Mijn 10.000 km evaluatie van mijn EV9 AWD gt line uit november
Ik kom van een T8 Volvo XC90 model 2016, volle opties behalve 360 camera en B&W sound.
Ik gebruik de auto voor 120 km woonwerk verkeer en heb er heen en weer naar Spanje gereden.
Tot nu toe zeer tevreden met deze auto. Rijdt zeer soepel ( natuurlijk, elektrisch en vooral rwd) ik mis de luchtvering van de Volvo totaal niet. De EV9 helt veel minder over in de bochten, kinderen zijn veel minder misselijk dan in de volvo, terwijl ik waarschijnlijk meer optrek met deze auto

. De ruimte is beter ingedeeld dan de volvo, de kinderen hebben meer ruimte, vooral 3e rij en iedereen heeft zijn eigen usb-c aansluiting.
Ik heb geen dode accu of zwart media scherm gehad. Wel heb ik 1 keer een melding gehad over het luchtinlaatsysteem wat niet goed werkte, maar op de terugweg naar huis geen melding meer gehad. Na de software update door de dealer geen koffiekopje meer gehad. Dat koffiekopje had ik op de terugweg van Spanje wel heeeeel veeel gehad.
Voor gewoon gebruik boeit de range eigenlijk niet zo, ik laadt eigenlijk elke dag op de oprit, maar kan 3 dagen zonder laden en zonder stress rijden. Op vakantie in december was de range ook ruim voldoende want tussen de stops haal je 300 km en dan is met vier kinderen een stop wel nodig. Laden gaat snel en meestal hadden we meer tijd nodig in de stop zodat ik vaak 95/99% laadde.
Parkeren is toch nog wennen ook al is deze auto nauwelijks groter dan de volvo, maar ik geloof dat de draaicirkel iets groter is. Autopilot werkt beter dan die in de Volvo, maar is soms iets zoekende binnen de lijnen, wat nerveus kan lijken, maar als het stuur vast houdt boeit het eigenlijk niet.
Het geluid vind ik helemaal prima. Er zit geen woofer verstopt, dus ik denk dat daarom sommige de ooompf missen, maar ik vind het geluid kraakhelder, zeker bij hardere volumes. Met de Amazon app is het geluid wat ruimtelijker en ik hoop dat spotify ook als app beschikbaar komt, of dat carplay dezelfde audio mogelijkheden krijgt.
Wat minder dan de volvo is, is de massagefunctie. Die is minder voelbaar dan die van de volvo. Verder zit de auto vol met piepjes, allemaal volgens de europese regels begrijp ik. Het gekke is dat als de autopilot van groen naar wit stuurtje gaat en dus niet goed weet waar de lijnen lopen, je geen piepje krijgt en dus moet merken aan het stuurgedraag ( of gebrek daar aan) dat het uit staat... Ik geloof dat de auto instellingen van de lampen wat traag werkt, dus ik heb de lampen gewoon altijd aan staan. Bij de volvo kon ik tegen de bu,per aanschoppen en dan ging de achterklep open.,handig als je volle handen hebt. Kia opent de achterklep alleen als de auto op slot staat en wat mij betreft zelden op een goed moment...
Maar qua comfort en rijgedrag ben ik vrijwel op alle aspecten vooruitgegaan voor een veel schappelijkere prijs dan een elektrische EX90 zou moeten kosten.
Ik rij vanaf 2 weken na eigendom op winterbanden dus ik heb geen trillingen, maar die had ik met die continentals wel. ik hoop dat ze over een maandje op nieuwe velgen niet trillen....