Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 36 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-07 11:09

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

tvdoc schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Goeie dealer heb je, of meer overredingskracht :).
Bij mij gaan ze van de week een set andere velgen/banden ( wel dezelfde continentals) er onder doen en kijken of het probleem dan over is. Banden gaan ze dan nazien en kijken of het probleem er uit te halen is. Zo niet gaat er een claim richting continental.
Er is hier (veel) eerder ergens iets geschreven over een warmtebehandeling in een tent met warmtekanon.
Een dealer met rally ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09 13:37
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:16:
[...]

Er is hier (veel) eerder ergens iets geschreven over een warmtebehandeling in een tent met warmtekanon.
Yep, was mijn dealer. Wagen sinds vorige week donderdag afgehaald en geen last van trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Kan je na de bestelling ergens online bij KIA volgen hoe de productie gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:02

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Over welke dealer hebben we het hier?
Anders misschien in een PM (als dat hier tot de mogelijkheden hoort...)?
Ik heb je een privébericht gestuurd.

Maar ook nog even voor de meelezers: als je aan je eigen dealer aangeeft dat er rijders zijn die via de Contintal vertegenwoordiger nu nieuwe banden krijgen en jij dat ook eist nu, dan kan die weinig anders dan zelf ook contact zoeken met de Contintal vertegenwoordiger (contactgegevens via Kia NL te krijgen na aanmaken van een Hotline)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
[b]FlyingDutchMike schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:16

Dat bericht had ik ook gelezen, maar niet iedere dealer heeft die optie in huis. Er komt nu in ieder geval een oplossing, ook al zijn we al 2 maanden verder. Zou mooi zijn als de nieuwe set van een andere EV9 gelijk goed is, maar gezien de verhalen hier zal het er toch wel op uitlopen dat KIA/continental andere banden moet gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01
Heeft de ev9 voorruit verwarming? Om voorruit te ontdooien? Of doe je dat door de hele cabine voor te verwarmen in de winter indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

biggerfoot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:31:
Heeft de ev9 voorruit verwarming? Om voorruit te ontdooien? Of doe je dat door de hele cabine voor te verwarmen in de winter indien nodig?
Er is geen aparte voorruitverwarming. Het is inderdaad de cabine verwarming die je de dan (kan met de app) aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

biggerfoot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:31:
Ja de EV9 heeft net als elke auto voorruitverwarming. Kun je ook gewoon zien op de foto's van het dashboard. Het zit op het schermpje met de temperatuurinstellingen en A/C etc.

Maar juist het fijne van een EV is dat je op een koude dag lekker in een voorverwarmde auto gaat zitten. Als de cabine warm is is het ijs ook wel gesmolten.
Mocht je zijn vergeten voor te verwarmen is het net als een ICE, je zet de auto aan en zet de voorruitverwarming aan. Het verschil is dan wel dat een EV direct warme lucht blaast en een ICE eerst zichzelf wat opwarmt en daarna de cabine.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Rav schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ja de EV9 heeft net als elke auto voorruitverwarming. Kun je ook gewoon zien op de foto's van het dashboard. Het zit op het schermpje met de temperatuurinstellingen en A/C etc.

Maar juist het fijne van een EV is dat je op een koude dag lekker in een voorverwarmde auto gaat zitten. Als de cabine warm is is het ijs ook wel gesmolten.
Mocht je zijn vergeten voor te verwarmen is het net als een ICE, je zet de auto aan en zet de voorruitverwarming aan. Het verschil is dan wel dat een EV direct warme lucht blaast en een ICE eerst zichzelf wat opwarmt en daarna de cabine.
Je bedoeld voorruitontwaseming: warme lucht langs de voorruit blazen.

Da's wat anders dan voorruitverwarming, wat hetzelfde principe is als achterruitverwarming: dunne metalen draadjes in de ruit die warmte produceren als je er spanning op zet, waardoor de ruit ontdooid wordt of condens verdampt.

Maar ik ben wel met je eens dat een EV dat minder hard nodig heeft dan een ICE, al heb je voor ICE's ook standverwarming die iets vergelijkbaars doet. Of verwarmingselementen in de luchtstroom, die je vaak ziet bij wat duurdere auto's of auto's met motoren die weinig restwarmte produceren (spaardieseltjes).

[ Voor 6% gewijzigd door Parody op 06-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Rav schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat @biggerfoot bedoelt of er elektrische voorruitverwarming in zit. Het knopje bij de temperatuur instellingen is net als bijna elke auto niets anders dan dat de luchtstroom sterk langs de voorruit wordt geblazen. Dat is wel iets anders dan echte voorruitverwarming dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Ik weet niet hoe @biggerfoot zijn vraag bedoelde, maar als hij bedoelt of het de elektrische verwarming is die in de ruit zelf is ingebouwd is het uberhaupt niet echt nodig. EV begint direct met warme lucht.

Ik heb overigens wel eens in auto's gereden (in de VS) met zo'n verwarming in de voorruit, je blijft dat toch altijd een beetje zien en de ruit doet niet zo mooi helder aan als een normale ruit. Er lijkt een soort folie in te zitten. Dus ik zou het persoonlijk niet eens willen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Rav schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:42:
Ik weet niet hoe @biggerfoot zijn vraag bedoelde, maar als hij bedoelt of het de elektrische verwarming is die in de ruit zelf is ingebouwd is het uberhaupt niet echt nodig. EV begint direct met warme lucht.

Ik heb overigens wel eens in auto's gereden (in de VS) met zo'n verwarming in de voorruit, je blijft dat toch altijd een beetje zien en de ruit doet niet zo mooi helder aan als een normale ruit. Er lijkt een soort folie in te zitten. Dus ik zou het persoonlijk niet eens willen.
Het is heel persoonlijk of het je stoort of niet. Sommige merken werken met een hele dunne metalen folie, andere met hele dunne draadjes. Beiden hebben het nadeel dat je het inderdaad ziet bij bepaalde lichtval en als je er heel goed op let.

Persoonlijk zweer ik erbij: alles op maximale ontwaseming (dus ook voor- en achterruitverwarming aan), gauw de zijruiten krabben, instappen, ruitenwissers aan en gaan met die banaan. De voorruit van een Galaxy krabben gaat nog niet zo simpel. :+ En ontwasemen op die manier werkt ook als het onder de 4 graden is en de airco het niet doet vanwege het risico op bevriezing van de condensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Parody schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Het is heel persoonlijk of het je stoort of niet. Sommige merken werken met een hele dunne metalen folie, andere met hele dunne draadjes. Beiden hebben het nadeel dat je het inderdaad ziet bij bepaalde lichtval en als je er heel goed op let.

Persoonlijk zweer ik erbij: alles op maximale ontwaseming (dus ook voor- en achterruitverwarming aan), gauw de zijruiten krabben, instappen, ruitenwissers aan en gaan met die banaan. De voorruit van een Galaxy krabben gaat nog niet zo simpel. :+ En ontwasemen op die manier werkt ook als het onder de 4 graden is en de airco het niet doet vanwege het risico op bevriezing van de condensor.
In de EV9 zit geen normale airco maar een warmtepomp en die doet het zelfs bij min 20 (zie YouTube reviews) nog prima! En bij EV's zonder warmtepomp zit er een elektrisch element in de verwarming die ook bij vorst zorgt voor warmte en dus ontwaseming.

Bij een EV is fysieke voorruitverwarming daarom eigenlijk geen gemis. En bij de EV9 (en veel andere EV's) kan je de auto op afstand voorverwarmen én is de verwarming al heel snel warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Andre24 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:13:
[...]

In de EV9 zit geen normale airco maar een warmtepomp en die doet het zelfs bij min 20 (zie YouTube reviews) nog prima! En bij EV's zonder warmtepomp zit er een elektrisch element in de verwarming die ook bij vorst zorgt voor warmte en dus ontwaseming.

Bij een EV is fysieke voorruitverwarming daarom eigenlijk geen gemis. En bij de EV9 (en veel andere EV's) kan je de auto op afstand voorverwarmen én is de verwarming al heel snel warm.
Klopt helemaal. Ik moet de eerste ICE met een warmtepomp nog tegenkomen (is ook onnodig als je al iets in je auto hebt zitten dat massa's overbodige restwarmte produceert).

Helaas nog geen budget voor een EV9, maar het is wel de eerste minder onbetaalbare EV die qua gebruiksgemak een beetje in de buurt komt van een Galaxy. Staat op de shortlist als we ooit de Staatsloterij winnen. ;) Of (waarschijnlijker) tweedehands over een jaartje of 4/5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
Zojuist kreeg ik deze melding bij het inschakelen van cruise control: Kan SCC niet inschakelen, niet voldaan de voorwaarden. Ik reed gewoon met 80km per uur en er was verder niets bijzonders. Iemand dit ook al eens gehad?

Op de terugweg werkte het wel, heb nog gekeken of mijn rempedaal misschien bleef hangen want als je de rem indrukt kun je hem inderdaad niet inschakelen maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Freezhost schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:36:
Zojuist kreeg ik deze melding bij het inschakelen van cruise control: Kan SCC niet inschakelen, niet voldaan de voorwaarden. Ik reed gewoon met 80km per uur en er was verder niets bijzonders. Iemand dit ook al eens gehad?

Op de terugweg werkte het wel, heb nog gekeken of mijn rempedaal misschien bleef hangen want als je de rem indrukt kun je hem inderdaad niet inschakelen maar dat was niet het geval.
Heb ik ook al eens gehad. Ook geen idee hoe het kon maar was nadat de auto even uit was geweest ook weer weg. De sensoren en camera's zijn een beetje gevoelig lijkt het. Als ze zon laag staat, miept ie ook al snel dat ie niets meer kan "zien" en de functies beperkt worden 🤷‍♂️ Als het vaker voor gaat komen, trek ik wel aan de bel bij mijn dealer en Kia NL. Kunnen ze t doorgeven voor wellicht een volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Iemand een idee hoe je kunt achterhalen dat de dealer alle laatste software heeft geïnstalleerd? Ik zie in de dealer mode geen verschil met voor mijn bezoek, maar wellicht dat dit overzicht niet alle software versies of update mogelijkheden toont. Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggerfoot
Bedoelde idd die draadjes door het raam. Heb ik nu ook in mijn sharan 2012 highline.

Die gaat deze maand als het goed is ingewisseld worden voor blauwe ev9-gt.

Maar kan ook leven met voorverwarmde cabine 🙂. En zoals andere ook schreven er is direct warme lucht ipv wachten tot motor warm is.

Dus geen stress, maar ook geen draadjes 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:13
Crupa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb de GT versie, dus hier kan ik je niet met zekerheid helpen.
Maar zoals ik me goed herinner was er geen panoramisch dak voorzien op de Earth Launch.
Het is verwarrend - heeft iemand hier misschien een Earth Launch Edition uit België die dit kan bevestigen (kwestie dat ik de kinderen kan voorbereiden) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 16:58

soap

diskoers.

Stijn_Gallet schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Het is verwarrend - heeft iemand hier misschien een Earth Launch Edition uit België die dit kan bevestigen (kwestie dat ik de kinderen kan voorbereiden) ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5MANJuktV_WwLAuJbsx9wepe3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEkMUvP6YD5xrp7UmhOl8fBD.png?f=fotoalbum_large
Uit de prijslijst van de Launch edition in België heb ik hier het blokje exterieur, lijkt alleen een open dak bij de GT te zijn.

Voor zover ik weet was de stock Earth Launch Edition die bij de dealer stond ook niet voorzien van een open dak, het voorste dakraam is sowieso niet-elektrisch (qua afdekking); ook niet bij GT.

[ Voor 10% gewijzigd door soap op 07-03-2024 09:15 . Reden: toevoeging dakraam ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T B spl
  • Laatst online: 12-06 13:03
[...]

Wij hebben de earth launch edition RWD besteld en er is geen open dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:30
Tot welke snelheid werkt de adaptieve cruise control eigenlijk van de EV9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Heeft iemand al ervaring met de via Kia te krijgen Pioneer Dashcams? https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=175/
Of al een andere geïnstalleerd?

Ik heb nog nooit een dashcam gehad maar overweeg het nu.

Dank alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Laatst online: 30-06 21:27
FlyingDutchMike schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik las vanavond dat bij de laatste updates ook de ramen etc automatisch kunnen sluiten bij tunnels indien gewenst…
ben benieuwd of het dak dan ook sluit met het langer "vergrendelen" met de ab.
ramen gaan wel dicht nu, dak (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Laatst online: 30-06 21:27
EVJB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:11:
[...]

Deze herken ik wel. Zijn er meer rijders die dit ervaren? Los is een groot woord hoor, maar zodra de auto weer in de originele rijrichting gaat, voel je de stoel als het ware weer op zijn plek schieten. Is misschien een halve cm speling maar toch. Laat ik 5 maart even naar kijken.
ik heb dat idee ook, maar meer in een bochtencombinatie (vnl rechts/links) en dan bij bocht naar links valt ie gevoelsmatig rechtsachter weer op zn plek.
Als ik thuis zelf aan de stoel sjor/trek, dan merk ik niets.

ik mag/moet toch nog naar de dealer voor trekhaak en side-steps en dashcam, ga t dan ook gelijk maar eens melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33
Ik twijfel nog aan een dashcam. Zou deze de toch al zwakke 12V niet nog sneller leegtrekken? Iemand een idee?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
Gies123 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:51:
Ik twijfel nog aan een dashcam. Zou deze de toch al zwakke 12V niet nog sneller leegtrekken? Iemand een idee?
https://fitcamx.com/collections/for-kia

Ik weet dat zij bezig zijn met een versie voor EV9, lijkt me wel een mooie oplossing. En zal ook enkel stroom nemen wanneer de auto gestart is.

Tesla heeft hier wel een mooie oplossing voor en blijkbaar minder last van wetgeving inzake ingebouwde dashcam en camera bewaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Ik snap niet waarom het infotainmentscreen op de 2de pagina staat als je de wagen start of op home klikt.
De eerste pagina (meest linkse) met navigatie/radio/ev op lijkt me veel logischer. Nu weet je niet naar wat je aan het luisteren bent zonder te scrollen...

Of dezelfde screen zou moeten blijven staan bij opstart van de auto wat er de vorige keer opstond.

Ik neem aan dat hier niks aan kan worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
T B spl schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Wij hebben de earth launch edition RWD besteld en er is geen open dak!
Vreemd - volgens mij zijn er dan een paar verschillen her en der. De verkoper bevestigde mij net dat beide uitvoeringen (GT en RWD) een glazen dak hebben maar dat enkel bij de GT het een electrisch glazen dak betreft.

Ik zal het eens moeten ter plekke gaan bekijken in een showroom. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
het voorste dak is altijd manueel en het middelste is elektrisch dacht ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel_vdv
blinded schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:31:
het voorste dak is altijd manueel en het middelste is elektrisch dacht ik?
Het voorste glazen dak gaat elektrisch open, het achterste gaat niet open.
De screen van het voorste dak gaat manueel open/dicht, het achterste gaat elektrisch open/dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:36:

2/3 keer gehad in 10k km’s.
1 of 2 keer vermoeden van te lage zon en 1x in de regen.

In het manual staan alle voorwaarden genoemd waaraan moet worden voldaan om in te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

EVJB schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:48:
Iemand een idee hoe je kunt achterhalen dat de dealer alle laatste software heeft geïnstalleerd? Ik zie in de dealer mode geen verschil met voor mijn bezoek, maar wellicht dat dit overzicht niet alle software versies of update mogelijkheden toont. Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Ik heb onlangs de auto 4 dagen laten staan voor alle gebruikelijke klachten maar ook bij mij was er alleen iets van een (2de) Navi update uitgevoerd. Ik heb nog steeds alle koffie ellende en (vaak) het zwarte scherm bij starten. Daar zou op mijn VIN niets voor klaarstaan.
Beetje onzin lijkt me aangezien mijn auto van dezelfde eerste partij komt als ook die van andere ‘koffiestop’ fans. Dezelfde symptomen maar niet dezelfde software updates. Raar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

SooK schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:27:
Tot welke snelheid werkt de adaptieve cruise control eigenlijk van de EV9?
Kan het 190 zijn? Kan me het niet meer goed herinneren. Hij (de GT AWD) loopt in elk geval met gemak 209.

Het is in elk geval hoger dan de 150 km/u van TESLA.
Maar eerlijk gezegd houd ik bij die snelheden liever zelf even de regie… zeker voor het sturen.
Zo trefzeker vind ik alle systemen nu ook weer niet. En het blijft wel 2600 kilo wat evt van richting of van snelheid moet veranderen als er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:55:
Heeft iemand al ervaring met de via Kia te krijgen Pioneer Dashcams? https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=175/
Of al een andere geïnstalleerd?

Ik heb nog nooit een dashcam gehad maar overweeg het nu.

Dank alvast voor jullie reacties.
Ik vind het een beetje spannend, na al die lege 12V accu’s van een ledje of een lampje wat een nachtje bleef branden…
Heb hier een Kickstarter Cam DRIDE en ben nu bezig met een losse 12V batterij. Maar nog geen idee hoe lang dat het in de parkeerstand (voor mij ook belangrijk) gaat volhouden.
De zekeringen kast heeft van die inimini zekeringen. Daar zijn niet eenvoudig veel van de gangbare aansluitsets op aan de sluiten viel mij verder nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

karel_vdv schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:56:
Ik snap niet waarom het infotainmentscreen op de 2de pagina staat als je de wagen start of op home klikt.
De eerste pagina (meest linkse) met navigatie/radio/ev op lijkt me veel logischer. Nu weet je niet naar wat je aan het luisteren bent zonder te scrollen...

Of dezelfde screen zou moeten blijven staan bij opstart van de auto wat er de vorige keer opstond.

Ik neem aan dat hier niks aan kan worden aangepast?
Dan heb je waarschijnlijk APPLE CAR PLAY of de Google variant actief draaien?
Bij mij is het zo, dat wanneer ik ACP actief heb het scherm naar het tweede gaat.
Staat het uit (ik gebruik het per draad en gebruik de knop in de KIA om te kiezen tussen aan of uit) dan krijg je het normale home screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-09 00:10
[...]

Ik heb een Earth Launch Edition. Geen panoramisch dak. Shoot als je nog vragen hebt of de wagen eens wil zien.

6,4 KWp Zuid/ SMA Tripower 5kW / HW P1 + / 1x Marstek Venus 5,12 KWh V153 / Kia EV9 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
Stijn_Gallet schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Vreemd - volgens mij zijn er dan een paar verschillen her en der. De verkoper bevestigde mij net dat beide uitvoeringen (GT en RWD) een glazen dak hebben maar dat enkel bij de GT het een electrisch glazen dak betreft.

Ik zal het eens moeten ter plekke gaan bekijken in een showroom. :?
De Earth Launch Edition heeft geen panoramisch dak.
De gewone Earth (met optie pack) wel.

6,4 KWp Zuid/ SMA Tripower 5kW / HW P1 + / 1x Marstek Venus 5,12 KWh V153 / Kia EV9 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Guerk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:06:
[...]

De Earth Launch Edition heeft geen panoramisch dak.
De gewone Earth (met optie pack) wel.
Het panoramisch dak is in beide versies identiek én optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Tot nu toe weinig problemen gehad, maar vandaag gemerkt dat de knoppen voor de ramen en spiegels aan de bestuurderskant niet meer werken. Zijn ook niet meer verkocht, dus ik ga er vanuit dat een kabel niet meer goed is aangesloten. Gelukkig moet hij volgende week naar de garage voor de trekhaak en zomerbanden. Hopelijk kunnen ze dit dan meteen ook repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guerk
karel_vdv schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Het panoramisch dak is in beide versies identiek én optioneel.
Er is in België geen panoramisch dak bij een Earth Launch Edition, niet in de basis en niet in optie te verkrijgen.

Het panoramisch dak zit wel in de optie 'Pack Business' op de Earth en in het 'Pack Premium' op de GT-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
AgeOfPanic schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:07:
Tot nu toe weinig problemen gehad, maar vandaag gemerkt dat de knoppen voor de ramen en spiegels aan de bestuurderskant niet meer werken. Zijn ook niet meer verkocht, dus ik ga er vanuit dat een kabel niet meer goed is aangesloten. Gelukkig moet hij volgende week naar de garage voor de trekhaak en zomerbanden. Hopelijk kunnen ze dit dan meteen ook repareren.
Dat ze maar voorzichtig zijn bij het verwijderen van het deurpaneel. Bij mij hebben ze zo schade aangebracht door het lost te trekken en de speaker erboven ook. Toch een paar foto’s nemen voor hij binnen gaat 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 09:40
KIA EV9 is voted Supreme Winner of the Women’s Worldwide Car of the Year !! https://wwcoty.net/kia-ev...orldwide-car-of-the-year/

En mijn vrouw maar niet durven rijden in mijn mijne 8)7

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juakali
Tuuan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:59:
KIA EV9 is voted Supreme Winner of the Women’s Worldwide Car of the Year !! https://wwcoty.net/kia-ev...orldwide-car-of-the-year/

En mijn vrouw maar niet durven rijden in mijn mijne 8)7
Haha hier hetzelfde 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Wel echt frustrerend. Je auto staat gewoon klaar maar mag hem pas ophalen op 29 maart van leaseplan omdat dan mijn huidig contract pas afloopt…. Ofwel ik ben de dagen aan het tellen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYYw53a-wVZF6xI5aFOs2Z0qxvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRcqpzggdVsrGiukjWBYNgsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM5OL5LO8sh_kc0-n79_vDq02UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xr3GEggqX9O5TDZEvill1BpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 09:40
RobHop schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:22:
Wel echt frustrerend. Je auto staat gewoon klaar maar mag hem pas ophalen op 29 maart van leaseplan omdat dan mijn huidig contract pas afloopt…. Ofwel ik ben de dagen aan het tellen!
Sterkte nog even :'(

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05-2024
Gies123 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Klopt. Je kunt hem afplakken aan de buitenkant óf aan de binnenkant. Kwestie van 2 schroefjes:

[Afbeelding]

Hi, mag ik vragen wat voor type schroevendraaier je hebt gebruikt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 14:41
Trekhaak zit er op. Deurhendels zijn niet vervangen, gaat later gebeuren omdat de mechanisme en antennes vervangen gaan worden. Stoel niets aan gedaan maar probleem is wel geconstateerd. Koffiekop from hell en zwart scherm lijkt opgelost.
Ik heb nu ook snow drive mode erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stephanos schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:32:
Trekhaak zit er op. Deurhendels zijn niet vervangen, gaat later gebeuren omdat de mechanisme en antennes vervangen gaan worden. Stoel niets aan gedaan maar probleem is wel geconstateerd. Koffiekop from hell en zwart scherm lijkt opgelost.
Ik heb nu ook snow drive mode erbij.
Heb je toevallig update referenties of nummers gekregen van de dealer?
Was het iets dat het KIA platform klaar had staan voor jouw auto of heeft de dealer op eigen inzicht updates geïnstalleerd?
Bij mij krijg ik steeds het antwoord dat er niets ‘klaarstaat’ terwijl ik wel dezelfde symptomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 14:41
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Heb je toevallig update referenties of nummers gekregen van de dealer?
Was het iets dat het KIA platform klaar had staan voor jouw auto of heeft de dealer op eigen inzicht updates geïnstalleerd?
Bij mij krijg ik steeds het antwoord dat er niets ‘klaarstaat’ terwijl ik wel dezelfde symptomen heb.
Volgens mij doet de dealer de update via een usb stick, en mij is ook niet verteld dat er iets klaar stond. Volgens mij zijn de beschikbare updates voor iedereen. Ik zal proberen een screenshot te maken van de software versies. Voor het zwart scherm zegt de dealer dat nu een op lijst ben gezet, blijkbaar is dat een zeer bekend probleem die niet makkelijk met software op te lossen is. Maar sinds ik terug ben van de dealer nog geen zwart scherm gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:33
Ik gebruik gewoon een kleine kruiskop schroevendraaier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y0xcOpB6AJCOjSWPFNLz9WFFlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhmEYqps87YcSD92cgHxM8oR.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-08 15:26
Ervaren jullie ook dat de telefoon langzaam laadt, zowel draadloos als bedraad?

Wanneer ik mijn Pixel Fold draadloos laadt dan loopt hij alsnog langzaam leeg.

Wanneer ik hem bedraad aansluit op de USB-C poort voorin, dan zegt de telefoon netjes 'snel opladen', maar laadt hij uiteindelijk alsnog langzaam. De batterij raakt langzaam voller, maar niet te vergelijken met de snellader thuis of zelfs de Action sigarettenaansteker USB-C lader in mijn andere auto.

Het enig verschil wat ik kan bedenken is dat Android Auto altijd aan staat en de digitale sleutel. Maar of dat zo het batterij verbruik kan beïnvloeden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel_vdv
Ivanzoomski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:10:

Wanneer ik hem bedraad aansluit op de USB-C poort voorin, dan zegt de telefoon netjes 'snel opladen', maar laadt hij uiteindelijk alsnog langzaam. De batterij raakt langzaam voller, maar niet te vergelijken met de snellader thuis of zelfs de Action sigarettenaansteker USB-C lader in mijn andere auto.

Het enig verschil wat ik kan bedenken is dat Android Auto altijd aan staat en de digitale sleutel. Maar of dat zo het batterij verbruik kan beïnvloeden?

De wireless laadt amper of niet op, maar- verhit mijn iphone zeer snel. Via USB-C-poort voorin gaat het laden wel een stuk sneller dan klassieke USB-lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
Afgelopen vrijdag hebben wij onze EV9 in ontvangst mogen nemen 😃

Een rode rwd Launch edition

hij rijdt tot nu toe erg prettig, de kids hebben al goed door dat ie piept zodra we iets te hard rijden… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Komende week kan ik ook mijn EV9 GT-line ophalen.

Trekhaak zit eronder als het goed is en behalve de buitenkant controleren en kijken of alles werkt (alle knopjes testen), wat is nog aangeraden om te doen?

En hoe kan ik zien of de laatste updates erop staan?

Bedankt, heb er zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Bij mij laadt draadloos vrij langzaam. Bedraad gaat prima. Ik heb ook het idee dat ABRP veel resources vraagt, want toen ik die op vakantie gebruikte werd de telefoon heel snel warm en liep snel leeg. Nu met AA en Google Maps veel minder. Je verbruik kan natuurlijk ook invloed hebben op hoe snel je kunt laden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maldonado
  • Laatst online: 17-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DQeQNx5be-EjIMOGUrrPCJnw94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zM2luJxSmcWsrSQG1qSCmLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58tlbYhHfmXar55uu4UqrlPQ0xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbww6jRzghsxPFtJ7wBRTkmt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et604-6HGiAkSpU_GlWVLT5H6f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqOK86GTjZ2xngmwXX82Whvf.jpg?f=fotoalbum_large

Kampeer seizoen kan beginnen.
De zwarte dakdragers van Thule staan erg mooi bij de zwarte dakrails.
V2L al geprobeerd om klein kacheltje aan te doen. Werkt prima.

Daktent staat goed op EV9👍🏻😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Maldonado schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kampeer seizoen kwam beginnen.
De zwarte dakdragers van Thule daaraan erg mooi bij de zwarte dakrails.
V2L al geprobeerd om klein kacheltje aan te doen. Werkt prima.

Daktent staat goed op EV9👍🏻😎
Hoeveel kilo mag er eigenlijk op dat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:48
juakali schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Hoeveel kilo mag er eigenlijk op dat dak?
Meestal een kilo of 75, maar dan houden ze rekening met het feit dat je de weg op gaat. Schoonmoeder in een skibox kan dus net.

Daktent is een gevalletje apart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldonado
  • Laatst online: 17-09-2024
Daklast: De RWD met dichte dakrails 65kg de AWD met open rails 100 kg. Dit is uiteraard rijdend. Stilstaand mag er veel meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Een auto moet op z'n dak kunnen liggen zonder dat de passagiers daar serieus last van hebben, toch? Dan schat ik dat er ruim 2,5 ton op het dak mag, mits je stil staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
De ev9 zou voorzien moeten zijn van intelligente bochtverlichting... ik merk daar alleen bijzonder weinig van en zie er ook niks over terug in een menu oid. Zijn er mensen die wel dingen met het licht zien gebeuren en/of weten waar ik dat aan zou kunnen zetten?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

karel_vdv schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:21:
[...]

De wireless laadt amper of niet op, maar- verhit mijn iphone zeer snel. Via USB-C-poort voorin gaat het laden wel een stuk sneller dan klassieke USB-lader.
Precies dit ervaar ik ook op mijn Samsung Galaxy S24+. Met Android Auto wireless aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasoline1234 op 10-03-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
Pierke S. schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:00:
De ev9 zou voorzien moeten zijn van intelligente bochtverlichting... ik merk daar alleen bijzonder weinig van en zie er ook niks over terug in een menu oid. Zijn er mensen die wel dingen met het licht zien gebeuren en/of weten waar ik dat aan zou kunnen zetten?
Als ik op het eind van de straat rechts of links insla, rij ik een zwart gat in... Ik vond de zij/bochtverlichting in mijn XC90 een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Pierke S. schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:00:
Denk niet dat dat er op zit als functionaliteit. Wel de grootlichten als er een tegenligger is dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ik zou zeggen dat een Hyundai i20 van 8 jaar geleden dat wel kon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Met alles wat er wél op zit, vind ik het inderdaad heel raar dat er geen actieve bochtverlichting aanwezig is.
Missertje van Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPo_-d-o3v8CDvg1GonHUvOEiVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hi0NYi63AyTWqD2rfFykXW3S.png?f=fotoalbum_large

Bochtverlichting staat inderdaad wel in de prijslijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
Werkt die bochtverlichting niet alleen op de AUTO stand? Als ik dat gebruik heb ik het idee dat er wel e.e.a. gebeurd in de bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ivanzoomski schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:10:

Ik heb een iPhone die ik constant met scherm aan gebruik tijdens rijden maar inderdaad via een kabel heb verbonden. Hij blijft dan wel vol.
In het QI oplaad-vak werd hij bloedheet en schakelde zelfs uit daardoor. Kan daar ook lastig de flitsers en filewaarschuwingen zien... 8)7
ik heb de Digital Key ook draaien zag ik maar gebruik die niet en verder draait Flitsmeister. Soms Apple Car Play maar dat geeft geen laadverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

baldbelow schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:32:
Komende week kan ik ook mijn EV9 GT-line ophalen.

Trekhaak zit eronder als het goed is en behalve de buitenkant controleren en kijken of alles werkt (alle knopjes testen), wat is nog aangeraden om te doen?

En hoe kan ik zien of de laatste updates erop staan?

Bedankt, heb er zin in!
Als je tijdens het rijden binnen een paar minuten bijv 3 sec naar je navi rechts kijkt en je krijgt meteen de koffiepauze waarschuwing dan heb je zeker nog niet alle updates erop... |:(

Denk ook aam de trillingen die uit de originele zomerbanden komen.
Zou ik zeker even over beginnen voordat je de sleutel in handen neemt, of beter, de laatste overmaking uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

karel_vdv schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Als ik op het eind van de straat rechts of links insla, rij ik een zwart gat in... Ik vond de zij/bochtverlichting in mijn XC90 een stuk beter.
Ik dacht gisteren nog precies hetzelfde... Er gebeurd helemaal niets, ook niet op AUTO.
Ik zou ook niet weten met welke bron de hoek verlicht zou moeten worden. Er zitten geen mistlampen of andere lampen op. Moet dan uit de grootlicht reflector komen.

Ik zet hem hier op de ToDo lijst... die wordt alleen maar langer zo, niet korter...
Zal de dealer leuk vinden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Kwam ik dit weekend nog een forum lezer tegen in Breukelen?
Tussen al die Range Rovers ineens een grijze fellow EV9 op het bruggetje...
Blijft toch nog bijzonder in het straatbeeld. Je zou bijna even zwaaien naar elkaar, zo bijzonder als het nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Mochten er mensen met lopende bestellingen iets meer kunnen vertellen over verwachte levertijd zou dat mooi zijn. Ik kreeg 7 maanden dus september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Zijn er meer eigenaren met een EV9 die ook AC(thuis) laad-problemen hebben? Mijn auto laadt niet sneller dan 3,6 Kw, terwijl dat 11 Kw zou moeten zijn.

Ik denk dat de ICCU niet goed is, misschien moet worden vervangen. Dealer gaat nog wat onderzoek doen.

Kwam nog wel een TSB tegen, maar die lijkt alleen van toepassing als er helemaal geen AC laad activiteit is. Voor de liefhebber Google TSB ELE330.

Kon deze niet als PDF toevoegen, alleen plaatjes mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKZ
  • Laatst online: 07-02 10:31

PKZ

blinded schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:51:
Mochten er mensen met lopende bestellingen iets meer kunnen vertellen over verwachte levertijd zou dat mooi zijn. Ik kreeg 7 maanden dus september.
Ik heb die van mij eind Januari besteld, er werd toen gezegd levering eind Mei. Vervolgens keek ik op de Kia site bij bestelling online toen was de levertijd slechts enkele weken. Bij navraag bij de dealer zou dit niet kloppen??? Als ik nu weer kijk op de site staat er een levertijd van 22-26 weken. Bepaalde kleuren/modellen zouden volgens de site wel sneller leverbaar zijn. Vraag me af hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
PKZ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb die van mij eind Januari besteld, er werd toen gezegd levering eind Mei. Vervolgens keek ik op de Kia site bij bestelling online toen was de levertijd slechts enkele weken. Bij navraag bij de dealer zou dit niet kloppen??? Als ik nu weer kijk op de site staat er een levertijd van 22-26 weken. Bepaalde kleuren/modellen zouden volgens de site wel sneller leverbaar zijn. Vraag me af hoe dit zit?
waar zie je die indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKZ
  • Laatst online: 07-02 10:31

PKZ

blinded schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:17:
[...]

waar zie je die indicatie?
Als je naar de Kia site gaat, online showroom, model selecteren en bij laatste pagina staat de geschatte levertijd bij online bestelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-evEk7S2svvNSj2LGTBuAXAngk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYCs5ywSmXgzcybQgoKBtlLs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Laatst online: 10-12-2024
Even praktisch m.b.t. laden / laadpassen

Welke pas is volgens jullie momenteel het interessantst? Ik zou in principe het vaakst gewoon thuis laden. Wel is het zo dat we een 5 tal keer per jaar in het buitenland zijn, denk aan ritten van vlot 1000km.
Elektrisch rijden & laden is ons nieuw, we willen gaan voor gemak onderweg & dus snel en groot aanbod.

Wat mij ook nog opviel, de binnenkant van het kofferdeksel is vrij rudimentair gelakt, dus de binnenkant van de kofferklep rond het slot en zo. In feite de volledige onderkant van de binnenkant, is dit nog iemand reeds opgevallen? Voelt ook ruw aan, precies of werd niet correct gespoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
J.R. schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:33:
Even praktisch m.b.t. laden / laadpassen

Welke pas is volgens jullie momenteel het interessantst? Ik zou in principe het vaakst gewoon thuis laden. Wel is het zo dat we een 5 tal keer per jaar in het buitenland zijn, denk aan ritten van vlot 1000km.
Elektrisch rijden & laden is ons nieuw, we willen gaan voor gemak onderweg & dus snel en groot aanbod.
Ik weet niet of je in NL zit of in België, maar KIA heeft in Nederland op dit moment nog steeds bij aanschaf van een EV9 een actie dat je 2000 euro laadtegoed krijgt. ( alleen particulier, niet bij financiering)
Als je dan een KIA charge pas neemt, krijg je daar ook nog 2 jaar gratis Kia Charge Plus en Ionity Power abo bij.
Dat is de goedkoopste manier om te laden als je het voornamelijk op vakanties doet :) https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs
En verder gebruik ik meestal de Shell recharge pas,niet altijd de goedkoopste maar wel bijna overal vaste tarieven zodat je weet waar je aan toe bent, en goede dekking in het buitenland. Als je overal voor het laagste tarief wil gaan, is daar een ander topic voor op tweakers: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Laatst online: 12-09 10:48
EVJB schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:56:
Zijn er meer eigenaren met een EV9 die ook AC(thuis) laad-problemen hebben? Mijn auto laadt niet sneller dan 3,6 Kw, terwijl dat 11 Kw zou moeten zijn.

Ik denk dat de ICCU niet goed is, misschien moet worden vervangen. Dealer gaat nog wat onderzoek doen.

Kwam nog wel een TSB tegen, maar die lijkt alleen van toepassing als er helemaal geen AC laad activiteit is. Voor de liefhebber Google TSB ELE330.

Kon deze niet als PDF toevoegen, alleen plaatjes mogelijk helaas.
Ik had een vergelijkbaar probleem, maar minder groot. Thuis laadpaal kon 7,xKWu, maar bleef steken op 6,3.
Er blijkt in de Kia Connect app (en wagen?) een functie te zijn, waarmee je manueel de AC laadstrekte kunt limiteren. Bij mij bleek dat ik die per ongeluk op 90% had gezet.
(In de app: ‘EV services’ en dan helemaal onderaan.
Misschien is dat het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
blinded schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:51:
Hier bestelling geplaatst eind oktober 2023, levering voorzien begin juli 2024(maar dat is ook min of meer de datum dat m'n huidige leasing afloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Crupa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem, maar minder groot. Thuis laadpaal kon 7,xKWu, maar bleef steken op 6,3.
Er blijkt in de Kia Connect app (en wagen?) een functie te zijn, waarmee je manueel de AC laadstrekte kunt limiteren. Bij mij bleek dat ik die per ongeluk op 90% had gezet.
(In de app: ‘EV services’ en dan helemaal onderaan.
Misschien is dat het?
@Crupa Bedankt voor de reactie en het meedenken, instelling was bekend en stond al op 100%. Zit echt aan de laadkant van de auto, soft- of hardware.

Vanmorgen een Ev6 mee om tegen beter weten in vast te stellen dat het niet aan het laadpunt ligt. Had ik al vastgesteld met andere niet KIA auto's, maar goed, alles voor de oplossing. Intern auto wordt er wel een foutcode aangemaakt, gebruiker ziet niets, alleen lagere laadsnelheid op AC.

Foutcode al meerdere malen verwijderd, dan doet de auto eenmalig 11 Kw en daarna wederom 3,6 Kw en interne foutcode. Ik denk maandagmorgen ICCU, want al vanaf dag 1(6 december) gedoe met AC laden.

Dealer is over oplossing aan het nadenken. Hoop dat ze snel komen met oplossing en anders moeten ze het snel uit handen geven aan KIA Nederland.

Maar het lijkt dus op een exemplarisch geval, geen andere gevallen hier... Blij voor jullie! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
PKZ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb mijne in December besteld en levering staat op begin mei. Volgens mij is alleen de Launch editie en GT snel leverbaar, alle andere modellen zitten op 26 weken ongeveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biggerfoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhub
  • Laatst online: 21-07 23:20
Mijn bestelling geplaatst op 27 februari 2024, leveringsdatum staat voorlopig op 20 augustus (EV9 GT-Line Iceberg Green, Pack Premium & Pack 6 Seats Relaxation). Dus ook ongeveer 26 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Erhub schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:49:
Mijn bestelling geplaatst op 27 februari 2024, leveringsdatum staat voorlopig op 20 augustus (EV9 GT-Line Iceberg Green, Pack Premium & Pack 6 Seats Relaxation). Dus ook ongeveer 26 weken.
Komt dus ook wel wat overeen met de 7 maand die ik kreeg.
Wachten is moeilijk :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Wat zijn jullie ervaringen met de digitale sleutel op je mobiel. In principe gebruik ik alleen de telefoon om de auto te openen en starten. Ik heb dus de Kia sleutel niet bij me.
Nu had ik laatst een dag dat hij het elke keer vlekkeloos deed. Als ik bij de auto in de buurt kwam, ging hij automatisch van het slot en als ik op de vingersensor drukte ging de auto meteen op slot.
Echter de meeste dagen werkt dit veel minder goed. Vaak moet ik dan de NFC lezer gebruiken om de auto te openen en sluiten. Dit werkt OK, dus voor mij voldoende om niet de vrij grote Kia sleutel bij me te dragen, maar ik zou liever hebben dat het draadloos gaat. Ik weet alleen niet wat ik moet veranderen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb een Pixel 6 Pro, dus al wat een ouder model, maar laatst deed hij het dus perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

AgeOfPanic schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:54:
Wat zijn jullie ervaringen met de digitale sleutel op je mobiel. In principe gebruik ik alleen de telefoon om de auto te openen en starten. Ik heb dus de Kia sleutel niet bij me.
Nu had ik laatst een dag dat hij het elke keer vlekkeloos deed. Als ik bij de auto in de buurt kwam, ging hij automatisch van het slot en als ik op de vingersensor drukte ging de auto meteen op slot.
Echter de meeste dagen werkt dit veel minder goed. Vaak moet ik dan de NFC lezer gebruiken om de auto te openen en sluiten. Dit werkt OK, dus voor mij voldoende om niet de vrij grote Kia sleutel bij me te dragen, maar ik zou liever hebben dat het draadloos gaat. Ik weet alleen niet wat ik moet veranderen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb een Pixel 6 Pro, dus al wat een ouder model, maar laatst deed hij het dus perfect.
Dat gaat bij mij ook wel eens mis. Als ik ver van huis ga neem ik de Kia sleutel dan ook maar mee.

Maar ik heb inmiddels wel door dat je telefoon even opnieuw opstarten goed werkt bij mij dus dat is mijn oplossing. Ik dacht dat het vooral aan m'n telefoon lag (Samsung S21+) maar als er meer mensen last van hebben met verschillende telefoons dan is er misschien toch wat aan de hand. Ik vind het nog niet erg genoeg om erover te klagen, maar ik zou de dealer kunnen vragen als ik einde middag m'n auto weer ophaal als ie z'n nieuwe (als 't goed is trillingsvrije🥳) banden en trekhaak heeft ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
-Paul- schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:12:
[Afbeelding]

Bochtverlichting staat inderdaad wel in de prijslijst...
Hier vond ik een video rond nacht verlichting maar meer algemeen : YouTube: Kia eV9 LED matrix headlights test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Andre24 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:59[/message]:[/b]

...... als ik einde middag m'n auto weer ophaal als ie z'n nieuwe (als 't goed is trillingsvrije🥳) banden en trekhaak heeft ontvangen.
Nou ben ik wel benieuwd of het gelukt is en je nu trillingsvrije banden hebt. Zo ja, hebben ze het zelfde type band er onder gedaan of een andere uitvoering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

tvdoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd of het gelukt is en je nu trillingsvrije banden hebt. Zo ja, hebben ze het zelfde type band er onder gedaan of een andere uitvoering ?
Yes gelukt! Geen trillingen en gedreun meer💪
Er zitten nu Contintal Contisport 6 banden onder.
Klein beetje meer afrol geluid op niet helemaal glad asfalt dan de standaard Conti Premiumcontact, maar dat is te verwaarlozen in vergelijking met de trillingen 😎

Ze zeiden ook nog wat "leuks" over updates: Kia landelijk raadt aan om voorzichtig om te gaan met updates (niet de snel na uitkomst installeren) omdat het de laatste tijd regelmatig fout gaat zoals na een update opeens vaak een zwart scherm enzo. Er stond voor mijn auto nog een niet belangrijke update klaar (niet onthouden wat t was) en die hebben ze ook niet geïnstalleerd (op hun eigen initiatief) om die reden. Beter wachten tot anderen de problemen hebben gehad en er een update voor de update uitkomt was hun, tussen de regels door, hint 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Top dat het nu in orde is met je banden!
In ieder geval wel een goede oplossing dat ze nu een ander type geregeld hebben. Ik heb vorige week tijdelijk een set banden van een andere EV9 gekregen met dezelfde premium contact c banden, maar die trillen dus net zo hard als de eerste set toen ik hem net had.
Zit er over na te denken om de banden maar te vervangen door 4 seizoens banden van Vredestein, aangezien ik nog van plan ben binnenkort naar Oostenrijk te gaan. En om nu nog winterbanden er onder te doen is ook niet erg zinvol.
Want dat tempo waarmee het bij mijn dealer gaat icm claim bij KIA/continental denk ik dat het nog weken duurt voordat het anders opgelost is.

[ Voor 5% gewijzigd door tvdoc op 12-03-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

tvdoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:23:
In ieder geval wel een goede oplossing dat ze nu een ander type geregeld hebben. Ik heb vorige week tijdelijk een set banden van een andere EV9 gekregen met dezelfde premium contact c banden, maar die trillen dus net zo hard als de eerste set toen ik hem net had.
Zit er over na te denken om de banden maar te vervangen door 4 seizoens banden van Vredestein, aangezien ik nog van plan ben binnenkort naar Oostenrijk te gaan. En om nu nog winterbanden er onder te doen is ook niet erg zinvol.
Want dat tempo waarmee het bij mijn dealer gaat icm claim bij KIA/continental denk ik dat het nog weken duurt voordat het anders opgelost is.
Vandaag ook even m’n licht opgestoken bij een andere dealer dichter bij mij in de buurt (ik heb m’n EV9 ver weg moeten halen ivm de korte leverdatum/lease) maar die hield vol dat ‘zijn klanten’ allemaal na een paar honderd km het trillen kwijt waren… |:( Humor, na al onze ervaringen hier.
Hij kom ook niet specifieke updates extra kiezen voor mijn VIN of ergens ‘vandaan’ halen, dus net als de leverende dealer zag hij geen zwart scherm oplossing of koffiepauze update staan voor mijn auto in het KIA systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:43

Vandaag ook even m’n licht opgestoken bij een andere dealer dichter bij mij in de buurt (ik heb m’n EV9 ver weg moeten halen ivm de korte leverdatum/lease) maar die hield vol dat ‘zijn klanten’ allemaal na een paar honderd km het trillen kwijt waren… |:( Humor, na al onze ervaringen hier.
Hij kom ook niet specifieke updates extra kiezen voor mijn VIN of ergens ‘vandaan’ halen, dus net als de leverende dealer zag hij geen zwart scherm oplossing of koffiepauze update staan voor mijn auto in het KIA systeem.
Wij zijn natuurlijk allemaal zeurpieten, die andere klanten raakten na een paar honderd km zo gewend aan het trillen dat ze niet meer weten hoe normale banden rijden :)

Ik heb tot nu toe geen last gehad van zwarte schermen, en koffiekopje komt heel af en toe tevoorschijn, maar meestal als ik teveel in mn spiegels of op het navi scherm kijk.

[ Voor 10% gewijzigd door tvdoc op 12-03-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
@FlyingDutchMike welke ev9 heb je, awd of rwd? En ik neem aan de launch edition?

Ik heb de awd gt line launch edition van de eerste levering in november.
Ik heb eind januari de updates bij mijn 2e dealer laten installeren en heb daarna echt geen last meer van het koffiekopje gehad. Verder nooit een zwart scherm gehad.

Misschien maakt de batch en type uit…

Er zou ook iets besteld worden voor de portiergrepen maar daar heb ik niets meer over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

tvdoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:23:
Vervelend hoor dat er zo verschillend gewerkt wordt per dealer. Ik vind dat echt nergens op slaan want het is Kia Nederland die de call maakt voor het doorzetten naar de Contintal vertegenwoordiger (waar mijn dealer vervolgens dan zelf contact mee op moest nemen). Dus een dealer die zelf gaat zitten klooien met andere opties dan doorzetten met een Hotline naar Kia Nederland snap ik niet 🤷‍♂️ Heb je zelf al een klacht ingediend per mail naar info@kia.nl? Ik heb daar een stevige mail naar gestuurd op aanraden van mijn dealer. Misschien dat die combinatie geholpen heeft...

Ik zou ik ieder geval zelf geen € 1.400,- aan een nieuwe set banden uitgeven terwijl dit gewoon garantie werk is... Dat ligt uiteraard wat anders als je winterbanden nodig hebt, maar dan nog zou ik een nieuwe zomerset claimen...

Mag je met all season banden wel door Duitsland mocht er nog sneeuw liggen? Of kies je all seasons met sneeuwvlok symbool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:43:
[...]

Ik zou wel een ritje willen maken in een EV9 met 21 inch Contintal af fabriek banden bij iemand die zegt dat ie er geen last van heeft 😉

Dat geen updates aanwezig gebeuren is inderdaad wel bijzonder. Geen idee hoe dat werkt maar als je last hebt van koffiekopjes die oneindig lang af gaan terwijl je bijna altijd keurig voor je kijkt of een zwart scherm dan is dat hoe dan ook garantie werk voor de dealer. Mocht die onvoldoende actie ondernemen dan zou ik een klacht indienen bij Kia Nederland via info@kia.nl met je dealer in cc dat je dit niet meer accepteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

sloddervos schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:43:
@FlyingDutchMike welke ev9 heb je, awd of rwd? En ik neem aan de launch edition?

Ik heb de awd gt line launch edition van de eerste levering in november.
Ik heb eind januari de updates bij mijn 2e dealer laten installeren en heb daarna echt geen last meer van het koffiekopje gehad. Verder nooit een zwart scherm gehad.

Misschien maakt de batch en type uit…

Er zou ook iets besteld worden voor de portiergrepen maar daar heb ik niets meer over gehoord.
Inderdaad een AWD GTLine Laumch Edition, 14 nov rijklaar; Ik neem aan van de eerste of 1 vd eerste bootlading(en).
Ze willen een heel infotainment systeem gaan wisselen... voor het zwart blijvende scherm. Dan lijkt me een update toch iets goedkoper om te doen. Maar wellicht zit het bij mij dieper en is er echt iets stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Laatst online: 12-09 10:48
tvdoc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:59:
[...]

Wij zijn natuurlijk allemaal zeurpieten, die andere klanten raakten na een paar honderd km zo gewend aan het trillen dat ze niet meer weten hoe normale banden rijden :)
ik heb 3.000 km gereden met trillingen en ik was het inderdaad zo goed als gewoon geworden.
Dan nieuwe winterbanden erop en dan voel je pas dat het eigenlijk nog altijd niet OK was...
Pagina: 1 ... 36 ... 92 Laatste