Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.
Wat zou die maximale AC output moeten beperken als er een externe bron aangekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 21:40
jadjong schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:32:
Succeded? Maar dan korter? Mand.
Maar het alarm gaat ook af

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
Hallo hierbij een melding van een probleem na firmware update Deye.
Nadat van mijn Deye de firmware was geupdate werkte de modbus interface van mijn HA niet meer.
Contact opgenomen met Heinz Meulken van SmartHomeIntegrations ( https://smarthomeintegrations.co.za)
Het blijkt dat de instellingen van de modbus in de Deye niet goed worden weg geschreven na update adres was 01 en baudrate 9600 zoals voor update echter werkte niet.
Baudrate gewijzigd in 19200 waarna adres ook op 00 sprong, hierna baudrate weer op 9600 en adres op 01 en toen werkte het wel

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:51
Data: 7
Succesfull over CT 1-3
Geen idee wat Data: 7 betekenen mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
SnarfB schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:39:
[...]

Maar het alarm gaat ook af
Dan werkt die ook!

Ben na twee jaar een beetje cynisch over de programmeerkunsten van deze fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ohw vertel! Blijven er continu foutjes in de sodtware zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-06 15:13
Ik heb dit topic een beetje proberen doorzoeken, maar ben er nog niet helemaal uit...

Kan iemand bevestigen of deze inverter daadwerkelijk werkt met een 3×230V Delta-net (zonder neutraal, 230V tussen fasen), zoals in België en Noorwegen nog veelvoorkomend is?

Kan hij dan nog steeds in island mode het huis van stroom voorzien vanaf zonnepanelen / thuisbatterij met het feit dat elk circuit volgens 2 fasen (zonder neutraal) is aangesloten?

Ik heb een recente interesse voor zonne-energie ontwikkeld (heb hier nog maar weinig kennis van), maar elke installateur dat ik benaderd heb, is vrij vaag over de compatibiliteit met dit oudere type net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
https://www.zonstraal.be/...pic.php?t=26218&start=135

Verder geen ervaring mee. Je bericht is lastig te volgen btw. Gebruik even wat meer worden en let even op je zinsbouw.

[ Voor 33% gewijzigd door BenSKIP op 22-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47
jakl schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:26:
Ik heb dit topic een beetje proberen doorzoeken, maar ben er nog niet helemaal uit...

Kan iemand bevestigen of deze inverter daadwerkelijk werkt met een 3×230V Delta-net (zonder neutraal, 230V tussen fasen), zoals in België en Noorwegen nog veelvoorkomend is?

Kan hij dan nog steeds in island mode het huis van stroom voorzien vanaf zonnepanelen / thuisbatterij met het feit dat elk circuit volgens 2 fasen (zonder neutraal) is aangesloten?

Ik heb een recente interesse voor zonne-energie ontwikkeld (heb hier nog maar weinig kennis van), maar elke installateur dat ik benaderd heb ik vrij vaag over de compatibiliteit met dit oudere type net.
De omvormer is er voor toegelaten, deze zou moeten voorkomen ook in de Belgische lijst C10/26, je moet wel rekening mee houden dat een 12k-SG04 in Delta 3x230V nog maar 7,59kVA max is.
Verder heb ik geen ervaring met Delta 3x230A

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:48
jadjong schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:32:
Succeded? Maar dan korter? Mand.
Amen! Mand!

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 19:02
Voor iedereen die GBB connect overweegt, er is nu nog 1 topargument:

GBB heeft het mogelijk gemaakt compleet het verkeer naar en van de Deye cloud te stoppen en toch je inverter zelf te sturen via GBB.

Die Chinezen kunnen dus nu niet klooien op afstand met je omvormer.

Lees meer op https://discord.gg/t3T2QNRD

topic dongle-direct-en

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
rvdgaag schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:11:
Voor iedereen die GBB connect overweegt, er is nu nog 1 topargument:

GBB heeft het mogelijk gemaakt compleet het verkeer naar en van de Deye cloud te stoppen en toch je inverter zelf te sturen via GBB.

Die Chinezen kunnen dus nu niet klooien op afstand met je omvormer.

Lees meer op https://discord.gg/t3T2QNRD

topic dongle-direct-en
Ik vraag me dat af, maar hij is zeker goed op weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 19:02
ybos schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Ik vraag me dat af, maar hij is zeker goed op weg!
Ik heb het vandaag getest en er komt 0,0 data meer naar de Deye cloud en naar de inverter is onmogelijk als ze je logger nummer niet hebben. Ik had overigens in mijn firewall een block maar dat kan niet iedereen.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Wie kan mijn helpen met juist invullen van de gegevens van Tibber in GBB vooral wat betreft inkoop en verkoop met of zonder btw en de terugleverkosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7QFYOTky1g7X7hUHrvqFewg8TA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PQkUSzmBnnkxXKFwiUF0p2V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:53:
Wie kan mijn helpen met juist invullen van de gegevens van Tibber in GBB vooral wat betreft inkoop en verkoop met of zonder btw en de terugleverkosten

[Afbeelding]
Zo staat het bij mij en dat gaat goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izv8sM7uCo2Swelks-aMEiUqQFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erXhaVbddMKv9s89SZ8C2008.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqRDd3joAN-_pTaPZ87YKPAFBU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xri14PhgpQ0g9TaeSLOPPi9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 14:19
Goede dag,
Ik lees op een Deye Facebook pagina dat er iemand is die zijn huis aan de load heeft hangen, maar dat deze uitschakelt als er geen PV meer is (geen batterij), dit lijkt mij niet echt wenselijk als je b.v. in de winter je batterij niet kan laden, deze voor enige tijd leeg\uit staat, dat dan de Deye ook uit gaat en de grid\load verbreekt.
Is dit een probleem wat ook hier gezien is ?
Artikel:
https://www.facebook.com/...rmalink/1749597142332998/

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33
Amster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:40:
Goede dag,
Ik lees op een Deye Facebook pagina dat er iemand is die zijn huis aan de load heeft hangen, maar dat deze uitschakelt als er geen PV meer is (geen batterij), dit lijkt mij niet echt wenselijk als je b.v. in de winter je batterij niet kan laden, deze voor enige tijd leeg\uit staat, dat dan de Deye ook uit gaat en de grid\load verbreekt.
Is dit een probleem wat ook hier gezien is ?
Artikel:
https://www.facebook.com/...rmalink/1749597142332998/
Apart... Ik heb de hele woning op LOAD zitten. Als m'n accu leeg (10%) is, pakt de Deye voor de LOAD gewoon extra vermogen uit GRID. Ik heb dit probleem dus niet. Of is de Facebook gebruiker offgrid?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Amster
Die poster heeft geen accu @sMoKeFiSh en Deye als gewone grid-tie geconfigureerd, maar niet zo aangesloten
Aansluiten van huis op load is alleen zin vol als je ook een accu hebt.

Ik heb sinds 2022 mijn hele huis op load, maar ook een accu aangesloten.
Met een accu aangesloten zijn dan ook een paar manieren dat je daarin verzeilt kan raken.

Softwarematig Deye in off-grid mode via externe aansturing dwingen door netfrequentie aan te passen en niet tijdig aanpassen (aldan niet door een hick-up in LAN of Wifi storing en geen fallback hebben zoals een ATS)
Als je een extern relais gebruikt deze bij NC (normal closed) van grid voeden ipv load of omgekeerd voor een NO-type (normal open) van load voeden.

Ook de BMS kan een rol spelen, bijv Seplos V2 schakelt uit na 72 uur, die heeft een countdown die start als stroom beneden 0,5A of 0,2A zakt en alleen weer reset als die er even boven komt, iets wat kan optreden in echt heel specifieke setup als je stand-by verbruik over meerdere accumodules verdeelt en bijv met sneeuw op je PV of enkel als noodstroom UPS setup, altijd van Grid tenzij, de Seplos V2 BMS is daar niet geschikt voor.

Ja, ik heb er al eens over geklaagd in dit topic, want met workmode en settings kan je deel van eigenverbruik en ook de load van Deye verschuiven naar grid en accu niet aanspreken voor langere tijd.
Iets wat denkbaar is al je een vast contract ipv dynamisch contract hebt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:41
Ey allemaal, ik ben vanmorgen tegen een issue aan gelopen wat ik niet kan verklaren en ook niet opgelost krijg, dus ik kom bij de slimmere mensen...

Ik heb al 2 jaar een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU met Pylontech US5000 batterijen, tot gisteravond 2 batterijen, sinds gisteravond 3 stuks. Nu vloog vanmorgen om 07:20 een groep eruit in mijn meterkast (die op de load kant staat) en sindsdien is de volledige configuratie van de Deye gereset... Hoe dan?

Nu is het natuurlijk al een uitdaging om te bedenken welke instellingen je allemaal gedaan had, maar nu komt het irritantste, mijn stick logger wil nu ook niet meer met de inverter communiceren.

Heeft iemand een idee waar ik kan/moet kijken om dit weer aan de praat te krijgen? Ik draai de volgende firmware versies:

HMI: 1001-C04D
MAINT: 2006-1151-1807
Stick Logger: LSW3_32U_5406_1.0B

De stick logger zelf is overigens nog wel te benaderen maar die toont bij inverter information alleen maar streepjes.

Ik heb al gekeken of het veranderen van de modbus instellingen qua baudrate en adres nog wat uit maakt maar dat maakte geen verschil, de instellingen zijn op /config_hide.html overigens ook correct op een baud rate van 9600 etc. Verder heb ik de stick logger al gereset en al eruit gehaald en opnieuw ingeprikt. Het maakt allemaal niets uit tot nu toe...

Iemand nog een ingeving? Ik heb het vermoeden dat ik 1 of ander stom simpel ding over het hoofd zie maar goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@MrBoogiee Heb je misschien ook nog een vermelding in de log?
( via screen device info, fault log en kijk ook gelijk even bij versie info of je nog een serie nummer hebt)

7:20 zit wel in het window dat PV opwek meer kan zijn dan het verbruik.
Maar een relatie tussen een extra accu , een afzekering op load en een reset van Deye ontgaat me.

Echte een gok, is om de aarde na te lopen op een aardlus.
(Pylontech modules dienen geaard te worden en speelt ook een rol bij de communicatie bekabeling, maar kan ik niet linken aan een reset van Deye).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:27:
@MrBoogiee Heb je misschien ook nog een vermelding in de log?
(in via screen device info, fault log en kijk ook gelijk even bij versie info of je nog een serie nummer hebt)
Daar staat geen s/n meer in, een foutmelding staat er overigens rond die tijd niet, wel van de disconnect van de Pylontechs van gisteravond.
7:20 zit wel in het window dat PV opwek meer kan zijn dan het verbruik.
Maar een relatie tussen een extra accu , een afzekering op load en een reset van Deye ontgaat me.
PV opwek was op dat moment ong. 2000W, dus wel meer dan verbruik, maar de batterijen waren ook leeg.
Echte een gok, is om de aarde na te lopen op een aardlus.
(Pylontech modules dienen geaard te worden en speelt ook een rol bij de communicatie bekabeling, maar kan ik niet linken aan een reset van Deye).
De Pylontech modules zijn aan elkaar geaard en vervolgens aan het aardeblok.

Kom er nu de zon onder gaat overigens ook achter dat de inverter niet heel graag stroom uit de batterij gebruikt.

The gift that keeps on giving...

[ Voor 5% gewijzigd door MrBoogiee op 25-06-2025 21:34 . Reden: vergat de foutmeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:32:
[...]

Daar staat geen s/n meer in, een foutmelding staat er overigens rond die tijd niet, wel van de disconnect van de Pylontechs van gisteravond.
..
OEI, dat zijn brokken, dat is iets voor om contact op te nemen met Deye technische service met foto van "versie info" scherm. Het beste is zolang nieuwe accu af te koppelen en nog eens goed naar bekabeling kijken .
Pylontech aarde moet <0.10 Ohm zijn, pag 4 / 2.1 punt 6

Dat verklaart wel waarom dongle geen contact meer krijgt of cloud, want daarvoor is serienummer nodig voor de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:52:
[...]

OEI, dat zijn brokken, dat is iets voor om contact op te nemen met Deye technische service met foto van "versie info" scherm. Het beste is zolang nieuwe accu af te koppelen en nog eens goed naar bekabeling kijken .
Pylontech aarde moet <0.10 Ohm zijn, pag 4 / 2.1 punt 6

Dat verklaart wel waarom dongle geen contact meer krijgt of cloud, want daarvoor is serienummer nodig voor de koppeling.
Direct maar een mailtje naar support gestuurd, thanks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Direct maar een mailtje naar support gestuurd, thanks...
Serie nummer zit in eerste blok read only adressen en die zijn read only vanaf fabriek.
Niet iets wat een installateur kan oplossen, die kan hooguit de print uitwisselen, laat staan via forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:09:
[...]

Serie nummer zit in eerste blok read only adressen en die zijn read only vanaf fabriek.
Niet iets wat een installateur kan oplossen, die kan hooguit de print uitwisselen, laat staan via forum
Heb ook een mail naar support van Deye gestuurd, niet naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:48:

Iemand nog een ingeving? Ik heb het vermoeden dat ik 1 of ander stom simpel ding over het hoofd zie maar goed...
Turn it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zit de dongle goed? Is de bekabeling daar achter nog heel, is de antenne nog in tact?
Zit alle bekabeling goed vast? Een beetje los kan gaan spetteren en oxideren waardoor de weerstand oploopt.
Je schrijft "na 2e accu" dus misschien heb je wat losgestoten?
Staan beide BMSn identiek ingesteld? 1 op master, andere op slave? Is er communicatie met de BMSn? Is de UTP verbinding goed (schoon)? Heel bijzonder dat SN weg is. Een blacklisted dongle? Via OTA met een firmware update de boel gebricked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.

En wat als ik dan een dieselgroep van 5 kVA aansluit op de GEN poort? Dan is er geen DC naar AC conversie.

Misschien moet ik het eens bij Deye navragen.
Ik heb antwoord gekregen van Deye support:
Hi sir

5 kw string inverter just an AC supplier to gen port,output power always 10kw(inverter rated power)

Deye Tech Support
Ik heb nog eens gevraagd of ze hier wel 100% zeker van zijn dat er op de GRID poort nooit meer dan 10kW geleverd zal worden voor een Belgische 10K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dan gaat interne PV een tandje minder tot het totaal op 10kW uit komt. Zet je 15kW externe PV op de gen poort dan komt er gewoon 15kW aan de grid zijde er uit wanneer je sync bent met het lokale elektriciteitsnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
jadjong schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Turn it off and on again?
zojuist geprobeerd, maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBoogiee
die heb ik expres eruit gehaald en opnieuw erin gestoken, maakte geen verschil.
Is de bekabeling daar achter nog heel, is de antenne nog in tact?
ik krijg nog wel wireless verbinding met de dongle zelf, dus de antenne moet heel zijn. Waar ik natuurlijk geen zicht op heb is op eventuele kabelbreuken achter de dongle.
Zit alle bekabeling goed vast? Een beetje los kan gaan spetteren en oxideren waardoor de weerstand oploopt.
Je schrijft "na 2e accu" dus misschien heb je wat losgestoten?
Als onderdeel van de installatie van de 3e accu heb ik alle connectoren nogmaals aangedraaid (draaide niets overigens) en de connectoren nogmaals aangedrukt (geen speling op gemerkt)
Staan beide BMSn identiek ingesteld? 1 op master, andere op slave? Is er communicatie met de BMSn? Is de UTP verbinding goed (schoon)?
Ja, alle 3 de Pylontech accus staan identiek ingesteld conform de handleiding, sterker nog, ik kwam er achter dat de Deye geen multi-group setup van de Pylontechs wil ondersteunen dus heb ik ze bewust qua aansturing in serie gezet zoals dat ook werkte met 2 batterijen.
De Deye ziet de batterijen voor zover ik kan bepalen wel (als ik bepaalde instellingen anders zet begint 'ie te klagen dat hij de BMSn niet meer ziet).
Heel bijzonder dat SN weg is. Een blacklisted dongle? Via OTA met een firmware update de boel gebricked?
Ik heb 1x een firmware upgrade gedaan en die is van februari geweest. Zou ik bijzonder vinden als dat nu pas tot bricken zou lijden (but you never know...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Nu online
Ik probeer mijn 10K-SG04LP3 te integreren met home assistant en een esp32, op basis van https://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Ik heb een olimex ESP32-POE, met daaraan een UART - RS485 converter: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D4QSKNPD

Ik heb deze aan de deye op de modbus poort hangen. Op de converter is de RX LED aan het knipperen. Is er verder nog iets wat ik moet aanpassen op de deye?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st2JrhtPTsinDfy66zx_bwymAO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0mHj1YvbzeXYTSf7YxE880B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb MASTER en SLAVE geprobeerd, maar geen van beide geeft data in de ESP log.

Relevante esphome config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
substitutions:
  name: deye10                                                       #name in ESPhome
  device_description: "Esphome component for Deye sun-10k-sg04lp3"   #Description in ESPhome
  modbus_controller_id: sg04lp3                                      #just a random name for the modbus controler
  device_type: sun10k                                                #all entities in Home Assistant will start with this text to help identify the entitys 

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: Deye SUN-10K-SG04LP3 hybrid inverter

esp32:
  board: esp32-poe
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: foobar

ota:
  - platform: esphome
    password: foobar

ethernet:
  type: LAN8720
  mdc_pin: GPIO23
  mdio_pin: GPIO18
  clk_mode: GPIO17_OUT
  phy_addr: 0
  power_pin: GPIO12
  manual_ip:
    static_ip: x.x.x.x
    gateway: x.x.x.x
    subnet: x.x.x.x

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO14
  rx_pin: GPIO13
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  id: modbus1
# flow_control_pin: 4 #for use when you use a rs485 board without auto flow control. Like the rs485 max board.

modbus_controller:
  - id: ${modbus_controller_id}
    address: 0x1
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    update_interval: 15sec

switch:
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    name: ${device_type}_Solar_sell
    register_type: holding
    address: 145
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

In de log krijg ik deze dingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[11:14:02][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x6C no response received - removed from send queue
[11:14:03][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x80 no response received - removed from send queue
[11:14:05][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x82 no response received - removed from send queue
[11:14:06][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x8D no response received - removed from send queue
[11:14:07][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x91 no response received - removed from send queue
[11:14:08][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=148 count=12
[11:14:08][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=166 count=12
[11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=340 count=1
[11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=625 count=1
[11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=653 count=1
[11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=676 count=4
[11:14:09][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x94 no response received - removed from send queue
[11:14:10][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0xA6 no response received - removed from send queue
[11:14:11][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x154 no response received - removed from send queue
[11:14:13][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x1F4 no response received - removed from send queue
[11:14:14][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x204 no response received - removed from send queue
[11:14:15][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x227 no response received - removed from send queue

[ Voor 28% gewijzigd door freshter op 26-06-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@freshter Die TX/RX-pin definitie in de code heb je die van een werkend voorbeeld?
https://www.tinytronics.n...-ea-pinout-1-600x600w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:51:
@freshter Die TX/RX-pin definitie in de code heb je die van een werkend voorbeeld?
https://www.tinytronics.n...-ea-pinout-1-600x600w.jpg
Nee, die heb ik zelf uitgekozen. GPIO13 heb ik aangesloten op de TX van de converter, GPIO 14 op de RX van de converter. Als ik ze omwissel stopt het RX ledje op de converter met knipperen, dus ik denk dat dat deel toch correct zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Nee, die heb ik zelf uitgekozen. GPIO13 heb ik aangesloten op de TX van de converter, GPIO 14 op de RX van de converter. Als ik ze omwissel stopt het RX ledje op de converter met knipperen, dus ik denk dat dat deel toch correct zit.
Olimex eigen MOD-RS485 gebruikt GPIO4 & GPIO36 op de UEXT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
SnarfB schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:16:
Hallo hierbij een melding van een probleem na firmware update Deye.
Nadat van mijn Deye de firmware was geupdate werkte de modbus interface van mijn HA niet meer.
Contact opgenomen met Heinz Meulken van SmartHomeIntegrations ( https://smarthomeintegrations.co.za)
Het blijkt dat de instellingen van de modbus in de Deye niet goed worden weg geschreven na update adres was 01 en baudrate 9600 zoals voor update echter werkte niet.
Baudrate gewijzigd in 19200 waarna adres ook op 00 sprong, hierna baudrate weer op 9600 en adres op 01 en toen werkte het wel
naar welke fw versie is dit dan?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Olimex eigen MOD-RS485 gebruikt GPIO4 & GPIO36 op de UEXT
Ik heb deze pins net even geprobeerd, maar hetzelfde resultaat helaas. Ik zie net dit in de esphome modbus controller documentatie https://esphome.io/components/modbus_controller.html :
On the bus side, you need 120 Ohm termination resistors at the ends of the bus cable as per Modbus standard. Some transceivers have this already soldered onboard, while some slave devices may have them available via a jumper or a DIP switch.
Moet ik dan ergens nog een weerstand tussen solderen of is dit niet nodig?

En voor de duidelijkheid, ik hang hem dan toch aan de modbus poort van de Deye?

[ Voor 5% gewijzigd door freshter op 26-06-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:26:
[...]
Ik heb deze pins net even geprobeerd, maar hetzelfde resultaat helaas. Ik zie net dit in de esphome modbus controller documentatie https://esphome.io/components/modbus_controller.html :
[...]

Moet ik dan ergens nog een weerstand tussen solderen of is dit niet nodig?
kijk eens goed wat je ontvangen hebt, want waar je na linkt zie ik gewoon een SMD weerstand boven A-B met 121 erop.
En voor de duidelijkheid, ik hang hem dan toch aan de modbus poort van de Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:13:
Ik probeer mijn 10K-SG04LP3 te integreren met home assistant en een esp32, op basis van
Hij moet aan de BMS poort. Mogelijkerwijs dat je dan nog een splitter nodig hebt als je daar al iets op hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:46:
[...]
kijk eens goed wat je ontvangen hebt, want waar je na linkt zie ik gewoon een SMD weerstand boven A-B met 121 erop.

[...]
Klopt inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH6El2PlvNg3Y2ez4HwIZqMy_uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn7WJtUAMDrwdUEyRZqFdk8S.jpg?f=fotoalbum_large

Een weerstand moet ik er dan niet meer bij in solderen op het eerste zicht.

Er zaten er 8 van deze in het pakket. Ik ga eens een andere proberen.

Ik heb ook al een andere ESP32-POE geprobeerd, zelfde probleem daar.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste