Er zijn 9 andere 7zitters onder de 80k op de markt die zuiniger zijn dan de EV9 en 28 7zitters die minder zuinig zijn. https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10mfellman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Ik denk dat als het om zuinigheid gaat je ook beter niet in een 7 zitter onderweg kunt zijn. Maar Kia zit volgens mij echt vooraan als het gaat om zuinigheid. Misschien moet de klager naar de opkomende EV2 gaan kijken?
Maar het is absoluut èèn van de zuinigste 7 zitters met een goede prijs en zeker ook een goede laadcurve voor roadtrips.
Even kort al gekeken en bij de EQB en Tesla MY is het handig om even goed te kijken hoe die zich verhouden tot de EV9 als 7 zitter. Bij bijna alle andere 7 zitters mogen de mensen helemaal achterin geen benen en soms ook geen hoofd hebben.ruutbrandsma schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:54:
[...]
Er zijn 9 andere 7zitters onder de 80k op de markt die zuiniger zijn dan de EV9 en 28 7zitters die minder zuinig zijn. https://ev-database.org/#...rs-y=2010_2030&s=8&p=0-10
De EV9 is eigenlijk de enige waar 7 volwassenen goed in kunnen zitten.
Maar niemand verplicht je de EV9 te kiezen 😉.
De EV9 moet je natuurlijk niet vergelijken met een model 3 of y, maar met de model X. Je vergelijkt het verbruik van een Kia Picanto ook niet met een Sorento.
Aan de andere kant wordt de gemiddelde auto wel steeds groter. Wij wilden graag 7 zitter, maar had liever een auto ik het formaat van een Volkswagen Touran gehad. Dat voldeed bij ons prima.
Aan de andere kant wordt de gemiddelde auto wel steeds groter. Wij wilden graag 7 zitter, maar had liever een auto ik het formaat van een Volkswagen Touran gehad. Dat voldeed bij ons prima.
[ Voor 39% gewijzigd door AgeOfPanic op 02-02-2025 14:50 ]
Hier toch echt 21.5kWh/100km na bijna 25000. Dit inclusief rit naar Zweden wintersport met -10 tot -20gr. Vrijwel alles in eco stand gereden met iPedal. GT line AWDSooK schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:51:
[...]
Weet ik niet, snelheid is gewoon een belangrijke factor in dit geheel. Travelcard/praktijkverbruik.nl heeft 25.4-26.7 kWh per 100km en ik doe het wat slechter door veel snelweg kilometers op hogere snelheid.
PS: de Kia app geeft onder voertuig rapport | energieverbruik echt kul informatie. In mijn geval 20-21 kWh per 100 km over de laatste maand. Ik vermoed dat Tweakers die getallen hier ook wel eens posten, maar dat is zelfs met 80kmu echt onmogelijk. De boordcomputer is veel realistischer in mijn optiek en dit staat ook in de app onder Status | EV efficiëntie.
:strip_exif()/f/image/Ta4sviiiHWsKFvmZ41oPaIZS.jpg?f=fotoalbum_large)
407 km range met 84% accu. Dat haal ik ruimschoots niet.
Mooi toch dat we allemaal verschillende dingen belangrijk vinden en dat de EV9 ook redelijk zuinig kan zijn?gustavson schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Hier toch echt 21.5kWh/100km na bijna 25000. Dit inclusief rit naar Zweden wintersport met -10 tot -20gr. Vrijwel alles in eco stand gereden met iPedal. GT line AWD
[Afbeelding]
Nog wel een vraag: hoe krijg je in vredesnaam kWh per 100km ipv km per kWh in dat scherm? 😅 het lukt mij namelijk niet vooralsnog…
SooK schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:17:
[...]
Mooi toch dat we allemaal verschillende dingen belangrijk vinden en dat de EV9 ook redelijk zuinig kan zijn?
Nog wel een vraag: hoe krijg je in vredesnaam kWh per 100km ipv km per kWh in dat scherm? 😅 het lukt mij namelijk niet vooralsnog…
:strip_exif()/f/image/BaDACnUetVGDvLZEohz9CSkT.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed verstopt idd in het “algemeen” menu onder setup. Je kunt daar naar beneden scrollen, maar dat is niet erg duidelijk als je de lay-out ziet
In sommige posts lees ik ook dat het uitmaakt of je op Eco of normal rijdt. Deel jij die ervaring of is het altijd? En als je AWD forceert? Het klinkt alsof er iets qua torgue vectoring of differentieel niet lekker gaat. Dit is het grootste minpunt wat ik tot nu heb meegekregen over de EV9 over het rijden. Eigenlijk het enige, maar het stemt mij wel een beetje ongerust.Gasoline1234 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:41:
Nog even over de vering; ik vermeldde dat "dat beter had gekund", maar eigenlijk vind ik het een serieus ongemak. Het voelt namelijk erg onveilig, ook al valt dat feitelijk misschien mee.
Het is overigens niet dat de EV9 "stuitert". Totaal niet, hij veert heerlijk zacht over drempels in een woonwijk bijvoorbeeld.
Het probleem zit in zijwaartse vering / absorptie. Bijvoorbeeld in een bocht op een klaverblad, met 70 - 90 km/u en dan over een flinke ribbel: het voelt alsof de achterwielen grip verliezen en dat de achterkant uitbreekt. Dat uitbreken gebeurt niet werkelijk, maar het voelt wel.zo. Toen dat de eerste keer gebeurde schrok ik enorm en reed ik nog een tijdje met klamme handjes verder.
Met sneeuw op de weg heb ik ook rare dingen meegemaakt als de linkerwielen meer grip hebben dan de rechtwielen. Het lijkt dan wel alsof de auto diagonaal rechtdoor rijdt.
Heel onveilig gevoel, en heb ik met vorige 4WD auto's (Audi, Tesla, Qashqai) nooit meegemaakt.
Uit het Reddit forum blijkt wel dat veel EV9 rijders dit ervaren. Zeker op die slechte Amerikaanse wegen met veel gaten in de weg. Iedere keer zo'n zijwaartse zwieper....
Het is eigenlijk de enige reden dat ik volgende keer toch misschien iets anders zou kopen. Hopelijk kan ik eraan wennen, wetende dat de banden wel grip houden tijdens zo'n zwieper (hoop ik).
De XC90 rijdt als een trein, heeft fantastisch licht. Het enige nadeel is de ruimte achterin en de kleine tank.
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
De vorige generatie VAG auto's op MQB onderstel had daar ook last van (Skoda Superb en Audi A3). Je went er aan. In MQB-gebaseerde auto's was het een kwestie van voor de richel zoveel mogelijk de binnenkant van de bocht opzoeken, heel kort voor de richel even ietsjes naar de buitenkant van de bocht sturen (lichtjes het stuur in je hand richting rechtuitstand laten glijden en de auto z'n weg laten zoeken), en na de richel weer normaal insturen. Work-a-round, dat zeker, maar daardoor hield je wel de rust en contröle in het onderstel.Gasoline1234 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:41:
Nog even over de vering; ik vermeldde dat "dat beter had gekund", maar eigenlijk vind ik het een serieus ongemak. Het voelt namelijk erg onveilig, ook al valt dat feitelijk misschien mee.
Het is overigens niet dat de EV9 "stuitert". Totaal niet, hij veert heerlijk zacht over drempels in een woonwijk bijvoorbeeld.
Het probleem zit in zijwaartse vering / absorptie. Bijvoorbeeld in een bocht op een klaverblad, met 70 - 90 km/u en dan over een flinke ribbel: het voelt alsof de achterwielen grip verliezen en dat de achterkant uitbreekt. Dat uitbreken gebeurt niet werkelijk, maar het voelt wel.zo. Toen dat de eerste keer gebeurde schrok ik enorm en reed ik nog een tijdje met klamme handjes verder.
Het valt mij op dat bij het instellen van de verwarming op de timer in de app alleen de cabine op temperatuur gebracht wordt. De stoel-, stuur- en spiegelverwarming wordt dan niet geactiveerd. Daarvoor moet ik dan handmatig de airco via de app inschakelen.
Bij klimaatinstellingen heb ik wel alles aangevinkt en bij het scherm 'vertrektijd activeren' ook de 'verwarmingsinstellingen' geactiveerd.
Hebben jullie deze ervaring ook?
Bij klimaatinstellingen heb ik wel alles aangevinkt en bij het scherm 'vertrektijd activeren' ook de 'verwarmingsinstellingen' geactiveerd.
Dat staat wel degelijk in de app, hierzo :Roodoeht schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
Het valt mij op dat bij het instellen van de verwarming op de timer in de app alleen de cabine op temperatuur gebracht wordt. De stoel-, stuur- en spiegelverwarming wordt dan niet geactiveerd. Daarvoor moet ik dan handmatig de airco via de app inschakelen.
:strip_exif()/f/image/p47pJDpiMR9ue8R7EkPz7DIE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cyxvzmqV8PaDcf3Nnv1Guyul.jpg?f=fotoalbum_large)
Zowel de zetel als stoelverwarming kan je daar dan telkens mee activeren (of niet) en dat kan per stoel of alle stoelen tegelijk. Ook stoelventilastie is mogelijk maar dat lijkt mij enkel mogelijk voor alle stoelen tegelijk
Welke dealer is dit als die er goed mee bekend is kan dat misschien anderen helpen.voog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:39:
Vandaag bij de dealer geweest voor de bewegende bestuurdersstoel, het is nu een bekend euvel,er stond zelfs iemand naast ons aan de balie die voor precies het zelfde kwam. Ze weten het nu ook precies te reproduceren en er is gelijk een nieuw frame besteld. Wel in backorder, hoe zou dat nou komen
Thanks!
Bij mij werkte die so wie so maar heel matig.Freezhost schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Ja dat schijnt ook een bekend issue te zijn. Was van plan om het ook aan te zetten maar dat doe ik dan nog maar even niet
Vaker niet herkend dan wel. Dus dan maar UIT...
Valt bij u/jou dan ook na een paar dagen de verbinding via de app nog weg waarna de EV9 helemaal niet meer te bereiken is via de online verbinding?madpilot0 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:47:
[...]
De auto lijkt nog steeds actief te zijn en niet in slaap te gaan.
Dat suggereert dat nog niet de juiste updates erop zitten.
Na alle updates (bij mijn 2023 geproduceerde) was dat wegvallen na 2-3 dagen over terwijl hij ook niet meer zo snel leegliep tijdens geparkeerd staan. Ik verloor meer dan 1kWh per dag zo ongeveer. Met een dode 12V na een half jaar.
Duidelijke dat de 12V telkens moest worden bijgeladen vanuit de HV. Als dat 1 of 2 keer niet goed gaat door het een of ander, loopt de 12V in 1 nacht leeg, evt zelfs met schade.
De app zelf is me niet opgevallen. Ik meen me te herinneren dat hij op 'Disconnected' stond.FlyingDutchMike schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:19:
[...]
Valt bij u/jou dan ook na een paar dagen de verbinding via de app nog weg waarna de EV9 helemaal niet meer te bereiken is via de online verbinding?
Dat suggereert dat nog niet de juiste updates erop zitten.
Na alle updates (bij mijn 2023 geproduceerde) was dat wegvallen na 2-3 dagen over terwijl hij ook niet meer zo snel leegliep tijdens geparkeerd staan. Ik verloor meer dan 1kWh per dag zo ongeveer. Met een dode 12V na een half jaar.
Duidelijke dat de 12V telkens moest worden bijgeladen vanuit de HV. Als dat 1 of 2 keer niet goed gaat door het een of ander, loopt de 12V in 1 nacht leeg, evt zelfs met schade.
Donderdag kakte de 12v ineens in met 7% per 30min. Toen ben ik maar even een rondje gaan rijden en steeg het percentage naar 80%. Bij KIA konden ze me niet helpen i.v.m. drukte dus ga ik morgen nog een keer langs om de 12v te laten controleren.
Het stomme is dat de 12v na mijn ritje weer inkakte tot bijna 20% en vervolgens midden in de nacht weer naar 85% steeg en nu heb ik die rare oscillatie niet meer..
/f/image/WB00PGJCSFPe8xwo2ecwsk12.png?f=fotoalbum_large)
Er zitten wel gaten in de meting en toen ik de auto de volgende ochtend gebruikte gingen de interieur lampjes in het plafond niet aan, de sfeer verlichting ging wel aan
Via Home AssistantSpockz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:29:
Hoe krijgen jullie deze grafieken? Zit dit in de app? Het lijkt op grafana maar waar komt de data vandaan?
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
Ik snap echt niet ze ze geen verband kunnen vinden met dat 12v probleem. Je ziet bovenstaande duidelijk wat en wanneer iets gebeurt, daar moet je toch een ander proces aan kunnen relateren als je e.e.a. uitleest?
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Ik heb bij diverse bezoeken aan de dealers telkens gevraagd naar evt updates die op andere EV's al waren uitgevoerd met het gewenste succes en ze bleven vaak volhouden dat er dan voor mijn VIN met dezelfde leeftijd en problemen niets klaar stond.AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:53:
[...]
Bedankt. Bij mij zijn dus alle updates ooit al gedaan en nu toch problemen, dus ben benieuwd wat ze gaan vinden.
Later dan toch ineens weer wel...
Ze moeten overigens zelf dan nog wel per update kiezen of die wordt uitgevoerd/geïnstalleerd.
Dat houdt in dat ze keuzes kunnen maken en sommige kunnen overslaan, bv als ze bang zijn met de tijd in de knel te komen. Zo werd bij mij na een dag de koplamp updates LV RV niet uitgevoerd omdat ze niet wisten hoe lang dat zou duren.
Het is lastig omdat er nergens een duidelijk overzicht beschikbaar is (voor onszelf) van de dealer-updates (behalve in hun eigen systeem maar zelfs daar is het dus niet altijd goed op orde en lijkt er vertraging te zijn).
En twee Mini's achterstevoren in de kofferbak proppen omdat ze toevallig daar een diep gat hebben voor hun voetjes maakt IMO een Y of ander model nog geen 7-zitter...mfellman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Even kort al gekeken en bij de EQB en Tesla MY is het handig om even goed te kijken hoe die zich verhouden tot de EV9 als 7 zitter. Bij bijna alle andere 7 zitters mogen de mensen helemaal achterin geen benen en soms ook geen hoofd hebben.
De EV9 is eigenlijk de enige waar 7 volwassenen goed in kunnen zitten.
Maar niemand verplicht je de EV9 te kiezen 😉.
In de EV9 kan je normaal op een bank zitten als volwassene.
Misschien is die ruimte niet voor iedereen nodig maar met een paar honden wel makkelijk.
In het linkerdeel van de data, voordat hij instort, is er duidelijk een verbruiker actief en moet er periodiek worden bijgeladen. Daarbij gaat dan iets mis door onbekende oorzaak waardoor de 12V onder druk komt en leegloopt.madpilot0 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:27:
[...]
De app zelf is me niet opgevallen. Ik meen me te herinneren dat hij op 'Disconnected' stond.
Donderdag kakte de 12v ineens in met 7% per 30min. Toen ben ik maar even een rondje gaan rijden en steeg het percentage naar 80%. Bij KIA konden ze me niet helpen i.v.m. drukte dus ga ik morgen nog een keer langs om de 12v te laten controleren.
Het stomme is dat de 12v na mijn ritje weer inkakte tot bijna 20% en vervolgens midden in de nacht weer naar 85% steeg en nu heb ik die rare oscillatie niet meer..
[Afbeelding]
Er zitten wel gaten in de meting en toen ik de auto de volgende ochtend gebruikte gingen de interieur lampjes in het plafond niet aan, de sfeer verlichting ging wel aan.
Rechts lijkt die verbruiker er niet (meer) te zijn en is het bijladen veel minder vaak nodig.
Je zou mogen hopen dat de dealer meer kan uitlezen om te zijn welke systemen er stroom verbruikten etc. ten tijde van de oscillatie maar met de huidige drukte en gebrek aan personeel zijn er weinig die dat een interessante klus zullen vinden is mijn ervaring.
Een belangrijke tip die ik kreeg, voordat de koplampen-CU update erop kwam, was om de verlichting altijd op AUTO te laten staan. Ook QI lader uit, vingerafdruk scanner uit. Sleutel voldoende weg van de auto als die in de garage naast het huis staat etc. Ook geen lampjes laten branden: de frunkverlichting is al voldoende om tijdens een paar uur de 12V te killen. Zo klein is die accu tegenwoordig kennelijk.
De app kan bij openen Disconnected aangeven maar maakt dan de EV wakker.
In het begin ging de EV al snel in totale coma stand waarbij de online verbinding ook stopte en de app de auto niet meer kon bereiken. Dat is bij mij na updates nu niet meer het geval. Na een week kan ik gewoon de auto bereiken en remote bedienen.
Tijdens die oscillatie heb ik van alles geprobeerd. Qi uit, vingerafdruk uit, digitale sleutel uit etc. Sleutels lagen aan de andere kant van het huis maar alsnog leek er iets actief te zijn. De dag dat de accu helemaal leeg liep, was een paar uur nadat ik alles weer aangezet had (omdat ik geen zin had mezelf te beperken). Het lijkt er bijna op alsof hij zichzelf heeft gereset.FlyingDutchMike schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:04:
[...]
In het linkerdeel van de data, voordat hij instort, is er duidelijk een verbruiker actief en moet er periodiek worden bijgeladen. Daarbij gaat dan iets mis door onbekende oorzaak waardoor de 12V onder druk komt en leegloopt.
Rechts lijkt die verbruiker er niet (meer) te zijn en is het bijladen veel minder vaak nodig.
Je zou mogen hopen dat de dealer meer kan uitlezen om te zijn welke systemen er stroom verbruikten etc. ten tijde van de oscillatie maar met de huidige drukte en gebrek aan personeel zijn er weinig die dat een interessante klus zullen vinden is mijn ervaring.
Een belangrijke tip die ik kreeg, voordat de koplampen-CU update erop kwam, was om de verlichting altijd op AUTO te laten staan. Ook QI lader uit, vingerafdruk scanner uit. Sleutel voldoende weg van de auto als die in de garage naast het huis staat etc. Ook geen lampjes laten branden: de frunkverlichting is al voldoende om tijdens een paar uur de 12V te killen. Zo klein is die accu tegenwoordig kennelijk.
De app kan bij openen Disconnected aangeven maar maakt dan de EV wakker.
In het begin ging de EV al snel in totale coma stand waarbij de online verbinding ook stopte en de app de auto niet meer kon bereiken. Dat is bij mij na updates nu niet meer het geval. Na een week kan ik gewoon de auto bereiken en remote bedienen.
Ben benieuwd wat KIA morgen zegt.
Content Den BoschFlyingDutchMike schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Welke dealer is dit als die er goed mee bekend is kan dat misschien anderen helpen.
Thanks!
Dit is wel echt heel knap, dan rijd je met een fluweelzacht voetje.gustavson schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Hier toch echt 21.5kWh/100km na bijna 25000. Dit inclusief rit naar Zweden wintersport met -10 tot -20gr. Vrijwel alles in eco stand gereden met iPedal. GT line AWD
[Afbeelding]
Rijstijl is echt enorm van invloed. Ik kan hier in de buurt komen, maar als ik een beetje “geniet” van de powerrrrr van de auto, gaat het al snel stevig richting de 30. En das nogal verleidelijk…
Ik kan dit nu uit ervaring onderschrijven. Heb net de EV9 weer opgehaald van de garage. De 12V accu is vervangen. Als verklaring voor het falen werd gegeven dat er nog een hele rij updates klaar stond voor installatie, waaronder de updates voor de 12V accu problemen (bv. LED lichten). Ik heb aangegeven dat dit mij verbaasde omdat de auto al 4 of 5 keer bij de garage is geweest het afgelopen jaar en dat ik steeds gevraagd heb naar de updates en dat mij toen verzekerd is dat alles was geïnstalleerd. Uit hun verklaring leek het inderdaad dat zij zelf moeten uitzoeken en beslissen welke updates geïnstalleerd kunnen en moeten worden. Ik hoop dus maar dat het nu wel allemaal gedaan is, want zij bevestigden ook dat je als gebruiker niet kunt bijhouden welke updates de auto heeft gehad. Ik hou in ieder geval de komende tijd de fysieke sleutel maar op zak.FlyingDutchMike schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb bij diverse bezoeken aan de dealers telkens gevraagd naar evt updates die op andere EV's al waren uitgevoerd met het gewenste succes en ze bleven vaak volhouden dat er dan voor mijn VIN met dezelfde leeftijd en problemen niets klaar stond.
Later dan toch ineens weer wel...
Ze moeten overigens zelf dan nog wel per update kiezen of die wordt uitgevoerd/geïnstalleerd.
Dat houdt in dat ze keuzes kunnen maken en sommige kunnen overslaan, bv als ze bang zijn met de tijd in de knel te komen. Zo werd bij mij na een dag de koplamp updates LV RV niet uitgevoerd omdat ze niet wisten hoe lang dat zou duren.
Het is lastig omdat er nergens een duidelijk overzicht beschikbaar is (voor onszelf) van de dealer-updates (behalve in hun eigen systeem maar zelfs daar is het dus niet altijd goed op orde en lijkt er vertraging te zijn).
Best irritant dat je niet zelf kunt zien welke updates er wel of niet zijn geïnstalleerd.
Overigens verbaast het mij wel dat velen hun fysieke sleutel thuis laten. Dat ding is me al een aantal keer goed van pas gekomen omdat ik er de auto een stukje mee naar voren kon laten rijden bijv. in nauwe garages/parkeervlakken waardoor de deur of kofferbak niet meer wijd genoeg open gingen.
Overigens verbaast het mij wel dat velen hun fysieke sleutel thuis laten. Dat ding is me al een aantal keer goed van pas gekomen omdat ik er de auto een stukje mee naar voren kon laten rijden bijv. in nauwe garages/parkeervlakken waardoor de deur of kofferbak niet meer wijd genoeg open gingen.
Dat werkt inderdaad als je op ‘airco starten’ drukt. Maar werkt het ook als je de temperatuur met de timer instelt?Stijn_Gallet schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:57:
[...]
Dat staat wel degelijk in de app, hierzo : [Afbeelding]
[Afbeelding]
Zowel de zetel als stoelverwarming kan je daar dan telkens mee activeren (of niet) en dat kan per stoel of alle stoelen tegelijk. Ook stoelventilastie is mogelijk maar dat lijkt mij enkel mogelijk voor alle stoelen tegelijk
:strip_exif()/f/image/Z298cRIfanP6tFgXxSTWC6Ez.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard in deze barre kou alles op lekker warm ingesteld..
/f/image/Rwgy8qdng23ZH1cGNP0tWxOM.png?f=fotoalbum_large)
Vraagje voor de mensen die regelmatig snelladen zonder de Kia Navi te gebruiken. Wat is de ideale tijd om de conditionering aan te zetten. Is dit 30mins of 45mins of wisselt dat toch nog wel heel veel?
Ik zou minimaal 30 minuten aanhouden. Als het buiten koud is, heb je dat wel nodig. Bovendien kun je beter wat te vroeg zijn, want eenmaal geconditioneerd, blijft de accu wel even op temperatuur. In de zomer krijg je vaak meteen al het bericht dat je accu klaar is.PoloShark schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:59:
Vraagje voor de mensen die regelmatig snelladen zonder de Kia Navi te gebruiken. Wat is de ideale tijd om de conditionering aan te zetten. Is dit 30mins of 45mins of wisselt dat toch nog wel heel veel?
In sommige posts lees ik ook dat het uitmaakt of je op Eco of normal rijdt. Deel jij die ervaring of is het altijd? En als je AWD forceert? Het klinkt alsof er iets qua torgue vectoring of differentieel niet lekker gaat. Dit is het grootste minpunt wat ik tot nu heb meegekregen over de EV9 over het rijden. Eigenlijk het enige, maar het stemt mij wel een beetje ongerust.
De XC90 rijdt als een trein, heeft fantastisch licht. Het enige nadeel is de ruimte achterin en de kleine tank.
(Naast dat het niet elektrisch is natuurlijk.)
[/quote]
Had hiervoor de xc90 t8 met luchtvering maar ik vind ( en de kinderen ook
) de EV9 lekkerder rijden. Was bang dat ik het zou missen maar dat is totaal niet het geval.
Ik rij altijd awd en ik rij door… maar ik heb nog nooit in een bocht met hoge snelheid iets weg voelen glijden. Altijd als een huis, zeker als ik de strakke sturing van de sportstand heb geselecteerd.
Met intelligent grootlicht is eenzame snelweg rijden ideaal. Misschien is de verlichting van de volvo iets feller, maar dat viel in het begin op, nu totaal niet ( kan ook door updates verbeterd zijn natuurlijk…)
[/quote]
Had hiervoor de xc90 t8 met luchtvering maar ik vind ( en de kinderen ook
Ik rij altijd awd en ik rij door… maar ik heb nog nooit in een bocht met hoge snelheid iets weg voelen glijden. Altijd als een huis, zeker als ik de strakke sturing van de sportstand heb geselecteerd.
Met intelligent grootlicht is eenzame snelweg rijden ideaal. Misschien is de verlichting van de volvo iets feller, maar dat viel in het begin op, nu totaal niet ( kan ook door updates verbeterd zijn natuurlijk…)
Volgende week wordt mijn 15 maanden oude Kia EV9 Launch Edition AWD geleverd, met slechts 9.000 km op de teller. De onderhandelingen heb ik laten doen door een automakelaar, en daar heb ik absoluut geen spijt van!
Gezien de vele verhalen over problemen met de 12V-accu heb ik alvast een NOCO GB40 besteld. Deze is gisteren thuis bezorgd. Is deze voldoende, of kan ik beter voor de GB70 gaan?
Gezien de vele verhalen over problemen met de 12V-accu heb ik alvast een NOCO GB40 besteld. Deze is gisteren thuis bezorgd. Is deze voldoende, of kan ik beter voor de GB70 gaan?
Ik doe wel even mee met de ervaringen. Nu op een week na de auto een jaar in gebruik. Eigenlijk heel tevreden, helaas wel de 12volt problemen gehad, maar goed vervangen.
Verder wat kleine dingetjes, rubbertjes onder middenconsole zelf vervangen, de auto reageert tegenwoordig niet meer echt op m’n telefoon en sleutel (of ik moet echt de Apple wallet openen), ik heb nooit helemaal begrepen hoe de deuren openen, de ene keer gaan ze allemaal uit, de andere keer alleen aan de voorkant en moet je het met je sleutel doen.
Maar afgezien daarvan, zeer comfortabel, met kinderen fijner dan m’n Volvo xc90, fijne knopjes ipv alles via touchschermen. Rijgedrag is goed, wel beetje jammer dat ik niet de 4 wheel drive heb, dus geen sprintjes meer.
Het verbruik valt mij mee, nu 42k erop zitten en gemiddeld 22.7, range is ook echt goed te noemen. Als je oplet haal je in de zomer gemakkelijk 500km.
Ik zou hem ook zo weer doen, of een id buzz, want met 4 kinderen en soms veel filmgear kan je niet genoeg ruimte hebben.
Verder wat kleine dingetjes, rubbertjes onder middenconsole zelf vervangen, de auto reageert tegenwoordig niet meer echt op m’n telefoon en sleutel (of ik moet echt de Apple wallet openen), ik heb nooit helemaal begrepen hoe de deuren openen, de ene keer gaan ze allemaal uit, de andere keer alleen aan de voorkant en moet je het met je sleutel doen.
Maar afgezien daarvan, zeer comfortabel, met kinderen fijner dan m’n Volvo xc90, fijne knopjes ipv alles via touchschermen. Rijgedrag is goed, wel beetje jammer dat ik niet de 4 wheel drive heb, dus geen sprintjes meer.
Het verbruik valt mij mee, nu 42k erop zitten en gemiddeld 22.7, range is ook echt goed te noemen. Als je oplet haal je in de zomer gemakkelijk 500km.
Ik zou hem ook zo weer doen, of een id buzz, want met 4 kinderen en soms veel filmgear kan je niet genoeg ruimte hebben.
Een kleine vraag met betrekking tot de updates, is er niet een website van Kia dat je ze ook zelf kan installeren?
Er moet toch ook een eigen manier zijn om te kijken of “alles” up to date is?
Vraagje over de Noco GB40, ik lees online dat deze recent een usb c poort heeft gekregen ipv micro usb, kan iemand dat bevestigen? Zou voor mij de enige reden zijn om de GBX45 te halen namelijk anders.
Ben benieuwd wanneer die van mij geleverd gaat worden, is wel besteld maar geen datum bekend. Mag niet afgeleverd worden voor 6 mei, dus ben benieuwd.
Ik snap overigens niet waarom heel veel mensen maanden wachten om via de dealer een nieuwe 12v accu te krijgen als dit duidelijk het probleem oplost. Koop je er zelf toch een voor 135 euro, aftrekbaar van de fiscale bijtelling, of je declareert het bij je werkgever met het excuus dat het laten vervangen door de leasemaatschappij te veel tijd en dus meer geld kost. Indien je een EV9 kan betalen in welke vorm dan ook is je uurloon ook substantieel…
Vraagje over de Noco GB40, ik lees online dat deze recent een usb c poort heeft gekregen ipv micro usb, kan iemand dat bevestigen? Zou voor mij de enige reden zijn om de GBX45 te halen namelijk anders.
Ben benieuwd wanneer die van mij geleverd gaat worden, is wel besteld maar geen datum bekend. Mag niet afgeleverd worden voor 6 mei, dus ben benieuwd.
Ik snap overigens niet waarom heel veel mensen maanden wachten om via de dealer een nieuwe 12v accu te krijgen als dit duidelijk het probleem oplost. Koop je er zelf toch een voor 135 euro, aftrekbaar van de fiscale bijtelling, of je declareert het bij je werkgever met het excuus dat het laten vervangen door de leasemaatschappij te veel tijd en dus meer geld kost. Indien je een EV9 kan betalen in welke vorm dan ook is je uurloon ook substantieel…
[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijm op 04-02-2025 08:57 ]
Hi, Ik ben van plan om mijn 2de kia EV9 te bestellen (de vorige na 1 jaar en 41k km ingeleverd ivm baan wisseling). De vorige was zwart. Deze wil ik als Ivory Silver bestellen. Wat zijn de meningen over deze kleur? En als er al eigenaren zijn met zo een kleur, zou heel fijn zijn om foto's te mogen zien in deze forum.
[quote]Roodoeht schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:25:
[...]
Dat werkt inderdaad als je op ‘airco starten’ drukt. Maar werkt het ook als je de temperatuur met de timer instelt?
[Afbeelding]
Dat heb ikzelf nog niet geprobeerd om eerlijk te zijn omdat ik zelf 10 minuutjes voor ik vertrek de airco opzet en dan is de auto 'ontdooit' en de zetel(s) en stuur warm genoeg om comfortabel te vertrekken .
[...]
Dat werkt inderdaad als je op ‘airco starten’ drukt. Maar werkt het ook als je de temperatuur met de timer instelt?
[Afbeelding]
Dat heb ikzelf nog niet geprobeerd om eerlijk te zijn omdat ik zelf 10 minuutjes voor ik vertrek de airco opzet en dan is de auto 'ontdooit' en de zetel(s) en stuur warm genoeg om comfortabel te vertrekken .
En de rijsnelheid (icm buitentemperatuur) heeft ook invloed. In D op de Autobahn met 130-160 of in NL met 100 km/h heeft invloed viel mij op.AgeOfPanic schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:24:
[...]
Ik zou minimaal 30 minuten aanhouden. Als het buiten koud is, heb je dat wel nodig. Bovendien kun je beter wat te vroeg zijn, want eenmaal geconditioneerd, blijft de accu wel even op temperatuur. In de zomer krijg je vaak meteen al het bericht dat je accu klaar is.
Ooit mijn Model S als experiment op max snelheid 'leeg gereden' op weg naar de snellader op de A31 in D en die hoefde dan ook niet meer bij-verwarmd te worden... Stond te hijgen en te blazen als een renpaard op Duindigt.
Bedenk wel dat conditioneren in alle gevallen ook wel weer een paar procent aan capaciteit scheelt = iets range en dus meer kWh te laden & betalen in ruil voor een kortere laadtijd!
1. Er is wel iets van een site, hier ook in het begin voorbij zien komen, waar grote updates staan aangekondigd zoals bijvoorbeeld nieuwe features in het entertainment systeem maar voor zover ik weet staan alle 'patches' die problemen oplossen er niet zomaar genoemd.Boudewijm schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:48:
Een kleine vraag met betrekking tot de updates, is er niet een website van Kia dat je ze ook zelf kan installeren?
2. Het is dus niet de 12V zelf hoewel het vervangen natuurlijk wel het probleem tijdelijk oplost als die echt kapot is. Maar het zijn fouten in systemen van de EV9 die stroom blijven vragen waardoor de 12V telkens moet worden bijgeladen. Op zich is dat geen drama, kost alleen stroom onnodig, maar helaas gaat het opladen soms niet goed en loopt de 12V snel leeg. Daarom moeten de fouten eruit en niet alleen een nieuwe 12V erin.
Ik heb een service bulletin op de deurhendels (of hun kabelbomen misschien) gekregen. Daar leek ik geen problemen mee te hebben maar er was iets mis met mijn serie en ze hebben preventief iets vervangen opdat ze er netjes uit zouden blijven komen.DarkShadow schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:42:
Ik doe wel even mee met de ervaringen....
--- ik heb nooit helemaal begrepen hoe de deuren openen, de ene keer gaan ze allemaal uit, de andere keer alleen aan de voorkant en moet je het met je sleutel doen.
Als bonus werkt nu de slot-sensor in de bestuurder-deurhendel niet meer... dat moet nog een keer verholpen worden maar ze komen er wel allemaal netjes uit.
Gefeliciteerd met je aankoop! Ben wel benieuwd naar je aankoopbedrag (als je dat wilt delen). Heb zelfde versie vorig jaar nieuw aangeschaft en ben bang dat ik ga schrikken van de afschrijving...ruutbrandsma schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:27:
Volgende week wordt mijn 15 maanden oude Kia EV9 Launch Edition AWD geleverd, met slechts 9.000 km op de teller. De onderhandelingen heb ik laten doen door een automakelaar, en daar heb ik absoluut geen spijt van!
Die NOCO GB40 is meer dan voldoende. Bij EV's is er geen 'startstroom' nodig om mechanische delen aan te zwengelen.
Ja, ik vind het een prachtige kleur.Stephanos schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:28:
Hi, Ik ben van plan om mijn 2de kia EV9 te bestellen (de vorige na 1 jaar en 41k km ingeleverd ivm baan wisseling). De vorige was zwart. Deze wil ik als Ivory Silver bestellen. Wat zijn de meningen over deze kleur? En als er al eigenaren zijn met zo een kleur, zou heel fijn zijn om foto's te mogen zien in deze forum.
:strip_exif()/f/image/u6gsfkL7SpAiPxDWg588NS07.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S9IFVKT7WiRLuNlGRPqFqoQC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qXJ1PIMERBLFgIM6N50apoAD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank je wel. I think we have a winner:)DarkShadow schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:40:
[...]
Ja, ik vind het een prachtige kleur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie kleur inderdaad. Persoonlijk vind ik wel het zilver in de wielen niet zo mooi en zou het zelf zwart maken (met plastidip of iets anders). Dan zou hij mijn inziens nog een stuk mooier zijn. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur.DarkShadow schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:40:
[...]
Ja, ik vind het een prachtige kleur.
[Afbeelding]
...
[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 04-02-2025 11:14 ]
Wel over nagedacht, maar ik geef er dan weer niet genoeg om om dat te regelen.ty5500 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Mooie kleur inderdaad. Persoonlijk vind ik wel het zilver in de wielen niet zo mooi en zou het zelf zwart maken (met plastidip of iets anders). Dan zou hij mijn inziens nog een stuk mooier zijn. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur.
Het is ook een principe kwestie denk ik? Voor een auto van dit bedrag moet de dealer zoiets gewoon regelen. Hoe moeilijk kan het zijn, maar nee alles moet via procedures en via KIA NL, drama.Boudewijm schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:48:
Als ik de baas zou zijn wist ik het wel... een nieuwe accu is uiteindelijk veel goedkoper dan alle negatieve ervaringen.
Klant is allang geen koning meer, hier ook gezeur gehad met kunststof kozijnen, nooit helemaal opgelost want dat is onmogelijk zonder alles weg te gooien... Nooit een excuus of een sorry, nee, we moesten blij zijn dat ze nog terugkwamen want er zijn heel veel bedrijven die je gewoon laten stikken. Dat werd letterlijk gezegd door de directeur...

Zo gaat het bij KIA NL niet maar het kan stukken beter...
De EV3 is een verkoopsucces. Daar komen waarschijnlijk dezelfde problemen cq. kinderziektes mee. Dus de service gaat niet beter worden.
Achja ik heb gewoon erg weinig verwachtingen van dealers, autoverkopers en makelaars, dus als ik iets zelf kan oplossen en het mijn humeur niet verziekt dan is mij dat vaak nog wel geld en moeite waard.
Ik heb een dikke maand geleden een GB40 gekocht via Amazon en deze heeft een USB-C input port en een USB-A output port.Boudewijm schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:48:
…
…
En zaterdag heb ik de uiteindelijke levertijd gekregen van mijn dealer. 20 november besteld (een GT-line 6-zits). Zou eerst midden maart aankomen in NL, paar weken later werd dat bijgesteld naar eind februari. Gisteren te horen gekregen dat het nog eerder zou worden, sterker nog, hij was net gearriveerd in het land
Rond 12 februari moet hij aankomen bij de dealer, levering 1 tot anderhalve week erna. Het komt dichterbij!
Interessant dat dat bij VAG ook speelt / speelde.Parody schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:02:
[...]
De vorige generatie VAG auto's op MQB onderstel had daar ook last van (Skoda Superb en Audi A3). Je went er aan. In MQB-gebaseerde auto's was het een kwestie van voor de richel zoveel mogelijk de binnenkant van de bocht opzoeken, heel kort voor de richel even ietsjes naar de buitenkant van de bocht sturen (lichtjes het stuur in je hand richting rechtuitstand laten glijden en de auto z'n weg laten zoeken), en na de richel weer normaal insturen. Work-a-round, dat zeker, maar daardoor hield je wel de rust en contröle in het onderstel.
In de zomer 2023 zag ik op YouTube een Koreaanse review van de EV9 en die YouTuber vond de auto geweldig, behalve de schokdemping.
Het was me toen niet duidelijk wat ie bedoelde. Ik reed toen nog de hard geveerde Tesla en keek juist wel uit naar wat zachtere vering met minder gestuiter. Dat is met de EV9 wel waargemaakt, maar dus wel met af en toe een onveilig zijwaartse onbalansgevoel. Ik hoop maar dat het went.
Ik rijd bijna altijd op normal. Soms even op Sport om iedereen bij het stoplicht te verrassen dat dat Kia slagschip er als een Porsche vandoor gaat :-psloddervos schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:00:
In sommige posts lees ik ook dat het uitmaakt of je op Eco of normal rijdt. Deel jij die ervaring of is het altijd? En als je AWD forceert? Het klinkt alsof er iets qua torgue vectoring of differentieel niet lekker gaat. Dit is het grootste minpunt wat ik tot nu heb meegekregen over de EV9 over het rijden. Eigenlijk het enige, maar het stemt mij wel een beetje ongerust.
De XC90 rijdt als een trein, heeft fantastisch licht. Het enige nadeel is de ruimte achterin en de kleine tank.(Naast dat het niet elektrisch is natuurlijk.)
[/quote]
Had hiervoor de xc90 t8 met luchtvering maar ik vind ( en de kinderen ook) de EV9 lekkerder rijden. Was bang dat ik het zou missen maar dat is totaal niet het geval.
Ik denk trouwens dat er 2 problemen zijn met de EV9 (AWD).
De zijwaartse schokdemping / onbalans, zoals beschreven.
En: (brake) torque vectoring die compleet verkeerd ingrijpt met het verdelen van de aandrijving als de banden links een andere grip hebben dan rechts.
Ik dacht, laat ik eens AI gebruiken... Iemand die hier iets van herkent:
Van ChatGPT:
"Kia heeft verschillende software-updates uitgerold voor de EV9, gericht op het verbeteren van de prestaties en functionaliteit van het voertuig.Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste updates:
**Software-update voor laadcompatibiliteit**
Deze update, uitgebracht op 10 januari 2025, verbetert de werking van de elektrische waterpomp, wat helpt om onderbrekingen tijdens AC-laden te voorkomen en ongewenste waarschuwingslampjes te verminderen.
**Software-update voor instrumentenpaneel**
Op 3 december 2024 werd een update uitgerold die de werking van het instrumentenpaneel verbetert, wat bijdraagt aan een duidelijker en betrouwbaarder display van voertuiggegevens.
**Software-update voor draadloze telefoonlader**
Deze update, uitgebracht op 13 november 2024, optimaliseert de controlelogica van de draadloze telefoonlader, wat resulteert in een efficiënter energieverbruik tijdens het opladen van uw apparaten.
**Software-update voor voertuiglaadbeheer**
Op 15 oktober 2024 werd een update uitgerold die de logica van het Vehicle Charging Management System (VCMS) bijwerkt, wat helpt om onderbrekingen tijdens geplande laadbeurten te verminderen.
**Software-update voor voertuiglaadcompatibiliteit met NACS-connectoren**
Deze update, uitgebracht op 24 september 2024, verbetert de compatibiliteit van de EV9 met NACS-connectoren voor DC-snelladers, wat de kans op onderbrekingen tijdens het laden vermindert.
Voor een gedetailleerd overzicht van alle software-updates en hun specificaties kunt u de officiële Kia Owners Portal raadplegen.
Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van deze updates kan variëren op basis van uw voertuigconfiguratie en regio.
Het is raadzaam om regelmatig de Kia Connect-app of het infotainmentsysteem van uw voertuig te controleren op meldingen over beschikbare updates."
Van ChatGPT:
"Kia heeft verschillende software-updates uitgerold voor de EV9, gericht op het verbeteren van de prestaties en functionaliteit van het voertuig.Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste updates:
Deze update, uitgebracht op 10 januari 2025, verbetert de werking van de elektrische waterpomp, wat helpt om onderbrekingen tijdens AC-laden te voorkomen en ongewenste waarschuwingslampjes te verminderen.
Op 3 december 2024 werd een update uitgerold die de werking van het instrumentenpaneel verbetert, wat bijdraagt aan een duidelijker en betrouwbaarder display van voertuiggegevens.
Deze update, uitgebracht op 13 november 2024, optimaliseert de controlelogica van de draadloze telefoonlader, wat resulteert in een efficiënter energieverbruik tijdens het opladen van uw apparaten.
Op 15 oktober 2024 werd een update uitgerold die de logica van het Vehicle Charging Management System (VCMS) bijwerkt, wat helpt om onderbrekingen tijdens geplande laadbeurten te verminderen.
Deze update, uitgebracht op 24 september 2024, verbetert de compatibiliteit van de EV9 met NACS-connectoren voor DC-snelladers, wat de kans op onderbrekingen tijdens het laden vermindert.
Voor een gedetailleerd overzicht van alle software-updates en hun specificaties kunt u de officiële Kia Owners Portal raadplegen.
Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van deze updates kan variëren op basis van uw voertuigconfiguratie en regio.
Het is raadzaam om regelmatig de Kia Connect-app of het infotainmentsysteem van uw voertuig te controleren op meldingen over beschikbare updates."
Je kan chatgpt steeds vragen om zijn bronnen op te lijsten. Zou kunnen dat er bepaalde updates zijn voor andere continenten (onder andere die NACS update lijkt me).FlyingDutchMike schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:51:
Van ChatGPT:
Heeft er iemand al een goede oplossing gevonden om de toetsen voor de zetelbediening in de koffer af te schermen? Heb geen 3d printer en ben wel benauwd als ik de koffer heel vol stouw, dat er iets zou omvallen tegen de knoppen dat dat vervolgens de zetels gaan proberen omhoog te komen met al het gewicht er op. Een schuifbaar deksel erover zoals bijvoorbeeld ook over de stopcontactaansluiting zit in de kofferruimte had op dit vlak wel meer geruststelling gegeven.
Ik heb toevallig net mijn 3D-printer binnengekregen en ik zag dat er al iemand een soort van cover heeft gemaakt. De toetsen komen daarmee dieper te liggen, zie hier: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-504088ty5500 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:39:
Heeft er iemand al een goede oplossing gevonden om de toetsen voor de zetelbediening in de koffer af te schermen? Heb geen 3d printer en ben wel benauwd als ik de koffer heel vol stouw, dat er iets zou omvallen tegen de knoppen dat dat vervolgens de zetels gaan proberen omhoog te komen met al het gewicht er op. Een schuifbaar deksel erover zoals bijvoorbeeld ook over de stopcontactaansluiting zit in de kofferruimte had op dit vlak wel meer geruststelling gegeven.
Zodra ik weet hoe die printer werkt kan ik er eventueel één voor je printen? Iets met een deksel is mooier maar voordat ik zoiets kan tekenen ben ik een jaar verder denk ik
Dit zou ook handig zijn : https://makerworld.com/en/models/1042727#profileId-1027882
Met dichtgeklapte 3e zitrij heb ik soms voor dat wanneer er een zware koffer opligt, dat het systeem (ondanks dat de stoelen zijn dichtgeklapt) toch denkt dat er iemand zit. Iemand daar ook last van of/en een oplossing voor (buiten de oplossing in the link)?
Met dichtgeklapte 3e zitrij heb ik soms voor dat wanneer er een zware koffer opligt, dat het systeem (ondanks dat de stoelen zijn dichtgeklapt) toch denkt dat er iemand zit. Iemand daar ook last van of/en een oplossing voor (buiten de oplossing in the link)?
op vakantie is er 1 van de 2 stoelen dichtgeklapt, de koffer zit dan propvol, maar die melding heb ik nog nooit gekregen.Stijn_Gallet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:57:
Dit zou ook handig zijn : https://makerworld.com/en/models/1042727#profileId-1027882
misschien zat er iets geklemd tussen de neer geklapte stoel?
Ik heb die melding nog nooit gehad, hoe zwaar was die koffer? En heb je dit vaker gehad of eenmalig?Stijn_Gallet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:57:
Dat printje stelt niet veel voor in ieder geval.
Hé, dat zou vriendelijk zijn. Zal je dan natuurlijk wel vergoeden voor het materiaal, verzending en je tijd.Freezhost schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Zodra ik weet hoe die printer werkt kan ik er eventueel één voor je printen? Iets met een deksel is mooier maar voordat ik zoiets kan tekenen ben ik een jaar verder denk ik
Geen probleem, dat wil ik wel doen, ik laat het wel weten als ik zover ben.ty5500 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Hé, dat zou vriendelijk zijn. Zal je dan natuurlijk wel vergoeden voor het materiaal, verzending en je tijd.
Het was eenmalig, dus misschien zat er wat tussen idd -> zal er nog eens op letten als we op vakantie vertrekken en de zitrij neerlaten om er koffers op te zetten. Hopelijk was het eenmaligFreezhost schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik heb die melding nog nooit gehad, hoe zwaar was die koffer? En heb je dit vaker gehad of eenmalig?
Dat printje stelt niet veel voor in ieder geval.
Ook hier interesse!Freezhost schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Geen probleem, dat wil ik wel doen, ik laat het wel weten als ik zover ben.
Het is bij mij een keer gebeurd; de stoel kwam per ongeluk omhoog en alles zat klem tegen het dak en moest er uit.
Hij wil eerst weer helemaal omhoog voordat hij weer omlaag gaat...
In de 1000km challenge van Bjorn Nyland noemt hij dat de auto bij preconditioning gebruik maakt van de accu ipv de laadpaal. Is dat nog steeds zo? Het lijkt mij beter voor het bereik en beter voor de levensduur van de accu als het interior en de accu worden opgewarmd vanuit netstroom ipv een koude accu.
Morgenochtend vroeg kan ik een proefrit maken. Ben heel benieuwd naar het verschil met mijn XC90.
Morgenochtend vroeg kan ik een proefrit maken. Ben heel benieuwd naar het verschil met mijn XC90.
As we speak wordt er voorverwarmd en tegelijk het ‘opladen’ weer gestart.Spockz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:38:
In de 1000km challenge van Bjorn Nyland noemt hij dat de auto bij preconditioning gebruik maakt van de accu ipv de laadpaal. Is dat nog steeds zo? Het lijkt mij beter voor het bereik en beter voor de levensduur van de accu als het interior en de accu worden opgewarmd vanuit netstroom ipv een koude accu.
:strip_exif()/f/image/sOcSUdBRgQzwPGmabuu5U9i9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan dit ook printen voor mensen in Belgie om shipping kosten te drukken.
volgens de slicer is dit een print van +-52 cent.
ik zal vanavond eentje printen om te kijken hoe het past.
Hoe beviel de testrit? Ook met een ex90 gaan testrijden?[b]Spockz in "Het grote Kia EV9 Topic"Spockz schreef
De EX90 heb ik vorige week gereden. Dat voelde meteen vertrouwd qua rijden. Solide feel op knoppen, en infotainment en algehele afwerking. Super ervaring.ty5500 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:16:
[...]
Hoe beviel de testrit? Ook met een ex90 gaan testrijden?
Echter, hij is krapper dan onze XC90. Minder beenruimte op 2e zitrij. Smallere plek om voeten kwijt te kunnen. Minder opbergruimtes. Geen zonneschermen en zo nog meer dingen. De 3e zitrij is nog kleiner geworden. Het enige is dat de kofferbak met de 3e zitrij langer/dieper is.
Pro: Looks, en vertrouwde feel. Subliem rijcomfort met luchtvering. Cons: Kleiner dan XC90, en de prijs.
Dan de EV9. Echt méga veel auto en ruimte, opties zoals 360 camera, blind spot assist, lane assist etc. Lekker snel. (Dacht dat ik de elektromotoren hoorde maar dat was gewoon uit de speakers.) Prima Heel enthousiast. Totdat ik weer in de XC90 stapte en lekker naar huis zoefde zonder er bij na te hoeven denken.
Toch wel een hoop piepjes. Zelfs aandachtspiepje bij kijken of er iets aan kwam op de rotonde omdat ik niet naar voren keek.
Nu twijfel ik over de 6 of 7 zits. De vrouw is bezorgd dat de kinderen vermaken met 6 zitter lastig wordt. Maar 6 is wel koninklijk zitten. Met de 6 zitter kom je wel makkelijker bij de kind(eren) op de 3e rij als ze er zitten.
Pro: Value for money, heerlijk ruimte. Con: irritante piepjes. Minder "solide/degelijke" feel dan de Volvo.
Dat wordt dan een 6-zitter GT-lijn in de kleur zwart met side steps en Totale velgen. Zo, knoop doorgehakt en nu gewoon gaan bestellenSpockz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Nu twijfel ik over de 6 of 7 zits. De vrouw is bezorgd dat de kinderen vermaken met 6 zitter lastig wordt. Maar 6 is wel koninklijk zitten. Met de 6 zitter kom je wel makkelijker bij de kind(eren) op de 3e rij als ze er zitten.
Pro: Value for money, heerlijk ruimte. Con: irritante piepjes. Minder "solide/degelijke" feel dan de Volvo.
[ Voor 10% gewijzigd door Loepoog op 07-02-2025 16:01 ]
@Spockz die piepjes hebben veel auto's vanwege de EU regels. Met de laatste updates heb ik er eigenlijk weinig last van.
Ik heb er ook weinig last van, ik zou mij over die beepjes echt geen zorgen maken. De snelheidswaarschuwing kan je tegenwoordig makkelijk uitzetten door de mute knop ingedrukt te houden. Deze waarschuwing zou normaal elke nieuwe wagen moeten hebben. De aandachtswaarschuwing is bij mij bijna nooit actief, of je moet al echt bijvoorbeeld op je gsm zitten kijken. In het begin las je wel echt veel klachten erover maar er is dan een update geweest.Ik vermoed dan ook ook dat de demo nog niet alle updates had.Spockz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Toch wel een hoop piepjes. Zelfs aandachtspiepje bij kijken of er iets aan kwam op de rotonde omdat ik niet naar voren keek.
Bij een 6 persoonsgezin (4 kinderen) zou ik altijd voor de 6-zitter kiezen, in plaats van de 7-zitter.Spockz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:53:
[...]
De EX90 heb ik vorige week gereden. Dat voelde meteen vertrouwd qua rijden. Solide feel op knoppen, en infotainment en algehele afwerking. Super ervaring.
Echter, hij is krapper dan onze XC90. Minder beenruimte op 2e zitrij. Smallere plek om voeten kwijt te kunnen. Minder opbergruimtes. Geen zonneschermen en zo nog meer dingen. De 3e zitrij is nog kleiner geworden. Het enige is dat de kofferbak met de 3e zitrij langer/dieper is.
Pro: Looks, en vertrouwde feel. Subliem rijcomfort met luchtvering. Cons: Kleiner dan XC90, en de prijs.
Dan de EV9. Echt méga veel auto en ruimte, opties zoals 360 camera, blind spot assist, lane assist etc. Lekker snel. (Dacht dat ik de elektromotoren hoorde maar dat was gewoon uit de speakers.) Prima Heel enthousiast. Totdat ik weer in de XC90 stapte en lekker naar huis zoefde zonder er bij na te hoeven denken.![]()
Bij een 5 persoonsgezin is de 7-zitter meestal de beste keuze. Dan passen 3 kinderen op de 2e rij en heb je met neergeklapte 3e zitrij nog veel bagageruimte.
Gebaseerd op mijn eigen ervaringen met 4 kinderen en zowel een 6-zits als 7-zits auto in ons huishouden.
Het opgesloten gevoel op de 3e zitrij in een 7-zitter is (veel) minder prettig dan de open ruimte en luxe stoelen die de 6-zitter biedt.
@ty5500 en @Freezhost , de piepjes waren behoorlijk aanwezig. Ook voor geen gordel op stoelen waar niemand zat. Maar ook voor de stoel met kinderstoel in de ISOfix. Inderdaad zullen nog niet alle updates geïnstalleerd zijn.
@Gasoline1234 alle drie de kinderen op de achterbank samen is killing. Die gaan helaas niet zo lekker samen. (Eigenlijk alleen de oudste twee niet.) daarom wisselen we af en zit een van ons ernaast en een van de kinderen op de bijrijdersstoel. Die willen dan natuurlijk ook weer wisselen. Dat gaat nu met de 7 Zits en dan kan je nog een spelletje spelen.
Maar de 6 zits is dan weer heerlijk ruim als ze wat groter zijn. Maar misschien nu (8,4,2 jaar) nog gewoon niet nodig de komende 4-5 jaar.
@Gasoline1234 alle drie de kinderen op de achterbank samen is killing. Die gaan helaas niet zo lekker samen. (Eigenlijk alleen de oudste twee niet.) daarom wisselen we af en zit een van ons ernaast en een van de kinderen op de bijrijdersstoel. Die willen dan natuurlijk ook weer wisselen. Dat gaat nu met de 7 Zits en dan kan je nog een spelletje spelen.
Maar de 6 zits is dan weer heerlijk ruim als ze wat groter zijn. Maar misschien nu (8,4,2 jaar) nog gewoon niet nodig de komende 4-5 jaar.
Hier idd zelfde afweging; 3 meiden van 8-10-12 die elkaar redelijk tolereren 😀. Voor 7 zits gekozen ivm bagageruimte. Paar keer nu op vakantie geweest en denk niet dat dat met bagage had gepast in de 6 zits. Of je moet voor dakkoffer of trekhaak koffer gaan. De range loopt dat wel fors terug. Kortom; tevreden met 7 zits.Gasoline1234 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Bij een 6 persoonsgezin (4 kinderen) zou ik altijd voor de 6-zitter kiezen, in plaats van de 7-zitter.
Bij een 5 persoonsgezin is de 7-zitter meestal de beste keuze. Dan passen 3 kinderen op de 2e rij en heb je met neergeklapte 3e zitrij nog veel bagageruimte.
Gebaseerd op mijn eigen ervaringen met 4 kinderen en zowel een 6-zits als 7-zits auto in ons huishouden.
Het opgesloten gevoel op de 3e zitrij in een 7-zitter is (veel) minder prettig dan de open ruimte en luxe stoelen die de 6-zitter biedt.
-
[ Voor 99% gewijzigd door gustavson op 08-02-2025 08:27 ]
Die gordels is wel vreemd. Hier staan er altijd twee kinderstoelen in maar zelfs als die leeg zijn zonder gordel vast geeft hij geen melding/beepjes. Hebben ze het systeem minder gevoelig gemaakt met updates of zijn onze stoelen qua gewicht onder het minimum, geen idee. Enkel de middelste plaats achteraan duidt hij bij het vertrek altijd even rood aan in de hoek van het scherm als de gordel los is omdat hij niet weet of daar iemand zit maar geeft ook geen geluid.Spockz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:28:
@ty5500 en @Freezhost , de piepjes waren behoorlijk aanwezig. Ook voor geen gordel op stoelen waar niemand zat. Maar ook voor de stoel met kinderstoel in de ISOfix. Inderdaad zullen nog niet alle updates geïnstalleerd zijn.
Heb ik ook gehad. Dealer heeft t gefixed, denk met update en/of reset weegschalen.ty5500 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Die gordels is wel vreemd. Hier staan er altijd twee kinderstoelen in maar zelfs als die leeg zijn zonder gordel vast geeft hij geen melding/beepjes. Hebben ze het systeem minder gevoelig gemaakt met updates of zijn onze stoelen qua gewicht onder het minimum, geen idee. Enkel de middelste plaats achteraan duidt hij bij het vertrek altijd even rood aan in de hoek van het scherm als de gordel los is omdat hij niet weet of daar iemand zit maar geeft ook geen geluid.
@saikoboarder staat hier in de wachtrij om geprint te worden. Heb geprobeerd om iets met een schuivend kapje te maken maar dat is nog niet gelukt.
@ty5500 @FlyingDutchMike hebben jullie nog interesse?
[ Voor 17% gewijzigd door Freezhost op 08-02-2025 21:27 ]
Ja hoorFreezhost schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:25:
@saikoboarder staat hier in de wachtrij om geprint te worden. Heb geprobeerd om iets met een schuivend kapje te maken maar dat is nog niet gelukt.
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-504088
als iemand interesse heeft kan ik er wel printen in ABS.Button cover for the buttons in trunk to fold seats in third row. Just put some double-sided tape and mount. I first printed in PLA but it is not recommended because the heat from the sun causes the cover to twist. ABS / ASA is recommended.
die op de foto is in PLA, ik had de instucties weer niet goed gelezen

wel geen idee wat verzending van BE naar NL kost ...
Iemand nog tips voor tablet houders tweede zitrij?
https://amzn.eu/d/8LNArAF
Ik zag dit, geen idee of het werkt.
Wij hebben zoiets, maar deze zijn wat lastig te monteren aan de voorstoelen.Boudewijm schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:52:
Iemand nog tips voor tablet houders tweede zitrij?
:strip_exif()/f/image/rbRLPN1TRIJvsc7kuAUdSlSW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt ze dus niet recht voor ze krijgen, maar alleen naar het midden. Nog geen goede andere opties gevonden.
Ja hoor, 20.000 km probleemloos en nu na 5 uur parkeren een lege 12 volt accu..
Gelukkig sleutel bij me om de auto te openen, nu wachten op de starthulp.
Morgen maar direct naar de dealer, hopen dat ze het in 1 dag kunnen repareren/updaten. Ik moet dinsdag naar Berlijn…
Morgen maar direct naar de dealer, hopen dat ze het in 1 dag kunnen repareren/updaten. Ik moet dinsdag naar Berlijn…
Hoe krijg je de auto open als de hendels naar binnen zitten? En is dan zo’n starter accu op de 12v accu genoeg om de auto weer te laten starten?Roodoeht schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:04:
Ja hoor, 20.000 km probleemloos en nu na 5 uur parkeren een lege 12 volt accu..
Wat balen dat het zo in een keer toe kan slaan
[ Voor 4% gewijzigd door Spockz op 09-02-2025 19:45 ]
@Spockz , zo:
YouTube: How To: Enter a Kia EV9 with a Dead Battery or Key Fob!
En ja, met een jumpstart 12V accu zoals een Noco GB40.
YouTube: How To: Enter a Kia EV9 with a Dead Battery or Key Fob!
En ja, met een jumpstart 12V accu zoals een Noco GB40.
[ Voor 16% gewijzigd door Dutchmaik op 09-02-2025 20:04 ]
InderdaadSpockz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:32:
Ok. Goed dat ik dit zag. zou hebben gedacht dat de fysieke key in de key fob zou zitten. Maar die is dus apart. Dankjewel!
[ Voor 11% gewijzigd door Ant.Tiger op 09-02-2025 22:21 ]
Volledig antwoord luidt: Inderdaad, en welke zot heeft dat bedacht. Een klots van een fob en niet even de fysieke sleutel erin doen.

op facebook ooit iemand gezien die een firma de opdracht had gegeven om hier een oplossing voor te bedenken.Twiek-San schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:46:
[...]
Volledig antwoord luidt: Inderdaad, en welke zot heeft dat bedacht. Een klots van een fob en niet even de fysieke sleutel erin doen.
Maar nooit het hele resultaat gezien.
:strip_exif()/f/image/NieVyIPWZRWlkroPTUdNfDSy.png?f=user_large)
Vorige week update laten installeren bij KIA ivm terugroepactie. Duurde maar en duurde maar; achteraf bleek dat ze nog 5 updates klaar hadden staan en er ook direct op hebben gezet. Fijn! Mijn auto is geleverd in juni 2024. Toen volledig up to date. Eenmaal zelf een update geïnstalleerd (aug 2024). Rest was ik niet van op de hoogte, maar gezien de bovenstaand genoemde updates komt dat aantal vrijwel exact overeen met de "5" die voor mij klaarstonden bij de KIA dealer.FlyingDutchMike schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:51:
Van ChatGPT:
Dit ziet er uit als een goede oplossing, als het daadwerkelijk past. Ook iets waar een dealer zich mee kan onderscheiden. Raar dat Kia dat zelf niet doet. Zit er een filosofie achter?saikoboarder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:54:
[...]
op facebook ooit iemand gezien die een firma de opdracht had gegeven om hier een oplossing voor te bedenken.
Maar nooit het hele resultaat gezien.
[Afbeelding]
Yes Sir!Freezhost schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:25:
Ik vermoed ook al tijden dat er meer 'op de achtergrond' gebeurd dan wij zien. Soms misschien updates die 'verdwijnen' of teruggezet raken naar een eerdere status.BEV9 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Vorige week update laten installeren bij KIA ivm terugroepactie. Duurde maar en duurde maar; achteraf bleek dat ze nog 5 updates klaar hadden staan en er ook direct op hebben gezet. Fijn! Mijn auto is geleverd in juni 2024. Toen volledig up to date. Eenmaal zelf een update geïnstalleerd (aug 2024). Rest was ik niet van op de hoogte, maar gezien de bovenstaand genoemde updates komt dat aantal vrijwel exact overeen met de "5" die voor mij klaarstonden bij de KIA dealer.
Hier begint de EV9 toch weer (een beetje) stroom te gebruiken bij geparkeerd staan.
Ook viel mij iets nieuws op, in deze specifieke situatie (iemand ook al zoiets opgemerkt?):
- De auto verwarmd voor door remote airco AAN
- ik open de auto, verwijder de laadkabel en stap in.
De airco loopt dan al als ik ga zitten en gek genoeg hoef ik NIET meer op starten te drukken maar kan ik direct een versnelling kiezen (ala Tesla).
Dat was 'vroeger' toch echt anders voor mijn gevoel, en moest de auto ten alle tijden eerst nog worden 'gestart' middels de EV knop...
Of word ik langzaam seniel???

Der hebben inderdaad nog al mensen dit voorgehad een hele tijd geleden en er werd toen inderdaad de link gelegd met een recent uitgevoerde update. Is het alleen niet duidelijk of dit bewust was of ergens een onvoorzien neveneffect.FlyingDutchMike schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[...]
De airco loopt dan al als ik ga zitten en gek genoeg hoef ik NIET meer op starten te drukken maar kan ik direct een versnelling kiezen (ala Tesla).
Ook al gemerkt, wel leuk als je de airco wil opzetten voor de vrouw en zij rijdt dan met jouw profielFlyingDutchMike schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Ik vermoed ook al tijden dat er meer 'op de achtergrond' gebeurd dan wij zien. Soms misschien updates die 'verdwijnen' of teruggezet raken naar een eerdere status.
Hier begint de EV9 toch weer (een beetje) stroom te gebruiken bij geparkeerd staan.
Ook viel mij iets nieuws op, in deze specifieke situatie (iemand ook al zoiets opgemerkt?):
Dat was 'vroeger' toch echt anders voor mijn gevoel, en moest de auto ten alle tijden eerst nog worden 'gestart' middels de EV knop...
Wow, iemand die de moeite genomen heeft dat allemaal door te lezen ...Stijn_Gallet schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:21:
[Afbeelding]
Gisteren hebben we 'nieuwe' gebruikersvoorwaarden gekregen in de auto. Deze vond ik wel interessant en had ik nog niet eerder gezien. Zelf heeft de auto hier nooit 7 dagen uitegeschakeld geweest dus die diensten zijn altijd blijven werken, maar misschien toch handig om te weten.
Deze "voorwaarde" (meer een handleiding ding) klinkt meer als van "we kunnen het probleem niet vinden of netjes fixen, dus schakelen we de boel na 7 dagen simpelweg maar uit". Overigens, vreemd dat het starten van de auto dan niet voldoende is om "de diensten weer te activeren".
Kunnen we nou bij de KIA dealer een goedgekeurde KIA paperclip ophalen om deze reset uit te voeren?
[ Voor 4% gewijzigd door Nestorix op 10-02-2025 17:45 ]
Klopt exact.FlyingDutchMike schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Ik vermoed ook al tijden dat er meer 'op de achtergrond' gebeurd dan wij zien. Soms misschien updates die 'verdwijnen' of teruggezet raken naar een eerdere status.
Hoe veel mensen hebben hier nou last van? Is het elke auto? Of ligt het aan bepaalde feature?
Ik zou mijn huidige auto weg doen omdat wellicht wat groot onderhoud aan komt. Om het dan in te ruilen voor een auto die misschien op vakantie stil staat met een lege 12V accu lijkt mij ook niet heel relaxed.
Ik zou mijn huidige auto weg doen omdat wellicht wat groot onderhoud aan komt. Om het dan in te ruilen voor een auto die misschien op vakantie stil staat met een lege 12V accu lijkt mij ook niet heel relaxed.
@Spockz de digitale sleutel lijkt hier een trigger, dus de sleutel op je smartphone. Mogelijk in de combinatie met een auto die dicht op het huis staat waardoor hij constant je telefoon ziet...
Toen ik hem actief had ging de 12 volt constant bijladen, nu staat het een tijdje uit en niets meer aan de hand.
Toen ik hem actief had ging de 12 volt constant bijladen, nu staat het een tijdje uit en niets meer aan de hand.