Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Als je aarde hebt van netwerkbeheerder een TNCS-stelsel is een hulp aardspen aan te raden.TechApprentice schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Is die aardingspen noodzakelijk? Ik ging er voorzichtig van uit dat, wanneer mijn netspanning uit zou vallen, mijn PE/Aarde wel intact zou blijven. Want waar vind de aarding plaats die via mijn netbeheerder binnen komt? En ik heb in mijn meterkast ook nog een koperdraad die naar een punt onderin mijn meterkast gaat, is dit mijn aardingspunt in mijn huis?
En het isoleren van de Deye aan de GRID zijde bij off-grid gebruik. Is dat niet iets wat de Deye zelf regelt en dat zelfs volgens de NL standaard doet bij een storing van het net? Of wil je zelf actief isoleren als je er voor kies om off-grid te gaan? (bijvoorbeeld om terugleveren te voorkomen, wat vanaf 2027 wenselijk kan zijn)
Zover ik het weet is het geen verplichting maar een advies in de NEN1010.
Ik sommige andere europesche landen is het verplicht ivm PEN-breuk die kan bijv optreden bij graafschade.
De NL NEN1010 loopt op sommige punten een stap achter in de EU harmonisatie, bijv zoals de bliksembeveiliging.
De UK had dat in de vorige versie met die hele berekenings methode, die hebben nu een simpele meer verplichte variant, daar is een (hulp)aardpen verplicht en al helemaal met een accu systeem.
Op moment je hoofdschakelar overhaalt, onder breek je de nul, 4 polige hoofdschakelaar is verplicht in NL.
De Deye kan dat opvangen voor verbruikers op load, wat die niet kan is de vereffening.
Aanraakbare metalen, kale koolstof-fiber delen die je kan aanraken, de vereffeningsaarde blijft normaal in takt, alleen niet bij een PEN-breuk met aarde van netwerkbeheerder, zonder hulp(aardingspen).
In het verleden was dat geen probleem, met metalen gas en waterleidingen die de woning binnen kwamen, maar die zijn voor groot deel al overal vervangen door kunststof leidingen.
Bij TT-stelsel heb je altijd een eigen hoofd aardingspen of ringleiding lus onder fundering nodig
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De vraag is bij welk voltage is SOC 100%, 3,45V/cel of 3,65V/cel (resp 55.2V of 58.4V voor 16S), of wel op welk voltage is die gekalibreerd met de BMS settings
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Deze week nog bekeken: 100% soc op mijn 16S batterij komt overeen met 54.24V. Aangezien ik sowieso in de vooravond ga ontladen en pas tegen de middag een volle batterij heb, zit ik max een paar uur op dit niveau.Domba schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:59:
@rvdgaag @Chevy55 SOC is een relatieve parameter.
De vraag is bij welk voltage is SOC 100%, 3,45V/cel of 3,65V/cel (resp 55.2V of 58.4V voor 16S), of wel op welk voltage is die gekalibreerd met de BMS settings
Als ik het goed voorheb kan dit geen kwaad en ga ik laden tot 100% blijven behouden.
:strip_exif()/f/image/hTh8C7I1k5OeiJxIajheRWGG.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een PEN draad/leiding door de hoofdschakelaar gaat is dat een grove installatiefout. Een PEN mag nooit geschakeld worden. Dit betekend dat de splitsing van TN-C naar TN-C-S voor de hoofdschakelaar moet gebeuren. Dan schakel je alleen de nul en is de aarde/vereffening ononderbroken.Domba schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:42:
[...]
Op moment je hoofdschakelar overhaalt, onder breek je de nul, 4 polige hoofdschakelaar is verplicht in NL.
De Deye kan dat opvangen voor verbruikers op load, wat die niet kan is de vereffening.
Aanraakbare metalen, kale koolstof-fiber delen die je kan aanraken, de vereffeningsaarde blijft normaal in takt, alleen niet bij een PEN-breuk met aarde van netwerkbeheerder, zonder hulp(aardingspen).
Ik heb nog even gezocht naar de definitie van het TNCS stelsel en ik ga er inderdaad van uit dat ik ook zo de aarde binnen krijg. Vanaf de N is er een afsplitsing met de aarde voor dat hij bij de hoofdschakelaar komt.Domba schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:42:
[...]
Als je aarde hebt van netwerkbeheerder een TNCS-stelsel is een hulp aardspen aan te raden.
Zover ik het weet is het geen verplichting maar een advies in de NEN1010.
Ik sommige andere europesche landen is het verplicht ivm PEN-breuk die kan bijv optreden bij graafschade.
De NL NEN1010 loopt op sommige punten een stap achter in de EU harmonisatie, bijv zoals de bliksembeveiliging.
De UK had dat in de vorige versie met die hele berekenings methode, die hebben nu een simpele meer verplichte variant, daar is een (hulp)aardpen verplicht en al helemaal met een accu systeem.
In het verleden was dat geen probleem, met metalen gas en waterleidingen die de woning binnen kwamen, maar die zijn voor groot deel al overal vervangen door kunststof leidingen.
Bij TT-stelsel heb je altijd een eigen hoofd aardingspen of ringleiding lus onder fundering nodig
Als ergens tussen mijn huis en de wijk trafo de kabel er aan gaat ben ik mijn aarde kwijt.
Is er een manier om te achterhalen of mijn aarddraad die onder in de meterkast aan een metalen staaf zit werkt als een aardpen (al dan niet onder de fundering)? Kan ik dat meten of moet ik daar even de elektricien voor vragen.
Want, stel dat ik door een defecte kabel van de netbeheerder off-grid zou gaan zonder goed werkende/aanwezige aardpen, wat gaat er dan potentieel fout?
Geen aardlek beveiliging, zwevende nul?
Je hebt daarvoor een aardspreidingsweerstand meetapparaat nodig (zit tegenwoordig als functie in de meeste installatietesters)TechApprentice schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:59:
[...]
Is er een manier om te achterhalen of mijn aarddraad die onder in de meterkast aan een metalen staaf zit werkt als een aardpen (al dan niet onder de fundering)? Kan ik dat meten of moet ik daar even de elektricien voor vragen.
Als je dat veilig wil meten moet je het hele huis spanningsloos maken. Daarna de aarde van de netbeheerder loskoppelen en de aardspreidingsweerstand meten. Niet vergeten deze daarna weer aan te sluiten!
Kan je een klem zien of gaat er alleen blank vertind koper de vloer in?
Zwevende nul is een probleem bij onderbroken PEN leiding bij normaal netbedrijf. De nul binnenin jouw huis blijft gewoon verbonden in offgrid stand.TechApprentice schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:59:
[...]
Want, stel dat ik door een defecte kabel van de netbeheerder off-grid zou gaan zonder goed werkende/aanwezige aardpen, wat gaat er dan potentieel fout?
Geen aardlek beveiliging, zwevende nul?
Geen aardpen aangesloten op de omvormer (met aarde-nul relais) in offgrid betekend inderdaad dat de aardlekschakelaars niet werken in sommige situaties. Er is geen directe weg door jouw lichaam terug via de aarde maar je kunt wel een schok krijgen door potentiaalverschil. Apparaten met een geaarde behuizing hebben binnenshuis nog steeds vereffening. Ongeaarde apparaten zijn een risico. Ongeaarde stopcontacten zijn in dit geval nog gevaarlijker.
[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 11-07-2025 09:02 ]
Het is wel fijn om offgrid de nul aan aarde te hangen zodat nul ook echt 0V is en niet een ander random voltage.Ricko1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:57:
Zwevende nul is een probleem bij onderbroken PEN leiding bij normaal netbedrijf. De nul binnenin jouw huis blijft gewoon verbonden in offgrid stand.
Andersom, bij ongeaarde apparaten blijft het risico gelijk. Een missende aard(pen) betekent dat je een prima werkende aardlekschakelaar hebt wanneer je ergens je tong in steekt, maar dat de aardlek niet werkt als een geaard apparaat met metalen behuizing een interne fout heeft. Bij een interne fout, met bijvoorbeeld 230V op de behuizing, zal de aardlek pas in werking treden als iemand de behuizing aanraakt. Bij apparaten die enkel achter een automaat hangen moet je eerst 80A door je vingers laten vliegen voordat de 16A zekering er genoeg van heeft en uit gaat.Geen aarde aangesloten op de omvormer (met aarde-nul relais) in offgrid betekend inderdaad dat de aardlekschakelaars niet werken in sommige situaties. Er is geen directe weg door jouw lichaam terug via de aarde maar je kunt wel een schok krijgen door potentiaalverschil. Apparaten met een geaarde behuizing hebben binnenshuis nog steeds vereffening. Ongeaarde apparaten zijn een risico. Ongeaarde stopcontacten zijn in dit geval nog gevaarlijker.
Prima zo, 100% is nu niet technisch 100%, dus je BMS beschermt zo je cellen, hoe balanceer je de cellen nu ?RailHenk87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:12:
[...]
Deze week nog bekeken: 100% soc op mijn 16S batterij komt overeen met 54.24V. Aangezien ik sowieso in de vooravond ga ontladen en pas tegen de middag een volle batterij heb, zit ik max een paar uur op dit niveau.
Als ik het goed voorheb kan dit geen kwaad en ga ik laden tot 100% blijven behouden.
[Afbeelding]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Mijn meter heeft die functie niet (simpele multimeter), dus ik zal dan toch iemand moeten inschakelen.Ricko1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Je hebt daarvoor een aardspreidingsweerstand meetapparaat nodig (zit tegenwoordig als functie in de meeste installatietesters)
Als je dat veilig wil meten moet je het hele huis spanningsloos maken. Daarna de aarde van de netbeheerder loskoppelen en de aardspreidingsweerstand meten. Niet vergeten deze daarna weer aan te sluiten!
Ik kan de klem zien, heb hem zelfs een tijd terug vervangen omdat ik een nieuw stuk vertind koper getrokken heb omdat de oude in de weg zat voor een uitbreiding in de meterkast (extra kastje voor de AC gekoppelde PV). Zit vast op wat staal lijkt en is ongeveer 10mm diameter. Ik geloof dat ik een foto ergens heb, alleen kan ik daar nu niet bij. En als het van toegevoegde waarde is dan kijk ik van het weekend even of ik een nieuwe foto maak.Kan je een klem zien of gaat er alleen blank vertind koper de vloer in?
Ingebouwde 2A balancer die met het BMS de boel regelt, nog nooit naar gekeken eigenlijk.rvdgaag schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Prima zo, 100% is nu niet technisch 100%, dus je BMS beschermt zo je cellen, hoe balanceer je de cellen nu ?
Sinds deze week log ik ook de BMS parameters in Home Assistant dus nu kan ik dat beter in de gaten houden. Lijkt me ook allemaal prima te gaan.
/f/image/JkZTm4bgPrFuMv1q4YZZT5U4.png?f=fotoalbum_large)
Ik schreef dat de neutraal wordt geschakeld door de hoofdschakelaar niet de PENRicko1 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 05:26:
[...]
Als een PEN draad/leiding door de hoofdschakelaar gaat is dat een grove installatiefout. Een PEN mag nooit geschakeld worden. Dit betekend dat de splitsing van TN-C naar TN-C-S voor de hoofdschakelaar moet gebeuren. Dan schakel je alleen de nul en is de aarde/vereffening ononderbroken.
Als het goed is wordt de PEN gesplitst in de HAK (hoofdaansluitkast) met smeltzekeringen of automaten voor de netwerkbeheerders meter en van daaruit uitgevoerd, naar een aardingsblok.
Bij kabelbreuk verlies je vereffening, normaal geen probleem omdat je dan ook geen stroom hebt, maar met een accu systeem wel, want dan gaat het zweven.
Hier even 3 foto's , heb 4 van deze accu's hangen totaal 22.8KwhDomba schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:59:
@rvdgaag @Chevy55 SOC is een relatieve parameter.
Geven dezelfde getallen .
Wat zou verstandig zijn , voor de levensduur ?
De eerste foto is van de losse cellen zijn er natuurlijk meer , echter alleen het laatste cijfer verschilt zoals op foto .
Zo laten ? Of ?
:strip_exif()/f/image/Hyy7p8xPbu0tZRPNXo88Y5pQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jDswmDGdIrpfRYMeYzBwC5gI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5q0SHESjCgzEr54q91M3ygzt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy55 op 11-07-2025 12:24 ]
Dit kan in on-grid mode door time of use in SOC mode te gebruiken
Ze zullen nog steeds af en toe gebalanceerd moetrn worden , en we naar 100% soc geladen moeten worden , is daar een goede indicatie voor ?
En kan nergens een instelling vinden om het te veranderen .
[ Voor 14% gewijzigd door Chevy55 op 11-07-2025 22:44 ]
TOU werkt in soc modus wanneer je accu sturing via BMS gaat, niet in voltage modus.Chevy55 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:20:
Dat leek makkelijk , hoe zet ik de tou in soc mode , kan nu alleen instellen hoe ver ie ie leeg mag , in % en niet hoe ver ie vol mag .
En kan nergens een instelling vinden om het te veranderen .
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hoe heet die Andy nog meerBenSKIP schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:06:
@ybos volgens mij gebruiken zij de PACEex bms. Andy's website even doorstruinen naar de software
Thanks voor het sturen in de juiste richting in ieder geval, ik ga ff zoeken.
https://youtube.com/@offg...ralia?si=y_yYDranT8tWbXsmybos schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:21:
[...]
Hoe heet die Andy nog meerHeb zn naam vaker voorbij horen komen maar nog nooit zn YT kanaal of website gecheckt.
Thanks voor het sturen in de juiste richting in ieder geval, ik ga ff zoeken.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Thanks, ik wist dat t iets met garage was, ik had gezocht op Andy's garage. Zijn best veel buitenlandse autobedrijven die zo heten ben ik achter gekomen
Ik heb nu een V2 uitvoering echter als ik deze aansluit en de Deye instel op Eastron meter met modbus adres 1 krijg ik een foutmelding W04 wat aangeeft rs 485 fout.
De Eastron staat standaard ingesteld op ook adres 1 , stel ik het adres van de Eastron in op adres 2 dan gaat de fout weg.
De pariteit staat standaard op even en stopbit op 2 op de Eastronmeter , is dit goed ?
Ik zie dan wel waardes in de Deye maar deze kloppen niet met de Eastron meter, als ik de berichten leest dan zou de Eastron ook op adres1 moeten staan.
Op zichzelf zou ik dit niet logisch vinden omdat ik heb geleerd dat ieder aparaat zijn eigen adres moet hebben, dient ik er nog bij te vermelden dat ik ook een modbus interface van Heinz aan de modbus poort remotely monitoring heb aangesloten en deze kijkt ook naar de modbus instellingen van de Deye.
De Eastron zit gewoon aan de Modbus aansluiting van de meter.
Iemand een idee wat ik niet goed doe
Sorry, maar volgens mijn klopt dat niet wat je zegt. Zie foto de gele aansluiting is voor de Eastron meter en de witte voor de Can en de modbus van mijn interface.knarf69 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:18:
[...]
De BMS aansluiting op de Deye is een gecombineerde aansluiting voor BMS en Modbus. De Eastron moet dus aan de BMS aansluiting op de Deye worden aangesloten. Gebruik je ook een BMS, dan kun je een splitter gebruiken:
[Afbeelding]
Waar de gene tussen de gele en witte precies voor is is mijn onduidelijk, schijnt ook een rs485 poort te zijn
:strip_exif()/f/image/3hVLJgaGtbLMDXisM3MZuvAM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xAaSla3tmX1LgNB3cdxy3Ih4.jpg?f=fotoalbum_large)
https://solar-assistant.io/help/deye/2_in_1_bms_port
Zelf heb ik de Deye Sun12k SG04LP3-EU.
Je hebt gelijk. Ik heb een oude post van mij nog eens nagezien en vervolgens het frontpaneel van mijn Deye los geschroefd:SnarfB schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:41:
[...]
Sorry, maar volgens mijn klopt dat niet wat je zegt.
Op de BMS-aansluiting heb ik een splitter die het mogelijk maakt via CAN te communiceren met mijn BMS en via RS485 de Modbus-registers van de Deye uit te lezen op een Raspberry Pi. Daarnaast is diezelfde Raspberry Pi met een 2e kabel verbonden aan de Meter-aansluiting van de Deye. Op die laatste aansluiting leest de Deye het verbruik uit via de Raspberry Pi alsof het een Eastron meter is.knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]
Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.
Op de Deye heb ik de volgende instelling:
:strip_exif()/f/image/xDawP47ixN93ynsUHiSj5e26.jpg?f=fotoalbum_large)
Modbus-adres van de Raspberry Pi is 1. Verder gebruik ik de standaard seriële instellingen:
baudrate 9600
8 bits
parity none
1 stopbit

[ Voor 80% gewijzigd door Amster op 14-07-2025 14:08 ]
Don't speak unless you can improve on the silence.
Ik heb alles nog eens na gelopen en de Eastron meter werkt nuknarf69 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 06:53:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb een oude post van mij nog eens nagezien en vervolgens het frontpaneel van mijn Deye los geschroefd:
[...]
Op de BMS-aansluiting heb ik een splitter die het mogelijk maakt via CAN te communiceren met mijn BMS en via RS485 de Modbus-registers van de Deye uit te lezen op een Raspberry Pi. Daarnaast is diezelfde Raspberry Pi met een 2e kabel verbonden aan de Meter-aansluiting van de Deye. Op die laatste aansluiting leest de Deye het verbruik uit via de Raspberry Pi alsof het een Eastron meter is.
Op de Deye heb ik de volgende instelling:
[Afbeelding]
Modbus-adres van de Raspberry Pi is 1. Verder gebruik ik de standaard seriële instellingen:
baudrate 9600
8 bits
parity none
1 stopbit
Hoe moet ik de Deye instellen zodat hij niet vanuit het net gaat voeden maar vanuit de batterij.
Zie mijn post van 9 juni:SnarfB schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:59:
Hoe moet ik de Deye instellen zodat hij niet vanuit het net gaat voeden maar vanuit de batterij.
knarf69 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:51:
Afgelopen weekend een en ander getest. In eerste instantie lukte het niet om de Deye naar nul-op-de-meter te sturen (zero export to CT), omdat ik naast EX_MeterCT enabled ook Grid Tie Meter2 enabled had staan in de instellingen. Door laatstgenoemde op disabled te zetten kon ik wel naar nul-op-de-meter sturen.
Oh dat kan wel eens kloppen, ik had dit vinkje ook eerst aan staan en dacht toen ook dat het niet goed werkten.
Sinds dat de firmware is geüpdatet heb ik deze instelling in het scherm en dacht dat deze bij de Ex meter CT hoorde om te checken.
Bedankt voor de tip
Allereerst de setup:
De omvormer is gekoppeld aan 2x 15kWh accupack met ieder een JK-BMS, geen aansluiting op GEN of LOAD (nog niet, eigen automaat wel voorbereid maar staat uit) en ook (nog) geen PV aangesloten. De accupacks zijn onderling doorverbonden op de RS-485 poort, hebben hun eigen device ID en alleen device '0' is aangesloten op de BMS-aansluiting van de omvormer. Bekabeling van de accu's zelf (70mm2) loopt via een Victron Lynx Power In waar Adler EF3-zekeringen in zijn geplaatst. Na de Power In (120mm2 kabel) is nog een Adler EF3 zekering geplaatst ter bescherming van de accuschakelaar en uiteindelijk de omvormer.
/f/image/LcmEyzbIPZvAgbT4VfiSP3Ew.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/69jOiHicG5huNPWlUlnxnQiz.png?f=fotoalbum_large)
In de meterkast is een Eastron SDM630 V3 modbus geplaatst en aangesloten op pin 4 & 5 van de Meter-485 poort in de omvormer. Modbus-poort (pin 1 en 2) van de omvormer lees ik uit middels USB aan Home-Assistant en als back-up met de Solarman-integratie voor de dongle (wil op termijn loskoppelen). Dat werkt allemaal naar tevredenheid. Zelfs de koppeling met BMS en batterij-instelling op 'Lithium' werkt grotendeels (temperatuurwaarde klopt voor geen meter maar de toegestane maximale oplaad-/ontlaadstroom wel.
/f/image/NZrK8DEbYofxfh6o408etFvl.png?f=fotoalbum_large)
Echter, kort na het inschakelen geeft de omvormer 'Off-grid' aan en hoor ik een relais klikken, er wordt nooit geladen of ontladen naar de accu's. Of ik nu Zero to CT instel of 'Selling First' met een TOU schema ingeschakeld, met geen mogelijkheid krijg ik beweging in de omvormer en blijft de foutcode staan.
/f/image/U0DdckrxhUDZrPUNVANMFd7R.png?f=fotoalbum_large)
Voor alle duidelijkheid, de koppeling naar het net is dan gewoon ingeschakeld en de omvormer geeft zelf ook aan dat er spanning op de verschillende fasen gemeten wordt (~235V op elke fase, ruim binnen de limieten).
Heb ook het zelftest programma gedraaid (lekker die pieptoon voor 30 minuten achter elkaar) en die was geslaagd, de gemeten uitslagen zeggen mij eerlijk gezegd weinig.
/f/image/o8kVunZeXSthOCTKDQysI7TI.png?f=fotoalbum_large)
Ben al behoorlijk wat chatverkeer met een support-medewerker van Deye verder maar die komt niet heel veel verder dan het updaten van de firmware, het delen van een basis-instelling (geen gebruik van de externe meter, general standard gridprotocol, alleen Batt V modus gebruiken) waarmee het óók niet werkt. Wel gaf hij aan dat de Eastron Modbus V3 niet ondersteund wordt en ik dus een V2 versie moet gebruiken. Nu las ik een poos geleden iemand die een defecte printplaat had, ik verwacht eerlijk gezegd zelf dat het eerder in die hoek zit maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Heeft iemand hier dit ook weleens aan de hand gehad en er een oplossing voor? Heb overigens ook al eens alles wat aan Home Assistant hangt uitgezet om zoveel mogelijk externe invloeden te beperken/uitsluiten maar weet nu niet meer waar ik nog meer naar op zoek kan.
P.S. Meterkast is aangepast zodat het totale vermogen in de kast is begrensd op 40A (installatieautomaat na hoofdschakelaar en op de 40A automaat ook de omvormer aangesloten met een 25A aardlekautomaat). Kortom, de omvormer kan wel rechtstreeks naar grid maar het huis kan nooit meer dan 40A trekken uit beide bronnen worden zodat alles binnen de MK binnen spec blijft, behoudens selectiviteit van de omvormer.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Welke gridtype heb je in de omvormer ingesteld en weet je zeker dat de fasen juist aangesloten zijn ? probeer anders op de omvormer fase 2 en 3 te wisselen met elkaar (wel eerst alle spanning eraf !).
[ Voor 6% gewijzigd door Giem op 15-07-2025 19:45 ]
Heb gridtype 50549-1 en VDE4105 geprobeerd maar dat maakt beiden geen verschil. Fasen die de Eastron aangeeft corresponderen met wat ik in de P1 uitlees bij fase 1 / 2 / 3. Vanaf de Eastron gelijke volgorde aangehouden. Hoe zou ik de fase-volgorde kunnen meten? Of stuk voor stuk loshalen en zien welke er ontbreekt op het schermpje, geen idee of 2-fasen aangesloten zijn kwaad kan bij de Deye.rvdgaag schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:22:
Begin eens met de Deye in te stellen op BMS sturing ipv voltage sturing, V3 modbus werkt perfect hier.
Welke gridtype heb je in de omvormer ingesteld en weet je zeker dat de fasen juist aangesloten zijn ? probeer anders op de omvormer fase 2 en 3 te wisselen met elkaar (wel eerst alle spanning eraf !).
Switch naar BMS kan ik ook maken, heeft tot nu toe geen verschil gemaakt.
Ga ik checken!Giem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:44:
Is je nul wel goed? Heb ik ook een keer gehad dat de nuldraad niet goed vast zat. De Deye werkt zelf prima over de 3 fasen, zonder nul aangesloten, maar naar opstarten geeft hij dan dit 'vreemde' gedrag.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Geen foutcode in je log?Emacee schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:05:
[...]
Heb gridtype 50549-1 en VDE4105 geprobeerd maar dat maakt beiden geen verschil. Fasen die de Eastron aangeeft corresponderen met wat ik in de P1 uitlees bij fase 1 / 2 / 3. Vanaf de Eastron gelijke volgorde aangehouden. Hoe zou ik de fase-volgorde kunnen meten? Of stuk voor stuk loshalen en zien welke er ontbreekt op het schermpje, geen idee of 2-fasen aangesloten zijn kwaad kan bij de Deye.
Switch naar BMS kan ik ook maken, heeft tot nu toe geen verschil gemaakt.
[...]
Ga ik checken!
Dus jij gaat vertellen dat de Deye prima werkt ZONDER nul? Dus bij jou thuis heb jij apparatuur die op 400V draait?Giem schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:44:
Is je nul wel goed? Heb ik ook een keer gehad dat de nuldraad niet goed vast zat. De Deye werkt zelf prima over de 3 fasen, zonder nul aangesloten, maar naar opstarten geeft hij dan dit 'vreemde' gedrag.
Met een zwevende nul was er al 400V gaan lopen en was er al apparatuur overleden.
[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 16-07-2025 04:08 ]
Bij een zwevende nul staan er 2 apparaten in serie tussen 2 fasen. Dat betekend dat ze allebei maar 200v krijgen. Als het weerstandsverschil (vermogen) te groot is krijgt één inderdaad een veel te hoge apanning en de ander meer stroom dan die voor ontworpen was. Gloeilampen (ohmse belasting) zijn een voorbeeld van dingen die wel deels werken en niet direct stuk gaan. Elektronische voedingen zijn een stuk moeilijker te berekenen.BenSKIP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 03:58:
[...]
Dus jij gaat vertellen dat de Deye prima werkt ZONDER nul? Dus bij jou thuis heb jij apparatuur die op 400V draait?
Met een zwevende nul was er al 400V gaan lopen en was er al apparatuur overleden.
TLDR: De kans is groot (>90%) dat je spul opblaast, maar er zijn situaties waar het korte tijd goed gaat (tot je een ander apparaat met hoger vermogen aanzet)
Schiet eens een foto van je scherm als je op de tekst "off" drukt?Emacee schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:20:
Heb de nul nagemeten en die was goed, kon 'm ook niet verder aandraaien. Ik zie alleen herleidbare errors in de log maar niks wat me verder helpt. Wanneer ik in de settings gridcode wijzig dan krijg ik een foutmelding tot ik opnieuw opstart (logisch), idem voor alvast afschakelen van accu voordat de omvormer wordt uitgeschakeld (DC voltage low, ook logisch). Welke aansturing (Batt %, Batt V, Lithium) ik ook kies en of ik kies voor Selling First (met ingeschakeld TOU) of Zero to CT, er wordt niet geladen en niet ontladen omdat het scherm nagenoeg continue 'Off-grid' aangeeft en dus doodleuk wel voltage op L1, L2 en L3 laat zien.
Ik ben op zoek naar de wandmontageplaat van een Deye 3-fase omvormer. Helaas ben ik deze kwijtgeraakt tijdens een verhuizing.
Mocht iemand er een over hebben, of eventueel een defecte omvormer met montageplaat willen verkopen, dan hoor ik dat graag!
Alvast bedankt!
Goed punt, heb dat gedaan en met een korte stop weer aangezet. Toen waren de basic setup settings verwijderd maar de rest niet. Heb nu vannacht de omvormer uitgezet na een reset, straks even kijken of er dan meer settings verwijderd zijn.rvdgaag schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:58:
Als die Chinezen op afstand een update hebben gedaan dan raad ik je aan in de Deye alle settings terug te zetten naar fabrieksstandaard (zit in een menu). De omvormer uitzetten en naar 3 minuten weer aan en alle instellingen doen zoals je ze wilt hebben. Om omverklaarbare redenen blijft er ruis in de settings hangen na een remote update en dat verhindert soms de juiste werking (al bij 2 verschillende installaties geconstateerd).
Geen errors te zien in elk geval:
/f/image/9r8hLfmsOXodZI4JXznqCgEu.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de melding met de accu in BMS modus (dus SOC te zien in plaats van voltage).ybos schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Schiet eens een foto van je scherm als je op de tekst "off" drukt?
/f/image/D4AVS9OyYx1StVoNRqL1OVVo.png?f=fotoalbum_large)
Via DM nog een tip gekregen voor de meter om ook de GND aan te sluiten (waarvan Deye support heeft gezegd dat het niet hoeft) en op te letten op het telefoon-symbool in de meter voor de weergave van een werkende verbinding. Zelfs zonder GND zie ik het telefoontje en ook de waarden op de inverter komen binnen (meestal).
:strip_exif()/f/image/LWam4aOMrpkXfwrJFHTiTr0X.png?f=user_large)
Wel viel me gisteren terwijl ik de foto's aan het maken was het volgende op:
Bij het inngeschakeld zijn van het net voor een seconde of 2, was er geen melding 'off-grid' te zien maar dipte L1 naar 189V terwijl er nog ~235V op die fase stond. L2 en L3 sprong een paar volt omhoog tijdens dit moment. Direct erna sloeg de omvormer weer af en kwam de melding in beeld en stond de waarde van L1/L2/L3 weer zoals die was. Wel zijn dan de CT-waarden voor onbepaalde tijd weg. Modus was overigens 'Selling first' dus er wordt niet naar CT gekeken.
/f/image/hJTyTwCFEG3rrr4bPDkKX86V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XE1bfIifaS7K5yA8Epm5RWdx.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou die spanningsdip kunnen veroorzaken? Zou dat de reden zijn dat er een beveiliging actief wordt waar geen foutmelding van in beeld komt?
Wat is normaal gedrag voor de omvormer bij het opstarten van het laden/ontladen vanaf het net?
Geen al te beste start met Deye voor mij helaas

Ik zeg dat de deye het prima doet zonder de nul aangesloten en dat ik daarmee dezelfde grid error's kreeg.BenSKIP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 03:58:
[...]
Dus jij gaat vertellen dat de Deye prima werkt ZONDER nul? Dus bij jou thuis heb jij apparatuur die op 400V draait?
Hoe kom jij er bij dat ik 400v gebruik in mijn huis? De deye zit gewoon aan het grid en ik maak geen gebruik van de noodstroom optie.
Mogelijk heb ik dan geluk gehad, het gaf in elk geval wel dezelfde melding en het typische horende schakelende gedrag bij de Deye.BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:53:
@Giem Giem, Mij is ooit verteld dat zonder nul een terugweg van de sinusgolf over een andere fase zal vinden en dat de spanning dan naar de 400V kan pieken. Als jouw opstelling zonder nul kan functioneren vind bijzonder. Bij mij thuis kon ik heel wat aparatuur naar de stort brengen.
Een losse nul in jou meterkast is niet hetzelde als een aanwezige nul niet aansluiten bij omvormer.BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:53:
@Giem Giem, Mij is ooit verteld dat zonder nul een terugweg van de sinusgolf over een andere fase zal vinden en dat de spanning dan naar de 400V kan pieken. Als jouw opstelling zonder nul kan functioneren vind bijzonder. Bij mij thuis kon ik heel wat aparatuur naar de stort brengen.
Zijn overige apparatuur heeft gewoon een nul, als ik het goed begrijp.....
1 PVoutput . Dongen NB
Daardoor staat de omvormer dan niet meer parallel maar in serie, moet ik dat zo zien?
Geen idee of hij alles op load heeft zitten...BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:17:
Ok, dus de stroom gaat vanuit de omvormer lopen naar load en gaat dan terug via de groepenkast naar grid?
Daardoor staat de omvormer dan niet meer parallel maar in serie, moet ik dat zo zien?
Ik zeg alleen dat jou en zijn situatie niet overeenkomt met de nul.
Zijn nul zal wel aangesloten zijn in meterkast, anders heb je nooit 230 volt
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe heb je dit gedaan? Heb je ergens de source code?knarf69 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:45:
Ik heb zelf geen Eastron meter, maar een Raspberry Pi die ik een Eastron meter laat simuleren met de informatie uit mijn P1-poort. Dat werkt! Zie ook onderstaande link voor het splitsen van de BMS-poort:
https://solar-assistant.io/help/deye/2_in_1_bms_port
Zelf heb ik de Deye Sun12k SG04LP3-EU.
Volgens mij is dit hem, geen ervaring mee overigens:rroetenberg schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:49:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Heb je ergens de source code?
https://github.com/aloish.../sdm630-emulator-pymodbus
Wel met een soort lock in 12kW/48kWh opslag , 133 euro/kWh opslag incl BTW
Dat kan wel kloppen, bij mijn is hij tussen de 39 en 53 graden, afhankelijk natuurlijk van de ruimtetemperatuur en de belasting van de inverter.zalkc schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
Wat is bij jullie de temperatuur van de inverter normaal gesproken. Ik zie die eigenlijk nooit onder 37 graden gaan.
Overdag blijft hij rond 45 en gaan de turbo ventilatoren niet aan s'avonds rond 20:00h tijdens ontladen gaan wel de turbo's aan en s'nachts tijdens weinig belasting zakt de temperatuur
Tevens heb ik boven de Deye 5 ventilatoren zitten die op 45 graden regelen.
/f/image/88fyqKb47cErdjjr6hyintYy.png?f=fotoalbum_large)
De auto opladen vanuit de accu plan ik niet voor niets ook het liefst wat vroeg op de avond, anders hoor ik de turbo aangaan als ik op bed ligSnarfB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:19:
[...]
Dat kan wel kloppen, bij mijn is hij tussen de 39 en 53 graden, afhankelijk natuurlijk van de ruimtetemperatuur en de belasting van de inverter.
Overdag blijft hij rond 45 en gaan de turbo ventilatoren niet aan s'avonds rond 20:00h tijdens ontladen gaan wel de turbo's aan en s'nachts tijdens weinig belasting zakt de temperatuur
Tevens heb ik boven de Deye 5 ventilatoren zitten die op 45 graden regelen.
[Afbeelding]

Maar het is dus een bekend verhaal. Jammer dat ik nooit heb gekeken wat mijn oude 3 fase omvormer deed, maar die was passief gekoeld.
[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 18-07-2025 13:46 ]
37 graden zie ik nooit, ja misschien als het vriest buiten 🙂zalkc schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
Wat is bij jullie de temperatuur van de inverter normaal gesproken. Ik zie die eigenlijk nooit onder 37 graden gaan.
Hieronder temperatuur van 1 van mijn 2 Deye 12k's. Hangt in een ruimte met actieve AC met een constante omgevingstemperatuur van 23c.
:strip_exif()/f/image/zrXUPYOWDAeaThJplMnQlKTd.jpg?f=fotoalbum_large)
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Sinds ik extra ventilatoren heb toegevoegd gaan de luide ingebouwde ventilatoren maar heel sporadisch aan. Zeer fijne toevoeging!
:strip_exif()/f/image/laleEqwTtU7vIG53RsGbOUi8.png?f=user_large)
Aan de P1-poort van mijn elektriciteitsmeter heb ik een RPi hangen waarop een python script draait, dat enerzijds het verbruik en de teruglevering uitleest en opslaat en anderzijds doorstuurt via een TCP-socket naar een 2e RPi bij mijn omvormer. Relevant deel van het script om de meterstanden door te sturen:rroetenberg schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:49:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Heb je ergens de source code?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # bericht = {"totaal": 1000, "L1": 300, "L2": 450, "L3": 250} bericht_str = str(bericht) try: sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM) sock.connect_ex(("192.168.20.20", 1600)) # 192.168.20.20 is het IP-adres van de RPi die is gekoppeld aan de Deye sock.send(bytes(bericht_str, 'UTF-8')) sock.close() except Exception as error: foutmelding = "Fout bij versturen elektriciteitsverbruik naar RPi bij inverter: " + str(type(error).__name__) + " - " + str(error) logger.debug(foutmelding) |
Aan de meter-port van mijn Deye heb ik een RPi hangen waarop onderstaand python script draait:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
| #!/usr/bin/env python # Simulate SDM630 with values from P1-meter from threading import Thread import socket import sys import serial import binascii import struct import time import json L1 = 0 L2 = 0 L3 = 0 totaal = 0 def socket_handler_thread_function(threadname): global totaal, L1, L2, L3 server = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM) server.setsockopt(socket.SOL_SOCKET, socket.SO_REUSEADDR, 1) server.bind(('', 1600)) server.listen() while True: conn, addr = server.accept() with conn: data = conn.recv(1024) jsondata = json.loads(data.decode("utf-8")) totaal = jsondata['totaal'] L1 = jsondata['L1'] L2 = jsondata['L2'] L3 = jsondata['L3'] conn.close() def calc_crc(data): crc = 0xFFFF for pos in data: crc ^= pos for i in range(8): if ((crc & 1) != 0): crc >>= 1 crc ^= 0xA001 else: crc >>= 1 return crc def main(): global totaal, L1, L2, L3 # open serial port of RS485 interface s = serial.Serial(port='/dev/ttyUSB2', baudrate=9600) # initialize receive buffer recbuffer = [0] * 8 try: while True: # read in one byte and add it to the receive buffer, trim buffer to 8 bytes data = s.read(1) recbuffer = recbuffer + list(data) recbuffer = recbuffer[-8:] # process only if crc matches if calc_crc(recbuffer) != 0: continue # extract parameters from packet slaveadr = recbuffer[0] functioncode = recbuffer[1] address = recbuffer[2] << 8 | recbuffer[3] wordsize = recbuffer[4] << 8 | recbuffer[5] # process read request for register 30053 (Total system power in Watt) if slaveadr == 1 and address == 12: # construct response # wordsize = 2 response = [0x01, functioncode, 12] response.extend(struct.pack('>f', L1)) response.extend(struct.pack('>f', L2)) response.extend(struct.pack('>f', L3)) crc = calc_crc(response) response.append(int(crc & 0xff)) response.append(int((crc >> 8) & 0xff)) # send response out s.write(response) # finished processing of packet, clear buffer recbuffer = [0] * 8 finally: s.close() if __name__ == "__main__": socket_handler_thread = Thread( target=socket_handler_thread_function, args=(1, ), daemon=True ) socket_handler_thread.start() main() |
Bovenstaand script is gebaseerd op onderstaand script:
https://github.com/EmbedM...rowatt_simulate_sdm630.py
Toevallig vandaag ook aan de hand gehad bij een kennis (maar was tijdens het aanleggen).tmbreuker schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:28:
Mijn deye is zojuist uitgevallen en we zitten nu zonder stroom. Heb de blauwe knop ingedrukt, toen ging de blauwe led uit. Daarna nog eens ingedrukt en de blauwe led is aan. Aan de voorkant gaan alle vier leds aan en uit elke 30 seconden. Iemand een idee om de deye weer aan de praat te krijgen?
Even een minuutje spanningsloos maken, dus voeding er daadwerkelijk af.
(of de kap eraf en gewoon de grid en load losschroeven en aan elkaar doorverbinden. Wel automaat in meterkast uit en eerst meten!!!)
Sinds deze week heb ik mijn accu aangesloten op de Deye-omvormer. Voorlopig is de Deye ingesteld als een standaard thuisaccu (grid-poort aangesloten op een groep in de meterkast). Ik wil nu beginnen met handelen op basis van de uurtarieven. De accu is verbonden en de Deye lijkt goed te communiceren: hij toont de SOC en de temperatuur van de accu, dus ik ga ervan uit dat dit werkt.
Hoe zorg ik ervoor dat de omvormer gaat laden en ontladen? Ik heb in de instellingen aangegeven welke accu het is en met welke stromen hij mag laden en ontladen. Ook heb ik bij "System Work Mode 2" ingesteld op welke tijden hij moet laden, maar er gebeurt niets en krijg ook geen foutmeldingen..
Ik heb charging from grid ook aangezet, alles lijkt goed te staan. Hebben jullie een tip wat ik eerst moet proberen?
[ Voor 88% gewijzigd door procyon op 19-07-2025 12:59 ]
Peak shaving moet uit staan bij ontladen, check die eerst even.procyon schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:40:
Beste ervaringsdeskundigen
Sinds deze week heb ik mijn accu aangesloten op de Deye-omvormer. Voorlopig is de Deye ingesteld als een standaard thuisaccu (grid-poort aangesloten op een groep in de meterkast). Ik wil nu beginnen met handelen op basis van de uurtarieven. De accu is verbonden en de Deye lijkt goed te communiceren: hij toont de SOC en de temperatuur van de accu, dus ik ga ervan uit dat dit werkt.
Hoe zorg ik ervoor dat de omvormer gaat laden en ontladen? Ik heb in de instellingen aangegeven welke accu het is en met welke stromen hij mag laden en ontladen. Ook heb ik bij "System Work Mode 2" ingesteld op welke tijden hij moet laden, maar er gebeurt niets en krijg ook geen foutmeldingen..
Ik heb charging from grid ook aangezet, alles lijkt goed te staan. Hebben jullie een tip wat ik eerst moet proberen?
De Deye wil niet laden vanaf het net. Ik meen dat het hier laatst al eens voorbij is gekomen maar ik kan het niet meer vinden.
De meeste zaken zijn gecheckt:
- grid charge staat aan
- BMS blokkeert geen laadstroom, die is hoog genoeg
- in battery settings staat 175A laadstroom ingevuld
- laden vanaf de zonnepanelen gaat gewoon
- vinkje grid charge (via GBB) staat aan in TOU
Ik was in de settings aan het grasduinen en toen zag ik de optie AC couple in het gen input menu en dacht dat daar laatst het issue zat van de vraag hier op het forum, maar ook die instelling mag niet baten (en na zoeken hier op t forum lijkt dat meer een instelling te zijn hoe om te gaan met AC gekoppelde solar. De accu in of wanneer de load voorzien is het net op)
De TOU moet actief zijn en over de beschikbare tijdvakken (6 bij de mijne) moet je een hele dag (24 uur) dekken. Dus de 24 uur moet je niet verdelen over bijvoorbeeld 3 tijdvakken, maar echt over alle aanwezige tijdvakken verdelen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
GBB regelt dat dus dat zit wel goed lijkt me. Alles werkt, behalve grid charge.SpongeRob schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:29:
@ybos Is de TOU goed ingesteld? Ik had de mijne niet goed ingesteld staanen toen werkte het laden vanaf het net ook niet.
De TOU moet actief zijn en over de beschikbare tijdvakken (6 bij de mijne) moet je een hele dag (24 uur) dekken. Dus de 24 uur moet je niet verdelen over bijvoorbeeld 3 tijdvakken, maar echt over alle aanwezige tijdvakken verdelen.
Dus laden via zonnepanelen, ontladen via t schema van GBB. Alleen dus het laden van het net niet. Ik zie wat (simpels) over t hoofd volgens mij, maar wat...
(Laatste firmware er van de week op laten zetten, hopelijk daar geen bug in)
Dat ziet er goed uit, maar kost 7 euro per maand.tmbreuker schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:26:
Ik kan je GBBsoft aanraden, een keer instellen. Zeer stabiel en verschillende koppel mogelijkheden en zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.
Heb er toch de sterke voorkeur voor zelf te begrijpen hoe ik de omvormer trigger tot laden en ontladen en dit dan met Homey gaan aansturen middels PBTH.
Kunnen jullie misschien meekijken of ik een bepaalde setting over het hoofd heb gezien:
Of ie er misschien ergens een tutorial die hier doorheen gaat en de begrippen uitlegt?
https://imgur.com/a/2JyBHAz
jep, was hem in mn opsomming vergeten maar die staat uit.
Evengoed bedankt voor t meedenken.
edit:
Ik zie wat grid charge vanmiddag en nu werkt de fast charge via GBB wel terwijl er niets is aangepast...
Maar even in de gaten houden.
[ Voor 22% gewijzigd door ybos op 20-07-2025 20:52 ]
Staat TOU aangevinkt? Japrocyon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:18:
[...]
Dat ziet er goed uit, maar kost 7 euro per maand.
Heb er toch de sterke voorkeur voor zelf te begrijpen hoe ik de omvormer trigger tot laden en ontladen en dit dan met Homey gaan aansturen middels PBTH.
Kunnen jullie misschien meekijken of ik een bepaalde setting over het hoofd heb gezien:
Of ie er misschien ergens een tutorial die hier doorheen gaat en de begrippen uitlegt?
https://imgur.com/a/2JyBHAz
Kun je aangeven wat er niet werkt in je configuratie?
[ Voor 4% gewijzigd door tmbreuker op 20-07-2025 20:58 ]
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat de enige optie is om de set te laten laden? Of definieer je hiermee iets anders?
Dus ja, ik heb dat aangevinkt en heb een tijdslot opgegeven, in de hoop dat ie dan gaat laden, maar in dat tijdslot, gebeurde er dus niets.
:strip_exif()/f/image/wHsX26WoLDIAxmWTnLLeRIzi.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe het nu is aangesloten:
:strip_exif()/f/image/Y6lcEEO8G5vUkzxl36ra0GFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige wat ik ergens in de settings zag waarbij ik geen idee had wat in te vullen was de weerstand van de accu. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Hier de beelden van mijn battery settings en system working mode. Mijn batterij is nu aan het ontladen:procyon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:01:
[...]
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat de enige optie is om de set te laten laden? Of definieer je hiermee iets anders?
Dus ja, ik heb dat aangevinkt en heb een tijdslot opgegeven, in de hoop dat ie dan gaat laden, maar in dat tijdslot, gebeurde er dus niets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige wat ik ergens in de settings zag waarbij ik geen idee had wat in te vullen was de weerstand van de accu. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
:strip_exif()/f/image/yxErNeEiZTRNIdfCNGUO0xVT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tJuqyDrix9vyAa1pCh4zyw7O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3Mv1KjBZanqsWDb37IymuNa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FXQhSDBW7pHzDJJHhoj3A2wJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lmGYsfP1s5IKSgYSc0liLFuR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tJ2scHLrODNifWheHe4UlP62.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ibl5Ye7A7lZyozbVkmuhmPyX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door tmbreuker op 20-07-2025 21:15 ]
Wat is het nut van je CT klemmen daar?procyon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:01:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ooh, ik ben bezig met trial en error, probeer de Deye mijn accu te laten laden.
Dus dan probeer je alle mogelijke configuratie combinaties... Dacht dat de CT klemmen daar wellicht een voorwaarde van waren.
Ze zijn er nu af.
[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 20-07-2025 22:11 ]
Dank je voor alle moeite, ik heb alles zo ingesteld maar de Deye doet gewoon niets, geen klikje niets.tmbreuker schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:14:
[...]
Hier de beelden van mijn battery settings en system working mode. Mijn batterij is nu aan het ontladen:
Even de basics om uit te sluiten dat het een communicatie probleem is tussen de Deye en de accu:
De BMS setting:
:strip_exif()/f/image/In4iZ7K1hVCxU7U3B0kCb6l7.jpg?f=fotoalbum_large)
CAN poort op de BSM poort van de Deye:
:strip_exif()/f/image/fIADCCDTDb4ziNYSnhonWgQR.jpg?f=fotoalbum_large)
Deye weet dat Pylon de taal is? :
:strip_exif()/f/image/jGdFb8e2e0CvtCFjNk3lo10K.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit krijgt de Deye door:
:strip_exif()/f/image/cXYP51JyLUbSK3l0JopuCn7I.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik afvinken dat het geen communicatie error is?
Andere vraag, hoe ga je communicatie tussen Homey en Deye regelen?
[ Voor 12% gewijzigd door kawarider op 20-07-2025 22:16 ]
Je kan (maar zaken trigggeren werkt nog niet bij mij momenteel) , in homey op twee manieren de deye aansturen, lokaal en via de cloud.kawarider schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:10:
Ik ben zeker geen expert en zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit.
Andere vraag, hoe ga je communicatie tussen Homey en Deye regelen?
Met PBTH kan je dan een "Deye" accu aanmaken en die triggeren met PBTH logica. Dit werkte voorheen ook prima met de sessy's.
Zodra ik mijn Deye werkend heb, ga ik verder met de homey en zal hier delen welke flows ik dan gebruik
:strip_exif()/f/image/SZpQF0aazJ5iuEItk3Y3i6Qc.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de enige oudere firmware werkt het soms ook zonder een vinkje bij enige dag van de week, bij andere juist niet meer, Die weekdagen zijn sinds FW1130 en dat is enige jaren geleden, geen sprake meer dat Deye nog rekening houdt met een overgang dat het nog zonder vinkje bij een weekdag werkt
Edit: nog wat grid charge met 80% SOC in toU betekend dat Deye gaat laden tot 80%, maar je accu SOC 93% is dan doet die natuurlijk niks. Als je workmode zero export to ... of Sell first hebt dan betekend die 80% in TuO dat die tot 80% ontlaad is je accu lager dan gebeurt er niets.
[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 20-07-2025 22:40 ]
Oke, dank voor deze verduidelijkingDomba schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:30:
@procyon ToU alle tijdsblokken samen dienen 1 dag te zijn als ook aangeven op welke weekdagen dat ToU actief dient te zijn. @tmbreuker
Bij de enige oudere firmware werkt het soms ook zonder een vinkje bij enige dag van de week, bij andere juist niet meer, Die weekdagen zijn sinds FW1130 en dat is enige jaren geleden, geen sprake meer dat Deye nog rekening houdt met een overgang dat het nog zonder vinkje bij een weekdag werkt
Edit: nog wat grid charge met 80% SOC in toU betekend dat Deye gaat laden tot 80%, maar je accu SOC 93% is dan doet die natuurlijk niks. Als je workmode zero export to ... of Sell first hebt dan betekend die 80% in TuO dat die tot 80% ontlaad is je accu lager dan gebeurt er niets.
Laden : trigger "grid charge" en zet tijdslot 00:00 tot 24:00 uur open en zet SOC op 80%, zet alle dagen aan.
Stoppen met laden: Zet alle dagen uit
Ontladen: trigger "workmode zero export" en zet de SOC op 20% (in het ToU scherm) en zet de dagen weer allemaal aan.
Stoppen met ontladen: Zet alle dagen uit.
Meestal bij het instellen van apparatuur dat connected is, trigger ik als eerste een firmware update. Maar ik heb denk ik over die optie heen gelezen tot nu toe. Zag ook geen USB poort om dit zelf te doen als ik het me goed herinner. Ga vanavond als eerste even checken of ik de nieuwste firmware reeds heb, wellicht helpt dat.
De dagen van de week kunnen in meeste gevallen alle dagen van de week aangevinkt blijven in NL, als we hier nog geen time of use energie tarieven van energieleveranciers hebben, alleen dynamisch en vast/variabele contracten.
Je hebt 6 tijdsblokken, waarmee je de 24 uur kunt op delen.
Alleen voor tijdsblok wanneer je grid charge zet je een vinkje en met SOC waarde regel je tot hoever je accu wilt opladen.
Het vermogen regel je met grid charge current.
Van ontladen heb je 2 soorten
-ondersteuning of verbruikers voorzien
-terugleveren naar het net.
ik neem aan je wilt terugleveren naar het net, dat is een workmode verandering, dat kan niet met de time of use tabel, die moet je extern aan sturen, handmatig of met een automatisering
In "sell first" zijn de waarden ingegeven in TuO nog wel actief
(TuO is alleen actief als er spanning is op de grid aansluiting binnen de specificatie, anders val je terug naar andere parameters als shutdown/low batt en restart, de eerste dienen niet gelijk te zijn, want dan is het maar net welke in de software cycle het eerste voorbij komt)
Voor teruglevering aan het net kan met max sell power regelen en met SOC waarde in time in use tijdsblok tot hoever je accu naar het net wilt legen.
De waarde daar in het tijdsblok is nu het minium met "sell first" terwijl bij gridcharge het maxium was tot waar je accu wilt laden.
Als je Deye alleen als standalone "grid accu" wilt gebruiken geloof ik niet (eigenlijk nooit uitgetest met recente firmware) dat je van workmode hoeft te wisselen van workmode "sell first" of gridcharge uit te schakelen en dat alleen al met SOC percentage kunt sturen.
Op moment je ook eigen verbruikers wilt voorzien zal je wel van workmode moeten wisselen.
Waarbij Deye tussen netaansluiting en hoofdgroepen kast komt, na FW 1145 heb je mixed groep ondersteuning en via een 2e meter kan rekening houden met de aanwezige opwek.
Dat komt ook met iets andere manier hoe bepaalde parameters gebruikt worden binnen de sturing.
Bijv voor mij drift de nieuwere firmware steeds verder weg van hoe ik de Deye's inzet, met alleen een netverbinding actief als ik wil laden van het net of terugleveren en blijf ik hangen op FW1135 als meest geschikte.
Ik test nog wel een enkele nieuwere firmware versie in de wintermaanden als ik een Deye en accu capaciteit vrij beschikbaar heb en niet nodig is voor uitgestelde PV teruglevering.
Nu nog proberen het werkend te krijgen..
De Deye hangt in de schuur en de "grid"poort is nu gewoon op een groep aangesloten zodat ik er nu mee kan handelen op de uurmarkt.
Als ik dat aan de praat krijg, gaat ie voor de meterkast hangen waarmee we offgrid zouden kunnen, zie onderstaand MS paint overzichtje
/f/image/9bJaWt4AfpI7BKXchk2JMNUt.png?f=fotoalbum_large)
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Die gewenste situatie is "mixed groups", daarvoor heb je de nieuwste firmware voor nodig, later dan FW1151.
Als ook iemand die allerllaatste FW versies uitgetest heeft of het al mogelijk is en eventueel je nog meer nodig hebt.
Zonder dat kan ik die gewenste situatie absoluut niet aanraden zolang je niet voldoende meet mogelijkheden hebt en goed vertrouwd bent met de sturing van de Deye.
Voor de oudere FW dient de PV apart op de generator microinverter ingang te zitten. Deye kan deze PV niet regelen en bij oude FW ging bij meer opwek dan verbruikers op load het meerdere direct naar grid in/uitgang en niet naar de accu.
In geval je nog PV op Deye MPPT, gaat die PV opwek wel de accu in.
Maar er is nog een probleem, de Deye krijgt echt serious moeite met de laadspanning voor de accu en wel van zorgelijke niveau , als de max sell power lager is dan de overschot aan PV-opwek en pieken.
:strip_exif()/f/image/Nu8Pb6h2ZjIalPoPRucOw3xl.png?f=user_large)
Bovenstaande in eerste instantie de 56V (ingestelde max) maar na korte tijd ontspoort deze (dit is met regelbare PV op de MPPT's van Deye) als de "max sell power" lager is dan overschot aan AC gekoppelde PV-opwek
Dit is voor de oudere FW, nieuwere na FW1151 heb ik niet getest.
Voor mij is het veel te ver van mijn huidig gebruik met soms 20 uur op een dag off-grid en heeft PV DC-gekoppeld alleen op de MPPT's van de Deye de voorkeur en niet frequentie gestuurde AC gekoppelde PV(wat niet mogelijk is in on-grid mode).
Dan kan je met firmware later dan 1145 alleen nog maar grof sturen met switchen tussen workmode zero export to CT of zero export to load. (zonder 2e meter dient MI-ingang actief te zijn ook als is er niets op aangesloten)
Met oudere firmware (ook MI ingang actief zonder iets op aangesloten) sturen met SOC in ToU tabel, dat gaat niet meer bij nieuwere sinds mixed groups intergratie in de firmware.
Ik heb HMI: 1001-C049 en Main: 2006-1148-1807 - geen idee welke waarde precies de firmware versie duidt. De aansturing via GBB gaat direct via de Wifi-dongle al ruim een maand probleemloos. Afgezien dat de Deye in zijn geheel uitviel afgelopen vrijdag - zonder foutmelding het log. Maar na een nachtje rust, draait Deye sinds zaterdag weer als een zonnetje,Domba schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:30:
@procyon ToU alle tijdsblokken samen dienen 1 dag te zijn als ook aangeven op welke weekdagen dat ToU actief dient te zijn. @tmbreuker
[ Voor 4% gewijzigd door tmbreuker op 21-07-2025 15:35 ]
En dat zal echt niet de laatste shutdown van de Deye zijn als je niet je basissettings in de Deye niet op orde brengt.tmbreuker schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:18:
[...]
Ik heb HMI: 1001-C049 en Main: 2006-1148-1807 - geen idee welke waarde precies de firmware versie duidt. De aansturing via GBB gaat direct via de Wifi-dongle al ruim een maand probleemloos. Afgezien dat de Deye in zijn geheel uitviel afgelopen vrijdag - zonder foutmelding het log. Maar na een nachtje rust, draait Deye sinds zaterdag weer als een zonnetje,
Als die op orde hebt dan kan je op GBB-vertrouwen.
Denk is logisch, als Deye een check moet doen, moet je dat zien als een subroutine aangeroepen wordt, dan is er geen prioriteits volgorde. Het is nu roulette als dat een shutdown check is, schakelt die uit, is het een low batt dan worden de juiste acties uitgevoerd. Dit zijn software interger waardes, wil je zeker save zijn dan dient er een verschil van 2 gehele getallen tussen te zitten omdat je niet weet of afgerond wordt.
das een goeie, welke basissettings denk je aan? Het is toch frapant dat een crash niet gelogged wordt. De foutmelding die ik wel zie langskomen zijn F21, F20 en F56, die ik niet kan relateren aan de crash - vanuit tijdsoptiek. De laatste fout F21 kwam op vrijdag ruim een uur voor de crash. Op zaterdag kwam deze foutmelding ook nog eens terug.Domba schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:13:
[...]
En dat zal echt niet de laatste shutdown van de Deye zijn als je niet je basissettings in de Deye niet op orde brengt.
Als die op orde hebt dan kan je op GBB-vertrouwen.
Denk is logisch, als Deye een check moet doen, moet je dat zien als een subroutine aangeroepen wordt, dan is er geen prioriteits volgorde. Het is nu roulette als dat een shutdown check is, schakelt die uit, is het een low batt dan worden de juiste acties uitgevoerd. Dit zijn software interger waardes, wil je zeker save zijn dan dient er een verschil van 2 gehele getallen tussen te zitten omdat weet of afgerond wordt.
Kort overzicht van de foutmeldingen:
Foutcode | Betekenis | Mogelijke oorzaak |
F21 | Tz_HV_OverCurr_Fault (BUS over current) | Te hoge stroom op de DC-bus. Controleer PV- en batterijstroominstellingen. Herstart het systeem 2-3 keer. Als het probleem blijft: installatie laten nakijken |
F20 | Tz_Dc_OverCurr_Fault (DC over current) | Te hoge DC-stroom vanuit batterijen of PV-panelen. Kan gebeuren als de laadstroomlimiet wordt overschreden, vaak bij bijna volle batterijen. Controleer stroominstellingen en belastingen |
F56 | DC_VoltLow_Fault (DC voltage te laag) | De DC-busspanning is te laag. Oorzaken: lage netspanning, probleem met batterij/spanning of bekabeling controleren |
[ Voor 30% gewijzigd door tmbreuker op 21-07-2025 16:26 ]
Welke logica zit er achter de 50%, want dat is bizar hoog
Als in een land woont met load shedding is 30% voldoende, wat ook Deye default is, zodat je nog wat hebt als in regulier bedrijf als netaansluiting wegvalt.
F56 = te laag voltage, BMS heeft ingegegrepen met een tijdelijk afschakeling
Je krijgt deze ook als BMS met communicatie een "warning" heeft voor een celvoltage of pack beneden
minimale voltage waarschuwings limiet
F21 ik denk dat je naar amperes die de accu in of uitgaan moet kijken op dat moment dat je een in of uit schakelpiek hebt en de laad of ontlaad limieten overschreden worden
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 21-07-2025 17:21 ]
Ik probeer nog even de basics; het laden te triggeren.. Wil maar niet lukken.Domba schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:26:
@procyon Dat kan wat fijnmaziger
De dagen van de week kunnen in meeste gevallen alle dagen van de week aangevinkt blijven in NL, als we hier nog geen time of use energie tarieven van energieleveranciers hebben, alleen dynamisch en vast/variabele contracten.
Je hebt 6 tijdsblokken, waarmee je de 24 uur kunt op delen.
Alleen voor tijdsblok wanneer je grid charge zet je een vinkje en met SOC waarde regel je tot hoever je accu wilt opladen.
Het vermogen regel je met grid charge current.
Ik heb ToU ingesteld dat elk moment van de dag een grid charge moet plaatsvinden tot 80%.
:strip_exif()/f/image/Z6ivLuQWQmkM8Tc1DdB6weyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb aangegeven dat ie dat elke dag moet doen.
:strip_exif()/f/image/YzD92kklJFCa7nklIb5vOTb5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gezegd dat ie met 200 ampere moet gaan laden en de batterij is "active"
:strip_exif()/f/image/Olc1bbiGtrQRVAqAfoKMnx7j.jpg?f=fotoalbum_large)
Grid peak shaving is uit:
:strip_exif()/f/image/0XyiRlA9iAiA8szC8xRr5QuM.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kan ik nog meer doen?
Zou er een fout zitten in de grid settings?
:strip_exif()/f/image/VnB3QlBvxT4RfSop1SV1Cq7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dit allemaal goed staat, dan ga ik denk ik maar even contact opnemen met mijn chinese vrienden van de batterij. Die hebben vooraf gechecked of die goed samen kon werken met de Deye maar wellicht zit hier nog een kink in de kabel.
[ Voor 23% gewijzigd door procyon op 21-07-2025 20:39 ]
Wat heb je hier staanprocyon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:47:
[...]
Ik probeer nog even de basics; het laden te triggeren.. Wil maar niet lukken.
Ik heb ToU ingesteld dat elk moment van de dag een grid charge moet plaatsvinden tot 80%.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dit allemaal goed staat, dan ga ik denk ik maar even contact opnemen met mijn chinese vrienden van de batterij. Die hebben vooraf gechecked of die goed samen kon werken met de Deye maar wellicht zit hier nog een kink in de kabel.
(en uiteraard moet het vinkje grid charge ook aan staan)
(Wat het vinkje grid signal doet weet ik niet, misschien dat @Domba die nog kan toelichten? word ik ook weer wat wijzer
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LdTHhzQ8df6hqI5nn4sFbC6L.jpg?f=user_large)
Voor GBB moet hij op load first staan volgens de omschrijving van onze pooltmbreuker schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:29:
@procyon
Wellicht hier nog Batt first aanvinken?
[Afbeelding]
Grid signal betekent dat er aansturing van de omvormer mogelijk is vanuit het net. Voor NL denk ik niet van toepassing voor Oostenrijk wellicht wel weerybos schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Wat heb je hier staanIk had afgelopen week probleem bij mn kennis, en bleek deze waarde heel laag te staan, dus hij laadde wel wat maar niet veel. Battery settings.
(en uiteraard moet het vinkje grid charge ook aan staan)
(Wat het vinkje grid signal doet weet ik niet, misschien dat @Domba die nog kan toelichten? word ik ook weer wat wijzer)
[Afbeelding]
Ah ok, weer wat geleerdtmbreuker schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:34:
[...]
Grid signal betekent dat er aansturing van de omvormer mogelijk is vanuit het net. Voor NL denk ik niet van toepassing voor Oostenrijk wellicht wel weer
Er gaat iets fout in instellingen of in communicatie.procyon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:47:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Activate batterij kan uit, dit is om een oude lood accu te activeren.
- Staat Allow Grid Charge aan? (niet alleen in ToU maar ook bij Battery)
- Wat is je huidige SOC volgens de Deye? die moet lager zijn dan de 80% anders gebeurt er ook niks natuurlijk
- Probeer desnoods op voltage instelling, als het dan wel werkt weet je dat het aan de Deye -> Batt communicatie ligt.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Waarom staat fase op 0/240/120 ?procyon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:47:
[...]
[...]
[Afbeelding]
[...]