Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 3 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Grijs/Zwart? Ik zou dit eerder Wit/Zwart noemen. Of denk jij dat er een andere kleurstelling dan deze foto komt? De NL dealer heeft mij deze kleuren laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ks2QkUM9cVB2l5-2zGhdHIAopY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhfyAlp9HbKpbwewWgzMg1sD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
Gasoline1234 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:04:
Grijs/Zwart? Ik zou dit eerder Wit/Zwart noemen. Of denk jij dat er een andere kleurstelling dan deze foto komt? De NL dealer heeft mij deze kleuren laten zien.

[Afbeelding]
Volgens mij zijn dit ook de (enige) kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Nee, dit bedoelde ik met grijs zwart 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:06
Ik heb nog een paar vragen over de ev9 waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. Iemand van jullie misschien?
- is er een 360° camera voor parkeren beschikbaar?
-krijgen de NLe autos ook lidar sensoren?
-is er al enig idee van een tijdlijn van de V2H/V2G implementatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
reistier schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:54:
Ik heb nog een paar vragen over de ev9 waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. Iemand van jullie misschien?
- is er een 360° camera voor parkeren beschikbaar?
-krijgen de NLe autos ook lidar sensoren?
-is er al enig idee van een tijdlijn van de V2H/V2G implementatie?
1. Ja
2. Eerste lichting niet, in Duitsland rijdt er een testvoertuig met Lidar, vraag is of het überhaupt beschikbaar komt in EU. En als het komt is het ook de duurste optie (4k>€), dus zitten buiten huidige config opties.
3. SoonTM (niks bekend, koop niet voor de belofte)

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ik zag bij andere fabrikanten ( XPENG g7) ook de Lidar er uit gehaald was…

Ik verwacht niet dat Nederland heel snel is met goedkeuren van level 3 autonomie, maar stel het komt, zou de lidar achteraf toegevoegd kunnen worden? Of wordt het dan inruilen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
sloddervos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:11:
Ik zag bij andere fabrikanten ( XPENG g7) ook de Lidar er uit gehaald was…

Ik verwacht niet dat Nederland heel snel is met goedkeuren van level 3 autonomie, maar stel het komt, zou de lidar achteraf toegevoegd kunnen worden? Of wordt het dan inruilen 😃
offtopic:
Xpeng G7 bestaat niet. P7 (sedan) of G9 (suv). G6 komt ook een keertje langs in EU. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Kia FR heeft prijs voor EV9. [Geen EV Subsidie]
2 opties a la belgie.

EV9 RWD Earth - 78k - Alleen 7 zitter - Kleuren kosten geld
EV9 AWD GT-Line - 86k - 6 a 7 zitter (0€) - kleuren kosten geld

NL'se prijs lijkt een koopje te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Wit/Grijs - RWD "Earth"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcCl_PrXXLXojkSa1IqUYPRAsrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlKZBQflqfN2KjkaXecPGKgB.png?f=fotoalbum_large

Zwart/Wit - AWD "GT Line"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4r4tomK6TIwox6-X7vSr2Qcc0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIiHI9j2HdhoVWexXGAcUqfV.png?f=fotoalbum_large

er zijn nog 2 of 3 andere interieur kleuren. [Bruin/grijs / marineblauw/grijs[GTL Only]

Wellicht het moeite waard om te vragen als er een andere config mogelijk is wanneer de boot is vertrokken en bekend is wat er nou echt naar NL/BE komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33
Vorige week donderdag naar de EV9 wezen kijken en een witte Launch Edition GT-line besteld (6 zitter). De verwachte leverdatum is ergens eind november. Monster van een auto waarbij ik het uiterlijk steeds mooier ga vinden. De Tesla model 3 performance heb ik erop ingeruild.

In het grote EV6 topic zag ik dat het soms mogelijk is om de schepen te volgen waar onze EV's in staan. Hoe komen we er tzt achter in welk schip onze auto's zitten, of is dat een wilde gok?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Je kan hier zoeken welke boten van Pyeongtaek, South Korea vertrekken naar bijvoorbeeld Zeebrugge.
Dan kan je hier de locatie van de boot (zoek op vehicles carrier) volgen.
De boot vertrekt blijkbaar 2 tot 7 dagen na de productiedatum.
Met je VIN kan je blijkbaar de productiedatum te weten komen.
Blijft wel veel natte vingerwerk. :)

Edit: Je dealer kan de levering volgen op de Kia dealer portal.

[ Voor 11% gewijzigd door -seagull- op 03-07-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Simply1337 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:18:
Wit/Grijs - RWD "Earth"
[Afbeelding]

Zwart/Wit - AWD "GT Line"
[Afbeelding]

er zijn nog 2 of 3 andere interieur kleuren. [Bruin/grijs / marineblauw/grijs[GTL Only]

Wellicht het moeite waard om te vragen als er een andere config mogelijk is wanneer de boot is vertrokken en bekend is wat er nou echt naar NL/BE komt ;)
Volgens mij kun je in NL niet voor een andere kleur interieur kiezen. Alleen de "standaard kleur" voor de 2 verschillende actie modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Op het internet (en de filmpjes op YouTube) staat dat sommige modellen een "schuiflade" tussen de bestuurdersstoel en de passagiersstoel hebben waar de mensen op de 2e rij handig gebruik van kunnen maken. Sommige filmpjes laten weer alleen een "gat" zien en geen schuifbak. Is dat specifiek voor sommige landen en/of modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
xoortgiesen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Volgens mij kun je in NL niet voor een andere kleur interieur kiezen. Alleen de "standaard kleur" voor de 2 verschillende actie modellen.
Ik wacht het af, heb liever de blauwe interieur [gtl only] en de 19” wielen [non gtl]. Dus die combi gaat em niet worden.

Maar ik denk dat ik toch wacht op de EV5 (Baby EV9) en op prinsjesdag met het oog op wat men van plan is qua MRB en/of bijtelling en EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Simply1337 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:53:
[...]

1. Ja
2. Eerste lichting niet, in Duitsland rijdt er een testvoertuig met Lidar, vraag is of het überhaupt beschikbaar komt in EU. En als het komt is het ook de duurste optie (4k>€), dus zitten buiten huidige config opties.
3. SoonTM (niks bekend, koop niet voor de belofte)
Mag ik vragen hoe je weet dat de eerste lichting niet met Lidar wordt uitgevoerd?
Dat level 3 autonomie nog niet door alle wetgevers is goedgekeurd, is mij wel bekend. Maar de auto kan prima met de beloofde Lidar worden uitgevoerd. Een software update zorgt dan t.z.t. voor level 3 autonomie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Gasoline1234 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Mag ik vragen hoe je weet dat de eerste lichting niet met Lidar wordt uitgevoerd?
Dat level 3 autonomie nog niet door alle wetgevers is goedgekeurd, is mij wel bekend. Maar de auto kan prima met de beloofde Lidar worden uitgevoerd. Een software update zorgt dan t.z.t. voor level 3 autonomie.
Omdat Highway Driving Pilot [HDP] op ieder europese optielijst tot nu toe [3 landen] ontbreekt.

en de optie incl. btw ong. 6000 eu kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhl49h_2CK2ZVNBHx-7XlhMAP00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/glLnOb4SrY3w4i6iyXR1oMSm.png?f=fotoalbum_large

maar.... er is waarschijnlijk wel een mogelijkheid om EV9 met HDP te krijgen bij marktintroductie en dat is hoogtwaarschijnlijk bij onze ooster buren.

Nederland/Belgie zegt niks over HDP beschikbaarheid, alleen dat het nog niet mag
Het nieuwe Highway Driving Pilot-systeem (HDP) maakt voorwaardelijk level 3 autonoom rijden mogelijk. Op dit moment staat Nederlandse wet- en regelgeving deze toepassing (nog) niet toe. In de toekomst kan HDP jou mogelijk helpen bij je dagelijkse woon-werkverkeer en zelfs bij de meer avontuurlijke reizen.
Frankrijk zegt dat het bij marktintroductie niet komt
De beschikbaarheid van het HDP-systeem kan per model en markt verschillen. Tot op heden is het HDP-systeem nog niet beschikbaar in Frankrijk. De functionaliteit van het HDP-systeem kan ook per regio verschillen als gevolg van lokale wet- en regelgeving. Kia zal meer informatie geven over het HDP-systeem wanneer het op de markt wordt gebracht.
En enige markt in EU waar "level 3" wel mogelijk is is Duitsland, het is waarschijnlijk WEL een optie daar [nog geen prijslijst].
Een geactiveerde Highway Driving Pilot (HDP) is geen vervanging voor voorzichtig en veilig rijden en herkent niet alle objecten rondom het voertuig. De HDP kan op de snelweg worden gebruikt met snelheden tot 55 km/u. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor de veilige en goede werking van het voertuig. De in de gebruikershandleiding vermelde veiligheids- en bedieningsinstructies moeten te allen tijde worden opgevolgd.
Daarnaast geeft NL pagina een andere disclaimer.
De digitale LED-grille ‘Star Map’ en de digitale spiegels zijn niet beschikbaar voor de Europese markt tijdens de lancering van de EV9. Later dit jaar wordt hier meer over bekend gemaakt.
Digitale spiegels was bekend, maar ook star map? hmmm, zie het ook niet in de NL/BE/FR prijslijst.

Edit: Duitse EV9 Test voertuig met Lidar + digitale zijspiegel [hoeft niet te betekenen dat het wel naar EU komt. Testvoertuig van Xpeng G9 had ook altijd Lidar.. tot de europese marktintroductie was het niet meer beschikbaar voor EU.

2 Zwarte vakken boven kenteken zijn de Lidar sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9wRhRtb-oKheRPBxBTEwpaLSQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzEn7xjGQeOJKpl1S21HxDXQ.png?f=fotoalbum_large

edit2: zolang het niet op de optielijst staat zou ik het HW niet verwachten op de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 04-07-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:41
@Simply1337 Weet je misschien hoe het kan dat er op dit moment wel mogelijk is om met een Tesla redelijk autonoom op de Nederlandse snelweg rond te rijden en met de EV9 starks niet.

Zelfde vraag voor Nissan Leaf die V2G mogelijkheid heeft en bij de EV9 lijkt dit door regelgeving nog niet te kunnen.

Tesla en Nissan hebben toch met dezelfde regelgeving te maken als Kia? Of verschuilt Kia zich achter de regelgeving omdat men de features eerst in een beperkt aantal landen wil uitrollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
ruutbrandsma schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:52:
@Simply1337 Weet je misschien hoe het kan dat er op dit moment wel mogelijk is om met een Tesla redelijk autonoom op de Nederlandse snelweg rond te rijden en met de EV9 starks niet.

Zelfde vraag voor Nissan Leaf die V2G mogelijkheid heeft en bij de EV9 lijkt dit door regelgeving nog niet te kunnen.

Tesla en Nissan hebben toch met dezelfde regelgeving te maken als Kia? Of verschuilt Kia zich achter de regelgeving omdat men de features eerst in een beperkt aantal landen wil uitrollen?
Dat zei ik niet. je haalt 2 systemen door de war.

Highway Driving Pilot [HDP] icm Lidar is volledig autonoom tot X snelheid [geen aandacht van bestuurder nodig, je mag gewoon een krantje lezen]. dat is Tesla bij LANGE na niet. Ook niet met FSD [wat nog niet uit is in EU].
Tesla's autopilot is gewoon level 2 assistantie, FSD is ook level 2, bestuurder moet ten alle tijden kunnen ingrijpen. Kia heeft die systeem ook genaamd Highway Driving Assist 2 [HDA2]. Dus "autonoom" rijden gaat je lukken. En als je wilt weten hoe dat voelt ga proefrijden in een EV6 of ioniq5.

Leaf heeft een ander type aansluiting, genaamd ChaDeMo. EV9 heeft CCS2 aansluiting.

ChaDeMo heeft ook V2G standaard ingebakken, maar de V2G chademo laders zijn amper beschikbaar buiten japan, dus heb je er ook niet veel aan.

Hoe Kia V2G/V2H gaat aanpakken is nog niet bekend.. Via DC [CCS2] of AC [Type2]. V2G DC Palen zijn op dit moment duur (4k+). Alleen VAG MEB's hebben V2G via DC op dit moment, dus dat gaat wel van de grond komen op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Autonoom rijden is ook nog (bijna) nergens toegestaan in Europa, dus waarom zouden ze dat op de markt brengen (als ze het al mogen).

HDA en HDA2 is niet meer dan een onbetrouwbare gimmick.

[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 05-07-2023 08:45 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Hier nog wat beeld mbt infotainment/scherm/hud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8ovXKSYaK-pebcILWWUbSkl-i8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JWxvAslZfaTUYKIOYIj9K0q3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuSN0pO8IkPZ9bpXmtPTT8CHXak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vvB1xlSTWRiHwRrj1O5m057M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl5b1SGKyJQju0bCRkmksbQbuU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ex3iR6TIGUEwVrLHk3PyWj0H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
Zou het in de EV9 mogelijk zijn de kaartkleur anders in te stellen dan het scherm met de snelheid etc? De kaart in zwart blijf ik (overdag) niet mooi en vooral niet heel duidelijk vinden. In de EV6 is het beide schermen in het witte of in het zwarte thema. Zou fijn zijn als dit aangepast is of gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Gies123 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:31:
Vorige week donderdag naar de EV9 wezen kijken en een witte Launch Edition GT-line besteld (6 zitter). De verwachte leverdatum is ergens eind november. Monster van een auto waarbij ik het uiterlijk steeds mooier ga vinden. De Tesla model 3 performance heb ik erop ingeruild.

In het grote EV6 topic zag ik dat het soms mogelijk is om de schepen te volgen waar onze EV's in staan. Hoe komen we er tzt achter in welk schip onze auto's zitten, of is dat een wilde gok?
Doen ze een interessant aanbod voor de Tesla? Ik wil die van mij ook voor deze EV9 inruilen :)

Edit:

Ik was al even op de site aan het spelen met de configurator, maar als je via de site wil bestellen mag je direct de volle 80k aftikken.
Ik neem aan dat dit bij een bestelling via de dealer niet zo is? Ik betaal liever pas vlak voor aflevering :)

[ Voor 16% gewijzigd door jongf7 op 05-07-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Laat ik het zo zeggen: bij de bestelling van mijn EV6 bij de dealer heb ik pas moeten betalen vlak voor de aflevering. Geen aanbetaling hoeven doen.
Dat zal voor de EV9 niet anders zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
-seagull- schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:
Je kan hier zoeken welke boten van Pyeongtaek, South Korea vertrekken naar bijvoorbeeld Zeebrugge.
Dan kan je hier de locatie van de boot (zoek op vehicles carrier) volgen.
De boot vertrekt blijkbaar 2 tot 7 dagen na de productiedatum.
Met je VIN kan je blijkbaar de productiedatum te weten komen.
Blijft wel veel natte vingerwerk. :)

Edit: Je dealer kan de levering volgen op de Kia dealer portal.
Supergaaf, thanks Seagull..!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Doen ze een interessant aanbod voor de Tesla? Ik wil die van mij ook voor deze EV9 inruilen :)

Edit:

Ik was al even op de site aan het spelen met de configurator, maar als je via de site wil bestellen mag je direct de volle 80k aftikken.
Ik neem aan dat dit bij een bestelling via de dealer niet zo is? Ik betaal liever pas vlak voor aflevering :)
Nee, dankzij mr. Musk zijn de Tesla's heel erg in waarde gezakt, maar de Kia dealer deed een bod van ruim 32K terwijl ik op meerdere plekken sub 30K uitkwam en zelfs eentje op 24K :'( . Ik verwacht dat het aanbod Model 3-en begin volgend jaar heel hoog zal zijn waardoor de inruilwaarde nog lager zal komen te liggen.

Ik ruil de 3 er dus op in, doe een aanbetaling en heb via Kia Finance nog voor 15K een financiering afgesloten dat ik in 3 jaar aflos. Sowieso is deze aanschaf op voorwaarde van een geslaagde proefrit (staat ook in de offerte). Mocht ik er op dat moment van af zien, dan kan dat zonder problemen (maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren :) ) Betaling dus bij levering.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Gisterenavond heb ik de EV9 experience gehad. Eerlijk gezegd viel het wat tegen. Het is leuk om de auto en de kleur (mat blauw) in het echt te zien, maar alle feitjes die ze opnoemen staan ook gewoon op het internet. Dieptepunt vond ik de presentatie in de auto waarbij opgeschept wordt over het geluidssysteem. Vervolgens krijg je een audiofragment te horen wat alleen niet over de speakers van de auto wordt afgespeeld maar via een paar grote speakers die los in de kofferbak staan.

Verder wel wat extra informatie los gekregen:
-De kleur waarvoor je moet bijbetalen (mat blauw) heeft ook een extra levertijd van minimaal 4 maanden.
-De definitieve uitrol van V2H is nog niet bekend maar volgens de verkoper zou dat echt geen jaar moeten duren. Waarschijnlijk ergens in het voorjaar 2024 als de eerste auto's geleverd worden. Overigens gaf de verkoper ook aan dat je geen extra dure laadpaal nodig hebt omdat de auto al wisselstroom levert. De laadpaal hoeft zelf dus niet gelijkstroom om te zetten naar wisselstroom. Hierdoor zou je praktisch met elke laadpaal dus ook kunnen terug leveren aan je huis. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. Misschien iemand die dit kan bevestigen?
-Ergens in de promotiematerialen zag ik dat de EV9 ook met zonnecellen in het dak geleverd zou worden maar dat is in NL niet het geval.
-De auto wordt WEL met LIDAR-sensoren geleverd. Zodra het juridisch in Nederland is toegestaan kan dit dus softwarematig ontgrendeld worden. Aldus 2 verschillende verkopers ...
-De auto krijgt dus ook een online winkel functie waarbij je verschillende items achteraf kan bijbestellen. Prijzen hiervan zijn nog niet bekend maar ze noemden als voorbeeld een extra boostfunctie en een automatisch inparkeerfunctie.
-De verkopers wisten geen duidelijk antwoord te geven waarom de AWD versie zoveel onzuiniger is dan de RWD versie. Natuurlijk zit er een extra motor in en wat extra gewicht, maar dat rechtvaardigt voor mij niet een 16% hoger verbruik. Iemand van jullie misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Yes, de leaseplan tool is vandaag open gegaan voor me en de launch edition (RWD) lijkt binnen budget te passen. Was even spannend maar het lijkt net binnen budget te passen. De AWD met 6-zit past helaas niet en de eigen bijdrage vind ik te hoog.

Ik kan in de leaseplan tool geen trekhaak aanvinken, heeft iemand al uitgezocht hoe het werkt in Nederland? Is er achteraf een trekhaak te installeren?

En heeft er al iemand kleurstalen gezien bij de dealer? Bij de EV9 experience hadden ze die helaas niet...

Ik denk dat ik de knoop maar snel ga doorhakken in de hoop dat hij nog voor April-2024 geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
KrullenO schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:11:
Yes, de leaseplan tool is vandaag open gegaan voor me en de launch edition (RWD) lijkt binnen budget te passen. Was even spannend maar het lijkt net binnen budget te passen. De AWD met 6-zit past helaas niet en de eigen bijdrage vind ik te hoog.

Ik kan in de leaseplan tool geen trekhaak aanvinken, heeft iemand al uitgezocht hoe het werkt in Nederland? Is er achteraf een trekhaak te installeren?

En heeft er al iemand kleurstalen gezien bij de dealer? Bij de EV9 experience hadden ze die helaas niet...

Ik denk dat ik de knoop maar snel ga doorhakken in de hoop dat hij nog voor April-2024 geleverd kan worden.
Ik heb bij mijn bestelling een stelpost van 2000 euro laten opnemen voor een (afneembare) trekhaak. Ik heb prijzen gehoord van 1000 euro. Bij aflevering wordt deze gemonteerd, dus dit zal geen electrisch wegklapbare variant zijn met een knopje onder het stuur zoals op de filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
reistier schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:37:
Gisterenavond heb ik de EV9 experience gehad. Eerlijk gezegd viel het wat tegen. Het is leuk om de auto en de kleur (mat blauw) in het echt te zien, maar alle feitjes die ze opnoemen staan ook gewoon op het internet. Dieptepunt vond ik de presentatie in de auto waarbij opgeschept wordt over het geluidssysteem. Vervolgens krijg je een audiofragment te horen wat alleen niet over de speakers van de auto wordt afgespeeld maar via een paar grote speakers die los in de kofferbak staan.

Verder wel wat extra informatie los gekregen:
-De kleur waarvoor je moet bijbetalen (mat blauw) heeft ook een extra levertijd van minimaal 4 maanden.
-De definitieve uitrol van V2H is nog niet bekend maar volgens de verkoper zou dat echt geen jaar moeten duren. Waarschijnlijk ergens in het voorjaar 2024 als de eerste auto's geleverd worden. Overigens gaf de verkoper ook aan dat je geen extra dure laadpaal nodig hebt omdat de auto al wisselstroom levert. De laadpaal hoeft zelf dus niet gelijkstroom om te zetten naar wisselstroom. Hierdoor zou je praktisch met elke laadpaal dus ook kunnen terug leveren aan je huis. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. Misschien iemand die dit kan bevestigen?
-Ergens in de promotiematerialen zag ik dat de EV9 ook met zonnecellen in het dak geleverd zou worden maar dat is in NL niet het geval.
-De auto wordt WEL met LIDAR-sensoren geleverd. Zodra het juridisch in Nederland is toegestaan kan dit dus softwarematig ontgrendeld worden. Aldus 2 verschillende verkopers ...
-De auto krijgt dus ook een online winkel functie waarbij je verschillende items achteraf kan bijbestellen. Prijzen hiervan zijn nog niet bekend maar ze noemden als voorbeeld een extra boostfunctie en een automatisch inparkeerfunctie.
-De verkopers wisten geen duidelijk antwoord te geven waarom de AWD versie zoveel onzuiniger is dan de RWD versie. Natuurlijk zit er een extra motor in en wat extra gewicht, maar dat rechtvaardigt voor mij niet een 16% hoger verbruik. Iemand van jullie misschien een idee?
Klopt van die speakers op de achterbank. :-) De prijs voor 100nm extra is 700 euro. Behalve bij de GT Line, die heeft standaard al 700 nm. Volgens mij komt het extra verbruik ook door de 21 inch banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Franciesco schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:31:
Laat ik het zo zeggen: bij de bestelling van mijn EV6 bij de dealer heb ik pas moeten betalen vlak voor de aflevering. Geen aanbetaling hoeven doen.
Dat zal voor de EV9 niet anders zijn lijkt me.
Klopt, als de afspraak voor levering van de auto wordt gemaakt wordt de factuur pas verstuurd. Je hoeft dus niet direct te betalen. Zeker gezien het feit dat de aflevering wel even kan duren volgens mij. De vraag lijkt best groot te zijn (ook vanuit andere landen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft iemand een idee of je de RWD al kan bestellen? Ik zie alleen de GT versie online die je kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Weet iemand toevallig hoeveel isofix aansluitingen er op de achterbank zitten bij de 7zitter? Tijdens de experience gezien dat de achterste stoelen ze sowieso hebben, maar dat was een model met 6 stoelen dus heb de bank van de 7 zit niet kunnen zien...
Diper schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:32:
Heeft iemand een idee of je de RWD al kan bestellen? Ik zie alleen de GT versie online die je kunt bestellen.
Bij Leaseplan staat hij wel in de bestel tool. Op de Kia website inderdaad nog niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
KrullenO schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:53:
Weet iemand toevallig hoeveel isofix aansluitingen er op de achterbank zitten bij de 7zitter? Tijdens de experience gezien dat de achterste stoelen ze sowieso hebben, maar dat was een model met 6 stoelen dus heb de bank van de 7 zit niet kunnen zien...

[...]

Bij Leaseplan staat hij wel in de bestel tool. Op de Kia website inderdaad nog niet...
In alle filmpjes die ik op YouTube heb gezien lijken het er vier in totaal, twee op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

reistier schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:37:

Fijn dat je dit hebt nagevraagd. Het was ook mijn informatie dat de Lidar sensors gewoon op de auto zitten. Die worden waarschijnlijk ook gebruikt voor de parkeer- en summon functies, die in NL geleverd worden.

Level 3 autonoom rijden is ook niet iets wat per land op een auto geleverd wordt, maar wat per land op basis van GEO-locatie geactiveerd wordt. Een Nederlandse EV9 kan dus prima autonoom level3 rijden in gebieden waar dit wettelijk is toegestaan. Zodra je de grens met Duitsland over gaat, bijvoorbeeld. Mits je die functie ook -softwarematig- aangeschaft hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Dat zou geweldig zijn. Ik hoopte al dat het softwarematig uit zou staan...

even downloaden voor een klein prijsje ( 8) ) en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
sloddervos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:00:
Dat zou geweldig zijn. Ik hoopte al dat het softwarematig uit zou staan...

even downloaden voor een klein prijsje ( 8) ) en gaan!
Ik verwacht niet dat het snel (binnen enkele jaren) in NL wordt toegestaan. Electrische stepjes zijn al too much :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoortgiesen
1e NL auto journalist (ANWB) test de KIA EV9 YouTube: EXCLUSIEF: dwars door Zuid-Korea met de Kia EV9! 🇰🇷

[ Voor 31% gewijzigd door xoortgiesen op 07-07-2023 19:03 . Reden: Plaatje was niet zichtbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:16
Tot nu toe lovende verhalen over de EV9, ik had mijn zinnen gezet op de EX90 van volvo als 7-zits EV.. echter door de prijs en de levertijd (november 2024 op zn vroegst, vandaag 2 dealers gebeld) zie ik daar toch vanaf.

Met onze 3 kids twijfel ik nu erg tussen de 6 en 7 zits, vooral als er af en toe vriendjes, voetbalteam e.d. mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik ken die twijfel over 6 of 7 zits ook.
Als je 4 kinderen hebt, en dus meestal maar 6 zitplaatsen nodig hebt, dan is de 6-zitter de beste keuze. Het is op de 3e zitrij namelijk veel prettiger in een 6-zits omdat je minder opgesloten zit dan achter de bank van een 7-zitter.

Wel kan het soms handig zijn om toch een 7e zitplaats te hebben. Bijvoorbeeld als, naast je gezin, een oma of vriendinnetje mee moet rijden. De vraag die je je dan moet stellen is: "Hoe vaak is soms?". In ons geval komt dat op 5-6x per jaar. Dan weegt dat ene voordeel van de 7-zitter niet op tegen de nadelen. Als je er bijna iedere week voordeel van hebt, vanwege het voetbalteam, dan kan die balans anders uitvallen.

Heb je 3 of minder kinderen, dan is de 7-zitter de beste keuze. De 3e zitrij gebruik je dan nauwelijks, en je hebt een zee van bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Ik heb dezelfde twijfel gehad maar ga ook voor 7-zit kiezen met 3 kinderen. Vooral omdat je dan ook de mogelijkheid hebt om ze alle 3 op de bank te zetten. Op langere (vakantie) ritten zal er waarschijnlijk eentje op de 3e rij zitten zodat iedereen wat comfortabeler zit. Maar voor dagelijks gebruik verwacht ik dat ze ook vaak met z'n 3en naast elkaar zullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:42
henkie32 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:28:
Tot nu toe lovende verhalen over de EV9, ik had mijn zinnen gezet op de EX90 van volvo als 7-zits EV.. echter door de prijs en de levertijd (november 2024 op zn vroegst, vandaag 2 dealers gebeld) zie ik daar toch vanaf.

Met onze 3 kids twijfel ik nu erg tussen de 6 en 7 zits, vooral als er af en toe vriendjes, voetbalteam e.d. mee rijden.
Idem hier, Android OS (dus native) was voor mij ook een reden om af te haken van de EX90.

Zelf wil ik de 6 zitter, en liefst met massagestoelen. Echter de vrouw wil de 7-zitter, idem voor de redenen die jij opnoemt. Dus twijfel nog even wat daarmee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik wil juist de 6 zitter met drie kinderen.
Nu ze allemaal nog stoelen gebruiken is drie op de bank erg krap. En alleen naar vakantie heb ik veel bagage maar vanwege de lengte van de rit wil je er dan juist één achterin zetten.

Lijkt me bij de zes zit erg handig dat ze makkelijk tussen de stoelen door naar de achterste rij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Een groot voordeel van de 6-zits lijkt mij dat er altijd een opening is in de 2e rij om door naar voor en achter te klimmen, dit houdt het wat ruimtelijker.
Ook het kunnen rijden met de 2e zitrij 180 graden gedraaid lijkt heel fijn zodat de kids bijv samen een spelletje kunnen doen.
In èèn van de filmpjes zag ik echter dat, wanneer de 2e zitrij 180 graden gedraaid is, men met de knieen tegen elkaar aan zit.... de praktijk zal het uit moeten wijzen.

Wel lastig, omdat nu de keuze gemaakt dient te worden.. 6 of 7 zits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Volgens mij kun je niet rijden met de stoelen gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Jawel kan wel, althans volgens de verkoper die bij de EV9 experience was.

Helemaal eens dat de 6-zits ruimtelijker zal zijn. Maar dan kan je dus nooit de hele kofferbak gebruiken terwijl je met z'n 5en in de auto zit.

Nja ieder zo z'n voorkeuren blijkt maar weer.

Voor mij was de keuze ook niet zo moeilijk want de GT past niet in het leasebudget en de 6-zit wordt voorlopig alleen aangeboden op de GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ok dat zou gaaf zijn. Ik had een YouTube video gezien waarin werd gezegd dat het niet kon, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

jongf7 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:21:
Ik wil juist de 6 zitter met drie kinderen.
Nu ze allemaal nog stoelen gebruiken is drie op de bank erg krap. En alleen naar vakantie heb ik veel bagage maar vanwege de lengte van de rit wil je er dan juist één achterin zetten.

Lijkt me bij de zes zit erg handig dat ze makkelijk tussen de stoelen door naar de achterste rij kunnen.
Natuurlijk is een 6-zits met 3 kinderen ook een prima keuze, maar ik noem de 2e zitrij van een 7-zitter met 3 kinderen niet bepaald "krap". Wij zaten vroeger met z'n drieën achterin in een Golfje en reden, zonder airco, tot diep in Italië. Dat de zitjes of zitverhogers mogelijk net niet passen, kun je oplossen met een iets smaller type zitverhoger.

Wel kan het een voordeel zijn 1 kind in zijn eentje op de achterste rij te zetten, als ze tijdens lange ritten elkaar maar in de haren blijven vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

henkie32 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
Een groot voordeel van de 6-zits lijkt mij dat er altijd een opening is in de 2e rij om door naar voor en achter te klimmen, dit houdt het wat ruimtelijker.
Ook het kunnen rijden met de 2e zitrij 180 graden gedraaid lijkt heel fijn zodat de kids bijv samen een spelletje kunnen doen.
In èèn van de filmpjes zag ik echter dat, wanneer de 2e zitrij 180 graden gedraaid is, men met de knieen tegen elkaar aan zit.... de praktijk zal het uit moeten wijzen.

Wel lastig, omdat nu de keuze gemaakt dient te worden.. 6 of 7 zits.
Het "gangpad" in een 6 zitter is inderdaad heel praktisch. We hebben dat al 6 jaar in de Tesla model X. Het maakt instappen een stuk sneller omdat je geen stoelen van de middelste rij hoeft te verplaatsen.

Tijdens vakantieritten zetten we wel altijd een 1 of 2 tassen bagage tussen die 2 stoelen, en dan wordt het instappen wel iets meer klimwerk.
In de EV9 zitten er dan ook nog armleuningen die de doorgang smaller maken. Die zitten niet in de Tesla.

Ik verwacht eigenlijk dat de kinderen in de EV9 wel gewoon direct via de deur in de 3e zitrij gaan instappen, want op de filmpjes ziet dat er goed uit (veel instapruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Ik zag dat de levertijd voor GT nu op 22-26 weken staat (via de KIA website). Zijn er al mensen die een (verwachte) levertijd van hun dealer hebben gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Mijn dealer gaf bij mijn bestelling in juni aan: "in ieder geval uiterlijk in het 1e kwartaal 2024". Omdat ik dat teleurstellend vond ging hij even bellen met Kia Nederland en zij gaf aan dat er een redelijk grote kans was dat mijn auto dit jaar nog zou komen. De Europese productie start in augustus. Dit zijn dan vooral (uitsluitend?) demo-wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Ben zelf nog aan het wachten om te mogen bestellen, hier in Noorwegen zijn de EV’s vaak als eerst beschikbaar om te bestellen uit mijn ervaring, de F150 Lightning nu ook trouwens.

Echter de EV9 nog steeds niet, ook de prijzen nog niet beschikbaar.

Heel telleurstellend, benieuwd of dan de bestellingen achteraan de rij komen of dat landen allemaal ‘slots’ krijgen. Want als het nog lang duurt moet ik wachten tot alle Nederlandse, Belgische, Koreaanse orders allemaal gelevert zijn.

Balen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
slijkie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:07:
Ben zelf nog aan het wachten om te mogen bestellen, hier in Noorwegen zijn de EV’s vaak als eerst beschikbaar om te bestellen uit mijn ervaring, de F150 Lightning nu ook trouwens.

Echter de EV9 nog steeds niet, ook de prijzen nog niet beschikbaar.

Heel telleurstellend, benieuwd of dan de bestellingen achteraan de rij komen of dat landen allemaal ‘slots’ krijgen. Want als het nog lang duurt moet ik wachten tot alle Nederlandse, Belgische, Koreaanse orders allemaal gelevert zijn.

Balen…
Prijzen (en config) zijn bekend bij volgende landen:
Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Engeland en Zweden.

Edit: Oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Config van Zweden heeft een mooie lijst voor de GTL 6 zitter. Vertaald naar Engels. Wellicht voor de OP
Kleuren hebben de GTL exterieur niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVeCiBV7qL8bBQRmMoA3G5pt8Gs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vrYlridk3NJOMZngSAB25uQz.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opviel tijdens de EV9 experience en nu ook wordt bevestigd door zweden is dat ik continental banden zag onder de auto.

Het waren Continental Premium Contact C [285/45/21 113 V XL] [Zomerband]

Alle Koreaanse reviews met 21's hebben Michelin Primacy Tour A/S [All Season] eronder

Dus qua range kan het hoger en dus de consumptie lager... op papier :+

Nadeel is wel een bandenwissel naar winter/all-season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Hier vraag ik de dealer altijd of ik er zelf winterbanden bij mag kiezen. De zomer banden maken mij niet veel uit, winterbanden wil ik Nokian Hakkapeliitta’s onder hebben, bij voorkeur met spikes (woon niet in de stad).

Bij de EV9 lijken mij de “Nokian Hakkapeliitta 10 SUV - 285/45 R 21 113T XL” een goede optie.

[ Voor 18% gewijzigd door slijkie op 10-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Vraagje voor degene die hem reeds besteld en/of een offerte ontvangen hebben, worden er rijklaar maak kosten gerekend a 1000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
henkie32 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:43:
Vraagje voor degene die hem reeds besteld en/of een offerte ontvangen hebben, worden er rijklaar maak kosten gerekend a 1000 euro?
967,70€ ( Nederland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
Op de UK website van KIA staat een 3D viewer van de auto, waar je de 2 actiemodellen van binnen en van buiten kunt bekijken (beetje naar onder scrollen). Dan zie je ook de (kleine) verschillen. https://www.kia.com/uk/new-cars/ev9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

slijkie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:18:
Hier vraag ik de dealer altijd of ik er zelf winterbanden bij mag kiezen. De zomer banden maken mij niet veel uit, winterbanden wil ik Nokian Hakkapeliitta’s onder hebben, bij voorkeur met spikes (woon niet in de stad).

Bij de EV9 lijken mij de “Nokian Hakkapeliitta 10 SUV - 285/45 R 21 113T XL” een goede optie.
Voor de winter ga ik kijken of ik naar een 19" set kan. Dan behoud je ongeveer dezelfde max range als in de zomer.met 21".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Gasoline1234 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Voor de winter ga ik kijken of ik naar een 19" set kan. Dan behoud je ongeveer dezelfde max range als in de zomer.met 21".
Dat plan heb ik ook, heb je hier ervaring mee? Ik ben erg benieuw of het daadwerkelijk zo veel scheelt.. 21 naar 19 inch.
De dealer gaf aan dat er nog geen prijzen bekend zijn van velgen e.d., zelfs de prijs van de aftermarket trekhaak is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gasoline1234 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Snap ik, mij maakt de range niet uit met de DC laadsnelheid van de EV9. Die hele enkele keer dat ik DC zou moeten laden zal nihil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

henkie32 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:43:
[...]

Dat plan heb ik ook, heb je hier ervaring mee? Ik ben erg benieuw of het daadwerkelijk zo veel scheelt.. 21 naar 19 inch.
De dealer gaf aan dat er nog geen prijzen bekend zijn van velgen e.d., zelfs de prijs van de aftermarket trekhaak is nog niet bekend.
Bij een Tesla Model X scheelt het wisselen van banden van 22" naar 20" zo'n 10-15% in het verbruik.

Waar dat verschil technisch precies ontstaat weet ik niet. Een 20" band heeft een veel dikkere wang, dan de platte banden van een 22", maar meer kennis heb ik er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Light
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

henkie32 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
Dat is ook wat mij tegenviel, ik hoop dat het meevalt. Maar gezien hoeveel stel mogelijkheden er zijn toch wel heel jammer dat je de 3de rij niet nog wat verder naar achter kan schuiven. Graag dat beetje extra kofferbak opgegeven, als er je wat moet vervoeren doe je toch de bank plat. En voor de familie vakantie waar je teveel mee neemt vind je altijd wel een plek in de 'cabine'. Zo als iemand anders al aanhaalde vroeger, met ze drieen op de achterbank in wat men tegenwoordig een kleine auto vind lukte het op een of andere manier ook altijd.

En liever knap zitten met je benen en wat op schoot dat je schoot vrij en in een onmogelijke houding voor al die tijd. Naja te veel mensen die shoppen op specs.
jongf7 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:58:
Volgens mij kun je niet rijden met de stoelen gedraaid.
KrullenO schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
Jawel kan wel, althans volgens de verkoper die bij de EV9 experience was.
Heb hier naar gekeken en denk dat de verkoper juist is. Zijwaarts is een no no, maar omgekeerd is prima zolang de stoel voldoende verankerd is. Zie ook bestelbus ombouwen tot camper voorbeelden die door de keuring komen.

Door de wat onhandige vorm van de voorstoelen en gedraaide stoelen gaat er veel lengte verloren maar dit creëert volgens mooie ruimte voor bagage weer? (Ala ieder nadeel heeft z'n voordeel) Met afzetten van kinds misschien wel voordeel. Maar heb de auto alleen op video gezien dus ben erg benieuwd wat mensen die hem in het echt hebben gezien vinden.

IceManX schreef: sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik ga morgen naar de dealer om de bestelling te doen en inruilwaarde voor mijn huidige auto laten bepalen.

Hebben jullie nog tips of aandachtspunten of vragen die ik meteen kan stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
jongf7 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:04:
Ik ga morgen naar de dealer om de bestelling te doen en inruilwaarde voor mijn huidige auto laten bepalen.

Hebben jullie nog tips of aandachtspunten of vragen die ik meteen kan stellen ?
Levertijd, kun je de interieur kleur kiezen, beschikbaarheid accessoires, overzicht en kosten van de upgrades die je in de Kia store kunt aanschaffen, overige verschillen tussen de 2 actie modellen, wanneer komen de "reguliere" modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Leaseplan heeft gisteren mijn auto besteld bij Kia. Levering staat nu voor week 12 - 2024. Voor mij prima want m'n huidige contract loopt tot week 13. Maar het lijkt er dus wel op dat de levertijden rap oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
KrullenO schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:53:
Leaseplan heeft gisteren mijn auto besteld bij Kia. Levering staat nu voor week 12 - 2024. Voor mij prima want m'n huidige contract loopt tot week 13. Maar het lijkt er dus wel op dat de levertijden rap oplopen.
Welke uitvoering heb je besteld? Dit kan ook nog schelen met de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
xoortgiesen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:36:
[...]

Welke uitvoering heb je besteld? Dit kan ook nog schelen met de levertijd.
De RWD launch edition. Geen idee of de GT sneller leverbaar is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongf7
Ik heb vandaag de AWD GT line besteld bij de dealer, zes zitter. Hoop dat ze me morgen een verwachte week voor levering mailen dan post ik die hier ook even ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Idem hier, vandaag de AWD GT-line 6-zitter besteld bij de dealer.. volgens de dealer zou deze in januari geleverd moeten worden. Definitief is het echter nog niet.
Wellicht dat verschillende dealers nog productiesloten "over" hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:48
Wij gaan morgen bij de dealer langs; deze hebben sloten gereserveerd en zijn bij onze dealer niet allemaal “verkocht”. Levering tussen oktober en december.

[ Voor 54% gewijzigd door voog op 15-07-2023 14:50 . Reden: Info correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Ik heb ondertussen ook een offerte opgevraagd maar wacht nog op antwoorden van de dealer. Op drie punten heb ik nog steeds geen antwoord:
-Ik ben benieuwd of KIA kan garanderen dat in de gehele keten geen slaven/kinder arbeid voor komt.
-of level 3 autonoom rijden kosteloos wordt ontgrendeld als het juridisch mogelijk is in NL
-of de AWD ook met 19 inch banden geleverd kan worden ivm betere efficiency.

Ik wacht eerst hun reactie af voordat ik de knoop doorhak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05-2024
Hi allemaal,

Ik ben in de running voor de EV9 launch edition, geen GT, weet iemand wat de opties PCA en RSPA 2.0 inhouden? Enige opties beschikbaar…., alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Pca is intelligente parkeerassistentie. Je hebt of alleen achter of voor, zij en achter.

Rspa 2.0 is slimme parkeerassistentie met smart key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05-2024
Dank voor je reactie - en wanneer zou ik dat dan gebruiken? Zijn dat de geluidssignalen of meer? De RSPA; is dat ik de praktijk ook werkbaar, bijv file parkeren, of leuke gadget die in de praktijk nooit nuttig is…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik heb het voor je opgezocht in de optielijst die ik van de dealer had gehad. Maar meer weet ik ook niet. Volgens mij staat er wel wat van op YouTube, maar vooral in het Koreaans 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:48
Mohnow schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:16:
Hi allemaal,

Ik ben in de running voor de EV9 launch edition, geen GT, weet iemand wat de opties PCA en RSPA 2.0 inhouden? Enige opties beschikbaar…., alvast dank
Was best een zoektocht, moest helemaal Kia, PCA en RSPA googelen :+ . Zal wellicht niet helemaal overeen komen met de 2.0 versie, maar dan heb je uit een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
sloddervos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:51:
henkie32 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:43:

967,70€ ( Nederland)
België: Wagen rijklaar maken inclusief wettelijke kit & tapijten € 299,00 inclusief BTW.

[ Voor 28% gewijzigd door -seagull- op 16-07-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:58:
Ik heb vandaag de AWD GT line besteld bij de dealer, zes zitter. Hoop dat ze me morgen een verwachte week voor levering mailen dan post ik die hier ook even ter vergelijking.
Vraagje: heb je nog een redelijk bod gekregen voor de Tesla?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
Gies123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Vraagje: heb je nog een redelijk bod gekregen voor de Tesla?
Nee, ik heb niet direct het bod gekregen. Ze hebben hem bekeken en foto's gemaakt en zouden het uit gaan zoeken, ik heb nog niets gehoord. Ik heb ook nog steeds geen leverdatum indicatie, dus ga komende dagen maar eens nabellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Nieuwe dag, nieuwe buitenlandse prijslijst [DE] met nieuwe info:

Breedte spiegel tot spiegel : 2.30m

leeggewicht incl. berijder [verschil in uitrusting]:
EG-Leeggewicht (incl. 75 kg bestuurder)
2.664 – 2.723 (7-zitter),
2.648 – 2.749 (6-zitter)

Duitse EV9 AWD GT-Line Launch Edition prijslijst heeft ook geen melding van HDP[Pilot]/Lidar.
Alleen HDA [Assist]

EDIT: Duitsland heeft Navy Blue als een extra interieur optie. Standaard zwart/wit

[ Voor 11% gewijzigd door Simply1337 op 18-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Simply1337 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:05:
Nieuwe dag, nieuwe buitenlandse prijslijst [DE] met nieuwe info:

Breedte spiegel tot spiegel : 2.30m

leeggewicht incl. berijder [verschil in uitrusting]:
EG-Leeggewicht (incl. 75 kg bestuurder)
2.664 – 2.723 (7-zitter),
2.648 – 2.749 (6-zitter)

Duitse EV9 AWD GT-Line Launch Edition prijslijst heeft ook geen melding van HDP[Pilot]/Lidar.
Alleen HDA [Assist]

EDIT: Duitsland heeft Navy Blue als een extra interieur optie. Standaard zwart/wit
Interessante prijsverschillen tussen NL en D:
83.190 euro voor de GT Line.
Daar komt in D 200 euro bij voor witte lak.
En 990 euro voor de 6-zits uitvoering.
En 259 euro voor de V2L adapter (die slechts 10A is?)
Totaal 84.639 euro incl. BTW (NL: 79.895).
Ex BTW is het verschil met NL nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Gasoline1234 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Interessante prijsverschillen tussen NL en D:
83.190 euro voor de GT Line.
Daar komt in D 200 euro bij voor witte lak.
En 990 euro voor de 6-zits uitvoering.
En 259 euro voor de V2L adapter (die slechts 10A is?)
Totaal 84.639 euro incl. BTW (NL: 79.895).
Ex BTW is het verschil met NL nog groter.
tot nu toe lijkt NL het goedkoopste launch edities te verkopen ex.btw.

Andere landen hebben kleine ev subsidies waarbij de in. btw prijzen niet zoveel vanelkaar staan, maar op papier tot paar duizend verschilt met elkaar.

ben benieuwd of ze dit gaan rechttrekken wanneer de losse configpacks open gaan, maar voor dat zijn we paar maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Uit nieuwsgierigheid, welke kleur hebben jullie besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik de Arctic Green, ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Ik pebble grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Snow white pearl. Wit, dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Simply1337 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:27:
[...]

tot nu toe lijkt NL het goedkoopste launch edities te verkopen ex.btw.

Andere landen hebben kleine ev subsidies waarbij de in. btw prijzen niet zoveel vanelkaar staan, maar op papier tot paar duizend verschilt met elkaar.

ben benieuwd of ze dit gaan rechttrekken wanneer de losse configpacks open gaan, maar voor dat zijn we paar maanden verder.
In Duitsland zit er geen subsidie op.
Het lijkt erop dat je daar alleen de GT-line kan aanschaffen, en daardoor is de prijs van het basismodel (GT-line dus, als enige model), boven de 65.000 euro ex BTW.
Is dat een grote misser van Kia? Pas als het basismodel in D onder de 65.000 euro ex 19% BTW zit, kan er 4500 euro subsidie worden genoten. De Nederlandse 2WD versie zit daar onder, maar die wordt in D dus niet geleverd.

Ik denk dat Kia weet dat het toch niet uitmaakt, want vanaf 1-9-2023 geldt de subsidie uitsluitend nog voor particulier bestelde auto's. En auto's van rond de 80.000 euro en duurder zullen vrijwel allemaal zakelijk besteld worden, dus sowieso geen subsidie op de EV9 daar in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
reistier schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:11:
-of level 3 autonoom rijden kosteloos wordt ontgrendeld als het juridisch mogelijk is in NL
Eindelijk reactie per mail van de vestigingsmanager en blijkbaar wordt de NLe EV9 NIET geleverd met Lidar sensoren. Misschien is dat ook gelijk een reden waarom de auto in NL goedkoper is?
Overigens wel opvallend dat twee verkopers mij mondeling het tegenovergestelde beweerden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -seagull-
Ik zie berichten op het net dat tegen het einde van het jaar wireless Android Auto en Apple CarPlay beschikbaar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
reistier schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Eindelijk reactie per mail van de vestigingsmanager en blijkbaar wordt de NLe EV9 NIET geleverd met Lidar sensoren. Misschien is dat ook gelijk een reden waarom de auto in NL goedkoper is?
Overigens wel opvallend dat twee verkopers mij mondeling het tegenovergestelde beweerden.
Dat is balen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Gasoline1234 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:51:
[...]

Ik denk dat Kia weet dat het toch niet uitmaakt,
Denk dat het meer te maken heeft met de transportkosten van de laatste mijl. Als ze worden gelost in Nederland is dat natuurlijk het goedkoopts voor ons, als 2.5 ton autos nog naar een hoek van frankrijk of duitsland moeten worden getransporteerd kost dat natuurlijk iets meer en dan kijk je naar een gemiddelde leverkosten voor het land.

---

Ik wacht op de eventuele EV5 die ergens in 2024 komt. EV9 is toch iets te groot [hoewel bekend] voor mn gebruik :+

Veel plezier met de EV9 iedergeval

edit: oh.. bericht dat de ev5 als 400v wordt ontworpen om kosten te drukken.. oh.. hmm.. kijken of dit waarheid wordt.. en anders toch maar niet
https://thekoreancarblog....82-kwh-battery-400v-more/

[ Voor 14% gewijzigd door Simply1337 op 19-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
reistier schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Vandaag nagevraagd of het achteraf nog toegevoegd kan worden, het antwoord was NEEN.

Dat is toch erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Simply1337 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Ik wacht op de eventuele EV5 die ergens in 2024 komt. EV9 is toch iets te groot [hoewel bekend] voor mn gebruik :+

Veel plezier met de EV9 iedergeval

edit: oh.. bericht dat de ev5 als 400v wordt ontworpen om kosten te drukken.. oh.. hmm.. kijken of dit waarheid wordt..
Jammer, blijf in ieder geval hier posten over de EV9, zou ik zeggen.

De EV9 is trouwens ook geen 800v. Maar ergens rond de 600v. Ik heb dat hierboven ergens gepost. Dat voltage staat in de specs van Kia. Maar niemand heeft het over deze opvallende eigenschap.

Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want de auto behaalt dan een hoge laadsnelheid op zowel 400v als 800v snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Weet iemand of de EV9 een alarm heeft? Ik zie in de specs alleen een startonderbreker staan.
Ik zat zojuist even te kijken naar de verzekeringspremie, maar zag staan dat het volgende is vereist :

Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse 4 of klasse 5, met geldig certificaat.
of... een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurde TV01 peilzender, met geldig certificaat.
of... een LoJack peilzender

Een alarm achteraf inbouwen heeft zeker niet mijn voorkeur, je zou denken dat een auto van deze klasse een alarmsysteem heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
In de prijslijst die via de website van kia te downloaden is vind je accessoires, waaronder alarmsystemen. Klasse 4 voor 1.400 euro.
xoortgiesen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:49:
Weet iemand of de EV9 een alarm heeft? Ik zie in de specs alleen een startonderbreker staan.
Ik zat zojuist even te kijken naar de verzekeringspremie, maar zag staan dat het volgende is vereist :

Een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem klasse 4 of klasse 5, met geldig certificaat.
of... een CCV SCM of VbV SCM goedgekeurde TV01 peilzender, met geldig certificaat.
of... een LoJack peilzender

Een alarm achteraf inbouwen heeft zeker niet mijn voorkeur, je zou denken dat een auto van deze klasse een alarmsysteem heeft..

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Gasoline1234 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Jammer, blijf in ieder geval hier posten over de EV9, zou ik zeggen.

De EV9 is trouwens ook geen 800v. Maar ergens rond de 600v. Ik heb dat hierboven ergens gepost. Dat voltage staat in de specs van Kia. Maar niemand heeft het over deze opvallende eigenschap.

Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want de auto behaalt dan een hoge laadsnelheid op zowel 400v als 800v snelladers.
EV9 - 552v
EV6 LR - 697v
EV6 SR - 525v

denk dat je wilt zeggen dat een lagere 800v architectuur voltage minder strafpunten zal hebben wanneer je een keer bij een 400v lader laadt in vergelijking met een auto met hogere voltage. Dus eens.

Maar een auto vanuit 400v opbouwen heeft degelijk problemen om de pieksnelheid te behouden zoals je ze ziet bij 800v autos. 400v gaat hoog pieken en dan zakt het terug omlaag en dat verlengt de laadtijd weer.

Qua alarm heb ik alleen 1 ding gelezen:
Alarm, startonderbreker... dus klasse 1?

en over V2H/V2G/V2B in een buitenlandse pressbericht
Uitgebreide tweerichtingslaadmogelijkheden, waaronder Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Building (V2B) en Vehicle-to-Grid (V2G) zullen in de toekomst als optionele upgrades worden geïntroduceerd, te beginnen in Nederland in maart 2024 , met plannen om in de toekomst uit te breiden naar andere markten.
en HDP eerst in duitsland beschikbaar, maar nog niet met launch model....
Duitsland zal het eerste Europese land zijn waar EV9 beschikbaar zal zijn met de unieke hands-off rijfunctionaliteit.
https://www.kia.com/it/tu...ti-e-caratteristiche-ev9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Simply1337 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Qua alarm heb ik alleen 1 ding gelezen:
Alarm, startonderbreker... dus klasse 1?
Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt? Naast een startonderbreker ook een alarm maakt dat ik met een geruster hart voor een verzekering kies die geen klasse 3 vereist...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Pierke S. schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt? Naast een startonderbreker ook een alarm maakt dat ik met een geruster hart voor een verzekering kies die geen klasse 3 vereist...
Als enige vermeld op de Slowaakse prijslijst [maar is ook gewoon verplicht].

EV6 komt ook met klasse 1. Beetje karig

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 20-07-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hoe het precies met de EV9 zit weet ik niet, maar de 697V van de EV6 is nominaal en niet maximaal. Hij haalt 800V bij laders die dat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Simply1337 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:32:
[...]

EV6 komt ook met klasse 1. Beetje karig
Kleine aanvulling: de EV6 komt (In Nederland) standaard met een niet gecertificeerd klasse 2 alarmsysteem. Maar omdat deze niet gecertificeerd is (en ook niet te certificeren is) heb je voor de verzekering officieel alleen klasse 1 (startonderbreker).

Je zou mogen hopen en verwachten dat dit bij de EV9 beter voor elkaar zou zijn.
Pagina: 1 ... 3 ... 92 Laatste