Ik zit hier nog eens even naar te kijken... Is het ingestelde vermogen uit de ToU ook het vermogen dat je maximaal kan laden met pv?rvdgaag schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:15:
Lees de handleiding van je Deye eens goed door.
Simpel samengevat als je een tijdslot hebt en de grid charge optie staat niet aan, je accu heeft lading 90% (als voorbeeld) en je zet in de ToU tabel de waarde op 40% dan zal het systeem zodra je de omvormer op selling first zet je accu in dat tijdslot ontladen van 90% naar minimaal 40%.
Let wel op dat in dat tijdslot je geen peakshaving aan hebt staan want dan ontlaadt hij uberhaupt niet. Dat is alleen handmatig via de Deye cloud aan te passen of via een programma als GBBoptimizer.
Wanneer je Max solar sell Power op een lagere waarde zet in HA dan zal hij niet op vol vermogen ontladen maar op het vermogen in watts wat je daar instelt.
Hieronder zie je een deel van mijn dashboard in HA voor de 12k LV omvormer die ik gebruik.
[Afbeelding]
Stel dat een ToU vak er zo zou uitzien:
12:00-15:00, gen charge uit, grid charge aan, 12000w, 48V
Dan zou dus tussen 12:00-15:00uur met een vermogen van 12kw onttrokken kunnen worden tot aan een batterijspanning van 48V.
Maar houdt dit dan ook in dat op ditzelfde tijdvak er maar maximaal 12kw in de batterij kan via pv? En dat de rest naar het net gaat?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik in mijn deye het ToU vak 'vermogen' kan opschroeven tot 16kw. Laat dit nu ook precies het vermogen zijn dat ik maar maximaal met pv in de batterij krijg in Master slave configuration.
Ondanks dat het dan volgens mij nog altijd x2 gedaan wordt vanwege master slave. Maar inmiddels ben ik zo wanhopig dat ik zelfs rare therorien verzin en de software begin te wantrouwen. Ik wil er dus even achter komen of dat vermogen in ToU ook bepaald hoeveel er geladen wordt met pv. Dus los van de max charge en max grid charge settings.
Ik heb het nu voor morgen even op 12kw gezet en nu wil ik kijken wat er dan morgen gebeurt.
(voor de nieuwe lezers van mijn probleem: met grid charge kan ik WEL de volle 24kw van 2x 12kw deye benutten om de batterij te laden, via pv maar maximaal 16kw of 320A)
[ Voor 7% gewijzigd door Steemsmij op 23-05-2025 23:53 ]
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries