Stephanos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:01:
[...]
[Afbeelding]
Nu onderweg naar Spanje en verbruik is enorm te noemen, vooral als je harder dan 100kmh rijd. Met 130kmh zit je snel op 27kwh/100km en hoger als je meer klimt dan daalt. Ik haal net 340km met een volle accu. En ergste was dat de eerste Fastned chargers in Belgie (ong na 300km rijden) het niet deden en we hadden nog maar 15% lading…Ik ga niet meer mijn laadpunten plannen en ik vertrouw vanaf nu alleen op de Kia navigatie. Want die weet welke laders uitstaan. Daarna met de Kia navigatie 2 keer geladen en dat ging perfect.
Ziet er stoer uit met zo een koffer op het dak! Thanks voor de tips, ik ga zelf ongeveer 100-120 rijden denk ik - zal ook niet meer dan 300-350km max rijden met de kids.
DarkShadow schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Al een eindje mee gereden, dat viel mij heel erg mee, had iets van 21 kWh/100km op de snelweg met gemiddeld 100 km per uur. Maargoed, echte verbruik zal wat meer tegenvallen, want er komen ook nog wat surfplanken naast.
Hoe heb jij dat gratis via Kia gekregen, ik krijg niks gratis van Kia, was toch redelijk vroeg erbij (besteld in Januari, een launch edition).
21/kwh/100km is echt super netjes. Ik zit nu op de snelweg (zonder koffer) rond de 18-19kwh/100km.
Ik heb de awd plus in december besteld, ik las ergens terug op dit forum dat je de bestelling moet plaatsen voor einde december. Het ‘enige’ voordeel is volgens mij dat je 2 jaar een gratis Ionity abonnement krijgt. Ik zal dit alleen in de vakantie gebruiken, want ik kan thuis laden. Dus heel veel voordeel heb ik er niet aan.
Ik ben wel benieuwd naar de parkeergarages in Italie, lijkt me wel goed zoeken naar een parkeergarage waar je met ~2.10m in kan (met dakkoffer).
KrullenO schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:06:
[...]
Zit op dit moment in (noord) Italië. Mijn ervaring is dat het echt allemaal prima te doen is. En vooral in Italië en Frankrijk enorm veel beter dan een paar jaar geleden.
Het is wel zaak om je even voor te bereiden en te weten waar de fijne laadstations zijn en niet op de bonnefooi vertrouwen op waar de kia navigatie je brengt.
Ik zweer bij de Mobility+ app van het Duitse EnbW. Die kent vrijwel alle laadpalen, je kunt er top filters instellen, realtime zien hoeveel palen er vrij zijn en zelfs per aansluiting zien hoe lang ze al bezet zijn.
Ik filter dan op alleen 300kw stations met minimaal 8 palen en hou onderweg een beetje in de gaten hoe druk het er is om te voorkomen dat ik moet wachten. Tot nu toe nog nooit hoeven wachten in de 5 jaar dat ik elektrisch rij. En gewoon met Kids in het hoogseizoen op vakantie.
Wow goede app, kende ik nog niet. Thanks! Ik wilde zelf chargemap gebruiken naast de Kia navigatie. Normaal gebruik ik google maps, maar nu ga ik de Kia navigatie gebruiken. In Italie heb je ook vaak plek? Dat is het enige waar ik me een beetje zorgen over maak - wij gaan naar Toscane toe, onder Florence.
Maken jullie ook gebruik van de filters in de navigatie app? Daar kan je ook filteren op snelheid, aanbieder (Ionity, Fastned etc).