Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 73 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

OMX2000

By any means necessary...

Pffff. En levertijd is weer twee weken later… Het is 31 maart… Auto schijnt wel al in Nederland te zijn, vreemd verhaal.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:54
AgeOfPanic schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:16:
Klopt het dat je bij Kia Charge ook al blokkeer kosten gaat betalen als je nog aan het opladen bent? Ik sta nu op vakantie bij een goedkope paal die maximaal 11 kWh doet, maar waarbij de blokkeer kosten al na 2 uur beginnen te tellen. In twee uur kan ik bij lange na niet de auto vol laden, dus snap niet dat ze dan al met blokkeer kosten beginnen.
Ik denk dat de blokkeerkosten door de laadpaal provider bepaald worden. Misschien juist al na 2 uur omdat het een laag stroom tarief is? Vermoed niet dat ze rekening houden met de grootte van de batterij of de lengte van het laden zelf.

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-09 11:45
mfellman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat de blokkeerkosten door de laadpaal provider bepaald worden. Misschien juist al na 2 uur omdat het een laag stroom tarief is? Vermoed niet dat ze rekening houden met de grootte van de batterij of de lengte van het laden zelf.
Zou het dan de bedoeling zijn dat je max. 2 uur mag laden zonder blokkeerkosten? Dat zou dan kunnen zijn dat je na 2 uur naar een andere paal moet om die kosten te vermijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
Stijn_Gallet schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Zou het dan de bedoeling zijn dat je max. 2 uur mag laden zonder blokkeerkosten? Dat zou dan kunnen zijn dat je na 2 uur naar een andere paal moet om die kosten te vermijden...
Dat denk ik innderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Dat zal de bedoeling zijn, maar 2 uur op effectief 9.2 kWh schiet niet echt op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:58
AgeOfPanic schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Dat zal de bedoeling zijn, maar 2 uur op effectief 9.2 kWh schiet niet echt op.
Of je kunt zoals mij zo stom zijn om blokeertarief niet na te kijken…
160€ voor een nachtje 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
Crupa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Zo'n zaken snap ik niet. Dat je op een snelladdpaal een blokkeertarief hanteert snap ik volledig. Maar maak het op een AC laadpaal toch wat, slim, hanteer enkel het tarief als er niet meer geladen wordt ofzo en maak een uitzondering voor de nacht. Zo'n zaken zijn niet echt bevorderlijk voor de ev-adoptie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Crupa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Een oepsie. Ik denk ook dat ze bewust geen grote letters gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
En weer zijn onze bluetooth koppelingen verdwenen :(

Ben er zo onderhand wel klaar mee, de auto is enorm fijn maar de software is echt ruk. Moet onderhand iedere dag mijn telefoon opnieuw verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 16:57
Dat is inderdaad balen. Heeft er recent een update plaatsgevonden waardoor dit nu zo vaak gebeurt of was het altijd al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Freezhost schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:25:

Ben er zo onderhand wel klaar mee, de auto is enorm fijn maar de software is echt ruk. Moet onderhand iedere dag mijn telefoon opnieuw verbinden.
Ik heb ook een paar keer gehad maar nu gaat het al weken goed. Weet niet of je android auto gebruikt maar ik kreeg toen ook meerdere keren de melding om opnieuw te koppelen als ik android auto wou gebruiken. Maar kon dan dit verzoek wegklikken, op telefoon of iets dergelijks klikken op het hoofdscherm links van android auto, en dan kon ik met instellingen of iets dergelijks links een scherm krijgen met alle telefoons die hij kende. Alle icoontjes waren bij de telefoon dan zwart buiten het laatste. Als ik dit dan ook aanvinkte sprong android auto aan zonder opnieuw te koppelen. En nu gaat het al echt lang goed.

Sorry voor de vage beschrijving, maar dit is hoe ik het me ruwweg herinner. Mogelijks helpt het, en mogelijks is het toch iets anders dat bij jou voor het probleem zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
In het begin ging het goed maar, toen had ik nog een andere telefoon. Heb inmiddels alles al geprobeerd, alles verwijderen, opnieuw koppelen met en zonder Android Auto etc.

Maar nu heeft mijn vrouw daar ook last van en die heeft een andere merk telefoon dus het is niet zo dan mijn telefoon het probleem is. Overigens heb ik nu iets gevonden wat nog het proberen waard is dus dat ga ik nog even testen. Dat betreft bluetooth AVRCP, die kun je instellen op diverse versienummers, dus daar ga ik eens mee spelen. En anders naar de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 13:33

Raar. Nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Bij de EV6 had ik dit ook af en toe, misschien komt het door het wisselen tussen profielen. We hebben ook allebei geen exotische smartphones, mijn vrouw gebruikt een Samsung A52 en ik een Pixel 8 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Ik heb de Milenco Aero 4 caravanspiegels gekocht. Ze passen perfect. Kan ze aanbevelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXPoddyJBQ9eILzvCM192xyJAtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RT9oqPRArA4P66uW1gvb0lZP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZvwnPBzH_AWqENqtf3LWKBqUdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEo6KvuJFeu59sSj7sbXLGjP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Bij de EV6 had ik dit ook af en toe, misschien komt het door het wisselen tussen profielen. We hebben ook allebei geen exotische smartphones, mijn vrouw gebruikt een Samsung A52 en ik een Pixel 8 pro.
Wellicht dan toch Android vs Apple? Hier algehele lockin in dat ecosysteem 🤷‍♂️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
Vanmiddag opgehaald, onze nieuwe 6-zitter, we zijn happy :)
Kleine trilling tussen 100 en 130km/u, ik hoop dat die snel weg gaat, Voor de rest rijdt hij beter dan mijn ingeruilde 540i (rechtuit dan in ieder geval ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLt_TmGU_5G8Z42xtwuMoN3MPhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7ngWzLseDfI8Vvp6PXTtn9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peZxmXvDXMkKwFEPK4PdPPS77iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NawL7f3UPSeOBhUblHSHu217.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:31
A lex schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:
Ik heb de Milenco Aero 4 caravanspiegels gekocht. Ze passen perfect. Kan ze aanbevelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe ze bevallen. Ooit de eerste keer een setje milenco’s gehad, die vielen er altijd bijna af. Paar keer extra moeten stoppen om deze vast te zetten, sinds dien nooit meer milenco voor mij. Alleen emuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Dutchmaik schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:12:
Kleine trilling tussen 100 en 130km/u, ik hoop dat die snel weg gaat, Voor de rest rijdt hij beter dan mijn ingeruilde 540i (rechtuit dan in ieder geval ;) ).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!
Ik heb helaas nog geen levertijd gekregen van de dealer. Moet begin mei geleverd worden volgens contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Boudewijm schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Ben benieuwd hoe ze bevallen. Ooit de eerste keer een setje milenco’s gehad, die vielen er altijd bijna af. Paar keer extra moeten stoppen om deze vast te zetten, sinds dien nooit meer milenco voor mij. Alleen emuk
Ik heb precies dezelfde ervaring gehad met EMUK op een van mijn andere voertuigen 😂👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Dutchmaik schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Geniet ervan.

Nb die - bekende - trilling gaat niet ‘weg’ iig niet vanzelf. Dat roepen sommige dealers wel maar is onzin. Andere banden lijkt enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12
Freezhost schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:06:
@KrullenO maximale snelheid van een dakkoffer is vaak 110 en je wilt ook niet harder vanwege het geluid en verbruik
Max snelheid? Geluid?
Nog niet met de dakkoffer gereden in EV9. Hiervoor wel 3 jaren zomervakanties, ritje Zwitserland en wintersportvakanties met de Kodiaq.

Altijd ruim harder dan 110, eerder standaard tussen 130-150 (en uitschieters naar boven in Duitsland).

Hebben de grootste die er is (lang leve gezin met 4 kinderen).

Geluid niet echt last van, misschien doof of muziek harder.

Op 1x na geen issues, die keer was de dakkoffer slot linksvoor stuk 🙈 toch schrikken als je een skistok en stuk schoen uit de koffer ziet hangen met 130km/u

Qua verbruik zijn dat soort snelheden killing… maar met benzine is het eraf en weer door.
Dus eerste komende trip wordt afzien/aanpassen. Lekker relaxed cruisen.

Grote vraag is vooral waar het ideale punt ligt tussen snelheid, verbruik en tijd.
Dit is uiteraard voor iedereen verschillend ivm gewicht, type dakkoffer en rechtervoet.

[ Voor 17% gewijzigd door PoloShark op 22-02-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@PoloShark Ja, de maximale aanbevolen snelheid is bij de meeste dakkoffers is 110 maar, dit staat in de handleiding en op stickers op de verpakking, dus als je daar niet naar gekeken hebt, kun je gerust 150 of harder. En ja, het geluid is inherent aan de snelheid, maar bij brandstof wagens zul je dat minder snel ervaren als vervelend dan in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:49
Ik sta op het punt om (privé) een Kia EV9 te bestellen, maar heb nog wat twijfels over de uitvoering. Ik neig naar de Plus Advanced RWD, maar vraag me af of 204 pk voldoende is.

Mijn huidige auto is een BMW met 265 pk, en inhalen op de snelweg is totaal geen probleem. De EV9 is echter een stuk zwaarder (+1000 kg vergeleken met mijn BMW), waardoor ik me afvraag of de RWD-variant voldoende power heeft bij hogere snelheden. Bij mijn proefrit voelde alles prima aan, maar ik heb niet specifiek getest hoe hij inhaalt boven de 100 km/u. Ook kan ik nergens een acceleratievideo van de RWD vinden.

1. Is het €3500 waard om voor de AWD te gaan? Heeft iemand ervaring met het verschil in kracht, vooral op de snelweg?

2. Interieurkeuze – We vinden het GT-interieur (zwart met wit) het mooist, maar bij de Plus-variant is de omgekeerde combinatie (wit met zwart) mogelijk. Met vier jonge kinderen twijfel ik of wit leer een verstandige keuze is. Hoe is dit in de praktijk qua vlekken en onderhoud?

3. Accessoires – Zijn er bepaalde accessoires die je echt moet meenemen? Ik overweeg in ieder geval de antislipbak voor de kofferbak. De dashcam misschien?

4. Laadpaal - heb ik nog niet. Kan ik het beste die van Kia kopen of via een ander bedrijf? Ik zag dat die van Kia best wel duur was in vergelijking, ik heb aan 11kw genoeg denk ik en wil hem wel als batterij gebruiken ivm zonnepanelen.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door Koptelefoontje op 22-02-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Koptelefoontje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:44:
Ik sta op het punt om (privé) een Kia EV9 te bestellen, maar heb nog wat twijfels over de uitvoering. Ik neig naar de Plus Advanced RWD, maar vraag me af of 204 pk voldoende is.

Mijn huidige auto is een BMW met 265 pk, en inhalen op de snelweg is totaal geen probleem. De EV9 is echter een stuk zwaarder (+1000 kg vergeleken met mijn BMW), waardoor ik me afvraag of de RWD-variant voldoende power heeft bij hogere snelheden. Bij mijn proefrit voelde alles prima aan, maar ik heb niet specifiek getest hoe hij inhaalt boven de 100 km/u. Ook kan ik nergens een acceleratievideo van de RWD vinden.

1. Is het €3500 waard om voor de AWD te gaan? Heeft iemand ervaring met het verschil in kracht, vooral op de snelweg?

2. Interieurkeuze – We vinden het GT-interieur (zwart met wit) het mooist, maar bij de Plus-variant is de omgekeerde combinatie (wit met zwart) mogelijk. Met vier jonge kinderen twijfel ik of wit leer een verstandige keuze is. Hoe is dit in de praktijk qua vlekken en onderhoud?

3. Accessoires – Zijn er bepaalde accessoires die je echt moet meenemen? Ik overweeg in ieder geval de antislipbak voor de kofferbak. De dashcam misschien?

4. Laadpaal - heb ik nog niet. Kan ik het beste die van Kia kopen of via een ander bedrijf? Ik zag dat die van Kia best wel duur was in vergelijking, ik heb aan 11kw genoeg denk ik en wil hem wel als batterij gebruiken ivm zonnepanelen.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!
1- hell yeah
2- ik heb GT wit zwart wegens kids en blij mee maar dingen lijken er makkelijk af te gaan dus zou niet heeeel bang zijn voor wit als hoofdkleur. Enneh… tis plastiek he… (‘vegan leather 😝)
3- geen idee ik heb er geen alleen de 12v booster uit dit topic voor de zekerheid (nog niet nodig!)
4- zou nooit voor Kia gaan. Duur branded, waarom niet goede marktoptie kiezen? Zelf erg (met 1/2 ergernisjes) blij met Easee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Laatst online: 20:40

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

1 Yep, doen! Al is het maar voor de lol.
2 Wit is op termijn wel besmettelijk, maar met een vochtige doek krijg je alles weer netjes schoon.
3 De bescherming voor de rugleuning van de 3e zitrij en achterbak van Kia werkt perfect. En de booster is een must have voor je gemoedsrust (nog niet nodig gehad)
4 Meer dan 11kW AC laadt de auto niet. Hier een Easee (probleemloos) en een Go-e (probleemloos - kan tot 22kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Je moet een laadpaal kiezen die ook nog future proof is, bv van Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik zou met name een laadpaal kiezen die goed te integreren is in de rest van je huis. Ik heb een laadpaal via Vattenfall genomen. Die zit gelocked in hun firmware. Zij beloven al bijna een half jaar dat ze slim laden gaan aanbieden, maar dat lukt blijkbaar niet bij een ev9.
En anders een auto agnostisch systeem zoals dat van Tibber, zodat je zeker weet dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door AgeOfPanic op 23-02-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Voor slim laden heb je ook bijvoorbeeld ANWB met een slim laden app en ook bijvoorbeeld home assistant waarmee je eigenlijk ook veel controle hebt.
Persoonlijk kwam het vaak bij mij terecht op een schedule zetten of handig moment aansluiten. Vindt het slim vaak toch minder aansluiten op mijn gedachten van slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
mfellman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:34:
Voor slim laden heb je ook bijvoorbeeld ANWB met een slim laden app en ook bijvoorbeeld home assistant waarmee je eigenlijk ook veel controle hebt.
Persoonlijk kwam het vaak bij mij terecht op een schedule zetten of handig moment aansluiten. Vindt het slim vaak toch minder aansluiten op mijn gedachten van slim.
Om in de tweaker spirit te blijven. Als je zelf wat handig bent zou ik ver weg blijven van die 'slimme laadpalen' en zelf een regelbare laadpaal kopen. met loxone of waarschijnlijk ook home assistant" maak je de paal zo slim als je zelf wilt. Koppel een elektriciteitsmeter/zonnepanelen en je kan de laadsnelheid laten aanpassen afhankelijk van het beschikbare vermogen en of de overproductie van de zonnepanelen.

Je kan de dynamische tarieven binnenhalen. Als je dan Kia connect koppelt via een plug in weet hij ook altijd de SoC van je auto en kan je bijvoorbeeld hem automatisch laten berekenen welke uren hij moet opladen om tegen het laagste tarief de gewenste SoC te bereiken tegen wanneer je terug wilt vertrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrbJEgGyHdneiCUvdAyVdK-Kn1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrTXFSNHhvneNShv6uYg135w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cd546jKtkrf5SPZjLIn5K_w-7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CYCOFtswxJKxvKyRnPv6jC0t.png?f=fotoalbum_large

Of afhankelijk van je persoonlijke situatie kan je het maar aanpassen hoe je het wilt zonder de logica die een derde logisch vindt maar jij misschien totaal niet.

Denk dat het voor bidirectioneel laden allemaal nog iets te snel is. De laadpaal waar Kia momenteel mee samenwerkt kost waarschijnlijk een 5.000 euro en is nog niet beschikbaar. Voor dat geld heb je een kleine thuisbatterij die permanent aangesloten is voor de piekuren te overbruggen als je dat graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Bedankt voor alle inzichten! Bij Kia zag ik een laadpaal met een maandelijks abonnement van €6,99 voor service en updates. Dit omvat o.a.:
• 24/7 helpdesk (90% van de storingen kunnen ze op afstand oplossen)
• Software-updates
• Slimladen-technologie (toekomstig)

Maar eerlijk gezegd klinkt dat niet heel logisch, zeker niet voor een paal die al €2.000 kost… (oneerbiedig gezegd is het maar een stopcontact)

Mijn zonnepaneleninstallateur biedt de Peblar-lader aan. Qua functies lijkt die top en hij is compatibel met Home Assistant en HomeWizard, wat voor mij een pluspunt is. Waarschijnlijk wordt dat dus de keuze.

Verder heb ik besloten om toch voor AWD te gaan, vooral voor het extra rijplezier. Bedankt voor het eenduidige advies!

Qua uitrusting heb ik eigenlijk geen extra wensen meer, de EV9 is gewoon bizar compleet. We hebben ook naar de ID.Buzz gekeken, die vonden we mooi, maar:
• Minder actieradius
• Kortere garantie
• Geen proefrit mogelijk (PON heeft alleen een showroommodel, maar je mag er niet mee rijden…)

Uiteindelijk was de keuze dus vrij makkelijk!
[Al worstel ik nog een beetje met hoeveel liquide middelen ik nu ‘kwijt’ raak.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:47:
Bedankt voor alle inzichten! Bij Kia zag ik een laadpaal met een maandelijks abonnement van €6,99 voor service en updates. Dit omvat o.a.:
• 24/7 helpdesk (90% van de storingen kunnen ze op afstand oplossen)
• Software-updates
• Slimladen-technologie (toekomstig)

Maar eerlijk gezegd klinkt dat niet heel logisch, zeker niet voor een paal die al €2.000 kost… (oneerbiedig gezegd is het maar een stopcontact)

Mijn zonnepaneleninstallateur biedt de Peblar-lader aan. Qua functies lijkt die top en hij is compatibel met Home Assistant en HomeWizard, wat voor mij een pluspunt is. Waarschijnlijk wordt dat dus de keuze.

Verder heb ik besloten om toch voor AWD te gaan, vooral voor het extra rijplezier. Bedankt voor het eenduidige advies!

Qua uitrusting heb ik eigenlijk geen extra wensen meer, de EV9 is gewoon bizar compleet. We hebben ook naar de ID.Buzz gekeken, die vonden we mooi, maar:
• Minder actieradius
• Kortere garantie
• Geen proefrit mogelijk (PON heeft alleen een showroommodel, maar je mag er niet mee rijden…)

Uiteindelijk was de keuze dus vrij makkelijk!
[Al worstel ik nog een beetje met hoeveel liquide middelen ik nu ‘kwijt’ raak.]
Als je het privé of zakelijk koopt ipv leased zou ik nog even naar een exemplaar in Soest kijken. Zwart GT line 2023 incl zwarte totale velgen met 56k op teller.

58k dat is toch mooi de kop ervan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Als je het privé of zakelijk koopt ipv leased zou ik nog even naar een exemplaar in Soest kijken. Zwart GT line 2023 incl zwarte totale velgen met 56k op teller.

58k dat is toch mooi de kop ervan af
Die heb ik gezien en is inderdaad perfect, in person ook geen krasje kunnen vinden. Enkel onderaan de streep was hun inruilvoorstel niet erg sterk en daardoor het gat met nieuw eigenlijk wel zo klein (minder dan 10k, maar dan niet de GT) dat ik het wel interessant vind om gewoon voor een nieuwe te gaan. Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Die heb ik gezien en is inderdaad perfect, in person ook geen krasje kunnen vinden. Enkel onderaan de streep was hun inruilvoorstel niet erg sterk en daardoor het gat met nieuw eigenlijk wel zo klein (minder dan 10k, maar dan niet de GT) dat ik het wel interessant vind om gewoon voor een nieuwe te gaan. Helaas..
En los je auto verkopen? :)
Ps er staat hier twee pagina’s terug ook een adres die schijnbaar betere inruil prijzen bied.

Ik heb gehoord dat maximale korting die een leasemaatschappij voor elkaar krijgt ongeveer 7% op kale nieuw prijs (excl btw en bpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:35:
[...]

En los je auto verkopen? :)
Ps er staat hier twee pagina’s terug ook een adres die schijnbaar betere inruil prijzen bied.

Ik heb gehoord dat maximale korting die een leasemaatschappij voor elkaar krijgt ongeveer 7% op kale nieuw prijs (excl btw en bpm)
Ja los verkopen, ik denk dat het wel kan en misschien valt het mee… Maar via marktplaats lijkt het mij een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Wat voor auto moet je kwijt? En wat zeggen opkoop sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Koptelefoontje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ja los verkopen, ik denk dat het wel kan en misschien valt het mee… Maar via marktplaats lijkt het mij een ramp.
Ik heb al twee keer een auto verkocht via marktplaats. An sich ging dat prima, maar dat waren wel autos die voor minder dan 10000 euro verkocht werden. Als de waarde veel hoger ligt, dan zou ik ook terughoudend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:21

Hier soms ook, mijn telefoon (iPhone 14 pro) verbindt niet automatisch als ik mijn profiel gebruik nadat bij een vorige rit mijn vrouw reed. Ik zet de auto even uit en weer aan, dan werkt het weer.
Gebeurt alleen bij wisselen profiel. Onhandig, maar niet onoverkomelijk. Voor ik dit wist zat ik ook steeds te kl*ten met opnieuw toevoegen telefoon in het Bluetooth menu en dat werk dan niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
ty5500 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Om in de tweaker spirit te blijven. Als je zelf wat handig bent zou ik ver weg blijven van die 'slimme laadpalen' en zelf een regelbare laadpaal kopen. met loxone of waarschijnlijk ook home assistant" maak je de paal zo slim als je zelf wilt. Koppel een elektriciteitsmeter/zonnepanelen en je kan de laadsnelheid laten aanpassen afhankelijk van het beschikbare vermogen en of de overproductie van de zonnepanelen.

Je kan de dynamische tarieven binnenhalen. Als je dan Kia connect koppelt via een plug in weet hij ook altijd de SoC van je auto en kan je bijvoorbeeld hem automatisch laten berekenen welke uren hij moet opladen om tegen het laagste tarief de gewenste SoC te bereiken tegen wanneer je terug wilt vertrekken.

Of afhankelijk van je persoonlijke situatie kan je het maar aanpassen hoe je het wilt zonder de logica die een derde logisch vindt maar jij misschien totaal niet.

Denk dat het voor bidirectioneel laden allemaal nog iets te snel is. De laadpaal waar Kia momenteel mee samenwerkt kost waarschijnlijk een 5.000 euro en is nog niet beschikbaar. Voor dat geld heb je een kleine thuisbatterij die permanent aangesloten is voor de piekuren te overbruggen als je dat graag wilt.
Nice welk component gebruik jij hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
Vraagje mbt de logo's. De zilverkleurige standaard logo's zijn in mijn ogen veel te veel aanwezig en ik wil ze graag glanzend zwart hebben. Normaal zou ik die bij de dealer bestellen, maar ik vrees dat het antwoord is dat deze 'niet bestaan'. Ik heb uiteraard het internet afgestruind, maar kom eigenlijk alleen de originele zilveren versie tegen of ik kom op sites als Ebay uit (Korea). Volgens mede-tweakers loopt het dan als snel richting de 150-200 euro uit, voor laten we eerlijk zijn, simpel spul. Ik heb wel vaker zwarte logo's besteld en dan kom ik nooit hoger uit als 75-100 euro voor de voor- en achterkant (OEM).

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wrappen, spuiten of dippen?
Mijn ervaring met dippen is dat dat prima gaat (vaker op velgen gedaan), maar je zult het altijd zien aangezien het nooit zo scherp kan zijn.
Of toch ergens een adres waar de zwarte logo's tegen lagere prijzen gehaald kunnen worden?
Ik zag wel iets van stickers https://battskins.com/col...ay-decals-ev9-logo-decals
Hier toevallig iemand ervaringen mee? Het subtiele zilveren randje lijkt me zelfs wel mooi.

Edit:
Heb een afbeelding van deze stickers op een zwarte EV9 gevonden. Dat gaat het denk ik dan toch worden. Het randje maakt het juist wel mooi op de zwarte lak https://www.reddit.com/r/...nyl_sticker_for_kia_logo/

[ Voor 10% gewijzigd door Loepoog op 24-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Loepoog Is Plasti Dip geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ik zou ook plastidip proberen. Dit zou nog redelijk makkelijk verwijderbaar zijn bij verkoop of als je van gedacht verandert. Heb zelf ook gewtijfeld dit te doen (had wat foto's zoals onderstaande op internet gevonden en vond dit best wel mooi) maar uiteindelijk vind ik het grijs wel meevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_rsQ4giRG24Q8NwjFAfaabbLWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCKXMXEbGAyU4KVrkb6dn07N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1hUTA8hdBxLCrtQBcGV1bGohqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LMhsoXo5ISDzCb7V6y4Ik9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Freezhost schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:45:
[...]

Nice welk component gebruik jij hiervoor?
Een loxone miniserver en (als je kia connect en soortgelijke wilt uitlezen) een raspberry pi die iobroker draait of iets soortgelijk. Je kan dan een laadpaal kopen die je kan besturen via modbus tcp over het netwerk, bijvoorbeeld van Loxone zelf of een aantal Keba's zijn compatibel met loxone (Keba P30 C, Keba KeContact P30 Wallbox DE440 dacht ik) en dan heb je al een heel degelijk merk.

Wil je het een stuk goedkoper maken zal je hoogstwaarschijnlijk iets soortgelijks kunnen realiseren met een raspberry pi en home assistant maar dan zal het een stuk minder zichzelf uitwijzen en veel meer zelf opzetten/uitzoeken zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ty5500 op 24-02-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-09 11:45
Mogelijk is de vraag al gepasseerd op de vorige 270 paginas, maar ik ben op zoek naar een granny of omalader voor de EV9.

Ik las dat je best geen van Kia koopt omdat die te duur is en ook niet uitblinkt naast de concurenten, maar welke is dan wel een goeie en betrouwbare (liefst betaalbare) granny lader? Iemand die er ervaring mee heeft in combinatie met z'n EV9?

Het gebruik zou enkel zijn voor in noodgevallen of vakantiehuisje zonder een publieke (snel) laadpaal dichtbij. Ik vond deze interessant maar had graag jullie feedback en/of ervaring: https://evplug.eu/product...2T_ej7sxmpDRoC4AwQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
ty5500 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Een loxone miniserver en (als je kia connect en soortgelijke wilt uitlezen) een raspberry pi die iobroker draait of iets soortgelijk. Je kan dan een laadpaal kopen die je kan besturen via modbus tcp over het netwerk, bijvoorbeeld van Loxone zelf of een aantal Keba's zijn compatibel met loxone (Keba P30 C, Keba KeContact P30 Wallbox DE440 dacht ik) en dan heb je al een heel degelijk merk.

Wil je het een stuk goedkoper maken zal je hoogstwaarschijnlijk iets soortgelijks kunnen realiseren met een raspberry pi en home assistant maar dan zal het een stuk minder zichzelf uitwijzen en veel meer zelf opzetten/uitzoeken zijn.
Ah ja, Loxone dat is ook gaaf spul, maar ik heb alles al in HA draaien, gebruik nu EVCC voor het slim opladen. Werkt prima natuurlijk, maar er is altijd ruimte voor verbetering 8)

Binnenkort ga ik mijn laadpalen ombouwen naar Smart EVSE en die kan ik ook rechtstreeks aansturen van uit EVCC. Super gaaf maar niet iets voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Stijn_Gallet schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:58:
Mogelijk is de vraag al gepasseerd op de vorige 270 paginas, maar ik ben op zoek naar een granny of omalader voor de EV9.

Ik las dat je best geen van Kia koopt omdat die te duur is en ook niet uitblinkt naast de concurenten, maar welke is dan wel een goeie en betrouwbare (liefst betaalbare) granny lader? Iemand die er ervaring mee heeft in combinatie met z'n EV9?

Het gebruik zou enkel zijn voor in noodgevallen of vakantiehuisje zonder een publieke (snel) laadpaal dichtbij. Ik vond deze interessant maar had graag jullie feedback en/of ervaring: https://evplug.eu/product...2T_ej7sxmpDRoC4AwQAvD_BwE
Als het voor nood is zeker niet te veel uitgeven, die je hebt gelinkt is perfect. Enige wat je nog kunt overwegen is eentje met adapters. In het buitenland heb je namelijk niet altijd een schuko binnen handbereik. Vaak zie je buiten van die CEE stekkers, tenminste dat is mijn ervaring.

Deze bijvoorbeeld: https://evplug.eu/collect...2T_ej7sxmpDRoC4AwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
Heb de laatste keer Full Dip op de velgen gebruikt. Met de verwachting dat ik na 6-12maanden weer aan de beurt was. Ik ben nu bijna 4 jaar verder en het zit er nog netjes op. Zelfs zo goed dat de borstels van de wasstraat geen kans maken.

Enige issue is dat het glossy deel vervaagt en dat je ziet dat het een soort van rubberachtig is. Geen sinaasappel oppervlak, maar je ziet dat het "stroef" is. Vandaar mijn opmerking dat het nooit zoiets als lak gaat worden. Allemaal niet zo gek, maar voor wie dit overweegt, dit kan je verwachten. Voor een mat logo is het een prima optie, maar ik ga waarschijnlijk voor een hoogglans variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:04:
Wat voor auto moet je kwijt? En wat zeggen opkoop sites?
Een BMW 220i Gran tourer (7-zits) met alle opties (behalve harmon kardon).
Nog niet gekeken naar sites, zal is een ronde doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Koptelefoontje op 24-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik heb de logo s laten vervangen door zwarte exemplaren (nieuwe logo s zwart gespoten) bij de dealer voor 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:12

jrn

Uitnodiging gekregen om een nieuwe bedrijfswagen te bestellen. Ik was verliefd op de EV3. Maar die zit onder budget en is eigenlijk te klein met 2 jonge kinderen, vind ik. Mits wat opleg is een EV9 Business Plus wel ook perfect mogelijk.

Het enige dat mij tegenhoudt is zijn grote. Al woon ik niet in de stad en heb ik een eigen oprit waar ik hem perfect kan parkeren. Zijn hier mensen die zijn grote al als "hinderlijk" hebben ervaren?

Was de EV5 er nu maar al, die was waarschijnlijk ideaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-09 15:36
jrn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:43:
Uitnodiging gekregen om een nieuwe bedrijfswagen te bestellen. Ik was verliefd op de EV3. Maar die zit onder budget en is eigenlijk te klein met 2 jonge kinderen, vind ik. Mits wat opleg is een EV9 Business Plus wel ook perfect mogelijk.

Het enige dat mij tegenhoudt is zijn grote. Al woon ik niet in de stad en heb ik een eigen oprit waar ik hem perfect kan parkeren. Zijn hier mensen die zijn grote al als "hinderlijk" hebben ervaren?

Gewoon een beetje "doordouwen", dan past "ie" overal.

Maar nee, geen enkel probleem ervaren. Ook niet in parkeergarages of smallere wegen. Parkeren in vakken gaat over algemeen prima en soepel. Dus laat je daar niet door tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
Loepoog schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:27:
Vraagje mbt de logo's. De zilverkleurige standaard logo's zijn in mijn ogen veel te veel aanwezig en ik wil ze graag glanzend zwart hebben. Normaal zou ik die bij de dealer bestellen, maar ik vrees dat het antwoord is dat deze 'niet bestaan'. Ik heb uiteraard het internet afgestruind, maar kom eigenlijk alleen de originele zilveren versie tegen of ik kom op sites als Ebay uit (Korea). Volgens mede-tweakers loopt het dan als snel richting de 150-200 euro uit, voor laten we eerlijk zijn, simpel spul. Ik heb wel vaker zwarte logo's besteld en dan kom ik nooit hoger uit als 75-100 euro voor de voor- en achterkant (OEM).

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wrappen, spuiten of dippen?
Mijn ervaring met dippen is dat dat prima gaat (vaker op velgen gedaan), maar je zult het altijd zien aangezien het nooit zo scherp kan zijn.
Of toch ergens een adres waar de zwarte logo's tegen lagere prijzen gehaald kunnen worden?
Ik zag wel iets van stickers https://battskins.com/col...ay-decals-ev9-logo-decals
Hier toevallig iemand ervaringen mee? Het subtiele zilveren randje lijkt me zelfs wel mooi.

Edit:
Heb een afbeelding van deze stickers op een zwarte EV9 gevonden. Dat gaat het denk ik dan toch worden. Het randje maakt het juist wel mooi op de zwarte lak https://www.reddit.com/r/...nyl_sticker_for_kia_logo/
Toen ik bij de dealer aangaf dat ik het logo achter weg wilde hebben en voor zwart, bleek de verkoper in een vorig lever autospuiter/verfspuiter te zijn geweest 😀

Hij heeft het in de leegloop uurtjes voor een grijpstuiver voor mij (en diverse andere klanten) super strak zwart gespoten, 4 lagen of zo. Ik ben er blij mee. Ik vind het inderdaad een gemiste kans dat er geen "black" package is. Voor sommige kleuren auto's (zoals mijn zwarte), zijn zwarte logo's in mijn ogen echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix

In het begin zeker even wennen (kwam zelf van een Mitsubishi Outlander, op zich ook geen kleine auto). In sommige parkeergarages even wat rustiger rijden en goed opletten, maar voor de rest helemaal prima.

Het met de afstandsbediening de auto een parkeervak in- en uit kunnen rijden terwijl ik er naar sta te kijken is wel al een paar keer nodig geweest (en op zich, hoewel niet uniek, toch wel heel stoer, aandacht genoeg ermee nog steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 16:57

Tot nu toe maar in 1 parkeergarage (Amsterdam Reigersbos) niet de bocht naar boven kunnen maken, doordat een busje beneden dusdanig ver uitstak en ik geen ruimte had om de bocht nemen. Voor de rest gaat het prima. De mogelijkheid om de auto naar voren en achter te bewegen met de keyfob is wel ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
Koptelefoontje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:47:

Hier een erg tevreden gebruiker van de Peblar Home Plus laadpaal. Inmiddels 5500 kWh geladen zonder gezeur. Ik gebruik de koppeling met HomeWizzard voor loadbalancing en laden op zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
Andere mensen met app problemen vandaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlTtQNTc1LeihT8fsVC9EFW-NGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HFDvhPQSOwbbtD4BYParG0e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
A lex schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:41:
Andere mensen met app problemen vandaag?

[Afbeelding]
Jep hier ook, ik denk dat de update onderweg is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic

En de EV6? Heeft ook net een nieuwe facelift/update gehad. Ik weet niet of ik met twee kinderen voor de EV9 zou kiezen of je moet heel vaak met meer mensen in de auto zitten. Dat is een beetje overkill, maar dat is natuurlijk ook eigen voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door AgeOfPanic op 25-02-2025 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost

Hiervoor reed ik een EV6 dus de overstap in breedte en draaicirkel was niet enorm. Met de EV9 heb ik nog nergens problemen gehad, maar ik kom niet heel vaak in de grote steden. Parkeergarages heb ik ook nog geen problemen ervaren, gewoon rustig aan doen.

Inderdaad jammer dat de EV5 er nog niet is, die zit er precies tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55

Geen enkel probleem, zeker met eigen oprit. Altijd ruimte met vakanties en als je spullen mee moet nemen. Als het uit kan zou ik het zeker doen. Ideale gezinsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ben zaterdag avond vertrokken op wintersport.
Wilde het IONITY netwerk gebruiken aangezien het maar 0.39cg /kWh is.

Had steeds communicatie storingen met de oude ABB en porsche design laadpalen.

Iemand dit ook voorgehad ?

Uiteindelijk werd hierdoor 1 uur laadtijd 2 uur laadtijd op ons traject.
Niets dramatisch maar wel lastig...

Hopelijk gaat het met de retour beter.

De wagen laad echt ongelofelijk snel. Geweldig dus.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@alexke1988 Bij communicatie storingen met de laadpaal moet je bij het opstarten de kabel flink stevig in de auto duwen en vast houden totdat het opladen gestart is. Door het gewicht van de kabels zakken de stekkers waardoor de verbinding soms niet optimaal is. Beetje knullig, maar de oplossing is simpel, je kunt er ook voor kiezen viltjes of kurk in de laadpoort te plakken, maar dat heb ik zelf niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
alexke1988 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:20:

Een jaar geleden had ik ook continu problemen met laden bij Ionity, terwijl andere merken het wel deden. Bleek een incompatibiliteit te zijn tussen Ionity en KIA's Plug & Charge optie (in het EV menu). Nadat ik dat uitgezet had (ik had het aangezet om het cool klonk en handig leek) werkte ook Ionity goed.

Verder nooit last gehad met automatisch starten van laden zoals bij FastNed, dus wat dat Plug & Charge precies doet is me niet duidelijk. Ik heb het al die tijd uit laten staan dus weet ook niet of een update (bij Ionity of KIA) het probleem heeft opgelost.

Dat auto-charge (zoals bij FastNed) is overigens wel een zaligheid. Gewoon aan komen rijden, kabel erin hangen, even vasthouden, "click", en klaar ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentEcho
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 12:21
Ik heb dezelfde ervaring met Ionity laadpalen en Kia Plug & Charge. Altijd connectie problemen toen het aan stond. Nadat ik het had uitgezet nav een tip op reddit heb ik geen enkel probleem meer gehad.
Qua prijs is het de beste optie voor lange trips, en hun abonnement is maandelijks opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 12:01
A lex schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen! Wij zijn ook nog op zoek naar nieuwe spiegels, maar hebben helaas nog geen nieuws van EMUK.

We hebben in het verleden dit type spiegels geleend, dezelfde die jij nu hebt, maar die trilden zo erg dat we er niet fatsoenlijk in konden kijken om het verkeer achter ons te zien.

Hoe is jouw ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28

Ben vorige week teruggekomen van een week skien. Ik heb alleen maar bij ionity/fastned geladen, maar ik heb elke keer de kabel omhoog gehouden totdat het laden begon - anders was er een communicatiefout.

1x stopte de lader tijdens het laden, volgens mij omdat hij losschoot - was een beetje apart. Toen moest ik naar een andere Ionity lader ernaast en die werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik heb dit volgens mij niet langs zien komen hier. Introductie van Smart Charging en V2G service in Nederland.
Smart Charging Launches in the Netherlands
Starting in late February, Kia’s Smart Charging service is rolling out in the Netherlands, offering EV owners a way to optimize their charging costs. By leveraging fluctuating electricity rates throughout the day, Smart Charging ensures that EVs are charged during off-peak hours when electricity rates are lower. This cost-saving feature is accessible via the Kia Smart Charge app, available for free on the Apple App Store and Google Play Store. The app is compatible with any home charger and seamlessly integrates data from the vehicle and energy supplier to determine the most cost-effective charging times.

...
Bron: https://thekoreancarblog....harging-and-v2h-services/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
OMX2000 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:52:
Ik heb dit volgens mij niet langs zien komen hier. Introductie van Smart Charging en V2G service in Nederland.

[...]

Bron: https://thekoreancarblog....harging-and-v2h-services/
Interessant, maar over v2h/v2g blijven ze wel erg vaag.oorspronkelijk was dit al voorzien voor 2024 dacht ik.

"Later this year, Kia plans to introduce a Vehicle-to-Grid (V2G) service, allowing EV owners to send surplus energy back to the grid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant.Tiger
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-08 22:50
1. Is het al duidelijk wanneer de update met Netflix beschikbaar komt?

2. De laadkabel is los te koppelen nadat de auto vol is geladen. Dit is niet wenselijk. Is er een manier om de kabel alleen los te kunnen koppelen indien de auto is ontgrendeld?

• ty5500
Ant.Tiger schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:05:

2. De laadkabel is los te koppelen nadat de auto vol is geladen. Dit is niet wenselijk. Is er een manier om de kabel alleen los te kunnen koppelen indien de auto is ontgrendeld?
Je kan in instellingen aanduiden wanneer hij moet vergrendelen. Bij mij staat de laadkabel op altijd vergrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39
De eerste paar honderd km's staan erop sinds de aflevering van onze GT-Line afgelopen vrijdag, wat een fijne auto. De lane assist/HDP werkt erg goed, in ieder geval een stuk beter dan in onze oude G31 540i. Kleine ergernissen zijn er ook wel, of eigenlijk pas 2 (ik hoop dat het hierbij blijft 😉):

- de harde piep/alarm wanneer je van baan wil wisselen en er een auto "te dichtbij" op de andere baan rijdt. Dan ben ik er echt al ruim voorbij en rij ik meestal ook een stukje sneller dan die andere auto. De BMW gaf dan een trillinkje in het stuur, maar de EV9 schreeuwt het dan uit. Nog niet gevonden of je dat (geluid) uit kan zetten. Iemand tips?

- grootste ergernis: het vaak wisselen van DAB naar FM. Klopt het dat je nergens iets kan instellen hiervoor? Bv dat hij helemaal nooit naar FM mag switchen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Dutchmaik schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:45:
De eerste paar honderd km's staan erop sinds de aflevering van onze GT-Line afgelopen vrijdag, wat een fijne auto. De lane assist/HDP werkt erg goed, in ieder geval een stuk beter dan in onze oude G31 540i. Kleine ergernissen zijn er ook wel, of eigenlijk pas 2 (ik hoop dat het hierbij blijft 😉):

- de harde piep/alarm wanneer je van baan wil wisselen en er een auto "te dichtbij" op de andere baan rijdt. Dan ben ik er echt al ruim voorbij en rij ik meestal ook een stukje sneller dan die andere auto. De BMW gaf dan een trillinkje in het stuur, maar de EV9 schreeuwt het dan uit. Nog niet gevonden of je dat (geluid) uit kan zetten. Iemand tips?
Ja kan je instellen. Valt mij op dat in het profiel van mijn vrouw deze nog keihard staat. Zelf allang zachter gezet.

Ik geloof bij geluid, twee dingen: prioriteit (gaat het over muziek heen/muziek zacht) en volume waarschuwingen. Heb ik op allerlaagste en geen prio. Ff zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Dutchmaik schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:45:
- grootste ergernis: het vaak wisselen van DAB naar FM. Klopt het dat je nergens iets kan instellen hiervoor? Bv dat hij helemaal nooit naar FM mag switchen?
Ik zou inderdaad bij radio de instellingen eens goed afgaan. Dacht dat je kon kiezen dat hij op DAB bleef of iets soortgelijks, en hier nog niet gemerkt dat hij begint te switchen.

• AgeOfPanic
Ik had tijdens de vakantie ook wat problemen met Ionity. Gekke was dat laden met een pas probleemloos ging, maar via de app een stuk lastiger. Uiteindelijk maar via de pas geladen, omdat de prijs toch hetzelfde was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Nu onderweg naar huis van de Les saisies (megeve).

1ste keer geladen met Ionity en nu ging het perfect, nu ik plug and charge af heb gezet.
Gemideld verbruik van 30kwh /100km.

Maar we gaan eigenlijk nooit trager dan 135km/h met uitschieters tot 180km/h 😅.

Het enigste is wel dat ik nog steeds een trilling heb in de wagen tussen 110 en 130kmh.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:24

Mijn ervaring is ook dat het bij IONiTY niet altijd soepel gaat. Vaak een communicatie fout met het voertuig. Een andere paal pakken is dan een oplossing. Plug & charge heb ik inderdaad al eerder een keer uitgezet, dat blokkeerde het laden compleet.
En ja, ik hou de kabel altijd even vast tot hij vergrendeld. Dat is het probleem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Gisteren update gehad, tentative levering “tweede helft mei” :( december besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Laatst online: 20:40

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Nog even, en je krijgt de gefacelifte versie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Roodoeht schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Mijn ervaring is ook dat het bij IONiTY niet altijd soepel gaat. Vaak een communicatie fout met het voertuig. Een andere paal pakken is dan een oplossing. Plug & charge heb ik inderdaad al eerder een keer uitgezet, dat blokkeerde het laden compleet.
En ja, ik hou de kabel altijd even vast tot hij vergrendeld. Dat is het probleem dus niet.
Hmm raar ik was hier bang voor door de verhalen maar heen en terug naar wintersport veel Ionity gepakt, zonder een enkel probleem (vooral Duitsland dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Hmm raar ik was hier bang voor door de verhalen maar heen en terug naar wintersport veel Ionity gepakt, zonder een enkel probleem (vooral Duitsland dus).
Ik vind wel dat (zeker de AC-stekker) redelijk strak zit en zelfs wat wrijving heeft bij het verwijderen. Aanzienlijk meer dan bij mijn vorige plug-in en onze andere elektrische. Mogelijks heeft Kia het ontwerp iets aangepast op basis van de feedback. Maar bij snelladen houd ik ook wel altijd de stekker even vast tot je hem hoort vastklikken omdat er zoveel aangeven dat het anders moeilijk zou kunnen gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door ty5500 op 28-02-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Ik vind wel dat (zeker de AC-stekker) redelijk strak zit en zelfs wat wrijving heeft bij het verwijderen. Aanzienlijk meer dan bij mijn vorige plug-in en onze andere elektrische. Mogelijks heeft Kia het ontwerp iets aangepast op basis van de feedback. Maar bij snelladen houd ik ook wel altijd de stekker even vast tot je hem hoort vastklikken omdat er zoveel aangeven dat het anders moeilijk zou kunnen gaan.
Doe ik idd ook. Maar niet altijd met even veel aandacht. Onze auto is geleverd ongeveer september vorig jaar. Ik kan het niet pin pointen met data van andere mensen, maar ergens heb ik ook het gevoel dat het ontwerp is aangepast en dat wij al geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mglas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:31
Ik ben op zoek naar nieuwe lease en met mijn budget kan ik kiezen tussen een degelijke q6, i5 of een full option EV9. Heb met alle een testrit gedaan en was ontgoocheld in de de premiums. Audi voelde heel goedkoop aan en de i5 voelde meer premium maar de rijervaring niet echt. Was verbaasd door de Kia zijn build quality en rijcomfort. Het enige wat speelt is mijn geweten omdat ik maar twee kinderen heb en de EV9 overkill is voor het normale woon werk verkeer. De kinderen zijn alvast gek van de EV9 en voor onze autovakanties zal het een genot zijn. Zijn er nog mensen met dit dilemma of overdrijf ik? 😛

[ Voor 0% gewijzigd door mglas op 01-03-2025 10:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:12

jrn

Ik ga voor de Kia EV9. In budget past de Business Plus die echt enorm is uitgerust. Ik kan er het premium pack bijnemen die komt met
- Dubbel Glazen Dak - Elektrisch Openend met 'One Touch'-Veiligheidsfunctie Vooraan, Vast Achteraan
- Velgen - 20” Lichtmetaal
- Meridian™ Audio System

Nu vind ik persoonlijk die 20" velgen (2 driehoeken) niet zo mooi.

Hebben 20" velgen ook een invloed op de range tegenover de 19" velgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXmzLiY_fR-bRYTsIaCvJ3o5mJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NG8nDjt9GQVbQychBDqAiHoP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
mglas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:14:
Het enige wat speelt is mijn geweten omdat ik maar twee kinderen heb en de EV9 overkill is voor het normale woon werk verkeer. De kinderen zijn alvast gek van de EV9 en voor onze autovakanties zal het een genot zijn. Zijn er nog mensen met dit dilemma of overdrijf ik? 😛
De Q6 is een stuk kleiner maar de I5 is ook een lel van een auto en is zelfs 5 CM langer. De ev9 oogt gewoon erg massief door zijn massieve opbouw ( en is ook wel erg breed).
https://www.carsized.com/...v-vs-bmw-i5-2023-sedan-m/

Zou gewoon de keuze maken op wat je voorkeur heeft. Ik heb ook getwijfeld met een I5 en Q6 maar de Q6 viel snel af met een hond erbij, want de koffer viel wel wat tegen (of we pakken gewoon altijd veel te veel mee).
Wel kan ik zeggen dat de EV9 een heerlijke reisauto is door alle opties en de gigantische ruimte. Ook zijn de rijhulpsystemen op de autosnelweg heel erg goed, je mist ze heel snel als je terug met een andere auto rijdt. De EV9 is wel minder plankerig hard als een BMW maar het gaat allemaal erg snel als je wilt, ik mis geen dynamischere auto .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Boudewijm schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:29:
Gisteren update gehad, tentative levering “tweede helft mei” :( december besteld.
Hier september besteld. Een keer of 4 uitgesteld, tot 30-3. Kreeg deze week telefoontje dat ie 12-3 geleverd wordt. 🎉

Dus die data kunnen alle kanten op. Ik hoop dat het uiteindelijk mee gaat vallen voor jou.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A lex
Vanmorgen de caravan opgehaald!

Wat een geweldige trekauto!

Rijdt als een baksteen over de weg. Genoeg power en superstabiel.

Haalde 2,0 km per kWh bij snelheden van 80-110 km op de snelweg. Op de N-wegen werd 2,4 km per kWh gehaald. Temperaturen van 3c vanmorgen, caravan woog 2150kg. Zal zwaarder zijn als we er echt mee reizen.

Ik ben van plan om de EV9 te gebruiken voor ritten in NL of binnen een straal van 3-400 km.Voor de rest zal de Chevy de verantwoordelijkheid op zich nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoasHCYp2le69q28fUpQr3q94ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64p3gthRkwqhcQN0oDEpLRGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur8X1YDYKU9J2VJPt2ntiTgktGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pg589Sb2Jo99KQE2KSdxLAlR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
A lex schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:24:

Haalde 2,0 km per kWh bij snelheden van 80-110 km op de snelweg. Op de N-wegen werd 2,4 km per kWh gehaald. Temperaturen van 3c vanmorgen, caravan woog 2150kg. Zal zwaarder zijn als we er echt mee reizen.

Ik ben van plan om de EV9 te gebruiken voor ritten in NL of binnen een straal van 3-400 km.Voor de rest zal de Chevy de verantwoordelijkheid op zich nemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie bak.

Offtopic vraagje: waarom nu in km per kWh verbruik weergeven als zowat iedereen kWh per 100km gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
jeroenkb schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Mooie bak.

Offtopic vraagje: waarom nu in km per kWh verbruik weergeven als zowat iedereen kWh per 100km gebruikt?
Ik had geen idee dat mensen het tegenovergestelde gebruiken om eerlijk te zijn. Ik heb altijd km per kWh gebruikt. Lijkt het dichtst bij km per L te liggen, wat ik altijd gebruik met mijn ICE-voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
A lex schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wacht ff, 50kW/100 km?? Ermagerd!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Even een mooi reisverslagje van terug van mijn wintersport vakantie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UqfzBkwlCeMTCBlndccLTGHnd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZefWcjkDSNsq4McmBEdt8a4f.jpg?f=fotoalbum_large

+-967km
Rijtijd wagen 9u39
Reistijd 10u30 minuten
gemiddelde verbruik 28kWh/100km
vertrokken om 15u40 donderdag namiddag

Vertrokken met 99% SOC op 1550 hoogtemeters.
Aangekomen met 7%SOC (24km)
Totaal niet gekeken naar het verbruik... max snelheid was zelfs 180km/h
We reden meestal de aangegeven snelheid +6km/h

Etape 1 Les saisies - aire de jura
254km 2u58 min
47kWh geladen +- 21 euro
20 min

etape 2 Aire de Jura - aire de langres
135km 1u07min
47kWh geladen 18,61 euro
18min

Etape 3 Aire de langres - Aire de la maxe (fastned)
203km 1u43min
44kWh geladen 30,10 euro
16min

Etape 4 Aire de la maxe - aire de capellen
70km 40min
41kWh geladen 20 euro
23 minuten (laadprobleem beperking paal 80kW, wagen moeten verzetten)

Etape 5 Aire de capellen - Baraque Fraiture IONITY
99,6km 51min
19,19kWh geladen 9,40 euro
9 minuten (extra vertraging wegens communicatie fout)

Etape 6 baraque Fraiture - Thuis
178km 1u46
net na 2u vrijdag ochtend aangekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGmEeeeoJ8Nx7hgB1r7erlmJQBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYakIZaoJeabj9uih84o4UR4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door alexke1988 op 01-03-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
mglas schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:14:
Ik ben op zoek naar nieuwe lease en met mijn budget kan ik kiezen tussen een degelijke q6, i5 of een full option EV9. Heb met alle een testrit gedaan en was ontgoocheld in de de premiums. Audi voelde heel goedkoop aan en de i5 voelde meer premium maar de rijervaring niet echt. Was verbaasd door de Kia zijn build quality en rijcomfort. Het enige wat speelt is mijn geweten omdat ik maar twee kinderen heb en de EV9 overkill is voor het normale woon werk verkeer. De kinderen zijn alvast gek van de EV9 en voor onze autovakanties zal het een genot zijn. Zijn er nog mensen met dit dilemma of overdrijf ik? 😛
Hier ook maar twee kids, zelfde keuze gehad ook met benzine, maar beide premium merken waardeloos. Dus Kia ev9 besteld, omdat het gewoon kan. Met kids feestjes en sporten is het altijd handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
OMX2000 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Hier september besteld. Een keer of 4 uitgesteld, tot 30-3. Kreeg deze week telefoontje dat ie 12-3 geleverd wordt. 🎉

Dus die data kunnen alle kanten op. Ik hoop dat het uiteindelijk mee gaat vallen voor jou.
Achja, als ze het uitstellen hou ik m’n eigen kodiaq wel nog voor de grote vakantie. Beter dan de ford kuga phev die ze nu hebben voorgesteld als tijdelijke vakantie auto.

Overdrijf ik als ik een kuga geen “ruime gezinsauto” vind? Ik weet het, luxe problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
De ev9 heeft een week stilgestaan, zojuist wilde ik gaan rijden en kreeg ik de melding ‘koelvloeistof batterijsysteem bijvullen’. Lijkt me een beetje snel na 20k KM. Iemand hier ervaring mee? Ik heb geprobeerd te kijken hoe vol hij nog zit maar de opening is erg klein dus lastig te zien.

Edit: vandaag bij de dealer geweest en 0.5liter toegevoegd. Kan ook zijn dat we een luchtbelletje in zat die de sensor liet afgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door F1dude op 03-03-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:18
OMX2000 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:11:
[...]

De laatste mededeling bij ons was 30 maart (okt besteld), dus laten we hopen dat hij op dezelfde boot staat en ook 12 maart geleverd kan worden :)

Ik voel me altijd wel opdringerig als ik de verkoper mail of hij een update heeft, echter telkens als ik hem mail blijkt er weer een update te zijn. Jammer dat er geen portaal is waarop je de levering kan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
EB W schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:23:
[...]

De laatste mededeling bij ons was 30 maart (okt besteld), dus laten we hopen dat hij op dezelfde boot staat en ook 12 maart geleverd kan worden :)

Ik voel me altijd wel opdringerig als ik de verkoper mail of hij een update heeft, echter telkens als ik hem mail blijkt er weer een update te zijn. Jammer dat er geen portaal is waarop je de levering kan volgen.
Verkopers zijn gewoon luie donders, mijn ervaring is dat je er altijd zelf achteraan moet gaan. Ze verdienen niets meer aan je nu hij al besteld is, nu is het alleen nog maar werk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Net teruggekomen van de wintersport. Op de heenweg overal IONITY geladen zonder enig probleem. Op de terugweg drie verschillende IONITY laadstations meerdere keren geprobeerd, maar nergens connectie gekregen. Zelfs niet de communicatie zodat je het percentage van de batterij kreeg te zien. Bij Fastned en Aral gelukkig wel kunnen laden. En gezellig een tijdje achter een zwarte ev9 uit Nederland aangereden. Blijft toch een mooie auto.
Plug en charge stond aan, lees net dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Heb het nu uitgezet. Binnenkort maar weer eens langs IONITY om te testen

[ Voor 14% gewijzigd door Janse op 03-03-2025 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 12:01
Als je Apple Maps gebruikt krijg je ook de route aanwijzingen in je bestuurder head up display (gt line). Best handig! Bij Google maps krijg je dit niet. Is dit een app feature? Of een feature request

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
Ruvetuve schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:51:
Als je Apple Maps gebruikt krijg je ook de route aanwijzingen in je bestuurder head up display (gt line). Best handig! Bij Google maps krijg je dit niet. Is dit een app feature? Of een feature request
Ja, dat moet in de App geïmplementeerd zijn. Google, Waze, Flitsmeister hebben niet die moeite genomen helaas (ik kan alleen voor de iPhone praten zoals verderop in de discussie blijkt).

[ Voor 8% gewijzigd door Nestorix op 04-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:05

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Ja, dat moet in de App geïmplementeerd zijn. Google, Waze, Flitsmeister hebben niet die moeite genomen helaas.
Voor de Android gebruikers: Google Maps toont wel route-aanwijzingen op de Head-Up Display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Janse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:11:
Net teruggekomen van de wintersport. Op de heenweg overal IONITY geladen zonder enig probleem. Op de terugweg drie verschillende IONITY laadstations meerdere keren geprobeerd, maar nergens connectie gekregen. Zelfs niet de communicatie zodat je het percentage van de batterij kreeg te zien. Bij Fastned en Aral gelukkig wel kunnen laden. En gezellig een tijdje achter een zwarte ev9 uit Nederland aangereden. Blijft toch een mooie auto.
Plug en charge stond aan, lees net dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Heb het nu uitgezet. Binnenkort maar weer eens langs IONITY om te testen
Plug&Charge uitgezet. Nu laad hij gelukkig wel weer.
Pagina: 1 ... 73 ... 92 Laatste