Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 34 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 23:25

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Voordat je misschien een paar weken of maanden verder bent en je 'gewend' raakt aan de trillingen: er zijn berichten hier dat het na 4k, en zelfs meer dan 4k NIET weg is getrokken...
Persoonlijk vind ik het ONMOGELIJK dat een organisatie klanten de weg op zou willen sturen met de boodschap het maar even 3000 km te gaan proberen... dat zijn 30-50 uren rijden. Als de auto nu gratis was maar dat is hij niet volgens mij...
We zijn echt te volgzaam hierin. Ik weet, een kostenpost voor KIA maar zou voor de dealer geen probleem mogen zijn en via de importeur bij KIA- of bandenfabriek moeten (kunnen) neerleggen. Of met een goede (warmte)behandeling komen om de banden op die manier terug in vorm te krijgen.
Ik heb het idee dat bij KIA de dealers 'verder weg' staan van de importeur dan bijvoorbeeld bij BMW waar je dit soort 'oplossingen' niet snel zal zien. Minder als 1 familie/ 1 gemeenschappelijk merk.

Het lijkt me dat we alleen al op dit forum met voldoende ervaringsdeskundigheid zijn om hierover bijvoorbeeld een punt te stellen bij de verschillende auto-bladen en de ANWB.
Misschien dat KIA bij een dergelijke 'dreiging' er anders over gaat denken.
Het is een top-auto maar dit soort issues en de manier waarop de oplossing op zich laat wachten ten koste van het rijgenot en het dagelijks gebruik van dit 'product' krijgt naar mijn mening niet de juiste urgentie.

Sta ik alleen in deze gedachte?
Ik ben het 100% met je eens! Als ex BMW rijder kan ik het alleen maar beamen.

Ik zei in m'n reactie ook niet dat ik het zou accepteren dat ik tot 3K kms zou wachten 🙃 Ik heb de verkoper ruim voor aflevering en ook tijdens de aflevering al aangegeven dat ik ze 1.500 km zou geven en er vanuit ging dat ze vervangen zouden worden. Dat heb ik ze gisteren nadat dit weekend de 1.500 km voorbij waren, nogmaals medegedeeld. Ik zou worden teruggebeld wat (uiteraard?) nog niet is gebeurd.

Zal straks ook even per mail pushen/claimen zodat het ook schriftelijk vastligt😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
https://blog.porschecentr...0grip%20op%20het%20wegdek.

zou het niets te maken hebben met de zomerband en het weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Als het alleen bij insturen was zoals dit artikel schrijft, zou er nog een kern van waarheid in kunnen zitten. Maar bij de EV9 is dit structureel en altijd op bijna alle snelheden (al voel je er tot 80km/h niet veel van).

Ook is de bandwang van de EV9 met de 45 21inch band niet heel plat in vergelijking met de veel plattere banden onder een Porsche en zou het ook daarom niet voor moeten komen. Op mijn 7 serie met 275/40/20 had ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:16
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Voordat je misschien een paar weken of maanden verder bent en je 'gewend' raakt aan de trillingen: er zijn berichten hier dat het na 4k, en zelfs meer dan 4k NIET weg is getrokken...
Persoonlijk vind ik het ONMOGELIJK dat een organisatie klanten de weg op zou willen sturen met de boodschap het maar even 3000 km te gaan proberen... dat zijn 30-50 uren rijden. Als de auto nu gratis was maar dat is hij niet volgens mij...
We zijn echt te volgzaam hierin. Ik weet, een kostenpost voor KIA maar zou voor de dealer geen probleem mogen zijn en via de importeur bij KIA- of bandenfabriek moeten (kunnen) neerleggen. Of met een goede (warmte)behandeling komen om de banden op die manier terug in vorm te krijgen.
Ik heb het idee dat bij KIA de dealers 'verder weg' staan van de importeur dan bijvoorbeeld bij BMW waar je dit soort 'oplossingen' niet snel zal zien. Minder als 1 familie/ 1 gemeenschappelijk merk.

Het lijkt me dat we alleen al op dit forum met voldoende ervaringsdeskundigheid zijn om hierover bijvoorbeeld een punt te stellen bij de verschillende auto-bladen en de ANWB.
Misschien dat KIA bij een dergelijke 'dreiging' er anders over gaat denken.
Het is een top-auto maar dit soort issues en de manier waarop de oplossing op zich laat wachten ten koste van het rijgenot en het dagelijks gebruik van dit 'product' krijgt naar mijn mening niet de juiste urgentie.

Sta ik alleen in deze gedachte?
Volledig mee eens, echter ontbreekt her hier aan tijd en zin om hier hard in te gaan.
Ik zit bijna op de 3K kilometers waarna ik een setje vervangende bandjes verwacht, niks meer niks minder.

Verder inderdaad een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

henkie32 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Volledig mee eens, echter ontbreekt her hier aan tijd en zin om hier hard in te gaan.
Ik zit bijna op de 3K kilometers waarna ik een setje vervangende bandjes verwacht, niks meer niks minder.

Verder inderdaad een heerlijke auto.
Het een beetje pushen lijkt in mijn geval te helpen. Volgende week donderdag een afspraak waar de monteur gaat vaststellen dat de banden idd nog trillen en dan een "Hotline met Kia" gaat aanmaken om de oplossing in gang te zetten. Ik krijg dan nog geen nieuwe banden, maar dat zal dan verwacht (en push) ik snel volgen als de monteur het trillen vaststeld (ik rij dan mee😉).

Ik ga me in ieder geval dan niet meer af laten schepen met: nog even doorrijden naar 3K kms

[ Voor 6% gewijzigd door Andre24 op 20-02-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-07 11:09

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Ik ben het 100% met je eens! Als ex BMW rijder kan ik het alleen maar beamen.

Ik zei in m'n reactie ook niet dat ik het zou accepteren dat ik tot 3K kms zou wachten 🙃 Ik heb de verkoper ruim voor aflevering en ook tijdens de aflevering al aangegeven dat ik ze 1.500 km zou geven en er vanuit ging dat ze vervangen zouden worden. Dat heb ik ze gisteren nadat dit weekend de 1.500 km voorbij waren, nogmaals medegedeeld. Ik zou worden teruggebeld wat (uiteraard?) nog niet is gebeurd.

Zal straks ook even per mail pushen/claimen zodat het ook schriftelijk vastligt😉
Sorry, ik bedoelde mijn reactie meer in algemene zin, omdat ik van veel mensen toch lees dat ze veel km's rijden met een trillende auto.
Even als vergelijk misschien, bij mijn BMW 6GT waren ze na complete velgen wisselen en onder Load balanceren zelfs bereid om de cardan as er onder vandaan te halen. Alles onder Premium Selection garantie, dus occasion, niet eens nieuw Daar kregen we helaas ook de trillingen niet weg. Maar wel alles mogelijke geprobeerd en geëxperimenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Sorry, ik bedoelde mijn reactie meer in algemene zin, omdat ik van veel mensen toch lees dat ze veel km's rijden met een trillende auto.
Even als vergelijk misschien, bij mijn BMW 6GT waren ze na complete velgen wisselen en onder Load balanceren zelfs bereid om de cardan as er onder vandaan te halen. Alles onder Premium Selection garantie, dus occasion, niet eens nieuw Daar kregen we helaas ook de trillingen niet weg. Maar wel alles mogelijke geprobeerd en geëxperimenteerd.
Ik snap je hoor. Ik ben wel benieuwd of alleen BMW dealers zo enorm servicegericht zijn of dat er los van dus Kia 😅meer dealers snappen war je als klant verwacht 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Laatst online: 13-09 21:10
Mijn (Volvo) ervaring is dat alleen 3D balanceren de wielen trillingsvrij krijgt en die apparatuur heeft niet iedere bandenboer……
Mijn wielen waren daarvoor ook al 3-4x gebalanceerd, ook onder de auto….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:05

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:32:
Meer mensen die een nieuw kentekenbewijs hebben gekregen? Volgens de RDW heeft de fabrikant een fout gemaakt en onjuiste gegevens ingevoerd.
Ik heb geen nieuw kentekenbewijs gekregen.
Op mijn kentekenbewijs staat bij Vermogen P.2: 113,00 kW.

Staat op jullie nieuwe kentekenbewijs daar nu 282,6 kW ?
(GT-Line).

In dat geval zou ik ook een nieuw kentekenbewijs moeten krijgen, I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Bij mij staat het zelfde, ook een GT-Line.
Heb ook geen nieuw kentekenbewijs gehad verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 09:40
Vraagje, in de persrelease van eind 2023 was er sprake van de Earth Launch Edition en GT Launch Edition in België allesinds. De specs van deze editie is (mogelijk) wel verschillend van andere edities. Iemand daar meeer hands-on info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Ik heb geen nieuw kentekenbewijs gekregen.
Op mijn kentekenbewijs staat bij Vermogen P.2: 113,00 kW.

Staat op jullie nieuwe kentekenbewijs daar nu 282,6 kW ?
(GT-Line).

In dat geval zou ik ook een nieuw kentekenbewijs moeten krijgen, I guess.
Dit staat bij mij op het nieuwe kentekenbewijs nu ook. Daar stond juist eerst die 282,6. Snap ook niet waarom dat aangepast moest want bij ICE staat ook altijd het maximale vermogen ipv nominaal.

Jullie kentekenbewijs zal of nieuwer zijn of jullie dealer cq Kia NL heeft het meteen goed gedaan😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:47
Op mijn nieuwe kentekenbewijs staat bij P2 nu ook 113kW en ik begrijp ook niet waarom het aangepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
Op mijn nieuwe kentekenbewijs staat bij P2 nu ook 113kW en ik begrijp ook niet waarom het aangepast is.
Gelukkig heeft dit geen effect op de (toekomstige) wegenbelasting oid... zoals bv het gewicht wel.
En zolang hij in 5,6 sec naar de 100 km/u blijft gaan vind ik die vermogens op het kentekenbewijs verre van een zorg... of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 10:48
Stijn_Gallet schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:17:
Vraagje, in de persrelease van eind 2023 was er sprake van de Earth Launch Edition en GT Launch Edition in België allesinds. De specs van deze editie is (mogelijk) wel verschillend van andere edities. Iemand daar meeer hands-on info over?
Volgens mij is het verschil, dat de HUD, het panoramisch dak en de Meridian sound toen standaard in de prijs zaten, waar dat nu als optie toegevoegd moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T B spl
  • Laatst online: 12-06 13:03
Crupa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Volgens mij is het verschil, dat de HUD, het panoramisch dak en de Meridian sound toen standaard in de prijs zaten, waar dat nu als optie toegevoegd moet worden.
Wij hebben een week geleden de earth launch edition RWD besteld in ivory silver.
Deze is eigenlijk de standaard plus business pak min open dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.R.
  • Laatst online: 10-12-2024
Als KIA leek, toch aan het overwegen de EV9 aan te schaffen.

Ik overweeg een showroommodel/stockmodel AWD Launch edition aan te schaffen met de interieurkleuren Dark Grey / Navy Blue.

Echter wat mij opvalt; deze kan je online ook configureren. Maar hiervan zijn werkelijk nergens foto's te vinden, in geen enkele review zie je deze uitvoering terugkomen. In geen enkele brochure van KIA kan je deze terugvinden, video's, marketingmaterialen, etc...

Enig idee wat hiervoor de reden zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Gelukkig heeft dit geen effect op de (toekomstige) wegenbelasting oid... zoals bv het gewicht wel.
En zolang hij in 5,6 sec naar de 100 km/u blijft gaan vind ik die vermogens op het kentekenbewijs verre van een zorg... of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Verzekeringsmaatschappijen verzekeren vaak geen voertuigen met een hoog vermogen. Dus 282 kW in plaats van 113 kW kan dan tot een afwijzing leiden.

En, wij gaan toch in 5,3 sec naar de 100 km/u? 8) . De GT-Line heeft standaard de boost functie actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Zijn hier gebruikers van Tidal of Roon ARC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
T B spl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Wij hebben een week geleden de earth launch edition RWD besteld in ivory silver.
Deze is eigenlijk de standaard plus business pak min open dak.
Ik heb dezelfde, wel donkere interieur variant. Machtig fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Verzekeringsmaatschappijen verzekeren vaak geen voertuigen met een hoog vermogen. Dus 282 kW in plaats van 113 kW kan dan tot een afwijzing leiden.

En, wij gaan toch in 5,3 sec naar de 100 km/u? 8) . De GT-Line heeft standaard de boost functie actief.
Ik twijfelde over die 5,3 en wilde niet overdrijven... :-)
De verzekering heeft bij mij ARVAL Lease mogen uitzoeken gelukkig...
Maar goed punt...
Off topic, maar zo ben ik een paar keer 'afgewezen' omdat ooit de cataloguswaarde te hoog was. Maar dat is bij een tweedehandsje van 4-5 jaar oud natuurlijk helemaal geen thema meer eigenlijk. Rare wereld, die verzekeringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

J.R. schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:50:

Ik overweeg een showroommodel/stockmodel AWD Launch edition aan te schaffen met de interieurkleuren Dark Grey / Navy Blue.

Echter wat mij opvalt; deze kan je online ook configureren. Maar hiervan zijn werkelijk nergens foto's te vinden, in geen enkele review zie je deze uitvoering terugkomen. In geen enkele brochure van KIA kan je deze terugvinden, video's, marketingmaterialen, etc...

en deze?
https://www.geraldkianort...north-aurora-il/85002775/

mooie combi...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJL
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

Weet iemand van jullie waarom het verlichtingspatroon niet werkt (AWD GT line)? Is dit niet toegestaan in NL / EU of is de optie nog niet beschikbaar?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEmjsgDI19MO6b6C2D1nn-pJngM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioiOCU7Lzh0UJeDd7nYE3uLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

JJL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:24:
Weet iemand van jullie waarom het verlichtingspatroon niet werkt (AWD GT line)? Is dit niet toegestaan in NL / EU of is de optie nog niet beschikbaar?[Afbeelding]
Heeft de Eurozone keuring niet gehaald helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09 13:37
Crupa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Dit (HUD, dak en Meridian) was extra (optie) als Premium Pack op de GT-line voor 3000 EURO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09 13:37
J.R. schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:50:

Op Youtube zijn er wel een aantal videos te vinden met dit interieur. Ik vond de zetels wel mooi, maar wat me aan dit interieur stoorde was dat het Navy Blue op het dashbord, stuur en aan de deur- en middenconsolebekleding overvloedig aanwezig was. Dit was me te Blue, deed me denken aan Japanse auto's uit de jaren 80...

Let op: dit is op foto's dikwijls niet duidelijk zichtbaar (ziet er grijs uit), maar in realiteit des te meer!

[ Voor 5% gewijzigd door karel_vdv op 21-02-2024 22:09 ]

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:33:
[...]
Ik twijfelde over die 5,3 en wilde niet overdrijven... :-)
Ik wilde met 5,3s ook niet overdrijven, want Bjorn Nijland klokt dit slagschip op 5,14s naar 100 km/u >:) .
Dat is even snel als een BMW i4 :+ .
Naar 80 km/u is de EV9 zelfs sneller als een Porsche Taycan (3,61s vs 3,70s).

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
Onlangs viel mij op dat als ik de KIA EV9 voor verwarm (terwijl hij nog met de lader verbonden is) hij de stroom uit de accu pakt en niet van de lader. Mijn Tesla en Skoda doen dat wel. Ik had het wel fijn gevonden als hij bij het opwarmen (of koelen) van de airco de stroom van het net c.q. direct bij gaat laden. Of doe ik iets verkeerd?

• Freezhost
xoortgiesen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:42:
Onlangs viel mij op dat als ik de KIA EV9 voor verwarm (terwijl hij nog met de lader verbonden is) hij de stroom uit de accu pakt en niet van de lader. Mijn Tesla en Skoda doen dat wel. Ik had het wel fijn gevonden als hij bij het opwarmen (of koelen) van de airco de stroom van het net c.q. direct bij gaat laden. Of doe ik iets verkeerd?
Welke laadpaal heb je? Toevallig een Zappi want daarbij moet een instelling worden aangepast om dit te laten werken.

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

xoortgiesen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:42:
Bij mijn Alfen laadpaal werkt dit wel. Zet je wel de airconditioning optie aan en niet de "voorverwarmen" optie? Die laatste verwarmt de accu voor en dat gaat, bij mij althans, niet via de stroom vd laadpaal. Interieur verwarming dus wel.

• pepperke
  • Laatst online: 09:56
Freezhost schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Welke laadpaal heb je? Toevallig een Zappi want daarbij moet een instelling worden aangepast om dit te laten werken.
@Freezhost , welke setting is dit op een Zappi?

thanks,

P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.R.
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik sta op het punt een AWD Launch edition aan te schaffen.

- kan je video afspelen op het scherm tijdens bijvoorbeeld het laden onderweg?
Maar nog veel belangrijker; wat zijn de verbruiken in real-life?
Ik lees en hoor veel maar het is een werkelijk huzarenstuk om alles te bundelen, teveel meningen...

concreet:
woon-werkrijder voornamelijk (50 km per dag gemixt verkeer)
weekendjes vaak 200km enkele ritten
4 reizen per jaar waarvan 2x wintersport en dit aan 1100km per rit in een volgepakte wagen met dakkoffer en trekhaakkoffer.

Benieuwd!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:39
Is het mogelijk om een profiel automatisch te laten kiezen dmv de gebruikte sleutel? Nu onthoud het altijd het laatst gebruikte profiel.

• jongf7
J.R. schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:34:

Ik lees en hoor veel maar het is een werkelijk huzarenstuk om alles te bundelen, teveel meningen...

concreet:
4 reizen per jaar waarvan 2x wintersport en dit aan 1100km per rit in een volgepakte wagen met dakkoffer en trekhaakkoffer.

Benieuwd!
Je kan video afspelen vanaf een usb-stick.
Mogelijk komen er later ook streaming opties (zitten er in Korea namelijk wel volgens mij).

Mijn bereik met de AWD is nu rond de 400km.
Ik gebruik hem vooral voor woon-werk (ca. 150km) en voor werk naar klanten door het hele land, dat gaat perfect. Eind April de eerste langere rit (naar Italie) dus daar kan ik nu nog niets over melden, maar er zijn hier meerdere mensen al naar Oostenrijk en Frankrijk geweest, die verhalen zijn hier wel terug te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa

concreet:

Benieuwd!
skireis: koud, volgeladen (6pers) en grote dakkoffer: 32kwh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow

concreet:

Benieuwd!
Trap je hem in, moet je wat vaker laden. Doe
Je rustig aan op de cruisecontrol, beetje Max 105-110 dan maak je ritten van 300 km per keer en laad je comfortabel bij. (Van 15-20% tot 80%). Het vereist een iets andere mindset dan met een diesel 180 km/h doorkachelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:01:
[...]

skireis: koud, volgeladen (6pers) en grote dakkoffer: 32kwh/100km
En zonder dakkoffer: 26,5 kwh/100km.
Dat was mijn ervaring naar Oostenrijk op- en neer.
Na de dakkoffer is het vooral je rechtervoet die het verbruik bepaalt.

• blinded
Gasoline1234 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:39:
[...]

En zonder dakkoffer: 26,5 kwh/100km.
Dat was mijn ervaring naar Oostenrijk op- en neer.
Na de dakkoffer is het vooral je rechtervoet die het verbruik bepaalt.
Mijn id4 doet evenveel op winterbanden 😅

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 14:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlJ_Gbjfz5p8NUDz0zWH0qApquw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mAbE4dXqJVW2MakuXkuZBrXd.jpg?f=user_large
Had de auto vannacht tot 90% geladen en de app gaf het vanochtend ook aan maar nu geeft die 91% aan. Mijn auto produceert elektriciteit 😁

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 22:18
Kan je op een gt die nu met 21 inch zomerbanden wordt geleverd in de winter 19 inch all season banden plaatsen? Of moet je dan wat specials doen of instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
pepperke schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:14:
[...]

@Freezhost , welke setting is dit op een Zappi?

thanks,

P.
Volgens mij iets met compabiliteitsmodus, moet ik even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
biggerfoot schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:21:
Kan je op een gt die nu met 21 inch zomerbanden wordt geleverd in de winter 19 inch all season banden plaatsen? Of moet je dan wat specials doen of instellen?
Ja dat kan. Wel met 19 inch velgen natuurlijk :)

Je kan tot 23 inch gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Laatst online: 30-06 21:27
Stephanos schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:38:
[Afbeelding]
Had de auto vannacht tot 90% geladen en de app gaf het vanochtend ook aan maar nu geeft die 91% aan. Mijn auto produceert elektriciteit 😁
pff ben blij als die van mij in de ochtend 400 km aangeeft als ie 100% is.
maar dat ligt miss ook wel aan mijn (non-ev) rijstijl O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 14:41
CBreedijk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is mooie aan Kia, geeft 416 aan maar als je in stapt en wil rijden geeft die 390km aan soort rij belasting:)
Wat ik merk:
- als je recuparatie op auto zet en minimum, regelt de auto zelf hoe hard hij gaat afremmen. Dit is, merk ik nu, fijner dan Ipedaal
- Regen en wind zijn funest voor verbruik. Kan bijna 4-6kwh/100km schelen
- Sport modus vreet ook energie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

DarkShadow schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Trap je hem in, moet je wat vaker laden. Doe
Je rustig aan op de cruisecontrol, beetje Max 105-110 dan maak je ritten van 300 km per keer en laad je comfortabel bij. (Van 15-20% tot 80%). Het vereist een iets andere mindset dan met een diesel 180 km/h doorkachelen.
Gisteren een stukje 'old school' geprobeerd in Duitsland:
1. Ja, hij loopt met gemak 207 met tegenwind
2. trekt als een lier, ook vanaf 110-130 km/u in Sport
3. spoort als trein op rails
4. verbruikt dan wel ietsje meer... 50-60 kWh/km; <2 km / kWh. 8)7

Voordeel is dan wel dat je de batterij niet meer hoeft te conditioneren voor snelladen... stekker kan er gelijk in! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

CBreedijk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Herkenbaar... hoewel met hogere temperaturen gaat het iets beter.

Ik heb sinds een paar weken leren rijden met REGEN op AUTO (rechter-paddle paar sec ingetrokken houden) en dan met de regen stand initieel op laag voor laag effect als eerste reactie. Als hij dan op AUTO gaat (groene tekst) wordt de wegconditie en situatie goed ingeschat en past hij middels regen de snelheid aan aan voorgangers en bochten. Niet tot stop maar bij-remmen doe ik dan evt met de LINKER paddle.
Heb de indruk dat dit iets beter verbruik oplevert en het rijdt iets natuurlijker dan op de standaard regen standen of I-pedal.
Misschien iets om te proberen op een rustige route...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Gisteren van Maastricht naar Elburg gereden met een verbruik van 19,8.

Max van 105 km/h, was aardig druk dus soms ook langzamer en gedeeltelijk een storm in de rug.

Was desalniettemin aangenaam verrast, want regende echt keihard en temp lag onder de 10 graden voor het grootste gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Stephanos schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Dat is mooie aan Kia, geeft 416 aan maar als je in stapt en wil rijden geeft die 390km aan soort rij belasting:)
De range verandert van 416km naar 390km omdat hij dan de range toont met Climate Control áán. Zet de verwarming / airco maar uit, dan gaat de range indicator meteen weer terug naar die 416km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
die range van 400 nu is dat op 80% of 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Gisteren een stukje 'old school' geprobeerd in Duitsland:
1. Ja, hij loopt met gemak 207 met tegenwind
2. trekt als een lier, ook vanaf 110-130 km/u in Sport
3. spoort als trein op rails
4. verbruikt dan wel ietsje meer... 50-60 kWh/km; <2 km / kWh. 8)7

Voordeel is dan wel dat je de batterij niet meer hoeft te conditioneren voor snelladen... stekker kan er gelijk in! :-)
Gezien de EV9 een laadcurve heeft die bij 10-80 gemiddeld rond de 195 kW hangt, laad je dan dus (met dat verbruik) met omgerekend 350 km/h. En dat is nog altijd sneller dan je gemiddelde rijsnelheid.

Met andere woorden, wil je zo snel mogelijk op je (verre) bestemming zijn, lekker zo doorbanjeren en zeker niet inhouden. Kost je wel een hoop centen aan energie (kWh) en om het uur tot vijf kwartier laden, dus flink hoppen. Het is maar net wat belangrijker is. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus Antonius
  • Laatst online: 29-01 14:51
Ik weet dat de vraag al vaker gesteld is maar ik rij momenteel dus een model 3 en sta nu te laden in Duitsland bij een Supercharger maar naast me staat een EV6. Ik begrijp dat de EV9 problemen heeft bij een Supercharger maar weet iemand of dit nou van tijdelijke aard is? Want de EV6 is toch ook 800v…? Overweeg namelijk over te stappen van Tesla naar de EV9 maar zou heel graag gebruik willen blijven maken van het Tesla netwerk.

Groet, Marc (nieuw hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Marcus Antonius schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:16:
Ik weet dat de vraag al vaker gesteld is maar ik rij momenteel dus een model 3 en sta nu te laden in Duitsland bij een Supercharger maar naast me staat een EV6. Ik begrijp dat de EV9 problemen heeft bij een Supercharger maar weet iemand of dit nou van tijdelijke aard is? Want de EV6 is toch ook 800v…? Overweeg namelijk over te stappen van Tesla naar de EV9 maar zou heel graag gebruik willen blijven maken van het Tesla netwerk.

Groet, Marc (nieuw hier)
ik dacht dat er wel geladen kon worden aan een supercharger met EV9, maar dat het gewoon heel traag gaat (in vergelijking met de 195 kwh die op een 800v snellader gehaald kan worden)

nog niet uitgetest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Groet, Marc (nieuw hier)
De EV9 laadt stabiel met 86 kW op een Tesla Supercharger v2. Dat is een laad-stall met 2 kabels. De Tesla v3 chargers (die met 1 CCS kabel) kan de EV9 niet stabiel laden. De sessie wordt al snel onderbroken.

De 86 kW laadsnelheid is niet heel snel, maar die snelheid behoud je wel tot boven de 80%. Als je het combineert met een lunch of fastfood etentje, en dus wel een klein uur de tijd hebt, dan kun je de Tesla Supercharger v2 blijven gebruiken met de EV9.

Hopelijk wordt het probleem met de v3 Superchargers een keer opgelost, zodat je daar ook met 86 kW kunt laden.

Voor een hogere laadsnelheid bij Tesla is het wachten op de Tesla v4 Superchargers. Die bestaan nog niet in Europa. Er zijn wel Tesla Supercharger v4 laadstalls geplaatst (die hoge met een extra lange kabel), maar die worden gevoed door een ouderwetse 400v omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:31:
[...]

De EV9 laadt stabiel met 86 kW op een Tesla Supercharger v2. Dat is een laad-stall met 2 kabels. De Tesla v3 chargers (die met 1 CCS kabel) kan de EV9 niet stabiel laden. De sessie wordt al snel onderbroken.

De 86 kW laadsnelheid is niet heel snel, maar die snelheid behoud je wel tot boven de 80%. Als je het combineert met een lunch of fastfood etentje, en dus wel een klein uur de tijd hebt, dan kun je de Tesla Supercharger v2 blijven gebruiken met de EV9.

Hopelijk wordt het probleem met de v3 Superchargers een keer opgelost, zodat je daar ook met 86 kW kunt laden.

Voor een hogere laadsnelheid bij Tesla is het wachten op de Tesla v4 Superchargers. Die bestaan nog niet in Europa. Er zijn wel Tesla Supercharger v4 laadstalls geplaatst (die hoge met een extra lange kabel), maar die worden gevoed door een ouderwetse 400v omvormer.
En Snelladen bij TESLA is nog steeds 1 van de goedkoopste opties per kWh als ik me niet vergis…

Is er ergens snel te zien of een Supercharger een oude V2 of nieuwere V3 of V4 is?
In de TESLA kreeg ik alle stations te zien nadat ik de extra hardware erin had. Daarvoor alleen de V2’s.
Maar in de App kan ik het verschil niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:38:
[...]

En Snelladen bij TESLA is nog steeds 1 van de goedkoopste opties per kWh als ik me niet vergis…

Is er ergens snel te zien of een Supercharger een oude V2 of nieuwere V3 of V4 is?
In de TESLA kreeg ik alle stations te zien nadat ik de extra hardware erin had. Daarvoor alleen de V2’s.
Ja, via deze link op de website van Tesla.
Klik op een Supercharger lokatie om de details op te vragen.
Als er bijvoorbeeld vermeld staat: "12 Superchargers up to 150kW, Available 24/7" dan zijn dat v2 chargers, waar de EV9 kan laden met 86 kW laadsnelheid.
Als er alleen vermeld staat: "12 Superchargers up to 250kW, Available 24/7", dan zijn dat v3 chargers, die dus momenteel ongeschikt zijn voor de EV9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Ja, via deze link op de website van Tesla.
Klik op een Supercharger lokatie om de details op te vragen.
Als er bijvoorbeeld vermeld staat: "12 Superchargers up to 150kW, Available 24/7" dan zijn dat v2 chargers, waar de EV9 kan laden met 86 kW laadsnelheid.
Als er alleen vermeld staat: "12 Superchargers up to 250kW, Available 24/7", dan zijn dat v3 chargers, die dus momenteel ongeschikt zijn voor de EV9.
OK, thanks. Nu nog hiermee plannen… ABRP misschien.
En helaas vallen er een heleboel bruikbare locaties (vooral bij mij voor Duitsland) af…
Jammer inderdaad. Had eigenlijk wel verwacht dat ze hiervoor, vooral na de negatieve EV6 ervaring, wel voor een verbetering zouden hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
ABRP support vanaf nu overigens OBD las ik, wel benieuwd hoe dat werkt 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
jongf7 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AlUmQzpUl2lTxQPnB31KHwvp5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vi9jhitV5xoQ8x9ddcsmjtoO.png?f=fotoalbum_large

Idd , voor wie al een obdlink cx dongle heeft laat aub jullie ervaring even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

TOP!
Toevallig gisteren nog geprobeerd zonder succes… ik ga straks gelijk even kijken…
Zou wel erg helpen om die app optimaler te kunnen gebruiken.

Over OBD gesproken, de Car Scanner App die Björn ook gebruikt i.v.m. OBD heeft inmiddels 27 verschillende dashboards voor de EV9. Dat geeft een goed overzicht om te zien wat er allemaal gebeurd.

Krijg alleen nog geen data te zien in de velden voor de 12V…
Iemand nog platte 12V batterij gehad recent?
Het is erg stil geworden rond dat issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Zie zojuist dit nog: zegt dit iemand wat? Zou dit effect hebben op de mogelijkheden om bv bij TESLA (400V) snelladers te laden en dat de AWD zich anders gedraagt daar dan de RWD?

Iemand een AWD al getest bij TESLA?

Van ITERNIO.com site blog:
“HMG E-GMP Batteries
RWD models have been updated, as it seems they have a lower ability to convert 400V → 800V, so this will help optimize trip plans for Hyundai & Kia cars with RWD vs AWD. The change concerns the following models:

Hyundai
IONIQ 5
2022
Europe Long Range RWD
Europe Standard Range RWD
US Long Range RWD
2023
Long Range RWD (alpha)
Standard Range RWD (alpha)
IONIQ 6
Long Range RWD (alpha)
Standard Range RWD (alpha)

Kia
EV6
Long Range RWD
Standard Range RWD
EV9
Long Range RWD (alpha)
Standard Range RWD (alpha) ”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Groet, Marc (nieuw hier)
Waarom zou je dat met een EV9 willen? Er zijn zoveel meer veel snellere laders inmiddels.

En met de Freshmile pas laad je voor € 0,30 per kwh plus € 0,30 per minuut. Omdat de EV9 met meer dan 185kwh gemiddeld zal laden tussen de 10 en 80% betaal je gemiddeld iets van € 0,42 per kwh en dat is nagenoeg Tesla prijzen vlgs mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Met Freshmile laad je voor 0,30 per kwh plus 0,30 per minuut wat neerkomt op circa 0,42 per kwh én je laad vele malen sneller dan die 86kw bij Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Waar staat obd voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Andre24 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Waarom zou je dat met een EV9 willen? Er zijn zoveel meer veel snellere laders inmiddels.

En met de Freshmile pas laad je voor € 0,30 per kwh plus € 0,30 per minuut. Omdat de EV9 met meer dan 185kwh gemiddeld zal laden tussen de 10 en 80% betaal je gemiddeld iets van € 0,42 per kwh en dat is nagenoeg Tesla prijzen vlgs mij?
Wat is freshmile? Ik ben wat aan het uitzoeken voor een trip naar Italië in mei, valt me op dat de laadtarieven bij snelladers (en sowieso) daar absurd duur zijn, wel 1 eu per kWh.
Is daar nog iets aan te doen met bepaalde kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Wat is freshmile? Ik ben wat aan het uitzoeken voor een trip naar Italië in mei, valt me op dat de laadtarieven bij snelladers (en sowieso) daar absurd duur zijn, wel 1 eu per kWh.
Is daar nog iets aan te doen met bepaalde kaarten?
Freshmile is een laadpas. Google maar eens.
Of die in Italië ook nuttig is weet ik zo niet maar is zo in hun app na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

OnBoardDiagnostic poort die in elke auto zit en waar de garage de auto kan uitlezen maar ook anderen met een obd lezer (zoals dus ABRP maar ook de software die Brian in z'n reviews laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Met Freshmile laad je voor 0,30 per kwh plus 0,30 per minuut wat neerkomt op circa 0,42 per kwh én je laad vele malen sneller dan die 86kw bij Tesla
Eens, maar als alternatief voor drukke dagen kan een tesla site met veel meer stekkers net even een andere stop waar je op je beurt zou moeten wachten, helpen overslaan. Of als ik wil eten bijv. en meer tijd heb.
Gisteren ook weer een eenzame enkele paal op de gekozen stop met maar twee stekkers, waarvan 1 in storing en de ander bezet met een of ander slow-charging model… sta je zomaar een half uur voor joker te wachten als je niet meer verder kunt naar een volgende…
En als je met 130 op de autobahn in de drukte of in de regen rijdt kan ik niet veilig alle laadstop details en eventuele storingen uitgebreid in een appje gaan checken. Dan is voor mij een tesla park een trefzeker plan B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:49:
[...]

Eens, maar als alternatief voor drukke dagen kan een tesla site met veel meer stekkers net even een andere stop waar je op je beurt zou moeten wachten, helpen overslaan. Of als ik wil eten bijv. en meer tijd heb.
Gisteren ook weer een eenzame enkele paal op de gekozen stop met maar twee stekkers, waarvan 1 in storing en de ander bezet met een of ander slow-charging model… sta je zomaar een half uur voor joker te wachten als je niet meer verder kunt naar een volgende…
En als je met 130 op de autobahn in de drukte of in de regen rijdt kan ik niet veilig alle laadstop details en eventuele storingen uitgebreid in een appje gaan checken. Dan is voor mij een tesla park een trefzeker plan B.
Exact. Ik zit nu even de route te bekijken naar Avignon voor de meivakantie en er zijn zat Tesla Superchargers met een stuk of 20 palen (voornamelijk v3). Terwijl ionity en fastned veel schaarser zijn en meestal maar 6 of 8 palen hebben.

Dus Tesla als backup kunnen gebruiken (ook al is het maar 80 a 90 kW) zou toch wel heel fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Vandaag op de A2 pas voor het eerst een EV9 in het echt gespot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 06:42
Freezhost schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:03:
Vandaag op de A2 pas voor het eerst een EV9 in het echt gespot
Ik nog geen gezien in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:16
Review door MKBHD: minivan in disguise :)

[ Voor 7% gewijzigd door -seagull- op 25-02-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:20
Iemand anders ook last van wielkappen (21 inch, gt line) die constant loskomen? Sta bijna elke dag wel een wielkap (meestal een kwart deel) terug te duwen...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Pierke S. schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:28:
Iemand anders ook last van wielkappen (21 inch, gt line) die constant loskomen? Sta bijna elke dag wel een wielkap (meestal een kwart deel) terug te duwen...
Yep, same here... Ik parkeer met 1 kant op de stoep wat niet helpt, maar onlangs was ook een kwart zijde eriuit na een normale rit.

Morgen voorleggen bij mijn garage bezoek.
Ik laat nog wel even weten wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:39
Bij mijn GT-line komen de wielkappen ook geregeld los. Garage heeft nieuwe kappen besteld, dus ik vermoed dat dit een bekend probleem is met een oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ja hier zat er laatst ook één los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Pierke S. schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:28:
Heb je toevallig een foto, of kan je een nemen om te zien hoe het er uit ziet als het los zit?
En hoeveel KM heb je al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:06
Gisteren klaagde mijn kinderen over het gebruik aan frisse lucht voor de achterpassagiers. Toen heb ik handmatig via het klimaatschermpje de ventilatie voor de achterpassagiers op maximaal gezet. Ze voelde toen alleen geen luchstroom vanuit de ventilatiegaten uit het plafond.
Herkennen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
reistier schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:53:
Gisteren klaagde mijn kinderen over het gebruik aan frisse lucht voor de achterpassagiers. Toen heb ik handmatig via het klimaatschermpje de ventilatie voor de achterpassagiers op maximaal gezet. Ze voelde toen alleen geen luchstroom vanuit de ventilatiegaten uit het plafond.
Herkennen jullie dat?
Je kan die open en dicht draaien door aan de buitenste ring te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Laatst online: 12-09 09:40
Heeft de EV9 een hondenstand (gelijk bijnde Tesla modellen)? Kan ik gelijk mijn hond achterlaten zonder dat ze m'n ruit inslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:20
juakali schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Heb je toevallig een foto, of kan je een nemen om te zien hoe het er uit ziet als het los zit?
En hoeveel KM heb je al?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK-7RJBucP75PeyRYG-hcWpYd-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXP9cTO2ofMg12Rxe7FowN3X.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat nu 7.000 km op de teller, nooit last gehad van trillingen...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Oh wow hier nog niet gehad.
Heb je ze er ooit eens afgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
Andre24 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Met Freshmile trouwens wel even opletten bij welke oplader je staat. Bij Aral Pulse in Duitsland inderdaad prijzen per minuut, bij ionity waar wij waren voor vast tarief van 0,79 cent per kWh. Dit was duurder dan via ionity zelf.

In Duitsland trouwens geen behoefte gehad aan Tesla superchargers. Ik was verbaasd over het aantal goede oplaadplekken. Ik kan me voorstellen dat het in landen met lagere laadpaal dichtheid anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

juakali schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:20:
[...]

En hoeveel KM heb je al?
Jazeker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufhb9h24L1D-VMgZntPOPLvZEFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m36qeqRnYeraATEHgRxyENGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcjopqYHWvFH7uggGW_PVbkp84U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6hm1kLxXAdysATLZD2K38Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

AgeOfPanic schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Met Freshmile trouwens wel even opletten bij welke oplader je staat. Bij Aral Pulse in Duitsland inderdaad prijzen per minuut, bij ionity waar wij waren voor vast tarief van 0,79 cent per kWh. Dit was duurder dan via ionity zelf.

In Duitsland trouwens geen behoefte gehad aan Tesla superchargers. Ik was verbaasd over het aantal goede oplaadplekken. Ik kan me voorstellen dat het in landen met lagere laadpaal dichtheid anders is.
Klopt, zoals bij bijna elke laadpas, altijd even goed kijken wat de tarieven voor de paal van je keuze zijn. Beste is nog van tevoren voor je op pad gaat of tijdens je trip een co piloot even laten checken. Maar ja op een lange trip is dat niet zo vanzelfsprekend kan ik me voorstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NHLGMD
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-10-2024
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:31:
[...]

TOP!
Toevallig gisteren nog geprobeerd zonder succes… ik ga straks gelijk even kijken…
Zou wel erg helpen om die app optimaler te kunnen gebruiken.

Over OBD gesproken, de Car Scanner App die Björn ook gebruikt i.v.m. OBD heeft inmiddels 27 verschillende dashboards voor de EV9. Dat geeft een goed overzicht om te zien wat er allemaal gebeurd.

Krijg alleen nog geen data te zien in de velden voor de 12V…
Iemand nog platte 12V batterij gehad recent?
Het is erg stil geworden rond dat issue.
Ja helaas was het bij mij ook stil geworden in oostenrijk. Ik had de EV9 GT AWD volledig volgeladen de avond er voor. De ochtend er na reageerde de auto helemaal niet meer. Kia hulp onderweg gebeld: ja sorry meneer er moet iemand van de lokale garage de auto jumpstarten... helemaal leuk want ik moest naar het ziekenhuis ivm een breuk van gezinslid.

Wat een drama om je auto zonder stroom te openen, maar het is godzijdank gelukt met de hulp van de posts in dit forum _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stijn_Gallet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:42:
Heeft de EV9 een hondenstand (gelijk bijnde Tesla modellen)? Kan ik gelijk mijn hond achterlaten zonder dat ze m'n ruit inslaan...
Nee, vermoed van niet, in elk geval nog niet gevonden.

Je kan de AIRCO natuurlijk wel vanaf afstand aanzetten maar er is geen duidelijke boodschap op het scherm of ‘honden-muziek’…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

NHLGMD schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Ja helaas was het bij mij ook stil geworden in oostenrijk. Ik had de EV9 GT AWD volledig volgeladen de avond er voor. De ochtend er na reageerde de auto helemaal niet meer. Kia hulp onderweg gebeld: ja sorry meneer er moet iemand van de lokale garage de auto jumpstarten... helemaal leuk want ik moest naar het ziekenhuis ivm een breuk van gezinslid.

Wat een drama om je auto zonder stroom te openen, maar het is godzijdank gelukt met de hulp van de posts in dit forum _/-\o_
Ja, dit is een prima forum voor tips and tricks… Sterkte met de breuk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 22:18
NHLGMD schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Heb je een verklaring waarom het gebeurt is? Heb je de laatste software en/of de auto lang op "stationair gehad ipv "aan" gezet?

Vind dit wel een van de minst fraaie "storingen" in de EV9. Vierkante banden, loshangende wieldoppen dat is nog wel te doen, maar een dode EV9 is ronduit irritant en geeft geen gevoel van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 21:25
YouTube: Least & Most Efficient Kia EV9s Compared! Don’t Expect That Much Mor...
Leuke test met een opmerkelijke uitkomst, waarbij de GT-line volgens mij niet in de Eco-stand stond want dan heb je links en rechts in het instrumentencluster een groene verticale balk, als ik me niet vergis.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
Gies123 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:25:
YouTube: Least & Most Efficient Kia EV9s Compared! Don’t Expect That Much Mor...
Leuke test met een opmerkelijke uitkomst, waarbij de GT-line volgens mij niet in de Eco-stand stond want dan heb je links en rechts in het instrumentencluster een groene verticale balk, als ik me niet vergis.
Of je zet het fixt op een design zoals ik het doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gies123 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:25:
links onderaan dashboard staat 'ECO' als ik het goed zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:29:
[...]

links onderaan dashboard staat 'ECO' als ik het goed zie
Ja, de GT-Line reed in ECO mode, is te zien op de display.
Verrassend weinig verschil in verbruik (2,5%). Ik had een groter verschil verwacht, niet vanwege de AWD aandrijving, want die was uitgeschakeld, maar vanwege het verschil in bandengrootte (21" vs 19").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gasoline1234 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ja, de GT-Line reed in ECO mode, is te zien op de display.
Verrassend weinig verschil in verbruik (2,5%). Ik had een groter verschil verwacht, niet vanwege de AWD aandrijving, want die was uitgeschakeld, maar vanwege het verschil in bandengrootte (21" vs 19").
volgens Koreaans document van KIA is er geen verschil in verbruik tussen de 19' en 21' banden
meer nog, de 21' zouden net iets zuiniger zijn.
ook de andere afmetingen van de banden spelen mee om het verbruik te bepalen...
(ik zoek het documentje even op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekkersp
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 09:31
Het is maar een test van 58 miles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:06:
[...]

volgens Koreaans document van KIA is er geen verschil in verbruik tussen de 19' en 21' banden
meer nog, de 21' zouden net iets zuiniger zijn.
ook de andere afmetingen van de banden spelen mee om het verbruik te bepalen...
(ik zoek het documentje even op)
Ja, dat document ken ik.
4WD op 19" heeft een range van 490 km.
4WD op 21" heeft een range van 502km.
Bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBTjj-ypaS4kMBKp_4__ijAHZBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbsVlmEXwMBH0ikuFyS3s6Kb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gasoline1234 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Ja, dat document ken ik.
Bijzonder.

[Afbeelding]
ik kon het zelf niet meer terugvinden, maar dit is het :-)
Waar het ook nog zou kunnen aan liggen is dat in Korea een ander merk gebruikt wordt voor de 19/20 inch banden en dan de 21' van Michelin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 21:25
[...]

Ja, dat document ken ik.
Bijzonder.
Daarom ben ik voor 23" gegaan. Range van 650 _O-

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:11:
[...]

ik kon het zelf niet meer terugvinden, maar dit is het :-)
Waar het ook nog zou kunnen aan liggen is dat in Korea een ander merk gebruikt wordt voor de 19/20 inch banden en dan de 21' van Michelin.
Goed punt. Zuinigere band kan zeker het verschil maken.
De aerodynamische kappen op de velgen zijn ook verschillend tussen de 19" en 21", maar op de 19" lijken ze eigenlijk aerodynamischer te zijn dan op de 21", dus daar komt het voordeel van de 21" dan waarschijnlijk niet vandaan.
Afijn, mooie prestatie van de 4WD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]

Ja, dat document ken ik.
Bijzonder.

[Afbeelding]
Grappig, want de prijslijst voor de EV9 in NL (zoals te vinden op https://www.kia.com/nl/prijslijst.DO-W7-*#/ ) geeft de volgende actieradius:
RWD (19"): 563km (20,2kWh/100km)
AWD (19"): 512km (22,3kWh/100km)
AWD (21"): 505km (22,8kWh/100km), GT-Line

Dat lijkt me logischer, want met 21" is de auto 25mm hoger en heeft een breder loopvlak, beide niet heel goed voor het verbruik.

Ik heb toch het bange vermoeden dat wij een parametertje missen, of dat de Koreaanse tabel niet helemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Met die kleine verschillen heb ik wel spijt dat ik voor de RWD ben gegaan. Maar nog steeds een machtig fijne auto, geniet iedere dag van de ruimte. En vind hem alsnog snel genoeg met optrekken en invoegen, niet meer het lekker wegtrekken van vroeger, maar dat was ook niet heel best voor je banden.

Enige wat nog steeds niet werkt is Kia Connect. Mijn garage komt er nog niet uit. Modem is al wel gereset, maar blijkbaar zit er server side iets dat de Kia van mij niet herkend wordt. Het zou moeten zijn opgelost door Kia, maar krijg nog steeds geen connectie.

Kan dus niet de app gebruiken en iedere keer komt hij met de melding of ik Kia connect wil, maar verbinding maken, ho maar.
Niemand anders in dit topic die deze issues heeft gehad?
Pagina: 1 ... 34 ... 92 Laatste