Slechts één stap terug op dit forum, onder mobiliteit , vind je wat je zoektjvdmeer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]
On-topic ik verwacht deze maand onze eerst EV, een 2e-hands Atto 3 Design van 2 jaar oud en ben me nu dus druk aan het verdiepen in laadpalen en laadpassen. De laadpaal wordt waarschijnlijk een Zaptec Go, al ben ik nog op zoek naar een leverancier die de Zaptec Go 2 voor een leuke prijs heeft. En dat oerwoud aan laadpassen is ook nog een uitdaging. Iemand nog een goede suggestie voor een topic over laadpassen?
Dit zijn waarschijnlijk updates van computers die niet via OTA gaan.Ajs.rutten schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:57:
Ik zit nu voor onderhoud bij BYD Louwman Eindhoven aan mijn Atto 3 en ondanks dat ik alle OAT heb geinstalleerd heb, gaan ze hier bij BYD in totaal 6 updates doorvoeren. Ik heb gevraagd welke en ze zouden er naar kijken. Als ik erachter kom welke dan zal ik dit hier posten.
Laadpassen kan je niet genoeg hebben want het is een cowboy markt.jvdmeer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]
. En dat oerwoud aan laadpassen is ook nog een uitdaging. Iemand nog een goede suggestie voor een topic over laadpassen?
Begin in elk geval met de Shell Recharge x BYD pas. Die geeft 20 cent korting bij Shell langs de snelweg.
Dan is mijn ervaring dat het hebben van verschillende passen best kan lonen. Zo gebruik ik naast Shell ook ANWB, Vattenfall, Ecotap en Fastned.
Prijzen in de straat kunnen nog al eens verschillen. Bij mij in de buurt staan veel palen van Park&Charge die eerst 50 cent per kWh was. Nu zijn de overgenomen door Qwello en kost het bij Vattenfall plots 77 cent. Dus hier is Shell met zijn vaste prijs van 53 cent weer een uitkomst. ANWB en Ecotap zijn 51 cent maar hanteren weer een extra bedrag voor de tijd dat je aangesloten bent.
Dus mijn advies neem meerdere passen, ze kosten tenslotte niets.
En kijk anders ook bij Laadpas Top10.
Het zijn zeer waarschijnlijk updates voor ADAS, die om veiligheidsredenen niet via OTA (kunnen) worden verstuurt.SnowBigQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:45:
[...]
Dit zijn waarschijnlijk updates van computers die niet via OTA gaan.
Ben benieuwd of je iets van merkt.
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
Probeer Bump app eens. Hier zijn ook prijzen aan Allego laadpalen aanzienlijk omhoog gegaan en zitten tussen 0,47 en 0,58 p/kw. Met Bump is het 0,43.avdl72 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Laadpassen kan je niet genoeg hebben want het is een cowboy markt.
Begin in elk geval met de Shell Recharge x BYD pas. Die geeft 20 cent korting bij Shell langs de snelweg.
Dan is mijn ervaring dat het hebben van verschillende passen best kan lonen. Zo gebruik ik naast Shell ook ANWB, Vattenfall, Ecotap en Fastned.
Prijzen in de straat kunnen nog al eens verschillen. Bij mij in de buurt staan veel palen van Park&Charge die eerst 50 cent per kWh was. Nu zijn de overgenomen door Qwello en kost het bij Vattenfall plots 77 cent. Dus hier is Shell met zijn vaste prijs van 53 cent weer een uitkomst. ANWB en Ecotap zijn 51 cent maar hanteren weer een extra bedrag voor de tijd dat je aangesloten bent.
Zou best kunnen. ik ben na installatie van laatste update bij dealer langs geweest voor verwarming. Pas daarna was de fix beschikbaar. Maar tijdens check hebben ze ook aantal updates uitgevoerd. Heb er verder niet naar gevraagd, monteur melden zelf dat het om updates aan modules en computers ging.SatScan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Het zijn zeer waarschijnlijk updates voor ADAS, die om veiligheidsredenen niet via OTA (kunnen) worden verstuurt.
Ben benieuwd of je iets van merkt.
Correct mbt Waze en tolwegen, ik doelde op de laadpalen.jvdmeer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Een beetje off-topic, maar volgens mij heeft Waze gewoon een optie om tolwegen te vermijden.
On-topic ik verwacht deze maand onze eerst EV, een 2e-hands Atto 3 Design van 2 jaar oud en ben me nu dus druk aan het verdiepen in laadpalen en laadpassen. De laadpaal wordt waarschijnlijk een Zaptec Go, al ben ik nog op zoek naar een leverancier die de Zaptec Go 2 voor een leuke prijs heeft. En dat oerwoud aan laadpassen is ook nog een uitdaging. Iemand nog een goede suggestie voor een topic over laadpassen?
Ik zelf heb een laadpas van Shell Recharge (zakelijk).
BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey
Helaas bij mij wordt niet de dynamic range aangegeven in de app, en bij volledig opgeladen blijft het 420kmmartinBMW schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Het lijkt er op dat de app nu ook de dynamic range aangeeft, vandaag bij SoC van 41% stond in de app dezelfde waarde als in de auto. Als ik de auto opgeladen heb zal ik nog eens kijken.
Ik heb geen idee sinds wanneer dit is, dat zou de laatste auto- update kunnen zijn maar misschien ook de server-update van vorige week.
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
Updatejvdmeer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Een beetje off-topic, maar volgens mij heeft Waze gewoon een optie om tolwegen te vermijden.
Helaas weinig nieuws. De updates zijn updates die de dealer eerder kan installeren en later als een pakket OTA naar de klanten komen. Waren wat ik begreep kleine aanpassingen en heb nog geen grote dingen gevonden.
Ik heb mijn auto morgen net 1 jaar. Kan ik ergens in de auto aflezen hoeveel kWh ik heb verbruikt in die periode.
Mijn laadpaal heeft de eerste 3 maanden niet in het geheugen staan. Hij is vervangen begin april omdat hij niet goed werkte.
Mijn laadpaal heeft de eerste 3 maanden niet in het geheugen staan. Hij is vervangen begin april omdat hij niet goed werkte.
Ik heb vanochtend op chargemap een route gepland van Altea spanje naar Rotterdam met het vermijden van tolwegen. 1 dag en 7uur onderweg met 11 laadstops daar schrok ik wel van ik kan deze route wel dromen en ik wist wel dat het niet mijn diesel zal evenaren maar dit?
2000km is deze route.
2000km is deze route.
Hoe lang deed je er met de diesel over als ik vragen mag? In Google maps is Alteo-Rotterdam al ruim 23 uur, en Google laat je in één keer zonder stoppen doorrijden. Abrp doet het (met een Atto 3) in 1 dag en 3 uur. Ook met 11 stops. Ik ben benieuwd naar de aannames die chargemap doet over de auto en de laadsnelheden dat dat nog een paar uur langer is.taylor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:48:
Ik heb vanochtend op chargemap een route gepland van Altea spanje naar Rotterdam met het vermijden van tolwegen. 1 dag en 7uur onderweg met 11 laadstops daar schrok ik wel van ik kan deze route wel dromen en ik wist wel dat het niet mijn diesel zal evenaren maar dit?
2000km is deze route.
What I have experienced is this:SatScan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Helaas bij mij wordt niet de dynamic range aangegeven in de app, en bij volledig opgeladen blijft het 420km
1. The app shows dynamic range when the vehicle is ON.
2. It reverts back to Standard range on the App when the vehicle is OFF.
Tried this a couple of times and the results have been consistent.
Let me know if this is the case with you guys too.
Even een testje gedaan mbt dynamic range in de app:
Begin stand bereik 124 km, via de app de voorverwarming ingeschakeld in hoogste stand en weergave ververst : bereik 100 km ; verwarming weer uitgeschakeld en weergave weer ververst bereik terug op 124 km.
Hoe dynamisch wil je het hebben?
Begin stand bereik 124 km, via de app de voorverwarming ingeschakeld in hoogste stand en weergave ververst : bereik 100 km ; verwarming weer uitgeschakeld en weergave weer ververst bereik terug op 124 km.
Getest, hier ook zo. Nice!timetraveler schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:48:
Even een testje gedaan mbt dynamic range in de app:
Yes here also, tnx for sharing!Muffs schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:18:
[...]
What I have experienced is this:
1. The app shows dynamic range when the vehicle is ON.
2. It reverts back to Standard range on the App when the vehicle is OFF.
Tried this a couple of times and the results have been consistent.
Let me know if this is the case with you guys too.
Dixet, 22,5 uur maar ik neem een andere route ik heb mijn route nagerekend met chargemap en ik kom uit op 29uur. Ik vetrek met mijn diesel met een volle tank en moet daarna nog 3x tanken en kom aan met nog een kwart tank.
Vraagje tijd bereken je voor de tankbeurten?taylor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:38:
Dixet, 22,5 uur maar ik neem een andere route ik heb mijn route nagerekend met chargemap en ik kom uit op 29uur. Ik vetrek met mijn diesel met een volle tank en moet daarna nog 3x tanken en kom aan met nog een kwart tank.
Even kop koffie/broodje/wc/benenstrekken is ook van belang... de vakantie begint vanaf je vertrek... toch...
Ja maar 11 tankbeurten tegen max 3 van nog geen 5minuten. Ik ga het zien misschien valt het in de praktijk mee.
Vorige week heb ik voor het eerst een lange reis met meerdere stops gemaakt. Niet helemaal naar Spanje, naar noord Frankrijk.
In de vergelijking met een diesel zal de Atto het op dat soort ritten altijd verliezen. Een diesel rijdt makkelijk 1000km op 1 tank. Hoewel ik de Atto fantastisch vindt zit de relatief voordelige prijs ergens in. Dat zie je aan de maximale laadsnelheid van 80kW. Daarmee zit je toch iedere 3-4 uur aan een stop van 30-45 minuten.
Onder de streep ben ik minder tijd aan laden kwijt dan ik aan tanken was, want de laadpaal staat aan huis en het tankstation is 10 minuten rijden. En de meeste ritten zijn op minder dan 400km. Maar bij dit soort ritten moet je echt rekening houden met een langere reistijd.
On a sidenote: heeft iemand al een uitgerekend waar de "sweet spot" qua snelheid vs laadtijd zit? Het verbruik neemt significant toe met de snelheid, zeker boven de 100 km/h. Dus als je met 180 over de autobahn racet ben je de snelheidswinst voor een deel weer kwijt aan de extra laadtijd. Er zal ergens een optimum zitten voor lange ritten.
Hierboven is al eens geroepen dat bij 130km/h het verbruik op zo'n 48kW zit. Dat is nog steeds minder dan je er bij kan laden áls de laadpaal optimaal werkt.
Dus iemand een idee van het optimum tussen snelheid en laadtijd bij de Atto 3?
In de vergelijking met een diesel zal de Atto het op dat soort ritten altijd verliezen. Een diesel rijdt makkelijk 1000km op 1 tank. Hoewel ik de Atto fantastisch vindt zit de relatief voordelige prijs ergens in. Dat zie je aan de maximale laadsnelheid van 80kW. Daarmee zit je toch iedere 3-4 uur aan een stop van 30-45 minuten.
Onder de streep ben ik minder tijd aan laden kwijt dan ik aan tanken was, want de laadpaal staat aan huis en het tankstation is 10 minuten rijden. En de meeste ritten zijn op minder dan 400km. Maar bij dit soort ritten moet je echt rekening houden met een langere reistijd.
On a sidenote: heeft iemand al een uitgerekend waar de "sweet spot" qua snelheid vs laadtijd zit? Het verbruik neemt significant toe met de snelheid, zeker boven de 100 km/h. Dus als je met 180 over de autobahn racet ben je de snelheidswinst voor een deel weer kwijt aan de extra laadtijd. Er zal ergens een optimum zitten voor lange ritten.
Hierboven is al eens geroepen dat bij 130km/h het verbruik op zo'n 48kW zit. Dat is nog steeds minder dan je er bij kan laden áls de laadpaal optimaal werkt.
@dixet YouTube: BYD Atto 3 60 kWh 1000 km challenge re-test
Deze video heb ik al eens eerder gelinkt/getipt
Ik moet zeggen dat ik op gelijkwaardige resultaten als hem kom in de praktijk. Richting het zuiden zal de kou iets minder invloed hebben verwacht ik
Ik hang eigenlijk nooit langer dan 15 minuten aan een snellader, ongeacht welke auto ik ook rijd - laden kan ik goedkoper thuis/eindbestemming dan op zo'n snellaadstation.
Deze video heb ik al eens eerder gelinkt/getipt
Ik moet zeggen dat ik op gelijkwaardige resultaten als hem kom in de praktijk. Richting het zuiden zal de kou iets minder invloed hebben verwacht ik
Ik hang eigenlijk nooit langer dan 15 minuten aan een snellader, ongeacht welke auto ik ook rijd - laden kan ik goedkoper thuis/eindbestemming dan op zo'n snellaadstation.
Maar het draait om de reis wat er thuis en op de eindbestemming afspeelt doet niet terzake. Gaat puur erom als je onderweg bent. Op deze ritten van 2000km en meer moet je eigenlijk ook een extra overnachting inplannen normaal doe ik het met twee overnachtingen dat worden er nu drie. Dus de kosten nemen toe.
Via abrp met voornamelijk IONITY laders geeft hij hier 9 stops aan 20 uur en 40 min. Met tol vermijden 9 stops totaal 28 uur en 10 mintaylor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:48:
2000km is deze route.
[ Voor 7% gewijzigd door Fibrenl op 15-01-2025 20:23 ]
Weet niet aan wie je dit vraagt maar als je abrp bedoelt A Better Routeplanner (ABRP)taylor schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:28:
Je bedoelt de anwb routeplanner?
Ben benieuwd of dit 'Shell Recharge x BYD'-pas lukt. Ik heb de Atto 3 2e hands gekocht en niet bij 1 van die dealers. Zal zodra de auto op naam staat eens contact opnemen met BYD wat er mogelijk is. Want het is wel een aantrekkelijke optie.avdl72 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Laadpassen kan je niet genoeg hebben want het is een cowboy markt.
Je kunt de laadpas vanuit de BYD app aanvragen wanneer de auto aan jouw account gekoppeld is.jvdmeer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:04:
[...]
Ben benieuwd of dit 'Shell Recharge x BYD'-pas lukt. Ik heb de Atto 3 2e hands gekocht en niet bij 1 van die dealers. Zal zodra de auto op naam staat eens contact opnemen met BYD wat er mogelijk is. Want het is wel een aantrekkelijke optie.
Could you please show how that can be done?avdl72 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:58:
[...]
Je kunt de laadpas vanuit de BYD app aanvragen wanneer de auto aan jouw account gekoppeld is.
:strip_exif()/f/image/orS5Bjlal6R8a0TBDSwtBN2V.jpg?f=fotoalbum_large)
The Banner of "Experience more" gives error at the landing page.
That was the way I have used.Muffs schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Could you please show how that can be done?
[Afbeelding]
The Banner of "Experience more" gives error at the landing page.
Now I get also an error 403 on the landing page

Bij de Kia E-Niro heb ik alles uitgerekend op basis van actueel verbruik (tests uitgevoerd en gefilmd op YT) in Europa (denk aan het account van BatteryLife uit Duitsland).dixet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:54:
Vorige week heb ik voor het eerst een lange reis met meerdere stops gemaakt. Niet helemaal naar Spanje, naar noord Frankrijk.
Die gegevens heb ik gebruikt met laadsnelheid E-Niro, en opslag batterij. Uiteindelijk kwam ik op een tempo van 120 km/u waarbij ik dan het snelst was. Iets langzamer was 110 km/u. Het ongunstigste was 100 of 140 km/u.
De Atto en E-Niro zijn enigzins vergelijkbaar, misschien geeft dit je een bepaald vertrekpunt.
Als ik mijn berekeningen nog goed heb onthouden:
Veenendaal - Zell am See:
100 gemiddeld totale reisduur van 11u28
110 gemiddeld totale reisduur van 10u35
120 gemiddeld totale reisduur van 10u32
140 gemiddeld totale reisduur van 10u52
Uitgangspositie is vertrekken met 100%, en elke keer 70% van de capaciteit erbij laden (10-80 regel).
Heb je ook een verbruik per 100 km ?MarcoEV schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:18:
[...]
Bij de Kia E-Niro heb ik alles uitgerekend op basis van actueel verbruik (tests uitgevoerd en gefilmd op YT) in Europa (denk aan het account van BatteryLife uit Duitsland).
Die gegevens heb ik gebruikt met laadsnelheid E-Niro, en opslag batterij. Uiteindelijk kwam ik op een tempo van 120 km/u waarbij ik dan het snelst was. Iets langzamer was 110 km/u. Het ongunstigste was 100 of 140 km/u.
De Atto en E-Niro zijn enigzins vergelijkbaar, misschien geeft dit je een bepaald vertrekpunt.
Als ik mijn berekeningen nog goed heb onthouden:
Veenendaal - Zell am See:
100 gemiddeld totale reisduur van 11u28
110 gemiddeld totale reisduur van 10u35
120 gemiddeld totale reisduur van 10u32
140 gemiddeld totale reisduur van 10u52
Uitgangspositie is vertrekken met 100%, en elke keer 70% van de capaciteit erbij laden (10-80 regel).
Voor de Kia was dat:
15,2 kWh per 100 km voor 100 km/u
17,55 kWh per 100 km voor 110 km/u
19,9 kWh per 100 km voor 120 km/u
25,3 kWh per 100 km voor 140 km/u
35,6 kWh per 100 km voor 160 km/u
De bovenste is het verbruik sinds de auto de fabriek verliet, de onderste alleen de laatste 50 km
Dat is handig! De BYD navigatie geeft bij een trajectcontrole de gemiddelde snelheid aan en de resterende afstand in het traject. Dan wordt een snelheidsovertreding wel erg onwaarschijnlijk.
14,4 kWh is wel heel zuinig. Ik vraag mij af hoe betrouwbaar die meting is.martinBMW schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:15:
De bovenste is het verbruik sinds de auto de fabriek verliet, de onderste alleen de laatste 50 km
Met een gemiddelde snelheid van 27 km/u. Dan kan ik het ook hoor 🏎️etienne1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:
[...]
14,4 kWh is wel heel zuinig. Ik vraag mij af hoe betrouwbaar die meting is.
Je moet eens een keer 50km rijden. En dan kijken wat het grote scherm aangeeft voor de laatste 50km en wat bij het uitschakelen het kleine schermpje bij het stuur aangeeft.
Daar zit een flink verschil in.
Daar zit een flink verschil in.
Idd ik zit met 10k op de teller op 16,4kw. Rij veel snelweg, vaak met 2 fietsen achterop en 100km gps snelheid (=103 op teller)etienne1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:
[...]
14,4 kWh is wel heel zuinig. Ik vraag mij af hoe betrouwbaar die meting is.
Wanneer ik de historiek van mijn laadpaal thuis bekijk ivm wat ik al in totaal heb geladen aan kWh kom ik op 20 kWh per 100 km. Dat lijkt me realistischer. Dat is ook wat je in veel onafhankelijke testen leest. Het verbruik van de laatste 50 km lijken me ook meer te stroken met de realiteit. Hoe men aan het cumulatieve gemiddelde verbruik komt is me een raadsel.
Vergeet niet dat je tijdens het laden laadverliezen hebt, die vind je niet terug is het gebruik van de auto zelf. Het totaal aantal geladen kWh van je laadpaal is dus altijd meer dan je verbruik.etienne1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:44:
Wanneer ik de historiek van mijn laadpaal thuis bekijk ivm wat ik al in totaal heb geladen aan kWh kom ik op 20 kWh per 100 km. Dat lijkt me realistischer. Dat is ook wat je in veel onafhankelijke testen leest. Het verbruik van de laatste 50 km lijken me ook meer te stroken met de realiteit. Hoe men aan het cumulatieve gemiddelde verbruik komt is me een raadsel.
BYD Atto 3 Skiwhite
Ok maar een verschil tussen 14 en 20 kWh / 100 km lijkt me veel.EVBert schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Vergeet niet dat je tijdens het laden laadverliezen hebt, die vind je niet terug is het gebruik van de auto zelf. Het totaal aantal geladen kWh van je laadpaal zijn dus altijd meer dan je verbruik.
Het verbruik van de laatste 50 km lijkt me relevanter.
[ Voor 6% gewijzigd door etienne1 op 17-01-2025 13:59 ]
Called BYD Customer service, they said it is a know issue for some customers.avdl72 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:39:
[...]
That was the way I have used.
Now I get also an error 403 on the landing page
Asked me provide the VIN no. and they activated it from the backend. Banner started working and landed on the correct page.
Ordered one today.
Website works again! Just requested my Shell recharge discount card.Muffs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Called BYD Customer service, they said it is a know issue for some customers.
Asked me provide the VIN no. and they activated it from the backend. Banner started working and landed on the correct page.
Ordered one today.
Got the error the past week, but now it worked :-)
Nav van je bericht heb ik het ook eens nagerekend met de gegevens vanuit de Wallbox.etienne1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:44:
Dan kom ik ook op ruim 20KW per 100km, dus heel anders dan de auto aangeeft!
Laten we er een KW aftrekken voor laadverlies kom ik uit op die bijna 20kw.
Ik heb ooit eens gekeken wat het laadverlies van AC-DC is en kwam gemiddeld op 1kW uit, dus je aanname is wel juist denk ik. Dit lees je ook vaak terug op forums voor andere merken.SatScan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:09:
[...]
Nav van je bericht heb ik het ook eens nagerekend met de gegevens vanuit de Wallbox.
Dan kom ik ook op ruim 20KW per 100km, dus heel anders dan de auto aangeeft!
Laten we er een KW aftrekken voor laadverlies kom ik uit op die bijna 20kw.
De verbruiksgegevens van BYD zijn niet representatief en geven mij dezelfde indruk als met de temperatuur van de klimaatregeling ;-)
Ook wanneer je kijkt naar het verbruik in het grote scherm, en bij het uitschakelen op het kleine scherm zit behoorlijk verschil over een ritje van net iets meer dan 50KM.
Ik heb nog nooit gekeken wat het verschil is bij een DC-DC charger langs de snelweg bijvoorbeeld.
Prima auto, dik tevreden ..... maar de BYD navigatie heeft zo z'n nukken.
Gisteren van Arnhem naar Assen gereden en de BYD vond het raadzaam na Zwolle te laden. Daar was ik het mee eens want had nog een bereik van zo'n dertig kilometer. Kwartiertje laden en genoeg prik aan boord om Assen te bereiken, maar niet vol uiteraard want thuis laden is goedkoper tenslotte. BYD vond echter dat de accu vol moest zijn en wilde me terugsturen waar ik had geladen of iets dichterbij de aankomst. Het laadstation langs de snelweg bij Beilen (Fastned en mijn voorkeur, en gewoon open) werd niet als optie weergegeven, nee ik moest en zou terug gaan naar een ander laadstation. Zo'n 10 km van Assen kwam de navigatie er achter dat ik het zou redden en bij aankomst nog 50 km op de teller.Vreemd toch.
Uiteraard goed op de bestemming aangekomen zonder verder te laden.
Gisteren van Arnhem naar Assen gereden en de BYD vond het raadzaam na Zwolle te laden. Daar was ik het mee eens want had nog een bereik van zo'n dertig kilometer. Kwartiertje laden en genoeg prik aan boord om Assen te bereiken, maar niet vol uiteraard want thuis laden is goedkoper tenslotte. BYD vond echter dat de accu vol moest zijn en wilde me terugsturen waar ik had geladen of iets dichterbij de aankomst. Het laadstation langs de snelweg bij Beilen (Fastned en mijn voorkeur, en gewoon open) werd niet als optie weergegeven, nee ik moest en zou terug gaan naar een ander laadstation. Zo'n 10 km van Assen kwam de navigatie er achter dat ik het zou redden en bij aankomst nog 50 km op de teller.Vreemd toch.
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad. Hij wilde mij om laten rijden naar een laadstation, dat uiteindelijk verder weg was dan naar mijn huisadres waar ik met 20% aankwam en ook een openbare laadpaal heb.bob 2.0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:18:
Zo'n 10 km van Assen kwam de navigatie er achter dat ik het zou redden en bij aankomst nog 50 km op de teller.Vreemd toch.
Het lijkt er wel op dat als hij eenmaal een laadstation bij vertrek heeft gekozen, deze niet meer wil bij werken ongeacht de route.
Zeker prima auto, nu ongeveer 1,5 jaar in gebruik. Zullen wel kinderziektes zijn. Navigatie van de auto eigenlijk nog nooit gebruikt. Via telefoon werkt prima op het scherm.bob 2.0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:18:
Wat kan helpen is spelen met de EV instellingen van de navigatie. Standaard wil hij met minimaal 20% aankomen, waarbij hij daar onder gaat zitten wanneer hij weet dat er een laadmogelijkheid heeft. Helaas kan je niet instellen dat je thuis een laadpaal hebt. Ik heb meestal deze instelling op 8% staan, moet ik er alleen aan denken het aan te passen als ik naar bestemmingen rijd waar ik niet ter plaatse kan ladenbob 2.0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:18:
:strip_exif()/f/image/jqHmqwubQdqjRei7GK8KltQe.jpg?f=fotoalbum_large)
Bladerend door de instellingen van de navigatie kwam ik deze tegen:
:strip_exif()/f/image/wHcfjO0fqudk7Roe9rYmCwJG.jpg?f=fotoalbum_large)
Schijnbaar stoppen dan de online functies. Weet iemand of BYD met de mogelijkheid komt om hiervoor zelf een abonnement af te sluiten? Of zou dit tegen die tijd nog verlengd worden?
Ik vermoed dat BYD dit zelf nog niet echt weet of ze na 2027 nog kaart updates gaan geven. Ik verwacht dat dit wel hetzelfde zal zijn als bij andere merken en dat je na de “standaard” periode zelf tegen XX euro weer een actieve periode kan aanschaffen.dixet schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Bladerend door de instellingen van de navigatie kwam ik deze tegen:
[Afbeelding]
Schijnbaar stoppen dan de online functies. Weet iemand of BYD met de mogelijkheid komt om hiervoor zelf een abonnement af te sluiten? Of zou dit tegen die tijd nog verlengd worden?
Als ze echter de Europese prijzen gaan hanteren dan geef mij maar gewoon Apple CarPlay of Android Auto. Ik geloof dat ik bij Nissan en Skoda €100 kon aftikken.
Gisteren heb ik diverse korte ritjes gemaakt. Het was onstuimig weer en een hoge luchtvochtigheid.
Tot drie keer toe waren de ramen na een korte stop aangeslagen. Ik heb daarna 2 keer de truck van openen en sluiten dmv AB gebruikt (2x openen en sluiten) en geen aangeslagen ramen!
Dank!
Tot drie keer toe waren de ramen na een korte stop aangeslagen. Ik heb daarna 2 keer de truck van openen en sluiten dmv AB gebruikt (2x openen en sluiten) en geen aangeslagen ramen!
Dank!
[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 26-01-2025 10:50 . Reden: verduidelijkt ]
Heb even een stuk teruggezocht, maar welk trucje bedoel je precies? Sinds vandaag mijn Atto in bezit, en de ramen zijn inderdaad snel beslagen.SatScan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:30:
Gisteren heb ik diverse korte ritjes gemaakt. Het was onstuimig weer en een hoge luchtvochtigheid.
Tot drie keer toe waren de ramen na een korte stop aangeslagen. Ik heb daarna 2 keer de truck van openen en sluiten dmv AB gebruikt en geen aangeslagen ramen!
Dank!
Bij het verlaten van de auto vergrendel je de auto zoals normaal, vervolgens haal je hem weer van het slot en vergrendel je hem direct weer.jvdmeer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Heb even een stuk teruggezocht, maar welk trucje bedoel je precies? Sinds vandaag mijn Atto in bezit, en de ramen zijn inderdaad snel beslagen.
Ik lijk zelf enkel last te hebben als ik rij op de 'auto' stand van het verwarmingssysteem. Als ik deze handmatig instel lijkt het niet/ minder te beslaan.
Bedankt, ik ga het eens proberen. Maar nu het ook iets minder koud is, lijkt het probleem ook minder.Brojer schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:46:
[...]
Bij het verlaten van de auto vergrendel je de auto zoals normaal, vervolgens haal je hem weer van het slot en vergrendel je hem direct weer.
Ik lijk zelf enkel last te hebben als ik rij op de 'auto' stand van het verwarmingssysteem. Als ik deze handmatig instel lijkt het niet/ minder te beslaan.
Zeker de Atto3 kan tot 11kw AC laden. Dat doe ik thuis ook.jvdmeer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:19:
[...]
Bedankt, ik ga het eens proberen. Maar nu het ook iets minder koud is, lijkt het probleem ook minder.
Bij een gewone laadpaal?jvdmeer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:22:
Gelijk even een vraag. We hebben nu met onze Atto en de bijgeleverde kabel enkele laadpalen langs de weg geprobeerd, maar met AC laden, komen we eigenlijk niet boven de 3,3kW.
Kan de Atto eigenlijk AC laden op 11kW?
Ja hoor, zie screenshot hieronder:
/f/image/SobF9GCfvpq4X9kYANIThaDw.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben aan het nadenken over de Atto3, nog geen proefrit gemaakt. Maar zijn er hier tweakers die de V2L aansluiten op de omvormer van de zonnepanelen en daarmee een soort van V2H creeëren?
Zoals beschreven in deze Reddit post
https://www.reddit.com/r/...wer_outage/?show=original
en op deze websites:
https://www.cleanenergyre...l-ev-charging-v2g-v2h-v2l
https://zecar.com/reviews...rging-v2h-with-byd-atto-3
Of kan dat echt alleen in een off-grid situatie?
Ik ben benieuwd.
en op deze websites:
Ik ben benieuwd.
[ Voor 8% gewijzigd door GielT op 27-01-2025 20:14 . Reden: Extra linkje met informatie er bij geplakt ]
@SatScan @Koevoets Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels ook getest met een kabel van een buurman en de Atto 3 heeft inderdaad geen problemen met 9 kW+ te laden. Alleen dus niet met de meegeleverde kabel.
Nu hebben we een tweedehands Atto 3 aangeschaft, dus ik vraag me af of de auto oorspronkelijk inderdaad met een 1-fase kabel wordt geleverd of met een 3-fasekabel.
Wie weet dat?
Nu hebben we een tweedehands Atto 3 aangeschaft, dus ik vraag me af of de auto oorspronkelijk inderdaad met een 1-fase kabel wordt geleverd of met een 3-fasekabel.
Wie weet dat?
Dat is mooi dat het toch wel werkt.jvdmeer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:46:
@SatScan @Koevoets Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels ook getest met een kabel van een buurman en de Atto 3 heeft inderdaad geen problemen met 9 kW+ te laden. Alleen dus niet met de meegeleverde kabel.
Wie weet dat?
Bij ons zaten er 2 kabels bij. Een granny kabel voor normaal stopcontact en een laadpaal kabel.
Dat klinkt goed, ben ook erg benieuwd. Vooral die laatste link is goed nieuws.GielT schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:11:
Ik ben aan het nadenken over de Atto3, nog geen proefrit gemaakt. Maar zijn er hier tweakers die de V2L aansluiten op de omvormer van de zonnepanelen en daarmee een soort van V2H creeëren?
en op deze websites:
Ik ben benieuwd.
Wij hadden inderdaad twee kabels, een granny-kabel en dus de laadpaal-kabel die maximaal 1 fase ondersteunt.Koevoets schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:01:
[...]
Dat is mooi dat het toch wel werkt.
Bij ons zaten er 2 kabels bij. Een granny kabel voor normaal stopcontact en een laadpaal kabel.
En omdat we een Atto 3 Design hebben gekocht, zouden we ook nog een VtoL-kabel moeten hebben. Dus daar ben ik nog naar op zoek.
[ Voor 0% gewijzigd door jvdmeer op 27-01-2025 22:20 . Reden: dt-foutje ]
Standaard zit er een 3-fase type 2 laadkabel bij.jvdmeer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:46:
@SatScan @Koevoets dus ik vraag me af of de auto oorspronkelijk inderdaad met een 1-fase kabel wordt geleverd of met een 3-fasekabel.
Wie weet dat?
Indeed Interesting.GielT schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:11:
en op deze websites:
Ik ben benieuwd.
I would also be curious to try this out.
Denk snel omdat als je nu een atto 3 wilt krijg je op de site deze melding:taylor schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:33:
Is er al bekend wanneer de gefacelifde atto 3 naar Europa komt.
Het huidige modeljaar van de BYD ATTO 3 is nog beperkt uit voorraad leverbaar. Informeer bij uw BYD-dealer naar de actueel beschikbare voorraad.
Ok ik had hem nml besteld in valencia en zal hem krijgen afgelopen december 2024 maar door de overstromingen is alles rijp voor de sloop. Nu zal hij in maart worden afgeleverd maar ben bang dat dit hem ook niet gaat worden.
Kan niet wachten...ralphkeb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:41:
[Afbeelding]
Nieuwe update komt eraan, inclusief Nederlandse spraak assistent!
Flinke update! Mooie/Fijne nieuwe verbeteringen. Kom maar door...
AI even gebruiken en dan krijg je dit😉evjo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:55:
top: kan iemand dit vertalen en toelichten?
**V1.8.0 Versie Upgrade Instructies**
**Nieuwe functies:**
1. Voeg nieuwe apps toe in de BYD-winkel (YouTube/Zoom/Arcade/Calm Radio).
2. Voeg drie BYD-assistent taalondersteuningen toe (Nederlands/Deens/Zweeds).
3. Voeg karaoke scorefunctie toe (compatibel met BYD-microfoon).
4. Voeg instelbare waarschuwingsgeluidintensiteit toe met drie niveaus (Medium als standaardinstelling).
5. Voeg Google Search-functionaliteit toe in Navigatie.
**Functie-optimalisatie:**
1. Optimaliseer het UI-systeem om bruikbaarheid en esthetisch ontwerp te verbeteren.
2. Optimaliseer de interactieve ervaring van de BYD-assistent.
3. Optimaliseer de nauwkeurigheid van systeemtaalvertalingen uitgebreid.
4. Optimaliseer de rijervaring van ADAS.
5. Optimaliseer de Android Auto en CarPlay gebruikerservaring.
6. Optimaliseer het radaralarm na het schakelen van "P" naar "D".
7. Optimaliseer de helderheidsaanpassing van het instrumentenpaneel voor licht/donker modus.
8. Optimaliseer het verwarmingscomfort van de airconditioning in de automatische modus.
9. Optimaliseer de weergave van het instrumentenpaneel.
Top! Ben benieuwd!ralphkeb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:41:
[Afbeelding]
Die google search in navigatie klinkt ook top. De POI's in de standaardnavigatie lopen hopeloos achter.
Koevoets schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:38:
[...]
AI even gebruiken en dan krijg je dit😉
**V1.8.0 Versie Upgrade Instructies**
**Nieuwe functies:**
1. Voeg nieuwe apps toe in de BYD-winkel (YouTube/Zoom/Arcade/Calm Radio).
2. Voeg drie BYD-assistent taalondersteuningen toe (Nederlands/Deens/Zweeds).
3. Voeg karaoke scorefunctie toe (compatibel met BYD-microfoon).
4. Voeg instelbare waarschuwingsgeluidintensiteit toe met drie niveaus (Medium als standaardinstelling).
5. Voeg Google Search-functionaliteit toe in Navigatie.
**Functie-optimalisatie:**
1. Optimaliseer het UI-systeem om bruikbaarheid en esthetisch ontwerp te verbeteren.
2. Optimaliseer de interactieve ervaring van de BYD-assistent.
3. Optimaliseer de nauwkeurigheid van systeemtaalvertalingen uitgebreid.
4. Optimaliseer de rijervaring van ADAS.
5. Optimaliseer de Android Auto en CarPlay gebruikerservaring.
6. Optimaliseer het radaralarm na het schakelen van "P" naar "D".
7. Optimaliseer de helderheidsaanpassing van het instrumentenpaneel voor licht/donker modus.
8. Optimaliseer het verwarmingscomfort van de airconditioning in de automatische modus.
9. Optimaliseer de weergave van het instrumentenpaneel.
Zijn er nog bestuurders die er niet meer in slagen om de cover van het dakvenster in 1 swipe beweging te sluiten? Ik moet plots mijn vinger gedurende de volledige opening/sluiting op de knop houden...
Swipen? Gewoon indrukken toch? En nee, 1x drukken gaat 'ie volledig open of dichtSamVervoort schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:21:
Zijn er nog bestuurders die er niet meer in slagen om de cover van het dakvenster in 1 swipe beweging te sluiten? Ik moet plots mijn vinger gedurende de volledige opening/sluiting op de knop houden...
Als ik het icoon aantik, gaat die maar een stukje open/toe. Eens ik over het icoon swipe, opende/sloot die volledig. Nu doet die dit niet meer... Zal eens bij BYD polsen. Bedankt!dixet schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:29:
[...]
Swipen? Gewoon indrukken toch? En nee, 1x drukken gaat 'ie volledig open of dicht
Het kan zijn dat je Atto dit spontaan 'vergeet' na een update. Had mijn Dolphin ook. Even resetten bij de dealer en hij doet het weerSamVervoort schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Als ik het icoon aantik, gaat die maar een stukje open/toe. Eens ik over het icoon swipe, opende/sloot die volledig. Nu doet die dit niet meer... Zal eens bij BYD polsen. Bedankt!
Icoon? Net had je het over een knop.SamVervoort schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Als ik het icoon aantik, gaat die maar een stukje open/toe. Eens ik over het icoon swipe, opende/sloot die volledig. Nu doet die dit niet meer... Zal eens bij BYD polsen. Bedankt!
Ik gebruik voor functies die een fysieke knop hebben nooit het infotainment systeem, want lastiger op de tast te vinden.
Om verwarring te voorkomen, gebruik je de knop tegen het dak aan of een icoon op je infotainment?
/f/image/TMGlyTQ0WLWmZYXwavBEHPrC.png?f=fotoalbum_large)
Het dak kan je ook openen met een spraak commando
Open the roof
Open the shade
Open the roof for 50 percent
Enz.
Open the roof
Open the shade
Open the roof for 50 percent
Enz.
Hoe lang duurt zoiets normaliter van aankondiging tot uitrol?ralphkeb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:41:
[Afbeelding]
Paar maanden hooguit, je kan terugkijken in topic. Eerdere updates komen altijd wel naar voren omdat andere landen eerder aan de beurt zijn.Brojer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:41:
[...]
Hoe lang duurt zoiets normaliter van aankondiging tot uitrol?
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met de cruise control die niet werkt omdat de camera is bevroren? Ik snap dat dan automatisch afstand houden niet werkt, maar het kan toch niet zo zijn dat hiermee de gehele cruise control functie komt te vervallen?
Even een berichtje tussendoor...
Na de laatste update (airco) is mijn ervaring dat het bereik van de auto achteruit is gegaan. Omdat ik geen ervaring heb met een EV in de winter deel ik dit of andere ook die ervaring hebben.
Als ik onderweg de Batt. temp uitlees dan komt die tussen de 10 en 13c op een rit van ruim 100km met 100km op acc. Dat vind ik behoorlijk laag ik dacht dat een temp van 25 - 30c beter zou zijn voor het rendement.
Mijn A/C staat op comfort/handmatig/vent2/23graden.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Dank!
Na de laatste update (airco) is mijn ervaring dat het bereik van de auto achteruit is gegaan. Omdat ik geen ervaring heb met een EV in de winter deel ik dit of andere ook die ervaring hebben.
Als ik onderweg de Batt. temp uitlees dan komt die tussen de 10 en 13c op een rit van ruim 100km met 100km op acc. Dat vind ik behoorlijk laag ik dacht dat een temp van 25 - 30c beter zou zijn voor het rendement.
Dank!
in de winter is het bereik van EV's altijd een pak minder, kou, regen en wind hebben behoorlijk wat impact, daarnaast uiteraard ook de warmtepomp voor het op temperatuur krijgen en houden van het interieur.SatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:14:
Even een berichtje tussendoor...
Dank!
In afwachten van mijn Atto 3, rij ik nu in een Renault Megane, waarmee ik in de zomer 400 a 430 km bereik heb is dat nu 285 a 315 km.
Herken ik ook, na enkele kilometers doet ie het weer. Het icoontje van de verlichting is dan oranje ipv groen.jeffreyb84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met de cruise control die niet werkt omdat de camera is bevroren? Ik snap dat dan automatisch afstand houden niet werkt, maar het kan toch niet zo zijn dat hiermee de gehele cruise control functie komt te vervallen?
De auto is “blind” als de camera bevroren of erg vuil is.jeffreyb84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
Geen enkel intelligente assistentie werkt dan nog, je mag alles zelf doen.
Zie ook mijn eerdere post dd 4-01-25.
De Atto 3 heeft geen "domme" cruise control, alleen de adaptieve. En daarvoor heeft 'ie camera's nodig. Mijn vorige auto (Lync&Co 01) had beide. Dat was in de winter wel handig, dan kon je tenminste de cruise control nog aanzetten en je voet van het pedaal afhalen. En goed blijven opletten, want als je gewend bent aan de ACC is domme CC wel een achteruitgang.jeffreyb84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
Even een vraagje, vannacht heeft onze Atto aan der lader gestaan. Maar we kregen vanmorgen niet de deuren open. Na eerst gewerkt te hebben en dergelijke, nu tijd gehad om ANWB te laten komen.
Blijkt de 12v accu leeg te zijn.
Heeft iemand hier enig idee wat je per ongeluk aan kan laten staan waardoor die leeg is?
Volgens mij heb ik gisteren gewoon de auto netjes afgesloten en had ik (zover ik weet) niets aan staan.
Iemand een suggestie?
En waarom moet ik, net als bij een benzineauto, wat kilometers snelweg doen om de 12v-accu op te laden?
Heeft iemand hier enig idee wat je per ongeluk aan kan laten staan waardoor die leeg is?
Volgens mij heb ik gisteren gewoon de auto netjes afgesloten en had ik (zover ik weet) niets aan staan.
Iemand een suggestie?
En waarom moet ik, net als bij een benzineauto, wat kilometers snelweg doen om de 12v-accu op te laden?
[ Voor 10% gewijzigd door jvdmeer op 03-02-2025 16:02 ]
De 12V accu in een EV heeft dezelfde behandeling nodig als in elke andere auto!jvdmeer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:01:
Even een vraagje, vannacht heeft onze Atto aan der lader gestaan. Maar we kregen vanmorgen niet de deuren open. Na eerst gewerkt te hebben en dergelijke, nu tijd gehad om ANWB te laten komen.
Iemand een suggestie?
Tijdens het laden communiceren laadpaal en auto met elkaar!
Wanneer de auto en de laadpaal communiceren, blijft de auto stroom gebruiken, afkomstig van de 12-volt accu. Als je de auto lang aan de laadpaal laat hangen, blijft het grote accupakket vol, maar wordt er nog steeds stroom gebruikt uit de 12-volt accu die op dat moment niet wordt opgeladen. Dit kan resulteren in een lege 12-volt accu en een auto die niet meer kan starten.
[ Voor 3% gewijzigd door timetraveler op 03-02-2025 17:54 ]
Klinkt op zich redelijk plausible, maar zou toch niet mogen na 11 uur laden? Heb hem gisteravond om 20:00 aan de openbare laadpaal gehangen en vanmorgen om 7 uur deed hij niets meer.timetraveler schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:47:
[...]
Tijdens het laden communiceren laadpaal en auto met elkaar!
Wanneer de auto en de laadpaal communiceren, blijft de auto stroom gebruiken, afkomstig van de 12-volt accu. Als je de auto lang aan de laadpaal laat hangen, blijft het grote accupakket vol, maar wordt er nog steeds stroom gebruikt uit de 12-volt accu die op dat moment niet wordt opgeladen. Dit kan resulteren in een lege 12-volt accu en een auto die niet meer kan starten.
Bij oudere software versies van de auto was dit een probleem. Uit mijn hoofd zou dit vanaf v1.4 opgelost moeten zijn.
De accu wordt vanuit de main batt bijgeladen en dat gaat geheel automatisch ook als die dagen aan een laadpaal hangt.
Welke versie heb je?
Bij dealer laten updaten als je oudere versie hebt.
De accu wordt vanuit de main batt bijgeladen en dat gaat geheel automatisch ook als die dagen aan een laadpaal hangt.
Welke versie heb je?
Heb ook problemen met de 12volt accu. Opeens leeg en niets werkt meer. Is afgesleept door anwb. Byd meppel kwam snel met diagnose, 12 volt accu vervangen en heeft de omvormer een laatste update gegeven. Zou nu weer goed moeten zijn.
Die versie is een goede vraag... Als ik versie upgrade kies, krijg ik de melding dat ik v1.0 heb. Dus heb maar een service-afspraak gemaakt bij BYD voor het bijwerken.SatScan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:58:
Bij oudere software versies van de auto was dit een probleem. Uit mijn hoofd zou dit vanaf v1.4 opgelost moeten zijn.
Welke versie heb je?
Nog niemand de aangekondigde V1.8 ontvangen?
Wie is de eerste....
Wie is de eerste....
De vorige keer hebben verschillende mensen een mailing van Louwman over de nieuwe update ontvangen. Is dat nu ook weer gebeurd?SatScan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:36:
Wie is de eerste....
Want ik zie alleen een screenshot in een eerder bericht zonder bronvermelding.
[ Voor 11% gewijzigd door avdl72 op 09-02-2025 12:23 ]
Ik in ieder geval nog niet. Laat maar komen!SatScan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:36:
Viggens
Nog niks ontvangen, heb je een lijstje van wat deze update gaat wijzigen/oplossen?SatScan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:36:
Wie is de eerste....