Wat zou die maximale AC output moeten beperken als er een externe bron aangekoppeld is?freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]
Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.
Maar het alarm gaat ook afjadjong schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:32:
Succeded? Maar dan korter? Mand.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Hallo hierbij een melding van een probleem na firmware update Deye.
Nadat van mijn Deye de firmware was geupdate werkte de modbus interface van mijn HA niet meer.
Contact opgenomen met Heinz Meulken van SmartHomeIntegrations ( https://smarthomeintegrations.co.za)
Het blijkt dat de instellingen van de modbus in de Deye niet goed worden weg geschreven na update adres was 01 en baudrate 9600 zoals voor update echter werkte niet.
Baudrate gewijzigd in 19200 waarna adres ook op 00 sprong, hierna baudrate weer op 9600 en adres op 01 en toen werkte het wel
Nadat van mijn Deye de firmware was geupdate werkte de modbus interface van mijn HA niet meer.
Contact opgenomen met Heinz Meulken van SmartHomeIntegrations ( https://smarthomeintegrations.co.za)
Het blijkt dat de instellingen van de modbus in de Deye niet goed worden weg geschreven na update adres was 01 en baudrate 9600 zoals voor update echter werkte niet.
Baudrate gewijzigd in 19200 waarna adres ook op 00 sprong, hierna baudrate weer op 9600 en adres op 01 en toen werkte het wel
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Data: 7
Succesfull over CT 1-3
Geen idee wat Data: 7 betekenen mag.
Succesfull over CT 1-3
Geen idee wat Data: 7 betekenen mag.
Dan werkt die ook!
Ben na twee jaar een beetje cynisch over de programmeerkunsten van deze fabrikant
Ohw vertel! Blijven er continu foutjes in de sodtware zitten?
Ik heb dit topic een beetje proberen doorzoeken, maar ben er nog niet helemaal uit...
Kan iemand bevestigen of deze inverter daadwerkelijk werkt met een 3×230V Delta-net (zonder neutraal, 230V tussen fasen), zoals in België en Noorwegen nog veelvoorkomend is?
Kan hij dan nog steeds in island mode het huis van stroom voorzien vanaf zonnepanelen / thuisbatterij met het feit dat elk circuit volgens 2 fasen (zonder neutraal) is aangesloten?
Ik heb een recente interesse voor zonne-energie ontwikkeld (heb hier nog maar weinig kennis van), maar elke installateur dat ik benaderd heb, is vrij vaag over de compatibiliteit met dit oudere type net.
Kan iemand bevestigen of deze inverter daadwerkelijk werkt met een 3×230V Delta-net (zonder neutraal, 230V tussen fasen), zoals in België en Noorwegen nog veelvoorkomend is?
Kan hij dan nog steeds in island mode het huis van stroom voorzien vanaf zonnepanelen / thuisbatterij met het feit dat elk circuit volgens 2 fasen (zonder neutraal) is aangesloten?
Ik heb een recente interesse voor zonne-energie ontwikkeld (heb hier nog maar weinig kennis van), maar elke installateur dat ik benaderd heb, is vrij vaag over de compatibiliteit met dit oudere type net.
https://www.zonstraal.be/...pic.php?t=26218&start=135
Verder geen ervaring mee. Je bericht is lastig te volgen btw. Gebruik even wat meer worden en let even op je zinsbouw.
Verder geen ervaring mee. Je bericht is lastig te volgen btw. Gebruik even wat meer worden en let even op je zinsbouw.
[ Voor 33% gewijzigd door BenSKIP op 22-06-2025 13:54 ]
De omvormer is er voor toegelaten, deze zou moeten voorkomen ook in de Belgische lijst C10/26, je moet wel rekening mee houden dat een 12k-SG04 in Delta 3x230V nog maar 7,59kVA max is.jakl schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:26:
Ik heb dit topic een beetje proberen doorzoeken, maar ben er nog niet helemaal uit...
Ik heb een recente interesse voor zonne-energie ontwikkeld (heb hier nog maar weinig kennis van), maar elke installateur dat ik benaderd heb ik vrij vaag over de compatibiliteit met dit oudere type net.
Verder heb ik geen ervaring met Delta 3x230A
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Amen! Mand!jadjong schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:32:
Succeded? Maar dan korter? Mand.
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries
Voor iedereen die GBB connect overweegt, er is nu nog 1 topargument:
GBB heeft het mogelijk gemaakt compleet het verkeer naar en van de Deye cloud te stoppen en toch je inverter zelf te sturen via GBB.
Die Chinezen kunnen dus nu niet klooien op afstand met je omvormer.
Lees meer op https://discord.gg/t3T2QNRD
topic dongle-direct-en
GBB heeft het mogelijk gemaakt compleet het verkeer naar en van de Deye cloud te stoppen en toch je inverter zelf te sturen via GBB.
topic dongle-direct-en
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik vraag me dat af, maar hij is zeker goed op weg!rvdgaag schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:11:
Voor iedereen die GBB connect overweegt, er is nu nog 1 topargument:
topic dongle-direct-en
Ik heb het vandaag getest en er komt 0,0 data meer naar de Deye cloud en naar de inverter is onmogelijk als ze je logger nummer niet hebben. Ik had overigens in mijn firewall een block maar dat kan niet iedereen.ybos schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Ik vraag me dat af, maar hij is zeker goed op weg!
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Zo staat het bij mij en dat gaat goed.SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:53:
Wie kan mijn helpen met juist invullen van de gegevens van Tibber in GBB vooral wat betreft inkoop en verkoop met of zonder btw en de terugleverkosten
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/erXhaVbddMKv9s89SZ8C2008.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xri14PhgpQ0g9TaeSLOPPi9j.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede dag,
Ik lees op een Deye Facebook pagina dat er iemand is die zijn huis aan de load heeft hangen, maar dat deze uitschakelt als er geen PV meer is (geen batterij), dit lijkt mij niet echt wenselijk als je b.v. in de winter je batterij niet kan laden, deze voor enige tijd leeg\uit staat, dat dan de Deye ook uit gaat en de grid\load verbreekt.
Is dit een probleem wat ook hier gezien is ?
Artikel:
https://www.facebook.com/...rmalink/1749597142332998/
Ik lees op een Deye Facebook pagina dat er iemand is die zijn huis aan de load heeft hangen, maar dat deze uitschakelt als er geen PV meer is (geen batterij), dit lijkt mij niet echt wenselijk als je b.v. in de winter je batterij niet kan laden, deze voor enige tijd leeg\uit staat, dat dan de Deye ook uit gaat en de grid\load verbreekt.
Artikel:
Don't speak unless you can improve on the silence.
Apart... Ik heb de hele woning op LOAD zitten. Als m'n accu leeg (10%) is, pakt de Deye voor de LOAD gewoon extra vermogen uit GRID. Ik heb dit probleem dus niet. Of is de Facebook gebruiker offgrid?Amster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:40:
Goede dag,
Artikel:
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
@Amster
Die poster heeft geen accu @sMoKeFiSh en Deye als gewone grid-tie geconfigureerd, maar niet zo aangesloten
Aansluiten van huis op load is alleen zin vol als je ook een accu hebt.
Ik heb sinds 2022 mijn hele huis op load, maar ook een accu aangesloten.
Met een accu aangesloten zijn dan ook een paar manieren dat je daarin verzeilt kan raken.
Softwarematig Deye in off-grid mode via externe aansturing dwingen door netfrequentie aan te passen en niet tijdig aanpassen (aldan niet door een hick-up in LAN of Wifi storing en geen fallback hebben zoals een ATS)
Als je een extern relais gebruikt deze bij NC (normal closed) van grid voeden ipv load of omgekeerd voor een NO-type (normal open) van load voeden.
Ook de BMS kan een rol spelen, bijv Seplos V2 schakelt uit na 72 uur, die heeft een countdown die start als stroom beneden 0,5A of 0,2A zakt en alleen weer reset als die er even boven komt, iets wat kan optreden in echt heel specifieke setup als je stand-by verbruik over meerdere accumodules verdeelt en bijv met sneeuw op je PV of enkel als noodstroom UPS setup, altijd van Grid tenzij, de Seplos V2 BMS is daar niet geschikt voor.
Ja, ik heb er al eens over geklaagd in dit topic, want met workmode en settings kan je deel van eigenverbruik en ook de load van Deye verschuiven naar grid en accu niet aanspreken voor langere tijd.
Iets wat denkbaar is al je een vast contract ipv dynamisch contract hebt.
Die poster heeft geen accu @sMoKeFiSh en Deye als gewone grid-tie geconfigureerd, maar niet zo aangesloten
Aansluiten van huis op load is alleen zin vol als je ook een accu hebt.
Ik heb sinds 2022 mijn hele huis op load, maar ook een accu aangesloten.
Met een accu aangesloten zijn dan ook een paar manieren dat je daarin verzeilt kan raken.
Softwarematig Deye in off-grid mode via externe aansturing dwingen door netfrequentie aan te passen en niet tijdig aanpassen (aldan niet door een hick-up in LAN of Wifi storing en geen fallback hebben zoals een ATS)
Als je een extern relais gebruikt deze bij NC (normal closed) van grid voeden ipv load of omgekeerd voor een NO-type (normal open) van load voeden.
Ook de BMS kan een rol spelen, bijv Seplos V2 schakelt uit na 72 uur, die heeft een countdown die start als stroom beneden 0,5A of 0,2A zakt en alleen weer reset als die er even boven komt, iets wat kan optreden in echt heel specifieke setup als je stand-by verbruik over meerdere accumodules verdeelt en bijv met sneeuw op je PV of enkel als noodstroom UPS setup, altijd van Grid tenzij, de Seplos V2 BMS is daar niet geschikt voor.
Ja, ik heb er al eens over geklaagd in dit topic, want met workmode en settings kan je deel van eigenverbruik en ook de load van Deye verschuiven naar grid en accu niet aanspreken voor langere tijd.
Iets wat denkbaar is al je een vast contract ipv dynamisch contract hebt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ey allemaal, ik ben vanmorgen tegen een issue aan gelopen wat ik niet kan verklaren en ook niet opgelost krijg, dus ik kom bij de slimmere mensen...
Ik heb al 2 jaar een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU met Pylontech US5000 batterijen, tot gisteravond 2 batterijen, sinds gisteravond 3 stuks. Nu vloog vanmorgen om 07:20 een groep eruit in mijn meterkast (die op de load kant staat) en sindsdien is de volledige configuratie van de Deye gereset... Hoe dan?
Nu is het natuurlijk al een uitdaging om te bedenken welke instellingen je allemaal gedaan had, maar nu komt het irritantste, mijn stick logger wil nu ook niet meer met de inverter communiceren.
Heeft iemand een idee waar ik kan/moet kijken om dit weer aan de praat te krijgen? Ik draai de volgende firmware versies:
HMI: 1001-C04D
MAINT: 2006-1151-1807
Stick Logger: LSW3_32U_5406_1.0B
De stick logger zelf is overigens nog wel te benaderen maar die toont bij inverter information alleen maar streepjes.
Ik heb al gekeken of het veranderen van de modbus instellingen qua baudrate en adres nog wat uit maakt maar dat maakte geen verschil, de instellingen zijn op /config_hide.html overigens ook correct op een baud rate van 9600 etc. Verder heb ik de stick logger al gereset en al eruit gehaald en opnieuw ingeprikt. Het maakt allemaal niets uit tot nu toe...
Iemand nog een ingeving? Ik heb het vermoeden dat ik 1 of ander stom simpel ding over het hoofd zie maar goed...
Ik heb al 2 jaar een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU met Pylontech US5000 batterijen, tot gisteravond 2 batterijen, sinds gisteravond 3 stuks. Nu vloog vanmorgen om 07:20 een groep eruit in mijn meterkast (die op de load kant staat) en sindsdien is de volledige configuratie van de Deye gereset... Hoe dan?
Nu is het natuurlijk al een uitdaging om te bedenken welke instellingen je allemaal gedaan had, maar nu komt het irritantste, mijn stick logger wil nu ook niet meer met de inverter communiceren.
Heeft iemand een idee waar ik kan/moet kijken om dit weer aan de praat te krijgen? Ik draai de volgende firmware versies:
De stick logger zelf is overigens nog wel te benaderen maar die toont bij inverter information alleen maar streepjes.
Ik heb al gekeken of het veranderen van de modbus instellingen qua baudrate en adres nog wat uit maakt maar dat maakte geen verschil, de instellingen zijn op /config_hide.html overigens ook correct op een baud rate van 9600 etc. Verder heb ik de stick logger al gereset en al eruit gehaald en opnieuw ingeprikt. Het maakt allemaal niets uit tot nu toe...
Iemand nog een ingeving? Ik heb het vermoeden dat ik 1 of ander stom simpel ding over het hoofd zie maar goed...
@MrBoogiee Heb je misschien ook nog een vermelding in de log?
( via screen device info, fault log en kijk ook gelijk even bij versie info of je nog een serie nummer hebt)
7:20 zit wel in het window dat PV opwek meer kan zijn dan het verbruik.
Maar een relatie tussen een extra accu , een afzekering op load en een reset van Deye ontgaat me.
Echte een gok, is om de aarde na te lopen op een aardlus.
(Pylontech modules dienen geaard te worden en speelt ook een rol bij de communicatie bekabeling, maar kan ik niet linken aan een reset van Deye).
( via screen device info, fault log en kijk ook gelijk even bij versie info of je nog een serie nummer hebt)
7:20 zit wel in het window dat PV opwek meer kan zijn dan het verbruik.
Maar een relatie tussen een extra accu , een afzekering op load en een reset van Deye ontgaat me.
Echte een gok, is om de aarde na te lopen op een aardlus.
(Pylontech modules dienen geaard te worden en speelt ook een rol bij de communicatie bekabeling, maar kan ik niet linken aan een reset van Deye).
Daar staat geen s/n meer in, een foutmelding staat er overigens rond die tijd niet, wel van de disconnect van de Pylontechs van gisteravond.Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:27:
@MrBoogiee Heb je misschien ook nog een vermelding in de log?
(in via screen device info, fault log en kijk ook gelijk even bij versie info of je nog een serie nummer hebt)
PV opwek was op dat moment ong. 2000W, dus wel meer dan verbruik, maar de batterijen waren ook leeg.7:20 zit wel in het window dat PV opwek meer kan zijn dan het verbruik.
De Pylontech modules zijn aan elkaar geaard en vervolgens aan het aardeblok.Echte een gok, is om de aarde na te lopen op een aardlus.
Kom er nu de zon onder gaat overigens ook achter dat de inverter niet heel graag stroom uit de batterij gebruikt.
The gift that keeps on giving...
[ Voor 5% gewijzigd door MrBoogiee op 25-06-2025 21:34 . Reden: vergat de foutmeldingen ]
OEI, dat zijn brokken, dat is iets voor om contact op te nemen met Deye technische service met foto van "versie info" scherm. Het beste is zolang nieuwe accu af te koppelen en nog eens goed naar bekabeling kijken .MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Daar staat geen s/n meer in, een foutmelding staat er overigens rond die tijd niet, wel van de disconnect van de Pylontechs van gisteravond.
..
Pylontech aarde moet <0.10 Ohm zijn, pag 4 / 2.1 punt 6
Dat verklaart wel waarom dongle geen contact meer krijgt of cloud, want daarvoor is serienummer nodig voor de koppeling.
Direct maar een mailtje naar support gestuurd, thanks...Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:52:
[...]
OEI, dat zijn brokken, dat is iets voor om contact op te nemen met Deye technische service met foto van "versie info" scherm. Het beste is zolang nieuwe accu af te koppelen en nog eens goed naar bekabeling kijken .
Pylontech aarde moet <0.10 Ohm zijn, pag 4 / 2.1 punt 6
Dat verklaart wel waarom dongle geen contact meer krijgt of cloud, want daarvoor is serienummer nodig voor de koppeling.
Serie nummer zit in eerste blok read only adressen en die zijn read only vanaf fabriek.MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Direct maar een mailtje naar support gestuurd, thanks...
Niet iets wat een installateur kan oplossen, die kan hooguit de print uitwisselen, laat staan via forum
Heb ook een mail naar support van Deye gestuurd, niet naar de leverancier.Domba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Serie nummer zit in eerste blok read only adressen en die zijn read only vanaf fabriek.
Niet iets wat een installateur kan oplossen, die kan hooguit de print uitwisselen, laat staan via forum
Turn it off and on again?MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:48:
Zit de dongle goed? Is de bekabeling daar achter nog heel, is de antenne nog in tact?
Zit alle bekabeling goed vast? Een beetje los kan gaan spetteren en oxideren waardoor de weerstand oploopt.
Je schrijft "na 2e accu" dus misschien heb je wat losgestoten?
Staan beide BMSn identiek ingesteld? 1 op master, andere op slave? Is er communicatie met de BMSn? Is de UTP verbinding goed (schoon)? Heel bijzonder dat SN weg is. Een blacklisted dongle? Via OTA met een firmware update de boel gebricked?
Zit alle bekabeling goed vast? Een beetje los kan gaan spetteren en oxideren waardoor de weerstand oploopt.
Staan beide BMSn identiek ingesteld? 1 op master, andere op slave? Is er communicatie met de BMSn? Is de UTP verbinding goed (schoon)? Heel bijzonder dat SN weg is. Een blacklisted dongle? Via OTA met een firmware update de boel gebricked?
Ik heb antwoord gekregen van Deye support:freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]
Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.
En wat als ik dan een dieselgroep van 5 kVA aansluit op de GEN poort? Dan is er geen DC naar AC conversie.
Misschien moet ik het eens bij Deye navragen.
Ik heb nog eens gevraagd of ze hier wel 100% zeker van zijn dat er op de GRID poort nooit meer dan 10kW geleverd zal worden voor een Belgische 10K.Hi sir
5 kw string inverter just an AC supplier to gen port,output power always 10kw(inverter rated power)
Deye Tech Support
Dan gaat interne PV een tandje minder tot het totaal op 10kW uit komt. Zet je 15kW externe PV op de gen poort dan komt er gewoon 15kW aan de grid zijde er uit wanneer je sync bent met het lokale elektriciteitsnetwerk.
zojuist geprobeerd, maakte geen verschil.
die heb ik expres eruit gehaald en opnieuw erin gestoken, maakte geen verschil.BenSKIP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 04:07:
Zit de dongle goed?
ik krijg nog wel wireless verbinding met de dongle zelf, dus de antenne moet heel zijn. Waar ik natuurlijk geen zicht op heb is op eventuele kabelbreuken achter de dongle.Is de bekabeling daar achter nog heel, is de antenne nog in tact?
Als onderdeel van de installatie van de 3e accu heb ik alle connectoren nogmaals aangedraaid (draaide niets overigens) en de connectoren nogmaals aangedrukt (geen speling op gemerkt)Zit alle bekabeling goed vast? Een beetje los kan gaan spetteren en oxideren waardoor de weerstand oploopt.
Ja, alle 3 de Pylontech accus staan identiek ingesteld conform de handleiding, sterker nog, ik kwam er achter dat de Deye geen multi-group setup van de Pylontechs wil ondersteunen dus heb ik ze bewust qua aansturing in serie gezet zoals dat ook werkte met 2 batterijen.Staan beide BMSn identiek ingesteld? 1 op master, andere op slave? Is er communicatie met de BMSn? Is de UTP verbinding goed (schoon)?
De Deye ziet de batterijen voor zover ik kan bepalen wel (als ik bepaalde instellingen anders zet begint 'ie te klagen dat hij de BMSn niet meer ziet).
Ik heb 1x een firmware upgrade gedaan en die is van februari geweest. Zou ik bijzonder vinden als dat nu pas tot bricken zou lijden (but you never know...)Heel bijzonder dat SN weg is. Een blacklisted dongle? Via OTA met een firmware update de boel gebricked?
Ik probeer mijn 10K-SG04LP3 te integreren met home assistant en een esp32, op basis van https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Ik heb een olimex ESP32-POE, met daaraan een UART - RS485 converter: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D4QSKNPD
Ik heb deze aan de deye op de modbus poort hangen. Op de converter is de RX LED aan het knipperen. Is er verder nog iets wat ik moet aanpassen op de deye?
:strip_exif()/f/image/Q0mHj1YvbzeXYTSf7YxE880B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb MASTER en SLAVE geprobeerd, maar geen van beide geeft data in de ESP log.
Relevante esphome config:
In de log krijg ik deze dingen:
Ik heb een olimex ESP32-POE, met daaraan een UART - RS485 converter: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D4QSKNPD
Ik heb deze aan de deye op de modbus poort hangen. Op de converter is de RX LED aan het knipperen. Is er verder nog iets wat ik moet aanpassen op de deye?
:strip_exif()/f/image/Q0mHj1YvbzeXYTSf7YxE880B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb MASTER en SLAVE geprobeerd, maar geen van beide geeft data in de ESP log.
Relevante esphome config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| substitutions: name: deye10 #name in ESPhome device_description: "Esphome component for Deye sun-10k-sg04lp3" #Description in ESPhome modbus_controller_id: sg04lp3 #just a random name for the modbus controler device_type: sun10k #all entities in Home Assistant will start with this text to help identify the entitys esphome: name: ${name} friendly_name: Deye SUN-10K-SG04LP3 hybrid inverter esp32: board: esp32-poe framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: foobar ota: - platform: esphome password: foobar ethernet: type: LAN8720 mdc_pin: GPIO23 mdio_pin: GPIO18 clk_mode: GPIO17_OUT phy_addr: 0 power_pin: GPIO12 manual_ip: static_ip: x.x.x.x gateway: x.x.x.x subnet: x.x.x.x uart: id: mod_bus tx_pin: GPIO14 rx_pin: GPIO13 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 modbus: id: modbus1 # flow_control_pin: 4 #for use when you use a rs485 board without auto flow control. Like the rs485 max board. modbus_controller: - id: ${modbus_controller_id} address: 0x1 modbus_id: modbus1 setup_priority: -10 update_interval: 15sec switch: - platform: modbus_controller use_write_multiple: true modbus_controller_id: ${modbus_controller_id} name: ${device_type}_Solar_sell register_type: holding address: 145 bitmask: 1 entity_category: config icon: "mdi:toggle-switch" |
In de log krijg ik deze dingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| [11:14:02][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x6C no response received - removed from send queue [11:14:03][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x80 no response received - removed from send queue [11:14:05][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x82 no response received - removed from send queue [11:14:06][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x8D no response received - removed from send queue [11:14:07][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x91 no response received - removed from send queue [11:14:08][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=148 count=12 [11:14:08][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=166 count=12 [11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=340 count=1 [11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=625 count=1 [11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=653 count=1 [11:14:09][W][modbus_controller:186]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=676 count=4 [11:14:09][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x94 no response received - removed from send queue [11:14:10][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0xA6 no response received - removed from send queue [11:14:11][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x154 no response received - removed from send queue [11:14:13][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x1F4 no response received - removed from send queue [11:14:14][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x204 no response received - removed from send queue [11:14:15][D][modbus_controller:040]: Modbus command to device=1 register=0x227 no response received - removed from send queue |
[ Voor 28% gewijzigd door freshter op 26-06-2025 11:14 ]
@freshter Die TX/RX-pin definitie in de code heb je die van een werkend voorbeeld?
https://www.tinytronics.n...-ea-pinout-1-600x600w.jpg
Nee, die heb ik zelf uitgekozen. GPIO13 heb ik aangesloten op de TX van de converter, GPIO 14 op de RX van de converter. Als ik ze omwissel stopt het RX ledje op de converter met knipperen, dus ik denk dat dat deel toch correct zit.Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:51:
@freshter Die TX/RX-pin definitie in de code heb je die van een werkend voorbeeld?
Olimex eigen MOD-RS485 gebruikt GPIO4 & GPIO36 op de UEXTfreshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:18:
[...]
Nee, die heb ik zelf uitgekozen. GPIO13 heb ik aangesloten op de TX van de converter, GPIO 14 op de RX van de converter. Als ik ze omwissel stopt het RX ledje op de converter met knipperen, dus ik denk dat dat deel toch correct zit.
naar welke fw versie is dit dan?SnarfB schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:16:
Hallo hierbij een melding van een probleem na firmware update Deye.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb deze pins net even geprobeerd, maar hetzelfde resultaat helaas. Ik zie net dit in de esphome modbus controller documentatie https://esphome.io/components/modbus_controller.html :Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:33:
[...]
Olimex eigen MOD-RS485 gebruikt GPIO4 & GPIO36 op de UEXT
Moet ik dan ergens nog een weerstand tussen solderen of is dit niet nodig?On the bus side, you need 120 Ohm termination resistors at the ends of the bus cable as per Modbus standard. Some transceivers have this already soldered onboard, while some slave devices may have them available via a jumper or a DIP switch.
En voor de duidelijkheid, ik hang hem dan toch aan de modbus poort van de Deye?
[ Voor 5% gewijzigd door freshter op 26-06-2025 21:38 ]
kijk eens goed wat je ontvangen hebt, want waar je na linkt zie ik gewoon een SMD weerstand boven A-B met 121 erop.freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:26:
[...]
Ik heb deze pins net even geprobeerd, maar hetzelfde resultaat helaas. Ik zie net dit in de esphome modbus controller documentatie https://esphome.io/components/modbus_controller.html :
[...]
Moet ik dan ergens nog een weerstand tussen solderen of is dit niet nodig?
En voor de duidelijkheid, ik hang hem dan toch aan de modbus poort van de Deye?
Hij moet aan de BMS poort. Mogelijkerwijs dat je dan nog een splitter nodig hebt als je daar al iets op hebt zitten.freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:13:
Ik probeer mijn 10K-SG04LP3 te integreren met home assistant en een esp32, op basis van
Klopt inderdaad:Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:46:
[...]
kijk eens goed wat je ontvangen hebt, want waar je na linkt zie ik gewoon een SMD weerstand boven A-B met 121 erop.
[...]
:strip_exif()/f/image/Kn7WJtUAMDrwdUEyRZqFdk8S.jpg?f=fotoalbum_large)
Een weerstand moet ik er dan niet meer bij in solderen op het eerste zicht.
Er zaten er 8 van deze in het pakket. Ik ga eens een andere proberen.
Ik heb ook al een andere ESP32-POE geprobeerd, zelfde probleem daar.
Je schrijft POE, gebruik je die ook ?freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:57:
[...]
Klopt inderdaad:
[Afbeelding]
Een weerstand moet ik er dan niet meer bij in solderen op het eerste zicht.
Er zaten er 8 van deze in het pakket. Ik ga eens een andere proberen.
Ik heb ook al een andere ESP32-POE geprobeerd, zelfde probleem daar.
Olimex had tenminste in verleden problemen daarmee, en 10 revisies later lijkt het nog steeds
Ik gebruik de POE inderdaad. Ik gebruik er eigenlijk eentje al 3 jaar voor automatisering van de zwembad technieken, nooit problemen mee gehad. Ik ga dat wel in het achterhoofd houden, want de GPIO36 waarvan sprake in het issue is eentje die ik in gebruik heb.Domba schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Je schrijft POE, gebruik je die ook ?
Olimex had tenminste in verleden problemen daarmee, en 10 revisies later lijkt het nog steeds
Ik heb het nu toch werkend gekregen, werkt prima op zowel de modbus poort als de BMS poort. Het gaat aan mijn soldeer of RJ45 krimping skills gelegen hebben, of een defect UART - RS485 converter. Ik heb een andere converter genomen, nieuw stukje UTP eraan gesoldeerd en RJ45 op gezet met dezelfde pinout. Jumper kabels gesoldeerd en het werkte meteen.
Dank voor alle hulp!
Die voeding (de omzetting 50V>>5V, dus niet USB) is een zwakpunt, met bepaalde beperkt aantal externe aangesloten sensors (tenminste in verleden)freshter schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:39:
[...]
Ik gebruik de POE inderdaad. Ik gebruik er eigenlijk eentje al 3 jaar voor automatisering van de zwembad technieken, nooit problemen mee gehad. Ik ga dat wel in het achterhoofd houden, want de GPIO36 waarvan sprake in het issue is eentje die ik in gebruik heb.
Ik heb het nu toch werkend gekregen, werkt prima op zowel de modbus poort als de BMS poort. Het gaat aan mijn soldeer of RJ45 krimping skills gelegen hebben, of een defect UART - RS485 converter. Ik heb een andere converter genomen, nieuw stukje UTP eraan gesoldeerd en RJ45 op gezet met dezelfde pinout. Jumper kabels gesoldeerd en het werkte meteen.
Dank voor alle hulp!
Beste mensen, wipe voortaan je SN weg. Hier zou eventueel misbruik van gemaakt kunnen worden.
Ik heb een issue met de SoC info vanuit een Dyness HV batterij icm een Deye omvormer. Heeft een van jullie misschien een vergelijkbare config / issues?
Ik heb gisteren een Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 en Dyness Tower T21 geïnstalleerd.
De Deye staat (stond) op Batt mode Lithium en de batterij wordt dan ook direct herkend door de Deye, so far so good. De batterij was ergens rond de 600 volt en na een tijdje laden stond de SoC op 100% en het voltage was rond de 620 Volt.
Daarna ben ik de batterij met load vanuit het huis gaan ontladen (+- 2 kW max., 0,5 kW gemiddeld), de SoC liep daarbij snel naar beneden en binnen een paar uur was die 0. Het voltage was op dat moment nog 599 Volt. Dit is ver boven het minimum dat Dyness opgeeft voor deze batterij (504 Volt). Nu heb ik for the time being de sturing op voltage gezet en dat lijkt prima te werken tot nu toe. Het voltage is nu zo rond 580 Volt en alles draait prima door.
Heeft iemand enig idee waarom de SoC vanuit de Dyness niet lijkt te kloppen en is er wellicht een manier om dit te fixen?
Ik heb gisteren een Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 en Dyness Tower T21 geïnstalleerd.
De Deye staat (stond) op Batt mode Lithium en de batterij wordt dan ook direct herkend door de Deye, so far so good. De batterij was ergens rond de 600 volt en na een tijdje laden stond de SoC op 100% en het voltage was rond de 620 Volt.
Daarna ben ik de batterij met load vanuit het huis gaan ontladen (+- 2 kW max., 0,5 kW gemiddeld), de SoC liep daarbij snel naar beneden en binnen een paar uur was die 0. Het voltage was op dat moment nog 599 Volt. Dit is ver boven het minimum dat Dyness opgeeft voor deze batterij (504 Volt). Nu heb ik for the time being de sturing op voltage gezet en dat lijkt prima te werken tot nu toe. Het voltage is nu zo rond 580 Volt en alles draait prima door.
Heeft iemand enig idee waarom de SoC vanuit de Dyness niet lijkt te kloppen en is er wellicht een manier om dit te fixen?
@arjenhiemstra Hoe weet, ik geloof Dyness dat BDU noemt, dat die een T7, T10 of T21 is?
Ik weet niet welke (oa Dyness smart app), maar je moet Dyness monitoring software regelmatig gebruiken voor die SOC.
Ik weet niet welke (oa Dyness smart app), maar je moet Dyness monitoring software regelmatig gebruiken voor die SOC.
Geen idee, kan mij voorstellen dat dit via de CAN interface wordt uitgewisseld?Domba schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:38:
@arjenhiemstra Hoe weet, ik geloof Dyness dat BDU noemt, dat die een T7, T10 of T21 is?
Maar helaas geef ook de Dyness portal hetzelfde aan...
/f/image/vJ1iXbyIgRgxIFOert3WRoES.png?f=fotoalbum_large)
Mijn beste gok, er is een calibratie procedure voor de BMS van de accu, daar zou ik even naar zoeken in de handleiding of via de fabrikant. BMS data via de CAN interface is de meest betrouwbare/veilige manier om met de omvormer te communiceren.arjenhiemstra schreef op maandag 30 juni 2025 @ 01:00:
[...]
Geen idee, kan mij voorstellen dat dit via de CAN interface wordt uitgewisseld?
Maar helaas geef ook de Dyness portal hetzelfde aan...lijkt dus echt een issue vanuit de batterij te zijn
[Afbeelding]
Is er geen firmware update voor je batterij toevallig, check ook voor de Deye even maar de batterij is belangrijker.
Thanks! Ik kan niet over een calibratie procedure vinden maar dat lijkt het wel te zijn. Nu ik een paar cycles heb gedaan en de batterij weer terug gezet heb naar sturing via de BMS lijkt de SoC een stuk dichter bij de verwachting te liggen. Beetje meer geduld is een schone zaak dusrvdgaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Mijn beste gok, er is een calibratie procedure voor de BMS van de accu, daar zou ik even naar zoeken in de handleiding of via de fabrikant. BMS data via de CAN interface is de meest betrouwbare/veilige manier om met de omvormer te communiceren.
Is er geen firmware update voor je batterij toevallig, check ook voor de Deye even maar de batterij is belangrijker.
En ook handig van Dyness: ondanks dat de BMS een eigen wifi module heeft die data van de BMS/Batterij naar de Dyness cloud omgeving kan versturen, stuurt deze geen detail gegevens van de batterij (SoC, status individuele cellen etc.) als de batterij op voltage wordt aangestuurd! Zodra de aansturing weer via CAN loopt stuurt de batterij ook de uitgebreide data weer naar de cloud.
Weird maar wellicht handig om te weten voor een volgende Dyness gebruiker.
Vraag voor de SolarAssistant gebruikers:
Klopt het dat SolarAssistant de opwek van (Micro)omvormers die op de GEN poort zitten niet bij de Solar PV optelt?
Klopt het dat SolarAssistant de opwek van (Micro)omvormers die op de GEN poort zitten niet bij de Solar PV optelt?
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Nee, die wordt gewoon in PV Power, het totaal meegenomen ( het totaal van PV1 & PV2 & Aux PV 1 tot 3) voor stabiele versie tenminste tot April 2025sMoKeFiSh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:49:
Vraag voor de SolarAssistant gebruikers:
Ik heb gisteren de groepenkast helemaal aangepast en de hele woning aangesloten op de LOAD uitgang van mijn Deye 10K. Heeft prima gewerkt tot 22:40, dan ging plots het licht uit en heb ik de SFT440 moeten omschakelen om terug stroom te hebben. Gaat de Deye misschien in 1 of andere slaapstand ofzo?
Deze ochtend heb ik overigens terug omgeschakeld en nu draaien we weer volledig op de LOAD uitgang.
Deze ochtend heb ik overigens terug omgeschakeld en nu draaien we weer volledig op de LOAD uitgang.
Stomme vraag misschien maar wat was je SOC ? en de TOU waarde in dat tijdvak ?freshter schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:10:
Ik heb gisteren de groepenkast helemaal aangepast en de hele woning aangesloten op de LOAD uitgang van mijn Deye 10K. Heeft prima gewerkt tot 22:40, dan ging plots het licht uit en heb ik de SFT440 moeten omschakelen om terug stroom te hebben. Gaat de Deye misschien in 1 of andere slaapstand ofzo?
Ik had op woensdag 25 juni 2025 10:40 ook zoiets geplaatst naar aanleiding van een facebook post..
Is dus toch wel een dingetje dan...
Is dus toch wel een dingetje dan...
Don't speak unless you can improve on the silence.
Wat was er te zien op je Deye? Alarm zichtbaar? Ik kan me niet voorstellen waarom dit zou voorkomen, tenzij je geen grid aangesloten hebt ofzo?freshter schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:10:
Mijn woning zit sinds installatie al meer dan 1,5 jaar achte LOAD en heb nog nooit een issue gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door sMoKeFiSh op 03-07-2025 13:44 ]
Ik heb er nog geen accu aan hangen. In de settings heb ik dan ook "No battery" aangevinkt.rvdgaag schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:28:
[...]
Stomme vraag misschien maar wat was je SOC ? en de TOU waarde in dat tijdvak ?
Ik was redelijk slaperig op dat moment dus ik moet toegeven dat ik er niet zo goed op gelet heb en gewoon de SFT440 omgeschakeld heb om weer verder te kunnensMoKeFiSh schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:43:
[...]
Wat was er te zien op je Deye? Alarm zichtbaar? Ik kan me niet voorstellen waarom dit zou voorkomen, tenzij je geen grid aangesloten hebt ofzo?
Mijn woning zit sinds installatie al meer dan 1,5 jaar achte LOAD en heb nog nooit een issue gehad.

Gelukkig dat ik wel nog wat monitoring heb, en dat mijn IT spullen aan een UPS hangen. Ik heb aan de Deye dus de ESP hangen en ik zie in home assistant om 22:30 de on/off status naar off gaan (zelf nergens aan geweest, wij lagen in bed). En dan om 22:40 stopt het. De ESP zelf wordt overigens gevoed door PoE en kan ik dus blijven ondervragen, ook al gaat de Deye uit.freshter schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:52:
Ik was redelijk slaperig op dat moment dus ik moet toegeven dat ik er niet zo goed op gelet heb en gewoon de SFT440 omgeschakeld heb om weer verder te kunnen. Een pieptoon gaf hij in elk geval niet. Volgende keer beter opletten dus...
Zie hieronder grafiekje. Gele lijn is on/off status, groene lijn is de power op load.
/f/image/pF15vbjc7bZZoHh631KVxAi8.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd wat er vandaag om 22:30 zal gebeuren.
Ik heb een Deye SG03LP1 gekocht maar nog niet geinstalleerd. Ik vroeg mij af: als ik in de winter alleen de laadpaal aan de Load-ingang zet, ik neem aan dat als de batterij leeg is dat ie dan gewoon grid pakt en dus als een soort doorvoer fungeert? Zorgt dat nog voor significante inefficiency waardoor ik dat niet zou moeten willen?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Als de accu leeg is, eet de Deye wel stroom. Dus ja, het is inefficienter. Je kan de accu ook gewoon aan grid opladen. Dat doe je dan in het dalmoment. Dan kan je de accu op 'normaal' tarief gebruiken.
Hoeveel kWh is de accu die je eraan wil koppelen?Aziona schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:38:
Ik heb een Deye SG03LP1 gekocht maar nog niet geinstalleerd. Ik vroeg mij af: als ik in de winter alleen de laadpaal aan de Load-ingang zet, ik neem aan dat als de batterij leeg is dat ie dan gewoon grid pakt en dus als een soort doorvoer fungeert? Zorgt dat nog voor significante inefficiency waardoor ik dat niet zou moeten willen?
Het moet wel een hele grote zijn plus een grote hoeveelheid zonnepanelen voordat het nuttig kan zijn om een EV ermee op te laden. Je hebt te maken met dubbele verliezen. Het is nog steeds goedkoper om gewoon vanaf het net te laden totdat over 1,5 jaar de salderingsregeling is afgeschaft.
Mijn vraag gaat ook over de situatie na 1-1-2027. Het is een 6K-versie. Ik overweeg om een groot deel van de meterkast van maart tot en met oktober op Load te zetten en de overige maanden op het Net.Ricko1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:03:
[...]Hoeveel kWh is de accu die je eraan wil koppelen?
Het moet wel een hele grote zijn plus een grote hoeveelheid zonnepanelen voordat het nuttig kan zijn om een EV ermee op te laden. Je hebt te maken met dubbele verliezen. Het is nog steeds goedkoper om gewoon vanaf het net te laden totdat over 1,5 jaar de salderingsregeling is afgeschaft.
Om in de wintermaanden niet dat beetje opbrengst te missen dacht ik in de wintermaanden alleen de EV er op te zetten. Dat is een Nissan Leaf die alleen op 1-fase kan opladen, met de granny-lader pakt ie maar 2,3kW. Dan zou het wel handig zijn als de Deye op momenten dat de batterij leeg is gewoon als doorvoer fungeert richting de lader. Dus niet via de batterij want dan heb ik 20% verlies. Het is niet mijn bedoeling om in de periode november tot en met maart de batterij te vullen vanaf grid. Het is uberhaupt niet mijn bedoeling om ooit de batterij te vullen vanaf grid.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Je zou de batterij toch enigszins op spanning moeten houden, anders loopt deze toch een beetje bij beetje leeg en ben je straks je investering snel kwijt.
Dat klopt, als je er nog geen batterij aan heb hangen gaat hij naar verloop van tijd in slaapstand.freshter schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb er nog geen accu aan hangen. In de settings heb ik dan ook "No battery" aangevinkt.
[...]
Ik was redelijk slaperig op dat moment dus ik moet toegeven dat ik er niet zo goed op gelet heb en gewoon de SFT440 omgeschakeld heb om weer verder te kunnen. Een pieptoon gaf hij in elk geval niet. Volgende keer beter opletten dus...
Heb ik ook in eerste instantie gehadt, en vond dat ook vreemd.
Inderdaad. Gisteren om 22:30 zie ik hem weer in de "off" stand gaan. Dan om 22:40 ging alles weer uit. Ik laat de SFT440 dan voorlopig maar aan de grid stand hangen en dan moet de deye maar stroom geven langs de GRID poort.SnarfB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:15:
[...]
Dat klopt, als je er nog geen batterij aan heb hangen gaat hij naar verloop van tijd in slaapstand.
Ik heb twee PV-omvormers (SMA en SE). De bedoeling is om de panelen van de SMA aan de PV-ingang van de Deye te zetten en de SE-omvormer op de GEN-ingang. Dat betekent dat de cellen afdoende op spanning zullen blijven, neem ik aan.BenSKIP schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:20:
Je zou de batterij toch enigszins op spanning moeten houden, anders loopt deze toch een beetje bij beetje leeg en ben je straks je investering snel kwijt.
Zal wel aan de firmware liggen, kan hier naar no-batt schakelen en dan blijft hij in de nacht aan. Alleen die schakeling geeft je een korte onderbreking, dus niet praktisch om elke dag te doen.SnarfB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:15:
[...]
Dat klopt, als je er nog geen batterij aan heb hangen gaat hij naar verloop van tijd in slaapstand.

Mijn Seplos BMS geeft 2 alarmen op het moment dat de batterij bijna vol is \, Cell high voltage alarm en Battery voltage alarm.
Wat op zichzelf wel klopt want hij overschrijd de waardes, ik heb de Deye 12K bij Batt mode op Lithium staan dus zou de BMS eigenlijk de boel moeten regelen.
Ik vind tenminste in de batterij instellingen van de Deye geen Voltage wat ik kan instellen
Ik heb in de Seplos BMS gewoon de standaard parameters staan, is dit een probleem en hoe kan ik dit oplossen ?
Wat op zichzelf wel klopt want hij overschrijd de waardes, ik heb de Deye 12K bij Batt mode op Lithium staan dus zou de BMS eigenlijk de boel moeten regelen.
Ik vind tenminste in de batterij instellingen van de Deye geen Voltage wat ik kan instellen
Ik heb in de Seplos BMS gewoon de standaard parameters staan, is dit een probleem en hoe kan ik dit oplossen ?
/f/image/Eg5hFflWjiMnBTrpVmCTDUyU.png?f=fotoalbum_large)
Die heb je wel in BattV en default is voor 16S LFP cellen.SnarfB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:26:
Die wordt gebruikt bij communicatie storingen/haperingen/timeouts met BMS.
Maar wat is het probleem?
Dat je de aanbevolen laadspanning voor de SP11B2 niet haalt of SOC jumps/drift?
De aanbeveling voor de SP11B2 is eens in de 14 dagen volledig opladen,
hercalibratie SOC heeft zijn issues, Battery Voltage > Cell High Voltage Alarm x 16 (30min) is lastig "on the fly" zal je voor los moeten koppelen en aan een lader hangen als er resets zijn geweest door cel onbalans en SOC resets tgv "Cell Voltage Overvoltage Protection"
Je heb je settings een beetje conservatief staan, ik gebruik op beide 3.0 BMS packs deze:SnarfB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:26:
Mijn Seplos BMS geeft 2 alarmen op het moment dat de batterij bijna vol is \, Cell high voltage alarm en Battery voltage alarm.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/SKwhRIZT3swHSjYrTlv4aaHZ.png?f=user_large)
Momenteel laad hij hem iedere avond tot 100%, mijn probleem is eigenlijk waarom komt hij iedere keer met een high alarm.Domba schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:34:
[...]
Die heb je wel in BattV en default is voor 16S LFP cellen.
Die wordt gebruikt bij communicatie storingen/haperingen/timeouts met BMS.
Maar wat is het probleem?
Dat je de aanbevolen laadspanning voor de SP11B2 niet haalt of SOC jumps/drift?
De aanbeveling voor de SP11B2 is eens in de 14 dagen volledig opladen,
hercalibratie SOC heeft zijn issues, Battery Voltage > Cell High Voltage Alarm x 16 (30min) is lastig "on the fly" zal je voor los moeten koppelen en aan een lader hangen als er resets zijn geweest door cel onbalans en SOC resets tgv "Cell Voltage Overvoltage Protection"
Ik zou verwachte dat de BMS ervoor zorgt dat dit niet gebeurd, ik kan natuurlijk de parameters aanpassen zoals rvdgaag zegt maar los ik hier het probleem mee op
Mag ik eens vragen aan de hand van wat de parameters zijn aangepast, en wat van effect dit heeft.rvdgaag schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Je heb je settings een beetje conservatief staan, ik gebruik op beide 3.0 BMS packs deze:
[Afbeelding]
hieronder mijn instellingen met erachter jouw instellingen.
Wat mijn een beetje verwonder is dat waar een pijltje achter staat de waardes high en over precies andersom staan
/f/image/7Pc57rvM1QIo0bmnSTNN39XB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door SnarfB op 05-07-2025 15:58 ]
Het effect van mijn settings zijn vrij simpel, er gaat meer energie in de cellen zonder dat deze defect gaan en er kan meer uitgetrokken worden dus het bereik (bruikbare capaciteit) van de batterij is beter.
Het is op zich wel aan te raden om de batterij niet vaak (max 2 x per maand) tot 100% te laden, als je dat wel doet verouderen de cellen veel sneller (degradatie noemen ze dat). Met een automation via HA of Gridgenie, GBBoptimizer is dat eenvoudig te regelen, De normale goede bandbreedte is laden 10% minimaal tot 90% maximaal, je gebruikt dus effectief 80% van de capaciteit dan.
Het is op zich wel aan te raden om de batterij niet vaak (max 2 x per maand) tot 100% te laden, als je dat wel doet verouderen de cellen veel sneller (degradatie noemen ze dat). Met een automation via HA of Gridgenie, GBBoptimizer is dat eenvoudig te regelen, De normale goede bandbreedte is laden 10% minimaal tot 90% maximaal, je gebruikt dus effectief 80% van de capaciteit dan.
Ik heb de parameters nu aangepast, alleen doet zich nu de situatie voor dat de ene batterij zegt dat hij 100% is geladen en de andere maar 50%rvdgaag schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09:
Het effect van mijn settings zijn vrij simpel, er gaat meer energie in de cellen zonder dat deze defect gaan en er kan meer uitgetrokken worden dus het bereik (bruikbare capaciteit) van de batterij is beter.
/f/image/jin36bTTOoxMbC5eL3krWAzm.png?f=fotoalbum_large)
Het BMS moet een laad/ontlaadt cyclus doorlopen om de juiste SOC waarde weer te geven, de Seplos V3 BMS gaat naar 100% zodra de cellen op de maximale spanning staan gedurende 20 minuten.
Heb je nog iets van vooruitgang kunnen boeken?MrBoogiee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:48:
Ey allemaal, ik ben vanmorgen tegen een issue aan gelopen wat ik niet kan verklaren en ook niet opgelost krijg, dus ik kom bij de slimmere mensen...
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.
Hij heeft de batterijen weer 100% opgeladen en de SOC staan weer allebei op 100%.rvdgaag schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:10:
Het BMS moet een laad/ontlaadt cyclus doorlopen om de juiste SOC waarde weer te geven, de Seplos V3 BMS gaat naar 100% zodra de cellen op de maximale spanning staan gedurende 20 minuten.
Hoe zorg ik er voor dat de batterij niet meer als 90% oplaad, moet ik een automatisering maken dat hij bij 90% het laden stop en bij 85% weer start of kun je op een andere manier het laden begrenzen
Normaal gesproken bij een voltage overkomst met de 90% lading of doet je bms communicatie dat?SnarfB schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:55:
[...]
Hij heeft de batterijen weer 100% opgeladen en de SOC staan weer allebei op 100%.
Hoe zorg ik er voor dat de batterij niet meer als 90% oplaad, moet ik een automatisering maken dat hij bij 90% het laden stop en bij 85% weer start of kun je op een andere manier het laden begrenzen
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Het s/n staat er nu weer in, alleen wil ie de volgorde pv (MI)->batterij->grid nog niet aanhouden voor stroomverbruik. Ik moet nu fysiek het net ontkoppelen om de batterij fatsoenlijk te gebruiken
Al eens Deye volledig spanningsloos gemaakt voor een reboot?MrBoogiee schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:24:
[...]
Het s/n staat er nu weer in, alleen wil ie de volgorde pv (MI)->batterij->grid nog niet aanhouden voor stroomverbruik. Ik moet nu fysiek het net ontkoppelen om de batterij fatsoenlijk te gebruiken
Wat zijn een beetje de verwachtingen omtrent wanneer de nieuwe SG05LP3 systemen officieel worden toegestaan in Nederland? Had al een poging gewaagd om bij mijn netbeheerder te achterhalen hoe dit precies werkt, maar die konden me niet echt goed uitleggen wie nu daadwerkelijk ervoor moest zorgen dat een "nieuw" omvormer model officieel word toegestaan.
Reden waarom ik dit vraag is omdat ik me langzaam aan het voorbereiden ben om bij mij thuis (full electric met warmtepomp, ev, airco en 11k WP zonnepanelen) een accu systeem te gaan bouwen en het 18k/20k model me het meest toekomst bestendig lijkt. Of zijn de verschillen te klein om niet gewoon voor de vertrouwde en al veel geinstallererde 12k modellen te gaan?
Voor zover ik zie wat op mijn situatie effect gaat hebben is alleen het sneller laden en ontladen van mijn accu's en wat meer ruimte om in de toekomst extra zonnepanelen aan te sluiten.
Reden waarom ik dit vraag is omdat ik me langzaam aan het voorbereiden ben om bij mij thuis (full electric met warmtepomp, ev, airco en 11k WP zonnepanelen) een accu systeem te gaan bouwen en het 18k/20k model me het meest toekomst bestendig lijkt. Of zijn de verschillen te klein om niet gewoon voor de vertrouwde en al veel geinstallererde 12k modellen te gaan?
Voor zover ik zie wat op mijn situatie effect gaat hebben is alleen het sneller laden en ontladen van mijn accu's en wat meer ruimte om in de toekomst extra zonnepanelen aan te sluiten.
De goedkeuring is een lang en kostbaar traject dus dat kan ff duren mede gezien het feit dat 1 europa niet helemaal opgaat en diverse landen diverse eisen hebben.djtje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:03:
Wat zijn een beetje de verwachtingen omtrent wanneer de nieuwe SG05LP3 systemen officieel worden toegestaan in Nederland? Had al een poging gewaagd om bij mijn netbeheerder te achterhalen hoe dit precies werkt, maar die konden me niet echt goed uitleggen wie nu daadwerkelijk ervoor moest zorgen dat een "nieuw" omvormer model officieel word toegestaan.
Ik zou nu de 12K versie kopen (heb ik zelf ook) kom je aan de max van de capaciteit dan koop je er een 2e bij (of koop je direct) en laat je ze samenwerken.
Dat kan je met een HA automation doen, handiger is om bv GBBoptimizer te gebruiken en hier de 90 als max in te voeren bij je plant settings.SnarfB schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:55:
[...]
Hij heeft de batterijen weer 100% opgeladen en de SOC staan weer allebei op 100%.
GBB kan tegenwoordig direct met je wifi dongle praten dus zonder tussenkomst van de Deye cloud of een andere raspberry pi oplossing.
De knoop is doorgehakt. Wij gaan ook voor een deye omvormer en 2x 10kWh dyness g2 pro thuis batterijen.
Nu ben ik mij rustig aan het oriënteren en had twee vragen:
1. Ik heb alleen een gips wand waar ik de 3f deye omvormer kwijt kan. Precies midden tussen 2 Rachels. Mijn idee was om een 18mm plaat tussen de 2 Rachels vast te maken en daar de omvormer op vast te maken. Iemand ervaring mee om zo de omvormer op te hangen, of kan iemand met mij mee inschatten of dit gaat?
2. Ik heb nu 1 4mm2 5 aderige kabel naar boven lopen. Ik zou evt het huis op de loadkant willen kunnen zetten op het moment dat de grid wegvalt. Maar een 2e 3f kabel naar beneden trekken wordt heel lastig. Nu zag ik de volgende oplossing nog niet voorbij komen (waarschijnlijk met reden). Maar ik ben wel benieuwd wat die reden dan is:
Meterkast --> alamat --> 3f kabel naar boven --> omschakelaar:
L --> Grid
R --> Alamat --> Load
In normaal gebruik staat de omschakelaar naar de grid kant.
Tijdens stroom uitval wordt in de meterkast de hoofdschakelaar dicht gezet en boven de omschakelaar op Load gezet.
In deze oplossing is er maar 1 3f kabel nodig. En in de uitzonderlijke gevallen dat er stroom storing is kan ik het huis bekrachtigen vanuit de omvormer (ik ben de enige die dit zal omschakelen. En zou ook niet het systeem laten hangen als ik het huis verkoop).
Wat zou is hier onveilig aan behalve dat ik de volgorde van hoofdschakelaar meterkast / omschakelaar fout zou kunnen doen?
1. Ik heb alleen een gips wand waar ik de 3f deye omvormer kwijt kan. Precies midden tussen 2 Rachels. Mijn idee was om een 18mm plaat tussen de 2 Rachels vast te maken en daar de omvormer op vast te maken. Iemand ervaring mee om zo de omvormer op te hangen, of kan iemand met mij mee inschatten of dit gaat?
2. Ik heb nu 1 4mm2 5 aderige kabel naar boven lopen. Ik zou evt het huis op de loadkant willen kunnen zetten op het moment dat de grid wegvalt. Maar een 2e 3f kabel naar beneden trekken wordt heel lastig. Nu zag ik de volgende oplossing nog niet voorbij komen (waarschijnlijk met reden). Maar ik ben wel benieuwd wat die reden dan is:
L --> Grid
R --> Alamat --> Load
Tijdens stroom uitval wordt in de meterkast de hoofdschakelaar dicht gezet en boven de omschakelaar op Load gezet.
In deze oplossing is er maar 1 3f kabel nodig. En in de uitzonderlijke gevallen dat er stroom storing is kan ik het huis bekrachtigen vanuit de omvormer (ik ben de enige die dit zal omschakelen. En zou ook niet het systeem laten hangen als ik het huis verkoop).
Wat zou is hier onveilig aan behalve dat ik de volgorde van hoofdschakelaar meterkast / omschakelaar fout zou kunnen doen?
Zou daar toch niet voor kiezen, buiten dat het waarschijnlijk niet mag en niet moet willen.djoenez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:33:
De knoop is doorgehakt. Wij gaan ook voor een deye omvormer en 2x 10kWh dyness g2 pro thuis batterijen.
L --> Grid
R --> Alamat --> Load
Kun je dan niet beter in de meterkast de omschakelaar plaatsen en dan in geval van net uitval een verlengsnoer (3-fasen met Eurostekkers) uitrollen en tussen de "Load" uitgang en "omschakelaar" (in meterkast) plaatsen"?
Maar waarom niet?jadjong schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:36:
Beide oplossingen lijkt mij geen goed idee.
Andere vraag: ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor? Ik denk zelf aan om een abs doos te MacGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.
Misschien moet zoals al aangegeven de geen automatische noodstroom overwegen, maar een stopcontact bij de Deye om een verlengkabel in te steken indien nodigdjoenez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:18:
[...]
Maar waarom niet?
Andere vraag: ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor? Ik denk zelf aan om een abs doos te MacGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.
Met 1 kabel, kan eigenlijk alleen met schakelunits aan beide kanten van de kabel, waarbij aan Deye zijde fysiek geblokkeerd dient te zijn als deze in de meterkast niet goed geschakeld staat,
- eerst moet fysiek de verbinding met het netaansluiting onderbroken zijn (je moet wel een eigen aardingspen hebben)
-dan pas kan geschakeld worden bij Deye van gridzijde naar loadzijde.
Wat wel kan met 1 kabel, is eilandgebruik zoals vele in Duitsland doen met een Deye, die om wat voor reden ook, geen enkele kWh invoeden of accu van het net laden.
Daarvoor heb je een goede ATS in de meterkast (die neutraal op juiste wijze schakelt) nodig, welke de verbruikers geschakeld worden tussen netaansluiting en Deye loaduitgang, waarbij Deye zelf niet op net aangesloten is
Wat je niet kunt is niet gebruikte PV opwek of uitgesteld invoeden.
Als ook dient tenminste voor een groot deel van de PV op de MPPT's van de Deye zelf zijn aangesloten (het is minder eenvoudig en flink minder betrouwbaar met alleen AC gekoppelde PV zoals Solaredge & microinverters strings, sturing via frequentie regeling is traag )
Frequentiegestuurde AC gekoppelde PV, heeft ook neveneffecten in eilandgebruik op huishoudeijke apparatuur die de 50Hz gebruiken, zoals bijv klokje in de magnetron/oven.
Ik ben op sommige momenten van de dag off-grid en mijn partner kan het vreselijk irriteren dat magnetron klokje paar minuten kan afwijken , ondanks al twee grote 30cm wandklokken in de keuken hebben inmiddels. (ik heb een opknap woning, dit jaar is dak van woonhuis, volgende project is beide Deye's naar hun definitieve plek en geen AC-gekoppelde PV meer)
/f/image/xVnbfy9C2jIbUotoJYCIBZUP.png?f=fotoalbum_large)
Om 8h is door GBB sellingfirst gestuurd. Doel is naar 0%. Deze 0% moet ook van 9h-10h worden behouden. In dat uur dus PV direct verkopen aan grid. Accu op 0% houden.
Echter iets voor 9h is de 0% bereikt maar gaat de Deye toch chargen. Waarom? Om 8h57 is de soc van 0 naar 1 gegaan. Gbb stuurt om 9h nieuw commando om nog even te ontladen (weer sellingfirst) en dan is het rond 9h05 wel genoeg geweest blijkbaar, dan gaat de accu stoppen met leveren, mogelijk omdat de bms dit aangeeft of omdat er een bms in low voltage alarm gaat (wat op zich niet erg is verder).
Beetje slordig dat gepingpong, any workaround? Ik zie dit af en toe voorkomen als het richting 0% gaat
Niet altijd, dit was een avond, na dischargen, netjes op 0%. Maar hier was er dus geen PV meer.:
/f/image/ZGCItJsMMY4qTAruMkXylgu6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 09-07-2025 16:16 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je hebt een stel handmatige handelingen nodig in de juiste volgorde waar geen enkele controle op zit. Doe je de schakeling in de verkeerde volgorde(of je slaat een stap over) dan voorzie je de hele straat, wijk, stad van stroom. Dat zullen je buren wel waarderen, maar de monteur die denkt spanningsloos te werken vindt dat niet leuk.
Werkt de stroom in de straat weer en doet iemand uit automatisme jouw hoofdschakelaar weer aan dan heb je grote knal en een Deye waar geen rook meer in zit.
Het idee van losse verlengsnoeren die je met euro-stekkers aansluit snap ik ook niet helemaal. Dat zijn stekkers die je aan een on-geaarde schemerlamp monteert...
Bedankt voor je reactie! Duidelijk.jadjong schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:48:
[...]
Je hebt een stel handmatige handelingen nodig in de juiste volgorde waar geen enkele controle op zit. Doe je de schakeling in de verkeerde volgorde(of je slaat een stap over) dan voorzie je de hele straat, wijk, stad van stroom. Dat zullen je buren wel waarderen, maar de monteur die denkt spanningsloos te werken vindt dat niet leuk.
Werkt de stroom in de straat weer en doet iemand uit automatisme jouw hoofdschakelaar weer aan dan heb je grote knal en een Deye waar geen rook meer in zit.
Het idee van losse verlengsnoeren die je met euro-stekkers aansluit snap ik ook niet helemaal. Dat zijn stekkers die je aan een on-geaarde schemerlamp monteert...
Dan rest nog mijn andere vraag: Deye ophangen aan een gips wand. Gaat dit goed als ik een grote houten plaat (18mm) aan de Rachels vastmaak. En de deye weer aan die plaat?
Dat kan prima. Heb onderstaande gebruikt met bijbehorende bout.
https://www.toggler.nl/product/55/hollewandanker-m10-1-stuk
https://www.toggler.nl/product/55/hollewandanker-m10-1-stuk
Die 18mm plaat is prima, heb ik ook. Alleen zou je wellicht de rachels nog kunnen verstevigen? Of de plaat naar de vloer laten doorlopen? Ben bang dat de rachels niet super stevig zijn en gaan doorbuien (het gewicht hangt naar voren zeg maar).
Zeer bedankt!
Dan nog een vraag (ik zou kunnen zeggen laatste vraag, maar who am i kidding?). Ik twijfel tussen deze 2 opties:
1. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> MCCB ---> busbar ---> hoofd smeltzekering ---> Deye
Of:
2. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> De Victron Energy Lynx DC Distributor (zekering-busbar-hoofd smeltzekering in 1) ---> Deye
Optie 1 heeft het voordeel dat ik altijd de batterijen kan afsluiten, ook al geeft de DC switch van de batterij er de brui aan. Nadeel is dat de MCCBs die ik zie niet goed afgeschermd zijn bij de aansluitingen en 2x meer overgangen/kabel (oftewel meer warmte/risico op problemen).
Optie 2 is netjes, goed afgeschermd tegen perongeluk aanraken. maar mist de optie om de batterij van het circuit af te halen mocht de DC switchses een issue hebben.
Ik waardeer jullie input zeer, ik heb in mijn omgeving weinig technische mensen waarmee ik kan sparren. En leer veel van deze en andere topics.
Dan nog een vraag (ik zou kunnen zeggen laatste vraag, maar who am i kidding?). Ik twijfel tussen deze 2 opties:
1. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> MCCB ---> busbar ---> hoofd smeltzekering ---> Deye
Of:
2. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> De Victron Energy Lynx DC Distributor (zekering-busbar-hoofd smeltzekering in 1) ---> Deye
Optie 1 heeft het voordeel dat ik altijd de batterijen kan afsluiten, ook al geeft de DC switch van de batterij er de brui aan. Nadeel is dat de MCCBs die ik zie niet goed afgeschermd zijn bij de aansluitingen en 2x meer overgangen/kabel (oftewel meer warmte/risico op problemen).
Optie 2 is netjes, goed afgeschermd tegen perongeluk aanraken. maar mist de optie om de batterij van het circuit af te halen mocht de DC switchses een issue hebben.
Ik waardeer jullie input zeer, ik heb in mijn omgeving weinig technische mensen waarmee ik kan sparren. En leer veel van deze en andere topics.
Dat kan prima. Vergeet niet dat je omvormer op een brandwerende ondergrond moet hangen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld deze fermacell platen gebruiken.djoenez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:02:
[...]
Bedankt voor je reactie! Duidelijk.
Dan rest nog mijn andere vraag: Deye ophangen aan een gips wand. Gaat dit goed als ik een grote houten plaat (18mm) aan de Rachels vastmaak. En de deye weer aan die plaat?
Is die aardingspen noodzakelijk? Ik ging er voorzichtig van uit dat, wanneer mijn netspanning uit zou vallen, mijn PE/Aarde wel intact zou blijven. Want waar vind de aarding plaats die via mijn netbeheerder binnen komt? En ik heb in mijn meterkast ook nog een koperdraad die naar een punt onderin mijn meterkast gaat, is dit mijn aardingspunt in mijn huis?Domba schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:55:
[...]
---
Met 1 kabel, kan eigenlijk alleen met schakelunits aan beide kanten van de kabel, waarbij aan Deye zijde fysiek geblokkeerd dient te zijn als deze in de meterkast niet goed geschakeld staat,
- eerst moet fysiek de verbinding met het netaansluiting onderbroken zijn (je moet wel een eigen aardingspen hebben)
-dan pas kan geschakeld worden bij Deye van gridzijde naar loadzijde.
Wat wel kan met 1 kabel, is eilandgebruik zoals vele in Duitsland doen met een Deye, die om wat voor reden ook, geen enkele kWh invoeden of accu van het net laden.
Daarvoor heb je een goede ATS in de meterkast (die neutraal op juiste wijze schakelt) nodig, welke de verbruikers geschakeld worden tussen netaansluiting en Deye loaduitgang, waarbij Deye zelf niet op net aangesloten is
---
En het isoleren van de Deye aan de GRID zijde bij off-grid gebruik. Is dat niet iets wat de Deye zelf regelt en dat zelfs volgens de NL standaard doet bij een storing van het net? Of wil je zelf actief isoleren als je er voor kies om off-grid te gaan? (bijvoorbeeld om terugleveren te voorkomen, wat vanaf 2027 wenselijk kan zijn)
Ik heb in de garage een kast gemaakt die begint op circa 1,50 vanaf de grond tot aan het plafond. Daar komt de omvormer en de batterij onder te staan. Heeft het dan voor mijn situatie wel zin om dit plaatmateriaal te gebruiken? Ik kan aan de wand en onder de kast (dus boven de omvormer/batterij) wel dit materiaal gebruiken maar als het begint te fikken, zullen de vlammen wel langs dit materiaal de kast bereiken.sMoKeFiSh schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:06:
[...] Vergeet niet dat je omvormer op een brandwerende ondergrond moet hangen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld deze fermacell platen gebruiken.
Ik heb battery vraagje , ik laad mijn battery altijd naar 100% , ik gebruikt ze niet voor terug leveren , dus alleen eigen gebruik .
Lees in eerder posts dat het beter is voor de levensduur om ze niet helemaal vol te laden ?
Klopt dit voor alle types liFePO4 en is dan naar 80% ideaal ?
Heb nu in de zomer maar een 15% nodig en misschien een keer 30% als de airco draait in de nacht , dus het zou nu makkelijk kunnen , verder naar het voor en najaar en winter zal ik wel naar 100% willen om zo maximaal eigen opwek te kunnen gebruiken .
Lees in eerder posts dat het beter is voor de levensduur om ze niet helemaal vol te laden ?
Heb nu in de zomer maar een 15% nodig en misschien een keer 30% als de airco draait in de nacht , dus het zou nu makkelijk kunnen , verder naar het voor en najaar en winter zal ik wel naar 100% willen om zo maximaal eigen opwek te kunnen gebruiken .
De optimale bandbreedte van laden/ontladen is 80%. Dat gegeven en het feit dat als je een accu vaak naar 100% laadt de degradatie veel harder gaat, geldt voor alle LIFEPO4 cellen, heeft mij doen besluiten mijn systeem zo in te richten:Chevy55 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:22:
Ik heb battery vraagje , ik laad mijn battery altijd naar 100% , ik gebruikt ze niet voor terug leveren , dus alleen eigen gebruik .
MInimale SOC 10%
Maximale SOC 90%
Dit regel ik met automatisering, als ik 100% nodig zou hebben om de winterdagen af te dekken dan zou ik een grotere batterij neerzetten.