Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 33 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Floris Schnee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05 12:50
blinded schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:37:
[...]

In de kia garage vertelde ze mij dat het 1650 was voor een afneembare en 3K voor een elektrische.
8)7 8)7 8)7
Ik heb 1355 euro betaald voor mijn afneembare trekhaak.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 14:49
Fastned biedt ook een Auto Charge functie. Heb ik nu nog niet aangezet, maar ik neem aan dat dat alleen geldt voor hun laadstations.
Mijn FreshMiles kaart werd daar geweigerd. Ik denk omdat ik geen balans op die kaart had staan. Heb er nu 20 euro op gezet en zal het binnenkort nog eens proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door AgeOfPanic op 15-02-2024 22:07 ]

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-05 13:59

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Floris Schnee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Ik heb 1355 euro betaald voor mijn afneembare trekhaak.
€ 1.250,- is wat mijn dealer heeft aangegeven (moet nog gemonteerd worden als ze eindelijk voldoende beschikbaar zijn)

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

AgeOfPanic schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:06:
Fastned biedt ook een Auto Charge functie. Heb ik nu nog niet aangezet, maar ik neem aan dat dat alleen geldt voor hun laadstations.
Mijn FreshMiles kaart werd daar geweigerd. Ik denk omdat ik geen balans op die kaart had staan. Heb er nu 20 euro op gezet en zal het binnenkort nog eens proberen.
Bij mij deed de Freshmile pas (die ik heb gekoppeld aan mijn creditcard) de eerste keer bij Fastned ook even of ie niet herkent werd, maar na de kabel even terug te hebben gehangen en toen nog een keer aanbieden, werkte het wel. Het leek wel of de kaart z'n allereerste keer gebruiken even af moest stemmen met het hoofdkantoor 🙃

De keer erna laden bij een ander Fastned station ging het in 1x goed🤷

• MvdZ-123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-01 00:43
Sinds vandaag opent bij mij de achterklep van de EV9 (GT line) niet meer. Hij opent niet met de toets op de sleutel, handmatig, met het knopje voorin de auto. Op geen enkel mogelijke manier gaat hij open. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een oplossing voor?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
Bjorn Nyland heeft een 1000km test in de EV9 gereden. Vinden jullie vast leuk :)
Conclusie: behoorlijk verbruik, snel en vlak laden, irritante navigatie

[ Voor 16% gewijzigd door caspervc op 15-02-2024 22:50 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-05 21:30
DarkShadow schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb de afneembare, wel een onding vind ik het om eronder te krijgen. Maargoed, gisteravond met slecht licht en in de regen was denk ik niet het slimste moment.

Vond de uitklapbare bij de Volvo wel ideaal, heb daar evenveel voor betaald als deze afneembare. Bizarre prijs, 3k voor een trekhaak, nog niet zo heel lang geleden kocht ik daar een auto voor :D
De elektrisch trekhaak op de nieuwe Volvo EX90 kost minder dan de afneembare bij Kia EV9.
Ik heb dit vermeld bij onderhandeling en ze hebben me 50% korting op de elektrische toegestaan; deze kost dan amper meer dan de afneembare.

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-05 15:23

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

MvdZ-123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:44:
Sinds vandaag opent bij mij de achterklep van de EV9 (GT line) niet meer. Hij opent niet met de toets op de sleutel, handmatig, met het knopje voorin de auto. Op geen enkel mogelijke manier gaat hij open. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht een oplossing voor?
CTRL ALT Delete ?

Nee, deze is nieuw voor mij. Ook nog niets over gelezen. Fuse box gechecked? Tis nogal een klep dus misschien hoog amperage voor nodig.

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

juakali schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:32:
Heeft er iemand een OTA update al zien geïnstalleerd worden in zijn EV9?
Normaal krijg je een melding maar ik heb nog niks gezien.
Ik ook niet en heb hem toch al vanaf november.
Kan het ook niet initiëren zelf.
Ik had van dit proces iets meer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 00:46
karel_vdv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:10:
[...]

De elektrisch trekhaak op de nieuwe Volvo EX90 kost minder dan de afneembare bij Kia EV9.
Ik heb dit vermeld bij onderhandeling en ze hebben me 50% korting op de elektrische toegestaan; deze kost dan amper meer dan de afneembare.
Wil je dit soms delen op papier/offerte 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:13

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

caspervc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:49:
Bjorn Nyland heeft een 1000km test in de EV9 gereden. Vinden jullie vast leuk :)
Conclusie: behoorlijk verbruik, snel en vlak laden, irritante navigatie

[YouTube: Kia EV9 GT-Line 1000 km challenge]
Ja, die video van Bjorn was hier al gepost. En dit was mijn reactie:
Gasoline1234 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Tja, ik ben grote fan van Bjorn, maar een verbruik van 362 Wh/km is niet representatief bij gemiddeld 95 km/u. Dat kan de EV9 veel beter. Onlangs reed ik in Duitsland 263 Wh/km bij gemiddeld 100,1 km/u met dezelfde AWD GT-Line.

Is natuurlijk te wijten aan de lage temperatuur tijdens de test, minus 6 graden. Maar ook gaan laden bij 47% is niet bepaald optimaal.

Bjorn geeft zelf aan dat de EV9 in de zomer de 1000km onder de 10 uur zal kunnen. Ik kijk uit naar een hertest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQRn6bPtfuE_t1mwT16jFxjYYdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnTXWv1SZYQwD2Mw8559iRs3.png?f=fotoalbum_large

iemand hier al naar gekeken ?
de Thule Caprock maat L staat bij Thule vermeld als compatible met de EV9 GT line (open dakrails) ?

zag er toevallig een foto van verschijnen.
zolang het verbruik meevalt en het schuifdak nog opengaat ziet dat er wel cool uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

MvdZ-123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:44:
Heb je al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan ik de koffie waarschuwing ook uitzetten, die slaat echt nergens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:16:
Kan ik de koffie waarschuwing ook uitzetten, die slaat echt nergens op
Als de laatste updates zijn geïnstalleerd dan zou die waarschuwing bijna niet meer voor moeten komen (ik heb hem nu 1x gehad in een kleine 2.000km EV9 rijden en dat was ook terecht). Uitzetten kan niet voor zover ik weet.

Wel die met het rode oogje (Driver Attention Warning), die is best goed in op je letten zonder onnodig irritant te zijn, maar kan je dus uitzetten als je het vervelend vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Gies123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:23:
[...]

Klopt, gewoon een stukje zwarte tape op de sensor plakken. Best lifehack ever. Je krijgt dan bij vertrek nog 1 piepje dat "ze" je gezicht niet kunnen zien en een rood oogje in je scherm, maar daarna is het geklaag en de aandrang voor koffie over. Het rode boze oogje verdwijnt ook na een paar minuten.

Zodra ik tijd heb, wil ik er netjes een kapje voor 3d printen, maar dat zal nog even op zich laten wachten. Als ik wat heb, horen jullie het en als iemand mij voor is: nog beter!
Is dat de sensor/camera boven je stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Andre24 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Als de laatste updates zijn geïnstalleerd dan zou die waarschuwing bijna niet meer voor moeten komen (ik heb hem nu 1x gehad in een kleine 2.000km EV9 rijden en dat was ook terecht). Uitzetten kan niet voor zover ik weet.

Wel die met het rode oogje (Driver Attention Warning), die is best goed in op je letten zonder onnodig irritant te zijn, maar kan je dus uitzetten als je het vervelend vind.
Die zijn helaas wel geïnstalleerd, heb nu ook wireless carplay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Die zijn helaas wel geïnstalleerd, heb nu ook wireless carplay
De carplay update is wel een hele andere update dan die de technische updates. De carplay update kan je zelf installeren. De andere niet.

Als ik het goed heb, zit ie hier tussen (die steering column module):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q0eeAynd7WoufU2-7LFrVtpOko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMA0hJX1EOnqrguB8yA7D9xo.jpg?f=fotoalbum_large

Óf je zit natuurlijk heel veel om je heen te kijken en te genieten van al het moois in de EV9 😆 Dan gaat ie terecht af...

[ Voor 3% gewijzigd door Andre24 op 16-02-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Deze quote kwam uit november toen die update er nog niet was en heel veel rijders gek werden van die koffiepieper. Daar lees je inmiddels bijna niets meer over dus vlgs mij zou die updates van begin januari het opgelost moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:23:
[...]

Ik ook niet en heb hem toch al vanaf november.
Kan het ook niet initiëren zelf.
Ik had van dit proces iets meer verwacht.
Zijn er überhaupt al OTA updates geweest behalve de navi/wireless carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Hebben jullie nog last van de trillende banden en zo ja is er al wat aan gedaan vanuit Kia?

Die van mij na bijna 1.500 km nog altijd al is het wel iets minder dan in het begin. Na langer stilstaan is het weer erger.
Ik heb tegen de dealer voor aflevering al gezegd dat ik ze 1.500 km zou geven en ik daarna betere banden verwacht. Als jullie al andere banden hebben gekregen onder garantie hoor ik het graag dan kan ik dat volgende week even meenemen naar mijn dealer...

Dank alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb nu nieuwe winterbanden, maar ook de originele zomerbanden hadden al bij aflevering geen probleem met trillingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 18:01
DarkShadow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Klopt. Je kunt hem afplakken aan de buitenkant óf aan de binnenkant. Kwestie van 2 schroefjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbQNY6RohbBjJuipgEgGo6vk4Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mj9U8VRVnEjp1NdCmvbr8Nba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz8PwHJtigQt-WO-AIfKm585iZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT7vVHw5Tg5mb6ZpXq9QMlGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhVE9rnmeL6b5k0afekq4M4iw3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4ctAPXF2PypSNkcwpMs0Tdi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVQTl7P1icwa_i0ydVBSMsJ7slk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJvhO0g863daobY9Q78JeSsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehAdSxySxNSFnILkxfoasRc5CYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrkHQnUO7C3xvBd4A9Oc7D5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6BTYxsl-h5nB9RkkfC5aQQChZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/504vtYyK1Z991kwkcdj9BXf7.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En dan de melding krijgen: no sentience between chair and steeringwheel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:40
Andre24 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:09:
Hebben jullie nog last van de trillende banden en zo ja is er al wat aan gedaan vanuit Kia?

Die van mij na bijna 1.500 km nog altijd al is het wel iets minder dan in het begin. Na langer stilstaan is het weer erger.
Ik heb tegen de dealer voor aflevering al gezegd dat ik ze 1.500 km zou geven en ik daarna betere banden verwacht. Als jullie al andere banden hebben gekregen onder garantie hoor ik het graag dan kan ik dat volgende week even meenemen naar mijn dealer...
Bij mijn GT line ( 21 inch Continentals) nog steeds last van trillingen/hobbelen, wel minder dan in het begin, maar nog steeds aanwezig. En inderdaad als je een dag stilgestaan hebt is het erger, net of je over een slechte klinkerweg rijdt/hobbelt.
Als je op de snelweg rijdt rond 100km/uur resoneren de banden zo, dat je een soort klapper effect op je oren krijgt alsof er een paar raampjes tegen elkaar openstaan.
Heb wel het idee nu het overdag wat warmer wordt, dat het ook minder is, en dan 's avonds als het weer kouder wordt weer erger.
Inmiddels 2200 km gereden, maar dealer houdt tot nu toe de boot af, moest eerst nog maar meer km's maken, misschien dat het wel overgaat..
Hij zou het aankaarten bij Kia , maar als ik niets hoorde, had ie geen nieuws. Je kan wel raden wat ik daarna gehoord heb.... niets meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Andre24 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:00:
[...]

De carplay update is wel een hele andere update dan die de technische updates. De carplay update kan je zelf installeren. De andere niet.

Als ik het goed heb, zit ie hier tussen (die steering column module):
[Afbeelding]

Óf je zit natuurlijk heel veel om je heen te kijken en te genieten van al het moois in de EV9 😆 Dan gaat ie terecht af...
Tja volgens de dealer zaten alle updates erop, maar toen ik wegreed en geen verbinding kon maken kreeg ik van hen alsnog een usb stick mee waarmee ik kon updaten, daarna deed wireless CarPlay het pas. Maar geen idee of op die usb stick de laatste updates zaten. De namen van software versies zijn ook niet heel duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7yQSk5FjvlUo1OOsPha97vIEvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNS9AGnCaoINHzOzmTCefE3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

tvdoc schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:09:
[...]

Bij mijn GT line ( 21 inch Continentals) nog steeds last van trillingen/hobbelen, wel minder dan in het begin, maar nog steeds aanwezig. En inderdaad als je een dag stilgestaan hebt is het erger, net of je over een slechte klinkerweg rijdt/hobbelt.
Als je op de snelweg rijdt rond 100km/uur resoneren de banden zo, dat je een soort klapper effect op je oren krijgt alsof er een paar raampjes tegen elkaar openstaan.
Heb wel het idee nu het overdag wat warmer wordt, dat het ook minder is, en dan 's avonds als het weer kouder wordt weer erger.
Inmiddels 2200 km gereden, maar dealer houdt tot nu toe de boot af, moest eerst nog maar meer km's maken, misschien dat het wel overgaat..
Hij zou het aankaarten bij Kia , maar als ik niets hoorde, had ie geen nieuws. Je kan wel raden wat ik daarna gehoord heb.... niets meer dus.
Dank je voor je reactie. Ik heb exact hetzelfde.

Je kunt doorrijden, maar dit gaat niet meer weg. Ik heb een weekend in de demo van m'n dealer gereden en die had 4.000 km gereden en nog steeds die trillingen op precies deze manier. Die demo staat ook regelmatig lang stil en dan begint het weer van voren af aan.
Daarom had ik voor aflevering aan m'n dealer al gezegd dat ik ze 1.500 km zou geven en niks meer want het is toch zinloos om door te rijden en te belachelijk voor woorden dat ze überhaupt een auto van bijna 80K zo laten vertrekken.
Ik ga dan ook op m'n strepen staan volgende week dat ze dit op moeten lossen en niet uitstellen want het is een bekend probleem bij heel veel EV9's. In Amerika staan ze op Hangkook banden en lees ik er (op Reddit) niets over bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:52:
[...]

Tja volgens de dealer zaten alle updates erop, maar toen ik wegreed en geen verbinding kon maken kreeg ik van hen alsnog een usb stick mee waarmee ik kon updaten, daarna deed wireless CarPlay het pas. Maar geen idee of op die usb stick de laatste updates zaten. De namen van software versies zijn ook niet heel duidelijk.

[Afbeelding]
Ik weet niet of dit het juiste scherm is om te kunnen kijken of je alle updates hebt, maar zie bijvoorbeeld wel dat OTA niet is geactiveerd iets wat bij mijn auto wel geactiveerd stond. Ik kon alleen nog aanvinken of ik automatisch downloaden aan wilde zetten.

Ook is de navigatie en Carplay update niet een update waar die andere bij zitten want die andere kunnen alleen via dealer apparatuur op blijkbaar een ander systeem in de auto geïnstalleerd worden.

Je zou je dealer die foto van de updates kunnen sturen en expliciet vragen of ze kunnen aantonen dat die zijn geïnstalleerd want die koffie pieper afplakken hoeft echt niet meer daarna. Je hoort er hier niemand meer over inmiddels (tenzij ook hebben afgeplakt en er geen actie richting dealer meer op hebben ondernomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Dank! Dat ga ik volgende week dan doen.

Vanochtend ook een raar dingetje, mijn auto wilde wel starten, maar ik kreeg hem niet in de D. Ook niet na intrappen van de rem. Ik zag links onderin ook een rood uitroeptekentje en bovenin een rood accu symbool.

Na uitstappen en na twee minuten weer instappen deed hij het wel. Voor de zekerheid wel met de andere sleutel, maar goed, later opnieuw met de eerste sleutel deed hij het ook gewoon.

Iemand dit eerder gehad? Moet zelf direct denken aan de 12 volt accu, maar lijkt me niet dat de auto dan wel aan gaat en gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:32:
Dank! Dat ga ik volgende week dan doen.

Vanochtend ook een raar dingetje, mijn auto wilde wel starten, maar ik kreeg hem niet in de D. Ook niet na intrappen van de rem. Ik zag links onderin ook een rood uitroeptekentje en bovenin een rood accu symbool.

Na uitstappen en na twee minuten weer instappen deed hij het wel. Voor de zekerheid wel met de andere sleutel, maar goed, later opnieuw met de eerste sleutel deed hij het ook gewoon.

Iemand dit eerder gehad? Moet zelf direct denken aan de 12 volt accu, maar lijkt me niet dat de auto dan wel aan gaat en gewoon open.
Ik heb iets vergelijkbaars nu ook 2x gehad. Auto start wel, maar wilde idd niet in de versnelling. Paar keer aan en uit zetten met de startknop was bij mij de oplossing. Ik dacht dat het aan de digitale sleutel lag want die doet het af en toe ook niet bij mij (best spannend als dat niet thuis gebeurt 😅). In die gevallen open ik de auto met de Connect app en pruts daarna wat met de telefoon op en af de draadloze oplader leggen en de digitale sleutel even openen op m'n Android telefoon. Tot nu toe gaat dat dan goed, maar als ik verder weg ga van huis toch maar de Kia sleutel mee 🙃 Die stop ik dan wel in iets wat de sleutel onvindbaar maakt zodat ik wel alleen de digitale sleutel gebruik. Wil wel graag weten of die digitale sleutel verbinding vanzelf verbetert want ik vind het echt een uitkomst en daarom alleen voor nood de Kia sleutel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Andre24 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:38

Je kunt doorrijden, maar dit gaat niet meer weg. Ik heb een weekend in de demo van m'n dealer gereden en die had 4.000 km gereden en nog steeds die trillingen op precies deze manier. Die demo staat ook regelmatig lang stil en dan begint het weer van voren af aan.
Daarom had ik voor aflevering aan m'n dealer al gezegd dat ik ze 1.500 km zou geven en niks meer want het is toch zinloos om door te rijden en te belachelijk voor woorden dat ze überhaupt een auto van bijna 80K zo laten vertrekken.
Ik ga dan ook op m'n strepen staan volgende week dat ze dit op moeten lossen en niet uitstellen want het is een bekend probleem bij heel veel EV9's. In Amerika staan ze op Hangkook banden en lees ik er (op Reddit) niets over bijvoorbeeld.
Ik ga er binnenkort maar weer eens achteraan, kijken hoe KIA dit wil oplossen, want van een oude auto kan je zoiets verwachten, maar bij een van bijna 80k vindt ik het inderdaad ook niet kunnen.
Is natuurlijk de vraag welke banden dan beter zijn. Voor mijn idee is Hankook nou ook niet een topmerk.

Hiervoor had ik een E-Niro, na zo'n 10000 km begonnen daar steeds de Michelin (acher)banden te cuppen, van die herrie en het gegons wat je dan krijgt wordt je ook niet vrolijk. Die op een gegeven moment vervangen voor Vredesteins, waren een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 16:36
Heeft iemand al een video kunnen afspelen op het rechterscherm ?
Zo ja, hoe doe je dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 18:27
tvdoc schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ik ga er binnenkort maar weer eens achteraan, kijken hoe KIA dit wil oplossen, want van een oude auto kan je zoiets verwachten, maar bij een van bijna 80k vindt ik het inderdaad ook niet kunnen.
Is natuurlijk de vraag welke banden dan beter zijn. Voor mijn idee is Hankook nou ook niet een topmerk.

Hiervoor had ik een E-Niro, na zo'n 10000 km begonnen daar steeds de Michelin (acher)banden te cuppen, van die herrie en het gegons wat je dan krijgt wordt je ook niet vrolijk. Die op een gegeven moment vervangen voor Vredesteins, waren een stuk stiller.
Juist terug van 2 dagen noord Frankrijk en in het oprijden aan 110 heb ik precies niks gevoeld. Nu juist terug en gans de baan aan 100 of 110 ook zachte trillingen en ook dat geluid van precies een raaam dat open staat. Heb nu 2600km met die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

juakali schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:18:
[...]

Juist terug van 2 dagen noord Frankrijk en in het oprijden aan 110 heb ik precies niks gevoeld. Nu juist terug en gans de baan aan 100 of 110 ook zachte trillingen en ook dat geluid van precies een raaam dat open staat. Heb nu 2600km met die banden.
Dank voor je reactie.

Dat valt mij inderdaad ook op: lange tijd constante snelheid dan voel je niet heel veel. Ik voel dan een lichte trilling en ik zie het aan de passagiersstoel die beweegt. Maar een tijd stilstaan en het begint weer van voren af aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zero45
  • Laatst online: 01-12-2024
Gasoline1234 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Tja, ik ben grote fan van Bjorn, maar een verbruik van 362 Wh/km is niet representatief bij gemiddeld 95 km/u. Dat kan de EV9 veel beter. Onlangs reed ik in Duitsland 263 Wh/km bij gemiddeld 100,1 km/u met dezelfde AWD GT-Line.

Is natuurlijk te wijten aan de lage temperatuur tijdens de test, minus 6 graden. Maar ook gaan laden bij 47% is niet bepaald optimaal.

Bjorn geeft zelf aan dat de EV9 in de zomer de 1000km onder de 10 uur zal kunnen. Ik kijk uit naar een hertest.
Verschoot zelf bij het verbruik van Bjorn in deze test...

Van de week een paar keer met de aanhangwagen gereden en was positief verrast!
Volle plateauwagen met zeker 3 ton was het verbruik 37.5kwh bij aankomst.
90% snelweg aan 95km/u

De wagen was niet vol geladen bij vertrek dus niet teveel op het batterijpercentage kijken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ6VFzvobvRmfqJDHEWBMzww7Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRpFAgGWliFYHPgDMzdm396C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZPyXrV57yT4yC9n6u5jgZnLh_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRlMJaQzDZY9PTKdguC6MBck.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Zijn het allemaal zomer-Continentals waar we op rijden? Ik ben begonnen op winterbanden en heb alleen wat kleine onbalans. Heb de zomerbanden nog niet gezien zelfs. Maar geen behoefte aan trillende zomer-kilometers…
Ik las hier 1 rijder waar de dealer met rallysport ervaring de banden een warmtebehandeling had gegeven. Dat zal ook niet elke dealer willen of kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars nu ook 2x gehad. Auto start wel, maar wilde idd niet in de versnelling. Paar keer aan en uit zetten met de startknop was bij mij de oplossing. Ik dacht dat het aan de digitale sleutel lag want die doet het af en toe ook niet bij mij (best spannend als dat niet thuis gebeurt 😅). In die gevallen open ik de auto met de Connect app en pruts daarna wat met de telefoon op en af de draadloze oplader leggen en de digitale sleutel even openen op m'n Android telefoon. Tot nu toe gaat dat dan goed, maar als ik verder weg ga van huis toch maar de Kia sleutel mee 🙃 Die stop ik dan wel in iets wat de sleutel onvindbaar maakt zodat ik wel alleen de digitale sleutel gebruik. Wil wel graag weten of die digitale sleutel verbinding vanzelf verbetert want ik vind het echt een uitkomst en daarom alleen voor nood de Kia sleutel mee.
In het begin een keer gehad, na snelladen waarbij de auto denk ik uit zichzelf in een soort stand-by stand was gegaan. Accessories only misschien Tijdens het laden misschien niet uitgezet. Even prutsen, P, uit/aan/uit/aan en toen ging hij weer in D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
Zijn het allemaal zomer-Continentals waar we op rijden? Ik ben begonnen op winterbanden en heb alleen wat kleine onbalans. Heb de zomerbanden nog niet gezien zelfs. Maar geen behoefte aan trillende zomer-kilometers…
Inderdaad de 21 inch 285/45 113V XL Continental zomerbanden die er af-fabriek op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Ik las hier 1 rijder waar de dealer met rallysport ervaring de banden een warmtebehandeling had gegeven. Dat zal ook niet elke dealer willen of kunnen.
Ik ben wel benieuwd of die warmte behandeling heeft geholpen op de langere termijn omdat de banden zonder die behandeling het sons op langere ritten (als ze warm zijn?) het ook beter doen.

Maar vandaag 2x 100km gereden en nog eens goed opgelet maar het is er gewoon constant maar je begint er soms wat aan te wennen🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Andre24 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb nog geen digitale sleutel, enkel de normale, maar daar had ik het dus ook mee. In en uitstappen en een ander profiel kiezen werkt tot nu toe voor mij. 2x gehad gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Andre24 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd of die warmte behandeling heeft geholpen op de langere termijn omdat de banden zonder die behandeling het sons op langere ritten (als ze warm zijn?) het ook beter doen.

Maar vandaag 2x 100km gereden en nog eens goed opgelet maar het is er gewoon constant maar je begint er soms wat aan te wennen🙄
Is dit alleen een probleem bij de 21 inch wielen? Heb nu 19 inch winterbanden, straks naar 19 inch zomerbanden, hoop dat het dan ook goed blijft gaan. (RWD versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Is dit alleen een probleem bij de 21 inch wielen? Heb nu 19 inch winterbanden, straks naar 19 inch zomerbanden, hoop dat het dan ook goed blijft gaan. (RWD versie).
In mijn geval ook de 21 inchers. Iemand met 19 inch en trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
19 inch zomerbanden van Nexen. Niets gemerkt. Nu winterbanden van Continental via de leasemaatschappij en daar ook geen klachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
Nog even een beetje stoer doen met de auto, nu eerste 600km erop zitten en afgezien van wat opstartprobleempjes (soms letterlijk 😂) is het wel echt een mega dikke bak, super comfortabel. Ik heb een beetje spijt dat ik niet de AWD heb gedaan, maar meer omdat ik het hele snelle optrekken mis.

Gisteren naar Scheveningen gereden voor een dagje strand en dat was echt top genieten, meer dan 300 km gereden met 21,5 kWh/100 km, op de snelweg bijna niets hoeven doen.

Ben mijn kleurtje Ivory silver nog niet tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc-DtUmA1Tzx2L0xJExeGr7IdX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ5Syng05fHCoESlNJNO0tLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cXjN7ti67umtg_4MtHIP_gOzRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXJ1PIMERBLFgIM6N50apoAD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
DarkShadow schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:59:
Nog even een beetje stoer doen met de auto, nu eerste 600km erop zitten en afgezien van wat opstartprobleempjes (soms letterlijk 😂) is het wel echt een mega dikke bak, super comfortabel. Ik heb een beetje spijt dat ik niet de AWD heb gedaan, maar meer omdat ik het hele snelle optrekken mis.

Gisteren naar Scheveningen gereden voor een dagje strand en dat was echt top genieten, meer dan 300 km gereden met 21,5 kWh/100 km, op de snelweg bijna niets hoeven doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi kleur 8)
Tja die extra PKs zijn inderdaad af en toe wel eens leuk maar denk op langere termijn zal je het minder missen denk ik. Is gewoon een zalige auto om te cruisen

Gisteren nog naast een EQE300 gestaan aan de rode lichten die dacht eens te trekken tegen een ttank :*)
Denk dat hij iets sneller was dan anders doordat hij meegezogen werd door de luchtstroom (drag) achter mijn auto >:)

Snap de KIA berekening ook niet goed. Ik plan naar huis met nog een bereik van 270km. De trip naar huis is 220km. Zit de GPS te klagen, je zal niet thuis geraken zonder te stoppen en te laden.
Gewoon genegeerd en naar huis gereden en had nog 57km over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een mooi verbruikscijfer. Daar kom ik, inclusief de laadverliezen lang niet aan met de GT line. Zit na 1.500km nagenoeg altijd op de evo stand afwisselend snelweg en binnendoor op iets meer dan 27kwh/100km.
Gisteren 2x 100km snelweg waarvan de ene helft met 115km/h en de andere met 120km/h (en ook een kilometer of 10 per rit op veel langzamere binnendoor weggetjes) zelfs op bijna 30kwh/100km inclusief laadverliezen bij (weer) opladen terwijl de auto dan 27kwh/100km aangeeft. Die is dus niet helemaal correct en rekent ook de laadverliezen (10,5Kw thuislader) niet mee.

Normaal rij ik 110km/h tot nu toe trouwens wat dus gemiddeld die 27kwh/100km op heeft geleverd.

Die gemiddeld 27kwh is alsnog wel beter dan ik had verwacht want obv alle info ging ik uit van 27kwh/100km over het hele jaar gezien terwijl dit (nou ja soort van...) nog winter is, maar ik haal niet wat ik hier van anderen lees 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:04
Vandaag retourtje Antwerpen gedaan. Met 90% vertrokken. Zou een bereik van 410 km moeten hebben. Na het rijden van 260km had nog maar een bereik van 90km. Dat is ong 350km bereik met 200 km rijden met 103km/h en 60km 123km/h en 50km/h(enkele kilometers binnenstad Antwerpen). Ik vind deze hele slechte cijfers en begin me zorgen te maken dat mijn bereik in zomer maanden ook niet in de buurt van 500km gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Stephanos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:31:
Vandaag retourtje Antwerpen gedaan. Met 90% vertrokken. Zou een bereik van 410 km moeten hebben. Na het rijden van 260km had nog maar een bereik van 90km. Dat is ong 350km bereik met 200 km rijden met 103km/h en 60km 123km/h en 50km/h(enkele kilometers binnenstad Antwerpen). Ik vind deze hele slechte cijfers en begin me zorgen te maken dat mijn bereik in zomer maanden ook niet in de buurt van 500km gaat komen.
Dat zal inderdaad niet lukken die 500 als je awd hebt.
De cijfers in het boekje zijn wltp trek daar dan maar 15 tot 20% af voor het effectieve bereik ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben erg tevreden met de iceberg green, maar de silver is inderdaad heel gaaf. Zeker met de velgen van de 19 inch.

Wij zijn nu in Oostenrijk na een hele soepele reis. Met 110 tot 120 km/u waren wij vaak al toe aan een pauze als de auto moest worden opgeladen en was de laadsessie al klaar voordat wij weer toe waren aan verder reizen. Laadinfrastructuur was erg goed in Duitsland.
Wel hebben we gereden met ABRP ipv de ingebouwde navigatie. Vond die prettiger werken en is handiger te combineren met andere Apps in Android Auto. ABRP overschatte het verbruik nogal, maar dat is makkelijk te corrigeren. Hopelijk kan Android Auto ooit de accustand uitlezen.
Al met al een hele goede ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:11
Kan je als je een GT-line met nu 21 inch velgen koopt daar in de winter (dec-maart) ook 19inch winterbanden onder leggen? Om ook een iets gunstiger verbruik te hebben en is denk ik ook iets goedkoper?

Ik vind de GT launch edition het mooiste in de opties, maar die 21 inch wielen hoeft nu ook niet perse, vandaar deze vraag!

Lees dit forum erg graag mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
juakali schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Dat zal inderdaad niet lukken die 500 als je awd hebt.
De cijfers in het boekje zijn wltp trek daar dan maar 15 tot 20% af voor het effectieve bereik ☺️
Ik heb rwd. Tesla y heeft 533 wltp maar de doet nog steeds rond 350-400 bij lage temperaturen waar ik rond 300-320 zit. Ik vind de echte kilometers die op ong 60 % van wltp liggen behoorlijk slecht. Misschien ligt het aan mijn auto .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik kan me voorstellen dat de EV9 wat meer moeite heeft met lagere temperaturen. Inhoud is groter, dus climate control vraagt misschien wat meer. Ook lijkt hij me wat gevoeliger voor harde wind. Bereik is in ieder geval voldoende voor ons gebruik. Zelfs in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
biggerfoot schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:11:
Kan je als je een GT-line met nu 21 inch velgen koopt daar in de winter (dec-maart) ook 19inch winterbanden onder leggen? Om ook een iets gunstiger verbruik te hebben en is denk ik ook iets goedkoper?

Ik vind de GT launch edition het mooiste in de opties, maar die 21 inch wielen hoeft nu ook niet perse, vandaar deze vraag!

Lees dit forum erg graag mee!
Ja, dat gaat prima, zie handleiding.
Voor mijn voucher heb ik o.a. de KIA 19 inch velgen gekocht en daar door de lokale bandenboer 255/60 R19 winterbanden en sensoren op laten zetten. Verschil in snelheidsaanduiding is minder dan 0,25 km/h.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
AgeOfPanic schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Ik kan me voorstellen dat de EV9 wat meer moeite heeft met lagere temperaturen. Inhoud is groter, dus climate control vraagt misschien wat meer. Ook lijkt hij me wat gevoeliger voor harde wind. Bereik is in ieder geval voldoende voor ons gebruik. Zelfs in de winter.
Wind is zeker een factor, waar ik gisteren met vergelijkbare temperaturen rond 26kwh/100km haalde, heb ik vanochtend (windstil) 20kwh/100 km gehaald op de snelweg. Je moet bijna een financieel analist zijn om alle variabelen in een model te verwerken om de juiste laad momenten te bepalen:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:38:
Misschien ook even kijken hoe de climate control staat ingesteld.
Mijn AWD, maar ik denk dat ze het allemaal hebben, heeft een extra warmtepomp / airco-circuit achterin.
Als die ook aanstaat scheelt dat wellicht ook weer een jas (figuurlijk dan).

Ik zie de laatste weken wel de range omhoog kruipen naar 444km vanmorgen bij 100%. Dat was tot voor kort altijd dik onder de 400km.
Misschien komt het omdat m'n vriendin er nu een paar keer mee heeft 'gereden'... :-)
Maar de temperatuur lijkt een grote(re) invloed te hebben (dan gehoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13
Stephanos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:31:
Die 500km ga je niet halen. Zelfs niet in de meest ideale omstandigheden met alleen 90km/pu rijden.
Het is gewoon niet logisch dat een auto met dit soort gewicht, hoogte en breedte een verbruik kan hebben van 20kWh/100km.

Een Tesla X heeft ongeveer dezelfde afmetingen en is 200kg lichter dan de EV9 en heeft een verbruik van 22-23kWh per 100km.

-----plus-----
Je zou de 350km niet eens halen.
Als 410km na 260km nog 90km overblijft, lijkt mij dat je nog ongeveer 70km werkelijk hebt ipv 90km?
Dus 330km uit een 100kWh batterij.
30kWh per 100km is wel heel matig. Had de EV9 ingeschat op 25kWh met dit weer.

[ Voor 13% gewijzigd door kx22 op 19-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKZ
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-02 10:31

PKZ

Allen, als eerste bedankt voor de hoeveelheid superinformatie die jullie hier delen over de EV9!
Zelf heb Ik een aantal weken geleden de GT-line 6 zits besteld in de kleur Iceberg Green bij dealer Louwman in Breda. Nu heb ik de volgende vraag over de levertijden:
volgens de dealer is de levertijd eind mei van dit jaar, echter als ik dezelfde auto via de website van Kia zou willen bestellen is de levertijd slechts 4-5 weken. Weet iemand hoe dit zit? Volgens de dealer zijn er geen op voorraad en is er zelfs nog geen boot onderweg??
Als je een zwarte wil bestellen staat er wel bij dat de levertijd 22-26 weken is en als je een kortere levertijd wilt je een andere kleur moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

kx22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Die 500km ga je niet halen. Zelfs niet in de meest ideale omstandigheden met alleen 90km/pu rijden.
Het is gewoon niet logisch dat een auto met dit soort gewicht, hoogte en breedte een verbruik kan hebben van 20kWh/100km.

Een Tesla X heeft ongeveer dezelfde afmetingen en is 200kg lichter dan de EV9 en heeft een verbruik van 22-23kWh per 100km.

-----plus-----
Als 410km na 260km nog 90km overblijft, lijkt mij dat je nog ongeveer 70km werkelijk hebt ipv 90km?
Bij gemiddeld 112 km/u haalt de EV9 RWD 446 km.
Ook in koud weer. Zie de test van Out of Spec reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13
Gasoline1234 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Bij gemiddeld 112 km/u haalt de EV9 RWD 446 km.
Ook in koud weer. Zie de test van Out of Spec reviews.

[YouTube: Base Kia EV9 Review & Longest Range Option! Light Long Range 70-MPH Highway Range Test]
Is toch gek dat Bjorn Nyland met hele andere cijfers komt en hier de echte gebruikers ook stukken meer verbruik hebben dan in dit filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:09:
[...]

-----plus-----
Hmm denk het wel hoor in de zomer. Met die 22 kWh heb ik vrij rustig gereden, op de snelweg niet harder dan 105 km / h. Geen regen en ongeveer 10-12 graden, niet heel ongunstig. Maar dan zou ik dus een totale range hebben van ongeveer 450 km. In de zomer weet ik uit ervaring dat het echt wel een stukje lager kan zijn (lig met mn Volvo was het een groot verschil). Ik denk dat je met zuinig rijden dan wel onder de 20 kWh kan zitten.

We gaan het zien, mij valt het tot nu toe iig helemaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Is toch gek dat Bjorn Nyland met hele andere cijfers komt en hier de echte gebruikers ook stukken meer verbruik hebben dan in dit filmpje?
Naja, ik dus niet, ik herken het wel. Maar weet nog niet voldoende, totaal nog geen 1000km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

kx22 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Nee, dat is niet gek, want:
  1. Bjorn rijdt met een AWD GT-Line, en bovenstaande reviewer in een RWD
  2. Bjorn rijdt tijdens minus 6 graden, en bovenstaande reviewer bij 10 graden warmer weer
  3. Bjorn rijdt op 21" banden, en bovenstaande reviewer op 19"
  4. De windomstandigheden tijdens beide ritten waren verschillend. Bjorn had meer wind.
En het is helaas niet zo dat je tegenwind compenseert met wind-mee op de terugweg. Verre van dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:25
Mijn verbruikscijfers met een RWD en rustige rijstijl van de laatste maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ND9aZpuZ1KxARWwoBY5KpJY_9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTKwy2iTfpAhKNwz78OGwlyc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 19:06
Onder de 20 is helemaal netjes!

Ik zit op 24 kWh/100km sinds december over 5000km. Wel met de GT-Line 21inch.
Bijna volledig snelweg a 110/115 km/u (of 130 als de vrouw hem een avond mee heeft..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Nu online
reistier schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:31:
[Afbeelding]
Hey, waar kan je dat vinden? Bij mij werkt Kia connect nog niet, maar dit ziet er wel handig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

reistier schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:31:
[Afbeelding]
Dit overzicht komt helaas totaal niet in de buurt van de werkelijkheid. Bij mij zegt dat overzicht 22,01kwh/100km na iets meer dan 1.500km) terwijl ik in werkelijkheid rond de 27kwh/100km zit.

De werkelijkheid is vrij simpel uit te rekenen: totale afgelegde afstand gedeeld door totaal geladen kwh (moet ie wel op 100% zitten). De uitkomst daarvan doe je 100/"je uitkomst" en je weet de werkelijke verbruikscijfers waarbij je dan ook de laadverliezen en de kwh's van eventueel opwarmen auto voor je gaat rijden meetelt. Dat is immers wat je echt aan kwh's nodig hebt gehad om die afstand af te kunnen leggen?

Geen idee waar die Kia diagnose zich op baseert maar het klopt in ieder geval totaal niet (bij mij in ieder geval niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

DarkShadow schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Hey, waar kan je dat vinden? Bij mij werkt Kia connect nog niet, maar dit ziet er wel handig uit.
In de Kia Connect app naar tabje Status en dan helemaal onderaan naar Voertuigmamagement en dan naar Energieverbruik bij Rij-informatie.

Maar zoals ik net al berichtte heb je er niet veel aan want je werkelijke verbruik (bij mij in ieder ) is veel hoger🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 18:01
Mijn cijfers hieronder (AWD GT-Line).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaevcjCHtO8G1Dz6d7SpqJuIW4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDsOy7hdhyvXd6rQ4lsPD76S.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Dit overzicht komt helaas totaal niet in de buurt van de werkelijkheid. Bij mij zegt dat overzicht 22,01kwh/100km na iets meer dan 1.500km) terwijl ik in werkelijkheid rond de 27kwh/100km zit.

De werkelijkheid is vrij simpel uit te rekenen: totale afgelegde afstand gedeeld door totaal geladen kwh (moet ie wel op 100% zitten). De uitkomst daarvan doe je 100/"je uitkomst" en je weet de werkelijke verbruikscijfers waarbij je dan ook de laadverliezen en de kwh's van eventueel opwarmen auto voor je gaat rijden meetelt. Dat is immers wat je echt aan kwh's nodig hebt gehad om die afstand af te kunnen leggen?

Geen idee waar die Kia diagnose zich op baseert maar het klopt in ieder geval totaal niet (bij mij in ieder geval niet)
Hoewel je natuurlijk gelijk hebt als je zegt dat je moet rekenen met het totaal dat jouw meterkast geleverd heeft aan de Kia, zijn laadverliezen in de kabel niet aan te rekenen aan de auto. De auto weet niet hoeveel kWh er verloren gaat tussen de meterkast en de charge port.

Het verbruik tijdens stilstand, ook tijdens stilstand ondewerg, zou wel meegerekend moeten worden met het totaalverbruik. Dit doen EV's niet, omdat je bij stilstand het verbruik niet kunt delen door 0 km/u, maar dat verbruik zou wel meegenomen kunnen worden in het ritgemiddelde.

Maar nog belangrijker vind ik dat alle automerken dezelfde berekeningswijze hanteren. Zodat de efficiëntie onderling vergelijkbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Bijna 2600 km met GT line op stock 21” zomerbanden. Grootste deel niet autosnelweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOpURo90a7FVTvYPjYz8FDLespY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIs3xENGUZm2hfTV8vZnO67Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Buiten de laatste 2 pieken ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYnw2V2Jb-yatwOavyns6wU1TOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OsjhJOZDDcTTRhkeRt0sQF7.jpg?f=fotoalbum_large
Als we toch plaatjes aan het delen zijn 😊.
Mijn gemiddelde komt de laatste weken al onder de 20 uit. Als dat zo doorgaat verwacht ik van de zomer wel richting de 16/17 kWh/100km te komen. (AWD GT line 21 inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Het lijkt erop dat in deze mooie grafieken de Klimaatregeling, Elektronica en Batterij-verzorging niet meegerekend wordt in het ritten-gemiddelde, maar uitsluitend het verbruik van Rijden.

In de auto zelf zie je op de display dan ook andere gemiddeldes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Hoewel je natuurlijk gelijk hebt als je zegt dat je moet rekenen met het totaal dat jouw meterkast geleverd heeft aan de Kia, zijn laadverliezen in de kabel niet aan te rekenen aan de auto. De auto weet niet hoeveel kWh er verloren gaat tussen de meterkast en de charge port.

Het verbruik tijdens stilstand, ook tijdens stilstand ondewerg, zou wel meegerekend moeten worden met het totaalverbruik. Dit doen EV's niet, omdat je bij stilstand het verbruik niet kunt delen door 0 km/u, maar dat verbruik zou wel meegenomen kunnen worden in het ritgemiddelde.

Maar nog belangrijker vind ik dat alle automerken dezelfde berekeningswijze hanteren. Zodat de efficiëntie onderling vergelijkbaar wordt.
Het gaat er wat mij betreft om wat de auto in totaal gebruikt want dat zijn ook werkelijke kosten die je eraan hebt.

Maar ook los van de laadverliezen klopt dit overzicht in de app echt totaal niet (bij mij althans). In de boordcomputer in je dashboard staat bij mij nu een gemiddeld verbruik "Sinds laatste reset" (die ik nog niet heb gereset sinds ik de auto heb) van 25,8kwh/100km terwijl dat bij Voertuigmanagement op 22,01kwh/100km staat.

Daarom kijk ik ook naar het werkelijke zelf uitgerekende verbruik want A) boordcomputers zijn nagenoeg nooit nauwkeurig en B ) bij de EV9 spreken ze elkaar zelfs tegen 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Maar ook los van de laadverliezen klopt dit overzicht in de app echt totaal niet
Inderdaad, daarom mijn reactie hierboven, over wat de Kia app allemaal weglaat in zijn berekening.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasoline1234 op 19-02-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Inderdaad, daarom mijn reactie hierboven, over wat de Kia app allemaal weglaat in zijn berekening.
Dat de app stilstand etc wellicht weglaat, zou toch geen reden moeten zijn waarom de waarde in de boordcomputer (die op een andere plek in de app ook zichtbaar is) en de Rij statistiek in de app van elkaar afwijken? Het maakt het er niet echt geloofwaardig en betrouwbaar c.q. echt inzichtelijk van in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Dat de app stilstand etc wellicht weglaat, zou toch geen reden moeten zijn waarom de waarde in de boordcomputer (die op een andere plek in de app ook zichtbaar is) en de Rij statistiek in de app van elkaar afwijken? Het maakt het er niet echt geloofwaardig en betrouwbaar c.q. echt inzichtelijk van in ieder geval
Ja, het is niet handig. Het Status scherm in de app toont EV-efficientie en het voertuigrapport toont Rit-efficientie. Dat zijn 2 verschillende dingen die al snel 10-15% uit elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar de precieze cijfers heb gekeken, maar meer naar de ervaring. Zelfs met 5 passagiers (waarvan 3 kleine kinderen) + bagage en 110-120 km/u waren de afstanden tussen de laadstops ruim voldoende. En dan reden wij meestal tussen de 20 en 80% accu.
Daarbij gaf de auto meestal een verbruik aan rond de 24 kWh per 100 km, maar ABRP liep sneller naar beneden dan de accu van de auto en die ging uit van een verbruik van 22,9 kWh per 100 km.

[ Voor 25% gewijzigd door AgeOfPanic op 19-02-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

AgeOfPanic schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:41:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar de precieze cijfers heb gekeken, maar meer naar de ervaring. Zelfs met 5 passagiers (waarvan 3 kleine kinderen) + bagage en 110-120 km/u waren de afstanden tussen de laadstops ruim voldoende. En dan reden wij meestal tussen de 20 en 80% accu.
Daarbij gaf de auto meestal een verbruik aan rond de 24 kWh per 100 km, maar ABRP liep sneller naar beneden dan de accu van de auto en die ging uit van een verbruik van 22,9 kWh per 100 km.
Dat is natuurlijk zeker ook 1 van de belangrijkste elementen van het EV rijden: heb je genoeg aan de werkelijke range? En als je dan moet laden, gaat dat snel genoeg om daarna weer een acceptabele range te hebben. En deze beide zaken zijn absoluut op orde met die circa 200Kw laadsnelheden die bij laders die dat halen ook voor langere tijd per sessie gehaald wordt waardoor je ook zo weer verder kunt 🍀

Maar als cijferman ben ik aan de andere kant ook erg benieuwd naar het praktijk verbruik in kwh/100km ten opzichte van de getallen die Kia opgeeft en dan is een nauwkeurige en betrouwbare meting wel handig 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
AgeOfPanic schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:41:
Dit was ook mijn ervaring met mijn vorige EV (Mustang Mach E) - deze had maar een range van 350km in de zomer en ik ben hier vaak mee op vakantie geweest (oa Italie/Spanje). De Mustang laadde met max 100KW en ik had geen issue met af en toe stoppen en 30min. laden - ook voor de kids erg chill om elke 3u te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Laatst online: 27-05 17:05
Het probleem met de trillende Continentals komt mij nog bekend voor in de tijd dat ik een Volvo XC90 T8 reed
(2015-2020). Dealer kon mij niet helpen want voelde wel iets maar vond dat zelf niet storend….
Overgestapt naar Goodyears F1 banden en dat ging al beter maar de echte oplossing kwam pas 2 jaar later nadat ik in een parkeergarage in Frankrijk 1 band aan flarden reed en toen een week! moest wachten op 4! (want voorschrift Volvo) vervangende 275-20 banden ditmaal Michelin Latitude3.
De Franse dorpsgarage kon niet (goed) balanceren dus op terugweg met rammelbak gereden en hier in Delft bij specialist 3D laten balanceren en weg waren de trillingen!
Lag bij mij dus aan balanceren met misschien de goede combi Michelin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

tvdoc schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:58:
[Afbeelding]
Als we toch plaatjes aan het delen zijn 😊.
Mijn gemiddelde komt de laatste weken al onder de 20 uit. Als dat zo doorgaat verwacht ik van de zomer wel richting de 16/17 kWh/100km te komen. (AWD GT line 21 inch)
Mag ik vragen met welke bandenspanning je rijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
FlyingDutchMike schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:27:

Mag ik vragen met welke bandenspanning je rijdt?
Vandaag gister toevallig nog door het menu gescrold, bandenspanning stond op 2.8 , zo afgeleverd door de dealer, zou niet eens weten of dat standaard is.
Ben wel een rustige rijder, dagelijkse route is half provinciale(80km/u)weg/half snelweg en als het niet koud is staat de kachel uit bij mij. Ook heb ik op korte stukjes niet altijd zin om al de piepers uit te zetten, dus dan rij ik ook precies op de juiste max. snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

tvdoc schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 00:09:
[...]

Vandaag gister toevallig nog door het menu gescrold, bandenspanning stond op 2.8 , zo afgeleverd door de dealer, zou niet eens weten of dat standaard is.
Ben wel een rustige rijder, dagelijkse route is half provinciale(80km/u)weg/half snelweg en als het niet koud is staat de kachel uit bij mij. Ook heb ik op korte stukjes niet altijd zin om al de piepers uit te zetten, dus dan rij ik ook precies op de juiste max. snelheid :)
Dat helpt allemaal wel ja… Ik ga ook iets meer druk erin zetten. Zat op 2.5 en 2.6 achter.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Tja, hiervoor had ik een E-niro , dus heb al een paar jaar kunnen oefenen om zuinig te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:33
Andre24 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Dat is natuurlijk zeker ook 1 van de belangrijkste elementen van het EV rijden: heb je genoeg aan de werkelijke range? En als je dan moet laden, gaat dat snel genoeg om daarna weer een acceptabele range te hebben. En deze beide zaken zijn absoluut op orde met die circa 200Kw laadsnelheden die bij laders die dat halen ook voor langere tijd per sessie gehaald wordt waardoor je ook zo weer verder kunt 🍀

Maar als cijferman ben ik aan de andere kant ook erg benieuwd naar het praktijk verbruik in kwh/100km ten opzichte van de getallen die Kia opgeeft en dan is een nauwkeurige en betrouwbare meting wel handig 🙃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMY-SgPFQTrvhtEOKyQjcKX4-To=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DpLhb3UpcviM5HiU6U2jrtvH.png?f=fotoalbum_large

https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx

Dit zou je een redelijke indicatie moeten geven? Maar dit zijn gemiddeldes en mijn ervaring met een EV is dat snelheid, temperatuur en wind nogal verschil kunnen uitmaken op je daadwerkelijke verbruik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 00:18:
[...]

Dat helpt allemaal wel ja… Ik ga ook iets meer druk erin zetten. Zat op 2.5 en 2.6 achter.
Bedankt!
Bij mij staan ze op 3.0 door de dealer. Ik denk in een poging om de trillingen zoveel mogelijk te dempen, maar die zijn er dus nog altijd.
En of hij er zuiniger door rijdt is me ook nog niet duidelijk aangezien ik iets boven de 27khw/100km zit nog 1.500 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

SooK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:14:
[...]

[Afbeelding]

Dit zou je een redelijke indicatie moeten geven? Maar dit zijn gemiddeldes en mijn ervaring met een EV is dat snelheid, temperatuur en wind nogal verschil kunnen uitmaken op je daadwerkelijke verbruik…
Dit zijn als het goed is idd praktijk gegevens dus zou redelijk representatief moeten zijn. De GT launch edition die ik heb staat op 26.7 zie ik. Daar zit ik aardig in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Karel de Grote schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:04:
Het probleem met de trillende Continentals komt mij nog bekend voor in de tijd dat ik een Volvo XC90 T8 reed
(2015-2020). Dealer kon mij niet helpen want voelde wel iets maar vond dat zelf niet storend….
Overgestapt naar Goodyears F1 banden en dat ging al beter maar de echte oplossing kwam pas 2 jaar later nadat ik in een parkeergarage in Frankrijk 1 band aan flarden reed en toen een week! moest wachten op 4! (want voorschrift Volvo) vervangende 275-20 banden ditmaal Michelin Latitude3.
De Franse dorpsgarage kon niet (goed) balanceren dus op terugweg met rammelbak gereden en hier in Delft bij specialist 3D laten balanceren en weg waren de trillingen!
Lag bij mij dus aan balanceren met misschien de goede combi Michelin.
De trillingen in de banden van de EV9 zijn veroorzaakt doordat de auto's te lang stil gestaan hebben. Op het schip, maar ook al voor die tijd op de parkeerterreinen van Kia, wachtend op inschepen naar Europa.
Het rubber van de banden is op 1 positie "plat" geworden door het gewicht van de EV.

Er is dus geen algemeen balansprobleem. Ook het bandentype is niet het probleem hier. Zodra je wisselt naar nieuwe banden, zoals ik zelf ook heb gedaan, is het trillen probleem weg en rijd je op fluweel.

Kia had de auto's zo natuurlijk nooit moeten uitleveren. Een smet op een verder prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

SooK schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:14:
[...]

[Afbeelding]

Twijfelachtig of deze getallen van TravelCard representatief zijn. Bijvoorbeeld: Hoeveel EV9 RWD Plus rijders hebben een TravelCard? Deze uitvoering is zelfs nog maar nauwelijks geleverd. De data is misschien wel gebaseerd op 1 auto. De AWD data lijkt iets beter te kloppen, maar ook hier twijfelachtig op hoeveel data dit gemiddelde is gebaseerd. In ieder geval zitten de zuinige lente en zomer niet in deze data. Over 1 jaar nog maar eens kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasoline1234 op 20-02-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:44:
[...]

De trillingen in de banden van de EV9 zijn veroorzaakt doordat de auto's te lang stil gestaan hebben. Op het schip, maar ook al voor die tijd op de parkeerterreinen van Kia, wachtend op inschepen naar Europa.
Het rubber van de banden is op 1 positie "plat" geworden door het gewicht van de EV.

Er is dus geen algemeen balansprobleem. Ook het bandentype is niet het probleem hier. Zodra je wisselt naar nieuwe banden, zoals ik zelf ook heb gedaan, is het trillen probleem weg en rijd je op fluweel.

Kia had de auto's zo natuurlijk nooit moeten uitleveren. Een smet op een verder prima auto.
@Gasoline1234 Welke banden heb je eronder laten zetten? En heeft Kia dat voor je betaald? Ik heb gisteren bij mijn dealer aangegeven er vanuit te gaan dat ze de banden gaan vervangen en daar "wordt ik zsm over teruggebeld " dus elke input is welkom 😁

Dank alvast voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:18:
[...]

@Gasoline1234 Welke banden heb je eronder laten zetten? En heeft Kia dat voor je betaald? Ik heb gisteren bij mijn dealer aangegeven er vanuit te gaan dat ze de banden gaan vervangen en daar "wordt ik zsm over teruggebeld " dus elke input is welkom 😁

Dank alvast voor je reactie!
Ik heb Falken Euroall Season AS220PRO 3PMSF M+S XL MFS 285/45 R21 laten monteren.
Dit zijn All Season banden met sneeuwvlok, dus toegestaan bij winterse omstandigheden in Oostenrijk en Duitsland.

Dit was op eigen kosten.
Bij de Kia dealer heb ik mij wel 2x beklaagd over de trillingen, maar de dealer volgt het officiële narratief van Kia dat de trillingen grotendeels verdwijnen na 2000 - 3000km. Nadat ik zelf nieuwe banden heb laten monteren (niet bij Kia, want die kan geen Falken leveren), kon de dealer niks meer voor mij betekenen, omdat ze de ernst van de trillingen nu niet meer kunnen verifiëren. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb Falken Euroall Season AS220PRO 3PMSF M+S XL MFS 285/45 R21 laten monteren.
Dit zijn All Season banden met sneeuwvlok, dus toegestaan bij winterse omstandigheden in Oostenrijk en Duitsland.

Dit was op eigen kosten.
Bij de Kia dealer heb ik mij wel 2x beklaagd over de trillingen, maar de dealer volgt het officiële narratief van Kia dat de trillingen grotendeels verdwijnen na 2000 - 3000km. Nadat ik zelf nieuwe banden heb laten monteren (niet bij Kia, want die kan geen Falken leveren), kon de dealer niks meer voor mij betekenen, omdat ze de ernst van de trillingen nu niet meer kunnen verifiëren. Tja.
Dank je voor je reactie. Ik ga ervoor dat de dealer/ Kia dit zelf gaat oplossen/betalen want mij jetste duur om zelf op te lossen terwijl duidelijk is dat het een breed issue is onder de EV9 's. Hun eigen demo had het bij 4K kms ook nog steeds dus dat het weggaat geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Allemaal inderdaad een tikkie onduidelijk...
Maar dat Tankie vooral op Autobahn-snelheid een beetje meer verbruikt dan de Model S en meer dan ik gehoopt had blijft een feit.
Al is het ook dat ik meestal nog steeds meer range heb in de KIA dan ik nodig heb voor m'n eigen volgende pitstop... :-)

En de laadpas van de zaak helpt ook wel iets om het wat te laten voor wat het is. Hij laadt zo lekker stabiel snel (meestal) dat het een snelle pitstop altijd efficient maakt.

De range bij 100% SoC is sinds de laatste 2 top-ups wel voor het eerst meer dan 450km! Dus dat gaat ook met sprongen omhoog. Wellicht de hogere temperatuur maar misschien moet ik m'n vriendin laten rijden als we ver moeten komen op een 'stint'... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Andre24 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Dank je voor je reactie. Ik ga ervoor dat de dealer/ Kia dit zelf gaat oplossen/betalen want mij jetste duur om zelf op te lossen terwijl duidelijk is dat het een breed issue is onder de EV9 's. Hun eigen demo had het bij 4K kms ook nog steeds dus dat het weggaat geloof ik niet.
Onderstaand het Kia dealer bulletin van 30-10-2023, waarin Kia het probleem van de trillende banden erkent. Dit maakt je positie vast iets sterker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVsVxMXMnTW6WjaKdYZEpQjenDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrFcDCfVtHqJmsdmwKjOeTU9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igKTYIxxvji48ATZIXlIZfb-Zos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pchAFrrGLFVkAIIIE5U80YJY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Gasoline1234 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Onderstaand het Kia dealer bulletin van 30-10-2023, waarin Kia het probleem van de trillende banden erkent. Dit maakt je positie vast iets sterker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! Dank je. Ik lees dat ik nog tot 3K kms geduld moet hebben dus 🙄

Wie weet is 't dan weg, maar ik geloof er gezien mijn eigen demo ervaring en van anderen hier niet veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41
Andre24 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Wie weet is 't dan weg, maar ik geloof er gezien mijn eigen demo ervaring en van anderen hier niet veel van...
Onderweg naar de 3k (zit nu op 2,6K). Het trillen is minder maar nog steeds goed voelbaar en erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
henkie32 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Onderweg naar de 3k (zit nu op 2,6K). Het trillen is minder maar nog steeds goed voelbaar en erg irritant.
Hier hetzelfde, misschien met uitbalanceren van de wielen het opgelost zal worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Hier hetzelfde, misschien met uitbalanceren van de wielen het opgelost zal worden
Dat verwacht ik niet, dat hebben ze bij mijn banden al gedaan voor uitlevering, speciaal aan de auto nog extra gebalanceerd omdat ik toen al aangegeven had dat het probleem bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Voordat je misschien een paar weken of maanden verder bent en je 'gewend' raakt aan de trillingen: er zijn berichten hier dat het na 4k, en zelfs meer dan 4k NIET weg is getrokken...
Persoonlijk vind ik het ONMOGELIJK dat een organisatie klanten de weg op zou willen sturen met de boodschap het maar even 3000 km te gaan proberen... dat zijn 30-50 uren rijden. Als de auto nu gratis was maar dat is hij niet volgens mij...
We zijn echt te volgzaam hierin. Ik weet, een kostenpost voor KIA maar zou voor de dealer geen probleem mogen zijn en via de importeur bij KIA- of bandenfabriek moeten (kunnen) neerleggen. Of met een goede (warmte)behandeling komen om de banden op die manier terug in vorm te krijgen.
Ik heb het idee dat bij KIA de dealers 'verder weg' staan van de importeur dan bijvoorbeeld bij BMW waar je dit soort 'oplossingen' niet snel zal zien. Minder als 1 familie/ 1 gemeenschappelijk merk.

Het lijkt me dat we alleen al op dit forum met voldoende ervaringsdeskundigheid zijn om hierover bijvoorbeeld een punt te stellen bij de verschillende auto-bladen en de ANWB.
Misschien dat KIA bij een dergelijke 'dreiging' er anders over gaat denken.
Het is een top-auto maar dit soort issues en de manier waarop de oplossing op zich laat wachten ten koste van het rijgenot en het dagelijks gebruik van dit 'product' krijgt naar mijn mening niet de juiste urgentie.

Sta ik alleen in deze gedachte?

[ Voor 17% gewijzigd door FlyingDutchMike op 20-02-2024 13:10 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 84 Laatste