Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:42
Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:51:
Cel-degradatie in temperature-controlled batterypacks wordt niet hoofdzakelijk veroorzaakt door DC snelladen, en ook niet door dagelijks gebruik tussen 90%-10% SoC.

Een belangrijke factor in cel-degradatie is: ouderdom.

Dit blijkt uit de data van honderdduizenden Tesla's in de afgelopen 10 jaar. De historie van DC snelladen is bij deze auto's slechts een kleine factor van belang. Na 300.000km hooguit een paar procent range. Bij Tesla's met een lage kilometerstand blijkt de invloed van ouderdom nog groter te zijn.

"Mileage is only one factor in battery capacity retention; battery age is also a major factor"
bron: Tesla Impact Report 2022.
Dat kan zijn, maar er zijn ook genoeg tests uitgevoerd met taxi EV’s die nagenoeg alleen DC laden en veel in korte tijd in Noorwegen en finland, mensen die veel DC laden en mensen die voornamelijk AC laden.

Die tests tonen hele andere resultaten. TeslaBjørn is iemand die bijvoorbeeld veel van die tests doet. Je ziet toch fors meer degradatie bij bepaald gebruik.

Zelf neig ik meer naar real-world tests ipv resultaten die Tesla, BMW, Mercedes zelf delen.

Maar alsnog sta ik bij een ‘degradatie-tax’ voor lease rijders. Dit gaat nog een dubieus thema zijn hier omdat ik ervan uit ga dat er veel leaserijders zijn maar ook heel veel ‘duurzaam’ & ‘groen’ personen. Dit kruist dus tegen eigen belangen in.

Als men duurzaam en groen wil zijn moet je slecht gebruik van EV batterijen ontmoedigen (financieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
slijkie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Dat kan zijn, maar er zijn ook genoeg tests uitgevoerd met taxi EV’s die nagenoeg alleen DC laden en veel in korte tijd in Noorwegen en finland, mensen die veel DC laden en mensen die voornamelijk AC laden.

Die tests tonen hele andere resultaten. TeslaBjørn is iemand die bijvoorbeeld veel van die tests doet. Je ziet toch fors meer degradatie bij bepaald gebruik.

Zelf neig ik meer naar real-world tests ipv resultaten die Tesla, BMW, Mercedes zelf delen.

Maar alsnog sta ik bij een ‘degradatie-tax’ voor lease rijders. Dit gaat nog een dubieus thema zijn hier omdat ik ervan uit ga dat er veel leaserijders zijn maar ook heel veel ‘duurzaam’ & ‘groen’ personen. Dit kruist dus tegen eigen belangen in.

Als men duurzaam en groen wil zijn moet je slecht gebruik van EV batterijen ontmoedigen (financieel).
TeslaBjorn had pas een tesla taxi en de eerste indruk was idd dat het vele DC laden een negatieve impact had, maar puntje bij paaltje was het na bijna 100k km een verschil van 1-2% in degradatie vergeleken met het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

slijkie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Ja, de video's van Bjørn Nijland zijn erg interessant. Ik heb ze bijna allemaal bekeken, de afgelopen 7 jaar.
Bjørn neemt echter geen specifiek standpunt in m.b.t. oorzaken van celdegradatie. Hij heeft daar een gebalanceerde mening over, net zoals Tesla zelf. Wel heeft ie het wel eens gehad over de hoge mate van degradatie in een Nissan Leaf batterypack, en wijst daar terecht op de ontbrekende temperature-control.

Ik ga liever af op de grote getallen van de autofabrikanten zelf. En dan heeft Tesla de meeste data.

Overigens, dit is voor mij helemaal geen dubieus thema. Ik ben geen leaserijder en heb mijn EV uit eigen portemonnee betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33

Leuke vergelijking, hoewel de model X veel duurder is. Ik hoop dat de dempers voor de EU versie van de EV9 wel wat stugger worden gezet zodat hij niet teveel op één oor door de bocht gaat.

Homevolt dashboard

• Ultra_instinct
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-02 10:43
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen van Zonneplan ook. Raden jullie aan om nog even te wachten met nieuwe een wall box? (rij nu een e-Niro), maar wil misschien eind volgend jaar upgraden naar een EV9.

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om nu al een juiste wall box te kopen welke geschikt is om V2G/V2H toe te passen voor de EV9? Ik neem aan dat het niet zeker is dat NL ook werkt met onderstaande oplossing?
slijkie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:23:
Wat ik al dacht wat betreft de V2G functie. Kia gaat samenwerken met Wallbox.

https://electrek.co/2023/...bilities-ev9-owners-home/

Met de Wallbox Quasar 2 zal je dus de V2H/V2G kunnen benutten. Dit ding zal dus AC/DC omzetten om de auto te laden en ontladen met een maximaal vermogen van 12,8 kW.

Nu de vraag wat dit ding gaat kosten.

Mijn gok: ~3000 euro. Het zal iniedergeval niet zo goedkoop zijn als die mini AC ladertjes waar een klein printplaatje in zit en een paar kabeltjes.

edit:

Aangezien de vorige Quasar ongeveer $4000 was zal dit wel ongeveer de prijs worden.

Correctie, in europa zelfs €6000. Wil niet zeggen dat dit de MSRP is, dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ultra_instinct schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:24:
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen van Zonneplan ook. Raden jullie aan om nog even te wachten met nieuwe een wall box? (rij nu een e-Niro), maar wil misschien eind volgend jaar upgraden naar een EV9.

Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om nu al een juiste wall box te kopen welke geschikt is om V2G/V2H toe te passen voor de EV9? Ik neem aan dat het niet zeker is dat NL ook werkt met onderstaande oplossing?

[...]
Inderdaad het verstandigste om even te wachten.
Kia heeft aangekondigd dat Nederland als eerste aan de beurt is in hun V2G/V2H initiatief voor de EV9. Hyundai heeft hier in Nederland inmiddels ook ervaring mee (WeDriveSolar projecten in o.a. Utrecht).

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:
[YouTube: New 2024 Kia EV9 vs Tesla Model X “Size Matters”]

Leuke vergelijking, hoewel de model X veel duurder is. Ik hoop dat de dempers voor de EU versie van de EV9 wel wat stugger worden gezet zodat hij niet teveel op één oor door de bocht gaat.
Op zich een mooie vergelijking, wel van een Koreaan met een voorkeur voor een Koreaans product.
Ik rij zelf al jaren een Model X en vind hem juist wat hard geveerd, ondanks de luchtvering. Ik kijk juist uit naar de wat soepelere vering van de EV9.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Ja, de video's van Bjørn Nijland zijn erg interessant. Ik heb ze bijna allemaal bekeken, de afgelopen 7 jaar.
Bjørn neemt echter geen specifiek standpunt in m.b.t. oorzaken van celdegradatie. Hij heeft daar een gebalanceerde mening over, net zoals Tesla zelf. Wel heeft ie het wel eens gehad over de hoge mate van degradatie in een Nissan Leaf batterypack, en wijst daar terecht op de ontbrekende temperature-control.

Ik ga liever af op de grote getallen van de autofabrikanten zelf. En dan heeft Tesla de meeste data.

Overigens, dit is voor mij helemaal geen dubieus thema. Ik ben geen leaserijder en heb mijn EV uit eigen portemonnee betaald.
Om het breed gedeelde misverstand over snelladen definitief te weerleggen nog even deze recente studie onder 12.500 auto's van een onpartijdige organisatie:
https://electrek.co/2023/...uent-supercharging-study/

"A new report from Recurrent, which has access to data from over 12,500 Tesla vehicles in the US through its software service, now shows clearly that there’s little to no difference in battery degradation between frequent fast charging and rare fast charging"

• sloddervos
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik verwacht mij EV9 ook eind oktober ( GT line, zwart, 7 zits) en wil upgraden van een 3,7 KW naar een 11 KW laadpaal..

Ik ga maar even wachten denk ik totdat er meer duidelijk is over V2H maar weet niet goed of ik wel een usecase heb.
Ik heb zonnepanelen, maar mijn auto gebruik ik overdag en staat dus niet op zonnestroom te laden ( wel in het weekend) Dus ik laad hem 's avonds/ 's nachts... Ik denk dat ik heel veel weekenden nodig heb om de prijs van een V2H laadpaal te neutraliseren....

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Gaat het puur om de laadpaal en niet om de meterkast en kabel? Dan zou ik persoonlijk vast goedkoop upgraden.
Met je huidige paal krijg je hem in een nacht net half vol.

Voor rond de 500€ kun je dan klaar zijn en daar krijg je vast nog wat voor terug als je wil upgraden.

Zelf verwacht ik dat het nog wel even duurt voor V2H een optie is. Toen ik twee jaar terug een proefrit in een Ionic5 maakte werd het ook al beloofd, die kunnen het ook nog niet volgens mij buiten een heel beperkte proef.

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Ik heb nu een Zappi (1st gen) met type 1 connector voor mijn PHEV en ik heb alvast een Victron EV Charging Station NS besteld. Die integreert mooi in mijn Victron ESS.
Bij navraag aan de de sales afdeling ziet Victron geen brood in V2G.
Hello, we do not have any plans to support bi-directional charging as we don’t see the added value there.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

-seagull- schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:04:
Hello, we do not have any plans to support bi-directional charging as we don’t see the added value there.
#RemindMeInThreeYears

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Ultra_instinct schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:24:

[...]
Ik zou hier absoluut mee wachten. Of optie 2, een simpele lader te kopen, zaptec/easee of iets, houd de doos, want dan zou je die met een beetje verlies kunnen verpatsen.

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb gisteren een EV9 RWD launch edition besteld (private lease) in Nederland, Ice berg green met trekhaak. Word in week 13 2024 pas geleverd is de verwachting. Zijn er nog meer hier die zoon late levertijd hebben gekregen?

[ Voor 3% gewijzigd door Diper op 31-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Diper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:44:
Ik heb gisteren een EV9 RWD launch edition besteld (private lease) in Nederland, Ice berg green met trekhaak. Word in week 13 2024 pas geleverd is de verwachting. Zijn er nog meer hier die zoon late levertijd hebben gekregen?
De mijne (zelfde maar dan zwart) stond oorspronkelijk op wk12 maar dat is vorige week bijgesteld naar wk1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
KrullenO schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:29:
[...]

De mijne (zelfde maar dan zwart) stond oorspronkelijk op wk12 maar dat is vorige week bijgesteld naar wk1.
Ah dat is goed om te horen. Wanneer is jouw bestelling geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Diper schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:41:
[...]

Ah dat is goed om te horen. Wanneer is jouw bestelling geplaatst?
Eind juli, via Leaseplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
Top. Hopen dat dat bij mij ook gebeurd dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 10:48
van mijn (Belgische) dealer productiedatum van mijn Kia EV9 meegekregen: 13/09/2023.
Veel vroeger dus dan eerst gedacht.

Ze lijken mee verscheept te worden met de eerste Nederlandse batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:07:
van mijn (Belgische) dealer productiedatum van mijn Kia EV9 meegekregen: 13/09/2023.
Veel vroeger dus dan eerst gedacht.

Ze lijken mee verscheept te worden met de eerste Nederlandse batch?
Ik verwacht dat er vanaf nu iedere maand een schip naar Europa vertrekt. De EV9 is een groot succes.
Dus als de jouwe er net niet bij zit, dan duurt het daarna niet lang.

Weet iemand hier toevallig al de naam van het schip van de eerste batch die op 30-10 in NL zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1LiP99DpeTDQ31TMs4S1WHgnTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KafsJZpC3hlCaPnoCMe0vgSI.png?f=fotoalbum_large

Bij Eukor staat er voor Rotterdam niets in de planning voor 30-10, maar ik houd het in de gaten :).

Voor Antwerpen komt er eind oktober wel een vehicles carrier aan: de Morning Peace:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qEagSIv8mwQlfBic_9kbO-QiHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skhmDpLIcfghlkuxzdJnJVbu.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie nu dat beide schepen eerst Rotterdam aandoen en daarna doorvaren naar Antwerpen. Met andere woorden: onze auto's staan niet op de Morning Calm en ook niet op de Morning Peace

[ Voor 9% gewijzigd door Gies123 op 04-09-2023 08:50 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 09:06
reistier schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:11:
Ik heb ondertussen ook een offerte opgevraagd maar wacht nog op antwoorden van de dealer. Op drie punten heb ik nog steeds geen antwoord:
-Ik ben benieuwd of KIA kan garanderen dat in de gehele keten geen slaven/kinder arbeid voor komt.
Uiteindelijk toch een reactie op bovenstaand punt. Voor mijzelf is dit een belangrijke zaak dus het antwoord van Kia viel mij tegen:
De Kia organisatie ziet er streng op toe daar waar er grip is, echter bij de productie van een auto zijn zo ongelofelijk veel toeleveranciers betrokken dat een 100% sluitend antwoord gewoon niet te geven is. Hoop dat je voldoende vertrouwen hebt in de betrokkenheid van Kia om een gedegen bijdrage te leveren aan een groenere en gezonde wereld dat dit aanschaf van de prachtige EV9 niet belemmert.
Wel heb ik op internet iets meer informatie gevonden van Kia Australië. https://www.kia.com/conte...lavery-statement-2022.pdf

Al met al valt mij dit toch wel iets tegen. Dit, inclusief het trage reageren vanuit de filiaalhouder, tempert toch mijn enthousiasme. Misschien dan toch maar voor een EX90 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
reistier schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:23:
[...]

Uiteindelijk toch een reactie op bovenstaand punt. Voor mijzelf is dit een belangrijke zaak dus het antwoord van Kia viel mij tegen:

[...]

Wel heb ik op internet iets meer informatie gevonden van Kia Australië. https://www.kia.com/conte...lavery-statement-2022.pdf

Al met al valt mij dit toch wel iets tegen. Dit, inclusief het trage reageren vanuit de filiaalhouder, tempert toch mijn enthousiasme. Misschien dan toch maar voor een EX90 gaan?
Als het belangrijk is zou ik toch aanbevelen om vooral niet voor een Chinese auto te gaan. Ik heb natuurlijk geen data maar vermoed zomaar dat de Chinezen het wat minder belangrijk vinden dan jij 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:52:
[Afbeelding]

Bij Eukor staat er voor Rotterdam niets in de planning voor 30-10, maar ik houd het in de gaten :).

Voor Antwerpen komt er eind oktober wel een vehicles carrier aan: de Morning Peace:

[Afbeelding]

Edit: ik zie nu dat beide schepen eerst Rotterdam aandoen en daarna doorvaren naar Antwerpen. Met andere woorden: onze auto's staan niet op de Morning Calm en ook niet op de Morning Peace
Interessant. Zou je ook Zeebrugge kunnen checken? Dat is een grote Vehicle port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
Interessant. Zou je ook Zeebrugge kunnen checken? Dat is een grote Vehicle port.
Sinds 2021 zijn beide havens gefusioneerd tot Port of Antwerp-Bruges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra_instinct
  • Laatst online: 10-02 10:43
[...]

[...]

Ik snap je wel, maar ik vraag me ook altijd af wie kan dit wel 100% garanderen. Is er überhaupt een merk die het garanderen? "Statements" zijn vaak door PR gevormde teksten. Ik dacht dat Kia UK ook wel iets had over dit topic: https://www.kia.com/uk/modern-slavery-statement/

Overigens, EX90 las ik dat je erg lang moet wachten? Kan natuurlijk altijd een optie zijn als dat geen issue voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Ik heb net bericht van leaseplan dat er niet standaard een granny lader meegeleverd wordt.

Zie hem echter ook niet op de accessoirelijst staan dus heb gevraagd wat hij dan kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
KrullenO schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:19:
Ik heb net bericht van leaseplan dat er niet standaard een granny lader meegeleverd wordt.

Zie hem echter ook niet op de accessoirelijst staan dus heb gevraagd wat hij dan kost.
Zou hem liever los kopen, zijn 3rd party granny laders met display, zie je veel info over hoeveel er op dat moment geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
-seagull- schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:13:
[...]

Sinds 2021 zijn beide havens gefusioneerd tot Port of Antwerp-Bruges.
Klopt, vanuit Pyeongtaek vaart er geen schip naar Zeebrugge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFh1AmGBcY1JWPtGdmYCg27UsXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FxmYDzKCBvi988hlasRCDZbC.png?f=fotoalbum_large

Hier kan je het checken: Eukor search

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gebruikt Kia uitsluitend Eukor vessels?
Zou best kunnen, hoor, omdat ze aandeelhouder is. Maar ik kan me voorstellen dat ze ook andere vehicle carriers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Geen idee eigenlijk. De EV6-sen kwamen dacht ik ook via Eukor.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
[...]

[...]

Durft Volvo wel te garanderen dat dit bij hun nergens in de keten voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
KrullenO schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:52:
[...]

Als het belangrijk is zou ik toch aanbevelen om vooral niet voor een Chinese auto te gaan. Ik heb natuurlijk geen data maar vermoed zomaar dat de Chinezen het wat minder belangrijk vinden dan jij 😉
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd, maar KIA (het subject hier) is zéker niet Chinees.
jongf7 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:05:
Volvo (ex90) werd als alternatief genoemd en Volvo is onderdeel van Geely en daarmee Chinees.
Ah zo. Toch verkeerd begrepen dus. Dat klopt inderdaad :)

[ Voor 24% gewijzigd door JanHenk op 05-09-2023 12:15 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
Volvo (ex90) werd als alternatief genoemd en Volvo is onderdeel van Geely en daarmee Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Freezhost schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:11:
[...]

Durft Volvo wel te garanderen dat dit bij hun nergens in de keten voorkomt?
Goede vraag, en ik besef mij terdege dat het voor zulke bedrijven, die overal ter wereld toeleveranciers hebben, vrijwel onmogelijk is om (moderne) slavernij uit te sluiten. Maar dat neemt niet weg dat wel de intentie er moet zijn en dat er aantoonbare moeite moet worden gedaan om hiertoe te komen.

Als ik kort zoek bij Volvo kom ik direct bij onderstaande statement uit. Dit wekt bij mij al 10x meer vertrouwen dan hetgeen wat KIA mij doet toekomen.

https://www.volvocars.com...-modern-slavery-statement

Met de berichten van de afgelopen jaren over misstanden bij autofabrikanten vind ik dat ik zelf ook een verantwoordelijkheid draag om dit te onderzoeken. En ik kan niet met het idee leven dat vanwege mijn consumentisme er ergens op de wereld mensen dwangarbeid hebben moeten verrichten. Overigens beperkt zich dat natuurlijk niet alleen tot de koop van een auto. Maar aangezien dit voor mij persoonlijk met afstand de grootste investering is van de afgelopen jaren besteed ik hier extra aandacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
@reistier

En gelijk heb je, ik heb er niet zo bij stil gestaan bij de aankoop van mijn EV6 maar je hebt zeker een punt. Helaas speelt het overal en niet alleen in de auto-industrie, ik werd er afgelopen week ook door getriggerd bij de aankoop van een nieuwe jas "made in myanmar" staat er op het label dus toen ben ik ook even gaan zoeken.

Het is te gek voor woorden maar het is inderdaad onmogelijk om slavernij volledig uit te sluiten, voor de meeste mensen is dit ook een ver van hun bed show...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 166441wb25
  • Laatst online: 11-09 12:42
Hallo allemaal, ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe auto en twijfel tussen de xpeng g9, de kia ev9 en de audi q6.

Wie heeft er ervaring met de autopilot van de Kia EV9? Is die vergelijkbaar met de tesla?

Ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
166441wb25 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:17:
Hallo allemaal, ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe auto en twijfel tussen de xpeng g9, de kia ev9 en de audi q6.

Wie heeft er ervaring met de autopilot van de Kia EV9? Is die vergelijkbaar met de tesla?

Ben benieuwd
De EV9 is nog niet in NL uit dus ik vermoed dat weinig mensen ervaring hebben met de KIA EV9. Bij mijn weten wordt "Autopilot" bij de EV9 nog niet geactiveerd en heb je alleen lane assist, inhalen na inschakeling knipperlicht en slimme cruise control (afstand met de voorganger gelijk houden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
xoortgiesen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:23:
[...]

De EV9 is nog niet in NL uit dus ik vermoed dat weinig mensen ervaring hebben met de KIA EV9. Bij mijn weten wordt "Autopilot" bij de EV9 nog niet geactiveerd en heb je alleen lane assist, inhalen na inschakeling knipperlicht en slimme cruise control (afstand met de voorganger gelijk houden).
Teslas autopilot is Kia’s Highway Driving Assistant II (HDA2).

Rij een EV6 en je weet wat je te wachten staat qua rijgedrag.
1 verschil tussen ev6 en ev9 is dat de ev9 hands-on functie heeft en de ev6 niet. Ev6 moet je aan de stuur trekken netals bij een tesla om je aanwezigheid te melden.

En ev9 hoef je alleen je handen aan het stuur te houden omdat het stuur voelt dat je knijpt aan het stuur netzoals bij VAG modellen met TravelAssist (id.x /enyaq/born/q4)

Ev9 gaat eventueel ook met highway driving pilot (hdp) komen in eerste instantie in duitsland met LIDAR (2024?) Dat is de level3 autonome rijassistentie tot 60/90? Op snelwegen netzoals mercedes dat doet in GER.

Wordt wel de duurste optie van kia.. 6+k€

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 166441wb25
Wat is dan de ervaring van de ev6 autopilot in vergelijking met een tesla? Ik vind mijn model 3 echt superstrak sturen en de auto mooi in het midden van de baan houden. Is dat bij de HDA2 ook zo strak?

[ Voor 46% gewijzigd door 166441wb25 op 06-09-2023 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Ik ben daar ook heel benieuwd naar. Wellicht dat er in het Het Grote EV6 topic voormalig Tesla rijders zijn die er iets over gezegd hebben? Zal eens zoeken

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Eindelijk komen de prijzen en bestel mogelijkheid hier in Noorwegen. Maandag 18 september komen de prijzen en opties en 21 sept kan ik eindelijk bestellen.

Gaf aan de dealer aan dat al die landen eerst waren en ik dus vast moet wachten tot 2024. Gaf hij aan dat elke land een deel van de productie krijgt. Dus ook hier komen de eerste in November binnen.

Ben dus benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:36
Hier ook bestelling gedaan! GT-line AWD in flare red. Op voorwaarde proefrit. Bestelling 5 sept, dealer verwachte levering mogelijk nog dit jaar maar had geen details. Ben benieuwd!

• PeterChu
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 13:25
Waar ik benieuwd naar ben gezien de hoge prijs van de Kia EV9: Wie heeft deze auto privé aangeschaft en wie als leasewagen. In het laatste geval, wat zijn dan ongeveer de maandelijkse kosten qua bijtelling?

• xoortgiesen
PeterChu schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:25:
Waar ik benieuwd naar ben gezien de hoge prijs van de Kia EV9: Wie heeft deze auto privé aangeschaft en wie als leasewagen. In het laatste geval, wat zijn dan ongeveer de maandelijkse kosten qua bijtelling?
Dat kun je op bij directlease zo berekenen. Auto selecteren, eigen bijtelling opgeven, bruto jaarsalaris en je ziet de bijtelling.

• 166441wb25
Als je hem in 2024 laat komen ca €700 bijtelling netto (6 zits) afhankelijk van wat je kiest

• jongf7
Ik heb op berekenhet.nl bekeken wat het in kosten uitmaakt of ik hem privé of in eigen bv zou kopen, in het tweede geval is het dus een lease auto met bijtelling.
Privé blijkt zo'n €5.000 per jaar goedkoper te zijn in mijn situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door jongf7 op 07-09-2023 10:35 ]

• reistier
jongf7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb op berekenhet.nl bekeken wat het in kosten uitmaakt of ik hem privé of in eigen bv zou kopen, in het tweede geval is het dus een lease auto met bijtelling.
Privé blijkt zo'n €5.000 per jaar goedkoper te zijn in mijn situatie.
Dat is wel een fors verschil. Hou je dan ook rekening met zaken als de KIA O-) (kleinschaligheidsaftrek) en het zakelijk gebruik en verrekenen van privé stroom?
Die modules op berekenhet.nl laten het gemakkelijk eruit zien, maar in mijn ervaring schieten ze nog wel eens tekort.

*Bedankt voor de update, ik was nog in de veronderstelling dat de KIA nog wel toegepast mocht worden.

[ Voor 8% gewijzigd door reistier op 07-09-2023 10:55 ]

• JanHenk
  • Niet online
reistier schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:44:
[...]

Dat is wel een fors verschil. Hou je dan ook rekening met zaken als de KIA O-) (kleinschaligheidsaftrek)
KIA kun je niet claimen op een personenauto. Is een paar jaar geweest lang geleden voor elektrische auto's, maar heden ten dage heb je geen investeringsaftrek meer op zakelijke aanschaf.

Verder is veel afhankelijk van je kilometrages (totaal en de verhouding privé/zakelijk).

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Inderdaad geen KIA op je Kia :-)
Maar je mag bij aanschaf in 2023 wel 50% extra afschrijven op de aanschafprijs. Dus max 70% totaal. Dit levert een grote aftrekpost in 2023 op, hetgeen de winst verlaagt en liquiditeitsvoordeel oplevert. In de jaren erna uiteraard wel minder afschrijven.

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Gasoline1234 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:43:
Inderdaad geen KIA op je Kia :-)
Maar je mag bij aanschaf in 2023 wel 50% extra afschrijven op de aanschafprijs. Dus max 70% totaal. Dit levert een grote aftrekpost in 2023 op, hetgeen de winst verlaagt en liquiditeitsvoordeel oplevert. In de jaren erna uiteraard wel minder afschrijven.
Netjes, ik wist niet dat je die 20% mag stapelen op de 50%. Ik had bedacht om de auto in januari te laten leveren maar in dit geval mag de factuur op dec 2023 :).
Scheelt behoorlijk in de VPB _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
henkie32 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:57:
[...]

Netjes, ik wist niet dat je die 20% mag stapelen op de 50%. Ik had bedacht om de auto in januari te laten leveren maar in dit geval mag de factuur op dec 2023 :).
Scheelt behoorlijk in de VPB _/-\o_
Voor fiscaal advies zijn andere topics, maar je kan na toepassing van de willekeurige afschrijving van 50% uiteraard niet 20% afschrijven, maar 10% (immers minimaal 5 jaar en er is nog maar 50% over). Dus jaar 1 60% en 2 tot en met 5 10%. En ook even de 'restwaarde' inacht nemen.

Sigaar uit eigen doos overigens, geeft wat een liquiditeitsvoordeel maar meer ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
https://en.wheelz.me/the-...-of-the-year-2024-awards/

De eerste prijs voor de EV9 is binnen.

• slijkie
Privé. Leasen levert mij niks op aan het einde van de rit (nogal letterlijk).

Ik onderhoud m’n auto’s altijd tip top, mijn plan is ook de EV9 minimaal 6 jaar te hebben. Dan eventueel te verkopen net voor garantie afloopt. Totale verlies is dan minder dan ik dat ding zou leasen, zakelijk of niet. Plus blij mij is het anders dan in Nederland qua Privé rijden met een bedrijfsauto, veel ongunstiger. Daarom zie je hier 80+% van de nieuwe EV’s gewoon ‘gekocht’ worden ipv leasen. Weet de cijfers in Nederland niet maar zal mij niks verbazen als dat 80+% zakelijk lease is. Aangezien ik hordes volk altijd over ‘bijtelling’ hoor praten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
JanHenk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:22:
[...]

Voor fiscaal advies zijn andere topics, maar je kan na toepassing van de willekeurige afschrijving van 50% uiteraard niet 20% afschrijven, maar 10% (immers minimaal 5 jaar en er is nog maar 50% over). Dus jaar 1 60% en 2 tot en met 5 10%. En ook even de 'restwaarde' inacht nemen.

Sigaar uit eigen doos overigens, geeft wat een liquiditeitsvoordeel maar meer ook niet.
Maar zou het lonen als je de auto maar bvb 2 jaar wilt rijden?
Dus eerst 50% en daarna 10% = 60%.
Dan is de papieren waarde nog maar 40% van aankoop ongeveer.
Terwijl je verkoopt voor ruim 70% van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Netto is ongeveer 500-600 afhankelijk van je schaal.
Dus 6000-7000 euro per jaar netto. Is goedkoper dan zelf prive kopen (ook als je geen rente hoeft te betalen)

NP 80.000
Verwachte waarde na 5 jaar = 40.000 (50% afschrijving is heel optimistisch)

Bijtelling prive gebruik 6.000 x 5 = 30.000
Hier zit alles bij in: wegenbelasting (vanaf 2025), onderhoud en verzekering.

Als je echter van plan bent om hier 10 jaar mee te gaan rijden, dan is prive aankoop misschien wel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
kx22 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:46:
[...]

Netto is ongeveer 500-600 afhankelijk van je schaal.
Dus 6000-7000 euro per jaar netto. Is goedkoper dan zelf prive kopen (ook als je geen rente hoeft te betalen)

NP 80.000

Bijtelling prive gebruik 6.000 x 5 = 30.000
Hier zit alles bij in: wegenbelasting (vanaf 2025), onderhoud en verzekering.

Als je echter van plan bent om hier 10 jaar mee te gaan rijden, dan is prive aankoop misschien wel goedkoper.
Bijtelling is een extra belasting voor privégebruik, hier zit absoluut niet alles in. Het bedrijf (of de leasemaatschappij) heeft nog de aanschafkosten, verzekering, onderhoud, wegenbelasting straks brandstof.
Als jij de auto van je baas mag leasen kost het jou de bijtelling, maar daarnaast het bedrijf nog zo'n €1.250,- per maand als de auto via een lease maatschappij komt of wat minder als het bedrijf de auto direct koopt.
Dit kun je zien als verkapt loon want je bedrijf geeft dit puur aan jou uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 10:48
heeft er iemand informatie over maximaal toegelaten draag gewicht op de trekhaak?

belangrijk voor fietsrek/bagagekoffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
jongf7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:35:
[...]

Bijtelling is een extra belasting voor privégebruik, hier zit absoluut niet alles in. Het bedrijf (of de leasemaatschappij) heeft nog de aanschafkosten, verzekering, onderhoud, wegenbelasting straks brandstof.
Als jij de auto van je baas mag leasen kost het jou de bijtelling, maar daarnaast het bedrijf nog zo'n €1.250,- per maand als de auto via een lease maatschappij komt of wat minder als het bedrijf de auto direct koopt.
Dit kun je zien als verkapt loon want je bedrijf geeft dit puur aan jou uit.
Ja, ik weet wat bijtelling is, maar ik kijk niet naar wat het de werkgever kost. Als de werkgever jou toch al een auto geeft voor zakelijk gebruik (accountmanager), gaat dit niet ten koste van jouw salaris. Alleen de bijtelling gaat ten koste van jouw salaris.

Echter is een auto van de zaak ten alle tijden goedkoper dan een prive auto kopen (tenzij je +/- 10 jaar over 1 auto doet)

Als jij als ZZPer het wilt kopen is het natuurlijk een ander verhaal (ondanks dat de kosten aftrekbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:35:
heeft er iemand informatie over maximaal toegelaten draag gewicht op de trekhaak?

belangrijk voor fietsrek/bagagekoffer
Ja, de verticale belasting is 125kg.

Bron: Kia Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
kx22 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:10:
[...]

Ja, ik weet wat bijtelling is, maar ik kijk niet naar wat het de werkgever kost. Als de werkgever jou toch al een auto geeft voor zakelijk gebruik (accountmanager), gaat dit niet ten koste van jouw salaris. Alleen de bijtelling gaat ten koste van jouw salaris.

Echter is een auto van de zaak ten alle tijden goedkoper dan een prive auto kopen (tenzij je +/- 10 jaar over 1 auto doet)

Als jij als ZZPer het wilt kopen is het natuurlijk een ander verhaal (ondanks dat de kosten aftrekbaar zijn).
Meestal kun je ervoor kiezen om het leasebudget uit te laten betalen. Dus dan is het 1200 euro extra salaris (bruto) + bijtelling die je bespaart. Dat is al snel 1200 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

kx22 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:46:
[...]
NP 80.000
50% is inderdaad heel optimistisch.
De ontwikkelingen in EV techniek gaan dusdanig hard, dat de techniek harder afschrijft dan we gewend waren van de fossiele ICE techniek die al jaren bijna stilstaat. Overigens gaan die ICE auto's nu ook harder afschrijven, want wie wil er over 5 jaar nog een benzine-auto kopen?
Zo heeft CATL nu de snelladende batterijcellen gepresenteerd die in 10 minuten 400km laden.
Onze EV9 is bij levering al verouderd :)

Ik reken op maximaal 30% restwaarde na 5 jaar. Zeker voor Kia in zo'n hoge nieuwprijscategorie.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasoline1234 op 08-09-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Vandaag liep ik tegen dit artikel over de EV9 aan. Geen idee wat de betrouwbaarheid van de site is, maar als het klopt dan zouden er binnenkort meer van dit soort signalen moeten komen
https://www.kedglobal.com.../newsView/ked202309070018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
reistier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:07:
Vandaag liep ik tegen dit artikel over de EV9 aan. Geen idee wat de betrouwbaarheid van de site is, maar als het klopt dan zouden er binnenkort meer van dit soort signalen moeten komen
Vreemd, wel lijkt het artikel puur vanuit zuid-koreaans perspectief te zijn.

Voor de auto, formaat en vergelijking met concurrenten vind ik hem niet duur. De verkochte aantallen die ze noemen zijn wel schrikbarend laag. Maarja, zuid-korea kennende rijden er niet veel auto’s van dit fysieke formaat.

De betrouwbaarheid issues die ze opnoemen ben ik ook al tegen gekomen op andere websites, met name het plots stoppen. Volgens mij fixen ze dit met OTA software updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

In Augustus is de productie gestart voor de internationale leveringen. Kan een reden zijn dat er dan minder in Korea verkocht kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Als ik de Kia ev9 die ik graag wil nu online samenstel (ik wacht even tot ik een proefrit kan maken), staat er als leverdatum 23 oktober 2023 🤔 Dat was eerder nog januari...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:36
Pierke S. schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:57:
Als ik nu de Kia ev9 die ik graag wil nu online samenstel (ik wacht even tot ik een proefrit kan maken), staat er als leverdatum 23 oktober 2023 🤔 Dat was eerder nog januari...
Raar idd, misschien valt aantal orders tegen en zijn er nog auto’s vanuit de eerder voor NL gereserveerde slots vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Pierke S. schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:57:
Als ik de Kia ev9 die ik graag wil nu online samenstel (ik wacht even tot ik een proefrit kan maken), staat er als leverdatum 23 oktober 2023 🤔 Dat was eerder nog januari...
DAT zou betekenen dat de auto's toch misschien met dit schip naar Rotterdam komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMIy8K1c3QLSNeo0qg4_bC1lcUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpmaXfYewuHETklQUH3gaxwB.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacqTrev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-07 20:50
Gies123 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:15:
[...]

DAT zou betekenen dat de auto's toch misschien met dit schip naar Rotterdam komen:
[Afbeelding]
[quote]Gies123 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:15:
[...]

Dat zou wel eens kunnen. Ik hoor zojuist van de dealer dat de mijne week 44 bij hun arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 19:59
sloddervos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:52:
Ik heb een vraag uit staan of de autoverzekering van Kia ook een alarmklasse 3 of 4 vereist.

Heb ook liever niet een apart knopje of afstandsbediening.
Heb je hier al iets over gehoord na een maand?
Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Toch wel andere prijzen voor de zelfde items

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apVM78FZtMXt60MMmX1J24jK9ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sc8mjMjcQ9colCAguGjJiCy3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterChu
reistier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:07:
Zal wellicht hiermee te maken hebben.
https://www.nytimes.com/2...mid=nytcore-android-share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Kia is koreaans. Niet chinees. Nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
DarkGodMaster schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:02:
[...]

Toch wel andere prijzen voor de zelfde items

[Afbeelding]
Zelfde prijzen maar in dit geval inclusief 21% btw

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterChu
slijkie schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:42:
[...]

Kia is koreaans. Niet chinees. Nogal een groot verschil.
Als EV's, ongeacht de herkomst, tegen veel lagere kosten worden aangeboden dan gaat de bereidheid bij consumenten om een topprijs te betalen omlaag. De EV9 zit ook voor Koreaanse begrippen ook in een hoger segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
de niet LAUNCH Editie EV9 prijzen zijn bekend in duitsland.

https://www.kia.com/conte...ermany-EV9-Preisliste.pdf

prijzen zijn relatief gelijkwaardig als de duitse launch prijzen eenmaal volledig aangevinkt.

lijkt dat panodak dan "gratis" is in duitsland met de launch editie tov normale ev9 gtl [1k voordeel].

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
PeterChu schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:15:
[...]

Als EV's, ongeacht de herkomst, tegen veel lagere kosten worden aangeboden dan gaat de bereidheid bij consumenten om een topprijs te betalen omlaag. De EV9 zit ook voor Koreaanse begrippen ook in een hoger segment.
Als je naar het gemiddelde inkomen en financiele welzijn van de Koreanen kijkt denk ik toch echt dat het een andere reden heeft.

Ik denk dat de EV9 in Nederland ook niet heel veel verkocht gaat worden vanwegen zijn formaat, wellicht de EV5 wel. In Korea zie je ook veel kleine wagentjes, is gewoon de cultuur. Idem in Nederland.

Denk dat ze in markten waar veel grotere voertuigen verkopen, zoals de VS, Scandinavie etc veel meer verkopen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:38
Simply1337 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:39:
de niet LAUNCH Editie EV9 prijzen zijn bekend in duitsland.

https://www.kia.com/conte...ermany-EV9-Preisliste.pdf

prijzen zijn relatief gelijkwaardig als de duitse launch prijzen eenmaal volledig aangevinkt.

lijkt dat panodak dan "gratis" is in duitsland met de launch editie tov normale ev9 gtl [1k voordeel].
Zie mijn post van eerder met niet launch prijzen in NL:
rover12345 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:07:
Nieuw model aangekondigd. Dit is dus vanaf prijs voor KIA EV9, waarmee launch editions er wel scherp geprijsd uitzien.

[Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongf7
Ze zijn in Amerika begonnen met pers proefritten, dus veel nieuwe YouTube content.

Niet veel nieuws, wel mooie offroad beelden.

Oa. YouTube: 2024 Kia EV9 | MotorWeek First Drive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterChu
slijkie schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:19:
[...]

Als je naar het gemiddelde inkomen en financiele welzijn van de Koreanen kijkt denk ik toch echt dat het een andere reden heeft.

Ik denk dat de EV9 in Nederland ook niet heel veel verkocht gaat worden vanwegen zijn formaat, wellicht de EV5 wel. In Korea zie je ook veel kleine wagentjes, is gewoon de cultuur. Idem in Nederland.

Denk dat ze in markten waar veel grotere voertuigen verkopen, zoals de VS, Scandinavie etc veel meer verkopen ervan.
Ik was deze zomer op vakantie in Zuid Korea. Hoewel het gemiddelde inkomen niet laag is met ca $3000 bruto per maand, houden de Koreanen doorgaans minder over dan wij. De woonlasten liggen hoger en vers fruit en groente zijn erg duur vanwege te weinig landbouw activiteiten. Zo zag ik een watermeloen voor omgerekend € 30. Daarbij zag ik in Zuid Korea ook veel grote autos, zoals de Kia Sorento, Carnival en Hyundai Grandeur,. Wat me opviel was dat 9 op de 10 auto's die je ziet rijden ofwel een Hyundai ofwel een Kia is. Dat geeft mij wel wat vertrouwen, het zal voldoende getest zijn. Je ziet daar ook veel Genesis autos (luxe merk van Hyundai). Ik vermoed dat mensen met veel geld dan daar hun geld uitgeven ofwel aan een Mercedes of BMW.

[ Voor 20% gewijzigd door PeterChu op 13-09-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De problematische ICCU in de EV6 zijn geproduceerd tot 30 mei 2023. Ik denk dat we uit deze datum mogen afleiden dat we dit ernstige probleem (auto valt uit, 12v wordt niet meer bijgeladen) niet in onze EV9's zullen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -seagull-
jongf7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:19:
Ze zijn in Amerika begonnen met pers proefritten, dus veel nieuwe YouTube content.
In één van die videos wordt wireless CarPlay en Android Auto bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
-seagull- schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:50:
[...]

Ja en een systeem die ziet hoe zwaar de belasting aan de trekhaak is en rekening houdt met het inplannen van de laadstops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
https://electrek.co/2023/...first-time-kia-ev9-video/

V2H met de EV9. De reden dat ik hem besteld heb. Moet er nog wel een Quasar2 komen... ;)

Homevolt dashboard

• kx22
PeterChu schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:21:
[...]

Ik was deze zomer op vakantie in Zuid Korea. Hoewel het gemiddelde inkomen niet laag is met ca $3000 bruto per maand, houden de Koreanen doorgaans minder over dan wij. De woonlasten liggen hoger en vers fruit en groente zijn erg duur vanwege te weinig landbouw activiteiten. Zo zag ik een watermeloen voor omgerekend € 30. Daarbij zag ik in Zuid Korea ook veel grote autos, zoals de Kia Sorento, Carnival en Hyundai Grandeur,. Wat me opviel was dat 9 op de 10 auto's die je ziet rijden ofwel een Hyundai ofwel een Kia is. Dat geeft mij wel wat vertrouwen, het zal voldoende getest zijn. Je ziet daar ook veel Genesis autos (luxe merk van Hyundai). Ik vermoed dat mensen met veel geld dan daar hun geld uitgeven ofwel aan een Mercedes of BMW.
Het is toch ook wel logisch dat je in ZK veel Hyundai en KIA ziet rijden?
Zijn ook 2 prima merken die al meer dan 10 jaar in Europa actief zijn. Over de merken zou ik me geen zorgen maken. Maar kinderziektes ga je ongetwijfeld wel meemaken, wat ook logisch is bij elk nieuwe model. De KIA EV6 is ook een prima auto, maar ook daar waren rare kinderziektes (als niet werkende kachel of airco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Gies123 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:41:
https://electrek.co/2023/...first-time-kia-ev9-video/

V2H met de EV9. De reden dat ik hem besteld heb. Moet er nog wel een Quasar2 komen... ;)
Enige wat je zou moeten hebben is een ~5kW LFP batterij ertussen thuis. Zodat niet het hele boeltje uitvalt bij het switchen tussen de V2H en laden. :)

• jongf7
-seagull- schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:50:
[...]

Hier

YouTube: Escape The Ordinary with the 2024 KIA EV9 - First Drive Review

wordt dan weer gesproken over alleen bedraad.

De reviews spreken elkaar dus nog tegen. En dit is op het zelfde evenement volgens mij als waar die video is gemaakt waarin over draadloos werd gesproken (die van het kanaal trucks and SUV's ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Een mooi systeem van Quasar, maar als dit 5000 euro kost, of zelfs nog meer, dan is er geen voordeel mee te behalen, afgezien van gebieden waar vaak en lang de stroom uitvalt, zoals in de USA.

Maar in NL sluit ik met een verlengsnoer wel een paar grootverbruikers aan (wasdroger, warmtepompen) op de V2L stekker. Nul kosten, hetzelfde effect.

• slijkie
Gasoline1234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:28:
Een mooi systeem van Quasar, maar als dit 5000 euro kost, of zelfs nog meer, dan is er geen voordeel mee te behalen, afgezien van gebieden waar vaak en lang de stroom uitvalt, zoals in de USA.

Maar in NL sluit ik met een verlengsnoer wel een paar grootverbruikers aan (wasdroger, warmtepompen) op de V2L stekker. Nul kosten, hetzelfde effect.
De V2L kan je dus alleen maar maximaal 16A (ca 3.6 kW) op draaien, dus vergeet dat maar om er allemaal op te zetten. Maar ik snap je punt.

• PeterChu
kx22 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:56:
[...]

Het is toch ook wel logisch dat je in ZK veel Hyundai en KIA ziet rijden?
Zijn ook 2 prima merken die al meer dan 10 jaar in Europa actief zijn. Over de merken zou ik me geen zorgen maken. Maar kinderziektes ga je ongetwijfeld wel meemaken, wat ook logisch is bij elk nieuwe model. De KIA EV6 is ook een prima auto, maar ook daar waren rare kinderziektes (als niet werkende kachel of airco).
Logisch wel, maar het was de mate waarin dat gebeurd wat me verbaasde. Ik liep soms daar straten waar enkel en alleen Huyundai of Kia wagens waren geparkeerd. Ik heb nog geen enkel land gezien waar het straatbeeld zo wordt gedomineerd door slechts twee merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Highway Driving Pilot-systeem (HDP) staat op de website van Kia met een mooi filmpje en grote text maar zit blijkbaar niet op de Nederlandse auto's, kan dit wel achter nog toegevoegd worden?

Aanpassen van het stuur & LIDAR zou wel duur zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Prijzen hier in Noorwegen zijn bekend. Vallen mij eigenlijk best tegen. Alleen de AWD Launch Editie verkopen ze hier. Wel 7-zits, 6-zits met draaibare stoelen en 6-zits met elektische stoelen (2 rij).

Er zit een laadkabel bij. En lijkt erop dat alle opties erop zitten behalve het panorama-dak.

Prijslijst: https://www.kia.com/conte..._september_18_09_2023.pdf

Wat mij ook opvalt is de OTA software updates van de auto, er staat 12 maanden bij, benieuwd of en hoeveel je dan moet betalen.

Zit blijkbaar ook wegenwacht bij tot de 1e servicebeurt daarna steeds weer zolang je de service bij een kia-service center doet.

Ook best veel toebehoren te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
DarkGodMaster schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:55:
Highway Driving Pilot-systeem (HDP) staat op de website van Kia met een mooi filmpje en grote text maar zit blijkbaar niet op de Nederlandse auto's, kan dit wel achter nog toegevoegd worden?

Aanpassen van het stuur & LIDAR zou wel duur zijn...
Ik denk dat voordat in NL HDP wordt toegestaan de nieuwe KIA EV9 al uit is.. Verwacht niet dat de Nederlandse overheid het binnen nu en een paar jaar al toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Weet iemand of je de dashcam optie kan gebruiken op de EV9?

Past blijkbaar een SD kaart in om dashcam opnames mee te maken.
Built-in Cam 2
High-resolution cameras in the front and back provide excellent quality images day and night and can record/store video and audio. Supports large external memory cards and can be connected to the Kia Connect for services such as incident alerts and to record/store information such as GPS vehicle location to help you stay in control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
xoortgiesen schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat voordat in NL HDP wordt toegestaan de nieuwe KIA EV9 al uit is.. Verwacht niet dat de Nederlandse overheid het binnen nu en een paar jaar al toestaat.
Het gaat mij vooral om het gebruik in marketing martiaal.
Als het ding het niet heeft / mag zet het dan niet zo groot centraal neer :P

• Gies123
Even iets heel anders: zodra mijn auto eind oktober bij de dealer is, worden de wielen direct gewisseld voor andere (ik vind ze simpelweg niet mooi). Mocht iemand belangstelling hebben voor gloednieuwe 21 inch GT-line velgen, banden en druksensoren, stuur me dan een persoonlijk bericht. De consumentenprijs staat in de prijslijst, maar dat zijn ze m.i. niet waard ;).

Homevolt dashboard

• jongf7
Wat laat je er op zetten?

Ik heb zelf niet perse moeite met de wielen, maar als een paar inch kleiner flink in range zou schelen overweeg ik ook wat andere wielen te monteren op termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gies123
Ik laat er juist grotere op zetten (23 inch). Het is een enorme auto en die kan het prima hebben. De banden gaan van 285 naar 295 breed dus dat is qua range niet handig, maar dat speelt alleen met vakanties verwacht ik.

Plaatje van voor en na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnAoq3f7EYd8kFiYDB-7M9_fdBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWmuIX6vH3eGc0apcH41f7M1.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

• sloddervos
  • Laatst online: 06-09 16:29
Oef dat ziet er wel heel dik uit!

Nu ga ik twijfelen of ik hier range voor over heb!

Ik zat er aan te denken om voor de winter 19 inch velgen en winterbanden er onder te doen om zo in de winter betere of dezelfde range te houden.

Maar dit vind ik wel gaaf hoor… shit

• jongf7
Gies123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:02:
Ik laat er juist grotere op zetten (23 inch). Het is een enorme auto en die kan het prima hebben. De banden gaan van 285 naar 295 breed dus dat is qua range niet handig, maar dat speelt alleen met vakanties verwacht ik.

Plaatje van voor en na:

[Afbeelding]
Owja, dat is een andere invalshoek :) Wel heel gaaf!
Ga je ook dat zwarte dak doen?
Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste