naar BYD rijden. Wachten op de takelwagen is niet fijn.
Zat ik ook aan te denken, kan de stroom via V2L gebruiken. Zal eens de 12v afkoppelen en V2L testen, of heeft iemand daar al antwoord op?
Nog een tip voor een goede/goedkope jumpstarter?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb deze gekocht en standaard in de auto liggen.
Nog niet nodig gehad, en weet ook niet hoe ik hem zou kunnen testen.

FNNEMGE Auto Starthulp Powerbank... https://www.amazon.nl/dp/B08BG6KDFT?ref=ppx_pop_mob_ap_share

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjo
  • Laatst online: 09:37
logix147 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:30:
@evjo ik denk dat dit stiekem meer voorvalt dan men loslaat en dat ze daarom kosteloos vervangen. Even los van de garantie factor. Het is best link als je auto uitvalt, ik heb in 2010 hetzelfde gehad, die auto viel toen vanwege een defecte sensor ook uit, die behoorde mijn toeren te checken en omdat die niet helemaal goed meer werkte besloot die bij niet zien van hoeveel toeren de auto maakte maar uit te zetten… Geen pretje als je 130 km/u rijdt en dan ineens een fred flintstone mobiel hebt. Je kan nergens meer heen als de auto geen snelheid meer kan behouden op de snelweg (behalve de vluchtstrook)

Hoop op veiligere kms voor je, maar ik zou de volgende keer iets meer je poot stijf houden in eerder stadium! Zeker bij koop.
?? Wegenwacht zat in de omnium
batterij gratis vervangen.
alleen hopen dat ze het langer uithoud dan de eerste. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• td1977
  • Laatst online: 16-09 23:47
SatScan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Zat ik ook aan te denken, kan de stroom via V2L gebruiken. Zal eens de 12v afkoppelen en V2L testen, of heeft iemand daar al antwoord op?
Nog een tip voor een goede/goedkope jumpstarter?
Ik heb zelf een goedkope jump starter gekocht bij Amazon. Het belangrijkste is dat de lage voltage gedeelte stroom krijgt om de auto op te kunnen starten. Na starten zal de grote accu 12V leveren en wordt de 12V accu als goed is niet meer belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:04
Weet niet helemaal of het hier thuis hoort, maar even een linkje naar een algemeen artikel over BYD:

https://fortune.com/2025/...pe-hungary-manufacturing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:42
td1977 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Ik heb zelf een goedkope jump starter gekocht bij Amazon. Het belangrijkste is dat de lage voltage gedeelte stroom krijgt om de auto op te kunnen starten. Na starten zal de grote accu 12V leveren en wordt de 12V accu als goed is niet meer belast.
En dat werkt zomaar met een jumpstarter? Iemand ervaring met een EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
patje0010 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Er staan op YouTube heel veel testen waarbij ze laten zien dat dit perfect werkt.
YouTube: How to: Jump Start an EV!
YouTube: Jump-starting my dead 12v battery on my Kia EV6: Kia needs to addres...
YouTube: How to Jump Start an Ioniq 5/6, Kia EV6/EV9 or Genesis EV | Be Prepa...

[ Voor 53% gewijzigd door avdl72 op 02-08-2025 11:44 ]

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:19
etienne1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Zal het eens in het oog houden. Heb een uurtje geleden geladen tot 100 %
Na 2 uur nog op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
SamVervoort schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:47:
Zijn er nog bestuurders die na de 2.0 merken dat hun batterij veel sneller (in stilstand) zakt? De auto was opgeladen tot 100% rond 11:00 en hij geef nog geen 2u later aan dat hij op 99% zit.
48u op 98% en zo gebleven!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:34
Vandaag na 1 dagje slim laden met tibber, een platte 12v accu! Iemand goede tips om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Toinie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:00:
Vandaag na 1 dagje slim laden met tibber, een platte 12v accu! Iemand goede tips om dit te voorkomen?
Oorzaak en gevolg of toeval? Ik ken het slim laden van Tibber niet, maar zo te zien doen ze niets anders dan laden op daluren.

Dat doe ik zelf ook, maar dan nog slimmer O-)
Primair op overschot zonnepanelen, secundair op daltarieven als ik echt prik nodig heb.

Dit is mijn laadpatroon van deze - afwisselend bewolkte - middag. Groen is laden, andere kleuren is niet laden. Zo gaat het meestal: vaak in- en uitschakelen van het laden, maar nog nooit issues met de 12v accu gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lHAzBTs0JnHqe-XiTxROE6k_XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7foooIrHLNvDAYABURSLlJqA.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me dus af ot het Tibber slim laden de oorzaak is, of dat het gewoon toeval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
Ik twijfel een beetje , omdat de zaptec natuurlijk wel steeds tegen de boordcomputer zegt, hallo je hangt, maar tibber de sessie stopt tot op een goed moment (dal) en die hallo communicatie loopt via de 12v als het goed is?

Maar wie weet was het toeval. Ik ga bij de volgende sessie het voltage eens in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Toinie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:05:
Ik twijfel een beetje , omdat de zaptec natuurlijk wel steeds tegen de boordcomputer zegt, hallo je hangt, maar tibber de sessie stopt tot op een goed moment (dal) en die hallo communicatie loopt via de 12v als het goed is?

Maar wie weet was het toeval. Ik ga bij de volgende sessie het voltage eens in de gaten houden!
Het klopt dat de boordcomputer via de 12v accu loopt, en veel meer andere elektronica die niets met de aandrijving te maken heeft. Maar tijdens het laden is de auto in principe aan en zou de 12v accu automatisch geladen worden vanuit de tractieaccu geladen.
Dus ik denk ook dat het er niets mee te maken heeft, maar dat dit wellicht wel den trigger kan zijn die onderliggend probleem naar boven brengt. Bijvoorbeeld slechte cellen in je accu ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door avdl72 op 03-08-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-09 14:07
dixet schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Oorzaak en gevolg of toeval? Ik ken het slim laden van Tibber niet, maar zo te zien doen ze niets anders dan laden op daluren.

Dat doe ik zelf ook, maar dan nog slimmer O-)
Primair op overschot zonnepanelen, secundair op daltarieven als ik echt prik nodig heb.

Dit is mijn laadpatroon van deze - afwisselend bewolkte - middag. Groen is laden, andere kleuren is niet laden. Zo gaat het meestal: vaak in- en uitschakelen van het laden, maar nog nooit issues met de 12v accu gehad.
[Afbeelding]

Ik vraag me dus af ot het Tibber slim laden de oorzaak is, of dat het gewoon toeval is
Kun je mij vertellen hoe je dit doet? Als ik de BYD insteek om op een bepaald moment te laden doet hij het niet. Daarnaast hebben wij een zogenoemde slimme oplader van SMA maar ook daar reageert onze BYD atto 3 niet op.. Wij moeten nu elke keer zelf insteken als de stroomprijs was lager is (dynamisch contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
avdl72 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:48:
[...]

Het klopt dat de boordcomputer via de 12v accu loopt, en veel meer andere elektronica die niets met de aandrijving te maken heeft. Maar tijdens het laden is de auto in principe aan en zou de 12v accu automatisch geladen worden vanuit de tractieaccu geladen.
Dus ik denk ook dat het er niets mee te maken heeft, maar dat dit wellicht wel den trigger kan zijn die onderliggend probleem naar boven brengt. Bijvoorbeeld slechte cellen in je accu ofzo.
Dan heb je het over slechte cellen in de 12v accu neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Toinie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Dan heb je het over slechte cellen in de 12v accu neem ik aan?
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
v.rij schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
Kun je mij vertellen hoe je dit doet?
Ik gebruik home assistant om alles centraal te monitoren en aan te sturen. Voordeel is dat je de slimheid op 1 plek hebt, in plaats dat ieder apparaat probeert "slim" te zijn maar elkaar in de weg kunnen gaan zitten.
v.rij schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
Als ik de BYD insteek om op een bepaald moment te laden doet hij het niet. Daarnaast hebben wij een zogenoemde slimme oplader van SMA maar ook daar reageert onze BYD atto 3 niet op.. Wij moeten nu elke keer zelf insteken als de stroomprijs was lager is (dynamisch contract)
Gebruik je de plan-functie in de auto of de app? Als er in de auto of app een planning staat kan je vanaf de sllimme oplader doen wat je wilt, dan zal de auto niet gaan laden.
Andersom kan ik me voorstellen dat het net zo werkt: als je slimme lader vindt dat het geen tijd is om te laden kan je BYD willen gaan laden, maar dat zal niet gebeuren.

Ik had per ongeluk de planningsoptie aangezet in de app. Toen m'n home assistant het tijd vond om te gaan laden kreeg de laadpaal wel de status "charging", maar bleef het wattage op 0 hangen. Uren bezig geweest om uit te zoeken wat er mis was. Dat dus: de auto vond dat er niet geladen mocht worden. In de communicatie met de paal accepteert de auto blijkbaar wel de laadsessie, maar neemt geen stroom af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
dixet schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Ik gebruik home assistant om alles centraal te monitoren en aan te sturen. Voordeel is dat je de slimheid op 1 plek hebt, in plaats dat ieder apparaat probeert "slim" te zijn maar elkaar in de weg kunnen gaan zitten.

[...]

Gebruik je de plan-functie in de auto of de app? Als er in de auto of app een planning staat kan je vanaf de sllimme oplader doen wat je wilt, dan zal de auto niet gaan laden.
Andersom kan ik me voorstellen dat het net zo werkt: als je slimme lader vindt dat het geen tijd is om te laden kan je BYD willen gaan laden, maar dat zal niet gebeuren.

Ik had per ongeluk de planningsoptie aangezet in de app. Toen m'n home assistant het tijd vond om te gaan laden kreeg de laadpaal wel de status "charging", maar bleef het wattage op 0 hangen. Uren bezig geweest om uit te zoeken wat er mis was. Dat dus: de auto vond dat er niet geladen mocht worden. In de communicatie met de paal accepteert de auto blijkbaar wel de laadsessie, maar neemt geen stroom af
Bedankt voor je uitgebreide reactie :*) We gaan volgend weekend eens kijken of we het op deze manier eindelijk voor elkaar kunnen krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjo
patje0010 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de tip. ook eentje ij huis(wagen) gehaald _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
SatScan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Na 2 dagen niet rijden 1% kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
etienne1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Na 2 dagen niet rijden 1% kwijt.
Oke, kan afrondingsverschil zijn...
Zal de komende vakantie eens op letten bij vertrek en terugkomst (even een screenshot maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 18:26
Dat je een % kwijt bent is niet zo heel gek aangezien de auto wel 24x7 connected om de werking van de app te garanderen. Je kan als de auto in bereik van je wifi staat makkelijk checken hoe vaak die tot leven komt.

Persoonlijk is het me vanwege dagelijks rijden nog niet echt opgevallen. Langste heeft die 2 weken stil gestaan toen ik in het buitenland zat, voor mijn gevoel was ik toen niets kwijt - ik heb toen ook niets met de app gedaan of de widget dus wellicht scheelt dat?

Ik zal voor mijn aankomende vakantie eens noteren wat het % is en een monitor op mijn wifi zetten. Kijken of dat met elkaar te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patje0010
App update gehad. Staat van het voertuig is er nieuw, geeft zowat de belangrijkste info= beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
patje0010 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:27:
App update gehad. Staat van het voertuig is er nieuw, geeft zowat de belangrijkste info= beter.
ik vermoed dat je de app v 2.8.1 bedoelt - deze is i.c.m. v2.0 op de auto het laatste wat beschikbaar is zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
logix147 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

ik vermoed dat je de app v 2.8.1 bedoelt - deze is i.c.m. v2.0 op de auto het laatste wat beschikbaar is zover ik weet.
Net gecheckt, het is V 2.9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
patje0010 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

PlayStore staat nog op 2.8.1 terwijl AppStore al op 2.9 staat.

nieuw in de update v2.9
'staat van het voertuig' overzicht.

Wat mij opviel:
Planning voor opladen (kan me niet herinneren dat deze er eerder ook al in zat)
QR scanner onder mijn account - denk handig voor handleidingen+aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
patje0010 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Klopt is IOS v2.9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
logix147 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

PlayStore staat nog op 2.8.1 terwijl AppStore al op 2.9 staat.

nieuw in de update v2.9
'staat van het voertuig' overzicht.

Wat mij opviel:
Planning voor opladen (kan me niet herinneren dat deze er eerder ook al in zat)
QR scanner onder mijn account - denk handig voor handleidingen+aanmelden?
In de app update van Google gewoon deze morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
patje0010 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

In de app update van Google gewoon deze morgen.
Google zelf lijkt dat in elk geval nog niet te weten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cktxILuCrfb5sybbbxjkCD-0CAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1mUSAUGUYEYWIQ8B51Q7oQmr.png?f=user_large

Wel handig dat ze dat gelijk houden… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
logix147 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Google zelf lijkt dat in elk geval nog niet te weten..
[Afbeelding]

Wel handig dat ze dat gelijk houden… 8)7
Weird ja, ik heb een Google pixel telefoon, mss daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:39
Zulke 'reviews' begrijpi k dus helemaal niet.....(ben zeer tevreden met mijn 'chinees')

https://driveaholic.nl/rijtest-byd-atto-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:32
josje60 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:18:
Zulke 'reviews' begrijpi k dus helemaal niet.....(ben zeer tevreden met mijn 'chinees')

Heeft een allergie voor elektrisch en helemaal voor een Chinees. Een golf 1.2 tsi voor 38000€ dat is wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wku
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-09 13:02

Wku

Ik heb er op die site even op gereageerd, zoals de schrijver zichzelf omschrijft als petrolhead zegt het al genoeg, dan is enige objectiviteit ver te zoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online

Tja, hij wil blijkbaar een oncomfortabele auto
[...] en te comfortabele onderstel gooien roet in het eten.
Een auto kan mij niet comfortabel genoeg. Géén motorgeluid, comfortabele vering, soepele acceleratie.
Enige wat aan de Atto 3 niet comfortabel is, is de airco.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
@dixet Gewoon melden dat BYD zijn updates moet fixen - v1.6 was tot heden de beste voor betreft de airco. Maar met handmatige instellingen kom ik voorlopig wel tot de volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
Iemand een idee welke update een garage doet?
Enkele maanden geleden na de 1.8 update, heeft de garage een week later een "garage" update uitgevoerd zonder mij vooraf in te lichten dat ze het gingen doen, dit werd mij verteld nadien, wat bedoelen ze daarmee? Kunnen ze mij daarmee volgen ofzo? Ik hoor er wilde verhalen over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
logix147 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:23:
@dixet Gewoon melden dat BYD zijn updates moet fixen - v1.6 was tot heden de beste voor betreft de airco. Maar met handmatige instellingen kom ik voorlopig wel tot de volgende update.
Tja blijft toch moeilijk te begrijpen. In mijn vorige auto's zette ik de airco op 20 graden en moest er verder niet meer naar omzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:43
etienne1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Tja blijft toch moeilijk te begrijpen. In mijn vorige auto's zette ik de airco op 20 graden en moest er verder niet meer naar omzien.
En hoe voelde dat als je na een paar uur aan het zonnige strand weer in de auto stapte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
timetraveler schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

En hoe voelde dat als je na een paar uur aan het zonnige strand weer in de auto stapte?
Heet maar na een tiental seconden begon de airco ijskoud te blazen tot de binnentemperatuur op peil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
etienne1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Heet maar na een tiental seconden begon de airco ijskoud te blazen tot de binnentemperatuur op peil was.
Nú gebruik je de app als je besluit over 10 minuten te starten en is de temperatuur op peil als je instapt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne1
timetraveler schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

Nú gebruik je de app als je besluit over 10 minuten te starten en is de temperatuur op peil als je instapt!
Dat weet ik maar dat neemt niet weg dat de airco voor de rest niet zo goed regelt :-( en ik ben niet alleen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetraveler
etienne1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Dat weet ik maar dat neemt niet weg dat de airco voor de rest niet zo goed regelt :-( en ik ben niet alleen op dit forum.
Zal ik ook niet ontkennen maar ik sta er wat pragmatischer tegenover en vind het niet echt een probleem om het naar mijn eigen wensen aan te sturen.
In afwachting van altijd welkome verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
timetraveler schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Zal ik ook niet ontkennen maar ik sta er wat pragmatischer tegenover en vind het niet echt een probleem om het naar mijn eigen wensen aan te sturen.
In afwachting van altijd welkome verbetering.
Nou ik wel, ik heb al denk ik 20+ jaar airco’s in auto en dit nog nooit meegemaakt. Ik wil helemaal niet zelf regelen, ik wil 20-23 graden en klaar en dat was het ook voor dat gerommel in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamVervoort
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 15:34
SatScan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Gisterenavond om 22:00 de wagen op de oprit afgesloten met 22%. Deze ochtend om 7:00 had ik er nog 17... Zal toch maar eens contact opnemen met de garage denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
SamVervoort schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Gisterenavond om 22:00 de wagen op de oprit afgesloten met 22%. Deze ochtend om 7:00 had ik er nog 17... Zal toch maar eens contact opnemen met de garage denk ik.
Ja of de accu <10% te ontladen en dan geheel opladen...
Waarschijnlijk een soc-drift. De accu lading wordt bij LFP accu's geschat en bij een periode niet geheel ontladen (<10%) en 100% laden kan er een afwijking ontstaan.
Meestal uit zich dat door een drop-off bij lagere accu percentages. Bijvoorbeeld een accu drop-off van 25% ineens naar 10%.

Was je accu pas geleden onder <10% en heb je die daarna volledig opgeladen en deze drop-off blijft zou ik naar garage gaan. Anders deze procedure eens uitvoeren en kijken of het verholpen is.

Succes!

PS zag afgelopen week/weekend verschillende Atto3 op mijn reis naar en van Luxenburg... helaas geen zwaaiers ertussen... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamVervoort
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 15:34
SatScan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Ja of de accu <10% te ontladen en dan geheel opladen...
Waarschijnlijk een soc-drift. De accu lading wordt bij LFP accu's geschat en bij een periode niet geheel ontladen (<10%) en 100% laden kan er een afwijking ontstaan.
Meestal uit zich dat door een drop-off bij lagere accu percentages. Bijvoorbeeld een accu drop-off van 25% ineens naar 10%.

Was je accu pas geleden onder <10% en heb je die daarna volledig opgeladen en deze drop-off blijft zou ik naar garage gaan. Anders deze procedure eens uitvoeren en kijken of het verholpen is.

Succes!

PS zag afgelopen week/weekend verschillende Atto3 op mijn reis naar en van Luxenburg... helaas geen zwaaiers ertussen... ;-)
Bedankt. Ik zal dit eens testen. Heb hem deze ochtend aangesloten bij 9% en laat hem dan doorladen tot 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjo
SamVervoort schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Bedankt. Ik zal dit eens testen. Heb hem deze ochtend aangesloten bij 9% en laat hem dan doorladen tot 100.
let op met onder de 15% te gaan,want dan laad de 12v. batt. niet méér bij :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxliping
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 18:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j83310zx1PsJoSWJXl3FWt2Q-po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUQ1fHX7cA5PXoo2NCiYrkSU.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt dat de update de 12v accu beschermt? Nu na update accu nog 91%. Ga hem eerst eens leegrijden om te testen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:07
Dit jaar voor het eerst in bergachtig terrein met de Atto 3 en dat levert nieuwe kennis op.
Ik heb de HDC eens uitgeprobeerd en die houdt, zoals verwacht, de snelheid bij de afdaling laag en constant, ergens rond de 30km/u. Wat ik dan weer niet verwachtte is dat dit kennelijk met de remmen gebeurt, ik zag in ieder geval geen regeneratie meer.
Daarover gesproken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXPqdTdnGSWsdyzw3ngUxDYUtAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbabsnrEEyE9dtaL2CMugGCR.png?f=fotoalbum_large
Na een afdaling was het verbruik dus maar 1/10 van het normale gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
martinBMW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:11:
Dit jaar voor het eerst in bergachtig terrein met de Atto 3 en dat levert nieuwe kennis op.
Ik heb de HDC eens uitgeprobeerd en die houdt, zoals verwacht, de snelheid bij de afdaling laag en constant, ergens rond de 30km/u. Wat ik dan weer niet verwachtte is dat dit kennelijk met de remmen gebeurt, ik zag in ieder geval geen regeneratie meer.
Daarover gesproken:[Afbeelding]
Na een afdaling was het verbruik dus maar 1/10 van het normale gebruik
Dat zou ik een vreemde implementatie van HDC vinden. Ik heb met brandstofauto's altijd geleerd in de bergen te remmen op de motor (omlaag in dezelfde versnelling als je omhoog zou gaan) om te voorkomen dat de remmen oververhit raken. Ik zou dus verwachten dat hij wat sterker gaat regeneren dan je normaal met de "High" standhebt.

De handleiding lijkt ook te zeggen dat hij actief remt
[...] the main function of which is to assist in uphill and downhill slow driving through active braking
O, iets verder zegt hij dit:
In some special conditions, such as at a long stretch of downhill, the HDC function may be temporarily unavailable due to high brake temperature
Hij gebruikt dus inderdaad de remmen, met het risico op oververhitting. Goeie om in het achterhoofd te houden bij lange ritten in de bergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:12

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

etienne1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Chinezen zijn niet de beste code schrijvers.
BYD Amsterdam is hiervan al op de hoogte en die hebben rechtstreeks contact met China.
Ik ga eind vd maand langs en heb al aangegeven dat ze mijn boordcomputer/entertaiment systeem compleet opnieuw moeten installeren.
Auto pakte 60% batterij in 10 dagen toen ik op vakantie was alleen omdat China mijn auto niet goed in hun systeem had staan waardoor de 2.0 OTA update steeds gepushed werd.

Het is dat ik dat zag omdat ik einde vakantie keek of mijn auto nog op slot was en ik zag dat mijn batt op 16% stond 8)7

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
crzyhiphopazn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Chinezen zijn niet de beste code schrijvers.
BYD Amsterdam is hiervan al op de hoogte en die hebben rechtstreeks contact met China.
Ik ga eind vd maand langs en heb al aangegeven dat ze mijn boordcomputer/entertaiment systeem compleet opnieuw moeten installeren.
Auto pakte 60% batterij in 10 dagen toen ik op vakantie was alleen omdat China mijn auto niet goed in hun systeem had staan waardoor de 2.0 OTA update steeds gepushed werd.

Het is dat ik dat zag omdat ik einde vakantie keek of mijn auto nog op slot was en ik zag dat mijn batt op 16% stond 8)7
Niemand van Louwman vestigingen heeft direct contact met iemand in China, dat gaat namelijk direct via BYD Benelux Europe, dus leuke snelle verkoper, maar de klantenservice van Louwman adviseert niet voor niets direct naar BYD EU te mailen als je ontevreden bent over de huidige update. Vermoedelijk dat Louwman Nederland er wel wat contacten mee heeft, maar dat zelfs betwijfel ik.

Ik had in Eindhoven met mijn aflevering van de Atto3 ook een Amsterdamse verkoper en die wist minder van de auto te vertellen dan ikzelf.

Ik heb niet zo'n hele hoge pet van BYD AMS of EHV op, je kan beter met BYD zelf bellen, dan heb je in elk geval mensen die op basis van je VIN je e.e.a. kunnen vertellen. Zo hebben die medewerkers ook contact gezocht met EIndhoven om mijn App destijds te activeren, want dat moest vanuit de dealer aangemeld worden.

Autoverkopers geloof ik zover ik ze kan zien of gooien. Klantenservice medewerkers van bedrijven zelf hebben vaak niet zo'n voordeel als ze je sprookjes gaan vertellen, want vaak kom je toch wel weer bij ze terecht voor nieuwere vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:28
Ik kan geen video toevoegen, maar als de airco/ ventilator op standje 5, 6, 7 staat hoor je, behalve het suizen van de vind, een soort geratel. Klinkt een beetje alsof er iets aanloopt of vast zit. Iemand die dit herkend?

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
Brojer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:55:
Ik kan geen video toevoegen, maar als de airco/ ventilator op standje 5, 6, 7 staat hoor je, behalve het suizen van de vind, een soort geratel. Klinkt een beetje alsof er iets aanloopt of vast zit. Iemand die dit herkend?
Is normaal ja als de airco alles moet geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Hoop dat ze snel fix voor radio komen pff lijkt wel of geluid steeds slechter wordt.

• Toinie
Denk dat je hier gelijk hebt! Auto naar paar dagen stilstaan weer lege 12V. Hoor hem continue "klikken" als ik naast de motorkap sta...alsof hij iets probeert, maar niet genoeg power heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:07
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van BYD Europe om mijn feedback te delen: "U bent geselecteerd!"
De eerste pagina is vrij algemeen (leeftijd, huidige byd, vorige auto) en op de laatste pagina kun je nog de rest van je vragen/opmerkingen kwijt - en daarna kreeg ik de melding dat ik "niet binnen de doelgroep val".... Dat hadden ze al op de eerste pagina kunnen melden dus.

• avdl72
  • Niet online
martinBMW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:26:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van BYD Europe om mijn feedback te delen: "U bent geselecteerd!"
De eerste pagina is vrij algemeen (leeftijd, huidige byd, vorige auto) en op de laatste pagina kun je nog de rest van je vragen/opmerkingen kwijt - en daarna kreeg ik de melding dat ik "niet binnen de doelgroep val".... Dat hadden ze al op de eerste pagina kunnen melden dus.
Ik heb hem ook gehad, en wel volledig kunnen invullen.

• Brojer
avdl72 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb hem ook gehad, en wel volledig kunnen invullen.
Ook ik heb hem volledig kunnen invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huiserwin
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-09 20:41
Sinds 2 weken trotse en zeer tevreden eigenaar van een grijze Atto 3 Design uit 2023 en ik ben nieuw op dit forum. Vanmorgen eerste beurt (2 jaar) gehad bij ADG Meppel. Alles keurig geregeld, de auto is zelfs nog gewassen. BYD heeft geluisterd naar de wens van Nederlandse eigenaren die hebben gevraagd om een papieren onderhoudsboekje, ik heb dus sinds vanmorgen een 'echt' onderhoudsboekje! Bij het weggaan de mededeling "tot over 2 jaar"😎. Wat een verademing in vergelijking met de Kia dealer waar ik de afgelopen jaren met tegenzin naar toe ging met mijn e-Niro.
Hopelijk wordt de audio van de Atto 3 bij de volgende OTA update verbeterd want die is inderdaad slechter geworden.
Is het meer eigenaren opgevallen dat de audio kwaliteit van de karaoke-App in de Atto 3 beter is dan bij het steamen van Spotify? Het kwaliteitsverlies van audio na update lijkt dus vooral te gelden bij streamen.
Verder nog een vraag: kan ik mijn display (kleine schermpje) aanpassen want ik zie continue info over de bandenspanning maar vind dat op die plek niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huiserwin
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-09 20:41
Aha, thanks edhollan, zo simpel kan het zijn👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v.rij
Weer een ervaring rijker... Onze auto ging op onderhoudsbeurt (Att0 3 Design van 2022 met 40K gelopen). Meermaals voor afspraak gebeld in verband met het vervangen van de stuurkogel. Dit binnen de garantie. Je raad het al? Bij het ophalen van de auto stuurkogel niet vervangen want deze was niet geleverd. Mogen we weer terug naar Eindhoven (vanuit Kerkrade 1.5 uur rijden).

Maar wat het ergste was ze adviseerden ons nieuwe voorbanden omdat deze kaal waren. Dit gedaan maar bij thuiskomst was de nieuwe band helemaal plat. Wat blijkt --> ventiel lek. ANWB gekomen en een nieuw ventiel erin gezet. De sensor ligt nu in de band los en de band is beschadigd.

Wel heel tevreden over het contact. Volgende week nieuwe band erop en deze wordt gecrediteerd van de facuur vanwege alle pech. En dan wordt ook de stuurkogel vervangen. Laten we hopen dat alles goed gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
v.rij schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:31:
Weer een ervaring rijker... Onze auto ging op onderhoudsbeurt (Att0 3 Design van 2022 met 40K gelopen). Meermaals voor afspraak gebeld in verband met het vervangen van de stuurkogel. Dit binnen de garantie. Je raad het al? Bij het ophalen van de auto stuurkogel niet vervangen want deze was niet geleverd. Mogen we weer terug naar Eindhoven (vanuit Kerkrade 1.5 uur rijden).

Maar wat het ergste was ze adviseerden ons nieuwe voorbanden omdat deze kaal waren. Dit gedaan maar bij thuiskomst was de nieuwe band helemaal plat. Wat blijkt --> ventiel lek. ANWB gekomen en een nieuw ventiel erin gezet. De sensor ligt nu in de band los en de band is beschadigd.

Wel heel tevreden over het contact. Volgende week nieuwe band erop en deze wordt gecrediteerd van de facuur vanwege alle pech. En dan wordt ook de stuurkogel vervangen. Laten we hopen dat alles goed gaat!
Mijn banden zijn ook binnenkort aan vervanging toe, met een kilometerstand van 35k nu.
Kan je vertellen wat de banden bij BYD Eindhoven gekost hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Weer een ervaring rijker... Onze auto ging op onderhoudsbeurt (Att0 3 Design van 2022 met 40K gelopen).
Wat zijn de kosten van zo'n onderhoudsbeurt?
Hebben ze in de tussentijd de 12v als een keer vervangen? En was dat dan een garantieafhandeling?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
avdl72 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Mijn banden zijn ook binnenkort aan vervanging toe, met een kilometerstand van 35k nu.
Kan je vertellen wat de banden bij BYD Eindhoven gekost hebben?
Ze vragen per band €249,00 maar kregen korting en werd €200 per band exclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Wat zijn de kosten van zo'n onderhoudsbeurt?
Hebben ze in de tussentijd de 12v als een keer vervangen? En was dat dan een garantieafhandeling?

Dank!
Maar liefst €460... En helaas de 12V was in februari al stuk gegaan en viel niet onder garantie. Zaten net buiten de 24 maanden (27 maanden) en bepaald aantal KMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
v.rij schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Maar liefst €460... En helaas de 12V was in februari al stuk gegaan en viel niet onder garantie. Zaten net buiten de 24 maanden (27 maanden) en bepaald aantal KMs.
En overal lees je dat er minder onderhoud nodig is in vergelijking met een benzine :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
etienne1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:00:
[...]

En overal lees je dat er minder onderhoud nodig is in vergelijking met een benzine :?
https://www.autoweek.nl/k...ijdsperiode=5&provincie=8

VS

Persoonlijk ervaar ik wel dat dit inderdaad zo het geval is dat een EV minder bij de garage staat dan een benzine en dus ook minder kost. Autoweek lijkt dat ook te bevestigen in hun berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
logix147 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

VS

Persoonlijk ervaar ik wel dat dit inderdaad zo het geval is dat een EV minder bij de garage staat dan een benzine en dus ook minder kost. Autoweek lijkt dat ook te bevestigen in hun berekeningen.
Ik vraag me wel af wat men doet voor die 460 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHJHJH
  • Laatst online: 10-09 19:53
Hi allen. Nu de BYD design een aantal weken, nog een paar vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen;

1) is het mogelijk je scherm dat achter je stuur zit te dimmen? In de avond/nacht rijden word je verblind door je eigen scherm..

2) ik heb nu 2x gehad dat ik parkeer om boodschappen te doen en ik kom terug naar 5min: heel de auto van top tot teen,inclusief dakraam, helemaal beslagen. Hoe kan dit?

3) zit er ergens een oude aansluiting waarmee ze vroeger een sigaret aanstaken? Heb deze nodig voor een coolbox aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
JHJHJH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:08:
Hi allen. Nu de BYD design een aantal weken, nog een paar vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen;

1) is het mogelijk je scherm dat achter je stuur zit te dimmen? In de avond/nacht rijden word je verblind door je eigen scherm..

2) ik heb nu 2x gehad dat ik parkeer om boodschappen te doen en ik kom terug naar 5min: heel de auto van top tot teen,inclusief dakraam, helemaal beslagen. Hoe kan dit?

3) zit er ergens een oude aansluiting waarmee ze vroeger een sigaret aanstaken? Heb deze nodig voor een coolbox aan te sluiten.
1) ja, naar vanaf de bovenkant van je grote scherm naar beneden swipen. Dan kan je van zowel het grote als het kleine scherm de helderheid instellen. Of zet hem op automatisch, ik hoef bijna nooit handmatig de helderheid te wijzigen
2) Zoek FF in dit draadje. Is al veel over gezegd. In het kort: zet in de instellingen "recirculatie bij parkeren" uit
3) De auto heeft dat standaard niet. Met zoiets kan je oudere apparaten nog steeds aansluiten. https://www.amazon.nl/-/e...ter-Adapter/dp/B08BNKPXWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHJHJH
dixet schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

1) ja, naar vanaf de bovenkant van je grote scherm naar beneden swipen. Dan kan je van zowel het grote als het kleine scherm de helderheid instellen. Of zet hem op automatisch, ik hoef bijna nooit handmatig de helderheid te wijzigen
2) Zoek FF in dit draadje. Is al veel over gezegd. In het kort: zet in de instellingen "recirculatie bij parkeren" uit
3) De auto heeft dat standaard niet. Met zoiets kan je oudere apparaten nog steeds aansluiten. https://www.amazon.nl/-/e...ter-Adapter/dp/B08BNKPXWB
Nieuw op dit forum en zoeken lukt me nog niet zo goed.. bedankt voor je antwoorden! Erg gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
etienne1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Ik vraag me wel af wat men doet voor die 460 €
Ze zullen gewoon een default checklist doorlopen. Gok wat vloeistoffen vullen.

Los daarvan zorgt die €460 voor behoud van je garantie. Autorijden kost geld, plus het is de eerste beurt na 2 jaar.

Weet je wat gemiddelde salaris van een automonteur bij een dealer garage is? Ook die krijgen indexatie van hun loon. Voor niets gaat de zon op, maar voor je panelen moet je ook gewoon betalen. Dus eigenlijk is alleen adem halen op moment nog gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
JHJHJH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Nieuw op dit forum en zoeken lukt me nog niet zo goed.. bedankt voor je antwoorden! Erg gewaardeerd
@dixet
Check voor die cigarette plug eens rechts onder de telefoonlader (daar waar de usb aansluitingen zitten) of neem plaats op de passagiers stoel - dan zit daar een verrassing voor jullie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
logix147 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:07:
[...]

Los daarvan zorgt die €460 voor behoud van je garantie. Autorijden kost geld, plus het is de eerste beurt na 2 jaar.
Nou ja ik vind het absurd duur. Het enige wat ze doen is inderdaad wat standaard zaken nalopen en vloeistoffen bijvullen. En als het nodig is losse componenten updaten die niet in de OTA update zitten. Mijn auto was na 45 minuten al weer klaar.
En voordat BYD de onderhoudsinterval verhoogde was het €300.

Maar zoals je zegt, autorijden kost geld. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHJHJH
dixet schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Waar/hoe zit jij hem op niet recirculatie bij parkeren dan? Ik zie alleen deze opties;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My37I5ncgmkwQD61vHT9VA6Wb4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VB2STSv3i7W40QFqXaS496n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JHJHJH op 19-08-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluffyx92
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 10:13
Hi allemaal,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en de BYD Atto 3 stond in eerste instantie niet op mijn lijst, maar werd ik via via van op de hoogte gesteld aangezien deze ook binnen mijn leasebudget valt. Ik zou graag horen wat de positieve punten zijn én waar ik op moet letten/tegenaan kan lopen (lees op het forum bijv. iets over de airco en de geluidskwaliteit).

Is er iemand die een BYD Atto 3 in zijn bezit heeft en mij een korte recensie kan geven? Momenteel rijd ik een Toyota C-HR 1.8 uit 2021 en daar ben ik zeer tevreden over. De andere auto op mijn lijstje is de Cupra Tavascan Business. Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Fluffyx92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:33:
Hi allemaal,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en de BYD Atto 3 stond in eerste instantie niet op mijn lijst, maar werd ik via via van op de hoogte gesteld aangezien deze ook binnen mijn leasebudget valt. Ik zou graag horen wat de positieve punten zijn én waar ik op moet letten/tegenaan kan lopen (lees op het forum bijv. iets over de airco en de geluidskwaliteit).

Is er iemand die een BYD Atto 3 in zijn bezit heeft en mij een korte recensie kan geven? Momenteel rijd ik een Toyota C-HR 1.8 uit 2021 en daar ben ik zeer tevreden over. De andere auto op mijn lijstje is de Cupra Tavascan Business. Alvast heel erg bedankt!
Ik heb geen review voor je, maar als je hier een beetje terug leest krijg je wel een indruk. Over het algemeen een goede auto, maar de software updates blijft een frustratie puntje. Soms werkt iets uitstekend (airco bv) en na een update is het helemaal klote.

Waarom zou je voor de Atto3 kiezen als je ook de Cupra Tavascan Business op je lijstje hebt?
Zoals ik het zie heeft de Cupra betere specs en ziet er naar mijn menig sportiever uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
Fluffyx92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:33:
Is er iemand die een BYD Atto 3 in zijn bezit heeft en mij een korte recensie kan geven?
Veel staat hierboven inderdaad al beschreven, kort samengevat fijne reisauto voor de lange afstanden, geen bochten/scheur monster wat mij betreft.

De auto krijgt vrij regelmatig software updates met verbeteringen en nieuwe functies. Maar de Airco blijft aandacht puntje, die werkt met de laatste update bij kleine temperatuur verschillen binnen/buiten niet goed. Wisselt per software update meerdere keren per jaar.

Verder goed om te weten, de nieuwste Atto 3 heeft 110kW snel laden, ipv ongeveer 88kW snel laden. Dus de laadsnelheid is wel wat verbeterd als je nu een gloednieuwe mag bestellen.

Tevens heeft de nieuwe versie een regen sensor voor de ruitenwissers en stoel ventilatie in de duurste uitvoering. Dus die klachten / tekortkomingen hierboven kun je negeren, mits je een gloednieuwe mag bestellen. De 110kW zou ik zeker voor overstappen, maar krijg op deze nog SEPP en die kun je niet van kenteken overschijven. Gebruik het snelladen eigenlijk nooit, maar wanneer je het nodig hebt super fijn die paar minuten tijd winst te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
avdl72 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Ik heb geen review voor je, maar als je hier een beetje terug leest krijg je wel een indruk. Over het algemeen een goede auto, maar de software updates blijft een frustratie puntje. Soms werkt iets uitstekend (airco bv) en na een update is het helemaal klote.

Waarom zou je voor de Atto3 kiezen als je ook de Cupra Tavascan Business op je lijstje hebt?
Zoals ik het zie heeft de Cupra betere specs en ziet er naar mijn menig sportiever uit.
Een reden zou kunnen zijn dat een Cupra een minimale cat. waarde heeft van 44.900 en een Atto3 daaronder zit, dus als je enkel naar prijs zou kijken, dan zou ik eerder naar een BYD Seal kijken.

@Fluffyx92 Dat van de airco wordt vanzelf opgelost; advies: bel een BYD dealer op en ga eens in een Atto3 rijden en een Seal. Mocht je niet je volledige lease erdoorheen willen blazen dan kan zelfs een Atto2 nog wel leuk zijn. Dat vond ikzelf altijd het leukste aan een nieuwe auto uitzoeken.

Persoonlijke noot: een grote lease auto onderaan de streep is niet van jou zelf is, dus hoe goed je ook voor je auto zorgt - je levert hem aan het einde van de rit toch wel in. Daarom ben ik met leasen bij werkgevers gestopt - ik heb liever mobiliteitsbudget + een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluffyx92
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 10:13
Dank allemaal voor de reacties! :)! Aanstaande maandag een proefrit gepland staan voor de Atto 3 en de Seal (die vond ik ook nog wel wat hebben).

@logix147 En dat is ook de reden waardoor ik toch naar de BYD Atto 3 kijk in plaats van de Tavascan welke ik qua specs en looks toch mooier vind. Maar je komt dan toch in de Essential versie terecht als je niet je hele leasebudget erdoorheen wil jagen of maandelijks iets bij gaat dragen voor de Business.. dilemma's ;).

Dat laatste ben ik ook voorstander van, maar was hier helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Nu online
JHJHJH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:02:
[...]

Waar/hoe zit jij hem op niet recirculatie bij parkeren dan? Ik zie alleen deze opties;
[Afbeelding]
Ze hebben blijkbaar de tekst van de instelling aangepast van "recirculatie" naar "A/C". Dit is wel de instelling die ik bedoel. De "?" geeft duidelijker aan wat er gebeurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kJwWT4lV5AodNYIUJ33DCy1ZaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNDgtqZndBVQUdwdqX9UIYrc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brojer
patje0010 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Is normaal ja als de airco alles moet geven.
Filmpje toch even naar de dealer gestuurd en het geluid wat je hoort is niet normaal. Moest aanstaande vrijdag voor de 20k KM service, maar die is omgezet naar 30k.

Ze willen de auto vrijdag toch even hebben voor de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHJHJH
dixet schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Ze hebben blijkbaar de tekst van de instelling aangepast van "recirculatie" naar "A/C". Dit is wel de instelling die ik bedoel. De "?" geeft duidelijker aan wat er gebeurt
[Afbeelding]
Aha, maar die stond dus al uit. Of moet die dan juist aan?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v.rij

Nou ze crediteren niks ondanks belofte. Zeggen band is niet kapot alleen ventiel. Kan overal doorgekomen zijn. Stuurkogel is wel vervangen. Jammer dat ze beloftes doen en niet nakomen. En met name het nu ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Brojer schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Filmpje toch even naar de dealer gestuurd en het geluid wat je hoort is niet normaal. Moest aanstaande vrijdag voor de 20k KM service, maar die is omgezet naar 30k.

Ze willen de auto vrijdag toch even hebben voor de ventilator.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Vorige jaar heb ik hetzelfde gedaan, maar kreeg te horen dat het normaal was. Was in Waalwijk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
@Brojer kan je hem niet op YouTube zetten en dan de link hier delen?
@Fluffyx92 houdt er wel rekening mee dat de atto3 nog een upgrade moet krijgen in Nederland en dat de Seal zal die pas denk ik over een jaartje of anderhalf op z’n vroegst krijgen (en die is ook weer duurder). De Design 2025 is vrij compleet, dat voordeel heb je op elke Aziaat VS Euro/VS

[ Voor 67% gewijzigd door logix147 op 19-08-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brojer
avdl72 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Vorige jaar heb ik hetzelfde gedaan, maar kreeg te horen dat het normaal was. Was in Waalwijk trouwens.
Dit is Utrecht, ik houd jullie op de hoogte.
logix147 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:47:
@Brojer kan je hem niet op YouTube zetten en dan de link hier delen?
Daar vraag je me wat. Moet vast kunnen, maar zou me er even in moeten verdiepen.

• etienne1
logix147 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:07:
[...]

Weet je wat gemiddelde salaris van een automonteur bij een dealer garage is? Ook die krijgen indexatie van hun loon. Voor niets gaat de zon op, maar voor je panelen moet je ook gewoon betalen. Dus eigenlijk is alleen adem halen op moment nog gratis.
Dus de garantie kost 460€ per 2 jaar. :S

• SatScan
etienne1 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:13:
[...]

Ja en het onderhoud is gratis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
etienne1 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:13:
[...]

Ik snap niet dat je zo loopt te hameren tegen een nieuw automerk terwijl andere merken dit al jaren doen. Dit is niet nieuw bij nieuwe auto’s. Dus als dat je tegenvalt dan is de tweedehands markt meer wat je zoekt. 0 kosten periodiek mits je de juiste auto rijdt en eenmalig een APK op z’n tijd. Verzekering en brandstof kan je zo duur maken als je wilt.

Dat je auto in garantie is wil niet zeggen dat er geen kosten worden berekend voor handelingen die hier in de EU gewoon duurder zijn dan elders op de wereld.

Een automonteur verdient 2,4-3,500 bruto gemiddeld in Nederland. Dat geld moet ergens vandaan komen; jij als koper van een auto dus.

Dat je ooit 36.000 betaald hebt geeft bij geen enkel merk een cart blanche voor toekomstige facturen. Zoals in voorbeeld al vaker aangehaald is een KIA duurder op dezelfde termijnen.

Auto rijden kost gewoon geld en het is goedkoper dan dagelijks OV en factor betrouwbaarheid is ook altijd hoger.

Enige waar je op kan besparen is banden onderhoud want dit hoeft niet via een merk dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje0010
logix147 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Ik snap niet dat je zo loopt te hameren tegen een nieuw automerk terwijl andere merken dit al jaren doen. Dit is niet nieuw bij nieuwe auto’s. Dus als dat je tegenvalt dan is de tweedehands markt meer wat je zoekt. 0 kosten periodiek mits je de juiste auto rijdt en eenmalig een APK op z’n tijd. Verzekering en brandstof kan je zo duur maken als je wilt.

Dat je auto in garantie is wil niet zeggen dat er geen kosten worden berekend voor handelingen die hier in de EU gewoon duurder zijn dan elders op de wereld.

Een automonteur verdient 2,4-3,500 bruto gemiddeld in Nederland. Dat geld moet ergens vandaan komen; jij als koper van een auto dus.

Dat je ooit 36.000 betaald hebt geeft bij geen enkel merk een cart blanche voor toekomstige facturen. Zoals in voorbeeld al vaker aangehaald is een KIA duurder op dezelfde termijnen.

Auto rijden kost gewoon geld en het is goedkoper dan dagelijks OV en factor betrouwbaarheid is ook altijd hoger.

Enige waar je op kan besparen is banden onderhoud want dit hoeft niet via een merk dealer.
Zoals ik elders begrepen heb hoef je niet persé naar je BYD dealer voor onderhoud, als het voorgeschreven onderhoud maar gedaan wordt, maakt niet uit of dat een merkdealer is of een allround garagist, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:32
JHJHJH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Let op, zo'n adapter kan net niks qua vermogen. Een telefoon trekt al meer dan 8W. Je koelkist kan hier niks mee.
De tradionele cigaretten poort kan 12V/10A (soms zelfs12A). Ver boven de 100W dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
@patje0010 Volgens Europees recht mag dat inderdaad, echter zou ik het risico persoonlijk niet willen lopen als er in de eerste 6 jaar iets met die accu aan de hand zou kunnen zijn dat je dan omwille van 250 per jaar even afgerond naar boven je dan met rechtsbijstand aan de slag moet om je gelijk te halen, tussentijds sta je gewoon met het probleem en met extra kosten om te regelen dat je wel iets rijdbaars hebt.

Je wint het met de verkoop wel weer terug, want merkdealer onderhouden auto’s verkoop je snel, zowel particulier als aan een handelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brojer
Vandaag bij de dealer geweest voor de 20k servicebeurt (waarvoor ze netjes telefonisch hadden gemeld dat deze uitgesteld zou worden tot 30k km) en het geluid uit de ventilator.

Helaas zit de ratel er nog steeds in. Ze hebben wel wat vuil voor het filter weggehaald, dus wellicht dat dit iets gaat doen. En anders geef ik het bij de 30k beurt maar wederom aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
@Brojer wellicht toch dat filmpje uploaden, ik gok een blaadje dat in je luchtkanaal terecht is gekomen als ik het zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 16:58
patje0010 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Zoals ik elders begrepen heb hoef je niet persé naar je BYD dealer voor onderhoud, als het voorgeschreven onderhoud maar gedaan wordt, maakt niet uit of dat een merkdealer is of een allround garagist, toch?
Dat dacht ik ook. Altijd bij Van Mossel in onderhoud maar toen er bepaalde vloeistoffen vervangen / gevuld moesten worden moesten ze in de software van de auto zijn waar ze niet in konden.. werd toen terugverwezen naar de BYD dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne1
Ajs.rutten schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Dat dacht ik ook. Altijd bij Van Mossel in onderhoud maar toen er bepaalde vloeistoffen vervangen / gevuld moesten worden moesten ze in de software van de auto zijn waar ze niet in konden.. werd toen terugverwezen naar de BYD dealer
Is er eigenlijk iemand die een gedetailleerde factuur heeft van een onderhoud na 2 jaar ? Wat men precies doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:39
@2etienne1
gooi deze prompt maar eens in chatgpt.com:
wat wordt er gedaan op de 2 jaars service van BYD Atto 3 in NL, graag antwoord in het nederlands
(heb antwoord in het nederlands gebruikt omdat ik in Noorwegen woon en het antwoord eerst in het noors kreeg)
Pagina: 1 ... 35 ... 37 Laatste