Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 72 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 23:07
Roodoeht schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:04:
Ja hoor, 20.000 km probleemloos en nu na 5 uur parkeren een lege 12 volt accu..

Gelukkig sleutel bij me om de auto te openen, nu wachten op de starthulp.

Morgen maar direct naar de dealer, hopen dat ze het in 1 dag kunnen repareren/updaten. Ik moet dinsdag naar Berlijn…
Ben heel benieuwd of er andere EV9 lui zijn die eerder een accu issue hebben gehad en daarna nog een keer of juist nooit meer.

Ofwel was het een vage software update die niet is doorgevoerd of blijft het een zwak punt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hier 10k geen 12v issue; GTL AWD, levering sep 2024.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:40

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

[klopt af] 22K GT-AWD sinds juli 2024 zonder 12V problemen [prevelt voor de zekerheid nog anti-jinx mantra]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Ok. Als we dan thuis zijn wil ik dat wel een keer wagen.

Ben nu van plan om hem in het zwart, gt line met de Rebel velgen te nemen.

Nu met de XC90 had ik graag sidesteps gehad voor de kids. Deze is 9cm lager dus weet niet of het wel praktisch is. Bovendien kan ik bijna geen plaatjes ervan vinden.

Wat denken jullie? Is dit nog nuttig of vooral onpraktisch en lelijk?

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.kunzmann.de%2Fimage%2Ftuning-and-exterior-bumpers-side-skirts-side-steps-39203-xl.jpg&f=1&nofb=1&ipt=5a49e882a40255c66f320ea0d88d50d1c9ba370f24730a6766641b6c4ceff3b5&ipo=images

https://www.reddit.com/r/...ards_on_an_ev9/?rdt=48922 hier zeggen ze dat je in Europa alleen de zilveren kan krijgen. Het zwart ziet er mooi uit en valt goed weg. En praktisch voor de kleintjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Spockz op 10-02-2025 23:29 ]

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:05

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

HIer wat foto's van mijn sidesteps.
De kinderen maken er gebruik van bij in- en uitstappen.
Voor mij zelf zijn ze niet zo handig, want bij het uitstappen moet je je voet iets verder weg zetten.
Maar ze zien er mooi uit, vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ITar7guaJKyln0sgCW3jH0Li8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrURZ4YBnlN9ISDP3m1mPn17.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8rqiamlLiJd6Eo1rImoBM5kPF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRVQ8DVg0WePSxDuQC64ufj9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:31
Ik zie de issues van de 12v accu nog niet zo, zolang je een Noco gb40 in je auto hebt liggen, dan is het hooguit 10 min extra werk.

Ik koop hem binnenkort en trek het af van de fiscale bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Boudewijm schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:44:
Ik zie de issues van de 12v accu nog niet zo, zolang je een Noco gb40 in je auto hebt liggen, dan is het hooguit 10 min extra werk.

Ik koop hem binnenkort en trek het af van de fiscale bijtelling.
Bij mij ging de accu echt helemaal dood, ook met een restarter werkte het toen niet meer, moest afgesleept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
BEV9 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Vorige week update laten installeren bij KIA ivm terugroepactie. Duurde maar en duurde maar; achteraf bleek dat ze nog 5 updates klaar hadden staan en er ook direct op hebben gezet. Fijn! Mijn auto is geleverd in juni 2024. Toen volledig up to date. Eenmaal zelf een update geïnstalleerd (aug 2024). Rest was ik niet van op de hoogte, maar gezien de bovenstaand genoemde updates komt dat aantal vrijwel exact overeen met de "5" die voor mij klaarstonden bij de KIA dealer.
Dit is bij mij ook steeds gezegd, maar uiteindelijk bleken er ook updates niet te zijn uitgevoerd. Ik zou er zelf op aandringen dat ze in ieder geval kijken of de updates die te maken hebben met de 12V accu zijn geïnstalleerd. Gaat onder andere om de LED Lampen.

Wat betreft de 7 dagen. Wij hebben de auto wel eens langer dan dat niet gebruikt toen we op vakantie waren. Ik mag er toch vanuit gaan dat als je terugkomt, je auto nog gewoon kan starten en dat niet al je instellingen verdwenen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door AgeOfPanic op 11-02-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DarkShadow schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Bij mij ging de accu echt helemaal dood, ook met een restarter werkte het toen niet meer, moest afgesleept worden.
Had die restarter ook een 'boost' functie?

Veel restarters hebben moeite om een compleet lege accu weer aan de praat te krijgen. Sommige hebben een boost functie die je handmatig moet selecteren voordat je restarter zijn werk laat doen. Dan zou je zelfs een volledig lege accu weer aan de praat kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:02

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

jeroenkb schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Had die restarter ook een 'boost' functie?

Veel restarters hebben moeite om een compleet lege accu weer aan de praat te krijgen. Sommige hebben een boost functie die je handmatig moet selecteren voordat je restarter zijn werk laat doen. Dan zou je zelfs een volledig lege accu weer aan de praat kunnen krijgen
Er hoeft in dit geval niets mechanisch te worden aangezwengeld, alleen elektronisch moet de boel weer aan de gang waarna de verbinding tussen de HVA en de 12V accu weer moet gaan functioneren. Er is geen dynamo dus rijden om de accu weer op te laden zoals vroeger lijkt mij ook niet nodig/nuttig. Tenzij je een reden zoekt voor een ritje natuurlijk... :-)
Het accuutje is ook maar erg klein tov de benzine of diesel accu's. Heeft niet veel powerrrr nodig en kan niet heel veel hebben, vandaar de snelle leegloop als het misgaat.
Maar hij kan bij leeglopen wel kapot raken, dan helpt niets meer uiteraard.
De dealer zegt hem door te moeten meten voordat ze besluiten tot vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
AgeOfPanic schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Dit is bij mij ook steeds gezegd, maar uiteindelijk bleken er ook updates niet te zijn uitgevoerd. Ik zou er zelf op aandringen dat ze in ieder geval kijken of de updates die te maken hebben met de 12V accu zijn geïnstalleerd. Gaat onder andere om de LED Lampen.

Wat betreft de 7 dagen. Wij hebben de auto wel eens langer dan dat niet gebruikt toen we op vakantie waren. Ik mag er toch vanuit gaan dat als je terugkomt, je auto nog gewoon kan starten en dat niet al je instellingen verdwenen zijn?
Natuurlijk. De mijne heeft al zeker 5 keer meer dan 2 weken op Schiphol gestaan. Helemaal geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
KrullenO schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Natuurlijk. De mijne heeft al zeker 5 keer meer dan 2 weken op Schiphol gestaan. Helemaal geen issue.
Maar dit is een nieuwe gebruikersovereenkomst, waar dit blijkbaar in staat. Was benieuwd of dit nu gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:24
Roodoeht schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:04:
Ja hoor, 20.000 km probleemloos en nu na 5 uur parkeren een lege 12 volt accu..

Gelukkig sleutel bij me om de auto te openen, nu wachten op de starthulp.

Morgen maar direct naar de dealer, hopen dat ze het in 1 dag kunnen repareren/updaten. Ik moet dinsdag naar Berlijn…
Met een booster was de auto zo weer aan de praat. Heb zelf ook maar even snel zo'n ding aangeschaft..
Maandag bij de dealer geweest, accu doorgemeten maar die is 100% in orde. Ook stonden er geen updates in de wacht, geen idee wat het dan geweest is. Hopelijk eenmalig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

De dealer waar ik mijn Kia zou halen bood echt een schandalig laag bedrag voor mijn XC90. Dus ik ben verder op zoek naar een eerlijke prijs. Want dit zet wel een streep door de EV9 plannen als ik het niet rond krijg. (12k onder de verkoopwaarde, 6k lager dan de Volvo dealer om de hoek.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Roodoeht schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Met een booster was de auto zo weer aan de praat. Heb zelf ook maar even snel zo'n ding aangeschaft..
Maandag bij de dealer geweest, accu doorgemeten maar die is 100% in orde. Ook stonden er geen updates in de wacht, geen idee wat het dan geweest is. Hopelijk eenmalig..
Je hoeft maar per ongeluk een leeslampje een nacht aan te laten staan en je kunt de klos zijn. En dat geldt niet alleen voor de EV9. Ik zag ergens een filmpje van een EV9 die in een garage stond waar de unit achter de voorruit actief bleef. Ikzelf heb af en toe dat er ergens een ventilator in het interieur blijft lopen. Op te lossen door de auto aan te zetten, uit te zetten en meteen te vergrendelen. Blijft een vreemd fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
Spockz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:16:
De dealer waar ik mijn Kia zou halen bood echt een schandalig laag bedrag voor mijn XC90. Dus ik ben verder op zoek naar een eerlijke prijs. Want dit zet wel een streep door de EV9 plannen als ik het niet rond krijg. (12k onder de verkoopwaarde, 6k lager dan de Volvo dealer om de hoek.)
De meeste KIA dealers sluizen de wat duurdere inruilers door naar de handel, dan kan het weleens tegenvallen. Vaneman in Hoofddorp/Aalsmeer zet de wat meer premium auto's zelf weer te koop in de showroom, mits ze netjes zijn. Dat gaat als het goed is ook met mijn huidige bmw 540i touring gebeuren die ik daar ingeruild heb. Dat zag ik dan ook terug in de inruilprijs. Als zij een beetje in je buurt zitten kan je het daar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Dutchmaik schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:29:
[...]

De meeste KIA dealers sluizen de wat duurdere inruilers door naar de handel, dan kan het weleens tegenvallen. Vaneman in Hoofddorp/Aalsmeer zet de wat meer premium auto's zelf weer te koop in de showroom, mits ze netjes zijn. Dat gaat als het goed is ook met mijn huidige bmw 540i touring gebeuren die ik daar ingeruild heb. Dat zag ik dan ook terug in de inruilprijs. Als zij een beetje in je buurt zitten kan je het daar eens proberen.
Dankjewel, ik zal ze eens even bellen eerst. Werk in Amsterdam dus dat is nog enigszins in de buurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Spockz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Dankjewel, ik zal ze eens even bellen eerst. Werk in Amsterdam dus dat is nog enigszins in de buurt. :)
Eens dat Vaneman een goede optie is.

Daar mijn Enyaq ingeruild op een EV6. De Enyaq werd vervolgens inderdaad door Vaneman zelf verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Vaneman in ams z matchte gewoon wat de VW dealer voor mijn Kodiaq bood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
Zelf verkopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjiddeakse
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:17
Spockz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:13:

Nu met de XC90 had ik graag sidesteps gehad voor de kids. Deze is 9cm lager dus weet niet of het wel praktisch is. Bovendien kan ik bijna geen plaatjes ervan vinden.

Wat denken jullie? Is dit nog nuttig of vooral onpraktisch en lelijk?

[Afbeelding]

https://www.reddit.com/r/...ards_on_an_ev9/?rdt=48922 hier zeggen ze dat je in Europa alleen de zilveren kan krijgen. Het zwart ziet er mooi uit en valt goed weg. En praktisch voor de kleintjes.
Ik vind de sidesteps wel mooi staan hoor. Met 3 tieners geen praktisch gebruik, heel soms handig als we de buurvrouw van 80 een lift geven. Ik heb ze puur optisch gekozen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e_dFrFiLEhXVbnmmV6gPGlRg74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRmELyBpekcLv63EBbvmttc7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLhglXckCCFOQc7mmR2jWV6wuJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNn3MUT2PyRlIxa6nV622kXL.jpg?f=fotoalbum_tile
vond het gewoon mooi staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

tjiddeakse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Ik vind de sidesteps wel mooi staan hoor. Met 3 tieners geen praktisch gebruik, heel soms handig als we de buurvrouw van 80 een lift geven. Ik heb ze puur optisch gekozen:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er strak uit. Deze hebben geborsteld aluminium ook zo te zien? Blijkbaar zie je dat nauwelijks van de zijkant.

Heb je de remklauwen zelf een kleurtje gegeven of komen ze zo af fabriek??

[ Voor 3% gewijzigd door Spockz op 12-02-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Particulier bedoel je? Of via wij kopen auto’s en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Gewoon particulier, zelfde als iets verkopen via marktplaats, alleen wat grotere bedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Verkoop je toch je Volvo los via een ander kanaal?
Ik heb gehoord dat mijn leasemaatschappij 7% korting heeft gekregen op de kale prijs, excl btw en bpm, op een nieuwe ev9 GT line.

Dat was schijnbaar bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
tjiddeakse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Zijn dit de zwarte totale velgen?
Hoe duur was het spuiten van die remklauwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Boudewijm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Zelfde vragen voor mij s.v.p.! 😀

En weet iemand of de sidesteps nog achteraf kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Ro-Maniak2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Zelfde vragen voor mij s.v.p.! 😀

En weet iemand of de sidesteps nog achteraf kunnen?
Sidesteps zijn sowieso een accessoire die door de dealer achteraf gemonteerd worden. Zelfde als trekhaken en eigenlijk alles wat je als extra optie koopt. Dus alles behalve het model en de kleur.

Dus ja het kan achteraf. In mijn zoektocht naar plaatjes was ik ergens een Duitse onderdelen site tegengekomen die ze voor €899 aanbod. Als je handig bent zet je ze zelf eronder.

[ Voor 18% gewijzigd door Spockz op 12-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
Je hebt er ook automatisch uitklapbare.
https://www.facebook.com/...rmalink/1605122813657637/
Vind deze persoonlijk wel niet zo mooi.

[ Voor 33% gewijzigd door ty5500 op 12-02-2025 23:06 ]

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
ty5500 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:04:
Je hebt er ook automatisch uitklapbare.
https://www.facebook.com/...rmalink/1605122813657637/
Vind deze persoonlijk wel niet zo mooi.
Ik heb de handleiding van de officiele KIA side steps bekeken en ja het is iets wat je zelf zeker kunt doen. Je spaart er een paar honderd euro mee. Ik kan het echter van de belasting aftrekken en ga voor die 125euro niet klootviolen.

Ps als je de after market variant gaat pakken dan kom je lager als de bodemplaat uit en vraag ik me af of het allemaal wel gaat passen (ps ik heb geen facebook dus ik kan de post niet zien). Qua lengte en breedte waarschijnlijk wel maar de OEM side steps worden toch wel op een 'aparte manier' gemonteerd. Meer aan de zijkant ipv de onderkant. Daar waar een side step op een ICE met bouten in de bodemplaat zit, is dat bij een EV toch anders.

Ik zal de handleiding eens opsnorren.

edit:
https://www.mobisparts.eu...etail/ev9-my24/DOF37AC400

[ Voor 4% gewijzigd door Loepoog op 13-02-2025 09:41 ]

• Loepoog
Spockz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:13:

[Afbeelding]

Als je dan toch voor een zwarte lakkleur gaat, icm de Rebel velgen die deels aluminium kleurig zijn, dan zou ik me voor de side steps niet blindstaren dat die niet helemaal zwart zijn.
Ik heb zelf de combi gekozen voor zwarte lak + Totale velgen en de EU side steps. Dan lopen de accenten in elkaar over.

De US zwarte versie is hier in EU niet aan te komen, tenzij je een hoop shipping costs accepteerd.
Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en wrs blij met wat ik nu krijg.
Iemand anders in het forum had de EU versie, zwart laten spuiten. Geen idee of dat langdurig houdt.
Aangezien mijn EV9 in de lease zit hou ik het verder 'origineel'.

• DarkShadow
Iemand goede ervaringen met sneeuwkettingen voor de Kia? Ik ga volgende week al en denk er nu pas aan…

Liefst ergens huren denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:30
DarkShadow schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:07:
Gewoon particulier, zelfde als iets verkopen via marktplaats, alleen wat grotere bedragen :)
Ik heb zelf goede ervaringen met deze automakelaar, zowel verkoop als aankoop.

• tjiddeakse
Spockz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:44:
[...]

Dat ziet er strak uit. Deze hebben geborsteld aluminium ook zo te zien? Blijkbaar zie je dat nauwelijks van de zijkant.

Heb je de remklauwen zelf een kleurtje gegeven of komen ze zo af fabriek??
De sidesteps heb ik zwart gespoten en achteraf gemonteerd (kan dan ook niet anders 😉). Ik heb alle zilveren elementen van de auto zwart laten wrappen dus de sidesteps moesten ook zwart uiteraard. Tot nu toe houdt het goed, we zien wel wanneer de eerste beschadigingen optreden door er tegen aan te stoten. De remklauwen heb ik door een spuiter laten spuiten omdat deze veel te lijden hebben qua viezigheid en ze anders niet mooi strak blijven. Dus 3 lagen (2x oranje en 1x blanke lak). Verf houdt ook goed tot nu toe en goed schoon te maken. Kosten lagen rond de €650 all in. Dat is het enige nadeel van deze velgen: schoonmaken kost best veel tijd en bij winterwissel moet je vragen om zwart lood en daarna de plakresten van vorige lood wegpoetsen.

• tjiddeakse
Boudewijm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Yes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjiddeakse
DarkShadow schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:45:
Iemand goede ervaringen met sneeuwkettingen voor de Kia? Ik ga volgende week al en denk er nu pas aan…

Ik heb deze: https://www.sneeuwketting...-suv-rsv-sneeuwkettingen/

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58
DarkShadow schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:45:

ik heb vlakloop kettingen gekocht via Etrias.nl ('polaire grip') maar die lijken niet meer beschikbaar.

Echter met winterbanden, AWD en snow modus raak je een besneeuwde steile helling rustig op en af.
Iedereen van het hotel stond met open mond bewonderend te kijken dat de kettingen niet nodig bleken voor de EV9, waar anderen zelfs met kettingen moeite hadden :)

• DarkShadow
Crupa schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:35:
[...]

ik heb vlakloop kettingen gekocht via Etrias.nl ('polaire grip') maar die lijken niet meer beschikbaar.

Echter met winterbanden, AWD en snow modus raak je een besneeuwde steile helling rustig op en af.
Iedereen van het hotel stond met open mond bewonderend te kijken dat de kettingen niet nodig bleken voor de EV9, waar anderen zelfs met kettingen moeite hadden :)
Heb de RWD ;)

Maar denk dat het uberhaupt niet nodig gaat zijn gezien de verwachtingen. Dit weekend nog wel sneeuw, maar daarna lijkt het eerder op lente dan winter.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkShadow op 13-02-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Het is ook meer dat het een wettelijke verplichting is om ze bij je te hebben.

Een ieder kan zelf de afweging maken tussen pakkans en boete ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

jeroenkb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Het is ook meer dat het een wettelijke verplichting is om ze bij je te hebben.

Een ieder kan zelf de afweging maken tussen pakkans en boete ;)
Naast de pak kans en de boete is het vooral dat je niet verzekerd bent bij een ongeluk als je ze niet gebruikt waar nodig. Dat lijkt mij nog een groter risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:22
Deze passen prima op de gt line wielen. Heb ze een maand of 3 geleden voor 50,- op Amazon gekocht. Maar inderdaad nog niet gebruikt, maar wel verplicht in ieder geval in Oostenrijk

https://amzn.eu/d/ezavXus
[...]

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-09 11:45
Wegens gebrek aan een zoekfunctie (want vermoedelijk is deze vraag al gesteld) maar wij gaan met EV9 naar het Zuiden (Frankrijk) in de paasvakantie en vroeg mij af wel EV tankkaart het beste/meeste aanvaard wordt aan zowel snelladers als publieke laadpalen? Of welke zijn aangeraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

Stijn_Gallet schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:40:
Wegens gebrek aan een zoekfunctie (want vermoedelijk is deze vraag al gesteld) maar wij gaan met EV9 naar het Zuiden (Frankrijk) in de paasvakantie en vroeg mij af wel EV tankkaart het beste/meeste aanvaard wordt aan zowel snelladers als publieke laadpalen? Of welke zijn aangeraden?
Daarvoor kun je beter dit topic bekijken:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Zoekfunctie staat bovenaan de pagina trouwens

• Dutchmaik
@Stijn_Gallet , ik lees goede verhalen over Chargemap icm Franse palen. Je zou daar eens naar kunnen kijken. De kaart is uit mijn hoofd 19,50 euro, niet gratis dus, zoals andere kaarten dat wel zijn.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
En vooral even kijken op laadpastop10.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Naast alle andere adviezen die je op weg zullen helpen kan je evt nog een TELSA account met betaalmiddel voorbereiden voor nood.
De V2 palen met dubbele kabels zijn bruikbaar tot 85 kW. De V3/V4 met 1 CCS stekker waarschijnlijk nog niet.
Voordeel is dat er altijd veel / meerdere op een locatie zijn en de tarieven zijn erg schappelijk.
Je bent wel meer tijd kwijt uiteraard tov een 150+ kW laadpaal waar max 210 kW geladen kan worden als alles meezit.

De ervaring leert dat in Fr niet altijd alles het doet en ze er ook niet heel hard lopen om kapotte palen weer aan de praat te krijgen. Maar misschien is het tegenwoordig al wel weer stukken beter voor elkaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
FlyingDutchMike schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Naast alle andere adviezen die je op weg zullen helpen kan je evt nog een TELSA account met betaalmiddel voorbereiden voor nood.
De V2 palen met dubbele kabels zijn bruikbaar tot 85 kW. De V3/V4 met 1 CCS stekker waarschijnlijk nog niet.
Voordeel is dat er altijd veel / meerdere op een locatie zijn en de tarieven zijn erg schappelijk.
Je bent wel meer tijd kwijt uiteraard tov een 150+ kW laadpaal waar max 210 kW geladen kan worden als alles meezit.

De ervaring leert dat in Fr niet altijd alles het doet en ze er ook niet heel hard lopen om kapotte palen weer aan de praat te krijgen. Maar misschien is het tegenwoordig al wel weer stukken beter voor elkaar…
Ik was er in de nieuwjaarsweek. Weinig palen onderweg in vergelijking met de hoeveelheid verkeer. Tesla heb ik niet gebruikt, had wel een abonnement, maar overal waar ik keek waren nieuwe palen, dus was nutteloos.
Heb uiteindelijk 4x bij een Carrefour geladen. Daar zijn 250kw laders, die overigens 100kw doen max. Maar incl. boodschappen doen viel dit niet tegen.
Laadpas van ayvens en van Kia deden het beiden overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Mijn ervaring in Frankrijk (Normandie) is dat er meer dan genoeg laadpalen staan. Soms op de gekste plekken, die je zonder app nooit gevonden zou hebben. En verder idd bij grote supermarkten vrijwel altijd snelladers.

• Boudewijm
Loepoog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:13:
[...]

Ik heb de handleiding van de officiele KIA side steps bekeken en ja het is iets wat je zelf zeker kunt doen. Je spaart er een paar honderd euro mee. Ik kan het echter van de belasting aftrekken en ga voor die 125euro niet klootviolen.

Ps als je de after market variant gaat pakken dan kom je lager als de bodemplaat uit en vraag ik me af of het allemaal wel gaat passen (ps ik heb geen facebook dus ik kan de post niet zien). Qua lengte en breedte waarschijnlijk wel maar de OEM side steps worden toch wel op een 'aparte manier' gemonteerd. Meer aan de zijkant ipv de onderkant. Daar waar een side step op een ICE met bouten in de bodemplaat zit, is dat bij een EV toch anders.

Ik zal de handleiding eens opsnorren.

edit:
https://www.mobisparts.eu...etail/ev9-my24/DOF37AC400
Heb je een foto van de zwarte totale velgen?
Heb jij ook je remklauwen gespoten?

Ik vind €650 all in nog wel erg veel voor de remklauwen te spuiten. Moet wel zeggen dat het er goed bij staat!

Ik blijf mij verbazen over de slechte kwaliteit van de dealers overigens. Auto besteld 20 dec met de markering niet leveren voor 6 mei, maar hebben nu nog steeds geen idee wanneer de auto wel geleverd gaat worden 😜

Zag vandaag bij het CZ kantoor in Tilburg nog iemand die de auto in mat zilver had gewrapped. Zag er goed uit, ben benieuwd hoeveel dat wel niet moet kosten op zo’n oppervlak ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijm op 13-02-2025 21:11 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

OMX2000

By any means necessary...

Ik had dealer gebeld vanwege meerdere vertragingen. Auto zou wel in Nederland staan, maar transport was volgens de dealert nogal een issue. Kon niet met zekerheid zeggen wanneer de auto geleverd gaat worden.

Gekke tijden

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• mfellman
  • Laatst online: 20:54
Nu bandenspanning alarm....

Druk lijkt eigenlijk hetzelfde als de andere banden. Is er een makkelijke reset procedure?

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ik had vandaag een angstig moment toen ik even was gestopt voor de lunch.
Bij terugkomst (na circa 20 minuten) gingen de deuren niet van het slot.
Toen bleken zowel mijn afstandsbediening als telefoon niet te werken. Scherm uit, hele auto leek van het stroom.
Na circa 2 minuten (ik was al het nummer van Ayvens aan het zoeken gingen ineens de deurklinken naar buiten, kon ik instappen, muziekje en verwarming aan en wegrijden. Geen waarschuwingslampjes die branden.

Heeft iemand wel eens zoiets gehad?
Ik kon nergens de status vd 12v accu zien, kan ik die ergens aflezen zonder home assist te gebruiken?

• Boudewijm
OMX2000 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:20:
Ik had dealer gebeld vanwege meerdere vertragingen. Auto zou wel in Nederland staan, maar transport was volgens de dealert nogal een issue. Kon niet met zekerheid zeggen wanneer de auto geleverd gaat worden.

Gekke tijden
Zeker als je bedenkt dat sommige dealers gewoon de auto hebben staan op voorraad, GT line AWD pebble grey 7 zits….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
Boudewijm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Heb je een foto van de zwarte totale velgen?
Heb jij ook je remklauwen gespoten?
Ik moet de mijne nog ontvangen. Hopelijk over een maand of 2. Is trouwens een Plus Advanced en geen GT. Helaas geen verhoogde dakrails.
De reden waarom ik voor de Totale ben gegaan, is deze video.
YouTube: Kia EV9 GT Line Review

Hier zie je de auto vanuit alle hoeken. De side steps heb ik er met wat knip en plakwerk op gedaan.
Remklauwen spuit ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KFZjpVgLd3hZqnU3QSXUTWJ7co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30X5MqiyFud9ndVYk52PCPpu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

mfellman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:23:

Druk lijkt eigenlijk hetzelfde als de andere banden. Is er een makkelijke reset procedure?
Kwam bij mij met 2,3 bar in 1 band terwijl de rest op 2,4+ stond.
Beetje lucht erbij hielp. maar....
Is daar niet een OTA update voor geweest recent?

[ Voor 4% gewijzigd door FlyingDutchMike op 14-02-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

DaWayne schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:26:
Ik had vandaag een angstig moment toen ik even was gestopt voor de lunch.
Bij terugkomst (na circa 20 minuten) gingen de deuren niet van het slot.
Toen bleken zowel mijn afstandsbediening als telefoon niet te werken. Scherm uit, hele auto leek van het stroom.
Na circa 2 minuten (ik was al het nummer van Ayvens aan het zoeken gingen ineens de deurklinken naar buiten, kon ik instappen, muziekje en verwarming aan en wegrijden. Geen waarschuwingslampjes die branden.

Heeft iemand wel eens zoiets gehad?
Ik kon nergens de status vd 12v accu zien, kan ik die ergens aflezen zonder home assist te gebruiken?
Heel bijzonder dit, en nog niet eerder gelezen in deze 280 pagina's... :-)
In de App en vast ook ergens in het menu in de auto is alleen een icoontje te zien met OK of Niet OK (oranje). In het statusoverzicht waar je ook kan zien wat er verder nog open of aan staat.
Maar dat geeft niet heel veel diepte qua info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Kwam bij mij met 2,3 bar in 1 band terwijl de rest op 2,4+ stond.
Beetje lucht erbij hielp. maar....
Is daar niet een OTA update voor geweest recent?
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de druk iets meer moet zijn (bv.+0,1 bar) opdat hij de melding niet meer geeft.
Hier staat er sinds de bandenwissel zelfs 2,8 bar op zag ik onlangs en vind de auto nog niet hard rijden, de banden hebben best wel wat wang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miente Pera
  • Laatst online: 17-09 13:45
Iemand bekend met onderstaande waarschuwing? Deze blijft inmiddels branden, maar begrijp niet waarom. Zal je net zien: vandaag op vakantie dus wil liever niet langs de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yglzIcxr9fZ60xTKe8n3GTIuCIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1lC8oJHD3toJOFYRdQ1lzst.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Miente Pera
hou er rekening mee dat aeb niet werkt.
en je kan dit vermoedelijk doortrekken naar de adaptive cruise control..

dus hou daar rekening mee.

Ik zou even naar de dealer rijden,, leg uit dat je nu op vakantie gaat en vragen of ze even de pc er aan hangen om te kijken of ze snel zien waar het mis gaat.
Auto niet veilig, is klote. maar beter dan dat het systeem op de snelweg voor full brake gaat doen omdat er iets niet ok is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Miente Pera schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:13:
Iemand bekend met onderstaande waarschuwing? Deze blijft inmiddels branden, maar begrijp niet waarom. Zal je net zien: vandaag op vakantie dus wil liever niet langs de dealer.

[Afbeelding]
Ik weet niet of je je hier direct zorgen in moet maken. Veel sensoren geraken met dit winterweer verstoord door ijs, vuil, condens,... Je zou alle sensoren eens goed kunnen reinigen met een spons en je interieurverwarming eens goed kunnen laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Miente Pera schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:13:

[Afbeelding]
Doet ACC het wel? Heb in een andere kia soms een vergelijkbare melding, betekent dat de front radar vies is. In dat geval kan ik ACC ook niet meer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miente Pera
  • Laatst online: 17-09 13:45
De dealer had al veel van deze meldingen gehad deze week. Vermoedelijk veroorzaakt door ijs, sneeuw en vuil zoals zout ed. AAC doet het ook moet alleen de standaard cruise control werkt nog. Zal zo even met sponsje in de weer; kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online

Ik vond dit enorm gezeik. Er is geen ‘reset’ in de software. Idee is dat je oppompt en dat hij dan zelf gaat zien dat het goed is.

Tot zover de theorie. Het scheelde 0,1 of 2 met de ‘goede’ banden (die waren 3,6 à 7). Ok, opgepompt. Systeem gaf nieuwe druk aan. Check. Eh, nee. Waarschuwing bleef.

De internets vermelden dat je er een flink stuk boven moet zitten en dan aantal km rijden.

Dat werkt idd. Dus alles actief op 3,8 gezet en toen ging het weg.

Nee, dat was wel beter bij de Skodiaq. Menu setup: set tires (oid): is deze spanning ok? Ja. Klik. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Miente Pera schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:02:
De dealer had al veel van deze meldingen gehad deze week. Vermoedelijk veroorzaakt door ijs, sneeuw en vuil zoals zout ed. AAC doet het ook moet alleen de standaard cruise control werkt nog. Zal zo even met sponsje in de weer; kijken of dat helpt.
Dit is toch raar. In al die tijd heb ik nog nooit gezanik gehad met adaptieve control of assist. Ook als de boel smerig was van modder of sneeuw. Dat ligt dan denk ik toch aan plaatsing en misschien verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchmaik
Boudewijm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Zeker als je bedenkt dat sommige dealers gewoon de auto hebben staan op voorraad, GT line AWD pebble grey 7 zits….
Ik had vanmiddag juist goed nieuws, de auto is aangekomen bij de dealer. Transport heeft iets langer dan een week geduurd. Als het inbouwen van de peilzender meezit, dan is de aflevering eind volgende week *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-06 22:25
Ik heb dezelfde. Super makkelijk te monteren . Effe een keer thuis geprobeerd na de zo’n YouTube filmpje van Coronel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
Zojuist met de ev9 awd en dakkoffer aangekomen in Oostenrijk. Over 1000km heb ik 4x geladen maar had in 3x gekund, heb 1x extra geladen omdat we toch even wilden stoppen. We rijden met kids, dus meer dan 2/3u rijden is sowieso geen optie.

Het viel me op dat er veel NLSe EV9’s op de weg zijn. Bij fastned Hilden stonden er nog 3 andere EV9’s te laden. Leuk om te zien!

Verder geen laadfiles gehad. Hierbij nog wat cijfers (even uit mijn hoofd).

- Gemiddelde snelheid 100-110km/h
- Verbruik lag 28kw/100km (viel me nog mee met volledig bepakte auto en dakkoffer)
- laadsnelheid max 210 kwhgehaald, meestal rond 190kwh
- 1x een ‘verkeerde’ paal gepakt, namelijk Enwb van 150kwh, maar die deelde ik met een andere EV, dus max snelheid was maar 75kwh. Maar ik had ook geen zin om op zoek te gaan naar een andere paal. Laden tot 80% duurde hier wat langer.

Auto rijdt fantastisch, rijdt soepel door de bergen.

Voor de mensen die nog gaan, veel plezier!

[ Voor 5% gewijzigd door F1dude op 15-02-2025 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
F1dude schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:46:
Zojuist met de ev9 awd en dakkoffer aangekomen in Oostenrijk. Over 1000km heb ik 4x geladen maar had in 3x gekund, heb 1x extra geladen omdat we toch even wilden stoppen. We rijden met kids, dus meer dan 2/3u rijden is sowieso geen optie.

Het viel me op dat er veel NLSe EV9’s op de weg zijn. Bij fastned Hilden stonden er nog 3 andere EV9’s te laden. Leuk om te zien!

- Verbruik lag 28kw/100km (viel me nog mee met volledig bepakte auto en dakkoffer)
- 1x een ‘verkeerde’ paal gepakt, namelijk Enwb van 150kwh, maar die deelde ik met een andere EV, dus max snelheid was maar 75kwh. Maar ik had ook geen zin om op zoek te gaan naar een andere paal. Laden tot 80% duurde hier wat langer.

Ik ga over een week, helaas zal het dan weer droog en warm zijn. Dus weekje lente in de sneeuw. Maar alsnog zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Over 1000km heb ik 4x geladen maar had in 3x gekund, heb 1x extra geladen omdat we toch even wilden stoppen. We rijden met kids, dus meer dan 2/3u rijden is sowieso geen optie.
Heb je dan gewoon gereden tot een bepaald percentage SoC en dan een laadstation gezocht of bepaalde apps gebruikt voor de planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO

Uit nieuwsgierigheid: waarom zo langzaam rijden? Is het niet fijner om gewoon 150 te rijden en een keertje extra te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@KrullenO maximale snelheid van een dakkoffer is vaak 110 en je wilt ook niet harder vanwege het geluid en verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
KrullenO schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarom zo langzaam rijden? Is het niet fijner om gewoon 150 te rijden en een keertje extra te laden?
Inderdaad wat @Freezhost zegt. Had wel harder kunnen rijden, maar de Thule skibox begint boven 110km/h hard en irritant te fluiten en dus als iemand daar nog tips voor heeft 😬😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1dude
ty5500 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Heb je dan gewoon gereden tot een bepaald percentage SoC en dan een laadstation gezocht of bepaalde apps gebruikt voor de planning?
Nee, in het verleden wel geprobeerd. Wat voor ons werkt is gewoon zolang mogelijk rijden tot we (of de kids geen zin meer hebben). Dan zoek ik via chargemap of interne navigatie welke snellader er vrij is binnen ongeveer 15-30 min rijden. Dan start ik ook de batterijconditionering handmatig (of automatisch via interne navigatie). Soms reden we door tot 10%, maar ook weleens tot 35% als we wilden stoppen. We laden wel altijd tot 80%.

Voor de reis probeer ik wel altijd beetje te plannen welke laders ik wil gebruiken, mijn voorkeur gaat als het kan uit naar fastned of Ionity. Toen ik de auto kocht kreeg ik een jaar gratis Ionity passport namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
F1dude schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Inderdaad wat @Freezhost zegt. Had wel harder kunnen rijden, maar de Thule skibox begint boven 110km/h hard en irritant te fluiten en dus als iemand daar nog tips voor heeft 😬😬
Ah geluid had ik nog niet aan gedacht! Soms helpt het om strategisch hier en daar wat kiertjes af te plakken met ducttape. Maar dan moet je wel eerst weten welk kiertje de fluittoon veroorzaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
KrullenO schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Ah geluid had ik nog niet aan gedacht! Soms helpt het om strategisch hier en daar wat kiertjes af te plakken met ducttape. Maar dan moet je wel eerst weten welk kiertje de fluittoon veroorzaakt...
Ok ga het proberen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
DarkShadow schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Ik ga over een week, helaas zal het dan weer droog en warm zijn. Dus weekje lente in de sneeuw. Maar alsnog zin in!
Er is donderdag en vrijdag ontzettend veel sneeuw gevallen, hopelijk heb je er volgende week nog plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
Oja trouwens, bereid je voor op veel bekijks naar de auto. Zowel op de weg als bij het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
KrullenO schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Je kunt dat checken door je vrouw of schoonmoeder ff in die dakkoffer stoppen en dan 130 te gaan rijden... Wel een rolletje ducttape meegeven natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Even zonder dollen ik heb wel echt pech. Vanmiddag ontdekte ik een lelijke kras maar wat erger is, er zitten zwarte druppels op de auto. Het lijkt wel verf, op de vooruit, motorkap maar ook aan de achterkant en 1 op de zijkant. Op de voorruit heb ik het geprobeerd te verwijderen met mn nagel maar dat lukt niet.

Ben bang dat mij auto gewoon verpest is nu? :S Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxJZd1X7QqWJKLDeCtNELD6GCVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSMB6hfGgeHV8mAENM33ZJtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:22:
Even zonder dollen ik heb wel echt pech. Vanmiddag ontdekte ik een lelijke kras maar wat erger is, er zitten zwarte druppels op de auto. Het lijkt wel verf, op de vooruit, motorkap maar ook aan de achterkant en 1 op de zijkant. Op de voorruit heb ik het geprobeerd te verwijderen met mn nagel maar dat lukt niet.

Ben bang dat mij auto gewoon verpest is nu? :S [Afbeelding]
Denk wel dat er middeltjes zijn om het eraf te krijgen maar ik zou toch even langs een schadeherstelbedrijf gaan voor advies. Nu blind gaan roepen voor merk X YZ, lijkt me onverstandig. Ik bedoel, het lijkt op nagellak maar dat had je met je nagel er wel deels af gekregen. Ook raar dat het aan alle kanten van de auto zit. Klote man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:22:
Vanmiddag ontdekte ik een lelijke kras maar wat erger is, er zitten zwarte druppels op de auto. Het lijkt wel verf, op de vooruit, motorkap maar ook aan de achterkant en 1 op de zijkant. Op de voorruit heb ik het geprobeerd te verwijderen met mn nagel maar dat lukt niet.
Ai nee, dat is wel echt vies. Het is ook erg vreemd. Bij vandalisme zou je niet zo'n paar kleine druppeltjes verwachten. Bij verf op de weg zou je verwachten dat het enkel rond de wielen is en dat het het normale patroon volgt dat opspattend vuil normaal heeft.

Heb ook ooit wel eens redelijk veel spetters witte verf gehad op rechterflank van men vorige auto, dat effectief opgespat was van de wielen. Ik vermoed dat er ergens een signalisatiekegel was weggereden en ik door een net gespoten stuk markering was gereden. dit ging er ook heel moeilijk er af, maar ik kon dit wel heel voorzichtig los peuteren met men vingernagel en heb vervolgens de auto eens heel goed afgespoten met de hogedruk.en de banden waren vreemd genoeg al terug proper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman

Lijkt makkelijk op te lossen. Heb ongeveer 2,7 bar opgepompt en alarm verdween binnen een km.

Maar geen knopje of vinkje.

[ Voor 4% gewijzigd door mfellman op 16-02-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Mogelijk is de vraag hier al eens gesteld, maar kan het antwoord niet zo snel vinden.

Wat is de ervaring kwa motorkeuze voor de ev9. Is een rwd/200pk toereikend voor een dergelijke grote/zware auto (in gedachten houdend regelmatig kilometers over heuvelachtige/bergwegen in Belgie/Duitsland/Frankrijk/Zwitserland?

Mijn gevoel zegt dat het op zich moet kunnen, maar dat het niet over houdt. Heb echter nog geen ervaring met dergelijke (zware) auto’s (nog Golf Variant op benzine).

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
PRoeske schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:33:
Mogelijk is de vraag hier al eens gesteld, maar kan het antwoord niet zo snel vinden.

Wat is de ervaring kwa motorkeuze voor de ev9. Is een rwd/200pk toereikend voor een dergelijke grote/zware auto (in gedachten houdend regelmatig kilometers over heuvelachtige/bergwegen in Belgie/Duitsland/Frankrijk/Zwitserland?

Mijn gevoel zegt dat het op zich moet kunnen, maar dat het niet over houdt. Heb echter nog geen ervaring met dergelijke (zware) auto’s (nog Golf Variant op benzine).

Heb in heuvelachtig terrein nog niet under powered gevoeld. Maar heb ook nog niet in de bergen gereden.

Met EV's denk ik ook dat we wel erg verwend zijn met prestaties. Niemand maakte zich in het verleden druk om acceleraties rond de 15 seconden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm

Het hangt natuurlijk ook af vanuit wat voor auto je nu zelf komt. Ik rij nu nog een kodiaq, deze is takke langzaam, en toen voelde de rwd tijdens een proefrit al snel. Ik heb zelf nu een awd moeten kiezen ivm een caravan. Deze is wel bizar veel sneller, maar vraag me af of je het nodig hebt. Koppel is belangrijker dan de pk’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 18-09 11:45

Hier een RWD met 200 pk en nooit het gevoel gehad dat er PK's te kort zijn. Zelfs afgeladen vol trekt de tank zich vlot overal door. Wij hebben wel geen caravan wat in mijn ogen een reden is om naar de AWD versie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Als je de AWD op eco mode zet dan gebruikt hij zo veel/lang mogelijk alleen achtermotor. Dat voelt voor mij wel echt heeeeeel traag en modderig. :+

Terug naar normal of sport - wat een opluchting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ik ben voor AWD gegaan omdat ik hiervoor een EV6 reed met RWD en dat was met sneeuw en gladheid niet super comfortabel. Die achterkant breekt dan snel uit en ik gleed meer de bochten door dan dat het rijden was. En ik reed met een aangepast snelheid maar, door.de enorme koppel is het in die situaties al snel teveel.

Op smalle dijkjes is dat ook echt niet altijd even fijn. Nu met de EV9 heb ik die ervaring niet, die ligt als een huis behalve bij een verschil in tractie tussen links en rechts dan gaat hij heel vreemd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:15:
Als je de AWD op eco mode zet dan gebruikt hij zo veel/lang mogelijk alleen achtermotor. Dat voelt voor mij wel echt heeeeeel traag en modderig. :+

Terug naar normal of sport - wat een opluchting.
Hier hetzelfde, rij meestal in eco om te cruisen maar als het nodig is om even te versnellen is de dubbele pk’s 417pk wel heel handig.
De 200pk is ok voor tot 50km/u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 16:57
Stijn_Gallet schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:26:
[...]

Hier een RWD met 200 pk en nooit het gevoel gehad dat er PK's te kort zijn. Zelfs afgeladen vol trekt de tank zich vlot overal door. Wij hebben wel geen caravan wat in mijn ogen een reden is om naar de AWD versie te gaan.
Same here. Is exact dezelfde afweging die wij ook hebben gemaakt en we hebben dezelfde ervaring met een afgeladen auto.

Maar als ik hier soms de berichten lees, vraag ik me echt met hoeveel km/h sommigen over de snelweg willen racen en hoe hard er moet worden opgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hier ook RWD en ik vind de auto juist erg vlot bij invoegen of inhaalacties. Het is natuurlijk wel afhankelijk van je rijstijl en de eerdere auto's die je gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Alles is relatief. Hier een AWD. Als de accu leeg genoeg is, heb je “limited power”. En dat is dan 150kW, gelijk aan de RWD. En dan voelt ie sloom. Maar 150kW in een veel lichtere Kona voelde dan weer aanzienlijk vlotter dan de 283KW van de EV9. Je voelt goed hoe de massa op gang moet komen. De 0-100 is vlotter dan de Kona, maar de Kona was veel “speelser”
Op het zenuwachtige af. Maar wel leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Heeft iemand een aanbeveling voor een goede set passende caravan spiegels...?

Volgende week wordt onze trekhaak gemonteerd en dan zal de EV9 als (reserve) caravantrekker worden ingezet.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 18-09 08:34
Twiek-San schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:08:
Alles is relatief. Hier een AWD. Als de accu leeg genoeg is, heb je “limited power”. En dat is dan 150kW, gelijk aan de RWD. En dan voelt ie sloom. Maar 150kW in een veel lichtere Kona voelde dan weer aanzienlijk vlotter dan de 283KW van de EV9. Je voelt goed hoe de massa op gang moet komen. De 0-100 is vlotter dan de Kona, maar de Kona was veel “speelser”
Op het zenuwachtige af. Maar wel leuk!
De AWD in eco modus heef 150Kw ter beschikking.
Als de batterij bijna leeg beperkt hij het vermogen door geen pieken toe te laten.
hij is dan veel feller ingeknepen als die 150Kw.

ik heb de RWD en door het koppel voelt hij zeker voldoende snel.
bij het oprijden van autostrades etc heb ik meer als genoeg vermogen om met het verkeer mee te kunnen.
op papier is hij begrensd op 180km/h maar in praktijk gaat hij tot 205 (op de teller)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
A lex schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:48:
Heeft iemand een aanbeveling voor een goede set passende caravan spiegels...?

Volgende week wordt onze trekhaak gemonteerd en dan zal de EV9 als (reserve) caravantrekker worden ingezet.

Thanks.
Helaas nog geen emuk spiegels, had ze gemaild maar die komen niet. Ik zit zelf te kijken naar de EMU universa 3

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-06 22:25
Als je de versnellingen in de achteruit zet gaan bij bijna alle auto’s de buitenspiegels naar beneden. In het begin deed hij dat bij mij niet en na een van de updates wel. Nu doet hij het weer niet meer? Een bekend euvel? Of kan in het ergens instellen?

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
Daarvoor moet je de knop waarmee je je spiegel kan aanpassen naar links of naar rechts zetten.
Dan gaat ze automatisch naar beneden als je achteruit gaat.

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58
Janse schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:31:
Als je de versnellingen in de achteruit zet gaan bij bijna alle auto’s de buitenspiegels naar beneden. In het begin deed hij dat bij mij niet en na een van de updates wel. Nu doet hij het weer niet meer? Een bekend euvel? Of kan in het ergens instellen?
Als je het knopje ingedrukt laat waarmee je kiest welke buitenspiegel je wil afstellen, dan doet hij het terug denk ik

• Ro-Maniak2
  • Nu online
Michel67 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:56:
Daarvoor moet je de knop waarmee je je spiegel kan aanpassen naar links of naar rechts zetten.
Dan gaat ze automatisch naar beneden als je achteruit gaat.
What the…??! Das raar zeg. En goed verstopt, meh. Gaan we gebruiken dan…

• AgeOfPanic
Klopt het dat je bij Kia Charge ook al blokkeer kosten gaat betalen als je nog aan het opladen bent? Ik sta nu op vakantie bij een goedkope paal die maximaal 11 kWh doet, maar waarbij de blokkeer kosten al na 2 uur beginnen te tellen. In twee uur kan ik bij lange na niet de auto vol laden, dus snap niet dat ze dan al met blokkeer kosten beginnen.
Pagina: 1 ... 72 ... 92 Laatste