Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Oilman schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:10:
Je krijgt hogere verliezen, grotere kans op condensatie en mocht ooit lang de stroom uitvallen meer wat kapot kan vriezen. Het zou mijn voorkeur absoluut niet hebben, maar ik heb verder geen weet van je situatie. Het zou voor mij richting last resort gaan, een pomp zonder binnendeel geen optie? Een liggend vat? etc
Eens met je voorkeur, maar die "grotere kans op condensatie" snap ik niet. Wat gaat er waar condenseren bij een WP-binnendeel + SWW-vat in een hok in de tuin?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

blb4 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:48:
Een WP met binnendeel buiten heet een monoblock. Wel zo eenvoudig.
Niet helemaal. Er zijn legio warmtepompen die weliswaar een monoblock zijn, maar toch een binnendeel hebben.
Het belangrijkste verschil is dat er bij een monoblock (Mitsubishi noemt dat "packaged units") waterleidingen naar binnen lopen, en bij een split koelmiddelleidingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Waarom? Het warmteverlies van het SWW-vat + het binnendeel zijn ruim voldoende om zo'n ruimte geïsoleerd met 10 cm PIR vorstvrij te houden. Sterker nog, ik denk dat het er ontzettend warm wordt.
En als de stroom ooit langdurig uitvalt werkt die antivorst-voorziening ook niet.

Maxwp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
Neem aan dat ik niet de enige ben die hier een email heeft gehad voor de quat duo.
Je weet dat Quatt een eigen topic heeft? Ervaringen met Quatt Deel 2

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
JBtL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:44:
[...]

Ik denk dat de COP steeds minder relevant gaat worden - als warmtepompen vooral gaan draaien op tijden met wind + zon dan gaat de COP naar beneden, maar de kosten en duurzaamheid omhoog.
Een WP is een apparaat dat van elektriciteit warmte maakt, het is een omzetter. Dat staat los van wind en zon. Net als ijskast en wasmachine wil je de performance zo goed mogelijk hebben. De meeste WPen worden als product getest met A++ en dus een hoge COP, anders geen subsidie. Maar in de praktijk zal de COP sterk afhangen van de installatie en regeling. Om dit te weten zul je de COP moeten kunnen meten, anders weet je niets. Uit onze metingen blijkt dat een verschil tussen optimaal en slecht 30%. Dat is van 3500 kWh/j jaarverbruik ongeveer 1000 kWh/j en kost ongeveer 250 eur/j Daar lig je niet wakker van. Maar als het om het om het milieu gaat is dat 400kg extra CO2 emissie. Waarom wel een zuinige ijskast, wasmachine kopen met +/- 200kWh/j en de WP laten schieten?

Een gezin vraagt een vermogen ( uit het net) van c.a. 0,5 tot 2kW(e) met af en toe een hoge piek. Een WP met 1,5 kW(e) heeft grote invloed op de piekbelasting. Met een dynamisch energie contract valt er wel wat te besparen, maar als dat ten kosten gaat van de COP dan bereilk je niet de beoogde kosten reductie.
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren. Met COPmeting heb je een indicatie. Een mooi hulpmiddel zou zijn als op de display van de thermostaat een COP index zichtbaar is. Het moet gemakkelijk gaan. De WP/COP monitoring is nog stone age.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:01
Tomexergie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:50:
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren. Met COPmeting heb je een indicatie.
Vloerverwarming is wat mij betreft de allerbeste thuisbatterij die er is. Enorme capaciteit (als het geen droogbouw is) en het ligt er toch al! Ideaal om dynamische piekuren te vermijden en het net te ontlasten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:32
[...]
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren.
Klinkt leuk maar:
- je hebt niet vaak gratis PV in het winterseizoen om in je thuisbatterij te stoppen
- in geval van netstroom gebruik voor batterij moet je ook rekenen met omzetverliezen, ik weet niet of het omzetverlies volledig wordt gecompenseerd door een gunstige (dynamische) prijs buiten de piek.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:50
[...]

Uit onze metingen blijkt dat een verschil tussen optimaal en slecht 30%. Dat is van 3500 kWh/j jaarverbruik ongeveer 1000 kWh/j en kost ongeveer 250 eur/j Daar lig je niet wakker van.
Heuh?
Dat is over zijn levensduur 4k verschil, ofwel een nieuwe buitenunit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
SebastiaanPs schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:55:
[...]

Vloerverwarming is wat mij betreft de allerbeste thuisbatterij die er is. Enorme capaciteit (als het geen droogbouw is) en het ligt er toch al! Ideaal om dynamische piekuren te vermijden en het net te ontlasten.
Ingefreesd valt ook tegen, niet alleen droogbouw.

Alleen het spul wat ingegoten wordt is een goede warmte batterij, nadeel is weer dat het langzaam is waardoor zaken als plotseling zon op de ramen een probleem worden.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2025 21:35 ]

• marnie
  • Registratie: November 2016
mr_evil08 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:34:
[...]
Alleen het spul wat ingegoten wordt is een goede warmte batterij, nadeel is weer dat het langzaam is waardoor zaken als plotseling zon op de ramen een probleem worden.
Mijn ervaring is dat bij LTV radiatoren (Jaga's met originele DBE's) de invloed van zon op de ramen of zon op de warmtepomp (buitensensor) de regeling van de warmtepomp ook te traag is of zelfs helemaal mis gaat als bv de buitentemperatuur sensor 4 a 5 graden te hoog aangeeft als de zon in een bepaalde hoek staat.
Dit wordt veroorzaakt door het gebruik van een buitentemperatuurregeling ipv een regeling gebaseerd op de ruimte die je wilt verwarmen, bv met een (slimme) thermostaat.
Zijn er al warmtepompen die een (goede) thermostaatregeling hebben?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:48
marnie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:49:
[...]

Mijn ervaring is dat bij LTV radiatoren (Jaga's met originele DBE's) de invloed van zon op de ramen of zon op de warmtepomp (buitensensor) de regeling van de warmtepomp ook te traag is of zelfs helemaal mis gaat als bv de buitentemperatuur sensor 4 a 5 graden te hoog aangeeft als de zon in een bepaalde hoek staat.
Dit wordt veroorzaakt door het gebruik van een buitentemperatuurregeling ipv een regeling gebaseerd op de ruimte die je wilt verwarmen, bv met een (slimme) thermostaat.
Zon op de buitensensor moet je altijd vermijden.

Verder is je huis en de wp een traag systeem. Even de zon door de ramen of 10 man op visite, daar valt niet tegen aan te regelen.
Of je moet direct de airconditioning erbij zetten om te koelen. :?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Paul - K
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 14:28
Glashelder schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb mijn warmtepompboiler in de schuur staan en ik kan je wel van wat getallen voorzien. In januari heeft die WPB 70,4 kWh verbruikt tegenover 37,8 in juni. Best forse verliezen vind ik zelf maar ik ben ook blij dat hij niet in mijn huis staat, neemt me veel teveel ruimte in :+

Mijn schuurtje is niet echt geïsoleerd maar de WPB staat er en die houdt het altijd wel ruim boven het vriespunt. Ik heb daar wel een kleine radiator hangen om de boel boven vriespunt te houden als het echt nodig is.

In twee jaar tijd dat het er nu staat is dat eigenlijk nog niet nodig geweest..
Thanks! Dat is echt een heel concreet voorbeeld, dat stelt me enigszins gerust. Ik ben inderdaad van plan om een 300liter boiletvat daar buiten in een 'schuurtje' te zetten samen met het binnenwerk. Een buffervat voor de VV laat ik dan waarschijnlijk achterwege na alles hier bij gelezen te hebben.
Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:35:
[...]

Waarom? Het warmteverlies van het SWW-vat + het binnendeel zijn ruim voldoende om zo'n ruimte geïsoleerd met 10 cm PIR vorstvrij te houden. Sterker nog, ik denk dat het er ontzettend warm wordt.
En als de stroom ooit langdurig uitvalt werkt die antivorst-voorziening ook niet.
Helder!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Buitensensor in de schaduw hangen (warmtepomp staat in de zon op het platte dak, er zit nu een externe sensor aangesloten die onder de oost-west zonnepanelen hangt)
En dan een ruimtethermostaat in de woonkamer om af te toppen, d.w.z. de warmtepomp uitschakelt als de temperatuur binnen te hoog oploopt

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
[...]

Je kan naar vaste watertemperatuur en die dan aanpassen op basis van de weersverwachting de komende 24 - 48 uur: nu werkt de warmtepomp vaak het hardste in de koudste uren (0500-0900) terwijl je prima dat vrij constant zou kunnen laten doen (door massatraagheid van je woning)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:55

Seafarer

XXX

Pim57 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:16:
[...]

Verder is je huis en de wp een traag systeem. Even de zon door de ramen of 10 man op visite, daar valt niet tegen aan te regelen.
Als 10 man je huis binnen stappen dan zou je eigenlijk 10 x 25m³ = 250 m³ moeten afzuigen met je mechanische ventilatie. Dat koelt best in de winter. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• marnie

Buitensensor in de schaduw hangen (warmtepomp staat in de zon op het platte dak, er zit nu een externe sensor aangesloten die onder de oost-west zonnepanelen hangt)
En dan een ruimtethermostaat in de woonkamer om af te toppen, d.w.z. de warmtepomp uitschakelt als de temperatuur binnen te hoog oploopt
Je kan naar vaste watertemperatuur en die dan aanpassen op basis van de weersverwachting de komende 24 - 48 uur: nu werkt de warmtepomp vaak het hardste in de koudste uren (0500-0900) terwijl je prima dat vrij constant zou kunnen laten doen (door massatraagheid van je woning)
Ik begrijp dat zonlicht op een temperatuur sensor funest is voor een temperatuurregeling. Maar dat was meer als voorbeeld en nadeel bedoeld voor de vraag waarom een warmtepomp een buitentemperatuur regeling heeft en geen regeling gebaseerd op de ruimte die verwarmd moet worden?

Het is de vraag die ik al een tijdje in mijn hoofd heb: waarom bestaat er geen temperatuurregeling, of vind ik geen regeling, voor een warmtepomp die de ruimte die de warmtepomp moet verwarmen meet en regelt? Het hoofddoel van de warmtepomp in huishoudens is (denk ik) een woonkamer verwarmen, laten we de mogelijkheid om zones te verwarmen met slimme thermosstaatknoppen maar even buiten beschouwing laten. Waarom wordt de woonkamertemperatuur dan niet als bron gebruikt maar de buitentemperatuur? Waarom bestaat er nog geen (opentherm?) thermostaat voor warmtepompen.

Ik hoor argumenten die vaak gebaseerd zijn op een vloerverwarming, waarbij de warmte wordt vastgehouden door de vloer. Ik heb zelf LTV radiatoren, er wordt geen warmte vastgehouden, de warmte van de radiatoren wordt door de ventilatoren direct de ruimte in geblazen. Als de warmtepomp stopt dan is de radiator vrij snel daarna ook niet meer actief. Geen traag systeem maar een snel systeem.
Het zou toch mogelijk moeten zijn hiervoor een 'thermostaat' te ontwikkelen die de ruimtetemperatuur meet en daarmee de warmtepomp watertemperatuur regelt door de compressor moduleren aan te sturen, zoals de gasvlam bij een opentherm CV gasketel? Wat is hier moeilijk aan, is dit niet een 'standaard' PID regeling?

Ter info: op dit moment heb ik in Homeassistant zelf een regeling gemaakt die de watertemperatuur van de warmtepomp regelt afhankelijk van de kamertemperatuur. Ik ben hier tevreden over, dit werkt op zich redelijk met een halve graad afwijking van de thermosstaat setpoint. Probleem hiervan is de beperkte mogelijkheden van de wp zelf, de aansturing van de watertemperatuur gaat per graad en daarom vrij grof. Dat moet beter kunnen met een 'thermostaat' die nauwkeuriger kan communiceren met een warmtepomp bv via een universeel, niet merk afhankelijk (opentherm) protocol, .

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:07
marnie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:27:
[...]

[...]

[...]

Ik begrijp dat zonlicht op een temperatuur sensor funest is voor een temperatuurregeling. Maar dat was meer als voorbeeld en nadeel bedoeld voor de vraag waarom een warmtepomp een buitentemperatuur regeling heeft en geen regeling gebaseerd op de ruimte die verwarmd moet worden?

Het is de vraag die ik al een tijdje in mijn hoofd heb: waarom bestaat er geen temperatuurregeling, of vind ik geen regeling, voor een warmtepomp die de ruimte die de warmtepomp moet verwarmen meet en regelt? Het hoofddoel van de warmtepomp in huishoudens is (denk ik) een woonkamer verwarmen, laten we de mogelijkheid om zones te verwarmen met slimme thermosstaatknoppen maar even buiten beschouwing laten. Waarom wordt de woonkamertemperatuur dan niet als bron gebruikt maar de buitentemperatuur? Waarom bestaat er nog geen (opentherm?) thermostaat voor warmtepompen.

Ik hoor argumenten die vaak gebaseerd zijn op een vloerverwarming, waarbij de warmte wordt vastgehouden door de vloer. Ik heb zelf LTV radiatoren, er wordt geen warmte vastgehouden, de warmte van de radiatoren wordt door de ventilatoren direct de ruimte in geblazen. Als de warmtepomp stopt dan is de radiator vrij snel daarna ook niet meer actief. Geen traag systeem maar een snel systeem.
Het zou toch mogelijk moeten zijn hiervoor een 'thermostaat' te ontwikkelen die de ruimtetemperatuur meet en daarmee de warmtepomp watertemperatuur regelt door de compressor moduleren aan te sturen, zoals de gasvlam bij een opentherm CV gasketel? Wat is hier moeilijk aan, is dit niet een 'standaard' PID regeling?

Ter info: op dit moment heb ik in Homeassistant zelf een regeling gemaakt die de watertemperatuur van de warmtepomp regelt afhankelijk van de kamertemperatuur. Ik ben hier tevreden over, dit werkt op zich redelijk met een halve graad afwijking van de thermosstaat setpoint. Probleem hiervan is de beperkte mogelijkheden van de wp zelf, de aansturing van de watertemperatuur gaat per graad en daarom vrij grof. Dat moet beter kunnen met een 'thermostaat' die nauwkeuriger kan communiceren met een warmtepomp bv via een universeel, niet merk afhankelijk (opentherm) protocol, .
Ik snap jouw vraag. en volgens mij is er een aanname die hierin het verschil duidelijk maakt:
"...Het hoofddoel van de warmtepomp in huishoudens is (denk ik) een woonkamer verwarmen..."
Veel van ons zien deze aanname niet zo.
Voor mijn gezin is warm water onder de douche minstens net zo belangrijk.
Veel mensen willen de warmtepomp zo efficient mogelijk inzetten (om zo veel mogelijk te besparen, en positief op het scoreboard te komen). Hierbij is een zo stabiel mogelijke verwarming op de optimale efficiency een belangrijk aspect.
Ik gebruik de zone sturing (op 0.1 graad nauwkeurig with meerdere thermostaten per kamer) voor de kamers, en stuur de WP op basis van de temperatuur in het buffervat in combinatie met (soon to be) energie kosten en verwachte benodigde energie.
Samengevat denk ik dat we allemaal een doel hebben wat niet noodzakelijkerwijs de woonkamer verwarmen is.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:16
[...]

[...]

[...]

Een warmtepomp compenseert als het goed werkt continue het warmteverlies van het huis. Hiervoor is de buitentemperatuur een belangrijke factor. Dit in combinatie met een stooklijn.
Daarnaast heeft bij ons en vele denk ik de woonkamer een temperatuursensor van de warmtepomp besturing (Nibe) waarvan instelbaar is tussen een factor 0 tot 9 hoeveel die de watertemperatuur moet beïnvloeden. Dus hier is de basis de buitentemperatuur sensor met daarnaast bijsturing van de huidige woonkamer temperatuur.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• mr_evil08
Pim57 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:16:
[...]

Een WP is niet traag, je afgiftesysteem kan traag zijn als je vloerverwarming gebruikt want daar kun je maar beperkt afgifte op kwijt en de massa doet er een schep bovenop bij natbouw, sluit daar maar een degelijk luchtverwarming afgifte op aan dan zul je heel andere resultaten krijgen, verschilt dan nauwelijks met een lucht-lucht warmtepomp.

Hier in de slaapkamer hangt een Jaga die is best wel snel(als je die correct berekend hebt en niet krenterig bent geweest).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2025 16:31 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:27:
[...]

Een WP is niet traag, je afgiftesysteem kan traag zijn als je vloerverwarming gebruikt want daar kun je maar beperkt afgifte op kwijt en de massa doet er een schep bovenop bij natbouw, sluit daar maar een degelijk luchtverwarming afgifte op aan dan zul je heel andere resultaten krijgen, verschilt dan nauwelijks met een lucht-lucht warmtepomp.

Hier in de slaapkamer hangt een Jaga die is best wel snel(als je die correct berekend hebt en niet krenterig bent geweest).
Vergeleken met een CV ketel is een warmtepomp gewoon traag. Je duwt er 6-8KW aan vermogen in terwijl een CV ketel het dubbele met 2 vingers in de neus doet. Waar een ketel regelt op 20 graden verschil tussen aanvoer en retour zal een warmtepomp dat op 5-7 graden proberen te krijgen.

Maar ben met je eens, het is wel mogelijk, vraag is of je dat wilt. Ik heb hier een regeling geprogrammeerd die luistert naar de thermostaat. Als die thermostaat 35 graden wil als je de kamertemperatuur een graadje opschroeft rekent de sturing daar een vermogen bij en gaat dan vol aan de bak... en dat gaat hard, ik heb aanvoer van 33 graden gezien met een retour van 20... en een herrie dat het geeft... heb de sturing dus aangepast, 5 graden boven de retour tot max wat de thermostaat vraagt en dan rustig opstoken. Duurt wat langer, maar veel minder stroomverbruik en belangrijker: minder herrie buiten. Mogelijk zet ik de marge op 7 graden, dan gaat het wat sneller, maar meer wil ik niet.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

Als ik je goed begrijp bestaat dit of komt het tenminste aardig in de buurt. Bijvoorbeeld mijn Vaillant systeem. Die heeft meerdere mogelijkheden waaronder:
De stooklijn bepaald adhv zowel de buitentemperatuur als de gewenste kamertemperatuur de aanvoertemperatuur. Is de ruimte waar de thermostaat hangt op de gewenste temperatuur, dan gaat de WP desgewenst uit. Is er een wat groter verschil dan de standaard hysterese tussen gewenste kamertemperatuur en huidige kamertemperatuur, dan zal hij de aanvoertemperatuur verhogen om de doeltemperatuur sneller te bereiken.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mitsubishi heeft ook een prima Ruimetetemperatuur-regeling. Je stelt de gewenste kamertemperatuur in en de WP berekent daar zelf bij wat voor aanvoertemperatuur nodig is. Bij die berekening is het handig om de buitentemperatuur te kennen, zodat je daarop kunt anticiperen (bij -5 moet je harder aan de bak dan bij +10....).

Kortom @marnie Het bestaat gewoon, maar er zijn ook merken/warmtepompen waar je alleen op vaste temperatuur of met een vaste stooklijn kunt verwarmen. Beetje primitief inderdaad. Heb je al een warmtepomp, of ben je op zoek? In dat laatste geval is het een aspect waar je dus goed op kunt letten bij het uitzoeken van een warmtepomp.
Ik ken jouw warmtepomp niet, maar die heeft kennelijk niet zo'n regeling?

[ Voor 5% gewijzigd door ocaj op 14-11-2025 17:39 ]

ASW1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:01:
Dat is een leuke oplossing in de winter, maar in de zomer (of op een zonnige winterdag) meet ie daar natuurlijk een veel te hoge buitentemperatuur. In de zomer kan het daar wel 70 graden worden...
Beter de kabel wat verlengen en de sensor ergens aan een noordgevel in de (permanente) schaduw hangen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:32:
[...]

Dat is een leuke oplossing in de winter, maar in de zomer (of op een zonnige winterdag) meet ie daar natuurlijk een veel te hoge buitentemperatuur. In de zomer kan het daar wel 70 graden worden...
Beter de kabel wat verlengen en de sensor ergens aan een noordgevel in de (permanente) schaduw hangen.
Het werkt al twee winters prima, koelen of SWW doet hij niet dus van mei tot oktober staat hij helemaal uit.
De temperatuurafwijking valt wel mee, de sensor hangt in de vrije lucht onder een oost-west dak (portrait) met 60 cm tussen hoogste punt en plat dak. 70 graden in de zomer wordt het zeker nooit, ook geen 50 graden en in de winter is het redelijk accuraat.

• marnie
_JGC_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:51:
[...]

Vergeleken met een CV ketel is een warmtepomp gewoon traag. Je duwt er 6-8KW aan vermogen in terwijl een CV ketel het dubbele met 2 vingers in de neus doet. Waar een ketel regelt op 20 graden verschil tussen aanvoer en retour zal een warmtepomp dat op 5-7 graden proberen te krijgen.

Maar ben met je eens, het is wel mogelijk, vraag is of je dat wilt. Ik heb hier een regeling geprogrammeerd die luistert naar de thermostaat. Als die thermostaat 35 graden wil als je de kamertemperatuur een graadje opschroeft rekent de sturing daar een vermogen bij en gaat dan vol aan de bak... en dat gaat hard, ik heb aanvoer van 33 graden gezien met een retour van 20... en een herrie dat het geeft... heb de sturing dus aangepast, 5 graden boven de retour tot max wat de thermostaat vraagt en dan rustig opstoken. Duurt wat langer, maar veel minder stroomverbruik en belangrijker: minder herrie buiten. Mogelijk zet ik de marge op 7 graden, dan gaat het wat sneller, maar meer wil ik niet.
Ik heb in HA eenzelfde soort regeling gemaakt: bij thermosstaatverhoging de watertemperatuur ophogen, maar niet hoger dan de temperatuur van de inlet die aanwezig was bij de laatste compressor stop. Dat geeft een rustig lopende warmtepomp. Tevens de watertemperatuur 1 graad verhogen of verlagen als de watertemperatuur te laag of te hoog blijft binnen een bepaalde tijd. En als de temperatuur niet meer stijgt terwijl de setwaarde nog niet is bereikt er nog een graadje bij zetten.

Op zich werkt het, mijn wp inlet water temperatuur varieerd tussen 28 en 30 graden bij de huidige buitentemperaturen met de thermosstaat overdag op 20.5 en 's avonds op 21grC.

Ik had de hoop dat er misschien fabrikanten van thermostaten of 'gateways' zijn die dit als product hebben.

Aan de overige reacties op mijn topic te zien, bestaan er wel fabrikant specifieke oplossingen, geen merkonafhankelijke oplossingen. Een uniform protocol, zoals opentherm voor gasketels/thermostatetn, zou mooi zijn maar ik heb nog nergens gehoord dat daarin activiteiten worden ontplooid.

Ik heb een Adlar WP, deze werkt op warmtecurves of op een directe instelling van de water temperatuur. Adlar zegt een thermostaat regeling te hebben maar helaas deze werkt niet. Bij aanschaf een jaar geleden werd verteld dat deze thermosstaatregeling in ontwikkeling is, dat hoor ik nog steeds. Ik moet dus wachten op de uitontwikkeling hiervan :| .

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:55
Ik zou graag in HA de maandelijkse COP zien van verwarmen, koelen en DHW. Voor de opgenomen energie heb ik nu al utility sensor met tariffs DHW, Cooling, Heating en standbay. Ik zou dezelfde utility sensor aanmaken maar dan maandelijks resetten en ook nog een utility sensor aanmaken voor de geproduceerde energie. Maar in het begin van de maand (na een reset) krijg je problemen denk ik als je 0 deelt door 0. Vandaar vraag ik het hier eens voordat ik zelf begin. Waarschijnlijk zijn er al mensen iets gemaakt hebben wat ik (deels) kan gebruiken.

PS: hier een panasonic split J serie met heishamon

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@TomVH2 https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
een realtime output maken op basis van het vermogen en dan integreren via de utility meter
zoiets https://github.com/gekkek...n/automations/energy.yaml maar dan voor geproduceerd via vermogen = flowrate (l/m) * (aanvoer - retour) * 4.18.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• mr_evil08
[...]

Ja zijn er Valliant bijvoorbeeld wat ik heb, kan 3 standen, inactief, actief en uitgebreid, dat laatste is letterlijk een CV thermostaat.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Weheat ontwikkeld een cloud thermostaat in combinatie met Weheat Intellicence omdat alle op dit moment aangeboden thermostaten gebaseerd zijn op een cv structuur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Carboy54 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:06:
[...]

Weheat ontwikkeld een cloud thermostaat in combinatie met Weheat Intellicence omdat alle op dit moment aangeboden thermostaten gebaseerd zijn op een cv structuur.
Dat is ook zo met Opentherm thermostaten. Met het Opentherm protocol kan je m.i. een WP perfect aansturen (controle over setpoint) maar de huidige thermostaten gaat schieten alle kanten op qua setpoint.
't zou geweldig zijn als onafhankelijke fabrikanten zoals Honeywell hun opentherm thermostaten ook geschikt maken voor warmtepompen.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 15-11-2025 17:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:17:
[...]

Dat is ook zo met Opentherm thermostaten. Met het Opentherm protocol kan je m.i. een WP perfect aansturen (controle over setpoint) maar de huidige thermostaten gaat schieten alle kanten op qua setpoint.
't zou geweldig zijn als onafhankelijke fabrikanten zoals Honeywell hun opentherm thermostaten ook geschikt maken voor warmtepompen.
De door ons gemonteerde Lyric T6 open therm icm weheat werkt redelijk goed maar zij gebruiken dit signaal straks voor hun eigen software om dat te fijn tunen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• mr_evil08
_JGC_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:51:
[...]

CV ketel kan geen hoger aanvoertemperatuur door de vloer duwen, afgifte blijft gelijk, dat meer induwen is technisch onmogelijk.

De max 24kwh ipv 5 kwh is niet relevant, 40 graden blijft 40 graden.

Kijkend naar mijn situatie is er niets gewijzigd.

Als hier het dubbele erdoor moet gaan we ver over het maximum vloer temperatuur heen, het kan, kost je wel een vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2025 17:50 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:01
Carboy54 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:34:
[...]

De door ons gemonteerde Lyric T6 open therm icm weheat werkt redelijk goed maar zij gebruiken dit signaal straks voor hun eigen software om dat te fijn tunen.
Ik wil de term "fijn tunen" alvast nomineren voor het Tweakers-woord-van-het-jaar! _/-\o_

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:44:
[...]

CV ketel kan geen hoger aanvoertemperatuur door de vloer duwen, afgifte blijft gelijk, dat meer induwen is technisch onmogelijk.

De max 24kwh ipv 5 kwh is niet relevant, 40 graden blijft 40 graden.

Kijkend naar mijn situatie is er niets gewijzigd.

Als hier het dubbele erdoor moet gaan we ver over het maximum vloer temperatuur heen, het kan, kost je wel een vloer.
Wat denk je van water opwarmen van 18 graden naar 40? Ik heb hier oversized radiatoren met flink veel waterinhoud, daar had de ketel op 6KW begrensd een aardige kluif aan elke ochtend.
Pagina: 1 ... 231 232 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)