Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 23:20
Via de nieuwe speler op de markt Balans Energie https://balansenergie.nl/balans-batterij/ zou ik de SUN-12K-SG04LP3-EU geleverd krijgen.
Bij het oriënteren op het installeren viel mij op dat er (minimaal) 2 verschillende datasheets te vinden zijn met o.a. verschillende afmetingen en ook ongelijke geluidsniveaus.
Zie: https://www.e2c-energy.co...4%B8%89%E7%9B%B85-12K.pdf
en https://cdn.webshopapp.co...n-5681012k-sg04lp3-eu.pdf
Weet iemand hoe dit zit?
Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Bse59 op 08-08-2025 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
Bse59 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 01:28:
Via de nieuwe speler op de markt Balans Energie https://balansenergie.nl/balans-batterij/ zou ik de SUN-12K-SG04LP3-EU geleverd krijgen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Zij leveren (tijdelijk?) 3 x 16kWh en een 12k-omvormer voor € 6.411. Zelfbouw is nog goedkoper maar dat scheelt niet veel.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:06
Aziona schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
Zij leveren (tijdelijk?) 3 x 16kWh en een 12k-omvormer voor € 6.411. Zelfbouw is nog goedkoper maar dat scheelt niet veel.
Dan moet je wel goed je best doen. Het is zeker een goede aanbieding, maar de voorwaarden zijn wel iets om je in te verdiepen, en 48kWh is gewoon best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Aziona schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
5299 staat er zelfs op de site. Ik ben wel benieuwd wat ze vragen aan periodieke kosten voor de aansturing.
Ah, een deel van de winst van het balanceren van het net gaat naar hen. persoonlijk niet zo kapot van.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 08-08-2025 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
ybos schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

5299 staat er zelfs op de site. Ik ben wel benieuwd wat ze vragen aan periodieke kosten voor de aansturing.
Ah, een deel van de winst van het balanceren van het net gaat naar hen. persoonlijk niet zo kapot van.
Dat is ex BTW.
Ze willen een bepaald volume halen, minimaal 1MW, daarmee komen ze in een andere categorie voor Tennet en kunnen ze optreden als balans service provider (BSP).

Artikel als je een account van ENTRA hebt https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Via de nieuwe speler op de markt Balans Energie https://balansenergie.nl/balans-batterij/ zou ik de SUN-12K-SG04LP3-EU geleverd krijgen.
Bij het oriënteren op het installeren viel mij op dat er (minimaal) 2 verschillende datasheets te vinden zijn met o.a. verschillende afmetingen en ook ongelijke geluidsniveaus.
Weet iemand hoe dit zit?
Er is goed contact tussen diverse tweakers en de leverancier
En er is een eigen topic. Ervaringen en discussie Balans Energie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Weet iemand hoe dit zit?
Beide specsheets kloppen bijna:

Het geluidsvermogensniveau is 55dB. Dat produceert de omvormer.

Het geluidsdrukniveau is 45dB. Dat hoor en meet je voor de omvormer in een dode ruimte op 1m.

Wat je echt hoort kun je uitrekenen uit het vermogensniveau als je de werkelijke reflecties van achterwand, vloer en muren en de werkelijke afstand weet.

De hoogte is 658 van alleen de stalen kast; met de kabeldoorvoeren is het 702mm

De diepte is 254 van alleen de stalen kast; met de ophangbeugel is dat 281mm.

De breedte is 422mm exclusief de DC-switch aan de zijkant.

In die oudere specsheet staat dus ten onrechte "Excluding Connectors and Brackets" .

Je kunt de User Manual downloaden bij Deye. Behalve vierkleurendruk heb je dan ook de mogelijkheid om de schermafdrukken te vergroten zodat tekst is te lezen.

https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 20:34
MarcoPolet schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:09:
Kan zijn dat het specifiek aan mijn setup ligt, maar voor de mensen die de HomeAssistant/ESPHome/Modbus integratie gebruiken om hun Deye inverter uit te lezen/besturen, bij mij werkte dat niet meer na een upgrade van ESPHome Builder 2025.6.3 naar 2025.7.4, alles compileerde prima en opstarten e.d. ook, maar de Modbus registers konden niet meer uitgelezen worden (bv. Modbus command to device=1 register=0x6C no response received - removed from send queue). Gelukkig geen probleem om de 2025.6.3 backup terug te zetten, daarna werkte alles weer prima. Al even zitten zoeken of ik een Breaking Change over het hoofd heb gezien, maar tot nu toe niet kunnen achterhalen wat er mis is gegaan. Suggesties / oplossingen welkom :-)
Voor wie dit toevallig nog tegenkomt, bij mij was de oplossing om in ESPHome niet arduino als framework te gebruiken, maar esp-idf.
framework:
type: esp-idf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 18:35
ybos schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Warmte in de zomer is inderdaad een issue. Ik heb een inpandige garage met aan de straatkant openslaande houten deuren en de achterkant een normale deur.
De openslaande houten deuren heb ik een extra grendel geplaatst zodat de deur op een kier op slot kan. De achterdeur had al zo'n slot. Deze deuren staan als sinds april oid 24/7 op een kier. Als is die kier maar een cm, zeker in de nacht kan er best een hoop warmte de schuur uit.
Eigenlijk is in de warme maanden een airco nodig, maar om nou een airco in de schuur op te hangen terwijl we het in huis nog niet hebben...
De Deye trekt het wel (niet warmer dan 55 graden gezien), vooral de accu's worden (te?) warm. Het hoogste wat ik gezien heb ik 34 graden en dan heb ik de 12k beperkt tot 10kW vermogen en doen de 3 accu's max 70A per stuk met laden/ontladen.
Bij mij hangt hij ook in een inpandige garage, en ik heb hem deze zomer ook moeten terugzetten in vermogen om de herrie fan niet te laten aanslaan (ondanks dat ik drie fans aan de bovenzijde op de Deye heb gemonteerd). Bij een max discharge van 150A springt hij net niet aan. Deuren op een kier zoals bovenstaande beschreven kan bij mij helaas niet. Ik zit eraan te denken om boven / langs de Deye te gaan afzuigen en de lucht naar buiten af te voeren. Afvoer via 'n PWM delta temperatuur regeling. De Deye moet het zoals ik het begrijp voornamelijk van convectie hebben om zichzelf te koelen. Naarmate dat het in de garage warmer wordt loopt de convectie stroom terug en dus de temperatuur van de Deye omhoog. Vandaar dat ik eraan zit te denken om via een dT geregelde PWM nabij de Deye te gaan afzuigen. Dit zal de temperatuur in de garage ook doen dalen wat een positief effect zal hebben. dT printje moet ik nog even voor zoeken op Ali, zodra ik die gevonden heb zal ik deze delen.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:05
BenSKIP schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:12:
Ik heb het geheel anders, maar wil wel meedenken.
Betonplex en daar pyroplaat bovenop.

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsdempers/

langere bout in een keilmoer.

Dempers aan de muur verankeren, daar de plaat aan monteren, vervolgens de deye aan de plaat.

Koop voldoende dempers tegen het doorhangen, maar ook weer niet teveel, anders word het weer te stug. Ik zou er 6 doen, omdat de Deye onderin het zwaarst is.

Mijn Deye hangt aan een plank en die plak hangt met rubber om de keilbout in het betonnen plafond, zodat de plank niet kan doorzakken.
Ik heb daar geen link voor, ik had toevallig nog wat rubbertape liggen en heb het gat dusdanig opgeboord zodat mijn dikke rollade keilbout daar met moeite in kon en heb daarna de keilbout op spanning gezet en weer daarna de plank van onderuit 'gericht' en pas daarna de Deye opgehangen.
Van de buurman mogen we de omvormer tegen zijn garage muur schroeven. Weet alleen niet of ik daar fan van ben, zeker als het mogelijk geluid maakt.
Alleen ik weet niet of, als ik een vrijstaand houten schuurtje bouw, dat stevig genoeg is voor de omvormer? Zouden jullie hem tegen een bestaande muur (van de buren) hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:20
Euhmmmm?

1.) Er is een kans op contactgeluid als het niet akoestisch ontkoppeld wordt.

2.) Maar de fans zelf maken wel goed geluid als deze rond de 50°C (bedrijfstemperatuur van de Deye) aanspringen.
De fans produceren +/_ 50dB - 55dB(A) aan geluid. (lucht geluid)
Ik reken met 50, maar ga maar van de 55 uit. (Overschrijdt dus ALLE normen:
Dagnorm: 50 dB(A)
Avond: 45 dB(A)
Nacht: 40 dB(A)

Zo'n geluidbron mag je conform het Ongevingsplan van de gemeente sniet ten gehore brengen!

Hoge tonen zijn het probleem vaak niet, die sinusgolf is smal en kan bij wijze van een lichter constructie al wel gedempt worden.
Het geluid van de fan komt echter meer in de buurt van een brom (bass) lage frequentie en daarvoor heb je een massievere isolator voor nodig om onder de 30dB(A) op de erfscheiding (zelfde voor airco's) te komen. Normaal gesproken is het 40dB(A) na 23:00 uur, maar het geluid wordt qua het karakter met 10dB(A) straf gecorrigeerd omdat het een alsintermitterend karakter heeft, dit betekent dat het geluid niet continu aanwezig is, maar met tussenpozen optreedt.
Zelfde als muziek, een strafcorrectie van 10dB(A).
Dan de gevelcorrectie van 3dB(A) in je voordeel, omdat het geluid (theoretisch) van de gevel ongedempt ook weer terug komt (verdubbeling van geluidbron is +3dB(A)
Geluid van bron (Deye fans) afstralend van de gevel(s) op de microfoon)

Ik houd even geen rekening met uitsterving (afstand).

Bron 50dB(A) (Dus eigenlijk 55dB(A)!)

Norm 40dB(A) na 23:00 uur.
50 + 50 = 53dB(A) (theoretisch)
gevel correctie - 3dB(A)
Strafcorrectie 10dB(A) 60dB(A) dus max 65dB(A) gemeten na correcties.

Moet je dus 25dB(A) akoestisch zien te isoleren, maar dat mag de benodigde koeling niet verstoren.
Je moet daarbij dus gaan denken aan een suskast.

Geluidmetingen moeten met een geijkte en gecalibreerde dB-meter (met A filter) worden uitgevoerd, metingen met een GSM of andere aparatuur zonder ijk-/ calibratierapport zijn "leuk".

[ Voor 11% gewijzigd door BenSKIP op 10-08-2025 06:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Je hebt helemaal gelijk vermoed ik.

Wat ik in het gebruik zelf vaak zie is dat er na 23:00 de ventilator veel minder aanslaat, simpelweg omdat de vermogens lager zijn die hij moet verwerken.

Ik heb ook al Tweakers hier gezien die met een radiatorventilator of andere zelfgemaakte koeling de wat lompe ventilator van de DEYE overbodig proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BenSKIP schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 05:26:
Euhmmmm?

2.) Maar de fans zelf maken wel goed geluid als deze rond de 50°C (bedrijfstemperatuur van de Deye) aanspringen.

Zo'n geluidbron mag je conform het Ongevingsplan van de gemeente sniet ten gehore brengen!

Hoge tonen zijn het probleem vaak niet, die sinusgolf is smal en kan bij wijze van een lichter constructie al wel gedempt worden.
Het geluid van de fan komt echter meer in de buurt van een brom (bass) lage frequentie en daarvoor heb je een massievere isolator voor nodig om onder de 30dB(A) op de erfscheiding (zelfde voor airco's) te komen. Normaal gesproken is het 40dB(A) na 23:00 uur, maar het geluid wordt qua het karakter met 10dB(A) straf gecorrigeerd omdat het een alsintermitterend karakter heeft, dit betekent dat het geluid niet continu aanwezig is, maar met tussenpozen optreedt.
Dan de gevelcorrectie van 3dB(A) in je voordeel, omdat het geluid (theoretisch) van de gevel ongedempt ook weer terug komt (verdubbeling van geluidbron is +3dB(A)

gevel correctie - 3dB(A)

Moet je dus 25dB(A) akoestisch zien te isoleren, maar dat mag de benodigde koeling niet verstoren.

Geluidmetingen moeten met een geijkte en gecalibreerde dB-meter (met A filter) worden uitgevoerd, metingen met een GSM of andere aparatuur zonder ijk-/ calibratierapport zijn "leuk".
Dank voor deze uiteenzetting, zover had ik het nog niet door gedacht. Dit klinkt als een hoop geluid. De muur van de buren valt daarmee af. Mijn plan nu is om een tuinhuisje om de omvormer te plaatsen, maar ik vraag me af of dit voldoende gaat helpen dan.
Stel ik zet een tuinhuisje neer, enkelsteens of hout, hoe kan ik dan het geluid voldoende dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Woont er niemand met de 12 kW variant toevallig enigszins in de buurt van Nijmegen? Ik zou het geluid dat geproduceerd wordt graag zelfs eens horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
BenSKIP schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 05:26:
Euhmmmm?

gevel correctie - 3dB(A)

Het gaat om een Deye tegen de muur van de garage van de buren. We mogen aannemen dat het om een bakstenen muur gaat. De geluidsisolatie daarvan is zo'n 40dB dus dat is het probleem niet. Aan de andere kan van de muur, in de garage dus, hoor je de Deye via het dak. Als dat van beton is, is dat mooi, maar bij een licht dak gaat het geluid om de muur heen. Dan wordt een berekening ingewikkeld en kun je beter gewoon proberen met een geluidsbron op de plaats waar de Deye zou moeten komen (liefst zo laag mogelijk) en dan de geluidsdruk aan beide kanten van de muur meten. Bijvoorbeeld met een gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FransvWoerkom schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:11:
[...]

Het gaat om een Deye tegen de muur van de garage van de buren. We mogen aannemen dat het om een bakstenen muur gaat. De geluidsisolatie daarvan is zo'n 40dB dus dat is het probleem niet. Aan de andere kan van de muur, in de garage dus, hoor je de Deye via het dak. Als dat van beton is, is dat mooi, maar bij een licht dak gaat het geluid om de muur heen. Dan wordt een berekening ingewikkeld en kun je beter gewoon proberen met een geluidsbron op de plaats waar de Deye zou moeten komen (liefst zo laag mogelijk) en dan de geluidsdruk aan beide kanten van de muur meten. Bijvoorbeeld met een gsm.
Het is me ondertussen duidelijk dat ik hem niet moet plaatsen tegen de muur van de buren.
Tussen mijn zijgevel en de garage van de buren zit zo een 3 meter. Mijn nieuwe plan is om een klein, losstaand tuinhuisje te bouwen. Ik wou 5 cm ruimte laten tussen de achterwand van de schuur en de garagemuur van de buren. Huisje ongeveer 1.5 meter diep, dus ook ongeveer 1.5 meter van de voorkant van het hokje tot onze zijgevel.
Het zal een gesloten hokje worden. De omvormer zal dan zo een 2,5 meter van onze zijgevel hangen (waar geen ramen zitten die open kunnen).

Wat mag ik in dat geval verwachten qua geluid? Zowel bij de buren als ons? Het is vrij rustig in de buurt, en als er alsnog een continue brom waarneembaar is zou ik dat erg vervelend vinden voor zowel de buren als onszelf. Zeker als we in de achtertuin zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 11-08-2025 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
zunrob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:16:
[...]

Het is me ondertussen duidelijk dat ik hem niet moet plaatsen tegen de muur van de buren.
Tussen mijn zijgevel en de garage van de buren zit zo een 3 meter. Mijn nieuwe plan is om een klein, losstaand tuinhuisje te bouwen. Ik wou 5 cm ruimte laten tussen de achterwand van de schuur en de garagemuur van de buren. Huisje ongeveer 1.5 meter diep, dus ook ongeveer 1.5 meter van de voorkant van het hokje tot onze zijgevel.
Het zal een gesloten hokje worden. De omvormer zal dan zo een 2,5 meter van onze zijgevel hangen (waar geen ramen zitten die open kunnen).

Wat mag ik in dat geval verwachten qua geluid? Zowel bij de buren als ons? Het is vrij rustig in de buurt, en als er alsnog een continue brom waarneembaar is zou ik dat erg vervelend vinden voor zowel de buren als onszelf. Zeker als we in de achtertuin zitten.
Een machine tussen twee evenwijdige muren 3m uit elkaar is alleen onhoorbaar als hij uit staat of in een heel goede geluidsisolerende omkasting staat. Die worden dubbelwandig gemaakt met zware wanden die geen contact met elkaar mogen maken en aan de binnenkant en in de spouw gevuld met absorberende materialen en vermijding van geluidslekken door kabels en ventilatie. Dat is specialistenwerk. Alleen maar om een idee te geven hier het verhaal van een fabrikant:
https://www.alpha-akoestiek.nl/producten/omkastingen
Het gaat niet om tuinhuisjes.

Ik zou me richten op verbetering van de ventilatie. Een gewone Ithobox transporteert meer lucht en maakt minder herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
FransvWoerkom schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:11:
[...]

Het gaat er niet om dat het geluid van buiten naar binnen gaat, het gaat om het geluidsniveau OP de gevel. Dus het MOET geïsoleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
zunrob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:16:
[...]

Kan WEL met suskast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
zunrob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:10:
Woont er niemand met de 12 kW variant toevallig enigszins in de buurt van Nijmegen? Ik zou het geluid dat geproduceerd wordt graag zelfs eens horen...
Amersfoort hier, je bent welkom, maar is niet écht in de buurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik heb er een homewizzard energiemeter voor de deye hangen om zo de efficiente te meten.
Viel me op dat de unit eigenlijk altijd 110 watt gebruikt, ervaren jullie dit ook? Vind het eigenlijk aan de hoge kant. (dat is op jaarbasis 950kWh)

Misschien heb ik een onjuiste instelling gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
procyon schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:20:
Ik heb er een homewizzard energiemeter voor de deye hangen om zo de efficiente te meten.
Viel me op dat de unit eigenlijk altijd 110 watt gebruikt, ervaren jullie dit ook? Vind het eigenlijk aan de hoge kant. (dat is op jaarbasis 950kWh)

Minder gaat het niet worden wanneer je netgekoppeld staat.
We verwachten nogal wat van de Deye :P
Hij staat permanent paraat om bij netuitval de boel over te nemen dus diverse functies staan permanent actief.
Enige waardoor je wat kan winnen is offgrid te gaan of wanneer de accu vol zit (of leeg is) om te schakelen naar nobatt functie. Echter, wanneer er belasting achter de load uitgang zit is dat bijna geen optie omdat de Deye na het wisselen van batterij functie een foutmelding geeft en de load uitgang tijdelijk spanningsloos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc

Komt dit redelijk overeen met de waarde "Inverter power losses" in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:26
Ik ben op vakantie en hou mijn deye zo af en toe in de gaten. Door de huidige temperaturen in NL komen mijn batterijen boven de 35 graden en stopt mijn BMS ermee (zoals ingesteld). Nu valt mij ook op dat mijn directe PV (aangesloten op PV1) ook stopt terwijl deze op selling first staat, m.a.w. het vliegt meteen het net op. Mijn AC PV op de MI ingang blijft doorhobbelen. Is dit gedrag normaal?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
sailor_dg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:54:
Ik ben op vakantie en hou mijn deye zo af en toe in de gaten. Door de huidige temperaturen in NL komen mijn batterijen boven de 35 graden en stopt mijn BMS ermee (zoals ingesteld). Nu valt mij ook op dat mijn directe PV (aangesloten op PV1) ook stopt terwijl deze op selling first staat, m.a.w. het vliegt meteen het net op. Mijn AC PV op de MI ingang blijft doorhobbelen. Is dit gedrag normaal?
Het vliegt het net op is toch hetzelfde als dat de mi input gewoon door hobbeld? Tenminste, al je zonnestroom gaat gewoon het net op toch :? Of bedoel je dat het niet voor de load gebruikt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
ybos schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Het vliegt het net op is toch hetzelfde als dat de mi input gewoon door hobbeld? Tenminste, al je zonnestroom gaat gewoon het net op toch :? Of bedoel je dat het niet voor de load gebruikt word?
Mijn PV (aangesloten op PV1) stopt, wanneer mijn batterij te warm is. Selling first staat aan, en voordat mijn batterij te warm was ging het ook rechtstreeks het net op.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 17:56
Bij selling first is te verwachten dat het direct naar het net gaat en niet eerst de batterij geladen wordt (voordat deze te warm wordt). Waarom het PV afschakelt wanneer de batterij te warm is kan ik niet verklaren.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
Hallo, bij onze bekende Rotterdamse handelaar staan nu deye accu voor 650 euro voor 5 kWh.
Iemand bekend met deze accu?
Welke cellen?
Welke bms?
Kan hij ook samen met andere omvormer of specifiek deye ?

1 PVoutput . Dongen NB

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
reneeke1970 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:51:
Hallo, bij onze bekende Rotterdamse handelaar staan nu deye accu voor 650 euro voor 5 kWh.
Welke cellen?
Welke bms?
Ik denk dat je die vragen aan de fabrikant moet stellen, Deye heeft een eigen BMS systeem en protocol, de kans bestaat dus dat het alleen met Deye omvormers samenwerkt.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• zalkc
reneeke1970 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:51:
Welke cellen?
Welke bms?
Als het deze is... en dat is mij nu niet duidelijk
Dan kun je bij documenten veel terugvinden, in ieder geval de compatible inverter lijst

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
zalkc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Als het deze is... en dat is mij nu niet duidelijk
Dan kun je bij documenten veel terugvinden, in ieder geval de compatible inverter lijst
Je bent een held, dat is hem inderdaad, en hij werkt met alle inverter samen volgens de lijst, is tenminste behoorlijk lange lijst....

1 PVoutput . Dongen NB

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
sailor_dg schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:51:
[...]

Mijn PV (aangesloten op PV1) stopt, wanneer mijn batterij te warm is. Selling first staat aan, en voordat mijn batterij te warm was ging het ook rechtstreeks het net op.
heb je wellicht in de DEYE de optie BMS ERROR STOP ofzoiets aanstaan?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
sailor_dg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:54:
35? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdiNnMaKEscTZlh3n8J2-csdJV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QJALIJ7GivY22y7VUJOhGp4.png?f=fotoalbum_large

De battery temp is trouwens van de MOS, de cellen zitten aanzienlijk lager. En dit is ook allemaal maar enkele (max 2x4) uren per dag. Note: rond 70+ graden van de Deye gaat deze throttlen, de charge of discharge power gaat dan in mijn geval zo rond de 10kw hangen ipv de volle 12kw.

Mijn garage gaat in deze dagen richting 29-30 graden helaas. De 2x Phanteks van 170 m3/h zijn mogelijk nog te zwak om de warmte lucht weg te krijgen van de Deye. In GBB stel ik nu soms in om een dagje geen grid charge te doen rond lunch, dat scheelt wat in hitteproductie op die dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnucPxa8q-JE3OYQf1iokBzQQvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooj3u51ki1Bsa0pWCsAyVPwg.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Je bent een held, dat is hem inderdaad, en hij werkt met alle inverter samen volgens de lijst, is tenminste behoorlijk lange lijst....
Helaas is het niet zo makkelijk om in de settings te komen volgens mij.
Het zou via bluetooth moeten kunnen. Ik had de APK geinstalleerd maar dat is een chinese versie en in de playstore is de app niet te vinden.

https://off-grid-garage.com/battery-management-systems-bms/

En dan de pace 200A BMS.
Ik ga mogelijk bij de buurman ook nog een set van deze accu's plaatsen en dan ga ik de adapters om via de laptop te kunnen instellen ook wel regelen. Geeft toch wel een goed gevoel om de settings even te kunnen checken. Links met de juiste artikelen staan erbij :)

edit: spul kost nog geen tientje dus besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
PCJR schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

heb je wellicht in de DEYE de optie BMS ERROR STOP ofzoiets aanstaan?
Zal dit thuis eens checken. Mijn garage gaat nu ook lekker richting de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:57
Is er iemand die modbus TCP naar RTU als directe aansturing van Deye gebruikt met home assistant
(bijv met een Waveshare rs485 poe to ETH (B) )

Welke route volg je daarvoor binnen HA of hoe ga je daarmee om, als Modbus intergratie, Yaml code, MQTT of een andere?

Ik kijk graag de aanpak voor aan de HA zijde af, ik wil het gebruiken voor RS232 en ook de registers >10 000 voor de BMS-en, die schijnen met RS485 niet uit te lezen te zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kellerza plugin die dumpt de data in een Mosquitto MQTT database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:33:
Kellerza plugin die dumpt de data in een Mosquitto MQTT database.
Ben deze aan uit proberen ( de reguliere addon variant multi), ipv dongle LSW-3 SN:23xx een waveshare RS232 POE to ETH ( B )
Met de RS232 pinout is het wel even oppassen bij Deye, niet alle zijn het zelfde met productie datum voor 2024
Waar een LSW-3 SN:23xx meegeleverd wordt is standaard TX:2 RX:3 D-GND:5 en 12V:9
Dat is niet bij alle zo de eerste 2 cijfers van LSW-3 geven een hint en is het voor zekerheid opzoeken of meten op welke pin de 12Vdc zit.
Bijv voor deze 1 met productiedatum 1e helft 2022.(was me niet eerder opgevallen dat handleidingen op details verschillen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYe_GrqxwMm2DhmLtLzoTC1JyEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ioCohvXgoXW51V5UR1EYETg5.png?f=user_large

Is nog wel wat aan te passen, duidelijk dat het op een 1 fase ontwikkelt is, is nog wat aan te passen
(documentatie houdt de updates ook niet geheel bij, waar bijv in handleiding voor syntax 'xx' staat moet soms "xx" gebruiken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm_eHzO9YjX6kIy4ITNdeIvhwrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0qSE9TRmr10B0wNky8OC4kXj.png?f=user_large
Het is echt een 3 fase maar de selector heeft die optie nog niet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
MarcoPolet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:26:
[...]

In deze specifieke link binnen het forum staat nog wat meer uitleg over o.a. de bouw en dergelijke:
https://gathering.tweaker...message/75939096#75939096
Werkt dit ook op een 1 fase Deye (5 K) ? alleen andere register adressen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@hannibal2206 Ja.

Waveshare RS232 POE to ETH ( B ) of Waveshare RS485 POE to ETH ( B ) zijn een alternatief voor ESP32 om de entities van uit Deye in homeassistant te krijgen. (let op variant zonder ( B ) schijnt geen data in een register te kunnen schrijven (niet zelf getest) )
Voor beide geldt dat bekabeling gevoelig kan zijn.
Voor in gebruik name van waveshare, benodig je het windows programma "Vircom" van hun om een statisch IP adres in te stellen (default van de module is 192.168.1.200), die werkt ook als je in een andere IP range voor je thuisnetwerk hebt.
Daarna kun je eventueel de webserver gebruiken, maar die mist "more advaced settings" om de multi host in te stellen op "simpel modbus to RTU", welke volgens webserver altijd actief is als Modbus to RTU kiest, alleen is dan de vraag in welke van de 4 modbus gateway type gebruikt met de default auto.
RS485 heeft geen flow control nodig, waar RS232 wel een CTS/RTS benodigd.
alleen voor oudere Deye's is het even kijken welke RS485 aansluiting of welke pins je voor RS232 nodig hebt, waarbij de RS485 terminatie 120 Ohm weerstanden nodig heeft .
RS232 is voor een enkele slave, waar RS485 meerdere slaves kan.

Op moment heb ik nog geen idee hoeveel modbus adressen gelijjktijdig gelezen kunnnen worden.
Daarvoor moet ik nog verder in de add-on V 0.8.2 van Kellerza duiken.

Voor 1 Deye werkt het, je hebt een beperkt aantal 84 modbus adressen, weet nog niet hoe ik die kan uitbreiden. MQTT geeft 85 entities, maar in ieder geval is fake "Battery Charge Efficiency" die geeft alleen default in V 0.8.2,
Enigste is "configured grid phases " die lijkt niet te werken, heb nog niet gevonden aan welke modbus adres die gekoppeld is, die heeft namelijk ook mogelijkheid van splitphase en daarvan kan Deye 3 fase stuk gaan.

Echte nadelen vind ik
-Gehele metrics group voor AUX ontbreekt (voor dedicated load & microinverter)-
-Niet makkelijk entitie benaming te checken welk modbus adress die gebruikt
-hele add-on hangt als er een time out voor lezen van een register optreedt, met watchdog "on" herstart add-on na 30 seconden.

Nu met 2 Deye's dat heb ik nog niet werkend.
Voor 1 Deye komen 85 entities beschikbaar in MQTT
Op moment 2e Deye krijg ik maar 40 entities in MQTT, alle sensor data en de laatste 2 van configuration data (priority & time of use) de tussen liggende sell, import, export limit en tou tabel zelf ontbreken en geven een time out, waarbij een timeout de add-on ophangt zoals bij nadeel aangegeven.
Als of addon maximaal 125 entities kan verwerken.
Ik heb alleen moeite om dat hard aan te tonen.
Verwisselen van waveshare modules gaat niet zonder een nieuwe set entities aangemaakt wordt, daar deze gekoppeld aan serienummer voor de MQTT door de add-on

EDIT: bovenstaande is voor V0.8.2 die via HACS is geinstallleerd
Volgens Github is 0.8.3 de laatste versie, die ik nog niet als complete package heb gevonden, maar ik zie ook dat er aan een V0.8.4 wordt gewerkt
De definitie file heeft wel alle modbus adressen, maar niet alle schijnen uitgewerkt te zijn of is er soms nog een syntax sensor voor een entitie in diverse python files. (..........power vs .........POWER)
Het is gestructueerd, maar moet nog eerst vertrouwd raken met de flow van definitie tot resultaat in MQTT

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 18-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc

in home assistant heb ik de waarde inverter total losses die uit de DEYE komt.
Deze waarde is na 150 dagen gebruik 106.8kWh En zou ook het DC verlies bevatten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJTrUOQUxgm0WtpZbmateq0NGyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A70gp57pkklvH9EUhVk9Iaf2.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me ambitieus, als ik de batterijverlies (1680 / 1640 is ongeveer 2.5%) extrapoleer naar het totaal opgewekte 3750 * 2.5% is ongeveer 94kWh DC omzettingsverlies, dat zou de DEYE eigen gebruik op 13kWh brengen oftewel 36W wat niet onlogisch klinkt. De 2.5% verrlies op DC/AC omzetting klinkt me eerder wat laag maar niet onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8uLYRiE3WmnZ8gewjqmhzvk5xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQI17taPA2utrfpTKyyIOIZ6.png?f=fotoalbum_large

*in bovenstaande cijfers missen wat plug-in panelen die niet via de omvormer gaan, die verstoren wel een beetje het totaal beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 19-08-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
Ik ben pas begonnen met het ophangen en aansluiten van een 1 fase 5 K Deye. Op dit moment is alleen de accu maar gekoppeld (geen AC en geen PV nog)

Gaat hij dan aan ? Er gebeurt nl niets als ik op de schakelaar druk ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Ben me aan het oriënteren voor een Deye hybrid inverter SUN‑12K‑SG04LP3‑EU (of SG05).
Is er nog een voordeel om voor het SG05 model te gaan i.p.v. het SG04 model?

Welke (goedkope) betrouwbare Europese leveranciers kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Lasoul schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:38:
Ben me aan het oriënteren voor een Deye hybrid inverter SUN‑12K‑SG04LP3‑EU (of SG05).
Is er nog een voordeel om voor het SG05 model te gaan i.p.v. het SG04 model?

Welke (goedkope) betrouwbare Europese leveranciers kunnen jullie aanraden?
E2C Energy in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:35

Dogooder

dus...

De SG05 stond in April nog niet op de lijst van goedgekeurde omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
hannibal2206 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:37:
Ik ben pas begonnen met het ophangen en aansluiten van een 1 fase 5 K Deye. Op dit moment is alleen de accu maar gekoppeld (geen AC en geen PV nog)

Gaat hij dan aan ? Er gebeurt nl niets als ik op de schakelaar druk ..
Ik denk dat het helpt als je even een netsnoer aan de deye schroeft en de stekker in de dichtstbijzijnde wcd stopt. Is de accu ook gekoppeld met Can-bus kabel? Dan zou je door ontladen en laden met max 2,5kW de capaciteit van de accu kunnen laten bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

Ik denk dat het helpt als je even een netsnoer aan de deye schroeft en de stekker in de dichtstbijzijnde wcd stopt. Is de accu ook gekoppeld met Can-bus kabel? Dan zou je door ontladen en laden met max 2,5kW de capaciteit van de accu kunnen laten bepalen.
Accu heeft wel BMS (uiteraard) via BT benaderbaar (wordt uitgelezen in HA) maar geen verbinding direct dus naar de Deye

Is AC koppeling noodzakelijk om het display actief te krijgen ? ik snap dat je zonder AC effectief nog niets kan doen, maar wil stap voor stap opbouwen ..

edit: Staat me een opmerking (van @Domba ?) bij dat verstandig is om alleen met accu op te starten om dan parameters correct in te stellen ipv direct AC ook aangesloten

[ Voor 11% gewijzigd door hannibal2206 op 21-08-2025 12:44 ]

• rvdgaag
zalkc schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

Dat lijkt me ambitieus, als ik de batterijverlies (1680 / 1640 is ongeveer 2.5%) extrapoleer naar het totaal opgewekte 3750 * 2.5% is ongeveer 94kWh DC omzettingsverlies, dat zou de DEYE eigen gebruik op 13kWh brengen oftewel 36W wat niet onlogisch klinkt. De 2.5% verrlies op DC/AC omzetting klinkt me eerder wat laag maar niet onmogelijk.

[Afbeelding]

*in bovenstaande cijfers missen wat plug-in panelen die niet via de omvormer gaan, die verstoren wel een beetje het totaal beeld.
Round trip AC/DC en terug , reken dan op rond de 20% totaal verlies, 2.5% is onmogelijk

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• procyon
zalkc schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry, late reactie. In principe vertrouw ik een echte kWh meter meer dan wat de Deye intern meet.
Puur kijkend naar het verbruik als de omvormer niets doet, zie ik 100 watt continue Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TEzb5N0gjZAfFtJo89mE3ei_DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsUoEeogzfEQMcshCc6ZHDFn.jpg?f=fotoalbum_large

En zonder "actieve batterij" een veel lager sluipverbruik van 37 watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pda6dZpm5-f1Uvto4kE3uIO_byQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQjVgB9bzzuQoTTIlrQwEurU.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk heeft Ybos terecht opgemerkt dat het logisch is dat een omvormer wat meer verbruikt als hij paraat staat om bij stroomuitval in te springen. Maar bij mij wordt de omvormer nog niet zo gebruikt, ik gebruik hem alleen voor energiehandel op de EPEX markt.

Ik ga dus op zoek naar een manier om "battery off" extern aan te sturen, dat scheelt op maandbasis ruim 40kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door procyon op 21-08-2025 10:52 ]

• ybos
procyon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Sorry, late reactie. In principe vertrouw ik een echte kWh meter meer dan wat de Deye intern meet.
Puur kijkend naar het verbruik als de omvormer niets doet, zie ik 100 watt continue [Afbeelding]

En zonder "actieve batterij" een veel lager sluipverbruik van 37 watt:

[Afbeelding]

Natuurlijk heeft Ybos terecht opgemerkt dat het logisch is dat een omvormer wat meer verbruikt als hij paraat staat om bij stroomuitval in te springen. Maar bij mij wordt de omvormer nog niet zo gebruikt, ik gebruik hem alleen voor energiehandel op de EPEX markt.

Ik ga dus op zoek naar een manier om "battery off" extern aan te sturen, dat scheelt op maandbasis ruim 40kWh.
Gebruik je de Deye ook als noodstroom :? (Dus hangt er belasting achter de load?)
Want als je switcht naar NoBatt modus gaat de load uitgang even spanningsloos en dat kan knap lastig zijn als dit dagelijks een keer of 2 gebeurt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
ybos schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Gebruik je de Deye ook als noodstroom :? (Dus hangt er belasting achter de load?)
Want als je switcht naar NoBatt modus gaat de load uitgang even spanningsloos en dat kan knap lastig zijn als dit dagelijks een keer of 2 gebeurt :P
Nee, op dit moment niet. Alleen de grid is aangesloten nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Nrk_4ROa5sEFlRPJzYjqBRDYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Jm9wbae2sh8IM6v6r6n0rl8.png?f=fotoalbum_large

Ben nog de tekening aan het maken voor de eindoplossing, dan wordt de omvormer aangesloten zoals het hoort :) (niet finaal plaatje want ben nog aan het kijken of dit is zoals het hoort)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xn2XmiYGwJP1xXgwhDI0MwufIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U2ItlsdTWeOxAJSVq5NAby9g.png?f=user_large

Dus gebruik de Deye nu momenteel echt als een batterij, niets meer.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
procyon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Nee, op dit moment niet. Alleen de grid is aangesloten nu.
[Afbeelding]

Ben nog de tekening aan het maken voor de eindoplossing, dan wordt de omvormer aangesloten zoals het hoort :) (niet finaal plaatje want ben nog aan het kijken of dit is zoals het hoort)
[Afbeelding]

Dus gebruik de Deye nu momenteel echt als een batterij, niets meer.
Sluit je de zonnepanelen dan AC zijdig via de load-poort aan op de Deye?

• Domba
hannibal2206 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:07:
[...]
edit: Staat me een opmerking (van @Domba ?) bij dat verstandig is om alleen met accu op te starten om dan parameters correct in te stellen ipv direct AC ook aangesloten
De reden daarvoor is dat er schadelijke netinstellingen mogelijk zijn zoals split fase of driefase zonder neutraal.
Nieuwe firmware, ik geloof na 2022 houden de netinstelling vast na een reset, maar via grijze import kunnen Deye's uitgelevert voor andere locaties in de wereld op de Nederlands terecht komen waar we gewoonlijk driefase met neutraal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
rvdgaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Mijn beste gok, er is een calibratie procedure voor de BMS van de accu, daar zou ik even naar zoeken in de handleiding of via de fabrikant. BMS data via de CAN interface is de meest betrouwbare/veilige manier om met de omvormer te communiceren.

Is er geen firmware update voor je batterij toevallig, check ook voor de Deye even maar de batterij is belangrijker.
Nog een update hierover; uiteindelijk werd het SoC issue inderdaad veroorzaakt door een firmware bug van de Dyness Tower batterij.
Via de portal van Dyness een ticket aangemaakt en nadat Dyness de firmware heeft geüpdatet naar versie 120 zijn de SoC issues verleden tijd en laad/ontlaad de Deye netjes op basis van info uit de Dyness BMS.

• procyon
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Sluit je de zonnepanelen dan AC zijdig via de load-poort aan op de Deye?
Ja klopt, het hele huis (dus ook de groepen met zonnepanelen) komen op de load poort.
vanaf 2027 als salderen pertinent niet meer mogelijk is, wil ik een eventueel stroom overschot op de load poort opslaan in de accu's, tot die tijd mag alles gewoon naar direct terug naar de grid en is de enige functie van de Deye noodstroom voorzien als de grid uitvalt.
Hopelijk kan de Deye (en de firmware) deze logica aan, zo niet dan kijk ik tzt naar iets anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
procyon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Ja klopt, het hele huis (dus ook de groepen met zonnepanelen) komen op de load poort.
vanaf 2027 als salderen pertinent niet meer mogelijk is, wil ik een eventueel stroom overschot op de load poort opslaan in de accu's, tot die tijd mag alles gewoon naar direct terug naar de grid en is de enige functie van de Deye noodstroom voorzien als de grid uitvalt.
Hopelijk kan de Deye (en de firmware) deze logica aan, zo niet dan kijk ik tzt naar iets anders. :)
Check even of dit wel kan aan de load poort.
De deye kan door frequentiesturing de hoeveelheid stroom gegenereerd door AC gekoppelde (micro) inverters sturen maar ik weet niet of dat ook op de load poort kan.
De handleiding heeft het erover dat je AC gekoppelde inverters aan de gen poort moet hangen.

• jadjong
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Check even of dit wel kan aan de load poort.
De deye kan door frequentiesturing de hoeveelheid stroom gegenereerd door AC gekoppelde (micro) inverters sturen maar ik weet niet of dat ook op de load poort kan.
De handleiding heeft het erover dat je AC gekoppelde inverters aan de gen poort moet hangen.
Zolang je aan het grid vast zit is er geen frequentiesturing. Het enige wat Deye kan doen is de acculader aanslingeren om het vermogen van externe PV te matchen en de accu te laden. Is dat meer dan de acculader aan kan of is de accu vol dan vliegt externe PV het net op. Hiervoor heb je wel een firmware nodig die energie aan de load of gen kant kan meten. Oudere firmwares kunnen op die poorten geen negatief vermogen registeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@zalkc Efficientie/overall verlies van Deye meten is wat lastig, afhankelijk van settings en workmode die je gebruikt en als dat ook nog wisselt, dan wordt van meerdere bronnen (een deel uit accu, van het net of van PV) gebruikt, als ook nogeens firmware afhankelijk is of dat vermogen ook meeneemt in de parameter.
NObatt (~30W) is alleen te gebruiken in een setup waarbij je Deye als ondersteuning gebruikt, met gebruik van LOAD heeft het nadeel wat Ybos noemt.

Ik gebruik veel off-grid, dan heb je de 20W van offset niet als je nieuwere firmware dan 1135 gebruikt ( "zero-export power" die je niet lager kunt instellen) en geen regelruis.
Als ook dat er nog iets anders kan veranderen, waarvan ik nog steeds niet weet wat om de gem ~70W eigenverbruik te verklaren, 15W lager dan met alleen de off-set te verklaren is.
(bij testen van FW heb ik die lang niet altijd gezien, de enigste correlatie die tot nu toe heb, is dat die slechtere regelruis hebben in on-grid [ongewenste afname/teruglevering door ruis], wat bij mijn gebruik geen probleem is omdat ik alleen on-grid ben om te laden, terug te leveren, accu dreigt leeg te raken ]).
Een nadeel van off-grid is dat de netfrequentie gemiddeld fractie lager (49.8Hz) ligt dan de 50,0 Hz als die van belang is voor je huisinstallatie , een van de laatste FW 1172 zou dat niet hebben (nog steeds niet zelf getest).

Voor testen kan je Deye in off-grid dwingen, door softwarematig de frequentie van netprotocol aan te passen, dat de 50Hz van het net niet meer voldoet.
Voor permanent gebruik, moet je wel de afweging maken, de software matige geen fall-back heeft als je accubank onder de shutdown limiet zakt, tov een fysieke scheiding van het net met een relais, die fall-back wel kunt maken.

Voor mijn 2e Deye ben ik radicaler door deze met een fingerbot uit te schakelen als ik die niet nodig heb, daarbij is het wel nodig om op temperatuur te letten van Deye zelf, dat die na de inzet ook voldoende afgekoeld is, voor je uitschakelt.

• arjenhiemstra
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Zolang je aan het grid vast zit is er geen frequentiesturing. Het enige wat Deye kan doen is de acculader aanslingeren om het vermogen van externe PV te matchen en de accu te laden. Is dat meer dan de acculader aan kan of is de accu vol dan vliegt externe PV het net op. Hiervoor heb je wel een firmware nodig die energie aan de load of gen kant kan meten. Oudere firmwares kunnen op die poorten geen negatief vermogen registeren.
Precies, dus on-grid kun je bijv. niet sturen hoeveel export van ac gekoppeld solar vanuit het huis naar het grid gaat. Eventuele export beperking zal dan vanuit de bestaande omvormer geregeld moeten worden.
Wat ik mij vooral afvraag is hoe dit werkt in off-grid mode. Als de deye dan ook niet kan sturen, wat gebeurt er als de productie vanuit de ac-gekoppelde inverters hoger is dan het gebruik achter de load poort... netcongestie achter de load-poort? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Off-grid kan Deye elke frequentie aannemen en daarmee externe PV sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 21-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:13:
Off-grid kan Deye elke frequentie aannemen en daarmee externe PV sturen.
Ik blijf mij positief verbazen over wat mijn Deye allemaal nog meer blijkt te kunnen O+

• zalkc
rvdgaag schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Round trip AC/DC en terug , reken dan op rond de 20% totaal verlies, 2.5% is onmogelijk
Is alleen DC naar AC en dat schijnt wel tussen de 95-99% efficiënt te zijn

• arjenhiemstra
  • Nu online
Misschien weet 1 van jullie dit:

Ik heb nu 1 Deyness tower aan de Deye (sun15k, hv) hangen, misschien wil ik daar een tweede batterij bij plaatsen. Nu kan dit via een Dyness combiner box die twee batterijen parallel koppelt en beide batterijen sturen de BMS info naar deze combiner box. Deze combiner box is vervolgens de "hoofd" BMS voor de Deye. Lijkt allemaal prima, maar...

Ik zie twee BMS communicatie poorten op de Deye en ook in de portal zie ik een "vrij" slot voor nog een batterij.
De concrete vraag; Kan ik twee batterijen DC parallel aansluiten (batterij gelijk type, voltage, SoH, SoC) en dan beide batterij BMSsen individueel aansluiten op de Deye?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbpavNpsHbvaSTgd9zWYw-UM9Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufk5u3eSP6pjzlIlfV2Vww8G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
@zalkc Efficientie/overall verlies van Deye meten is wat lastig, afhankelijk van settings en workmode die je gebruikt en als dat ook nog wisselt, dan wordt van meerdere bronnen (een deel uit accu, van het net of van PV) gebruikt, als ook nogeens firmware afhankelijk is of dat vermogen ook meeneemt in de parameter.
NObatt (~30W) is alleen te gebruiken in een setup waarbij je Deye als ondersteuning gebruikt, met gebruik van LOAD heeft het nadeel wat Ybos noemt.

Ik gebruik veel off-grid, dan heb je de 20W van offset niet als je nieuwere firmware dan 1135 gebruikt ( "zero-export power" die je niet lager kunt instellen) en geen regelruis.
Als ook dat er nog iets anders kan veranderen, waarvan ik nog steeds niet weet wat om de gem ~70W eigenverbruik te verklaren, 15W lager dan met alleen de off-set te verklaren is.
(bij testen van FW heb ik die lang niet altijd gezien, de enigste correlatie die tot nu toe heb, is dat die slechtere regelruis hebben in on-grid [ongewenste afname/teruglevering door ruis], wat bij mijn gebruik geen probleem is omdat ik alleen on-grid ben om te laden, terug te leveren, accu dreigt leeg te raken ]).
Een nadeel van off-grid is dat de netfrequentie gemiddeld fractie lager (49.8Hz) ligt dan de 50,0 Hz als die van belang is voor je huisinstallatie , een van de laatste FW 1172 zou dat niet hebben (nog steeds niet zelf getest).

Voor testen kan je Deye in off-grid dwingen, door softwarematig de frequentie van netprotocol aan te passen, dat de 50Hz van het net niet meer voldoet.
Voor permanent gebruik, moet je wel de afweging maken, de software matige geen fall-back heeft als je accubank onder de shutdown limiet zakt, tov een fysieke scheiding van het net met een relais, die fall-back wel kunt maken.

Voor mijn 2e Deye ben ik radicaler door deze met een fingerbot uit te schakelen als ik die niet nodig heb, daarbij is het wel nodig om op temperatuur te letten van Deye zelf, dat die na de inzet ook voldoende afgekoeld is, voor je uitschakelt.
Wat ik niet begrijp is het volgende.
De user waar ik reageerde kwam uit op 950kWh sluipverbruik voor de Deye, ik zit op veel lagere aantallen. Ik begrijp dus niet zo goed waar dat nu in zit.

Ik heb zelf niks op de load hangen, op een noodstopcontact voor stroomuitval na, de panelen komen DC binnen en lieten geen andere cijfers zien als met de eerdere omvormer. De export en import komt overeen met de P4 waarden. Die 3 kWh per dag die de andere user ziet zou toch moeten opvallen denk ik dan.

Mijn omvormer hangt vrij simpel vast aan de PV en Accu, en levert op basis van de Eastron extra stroom aan Grid als dit nodig, en beschikbaar, is vanuit de accu

In mijn ogen is de Deye minder inefficiënt als dat anderen meemaken.

--edit--
Er zit wel vervuiling in de cijfers. Ik heb momenten dat ik zogenaamd 0 W aan loss heb. Dat kan uiteraard niet. Op een dag dat de PV op de Deye uitgeschakeld was was het verbruik van de Deye in rust 36 W. Ik vermoed dat een deel van de opwekking van de plugin PV panelen per abuis wordt gebruikt om het verbruik van de Deye te berekenen. In de nacht zie je een stabiel verlies van 60-70 W als de batterij leeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door zalkc op 21-08-2025 17:33 ]

• hannibal2206
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

De reden daarvoor is dat er schadelijke netinstellingen mogelijk zijn zoals split fase of driefase zonder neutraal.
Nieuwe firmware, ik geloof na 2022 houden de netinstelling vast na een reset, maar via grijze import kunnen Deye's uitgelevert voor andere locaties in de wereld op de Nederlands terecht komen waar we gewoonlijk driefase met neutraal hebben.
Unit is van 2024 (gezien het s/n)

Maar, op een 1 -fase Deye met alleen accu aangesloten; zou deze iets moeten doen op het display ?
Mis ik iets ?

Of toch maar AC ook aansluiten eerst ? of PV erbij eerst ?

• Domba
hannibal2206 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:08:
[...]
Unit is van 2024 (gezien het s/n)

Maar, op een 1 -fase Deye met alleen accu aangesloten; zou deze iets moeten doen op het display ?
Mis ik iets ?

Of toch maar AC ook aansluiten eerst ? of PV erbij eerst ?
Als de accu aangesloten is zou dispaly het moeten doen en Deye aanstaat en zou display moeten oplichten als je touch display aanraakt of de knop voor naar links gebruikt.
Ik ben niet zogoed thuis in de 1-fase die gebruikt andere firmware dan 3-fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@zalkc Idle verbruik tot FW115x is 116W met fabrieksinstellingen en on-grid (latere FW heb ik niet zelf getest)
Dat is meer, rond 1000kWh/j, troost je andere als Sigenstor hebben hoger eigenverbruik.

Als al opgemerkt, meten van eigenverbruik is lastig, je moet alle in/uitgangen meten onder normale omstandigheden en dan kan je zelfs lager uitkomen dan idle.
Deye houdt op een of andere manier de interne power "hot" met rondpompen van stroom, voor een snellere reactie en hogere ramprate en zo klein mogelijk spanningsdip. (dat is een groot deel van eigenverbruik)
Laag verbruik op load of ondersteuning lijkt aftap te zijn.
Bekijk maar eens enige tijd als je load niets aangesloten hebt, wat die op load doet
(touchscreen, midden waar "ON" staat en dan linkse kolom waar load onder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
hannibal2206 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:07:
[...]

Accu heeft wel BMS (uiteraard) via BT benaderbaar (wordt uitgelezen in HA) maar geen verbinding direct dus naar de Deye

Is AC koppeling noodzakelijk om het display actief te krijgen ? ik snap dat je zonder AC effectief nog niets kan doen, maar wil stap voor stap opbouwen ..

Ik bouw ook stap voor stap op. De verbouwde groepenkast met grid en load gedeelten was klaar, de kabels (17m) tussen groepenkast en deye lagen op hun plek en er zat nog een bypass van grid naar load. Vandaag bypass weggehaald, spanning op de deye, geklik van relais en tot mijn opluchting stond er spanning op de load uitgang en even later ook op de licht- en wcd groepen. Afgelopen week de Seplos kit in elkaar gezet en accukabels besteld. Ik aarzel nog of ik eerst de accu aansluit of eerst communicatie, monitoring, besturing en logging in orde maak. Van Seplos begreep ik dat je de batterij eerst moet ontladen en laden zodat de BMS de cellen leert kennen. Voor ontladen en laden heb ik natuurlijk wel de deye nodig, vandaar de gekozen volgorde. Waarschijnlijk gaat een en ander parallel met uiteraard de documentatie op het laatst of later ;)

P.S. Op het display zie ik een verschil van ~60W tussen gridkant en loadkant van de Deye. Dat is ruim 500kWh per jaar, 5% van onze jaaromzet aan elektriciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 22-08-2025 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 01:31:
[...]

Ik bouw ook stap voor stap op. De verbouwde groepenkast met grid en load gedeelten was klaar, de kabels (17m) tussen groepenkast en deye lagen op hun plek en er zat nog een bypass van grid naar load. Vandaag bypass weggehaald, spanning op de deye, geklik van relais en tot mijn opluchting stond er spanning op de load uitgang en even later ook op de licht- en wcd groepen. Afgelopen week de Seplos kit in elkaar gezet en accukabels besteld. Ik aarzel nog of ik eerst de accu aansluit of eerst communicatie, monitoring, besturing en logging in orde maak. Van Seplos begreep ik dat je de batterij eerst moet ontladen en laden zodat de BMS de cellen leert kennen. Voor ontladen en laden heb ik natuurlijk wel de deye nodig, vandaar de gekozen volgorde. Waarschijnlijk gaat een en ander parallel met uiteraard de documentatie op het laatst of later ;)

P.S. Op het display zie ik een verschil van ~60W tussen gridkant en loadkant van de Deye. Dat is ruim 500kWh per jaar, 5% van onze jaaromzet aan elektriciteit.
Seplos moet je eerst laden, vollebak zodat hij reset naar 100%, hierna ontladen tot minimaal 50% en daarna weer opladen tot vol. Zo kan de BMS inleren.

60W eigenverbruik wordt nog wat meer als de accu erop zit, reken op rond de 100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
rvdgaag schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Seplos moet je eerst laden, vollebak zodat hij reset naar 100%, hierna ontladen tot minimaal 50% en daarna weer opladen tot vol. Zo kan de BMS inleren.

60W eigenverbruik wordt nog wat meer als de accu erop zit, reken op rond de 100W.
Dank je wel. Zo staat het ook in de meegeleverde papieren manual. Helaas is daar ernstig bezuinigd op het aantal pixels van de plaatjes zodat ze zelf niet zagen dat ze BMS 3.0 type B en type C door elkaar haalden. In sommige YT's van derden was gelukkig wel te zien waar stekkertjes in moeten.

In de online manual (3.0Y) vergeten ze het ontladen:

5.After installation, the BMS needs to perform capacity learning. Specific
steps: Fully charge the battery first.(Recommended current100A)
Put it into battery system protection(Recommended current100A)
Charge to 50% battery(Recommended current100A)
Complete capacity learning

Als ik de accukabels klaar heb en de CAN-bus verbinding het doet, zal ik eerst laden, dan ontladen en dan weer laden. Die battery system protection op 100A laat ik gaarne aan de battery manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Als ik de accukabels klaar heb en de CAN-bus verbinding het doet, zal ik eerst laden, dan ontladen en dan weer laden. Die battery system protection op 100A laat ik gaarne aan de battery manager.
De Seplos zal op 95% de stroom beperken tot 5A totaal om de cellen niet keihard vol te rammen, een en ander is natuurlijk afhankelijk van de settings van het BMS. Die kun je zelf aanpassen met de tool van Seplos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Voor een ieder die Seplos V2 10E BMS's gebruikt heb ik weer een update beschikbaar, stuur me maar een pm met je email adres dan mail ik hem aan je.

Gebruik voor eigen risico, heeft alleen zin als je meerdere BMS'en combineert tot 1 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:50
Hallo medetweakers,

Ik zou graag een beroep doen op de technische kennis van de forumleden gespecialiseerd in DEYE.

Zijn er mensen die zonnepanelen hebben met enphase micro omvormers en die via de MI input hebben aangesloten op hun deye ? gebruiken die ook nog het Q relais en hoe is het rendement van de opstelling ?

Kan ik de microomvormers gewoon verdelen over de 3 fasen of moet het gebalanceerde input zijn netjes gelijk vermogen op elke fase ?

is me niet helemaal duidelijk of het kan.

groeten,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
vlaario schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:24:
Hallo medetweakers,

Ik zou graag een beroep doen op de technische kennis van de forumleden gespecialiseerd in DEYE.

Zijn er mensen die zonnepanelen hebben met enphase micro omvormers en die via de MI input hebben aangesloten op hun deye ? gebruiken die ook nog het Q relais en hoe is het rendement van de opstelling ?

Kan ik de microomvormers gewoon verdelen over de 3 fasen of moet het gebalanceerde input zijn netjes gelijk vermogen op elke fase ?

is me niet helemaal duidelijk of het kan.

groeten,
Bart
Heb 2 iq7A, werken als elke andere losse omvormer, op Micro ingang maar ook op Grid (wel achter je CT's), QRelais heb ik niet.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:18
Hallo Tweakers,
De afgelopen dagen heb ik de laatste 100 pagina's van dit forum doorgeworsteld. Het was een interesante lering van de mogelijkheden en moeilijkheden van de Deye omvormer. Desalniettemin, ben ik van plan een 12k 3p Deye aan te gaan schaffen.
Het doel van de batterij is initieel nul op de meter, maar wellicht in de toekomst ook handelen op de energie markt.
Noodstroom is geen doel. Ik ben van plan om een extra stopcontact te maken op de "load port" in geval van langdurige stroom storing om hier een lampje of kacheltje op aan te sluiten.

Voor de verdere planning, heb ik wat vragen. Ik hoop dat de experts op dit forum me verder kunnen helpen.

Ik heb besloten de batterij met de Deye 3p inverter te plaatsen in ons tuinhuis. Deze staat op een afstand van ongeveer 40m van de meterkast. Ik heb besloten de benodigde bekabeling aan te leggen door een mantelbuis in de grond.
We hebben op het tuin huis 3000Wp aan PV met 1p SE omvormer en op het huis ook 3000Wp aan PV met 1p SMA omvormer.
1) het is hier al veel besproken, maar ik wil toch de vraag opnieuw stellen. Hoe kan ik de 3k Wp PV op het huis het beste beschikbaar maken op de inverter in het tuinhuis? Een belangrijk uitgaanspunt is dat the Deye een volledig beeld moet hebben van de PV opbrengst om zo goed mogelijk te kunnen sturen. Ik overweeg de volgende mogelijkheden:
a) ik kan door de mantelbuis een extra 6mm2 kabel trekken om de 3k Wp PV van het huis naar de Deye on het tuinhuis te brengen voor aansluiting op de MI port.
b) ik kan de 3k Wp PV van het huis gewoon op de grid aangesloten houden in de meterkast.
Begrijp ik het goed dat optie b) met firmware FW150+ goed mogelijk is?
Of is het altijd beter (krijgt de Deye een meer volledig beeld van de PV opbrengst) als deze op de MI aansloten is?
Het is geen probleem om een extra kabel naar de Deye te trekken, maar als dit niet nodig is, houden we het simpel.
Voor de volledigheid, de 3k Wp welke nu op het tuinhuis ligt, ben ik van plan rechtstreeks op de MPPT van de Deye aan te sluiten (SE eruit om DC/AC conversie verliezen te elimineren).

2) ook beschreven in dit forum, maar toch ben ik niet helemaal zeker vandaar de vraag (better safe then sorry O-) ): De LV DC aansluiting. Ik ben van plan om 2 yixyang achtige DIY batterijen te maken met een JK of Seplos BMS.
Hoe ik deze DC aansluiting best kan/moet doen zou ik graag met jullie willen checken:
Vanuit de Deye wil ik met een 95mm2 kabel naar een busbar gaan en vanuit deze busbar met 70mm2 kabels van gelijke lengte naar ieder batterij.
a) is het aan te raden om in de 95mm2 tussen busbar en deye een schakelaar en/of een zekering te zetten?
aa) 250A DC automaat in de plus en een smelt zekering in de min?
b) is het aan te raden om in de 70mm2 tussen busbar en batterij een schakelaar en/of zekering te zetten? De DIY batterij box zal ook een schakelaar hebben, maar waarschijnlijk alleen op de +.
bb) als aa maar 150A?
c) het wordt in verschillende fora beschreven dat een smartshunt een betere SOC meting kan doen dan de gezamelijke BMS'en. Als het zin heeft, wil ik hier wel in investeren. Hoe sluit ik de aan (waarschijnlijk tussen de 95mm2 kabel en busbar) en hoe kan ik de uitlezing relevant maken voor Deye? Smartshunt komt uit het Victron ecosysteem. Wellicht kan ik er hier niets mee en is het helemaal overbodig.

Ik hoop dat ik met duidelijk verwoord heb en kijk uit naar jullie adviesen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
1: B kabel voor CT-klemmen er bij trekken.
2: Fatsoenlijke zekering tussen elke batterij voor veiligheid, schakelaar op de batterij gebruiken voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
johnvolkering schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:15:
Hallo Tweakers,
De afgelopen dagen heb ik de laatste 100 pagina's van dit forum doorgeworsteld. Het was een interesante lering van de mogelijkheden en moeilijkheden van de Deye omvormer. Desalniettemin, ben ik van plan een 12k 3p Deye aan te gaan schaffen.
Het doel van de batterij is initieel nul op de meter, maar wellicht in de toekomst ook handelen op de energie markt.
Noodstroom is geen doel. Ik ben van plan om een extra stopcontact te maken op de "load port" in geval van langdurige stroom storing om hier een lampje of kacheltje op aan te sluiten.

Voor de verdere planning, heb ik wat vragen. Ik hoop dat de experts op dit forum me verder kunnen helpen.

Ik heb besloten de batterij met de Deye 3p inverter te plaatsen in ons tuinhuis. Deze staat op een afstand van ongeveer 40m van de meterkast. Ik heb besloten de benodigde bekabeling aan te leggen door een mantelbuis in de grond.
We hebben op het tuin huis 3000Wp aan PV met 1p SE omvormer en op het huis ook 3000Wp aan PV met 1p SMA omvormer.
1) het is hier al veel besproken, maar ik wil toch de vraag opnieuw stellen. Hoe kan ik de 3k Wp PV op het huis het beste beschikbaar maken op de inverter in het tuinhuis? Een belangrijk uitgaanspunt is dat the Deye een volledig beeld moet hebben van de PV opbrengst om zo goed mogelijk te kunnen sturen. Ik overweeg de volgende mogelijkheden:
a) ik kan door de mantelbuis een extra 6mm2 kabel trekken om de 3k Wp PV van het huis naar de Deye on het tuinhuis te brengen voor aansluiting op de MI port.
b) ik kan de 3k Wp PV van het huis gewoon op de grid aangesloten houden in de meterkast.
Of is het altijd beter (krijgt de Deye een meer volledig beeld van de PV opbrengst) als deze op de MI aansloten is?
Het is geen probleem om een extra kabel naar de Deye te trekken, maar als dit niet nodig is, houden we het simpel.
Voor de volledigheid, de 3k Wp welke nu op het tuinhuis ligt, ben ik van plan rechtstreeks op de MPPT van de Deye aan te sluiten (SE eruit om DC/AC conversie verliezen te elimineren).

2) ook beschreven in dit forum, maar toch ben ik niet helemaal zeker vandaar de vraag (better safe then sorry O-) ): De LV DC aansluiting. Ik ben van plan om 2 yixyang achtige DIY batterijen te maken met een JK of Seplos BMS.
Hoe ik deze DC aansluiting best kan/moet doen zou ik graag met jullie willen checken:
Vanuit de Deye wil ik met een 95mm2 kabel naar een busbar gaan en vanuit deze busbar met 70mm2 kabels van gelijke lengte naar ieder batterij.
a) is het aan te raden om in de 95mm2 tussen busbar en deye een schakelaar en/of een zekering te zetten?
b) is het aan te raden om in de 70mm2 tussen busbar en batterij een schakelaar en/of zekering te zetten? De DIY batterij box zal ook een schakelaar hebben, maar waarschijnlijk alleen op de +.
bb) als aa maar 150A?
c) het wordt in verschillende fora beschreven dat een smartshunt een betere SOC meting kan doen dan de gezamelijke BMS'en. Als het zin heeft, wil ik hier wel in investeren. Hoe sluit ik de aan (waarschijnlijk tussen de 95mm2 kabel en busbar) en hoe kan ik de uitlezing relevant maken voor Deye? Smartshunt komt uit het Victron ecosysteem. Wellicht kan ik er hier niets mee en is het helemaal overbodig.

Ik hoop dat ik met duidelijk verwoord heb en kijk uit naar jullie adviesen! _/-\o_
optie 3 voor je PV: gewoon een + en - solar kabel naar je tuinhuis leggen en direct op de PV input prikken :? scheelt je een AC -> DC omzetting en dus verlies. De 12k heeft 2 MPPT inputs dus je kan beide strings gewoon rechtstreeks op de Deye aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:50
mahagen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:36:
[...]

Heb 2 iq7A, werken als elke andere losse omvormer, op Micro ingang maar ook op Grid (wel achter je CT's), QRelais heb ik niet.
Thanx
dus als ik maar 2 fases van de genpoort gebruik voor micro omvormers is dat ok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
johnvolkering schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:15:
Hallo Tweakers,

bb) als aa maar 150A?

De deye heeft ook goed zicht over gebruik/opwekking in huis met alleen de ct's bij de hoofdschakelaar en de interne vermogensmeting aan de grid ingang van de deye. Het lijkt me zonde om dure dc hoogspannings kabels van het huis naar de schuur te trekken en dan de deye die stroom weer via de gridkabel naar het net te sturen. En als je de batterij ermee wil laden, dan kan dat ook via de grid kabel.

Als de 70mm2 kabels elk gezekerd zijn, lijkt me een zekering tussen busbar en deye overbodig. Zet zo min mogelijk zekeringen in serie. Ze worden warm en kosten dus energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-09 22:12
Weet er iemand of je een laadpaal direct op de Deye kunt aansluiten of moet het altijd via de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
ibak schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:32:
Weet er iemand of je een laadpaal direct op de Deye kunt aansluiten of moet het altijd via de meterkast?
Ik heb mijn laadpunten direct op de load uitgang van de Deye zitten met een 3 fase alamat ertussen, scheelde weer wat bekabeling naar de garage en geeft me ook de kans straks indien gewenst om de auto's te laden met stroom uit de batterijen (als ik dat al wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-09 15:35
schema is gewoon gedeeld op https://github.com/mrboogiee/deye_grid_settings/blob/main/configurations/europe/SUN-12K-SG04LP3-EU-Netherlands-Netbeheer-VDE4105-AC-Solar.md. De uitdaging is dat mijn schema dynamisch veranderd wordt door home assistant om het beste laadmoment te vinden (als de zon me niet al voor is).

Vandaag wordt hopelijk de volgende stap in de saga gezet. Deye support wil vandaag een downgrade met mij gaan uitvoeren... we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:18
FransvWoerkom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:19:
[...]

De deye heeft ook goed zicht over gebruik/opwekking in huis met alleen de ct's bij de hoofdschakelaar en de interne vermogensmeting aan de grid ingang van de deye. Het lijkt me zonde om dure dc hoogspannings kabels van het huis naar de schuur te trekken en dan de deye die stroom weer via de gridkabel naar het net te sturen. En als je de batterij ermee wil laden, dan kan dat ook via de grid kabel.

Als de 70mm2 kabels elk gezekerd zijn, lijkt me een zekering tussen busbar en deye overbodig. Zet zo min mogelijk zekeringen in serie. Ze worden warm en kosten dus energie.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik zal de PV op het huis op de grid in de meterkast houden en voor de toekomst een solar kabel meetrekken in de mantel buis.
Betreft DC, verwacht dat de batterij boxen een schakelaar en zekering hebben. Ik denk er nog even over na of ik extra schakelaar en/of zekering in de DC wil. Neig nu naar geen. Heeft de Deye ook niet een schakelaar voor DC aan de zijkant?

Ik kan weer even verder met de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
johnvolkering schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Betreft DC, verwacht dat de batterij boxen een schakelaar en zekering hebben. Ik denk er nog even over na of ik extra schakelaar en/of zekering in de DC wil. Neig nu naar geen. Heeft de Deye ook niet een schakelaar voor DC aan de zijkant?

Ik kan weer even verder met de planning.
De Yixiang V2 heeft een eigen automaat (helaas op 200A, lager was praktischer geweest) , ook de Deye heeft aan de zijkant een DC schakelaar. Ik had er nog een Victron werkschakelaar tussen zitten eerst, maar die was door een stommiteit aan mijn kant stuk gegaan, ik heb deze daarna niet meer teruggeplaatst omdat ik met de automaat en schakelaar wel voldoende mogelijkheden heb.

Ik zag laatst bij off-grid garage een nieuwe versie van de yixiang die wel wat goede verbeteringen had en een ingebouwde zekering.

[ Voor 0% gewijzigd door zalkc op 23-08-2025 18:34 . Reden: DC schakelaar is alleen voor PV ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvdgaag
zalkc schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

De Yixiang V2 heeft een eigen automaat (helaas op 200A, lager was praktischer geweest) , ook de Deye heeft aan de zijkant een DC schakelaar.
de DC schakelaar van de Deye schakelt het PV circuit uit, niet de DC die van de accu komt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Is hier bekend waarom tijdens "selling first" niet de CT waarde in de meting/weergave is gebruikt :?
Ik ben nu aan het terugleveren maar de auto laadt ook (niet achter de load port), dus netto neem ik nog steeds energie vanuit het net op. Jammer dat dit niet word weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cuRjiB5lgmyQTan-Zog4CnpuSI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bwju8KiXpPhzT4F8j20chfkX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Laatst online: 14-09 13:18
Hallo, ik heb een vraagje over de energieregistratie.
Ik heb onderstaande modus, op de Backup Load heb ik een groepenkastje zitten met een paar nood stopcontacten en tevens mijn ventilatie voor mijn Deye
En ik heb geen CT clamps maar een Eastron energiemeter op mijn Deye aangesloten.

Op de Gen port heb ik een PV omvormer 1 fase van 1kW zitten.
Mijn energie Dashboard in HA klopt nu niet meer, maar misschien doe ik iets fout.
Ik heb om te beginnen de energie van de PV ingangen en van de Gen poort bij elkaar opgeteld, is dit goed of zit bij de dagelijkse Zonne energie ook al de energie van de Gen poort opgeteld.
Het grootste gedeelte van mijn energie verbruik is bemetert, met Powerplugs en Tongou smart circuit breakers.
Rechts boven in het de 2e afbeelding is die 5,55 kWh de energie opgeteld van alle meters, dit komt aardig overeen met de Daily Load 6,4 kWh , maar mijn energie Dashboard geeft bijna het dubbelen aan.
Heb ik ook nog een vraagje over Daily load, is dit mijn totalen consumptie Backup Load en On Grid Home Load en Today Losses

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB54bHf6s_Uy78LSoVbLpFMMCoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOmlyw3s2bsDXDo46qRDGOus.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWJ7iDytG1W-Ecmt6zcNv3IEwWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQ2yc3wlAZy42cdjvJ416ye1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTBApuJgcRHTZkjiRQIuhxcMJv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bNNP5zXQBQWDwUwFtcd5lztx.png?f=user_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Even een domme vraag.
Mijn volgende hobby project voor 2026 is het overzetten van de groepen in de meterkast naar de load van de Deye.

Nu zit de Deye (12k) op de oude 3 fase groep die de vorige omvormer gebruikte, deze is te laag afgezekerd en bekabeld voor 12kW aansluitwaarde, met 16A en 2.5mm kabel, nu gaat er maar max 9kW overheen, maar het is niet wat ik wil. Dus wil ik de kabel vervangen met 6mm2

Hoe ik het precies wil moet ik nog verder uitwerken, maar in basis gaat er 6mm vanaf de hoofdschakelaar naar de grid van de deye en gaat er via 6mm vanaf de load van de Deye weer terug naar de verschillende groepen. Ik betwijfel nog of ik wel de krachtgroepen voor de WP en laadpaal erop wil hebben.

Nu zit ik met 2 domme vragen
- Wat is nog het nut van de Eastron als je alles over de Deye laat gaan?
- Wat moet ik doen met de plugin panelen (1000WP) die op een aparte 1 fase groep zitten, moet ik die op de GEN ingang van de Deye plaatsen? Of kunnen die gewoon lekker tussen de andere groepen door blijven draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 24-08-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
zalkc schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:34:
Even een domme vraag.
Mijn volgende hobby project voor 2026 is het overzetten van de groepen in de meterkast naar de load van de Deye.

Nu zit de Deye (12k) op de oude 3 fase groep die de vorige omvormer gebruikte, deze is te laag afgezekerd en bekabeld voor 12kW aansluitwaarde, met 16A en 2.5mm kabel, nu gaat er maar max 9kW overheen, maar het is niet wat ik wil. Dus wil ik de kabel vervangen met 6mm2

Hoe ik het precies wil moet ik nog verder uitwerken, maar in basis gaat er 6mm vanaf de hoofdschakelaar naar de grid van de deye en gaat er via 6mm vanaf de load van de Deye weer terug naar de verschillende groepen. Ik betwijfel nog of ik wel de krachtgroepen voor de WP en laadpaal erop wil hebben.

Nu zit ik met 2 domme vragen
- Wat is nog het nut van de Eastron als je alles over de Deye laat gaan?
- Wat moet ik doen met de plugin panelen (1000WP) die op een aparte 1 fase groep zitten, moet ik die op de GEN ingang van de Deye plaatsen? Of kunnen die gewoon lekker tussen de andere groepen door blijven draaien?
Vlgs mij kan op een 3 fase omvormer alleen een 3 fase omvormer op de gen poort. (Ik heb opgezocht of er een 1 fase generator op zou kunnen maar lees overal dat dit niet kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
SnarfB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:02:
Hallo, ik heb een vraagje over de energieregistratie.
Ik heb onderstaande modus, op de Backup Load heb ik een groepenkastje zitten met een paar nood stopcontacten en tevens mijn ventilatie voor mijn Deye
En ik heb geen CT clamps maar een Eastron energiemeter op mijn Deye aangesloten.

Op de Gen port heb ik een PV omvormer 1 fase van 1kW zitten.
Mijn energie Dashboard in HA klopt nu niet meer, maar misschien doe ik iets fout.
Ik heb om te beginnen de energie van de PV ingangen en van de Gen poort bij elkaar opgeteld, is dit goed of zit bij de dagelijkse Zonne energie ook al de energie van de Gen poort opgeteld.
ik zou "today production" en "today generation" in je dashboard zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DImAtZhOh7iF6-My6BqxXPZg_u0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C0FU30URLyMZsVGNWQxNmGQP.png?f=user_large
Het grootste gedeelte van mijn energie verbruik is bemetert, met Powerplugs en Tongou smart circuit breakers.
Rechts boven in het de 2e afbeelding is die 5,55 kWh de energie opgeteld van alle meters, dit komt aardig overeen met de Daily Load 6,4 kWh , maar mijn energie Dashboard geeft bijna het dubbelen aan.
Heb ik ook nog een vraagje over Daily load, is dit mijn totalen consumptie Backup Load en On Grid Home Load en Today Losses

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij ziet iets dubbel in elk geval. Hij maakt dit sommetje op basis van de som Accu, Grid en PV als deze niet goed staan dan maakt hij een fout, het kan ook iets knulligs zijn als een + en - die verkeerd om staan, als hij de 2.6kwh als negatieve opwekking ziet dan verklaart dat al een hoop. Maar ik zie het niet zo snel waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
arjenhiemstra schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Vlgs mij kan op een 3 fase omvormer alleen een 3 fase omvormer op de gen poort. (Ik heb opgezocht of er een 1 fase generator op zou kunnen maar lees overal dat dit niet kan)
Ik las net de post voor mij die ik net beantwoord heb en die heeft dat wel zo gedaan als ik het goed begrepen heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

1 fase generator en 1 fase omvormer van pv is een groot verschil.
1 fase generator op een 3 fase Deye kan niet.
1 fase PV omvormer op de Mi input van een 3 fase Deye kan wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Wanneer je de poort niet als GEN hebt geconfigureerd maakt het niet uit wat je er op aan sluit. De Deye is in dat geval de 50Hz sync generator(of het net is de sync en Deye geeft her door) en de rest zijn allemaal slaves. Jouw lamp is slave, jouw PC is slave en de PV inverter is ook slave.
Wanneer je de poort wel als GEN hebt geconfigureerd dan moet je er een 3-fase generator op aansluiten want dat is waar Deye van uit gaat in het sync proces. Het idee is namelijk dat de generator de 50Hz sync gaat leveren en zodra die gelijk loopt met de Deye wordt intern de schakelaar omgezet en is de Deye slave, met daar achter de rest van het huis ook als slave.

Een 1-fase apparaat (slave) kan wel met een 3-fase apparaat synchroniseren, door zich aan een enkele fase te koppelen. Een 3-fase apparaat(slave) kan niet met een 1-fase apparaat synchroniseren, die mist er dan twee. :+

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 24-08-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
jadjong schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Wanneer je de poort niet als GEN hebt geconfigureerd maakt het niet uit wat je er op aan sluit. De Deye is in dat geval de 50Hz sync generator(of het net is de sync en Deye geeft her door) en de rest zijn allemaal slaves. Jouw lamp is slave, jouw PC is slave en de PV inverter is ook slave.
Wanneer je de poort wel als GEN hebt geconfigureerd dan moet je er een 3-fase generator op aansluiten want dat is waar Deye van uit gaat in het sync proces. Het idee is namelijk dat de generator de 50Hz sync gaat leveren en zodra die gelijk loopt met de Deye wordt intern de schakelaar omgezet en is de Deye slave, met daar achter de rest van het huis ook als slave.

Een 1-fase apparaat (slave) kan wel met een 3-fase apparaat synchroniseren, door zich aan een enkele fase te koppelen. Een 3-fase apparaat(slave) kan niet met een 1-fase apparaat synchroniseren, die mist er dan twee. :+
Goeie uitleg/toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• door
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 23:10
savonds leeg ik de battterij .Ik heb een 15kw Deye maar het vermogen wat naar het net gaat krijg ik niet hoger dan 10.5lw (3,5kw per fase. Instelling op de bms 280A ( inverter geeft aan 266A voor de BMS correct dus). Bij battery settings 266A ingegeven . Bij work mode staat 15000W ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Nu online
door schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:55:
savonds leeg ik de battterij .Ik heb een 15kw Deye maar het vermogen wat naar het net gaat krijg ik niet hoger dan 10.5lw (3,5kw per fase. Instelling op de bms 280A ( inverter geeft aan 266A voor de BMS correct dus). Bij battery settings 266A ingegeven . Bij work mode staat 15000W ingesteld
Heb je max sell power misschien lager ingesteld dan 15000W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik kreeg net een seintje dat de hoofdzekering overbelast was, wat me verbaaste want ik trok absoluut niet veel stroom;
Ik genereerde ongeveer 6kw watt zonnestroom (netjes over 3 fasen verdeeld) en was de accu aan het laden op 10kw.. De vaatwasser en wasmachine stonden aan, maar het totaal netto verbruik was +/- 6kw....

Blijkt dat het 1 fase was die meer dan 25 ampere trok en dat was veroorzaakt door de Deye, verbaasde me dat hij de load niet netjes verdeelde over de 3 fasen, is daar een instelling voor die ik vergeten ben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO7PSbTopUwI9ONttO8a4Xdvt1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRghmcleTvnnnw75rHAnTCau.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
[b]procyon in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Blijkt dat het 1 fase was die meer dan 25 ampere trok en dat was veroorzaakt door de Deye, verbaasde me dat hij de load niet netjes verdeelde over de 3 fasen, is daar een instelling voor die ik vergeten ben?

[Afbeelding]
Ja blijkbaar, asymetric phase feeding aanzetten in het menu van de Deye, dan kan hij op per fase voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Ja blijkbaar, asymetric phase feeding aanzetten in het menu van de Deye, dan kan hij op per fase voeden.
Let er op dat dit zonder zonnestroom nutteloos stroomverbruik kan veroorzaken als de belasting in huis niet binnen +/- 50W netjes verdeeld is. Het ding gaat dan stroom van L1 trekken, maakt daar 48V DC van, en vervolgens weer AC op L2 of L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
rvdgaag schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Die optie stond uit, dus aangezet. Maar helaas blijft hij de stroom erg ongebalanceerd van het net trekken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iE_Ku0aYuLYzY204FXD9Z4e6A4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BTYR0oY5XAfjgn1x6yoGlYV6.png?f=user_large

Moet ik ergens in de grid settings iets aanpassen misschien?
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste