Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 6 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DarkGodMaster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 19:59
Volgens email communicatie met de Kia dealer zitten er LIDAR sensoren en HDP op de EV9 GT-Line en verwijst naar:
https://nieuws.kia.nl/de-...ur-design-en-technologie/

Toch staat HDP niet in de prijslist vermeld.

Alarm Klasse V wordt op de sleutel in geleerd, met een losse afstandsbediening bij mocht er om wat voor reden de sleutel niet werken.

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Ziet er echt supervet uit! Is dat zwarte dak af fabriek mogelijk?
Gies123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:02:
Ik laat er juist grotere op zetten (23 inch). Het is een enorme auto en die kan het prima hebben. De banden gaan van 285 naar 295 breed dus dat is qua range niet handig, maar dat speelt alleen met vakanties verwacht ik.

Plaatje van voor en na:

[Afbeelding]

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
DarkGodMaster schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:54:
Volgens email communicatie met de Kia dealer zitten er LIDAR sensoren en HDP op de EV9 GT-Line en verwijst naar:
https://nieuws.kia.nl/de-...ur-design-en-technologie/

Toch staat HDP niet in de prijslist vermeld.

Alarm Klasse V wordt op de sleutel in geleerd, met een losse afstandsbediening bij mocht er om wat voor reden de sleutel niet werken.
Wel de kleine lettertjes lezen he. tzn meer info bij marktintroductie.

HDP komt als eerste uit in duitsland en daar is het ook nog niet beschikbaar qua optie.

Zolang mercedes met zn lvl 3 systeem sinds begin 2022 alleen oppereert in duitsland [en 2 staten in usa] en niet in rest van EU zou ik je verwachting koesteren dat deze ook geleverd wordt als optie op NL-voertuigen

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33
jongf7 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:19:
[...]

Owja, dat is een andere invalshoek :) Wel heel gaaf!
Ga je ook dat zwarte dak doen?
Dat vond ik ook. Wielen maken de auto wat mij betreft, maar uiteraard zullen andere mensen een andere smaak hebben en dat is helemaal prima. Wat ik nog wel ga doen is kijken of er misschien dezelfde bandbreedte op kan (285) want dan zou je eigenlijk geen range moeten verliezen t.o.v. de standaard wielen. Of misschien kan ik ergens een berekening maken voor het percentage meerverbruik (bij benadering) bij 1cm bredere banden.

Het zwarte dak en zwarte details bij de dorpel en bumper overweeg ik te laten wrappen, maar dat kan altijd later nog. Geen idee wat het kost eigenlijk.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
Ik laat er juist grotere op zetten (23 inch). Het is een enorme auto en die kan het prima hebben. De banden gaan van 285 naar 295 breed dus dat is qua range niet handig, maar dat speelt alleen met vakanties verwacht ik.

Plaatje van voor en na:

[Afbeelding]
Iedereen zijn mening natuurlijk, maar door de 2 aanpassingen is het tokkiegehalte gelijk gestegen

• Simply1337
Gies123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:24:
[...]

Dat vond ik ook. Wielen maken de auto wat mij betreft, maar uiteraard zullen andere mensen een andere smaak hebben en dat is helemaal prima. Wat ik nog wel ga doen is kijken of er misschien dezelfde bandbreedte op kan (285) want dan zou je eigenlijk geen range moeten verliezen t.o.v. de standaard wielen. Of misschien kan ik ergens een berekening maken voor het percentage meerverbruik (bij benadering) bij 1cm bredere banden.

Het zwarte dak en zwarte details bij de dorpel en bumper overweeg ik te laten wrappen, maar dat kan altijd later nog. Geen idee wat het kost eigenlijk.
open velgen zal meer turbulentie creeren en dus meer luchtweerstand, wat weer ten koste gaat van rijbereik. zelfde met bredere banden, meer contactoppervlak, meer rolweerstand, meer verbruik, minder rijbereik.

combineer beide en je hebt sowieso 5% minder bereik [als het niet meer is]. dan de "lelijke" 21" gesloten velgen.

dus in harde cijfers zou je op een zomerse windstille dag waarbij je 100 kmh rijdt op een vlakke weg geen 450 km halen maar 425~. rond 5 graden kijk je dan naar 325 km voor 100% bereik.

Dus niet schrikken als je 260km ziet bij 80% laadstatus.

Dus je bereik van 80 naar 10% is dan ongeveer 225 km en bijbehorende verbruik van ongeveer 300 Wh/km of 30 kWh/100km

EDIT: Natuurlijk zijn dit aannames, maar veel zal het niet schelen. grote deel is ook afhankelijk van je rechtervoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 20-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gies123
Klopt helemaal wat je zegt Simply. Uiteindelijk heeft de windtunnel uitgewezen dat de originele wielen vaak het beste zijn. Maar ach... ik vind het mooi. Eens een tokkie, altijd een tokkie :P

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

23 inch kan de EV9 inderdaad goed hebben.
Ziet er gewoon mooi uit op deze Kia, ik zie geen Tokkie gehalte. Gaat eerder richting chique Land Rover.

Voor mijzelf is range belangrijk. Dus beter een maatje kleiner, bijv. 20" in de winter.
Verbruik wordt niet alleen door de breedte van de band bepaald, maar ook door de dikte van de wang. "Platte bandjes" rijden onzuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Hyundai Finally Announces Wireless Android Auto and CarPlay Software Update
Hyundai will enable wireless Android Auto and CarPlay in systems equipped with the new Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), beginning with the new Kona and Kona EV. Additionally, the software update will ship to Hyundai Grandeur, Sonata facelift, the new Santa Fe, IONIQ 5, and Kia EV9. The new Sorento will also get the update at a later time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra_instinct
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-02 10:43

Plaatje van voor en na:

[Afbeelding]
Smaakgevoelig, zwarte dak wrap vind ik persoonlijk wel mooi. Kom je met de 23 inch velgen wel uit qua breedte? Ik weet niet hoever de wielen buiten de kasten mogen, maar daar kan je toch evt. APK op afgekeurd worden? Nu heb je daar de eerste jaren niet zo last van.. 8). Mocht je uiteindelijk voor het wrappen gaan, deel tegen die tijd even een fotootje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Het loopt allemaal via de dealer, dus ik neem aan dat die geen dingen gaat doen die niet door de APK-beugel kunnen. Sowieso moeten de wielen binnen de wielkasten blijven want anders vind ik het zelf niet mooi meer, laat staan dat bij belading de banden tegen de spatborden schuren. Brrrrr....

Zodra het klaar is, deel ik zeker een fotootje.

Voor nu lekker de boot tracken die net onder Sri Lanka vaart. Aankomst in Suez haven is 1 okt en dan door naar R'dam ! (16 okt)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05
Hoop ook voor EV6. Blijf het irritant vinden om elke keer een kabeltje aan te moeten sluiten. Bij een 'simpele' ID3 werkt het ook gewoon draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
Weet iemand hier of/ wanneer de EV9 in de showrooms komt te staan in NL, een snelle zoektocht wekt bij mij de indruk dat ze dat nog niet staan en we overwegen een EV9 als volgende auto te kiezen; maar wil m graag in t echt zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
rik86 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:38:
Weet iemand hier of/ wanneer de EV9 in de showrooms komt te staan in NL, een snelle zoektocht wekt bij mij de indruk dat ze dat nog niet staan en we overwegen een EV9 als volgende auto te kiezen; maar wil m graag in t echt zien :)
Eind oktober, begin november volgens mij. De boot komt 16 oktober in Rotterdam aan. Dus dan zal het nog wel een paar weken duren verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Eind oktober / begin november is de verwachting. Schip met de eerste serie is onderweg _/-\o_ .

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Email van Kia Belgium:
We willen je bedanken voor je deelname aan onze "Kia EV9 VIP Preview".

Aarzel niet om deze vanaf half november te herontdekken in onze showrooms en plaats te nemen achter het stuur van een Kia EV9, EV6 of Niro EV voor een test drive bij je dealer.

Registereer u nu! Klik hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
In Korea is de update met wireless Android Auto (en ik neem aan CarPlay) live. Dus nu echt definitief en meteen dat zulke zaken dus OTA worden geüpdatet.

Navigatie uit AA (en CarPlay?) is ook zichtbaar op het scherm achter het stuur en op de HUD.

YouTube: [EV9] #12 OTA 업뎃으로 신기능 추가...무선 안드로이드오토&카플레이 가능

[ Voor 12% gewijzigd door jongf7 op 25-09-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Gaaf, goed om te weten. Ook keyless entry lijkt goed te werken.

De Morning Peace heeft er inmiddels 10.000Km op zitten dus bijna op de helft (in oostelijk Zuid Korea nog wat Hyundai's opgehaald en toen vertrokken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OROB5XqblT-i-tQIbBZD5xT4pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myOlfhE6KANusf5tb3WDFVkF.png?f=fotoalbum_large
Per etmaal legt hij ongeveer 700km af.

[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 25-09-2023 14:51 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft er al iemand zicht op een bidirectionele laadpaal voor V2H of V2G? (Behalve de Wallbox quasar 2 (heel erg prijzig)) Ik heb weinig interesse in nu een laadpaal aanschaffen die het niet heeft en dan straks om moeten steken naar een andere laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Diper schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:41:
Heeft er al iemand zicht op een bidirectionele laadpaal voor V2H of V2G? (Behalve de Wallbox quasar 2 (heel erg prijzig)) Ik heb weinig interesse in nu een laadpaal aanschaffen die het niet heeft en dan straks om moeten steken naar een andere laadpaal.
Ik zit ook al te kijken, maar kan nog niks vinden. Moet de netleverancier (Aliander) het ook niet ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:42
Er zijn momenteel gewoonweg (nog) geen opties. Het zal dus die Wallbox moeten zijn.

Enige andere die dit kan, en niet met de EV9 zal werken is de Ford Charge Station Pro die V2H voor de Ford F150 Lightning doet. (In de VS)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mohnow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05-2024
Vandaag ook even contact gehad met de dealer (Hedin) en zij gaven voor mij ook aan de auto op transport staat en medio November verwacht wordt uit te leveren. Ik heb eind Juli besteld, toen kreeg ik vermoedelijke leverdatum 30 jan 2024, maar het feestje kan dus eerder beginnen 🛞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik heb een offerte van coolblue voor een laadpaal.

Zij leveren een eigen merk laadpaal Bluebuilt Kw22 maar is stiekem een Peblar ( https://peblar.com/products/ev-charging)

Volgens de meneer aan de telefoon zal deze in de toekomst ook V2L of V2H aankunnen zoals bij de EV6, waarschijnlijk via app/software update...

De vraag is natuurlijk of dat gebeurd en of het kan communiceren met wat de EV9 met V2L bedoeld.

de Bluebuilt kost iets meer dan 1000€ ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Laatst online: 12-09 10:48
Gies123 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:24:
Gaaf, goed om te weten. Ook keyless entry lijkt goed te werken.

De Morning Peace heeft er inmiddels 10.000Km op zitten dus bijna op de helft (in oostelijk Zuid Korea nog wat Hyundai's opgehaald en toen vertrokken):

Per etmaal legt hij ongeveer 700km af.
Welke site gebruik je om die zo te tracken? Ik vind enkel huidige locatie terug.
Mijn 'Belgische EV9' zit op de 'Manon' die aankomt op 3/11 in Antwerpen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
sloddervos schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:44:
Ik heb een offerte van coolblue voor een laadpaal.

Zij leveren een eigen merk laadpaal Bluebuilt Kw22 maar is stiekem een Peblar ( https://peblar.com/products/ev-charging)

Volgens de meneer aan de telefoon zal deze in de toekomst ook V2L of V2H aankunnen zoals bij de EV6, waarschijnlijk via app/software update...

De vraag is natuurlijk of dat gebeurd en of het kan communiceren met wat de EV9 met V2L bedoeld.

de Bluebuilt kost iets meer dan 1000€ ex btw
Lijkt mij heel onwaarschijnlijk, V2H/V2G voeg je niet zomaar toe via een software update.

Let hier heel erg mee op en krijg een zwart/wit bevestiging van de fabrikant hiervan.

Een V2H/V2G lader zijn behoorlijk fors in formaat aangezien ze er een DC/AC omvormer in moeten hebben. Normaal bij EV’s gaat de AC de auto in en doet de auto het werk.

Ook dient het een CCS stekker te hebben. Als het alleen een Type 2 aansluiting heeft gaat dit ook niet werken.

Dus mijn advies, wacht het af of wees 100% zeker van je zaak.

Als ik de website van Peblar kijk, en de aansluiting zie plus de foto van het ding uit elkaar is dit 99,99% geen V2H/V2G lader. Het is te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra_instinct
Zelfs met de zwart op wit bevestiging van de fabrikant is het nog steeds de vraag of er getest is met een EV9 zoals slijkie aangeeft. Even simpel gedacht; de auto's zijn nog niet eens in Europa, dus ik kan niet geloven dat dit bedrijf het al reeds heeft getest.

Of ze moeten het in Zuid-Korea hebben gedaan, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.

Ik heb nog eens aan de dealer gevraagd, deze gaf aan dat ik moest oppassen met het aanschaffen van een lader en dat 'op dit moment in de markt geen enkele lader geschikt is om te communiceren met de EV9 en het NL net, ookal claimen sommige dat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Ultra_instinct schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:25:
de auto's zijn nog niet eens in Europa, dus ik kan niet geloven dat dit bedrijf het al reeds heeft getest.

Of ze moeten het in Zuid-Korea hebben gedaan, wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt.
Kia EV9's... (ook met HDP) zijn gewoon gespot bij EU Hyundai motor groep kantoor in Duitsland... ook zn tegenhanger Ioniq 7 is al bij het HQ met alleen stickervellen gespot .

V2H is gewoon een ISO standaard. Dus een lader kan prima al een product klaar hebben

En daarnaast wordt de lader en zowel de auto ook wel uiteindelijk getest bij ElaadNL in hun testlab als de fabrikanten dat wensen [ze doen het toch want is een goudmijn aan info voor hun]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra_instinct
Simply1337 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:42:
[...]

Kia EV9's... (ook met HDP) zijn gewoon gespot bij EU Hyundai motor groep kantoor in Duitsland... ook zn tegenhanger Ioniq 7 is al bij het HQ met alleen stickervellen gespot .

V2H is gewoon een ISO standaard. Dus een lader kan prima al een product klaar hebben

En daarnaast wordt de lader en zowel de auto ook wel uiteindelijk getest bij ElaadNL in hun testlab als de fabrikanten dat wensen [ze doen het toch want is een goudmijn aan info voor hun]
Ja dat geloof ik ook wel, maar denk je niet dat deze auto's volledig voor Kia's eigen testen wordt ingezet? Uiteindelijk zal ism ELaadNL de boel wel op gang komen. Ik trek alleen in twijfel dat 'een (lader) fabrikant' op dit moment al iets kan claimen met 100% zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkGodMaster
Ultra_instinct schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:25:
Ik heb nog eens aan de dealer gevraagd, deze gaf aan dat ik moest oppassen met het aanschaffen van een lader en dat 'op dit moment in de markt geen enkele lader geschikt is om te communiceren met de EV9 en het NL net, ookal claimen sommige dat'.
Als je gewoon wilt laden kan je gewoon een lader aanschaffen, het V2H is inderdaad een item waar je mogelijk op wilt wachten.

Maar zoals al eerder in het topic aangegeven is de terug verdien tijd erg laag of niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Crupa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:29:
[...]

Welke site gebruik je om die zo te tracken? Ik vind enkel huidige locatie terug.
Mijn 'Belgische EV9' zit op de 'Manon' die aankomt op 3/11 in Antwerpen! :)
Ik gebruik met name https://www.marinetraffic.com/ om de laatste posities op te halen (elke 12 uur wordt daar een nieuwe positie geregistreerd). Je moet wel even een account aanmaken om bij die data te kunnen. Vervolgens zet ik die locaties in Google My Maps (https://www.google.com/maps/d/u/0/)

De Manon vaart nu bij de Filipijnen ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Ultra_instinct schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:18:
[...]

Ja dat geloof ik ook wel, maar denk je niet dat deze auto's volledig voor Kia's eigen testen wordt ingezet? Uiteindelijk zal ism ELaadNL de boel wel op gang komen. Ik trek alleen in twijfel dat 'een (lader) fabrikant' op dit moment al iets kan claimen met 100% zekerheid.
over de pebblar.. ja..das geen v2h.. v2h is met DC [CCS2].

V2L heb je iets meer nodig dan een standaard connector..dat wordt niet met SW gefixt.

Informatieve video over huidige V2L adapter:
YouTube: Hyundai/Kia Vehicle to Load (V2L) Adapter Stripdown

edit: en dus heb je gelijk want beloftes zijn leuk.. maar die connector is te simpel.

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 26-09-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
DarkGodMaster schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:30:
[...]

Als je gewoon wilt laden kan je gewoon een lader aanschaffen, het V2H is inderdaad een item waar je mogelijk op wilt wachten.

Maar zoals al eerder in het topic aangegeven is de terug verdien tijd erg laag of niet aanwezig.
Vergeet niet dat het niet voor iedereen een ‘terugverdien’ thema is. Ik en een maat (die hem ook koopt) gaan echt niet V2G leveren en onze batterij gebruiken voor een paar luttele centen. Letterlijk.

Meer om off-grid gebruik te kunnen maken, niet afhankelijk te hoeven zijn van het net. Het net als backup te hebben. Al onze zonne/hydro energie zelf te gebruiken.

Was simpele keuze voor maat van mij, die wilde thuis-accu’s (pak en beet 50 kWh aan LFP batterijen) maar dan kon die net zo goed een EV9 nemen. We installeren alsnog een 5 kWh LFP bij hem voor een naadloze overgang. Zelf heb ik al ~98 kWh aan LFP, dus die EV9 erbij zal dus voor een totaal van ongeveer 200 kWh aan accu zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
dan nog een vraag, bij een lader die wel V2g aankan, moet dat nog met een speciale dikke 3 fase kabel naar de meterkast? of maakt dat weer niet uit omdat de lader het omzet naar AC?

Misschien dat ik wel naar een normale 11 KW lader ga en dan upgrade als meer keus in de markt is.. wel fijn als dan alle kabels voorbereid zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
sloddervos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:58:
dan nog een vraag, bij een lader die wel V2g aankan, moet dat nog met een speciale dikke 3 fase kabel naar de meterkast? of maakt dat weer niet uit omdat de lader het omzet naar AC?

Misschien dat ik wel naar een normale 11 KW lader ga en dan upgrade als meer keus in de markt is.. wel fijn als dan alle kabels voorbereid zijn
Ik denk het wel, je wil tenslotte niet maar een paar kW naar je meterkast als je V2H/V2G gebruikt. Maar het ‘hoeft’ niet. Alleen dan heb je natuurlijk minder capaciteit wat heel zonde zou zijn.

Edit: Mocht dit een nieuwe installatie zijn, zorg dan altijd dat je het maar in 1 keer goed doet. Enkele euro’s besparen op een kabel is eeuwig zonde. Je kan beter future-proof zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door slijkie op 26-09-2023 13:54 ]

• sloddervos
@slijkie

Hier wordt toch gesproken over AC V2G

https://www.linkedin.com/...hnology-adrien-chaintreau

En in een artikel van vorig jaar over de V2G van de volvo ex90, die AC en DC zou ondersteunen staat dat het E-GMP platform ( waar de EV9 op gebouwd is) alleen AC zal ondersteunen:
https://www.electrive.com...t-bidirectional-charging/

Dus het lijkt er op dat de EV9 AC teruglaadt, maar dan nog kan een CCS stekker nodig zijn...

• slijkie
sloddervos schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:17:
@slijkie

Hier wordt toch gesproken over AC V2G

https://www.linkedin.com/...hnology-adrien-chaintreau

En in een artikel van vorig jaar over de V2G van de volvo ex90, die AC en DC zou ondersteunen staat dat het E-GMP platform ( waar de EV9 op gebouwd is) alleen AC zal ondersteunen:
https://www.electrive.com...t-bidirectional-charging/

Dus het lijkt er op dat de EV9 AC teruglaadt, maar dan nog kan een CCS stekker nodig zijn...
Heel simpel, het klopt wat je zegt, maar:

De auto laad DC eruit. Het laadstation (Wallbox bijvoorbeeld) zet DC om naar AC.

Naar de grid is altijd AC (vanuit een woning).

V2L: Het voertuig zet DC (batterij) om naar AC en je kunt direct iets gebruiken vanuit het voertuig. Meestal beperkt tot 16A (~3,2 kW)

V2H/V2G: Het voertuig stuurt direct DC stroom uit de accupack naarbuiten. Dit dient dan door een omvormer in een laadstation omgezet te worden naar AC. Zou tot 200-250 kW of meer kunnen, in theorie. Maar hoe krachter hoe groter (en duurder) de omvormer.

Ik denk dat voor V2H/V2G ca. 11-22 kW de sweetspot is. Mening natuurlijk.

• slic101
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-03-2024
Goedenavond allemaal,

Over een maandje komt mijn EV9 er ook aan. Dit is mijn eerste elektrische wagen, dus heb ik nog geen laadpaal bij mij thuis. Via Kia de Beer zou er een laadpaal geregeld worden, maar helaas is dit fout gegaan (laadpaal zou via Abel & Co lopen, maar deze heeft geen aanvraag verwerkt/binnen gekregen).
Nu ben ik zelf op zoek naar een partij die dit kan realiseren. Wat en welke partij raden jullie mij aan? Ik wil zeker gebruik gaan maken van V2H...

De opties die ik overweeg zijn wachten tot er een geschikte laadpaal beschikbaar is, of nu een laadpaal nemen en mijn verlies nemen zodat ik later alleen de laadunit hoef te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
slic101 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:27:
Goedenavond allemaal,

Over een maandje komt mijn EV9 er ook aan. Dit is mijn eerste elektrische wagen, dus heb ik nog geen laadpaal bij mij thuis. Via Kia de Beer zou er een laadpaal geregeld worden, maar helaas is dit fout gegaan (laadpaal zou via Abel & Co lopen, maar deze heeft geen aanvraag verwerkt/binnen gekregen).
Nu ben ik zelf op zoek naar een partij die dit kan realiseren. Wat en welke partij raden jullie mij aan? Ik wil zeker gebruik gaan maken van V2H...

De opties die ik overweeg zijn wachten tot er een geschikte laadpaal beschikbaar is, of nu een laadpaal nemen en mijn verlies nemen zodat ik later alleen de laadunit hoef te vervangen.
Zelf ben ik zeer fan van Zaptec, met name de Zaptec Go. Dit zal geen V2H optie zijn.

Mocht je nu eerst een ‘gewone’ lader plaatsen, zorg dat je een fatsoenlijke kabel laat trekken.

Mijn advies: 32A 3-fase 230/400V kabel. Dan kan er tenminste (tot) 22 kW doorheen indien gewenst.

Of je wacht even tot Kia officieel met een lader komt voor V2H. Ik verwacht dat dit de Wallbox Quasar 2 zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Goedemorgen liebe Leute, inmiddels vaart de Morning Peace op de Rode Zee, richting Suez.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INpowJpkkUlqbjWpA2vYob9V-XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2f9VfKehzmG8qA5DM0aVj1O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhzfSgr_aItPG042UmYNR6HiZew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TqD0Bxun9Wqh7yO9fVvuMjaV.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
xoortgiesen schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:30:
[...]

Ik zit ook al te kijken, maar kan nog niks vinden. Moet de netleverancier (Aliander) het ook niet ondersteunen?
De netbeheerder (geen leverancier) heeft hier helemaal niets mee te maken en hoeft niets te ondersteunen. Voor het net maakt het niets uit vanuit welke bron je stroom op het net zet. Dus een thuisaccu, auto of zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 11:51

delorean7

Let's take the Aston toni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Als ik nu dezelfde auto bestel, dan lijkt deze 25 oktober al leverbaar te zijn. Klinkt goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez35TACXns0fbtlvJDRCtNYHKDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BFSlbjyHURM5ljTRoUmSoXx4.png?f=user_large

Er zijn 2 schepen onderweg en die arriveren 1 dag na elkaar in Rotterdam (al over 2 weken!):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCLCrUBmyYyKk05rC3ARZlQeF7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcIMei1Het3rPOxBBHN2RrAz.png?f=fotoalbum_large

Aardige site trouwens:
https://www.kia.com/nl/mo...e-accessories#accessories

[ Voor 7% gewijzigd door Gies123 op 03-10-2023 08:59 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
En die van mij is van begin november naar december verschoven 🙁

Kan beter een nieuwe bestellen dus 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

jongf7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:03:
En die van mij is van begin november naar december verschoven 🙁

Kan beter een nieuwe bestellen dus 🙂
Dat ligt waarschijnlijk aan de gekozen lakkleur, Arctic Green. Een nieuwe bestelling in die kleur komt dan ook niet sneller. Die datum op de website is indicatief en geen leveringsgarantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasoline1234 op 03-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:41
Phusebox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Misschien als je geluk hebt dat er een basic (Air?) uitvoering komt vanaf 65k.
Top of the line zal wel richting de 80k gaan.

Maar dat is mijn "gok".
@Bever! Nederlandse Kia EV9 Air prijslijst (vanaf 68k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Zat ik er niet ver naast met mijn gok.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Heeft iemand hier al een aantrekkelijk offerte van een verzekeringsmaatschappij voor zijn EV9?

Je schadevrije verleden kan natuurlijk veel uitmaken, maar toch interessant om hier wat vergelijkingen te posten. Ook met betrekking tot aanvullende voorwaarden zoals alarm, tracker, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Gasoline1234 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:02:
Heeft iemand hier al een aantrekkelijk offerte van een verzekeringsmaatschappij voor zijn EV9?

Je schadevrije verleden kan natuurlijk veel uitmaken, maar toch interessant om hier wat vergelijkingen te posten. Ook met betrekking tot aanvullende voorwaarden zoals alarm, tracker, etc.
Aanbod via Kia:

150 p/m met 8 schadevrije jaren.

Voorwaarden:

Klasse TV (terugvindsysteem TV01) OF Klasse 3 beveiligingssysteem (Alarmsysteem met hellingshoekdetectie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floris Schnee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 12:53
€ 95 per maand bij Promovendum met 17 schadevrije jaren (75%) en alarmklasse 1 (goedgekeurde startonderbreker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
Hi allen, zie in de prijslijst van Sept 2023 dat er andere velgen beschikbaar komen, incl bi-color versie. Heeft iemand meer info over welke velgen dit zijn? In de prijslijst wordt een versie getoond die wel mooi zijn (pagina accesoires)! Is het mogelijk dat een handig forum lid deze in een plaatje tovert ? Bij voorkeur 20" / pebble gray / Laund edition (niet GT).... eeuwig dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Mohnow schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:24:
Hi allen, zie in de prijslijst van Sept 2023 dat er andere velgen beschikbaar komen, incl bi-color versie. Heeft iemand meer info over welke velgen dit zijn? In de prijslijst wordt een versie getoond die wel mooi zijn (pagina accesoires)! Is het mogelijk dat een handig forum lid deze in een plaatje tovert ? Bij voorkeur 20" / pebble gray / Laund edition (niet GT).... eeuwig dank _/-\o_
Weet er iemand de bandenmaat van de 21' en 19' banden?
voor de velgen, ik veronderstel dat dit de zelfde 'soort' zullen zijn als bij de EV6 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Crupa schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Weet er iemand de bandenmaat van de 21' en 19' banden?
voor de velgen, ik veronderstel dat dit de zelfde 'soort' zullen zijn als bij de EV6 ?
Lichtmetalen velgen, 19 inch (255/60R19 V)
Lichtmetalen velgen, 20 inch (275/50R20 V)
Lichtmetalen velgen, 21 inch (285/45R21 V)

slagje groter dan ev6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra_instinct
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFNWDRb04CdLQTft8Qzu9KxGitk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iezHIf8mdphkcoCIXVVGbI7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog ergens gelezen dat de 21" lichtmetalen velgen een speciale foam heeft die geluid moet reduceren. Hoewel het bandenlabel dat niet per se laat zien in lagere dB dan de 19" bijvoorbeeld. Ik kan de bron niet meer vinden, iemand bekend met dit concept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ja, ik heb zo'n foam ook in de banden van mijn Tesla.
Ik merk geen verschil met banden die die foam niet hebben.
Als de foam los laat ontstaan er merkbare trillingen in het stuur, so I've heard. Ik zou er geen extra geld aan uitgeven. Het is voornamelijk marketing, verraadt het bandenlabel al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierke S.
Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en een zwarte GT line 7 zits besteld. Kleur blijft thuis een discussiepunt, meningen zijn verdeeld 😅. Onder voorbehoud van proefrit dus als het echt niks is... Hij stond al op de boot dus eind oktober begin november staat hij voor de deur als het goed is (eerst zien, dan geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Leuk, en zwart is een prachtige kleur op een auto, maar wel iedere week de auto wassen. Net als bij wit overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Pierke S. schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:41:
Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en een zwarte GT line 7 zits besteld. Kleur blijft thuis een discussiepunt, meningen zijn verdeeld 😅. Onder voorbehoud van proefrit dus als het echt niks is... Hij stond al op de boot dus eind oktober begin november staat hij voor de deur als het goed is (eerst zien, dan geloven).
Beide schepen varen nu ter hoogte van Spanje en komen volgens planning 16 oktober in Rotterdam aan, dus ik denk dat eind oktober/begin november zeker haalbaar is.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:36
Vandaag even verder verdiept in verzekeringen:
Op independer zijn premies inmiddels prima te vergelijken, ook zonder kenteken. EV9 zit inmiddels in database. Zo te zien enige verzekeraar die met klasse 1 alarm (alleen startonderbreker) verzekert is Unive. Heb ze gebeld: idd tot 85000 euro geen verplichting.
Op independer unive premie dan: 127 eur / mnd (bij 11 schadevrije jaren, 15000km/jr, 100eur eigen risico).
Via unive website zelf stuk goedkoper: 94 euro (met bovenstaande + 3 jaar nieuwwaarde garantie en 10% collectiviteitskorting via werkgever).

Moet zeggen dat ik toch wel baal dat er geen standaard alarm in zit. Andere verzekeraar die ik even belde vertelde dat dat bij een auto >75000 euro echt zeer uitzonderlijk is.

Kia dealer gesproken: inbouwen alarm 1400 euro en volgens hem wel met originele sleutel zonder extra kastje en gedoe te bedienen. For what it's worth, eerst zien dan geloven.

Tot slot:
Volg op reddit beetje de berichtgeving. Meningen zijn toch wat verdeeld na bekend worden officiele US pricing, met name de EPA range van de 4WD tov de prijs wordt toch wel erg negatief beoordeeld.
https://www.reddit.com/r/..._ev9_us_pricing_released/

Ook in Korea gaat het wat minder hard zo te zien.
https://www.businesskorea...C251%20units%20in%20July.

Ben zelf nog steeds enthousiast, maar ben wel erg benieuwd naar de eerste echte ervaringen / reviews van EU model en de proefrit (besteld onder voorbehoud proefrit, GT-line awd 7p). Blijft toch een hele smak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Daar op Reddit wordt geklaagd over de lage range voor zo'n dure auto. Maar niemand daar begrijpt dat de EV9 zo enorm snel kan laden dat die "beperkte" range in de praktijk geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:47

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

De beperkte range is geen probleem, maar wel beperkt. Hoe je het ook wendt of keert, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
gustavson schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:59:
Vandaag even verder verdiept in verzekeringen:
Op independer zijn premies inmiddels prima te vergelijken, ook zonder kenteken. EV9 zit inmiddels in database. Zo te zien enige verzekeraar die met klasse 1 alarm (alleen startonderbreker) verzekert is Unive. Heb ze gebeld: idd tot 85000 euro geen verplichting.
Op independer unive premie dan: 127 eur / mnd (bij 11 schadevrije jaren, 15000km/jr, 100eur eigen risico).
Via unive website zelf stuk goedkoper: 94 euro (met bovenstaande + 3 jaar nieuwwaarde garantie en 10% collectiviteitskorting via werkgever).

Moet zeggen dat ik toch wel baal dat er geen standaard alarm in zit. Andere verzekeraar die ik even belde vertelde dat dat bij een auto >75000 euro echt zeer uitzonderlijk is.

Kia dealer gesproken: inbouwen alarm 1400 euro en volgens hem wel met originele sleutel zonder extra kastje en gedoe te bedienen. For what it's worth, eerst zien dan geloven.

Tot slot:
Volg op reddit beetje de berichtgeving. Meningen zijn toch wat verdeeld na bekend worden officiele US pricing, met name de EPA range van de 4WD tov de prijs wordt toch wel erg negatief beoordeeld.
https://www.reddit.com/r/..._ev9_us_pricing_released/

Ook in Korea gaat het wat minder hard zo te zien.
https://www.businesskorea...C251%20units%20in%20July.

Ben zelf nog steeds enthousiast, maar ben wel erg benieuwd naar de eerste echte ervaringen / reviews van EU model en de proefrit (besteld onder voorbehoud proefrit, GT-line awd 7p). Blijft toch een hele smak geld.
TIP: Bij Unive ben je niet verplicht een alarm installatie in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Twiek-San schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:18:
De beperkte range is geen probleem, maar wel beperkt. Hoe je het ook wendt of keert, helaas.
van alle beschikbare 7pl EV's is de range to groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Heeft iemand de electrische trekhaak (die vanaf Q1/2024) leverbaar is besteld? Kan die achteraf worden ingebouwd? Hoe werkt dat dan? Bouwen ze dan ook een knopje in oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
xoortgiesen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:49:
Heeft iemand de electrische trekhaak (die vanaf Q1/2024) leverbaar is besteld? Kan die achteraf worden ingebouwd? Hoe werkt dat dan? Bouwen ze dan ook een knopje in oid?
Ik heb dat besteld, maar geen idee hoe het daadwerkelijk werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
de showroom auto's voor België zijn gisteren aangemeerd in Antwerpen met de boot Tosca (vertrokken op 05/09).
vanaf 20 oktober te bezichtigen bij de verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XhWb8H60i8FQFwZdHntmcMF5ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1g01B8dARGyDHdog2TffjnpF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

xoortgiesen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:49:
Ik heb de dealer gevraagd om informatie over de automatisch wegklapbare trekhaak voor de EV9. Hij ging het vragen bij Kia Nederland, maar helaas niks meer vernomen.

Ik overweeg deze trekhaak, maar ik vind de prijs van EUR 2900 exorbitant hoog. Op de Volvo EX90 kost zo'n automatisch wegklapbare trekhaak EUR 1295.

Op de Kia Sorento ziet het eruit als op onderstaand filmpje:

YouTube: Kia Sorento Deployable towbar

[ Voor 6% gewijzigd door Gasoline1234 op 13-10-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gasoline1234 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb de dealer gevraagd om informatie over de automatisch wegklapbare trekhaak voor de EV9. Hij ging het vragen bij Kia Nederland, maar helaas niks meer vernomen.

Ik overweeg deze trekhaak, maar ik vind de prijs van EUR 2900 exorbitant hoog. Op de Volvo EX90 kost zo'n automatisch wegklapbare trekhaak EUR 1295.

Op de Kia Sorento ziet het eruit als op onderstaand filmpje:
[YouTube: Kia Sorento Deployable towbar]
YouTube: Kia Sorento Deployable towbar
Bij mij €2775, koopje dus! :+

Heb er eerlijk gezegd niet op gelet, pittig prijsje voor een trekhaak. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:38
Lees weinig mensen die twijfelen tussen EV9 vs Mercedes EQB (15k goedkoper) vs Volco EX90 (c 10k duurder maar wellicht betere tweedehands waarde? Levertijd?).

Wat zijn jullie afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
rover12345 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:22:
Lees weinig mensen die twijfelen tussen EV9 vs Mercedes EQB (15k goedkoper) vs Volco EX90 (c 10k duurder maar wellicht betere tweedehands waarde? Levertijd?).

V2H/V2G (EX90 later ook volgens mij), fysieke formaat.

Voor mij geen Volvo EX90 door het OS van de auto, volvo vind ik een goed merk, maar ik wil geen Google (noch Apple) als native OS in mijn voertuig (Android Auto/Apple Carplay is anders, dat is niet native).

Mercedes is sinds een tijd een no-go voor mij door de Formule 1 :+ (geen reden voor andere, maar heel persoonlijk :P )

Qua waardes is het voor mij geen afweging.

Plus uiterlijk van de EV9 spreekt mij aan, de neus met die kinderlampjes mocht van mij weg gelaten worden, maar dat is nou maar zo. Verder hou ik een beetje van die old school FBI wachtens (Chevy Suburbans), dit komt er een beetje in de buurt. Stoer ding, maar wederom heel persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
De EQB is niet te vergelijken met de EV9 qua formaat. Met name op de 3e zitrij is het erg krap en kunnen alleen kleine kinderen zitten. Ik heb ook nog de BYD Tang overwogen, maar de huidige versie kan thuis maar met 1 fase laden en dat is voor mij een no-go. Daarnaast liep het multimedia systeem tijdens de proefrit vast.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
rover12345 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:22:

Deze auto's zijn bij ons wel voorbij gekomen. De EQB viel snel af omdat het qua formaat een andere klasse is. Onze kinderen worden groter en passen nu al niet meer zo lekker achterin onze XC90. De EQB is achterin echt alleen geschikt voor kleine kinderen. Wat ik er tot nu toe van gezien heb (ben ook bij de experience geweest) is de EV9 op de derde zitrij echt iets ruimer dan onze huidige auto. De EX90 is meer dan 10K duurder als je de uitrustingsniveaus vergelijkt. Dan gaat het al snel om (veel) meer dan 20.000 euro en dan is de kIA op onderdelen nog rijker uitgerust ook... Verder heeft de Kia 7 jaar garantie, de Volvo twee volgens mij. De ervaringen met mijn huidige Volvo stellen mij op dat vlak niet bepaald gerust. Tot slot is levertijd ook een ding, de Volvo is al uitgesteld omdat ze het LIDAR verhaal nog niet op orde hebben begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
slijkie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Plus uiterlijk van de EV9 spreekt mij aan, de neus met die kinderlampjes mocht van mij weg gelaten worden, maar dat is nou maar zo. Verder hou ik een beetje van die old school FBI wachtens (Chevy Suburbans), dit komt er een beetje in de buurt. Stoer ding, maar wederom heel persoonlijk natuurlijk.
Eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Zoals hierboven gezegd, de Mercedes EQB heeft een vrijwel onbruikbare 3e zitrij. Ook voor kinderen krap.
De Kia EV9 is voor volwassenen zelfs goed te doen op de 3e zitrij.

De Volvo EX90 is in de configuratie van de EV9 GT-Line AWD Launch edition meer dan 25.000 euro duurder. Vanwege de hoge prijs valt de Mercedes EQS SUV ook af. En V2L is ook mijn wens.

Wel een goed punt wat betreft de restwaarde. Die zal bij de Volvo vermoedelijk hoger zijn dan bij de Kia, waardoor de Volvo EX90 in principe minder duur is. Maar dat restwaardevoordeel komt niet in de buurt van 25.000 euro.

Een Chinese auto, zoals BYD, valt af, omdat ik verwacht dat de EU het erg moeilijk gaat maken voor Chinese autofabrikanten om in Europa te kunnen blijven concurreren met Made-In-China auto's. Veel van de nieuwe Chinese merken zullen zich daardoor gaan terugtrekken uit Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ik rij nu volvo x90. Als ik de ex90 hetzelfde zou uitvoeren als ik nu rijd, dan ging ik naar 110k. Heb helaas moeten ondervinden dat de garantie van Volvo maar 2 jaar is en voor een auto van zo’n hoge prijs, vind ik dat echt veel te weinig.

Mercedes EQB te krap voor vier kinderen en 2 honden. De GLE veel te duur weer.

Mijn vrouw rijdt de kia esoul. Fantastisch bakkie.

Ga het daarom met de ev9 proberen.

Vind hem stiekem ook gewoon het mooist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:47

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik ga zodra de EV9 in de showroom staat die eerst eens bekijken/rijden en dan de Xpeng G9. Dat lijkt me qua prijs/performance ook wel wat. Ik heb geen 7-zitter nodig. Dat maakt de keuzemogelijkheden uiteraard groter.

[ Voor 21% gewijzigd door Twiek-San op 13-10-2023 20:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkGodMaster
E-mail gekregen en proefrit voor eind October ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
https://www.kiapressoffice.com/en-gb/releases/1624

Kia EV5 kende wij natuurlijk al, maar nu EV4 en EV3 (beide concept).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Gasoline1234 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:26:

De Volvo EX90 is in de configuratie van de EV9 GT-Line AWD Launch edition meer dan 25.000 euro duurder. Vanwege de hoge prijs valt de Mercedes EQS SUV ook af. En V2L is ook mijn wens.

Wel een goed punt wat betreft de restwaarde. Die zal bij de Volvo vermoedelijk hoger zijn dan bij de Kia, waardoor de Volvo EX90 in principe minder duur is. Maar dat restwaardevoordeel komt niet in de buurt van 25.000 euro.
Ik vergelijk onderkant Volvo EX90 in m'n hoofd met GT van Kia. Zie achterin hoop hard plastic en bijv op deuren voor ook bij Kia. Dan is c 88k voor Volvo vs 79k Kia opeens niet zo groot meer. Denk dat die 10k restwaardeverschil er wel is. Prestaties (RWD vs AWD, sprintsnelheid, trekcapaciteit) boeien mij minder. Koop hem als ruime gezinsauto.

Iemand mening of 2 peuters en een toekomstige baby wel goed in Mercedes EQB zouden passen met wat baggage? Evt oma of oppas incidenteel er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
rover12345 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Ik vergelijk onderkant Volvo EX90 in m'n hoofd met GT van Kia. Zie achterin hoop hard plastic en bijv op deuren voor ook bij Kia. Dan is c 88k voor Volvo vs 79k Kia opeens niet zo groot meer. Denk dat die 10k restwaardeverschil er wel is. Prestaties (RWD vs AWD, sprintsnelheid, trekcapaciteit) boeien mij minder. Koop hem als ruime gezinsauto.

Iemand mening of 2 peuters en een toekomstige baby wel goed in Mercedes EQB zouden passen met wat baggage? Evt oma of oppas incidenteel er bij.
Beetje kromme vergelijking, toch? Als snelheid e.d. je niet interesseren dan moet je toch gewoon met de basis EV9 vergelijken? Die is 68k, dus toch 20k verschil. Maar als je liever de Ex90 hebt hoef je dat natuurlijk helemaal niet goed te praten, gewoon lekker doen 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rover12345
KrullenO schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Beetje kromme vergelijking, toch? Als snelheid e.d. je niet interesseren dan moet je toch gewoon met de basis EV9 vergelijken? Die is 68k, dus toch 20k verschil. Maar als je liever de Ex90 hebt hoef je dat natuurlijk helemaal niet goed te praten, gewoon lekker doen 😉.
Je hebt gelijk. GT upgrade is eigenlijk voornamelijk extra pk's en pano dak. Je hebt mij overtuigd van de Kia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
rover12345 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Je hebt gelijk. GT upgrade is eigenlijk voornamelijk extra pk's en pano dak. Je hebt mij overtuigd van de Kia!
AWD is primair het verschil. Laat je dat in Nederland voor 99,9999999% van de tijd nooit nodig hebben. Mocht je plannen hebben om gebergtes in te gaan, dan is het zeker handig. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierke S.
rover12345 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Wow, een normale discussie op een forum, waarbij iemand zich op basis van redelijke argumenten laat overtuigen door iemand anders. Waar zie je dat nog... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
Pierke S. schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Wow, een normale discussie op een forum, waarbij iemand zich op basis van redelijke argumenten laat overtuigen door iemand anders. Waar zie je dat nog... _/-\o_
Complimenten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Autogordels heb je 99,9999999% van de tijd ook niet nodig. Gelukkig maar.

Mijn 4WD EV heeft me in ieder geval 1x in gladde omstandigheden eens op de weg gehouden, waar anderen de vangrail in gingen.

Vanuit vroeger heerst er nog steeds een gedachte dat "4WD onzin is omdat ik toch nooit offroad ga".
Die mensen die dat zeggen hebben nog nooit van Torque Vectoring gehoord en weten ook niet hoeveel extra veiligheid dat geeft op een dual motor EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JacqTrev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-07 20:50
De Morning Calm is aangemeerd in Rotterdam. De Morning Peace vaart nu bij Brest in Frankrijk.
Mijn EV9, en die van veel vroege bestellers, staat als het goed is op die laatste…
Morgen om 18.00 uur is hij in Rotterdam en dan is het de vraag hoelang ze erover doen om die autos bij de dealers te krijgen en hoelang de dealer erover doet om hem rijklaar te hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterChu
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 13:25
JacqTrev schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:09:
De Morning Calm is aangemeerd in Rotterdam. De Morning Peace vaart nu bij Brest in Frankrijk.
Mijn EV9, en die van veel vroege bestellers, staat als het goed is op die laatste…
Morgen om 18.00 uur is hij in Rotterdam en dan is het de vraag hoelang ze erover doen om die autos bij de dealers te krijgen en hoelang de dealer erover doet om hem rijklaar te hebben…
Vol verwachting klopt ons hart:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
JacqTrev schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:09:
Ik ben benieuwd wanneer we foto's zien als ze op "Nederlandse grond" staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
xoortgiesen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Ik ben benieuwd wanneer we foto's zien als ze op "Nederlandse grond" staan :-)
Iemand enig idee vanaf welke dag hij daadwerkelijk bij de dealers te bewonderen zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Pierke S. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Iemand enig idee vanaf welke dag hij daadwerkelijk bij de dealers te bewonderen zal zijn?
Mijn dealer zegt eind okt in showroom en vanaf november proefritten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
Volgens dealer komt mijn EV 9 1e week November per boot aan in NL. Iemand enig idee welk schip dat zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Mohnow schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:08:
Volgens dealer komt mijn EV 9 1e week November per boot aan in NL. Iemand enig idee welk schip dat zou kunnen zijn?
waarschijnlijk de zelfde boot als de Belgische leveringen: Manon, komt aan op 3/11 in Antwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/434ux5kKFb9M9-B1AkjhA_CKLkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gC6zoptzrZzbWjPFOmcS0ml5.png?f=fotoalbum_large

Ze zijn in NL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik zie nog wat interessante wijzigingen in de prijslijst van oktober versus juni:
  • WLTP actieradius van 450km naar 505km voor AWD
  • Vermoeidheidsherkenning (DAW) met camera sensor
  • Vehicle-to-Load (V2L), 230V aansluiting in bagageruimte --> Vehicle-to-Load (V2L), 230V aansluiting onder tweede zitrij
  • Parkeersensoren voor-, achter en zijkant --> Parkeersensoren voor en achter
Een mooie verbetering van de WLTP actieradius.
De 230V aansluiting lijkt me praktischer in de bagageruimte.
Ben benieuwd wat wij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Die 230v aansluiting onder tweede zitrij was me ook opgevallen. Lijkt me een erg vreemde plaats en raar dat het niet gewoon in de kofferbak is zoals in de voorbeeld modellen/ Koreaanse modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
Bij de EV6 zit het 230V stopcontact ook niet in het kofferbak, maar onder de bank/ in de voetenruimte van de achterpassagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
jongf7 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:59:
Die 230v aansluiting onder tweede zitrij was me ook opgevallen. Lijkt me een erg vreemde plaats en raar dat het niet gewoon in de kofferbak is zoals in de voorbeeld modellen/ Koreaanse modellen.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat er 2 aansluitingen zijn. 1 onder de 2e zitrij en 1 in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
Gasoline1234 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:32:
Ik zie nog wat interessante wijzigingen in de prijslijst van oktober versus juni:

[list]
• WLTP actieradius van 450km naar 505km voor AWD
Is een andere manier van actieradius berekenen vermoed ik? Het accupakket is niet groter geworden...

Ik heb van mijn dealer een screenshotje gekregen met wat gegevens van mijn EV9, maar kom er maar niet achter wat de verschillende codes betekenen... VIN is duidelijk (maar kun je nog niks mee) maar een code als 2105110389 of AVS, RBQ en JSN zeggen mij helemaal niks. Schip zou vertrokken moeten zijn op 9 oktober maar daar kan ik ook niks over vinden 😔. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Pierke S. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Is een andere manier van actieradius berekenen vermoed ik? Het accupakket is niet groter geworden...

Ik heb van mijn dealer een screenshotje gekregen met wat gegevens van mijn EV9, maar kom er maar niet achter wat de verschillende codes betekenen... VIN is duidelijk (maar kun je nog niks mee) maar een code als 2105110389 of AVS, RBQ en JSN zeggen mij helemaal niks. Schip zou vertrokken moeten zijn op 9 oktober maar daar kan ik ook niks over vinden 😔. Iemand enig idee?
De actieradius was nog niet officieel berekend/ getest (ik weet niet hoe ze dat doen voor WLTP) voor WLTP.
De inschatting vooraf was dus wat aan de lage kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De WLTP homologatie is een rit van 30 minuten op een rollenbank volgens een vast rem- en snelheidsschema.
Deze "rit" is voor alle auto's hetzelfde.

Bij de EV9 was deze homologatie nog niet gedaan, dus gaf Kia NL een veilige schatting van 450km af. In Duitsland durfden ze al wel 497km in te schatten.

Dat het nu definitief 505 km is, vind ik een mooie score (ook al haal je die range niet in de praktijk). Het had ook lager kunnen uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
Gasoline1234 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:51:
De WLTP homologatie is een rit van 30 minuten op een rollenbank volgens een vast rem- en snelheidsschema.
Deze "rit" is voor alle auto's hetzelfde.

Bij de EV9 was deze homologatie nog niet gedaan, dus gaf Kia NL een veilige schatting van 450km af. In Duitsland durfden ze al wel 497km in te schatten.

Dat het nu definitief 505 km is, vind ik een mooie score (ook al haal je die range niet in de praktijk). Het had ook lager kunnen uitpakken.
Leerzaam...

Pagina: 1 ... 6 ... 92 Laatste