Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 4 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 07:38
Franciesco schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Kleine aanvulling: de EV6 komt (In Nederland) standaard met een niet gecertificeerd klasse 2 alarmsysteem. Maar omdat deze niet gecertificeerd is (en ook niet te certificeren is) heb je voor de verzekering officieel alleen klasse 1 (startonderbreker).

Je zou mogen hopen en verwachten dat dit bij de EV9 beter voor elkaar zou zijn.
Ja dat had ik wel verwacht. Nu kun je wel (zoals eerder in de thread staat) een KIA alarm kiezen uit de accessoire lijst maar ik vraag mij dan af of deze dan ook met de originele afstandsbediening etc werkt of dat ik een extra kastje + kabels en sensoren zichtbaar in het interieur krijg... dan maar een lojack ergens in de kofferbak ofzo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:07
Wij hebben de EV9 (nonGT) besteld in iceberg green. Levering vooralsnog tussen Oktober en December. We hebben een reservering gemaakt van 1400 voor de trekhaak en 1500 voor een ander setje 19" velgen. Die driehoekige dingen vinden we echt foei lelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-NJbWJCQgpVEf38l5ESE1MBNzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85ncGhvXKJxTZYcYz91ewVxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door voog op 20-07-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:56
voog schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:30:
Wij hebben de EV9 (nonGT) besteld in iceberg green. Levering vooralsnog tussen Oktober en December. We hebben een reservering gemaakt van 1400 voor de trekhaak en 1500 voor een ander setje 19" velgen. Die driehoekige dingen vinden we echt foei lelijk.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ik zit ook over deze kleur te twijfelen

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:23
Ik had geen inspraak voor de kleur. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 16:41
Thuis of bij de dealer ? Ik kreeg thuis ook niet de keus uit alle opties 🙂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xoortgiesen
Voor de mede oud Tesla rijders onder ons, de KIA EV9 biedt ook ondersteuning voor Netflix en Disney+ :-)
Handig tijdens het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 16:30

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

xoortgiesen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:38:
Voor de mede oud Tesla rijders onder ons, de KIA EV9 biedt ook ondersteuning voor Netflix en Disney+ :-)
Handig tijdens het opladen.
Super!
En Youtube toevallig ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:46
Heb gisteren ook mijn eerste Kia besteld! De EV9 GT 7pl glossy blue (België)
Hier een gezin met 4 kinderen, de auto komt er ter vervanging van Renault Grand Espace (2014)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:18
Crupa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:31:
Heb gisteren ook mijn eerste Kia besteld! De EV9 GT 7pl glossy blue (België)
Hier een gezin met 4 kinderen, de auto komt er ter vervanging van Renault Grand Espace (2014)
Leuk! Van harte gefeliciteerd!

Is het een idee om een spreadsheet aan te leggen met de EV9 bestellingen (besteldatum, uitvoering, kleur, verwachte leverdatum, etc)?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik ben morgen al twee weken op een verwachte leverdatum en inruilvoorstel aan het wachten. Voor mijn gevoel hoorden jullie het allemaal meteen?

Tussendoor al gemaild en gebeld maar ze konden het nog niet zeggen.
Vind het maar matig voor zo’n dure aankoop.

Morgen ga ik wel naar de experience in Almere, eindelijk in het echt zien 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
jongf7 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:17:
Ik ben morgen al twee weken op een verwachte leverdatum en inruilvoorstel aan het wachten. Voor mijn gevoel hoorden jullie het allemaal meteen?

hier geven ze einde Q1 2024 als verwachte leverdatum (maar kan vroeger zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:17:

Ik ben naar de 'experience' geweest in Sliedrecht en daarna gelijk een inruilvoorstel gekregen en een verwachte leverdatum van eind september / begin oktober. Het schijnt dat de dealers er allemaal een x aantal mogen bestellen. In Sliedrecht zijn er 3 besteld (2 zevenzitters: wit en iceberg green en een witte zeszitter). De zeszitter heb ik gekocht. Overigens moet ik nog zien dat ze daadwerkelijk al in oktober in NL zijn. Ik hoop van wel want inmiddels heb ik echt álle EV9 filmpjes op internet gezien ;)

Morgen is trouwens -volgens de Kia website- de laatste kans om de experience in Almere mee te maken. Veel plezier!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gies123 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:21:
[...]

Ik ben naar de 'experience' geweest in Sliedrecht en daarna gelijk een inruilvoorstel gekregen en een verwachte leverdatum van eind september / begin oktober. Het schijnt dat de dealers er allemaal een x aantal mogen bestellen. In Sliedrecht zijn er 3 besteld (2 zevenzitters: wit en iceberg green en een witte zeszitter). De zeszitter heb ik gekocht. Overigens moet ik nog zien dat ze daadwerkelijk al in oktober in NL zijn. Ik hoop van wel want inmiddels heb ik echt álle EV9 filmpjes op internet gezien ;)

Morgen is trouwens -volgens de Kia website- de laatste kans om de experience in Almere mee te maken. Veel plezier!
In België verwachten ze de showroom modellen pas in december...
Waarschijnlijk is KIA populairder in Nederland? Hier ook geen 'experience' ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Crupa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:54:
[...]

In België verwachten ze de showroom modellen pas in december...
Waarschijnlijk is KIA populairder in Nederland? Hier ook geen 'experience' ook...
Verrassend: Kia was het meest verkochte automerk in Nederland in 2022. Doen ze goed. Heel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz8d4YgSk3TSW1b7oX_5ECWnB_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhHJvNrUfGuCVcueSr8PPnC2.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2022/

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
Gies123 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Verrassend: Kia was het meest verkochte automerk in Nederland in 2022. Doen ze goed. Heel goed.
[Afbeelding]
Bron: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2022/
In België staat Kia maar op plaats 10 in 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:55
Zojuist bericht van de dealer dat de auto begin november verwacht wordt. (Zwart, 6 zitter GT-Line)

Tevens onze autoverzekering gebeld (Unive), ze geven aan dat onder de 85K geen alarm verplicht is.

[ Voor 34% gewijzigd door henkie32 op 26-07-2023 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongf7
Net een belletje van de dealer, twee weken later nog geen leverdatum of inruilvoorstel.. Maar hij gaf wel aan dat ik 1 van de 2 voorrangsplekken van hun vestiging heb, dus waarschijnlijk bij de vroege leveringen zit.

En hij tipte me dat de EV9 bij de Goodwood Festival of Speed heeft gereden, ik had dat zelf niet voorbij zien komen op YouTube en kon het niet eens vinden met deze tip, maar via google wel:
YouTube: Kia EV9 debut at Goodwood Festival of Speed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdZ-123
  • Laatst online: 07-01 00:43
Net een bevestiging gekregen van de bestelling. Kia EV9 GT Line, 7 zits leverweek week 21 2024. Dus helaas nog even wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -seagull-
Op mijn bestelbon staat:
- Verwachte leveringsdatum: 15/03/2024 (week 11)
- Uiterste leveringsdatum: 29/04/2023 (week18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Gasoline1234 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:28:
[...]

Super!
En Youtube toevallig ook?
Youtube heb ik nog niet gezien of gehoord helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
-seagull- schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:10:
Op mijn bestelbon staat:
- Verwachte leveringsdatum: 15/03/2024 (week 11)
- Uiterste leveringsdatum: 29/04/2023 (week18)
Ha, ik zie dat er al 2 EV9's gaan rondrijden in Kortenberg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -seagull-
En 2x een EV9 GT 7pl glossy blue ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
-seagull- schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:07:
En 2x een EV9 GT 7pl glossy blue ...
en met trekhaak, ik stel voor dat we er een grote naamsticker op hangen om niet te missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
In de EV6 is er centraal een grote draaiknop om van neutraal naar vooruit, achteruit te veranderen.

Waar/hoe zit dat met de EV9 eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
Op een stalk (noem je dat zo?) achter het stuur.
Daarop zit een knop voor aan / uit en je kun hem draaien voor vooruit, achteruit, neutraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k10oGCVZ4oEXYIOqG2KUSAnTnvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXqaBEW7rgdK9TRWz3eMsOZg.png?f=fotoalbum_large
De drive selector zit inderdaad onder het stuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 28-07-2023 12:36 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Deze man werkt inmiddels een maand de frames voor de stoelen in (o.a.) de EV9 ;-)
Allemaal handwerk dus.

https://youtube.com/clip/...UGGu6ro2maKGajUi3ppBfw-uM

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mohnow
  • Laatst online: 09-05-2024
Hi Allemaal,

Vandaag de bevestiging vanuit de leasemij ontvangen dat de nieuwe EV9 besteld is. Verwachte leverdatum vooralsnog 30 jan 2024, uitvoering Launch edition RWD, kleur Pebble gray. Dealer Hedin Automotive Purmerend. Hoop dat de levertijd nog naar voren getrokken kan worden, maar verwacht dat niet…:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Volgens mijn dealer is vooral de lakkleur bepalend voor de levertijd. De matte lak komt als laatste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:05
Loop nu al tijden te zoeken naar fatsoenlijke videos van EV9 laadsessies, ben vooral benieuwd naar de laad-curve. Heb wel al een aantal tweets voorbij zien komen, maar een volledige laadsessie nog niet.

Kwam deze video tegen, wel Koreaans, maar lijkt er dus op dat die van 34% tot 70% rond de 200 kw blijft hangen en dan iets zakt. lijkt op een fijne laadcurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
Drie weken geleden besteld en eindelijk konden ze mijn verwachte leverdatum zien.

Voorlopig staat hij op begin november, dus lekker vlot.

Ik was ook een van de twee auto's die ze met voorrang mochten bestellen.

GTline AWD 6 zits iceberg green :)

Nu al zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:45:
Drie weken geleden besteld en eindelijk konden ze mijn verwachte leverdatum zien.

Voorlopig staat hij op begin november, dus lekker vlot.

Ik was ook een van de twee auto's die ze met voorrang mochten bestellen.

GTline AWD 6 zits iceberg green :)

Nu al zin in.
Heel gaaf! Ik ben ook wel benieuwd wanneer ze de VIN nummers krijgen zodat we -bij benadering- de eerste serie auto's kunnen gaan volgen als ze per schip onderweg zijn naar NL. Mijn auto is ook een van de 3 voorrang bestellingen bij de dealer. Ik heb oktober als verwachte leverdatum gekregen en merk dat ik heel slecht in wachten ben...

Homevolt dashboard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slijkie

Hier de video bevestiging dat Kia EV9 de V2G als eerst uitrolt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Vandaag contact gehad met de dealer, mijn auto (GT Line AWD 6 zits, pebble grey) staat op eind oktober.
Dus dat is mooi.

De dealer attendeerde mij wel dat er alleen een startonderbreker in de auto zit en geen alarm systeem. Een alarm systeem type 3 kon bij de dealer ingebouwd worden voor 1500 euro. Ik heb even mijn verzekering gebeld en die willen idd een type 3 of 5 alarm systeem hebben.

Vervolgens heb ik even met de dealer contact gezocht en gevraagd of het alarm systeem dan wel onzichtbaar wordt weggewerkt (dus geen extra handzender en het plakken van sensors op deurstijlen etc.) De installatie zou idd onzichtbaar worden weggewerkt maar het alarm moet wel met een 2e handzender worden uit- en aangezet. Dit is best wel een teleurstelling.

Voorbeeld, je loopt naar de auto en je wilt de deur open doen. Normaal gesproken gaan de deuren dan open en kun je instappen. Nu gaat het alarm af als je niet eerst op de extra handzender het alarm uitzet. Ook de telefoon sleutel functionaliteit + vingerafdruk scanner heeft ook niet zoveel nut meer als je eerst met het extra kastje het alarm handmatig moet uitschakelen.

Op het EV6 forum zag ik dat de auto opwarmen en remote parking functionaliteiten niet meer zouden werken als er een alarm wordt ingebouwd.

Hoe doen jullie dat? Zijn er verzekeringsbedrijven waar alleen een lojack bijvoorbeeld wel voldoende is? Dat is gewoon een kastje ergens onzichtbaar weggewerkt die je remote kunt aanzetten als de auto is gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik hoop inderdaad dat het ergens met alleen een lojack kan. Ik zet het alarm van mijn auto nu altijd uit omdat het te pas en te onpas afgaat anders 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
xoortgiesen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:57:
Vandaag contact gehad met de dealer, mijn auto (GT Line AWD 6 zits, pebble grey) staat op eind oktober.
Dus dat is mooi.

De dealer attendeerde mij wel dat er alleen een startonderbreker in de auto zit en geen alarm systeem. Een alarm systeem type 3 kon bij de dealer ingebouwd worden voor 1500 euro. Ik heb even mijn verzekering gebeld en die willen idd een type 3 of 5 alarm systeem hebben.

Vervolgens heb ik even met de dealer contact gezocht en gevraagd of het alarm systeem dan wel onzichtbaar wordt weggewerkt (dus geen extra handzender en het plakken van sensors op deurstijlen etc.) De installatie zou idd onzichtbaar worden weggewerkt maar het alarm moet wel met een 2e handzender worden uit- en aangezet. Dit is best wel een teleurstelling.

Voorbeeld, je loopt naar de auto en je wilt de deur open doen. Normaal gesproken gaan de deuren dan open en kun je instappen. Nu gaat het alarm af als je niet eerst op de extra handzender het alarm uitzet. Ook de telefoon sleutel functionaliteit + vingerafdruk scanner heeft ook niet zoveel nut meer als je eerst met het extra kastje het alarm handmatig moet uitschakelen.

Op het EV6 forum zag ik dat de auto opwarmen en remote parking functionaliteiten niet meer zouden werken als er een alarm wordt ingebouwd.

Hoe doen jullie dat? Zijn er verzekeringsbedrijven waar alleen een lojack bijvoorbeeld wel voldoende is? Dat is gewoon een kastje ergens onzichtbaar weggewerkt die je remote kunt aanzetten als de auto is gestolen.
Dat is mooi balen. Hier is het niet noodzakelijk, krijg wel een (kleine) korting als het wel het alarmsysteem heeft. Scheelt enkele tientjes per jaar.

Hoop dat je een andere verzekering vind die er niet zo moeilijk over doet. Ik zou een 2e remote voor het alarm dus echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
slijkie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Dat is mooi balen. Hier is het niet noodzakelijk, krijg wel een (kleine) korting als het wel het alarmsysteem heeft. Scheelt enkele tientjes per jaar.

Hoop dat je een andere verzekering vind die er niet zo moeilijk over doet. Ik zou een 2e remote voor het alarm dus echt niet doen.
Zoals eerder gezegd geeft Unive aan dat onder de 85k een alarmsysteem niet verplicht is, dat zou een optie voor je kunnen zijn.
Naast dat het belachelijk is dat er geen native alarmsysteem ingebouwd/besteld kan worden op een auto in deze klasse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
henkie32 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Zoals eerder gezegd geeft Unive aan dat onder de 85k een alarmsysteem niet verplicht is, dat zou een optie voor je kunnen zijn.
Naast dat het belachelijk is dat er geen native alarmsysteem ingebouwd/besteld kan worden op een auto in deze klasse..
Ik heb Unive gebeld en die gaven telefonisch aan dat een klasse 3 alarm verplicht is helaas. Al kwam ik ergens op het internet idd tegen dat onder de 85K geen alarm verplicht is. Morgen bel ik ze voor de zekerheid nog even terug of een peilzender (kosten tussen de 300 en 400 euro) net als bij Centraal Beheer ook voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
slijkie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Bij welke verzekeraar zit u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
xoortgiesen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb Unive gebeld en die gaven telefonisch aan dat een klasse 3 alarm verplicht is helaas. Al kwam ik ergens op het internet idd tegen dat onder de 85K geen alarm verplicht is. Morgen bel ik ze voor de zekerheid nog even terug of een peilzender (kosten tussen de 300 en 400 euro) net als bij Centraal Beheer ook voldoende is.
Vreemd, hier hebben ze het <85K verhaal telefonisch doorgegeven.. dit is wel een zakelijke verzekering.. wellicht maakt dat nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Buitenland, niet Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-06 22:06
slijkie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:03:
[YouTube: The Kia EV9 | Smart Charging]

Hier de video bevestiging dat Kia EV9 de V2G als eerst uitrolt in Nederland.
Geweldig! Waarom zou er voor Nederland worden gekozen? En levert Kia er ook een V2G thuis laadpaal bij of zijn er al partijen die dergelijke laadpalen aanbieden of aan het ontwikkelen zijn? Zonneplan?

[ Voor 18% gewijzigd door ruutbrandsma op 02-08-2023 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
ruutbrandsma schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Geweldig! Waarom zou er voor Nederland worden gekozen? En levert Kia er ook een V2G thuis laadpaal bij of zijn er al partijen die dergelijke laadpalen aanbieden of aan het ontwikkelen zijn? Zonneplan?
Mij lijkt het logisch dat Kia een lader zal gaan leveren, die DC kan laden eventueel. V2G lijkt mij dat er DC output gegeven zal worden, want als het AC zal zijn zoals de V2L is het met 16A/1f (~3kw) natuurlijk peanuts, totaal niet relevant voor de ‘grid’.

Zover ik weet zijn er nog niet echt goede laders voor particulieren die dit kunnen. Gemeente Utrecht heeft pilots gedraaid met V2G EV6 voertuigen volgens mij.

De Wallbox Quasar 2 is een lader die V2G mogelijk moet maken, nog niet te koop, maar wel binnenkort als het goed is.

Daarmee kan dus 12,8 kw aan DC beide richtingen op geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterChu
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 09:06
Ik woon in België en ben gisteren bij een Kia dealer langs geweest omdat de EV9 een serieuze kandidaat is voor mijn volgende auto.

Tijdens het gesprek gaf de dealer aan dat de 6-zits versie niet naar België zal komen omdat hij niet is gehomologeerd. Dat is wel een serieuze teleurstelling, de 6 zits versie ziet er van binnen zoveel beter uit. Dit heeft te maken met de mogelijkheid om de stoelen van de 2e rij te draaien, een optie waaromtrent blijkbaar nog geen wetgeving bestaat. Kia zou er al wel mee bezig zijn. Nu had ik uit de brochures begrepen dat je kan kiezen uit de swivel of de relax optie. In dat geval zou een 6-zits versie met relax functie op de 2e rij geen probleem mogen zijn. Volgens de dealer is het dan nog mogelijk om de stoelen te draaien.

In België kost de instap versie (rwd met kleine batterij) zonder btw ca € 3.800 duurder dan in Nederland en de GT Line zelfs € 5.000 meer. Iemand een idee waar dit forse prijsverschil vandaan komt?

[ Voor 15% gewijzigd door PeterChu op 05-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Volgens mij is veel aan de informatie van deze dealer onjuist.
Een Homologatie (Typegoedkeuring) is geldig in de gehele EU. Tesla's worden bijvoorbeeld goedgekeurd door de Nederlandse RDW en die goedkeuring is dan in de gehele EU geldig.

Als de 6-zits uitvoering goedgekeurd is voor NL, dan is hij dat automatisch ook voor België.

Ten tweede, de 6-zits stoelen staan gewoon op de Belgische prijslijst van Kia. Zowel Swivel als Relax stoelen.

Wat ook niet juist is: De Relax stoelen kun je niet 180 graden draaien. Dat kunnen uitsluitend de Swivel stoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik zie dat in de nieuwe Nederlandse prijslijst de Accessoires zijn toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvNDZWS8GXj_DqcfHEe7YTninYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kgm5l3vRnWBlExMSk1PcFeP8.png?f=fotoalbum_large

De electrisch wegklapbare trekhaak vind ik wel interessant. Wel prijzig, 2.396 euro. Correctie: 2.900 euro incl. BTW.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasoline1234 op 08-08-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 13:30
Gasoline1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:06:

[Afbeelding]

De electrisch wegklapbare trekhaak vind ik wel interessant. Wel prijzig, 2.396 euro. Correctie: 2.900 euro incl. BTW.
Ah top! Ik heb ook een stelpost voor de trekhaak op laten nemen. Maar even voor mijn begrip, wat is het nut van een elektrisch inklapbare trekhaak? Is het puur dat je hem dan niet met de hand hoeft te monteren die paar keer per jaar dat hij gebruikt wordt? Of zijn er andere voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb op mijn huidige auto een afneembare trekhaak en dat bevalt niet goed.
Om hem af te nemen moet je op de grond liggen om de juiste knijp/draai/trekbeweging te kunnen maken. Je kleding wordt er vies van, of je moet eerst een kleed neer leggen.

Er is ook veel kracht voor nodig.
Dus heb ik hem maar een tijdje laten zitten, met tot gevolg dat ik hem er nu helemaal niet meer van af krijg.

Als je hem 2x per jaar gebruikt en hem niet vast laat roesten is het ongemak wel te overzien.

Maar ik gebruik hem 10-15x per jaar en dan heb ik toch een sterke voorkeur voor een elektrisch wegklapbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Gasoline1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:55:
Ik heb op mijn huidige auto een afneembare trekhaak en dat bevalt niet goed.
Om hem af te nemen moet je op de grond liggen om de juiste knijp/draai/trekbeweging te kunnen maken. Je kleding wordt er vies van, of je moet eerst een kleed neer leggen.

Er is ook veel kracht voor nodig.
Dus heb ik hem maar een tijdje laten zitten, met tot gevolg dat ik hem er nu helemaal niet meer van af krijg.

Als je hem 2x per jaar gebruikt en hem niet vast laat roesten is het ongemak wel te overzien.

Maar ik gebruik hem 10-15x per jaar en dan heb ik toch een sterke voorkeur voor een elektrisch wegklapbare.
OK, helder! Dan ga ik gewoon voor een afneembare 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gasoline1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:06:

[Afbeelding]

Die Alarm klasse 3&4 is handig voor diegene die het hiervoor nodig had van zijn verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 08:09
Ik heb een vraag uit staan of de autoverzekering van Kia ook een alarmklasse 3 of 4 vereist.

Heb ook liever niet een apart knopje of afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:56
sloddervos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:52:
Ik heb een vraag uit staan of de autoverzekering van Kia ook een alarmklasse 3 of 4 vereist.

Heb ook liever niet een apart knopje of afstandsbediening.
Ben benieuwd naar de uitkomst! En naar de prijs per maand...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik kwam in onderstaand Koreaans filmpje van Kia tegen dat de EV9 maar liefst 83 minuten nodig heeft om van 10-80% te laden op een 400v snellader. Dat is wel teleurstellend.
Wat uit het filmpje niet helemaal duidelijk wordt: Die 83 minuten zou bij 50 kW op 400v zijn, maar de benodigde tijd bij 100 kW op 400v wordt niet genoemd, hoewel het plaatje lijkt te suggereren dat 100 kW haalbaar is op 400v laders. In mijn eigen berekening kom ik dan uit op 41,5 minuten voor 10%-80%. Dat is nog steeds niet erg snel, maar acceptabel als er geen 800v snelladers beschikbaar zijn.

Ik vind het wel jammer dat dit soort officiële technische specificaties van de EV9 (of EV6) vrijwel onvindbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtlu4BfzyhbcKe0iisdOoVFGDd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgLImfNGmk5ryQecnbflzlUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Weet iemand toevallig of er standaard een granny lader meegeleverd wordt? Anders moet ik die nog even aan de accessoire lijst toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De 220v laadadapter zit volgens de Nederlandse en Belgische prijslijst niet in de standaarduitrusting. Ik zie hem ook niet bij de accessoires staan.

Het beste maar even navragen bij de KIA dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -seagull-
De Franse specificaties zeggen het volgende:
  • Laadoplossing voor huishoudelijk stopcontact en type 2 (T2-T2) 32A laadkabel
De Duitse specificaties zeggen het volgende:
  • AC-laadstation (230 V, 10,5 kW driefasig); 10-100% batterijcapaciteit: 9,05 uur

[ Voor 39% gewijzigd door -seagull- op 18-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Gasoline1234 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:40:
De 220v laadadapter zit volgens de Nederlandse en Belgische prijslijst niet in de standaarduitrusting. Ik zie hem ook niet bij de accessoires staan.

Het beste maar even navragen bij de KIA dealer.
Het lijkt mij dat deze er gewoon standaard bij zit voor een auto in deze prijsklasse. Heb je al iets gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Gies123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Vraagje: heb je nog een redelijk bod gekregen voor de Tesla?
Nou ze hebben er ruim vijf weken over gedaan, maar eindelijk een bod gekregen voor inruil

19.500 :'(

Wel meteen update leverdatum, staat voorlopig op 7 november.

[ Voor 10% gewijzigd door jongf7 op 19-08-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Nou ze hebben er ruim vijf weken over gedaan, maar eindelijk een bod gekregen voor inruil

19.500 :'(
Schandalig zeg, maar ik denk dat de markt straks overspoeld wordt met Models 3 uit 2019, en dat is niet gunstig voor de prijs... Ik hoop dat de EV9 wat waardevaster is.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Iemand hier toevallig al voorzien van een VIN? De eerste zouden in augustus worden toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Goed punt! Ik heb net even gebeld en "de mijne" staat op de boot. Aankomst 31-10-23 als het goed is

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:11:
Goed punt! Ik heb net even gebeld en "de mijne" staat op de boot. Aankomst 31-10-23 als het goed is
Dus je hebt ook een VIN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Het lijkt me overigens sterk dat ze al op de boot staan. Vanuit Korea duurt het zo'n 35 dagen naar Rotterdam.
Bij aankomst 31-10-2023 reken ik terug naar een vertrekdatum van de boot rond 25 september. Dan staat ie op 21 augustus nog niet op de boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Inderdaad ik heb mijn VIN gekregen. Kan er verder niet veel mee, maar toch ;-)
Vaak worden de auto's naar Rotterdam gevaren maar door drukte willen ze ook wel eens uitwijken naar andere havens. Hij kan idd nog niet op de boot staan. Ik heb net even bij eukor gecheckt en ook daar geen schepen die rond 31-10 hier een haven aandoen. Gewoon nog even wachten dus.

Zijn er nog dingen die ik uberhaupt kan doen met dat VIN nummer? Of gewoon leuk om te hebben?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Erg leuk om te hebben! Want dan weet je zeker dat jouw auto er echt aan komt en dat de dealer je niet verplaatst heeft naar een volgende levering. Verder kun je op dit moment nog niet veel met je VIN. In de toekomst kun je er iets meer mee, zoals specificaties opvragen, bijv. battery-type/version.

Welke kleur en uitvoering had je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ja dat is wel fijn inderdaad!
Ik heb de AWD GT Line Launch edition, 6-persoons uitvoering besteld. In het wit.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:11:
Ja dat is wel fijn inderdaad!
Ik heb de AWD GT Line Launch edition, 6-persoons uitvoering besteld. In het wit.
Top! Exact dezelfde specs als de mijne. Ik ga mijn dealer ook maar eens bellen. Ik heb hem vorige week nog gesproken, en hij had beloofd mij direct te informeren als er een VIN toegewezen is.

Heb je ook de swivel-chairs optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-LTmzP81t6QGFppjvK-Xft2Byg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Okxv2HuzoLNvioJozoBA5CAA.png?f=user_large

Yes!

[ Voor 48% gewijzigd door Gies123 op 21-08-2023 15:33 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
[Video: https://youtube.com/clip/UgkxjmRHVQPQVzFAt72wjgaAmllUG7w6ihXV]

Iets heel anders: de wielen van de EV9 hebben plastic wielkappen :'( , zie filmpje. Ik ben wel benieuwd of daar nog een redelijke LMV achter zit, anders worden de velgen nog vóór oplevering vervangen ;-)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ja, de velgen zijn niet het mooiste onderdeel van de auto.
Niet dat ik ze heel lelijk vind, ze passen goed bij de EV9, maar ze zullen niet snel gestolen worden.
Geen Anti-diefstal pakket (wielslotenset) in mijn bestelling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
KIA België organiseert een pre-launch VIP evenement op 6 en 7 september in Schelle. Telkens om 10u00 en om 12u30. Voor de dealers is er een voorstelling van de EV9 op 5 september.
Je hebt onlangs interesse getoond in de nieuwe Kia EV9, die binnen een paar maanden in onze showrooms zal staan.
Omdat we jouw geduld niet langer op de proef willen stellen, hebben we goed nieuws!
Wij bieden je de exclusieve gelegenheid om de nieuwe Kia EV9 in avant-première te ontdekken tijdens een VIP-evenement. We nodigen je graag uit op 6 of 7 september in Schelle voor een niet te missen afspraak met de premium wereld van Kia.
Let wel: het aantal plaatsen is beperkt, dus wacht niet te lang!
We kijken ernaar uit om je op het evenement te mogen verwelkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ook mijn VIN is toegewezen *O* . Aankomst NL 30-10-2023, aldus de dealer.
Configuratie: EV9 Launch Edition AWD GT-Line, Snow White Pearl, 6-zits, interieur zwart/grijswit, swivel chairs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Leuk, dan zitten we in dezelfde zending ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41

Bever!

3

Gies123 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:55:
[Video]

Iets heel anders: de wielen van de EV9 hebben plastic wielkappen :'( , zie filmpje. Ik ben wel benieuwd of daar nog een redelijke LMV achter zit, anders worden de velgen nog vóór oplevering vervangen ;-)
Als je ze vervangt, post graag wat foto's! Vind de velgen echt afgrijselijk lelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Hieronder wat ideeën. Zoals je kunt zien heb ik de velgen voor het gemak over de oorspronkelijke velgen geplakt, maar het geeft wel een idee hoe het eruit zou kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL6-xBh9sCNRpSoW1I7YAZrZpKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9DUQq3BncpL9QfIbSfzyw1Ju.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd9BEi5zM4cw6kZqXYozFZxAPvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYQOJ1uKNCqp9dEXdLitxGYu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I5lcdC_M4I0UyCU5DB-e54aLHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mssUtDXvumVqYokedIatq1w4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3HQBgVYiMSv06lcZ80i-ykDP6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acUXsrDS7kIwWiMg2R5PebiD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N-Grj2OLy7V8CXCOhIWrN42jb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuCBv29PtYvMOAIkVUYHo0uV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZA4g-BHJWN4kSJT7nnYr9LDn1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z03sNifN3wu1WOsw55SATNgc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vf8A_zRl4Em13Ex8y8rPRR4Q4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31DDkpwSQzJaMYSYehYweqYT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c0VMs4iNKIgwoAPrFUEHlqjQOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5aebsDOJeLdapDS5ktw1y8u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nXJHR2fbHOYpax8CWGxLoXe62s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZNET8NWpLXWCMPX6dOyPE15.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJK3OuhUX3D4mhx9JzT-a1X0HV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/394fXVwP4v8cPAZDw6eOyq0e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYaABg9QmZBIWRuQBXobgTfaBaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXw630lfby3w5ROgpC1I2w6N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpEn6U7B9nsCqK8bOmbkBhne8hM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChCTRcslxhGUmWQM2jflvcxV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0mQJkUbFyw59KsSpzYxFEhoJX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZE4sR3lSCNl8XVAeH7OZPh9d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phgBbNuEkl08GcmbJDnYZEcvchc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFYGwgglN4hjO2Mi7AExEVWJ.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Gies123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:37:
Hieronder wat ideeën. Zoals je kunt zien heb ik de velgen voor het gemak over de oorspronkelijke velgen geplakt, maar het geeft wel een idee hoe het eruit zou kunnen zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hou er rekening mee dat het je waarschijnlijk wel een stukje actieradius gaat kosten. Ik heb het onlangs getest met mijn model 3 en was verbaasd dat 18 inch + wieldop toch ~7% scheelt in verbruik tov 19 inch zonder wieldop...

P.s. Ik vind ze eigenlijk best mooi, maar smaken verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik vind de 4-spaaks op de GT-Line in ieder geval mooier dan de 3-spaaks op de standaarduitvoering.
Met zwarte spaakvullers zou het nog iets beter zijn dan die grijze plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
KrullenO schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Hou er rekening mee dat het je waarschijnlijk wel een stukje actieradius gaat kosten. Ik heb het onlangs getest met mijn model 3 en was verbaasd dat 18 inch + wieldop toch ~7% scheelt in verbruik tov 19 inch zonder wieldop...

P.s. Ik vind ze eigenlijk best mooi, maar smaken verschillen...
Klopt, die 21 inchers zijn 285 breed, dus meer frontaal oppervlak --> minder actieradius.

Nu vind ik 285 best wel breed, dus wat zou er gebeuren als je bijvoorbeeld 21 inch neemt met 255 banden? Dan heb je wel de actieradius van 540Km, alleen slijten ze wat sneller ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEYYSNCJ59zAXFJ4qqILgFgyjeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q72hiwtnqYQCx9KcoXhtrySM.png?f=user_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gies123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doe AJB alleen de 5e. Alle andere maken het direct een pauperbak die in ‘de hood’ rond rijd. Beetje voor onder een Cadillac Escalade.

Puur en rauwe mening, meer niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Tja, @slijkie, ik vind zwarte velgen juist weer mega-pauper.
Ieder zijn mening en smaak ;) Zou jij met die standaard plastic opdruk deksels gaan rijden dan?

Homevolt dashboard

• slijkie
Gies123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:25:
Tja, @slijkie, ik vind zwarte velgen juist weer mega-pauper.
Ieder zijn mening en smaak ;) Zou jij met die standaard plastic opdruk deksels gaan rijden dan?
Gaat mij niet persè om het ‘zwart’. Maar als je ‘bling bling’ gaat toepassen kan je er net zo goed spinners op zetten. :P ik zou dan die standaard opdruk deksels houden. Of gewoon een nette strakke (non-bling bling) velgen. Vaak worden er van die rete-slechte velgen door lui die naar die auto-tuning meetups gaan. Pauper spoilertje erop, oh man. 7(8)7

Maargoed, iedereen mag met z’n €80k euro bak doen wat hij/zij wil natuurlijk. :9

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:39
Deleted

[ Voor 98% gewijzigd door rover12345 op 24-08-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gies123 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Klopt, die 21 inchers zijn 285 breed, dus meer frontaal oppervlak --> minder actieradius.

Nu vind ik 285 best wel breed, dus wat zou er gebeuren als je bijvoorbeeld 21 inch neemt met 255 banden? Dan heb je wel de actieradius van 540Km, alleen slijten ze wat sneller ;)

[Afbeelding]
het verschil in actieradius tussen de RWD (baseline) en de AWD (GT) zou dan (bijna) volledig aan de bandenmaat te wijten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Nee inderdaad, dat heeft uiteraard ook te maken met de extra motor en toegenomen gewicht in de AWD, Maar zoals @KrullenO hierboven aangeeft, scheelt het best veel. Maar goed, persoonlijk denk ik dat ik gewoon de 285 breed bandjes aanhoud, want onder zo'n grote auto hoort m.i. ook wel wat meer rubber ;).

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Hoor net dat mijn dealer half oktober een demo model verwacht. Dat zal voor meer zo zijn.

Hopelijk dan wat meer nieuws over de uiteindelijke Europese specs. Ben oa. benieuwd naar of de achterste rij elektrische of met riempjes omhoog en omlaag gaat, of de middelste rij ook de leuningen met bediening voor de stoelen hebben (massage functie dacht ik, hoop het niet of in elk geval dat het uit te zetten is als er kinderen zitten 🤣) en welke functies het infotainment heeft, welke streaming diensten in Europa. Hoop ook wel op een audio streaming optie voor tijdens het rijden naast Netflix / YouTube tijdens laden of wachten.

Volgens mij verschillen al deze zaken per markt als ik de YouTube video’s van GT trim bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
jongf7 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:40:
Hoor net dat mijn dealer half oktober een demo model verwacht. Dat zal voor meer zo zijn.

Hopelijk dan wat meer nieuws over de uiteindelijke Europese specs. Ben oa. benieuwd naar of de achterste rij elektrische of met riempjes omhoog en omlaag gaat, of de middelste rij ook de leuningen met bediening voor de stoelen hebben (massage functie dacht ik, hoop het niet of in elk geval dat het uit te zetten is als er kinderen zitten 🤣) en welke functies het infotainment heeft, welke streaming diensten in Europa. Hoop ook wel op een audio streaming optie voor tijdens het rijden naast Netflix / YouTube tijdens laden of wachten.

Volgens mij verschillen al deze zaken per markt als ik de YouTube video’s van GT trim bekijk.
De stoelen op de 2e rij zijn niet met bediening in de stoelen. (Dat zijn alleen de duurdere, niet draaibare stoelen die niet op de introductiemodellen in NL beschikbaar zijn). De leuningen op de achterste rij gaan dus ook met de riempjes omhoog/beneden. Alleen de bestuurdersstoel heeft de massage functie, de andere stoelen niet. Er zijn filmpjes op youtube beschikbaar waarin helemaal door het infotainment menu wordt doorgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Simply1337 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:04:
Kia FR heeft prijs voor EV9. [Geen EV Subsidie]
2 opties a la belgie.

EV9 RWD Earth - 78k - Alleen 7 zitter - Kleuren kosten geld
EV9 AWD GT-Line - 86k - 6 a 7 zitter (0€) - kleuren kosten geld

NL'se prijs lijkt een koopje te worden
Is dit nog het huidige beeld waarbij EV 9 AWD GT in NL dus EUR 79k is (dus zeg 7k goedkoper) en EV RWD Earth (niet launch) dan 72k? Laatste zou betekenen dat Earth en Launch van RWD gelijke prijs hebben?

Ben voor mijzelf opties vs meerkosten in kaart aan het brengen. Moet zeggen dat ik die volautomatische parkeerhulp wel zou waarderen op deze auto....

Wellicht mooi om bevesetigde en verwachte uitrustingen op te nemen in OP met bijhorende prijzen

[ Voor 6% gewijzigd door rover12345 op 25-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
xoortgiesen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

De stoelen op de 2e rij zijn niet met bediening in de stoelen. (Dat zijn alleen de duurdere, niet draaibare stoelen die niet op de introductiemodellen in NL beschikbaar zijn). De leuningen op de achterste rij gaan dus ook met de riempjes omhoog/beneden. Alleen de bestuurdersstoel heeft de massage functie, de andere stoelen niet. Er zijn filmpjes op youtube beschikbaar waarin helemaal door het infotainment menu wordt doorgelopen.
Ok thnx, dat was mij allemaal nog niet bekend.

Ik kijk elke dag op YouTube voor nieuwe video’s en kijk ook de Koreaanse met ondertiteling.
Maar die met het Europese infotainment systeem heb ik gemist, wil je me die linken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
jongf7 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Ok thnx, dat was mij allemaal nog niet bekend.

Ik kijk elke dag op YouTube voor nieuwe video’s en kijk ook de Koreaanse met ondertiteling.
Maar die met het Europese infotainment systeem heb ik gemist, wil je me die linken?
YouTube: 2024 KIA EV9: The $70,000 6-Seater Worth the Splurge - A Focus on In...

YouTube: Future of Kia's EVs: An In-depth Look at the Stellar EV9!

YouTube: I'm DRIVING NEW KIA EV9 + 600 hp EV9 GT! Better than Mercedes GLE & ...

YouTube: 2024 Kia EV9 Exterior and Interior Walkaround

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rover12345
Nieuw model aangekondigd. Dit is dus vanaf prijs voor KIA EV9, waarmee launch editions er wel scherp geprijsd uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBacQMb9ZooNt-xj0R6opZlWYoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0xmYi21VlVt2IxtVVSWEZIG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Zijn er al beelden beschikbaar van de 7zetel configuratie?

Rijdt die al rond in Korea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
Crupa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:57:
Zijn er al beelden beschikbaar van de 7zetel configuratie?

Rijdt die al rond in Korea?
Check de reviews uit Australië, daar wordt alleen de 7zit geleverd. Ook handig dat het Engels is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 20:34
Wat mij nog niet duidelijk is of de 6 zits variant ook de relaxstoelen heeft op de 2e rij. Dus zijn deze “captain” Seats ook elektrisch verstelbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slijkie
Wat ik al dacht wat betreft de V2G functie. Kia gaat samenwerken met Wallbox.

https://electrek.co/2023/...bilities-ev9-owners-home/

Met de Wallbox Quasar 2 zal je dus de V2H/V2G kunnen benutten. Dit ding zal dus AC/DC omzetten om de auto te laden en ontladen met een maximaal vermogen van 12,8 kW.

Nu de vraag wat dit ding gaat kosten.

Mijn gok: ~3000 euro. Het zal iniedergeval niet zo goedkoop zijn als die mini AC ladertjes waar een klein printplaatje in zit en een paar kabeltjes.

edit:

Aangezien de vorige Quasar ongeveer $4000 was zal dit wel ongeveer de prijs worden.

Correctie, in europa zelfs €6000. Wil niet zeggen dat dit de MSRP is, dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door slijkie op 28-08-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

3000 euro, of zelfs 6000 euro, is wel heel moeilijk terug te verdienen met V2H. Okay, die Quasar functioneert ook als normale laadpaal, die hoef je dan niet meer te kopen. Dus 1000 euro eraf, dan is 2000, of zelfs 5000 euro, nog steeds moeilijk terug te verdienen met V2H dynamisch energieprijsvoordeel of opslag van energie uit eigen zonnepanelen.

In het geval van de wens van een backup voor je stroomvoorziening is dit een voordelige oplossing. Maar hoe vaak hebben we last van stroomuitval in West Europa? Vrijwel nooit. Wel nuttig als je in Texas woont.

Als salderen verdwenen is en de terugleverprijs van zonnestroom vrijwel nul, en je bent overdag niet thuis waardoor je 's avonds de auto moet laden, en het is lente of zomer, dan lukt het misschien om je investering in zo'n Quasar terug te verdienen.

Correctie: V2L naar V2H veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasoline1234 op 29-08-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:05

3_s

Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:45:
3000 euro, of zelfs 6000 euro, is wel heel moeilijk terug te verdienen met V2L. Okay, die Quasar functioneert ook als normale laadpaal, die hoef je dan niet meer te kopen. Dus 1000 euro eraf, dan is 2000, of zelfs 5000 euro, nog steeds moeilijk terug te verdienen met V2L dynamisch energieprijsvoordeel of opslag van energie uit eigen zonnepanelen.

In het geval van de wens van een backup voor je stroomvoorziening is dit een voordelige oplossing. Maar hoe vaak hebben we last van stroomuitval in West Europa? Vrijwel nooit. Wel nuttig als je in Texas woont.

Als salderen verdwenen is en de terugleverprijs van zonnestroom vrijwel nul, en je bent overdag niet thuis waardoor je 's avonds de auto moet laden, en het is lente of zomer, dan lukt het misschien om je investering in zo'n Quasar terug te verdienen.
Als de stroom uitvalt, valt de omvormer van de zonnepanelen ook uit, ivm de veiligheid.
Ik kan me voorstellen dat dit ook zo werkt bij laadpalen.

Nu kan je dat ongetwijfeld ook oplossen, maar zal dan ook weer geld kosten, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 18:14
slijkie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:23:
Wat ik al dacht wat betreft de V2G functie. Kia gaat samenwerken met Wallbox.

https://electrek.co/2023/...bilities-ev9-owners-home/

Met de Wallbox Quasar 2 zal je dus de V2H/V2G kunnen benutten. Dit ding zal dus AC/DC omzetten om de auto te laden en ontladen met een maximaal vermogen van 12,8 kW.

Nu de vraag wat dit ding gaat kosten.

Mijn gok: ~3000 euro. Het zal iniedergeval niet zo goedkoop zijn als die mini AC ladertjes waar een klein printplaatje in zit en een paar kabeltjes.

edit:

Aangezien de vorige Quasar ongeveer $4000 was zal dit wel ongeveer de prijs worden.

Correctie, in europa zelfs €6000. Wil niet zeggen dat dit de MSRP is, dat niet.
Dat zou wel een tegenvaller zijn. Want een verkoper vertelde mij een anderhalve maand geleden iets anders.
reistier schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:37:

-De definitieve uitrol van V2H is nog niet bekend maar volgens de verkoper zou dat echt geen jaar moeten duren. Waarschijnlijk ergens in het voorjaar 2024 als de eerste auto's geleverd worden. Overigens gaf de verkoper ook aan dat je geen extra dure laadpaal nodig hebt omdat de auto al wisselstroom levert. De laadpaal hoeft zelf dus niet gelijkstroom om te zetten naar wisselstroom. Hierdoor zou je praktisch met elke laadpaal dus ook kunnen terug leveren aan je huis. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. Misschien iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
reistier schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Dat zou wel een tegenvaller zijn. Want een verkoper vertelde mij een anderhalve maand geleden iets anders.

[...]
Wat de verkoper zegt klopt niet, althans, hij verward zich met V2L. Dat is dus een stekker in je auto steken. Dit doet de onboard lader dan omvormen van DC naar AC. Alle stroom in de auto batterij is DC.

Dit is ook maar 16A. Dus 3.6 kW. Zeer minimaal en leuk om onderweg maximaal een waterkoker op te zetten. Maar om een huis te voorzien van stroom, of zelfs het net (grid) heb je natuurlijk helemaal niks aan 3.6 kW (piekbelasting).

In theorie zou je zelfs 100 kW+ uit de auto kunnen krijgen, dit leveren ze immers ook aan de motoren. Je moet dit dan natuurlijk wel zelf omvormen naar AC. Dus verwacht in de toekomst ook publieke laadpalen die veel meer dan 12.8 kW kunnen ontladen/laden.

Vraag is alleen hoe snel, en wat is het effect op de levensduur van je batterij. Idem met je iPhone cycles.

Persoonlijk wil ik de EV9 gebruiken voor V2H. Ik ga niet mijn batterij inzetten voor de grid. Daar zal never nooit een genoege vergoeding voor zijn om de kosten van een nieuwe batterij te dekken in de toekomst. Tuurlijk zal je in veel landen, met name Nederland zakelijk lease rijders hebben. Die het geen drol uitmaakt en dat ding compleet leeg trekt.

Wat je dan krijgt zijn uiteindelijk EV9’s die de particuliere 2ehands markt op komen met zwaar misbruikte batterijen.

Dit zie je nu al. Een heel fors deel (zeg maar gauw het leeuwendeel) van zakelijk lease rijders geeft geen drol om de auto’s gezondheid. Over paar jaar ‘krijgen’ ze toch een nieuwe.

Eigenlijk ben ik van mening dat er bij zakelijk lease een soort degradatie-kosten zouden moeten komen bij de bijtelling om dit te voorkomen. Dan kijken mensen wel uit om dat ding of altijd tot 100% te laden (los van LFP’s) en altijd maar DC te laden en dagelijks door de grid leeg laten trekken en vullen (mega veel cycles) om de baas maar voor wat prive vergoeding te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Cel-degradatie in temperature-controlled batterypacks wordt niet hoofdzakelijk veroorzaakt door DC snelladen, en ook niet door dagelijks gebruik tussen 90%-10% SoC.

Een belangrijke factor in cel-degradatie is: ouderdom.

Dit blijkt uit de data van honderdduizenden Tesla's in de afgelopen 10 jaar. De historie van DC snelladen is bij deze auto's slechts een kleine factor van belang. Na 300.000km hooguit een paar procent range. Bij Tesla's met een lage kilometerstand blijkt de invloed van ouderdom nog groter te zijn.

"Mileage is only one factor in battery capacity retention; battery age is also a major factor"
bron: Tesla Impact Report 2022.
Pagina: 1 ... 4 ... 87 Laatste