@
hannibal2206 Ja.
Waveshare RS232 POE to ETH ( B ) of Waveshare RS485 POE to ETH ( B ) zijn een alternatief voor ESP32 om de entities van uit Deye in homeassistant te krijgen. (let op variant zonder ( B ) schijnt geen data in een register te kunnen schrijven (niet zelf getest) )
Voor beide geldt dat bekabeling gevoelig kan zijn.
Voor in gebruik name van waveshare, benodig je het windows programma "Vircom" van hun om een statisch IP adres in te stellen (default van de module is 192.168.1.200), die werkt ook als je in een andere IP range voor je thuisnetwerk hebt.
Daarna kun je eventueel de webserver gebruiken, maar die mist "more advaced settings" om de multi host in te stellen op "simpel modbus to RTU", welke volgens webserver altijd actief is als Modbus to RTU kiest, alleen is dan de vraag in welke van de 4 modbus gateway type gebruikt met de default auto.
RS485 heeft geen flow control nodig, waar RS232 wel een CTS/RTS benodigd.
alleen voor oudere Deye's is het even kijken welke RS485 aansluiting of welke pins je voor RS232 nodig hebt, waarbij de RS485 terminatie 120 Ohm weerstanden nodig heeft .
RS232 is voor een enkele slave, waar RS485 meerdere slaves kan.
Daarvoor moet ik nog verder in de add-on V 0.8.2 van Kellerza duiken.
Voor 1 Deye werkt het, je hebt een beperkt aantal 84 modbus adressen, weet nog niet hoe ik die kan uitbreiden. MQTT geeft 85 entities, maar in ieder geval is fake "Battery Charge Efficiency" die geeft alleen default in V 0.8.2,
Enigste is "configured grid phases " die lijkt niet te werken, heb nog niet gevonden aan welke modbus adres die gekoppeld is, die heeft namelijk ook mogelijkheid van splitphase en daarvan kan Deye 3 fase stuk gaan.
Echte nadelen vind ik
-Gehele metrics group voor AUX ontbreekt (voor dedicated load & microinverter)-
-Niet makkelijk entitie benaming te checken welk modbus adress die gebruikt
-hele add-on hangt als er een time out voor lezen van een register optreedt, met watchdog "on" herstart add-on na 30 seconden.
Nu met 2 Deye's dat heb ik nog niet werkend.
Voor 1 Deye komen 85 entities beschikbaar in MQTT
Op moment 2e Deye krijg ik maar 40 entities in MQTT, alle sensor data en de laatste 2 van configuration data (priority & time of use) de tussen liggende sell, import, export limit en tou tabel zelf ontbreken en geven een time out, waarbij een timeout de add-on ophangt zoals bij nadeel aangegeven.
Als of addon maximaal 125 entities kan verwerken.
Ik heb alleen moeite om dat hard aan te tonen.
Verwisselen van waveshare modules gaat niet zonder een nieuwe set entities aangemaakt wordt, daar deze gekoppeld aan serienummer voor de MQTT door de add-on
EDIT: bovenstaande is voor V0.8.2 die via HACS is geinstallleerd
Volgens Github is 0.8.3 de laatste versie, die ik nog niet als complete package heb gevonden, maar ik zie ook dat er aan een V0.8.4 wordt gewerkt
De definitie file heeft wel alle modbus adressen, maar niet alle schijnen uitgewerkt te zijn of is er soms nog een syntax sensor voor een entitie in diverse python files. (..........power vs .........POWER)
Het is gestructueerd, maar moet nog eerst vertrouwd raken met de flow van definitie tot resultaat in MQTT
[
Voor 11% gewijzigd door
Domba op 18-08-2025 16:10
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant