Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik kan je even niet volgen. Tussen de fases staat bij deze 3X25A aansluiting gewoon 400V. Meet maar na.PeteSplit schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:29:
[...]
Jammer dat in het artikel ook weer "fouten" staan.
Een 3X25A aansluiting is 3x 230 V en geen 400 V,
daarvoor moet in de groepenkast een speciale 400 V aansluiting gemaakt worden
Het ligt ermaar aan of je tussen fase en nul meet of tussen 2 fasen.Een 'verzwaring' van 1x 25A naar 3x 25A is voor de netbeheerkosten hetzelfde tarief (ca. 475 euro)
Een echte verzwaring naar bijvoorbeeld 3x 35 A is wel duurder (ca. 1970 euro)
Ik zag vorige week bij de negatieve dynamische oprijzen, dat de L/L verwarming, boiler en batterij bij mij samen op de zelfde fase zitten en er 12 A totaal aan stroom liep.
De L/W verwarming gebruik ik dan niet, omdat ik die minder goed kan sturen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Het is dan ook gewoon een 3F 400V +N net, er bestaat ook een 3 x 230V net waar er tussen de fasen 230V staat. Oud netwerk in België nog wel eens gebruikt.Seafarer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:49:
[...]
Ik kan je even niet volgen. Tussen de fases staat bij deze 3X25A aansluiting gewoon 400V. Meet maar na.
[...]
Het ligt ermaar aan of je tussen fase en nul meet of tussen 2 fasen.
Dus voorgaande heeft dat inderdaad niet goed en dit zorgt voor verwarming.
Ik denk dat je dat verkeerd inschat. Mijn eNiro kan wel op 1 fase 32A laden, model 2019. En er zijn verwacht ik veel meer van de eerdere modellen die dat kunnen. Maar de latere modellen zijn meestal 3 fase. Toch kan mijn 3 fase ladende Audi eTron op een 1 fase lader en dus 1 fase installatie met de juiste kabel en laadbox gewoon ook 32A laden. In de laadunit in de auto worden dan twee fasen gecombineerd.Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:38:
[...]
Nuance is wel een beetje dat veel elektrische auto's slechts op 3,6 kW laden op 1 fase. Dan duurt het ineens dik 22 uur voor je 80 kWh auto vol is. Dat is wel heel erg lang. Volgens mij kan vrijwel geen enkele elektrische auto op 32A op 1 fase laden (uitzonderingen zoals de Renault Zoë daargelaten).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik denk het ook. Ik heb dit wel eens getest met wat auto's en daar zag ik met een 1 fase laadkabel dat er maar geladen werd op 16A.EVfan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:04:
[...]
Ik denk dat je dat verkeerd inschat. Mijn eNiro kan wel op 1 fase 32A laden, model 2019. En er zijn verwacht ik veel meer van de eerdere modellen die dat kunnen. Maar de latere modellen zijn meestal 3 fase. Toch kan mijn 3 fase ladende Audi eTron op een 1 fase lader en dus 1 fase installatie met de juiste kabel en laadbox gewoon ook 32A laden. In de laadunit in de auto worden dan twee fasen gecombineerd.
Maar goed desalniettemin is dit wel iets wat je wilt uitzoeken als je je auto wilt laden op 1 fase. Zelfs 50 kWh laden duurt tergend lang als het op 1P 16A zou moeten.. Gewoonweg aannemen dat de auto wel zal laden op 32A lijkt me wat voorbarig
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Technician- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:59:
[...]Dus voorgaande heeft dat inderdaad niet goed en dit zorgt voor verwarming.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Juist daarom. Hoeveel gas crisis zijn er nog nodig voordat ketels outcast worden?Erwin_83 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:45:
[...]
Anti hybride, of vooral ervarings deskundige met full electric wonen in dit topic.
Wise enough to play the fool
[ Voor 84% gewijzigd door nodri2000 op 04-05-2026 22:02 ]
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
In het lucht/lucht warmtepomp topic vragen. Hier doen we dingen met waternodri2000 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:17:
Hallo allemaal. Na het besluit genomen te hebben om airco’s in ons huis op te hangen vraag ik me af hoeveel vermogen we nou nodig hebben.
Ik zag een ME set met 1 x 3,5 en 2 x 2,5kw binnen units. De buitenunit is 5kw.
De bedoeling is om de zolderkamer en twee slaapkamers te voorzien van deze units. De zolder zit op het zuiden met twee dakramen en ondanks de goede isolatie wordt het er in de zomer knap warm. De slaapkamers zijn ook aan de warme kant van het huis. Zolder kamer is zo rond de 18-20m2 en de slaapkamers zijn 18 en 8m2.
De bedoeling is om ermee te verwarmen en te koelen.
Zijn de genoemde vermogens van de binnen units niet veel te veel? Als ik zelf een set samenstel dan kom ik zo’n €450 duurder uit.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn vorige EV (een Nissan Leaf) had alleen een enkel fase boordlader die deed 6,6 kW +/- 28,5A, mijn huidige EV (een Hyundai Kona) heeft wel een 3 fase boordlader en kan op 3 fase 11kW laden. Tot mijn verbazing doet die op 1 fase 6,7 kW laden (29A). Volgens mij is mijn lader software matig gecapped op 30A.Glashelder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:38:
[...]
Nuance is wel een beetje dat veel elektrische auto's slechts op 3,6 kW laden op 1 fase. Dan duurt het ineens dik 22 uur voor je 80 kWh auto vol is. Dat is wel heel erg lang. Volgens mij kan vrijwel geen enkele elektrische auto op 32A op 1 fase laden (uitzonderingen zoals de Renault Zoë daargelaten).
Bezoek kwam een keer met een Skoda Enyaq en die deed ook zoiets.
Er zijn ongetwijfeld meer EV's die op 1 fase meer dan 16A laden.
Voor dat het management van ons land eens wakker wordt en meer gasputten in de Noordzee gaat exploiteren.?MotorBeast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:19:
[...]
Juist daarom. Hoeveel gas crisis zijn er nog nodig voordat ketels outcast worden?
Beter voor de schatkist , en om op eigen benen te staan.
Gas is de komende 25 jaar echt nog niet weg , zolang er nog steeds reklame wordt gemaakt voor hybride warmtepompen.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan2023 op 05-05-2026 10:34 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Als je op ev-database kijkt, dan zie je bij de laadsnelheden dat heel veel auto's die 3 fasen 16A = 11 kW doen, op 1 fase inderdaad 25A of 32A (7,4kW) kunnen laden. Je moet dan alleen wel een 32A geschikte laadkabel hebben. Dat kan een een 1-fase 32A laadkabel zijn, maar daarmee kan je dan weer niet 3-fasen laden, of een 3 fasen 32A laadkabel, daarmee kan je in alle situaties de maximaal haalbare laadsnelheid halen.hvwees schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:31:
[...]
Mijn vorige EV (een Nissan Leaf) had alleen een enkel fase boordlader die deed 6,6 kW +/- 28,5A, mijn huidige EV (een Hyundai Kona) heeft wel een 3 fase boordlader en kan op 3 fase 11kW laden. Tot mijn verbazing doet die op 1 fase 6,7 kW laden (29A). Volgens mij is mijn lader software matig gecapped op 30A.
Bezoek kwam een keer met een Skoda Enyaq en die deed ook zoiets.
Er zijn ongetwijfeld meer EV's die op 1 fase meer dan 16A laden.
Ik ben al een tijdje bezig met onderzoeken en offertes aanvragen voor een LW warmtepomp. Ondertussen zit ik in een analysis paralysis.
De warmtepomp is voor onze gerenoveerde woning. Verwarming is alleen voor de begane grond. Op basis van wat berekeningen heb ik 6-7kw nodig bij -7 naar 35.
Ondertussen heb ik de onderstaande offertes (allemaal met een boiletvat van 300L) prijs incl btw en na aftrek van subsidie:
York 10kw warmtepomp - 10,5K
We Heat Sparrow 9 KW - 9,5K
We Heat Sparrow 9 KW - 10,5K
We Heat Sparrow 9 KW - 11,5K
Vaillant aroTHERM plus 7kW - 13K
SPRSUN Pro 12 KW - 5,7K
Ik vind de offerte van de SPRSUN wel heel interessant gezien de prijs maar ik hoor ook heel veel installateurs die helemaal wild zijn van weheat. Is goedkoop in dit geval duurkoop puur op basis van de apparaten die aangeboden worden?
Qua kennis was ik veruit het meest onder de indruk van de Valliant partij - daar bleek tot nu toe de meeste kennis te zitten maar ik ben door de prijs afgehaakt.
Tips of dingen waar ik meer specifiek op moet letten?
SPRRRRSUN en York kun je rustig vergeten. (beide chinese rebranders).steineken schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:15:
Hallo Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met onderzoeken en offertes aanvragen voor een LW warmtepomp. Ondertussen zit ik in een analysis paralysis.
De warmtepomp is voor onze gerenoveerde woning. Verwarming is alleen voor de begane grond. Op basis van wat berekeningen heb ik 6-7kw nodig bij -7 naar 35.
Ondertussen heb ik de onderstaande offertes (allemaal met een boiletvat van 300L) prijs incl btw en na aftrek van subsidie:
SPRSUN Pro 12 KW - 5,7K
Ik vind de offerte van de SPRSUN wel heel interessant gezien de prijs maar ik hoor ook heel veel installateurs die helemaal wild zijn van weheat. Is goedkoop in dit geval duurkoop puur op basis van de apparaten die aangeboden worden?
Qua kennis was ik veruit het meest onder de indruk van de Valliant partij - daar bleek tot nu toe de meeste kennis te zitten maar ik ben door de prijs afgehaakt.
Sparrow lijkt me matig als tweaker door de manier van regelen.
Vaillant is de enige die in Europa (Duitsland) geheel gebouwd wordt en ook stil is.
Je kunt ook nog een 2e Vaillant offerte vragen, deze ligt al wel in de lijn van wat het mag kosten maar kan nog wel iets scherper. Bedank 15-18 jaar een installatie beheren > prijs.
Als de vreugde over de lage prijs is verdwenen beginnen de problemen
Bedankt voor het antwoord! Ik zit ook nog te wachten op een offerte van een LG van een lokale installateur. Is dat als het prijstechnisch aantrekkelijk is ook een goede optie?Technician- schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:23:
[...]
SPRRRRSUN en York kun je rustig vergeten. (beide chinese rebranders).
Sparrow lijkt me matig als tweaker door de manier van regelen.
Vaillant is de enige die in Europa (Duitsland) geheel gebouwd wordt en ook stil is.
Je kunt ook nog een 2e Vaillant offerte vragen, deze ligt al wel in de lijn van wat het mag kosten maar kan nog wel iets scherper. Bedank 15-18 jaar een installatie beheren > prijs.
Als de vreugde over de lage prijs is verdwenen beginnen de problemen
Ik wil niemand tegen het been stoten maar nee, in het LG topic zie ik ook mensen met spijt van met name de nieuwe propaan versie.steineken schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Bedankt voor het antwoord! Ik zit ook nog te wachten op een offerte van een LG van een lokale installateur. Is dat als het prijstechnisch aantrekkelijk is ook een goede optie?
Als ik moet kiezen tussen een Dacia en een Volvo kijk ik ook naar meer dan alleen de prijs. Ik ben zo blij met mijn Vaillant. Lees maar eens mee in de topics van verschillende merken. Vaillant topic is oersaai omdat er eigenlijk niets te klagen is. NB: die kennis van je installateur is ook wat waard als hij daarmee een goede installatie wegzet zonder bijvoorbeeld onzinnige buffervaten, goedkope ribbelleidingen, isolatie rond de leidingen enz enz.steineken schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:15:
Hallo Allemaal,
SPRSUN Pro 12 KW - 5,7K
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2026 12:10 ]
MotorBeast schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Als ik moet kiezen tussen een Dacia en een Volvo kijk ik ook naar meer dan alleen de prijs. Ik ben zo blij met mijn Vaillant. Lees maar eens mee in de topics van verschillende merken. Vaillant topic is oersaai omdat er eigenlijk niets te klagen is.
Potverdorie, ik zou ook wel zo'n Vaillant willen.....
Een van de zaken die ook vernieuwd moet worden, is de warmteopwekker. We twijfelen hierbij tussen een gasketel en een lucht/waterwarmtepomp. Het plaatsen van een gasketel lijkt ons niet de beste keuze op lange termijn, maar zou wel iets meer comfort bieden (altijd warm sanitair water).
Nog wat extra info over onze situatie:
- Beneden: vloerverwarming + koeling via lucht/lucht
- Boven: verwarmen en koelen via lucht/lucht
- Badkamer: combinatie van vloerverwarming en een fancoil (lage‑temperatuurradiator met ventilator)
- Er zijn hier een douche én een bad voorzien.
- Momenteel zijn we met 2 maar we zouden finaal met 3 zijn
- De elektriciteitsprijzen zijn nog steeds hoog (al zouden zonnepanelen dit grotendeels kunnen opvangen).
- Sanitair warm water: hier hebben we echt schrik. Een bad verbruikt veel warm water en mijn partner doucht bovendien vrij warm. Ik ben bang om zonder warm water te komen zitten. Elektrische doorstromer zal dan weer duur zijn in prijs om warm water te krijgen
Zie je bemerkingen in het algemene plan?
Hebben jullie ervaringen met een bad + douche samen met een warmtepomp?
Ons nieuwe huis krijgt een boiler van 300L omdat we een bad kiezen (verplichte keuze). Als je die opstookt naar 60 graden dan komt daar 450L 40 graden water uit zonder dat je tussentijds opgewarmd hebt. Dat is meer dan wij gebruiken voor 2xdouchen en een bad voor de kinderen (5 L/min spaardouche, wel ruim 10 mins douchen pp). Als dat niet genoeg is kun je altijd kijken naar een grotere boiler of fanatieker opwarmen tussendoor.
In welke wereld is elektriciteit trouwens duurder dan stoken op gas? Met zonnepanelen is je SWW sowieso het gros van het jaar 'gratis'.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Na bad kan ik gewoon nog douchen hoor. Je hebt eigenlijk nooit koud water, als je heel slecht timed (als SWW net gestart is) misschien lauw water.
We hebben L/L in de 2 slaapkamers voorzien.Termy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:01:
@thedaywalker2 Wat je wilt kan gewoon, je moet er alleen je apparatuur op aanpassen. Is er trouwens een reden waarom je boven niet met L/W wilt verwarmen? Heb je dan ook echt L/L in elke kamer voorzien?
Andere kamer is de badkamer en een dressing. De dressing zal op temperatuur gehouden worden via een elektrische verwarming voornamelijk om vocht problemen te voorkomen.
De reden dat we niet met L/W verwarmen is omdat de sws van plan zijn om te koelen via Lucht/Lucht, dan leek mij de stap naar hiermee ook verwarmen een kleine stap. In vergelijking met nog meer leidinge en verwarmingen te moeten voorzien over de gehele bouw.
Het enige waar ik nog niet over nagedacht heb is het toilet. Deze is apart en daar is voorlopig nog niets voorzien.
Termy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:01:
Ons nieuwe huis krijgt een boiler van 300L omdat we een bad kiezen (verplichte keuze). Als je die opstookt naar 60 graden dan komt daar 450L 40 graden water uit zonder dat je tussentijds opgewarmd hebt. Dat is meer dan wij gebruiken voor 2xdouchen en een bad voor de kinderen (5 L/min spaardouche, wel ruim 10 mins douchen pp). Als dat niet genoeg is kun je altijd kijken naar een grotere boiler of fanatieker opwarmen tussendoor.
Bedankt beide, dit is wel een geruststelling.xoror schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:01:
@thedaywalker2 Ja 300L vat met regendouche.
Na bad kan ik gewoon nog douchen hoor. Je hebt eigenlijk nooit koud water, als je heel slecht timed (als SWW net geatart is) misschien lauw water.
[ Voor 32% gewijzigd door thedaywalker2 op 05-05-2026 13:17 ]
Hier 300 liter boiler. Iedere dag 1 badvulling en kan daarna nog makkelijk 2 keer douchen met 1x opwarmen per dag rond 15.00 uur.thedaywalker2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:42:
Samen met mijn partner zijn we bezig met een totaalrenovatie. Dit houdt onder andere isoleren en het plaatsen van vloerverwarming op het gelijkvloers in.
Een van de zaken die ook vernieuwd moet worden, is de warmteopwekker. We twijfelen hierbij tussen een gasketel en een lucht/waterwarmtepomp. Het plaatsen van een gasketel lijkt ons niet de beste keuze op lange termijn, maar zou wel iets meer comfort bieden (altijd warm sanitair water).
Nog wat extra info over onze situatie:De grootste redenen waarom een warmtepomp ons afschrikt:
- Badkamer: combinatie van vloerverwarming en een fancoil (lage‑temperatuurradiator met ventilator)
De effetieve vragen:
- De elektriciteitsprijzen zijn nog steeds hoog (al zouden zonnepanelen dit grotendeels kunnen opvangen).
- Sanitair warm water: hier hebben we echt schrik. Een bad verbruikt veel warm water en mijn partner doucht bovendien vrij warm. Ik ben bang om zonder warm water te komen zitten. Elektrische doorstromer zal dan weer duur zijn in prijs om warm water te krijgen
Gas? Eruit en snel. Op lange termijn altijd duurder. https://warmtepompofgas.nl/
NB: zonnepanelen helpen mee maar niet nodig. Ook zonder is WP goedkoper stoken.
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Koken is zeer kortstondig piek, niemand laat alle pitten continue op 100% staan dat wordt geen smakelijk eten dan.Kameelstok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:21:
[...]
Eens, ik verlies ongeveer 2 graden in 24 uur bij temperaturen onder 0 dus de dure uurtjes (1700-22:00) red ik wel. Zeker als er tijdens die uren ook gekookt wordt (doet stiekem ook best veel).
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Heb inmiddels wel 3 fase aangevraagd, niet dat ik het nodig ben maar omdat in de toekomst lastiger wordt om aan te vragen, meterkast was al 3 fase ready dan is het een no-brainer.MotorBeast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:23:
Het is wel een hot item: https://www.vakbladwarmte...g-voor-hybride-warmtepomp Leest heel Nederland mee hier?
3 fase is ook handiger met een EV om niet te hoeven "druppelladen" i.p.v een oude 1x 25A aansluiting hebben.
Zou in theorie wel kunnen met 1x 35A mja.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 05-05-2026 15:42 ]
Wel en niet... gisteren rond 18:20 de oven aan voor 45 minuten, kamer was al 21.9 overigens. Om 19:45 was de piek 22.9 en pas om 22:30 weer 21.9. Verder geen verwarming aan gisteren. En dat de mensen aanwezig zijn in de woonkamer-keuken helpt ook!mr_evil08 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:33:
[...]
Koken is zeer kortstondig piek, niemand laat alle pitten continue op 100% staan dat wordt geen smakelijk eten dan.
[ Voor 4% gewijzigd door martijnst op 05-05-2026 15:40 ]
Een dikke oven is wat anders dan een inductiepit.martijnst schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Wel en niet... gisteren rond 18:20 de oven aan voor 45 minuten, kamer was al 21.9 overigens. Om 19:45 was de piek 22.9 en pas om 22:30 weer 21.9. Verder geen verwarming aan gisteren. En dat de mensen aanwezig zijn in de woonkamer-keuken helpt ook!
[Afbeelding]
Ja die dingen trekken stroom.
Met een Douche WTW heb je ook weer winst. Net alsof je boiler groter wordt.thedaywalker2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:13:
[...]
We hebben L/L in de 2 slaapkamers voorzien.
Andere kamer is de badkamer en een dressing. De dressing zal op temperatuur gehouden worden via een elektrische verwarming voornamelijk om vocht problemen te voorkomen.
De reden dat we niet met L/W verwarmen is omdat de sws van plan zijn om te koelen via Lucht/Lucht, dan leek mij de stap naar hiermee ook verwarmen een kleine stap. In vergelijking met nog meer leidinge en verwarmingen te moeten voorzien over de gehele bouw.
Het enige waar ik nog niet over nagedacht heb is het toilet. Deze is apart en daar is voorlopig nog niets voorzien.
[...]
[...]
Bedankt beide, dit is wel een geruststelling.
Wat hebben jullie tegen zo'n apparaat?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Eerlijk gezegd gewoon nooit over nagedacht.Seafarer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:11:
[...]
Met een Douche WTW heb je ook weer winst. Net alsof je boiler groter wordt.
Wat hebben jullie tegen zo'n apparaat?
Zal het sws eens bekijken.
Misschien helpt dit je opweg: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?thedaywalker2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Eerlijk gezegd gewoon nooit over nagedacht.
Zal het sws eens bekijken.
Het grootste nadeel van boiler i.c.m. bad is dat je geen heet water hebt zodat je beetje toe kan voegen om het bad op temperatuur te houden. Je moet er dus in berusten om meer water te verspillen door meer water te verversen in het bad.xoror schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:01:
Na bad kan ik gewoon nog douchen hoor. Je hebt eigenlijk nooit koud water, als je heel slecht timed (als SWW net gestart is) misschien lauw water.
Mijn boiler staat wel op 42-48 graden (ongeveer geloof ik), als je die op 60 zet speelt dat natuurlijk al weer veel minder.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik draai hier al een paar jaar met een warmtepomp plus vloerverwarming , werkt prima.thedaywalker2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:42:
Samen met mijn partner zijn we bezig met een totaalrenovatie. Dit houdt onder andere isoleren en het plaatsen van vloerverwarming op het gelijkvloers in.
Nog wat extra info over onze situatie:De grootste redenen waarom een warmtepomp ons afschrikt:
De effetieve vragen:
Kontinu de toko op 21 graden in de winter is heel behaaglijk , en heeft het totaal aan gasverbruik ver terug gebracht.
Net als de energie rekening !
De gasketel verzorgt nog het SWW , gewoon altijd warm water voor bad en douche en zo .
En toch trek ik zo langzaam aan een plan om de laatste 200 kuub voor SWW te elimineren.
Gas wordt gewoon duurder in de toekomst , er komt nog een CO2 heffing aan , opgelegd door brusssel.
En ik hoorde ook nog zoiets als een verplicht mengsel als groen gas wat er komt en de kosten op drijft.
Enne zonnepanelen voegen weinig toe in de winter als je verwarming draait.
Ondanks dat , de WP is geen foute investering
En een gasloze woning doet het altijd goed tegenwoordig.
Vergeet niet de mega dure m3 gas door de vaste meterkosten die je bij FE kan besparen. En geen onderhoud gasketel.Jan2023 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:22:
[...]
Ik draai hier al een paar jaar met een warmtepomp plus vloerverwarming , werkt prima.
Kontinu de toko op 21 graden in de winter is heel behaaglijk , en heeft het totaal aan gasverbruik ver terug gebracht.
Net als de energie rekening !
De gasketel verzorgt nog het SWW , gewoon altijd warm water voor bad en douche en zo .
En toch trek ik zo langzaam aan een plan om de laatste 200 kuub voor SWW te elimineren.
Gas wordt gewoon duurder in de toekomst , er komt nog een CO2 heffing aan , opgelegd door brusssel.
En ik hoorde ook nog zoiets als een verplicht mengsel als groen gas wat er komt en de kosten op drijft.
Enne zonnepanelen voegen weinig toe in de winter als je verwarming draait.
Ondanks dat , de WP is geen foute investering
En een gasloze woning doet het altijd goed tegenwoordig.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Tarieven van electra zijn niet/nauwelijks gestegen, zelfs lager ivm belasting verlaging.thedaywalker2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:42:
De effetieve vragen:
Gas is juist duurder door belasting verhoging en de situatie in het midden oosten.
Wat de toekomst doet weet niemand, maar op dit moment is electra per eenheid fors goedkoper dan gas.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Misschien kan je het gasverbruik voor warmwater bereiding in kaart brengen?
Motto: af en toe meten is weten. - Handig is ook het totale gasverbruik (koevlaas formule)
Met welke temperaturen stook je nu? - Warmtepompen willen graag zo laag mogelijke aanvoertemperaturen voor het beste rendement. - Verder kan ik het faq-topic voor warmtepompen aanbevelen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hier op 52. Gewoon een beetje erbij en weer warm. Ander voordeel. Boven 50 graden en veelvuldige verversing water en doe al 1,5 jaar geen legionella run. https://www.heatgeek.com/...ure-what-you-need-to-knowassje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:29:
[...]
Het grootste nadeel van boiler i.c.m. bad is dat je geen heet water hebt zodat je beetje toe kan voegen om het bad op temperatuur te houden. Je moet er dus in berusten om meer water te verspillen door meer water te verversen in het bad.
Mijn boiler staat wel op 42-48 graden (ongeveer geloof ik), als je die op 60 zet speelt dat natuurlijk al weer veel minder.
Alle kosten voor plusminus 200 kuub Gas in 2025 samen 563 euro !Carboy54 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:
[...]
Vergeet niet de mega dure m3 gas door de vaste meterkosten die je bij FE kan besparen. En geen onderhoud gasketel.
Plus service kontrakt gasketel 100 euro
----------------
663 euro totaal
Volgens mijn calculator geeft dat ongeveer 3,31 euro per kuub
Kan je nagaan wat mijn laatste 20m3 gas kosten alleen voor koken.Jan2023 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:24:
[...]
Alle kosten voor plusminus 200 kuub Gas in 2025 samen 563 euro !
Plus service kontrakt gasketel 100 euro
----------------
663 euro totaal
Volgens mijn calculator geeft dat ongeveer 3,31 euro per kuub
Ik snap jouw redenatie over "kosten per eenheid" niet.Sport_Life schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:
[...]
Tarieven van electra zijn niet/nauwelijks gestegen, zelfs lager ivm belasting verlaging.
Gas is juist duurder door belasting verhoging en de situatie in het midden oosten.
Wat de toekomst doet weet niemand, maar op dit moment is electra per eenheid fors goedkoper dan gas.
Wat ik mij meen te herinneren is dat 1 kuub gas ongeveer 9kWh energie bevat.
Ik betaal 0,20 euro per kWh. Bij 0,20 x 9 = 1,80 euro voor een kuub gas zit ik dus op break even.
Bedoel je te zeggen dat jij momenteel meer dan 1,80 euro voor een kuub gas betaalt?
Je hebt gelijk. Ik bedoel de benodigde energie voor respectievelijk een warmtepomp met cop 4,5 vs een cv ketel.nokiaan958GB schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Ik snap jouw redenatie over "kosten per eenheid" niet.
Wat ik mij meen te herinneren is dat 1 kuub gas ongeveer 9kWh energie bevat.
Ik betaal 0,20 euro per kWh. Bij 0,20 x 9 = 1,80 euro voor een kuub gas zit ik dus op break even.
Bedoel je te zeggen dat jij momenteel meer dan 1,80 euro voor een kuub gas betaalt?
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2026 21:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik kocht voor die leaf een 1 fase 32A kabel, maar kreeg een 3 fase kabel geleverd en dat is nu erg fijn.mattijssch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Als je op ev-database kijkt, dan zie je bij de laadsnelheden dat heel veel auto's die 3 fasen 16A = 11 kW doen, op 1 fase inderdaad 25A of 32A (7,4kW) kunnen laden. Je moet dan alleen wel een 32A geschikte laadkabel hebben. Dat kan een een 1-fase 32A laadkabel zijn, maar daarmee kan je dan weer niet 3-fasen laden, of een 3 fasen 32A laadkabel, daarmee kan je in alle situaties de maximaal haalbare laadsnelheid halen.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt