Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-06 14:20
De Deye volgt de sinuscurve van het grid, de MI volgen de de sinuscurve van het grid. Valt grid weg, dan blijft de Deye de sinuscurve in stand houden, tot grid weer bijspringt, de MI blijven dan ook aan, omdat zij de sinuscurve van de Deye blijven volgen. De Deye connect GRID pas weer als de sinuscurve gelijk lopen.
(Online modus)

Offline wordt er ook een sinus gevormd, of deze nou door de Deye of door het aggregaat gevormd worden durf ik niet te zeggen, maar ze zullen eveneens gesynct moeten worden. Ik denk dat als die sinus weer staat de Micro-Inverters ook weer 'online' zullen komen, zij zien immers weer een sinuscurve.

Zo is het mij verteld, of dit zo ook daadwerkelijk werken zal, durf ik niet te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-06 23:22
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4ry7Fu58DdFG-nA0Wa4WoD3Cls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO5PlhRgft9KjVTH4LW0vS7U.jpg?f=fotoalbum_large

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaaFccKLrjHc_RZfnHUv2edexow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA7J8rOm5KMLd2WiqIEL2k0C.jpg?f=fotoalbum_large

P1 meter geeft alles correct aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLxStEBpOESbhhmafYHjV5VngB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTMwon1rigpB9tbRQ9aOxlb4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.

[ Voor 15% gewijzigd door Steemsmij op 02-06-2025 20:59 ]

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 40 kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:58
Ik wil het lawaai van de ventilatie van mijn omvormer beperken. Nu zag ik al wat 3d ontwerpen voor extra ventilatoren, maar heb helaas geen 3d printer. Ik zie ook wat links naar iets van Etsy in dit topic staan, maar helaas werken de links niet meer.
Iemand die me op weg kan helpen, naar een kant een klare set of in elk geval naar een houder voor de ventilatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steemsmij
Ik heb mijn 3d printer in onderhoud, is over een weekje klaar denk ik. Doe wat upgrades.
Heb voor PCJR ook een printje gemaakt en gebracht omdat ik in de buurt woonde. Maar kan hem misschien wel verzenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knarf69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:55
mahagen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Mooi dat je zoveel vertrouwen hebt in je Pi's ..

Houdt er ook rekening mee dat een P1 trager is, DSMR versie 5 rapporteert 1x per seconde, een SDM630 10x per seconde.
Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Steemsmij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:18:
Hey hey,

Ik heb twee deye 12kw omvormers die in Master slave configuration draaien. Ze zij beiden alleen aangesloten op de GRID poort. Niks op de LOAD. Wel nog wat micro omvormers en on grid ac coupled omvormers aan de GEN poort.

Ik zie nu bij het verkopen (valt me eigenlijk nu pas op🫠) dat ik bij verkopen het volgende gedrag zie:

Master verkoopt stroom naar LOAD
[Afbeelding]

En de Slave verkoopt stroom wel netjes naar GRID.
[Afbeelding]

P1 meter geeft alles correct aan.

[Afbeelding]

Hoe zou dit kunnen? Hebben jullie tips?
Dit lijkt mij een software bug.
Om uit te sluiten of dit een software bug is, heb ik oudere stabiele firmware gedownload. MCU1 en MCU2 geflashed op de inverters maar op een of andere manier krijg ik dit niet klaar.

Is het zo dat je alleen maar kan upgraden naar nieuwere firmware? Ik heb bijvoorbeeld MCU1 geinstalleerd, een tijdje gewacht en daarna MCU2 geinstalleerd. Tijdens MCU1 en MCU2 installeren zie je rode getallen optellen en na MCU2 zie je groene getallen optellen.

Daarna heb ik de omvormers maar eens opnieuw opgestart maar blijft de oude, meest recente firmware zichtbaar bij device info.

Doe ik iets fout qua installeren of uploaden?
Ik werk via de logger-pagina en dan Upgrade en dan Upgrade inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:10
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Het is gelukt om vanuit de Pi de verbruikscijfers te injecteren in de Deye. Ik probeerde dat eerst via Modbus op de gecombineerde Modbus/BMS-poort. Dat lukte niet. Nog eens in de documentatie gedoken en vervolgens de Pi via Modbus aangesloten op de Meter-485-poort. Nu lukt het wel!
Volgende stap is om te zien of de P1 inderdaad met 1x per seconde snel genoeg is om (vanaf 2027 afschaffing salderingsregeling) in de nacht het verbruik op nul (of net iets lager) te kunnen houden. Zo nee, zal ik alsnog zo'n Eastron SDM630 installeren in de meterkast.
Benieuwd naar dit resultaat. Ondanks dat ik de eastron al heb zitten en 2 waveshare omvormers zou dit wel een kostenbesparing kunnen zijn van ongeveer €200 (eastron, 2x waveshare rs485 + installatiewerk) voor een installatie bij mijn ouders. In dat geval kan HA die daar de P1 leest (of de envoy) de registers schrijven via een ESPHome modbus module. Dat brengt de kosten terug naar een euro of €15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 13:41
knarf69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Update:
Nice, goed gedaan. Ben benieuwd naar hoe strak hij de nul houdt via deze route. Vermoed dat je nu ook controle hebt over de waardes en zelf de baseline en of versterking kan instellen?

Heb je het ergens op git staan trouwens? misschien handig voor anderen die deze route ook willen gebruiken..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knarf69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:55
timminater schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Benieuwd naar dit resultaat. Ondanks dat ik de eastron al heb zitten en 2 waveshare omvormers zou dit wel een kostenbesparing kunnen zijn van ongeveer €200 (eastron, 2x waveshare rs485 + installatiewerk) voor een installatie bij mijn ouders. In dat geval kan HA die daar de P1 leest (of de envoy) de registers schrijven via een ESPHome modbus module. Dat brengt de kosten terug naar een euro of €15
mahagen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:02:
[...]

Nice, goed gedaan. Ben benieuwd naar hoe strak hij de nul houdt via deze route. Vermoed dat je nu ook controle hebt over de waardes en zelf de baseline en of versterking kan instellen?

Heb je het ergens op git staan trouwens? misschien handig voor anderen die deze route ook willen gebruiken..
Komend weekend wil ik dit gaan testen. Via deze route heb ik uiteraard controle over de waarden en die kan ik realtime aanpassen.
Heb nu nog niets op Github staan, maar zal de code beschikbaar maken zodra ik alles functionerend heb. Die code bestaat uit meerdere delen:
1) Op de Pi in de meterkast: uitlezen van de P1-meter en die waarden via een TCP-verbinding doorsturen naar de 2e Pi;
2) Op de Pi bij de omvormer: ontvangen van die waarden en eventueel aanpassen en reageren op requests van de Deye van die waarden.

Als dit allemaal functioneert wil ik nog gaan nadenken over een eventueel monitoringsysteem met backup-verbindingen, dat mocht er een Pi uitvallen een andere Pi dat kan overnemen.

Dit hele systeem is voor mij nog niet relevant, omdat ik nu niet stuur naar nul-op-de-meter, maar handel op prijsverschillen. Op dit moment lever ik per saldo meer terug dan dat ik van het grid afneem, dus heb ik nu niets te maken met energiebelasting. Na afschaffing van de salderingsregeling wordt dat wel relevant.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 15:58
Ik loop tegen een probleem(pje) aan waarbij ik beperkt word in de maximale laadstroom.

Ik heb een 12K-SG04LP3 via BMS communicatie (Pylon protocol) verbonden met een tweetal Seplos V2 BMS-en met elk 16x280Ah LiFePO4 cellen. Ik heb de BMS versie geschikt voor max 150A.

In de Deye staan Max A Charge en Max A Discharge beide op 200A.

Bij ontladen zie ik ook 190-200A staan als ontlaad-stroom. Als ik een Grid Charge uitvoer blijft hij steken op 148-150A.
Ik maak gebruik van de TOU en heb daar het laadvermogen ook al eens op 11kW ingesteld zodat er (volgens mij) met de maximaal toegestane laad stroom geladen kan worden.
Mijn gevoel zegt dat het een instelling is in de Seplos BMS, maar hier moet ik even een keer voor gaan zitten met een kabel en de laptop, want via BT en de app raak ik de weg kwijt in alle settings. Ook ga ik dan controleren of beide BMS-en de zelfde instellingen hebben. Andere optie is een FW bug, en dan in de manier waarop de master BMS de max laadstroom bepaald en door stuurt naar de Deye.

Ik zie hier soms flink grote systemen voorbij komen, is er iemand met een soortgelijke ervaring? Of een oplossing, want ik sluit niet uit dat ik ergens een (denk) fout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 09:49
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:37:
Ik loop tegen een probleem(pje) aan waarbij ik beperkt word in de maximale laadstroom.

Ik heb een 12K-SG04LP3 via BMS communicatie (Pylon protocol) verbonden met een tweetal Seplos V2 BMS-en met elk 16x280Ah LiFePO4 cellen. Ik heb de BMS versie geschikt voor max 150A.

Bij ontladen zie ik ook 190-200A staan als ontlaad-stroom. Als ik een Grid Charge uitvoer blijft hij steken op 148-150A.
Ik maak gebruik van de TOU en heb daar het laadvermogen ook al eens op 11kW ingesteld zodat er (volgens mij) met de maximaal toegestane laad stroom geladen kan worden.
Mijn gevoel zegt dat het een instelling is in de Seplos BMS, maar hier moet ik even een keer voor gaan zitten met een kabel en de laptop, want via BT en de app raak ik de weg kwijt in alle settings. Ook ga ik dan controleren of beide BMS-en de zelfde instellingen hebben. Andere optie is een FW bug, en dan in de manier waarop de master BMS de max laadstroom bepaald en door stuurt naar de Deye.

Ik zie hier soms flink grote systemen voorbij komen, is er iemand met een soortgelijke ervaring? Of een oplossing, want ik sluit niet uit dat ik ergens een (denk) fout maak.
Grid charge amps ook ingesteld in de Deye?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
PCJR schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Grid charge amps ook ingesteld in de Deye?
Ja, sorry vergeten te vermelden, maar die staat ook op 200A.
Heb er geen foto van, maar als ik op het scherm van de Deye de info oproep van de battery geeft hij daar geloof ik die 150A aan. Ik kan als workaround altijd nog naar batterij op voltage modus gaan, maar mijn interne autistje zegt dat het zo toch ook zou moeten werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:52
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:37:

Update je BMS'en naar de laatste versie (heb ik voor je mits het een V2 BMS is, V3 kan je downloaden via de Seplos website). Je moet via de batterij management software in de BMS'en de maximale laadt /ontlaadt stroom instellen, waarbij als je 2 accu;s hebt en ze staan beiden op 100A dan heb je 200A beschikbaar max.
Standaard staat de BMS op 0,5C dus op zo'n 75A per accu.

Ook als je met V sturing werkt remt de BMS de maximale stroom dus lekker (veliger) op CAN sturing blijven.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 09:49
TechApprentice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Ja, sorry vergeten te vermelden, maar die staat ook op 200A.
Heb er geen foto van, maar als ik op het scherm van de Deye de info oproep van de battery geeft hij daar geloof ik die 150A aan. Ik kan als workaround altijd nog naar batterij op voltage modus gaan, maar mijn interne autistje zegt dat het zo toch ook zou moeten werken :P
Andy had laatst een yt filmpje over de voordelen van canbus.
Maar wat betreft die charge amps, dan zou ik het ook even niet weten...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
rvdgaag schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Update je BMS'en naar de laatste versie (heb ik voor je mits het een V2 BMS is, V3 kan je downloaden via de Seplos website). Je moet via de batterij management software in de BMS'en de maximale laadt /ontlaadt stroom instellen, waarbij als je 2 accu;s hebt en ze staan beiden op 100A dan heb je 200A beschikbaar max.
Standaard staat de BMS op 0,5C dus op zo'n 75A per accu.

Ook als je met V sturing werkt remt de BMS de maximale stroom dus lekker (veliger) op CAN sturing blijven.
Ik heb even in mijn fotoalbum op de telefoon lopen zoeken en ik heb 2x het model 48150-1101-10E-SP75-16S.
En via een oude screenshot via de BT app: 1101-SP75, Software version V16.6, Protocol version V2.0

Als je een nieuwe versie hebt, die mij kan helpen om iets sneller te laden, dan graag. Dit is namelijk mijn enige "klacht" van de huidige opstelling. En in de nabije toekomst komt er een 3e accu pack bij met een gelijke BMS, dan kan ik "veilig" rond de 200A laden, zelfs als er 1 uit valt.

Helaas zal het controleren van alles settings en al dan niet updaten moeten wachten tot na de Pinksteren aangezien dan Family time voor gaat.

Ik ben ook groot voorstander van het gebruiken van de CAN communicatie vooral vanwege alle safety features die dan direct (zonder extra uitlezing en HA er tussen) bij de Deye aankomen. Mogelijk dat die uitlezing in HA er alsnog komt, voor de statistieken en algemeen tweaker gehalte.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste