• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:14
BarryH schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:15:
[...]

Nee. Wel bij bodem systeem
Propaan monoblocs vallen ook onder de F-gassenregelgeving cq BRL100 nu.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-04 18:13

Jan2023

KISS

@Technician-
Ook de kost heeft rechten als hij via NVKL een bedrijf aanschrijft.
Wie of wat is de kost ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:14
De klant, de opdrachtgever, een autocorrect foutje.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Vraagje Koelen met stukje stalen CV leiding er tussen is dat echt zo problematisch ?

De buitenkant van de aanvoerleiding heeft condens.
Het is wel van zink.

Natuurlijk kun je Armaflex HT omheen doen, ik lees overal dat je koper moet hebben.
Wat zijn de gevolgen? "slipt" de zaak dicht en roest het van binnen bijvoorbeeld?

De buitenkant is niet het probleem totdat er roest op zit uiteraard, vochtschade in de woning ben ik niet bang voor(behalve als de leiding lek raakt natuurlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 13:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan van binnen sowieso niet roesten. De zuurstof die in het water zit wordt verbruikt om wat roest te vormen en is dan 'op', dan stopt ook het proces van roesten.

Ik vind het wel een goede vraag. Ik koel hier zelf ook met de WP en heb nog nergens iets van roest gezien op de leidingen. Wel is het zo dat ze op veel plekken geverfd zijn door de vorige bewoners en dat zal wel helpen vermoed ik. En ik koel niet condenserend.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:47

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb een offerte liggen voor de aanleg van een Bosch Compress 5800i AW 12kW. Deze 12 groepen vloerverwarming (verdeeld over 2 verdelers) en een aantal radiatoren gaan verwarmen. De VV-verdelers zijn voorzien van een pomp. Nu zegt de installateur over de aloude discussie wel/geen buffervat:
Een buffer is nodig vanwege de naregeling en/of pomp hebt op je vloerverwarming. Deze kan dus soms dicht staan. De warmtepomp heeft ALTIJD een bepaalde hoeveelheid doorstroming (debiet) nodig voor onder andere de ontdooicyclus van de warmtepomp. Als je je verdelers vervangt voor “pomploze, open verdelers” dan kan het zonder buffer maar dat is meestal duurder dan een buffer.
Hier zit wel wat in volgen mij, maar mijn VV-verdelers zijn voorzien van stelmotoren die ik altijd open kan zetten. Dus gaat dat argument dan nog op? (even los van de misschien mindere efficiency en het vervangen van verdelers door pomploze verdelers hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten). En ik dacht, hoe groter het buffervat, hoe meer ik de WP op 'gunstige' tijden kan laten verwarmen.

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
Het kan van binnen sowieso niet roesten. De zuurstof die in het water zit wordt verbruikt om wat roest te vormen en is dan 'op', dan stopt ook het proces van roesten.

Ik vind het wel een goede vraag. Ik koel hier zelf ook met de WP en heb nog nergens iets van roest gezien op de leidingen. Wel is het zo dat ze op veel plekken geverfd zijn door de vorige bewoners en dat zal wel helpen vermoed ik. En ik koel niet condenserend.
Hier wordt rond 14 graden water gekoeld maar de afgiftepunten blijven net boven dauwpunt(niet condenserend koelen dus).

Ook aanvoerleiding boven dauwpunt houden valt niet condenserend koelen tegen bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 14:41 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vind het hier ook alleen maar goed werken als boven de airco's draaien. Beneden hebben we alleen vloerkoeling. Die combinatie werkt best goed.

Alleen vloerkoeling doet zo goed als niets.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
In het Quatt Chill topic staan nu de eerste berichten dat de eerste Chills op 21 april zullen worden geinstalleerd.
Ik ben benieuwd wat de real life ervaringen met deze ook door Amitime geproduceerde water/lucht airco’s gaat zijn deze zomer.
Quatt heeft er 2 jaar over gedaan om dit samen met Amitime als special product te ontwikkelen

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 14-04-2026 15:25 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• mr_evil08
@Glashelder Hier hangt ook nog een stukje luchtbehandeling dat veranderd de zaak in niet condenserend koelen toch nog redelijk werkt.

Boven hangt wel één krachtige singlesplit strategisch gericht op de gang maar wordt enkel gebruikt tijdens hittegolf.

Je hebt ook plafond koeling, vloerkoeling daarintegen werkt inderdaad een stuk minder.

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2026 16:17 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:42
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:

Ik zie wel roestplekjes op de stalen aanvoerleiding door de verf heen komen in 1 kamer. Reden voor mij om een dauwsensor op de leiding te gaan monteren en koeling daarmee te regelen. Over de jaren kan je zo de leidingen wel kapot krijgen denk ik.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
Ik vind het hier ook alleen maar goed werken als boven de airco's draaien. Beneden hebben we alleen vloerkoeling. Die combinatie werkt best goed.

Vloerkoeling doet voor de luchttemperatuur tijdens de warme momenten inderdaad niet veel.

Het helpt echter wel om de massa/beton koel te houden. Als er dan savonds wel verkoeling is buiten, kun je met simpel ramen open je huis vrij vlot koel krijgen. Doe je dan de ramen weer dicht dan blijft het ook redelijk koel.

Zou je de massa niet koel houden, dan warmt de massa na het ramen dichtdoen de lucht weer op.

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:24
Iemand ervaring met Viessmann warmtepompen en warmwaterboilers?

Sinds eind maart nieuwe woning met warmtepomp.
Type: Viessmann Vitocall 200-S 201.D10
Warmwaterboiler: Vitocell 100V CVAB 300S2 (300L).

Ik merk dat de woning te warm wordt ondanks ik de gevraagde temperatuur in de woonkamer op 22°C heb staan. Heb de stooklijn nu al wat aangepast maar deze werkt vooral op de buitentemperatuur.
Ik heb al proberen te zoeken om deze in te stellen op de kamertemperatuur maar ik vind dit nergens specifiek terug. Ook niet in de handleiding. Ik heb verschillende verwarmingsmodi (gereduceerd, normaal en constant).
In de handleiding staat dat de constante modus wel afgesteld zou staan op de kamertemperatuur maar het nadeel is dat de warmtepomp dan telkens naar de maximum aanvoertemperatuur gaat (= 40°C) waardoor het in huis veel te warm werd.

Om nu een idee te hebben, het is buiten 15°C.
Binnentemperatuur 23,1°C.
Aanvoertemp 22,3 °C
Retourtemp: 22,4°C
Door de stooklijn aan te passen heb ik er al een graadje afgekregen maar voorbije week was met gelijkaardige temperaturen de binnentemperatuur 24,3 °C. De warmtepomp heeft ook een koelfunctie maar wanneer zal deze dan in gang schieten?

Tweede puntje gaat over het warm water.
Hier vind ik dat ondanks de inhoud 300L bevat er toch nog niet zo veel warm water beschikbaar is. Heb de instellingen ook al proberen aan te passen maar het effect blijft hetzelfde, soms haalt hij zelfs de gevraagde temperatuur niet. Hierbij is het ook belangrijk om te vermelden dat ik alle elektrische weerstanden heb uitstaan.
Wanneer ik 55°C vraag dan krijg ik vaak maar 52-53 °C in het vat bovenaan. Ik kan deze instellen op "bovenaan", "normaal" en "temp2". Zowel bovenaan en normaal geven identieke waarden maar ik merk niet echt op dat ik meer warm water heb. Er staat wel een tijdschema op van 13-17u maar de boiler is al warm na 30-40 mins bovenaan waardoor deze stopt met bijwarmen en springt verder niet meer aan. Komt erop neer dat ik voldoende warm water wil laten maken op zonne-energie.

De boiler staat nu dus op 50°C ingesteld, om 13u dus laten opwarmen en staat nu op 49,2 °C mits klein beetje warmwater gebruik voor de afwas. Dus van warmteverlies valt dit al bij al mee denk ik.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
JBtL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik zie wel roestplekjes op de stalen aanvoerleiding door de verf heen komen in 1 kamer. Reden voor mij om een dauwsensor op de leiding te gaan monteren en koeling daarmee te regelen. Over de jaren kan je zo de leidingen wel kapot krijgen denk ik.
Wat voor sensor is een dauwsensor? Die is nieuw voor mij.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:35
Tomexergie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:24:
Monitoring maart 2026 opgeven svp.
Waarop hangt de "monitoring maart 2026" op dit moment?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:
Knip.

Kan je hier over uitweiden?
Ik ben aan t nadenken om beneden vloer verwarming te laten installeren als er een wp fe gaat komen. Koelen boven dauwpunt was 1 vd dingen. ( als bij effect.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:44
Get!em schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:22:
[...]

Vloerkoeling doet voor de luchttemperatuur tijdens de warme momenten inderdaad niet veel.

Het helpt echter wel om de massa/beton koel te houden. Als er dan savonds wel verkoeling is buiten, kun je met simpel ramen open je huis vrij vlot koel krijgen. Doe je dan de ramen weer dicht dan blijft het ook redelijk koel.

Zou je de massa niet koel houden, dan warmt de massa na het ramen dichtdoen de lucht weer op.
Het helpt inderdaad wel degelijk. Zonder warmt de massa van de vloer met iedere warme dag een graadje op. Met vloerkoeling blijft de vloer koel. En een simpel ventilatortje over de koele vloer laten blazen help ook.
Het werkt wel, maar natuurlijk veel langzamer dan een Jaga met DHB.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

copykat schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:13:
[...]

Kan je hier over uitweiden?
Ik ben aan t nadenken om beneden vloer verwarming te laten installeren als er een wp fe gaat komen. Koelen boven dauwpunt was 1 vd dingen. ( als bij effect.)
Ik kan natuurlijk alleen spreken over mijn eigen ervaringen.. even als disclaimer voor ik allerlei mensen over me heen kreeg bij wie het wel naar tevredenheid werkt ;)

Wij hadden hier in het hele huis airco, inclusief de benedenverdieping. Anderhalf jaar geleden hebben wij de woonkamer compleet verbouwd en daarvoor moest de airco natuurlijk even van de muur af. Als onderdeel van die verbouwing is er vloerverwarming gekomen. Omdat het toch niet de mooiste apparaten zijn, wilde ik eerst even kijken wat het effect van vloerkoeling zou zijn tijdens warme zomerdagen. Onze ervaring is dat uitsluitend vloerkoeling leidt tot heerlijke koude voetjes, maar de ruimte blijft gewoon oncomfortabel warm. Ik had daarop al een beetje besloten de airco terug te laten hangen, totdat we boven de airco's aanslingerden. We kwamen er toen achter dat het beneden toen wel aangenaam werd. Mijn theorie daarover is dat het leeuwendeel van de warmte in de woonkamer door de warmte vloer komt. Als je dan boven alleen airco hebt dan stroom die koude lucht naar beneden maar de warme vloer warmt die gelijk weer op: dat werkt dus ook niet. Als de vloerkoeling actief is met de airco's boven dan vult de benedenverdieping zich uiteindelijk wel moet koele lucht d:)b

• Mjier
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:44:
[...]

Ik kan natuurlijk alleen spreken over mijn eigen ervaringen.. even als disclaimer voor ik allerlei mensen over me heen kreeg bij wie het wel naar tevredenheid werkt ;)

Wij hadden hier in het hele huis airco, inclusief de benedenverdieping. Anderhalf jaar geleden hebben wij de woonkamer compleet verbouwd en daarvoor moest de airco natuurlijk even van de muur af. Als onderdeel van die verbouwing is er vloerverwarming gekomen. Omdat het toch niet de mooiste apparaten zijn, wilde ik eerst even kijken wat het effect van vloerkoeling zou zijn tijdens warme zomerdagen. Onze ervaring is dat uitsluitend vloerkoeling leidt tot heerlijke koude voetjes, maar de ruimte blijft gewoon oncomfortabel warm. Ik had daarop al een beetje besloten de airco terug te laten hangen, totdat we boven de airco's aanslingerden. We kwamen er toen achter dat het beneden toen wel aangenaam werd. Mijn theorie daarover is dat het leeuwendeel van de warmte in de woonkamer door de warmte vloer komt. Als je dan boven alleen airco hebt dan stroom die koude lucht naar beneden maar de warme vloer warmt die gelijk weer op: dat werkt dus ook niet. Als de vloerkoeling actief is met de airco's boven dan vult de benedenverdieping zich uiteindelijk wel moet koele lucht d:)b
Nu maak je mij weer aan het twijfelen. Zou het bij mij dan ook zo zijn dat de Jaga's boven voor koelte zorgen die door het trapgat in de woonkamer komt, en dit mij de illusie geeft dat die vloer op de begane grond zo lekker koelt? 8)7
Of misschien toch de combinatie. Elke kWh warmte die je met je WP naar buiten stuurt zit niet meer binnen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ligt er een beetje aan hoeveel warmte die Jaga's afvoeren... Twee binnenunits die staan te loeien voeren denk ik wel wat meer warmte af dan Jaga's, al is het alleen al omdat de airco's bovenin de ruimte hangen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:44:
[...]

Je beschrijft t zelfde effect als ik zojuist, maar dan met airco boven. Lijkt me dus prima dezelfde ervaring dat t wel werkt, aanvullend op elkaar.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:58:
[...]

Nu maak je mij weer aan het twijfelen. Zou het bij mij dan ook zo zijn dat de Jaga's boven voor koelte zorgen die door het trapgat in de woonkamer komt, en dit mij de illusie geeft dat die vloer op de begane grond zo lekker koelt? 8)7
Of misschien toch de combinatie. Elke kWh warmte die je met je WP naar buiten stuurt zit niet meer binnen.
Hier zorgen ook jaga dbh voor de koele lucht en de vvw voor de koele massa. Werkt idd samen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:35

Seafarer

XXX

Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:43:
[...]

Het helpt inderdaad wel degelijk. Zonder warmt de massa van de vloer met iedere warme dag een graadje op. Met vloerkoeling blijft de vloer koel. En een simpel ventilatortje over de koele vloer laten blazen help ook.
Het werkt wel, maar natuurlijk veel langzamer dan een Jaga met DHB.
Ik zou toch voor een serieuse ventilator gaan. Flow is alles. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Mjier
Seafarer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:31:
[...]

Ik zou toch voor een serieuse ventilator gaan. Flow is alles. :)
Komt toch die good-old trias energetica weer om de hoek.
Beperk de vraag, dus in geval van koeling: zorg voor zonwering, ramen en deuren dicht, goede natuurlijke isolatie met faseverschuiving, boom in de tuin. Als de opwarming in je huis niet zo snel gaat hoef je ook niet zoveel of zo snel weg te koelen. Dan werken ook die kleine ventilatortjes van de Jaga prima.
En als je dan zelf met een biertje onder die boom gaat zitten beperk je de warmtelast binnen weer met zo'n 70W.
n=1

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
manusjevanalles schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:48:
[...]

Ik gebruik DHT22, die meet temperatuur en relatieve luchtvochtigheid en daarmee kan je dauwpunt berekenen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
Mjier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:58:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming, mijn ervaring is dat ik aardig kan koelen met convectors met ventilatoren. Mijn indruk is dat dit beter gaat dan met vloerverwarming. In elk geval sneller.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
Wokschotel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:06:
Ik heb een offerte liggen voor de aanleg van een Bosch Compress 5800i AW 12kW. Deze 12 groepen vloerverwarming (verdeeld over 2 verdelers) en een aantal radiatoren gaan verwarmen. De VV-verdelers zijn voorzien van een pomp. Nu zegt de installateur over de aloude discussie wel/geen buffervat:

[...]

Hier zit wel wat in volgen mij, maar mijn VV-verdelers zijn voorzien van stelmotoren die ik altijd open kan zetten. Dus gaat dat argument dan nog op? (even los van de misschien mindere efficiency en het vervangen van verdelers door pomploze verdelers hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten). En ik dacht, hoe groter het buffervat, hoe meer ik de WP op 'gunstige' tijden kan laten verwarmen.
Ik kan jouw openingspost van je installatie niet vinden. Kun je hiernaar posten of een topic openen? Dan kun je gedegen advies krijgen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is overigens niet alleen warme lucht die naar zolder stijgt, maar de luchtvochtigheid is op zolder ook hoger dan beneden. Als je dus niet-condenserend wil koelen, dan helpt een airco op zolder enorm omdat die de luchtvochtigheid in het hele huis verlaagt.
Dat lijkt een goede combinatie: Doordat je op zolder het vocht afvoert, kun je beneden langer of met lagere aanvoertemperatuur koelen omdat het dauwpunt lager blijft.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:42
manusjevanalles schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:48:
[...]

Zoiets:

https://www.warmteservice...sktGnvrX2PBcaAl5uEALw_wcB

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)