Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 16:51
De Deye volgt de sinuscurve van het grid, de MI volgen de de sinuscurve van het grid. Valt grid weg, dan blijft de Deye de sinuscurve in stand houden, tot grid weer bijspringt, de MI blijven dan ook aan, omdat zij de sinuscurve van de Deye blijven volgen. De Deye connect GRID pas weer als de sinuscurve gelijk lopen.
(Online modus)

Offline wordt er ook een sinus gevormd, of deze nou door de Deye of door het aggregaat gevormd worden durf ik niet te zeggen, maar ze zullen eveneens gesynct moeten worden. Ik denk dat als die sinus weer staat de Micro-Inverters ook weer 'online' zullen komen, zij zien immers weer een sinuscurve.

Zo is het mij verteld, of dit zo ook daadwerkelijk werken zal, durf ik niet te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-06 15:48
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4ry7Fu58DdFG-nA0Wa4WoD3Cls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO5PlhRgft9KjVTH4LW0vS7U.jpg?f=fotoalbum_large

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaaFccKLrjHc_RZfnHUv2edexow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA7J8rOm5KMLd2WiqIEL2k0C.jpg?f=fotoalbum_large

P1 meter geeft alles correct aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLxStEBpOESbhhmafYHjV5VngB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTMwon1rigpB9tbRQ9aOxlb4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.

[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 02-06-2025 20:59 ]

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-06 21:08
Ik wil het lawaai van de ventilatie van mijn omvormer beperken. Nu zag ik al wat 3d ontwerpen voor extra ventilatoren, maar heb helaas geen 3d printer. Ik zie ook wat links naar iets van Etsy in dit topic staan, maar helaas werken de links niet meer.
Iemand die me op weg kan helpen, naar een kant een klare set of in elk geval naar een houder voor de ventilatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb mijn 3d printer in onderhoud, is over een weekje klaar denk ik. Doe wat upgrades.
Heb voor PCJR ook een printje gemaakt en gebracht omdat ik in de buurt woonde. Maar kan hem misschien wel verzenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knarf69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-06 09:12
mahagen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Mooi dat je zoveel vertrouwen hebt in je Pi's ..

Houdt er ook rekening mee dat een P1 trager is, DSMR versie 5 rapporteert 1x per seconde, een SDM630 10x per seconde.
Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Steemsmij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:18:
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
[Afbeelding]

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
[Afbeelding]

P1 meter geeft alles correct aan.

[Afbeelding]

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.
Om uit te sluiten of dit een software bug is, heb ik oudere stabiele firmware gedownload. MCU1 en MCU2 geflashed op de inverters maar op een of andere manier krijg ik dit niet klaar.

Is het zo dat je alleen maar kan upgraden naar nieuwere firmware? Ik heb bijvoorbeeld MCU1 geinstalleerd, een tijdje gewacht en daarna MCU2 geinstalleerd. Tijdens MCU1 en MCU2 installeren zie je rode getallen optellen en na MCU2 zie je groene getallen optellen.

Daarna heb ik de omvormers maar eens opnieuw opgestart maar blijft de oude, meest recente firmware zichtbaar bij device info.

Doe ik iets fout qua installeren of uploaden?
Ik werk via de logger-pagina en dan Upgrade en dan Upgrade inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:37
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.
Benieuwd naar dit resultaat. Ondanks dat ik de eastron al heb zitten en 2 waveshare omvormers zou dit wel een kostenbesparing kunnen zijn van ongeveer €200 (eastron, 2x waveshare rs485 + installatiewerk) voor een installatie bij mijn ouders. In dat geval kan HA die daar de P1 leest (of de envoy) de registers schrijven via een ESPHome modbus module. Dat brengt de kosten terug naar een euro of €15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 11:46
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Nice, goed gedaan. Ben benieuwd naar hoe strak hij de nul houdt via deze route. Vermoed dat je nu ook controle hebt over de waardes en zelf de baseline en of versterking kan instellen?

Heb je het ergens op git staan trouwens? misschien handig voor anderen die deze route ook willen gebruiken..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knarf69
timminater schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Benieuwd naar dit resultaat. Ondanks dat ik de eastron al heb zitten en 2 waveshare omvormers zou dit wel een kostenbesparing kunnen zijn van ongeveer €200 (eastron, 2x waveshare rs485 + installatiewerk) voor een installatie bij mijn ouders. In dat geval kan HA die daar de P1 leest (of de envoy) de registers schrijven via een ESPHome modbus module. Dat brengt de kosten terug naar een euro of €15
mahagen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:02:
[...]

Nice, goed gedaan. Ben benieuwd naar hoe strak hij de nul houdt via deze route. Vermoed dat je nu ook controle hebt over de waardes en zelf de baseline en of versterking kan instellen?

Heb je het ergens op git staan trouwens? misschien handig voor anderen die deze route ook willen gebruiken..
Komend weekend wil ik dit gaan testen. Via deze route heb ik uiteraard controle over de waarden en die kan ik realtime aanpassen.
Heb nu nog niets op Github staan, maar zal de code beschikbaar maken zodra ik alles functionerend heb. Die code bestaat uit meerdere delen:
1) Op de Pi in de meterkast: uitlezen van de P1-meter en die waarden via een TCP-verbinding doorsturen naar de 2e Pi;
2) Op de Pi bij de omvormer: ontvangen van die waarden en eventueel aanpassen en reageren op requests van de Deye van die waarden.

Als dit allemaal functioneert wil ik nog gaan nadenken over een eventueel monitoringsysteem met backup-verbindingen, dat mocht er een Pi uitvallen een andere Pi dat kan overnemen.

Dit hele systeem is voor mij nog niet relevant, omdat ik nu niet stuur naar nul-op-de-meter, maar handel op prijsverschillen. Op dit moment lever ik per saldo meer terug dan dat ik van het grid afneem, dus heb ik nu niets te maken met energiebelasting. Na afschaffing van de salderingsregeling wordt dat wel relevant.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
Ik loop tegen een probleem(pje) aan waarbij ik beperkt word in de maximale laadstroom.

Ik heb een 12K-SG04LP3 via BMS communicatie (Pylon protocol) verbonden met een tweetal Seplos V2 BMS-en met elk 16x280Ah LiFePO4 cellen. Ik heb de BMS versie geschikt voor max 150A.

In de Deye staan Max A Charge en Max A Discharge beide op 200A.

Bij ontladen zie ik ook 190-200A staan als ontlaad-stroom. Als ik een Grid Charge uitvoer blijft hij steken op 148-150A.
Ik maak gebruik van de TOU en heb daar het laadvermogen ook al eens op 11kW ingesteld zodat er (volgens mij) met de maximaal toegestane laad stroom geladen kan worden.
Mijn gevoel zegt dat het een instelling is in de Seplos BMS, maar hier moet ik even een keer voor gaan zitten met een kabel en de laptop, want via BT en de app raak ik de weg kwijt in alle settings. Ook ga ik dan controleren of beide BMS-en de zelfde instellingen hebben. Andere optie is een FW bug, en dan in de manier waarop de master BMS de max laadstroom bepaald en door stuurt naar de Deye.

Ik zie hier soms flink grote systemen voorbij komen, is er iemand met een soortgelijke ervaring? Of een oplossing, want ik sluit niet uit dat ik ergens een (denk) fout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06 16:18
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:37:
Ik loop tegen een probleem(pje) aan waarbij ik beperkt word in de maximale laadstroom.

Ik heb een 12K-SG04LP3 via BMS communicatie (Pylon protocol) verbonden met een tweetal Seplos V2 BMS-en met elk 16x280Ah LiFePO4 cellen. Ik heb de BMS versie geschikt voor max 150A.

Bij ontladen zie ik ook 190-200A staan als ontlaad-stroom. Als ik een Grid Charge uitvoer blijft hij steken op 148-150A.
Ik maak gebruik van de TOU en heb daar het laadvermogen ook al eens op 11kW ingesteld zodat er (volgens mij) met de maximaal toegestane laad stroom geladen kan worden.
Mijn gevoel zegt dat het een instelling is in de Seplos BMS, maar hier moet ik even een keer voor gaan zitten met een kabel en de laptop, want via BT en de app raak ik de weg kwijt in alle settings. Ook ga ik dan controleren of beide BMS-en de zelfde instellingen hebben. Andere optie is een FW bug, en dan in de manier waarop de master BMS de max laadstroom bepaald en door stuurt naar de Deye.

Ik zie hier soms flink grote systemen voorbij komen, is er iemand met een soortgelijke ervaring? Of een oplossing, want ik sluit niet uit dat ik ergens een (denk) fout maak.
Grid charge amps ook ingesteld in de Deye?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
PCJR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Grid charge amps ook ingesteld in de Deye?
Ja, sorry vergeten te vermelden, maar die staat ook op 200A.
Heb er geen foto van, maar als ik op het scherm van de Deye de info oproep van de battery geeft hij daar geloof ik die 150A aan. Ik kan als workaround altijd nog naar batterij op voltage modus gaan, maar mijn interne autistje zegt dat het zo toch ook zou moeten werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 19:02
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:37:

Update je BMS'en naar de laatste versie (heb ik voor je mits het een V2 BMS is, V3 kan je downloaden via de Seplos website). Je moet via de batterij management software in de BMS'en de maximale laadt /ontlaadt stroom instellen, waarbij als je 2 accu;s hebt en ze staan beiden op 100A dan heb je 200A beschikbaar max.
Standaard staat de BMS op 0,5C dus op zo'n 75A per accu.

Ook als je met V sturing werkt remt de BMS de maximale stroom dus lekker (veliger) op CAN sturing blijven.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06 16:18
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Ja, sorry vergeten te vermelden, maar die staat ook op 200A.
Heb er geen foto van, maar als ik op het scherm van de Deye de info oproep van de battery geeft hij daar geloof ik die 150A aan. Ik kan als workaround altijd nog naar batterij op voltage modus gaan, maar mijn interne autistje zegt dat het zo toch ook zou moeten werken :P
Andy had laatst een yt filmpje over de voordelen van canbus.
Maar wat betreft die charge amps, dan zou ik het ook even niet weten...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
rvdgaag schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Update je BMS'en naar de laatste versie (heb ik voor je mits het een V2 BMS is, V3 kan je downloaden via de Seplos website). Je moet via de batterij management software in de BMS'en de maximale laadt /ontlaadt stroom instellen, waarbij als je 2 accu;s hebt en ze staan beiden op 100A dan heb je 200A beschikbaar max.
Standaard staat de BMS op 0,5C dus op zo'n 75A per accu.

Ook als je met V sturing werkt remt de BMS de maximale stroom dus lekker (veliger) op CAN sturing blijven.
Ik heb even in mijn fotoalbum op de telefoon lopen zoeken en ik heb 2x het model 48150-1101-10E-SP75-16S.
En via een oude screenshot via de BT app: 1101-SP75, Software version V16.6, Protocol version V2.0

Als je een nieuwe versie hebt, die mij kan helpen om iets sneller te laden, dan graag. Dit is namelijk mijn enige "klacht" van de huidige opstelling. En in de nabije toekomst komt er een 3e accu pack bij met een gelijke BMS, dan kan ik "veilig" rond de 200A laden, zelfs als er 1 uit valt.

Helaas zal het controleren van alles settings en al dan niet updaten moeten wachten tot na de Pinksteren aangezien dan Family time voor gaat.

Ik ben ook groot voorstander van het gebruiken van de CAN communicatie vooral vanwege alle safety features die dan direct (zonder extra uitlezing en HA er tussen) bij de Deye aankomen. Mogelijk dat die uitlezing in HA er alsnog komt, voor de statistieken en algemeen tweaker gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:59
Ik ga denk ik een hele domme vraag stellen.

Stel ik wil naast de omvormer een stopcontact zetten wat ik kan gebruiken voor als de stroom een keer uitvalt. Ben ik er dan met het aansluiten van een klein groepenkastje met een hoofdschakelaar en 1 groep voor een WCD aangesloten op de load uitgang van de DEYE?

Of moet ik daarnaast nog een omschakelaar erbij plaatsen om het grid af te sluiten? Of kan de DEYE dit zelf schakelen? Is er nog een instelling die je dan niet moet vergeten? Wordt ik in elkaar geslagen door de NEN politie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:51
zalkc schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:54:
Ik ga denk ik een hele domme vraag stellen.

Stel ik wil naast de omvormer een stopcontact zetten wat ik kan gebruiken voor als de stroom een keer uitvalt. Ben ik er dan met het aansluiten van een klein groepenkastje met een hoofdschakelaar en 1 groep voor een WCD aangesloten op de load uitgang van de DEYE?

Of moet ik daarnaast nog een omschakelaar erbij plaatsen om het grid af te sluiten? Of kan de DEYE dit zelf schakelen? Is er nog een instelling die je dan niet moet vergeten? Wordt ik in elkaar geslagen door de NEN politie?
Een hoofdschakelaar en 30mA aardlek / automaat die NIET hoger is dan max van WCD continue kan hebben.

De connectie met grid regelt Deye zelf, als deze buiten specs gaat, wordt die onderbroken.
Op moment die in eiland mode gaat, is time of use en de parameters daarin niet langer actief voor de regeling,
Het is zaak dat je dan de max charge, discharge, low batt, shutdown ook goed ingesteld staan, ook deze voor voltage sturing, ook als je communicatie met BMS hebt, die passen bij accu module of modules die je gebruikt. (geen [default] 16 cel settings voor als je 15 cel accumodules gebruikt)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-06 08:35
Ik heb eerder in dit draadje, maar ook elders internet, gelezen dat de Deye Copilot AI feature vlak na release nog niet helemaal lekker en optimaal werkt. Is dit sindsdien verbetert? Heeft iemand daar ervaring mee? Of beter nog even wegblijven daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 07:23
Ik heb sinds deze week mijn Deye ook draaien, alleen door de afstand naar de schuur is de voltage elke keer op het randje.
Zijn deze limieten nog iets te verhogen? Bedoeling is juist op de momenten dat de voltage te hoog wordt dat hij de accu gaat laden, zodat mijn andere Solar Inverter ook niet afslaan. Maar nu wil hij ook niet laden vanwege de spanning.

Ik ben ondertussen bezig om 2 nieuwe kabels te trekken van 6mm, hopelijk verlaagt dat ook weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
alberthakvoort schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:43:
Ik heb sinds deze week mijn Deye ook draaien, alleen door de afstand naar de schuur is de voltage elke keer op het randje.
Zijn deze limieten nog iets te verhogen? Bedoeling is juist op de momenten dat de voltage te hoog wordt dat hij de accu gaat laden, zodat mijn andere Solar Inverter ook niet afslaan. Maar nu wil hij ook niet laden vanwege de spanning.

Ik ben ondertussen bezig om 2 nieuwe kabels te trekken van 6mm, hopelijk verlaagt dat ook weer iets.
Voltages zijn met de hand te tweaken maar dat moet je niet willen, veel apparaten gaan defect als de spanning buiten de spec's lopen en het mag gewoon niet.

Het is een illusie dat als de spanning oploopt en je gaat de accu's dan laden dat de spanning op het net o terugvalt dat je andere omvormers aanblijven.

Ik heb het probleem van hoge netspanning hier nooit gehad, wel getest met 2 auto's op 11 kW laden tegelijkertijd, de spanningsval is verwaarloosbaar.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
rvdgaag schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:46:
Het is een illusie dat als de spanning oploopt en je gaat de accu's dan laden dat de spanning op het net o terugvalt dat je andere omvormers aanblijven.
Dit werkt alleen als je aan het einde van de kabel in de straat zit op oude infra. Woon je in een moderne wijk met simpelweg overal PV en korte/dikke kabels dan zit er veel minder rek in de voltages wanneer je zelf de accu of auto op standje 11 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Een hoofdschakelaar en 30mA aardlek / automaat die NIET hoger is dan max van WCD continue kan hebben.

De connectie met grid regelt Deye zelf, als deze buiten specs gaat, wordt die onderbroken.
Op moment die in eiland mode gaat, is time of use en de parameters daarin niet langer actief voor de regeling,
Het is zaak dat je dan de max charge, discharge, low batt, shutdown ook goed ingesteld staan, ook deze voor voltage sturing, ook als je communicatie met BMS hebt, die passen bij accu module of modules die je gebruikt. (geen [default] 16 cel settings voor als je 15 cel accumodules gebruikt)
Ik heb een verdeelkastje met 3 fase hoofdschakelaar 40A, en 1 fase aangesloten op een aardlekautomaat 16A. Daarop zit nu een dubbele WCD. Nu heb ik alle bedrading met 2.5mm² kabel aangesloten en gezien de maximale stroom die er overheen zal gaan, 6000 W totaal en 3680 W op die ene groep moet het ook wel kunnen. Die slaat wel uit voordat er iets mis kan gaan.

Maar het voelt niet echt lekker om met 2.5mm² te werken op een 40A hoofdschakelaar. Heb als een waarschuwing naar mijn toekomstige ik alvast in de verdeler geschreven dat bij verdere uitbreiding de aanvoer beperkt moet worden tot 16A / 11kW of loadkabel vervangen met 4mm²

De gridkabel is ook afgezekerd op 16A, dus volle bak kan niet. Is daar nog een instelling voor?

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 06-06-2025 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Voor iedereen die GBBoptimizer gebruikt en de schijt krijgt van de Deye cloud/Solarman Cloud:

Er is nu een HA add-on om GBBconnect (direct van GBB via MQTT naar je omvormer) te draaien op je HA servertje, werkt als een speer!

https://github.com/stefanschoemaker/gbbconnect2-ha-addon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
rvdgaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:42:
Voor iedereen die GBBoptimizer gebruikt en de schijt krijgt van de Deye cloud/Solarman Cloud:

Er is nu een HA add-on om GBBconnect (direct van GBB via MQTT naar je omvormer) te draaien op je HA servertje, werkt als een speer!

Amen! Je komt als geroepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 18:45
Nog even over pv op de generator ingang. Dit geeft bij mij regelmatig problemen, vooral bij bewolkt/ zon afwisseling. Deye kan die pieken niet verwerken en klapt er regelmatig uit met AC overcurrent. Er zit ook wel 16 k aan pv op. Misschien dat dat gewoon teveel is.
Nu dus pv op grid aangesloten maar dan kunnen batt niet op zon geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Ik heb een uitdaging met mijn 12k omvormer met 30 kWh batterij. Als ik de batterij oplaadt en de stroom komt volledig van het net (bijvoorbeeld in de nacht) of het is een volledig zonnige dag en het laden gaat samen opwek van de panelen en het net, dan werkt alles prima. Ook ontladen op 11kW gaat prima.
Maar op dagen dat de soms tevoorschijn komt gaat het mis, dan klapt heel vaak de groep er uit in de meterkast. Maar alleen als ik tegelijk ook importeer vanuit het net. Als ik grid charge uit zet gaat het ook prima.
Ik heb een B16 groep, welke eigenlijk te klein is voor het maximale van de omvormer, maar ik heb voor nu alles in de omvormer op 10kW gezet. Toch gaat het mis bij half bewolkt weer. Moet ik gewoon toch een zwaardere groep of is er een instelling in de omvormer die ik kan aanpassen (eventueel alleen met dat weertype)?

[ Voor 6% gewijzigd door powercoaster op 09-06-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
kawarider schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:54:
Nog even over pv op de generator ingang. Dit geeft bij mij regelmatig problemen, vooral bij bewolkt/ zon afwisseling. Deye kan die pieken niet verwerken en klapt er regelmatig uit met AC overcurrent. Er zit ook wel 16 k aan pv op. Misschien dat dat gewoon teveel is.
Nu dus pv op grid aangesloten maar dan kunnen batt niet op zon geladen worden.
Kan je niet het uitgangsvermogen van je omvormer iets beperken dat de Deye het wel kan bolwerken :?
Dat is voor jou natuurlijk wel de afweging: Geen batterijen laden via PV en iets meer opwek, of opwek wat beperken en wel batterijen laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:20:
Ik heb een uitdaging met mijn 12k omvormer met 30 kWh batterij. Als ik de batterij oplaadt en de stroom komt volledig van het net (bijvoorbeeld in de nacht) of het is een volledig zonnige dag en het laden gaat samen opwek van de panelen en het net, dan werkt alles prima. Ook ontladen op 11kW gaat prima.
Maar op dagen dat de soms tevoorschijn komt gaat het mis, dan klapt heel vaak de groep er uit in de meterkast. Maar alleen als ik tegelijk ook importeer vanuit het net. Als ik grid charge uit zet gaat het ook prima.
Ik heb een B16 groep, welke eigenlijk te klein is voor het maximale van de omvormer, maar ik heb voor nu alles in de omvormer op 10kW gezet. Toch gaat het mis bij half bewolkt weer. Moet ik gewoon toch een zwaardere groep of is er een instelling in de omvormer die ik kan aanpassen (eventueel alleen met dat weertype)?
Ik heb de Deye (12kW) op een B klasse 32A 3-fase alamat gezet, zodat deze maximaal zijn ding kan doen, mijn complete groepenkast is 50A uitgerust en de grid aansluiting is 3x25A. Dat gaat prima want de enkele keer dat de Deye meer dan 25A terug voert is te kort om de hoofdzekering eruit te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
@powercoaster hoe gaat het met half bewolkt weer en alleen PV opwek? Dus accu even gepauzeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@kawarider Met niets op MPPT van Deye kan iets minder grote pieken verwerken.
13,25 kVA op microinverter ingang is max, (het is kVA geen Watt,dus afhankelijk van de PF)

AC gekoppelde PV op de gridzijde kan wel, maar is wel een FW afhankelijkheid.

tot FW 1140, MI actief en regel je met SOC of voltage setting in ToU tot hoever accu wordt geladen.
tot FW 1151, MI actief en niet langer te regelen tot hoeveel SOC geladen wordt
vanaf FW F150 is de bedoeling dat je een 2e meter gebruikt voor de AC gekoppelde PV

Bijv ongrid mode kan ik nog in een mix al mijn PV op 1 Deye, maar ik heb 3kW (max inverter) op 135 graden en 15,4 kWp op 315 graden maar wel als mix met 3,6kW AC gekoppeld met niets op L2 van MI-ingang.
Off grid werkt het nog wel maar frequentie is niet heel stabiel en schakelt de AC inverters op MI-ingang soms uit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:09:
@powercoaster hoe gaat het met half bewolkt weer en alleen PV opwek? Dus accu even gepauzeerd.
Dat is ook geen probleem. Het is alleen de combinatie half bewolkt en tegelijk de accu laden van PV en grid import.

@rvdgaag Zo goed uitgerust is mijn meterkast niet, maar goed er is nog wel wat ruimte voor een grotere automaat natuurlijk. Al hoopte ik die kosten te kunnen besparen.

[ Voor 21% gewijzigd door powercoaster op 09-06-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Dat is ook geen probleem. Het is alleen de combinatie half bewolkt en tegelijk de accu laden van PV en grid import.

@rvdgaag Zo goed uitgerust is mijn meterkast niet, maar goed er is nog wel wat ruimte voor een grotere automaat natuurlijk. Al hoopte ik die kosten te kunnen besparen.
Als je meterkast niet uitgerust is voor de hoge stromen nooit zo'n zware automaat erin zetten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:09:
Een B20 is het mininium, die niet meer uitschakelt bij binnen spec gebruik van 1 Deye, maar is niet aan te raden vanwege dissipatie warmte voor de groepenkast als je systeem ook 1-3 uur op 17-18kW gebruikt.
@powercoaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Aangezien de terugleverkosten de pan uitrijzen (Vattenfall: 980€) wil ik een thuisbatterij aanschaffen. Daarmee wil ik mijn sluipverbruik (2.000kWh/jr) en de EV dekken.
In Rotterdam verkopen ze een SG03LP1 voor 750€. Dat lijkt mij goedkoop. Er is echter een ook SG01, SG04 en SG05-versie. Die verkoop hij echter niet. Is er een reden waarom ik (ondanks het prijsverschil) toch een voor een SG01, SG04 of SG05 zou moeten gaan?

Ik heb een 1-fase hoofdzekering van 40A, onze EV laadt met 2,3kW. We hebben een WP en een WPB. Ik krijg een email als het vebruik over de 9kW gaat maar dat gebeurd alleen als we de hogedruk stoomoven aanzetten en dat is dan maar voor een paar minuten. De EV (Nissan Leaf) kan niet op 3-fasen laden.

[ Voor 36% gewijzigd door Aziona op 09-06-2025 11:30 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Aziona schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:26:
Aangezien de terugleverkosten de pan uitrijzen wil ik een thuisbatterij aanschaffen. In Rotterdam verkopen ze een SG03LP1 voor 750€. Dat lijkt mij goedkoop. Er is echter een ook SG01, SG04 en SG05-versie. Die verkoop hij echter niet. Is er een reden waarom ik (ondanks het prijsverschil) toch een voor een SG01, SG04 of SG05 zou moeten gaan?
Verschil zit in actief of passief gekoeld (geen fan's) zoals bepaalde SG04LP1 en meer amperes op de PV ingang kan zoals SG05LP1 voor huidige M10/M12 half cel panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:15:
[...]

En gaat de automaat uit als de zon weg valt of juist als die weet achter een wolk vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Domba schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:30:
[...]Verschil zit in actief of passief gekoeld (geen fan's) zoals bepaalde SG04LP1 en meer amperes op de PV ingang kan zoals SG05LP1 voor huidige M10/M12 half cel panelen
Dank je wel. Ik wil er 12 Longi 365 Wp op aansluiten (West). Die zijn inderdaad half cell. Die doen max. 12 x 35v (voltage at max power)=420v. De Max PV Input Voltage van de SG03LP1 is 500v dus dat zit dan goed?
Hij zal in de garage hangen dus fans zijn ook geen probleem.

Denk ik overigens correct als ik redeneer dat je met een thuisbatterij de "aansluitwaarde" van je meterkast verhoogt?

[ Voor 10% gewijzigd door Aziona op 09-06-2025 11:43 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 18:45
@Domba , bedankt. Weer gevalletje rtfm dus. Voorlopig opgelost en het wordt begin 2027 belangrijk als mijn vast contract afloopt en saldering verdwijnt.
FW is software versie? Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. Voorlopig alles experimenteel maar moeten twee 12 k Deyes worden met 150 kWh diy opslag. Nog wel even te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Aziona schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Denk ik overigens correct als ik redeneer dat je met een thuisbatterij de "aansluitwaarde" van je meterkast verhoogt?
Dat zou kunnen, je kan het zo instellen dat je pieken opvangt door de thuisbatterij hiervoor te gebruiken. Weliswaar op 1 fase in jouw geval.

Als je een auto wil laden met 22kW dan kan dat niet op je standaard aansluiting van 3x25A (17,25kW). Een thuisaccu zou dit verschil kunnen aanvullen. Valt onder peakshaving volgens mij. Je moet hier wel rekening mee houden, en je thuisbatterij ook gaan bijladen van het net als je onder een X percentage komt, zodat je dit soort pieken altijd kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:31:
[...]

En gaat de automaat uit als de zon weg valt of juist als die weet achter een wolk vandaan komt?
Als de zon weer tevoorschijn komt. Het lijkt wel alsof het afschalen van de import te snel gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Gaat de automaat uit vanwege overbelasting of vanwege een aardlek detectie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
kawarider schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:05:
@Domba , bedankt. Weer gevalletje rtfm dus. Voorlopig opgelost en het wordt begin 2027 belangrijk als mijn vast contract afloopt en saldering verdwijnt.
FW is software versie? Daar ben ik nog niet mee bezig geweest. Voorlopig alles experimenteel maar moeten twee 12 k Deyes worden met 150 kWh diy opslag. Nog wel even te gaan.
FW is main inverter software versie (MCU2)

Je hebt ook nog HMI Human Master interface voor display en aantal parameters (MCU1)
Daar Deye 2 processors heeft en er zijn nog al wat combinaties mogelijk te maken die werken.

Dat je MI-ingang actief moet hebben bij eerdere software versies bij alleen AC gekoppelde PV aan gridzijde is niet in de handleiding te vinden. Of dat je peakshaving moet uitschakelen als je wilt terugleveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
jadjong schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:37:
Gaat de automaat uit vanwege overbelasting of vanwege een aardlek detectie?
Daar houdt mijn elektrotechnische kennis op. Kan ik dat zien? Alles 3 de fases staan op dat moment naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Daar houdt mijn elektrotechnische kennis op. Kan ik dat zien? Alles 3 de fases staan op dat moment naar beneden.
Alleen bij een aardlekautomaat is zoiets te zien, bij een normale automaat niet.

Kortsluiting of aardlek kun je zien aan de kleur in het indicatievenster. Kleuren zijn afhankelijk van het merk aardlekautomaat. Vaak de volgende kleuren:

Zwart of rood bij kortsluiten
Geel, oranje of wit bij aardlek.

[ Voor 23% gewijzigd door Steemsmij op 09-06-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Dank je @Steemsmij ik zie dat er een venstertje op zit, ik ga het de volgende keer in de gaten houden. Vandaag was het niet zonnig genoeg om het te laten gebeuren.

Ik zie overigens in home assistant geen overbelasting, geen enkel moment wordt de 3x16a gehaald bij de momenten dat het uitvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk3_0gUC_0-1uKDiUa0WyMa7NIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8DYX9sJ8bfWDEfX7ntcSQmm.jpg?f=fotoalbum_large
Domba schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:22:
[...]
Een B20 is het mininium, die niet meer uitschakelt bij binnen spec gebruik van 1 Deye, maar is niet aan te raden vanwege dissipatie warmte voor de groepenkast als je systeem ook 1-3 uur op 17-18kW gebruikt.
@powercoaster
Dank je, waarschijnlijk zal dat het dan toch zijn. Ik had gehoopt het software matig genoeg te kunnen beperken, waardoor de meterkast gewoon kon blijven zoals deze al was. Gekke is dus dat er 1 weer situatie is die da lijkt te verhinderen.

[ Voor 30% gewijzigd door powercoaster op 09-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:35:
Dank je @Steemsmij ik zie dat er een venstertje op zit, ik ga het de volgende keer in de gaten houden. Vandaag was het niet zonnig genoeg om het te laten gebeuren.

Ik zie overigens in home assistant geen overbelasting, geen enkel moment wordt de 3x16a gehaald bij de momenten dat het uitvalt.
[Afbeelding]

[...]

Dank je, waarschijnlijk zal dat het dan toch zijn. Ik had gehoopt het software matig genoeg te kunnen beperken, waardoor de meterkast gewoon kon blijven zoals deze al was. Gekke is dus dat er 1 weer situatie is die da lijkt te verhinderen.
Vraag is of je sample frequentie hoog genoeg is om een piek waar te nemen. Zeker een aardfout duurt maar zo kort, ga je waarschijnlijk niet zien :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
powercoaster schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:35:

Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Je neemt +/- 7kW af, om die 3x16A automaat af te laten schakelen moet daar 18kW aan PV tegenover staan om ook maar in de buurt van 11kW teruglevering te komen. En dan nog is korte tijd meer dan 11kW/3x16A niet iets waar de automaat van schrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Even een beetje een offtopic vraag. Ik heb de old style jk bms B2a20s20p met hardware versie 11. En het is een gedrocht om in te stellen via Bluetooth app. Die app is compleet incompatibel met de bms en krijgt settings gewoon niet opgeslagen.

Allereerst: ik had een andere bms moeten kopen. Maar goed ik doe het er maar mee.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@powercoaster Wat is het type van je aardlek automaat?
Als er voorheen een gewone grid gebonden omvormer op de groep heeft gezeten is kans aanwezig dat je B-type Alamat hebt die maar geschikt is voor 1 richting.

Deye heeft een 6mA verklaring, die heb ik al eens gepost, een Type A zou ook kunnen

@ybos ik heb geen idee hoe een 1 richting Alamat reageert als stroom richting in eens verandert omdat zon doorbreekt. Een 1-richting aardlek meet niet aan voedingszijde alleen aan loadzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knarf69
knarf69 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:11:
[...]

[...]

Komend weekend wil ik dit gaan testen. Via deze route heb ik uiteraard controle over de waarden en die kan ik realtime aanpassen.
Heb nu nog niets op Github staan, maar zal de code beschikbaar maken zodra ik alles functionerend heb. Die code bestaat uit meerdere delen:
1) Op de Pi in de meterkast: uitlezen van de P1-meter en die waarden via een TCP-verbinding doorsturen naar de 2e Pi;
2) Op de Pi bij de omvormer: ontvangen van die waarden en eventueel aanpassen en reageren op requests van de Deye van die waarden.

Als dit allemaal functioneert wil ik nog gaan nadenken over een eventueel monitoringsysteem met backup-verbindingen, dat mocht er een Pi uitvallen een andere Pi dat kan overnemen.

Dit hele systeem is voor mij nog niet relevant, omdat ik nu niet stuur naar nul-op-de-meter, maar handel op prijsverschillen. Op dit moment lever ik per saldo meer terug dan dat ik van het grid afneem, dus heb ik nu niets te maken met energiebelasting. Na afschaffing van de salderingsregeling wordt dat wel relevant.

Wordt vervolgd...
Afgelopen weekend een en ander getest. In eerste instantie lukte het niet om de Deye naar nul-op-de-meter te sturen (zero export to CT), omdat ik naast EX_MeterCT enabled ook Grid Tie Meter2 enabled had staan in de instellingen.
Door laatstgenoemde op disabled te zetten kon ik wel naar nul-op-de-meter sturen. Dat heb ik afgelopen nacht 5 uren zo laten draaien. In die 5 uren had ik een afname van 0,14 kWh en een teruglevering van 0,00 kWh op de meter. Dat verbruik was zeer stabiel rond 0,022 kWh en zou ik dus naar 0 kunnen brengen door de doorgegeven waarden daarmee aan te passen. Dat is het voordeel van deze methode.

Wel een kanttekening: 's nachts fluctueert mijn elektriciteitsverbruik bijna niet, waardoor de Deye niet heel veel hoeft bij te sturen. Dat is overdag anders, dan gaan er regelmatig apparaten aan of uit, maar ook fluctueert de meter sterk door schommelingen in de opbrengst van de zonnepanelen. Zeker op half bewolkte dagen, wanneer dan weer de zon tevoorschijn komt vanachter de wolken en dan weer de zon verdwijnt achter de wolken, zijn de schommelingen groot. Ik vermoed dat de Deye dan meer moeite heeft met bijsturen, omdat ie gedurende 1 seconde dan meerdere keren dezelfde waarden doorkrijgt. Wanneer het energieverbruik in de nacht wijzigt zie ik nu al dat de Deye ongeveer een halve minuut bezig is om weer op nul-op-de-meter uit te komen, waarbij de uitslagen tussen verbruik en terugleveren steeds kleiner worden, totdat ie weer op (bijna) nul-op-de-meter uitkomt.
Ook daarvoor kan ik de waarden aanpassen, maar daarvoor heb ik een 2e kabel nodig, zodat ik ook de Modbus-waarden kan uitlezen. Die kabel komt (als het goed is) eind deze week binnen, zodat ik komend weekend verder kan testen.

Wordt vervolgd dus weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Domba schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:26:
Als er voorheen een gewone grid gebonden omvormer op de groep heeft gezeten is kans aanwezig dat je B-type Alamat hebt die maar geschikt is voor 1 richting.

Deye heeft een 6mA verklaring, die heb ik al eens gepost, een Type A zou ook kunnen

@ybos ik heb geen idee hoe een 1 richting Alamat reageert als stroom richting in eens verandert omdat zon doorbreekt. Een 1-richting aardlek meet niet aan voedingszijde alleen aan loadzijde.
@Domba Welke aardlekautomaat zou jij dan adviseren om tussen hoofdschakelaar en (12k) Deye te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
BenSKIP schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:04:
[...]

@Domba Welke aardlekautomaat zou jij dan adviseren om tussen hoofdschakelaar en (12k) Deye te plaatsen?
Een type A. (zie verklaring en deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Thanks @Domba !
Ik heb de boel nu direct na de hoofdschakelaar naar de 3 standen schakelaar naar de Deye, wil er eigenlijk nog wel wat tussen hebben.
I.v.m. wat ruimtegebrek in de groepenkast denk ik aan de ABB aardlekautomaat 300mA 3P+N 20A B-Kar.
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-b25a-300ma.html
Of zou slechts een aardlek voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Steemsmij schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:41:
Even een beetje een offtopic vraag. Ik heb de old style jk bms B2a20s20p met hardware versie 11. En het is een gedrocht om in te stellen via Bluetooth app. Die app is compleet incompatibel met de bms en krijgt settings gewoon niet opgeslagen.

Allereerst: ik had een andere bms moeten kopen. Maar goed ik doe het er maar mee.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?
Ik heb er ook 3 en ga ze ook vervangen.
Het instellen heb ik geen problemen mee, dus dat verbaast me wel (weet niet welke hardware versie ik heb).

Ik heb 2 "issues":
Geen communicatie tussen BMS en Deye, en dat wil ik het liefst wel. Is er toch enige interactie.
de eerste cel is bij alledrie de accu's bij laden veruit het hoogst en bij ontladen veruit het laagst qua spanning. Tot zover zelfs dat ik af en toe zelfs undervoltage alarmen krijg (alle cellen nog boven de 3V, behalve de eerste cel, die is soms onder de 2,6V!). En dat terwijl ik bijna dagelijks minimaal 2uur op 100% ben met de accu's.
Weerstanden zijn nagenoeg hetzelfde en we hebben van 1 accu al een keer de eerste cel vervangen maar dat maakt niet uit. Ik hoop dat dat met de nieuwe JK BMS beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Domba schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:26:

Er zit nu een ABB DS203NC B16 0,3A in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hj41
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 12:41
Ted_W schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:15:
Ik heb eerder in dit draadje, maar ook elders internet, gelezen dat de Deye Copilot AI feature vlak na release nog niet helemaal lekker en optimaal werkt. Is dit sindsdien verbetert? Heeft iemand daar ervaring mee? Of beter nog even wegblijven daarvan?
Ik heb dezelfde vraag en ben van plan Deye Copilot te gaan gebruiken, na afloop van mijn vast energie contract. Dan (Aug) stap ik over naar Tibber, volgens Deye Copilot staat Tibber in de lijst , maar ik weet niet of dit Tibber NL ondersteunt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Antwoord: NEE
Tibber ondersteunt integratie met de volgende omvormermerken:
Fronius
Growatt
SMA
SolarEdge
Solis (bèta)
Huawei (bèta, alleen voor zonne-energieproductie)
Voor Solis en Huawei moet je Tibber Labs activeren in de app onder het tabblad "Jij" om toegang te krijgen tot deze Power-ups.

Aldus hun eigen AI chatbot.
Is Deye Copilot niet hetzelfde als Deye Cloud? Waar heb jij gelezen dat Tibber & Deye samengaat?

https://tibber.com/nl/sli...U7-or3EmLzzb_ofZ8A_PdvHPs

[ Voor 12% gewijzigd door BenSKIP op 11-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted_W
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-06 08:35
Volgens mij en Deye Copilot een feature wat je kunt aanzetten binnen Deye Cloud, maar pin me er niet op vast. Ik ben van plan om binnenkort een thuisbatterij plus Deye hybride omvormer te nemen, dus ik ben nog aan het verdiepen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:58:
Antwoord: NEE
Tibber ondersteunt integratie met de volgende omvormermerken:
Fronius
Growatt
SMA
SolarEdge
Solis (bèta)
Huawei (bèta, alleen voor zonne-energieproductie)
Voor Solis en Huawei moet je Tibber Labs activeren in de app onder het tabblad "Jij" om toegang te krijgen tot deze Power-ups.

Aldus hun eigen AI chatbot.
Is Deye Copilot niet hetzelfde als Deye Cloud? Waar heb jij gelezen dat Tibber & Deye samengaat?

https://tibber.com/nl/sli...U7-or3EmLzzb_ofZ8A_PdvHPs
Dat wil toch niet zeggen dat een externe partij niet de Tibber api kan gebruiken :?
GBB kan ook gewoon de prijzen van Tibber inlezen. En ik denk dat als je de chatbot vraagt over info van GBB dat er weinig nuttigs uitkomt, je antwoord is denk ik wat kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
De vraag is of er vanuit Tibber ondersteuning is. Dat antwoord blijft NEE. Dat je het buitenom mogelijk maken kan, dat zou kunnen, maar verwacht geen ondersteuning vanuit Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hj41
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 12:41
Ted_W schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:24:
Volgens mij en Deye Copilot een feature wat je kunt aanzetten binnen Deye Cloud, maar pin me er niet op vast. Ik ben van plan om binnenkort een thuisbatterij plus Deye hybride omvormer te nemen, dus ik ben nog aan het verdiepen in de materie.
In de mobile app kun je Deye AI activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Hey jongens,

Ondanks dat ik mijn omvormers nu al meer dan 2 jaar heb, lijkt het alsof ik nog altijd kan verdwalen in de vaak vreemde menu-instellingen van Deye.

Ik heb aan mijn GEN port andere omvormers hangen. Ik snap echter niet hoe die poort nu geschakeld wordt. Het lijkt er althans op alsof die poort bij mij helemaal niet geschakeld wordt.

Vooropgesteld: ik gebruik Voltage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSK2p6g3c2pRLGLf71ZyJzEcwns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrwyDdP8yPtxCpTktMHzDI7j.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik het begrijp, heb ik nu de schakelmomenten simpelweg ingesteld dat wanneer mijn batterijspanning boven de 54,5V gaat de GEN poort uitgezet wordt. En dat deze weer aan gaat wanneer mijn batterijspanning onder de 54V zakt.

Dit werkt echter niet mijn GEN port blijft altijd aan. Begrijp ik de werking niet goed? Haha..

[ Voor 7% gewijzigd door Steemsmij op 14-06-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:03
Steemsmij schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:06:
Hey jongens,

Ondanks dat ik mijn omvormers nu al meer dan 2 jaar heb, lijkt het alsof ik nog altijd kan verdwalen in de vaak vreemde menu-instellingen van Deye.

Ik heb aan mijn GEN port andere omvormers hangen. Ik snap echter niet hoe die poort nu geschakeld wordt. Het lijkt er althans op alsof die poort bij mij helemaal niet geschakeld wordt.

Vooropgesteld: ik gebruik Voltage.

[Afbeelding]

Zoals ik het begrijp, heb ik nu de schakelmomenten simpelweg ingesteld dat wanneer mijn batterijspanning boven de 54,5V gaat de GEN poort uitgezet wordt. En dat deze weer aan gaat wanneer mijn batterijspanning onder de 54V zakt.

Dit werkt echter niet mijn GEN port blijft altijd aan. Begrijp ik de werking niet goed? Haha..
Is dit netgekoppeld of in off-grid modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Laatst online: 25-06 21:40
rvdgaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:42:

Ik heb hier al naar lopen kijken, maar kan niet achterhalen hoe dit nu eigenlijk werkt.
Heb je hier weer extra hardware voor nodig, en hoe krijg je de addon geinstalleerd.

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Ricko1 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Is dit netgekoppeld of in off-grid modus?
Dit is netgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
SnarfB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:49:
[...]

Ik heb hier al naar lopen kijken, maar kan niet achterhalen hoe dit nu eigenlijk werkt.
Heb je hier weer extra hardware voor nodig, en hoe krijg je de addon geinstalleerd.
Voor zover ik weet laten de ontwikkelaars het niet toe om de software zelf in te zien / aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:49:
[...]

Nee geen extra hardware nodig mits je dit als add on in HA dit installeert, dan loopt het op de HA server.

Hier lees je hoe:

Je kan ook een raspberry PI nemen en hier de GBBconnector op laden maar dan heb dus wel extra hardware nodig.

Dat vindt je hier: https://github.com/gbbsoft/GbbConnect2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
rvdgaag schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Nee geen extra hardware nodig mits je dit als add on in HA dit installeert, dan loopt het op de HA server.

Hier lees je hoe:

Je kan ook een raspberry PI nemen en hier de GBBconnector op laden maar dan heb dus wel extra hardware nodig.

Dat vindt je hier: https://github.com/gbbsoft/GbbConnect2
Ik heb nu de verbinding via GBBconnect2 met mijn Deye, maar het is nog wel een heel gepuzzel om GBBOptimizer aan het draaien te krijgen.
Ik heb mijn zonnepanelen ingevuld in PV Forecast, maar hier kun je ook ingeven wat de werkelijk geleverd vermogen is.
Hier heb ik Homeassistant ingevuld maar hoe krijg ik die waarde in GBBoptimizer ?
Ik ga er vanuit dat ik ook van mijn warmtepomp straks de vermogens naar GBBoptimizeer moet sturen

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
SnarfB schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb nu de verbinding via GBBconnect2 met mijn Deye, maar het is nog wel een heel gepuzzel om GBBOptimizer aan het draaien te krijgen.
Ik heb mijn zonnepanelen ingevuld in PV Forecast, maar hier kun je ook ingeven wat de werkelijk geleverd vermogen is.
Hier heb ik Homeassistant ingevuld maar hoe krijg ik die waarde in GBBoptimizer ?
Ik ga er vanuit dat ik ook van mijn warmtepomp straks de vermogens naar GBBoptimizeer moet sturen
Hoezo moet je werkelijk geleverd vermogen van de panelen aangeven, dat meet de Deye toch zelf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:01:
[...]

De daadwerkelijke PV productie haalt GBB zelf uit de omvormer, ik heb geen koppeling verder naar HA dus geen idee. Voor de warmtepomp kun je zelf de tabel op de GBB site invullen met de gebruiksmetingen gerelateerd aan de temperatuur. Hiermee calculeert GBB de loads die er waarschijnlijk zijn en corrigeert ieder uur op basis van data die uit de Deye gelezen wordt.

Er is een discord voor GBB met veel kennis en support van de ontwikkelaar zelf:

https://discord.gg/t3T2QNRD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
ybos schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Hoezo moet je werkelijk geleverd vermogen van de panelen aangeven, dat meet de Deye toch zelf :?
Moet niks maar als je dat doet kan GBB een schatting maken aan de hand van zonneinstraling gegevens voor de komende dagen wat je verwachte productie is (dit klopt vrij aardig is mijn ervaring).

Deze data gebruikt hij om de batterij optimaal te laden, rekening houdend met productie, consumptie, prijzen etc zodat je maximaal geld kunt maken van het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Moet niks maar als je dat doet kan GBB een schatting maken aan de hand van zonneinstraling gegevens voor de komende dagen wat je verwachte productie is (dit klopt vrij aardig is mijn ervaring).

Deze data gebruikt hij om de batterij optimaal te laden, rekening houdend met productie, consumptie, prijzen etc zodat je maximaal geld kunt maken van het salderen.
Mijn ervaring is dat de (gecorrigeerde) forecast van opwek via Solcast prima gaat :Y

Forecast wordt ingeladen en aan de hand van de werkelijke opwek die de Deye zelf meet word de forecast en de werkelijke opwek continu vergeleken en gecorrigeerd. Ik zie dan niet in wat de werkelijke opwek naar de Deye sturen (die hij zelf meet :? ) dan voor meerwaarde biedt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Met forecast wil je op zonnige dagen je accu in de avond / nacht alleen drainen, zodat de zon deze laden kan en deze 's avonds niet geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
rvdgaag schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:13:
[...]

De daadwerkelijke PV productie haalt GBB zelf uit de omvormer, ik heb geen koppeling verder naar HA dus geen idee. Voor de warmtepomp kun je zelf de tabel op de GBB site invullen met de gebruiksmetingen gerelateerd aan de temperatuur. Hiermee calculeert GBB de loads die er waarschijnlijk zijn en corrigeert ieder uur op basis van data die uit de Deye gelezen wordt.

Er is een discord voor GBB met veel kennis en support van de ontwikkelaar zelf:

https://discord.gg/t3T2QNRD
Hoe stel je eigenlijk zo tabel samen voor de warmtepomp, moet je dan in historie van HA terugzoeken wat je WP bij bepaalde temperaturen verbruikt.
En hoe zit het in de winterdag als op een bepaald moment iedere keer Defrost aanspreekt van mijn WP, dit kost meer energie maar dit is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur maar ook van het vochtgehalte.
En hoe zit het met het tapwater, ook doet hij een keer in de week opwarmen voor legionella ik neem aan dat hij dit leert omdat dit altijd op een vast tijdstip is

[ Voor 7% gewijzigd door SnarfB op 18-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik kan in mijn Panasonic app precies zien wat de buitentemperatuur was en hoeveel de WP gebruikt heeft dat uur. Als je dat in die tabel op GBB invoert voor een paar buitentemperaturen dan extrapoleert hij die data voor omliggende temperaturen. Je DHW is een vrij vast patroon, kan je dus ook in die tabel invullen. De ontsmettingsronde kan je dus ook gewoon invoeren, bij mij op zondag 13.00 uur 2 kWh extra verbruik.

Defrosts heb je alleen rond het vriespunt en een hoge luchtvochtigheid, dat ziet GBB niet dus ik heb rond die temperatuur een iets hoger verbruik ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
Hoe kan ik mijn Deye zo instellen dat hij s'morgens tussen 6-9h niet mijn batterijen oplaad, maar mijn zonnen vermogen naar het net stuurt.
Dit omdat ik momenteel genoeg vermogen heb om mijn accu geheel te laden, ik ben bezig om dit met GBBoptimizer te laten doen maar ben nog niet zo ver, dus wil zolang hand bediend doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
SnarfB schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:06:
Hoe kan ik mijn Deye zo instellen dat hij s'morgens tussen 6-9h niet mijn batterijen oplaad, maar mijn zonnen vermogen naar het net stuurt.
Dit omdat ik momenteel genoeg vermogen heb om mijn accu geheel te laden, ik ben bezig om dit met GBBoptimizer te laten doen maar ben nog niet zo ver, dus wil zolang hand bediend doen.
Ik weet niet hoe jij je Deye managed, maar hier een voorbeeldje hoe het er via Deye Cloud uit zou moeten zien:
1. Je moet in System Work Mode-2 zijn
2. Je moet eerst de waarden inlezen via de "read" knop
3. Time of Use moet geactiveerd zijn
4. Gen moet geactiveerd zijn
5. Start en End time: spreekt voor zich
6. Power op 0: hoeveel power mag er geleverd / genomen worden
7. Hoe vol moet de batterij blijven of worden: 100% blijven in dit geval
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzbf30OiIUtW4gFKKhXoZ2gUIWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAhEoQj2Xecjoyfr55Kc7ucc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33
Ik heb 2 micro-omvormers aangesloten op de GEN poort van mijn Deye 12K Master en de GEN poort ingesteld als Micro inverter input. Ik zie dat de Micro's op dit moment samen 1500W produceren. Op mijn Deye 12K master zie ik echter op de Generator L1 Power maar de helft van het vermogen (750W) binnenkomen. Mijn Deye 12K Slave geeft op de Generator L1 Power ook 750W weer, terwijl daar niks is aangesloten. Is dit normaal gedrag?

[ Voor 4% gewijzigd door sMoKeFiSh op 19-06-2025 10:30 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wat is het verschil tussen een Deye en een Solis S6-EH3P(8-15)K02-NV-YD-L

Is dat gewoon een rebrand ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Tomsworld schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:10:
Wat is het verschil tussen een Deye en een Solis S6-EH3P(8-15)K02-NV-YD-L

Is dat gewoon een rebrand ?
Nee ik denk dat Solis dezelfde behuizing fabrikant heeft, Chinezen kopieren alles tenslotte. Ik had vroeger 2 Solis string omvormers, klote dingen, slechte software en een laag rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
sMoKeFiSh schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:49:
Ik heb 2 micro-omvormers aangesloten op de GEN poort van mijn Deye 12K Master en de GEN poort ingesteld als Micro inverter input. Ik zie dat de Micro's op dit moment samen 1500W produceren. Op mijn Deye 12K master zie ik echter op de Generator L1 Power maar de helft van het vermogen (750W) binnenkomen. Mijn Deye 12K Slave geeft op de Generator L1 Power ook 750W weer, terwijl daar niks is aangesloten. Is dit normaal gedrag?
Ik denk dat je het antwoord niet zo snel hier krijgt, hoeveel gebruikers hebben 2 omvormers in parallel staan en gebruiken ook nog de GEN poort om andere omvormers aan te sluiten ?? Ik schat dat je de enige bent.

Ik heb 2 Deye micro-omvormers op mijn 12K aangesloten die beide 1,2 kWp kunnen leveren, allebei op een aparte fase in de Deye en dat geeft hij ook netjes als zodanig aan.

Ik schat dat in jouw geval de rapportage van je 2 Deye's een beetje verdeeld wordt, wellicht dat een nieuwe firmware dat "probleem" oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb er ook twee in Master slave setup. Met nogal wat onverklaarbare en onlogische interpretaties die je moet doen.

Ik heb mijn on grid omvormers op de gen poorten aangesloten maar dan wel weer verdeeld over beide omvormers. Dus bij mij komt er 1 kabel binnen van de ongrid omvormers die ik weer splits via een onderverdeling naar beide master en Slave.

Mijn rapportering is hetzelfde als bij jou: de helft op de master de helft op de Slave. Dit is correct in mijn geval. In jou geval is het vreemd omdat je alleen alles op de master hebt aangesloten.

Ik kan dit morgen eens nabootsen en kijken of ik hetzelfde heb dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:39
Een tijdje geleden heb ik mijn Deye 10K opgehangen (ik zou 12K doen, maar 10K is het maximum wat hier kan in Belgie...). Ik ga me nu zetten aan de aansluiting.

Voorlopig heb ik nog geen accu wegens tijdsgebrek en onzekerheid over budget door grote renovatiewerken, maar die volgt later alsnog.

Wat betreft PV heb ik het volgende:
  • 2 strings van elk 16 panelen jinko 420Wp. Elke string dus 6720Wp, in oost-west opstelling. Deze komen rechtstreeks op de Deye
  • 1 string verschillende orientatie op een SolarEdge omvormer. Deze wil ik aansluiten op de GEN ingang van de Deye
Voor de aansluiting was ik van plan om het makkelijk te houden, en gewoon alles aan te sluiten achter de Deye op de LOAD uitgang. Wel zou ik nog een omschakelaar voorzien om de Deye te omzeilen in geval van problemen. Snel tekeningetje hoe dat eruit zou komen te zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9LiqwUK0DIGig3gfZzb27vXfDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TCqFVZ7Kpxea6v03cx1NVBmH.png?f=fotoalbum_large
  • Hebben jullie hier bepaalde bedenkingen bij? Is het bvb niet beter of wenselijk om bepaalde verbruikers _niet_ achter de LOAD poort van de Deye te plaatsen? Ik denk dan voornamelijk aan de grote verbruikers zoals laadpunt, airco, warmtepomp, ...
  • De CT klemmen zijn redelijk groot. Ik heb geen idee hoe ik deze in mijn zekeringskast zal kunnen verwerken. Als ik het goed begrijp plaats ik deze best tussen mijn slimme meter en mijn eerste differentieelschakelaar/aardlekschakelaar. Waar vinden jullie de plaats om deze te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
persoonlijk zou ik alles achter load zetten, in offgrid kan je dan alsnog automaten uitschakelen om stroom te besparen. Als de 10k tenminste voldoende zou zijn er zit wel wat overwaarde (piek belasting) op. Anderen kiezen juist met opzet om de EV niet op load te zetten, omdat ze dit "zonde" vinden. Die snap ik persoonlijk niet. In geval van nood kan ik met +/- 70 kwh dan ook mijn ev 'snachts volledig met zonnestroom laden en het huis koelen (indien nodig) ook in offgrid modus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:33
Let wel op dat je die Hager SFT440 niet onder load mag schakelen aangezien de N op de SFT440 later kan schakelen dan Fase1 t/m 3. Dus altijd zorgen dat de groepen/hoofdschakelaar achter de SFT440 uitstaan voordat je tussen Deye load en Grid gaat schakelen.

Ik heb zelf ook de hele woning (behalve laadpalen) op de Load uitgang van de Deye en dit werkt al 2 jaar prima. De laadpalen zitten niet achter de Deye, maar kan ze alsnog via de accu voeden als ik de Work Mode in de Deye aanpas naar Zero Export to CT ipv mijn standaardsetting Zero Export to Load.

Als je geen ruimte hebt voor de CT klemmen, kun je ook nog kiezen voor een CHINT of Eastron verbruiksmeter welke je met modbus kunt koppelen aan de Deye. Bij mij zit deze meter direct na mijn hoofdschakelaar.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Hallo ik heb gisteravond mijn accu's proberen te ontladen naar 5%, echter ik kwam vanmorgen tot de ontdekking dat bij 10% de accu weer vol begon te laden tot 11% en daarna weer te laden.
waar kan dit mis gaan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilIPTnNO730Gv-GfFuMdm19F4wk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iqjgg4aE1LlRBaMhlmfVSnWt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@sMoKeFiSh Je hebt ook nog een BMS.
Deze kan ook ingrijpen met een force charge, dit wordt ook op het display van Deye weergegeven.

Edit : Houdt ook rekening mee dat SOC een relatieve parameter is, die kan driften.
als ook welk accu voltage 0% en welk accu voltage 100% is.

Ik heb Seplos V2's die ingrijpen als deze onder 9% komt, iets waar ik dat aan kan zien, is dat die 3% op vol vermogen laad (als 3% er tussen aan houdt) en dan volgens instelling verder gaat. (ik heb niet getest welk interval die van Deye gebruik, in geval van forced charge, ik ben uit gegaan van low-shutdown interval en heb het maar bij enkele firmware combinaties getest)

Overigens alle 3, low, shutdown en restart op zelfde waarde, geeft bij diverse firmware versies een probleem.
Als dat een willekeur geeft op welke parameter wordt ingegrepen, een alarm of uitschakeling, ik zelf houdt 3% aan er tussen.
Dat is wel een een ruime en zekere, die kan nog wel iets kleiner, maar je moet wel rekening houden met afronding en integer wordt gebruikt in de software.

Bijv in mijn setup wil ik geen aselecte alarm of uitschakeling, maar eerst alarm (low) en HA de kans heeft om on-grid te gaan. uitschakeling is last resource voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 20-06-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Tomsworld schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:
Zeer goede opmerking @Domba ik moet dus dringend eens kijken welke versies in de synergid lijst staan - bedankt voor je opmerking die heeft me misschien gered :-).

de 8K normale 8,8 en de 8 BE is ok dus.

Er zijn wel wat opties dus ( https://www.synergrid.be/...2_2019.xlsx?1746098717310 )

Ik twijfel nog altijd victron / deye.
Ik heb mijn 10K bij e2c solar gekocht. Ze leveren het EU model. Vervolgens wordt deze bij Deye aangemeld als "geleverd in Belgie" en versturen ze een nieuw label wat over het originele gekleefd moet worden. Het is dus letterlijk hetzelfde toestel als het EU model, maar hij zal dus met configuratie/firmware gelimiteerd worden op 10 kVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 17:23
Is er voor de 12kw deye ook een setting/ schakelaar waarmee je hem los koppelt van de grid?
Ik wil kijken of ik in home assistant een automation kan maken die het grid los koppelt als de accu genoeg gevuld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
freshter schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:28:
Een tijdje geleden heb ik mijn Deye 10K opgehangen (ik zou 12K doen, maar 10K is het maximum wat hier kan in Belgie...). Ik ga me nu zetten aan de aansluiting.

Voorlopig heb ik nog geen accu wegens tijdsgebrek en onzekerheid over budget door grote renovatiewerken, maar die volgt later alsnog.

Wat betreft PV heb ik het volgende:
  • 2 strings van elk 16 panelen jinko 420Wp. Elke string dus 6720Wp, in oost-west opstelling. Deze komen rechtstreeks op de Deye
  • 1 string verschillende orientatie op een SolarEdge omvormer. Deze wil ik aansluiten op de GEN ingang van de Deye
Voor de aansluiting was ik van plan om het makkelijk te houden, en gewoon alles aan te sluiten achter de Deye op de LOAD uitgang. Wel zou ik nog een omschakelaar voorzien om de Deye te omzeilen in geval van problemen. Snel tekeningetje hoe dat eruit zou komen te zien:[Afbeelding]
  • Hebben jullie hier bepaalde bedenkingen bij? Is het bvb niet beter of wenselijk om bepaalde verbruikers _niet_ achter de LOAD poort van de Deye te plaatsen? Ik denk dan voornamelijk aan de grote verbruikers zoals laadpunt, airco, warmtepomp, ...
  • De CT klemmen zijn redelijk groot. Ik heb geen idee hoe ik deze in mijn zekeringskast zal kunnen verwerken. Als ik het goed begrijp plaats ik deze best tussen mijn slimme meter en mijn eerste differentieelschakelaar/aardlekschakelaar. Waar vinden jullie de plaats om deze te hangen?
Ik was ook iets gelijkaardigs aan het bekijken (wel met de 5K 1fase), maar ik vraag het me af of je het wel gaat gekeurd krijgen. Gaat de keurder enkel op het vermogen kijken van de DEYE of gaat hij het het vermogen van de omvormer op je GEN input ook meerekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:06
Maffen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Ik was ook iets gelijkaardigs aan het bekijken (wel met de 5K 1fase), maar ik vraag het me af of je het wel gaat gekeurd krijgen. Gaat de keurder enkel op het vermogen kijken van de DEYE of gaat hij het het vermogen van de omvormer op je GEN input ook meerekenen?
De keurder gaat niet over geïnstalleerd vermogen. Die kijkt of het conform AREI is. Bij het aanmelden bij Fluvius moet je dan het vermogen doorgeven van de omvormer(s).

Fluvius kijkt naar het totale geïnstalleerde vermogen in kVA, dus als je naast die 10kVA Deye nog een 2kVA omvormer aan de GEN poort hangt heb je voor hen 12kVA. Wat an sich voor Fluvius geen probleem meer is, daar ligt de grens nu op 20 kVA meen ik me te herinneren.

De Fiscus/FOD Economie is hier momenteel het probleem, zij hanteren nog steeds de grens van 10kVA voor particulieren. Maar daar kan je een uitzondering aanvragen als je kan aantonen dat het voor zelfconsumptie is (WTP, EV, etc.) en niet voor verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
SnarfB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:33:
Hallo ik heb gisteravond mijn accu's proberen te ontladen naar 5%, echter ik kwam vanmorgen tot de ontdekking dat bij 10% de accu weer vol begon te laden tot 11% en daarna weer te laden.
waar kan dit mis gaan ?

[Afbeelding]
Het tijdsprogramma is bij mij vaak de factor waar die naar kijkt. Dat hele blok met de capacity aansturing negeert hij bij mij volledig.

Kijk ook naar je gridcharging instellingen, mogelijk is daar nog iets wat je mist (uitgaande van opladen middels het net)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:49:
Is er voor de 12kw deye ook een setting/ schakelaar waarmee je hem los koppelt van de grid?
Ik wil kijken of ik in home assistant een automation kan maken die het grid los koppelt als de accu genoeg gevuld is
Voor testen is het simpelste de netfrequentie in netprotocol aanpassen, dat deze niet meer voldoet.

Dan gaat de Deye automatisch in eiland off-grid mode, wel rekening houden mee dat time of use niet langer actief is in off-grid mode.

Voor fysiek heb je een extern relais nodig, bijvoorkeur en NC-type die je vanuit bijv HA kunt aansturen, het enige voordeel daarvan is dat je een fallback hebt.
Maak je een fout dan schakelt Deye uit en schakelt relais uit en is je on-grid weer herstelt en reboot de Deye binnen 2 minuten.
Bij de software benadering, moet je dat handmatig doen of je externe aansturing zal stroom moeten hebben om de setting te kunnen aanpassen.

Edit: BELANGRIJK om rekening mee te houden, bij de nieuwere firmware versies komt de Deye na uitschakelen NIET terug met ALLE laatste settings die je via modbus hebt gemaakt, zoals aanpassingen die in TuO hebt gemaakt. maar met eerdere

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 20-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
RailHenk87 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Fluvius kijkt naar het totale geïnstalleerde vermogen in kVA, dus als je naast die 10kVA Deye nog een 2kVA omvormer aan de GEN poort hangt heb je voor hen 12kVA. Wat an sich voor Fluvius geen probleem meer is, daar ligt de grens nu op 20 kVA meen ik me te herinneren.

De Fiscus/FOD Economie is hier momenteel het probleem, zij hanteren nog steeds de grens van 10kVA voor particulieren. Maar daar kan je een uitzondering aanvragen als je kan aantonen dat het voor zelfconsumptie is (WTP, EV, etc.) en niet voor verkoop.
Oei, is dat zo? Ik had gerekend dat de Deye dit zou beperken tot 10 kVA, aangezien zijn max AC output apparent power 10 kVA is zal er nooit meer dan 10 kVA op het net gezet worden.

Waar kan je zo'n uitzondering aanvragen? Want ik hang er wel aan zo denk ik dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:06
freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Oei, is dat zo? Ik had gerekend dat de Deye dit zou beperken tot 10 kVA, aangezien zijn max AC output apparent power 10 kVA is zal er nooit meer dan 10 kVA op het net gezet worden.

Waar kan je zo'n uitzondering aanvragen? Want ik hang er wel aan zo denk ik dan :-)
Technisch kan je omvormer misschien beperken tot 10kVA, maar Fluvius kijkt naar het totale geïnstalleerde vermogen, los van eventuele softwarebeperkingen.
Maar zoals aangegeven maakt Fluvius geen enkel probleem van dit formaat van installatie. De grens ligt zelfs op 25kVA zie ik nu.

Uitzondering kan je via het contactformulier van de FOD in gang steken om te verkrijgen, heb geen ervaring met de procedure.
Ik hoop vooral dat de fiscus ook meegaat met de tijd en de grens gelijk trekt naar 25kVA om deze verwarrende situatie te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Die 10kVA is de maximale DC naar AC conversie. Jouw externe PV is al AC en de load/grid/gen-poort zit gewoon aan elkaar alsof het een Wago is. Zet je 500kVA op load/gen dan komt dit ook uit de grid-poort. Met misschien wat bijkomende rook omdat de interne geleiders niet helemaal bemeten zijn op 500kVA. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
jadjong schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Die 10kVA is de maximale DC naar AC conversie. Jouw externe PV is al AC en de load/grid/gen-poort zit gewoon aan elkaar alsof het een Wago is. Zet je 500kVA op load/gen dan komt dit ook uit de grid-poort. Met misschien wat bijkomende rook omdat de interne geleiders niet helemaal bemeten zijn op 500kVA. :+
Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.

En wat als ik dan een dieselgroep van 5 kVA aansluit op de GEN poort? Dan is er geen DC naar AC conversie.

Misschien moet ik het eens bij Deye navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
freshter schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Zou het zo in elkaar zitten? Het lijkt me sterk dat de maximum AC output apparent power die gedocumenteerd is in de datasheet zo maar overschreden zal worden.

En wat als ik dan een dieselgroep van 5 kVA aansluit op de GEN poort? Dan is er geen DC naar AC conversie.

Misschien moet ik het eens bij Deye navragen.
Er staat ook op de typeplaat/sticker aangegeven wat de max AC doorvoer is, ik meen 48A (3 fase, 12kW versie). Dat is een veelvoud van het nominale vermogen van de Deye. Hij doet dus geen vermogensbeperking :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Ze hebben mijn firmware van de Deye geupdate, nu kan ik een zelfscan uitvoeren van de CT clamps maar daar krijg ik onderstaande foutmelding van, iemand hier mee bekent ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJI7J7O9K8gD-NEFPj3AMnH6VeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNOgmB7GKXuw7XxpYGlzohwx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Succeded? Maar dan korter? Mand.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste