NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Dat is “oud” nieuws en BYD countert dat al met een fabriek in Hongarije.etienne1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:49:
Slecht nieuws voor wie van plan was om een elektrische auto made in China te kopen: die dreigt duurder te worden. De Europese Commissie zet namelijk door met de plannen om in de Europese Unie zware importtaksen te heffen op Chinese auto’s. Europa vindt namelijk dat elektrische wagens uit China oneerlijke concurrentievoordelen genieten omdat ze overgesubsidieerd worden door de Chinese staat.
De heffingen variëren van autobouwer tot autobouwer in functie van de staatssteun die de fabrikanten krijgen en ze liggen ietsje lager dan 3 weken geleden werd aangekondigd.
Voor BYD zal het tarief op 17,4 procent komen te liggen,
voor Geely (dat bij ons onder andere auto’s van het merk Polestar verkoopt) op 19,9 procent
en voor SAIC (eigenaar van o.a. MG) op 37,6 procent.
Voor andere Chinese merken geldt een tarief van 20,8 of 37,6 procent, afhankelijk van de manier waarop ze meewerkten met Europees onderzoek naar Chinese staatssteun.
De nieuwe tarieven komen bovenop het al geldende tarief van 10 procent voor alle elektrische auto’s uit China. Het is nu afwachten hoeveel duurder de Chinese auto’s uiteindelijk zullen worden voor de koper / leaser.
Dan vervalt die “made in China” dus storm in glas water - enige wat de EU bereikt is dat de montage hier in de EU plaatsvindt door een robot assemblage lijn ipv dat er kant en klare auto’s vanaf de boot onze kant op komen. Hooguit de logistieke sector wellicht wat vracht richting die fabriek mag gaan vervoeren.
Overigens maakt polestar geen winst - dus echt slim bezig met de EV markt stimuleren is de EU nu niet.
Bovendien is al bekend dat veel Chinese merken, waaronder BYD de prijzen niet zullen verhogen. De hogere importheffingen kunnen worden geabsorbeerd in de winstmarge. Vooralsnog is het volgens mij alleen van Polestar en Tesla (voor de model 3) bekend dat die de prijzen moeten verhogen omdat die het niet kunnen absorberen in de winstmarge.logix147 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:01:
[...]
Dat is “oud” nieuws en BYD countert dat al met een fabriek in Hongarije.
Dan vervalt die “made in China” dus storm in glas water - enige wat de EU bereikt is dat de montage hier in de EU plaatsvindt door een robot assemblage lijn ipv dat er kant en klare auto’s vanaf de boot onze kant op komen. Hooguit de logistieke sector wellicht wat vracht richting die fabriek mag gaan vervoeren.
Overigens maakt polestar geen winst - dus echt slim bezig met de EV markt stimuleren is de EU nu niet.
De 17,4% is nú officieel. De vorige berichten waren geruchten. Bron Europese commissie 😉avdl72 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Wellicht een bron vermelden als iets ergens vandaan kopieert![]()
En die 17,4 procent is niet anders dan 3 weken geleden.
We zullen morgen zien welke invloed dit heeft op BYD prijslijst.
[ Voor 3% gewijzigd door etienne1 op 05-07-2024 12:50 ]
Verbruik 14 kwh/100 km.
Van 100% bij vertrek naar 56% bij aankomst.
Gemiddeld rond de 100 km/uur gereden.
Wel 2 x een ruk aan het stuur gehad bij het wisselen van Baan.
Telefoon (Samsung S24) valt de laatste tijd na ongeveer een half uur uit met Android auto.
Krijg ook regelmatig de melding dat de telefoon te heet wordt.
https://www.nu.nl/economi...3A%2F%2Fwww.google.com%2Fetienne1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:49:
[...]
De 17,4% is nú officieel. De vorige berichten waren geruchten. Bron Europese commissie 😉
De strafheffing bedraagt 17,4 procent voor een auto van BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en voor een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking ook 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd.
De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie vindt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Heb ik ook regelmatig, niet zo erg schrikken als dat je in de bebouwde kom een afslaande auto van achteren nadert en je er "makkelijk" achter langs kunt maar de auto waarschuwt je toch met een hele fele tik op de remmen en een scherpe piep.Edwin1972 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:46:
Net naar Rijssen gereden, is 190 km.
Verbruik 14 kwh/100 km.
Van 100% bij vertrek naar 56% bij aankomst.
Gemiddeld rond de 100 km/uur gereden.
Wel 2 x een ruk aan het stuur gehad bij het wisselen van Baan.
Telefoon (Samsung S24) valt de laatste tijd na ongeveer een half uur uit met Android auto.
Krijg ook regelmatig de melding dat de telefoon te heet wordt.
In de bebouwde kom vinden veel auto’s met sensoren het niet leuk als je met 30+ tussendoor rijdt of net langsaf een auto. De boordcomputer is juist daarvoor berekend dat die dan moet ingrijpen.
Ik merk wel als je de richting aanwijzer gebruikt je “makkelijker” door zo’n minigat kan zonder dat die ingrijpt. Bij mij moet ik vrijwel dagelijks linksaf en uitvoegen uit een rechtdoorbaan. Het viel mij op dat de auto alleen iets doet als ik 30+ rij en geen richting aangeef.
Maar dit is herkenbaar, Skoda, Tesla, Nissan. Doen dit exact hetzelfde.
Volgens mij de hellingshoek waar de auto onder staat maar werkt bij mij niet goed.RJWN schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:32:
Weet iemand waar dit symbooltje op het infotainmentscherm voor is. Ik heb de hele handleiding er op nageslagen maar kan het nergens vinden. Het staat helemaal rechtsboven op het.scherm.
[Afbeelding]
YupAjs.rutten schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:56:
[...]
Volgens mij de hellingshoek waar de auto onder staat maar werkt bij mij niet goed.
Als de auto aanstaat kan je het als het goed is gewoon aflezen op je scherm op de stuur kolom.
Op de display staat het niet, althans, ik zie het niet. De app moet nog door BYD worden geactiveerd, geduld dus.logix147 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:28:
@bob 2.0 makkelijkste is de app
Als de auto aanstaat kan je het als het goed is gewoon aflezen op je scherm op de stuur kolom.
Ik ‘loop’ steeds tussen die QR code en de code die naar de mail gestuurd wordt, na invoer gebeurd er niets in de iPhone app
[ Voor 5% gewijzigd door mur1 op 08-07-2024 18:15 ]
Ik had zelf account aangemaakt voordat onze Atto 3 er was. Bij ophalen van auto bleek die al toegevoegd te zijn aan app.mur1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:54:
Toevoegen auto in BYD App lukt niet is dit een bekend probleem?
Ik ‘loop’ steeds tussen die QR code en de code die naar de mail gestuurd wordt, na invoer gebeurd er niets in de iPhone app
Ik vroeg hoe het ging met QR omdat ik er over had gelezen, maar die was er dus niet.
Om spraakverwarring te voorkomen: Bedoel je hoeveel je al in de accu geladen hebt (kWh) of hoe snel je laadt (kW)?bob 2.0 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:12:
Hoe kan ik in de auto zien hoeveel KW er op enig moment is geladen, of aan het einde van de laadsessie ?
Het laadvermogen, hoe snel je laadt, toont de auto tijdens het laden op het scherm achter het stuur als dat aan staat, of in de app straks.
Als je wil weten hoeveel je al geladen hebt, ben je voor zover ik weet aangewezen op wat de laadzuil toont. En da's ook logisch, want de auto weet natuurlijk niet je laadverliezen. Je kan wel je SoC aflezen en ongeveer berekenen hoeveel kWh er in de accu is gegaan, maar dat is dus excl laadverliezen.
Ik bedoelde inderdaad kWh en kan dat op de laadpaal uiteraard zien. Maar ik wil om optimaal gebruik van m'n zonnepanelen ook gebruik gaan maken van de grannylader, en daar kan je het uiteraard niet aflezen. Vandaar de vraag.DeGroteMuis schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Om spraakverwarring te voorkomen: Bedoel je hoeveel je al in de accu geladen hebt (kWh) of hoe snel je laadt (kW)?
Het laadvermogen, hoe snel je laadt, toont de auto tijdens het laden op het scherm achter het stuur als dat aan staat, of in de app straks.
Als je wil weten hoeveel je al geladen hebt, ben je voor zover ik weet aangewezen op wat de laadzuil toont. En da's ook logisch, want de auto weet natuurlijk niet je laadverliezen. Je kan wel je SoC aflezen en ongeveer berekenen hoeveel kWh er in de accu is gegaan, maar dat is dus excl laadverliezen.
Losse stekker met ingebouwde kWh meter ertussen of gebruik maken van HomeWizard oid.bob 2.0 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Ik bedoelde inderdaad kWh en kan dat op de laadpaal uiteraard zien. Maar ik wil om optimaal gebruik van m'n zonnepanelen ook gebruik gaan maken van de grannylader, en daar kan je het uiteraard niet aflezen. Vandaar de vraag.
BYD Atto 3 Skiwhite
In ieder geval eentje die BLE ondersteunt. Om zeker te weten dat het werkt heeft abrp een lijstje met door hen geteste donglesmur1 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:42:
Maakt het nog uit welke OBD module je gebruikt voor de Atto 3 icm een iPhone voor ABRP?
Ik gebruik deze en werkt perfect op zowel de iPhone ABRP, als op de versie geïnstalleerd in de BYD systeem.mur1 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:42:
Maakt het nog uit welke OBD module je gebruikt voor de Atto 3 icm een iPhone voor ABRP?
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
De Atto 3 heeft geen dual climate zone.bob 2.0 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:31:
Is het ook mogelijk om de temperatuur voor de bestuurder en passagier apart te regelen. Wanneer ik de temp hoger/lager zet gaat de andere namelijk mee. Kan er in de handleiding niets over vinden en hier op het forum ook niet.
Neemt wat makkelijker mee dan de BYD stekkerdoos 😉
https://a.aliexpress.com/_ms4lgw0
Ik zou het niet doen, ding van BYD ligt in de kofferbak onder laadvloer. Die gebruik ik alleen met auto schoonmaken of als oplaadpunt als m’n gereedschap leeg is.
Besteld om eens uit te proberen met comfort uitvoering.avdl72 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:18:
Heeft toevallig iemand ervaring met dit soort V2L adapters?
Neemt wat makkelijker mee dan de BYD stekkerdoos 😉
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ik hoor graag je ervaringen.SatScan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Besteld om eens uit te proberen op met comfort uitvoering.
Vol weg hebben totaal 1263 kilometer gereden overnachting Duitsland. Totaal 4 keer geladen eerste keer 30 min geladen, 29 kw tweede keer 22 min 27,18 kw, derde keer 26 min 28kw., vierde en laatste 43 min 48,26 kw. Totaal over de 1263 km 132 kw geladen totaal €49,26 met alleen IONITY bevalt goed. Met abonnement van €7,99.
Viel ons echt niet tegen. Zij uur langer onderweg geweest dan we normaal waren met benzine auto. Alleen zijn de laad kosten stuk minder dan de bezine.
En de hele weg gewoon netjes 100 gereden.
[ Voor 4% gewijzigd door Fibrenl op 18-07-2024 17:38 ]
Binnenkort wij naar oostenrijk met overnachting in duitsland. Ben even benieuwd met wat voor een snelheden je gereden hebt en hoeveel personen in de autoFibrenl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:14:
Heen reis Italië ging prima,
Vol weg hebben totaal 1263 kilometer gereden overnachting Duitsland. Totaal 4 keer geladen eerste keer 30 min geladen, 29 kw tweede keer 22 min 27,18 kw, derde keer 26 min 28kw., vierde en laatste 43 min 48,26 kw. Totaal over de 1263 km 132 kw geladen totaal €49,26 met alleen IONITY bevalt goed. Met abonnement van €7,99.
Viel ons echt niet tegen. Zij uur langer onderweg geweest dan we normaal waren met benzine auto. Alleen zijn de laad kosten stuk minder dan de bezine.
Hoi gewoon 100 en met ze twee wel volgepakte auto.Ajs.rutten schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Binnenkort wij naar oostenrijk met overnachting in duitsland. Ben even benieuwd met wat voor een snelheden je gereden hebt en hoeveel personen in de auto
Thanks.. afgelopen jaar naar Denemarken en maximaal 125km. Gaat op zich gewoon goed als je pland waar je wilt laden.. en dan een punt zoeken met minimaal 4 laadstations dan is het risico dat je lang moet wachten ook niet heel grootFibrenl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:39:
[...]
Hoi gewoon 100 en met ze twee wel volgepakte auto.
Klopt IONITY met meer dan 5 steeds gedaan werkt perfect en met abonnement nu 7,99 kot het 0,39 cent per kw dus goed te doen.Ajs.rutten schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:22:
[...]
Thanks.. afgelopen jaar naar Denemarken en maximaal 125km. Gaat op zich gewoon goed als je pland waar je wilt laden.. en dan een punt zoeken met minimaal 4 laadstations dan is het risico dat je lang moet wachten ook niet heel groot
Ik heb bij Fastned plug & charge maar hoefde er in de auto niets voor te doen. Aansluiten, even wachten en hij start vanzelf met ladenHenk Turenhout schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:43:
Geïnteresseerd in the Ionity oplaad app. Zag in de instructiefilm dat de auto moet ingesteld zijn voor "plug and charge". Moet ik hier iets voor doen voor de Atto3?
Ik kan dit niet vinden in de IONITY app wel in Fastned. Werkt alleen bij een paar merken helaas niet bij Byd https://ionity.eu/en/network/access-and-paymentHenk Turenhout schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:43:
Geïnteresseerd in the Ionity oplaad app. Zag in de instructiefilm dat de auto moet ingesteld zijn voor "plug and charge". Moet ik hier iets voor doen voor de Atto3?
[ Voor 12% gewijzigd door Fibrenl op 20-07-2024 23:01 ]
Klopt maar de andere optie heeft een erg irritant geluid als knipperlicht. Ben benieuwd of meer mensen dat rare geluid hebbenVideaux schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:43:
Kun je verandereb
Zet het volume zo laag mogelijk...Ajs.rutten schreef op zondag 21 juli 2024 @ 00:07:
[...]
Klopt maar de andere optie heeft een erg irritant geluid als knipperlicht. Ben benieuwd of meer mensen dat rare geluid hebben
Bedankt voor je reactie. Domme vraag misschien, maar hoe weet het laadstation dat je de ionity app hebt? Of, in jouw geval, de Fastnet app? Neem aan dat de auto op de een of andere manier geregistreerd of aangemeld moet worden ?Ajs.rutten schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:33:
[...]
Ik heb bij Fastned plug & charge maar hoefde er in de auto niets voor te doen. Aansluiten, even wachten en hij start vanzelf met laden
Hoe het exact werkt geen idee maar op de een of andere manier herkent de lader bij Fastned mijn auto. In de fastned app staat mijn auto ingevoerd met mijn kenteken. Misschien dat er kenteken herkenning is of dat er achter de scherm met een bepaald kenmerk waardoor hij mijn auto herkent.Henk Turenhout schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Bedankt voor je reactie. Domme vraag misschien, maar hoe weet het laadstation dat je de ionity app hebt? Of, in jouw geval, de Fastnet app? Neem aan dat de auto op de een of andere manier geregistreerd of aangemeld moet worden ?
In de Fastned app maak je een account aan met alle gevraagde gegevens over de auto, kenteken en type en betaal methode. Vervolgens geef je aan dat je gebruik wil maken van “Autocharge” (dus niet “plug en charge”) volg de stappen voor aanvraag en tenslotte plug je bij een Fastned lader in wacht even en het eerste laden begint.Henk Turenhout schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Bedankt voor je reactie. Domme vraag misschien, maar hoe weet het laadstation dat je de ionity app hebt? Of, in jouw geval, de Fastnet app? Neem aan dat de auto op de een of andere manier geregistreerd of aangemeld moet worden ?
Vanaf nu herkent elk Fastned laadstation jouw auto. Geen pasje, app of wat dan ook meer nodig.
Ionity plug&charge werkt dus niet met de BYD. Je zal met de app de QR van de desbetreffende laadpaal moeten scannen als je wil gaan laden.Henk Turenhout schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Bij Fastned werkt het door een account aan te maken en je auto registreren.
Vervolgens geef ja aan dat je gebruik wil maken van Autocharge in de app.
Nu zal je auto bij de eerst volgende laadbeurt geregistreerd worden. Dus de eerst volgende laadbeurt gebeurd nog handmatig.
Elke auto heeft een unieke id (soort mac adres) die uitgewisseld wordt wanneer de kabel wordt aangesloten met de laadpaal. Deze wordt door Fastned gebruikt om je auto te registreren aan je Fastned account.
Goedemiddag, de V2L adapter vanmiddag binnengekregen en uitgeprobeerd.SatScan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Besteld om eens uit te proberen met comfort uitvoering.
Goed nieuws Het werkt!
Met dank aan avdl72
[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 23-07-2024 19:56 ]
Heb mijn iphone 'vergeten' en opnieuw gekoppeld maar tervergeefs.
Iemand een oplossing? Thx!
Die is snel binnen 👍🏻SatScan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:05:
[...]
Goedemiddag, de V2L adapter vanmiddag binnengekregen en uitgeprobeerd.
Goed nieuws Het werkt!
Met dank aan avdl72
Voor 99% van je scherm issues = volume roller (die naast je D/N/R zit) ingedrukt houden tot het scherm herstart.SamVervoort schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:12:
Nog mensen die sinds vandaag geen carplay meer kunnen gebruiken? Noch draadloos, noch kabel...
Heb mijn iphone 'vergeten' en opnieuw gekoppeld maar tervergeefs.
Iemand een oplossing? Thx!
Als dat niet werkt/ je auto volledig verwijderen uit de BT settings van je telefoon. Deze herstarten en wederom de volumeknop gebruiken en daarna koppelproces volgen.
Veel meer dan een vastgelopen proces kan het niet zijn namelijk en dit killt 100% alle processen in die unit.
@SatScan Wat heb je erop getest? Ik ben hier toch huiverig voor om mijn poetsmachine op aan te sluiten bijvoorbeeld.
Ik zag dat ze tegenwoordig ook vanuit de EU leverbaar zijn deze stekkers, prijs is dan ook zo'n 2 tientjes wederom via AE.
[ Voor 14% gewijzigd door logix147 op 23-07-2024 20:43 ]
Ik heb even de stofzuiger eraan gekoppeld en van laag vermogen voluit gezet zonder een enkel probleem.logix147 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:41:
[...]
@SatScan Wat heb je erop getest? Ik ben hier toch huiverig voor om mijn poetsmachine op aan te sluiten bijvoorbeeld.
Ik zag dat ze tegenwoordig ook vanuit de EU leverbaar zijn deze stekkers, prijs is dan ook zo'n 2 tientjes wederom via AE.
De stekker is van degelijke kwaliteit met een controle lampje of je spanning hebt.
Volgende week ga ik eens uitvogelen of ik V2L ook kan gebruiken als thuis BATT. Ik weet niet of de BYD V2L 'slim' genoeg is om het voltage met 2V te verhogen dan het dan geldende Voltage.

Ja heb ik ook. Gewoon in ABRP weer even toevoegen en klaar.Edwin1972 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:07:
Zijn er meer waarbij de obd dongel ineens niet meer automatisch contact maakt met de abrp app?
Ik kon ter plekke (Sequoia Lodge hotel) gratis laden. Het retourtje kostte me daarmee met 2x een half uurtje snelladen €37,50 omdat ik thuis met m'n zonnepanelen gratis kan laden (dus vol weg en vervolgens leeg aankomen is prima).
De tolkosten zijn bijna duurder
Ik heb hetzelfde probleem.avdl72 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:31:
[...]
Ja heb ik ook. Gewoon in ABRP weer even toevoegen en klaar.
Na het opnieuw toevoegen is er inderdaad weer verbinding. Bij een volgende rit is deze vaak weer verdwenen.
Het lijkt dus niet op een structurele oplossing.
Het valt mij ook op dan voorheen er een bluetooth teken knipperde als er geen verbinding is, dit lijkt vervangen door een rood 'geen signaal' teken.
Hopelijk heeft iemand een structurele oplossing.
Ik vermoed dat je die bij de app(maker) moet zoeken.Erik Vde schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:31:
[...]
Ik ben benieuwd of de korting na 1 jaar automatisch verlengd gaat wordt.
In de actievoorwaarden staat namelijk het volgende:
De Promotie is een (1) jaar na de datum waarop de laadpas is geactiveerd beschikbaar, met inachtneming van de Looptijd promotie. Klanten kunnen ervoor kiezen de Looptijd te verlengen met een extra jaar, met een maximum van twee (2) verlengingen in opvolgende jaren. De Promotie kan op ieder moment gedurende de Looptijd geactiveerd worden, maar om van de volledige 3 jaar te profiteren moet de activatie plaatsvinden voor 1 Juni 2026.
Dat was als je hem afgeleverd kreeg voor datum XYZ - want ik weet die exacte datum niet meer.Johnvh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:03:
Ik wist van bestaan niet af. Krijgen alleen de gekochte exemplaren van een Atto 3 deze of ook als je hem leased?
Je word er overigens niet rijker van: korting is 0,15€ per kWh aan de snellader.
Erik Vde schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:31:
[...]
Als je voordat je de auto instapt op livesata drukt gaat hij verbinden met Bluetooth en werkt het.
Ik heb hetzelfde probleem.
Na het opnieuw toevoegen is er inderdaad weer verbinding. Bij een volgende rit is deze vaak weer verdwenen.
Het lijkt dus niet op een structurele oplossing.
Het valt mij ook op dan voorheen er een bluetooth teken knipperde als er geen verbinding is, dit lijkt vervangen door een rood 'geen signaal' teken.
Check ff je "quote" tags met Toon voorbeeld voordat je op verstuur drukt aubEdwin1972 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:30:
Als je voordat je de auto instapt op livesata drukt gaat hij verbinden met Bluetooth en werkt het.
Hoe kan je op live data drukken als je nog niet in de auto zit?
Oh wacht, jij gebruikt Android Auto gok ik? Als je abrp native op je BYD draait gaat dit niet werken natuurlijk.
Overigens is deze hele abrp/obd een beetje off-topic want een abrp/obd issue en geen BYD issue. Al helemaal als je Android Auto gebruikt...
Ik ben nog steeds aan het strijden met internet/Android auto.
Ik heb een aantal apps ge-sideload op mijn Atto 3 (o.a. ABRP met OBD dongle).
Samen met Spotify ben ik vrij snel door mijn 1 Gb databundel heen.
Als alternatief heb ik een hotspot via mijn telefoon gemaakt en mijn auto daarmee verbonden.
Op zich werkt dat prima, maar ik moet bij iedere rit de hotspot opnieuw instellen (die vervalt als er 10 minuten geen gebruik van wordt gemaakt. Ook moet ik telkens mijn auto handmatig koppelen met de hotspot. Dat is nogal onhandig.
Ook gebruik ik soms Android Auto, maar dat heeft als nadeel dat mijn telefoon (Samsung S24+) bloedheet wordt, zeker als ik gelijktijdig de telefoon laadt.
Heeft iemand een idee hoe ik een beetje soepel met de internetverbinding om kan gaan?
Heeft iemand ervaring met een eigen SIM kaart in de Atto 3? Ik begreep dat OTA upgrades dan niet meer werken.
Apart want als ik mijn telefoon dan wel met Apple CarPlay verbindt pakt hij direct internet van me telefoon hoef ik niets te doen met hotspot.PaulvanderLelij schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:14:
Hallo,
Als alternatief heb ik een hotspot via mijn telefoon gemaakt en mijn auto daarmee verbonden.
Op zich werkt dat prima, maar ik moet bij iedere rit de hotspot opnieuw instellen (die vervalt als er 10 minuten geen gebruik van wordt gemaakt. Ook moet ik telkens mijn auto handmatig koppelen met de hotspot. Dat is nogal onhandig.
Ook gebruik ik soms Android Auto, maar dat heeft als nadeel dat mijn telefoon (Samsung S24+) bloedheet wordt, zeker als ik gelijktijdig de telefoon laadt.
Heeft iemand een idee hoe ik een beetje soepel met de internetverbinding om kan gaan?
Heeft iemand ervaring met een eigen SIM kaart in de Atto 3? Ik begreep dat OTA upgrades dan niet meer werken.
Heet landen is met draadloos denk ik heb ik ook me iPhone, opgelost met kabel laden.
Ja, dat is mogelijk. Standaard staat op sluiten vensters en zonnedak bij vergrendelen van auto.bob 2.0 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:33:
Is het ook mogelijk de ramen en/of het dak open te laten terwijl de auto op slot is . Ik wil met dit warme weer graag voor ik weg rij de auto wat koelen.
Dit kun je uitzetten in het menu (ik weet niet meer precies waar in het menu).
Keep it cool...
Je kan als je thuis bent je spotify playlists downloaden. Dan kost het geen data tijdens het rijden.PaulvanderLelij schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:14:
Hallo,
En Android Auto gebruiken met een draadje, niet draadloos dan wordt je telefoon idd bloedheet
Gevonden...... Dat scheelt een bloedhete auto. Bedankt!SatScan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:20:
[...]
Ja, dat is mogelijk. Standaard staat op sluiten vensters en zonnedak bij vergrendelen van auto.
Dit kun je uitzetten in het menu (ik weet niet meer precies waar in het menu).
Keep it cool...
Of 10 minuten voor vertrek even de airco via de app aanzettenbob 2.0 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:17:
[...]
Gevonden...... Dat scheelt een bloedhete auto. Bedankt!
Ik heb mijn iphone met een scherm magsafe (oplader/)houder half boven m’n airco hangen dus ik heb geen last van een lege of warme telefoon. Indien gewenst kan ik de ali url wel opzoeken.
Ik kom prima uit met beetje mixed use van spotify op de BYD entertainment, anders kan je via wifi inderdaad je playlist bijwerken. Als je de simkaart vervangt vallen ook de app en telemetry van de auto weg dus ik raad dat niet aan.
@bob 2.0 ik zou adviseren om het advies van advl72 ter harte te nemen, je ramen open laten staan vs even de airco gebruiken om te pre-heaten/koelen is naar mijn idee efficiënter en de dag dat je ooit een interieur schoonmaak na een vogel bombardement ervaren hebt, zou ik niet aanraden. Geen ervaringsdeskundige, wel ooit een collega haar stoel/instrumenten gecleant omdat ik eenmaal bekend sta als hobby poetser van auto’s en die vogel had een zware maaltijd…
[ Voor 10% gewijzigd door logix147 op 31-07-2024 02:22 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Fibrenl op 31-07-2024 18:51 ]
Zelf heb ik data delen aan staan via Android Auto. Die optie kun je activeren, volgens mij is dat ook mogelijk nadat AA al actief is.PaulvanderLelij schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:14:
Hallo,
Verder kun je een MiFi gebruiken, en daarin een data simkaart indoen. Dat ben ik zelf wel van plan eind van het jaar zodra ik kan overstappen naar KPN.
Ik dacht m'n eigen advies maar even op te volgen. Maar met de standaard geïnstalleerde Spotify versie kan je helemaal niet downloaden voor offline gebruikdixet schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:07:
[...]
Je kan als je thuis bent je spotify playlists downloaden. Dan kost het geen data tijdens het rijden.
Is het iemand al gelukt om een andere versie er naast te draaien?
YouTube: BYD Seal iPhone Digital Key Demonstration 2024 August Update Australia
Dat staat op mij iphone. Werkt goed.Als ik google maps gebruik als navigatie kan ik carplayscherm splitten in navigatie en spotify.
Dit krijg ik niet voor elkaar met abrp.
Weet iemand de oplossing!!!
Goedemorgen,Videaux schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:02:
Ik gebruik carplay.Als navigatie gebruik ik abrp
Dat staat op mij iphone. Werkt goed.Als ik google maps gebruik als navigatie kan ik carplayscherm splitten in navigatie en spotify.
Dit krijg ik niet voor elkaar met abrp.
Weet iemand de oplossing!!!
ABRP ondersteund dit (helaas) niet, je kunt de makers ervan benaderen met de vraag of ze dit willen implementeren.
Hgr
https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/avdl72 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:32:
Hopelijk krijgen wij deze update ook
YouTube: BYD Seal iPhone Digital Key Demonstration 2024 August Update Australia
Aangezien sinds 2022 BYD al op het lijstje staat zou ik m’n adem er niet voor inhouden…
Ik snap niet dat Apple hier zo lang over doet.
Op dat lijstje staat alleen de Han die Apple Carkeys ondersteunt.logix147 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:35:
[...]
https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/
Aangezien sinds 2022 BYD al op het lijstje staat zou ik m’n adem er niet voor inhouden…
Ik snap niet dat Apple hier zo lang over doet.
De autofabrikant moet een licentie afnemen en kan dan de auto’s voorzien van deze functie (net als Carplay en Wireless Carplay). Dus het ligt 100% in het beheer van BYD, en hun ontwikkeling in dit geval.
je kan ook de airco aanzetten voor je weg wilt rijden in de app.bob 2.0 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:33:
Is het ook mogelijk de ramen en/of het dak open te laten terwijl de auto op slot is . Ik wil met dit warme weer graag voor ik weg rij de auto wat koelen.
Max 10 min per keer dat je het activeert.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Nee. Je kan hem instellen van 10 minuten tot maximaal 30 minuten.crzyhiphopazn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
Ja kan wel,als je een tweede deur ofzo even open zet en dan de auto afsluit krijg je een claxon te horen. Dan die tweede deur dicht en de auto is afgesloten maar met wat je toen open had wordt nu niet dichtgedaan. Doe ik ook regelmatigcrzyhiphopazn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
je kan ook de airco aanzetten voor je weg wilt rijden in de app.
Ik heb dezelfde ervaring. Hij begint met 88kw maar gaat snel terug naar 50kw. Op dat moment gaat ook het koelingsmechanisme in werking, met veel herrie. Maar blijkbaar koelt dat niet genoeg want hij komt niet meer boven de 55kw. Buitentemperatuur was iedere keer rond 22 graden.Fibrenl schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:50:
Terug reis vanuit Italië ook weer prima gegaan beetje zelfde als de heenreis. Alleen nu veel last dat snelladen niet boven de 55kw kwam elke keer gekeken en zag ik dat accu boven de 42 graden is. Dacht dat ze het koelen verbeterd hadden van de accu. Zelfs buiten temp 22 graden en accu wel gewoon 43+ en nog maar 55 kw. Net op terug reis wel 3 keer gehad met laden.
Ik merk het ook bij snelladers langs de grote weg, maar vraag me toch af of het wel aan de auto ligt en niet aan de laadstations.jovazwa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:58:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Hij begint met 88kw maar gaat snel terug naar 50kw. Op dat moment gaat ook het koelingsmechanisme in werking, met veel herrie. Maar blijkbaar koelt dat niet genoeg want hij komt niet meer boven de 55kw. Buitentemperatuur was iedere keer rond 22 graden.
Pas stond ik bij de Shell naast een Ioniq 6 te laden waarbij ik niet hoger kwam dan 40kW en de Ioniq 50Kw. Dus kan het ook niet zo zijn dat er soms geknepen wordt wanneer er mogelijk een te hoge netbelasting is.
Ik had het van de week ook hier in Nederland weer was 22 graden buiten van 20 tot 46 %. 89kw daarna 56kw ik denk dat ik toch eens een melding bij Byd Amsterdam ga maken want dit schiet niet op. Gewoon 88kw tot 80% systeem moet gewoon eerder en beter gaan koelen denk ik.avdl72 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Ik merk het ook bij snelladers langs de grote weg, maar vraag me toch af of het wel aan de auto ligt en niet aan de laadstations.
Pas stond ik bij de Shell naast een Ioniq 6 te laden waarbij ik niet hoger kwam dan 40kW en de Ioniq 50Kw. Dus kan het ook niet zo zijn dat er soms geknepen wordt wanneer er mogelijk een te hoge netbelasting is.
Zomaar 2 laadcurves gevonden:
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/7984089535005-BYD
https://evkx.net/models/byd/atto_3/atto_3/chargingcurve/
Wel grappig om eens de laadcurves van evkx te vergelijken met een ID3, ID4, Kona, Enyaq of MG EV ZS. Gemiddeld gezien doet de Atto 3 het zo slecht nog niet.Archiebald schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:38:
Is dat niet de gebruikelijke laadcurve van de atto 3?
Bedankt voor het delen.
Komt wel redelijk overeen met mijn ervaringen, rond de 60% a 65% gaat de curve naar beneden.Archiebald schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:38:
Is dat niet de gebruikelijke laadcurve van de atto 3?
In de winter zal de laadcurve slechter zijn met koude auto. Mijn ervaring is dat je de +80kW nooit haalt als je slechts 10km naar de snellader rijdt vanaf een hotel bijvoorbeeld. Dan is de accu koud, en heb je een slechtere laadcurve dan laden na een langere rit met de zelfde buitentemperatuur van rond 0 graden.
nog even mijn eerdere ervaring opgezocht (bij oudere software):
De snellader gebruik ik zelden, maar die zakt toch al vroeg in valt mij nu op. Ging prima op 88kW, maar bij 66% vol al naar 52kW. Bij 86% nog maar 33kW. Is gewoon normaal gedrag, maar zo onderweg toch jammer…
[ Voor 19% gewijzigd door awhatever op 07-08-2024 17:23 ]
Theorie is dat BYD met meer actief koelen die hogere snelheden zou kunnen vasthouden.
Waarom men bewust voor deze curve VS temperatuur van de accu kiest … dat zouden we aan BYD zelf moeten vragen.
Feit is wel dat het niet ongewoon is dat je de max laadsnelheid haalt ongeacht wat je rijdt. Veel factoren van afhankelijk maar in de praktijk kan je wel na 15/20 gewoon weer doorrijden. Tot 80 is snelladen functioneel daarna sta je vaak eerder weer bij een nieuwe lader dan iets anders.
Maar aangezien ik niet erg vaak langs de snelweg laad, heb ik er niet veel ervaring mee.
Tot nu toe heb ik in Nederland 1x meegemaakt dat hij erg traag was. De andere 6-8x ging hij vrij snel richting de 85kWh of meer.
:strip_exif()/f/image/F1eDevuDZPFd4b4NenzzCFQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden ging bij de snelladers netjes conform de curve maar je mist toch een stukje extra bereik en vooral snelheid. Op de terugweg wil je naar huis en niet een half uur wachten tot je weer verder kunt.
Beste verbruik per 50km was op een moment minus -10kW/100km 😄. Afdalen van de Grossklockner naar beneden.
[ Voor 37% gewijzigd door Ajs.rutten op 08-08-2024 12:52 ]
YouTube: Met een EV op vakantie I Laadpaalklever special deel (3/3)
Er is zelfs een calculator online om de snelste strategie te berekenen, voor als je je eigen route wilt uitrekenen:avdl72 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:42:
Ik zat gisteren deze video's (3 delen) te kijken. Hier gaat iemand met een Seal heen en weer naar Polen. Op de heenweg ongeveer 100km/u en terug 125/130km/h. Toch wel leuk om te zien dat harder rijden, en dus vaker laden niet leidt tot een sneller terugreis.
YouTube: Met een EV op vakantie I Laadpaalklever special deel (3/3)
https://www.ecalc.ch/evcalc.php
Ik ga binnenkort een valet-service gebruiken, dus een vreemde gaat in m'n auto rijden. De vorige keer heeft die lekker op Spotify zitten spelen. Geen ramp, alleen mijn suggesties werden plotseling erg raar

Inmiddels heb ik veel meer apps geïnstalleerd, vele met een account (Whatsapp, abrp, homeassistant e.d.).
Dus het zou mooi zijn als er een manier is om het gebruik van het infotainment systeem te blokkeren.
en anders moet ik maar ff een uurtje besteden om bij alle apps uit te loggen
Geen idee maar ik lees dat je meerdere apps hebt geinstalleerd? Is dat op de Atto3 zelf? En.zo ja hoe soe je dat dan want ik kan maar iets van 4 apps installerendixet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:47:
Weet iemand hier een manier om het hele scherm of individuele apps te blokkeren?
Ik ga binnenkort een valet-service gebruiken, dus een vreemde gaat in m'n auto rijden. De vorige keer heeft die lekker op Spotify zitten spelen. Geen ramp, alleen mijn suggesties werden plotseling erg raar![]()
Inmiddels heb ik veel meer apps geïnstalleerd, vele met een account (Whatsapp, abrp, homeassistant e.d.).
Dus het zou mooi zijn als er een manier is om het gebruik van het infotainment systeem te blokkeren.
Op het systeem van de Atto 3 zelf inderdaad. Dat werkt alleen als je met een oudere versie van de software al wat voorbereiding hebt gedaan. Er zijn wel instructies te vinden hoe je kan downgraden, maximaal naar versie 1.6.1.Ajs.rutten schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:34:
[...]
Geen idee maar ik lees dat je meerdere apps hebt geinstalleerd? Is dat op de Atto3 zelf? En.zo ja hoe soe je dat dan want ik kan maar iets van 4 apps installeren
Daarna kan je met deze instructies op XDA de Unrestricted Package Manager installeren en een alternatieve appstore, zoals Aurora. Daarnna kan je je systeem weer upgraden naar de laatste versie maar blijft het installeren en updaten van apps mogelijk.
Sinds je al apps hebt gesideload neem ik aan dat je de unlocked installer hebt. Ik zou zeggen zoek gewoon een applock apk die bij je past. Er zijn er zo veeldixet schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:47:
Weet iemand hier een manier om het hele scherm of individuele apps te blokkeren?
Ik ga binnenkort een valet-service gebruiken, dus een vreemde gaat in m'n auto rijden. De vorige keer heeft die lekker op Spotify zitten spelen. Geen ramp, alleen mijn suggesties werden plotseling erg raar![]()
Als er zoveel zijn weet je vast wel eentje te noemen die op de Atto 3 werkt.Sems20 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
Sinds je al apps hebt gesideload neem ik aan dat je de unlocked installer hebt. Ik zou zeggen zoek gewoon een applock apk die bij je past. Er zijn er zo veel
De apps die ik kan vinden hebben allemaal Google Play Services, Accessibility Services en/of Usage Access nodig. Die zijn alledrie niet beschikbaar op de Android versie op de Atto 3. Geen die ik kan vinden iig.
Heb in de APP het geen netwerk icoontje staan en de remote functies werken niet.
Probleem speelt in heel europa. Servers liggen er (deels?) uit.awhatever schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:00:
Vandaag ineens geen APP verbinding meer met de auto, meer mensen met dit probleem? Laatste update 14-08 rond 23 uur.
Heb in de APP het geen netwerk icoontje staan en de remote functies werken niet.
Ah, dat verklaard het. Waar vind je die informatie, ik google even snel, maar kwam geen officiele website tegen. Reddit heeft er wel een topic over zag ik.dnoize schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:03:
[...]
Probleem speelt in heel europa. Servers liggen er (deels?) uit.
https://www.reddit.com/r/.../all_connectivity_issues/