Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 32 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivanzoomski
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-06 11:40
AgeOfPanic schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:24:
Wij hebben gisteren onze Iceberg Green non GT versie mogen ophalen. Wat een auto is het. Ik mis het vermogen van de tweede motor absoluut niet. Sterker nog, hij is zo comfortabel en stil dat ik vaker te snel rij. Je zou bijna het piepje aan laten staan. De auto is ook zo ruim met grote ramen dat ik dakraam nog niet gemist heb.
Verder de eerste OTA update al geïnstalleerd en daarom nu wireless Android Auto. Dat werkt perfect met de head up display. Eigenlijk ziet het er beter uit dan met de geïntegreerde navigatie.
Mijn Pixel 6 pro is geregistreerd als digitale sleutel. Daarom alleen de fysieke sleutel aan de sleutelhanger voor het geval de 12v accu het begeeft. Grootste nadeel daarvan is dat bij het verlaten van de auto ik deze meestel niet met de deurhendel kan afsluiten. Het lijkt alsof de telefoon dan geen contact heeft met de auto en je die dan niet af kunt sluiten. Heeft iemand anders daar ook last van?
Kreeg jij de Pixel 6 zonder problemen geïnstalleerd als digitale sleutel? Met mijn Pixel Fold wil het maar niet lukken. Hij geeft eerst aan dat de sleutel wordt opgeslagen, maar komt vervolgens telkens met de melding 'kan niet koppelen', zonder verdere toelichting.

Iemand anders ook bekend met dit probleem?

Edit: opgelost! Het werkte door de telefoon op de NFC te leggen in de auto, het oplaadpunt voor de telefoon dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivanzoomski op 10-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:13

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

NHLGMD schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:18:
Ik ga aanstaande vrijdag naar Oostenrijk, met vrouw en 4 kinderen en Thule towbox. Toch heb ik nog enkele vragen en wellicht heeft iemand tips. Ik heb natuurlijk elke pagina van dit Kia EV9 topic gelezen, dus ik hoop dat deze vragen niet al eerder gesteld zijn.

1. Moet ik de EV9 handmatig voorverwarmen of doet de auto dat altijd zelf wanneer je een laadpunt als tussenstop toevoegt?
2. Hoe lang moet je voorverwarmen als je dit handmatig doet (dus bijvoorbeeld zonder gebruik te maken van de navigatie)?
3. Hebben mensen al ervaring met een rit naar Oostenrijk? Hoe zijn de ervaringen met de laadpunten wat betreft drukte en laadsnelheid? Zijn er plaatsen waar je absoluut wel of juist niet heen moet?
4. Met mijn Tesla's (inmiddels verkocht) vond ik het ook al lastig om te bepalen wat de ideale kruissnelheid is om zo snel en ver mogelijk te komen voordat ik weer moet laden. Heeft iemand tips?

Excuses voor de vele vragen tegelijk, maar het leek me handig om dit zo centraal mogelijk te houden, ook voor medelezers die wellicht ook nieuwsgierig zijn en op wintersport gaan, in plaats van verspreid over het Kia EV9 topic.
Ik ben 2 weken geleden met de EV9 AWD GT-Line naar Oostenrijk geweest.
Als je op zaterdag rijdt moet je er rekening mee houden dat Ionity laadstations drukbezet zijn, vaak met wachtenden. Je kunt dit in de Ionity app zien. Ik ben daarom wel eens uitgeweken naar Fastned en Aral.
Je kunt natuurlijk ook bij de Tesla supercharger laden. Bijvoorbeeld als je van plan bent te gaan eten en wel een klein uurtje de tijd hebt. Want bij Tesla laadt de EV9 met max 86 kW. Neem dan wel de oudere Tesla laders, die met 2 kabels per stall.

Voorverwarmen is in de winter eigenlijk altijd nodig. Want de batterij van de EV9 wordt door rijden niet warm genoeg. Als je een laadstation hebt geselecteerd zou je het verwarmingssymbool in je batterijpercentagesymbool moeten zien. Indien niet, dan ongeveer 20 minuten van te voren zelf de batterijverwarming checken en aanzetten in het EV menu op de display.

Ik hield een kruissnelheid van 120-130 km/u aan. Dan kom je aardig goed mee met het verkeer, en is het verbruik nog onder de 270 Wh/km, zodat je trajecten van 300 km kan rijden en met 2 laadstops thuis bent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmZmmKZC3YnKqgQhmjwXL0u6AE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUQSznSje8Ovky4tkTaknoSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:59
Bjorn Nyland is druk bezig om de EV9 te testen:
De ruimte test: YouTube: Kia EV9 banana box test
TLDW: Ruimste personenauto tot nu toe.

Ionity laadsnelheid test: YouTube: Kia EV9 charging test at Ionity
TLDW: Rond de 200kw, iets langzamer dan de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-06 17:38

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Herhaald verzoek: Verlies lading bij geparkeerd staan zonder laadkabel:

Mag ik nogmaals uw reactie vragen over het 'leeglopen' bij geparkeerd staan?
Ik heb een beperkt aantal reacties gekregen, waarvoor bedankt, maar om een vuist bij de dealer te kunnen maken zou ik graag van meer berijders input hebben.
Ik zie tot sons wel 2% verlies per dag als hij voor de deur geparkeerd staat. Deze week nog zo'n 5-6% in 50 uur.
Dat lijkt mij toch niet OK.

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
Gasoline1234 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Als je op zaterdag rijdt moet je er rekening mee houden dat Ionity laadstations drukbezet zijn, vaak met wachtenden. Je kunt dit in de Ionity app zien. Ik ben daarom wel eens uitgeweken naar Fastned en Aral.
Je kunt natuurlijk ook bij de Tesla supercharger laden. Bijvoorbeeld als je van plan bent te gaan eten en wel een klein uurtje de tijd hebt. Want bij Tesla laadt de EV9 met max 86 kW. Neem dan wel de oudere Tesla laders, die met 2 kabels per stall.

Voorverwarmen is in de winter eigenlijk altijd nodig. Want de batterij van de EV9 wordt door rijden niet warm genoeg. Als je een laadstation hebt geselecteerd zou je het verwarmingssymbool in je batterijpercentagesymbool moeten zien. Indien niet, dan ongeveer 20 minuten van te voren zelf de batterijverwarming checken en aanzetten in het EV menu op de display.

Ik hield een kruissnelheid van 120-130 km/u aan. Dan kom je aardig goed mee met het verkeer, en is het verbruik nog onder de 270 Wh/km, zodat je trajecten van 300 km kan rijden en met 2 laadstops thuis bent.
[Afbeelding]
Waarom zo langzaam bij tesla laders? Ik meen daar met m’n Volvo xc40 geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:41
[b]DarkShadow in "Het grote Kia EV9 Topic"DarkShadow schreef op zaterdag 10 februari 2024 @i.Stijn

Waarom zo langzaam bij tesla laders? Ik meen daar met m’n Volvo xc40 geen last van te hebben.
Waarschijnlijk 400 vs 800 volt platform. Mijn Kia raakte een beetje van de kaart bij tesla ( nieuwste) lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51
Gasoline1234 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]
Tot welk percentage laad je de auto dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DarkShadow schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Laders van Tesla (en bijv ook Kempower, maar die zie je niet zoveel hier in de buurt) halen niet de spanning van de battery pack van de EV9. Daardoor is de interne DC-DC converter nodig en die is de beperkende factor.

De meeste auto’s hebben 400v battery pack en die hebben hier inderdaad geen last van.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 07:38
Freezhost schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:32:
Meer mensen die een nieuw kentekenbewijs hebben gekregen? Volgens de RDW heeft de fabrikant een fout gemaakt en onjuiste gegevens ingevoerd.
Ja ik heb ook een nieuw kentekenbewijs gekregen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke gegevens niet klopte, Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-06 23:01
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:20:

Ik heb een beperkt aantal reacties gekregen, waarvoor bedankt, maar om een vuist bij de dealer te kunnen maken zou ik graag van meer berijders input hebben.
Ik zie tot sons wel 2% verlies per dag als hij voor de deur geparkeerd staat. Deze week nog zo'n 5-6% in 50 uur.

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!
Ik ga er eens op letten de komende dagen

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
" King of bananas "

https://youtu.be/VfPnINrFAfM

[ Voor 13% gewijzigd door Rammboy op 10-02-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

AgeOfPanic schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Tot welk percentage laad je de auto dan op?
Tot 85%. Maar als je het niet prettig vindt tot onder de 5% te rijden, dan kun je ook 90% aanhouden. Als.je 3 snelle laadstops wilt doen kun je ook bij 70% al weer gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 23:19

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!
Hier juist andersom vandaag. Vannacht laten laden tot 80% en nu net op 82%. Zal wel met de hogere temperatuur vandaag te maken hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:26
xoortgiesen schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Ja ik heb ook een nieuw kentekenbewijs gekregen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke gegevens niet klopte, Weet iemand dat?
Meer dan dit weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Laatst online: 13:50
jongf7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:37:
Zo, na een kleine twee maanden achteraan zitten eindelijk mijn cheque van 2k tegoed ontvangen :)

Alleen geen idee wat ik er van moet gaan halen..
Wat hebben jullie er mee gedaan?

Voor set winterwielen is het inmiddels wat laat, komt volgend jaar wel (geen wintersporters).
Sidesteps incl montage
Dashcam voor en achter incl montage
Spatlappen voor en achter incl montage

Moet allemaal nog uitgevoerd worden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfsX7oaLhWjSCcWkaTmCXND-bOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLqh9p2AGMQ7EbRmBVIq7Hvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzZwdSaqQOyziQBUfcVbuVq854g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ourO2ldrxvGvfRXzVCnCB1ft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZFEo8nqLEG6OcSgg4VEwmcLtnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv6WeqsZuxEy7DpkogHiX5vP.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag de dakdragers gemonteerd. Zonder dakkoffer merk ik geen verandering in verbruik. Met 13C buiten temp. zit ik nu op 18.2kwh per 100km (in de stad)

[ Voor 24% gewijzigd door Stephanos op 10-02-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:05
CBreedijk schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Sidesteps incl montage
Dashcam voor en achter incl montage
Spatlappen voor en achter incl montage

Moet allemaal nog uitgevoerd worden hoor.
Welke dashcam juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!
Ik ga het even in de gaten houden Mike! Is me nog niet opgevallen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-06 12:29

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!
Mij is het ook niet perse opgevallen door dagelijks gebruik, maar ik zie dat de lading nu 2% gezakt is ten opzichte van gisteravond toen ik de auto op de oprit zette.
Ik zal komende nachten eens voor en na gaan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Zie je dat in de app of in de wagen zelf?
Bij mij geeft de app aan dat hij is geladen tot 80% maar hij staat maar op 78% en het bereik op 391km.
Zie zelf over nacht of over enkele dagen geen verlies in %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24
  • Laatst online: 27-06 23:19

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Hoe is dat bij u allen?
Thanks!
Gisteren om 17.22 berichtte ik dat ie na 's nachts te zijn geladen tot 80% toen op 82% stonden daar staat ie nu nog steeds op.

Wat ik me afvraag: heeft jouw autalle recente updates gehad? De laatste is circa 2 weken geleden uitgekomen. Het zou kunnen dat je auto de 12V batterij steeds bij moet laden ivm de bekende issues van leeglopen. Mijn auto heeft bij aflevering alle tot die dag bekende updates gehad waar ook " iets met de 12V accu" bij zat. Wellicht dat dit je op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taara
  • Laatst online: 16:03
Goedemorgen,

Hoe werkt het automatisch inparkeren precies, ik krijg dat niet voor elkaar. Zelf doet iedereen het waarschijnlijk sneller maar om keer te testen is altijd leuk.

Ook op afstand voor en achteruit rijden via de sleutel lukt me niet. Heb goed contact met de dealer, heb de verkoper ook op de app, maar die geeft aan dat het pas kan bij een volgende update. Nu heb ik hem al dankzij dit handige forum gewezen op verschillende dingen die hij nog niet wist.

Klopt het van dat er eerst nog een update moet plaatsvinden voordat bovenstaande werkt?

Dank jullie wel😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Andre24 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:35:
[...]
De kans is best groot dat je ICCU doorgebrand is. Daar is 2 weken geleden een specifieke update voor gekomen. Zie deze screenshot:
[Afbeelding]
Ja, de monteur had het ook al over ICU. Gaan ze nakijken. De Ev6 zou met dat probleem helemaal niet laden, deze gelukkig nog op 1-fase in AC. Snellader geen problemen, alleen aan de thuislader. Zal na 5 maart nog even terugkoppeling geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Taara schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:47:
Goedemorgen,

Hoe werkt het automatisch inparkeren precies, ik krijg dat niet voor elkaar. Zelf doet iedereen het waarschijnlijk sneller maar om keer te testen is altijd leuk.

Ook op afstand voor en achteruit rijden via de sleutel lukt me niet. Heb goed contact met de dealer, heb de verkoper ook op de app, maar die geeft aan dat het pas kan bij een volgende update. Nu heb ik hem al dankzij dit handige forum gewezen op verschillende dingen die hij nog niet wist.

Klopt het van dat er eerst nog een update moet plaatsvinden voordat bovenstaande werkt?

Dank jullie wel😃
Lijkt me niet dat je daarop zou moeten wachten.
Voor het vooruit/achteruit rijden vertelde de dealer mij dat het wel een belangrijke eerste stap is om de auto eerst met de sluitknop af te sluiten, ook als hij al stilstaat en dicht zat.
Dan de Start knop op de sleutel indrukken totdat hij opstart. De rode leds in de zijspiegels gaan even aan. Het dashboard ook. Dan pas wil de auto vooruit of achteruit via de desbetreffende knopjes.

Parkeren nog niet geprobeerd… wil liever niet voor joker staan op de parkeerplaats… is me met de Tesla iets te vaak gebeurd… 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

juakali schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:38:
Zie je dat in de app of in de wagen zelf?
Bij mij geeft de app aan dat hij is geladen tot 80% maar hij staat maar op 78% en het bereik op 391km.
Zie zelf over nacht of over enkele dagen geen verlies in %
In beide, ze lopen gelijk (als de app tenminste nog connecten wil met de auto. Na een dag of wat gaat die bij mij in een soort winterslaap en is niet meer te bereiken via internet. Moet dan eerst ‘starten’. Mede hierom vind ik het leeglopen zo merkwaardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Andre24 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Gisteren om 17.22 berichtte ik dat ie na 's nachts te zijn geladen tot 80% toen op 82% stonden daar staat ie nu nog steeds op.

Wat ik me afvraag: heeft jouw autalle recente updates gehad? De laatste is circa 2 weken geleden uitgekomen. Het zou kunnen dat je auto de 12V batterij steeds bij moet laden ivm de bekende issues van leeglopen. Mijn auto heeft bij aflevering alle tot die dag bekende updates gehad waar ook " iets met de 12V accu" bij zat. Wellicht dat dit je op weg kan helpen?
Nee, ik heb zelf de entertainment update eind november uitgevoerd en er lijkt niets OTA te zijn gekomen. Volgens de dealer staan er wel twee updates nu voor mijn VIN klaar. Eind feb gaan we het zien. Ik wil alleen wel alle issues in één keer bij ze neerleggen.
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maldonado
  • Laatst online: 17-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go6TTioaH0pnMAvqA9mNHqO6CSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImYZXoDdWdyR5z55ASnjkPwz.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag op zaterdag naar Oostenrijk gereden. 975km maar 3x moeten laden 2x 25 en 1x 21 minuten. Nog 40% over bij aankomst.
Wel netjes 100 gereden de hele tijd. Maar vol geladen tot de nok met ski s en 4 personen en bagage.
4,1 km/kWh gemiddeld. 215kW snelheid met laden .
Mijn ervaring is zeer positief. Heel uitgerust aangekomen. Genoeg vrije plekken om te laden. Laden gaat echt heel snel.

Wel koppel problemen ervaren met de kabel. Soms wel 7x proberen voordat hij hem oppakt. Toch maar binnenkort meubelviltjes plakken binnenkort. Maar eigenlijk moet dit door Kia opgelost worden.

Was eerste lange reis met een EV. Maar het koudwater vrees is nu wel weg.

Neem hem gerust mee op wintersport. Rijdt heerlijk in de bergen en verbruik viel mij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Heeft er iemand de automatische achterklep werkende gekregen?
De optie staat aan en als ik met de sleutel in mijn zak achter de koffer staat doet hij niks. De deuren doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Maldonado schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:28:
[Afbeelding]

Vrijdag op zaterdag naar Oostenrijk gereden. 975km maar 3x moeten laden 2x 25 en 1x 21 minuten. Nog 40% over bij aankomst.
Wel netjes 100 gereden de hele tijd. Maar vol geladen tot de nok met ski s en 4 personen en bagage.
4,1 km/kWh gemiddeld. 215kW snelheid met laden .
Mijn ervaring is zeer positief. Heel uitgerust aangekomen. Genoeg vrije plekken om te laden. Laden gaat echt heel snel.

Wel koppel problemen ervaren met de kabel. Soms wel 7x proberen voordat hij hem oppakt. Toch maar binnenkort meubelviltjes plakken binnenkort. Maar eigenlijk moet dit door Kia opgelost worden.

Was eerste lange reis met een EV. Maar het koudwater vrees is nu wel weg.

Neem hem gerust mee op wintersport. Rijdt heerlijk in de bergen en verbruik viel mij mee. :)
Mooie reis!
De terugreis rijd je bergafwaarts en als je met 100% SoC vertrekt, dan zou je met 2 laadstops thuis kunnen komen als je niet te hard rijdt.
Maar met 4 personen in de auto is 3 stops waarschijnlijk meer gewenst, want er moet er altijd wel eentje naar het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
juakali schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:06:
De optie staat aan en als ik met de sleutel in mijn zak achter de koffer staat doet hij niks. De deuren doen het wel.
Jawel, hij piept vaak als ik er langsloop om de kabel er uit te halen, als ik dan blijf staan gaat de klep open. Maar als ik met volle handen aan kom is het Russische roulette. Wat dat betreft had de xc90 het beter voor elkaar met een schopje onder de bumper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:40
juakali schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:06:
Toevallig vanmiddag voor het eerst getest. Je moet wel geduld hebben, duurt echt wel even voor je de piepjes hoort die bij het openen van de klep horen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Tuuan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Toevallig vanmiddag voor het eerst getest. Je moet wel geduld hebben, duurt echt wel even voor je de piepjes hoort die bij het openen van de klep horen.
Hiermee mag je in garages en onder carpoorten wel uitkijken… staat de klep ineens tegen het plafond aan…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Afgelopen dagen eerste echte trip richting Zweden. Tot nu toe tevreden, echt feest om te rijden. Sowieso geen straf om door de sneeuw in Zweden te rijden. Goede test in de kou ook. -10 overdag, -20 nacht.
Paar dingen die opvallen;
Batterij voorverwarmen is echt heeel erg nodig bij -10. Als je dit netjes doet gewoon >200 laadsnelheid. Als je het vergeet start ie op 25 (klimt later wel wat op)
De range drop valt me nog mee. Volle accu geeft nu range aan van 386km. (In NL winter was dit 478).
Op 19 inch winterbanden met 4wd kom je echt overal omhoog. Meerdere auto’s een heuveltje voor de deur niet zien halen met slippende banden. 0 probleem voor de Kia. Sowieso is 4wd hier in de sneeuw en ijs echt een wereld van verschil. Autosocks nog niet uit hoeven pakken.
Auto verlies bij nacht stilstaan geen accu tot op heden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StwBwpqL7ff4oOp1lxJEtHtwEvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOOWXATx9evLWqq6IM92DAQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNXm_X72tO6k_O_DvOlc7s6oKxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaTjGv7hJJ5gu8V0ked9uSrH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHAm98BDH7rE4uvUu_4RSYojxNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSRH48sBSjupWlAzCGjw8UVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46_bcRCQ5G6VnRN40Fh_Pp14xhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYvAXfkGbAI7NqObGPx8Z2GR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik ben vandaag voor het eerst voor een iets langere tocht geweest. Op de terugreis was een laadstop nodig. De ingebouwde navigatie gaf een laadstop aan van een half uur voor 20 tot 80 %. Dat zou echter betekent hebben dat ik met een accu van 40 tot 50 % thuis zou zijn gekomen. Dat is niet nodig en heb ik dus ook niet gedaan, maar ik kan geen instelling vinden om dit aan te passen. Ik kan ook tijdens het rijden of laden niet goed vinden met wat voor % ik aan zou komen.
Al met al niet heel tevreden met de navigatie, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Hiermee mag je in garages en onder carpoorten wel uitkijken… staat de klep ineens tegen het plafond aan…
Je kunt de maximale hoogte die de achterklep kan bereiken instellen op een veilige hoogte. Deze setting blijft behouden. Ik maak er zelf ook gebruik van. Nadeel is dat je moet bukken om onder de klep te komen. Maar goed, dat is beter dan schade aan de klep en als je niet in een garage staat kun je de klep altijd met de hand nog verder omhoog duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vrijdag einde middag de auto in de garage geparkeerd met 48% SoC. Laadkabel niet aangesloten.
Vanochtend (maandag) bij vertrek stond de SoC op 46%.
Dus na 3 nachten 2% SoC eraf, is gemiddeld 0,667% per dag "verdwenen". Een deel van het verlies lijkt mij te wijten aan de temperatuursdaling van de batterijcellen. Overigens krijg je dat deel van het verlies weer "terug" als de accu tijdens het rijden warmer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:54:
Ik ben vandaag voor het eerst voor een iets langere tocht geweest. Op de terugreis was een laadstop nodig. De ingebouwde navigatie gaf een laadstop aan van een half uur voor 20 tot 80 %. Dat zou echter betekent hebben dat ik met een accu van 40 tot 50 % thuis zou zijn gekomen. Dat is niet nodig en heb ik dus ook niet gedaan, maar ik kan geen instelling vinden om dit aan te passen. Ik kan ook tijdens het rijden of laden niet goed vinden met wat voor % ik aan zou komen.
Al met al niet heel tevreden met de navigatie, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Er is al eens eerder over gesproken hier maar ik meen te hebben onthouden dat het bij een wens is gebleven om hier ook een ander target in te kunnen geven. Op dit moment is het gebaseerd op de EV instelling die je kiest in de App of in de auto voor alle laad-instellingen: AC laadvermogen (60 - 90 - 100% van het aangeboden vermogen), DC 'vulgraad' (deze is dan bij jou op 80%, kan ook 90 of 100 zijn) en AC vulgraad.
Het zou inderdaad beter zijn als je zelf iets anders zou kunnen vragen van de auto maar de berekening update wel tijdens het laden. Je kan stoppen zodra je ziet dat je meet voldoende restlading op je eindbestemming aan zult kunnen komen.
ps. Het is overigens wel zo (bij mij althans) dat bij SNELLADEN op DC de auto ook daadwerkelijk STOPT met laden bij de ingestelde 80, 90 of 100%). Bij 100% is natuurlijk logisch maar bij 80% zit je misschien nog te eten, en zou je graag naar 85 of 90% zijn doorgeladen als je het ijsje of de koffie nog niet op hebt... :-) Dat gebeurt dan dus niet. Je moet voortijdig per app of in de auto de vulgraad noem ik het maar even naar boven hebben bijgesteld. Gestopt is gestopt. De sessie is dan meteen over en kan je niet meer vanaf de koffietafel opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

gustavson schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:21:
Afgelopen dagen eerste echte trip richting Zweden. Tot nu toe tevreden, echt feest om te rijden. Sowieso geen straf om door de sneeuw in Zweden te rijden. Goede test in de kou ook. -10 overdag, -20 nacht.
Paar dingen die opvallen;
Batterij voorverwarmen is echt heeel erg nodig bij -10. Als je dit netjes doet gewoon >200 laadsnelheid. Als je het vergeet start ie op 25 (klimt later wel wat op)
De range drop valt me nog mee. Volle accu geeft nu range aan van 386km. (In NL winter was dit 478).
Op 19 inch winterbanden met 4wd kom je echt overal omhoog. Meerdere auto’s een heuveltje voor de deur niet zien halen met slippende banden. 0 probleem voor de Kia. Sowieso is 4wd hier in de sneeuw en ijs echt een wereld van verschil. Autosocks nog niet uit hoeven pakken.
Auto verlies bij nacht stilstaan geen accu tot op heden.
Dank voor je review en de foto's!
Erg nuttige info en hij is zeker ook erg mooi in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
FlyingDutchMike schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Er is al eens eerder over gesproken hier maar ik meen te hebben onthouden dat het bij een wens is gebleven om hier ook een ander target in te kunnen geven. Op dit moment is het gebaseerd op de EV instelling die je kiest in de App of in de auto voor alle laad-instellingen: AC laadvermogen (60 - 90 - 100% van het aangeboden vermogen), DC 'vulgraad' (deze is dan bij jou op 80%, kan ook 90 of 100 zijn) en AC vulgraad.
Het zou inderdaad beter zijn als je zelf iets anders zou kunnen vragen van de auto maar de berekening update wel tijdens het laden. Je kan stoppen zodra je ziet dat je meet voldoende restlading op je eindbestemming aan zult kunnen komen.
ps. Het is overigens wel zo (bij mij althans) dat bij SNELLADEN op DC de auto ook daadwerkelijk STOPT met laden bij de ingestelde 80, 90 of 100%). Bij 100% is natuurlijk logisch maar bij 80% zit je misschien nog te eten, en zou je graag naar 85 of 90% zijn doorgeladen als je het ijsje of de koffie nog niet op hebt... :-) Dat gebeurt dan dus niet. Je moet voortijdig per app of in de auto de vulgraad noem ik het maar even naar boven hebben bijgesteld. Gestopt is gestopt. De sessie is dan meteen over en kan je niet meer vanaf de koffietafel opstarten.
Bedankt voor je antwoord. Waar zie jij de berekening tijdens het laden? Ik kon alleen iets vinden als ik onderop het scherm klikte, maar die update zich niet automatisch.
Ik heb tot nu toe niet zelf een update geïnstalleerd, omdat er een OTA beschikbaar was. Misschien moet ik de navigatie nog even bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHLGMD
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-10-2024
Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:48:
Vandaag bij het starten van mijn EV9 bleef het infotainment scherm zwart. De DAB Radio bleef wel spelen en kon ik ook niet uit zetten.

Contact uit- en aanzetten en auto verlaten had geen nut.

Uiteindelijk opgelost door een reset van het infotainmentsysteem uit te voeren door een pinnetje te drukken in het gaatje naast de grote volumebutton op het dashboard.
Ik heb sinds gisteren exact hetzelfde probleem. Ik heb paar weken geleden de Wireless android auto geïnstalleerd met usb. Daarna werkte alles perfect. Tot gisteren dus.

Heb je dit al kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

NHLGMD schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb sinds gisteren exact hetzelfde probleem. Ik heb paar weken geleden de Wireless android auto geïnstalleerd met usb. Daarna werkte alles perfect. Tot gisteren dus.

Heb je dit al kunnen oplossen?
Ja, sinds een software update die alleen de dealer kan uitvoeren, is het zwarte-scherm probleem nooit meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

AgeOfPanic schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Waar zie jij de berekening tijdens het laden? Ik kon alleen iets vinden als ik onderop het scherm klikte, maar die update zich niet automatisch.
Ik heb tot nu toe niet zelf een update geïnstalleerd, omdat er een OTA beschikbaar was. Misschien moet ik de navigatie nog even bijwerken?
Als ik tijdens het laden op de bestemming klik komt het reisplan in beeld waarbij de percentages te zien zijn. Misschien moet ik nog wel op herbereken klikken, niet helemaal zeker eerlijk gezegd. als het je laatste stop is en je bent aan het laden, kan je een nieuwe 'route' laten ophalen naar je eindbestemming. Als ik me niet vergis komt er dan een nieuw percentage bij aankomst te staan. Bij TESLA ging dat allemaal iets meer vanzelf... het is soms even puzzelen met de beschikbare bouwstenen in de KIA...
Rond Kerst had ik bijv geen internet in de EV9; dan komt er helemaal geen zinnige verbruiksinformatie meer in beeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Ja, sinds een software update die alleen de dealer kan uitvoeren, is het zwarte-scherm probleem nooit meer voorgekomen.
Bij mij nog bijna elke dag... ik kijk dan ook met smart uit naar mijn update-momentje bij Van Mossel, eind feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Meer mensen problemen met de achterbank dat deze niet naar voren klapt? Bij wil het 1/3 deel niet naar voren. De dealer heeft er vanmorgen naar gekeken maar heeft het niet op kunnen lossen en het inmiddels bij Kia NL neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Even andere vraag - zijn hier nog mensen die onlangs de EV9 besteld hebben en wat is jullie verteld qua levertijd? Ik heb in December een AWD Plus besteld en die komt in april. Ik was even benieuwd of anderen ook ongeveer 4 maanden levertijd hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Bubblestorm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:27:
Even andere vraag - zijn hier nog mensen die onlangs de EV9 besteld hebben en wat is jullie verteld qua levertijd? Ik heb in December een AWD Plus besteld en die komt mid-april. Ik was even benieuwd of anderen ook ongeveer 4 maanden levertijd hebben?
Eind december besteld, half januari geleverd. Is wel een GT-Line AWD en was op voorraad in de haven. Hoe het nu is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Laatst online: 26-10-2024
Thanks! Ja, de mijne was niet op voorraad en moest nog geproduceerd worden. Ik denk omdat het een Plus AWD is, daar kwamen maar weinig van in eerste instantie naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodoeht
  • Laatst online: 29-06 21:49
Even andere vraag - zijn hier nog mensen die onlangs de EV9 besteld hebben en wat is jullie verteld qua levertijd? Ik heb in December een AWD Plus besteld en die komt in april. Ik was even benieuwd of anderen ook ongeveer 4 maanden levertijd hebben?
Ja, ik heb ook een plus AWD besteld in december. Mijn huidige lease contract loopt half april af en het was niet de verwachting dat de EV9 er voor die datum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
sloddervos schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Jawel, hij piept vaak als ik er langsloop om de kabel er uit te halen, als ik dan blijf staan gaat de klep open. Maar als ik met volle handen aan kom is het Russische roulette. Wat dat betreft had de xc90 het beter voor elkaar met een schopje onder de bumper
Vandaag de eerste maal zien werken. Dacht wat begint hij hier te piepen en na een tijd ging de koffer open.
Werkt precies alleen maar als hij op slot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Eind dec besteld, 29 feb levering.
Plus AWD met panorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Aan diegene die al langere trips hebben gedaan met de EV9.
Hebben jullie altijd laten opladen tot 80% aan fast chargers en zijn jullie aan 100% thuis vertrokken?
Of wat is hier een best practice in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hekkie73
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
juakali schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:30:
Hebben jullie altijd laten opladen tot 80% aan fast chargers en zijn jullie aan 100% thuis vertrokken?
Weg met 100% en dan onderweg tot +/- 80% laden, zodat je de hoogste laadsnelheid haalt. Het laadstation wel ingeven in de navigatie, zodat de batterij warm is of +/- 20 minuten voor de laadstop het conditioneren van de batterij handmatig inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De beste "practice" is ook: niet te hard rijden. Bij 150 km/u in Duitsland rijdt de EV9 erg onzuinig en sta je vaak aan de lader. Dat maakt je tijdswinst van het harde rijden ongedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sloddervos
Spanje heen en weer:

100% laden als er tijd voor was, minimaal 80 procent want daar zit je snel aan. Maar met 4 kinderen zit je ook zo aan 100%..

Rijden met abrp, chargemap en kia navigatie. Heb nog niet de beste manier gevonden. 20 min van te voren accu opwarmen.

Heb 110 km/ uur gereden. Rustige cruise :)

[ Voor 7% gewijzigd door sloddervos op 13-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:25
Best practice over het algemeen is een lader uitzoeken en dan zo hard rijden dat je met 0% hij de lader aankomt. Meestal betekend dat voor mij gewoon 180 door kachelen. Want ook zonde als je met 10% over bij de lader komt 😁.

En tegen de tijd dat alle Kids klaar zijn om weer te vertrekken is de auto al lang weer op 100%.

Ook zonder kinderen is doorrijden vaak sneller omdat het laden veel sneller gaat dan het leegrijden. Dus beter 5x laden en 180 rijden dan 3x laden en 100 rijden.

Dat alles geldt natuurlijk wel alleen als de kosten je niet interesseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KrullenO schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:15:
Dus beter 5x laden en 180 rijden dan 3x laden en 100 rijden.
In theorie klopt dat, hoewel je het bij 180 km/u niet gaat redden met 5 stops. In de praktijk gaat het zeker niet op, heb ik gemerkt na 7 jaar EV rijden.
  • Het aanrijden naar een laadstation, en terug naar je route kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Laden bij een tankstation aan de snelweg kan steeds vaker, maar vaak zijn er maar 1 of 2 snelladers, met grote kans dat die bezet of buiten werking is.
  • Soms blijkt dat je moet wachten voordat een laadpaal vrij komt.Vooral bij Ionity op drukke reisdagen.
  • Gepruts met laadpas, telefoon, aansluitingen, laadonderbrekingen en niet-functionerende laadpalen kost tijd.
  • Vaak deel je een snellader met een ander, waardoor je de hoge laadsnelheden niet eens haalt. Dit speelt bij veel HPDC laders, zoals bij Fastned en Allego
  • Veel snelladers bieden überhaupt niet de laadsnelheid die de EV9 zou kunnen halen.
Algemeen: laden van 10 naar 80% duurt in de praktijk altijd langer dan de 23 minuten die in de brochure staat. Die 23 minuten is een technische meting onder ideale omstandigheden die bovenstaande aspecten niet meerekent.

Wel ben ik het ermee eens, dat als je nog wat procenten over hebt je wat harder kunt gaan rijden op het laatste stuk naar het laadstation, om bijna leeg aan te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasoline1234 op 13-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Je ziet al: er zijn verschillende strategieën... :-)
100% weg is wel handig: deze 20% is gewoon netto extra rijbereik als je een lange trip maakt en zeker leeg gaat rijden onderweg.

Rond 80% zie ik het vermogen nog wel eens even wegzakken maar ook tussen 80-90% SoC gaat het al snel en regelmatig er nog met 80kW en meer weer in.
Hangt dus ook een beetje van het type stop af (plassen vs eten) en de afstand die je nog moet overbruggen. Als die extra 10% = 30-40 km net even helpt, laat hem dan staan. Heb je het niet nodig om 'thuis' te komen dan is langzaam laden (thuis of op bestemming) goedkoper waarschijnlijk.

Overigens heb ik gemerkt dat een grote range leuk is maar ook een bijpassende blaas nodig heeft... :-)
Ik pas m'n laadplan nog wel eens aan de blaas aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
(ik heb nog niet heel hard gezocht, mea culpa)
Weet iemand of je ramen en vnl dakraam auotmatisch kan laten sluiten?
bv met het langer ingedrukt houden van de "op slot" knop van de ab?

gisteren was t gelukkig droog, maar na t sporten ff dakraam open en bij thuiskomst (bleek vanmorgen) te snel contact afgezet, waardoor het dakraam nog niet helemaal gesloten was (had wel op de sluitknop gedrukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:00
Volgens mij moet je inderdaad de "op slot" knop van je afstandbediening ingedrukt houden, totdat het raam gesloten is, want het sluiten stopt zodra je de knop los laat (tenminste bij mij werkte het zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBreedijk
Michel67 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:49:
Volgens mij moet je inderdaad de "op slot" knop van je afstandbediening ingedrukt houden, totdat het raam gesloten is, want het sluiten stopt zodra je de knop los laat (tenminste bij mij werkte het zo.
Zijruiten : Yes
Dak: No. helaas

Dus “mental note” niet vergeten !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30
Gasoline1234 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:38:
[...]

In theorie klopt dat, hoewel je het bij 180 km/u niet gaat redden met 5 stops. In de praktijk gaat het zeker niet op, heb ik gemerkt na 7 jaar EV rijden.
  • Het aanrijden naar een laadstation, en terug naar je route kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Laden bij een tankstation aan de snelweg kan steeds vaker, maar vaak zijn er maar 1 of 2 snelladers, met grote kans dat die bezet of buiten werking is.
  • Soms blijkt dat je moet wachten voordat een laadpaal vrij komt.Vooral bij Ionity op drukke reisdagen.
  • Gepruts met laadpas, telefoon, aansluitingen, laadonderbrekingen en niet-functionerende laadpalen kost tijd.
  • Vaak deel je een snellader met een ander, waardoor je de hoge laadsnelheden niet eens haalt. Dit speelt bij veel HPDC laders, zoals bij Fastned en Allego
  • Veel snelladers bieden überhaupt niet de laadsnelheid die de EV9 zou kunnen halen.
Algemeen: laden van 10 naar 80% duurt in de praktijk altijd langer dan de 23 minuten die in de brochure staat. Die 23 minuten is een technische meting onder ideale omstandigheden die bovenstaande aspecten niet meerekent.

Wel ben ik het ermee eens, dat als je nog wat procenten over hebt je wat harder kunt gaan rijden op het laatste stuk naar het laadstation, om bijna leeg aan te komen.
Laatste stuk harder rijden heb ik mezelf toch een aantal keren mee in de voet geschoten.

Recent zelfs in 1 trip twee keer pas bij de derde keus succes. 1ste vol plus laadrij (Aral Plus), volgende laadpassen (5!) niet geaccepteerd (MER), daarna met - % een tesla supercharger gehaald. Scheelt wel dat die nu beschikbaar zijn!
2 stops verder eerst Ionity met algehele stroom storing, door naar Total, laden bleef hangen op 20kW (lag niet aan de auto), doorgereden naar Greenway en daar wel succes. Op 1 trip! Ik rij al 7 jaar elektrisch, maar dit was nieuw. Valt sowieso op dat de drukte de laatste 2 jaar enorm toegenomen is.

Dus ik doe nu voor de zekerheid meer stops maar korter. Waar ik vroeger 3 of 4 stops plande zijn het er nu 4 of 5. Net iets meer speling om te regeren op de omstandigheden. Is voor je gemiddelde laadsnelheid niet gunstig. En inderdaad met kinderen kom je dan wel eens boven de 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

CBreedijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Zijruiten : Yes
Dak: No. helaas

Dus “mental note” niet vergeten !!!!!
Je kan de status wel Zien in de app maar het dak ook daar niet remote sluiten zo te zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Roper schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Laatste stuk harder rijden heb ik mezelf toch een aantal keren mee in de voet geschoten.

Recent zelfs in 1 trip twee keer pas bij de derde keus succes. 1ste vol plus laadrij (Aral Plus), volgende laadpassen (5!) niet geaccepteerd (MER), daarna met - % een tesla supercharger gehaald. Scheelt wel dat die nu beschikbaar zijn!
2 stops verder eerst Ionity met algehele stroom storing, door naar Total, laden bleef hangen op 20kW (lag niet aan de auto), doorgereden naar Greenway en daar wel succes. Op 1 trip! Ik rij al 7 jaar elektrisch, maar dit was nieuw. Valt sowieso op dat de drukte de laatste 2 jaar enorm toegenomen is.

Dus ik doe nu voor de zekerheid meer stops maar korter. Waar ik vroeger 3 of 4 stops plande zijn het er nu 4 of 5. Net iets meer speling om te regeren op de omstandigheden. Is voor je gemiddelde laadsnelheid niet gunstig. En inderdaad met kinderen kom je dan wel eens boven de 80%.
Ja, herkenbaar, helaas. Jouw ervaringen passen in mijn bovenstaande rijtje van "gedoe" waardoor laadstops meer tijd nemen dan theoretisch mogelijk zou zijn.

Alleen, jouw oplossing om dan méér laadstops te doen, begrijp ik niet helemaal. Duidelijk is dat je hem niet naar 0% wil leegrijden, maar: Hoe méér laadstops, des te meer kans op "gedoe", zoals wachtrijen en het aantreffen van niet-functionerende laadpalen. Dan blijf ik liever wat langer staan bij een paal die het goed doet en laad ik door tot 90%. Ook al kost die laatste 80 naar 90% relatief wat meer tijd, als ik daarmee een laadstop minder heb op de reis, dan heb ik ook minder risico op gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30
Gasoline1234 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Ja, herkenbaar, helaas. Jouw ervaringen passen in mijn bovenstaande rijtje van "gedoe" waardoor laadstops meer tijd nemen dan theoretisch mogelijk zou zijn.

Alleen, jouw oplossing om dan méér laadstops te doen, begrijp ik niet helemaal. Duidelijk is dat je hem niet naar 0% wil leegrijden, maar: Hoe méér laadstops, des te meer kans op "gedoe", zoals wachtrijen en het aantreffen van niet-functionerende laadpalen. Dan blijf ik liever wat langer staan bij een paal die het goed doet en laad ik door tot 90%. Ook al kost die laatste 80 naar 90% relatief wat meer tijd, als ik daarmee een laadstop minder heb op de reis, dan heb ik ook minder risico op gedoe.
Je hebt helemaal gelijk, minder stops is minder kans op gedoe. Uiteindelijk hangt het af van je laadcurve en locatie denk ik.

Zit zelf nog even in een e-niro, dat gaat al niet snel en kakt bij 70% al helemaal in. En als er dan voldoende back-ups in de buurt zijn en het tijd zou kunnen schelen, dan kies ik momenteel nog voor de extra stop. Met een EV9 zou dat best de andere kant op kunnen vallen. Heb nog geen laadcurve van de 9 gezien trouwens.

Overigens allemaal luxe problemen. De eerste keer dat ik in de winter electrisch naar Warschau reed, 7 a 8 jaar terug, toen moest ik bij berlijn tot 100% laden, om daarna met 90 achter vrachtwagens aan de volgende laadstop in de buurt van Poznan te halen. Inmiddels liggen er 5 laadstations tussen die twee locaties :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Roper schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, minder stops is minder kans op gedoe. Uiteindelijk hangt het af van je laadcurve en locatie denk ik.

Zit zelf nog even in een e-niro, dat gaat al niet snel en kakt bij 70% al helemaal in. En als er dan voldoende back-ups in de buurt zijn en het tijd zou kunnen schelen, dan kies ik momenteel nog voor de extra stop. Met een EV9 zou dat best de andere kant op kunnen vallen. Heb nog geen laadcurve van de 9 gezien trouwens.

Overigens allemaal luxe problemen. De eerste keer dat ik in de winter electrisch naar Warschau reed, 7 a 8 jaar terug, toen moest ik bij berlijn tot 100% laden, om daarna met 90 achter vrachtwagens aan de volgende laadstop in de buurt van Poznan te halen. Inmiddels liggen er 5 laadstations tussen die twee locaties :P
Ja, good old times. Mooi pionieren.
Hieronder de Charging Curve van de EV9. Tot 85% laadt ie nog met een snelheid boven de 100 kW, dus doorladen tot 90% kan de moeite waard zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muMSDgSNnD5NnPEC_6b_2LUZHcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJurGl1cLp17bWP3fIpQ1KT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laadpunt
  • Laatst online: 27-01 17:40
Kan de auto al terugleveren aan het net? of iemand die dit werkend. heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Laadpunt schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:54:
Kan de auto al terugleveren aan het net? of iemand die dit werkend. heeft?
Ik heb deze week contact gehad met Abel en co die laadpunten voor Kia Charge plaatst. Die gaven aan dat zij verwachten pas ik Q3 en Q4 op zijn vroegst een laadpaal te kunnen plaatsen die dit ondersteunt, maar dat zij ook niet verbaasd zouden zijn als dit nog langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
Vandaag mijn Kia opgehaald! Alleen Kia Connect lukt niet (geen verbinding).

En wireless CarPlay niet, zou dat niet al moeten werken met de laatste update? En hoe zie je welke software versie je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
DarkShadow schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:56:

En wireless CarPlay niet, zou dat niet al moeten werken met de laatste update? En hoe zie je welke software versie je hebt?
Volgens mij moet je eerst in de connect store Kia Connect bestellen. Is gratis. Dan kan de auto verbinding maken.
Wireless CarPlay kregen wij via een OTA en daarvoor moet je dus verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ok, nu nog geen succes. Software bijwerken lijkt niet te werken, Kia connect werkt niet, en het ergste: mijn walbox maakt geen verbinding, dus ik kan de auto thuis niet opladen.

Dure grap als dat niet gaat werken. Ik meen daar eerder iemand over gelezen te hebben, ben heel benieuwd naar andere ervaringen met de Wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
slic101 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Heb het zojuist geprobeerd, helaas geen effect. De kabel locked wel, maar nog steeds dezelfde foutmelding. Het is waarschijnlijk de wallbox, want bij Kia met met kabel doet hij het wel.
Is dit nog bij jou opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
AgeOfPanic schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Volgens mij moet je eerst in de connect store Kia Connect bestellen. Is gratis. Dan kan de auto verbinding maken.
Wireless CarPlay kregen wij via een OTA en daarvoor moet je dus verbinding hebben.
Maar hoe kom ik in die Connect store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik zie nu dat de Wallbox gewoon werkt, blijkbaar is dat ding niet goed via wifi verbonden. Met Bluetooth kon ik hem gewoon inschakelen (heb laadschema in de nacht staan).

Wel een Max van 10.9 kW. Wat zou de Max moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxyL-46rzh0DWBl8nDdJIelHM0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcFARbcfucf0iLvuc2mgfhUe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:31
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de EV9 en goed doorgevraagd naar het V2G verhaal. De medewerker liet mij een verhaal lezen wat door KIA Nederland aan de dealers is gestuurd. Essentie is dat de auto er geschikt voor is en men er mee bezig is. Er is geen tijdslijn bekend nog en het kan en mag alleen met een speciaal KIA laadstation, niet van een ander merk. Dat speciale laadstation is er ... tromgeroffel ... ook nog niet. Ook is er geen prijs bekend en geen informatie over maximaal toegestaan gebruik van de accu voor V2G zoals bijvoorbeeld de 10.000 kWh voor de ID4.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
DarkShadow schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:56:

Heb hetzelfde meegemaakt bij levering. Er was geen enkele wagen update geïnstalleerd en de navi/media update ook niet.
Als het wel geïnstalleerd is dan is het even loskoppelen van de 12v batterij en dan werkte het wel in de garage. Maar wireless CarPlay is puur navi update dacht ik.
Thuis niet kunnen laden zal misschien ook een update zijn 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
juakali schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Heb hetzelfde meegemaakt bij levering. Er was geen enkele wagen update geïnstalleerd en de navi/media update ook niet.
Als het wel geïnstalleerd is dan is het even loskoppelen van de 12v batterij en dan werkte het wel in de garage. Maar wireless CarPlay is puur navi update dacht ik.
Thuis niet kunnen laden zal misschien ook een update zijn 😁
Haha, het thuis opladen werkt inmiddels. Ik heb van de garage wel een update stick mee gekregen. Maar als ik die erin stop dat lijkt er geen voortgang in te zitten.

Binnenkort dan maar weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Inmiddels zit de laatste update erop, maar helaas blijft Kia Connect niet werken. Ik kan het niet activeren vanuit het menu, hij blijft aangeven dat de gegevens overdracht is mislukt. Dus denk dat er toch wat mis is met de modem of de sim. Morgen maar terug naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:28
Laurens__ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:01:
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de EV9 en goed doorgevraagd naar het V2G verhaal. De medewerker liet mij een verhaal lezen wat door KIA Nederland aan de dealers is gestuurd. Essentie is dat de auto er geschikt voor is en men er mee bezig is. Er is geen tijdslijn bekend nog en het kan en mag alleen met een speciaal KIA laadstation, niet van een ander merk. Dat speciale laadstation is er ... tromgeroffel ... ook nog niet. Ook is er geen prijs bekend en geen informatie over maximaal toegestaan gebruik van de accu voor V2G zoals bijvoorbeeld de 10.000 kWh voor de ID4.
To the best of my knowledge is het wettelijk ook nog niet toegestaan in Nederland. En die palen gaan een kleine 5K kosten voor aanschaf en zijn niet klein a la een wallbox maar bevatten veel meer hardware. Als je ze er gratis bij krijgt mooi meegenomen maar als oplossing voor V2G/V2H zijn er zoveel haken en ogen aan dat je mogelijk veel meer hebt aan een thuisaccu voor hetzelfde geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
FlyingDutchMike schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:07:
OPLOSSING: Verbroken Modem / KIA Connect verbinding:

EV9 Modem Reset (bij geen verbinding via Internet) via Dealer Mode:

YouTube: Kia EV9 - Modem reset, Kia Connect application in the car activate p...

Als de verbinding van de EV9 met de KIA servers is verloren (bv na een landgrens kruising zoals bij mij) kan de verbinding worden gereset via een reset in de Dealer Modus.
Dit is eigenlijk geen modus voor de berijder, maar het is zo snel en simpel dat het niet de moeite is om hiervoor naar de dealer te rijden.
Ik kom er zo in, maar helaas wekt het activeren hier na nog niet

[ Voor 3% gewijzigd door DarkShadow op 14-02-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:31
Holk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:01:
[...]

To the best of my knowledge is het wettelijk ook nog niet toegestaan in Nederland. En die palen gaan een kleine 5K kosten voor aanschaf en zijn niet klein a la een wallbox maar bevatten veel meer hardware. Als je ze er gratis bij krijgt mooi meegenomen maar als oplossing voor V2G/V2H zijn er zoveel haken en ogen aan dat je mogelijk veel meer hebt aan een thuisaccu voor hetzelfde geld
Thanks, dat is een forse prijs! Dan inderdaad beter zelf een accu bouwen met een paar victrons en zo meer. Voordeel daarvan is dat het 24x7 connected is.

25.010 Wattpiek Oost / West

• AgeOfPanic
Kia Connect store kom je via de app op je telefoon. Daar kun je dan Kia Connect "kopen".
Ik ben bang dat terugleveren inderdaad nog lang gaat duren. Wij laten nu toch maar een Alfen laadpaal installeren via Vattenfall.
Er werd trouwens ook gezegd dat je bij V2H alsnog een thuisbatterij nodig gaat hebben. V2G hoeft wat mij betreft helemaal niet.

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:25
Ik zag in een van de video's van Bjorn dat de v3 Tesla laders nu wel lijken te werken (blijkbaar een update geweest?). Heeft iemand hier dat al geprobeerd?

• juakali
Zo gaat het dus in België. Belgische politiek ten top
https://www.hln.be/geld/a...un-aankoopprijs~a2b109c1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:26
YouTube: Kia EV9 GT-Line 1000 km challenge

1000Km challenge in de EV9
Inderdaad op 32:30m is Bjorn bij een Tesla v3 laadpaal. "EGMP car on Tesla Supercharger tend to fail big time" ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gies123 op 15-02-2024 12:02 ]

Homevolt dashboard

• juakali
Gies123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:38:

Inderdaad op 32:30m is Bjorn bij een Tesla v3 laadpaal. "EGMP car on Tesla Supercharger tend to fail big time" :*)
Ook gezien en ook gehad hier in Lokeren. Zelfde scenario.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:32
Blijkbaar kost de elektrisch uitklapbare trekhaak 3000 euro in optie?
Iemand een idee hierover?

• juakali
Heeft er iemand een OTA update al zien geïnstalleerd worden in zijn EV9?
Normaal krijg je een melding maar ik heb nog niks gezien.

• DarkShadow
blinded schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:29:
Ik heb de afneembare, wel een onding vind ik het om eronder te krijgen. Maargoed, gisteravond met slecht licht en in de regen was denk ik niet het slimste moment.

Vond de uitklapbare bij de Volvo wel ideaal, heb daar evenveel voor betaald als deze afneembare. Bizarre prijs, 3k voor een trekhaak, nog niet zo heel lang geleden kocht ik daar een auto voor :D

• Freezhost
blinded schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:29:
Ik meen 2000 euro, heb ik ergens gelezen maar kan het even niet vinden.

Edit: 1.845,00 voor de Kia Sportage zal dus rond dat bedrag liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Freezhost op 15-02-2024 12:46 ]

• DarkShadow
Nou, in Nederland gaat het niet veel beter. Ik vind de elektrische oplaadmarkt zo ondoorzichtig. Je weet vaak tarieven niet, zelfs niet bij een snellader, terwijl je aangeplugt zit. Het is pure oplichting, mag van mij heel snel een politieke oplossing voor komen, want aan de markt overlaten krijg je blijkbaar cowboy praktijken van.

Ik heb het geluk dat ik thuis kan opladen en ook nog eens genoeg ruimte heb om vrijwel al mijn verbruik met zonnepanelen op te vangen (29 nu, en ik rijd 40k per jaar). Maar als we de transitie sneller willen hebben, dan zijn eerlijke prijzen voor het laden nodig, nu is het zowaar soms nog duurder dan brandstof om te elektrisch te rijden, buiten de hogere aanschaf om.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:32
Freezhost schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:44:
[...]

In de kia garage vertelde ze mij dat het 1650 was voor een afneembare en 3K voor een elektrische.
8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Inderdaad op 32:30m is Bjorn bij een Tesla v3 laadpaal. "EGMP car on Tesla Supercharger tend to fail big time" ;)
Tja, ik ben grote fan van Bjorn, maar een verbruik van 362 Wh/km is niet representatief bij gemiddeld 95 km/u. Dat kan de EV9 veel beter. Onlangs reed ik in Duitsland 263 Wh/km bij gemiddeld 100,1 km/u met dezelfde AWD GT-Line.

Is natuurlijk te wijten aan de lage temperatuur tijdens de test, minus 6 graden. Maar ook gaan laden bij 47% is niet bepaald optimaal.

Bjorn geeft zelf aan dat de EV9 in de zomer de 1000km onder de 10 uur zal kunnen. Ik kijk uit naar een hertest.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wie gaat Bjorn vertellen dat de Kia EV9 met een Tesla Supercharger v2 wel stabiel laadt? Weliswaar met 86 kW.

• AgeOfPanic
Weet iemand of het nog zin heeft om de update via de usb stick en de Kia update app te installeren als je ook al de OTA hebt gehad?

• DarkShadow
AgeOfPanic schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 01:06:
Kia Connect store kom je via de app op je telefoon. Daar kun je dan Kia Connect "kopen".
Ik ben bang dat terugleveren inderdaad nog lang gaat duren. Wij laten nu toch maar een Alfen laadpaal installeren via Vattenfall.
Er werd trouwens ook gezegd dat je bij V2H alsnog een thuisbatterij nodig gaat hebben. V2G hoeft wat mij betreft helemaal niet.
Als ik de kia connect app download en open moet ik eerst een nieuwe auto toevoegen, en dat lukt in de app niet, want geen verbinding in de auto.

Heb de modem software matig gereset, dat hielp niet, en net de accu er ook 10 min vanaf gehaald. Hielp ook niets. Ben bang dat ik toch terug moet naar de garage.

Even over Kia Charge, ik zie daar een functie Plug & Charge in zitten, dat je niet meer met je pasje hoeft te scannen en hij automatisch gaat laden. Kan dus met de Ev9, zijn er veel stations die dat ondersteunen in NL, iemand ervaring hier mee?

[ Voor 24% gewijzigd door DarkShadow op 15-02-2024 15:27 ]

• DarkShadow
Skieur schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:40:
Plug&Charge. Dat leek me handig. Zeker bij snellaadstations waar ik toch al met Kia Charge wil betalen omdat die heel soms het goedkoopste zijn. Maar wat blijkt: zelfs als je een laadsessie wilt starten met een andere pas omdat de tarieven bij die pas aantrekkelijk zijn bij dat andere snelllaadstation dat wordt dat genegeerd als dat snellaadstation Plug&Charge biedt. Je gaat dan gewoon betalen met Kia Charge. Dus ik heb Plug&Charge direct uitgezet en ontkoppeld.
Laat maar, vuile naaibende. Sowieso zijn al die tarieven veel te ondoorzichtig.

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:44:
[...]

2950 voor de correctie: ELEK bewegende. 1150 voor de handmatig verwijderbare

• Freezhost
FlyingDutchMike schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:23:
[...]

2950 voor de plek bewegende. 1150 voor de handmatig verwijderbare
Absurd... als dat zo is skip ik die elektrisch denk ik maar. Zal eens informeren bij de dealer.

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

DarkShadow schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Even over Kia Charge, ik zie daar een functie Plug & Charge in zitten, dat je niet meer met je pasje hoeft te scannen en hij automatisch gaat laden. Kan dus met de Ev9, zijn er veel stations die dat ondersteunen in NL, iemand ervaring hier mee?
Fastned in elk geval.
Pagina: 1 ... 32 ... 86 Laatste