Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 70 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:42
Ruvetuve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:06:
Ik ga eind deze week van Utrecht naar Groningen voor een klantmeeting en wil onderweg opladen bij een Tesla Supercharger. Omdat ik met een volle accu de 400 km niet haal, wil ik ongeveer 50-80 km aan extra bereik bijladen.

Dit wordt mijn eerste ervaring met snelladen. Ik heb deze specifieke Supercharger uitgekozen vanwege het aantrekkelijke tarief.

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden bij het opladen van mijn EV9? Is het verstandig om hierop te vertrouwen, of kan ik beter een alternatief zoals Fastned overwegen?
Ik dacht, ik geef even een update over hoe het gegaan is!

Thuis volledig opgeladen en rustig gereden (GT Line AWD), meestal rond de 100 km/u (de maximale snelheidslimiet). Eco-stand stond aan, de airco heb ik maar een paar keer gebruikt in het begin, en de stuurverwarming stond wel aan. Geen tussenstops.

De uiteindelijke statistieken:
  • Afstand: 400,1 km
  • Tijd: 5 uur en 11 minuten
  • Gemiddeld verbruik: 4,5km/kWh
  • Restaccu bij thuiskomst: 9% (goed voor nog 40 km)
Weersomstandigheden:
  • Heenweg: Weinig wind, 6 graden.
  • Terugweg: Meer wind, af en toe regen, en 7 graden. Daarnaast was het drukker op de weg vanwege de spits.
Ik hoefde onderweg dus niet bij te laden! :) best netjes toch 440km op een volledige lading in Januari!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C52469GUwZaSmajPPNft3IdERQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43BPVK3OSIs7HuvWoVJdFFgv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ruvetuve op 24-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:02
OMX2000 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:42:
Inmiddels is de levertijd voor de 2e keer bijgesteld. Besteld in september, initieel zou de auto op 31 januari geleverd worden. Begin januari werd het bijgesteld naar 14 februari, en inmiddels is het nu 28-02.

Gaat om een zwarte GT line.
Hier ook hetzelfde, in Oktober Plus Advanced AWD Flare Red besteld, initiele datum was 24 Januari, maar is nu bijgesteld naar April :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Thuis volledig opgeladen en rustig gereden (GT Line AWD), meestal rond de 100 km/u (de maximale snelheidslimiet). Eco-stand stond aan, de airco heb ik maar een paar keer gebruikt in het begin, en de stuurverwarming stond wel aan. Geen tussenstops.

• Gemiddeld verbruik: 4,5 kWh/100 km
Weersomstandigheden:
  • Terugweg: Meer wind, af en toe regen, en 7 graden. Daarnaast was het drukker op de weg vanwege de spits.
Ik hoefde onderweg dus niet bij te laden! :) best netjes toch 440km op een volledige lading in Januari!

[Afbeelding]
Leuke update, het bewijst maar weer dat de AWD GT-Line toch ruim 400km kan rijden in de winter, bij normaal rijgedrag. Dat is een mooie prestatie van zo'n grote SUV.
MIsschien kun je in de lente/zomer nog een keer hetzelfde ritje doen. Benieuwd hoeveel % er dan nog resteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
En weer moest ik mijn telefoon opnieuw koppelen.... toch eens een keer kiezen voor Ja als hij vraagt of ik Android Auto wil gebruiken, misschien gaat het dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
[...]

• Gemiddeld verbruik: 4,5 kWh/100 km
Was het maar zo'n feest. Denk dat je hier 22,2Kwh per 100km bedoeld. Nog steeds netjes

[ Voor 32% gewijzigd door Loepoog op 24-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Loepoog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Was het maar zo'n feest. Denk dat je hier 22,2Kwh per 100km bedoeld. Nog steeds netjes
4,5km/kWh inderdaad! thanks, fixed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:16
Ik zit om de één of andere reden ook in het kWh per 100km kamp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 10:59
[...]

• Gemiddeld verbruik: 4,5km/kWh
Weersomstandigheden:

[Afbeelding]
Is het dan wel nog aangenaam in de auto als je maar een paar keer de airco gebruikt? Nette score inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Is het dan wel nog aangenaam in de auto als je maar een paar keer de airco gebruikt? Nette score inderdaad.
Ja, dat ging goed, ondanks de temperatuur. In het begin was het wel nodig om de ramen te ontwasemen. Het laatste uur merkte ik dat het duidelijk kouder werd in de auto, maar de stuurverwarming maakte dat een stuk aangenamer.

Ik ben daar persoonlijk gevoelig voor, want ik heb snel last van koude handen. Met de stuurverwarming los ik dat gelukkig makkelijk op. Maar zou ik het op dezelfde manier aanpakken met vier kleine kinderen en mijn vriendin erbij? Waarschijnlijk niet. Gelukkig is de auto dan snel warm met meerdere mensen, wat al een groot verschil maakt in vergelijking met alleen rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Ja, dat ging goed, ondanks de temperatuur. In het begin was het wel nodig om de ramen te ontwasemen. Het laatste uur merkte ik dat het duidelijk kouder werd in de auto, maar de stuurverwarming maakte dat een stuk aangenamer.

Ik ben daar persoonlijk gevoelig voor, want ik heb snel last van koude handen. Met de stuurverwarming los ik dat gelukkig makkelijk op. Maar zou ik het op dezelfde manier aanpakken met vier kleine kinderen en mijn vriendin erbij? Waarschijnlijk niet. Gelukkig is de auto dan snel warm met meerdere mensen, wat al een groot verschil maakt in vergelijking met alleen rijden.
De stoelverwarming gebruikt maar weinig stroom. Zeker als je als enige in de auto zit. Samen met de stuurverwarming zit je er gewoon comfortabel bij. Kun je gerust gebruiken als je extra zuinig wilt rijden. De A/C kan wel nodig zijn om beslagen ramen te voorkomen tijdens nat en koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

EB W schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Hier ook hetzelfde, in Oktober Plus Advanced AWD Flare Red besteld, initiele datum was 24 Januari, maar is nu bijgesteld naar April :'(
Pffff 😱😱😱

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:05:
[...]

De stoelverwarming gebruikt maar weinig stroom. Zeker als je als enige in de auto zit. Samen met de stuurverwarming zit je er gewoon comfortabel bij. Kun je gerust gebruiken als je extra zuinig wilt rijden. De A/C kan wel nodig zijn om beslagen ramen te voorkomen tijdens nat en koud weer.
We hebben nog een Peugeot E-208 en daar volstaat het om de blower op de ruit te zetten en de temperatuur op low (en dat is gewoon koude lucht). Kachel en airco uit. Scheelt gigantisch in de range. Op Youtube staat een recent filmpje van Ketelklets waarin hij dit behandeld en ik kan het beamen. Gelukkig hebben we stoelverwarming maar helaas geen stuurverwarming (hebben die Peugeots niet). Op de 1ste rij is het dan quasi comfortabel maar zo rijden kun je de mensen op de achterbank eigenlijk niet aandoen.

Het stoken van de kachel vraagt gewoon veel stroom die je direct in de range ziet. Vooral op korte afstanden ben je dan aan het stoken zonder dat je er heel veel profijt van hebt, want je bent dikwijls op locatie terwijl de auto nog aan het opwarmen is. Enkel glas, veel metaal, etc. En dan hebben we het nog niet eens gehad over dual of triple zones airco. Binnen een goeie meter van elkaar verschillende temperaturen regelen. Hoe efficiënt is dat...

Enfin tot zover de theorie. Als mijn vrouw rijdt dan gaan gewoon alle registers open :) . Dan hadden we maar geen auto van 75k moeten kopen. En mijn vrouw heeft uiteraard gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ja, stuurverwarming is een luxe die ik echt nooit meer wil missen.

Overigens, wie ervaart ook dat de stoelverwarming sinds de laatste software update van december langzamer opwarmt of minder warm wordt? Of allebei?
Zowel voorin als achterin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
DaWayne schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:17:
Mij viel vd week op dat ik een klemmetje mis bij de vloermat linksvoor.
Even voor de zekerheid, deze hoort er gewoon te zitten denk ik toch?[Afbeelding]
Na 4000km wat snel kwijt, dus even een afspraak maken bij de dealer
Gebeld en keurig binnen 2 dagen een nieuwe vloermat gekregen van Zeeuw&Zeeuw Leiderdorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:02
Heeft iemand al een bagage/hondenrek gevonden die thv de derde zitrij kan worden geplaatst? Er zijn universele varianten die je aan de hoofdsteunen kan bevestigen, maar vaak ogen die nogal ‘lomp’ met allemaal verstelbare onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:14
Vanochtend een lege 12V accu aangetroffen. Geen enkele waarschuwing vanuit de app. Gelukkig was ik door alle tips in dit forum goed voorbereid en daardoor binnen 10 minuten onderweg.
Moet ik er nu op aandringen dat de accu vervangen wordt? We gaan over drie weken op wintersport. Geen zin om dan in de problemen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
AgeOfPanic schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:01:
Vanochtend een lege 12V accu aangetroffen. Geen enkele waarschuwing vanuit de app. Gelukkig was ik door alle tips in dit forum goed voorbereid en daardoor binnen 10 minuten onderweg.
Moet ik er nu op aandringen dat de accu vervangen wordt? We gaan over drie weken op wintersport. Geen zin om dan in de problemen te komen.
Wat waren precies de tips? Wellicht goed voor de OP!

Dacht dat de eerste check was of je alle updates hebt van de dealer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Balen dat dit nog steeds kan gebeuren.
Wat waren de omstandigheden? Had je de auto aan de lader gezet?
Als de laadstekker niet kan locken gaat ie het oneindig proberen, hetgeen tot een lege 12v accu kan leiden.

Ik blijf daarom altijd na het aansluiten van de laadstekker en de auto op slot zetten even wachten tot ik de klik hoor dat hij gelocked is. Is meestal na zo'n 10 sec na het op slot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Laatst online: 14:17
Het vervangen van de 12v accu zal zeer waarschijnlijk geen enkel verschil maken. Het probleem ligt namelijk ergens anders. Wat je wel kan doen is kijken of alle software updates zijn geinstalleerd. Sinds deze bij mij zijn geïnstalleerd heb ik geen 12v accu problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-09 10:25

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

EB W schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:48:
Heeft iemand al een bagage/hondenrek gevonden die thv de derde zitrij kan worden geplaatst? Er zijn universele varianten die je aan de hoofdsteunen kan bevestigen, maar vaak ogen die nogal ‘lomp’ met allemaal verstelbare onderdelen.
"DikkeKIA" had iets onlangs gevonden. Search op Hondenrek of DIKKEKIA... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

reistier schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Het vervangen van de 12v accu zal zeer waarschijnlijk geen enkel verschil maken. Het probleem ligt namelijk ergens anders. Wat je wel kan doen is kijken of alle software updates zijn geinstalleerd. Sinds deze bij mij zijn geïnstalleerd heb ik geen 12v accu problemen meer.
Bij mij werd mij verteld door KIA dealer dat de 12V best wel even moet worden doorgemeten omdat hij ook bij de ontlading naar 0 beschadigd kan zijn geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik weet niet wat er gebeurd is. De auto is naar mijn weten compleet up to date, want ben meerdere keren terug geweest voor terugroepacties en heb altijd gevraagd of ze de updates wilden installeren. Hij stond aan de laadpaal en ik heb de laadkabel op altijd gelocked staan. De auto was zaterdag voor het laatst gebruikt en daarna opgeladen tot 80 procent. Heb de laadkabel daarna niet verwijderd, maar tot nu toe is dat nooit een probleem geweest.

Stappen die ik gedaan heb:
- deurklink open trekken en met sleutel de deur openen. Deze zit onder de deurklink achter een klepje.
- met de hendel de frunk openen en daar de mobiele 12v lader aansluiten op de accu
- auto starten met de knop. Dat laatste was belangrijk, want anders valt de auto meteen weer uit.
- mobiele lader weer afkoppelen

Ik ga contact zoeken met de garage.

Edit: na het werk was de auto weer leeg. Opnieuw gestart. Vannacht is het wel goed gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door AgeOfPanic op 28-01-2025 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:36

madpilot0

I ain't mad

Het viel me vandaag op dat de 12v heel raar aan het oscilleren was en dat daarbij de hoofdaccu leeggetrokken werd. Nu maar aan de lader gehangen en hopen dat het een bugje was. De auto gister nog een paar keer kort gebruikt en het oscilleren bleef doorgaan. Iemand dit eerder gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8nZTMLdQxn6y6_7Uf0WV3W-KQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5JAKYtZGycNJd7FhOQWCc0I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@madpilot0 ik heb zoiets gehad met de digitale sleutel... Auto stond blijkbaar te dichtbij waardoor hij wakker bleef. Nu staat het uit en blijft de 12 volt stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:15
Ik had gezien dat de GT line velgen eigenlijk wieldoppen zijn. Heeft iemand ook een idee hoe de velg er echt uit ziet die eronder zit?

Ik zit te twijfelen over de totale velgen 21 inch in zwart eronder te laten zetten. Iemand daar een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Nu online

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Mijn af fabriek zomerbanden (achter) naderen na 21K km het slijtnokje. Dat gaat dus snel. Ik rijd de meeste km op de snelweg in de ecostand aan 100-110 km/u.
Is dergelijke slijtage normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:36
Boudewijm schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:39:
Ik had gezien dat de GT line velgen eigenlijk wieldoppen zijn. Heeft iemand ook een idee hoe de velg er echt uit ziet die eronder zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSCzO9KBb8AGuNErIuM7z2SY4bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoEgJEQ1WpVsEqGc0auV5vho.jpg?f=fotoalbum_large
Bron:https://www.kiaevforums.com/threads/ev9-gt-line-wheels-without-the-plastic-cover.10663/

Ik zou het echter graag ook wel eens zien gemonteerd op een auto. Maar tenzij het gigantisch veel mooier zou zijn zou ik er het efficiëntieverlies nog niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

Ik zit te twijfelen over de totale velgen 21 inch in zwart eronder te laten zetten. Iemand daar een foto van?
Ja. Gewoon, staal. Zoals vroegah / goedkoop, een stalen velg zonder plastiek versierdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant.Tiger
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-08 22:50
Heeft iemand een oplossing voor piepende / krakende midden console / armsteun? Ik rijd met dat klepje open wat niet de bedoeling is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miente Pera
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:52
Twiek-San schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:16:
Mijn af fabriek zomerbanden (achter) naderen na 21K km het slijtnokje. Dat gaat dus snel. Ik rijd de meeste km op de snelweg in de ecostand aan 100-110 km/u.
Is dergelijke slijtage normaal?
Ik heb na aflevering die banden gelijk laten vervangen (Kumho banden volgens mij) Het verschil in rijcomfort was enorm; trillingen weg en veel stiller. Er kwam ook een flinke vracht lood (?) vanaf volgens de bandenman. Die wist me ook te vertellen dat de banden die af fabriek meegeleverd worden vaak minder profiel hebben wat invloed zou hebben op de WLTP. Ik ben er niet zeker van of het een verkooppraatje was; maar sluit wel aan bij jouw beleving dat ze snel lijken te slijten. Bij mij komen ze er in ieder geval niet weer onder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
Ant.Tiger schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:25:
Heeft iemand een oplossing voor piepende / krakende midden console / armsteun? Ik rijd met dat klepje open wat niet de bedoeling is
Grote kans dat de twee rubberen dopjes afgebroken/beschadigd zijn. Deze zitten onder de klep. Ik had twee andere dopjes erin gedaan (stond eerder op het forum, van aliexpress/amazon). Dit hielp enigszins. Ik had daarna twee viltjes (van die dingen die je onder meubels kan doen om je vloer te beschermen) aan de onderkant van de armsteun geplakt, maar dan op plek waar de "grijper" zit (er vlak naast gedaan). Dat bleek het geluid weg te halen.

Bij het afhandelen van de safety recall gisteren bij de dealer meldde ik het probleem en ze hebben een nieuwe armsteun besteld (omdat de dopjes niet los te krijgen zijn). Lange (=onbekende) levertijd dus ik wacht het af. Wel mooi om een hele armsteun te vervangen om twee rubberen dopjes te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Ja. Gewoon, staal. Zoals vroegah / goedkoop, een stalen velg zonder plastiek versierdoppen.
Lol, dus ze verkopen ze als 21 inch GT line velgen terwijl het doppen zijn. Zou eventueel wel 50% terugkrijgen van waarde (850€) als ik ze zou omruilen voor de totale velgen (1850€).

Zou betekenen na fiscale aftrek bijtelling dat ik voor 500€ netto totale velgen eronder kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ant.Tiger schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:25:
Ik heb deze rubberen dopjes gemonteerd en werkt redelijk goed. Je hoort wel nog iets als je je helemaal vooraan erop zou duwen maar je arm op de steun leggen zorgt nu bij mij voor geen geluid meer.
https://www.amazon.es/dp/B0BYZBP46B
Een paar weken geleden op het forum werden er nog oplossingen besproken die erg goed zouden werken

[ Voor 14% gewijzigd door ty5500 op 28-01-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Het zijn lichtmetalen velgen, geen staal.
En ze zien er niet uit als die goedkope, zwarte, dichte velgen van vroeger.
Ze zijn wel zwart, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
Boudewijm schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Lol, dus ze verkopen ze als 21 inch GT line velgen terwijl het doppen zijn. Zou eventueel wel 50% terugkrijgen van waarde (850€) als ik ze zou omruilen voor de totale velgen (1850€).

Zou betekenen na fiscale aftrek bijtelling dat ik voor 500€ netto totale velgen eronder kan hebben.
Volgens de brochure uit 2023 zijn het lichtmetalen velgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7YZJoPR0v-Hm2nSYTNrPH1jjdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZYA9Ev9c1qMtwMuFCd52N2X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Nestorix op 28-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Gasoline1234 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Het zijn lichtmetalen velgen, geen staal.
En ze zien er niet uit als die goedkope, zwarte, dichte velgen van vroeger.
Ze zijn wel zwart, ja.
Nou ja ok, ik overdreef wat… inmiddels is een plaatje gedeeld. Ik wilde maar zeggen: “stel je er niet teveel van voor” want ik vind het niet bepaald wat je je voorstelt bij ‘lichtmetalen velgen’.

Voor mij was het ‘t gevoel van meh simpel staal toen ik ze zonder doppen zag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nestorix
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Nou ja ok, ik overdreef wat… inmiddels is een plaatje gedeeld. Ik wilde maar zeggen: “stel je er niet teveel van voor” want ik vind het. Jet bepaald wat je je voorstelt bij ‘lichtmetalen velgen’.

Voor mij was het ‘t gevoel van meh simpel staal toen ik ze zonder doppen zag.
Mee eens, de gemiddelde rapper zal ze niet onder zijn Mercedes of BMW willen hebben nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Freezhost schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:13:
@madpilot0 ik heb zoiets gehad met de digitale sleutel... Auto stond blijkbaar te dichtbij waardoor hij wakker bleef. Nu staat het uit en blijft de 12 volt stabiel
Zou niet moeten kunnen! Beide sleutels liggen aan de andere kant van het huis t.o.v. de auto. Vannacht na het afronden van de laadsessie is ie nog een paar laadsessies begonnen omdat de 12v steeds bijgeladen moet worden.

Vandaag op kantoor dus ben benieuwd wat ie nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
madpilot0 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Zou niet moeten kunnen! Beide sleutels liggen aan de andere kant van het huis t.o.v. de auto. Vannacht na het afronden van de laadsessie is ie nog een paar laadsessies begonnen omdat de 12v steeds bijgeladen moet worden.

Hoe weet je of de extra laadsessies bedoeld zijn voor de 12V accu? Bij mij is de 12V accu namelijk leeggelopen terwijl de auto aan de laadpaal stond. Ik had ook begrepen dat de 12V accu alleen bijgeladen wordt als de auto aan is of in utility mode staat. Daarom worden de remote services ook na 2 dagen van geen gebruik uitgeschakeld ter bescherming van de 12V accu. Zelfs als de grote accu voldoende is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Nestorix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Mee eens, de gemiddelde rapper zal ze niet onder zijn Mercedes of BMW willen hebben nee.
Nou daar kan ik niet rouwig om zijn, niet iets waar ik graag mee geassocieerd wil worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
madpilot0 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Met digitale sleutel bedoel ik de sleutel op je telefoon. Dus niet de fysieke sleutels. Feit is dat ik exact hetzelfde gedrag had toen ik die sleutel op mijn telefoon actief had. Auto ging de hele dag laadsessies starten omdat hij weer onder het niveau was, en je zag de 12 volt op en neer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
AgeOfPanic schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Hoe weet je of de extra laadsessies bedoeld zijn voor de 12V accu? Bij mij is de 12V accu namelijk leeggelopen terwijl de auto aan de laadpaal stond. Ik had ook begrepen dat de 12V accu alleen bijgeladen wordt als de auto aan is of in utility mode staat. Daarom worden de remote services ook na 2 dagen van geen gebruik uitgeschakeld ter bescherming van de 12V accu. Zelfs als de grote accu voldoende is opgeladen.
Der zijn nog wel scenario's waarbij de 12v wordt bijgeladen. Als de auto wordt opgeladen zou de 12v normaal ook moeten geladen worden (zie ik ook bij mijn 12v in de grafieken). Vermoed dat er bij de leeggelopen 12v's tijdens het laden een ander probleem was (iccu defect, stekker niet 100% goed ingestoken,...)

Dacht dat remote klimatisering ook ervoor zorgt dat de 12v wordt bijgeladen.

Had in het begin van de12v problemen gelezen dat iemand zo een beveiliging had ingebouwd via een soort home assistant toepassing. Als de 12v batterij bv. onder X percentage ging, dan ging de auto bijladen als hij aan de laadpaal hing. Was hij niet thuis, dan starte de remote klimatisering. Maarja, lijkt mij verregaand, heb hier voorlopig 'just in case' een melding aangezet moest de 12v-batterij ooit onder de 70% gaan en dan zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Freezhost schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Met digitale sleutel bedoel ik de sleutel op je telefoon. Dus niet de fysieke sleutels. Feit is dat ik exact hetzelfde gedrag had toen ik die sleutel op mijn telefoon actief had. Auto ging de hele dag laadsessies starten omdat hij weer onder het niveau was, en je zag de 12 volt op en neer gaan.
Goeie! Ik zal die sleutel eens weg halen. Vorige week was wel toevallig de 1e keer dat ik een rondje maakte met de auto zonder de fysieke sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Onze auto staat weer bij de garage. Volgens de metingen zou de 12V accu goed zijn en is het idee dat er ergens iets stroom vraagt. Dat gaan ze nu onderzoeken. Zou niet weten wat. Alle updates zijn geïnstalleerd, heb geen nieuwe apps of iets dergelijks geïnstalleerd en heb ook geen andere zaken veranderd.
Wel lichtelijk gefrustreerd. We hadden met opzet gekozen voor een nieuwe auto. Vanwege de wens om elektrisch te rijden, maar ook omdat je dan minder problemen zou moeten hebben en ik rond de 30000 km per jaar rij. Ondertussen heeft deze auto het afgelopen jaar vaker bij de garage gestaan, dan mijn 8 jaar oude Touran.
We zullen zien wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@AgeOfPanic Enorm balen man, vreemd ook dat sommige heel veel problemen hebben en andere weer helemaal niet. Wat de software betreft weet ik ook nog niet of mijn volgende auto weer een Kia wordt. Over de hele linie zitten er toch wel stomme dingen en bugs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Kijk even door alle foto's van dit topic.
Er staan een hele trits foto's met verschillende velgen tussen.

Member GIES123 heeft ook posts met een set alleen zwarte velgen, 23" zelfs denk ik.
Ik heb mijn velgen wel gezien zonder doppen maar er geen foto van. Was niet onder de indruk ervan.

Er zijn ook diverse wrap fotos te vinden waar alle grijs was weg-gewrapped.

bovenaan rechts kan je specifieker zoeken, op alleen fotos bv.
Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:14:
Onze auto staat weer bij de garage. Volgens de metingen zou de 12V accu goed zijn en is het idee dat er ergens iets stroom vraagt. Dat gaan ze nu onderzoeken. Zou niet weten wat. Alle updates zijn geïnstalleerd, heb geen nieuwe apps of iets dergelijks geïnstalleerd en heb ook geen andere zaken veranderd.
Wel lichtelijk gefrustreerd. We hadden met opzet gekozen voor een nieuwe auto. Vanwege de wens om elektrisch te rijden, maar ook omdat je dan minder problemen zou moeten hebben en ik rond de 30000 km per jaar rij. Ondertussen heeft deze auto het afgelopen jaar vaker bij de garage gestaan, dan mijn 8 jaar oude Touran.
We zullen zien wat er uit komt.
De QI lader was in het begin ook suspect... Die heb ik preventief niet meer in gebruik en uitgeschakeld.
De koplamp-computer units, links en rechts, bleven soms in gebruik en trokken de 12v leeg. Zijn updates voor maar zijn die ook echt geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
FlyingDutchMike schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:39:
[...]

De QI lader was in het begin ook suspect... Die heb ik preventief niet meer in gebruik en uitgeschakeld.
De koplamp-computer units, links en rechts, bleven soms in gebruik en trokken de 12v leeg. Zijn updates voor maar zijn die ook echt geïnstalleerd?
De garage zei dat alle updates die te maken hadden met de accu waren geïnstalleerd. De Qi oplader gebruik ik wel, maar zou het gek vinden als dat nu ineens een probleem zou opleveren. Bovendien vind ik dat zij de dingen die ze aanbieden gewoon moeten ondersteunen en niet dat je die moet uitschakelen om de boel rijdende te houden. Zeker voor een auto in dit segment. Geldt bijvoorbeeld ook voor de digitale sleutel en remote services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Nu online

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

@AgeOfPanic Gisteren thuisgekomen, de auto binnengereden en afgesloten. Een uur of 2 later moest ik iets pakken in de garage en toen liep er overduidelijk een ventilator in het interieur van de auto. Auto open en dicht gedaan: geen effect. Auto aan en uit gezet en de ventilator stopte. Dit is de tweede keer dat ik dit merkte. Zoiets is waarschijnlijk wel een killer voor de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Twiek-San schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:47:
@AgeOfPanic Gisteren thuisgekomen, de auto binnengereden en afgesloten. Een uur of 2 later moest ik iets pakken in de garage en toen liep er overduidelijk een ventilator in het interieur van de auto. Auto open en dicht gedaan: geen effect. Auto aan en uit gezet en de ventilator stopte. Dit is de tweede keer dat ik dit merkte. Zoiets is waarschijnlijk wel een killer voor de 12V accu.
Dat herken ik, mijn auto maakt soms ook geluid of dat rooster gaat open en dicht. Heel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:24
Vandaag bij de dealer geweest voor de bewegende bestuurdersstoel, het is nu een bekend euvel,er stond zelfs iemand naast ons aan de balie die voor precies het zelfde kwam. Ze weten het nu ook precies te reproduceren en er is gelijk een nieuw frame besteld. Wel in backorder, hoe zou dat nou komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:57
voog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:39:
Vandaag bij de dealer geweest voor de bewegende bestuurdersstoel, het is nu een bekend euvel,er stond zelfs iemand naast ons aan de balie die voor precies het zelfde kwam. Ze weten het nu ook precies te reproduceren en er is gelijk een nieuw frame besteld. Wel in backorder, hoe zou dat nou komen ;)
Dan zal je waarschijnlijk nog wel even geduld moeten hebben, die van mij staat ook al maanden in backorder. Je hebt in ieder geval geluk dat ze het probleem gelijk onderkend hebben, bij mij loopt het al vanaf maart 8)7
allemaal moeilijk moeilijk, lastig te reproduceren, geen tijd, vergeten door te geven, claim indienen, afgekeurd door KIA, opnieuw claim indienen, toen eindelijk goedgekeurd, maar nu nog steeds frame niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 19-09 14:55
tvdoc schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Dan zal je waarschijnlijk nog wel even geduld moeten hebben, die van mij staat ook al maanden in backorder. Je hebt in ieder geval geluk dat ze het probleem gelijk onderkend hebben, bij mij loopt het al vanaf maart 8)7
allemaal moeilijk moeilijk, lastig te reproduceren, geen tijd, vergeten door te geven, claim indienen, afgekeurd door KIA, opnieuw claim indienen, toen eindelijk goedgekeurd, maar nu nog steeds frame niet leverbaar.
En is dat een euvel gekend voor een bepaalde batch van EV9's? Of typisch voor een specifieke uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant.Tiger
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-08 22:50
Nestorix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Grote kans dat de twee rubberen dopjes afgebroken/beschadigd zijn. Deze zitten onder de klep. Ik had twee andere dopjes erin gedaan (stond eerder op het forum, van aliexpress/amazon). Dit hielp enigszins. Ik had daarna twee viltjes (van die dingen die je onder meubels kan doen om je vloer te beschermen) aan de onderkant van de armsteun geplakt, maar dan op plek waar de "grijper" zit (er vlak naast gedaan). Dat bleek het geluid weg te halen.

Bij het afhandelen van de safety recall gisteren bij de dealer meldde ik het probleem en ze hebben een nieuwe armsteun besteld (omdat de dopjes niet los te krijgen zijn). Lange (=onbekende) levertijd dus ik wacht het af. Wel mooi om een hele armsteun te vervangen om twee rubberen dopjes te vervangen.
Duidelijk. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:57
Stijn_Gallet schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:32:

En is dat een euvel gekend voor een bepaalde batch van EV9's? Of typisch voor een specifieke uitvoering?
Geen idee, die van mij betreft zo'n massagestoel uit de GT line Launch Edition, geleverd in jan. 2024. Ik weet niet of de normale stoel uit de andere series ook het probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:24
tvdoc schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Geen idee, die van mij betreft zo'n massagestoel uit de GT line Launch Edition, geleverd in jan. 2024. Ik weet niet of de normale stoel uit de andere series ook het probleem hebben.
Hier de rwd, launch edition. Van juli 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Ik had vandaag tijdens 2 ritten van 40-50min meerdere keren kort het koffiekopje (5-6x per rit ofzo). Digitale sleutel staat uit, Qi uitgezet maar voor zover ik kan zien doet de 12V nog steeds raar. Ik ga het even aankijken komend weekend en als de HV accu leeg blijft lopen ga ik ermee naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
FlyingDutchMike schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Kijk even door alle foto's van dit topic.
Er staan een hele trits foto's met verschillende velgen tussen.

Member GIES123 heeft ook posts met een set alleen zwarte velgen, 23" zelfs denk ik.
Ik heb mijn velgen wel gezien zonder doppen maar er geen foto van. Was niet onder de indruk ervan.

Er zijn ook diverse wrap fotos te vinden waar alle grijs was weg-gewrapped.

bovenaan rechts kan je specifieker zoeken, op alleen fotos bv.
Suc6!
Klopt al gezien! Alleen nog nergens die 21 inch totale in het zwart. Had er wel een gezien in het blauw met de zilveren tinten erop.

Heb een pebble grey GT line besteld, kan nu nog switchen in velgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 19:57
voog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:39:
Ik wacht nu al 4 maanden voor een nieuwe frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Ik liep gisteravond nog even zonder sleutels op zak langs de auto en het viel me op dat het lampje van de vingerafdruk scanner brandde. Die ook uitgezet in de settings vanochtend en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
madpilot0 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:08:
Ik liep gisteravond nog even zonder sleutels op zak langs de auto en het viel me op dat het lampje van de vingerafdruk scanner brandde. Die ook uitgezet in de settings vanochtend en kijken of dat helpt.
Ja dat schijnt ook een bekend issue te zijn. Was van plan om het ook aan te zetten maar dat doe ik dan nog maar even niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Freezhost schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ja dat schijnt ook een bekend issue te zijn. Was van plan om het ook aan te zetten maar dat doe ik dan nog maar even niet
Je kan 'm aanzetten, maakt bij mij vooralsnog geen verschil helaas. De auto lijkt nog steeds actief te zijn en niet in slaap te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-06 22:25
voog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Hier de rwd, launch edition. Van juli 2024
Bij mij ook de red launch edition. Geleverd in jan 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

EB W schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:53:
[...]

En weer 2 weken uitstel. Dus inmiddels 14-3 als levertijd. Gaat lekker.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Hier inmiddels ook een spiegel die niet meer in/uitklapt. Heb het hier al een paar keer gelezen en het leek bij de dealer ook een bekend issue. Wat is de ervaring, kwestie van tijd voordat de andere kant er ook mee stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

Hi EV9 rijders! Mijn VW ID4 1st edition gaat er dit jaar uit en in de afgelopen 4 jaar zijn de 3 kids gegroeid naar het formaat van volwassenen waardoor ik niet meer weg kom met een 2,5 zits bank achterin.

Enige reële BEV opties zijn dan ID Buzz en EV9. Laatste heeft duidelijk de voorkeur ivm meer auto ipv bus.
Ik overweeg de 6 zitter zodat de 3 kids echt een eigen plek hebben en 1 stoel plat kan ivm hond.

Nu ken ik het ID4 topic dus weet ik dat je een beetje door alle software issues, missende rubbertjes en lege 12v accu's heen moet kijken maar toch even een check:

Zijn er ook probleemloze EV9 rijders hier? En zouden jullie de EV9 ondanks de problemen opnieuw kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
oZy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:11:
Hi EV9 rijders! Mijn VW ID4 1st edition gaat er dit jaar uit en in de afgelopen 4 jaar zijn de 3 kids gegroeid naar het formaat van volwassenen waardoor ik niet meer weg kom met een 2,5 zits bank achterin.

Enige reële BEV opties zijn dan ID Buzz en EV9. Laatste heeft duidelijk de voorkeur ivm meer auto ipv bus.
Ik overweeg de 6 zitter zodat de 3 kids echt een eigen plek hebben en 1 stoel plat kan ivm hond.

Nu ken ik het ID4 topic dus weet ik dat je een beetje door alle software issues, missende rubbertjes en lege 12v accu's heen moet kijken maar toch even een check:

Zijn er ook probleemloze EV9 rijders hier? En zouden jullie de EV9 ondanks de problemen opnieuw kiezen?
Ik zie mezelf als een redelijk probleemloze EV9 rijder maar heb dan ook de versie met de (relatief) minste opties :D

Ik zou hem zeker zo weer kiezen sinds er niet echt een alternatief is. Bij mij ging het vooral om de ruimte intern en de mogelijkheid om meer dan 2 volwassenen achterin mee te kunnen nemen of voldoende bagage en honden op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500

Hier is alles nog pril, heb sinds begin december een EV9 gt-line. Heb geen echte problemen gehad. Enkel had ik bij momenten ook het kort piepend geluid bij de armsteun als je erop leunde maar dit was relatief makkelijk zelf op te lossen en stoorde me eerlijk gezegd ook nog niet zo veel. Zou de auto zo opnieuw kiezen, het is echt een heerlijke (reis)auto en als je rekening houdt met wat je krijgt voor het geld is het best een goede aanbieding.

Denk inderdaad dat je alle probleemberichten met een korreltje zout moet nemen zoals op alle autofora. De meeste eigenaars die tevreden zijn gaan sneller afhaken om te posten.Degene met problemen gaan sneller geneigd zijn om te informeren/posten.
Maakt niet dat o.a. de 12v-problemen geen terechte problemen zijn waarbij het jammer is dat deze toch nog redelijk veel lijken terug te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door ty5500 op 31-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 19-09 14:55

Hier ook een tevreden EV9 rijder met 3 kinderen & zwarte labrador. Hier wel een 7-zitter want er moet ook soms een halve korfbal ploeg mee op verplaatsing.

Enige 'issue' ik ondervond was bij het snelladen dat je de (zware) laadkabel soms moet helpen om vast te klikken maar ik vermoed dat dit zelfs niet eens aan de EV9 ligt maar eerder een algemeen laadkabel issue is.

Ook merk ik geen trillingen en heb geen accu issue (zit nu aan 10K). De piepende armsteun hoor ik niet (mede door de 3 kinderen achterin) 8)7 maar mocht ik het horen zou ik er geen spel van maken.

De bestuurderszetel heeft ook dat klikissue niet.

Ik zou zo weer voor de EV9 kiezen maar zou toch aan Kia willen aanraden om meedraaiende achterwielen te voorzien om de draaicirkel te verkleinen want dat zou écht handig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:21

Hier ook inmiddels 25.000km zonder grote problemen. Aanvankelijk wat trillingen in de banden, maar bij mij spontaan verdwenen.

De algemene klachten herken ik; irritante piepjes driver attention alert, snelheidswaarschuwing die je steeds moet uitzetten na starten. Het niet onthouden van iPedal en eco voorkeur. Het matige navigatiesysteem, waarbij CarPlay dan weer perfect werkt met bijv Waze. Alleen bij die laatste geen laadplanning of automatische accuverwarming wat toch wel echt jammer is.
Allemaal software. Hopelijk volgen verdere updates en de grootste verbetering voor mij zou zijn als Android automotive retrograad wordt toegevoegd. Hyundai/Kia heeft recent deal met Google hierover gemaakt.

Mijn grootste ergernis zit hem bij de Kia dealer (Louwman). Ik lees er meer over op het forum. Kia lijkt toch niet helemaal ingesteld op de service die m.i. hoort bij een auto van >65.000euro. Service afspraken gaan veel mis (al 3x gehad (!!) dat auto eind dag niet klaar is en nog een keer moet worden gepland of nachtje moet blijven), ik moet zelf aan de bel trekken voor terugroep acties, leenfiets ipv auto. Ergerlijk. Maar dat is de dealer, niet de auto zelf. Die zou ik zo weer aanschaffen. Ergens anders.

[ Voor 17% gewijzigd door gustavson op 01-02-2025 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58
al >50.000 km en een zeer tevreden EV9 eigenaar. Enkele kleine dingetje:
- wat trillende banden, maar dat is vanzelf weg gegaan
- rechter buitenspiegel klapt niet meer in: wordt onder garantie vervangen
- wieldoppen kwamen los: vervangen onder garantie
- piepende middenconsole: rubbertjes geïnstalleerd en is nu enkel een beetje als de auto koud is binnenin.

voor de rest alleen maar positieve ervaringen, ook met mijn Dealer (BE - Carrect).
een zalige auto om me te rijden in alle omstandigheden (ook bv besneeuwde steile hellingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik ben over de auto heel tevreden als die rijdt. Super comfortabel en enorm veel ruimte. Heb wel het idee dat er wat kinderziektes spelen. Voordat wij tegen het 12V probleem aanliepen was de auto al paar keer voor terugroepactie geweest en hebben wij gehad dat de knoppen aan de bestuurderskant voor ramen en spiegels niet meer werkten. En dat de 12V aan de oplader kan leeglopen terwijl de remote services na 48 uur al worden uitgeschakeld vind ik niet passen bij een auto van dit niveau. Ook het feit dat ik de auto had ingepland voor een terugroepactie en dat ik die dezelfde dag kom ophalen, omdat ze de onderdelen voor die terugroepactie helemaal niet op voorraad hadden vond ik qua service wat vervelend.
Ons contract loopt nog 4 jaar. Dan neem ik de EV9 zeker weer mee, maar zou wel goed kijken naar de alternatieven die er dan zijn. Je zou ook nog kunnen kijken naar de nieuwe Peugeot e5008, hoewel die iets minder ruim is volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door AgeOfPanic op 31-01-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Verbaas me soms wel hoeveel de auto nog monitort als hij uitstaat. De auto stond terjuist geparkeerd op straat met het contact volledig uit (alle schermen vooraan waren ook zwart). Ik had de achterdeur geopend langs de straatzijde om een kind te helpen instappen. Opeens begon de auto te beepen omdat er een auto erg dicht langs de open deur voorbijkwam met een melding op het scherm vooraan van zijdelings verkeer. Was wel aangenaam verrast. Maar ik zou dan ook de auto thuis steeds vergrendelen als je hem wegzet om sluipverbruik te vermijden, al vermoed ik hier dat hij actief was omdat de deur openstond.

Ook de assistentie als je blind uit een parkeervak moet rijden met zijdelings verkeer werkt echt wel extreem goed, ook bij fiets/voetgangers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:46
Hier 45k kilometers

Met een nieuwe lijn auto’s zullen er door KIA ook wat zaken geleerd moeten worden. Mijn auto heeft geen kinderziektes behalve de trillende banden, maar dat is opgelost en staat los van de auto

Ik ben zo enthousiast dat we sinds 3 weken ook de mini tank hebben: EV3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42

Hier op zich een tevreden ev9 rijder (10k km), alhoewel al tweemaal stil gestaan waarna de dealer de versnellingspook (D/N/R/P) heeft vervangen. Erg vervelend, maar als het probleem de komende 170.000km niet terugkomt is het prima. (Overigens kon de kia wegenwacht maximaal een type B auto inzetten?! Een wtf momentje als je een afgeladen ev9 hebt…)

Ook merk ik nu een wiebelende bestuurdersstoel, maar heb hierover nog geen contact gehad met de dealer. Verder is het even wennen met al die hulpsystemen, maar nu ik het nodige heb uitgezet/afgeplakt is het eigenlijk prima. Erg fan van de active cruise control!! Rijbereik is erg afhankelijk van je snelheid. Met 160kmu op de teller moet je aan 2.3km per kWh denken, met 80kmu aan 4.3km per kWh. Volgens de boordcomputer zit ik nu op 3.4km per kWh gemiddeld. En met batterijverwarming aan kon ik iig op gemiddeld 190 kW laden bij een Fastned van 5-50%.

PS: ik heb nog nooit zo veel reacties gehad op een auto eerlijk gezegd. Van extreem positief tot extreem negatief en vrij weinig daar tussenin 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DikkeKia
  • Laatst online: 18-09 21:44
Stijn_Gallet schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Hier ook een tevreden EV9 rijder met 3 kinderen & zwarte labrador. Hier wel een 7-zitter want er moet ook soms een halve korfbal ploeg mee op verplaatsing.

Enige 'issue' ik ondervond was bij het snelladen dat je de (zware) laadkabel soms moet helpen om vast te klikken maar ik vermoed dat dit zelfs niet eens aan de EV9 ligt maar eerder een algemeen laadkabel issue is.

Ook merk ik geen trillingen en heb geen accu issue (zit nu aan 10K). De piepende armsteun hoor ik niet (mede door de 3 kinderen achterin) 8)7 maar mocht ik het horen zou ik er geen spel van maken.

De bestuurderszetel heeft ook dat klikissue niet.

Ik zou zo weer voor de EV9 kiezen maar zou toch aan Kia willen aanraden om meedraaiende achterwielen te voorzien om de draaicirkel te verkleinen want dat zou écht handig zijn.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Identieke ervaring met als enige aanpassing 2 zwarte labradors ipv 1 ;)

Iceberg Green AWD Plus uitvoering
Augustus 2024, 27k km, 0 issues, af en toe laadkabel optillen bij een snellader

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Tijdens de afgelopen 15 maanden en 46.000km heeft mijn EV9 GT-Line zich uiterst betrouwbaar getoond. Nooit 12v problemen gehad of anderszins stil gestaan.

Ik zou hem zo weer kopen.

Laadpoort probleem met zware laadkabels is soms hinderlijk, maar je leert er mee omgaan.

Verder een heerlijke, krachtige SUV met enorm veel ruimte en een prettige 3e zitrij. Alleen de zijwaarts wiebelende achterkant, op slecht wegdek of bij een ribbel, had wat beter gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Hier ook geen problemen, met de auto. Een ook twee honden trouwens.

Snellaad issue is afhankelijk van de laadpaal, idem even vasthouden tot hij vergrendeld.

Het enige waar ik mij soms aan stoor is de software. Gisterenavond even de vingerafdruk getest, werkt prima maar hij past wel mijn naam aan naar de naam van het profiel wat actief was, heel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
Hier ook een zeer tevreden ev9 rijder. Nu 40k gereden. Ik heb ook het 12 volt probleem gehad waardoor de auto moest worden weggesleept en de bestuurdersstoel die los zit. Aangezien het zo’n heerlijke reisauto is heb ik hem dat snel vergeten. De stoelverwarming en koeling op alle stoelen zijn top. Middelste zitplek op de achterbank is wel erg hard en die hoofdsteunen kan maar een heel klein stukje omhoog. Dat was in mijn vorige auto (Peugeot 5008) een stuk beter. Wij hebben 2 grote kinderen dus die stoel gebruiken we niet zo vaak en de beenruimte achterin ik natuurlijk fantastisch.
Ik heb lang getwijfeld tussen de rwd en de awd. Heb de auto in september 2023 besteld, dus vanaf de internet plaatjes. Uiteindelijk heb ik de awd gekozen ivm de grotere range. We gaan er 2 keer per jaar mee op wintersport en in de zomer bijvoorbeeld naar Italië. Hij is comfortabel en snel genoeg (het is geen sport auto), maar had achteraf misschien toch voor de AWD gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Janse schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:21:
Hier ook een zeer tevreden ev9 rijder. Nu 40k gereden. Ik heb ook het 12 volt probleem gehad waardoor de auto moest worden weggesleept en de bestuurdersstoel die los zit. Aangezien het zo’n heerlijke reisauto is heb ik hem dat snel vergeten. De stoelverwarming en koeling op alle stoelen zijn top. Middelste zitplek op de achterbank is wel erg hard en die hoofdsteunen kan maar een heel klein stukje omhoog. Dat was in mijn vorige auto (Peugeot 5008) een stuk beter. Wij hebben 2 grote kinderen dus die stoel gebruiken we niet zo vaak en de beenruimte achterin ik natuurlijk fantastisch.
Ik heb lang getwijfeld tussen de rwd en de awd. Heb de auto in september 2023 besteld, dus vanaf de internet plaatjes. Uiteindelijk heb ik de awd gekozen ivm de grotere range. We gaan er 2 keer per jaar mee op wintersport en in de zomer bijvoorbeeld naar Italië. Hij is comfortabel en snel genoeg (het is geen sport auto), maar had achteraf misschien toch voor de AWD gekozen.
Hoe is het 12V probleem bij jou opgelost? Was dit voor de specifieke updates voor dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:25
Hier ook een (inmiddels) tevreden EV9 rijder. GT-line sinds maart 2024, 20K gereden. Gezin met 4 kinderen, 7-zits versie. Vanaf dag 1 wel steeds issues met het multimedia-systeem gehad; het geluid van de audio en telefoon viel steeds weg. Soms helemaal geen audio. Uiteindelijk is dit na veel navragen en wachten op onderdelen allemaal verholpen. De versterker en multimediasysteem/scherm zijn beide geheel (uiteraard kosteloos) vervangen. Sinds november nu geheel probleemloos onderweg. Verder geen issues en ook geen trillende banden.

De dealer heeft de issues rondom audio wel afdoende opgepakt, maar soms was het wel vermoeiend om er weer achteraan te moeten bellen/mailen. En uiteindelijk 6 gehele dagen de auto kwijt geweest i.v.m. de reparatiedagen. Serviceniveau ben ik van andere merkten wel anders gewend (Volvo, BMW), lijkt nog niet helemaal aan te sluiten bij beleving wat een klant verwacht in het hogere segment.

De start was dus niet al te best, maar inmiddels kan ik volop genieten van de EV9. Een hele fijne, zeer ruime, krachtige en comfortabele auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2

Ik heb eigenlijk niet zoveel problemen. Automatisch groot licht, heeft een update opgelost de velgendoppen die losraakten, hebben ze gratis vervangen. Trainingen in de banden, had ik, winterbanden erop op de org velgen was dat opgelost. Verder geen van de echt gekke dingen die je hier sommige ziet hebben, dus ik vind het eigenlijk niet zo problematisch allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Ik ga voor het eerst zakelijk lease rijden en heb de keuze tussen de EX90 en de EV9. We komen zelf van de XC90 en hebben 3 kinderen.

De EX90 heb ik proefgereden en het rijdt helemaal geweldig. Wat jammer is dat de auto kleiner is van binnen dan de XC90. De EV9 ziet er dan ruimer uit maar de verhalen over stuiteren over drempels en issues met de vering achter maken mij een beetje huiverig.

De proefrit met de EV9 is nu een paar keer uitgesteld ivm onbeschikbaarheid van de auto. Zijn er nog zaken waar ik écht op moet letten of we dat fijn vinden of niet?

Bijvoorbeeld, de grootlichten, zijn die ook automatisch op de niet GT-line en is het dat de GT-line alleen meer resolutie en licht heeft of zijn er meer verschillen? De verkoper kon mij alleen de tekst van de brochure oplezen.

Is er al iets bekend over luchtvering op de EV9, is dat nodig?

Daarnaast twijfel ik tussen de 6 en 7 zits variant. De kinderen zijn nog niet zo groot. Kun je vanaf de 2e zitrij tijdens het rijden makkelijk bij de kinderen in de 3e zitrij om eten/drinken aan te geven, of is dat te ver weg?

[ Voor 11% gewijzigd door Spockz op 01-02-2025 15:55 ]

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Spockz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:52:
Ik ga voor het eerst zakelijk lease rijden en heb de keuze tussen de EX90 en de EV9. We komen zelf van de XC90 en hebben 3 kinderen.

De EX90 heb ik proefgereden en het rijdt helemaal geweldig. Wat jammer is dat de auto kleiner is van binnen dan de XC90. De EV9 ziet er dan ruimer uit maar de verhalen over stuiteren over drempels en issues met de vering achter maken mij een beetje huiverig.

Bijvoorbeeld, de grootlichten, zijn die ook automatisch op de niet GT-line en is het dat de GT-line alleen meer resolutie en licht heeft of zijn er meer verschillen? De verkoper kon mij alleen de tekst van de brochure oplezen.

Is er al iets bekend over luchtvering op de EV9, is dat nodig?

Daarnaast twijfel ik tussen de 6 en 7 zits variant. De kinderen zijn nog niet zo groot. Kun je vanaf de 2e zitrij tijdens het rijden makkelijk bij de kinderen in de 3e zitrij om eten/drinken aan te geven, of is dat te ver weg?
Welke issues met de vering bedoel je? Ik heb nergens last van? Luchtvering gaat er sowieso niet komen denk ik maar ik vind het niet nodig.

Grootlicht gaat wel automatisch maar de GT-line heeft de mogelijkheid om specifieke ledjes aan te sturen. Bij de overige versies is het aan of uit verwacht ik. In de prijslijst kun je mooi het verschil in uitrusting zien

Vanaf de 2e zitrij kun je wel bij de kinderen op de derde rij komen maar niet als ze het klein zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Welke issues met de vering bedoel je? Ik heb nergens last van? Luchtvering gaat er sowieso niet komen denk ik maar ik vind het niet nodig.

Grootlicht gaat wel automatisch maar de GT-line heeft de mogelijkheid om specifieke ledjes aan te sturen. Bij de overige versies is het aan of uit verwacht ik. In de prijslijst kun je mooi het verschil in uitrusting zien

Vanaf de 2e zitrij kun je wel bij de kinderen op de derde rij komen maar niet als ze het klein zijn.
Same, problemen/ongemak met vering heb ik hier op dit forum eigenlijk weinig over gelezen en zelf in ieder geval absoluut geen problemen mee. Het rijdt perfect ook over drempels en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Op reddit had ik hier een paar threads over gelezen. Ook in reviews kwam ik tegen dat de vering van de GT-line harder zou zijn dan die van de anderen en dat luchtvering daarbij zou helpen.

Fijn om te horen dat jullie er in ieder geval geen last van hebben!

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 19:57
EV9 GT Line sinds 06/24. 12.000 km op de teller.

Problemen met infotainment, koffiekopwaarschuwingen (zeer irritant), veiligheidssensoren, wiebelende bestuurdersstoel, oplaadpoort en trillende banden.

Ik vind de dealers over het algemeen verschrikkelijk. KIA NL en KIA lease zijn ook slecht.

Ik vind de auto (heel erg) fijn. Gezin van 7. Ruim, over het algemeen goed gemaakt, snel en comfortabel. Als de dealers en KIA NL goed zouden zijn en problemen zouden oplossen, zou ik de gebreken zelfs kunnen vergeven.

Zou absoluut niet opnieuw kopen. We hebben een 8 jaar oude Mazda CX-9 met 100.000 km ingeruild voor de KIA. Nooit een enkel probleem gehad met de Mazda... voorbeeldige kwaliteit. Ik heb bijna spijt van de overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nog even over de vering; ik vermeldde dat "dat beter had gekund", maar eigenlijk vind ik het een serieus ongemak. Het voelt namelijk erg onveilig, ook al valt dat feitelijk misschien mee.

Het is overigens niet dat de EV9 "stuitert". Totaal niet, hij veert heerlijk zacht over drempels in een woonwijk bijvoorbeeld.

Het probleem zit in zijwaartse vering / absorptie. Bijvoorbeeld in een bocht op een klaverblad, met 70 - 90 km/u en dan over een flinke ribbel: het voelt alsof de achterwielen grip verliezen en dat de achterkant uitbreekt. Dat uitbreken gebeurt niet werkelijk, maar het voelt wel.zo. Toen dat de eerste keer gebeurde schrok ik enorm en reed ik nog een tijdje met klamme handjes verder.

Met sneeuw op de weg heb ik ook rare dingen meegemaakt als de linkerwielen meer grip hebben dan de rechtwielen. Het lijkt dan wel alsof de auto diagonaal rechtdoor rijdt.

Heel onveilig gevoel, en heb ik met vorige 4WD auto's (Audi, Tesla, Qashqai) nooit meegemaakt.

Uit het Reddit forum blijkt wel dat veel EV9 rijders dit ervaren. Zeker op die slechte Amerikaanse wegen met veel gaten in de weg. Iedere keer zo'n zijwaartse zwieper....

Het is eigenlijk de enige reden dat ik volgende keer toch misschien iets anders zou kopen. Hopelijk kan ik eraan wennen, wetende dat de banden wel grip houden tijdens zo'n zwieper (hoop ik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:43
Ik kom van een XC90 met luchtvering, maar ik mis dit in de EV9 totaal niet. Als ze me hadden verteld dat de EV9 luchtvering had, had ik het geloofd. Hij ligt in mijn beleving strakker op de weg dan de XC90, deze voelde soms als een boot op wegen met oneffenheden. Het stuiteren van de EV9 herken ik dan ook niet. Ook voelt (en is) de EV9 veel ruimer dan de XC90, op de derde zitrij kunnen mijn grote kinderen zitten, als de tweede rij iets naar voren gaat. Dat laatste kon in de Volvo niet, omdat er simpelweg geen ruimte was om de tweede rij naar voren te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pierke S. op 01-02-2025 19:54 ]

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
SooK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Met 160kmu op de teller moet je aan 2.3km per kWh denken, met 80kmu aan 4.3km per kWh. Volgens de boordcomputer zit ik nu op 3.4km per kWh gemiddeld. En met batterijverwarming aan kon ik iig op gemiddeld 190 kW laden bij een Fastned van 5-50%.

PS: ik heb nog nooit zo veel reacties gehad op een auto eerlijk gezegd. Van extreem positief tot extreem negatief en vrij weinig daar tussenin 😅
Van zo’n verbruikcijfers kan toch niémand enthousiast worden? Overigens misschien niet zo héél verwonderlijk als je bedenkt dat de stroomlijn vervangen werd door een fluitstoot 🤨

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
flupp schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Van zo’n verbruikcijfers kan toch niémand enthousiast worden? Overigens misschien niet zo héél verwonderlijk als je bedenkt dat de stroomlijn vervangen werd door een fluitstoot 🤨
Dit zijn wel hoge verbruikscijfers hoor. Ik zit zelf na 30000 km op ongeveer 24 kWh/100km, dus rond de 4.2 km/kWh en dat is met veel snelweg kilometers met 105 km/u. Dat is toch steeds niet heel zuinig in vergelijking, maar is natuurlijk een grote en zware auto.

[ Voor 4% gewijzigd door AgeOfPanic op 01-02-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Dit zijn wel hoge verbruikscijfers hoor. Ik zit zelf na 30000 km op ongeveer 24 kWh/100km, dus rond de 4.2 km/kWh en dat is met veel snelweg kilometers met 105 km/u. Dat is toch steeds niet heel zuinig in vergelijking, maar is natuurlijk een grote en zware auto.
In het najaar (sinds eind oktober) gestart en zag dat de auto aangeeft dat het gemiddelde verbruik 22,4 kWh per 100 km heb met meer dan 10000 km. Vooral snelweg en af en toe na 19:00 maar meeste 100 (105 op de teller) km per uur.

De extreem zuinige e-Niro zat zo rond de 17 in een vergelijkbare periode. Niet slecht voor zo'n grote wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Hoe is het 12V probleem bij jou opgelost? Was dit voor de specifieke updates voor dit probleem?
12V probleem was in juni 2024. Kia de Beer heeft toen alle updates gedaan en er een nieuwe accu ingezet. Die updates waren wel nodig en probleem was bekend. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
flupp schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Weet ik niet, snelheid is gewoon een belangrijke factor in dit geheel. Travelcard/praktijkverbruik.nl heeft 25.4-26.7 kWh per 100km en ik doe het wat slechter door veel snelweg kilometers op hogere snelheid.

PS: de Kia app geeft onder voertuig rapport | energieverbruik echt kul informatie. In mijn geval 20-21 kWh per 100 km over de laatste maand. Ik vermoed dat Tweakers die getallen hier ook wel eens posten, maar dat is zelfs met 80kmu echt onmogelijk. De boordcomputer is veel realistischer in mijn optiek en dit staat ook in de app onder Status | EV efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Janse schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:47:
[...]

12V probleem was in juni 2024. Kia de Beer heeft toen alle updates gedaan en er een nieuwe accu ingezet. Die updates waren wel nodig en probleem was bekend. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Bedankt. Bij mij zijn dus alle updates ooit al gedaan en nu toch problemen, dus ben benieuwd wat ze gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
mfellman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:31:
[...]

In het najaar (sinds eind oktober) gestart en zag dat de auto aangeeft dat het gemiddelde verbruik 22,4 kWh per 100 km heb met meer dan 10000 km. Vooral snelweg en af en toe na 19:00 maar meeste 100 (105 op de teller) km per uur.

De extreem zuinige e-Niro zat zo rond de 17 in een vergelijkbare periode. Niet slecht voor zo'n grote wagen.
Same here, 22,4 kwh/100km met nu 45k op de teller sinds Maart. Vooral woon/werk verkeer op de snelweg. Valt me reuze mee aangezien de Tesla model 3 (zo ongeveer de zuinigste EV die er is) op 17,8 zat met hetzelfde gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
SooK schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:51:
[...]

25.4-26.7 kWh per 100km …

PS: de Kia app geeft onder voertuig rapport | energieverbruik echt kul informatie. In mijn geval 20-21 kWh per 100 km over de laatste maand.
...
Laat het dan nog “slechts” 20 kWh per 100km zijn, ik vind het betreurenswaardig dat niemand er nog van opkijkt dat het ook met een kwart minder kan. Het nieuwe normaal?

Ik heb ook niet de indruk dat constructeurs enige moeite doen om dat verbruik binnen de perken te houden. Als je ziet wat een on-aerodynamische auto-blokken er rondrijden, dan begrijp je wel dat constructeurs goed beseffen dat er met hun verbruikscijfers geen eer te rapen valt. En dat ze dan maar liever en masse focussen op “hoe snel hun auto dan wel niet laadt”. Terwijl het net stukken beter is om te vermijden dat die energie in de eerste plaats verbruikt werd.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
flupp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Laat het dan nog “slechts” 20 kWh per 100km zijn, ik vind het betreurenswaardig dat niemand er nog van opkijkt dat het ook met een kwart minder kan. Het nieuwe normaal?

Ik heb ook niet de indruk dat constructeurs enige moeite doen om dat verbruik binnen de perken te houden. Als je ziet wat een on-aerodynamische auto-blokken er rondrijden, dan begrijp je wel dat constructeurs goed beseffen dat er met hun verbruikscijfers geen eer te rapen valt. En dat ze dan maar liever en masse focussen op “hoe snel hun auto dan wel niet laadt”. Terwijl het net stukken beter is om te vermijden dat die energie in de eerste plaats verbruikt werd.
Ik denk dat deze auto ook een keuze is/Kia heeft gemaakt. Tesla: optimaal gestroomlijnd. EV9: groot, ruim, massief, alle gemakken. Ik vraag me af wat de - veel slickere - EV6 op dit vlak doet maar zou gokken veel beter; dus dat KIA het wel kan, maar dat dit niet die auto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SooK
flupp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Als ik je zo lees dan vermoed ik dat Tesla MY in je achterhoofd zit? Appels met appels vergelijken (praktijkverbruik.nl) geeft ~23kWh/100km voor de ‘oude’ MY vergeleken met ~26kWh/100km voor de EV9. Dat vind ik wel meevallen zeker gezien het verschil in formaat. Daarbij blijft het een heilige koe dus de looks zijn voor sommigen ook een reden om voor een andere auto dan een Tesla te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfellman
SooK schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Als ik je zo lees dan vermoed ik dat Tesla MY in je achterhoofd zit? Appels met appels vergelijken (praktijkverbruik.nl) geeft ~23kWh/100km voor de ‘oude’ MY vergeleken met ~26kWh/100km voor de EV9. Dat vind ik wel meevallen zeker gezien het verschil in formaat. Daarbij blijft het een heilige koe dus de looks zijn voor sommigen ook een reden om voor een andere auto dan een Tesla te gaan.
Ik denk dat als het om zuinigheid gaat je ook beter niet in een 7 zitter onderweg kunt zijn. Maar Kia zit volgens mij echt vooraan als het gaat om zuinigheid. Misschien moet de klager naar de opkomende EV2 gaan kijken?

Maar het is absoluut èèn van de zuinigste 7 zitters met een goede prijs en zeker ook een goede laadcurve voor roadtrips.
Pagina: 1 ... 70 ... 93 Laatste