Dat kan zijn, maar er zijn ook genoeg tests uitgevoerd met taxi EV’s die nagenoeg alleen DC laden en veel in korte tijd in Noorwegen en finland, mensen die veel DC laden en mensen die voornamelijk AC laden.Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:51:
Cel-degradatie in temperature-controlled batterypacks wordt niet hoofdzakelijk veroorzaakt door DC snelladen, en ook niet door dagelijks gebruik tussen 90%-10% SoC.
Een belangrijke factor in cel-degradatie is: ouderdom.
Dit blijkt uit de data van honderdduizenden Tesla's in de afgelopen 10 jaar. De historie van DC snelladen is bij deze auto's slechts een kleine factor van belang. Na 300.000km hooguit een paar procent range. Bij Tesla's met een lage kilometerstand blijkt de invloed van ouderdom nog groter te zijn.
"Mileage is only one factor in battery capacity retention; battery age is also a major factor"
bron: Tesla Impact Report 2022.
Die tests tonen hele andere resultaten. TeslaBjørn is iemand die bijvoorbeeld veel van die tests doet. Je ziet toch fors meer degradatie bij bepaald gebruik.
Zelf neig ik meer naar real-world tests ipv resultaten die Tesla, BMW, Mercedes zelf delen.
Maar alsnog sta ik bij een ‘degradatie-tax’ voor lease rijders. Dit gaat nog een dubieus thema zijn hier omdat ik ervan uit ga dat er veel leaserijders zijn maar ook heel veel ‘duurzaam’ & ‘groen’ personen. Dit kruist dus tegen eigen belangen in.
Als men duurzaam en groen wil zijn moet je slecht gebruik van EV batterijen ontmoedigen (financieel).