Ik ga eens beter verdiepen in Gbb, heb nog even voordat het contract ingaat.
Niet alle dynamisch energieleveranciers stappen ook gelijk over.rvdgaag schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:23:
Met ingang van Juni dit jaar gaan de EPEX spot prijzen (waar de dynamische prijzen op bepaald worden) naar intervallen van 15 minuten ipv een uur dus je wil een oplossing die overal rekening mee houdt.
Bijv zonneplan niet direct, mogelijk wel op termijn.
Tot nu enigste lijstje wat ik ben tegengekomen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ben eens benieuw naar waar jullie je setpoint ingesteld hebben waarop jullie separaten ventilatoren regelen, en begrijp ik goed dat de ventilator van de Deye rond 55 graden inschakelt ik had het idee dat hij dat veel eerder deedsMoKeFiSh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:15:
[Afbeelding]
Ik vind de temperatuur eigenlijk ngo wel meevallen. Was gisteren rond 33C in m'n schuurtje. Van 19:00 tot 21:30 was de Deye aan het terugleveren van accu naar grid. Moet binnenkort eens tijd vinden om de extra fans te plaatsen.
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Het betreft hier de Deye fans zelf en de sturing zit in de firmware en is verder niet in te stellen.SnarfB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:16:
[...]
Ik ben eens benieuw naar waar jullie je setpoint ingesteld hebben waarop jullie separaten ventilatoren regelen, en begrijp ik goed dat de ventilator van de Deye rond 55 graden inschakelt ik had het idee dat hij dat veel eerder deed
Wanneer die inschakelen en op vol vermogen lopen is FW versie afhankelijk.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Externe fans, met externe PWM sensor.SnarfB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:16:
[...]
Ik ben eens benieuw naar waar jullie je setpoint ingesteld hebben waarop jullie separaten ventilatoren regelen, en begrijp ik goed dat de ventilator van de Deye rond 55 graden inschakelt ik had het idee dat hij dat veel eerder deed
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
[ Voor 37% gewijzigd door BenSKIP op 13-05-2025 15:16 ]
Ik heb 5 ventilatoren er boven geplaatst met een ESPhome regeling die werkt op de temperatuurmeting van de Deye 12kW, maar nu wil ik eigenlijk het setpoint zo instellen dat deze er net voor zorgt dat de ventilatoren van de Deye zelf niet aan gaan .Domba schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:08:
[...]
Het betreft hier de Deye fans zelf en de sturing zit in de firmware en is verder niet in te stellen.
Wanneer die inschakelen en op vol vermogen lopen is FW versie afhankelijk.
Dus ik was benieuwd of iemand mijn kan vertellen of de Deye een vast setpoint heeft waarop die zijn eigen ventilatoren ischakeld
:strip_exif()/f/image/win4dcp5eli16eZkDRFrJenk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ik zit eraan te denken een mobiele airco in de garage te zetten, wanneer het heet is is de prijs toch vaak op of onder de 0 cent.sMoKeFiSh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:15:
[Afbeelding]
Ik vind de temperatuur eigenlijk ngo wel meevallen. Was gisteren rond 33C in m'n schuurtje. Van 19:00 tot 21:30 was de Deye aan het terugleveren van accu naar grid. Moet binnenkort eens tijd vinden om de extra fans te plaatsen.
Al voor €100 heb je een tweedehands 9000Btu unit
[ Voor 3% gewijzigd door GerwinFi op 13-05-2025 19:59 ]
Bij mij gaat de straaljager aan op 53 graden en op 49,9 (dus lager dan 50) gaat hij weer uit.SnarfB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb 5 ventilatoren er boven geplaatst met een ESPhome regeling die werkt op de temperatuurmeting van de Deye 12kW, maar nu wil ik eigenlijk het setpoint zo instellen dat deze er net voor zorgt dat de ventilatoren van de Deye zelf niet aan gaan .
Dus ik was benieuwd of iemand mijn kan vertellen of de Deye een vast setpoint heeft waarop die zijn eigen ventilatoren ischakeld [Afbeelding]
Mobiele airco werkt nauwelijks. Hij blaast (warme) lucht de ruimte uit -> die uitgeblazen lucht creëert onderdruk en daarmee zuig je weer (weliswaar iets minder warme) lucht weer naar binnen.GerwinFi schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:58:
[...]
Ik zit eraan te denken een mobiele airco in de garage te zetten, wanneer het heet is is de prijs toch vaak op of onder de 0 cent.
Al voor €100 heb je een tweedehands 9000Btu unit
Vroeger stond er hier een fantastisch blog over mobiele airco's, helaas is die blog verloren gegaan toen de blogfunctie stopte. Korte conclusie: je bent vooral de aarde aan het opwarmen en een heel klein beetje de ruimte aan het koelen.
Goed punt, had ik niet zo snel over nagedacht. Het stroomverbruik maakt me niet heel veel uit omdat het ook een beetje een dump load is, maar als het de ruimte niet af gaat koelen heeft het weinig zin.ybos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:18:
[...]
Mobiele airco werkt nauwelijks. Hij blaast (warme) lucht de ruimte uit -> die uitgeblazen lucht creëert onderdruk en daarmee zuig je weer (weliswaar iets minder warme) lucht weer naar binnen.
Vroeger stond er hier een fantastisch blog over mobiele airco's, helaas is die blog verloren gegaan toen de blogfunctie stopte. Korte conclusie: je bent vooral de aarde aan het opwarmen en een heel klein beetje de ruimte aan het koelen.
Een extra split unit wordt ook lastig naast de hogere kosten heb ik ook al 2 grote split units buiten staan.
Mijn Deye HV10Kw klikt bij zonsondergang bijna een half uur lang het PV relais aan en uit. Zijn er meer mensen die dit hebben?
En heeft iemand een idee of hier een instelling voor is om dit te verhelpen?
En heeft iemand een idee of hier een instelling voor is om dit te verhelpen?
Mooie oplossing voor de ventilatoren. Mag ik vragen waar je (het ontwerp van) deze houder vandaan hebt? (Die van Etsy is voor 3 en 4 fans dacht ik) Zijn dit 80mm fans?SnarfB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb 5 ventilatoren er boven geplaatst met een ESPhome regeling die werkt op de temperatuurmeting van de Deye 12kW, maar nu wil ik eigenlijk het setpoint zo instellen dat deze er net voor zorgt dat de ventilatoren van de Deye zelf niet aan gaan .
Dus ik was benieuwd of iemand mijn kan vertellen of de Deye een vast setpoint heeft waarop die zijn eigen ventilatoren ischakeld [Afbeelding]
Ik ben wat aan het stoeien met de Seplos V3 BMS van mijn zusje in combinatie met de Deye 8K 3 fase omvormer.
Kan iemand zijn goedwerkende Seplos settings (van de BMS zelf uit BMS Studio de csv export file of de Octopus app) mij delen ? Als je een 12k omvormer hebt is dat natuurlijk hetzelfde,
Kan iemand zijn goedwerkende Seplos settings (van de BMS zelf uit BMS Studio de csv export file of de Octopus app) mij delen ? Als je een 12k omvormer hebt is dat natuurlijk hetzelfde,
[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 14-05-2025 15:38 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
De 3D file kun je hier vinden en de Fans zijn 80mm de 2e file is voor 3 Fans van 120mmTechApprentice schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Mooie oplossing voor de ventilatoren. Mag ik vragen waar je (het ontwerp van) deze houder vandaan hebt? (Die van Etsy is voor 3 en 4 fans dacht ik) Zijn dit 80mm fans?
https://www.printables.co...chselrichter-8-10-12-kw-o
Heb deze set draaien, met (volgens mij) basis instellingen. Wel firmware geüpdatet na 1.4 en Octopus app. Hoe kan ik vanuit de octopus app de instellingen in een file krijgen? Enigste waar ik niet tevreden mee ben is het balanceren, heb daar intussen een externe balancer voor aangeschaft (nog maar één box gedaan met alle tevredenheid).rvdgaag schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:37:
Ik het is daar nu v1.7 en met de basis settings loopt het niet lekker, met BMSstudio kan je settings exporteren maar ik heb nu al een config file die goed zou moeten zijn, Morgen meer proberen.Noordhorn schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Heb deze set draaien, met (volgens mij) basis instellingen. Wel firmware geüpdatet na 1.4 en Octopus app. Hoe kan ik vanuit de octopus app de instellingen in een file krijgen? Enigste waar ik niet tevreden mee ben is het balanceren, heb daar intussen een externe balancer voor aangeschaft (nog maar één box gedaan met alle tevredenheid).
Er zit een actieve 2A balancer in van Seplos die lijkt het het OK te doen als je 1x per maand op de knop drukt, in mijn eigen baterijen met de V2 BMSen heb ik interne balancer uit gezet er een 4A Neey actieve balancer ingebouwd en die doen het perfect.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik zag bij de praxis een caravan split airco. Dus 2 units en een gasleiding ertussen. Leek me wel leuk voor de garage. Wel maar cop van 2 dacht ik...ybos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:18:
[...]
Mobiele airco werkt nauwelijks. Hij blaast (warme) lucht de ruimte uit -> die uitgeblazen lucht creëert onderdruk en daarmee zuig je weer (weliswaar iets minder warme) lucht weer naar binnen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zijn hier meer mensen die met een Deye hoog voltage inverter draaien?
Ik heb er wat vragen over maar tot nu toe allemaal LV gebruikers die ik tegenkom
Ik heb er wat vragen over maar tot nu toe allemaal LV gebruikers die ik tegenkom
Heb er twee hier ergens, niet geruisloos, laag koelvermogen en moet de boel goed af weten te sluiten.PCJR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:56:
[...]
Ik zag bij de praxis een caravan split airco. Dus 2 units en een gasleiding ertussen. Leek me wel leuk voor de garage. Wel maar cop van 2 dacht ik...
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Onderstaande waren de settings zoals ze er bij mij origineel in stonden. Helaas nog geen .csv, maar kan je hier mee verder? RS48-USB kabel is onderweg, komt vandaag binnen als het goed is.rvdgaag schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:37:
Ik ben wat aan het stoeien met de Seplos V3 BMS van mijn zusje in combinatie met de Deye 8K 3 fase omvormer.
/f/image/eD64nXdYydMxBvdK7FOXksWO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LpnONSpaXxHIzzias2jsHedZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nivra9qOX64x6lY2DNQUARij.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u7FSl5cupJn3hSr05uK5sJlZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nOLbTe24ApSdWfGZDXChVL9K.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er wel een aantal aangepast.
Ook hier loop ik nog een beetje achter in de documenteren ervan.
Die wat omcirkeld zijn heb ik aangepast.
:strip_exif()/f/image/MpxCOFaCJ15UuvcJcUHS6l81.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvVMfLuGnx1Nks8RWWWC0upU.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'requested charging voltage' op de laatste pagina links onderaan 57,6V, is een getal dat ook in Deye aankomt on battery-> Litium settings, deze heeft mij in eerste instantie verwart omdat ik dacht dat hij toch ging laden op 57,6V i.p.v. de gewenste 56,8V maar dat blijkt niet het geval te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Roel1.9GJ op 17-05-2025 12:23 ]
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
Dank het is al gelukt, het bleek niet in de settings van de BMS te zitten.
Deye heeft op verzoek de omvormer geupdate echter was dat ook de oorzaak van het probleem. Stappen die ik ondernomen heb nadien waren: Deye naar factory reset gebracht, afgesloten van spanning (volledig alles uit) 3 minuten gewacht en daarna weer spanning erop. Na het opstarten weer even de settings vers ingesteld en alles liep weer zoals het moet.
Deye heeft op verzoek de omvormer geupdate echter was dat ook de oorzaak van het probleem. Stappen die ik ondernomen heb nadien waren: Deye naar factory reset gebracht, afgesloten van spanning (volledig alles uit) 3 minuten gewacht en daarna weer spanning erop. Na het opstarten weer even de settings vers ingesteld en alles liep weer zoals het moet.
Ik heb die van Etsy 120mm fans gisteren ontvangen, deze staat voor dit weekend gepland om te monteren.SnarfB schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:00:
[...]
De 3D file kun je hier vinden en de Fans zijn 80mm de 2e file is voor 3 Fans van 120mm
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
En welke omvormer heb je?jadjong schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:33:
Nee, alleen een global Sell.
Ik kan niet meer terugvinden wie het was, iemand hier had een GROTE FirePro canister gekocht. Wil even een goedbedoelde waaarschuwing afgeven. Ik wist al dat de chemische reactie exotherm verloopt en vroeg Michael (FirePro) welke temperaturen hierbij behaald worden. Hij vertelde mij dat de grote canisters op 50cm afstand ruim over de 200'C emitteren. Die info heeft mijn doen besluiten geen grote aerosol te plaatsen.
Ik heb extra 5 ventilatoren boven op geplaatst vanwege het geluid, maar ik constateer dat de ventilator van de Deye al bij 40 graden aan gaat.Roel1.9GJ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:48:
[...]
Ik heb die van Etsy 120mm fans gisteren ontvangen, deze staat voor dit weekend gepland om te monteren.
Is dit een software instelling in de Deye ?
Ook heb ik het idee dat de temperatuur waarom de ventilator inschakelt varieert, niet altijd het zelfde is.
Wat zou de oorzaak van dit alles zijn ?
:strip_exif()/f/image/xlbML3OZK22RF9GIanw1QJe7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi iedereen,
Voor de mensen met een SUN8K-SG01LP1-EU met lawaaige zijventilatoren ik heb een verbeterde upgrade gedaan.
Eerst had ik 3 120mm fans gemonteerd op de lucht uitblaas zijde die dan de lucht erdoorheen zuigde om te zorgen dat de interne herrie fans niet zo vaak hoefde bij te schakelen wat redelijk goed werkte maar toch niet genoeg was on tijdens de piekuren de boel koel te houden.
Aangezien fans beter kunnen blazen dan aanzuigen heb ik nu 3 80 mm fans gemonteerd op de bestaande fans aan de buitenzijde die door de originele fans heen blazen, en de interne fans zijn nu de redundant fans die alleen bijschakelen mochten de externe fans het niet redden.
Ik ben tevreden met het resultaat de geluidsdruk is aanzienlijk minder.:strip_exif()/f/image/XrebAcjE9kRWUtdGTSCAqs7u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7hphZoHTF3xh4KYHfj9tFMTf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bwfjHGjLqsBxDogy5u6JzTpn.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de mensen met een SUN8K-SG01LP1-EU met lawaaige zijventilatoren ik heb een verbeterde upgrade gedaan.
Eerst had ik 3 120mm fans gemonteerd op de lucht uitblaas zijde die dan de lucht erdoorheen zuigde om te zorgen dat de interne herrie fans niet zo vaak hoefde bij te schakelen wat redelijk goed werkte maar toch niet genoeg was on tijdens de piekuren de boel koel te houden.
Aangezien fans beter kunnen blazen dan aanzuigen heb ik nu 3 80 mm fans gemonteerd op de bestaande fans aan de buitenzijde die door de originele fans heen blazen, en de interne fans zijn nu de redundant fans die alleen bijschakelen mochten de externe fans het niet redden.
Ik ben tevreden met het resultaat de geluidsdruk is aanzienlijk minder.
:strip_exif()/f/image/XrebAcjE9kRWUtdGTSCAqs7u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7hphZoHTF3xh4KYHfj9tFMTf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bwfjHGjLqsBxDogy5u6JzTpn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jXescgqJsExhPrB1MNb0VX1i.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey hey,
Ik blijf maar tegenhet probleem aanlopen met mijn Deye-installatie en zoek een betrouwbaar, officieel hulpkanaal voor Deye. Heeft iemand hier ervaring mee of een goed contact?
Mijn situatie:
Iets terug in het forum staan uitgebreide toelichtingen en screenshots. Maar het hoofdprobleem is dat er met 2x 12kw modellen maar maximaal 310A de batterijen in gaat terwijl de omvormers 2x240A=480A aan moet kunnen. De batterijen zijn niet de limiterende factor, ik heb een zeer grote lifepo4 bank. Wanneer ik oplaadt via 'grid charge' kan ik de 460A tot 480A wel benutten.
Niet alle PV-energie gaat dus naar mijn batterijen, en ik krijg dit niet goed geregeld.
Setup:
2x Deye 12kW in Master-Slave configuratie.
Aansluiting:
Netbeheerder>slimme meter>hoofdzekering>eastron sdm630 modbus meter>meterkast hele woning>2x Deye 12K > pv aangesloten op de twee deyes
Huidige meter: Eastron SDM630 Modbus.
PV:
Alle pv op de mppts en op de GEN poort en ingesteld als MI. Dan nog 1 on grid omvormer aan de GRID zijde.
Op mijn LOAD zit niks aangesloten. Alleen de GRID zijdes zijn aangesloten.
Work mode:
Zero export to CT.
Voltage ipv bms of lithium mode
Huidige ervaring met hulp van Deye:
Via een WhatsApp-groep (Iseli) heb ik contact gehad met vermeende Deye-medewerkers, maar de ondersteuning is niet professioneel. Het advies blijft vaak beperkt tot "doe een firmware-upgrade", zonder diepgaande analyse. Een recent voorbeeld: mij werd verteld dat CT-klemmen nodig zijn, ondanks dat ik een externe meter als CT gebruik. Dit staat zelfs in de handleiding, maar op mijn vragen waarom dit nodig zou zijn, krijg ik geen duidelijk antwoord. Dit niveau van ondersteuning is voor mij niet voldoende.
Mijn vragen:
Kent iemand een officieel of betrouwbaar hulpkanaal voor Deye in Nederland (of Europa)?
Werken jullie met de Eastron SDM630 Modbus in combinatie met Deye? Zo ja, hoe hebben jullie dit ingesteld? Ik heb vanwege de afstand gewerkt met een shielded cat7 kabel.
Heeft iemand tips voor het oplossen van mijn probleem met de PV-opslag in een Master-Slave configuratie?
Moet ik ze misschien beiden Master gaan draaien ipv Master Slave? En zou ik dan de cat7 kabel van de eastron kunnen splitten naar beide omvormers?
Moet ik misschien LOAD First proberen ipv Zero export to CT?
Moet ik mijn absorption voltage misschien hoger zetten? Ik gebruik nu
Absorption 55.3V
Float 53.6V
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties.
Ik blijf maar tegenhet probleem aanlopen met mijn Deye-installatie en zoek een betrouwbaar, officieel hulpkanaal voor Deye. Heeft iemand hier ervaring mee of een goed contact?
Mijn situatie:
Iets terug in het forum staan uitgebreide toelichtingen en screenshots. Maar het hoofdprobleem is dat er met 2x 12kw modellen maar maximaal 310A de batterijen in gaat terwijl de omvormers 2x240A=480A aan moet kunnen. De batterijen zijn niet de limiterende factor, ik heb een zeer grote lifepo4 bank. Wanneer ik oplaadt via 'grid charge' kan ik de 460A tot 480A wel benutten.
Niet alle PV-energie gaat dus naar mijn batterijen, en ik krijg dit niet goed geregeld.
Setup:
Aansluiting:
Netbeheerder>slimme meter>hoofdzekering>eastron sdm630 modbus meter>meterkast hele woning>2x Deye 12K > pv aangesloten op de twee deyes
PV:
Alle pv op de mppts en op de GEN poort en ingesteld als MI. Dan nog 1 on grid omvormer aan de GRID zijde.
Work mode:
Zero export to CT.
Via een WhatsApp-groep (Iseli) heb ik contact gehad met vermeende Deye-medewerkers, maar de ondersteuning is niet professioneel. Het advies blijft vaak beperkt tot "doe een firmware-upgrade", zonder diepgaande analyse. Een recent voorbeeld: mij werd verteld dat CT-klemmen nodig zijn, ondanks dat ik een externe meter als CT gebruik. Dit staat zelfs in de handleiding, maar op mijn vragen waarom dit nodig zou zijn, krijg ik geen duidelijk antwoord. Dit niveau van ondersteuning is voor mij niet voldoende.
Mijn vragen:
Kent iemand een officieel of betrouwbaar hulpkanaal voor Deye in Nederland (of Europa)?
Werken jullie met de Eastron SDM630 Modbus in combinatie met Deye? Zo ja, hoe hebben jullie dit ingesteld? Ik heb vanwege de afstand gewerkt met een shielded cat7 kabel.
Heeft iemand tips voor het oplossen van mijn probleem met de PV-opslag in een Master-Slave configuratie?
Moet ik ze misschien beiden Master gaan draaien ipv Master Slave? En zou ik dan de cat7 kabel van de eastron kunnen splitten naar beide omvormers?
Absorption 55.3V
Float 53.6V
Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties.
[ Voor 105% gewijzigd door Steemsmij op 18-05-2025 14:49 ]
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries
staat je maximum laadstroom wel hoog genoeg ingesteld bij inverter settings via solarassistant ?Steemsmij schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:52:
Hey hey,
Mijn situatie:
Setup:
Aansluiting:
PV:
Work mode:
Zero export to CT.
Mijn vragen:
Hoeveel PV op de MPPT en hoeveel vermogen op de MI inputSteemsmij schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:52:
Hey hey,
Mijn situatie:
Setup:
Aansluiting:
PV:
Work mode:
Zero export to CT.
Mijn vragen:
Absorption 55.3V
Float 53.6V
Mogelijk de MI input begrenst is qua vermogen
Ik vermoed dat je probleem opgelost is als je twee keer master draait. Je zou dit kunnen testen door tijdelijk op 1 omvormer (je huidige master. Te draaien en te kijken of dan alle PV je accu in gaat.Steemsmij schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:52:
Hey hey,
Mijn situatie:
Setup:
Aansluiting:
PV:
Work mode:
Zero export to CT.
Mijn vragen:
Absorption 55.3V
Float 53.6V
Zo ja dan moet je een extra Cat kabel naar je meterkast leggen en een extra setje CT klemmen of een tweede Eastron monteren.
Je kunt het signaal niet splitten helaas.
Ik draai zelf 3X 6Kw enkele fase deye 3X master op mijn 3 fase aansluiting zero export to CT en alles aan de grid aansluiting en ook met MI er nog bij en dat gaat perfect.Tha Best schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:12:
[...]
Ik vermoed dat je probleem opgelost is als je twee keer master draait. Je zou dit kunnen testen door tijdelijk op 1 omvormer (je huidige master. Te draaien en te kijken of dan alle PV je accu in gaat.
Zo ja dan moet je een extra Cat kabel naar je meterkast leggen en een extra setje CT klemmen of een tweede Eastron monteren.
Niet helemaal juist, ik gebruik de Waveshare server en client modules, je kan dus op iedere modbus van de omvormers een client module aansluiten die allebei aanspraak doen op de server module waar de eastron aan hangt.Tha Best schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:12:
[...]
Ik vermoed dat je probleem opgelost is als je twee keer master draait. Je zou dit kunnen testen door tijdelijk op 1 omvormer (je huidige master. Te draaien en te kijken of dan alle PV je accu in gaat.
Ja dat kan ook natuurlijk, maar niet iedereen heeft dat plus de know how of tijd en energie om zoiets te maken. Extra kabel trekken is ook niet altijd makkelijk natuurlijk.rvdgaag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:14:
[...]
Niet helemaal juist, ik gebruik de Waveshare server en client modules, je kan dus op iedere modbus van de omvormers een client module aansluiten die allebei aanspraak doen op de server module waar de eastron aan hangt.
Eerst maar eens testen of het aan de master/slave configuratie ligt dat de zaak geknepen wordt. Als dat het probleem oplost kijken hoe de tweaker ze beide stand alone op 1 accubank kan laten draaien.
Ik zou wel adviseren die 1 losse omvormer die nog tussen de omvormers en de Eastron op de grid zit ook op je Deye's te krijgen.
Heb je mooi overzicht en raakt niemand in de war.
Maar zal wel een tuinhuisje verderop in de tuin zijn. Moet daar ook weer een kabel heen.
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
Vlaario schrijft:
staat je maximum laadstroom wel hoog genoeg ingesteld bij inverter settings via solarassistant ?
Ja dit staat op maximaal 240A. Master slave moet je altijd zelf x2 rekenen. Dit invulveld pakt maximaal 240 als input.
Ybos schrijft:
Hoeveel PV op de MPPT en hoeveel vermogen op de MI input
12kw op de mppts en 20kw op de MI-input. Per omvormer is dat dan 6kw mppt en 10kw MI-input.
De begrensing van de omvormers (mppt en MI-input) lijkt me niet aan de orde. Alle pv wordt namelijk opgewekt en verkocht aan het net. Terwijl ik het de batterij in wil hebben.
ThaBest schrijft:
Ja ik kan 2x master eens proberen maar dit wil ik als laatste optie houden. Ik heb dan nog altijd 1 gedeelde accubank via busbar. Dat is geen punt toch?
Rvdgaag schrijft:
Niet helemaal juist, ik gebruik de Waveshare server en client modules, je kan dus op iedere modbus van de omvormers een client module aansluiten die allebei aanspraak doen op de server module waar de eastron aan hangt.
Interessant! Ik heb ook de waveshare rs485 to eth modules. Kun je me daar kort wat over toelichten hoe ik dit doe? Ik heb er nu twee: een voor de eastron sdm630 meter en een voor de master omvormer. Moet ik dan nog een waveshare kopen? Dus 3 totaal? En dan? Haha.
ThaBest schrijft:
Ik zou wel adviseren die 1 losse omvormer die nog tussen de omvormers en de Eastron op de grid zit ook op je Deye's te krijgen.
Maar zal wel een tuinhuisje verderop in de tuin zijn. Moet daar ook weer een kabel heen.
Exact! Het is weer een flinke afstand tussen die pv en de deyes.
Vlaario schrijft:
staat je maximum laadstroom wel hoog genoeg ingesteld bij inverter settings via solarassistant ?
Ja dit staat op maximaal 240A. Master slave moet je altijd zelf x2 rekenen. Dit invulveld pakt maximaal 240 als input.
Ybos schrijft:
12kw op de mppts en 20kw op de MI-input. Per omvormer is dat dan 6kw mppt en 10kw MI-input.
De begrensing van de omvormers (mppt en MI-input) lijkt me niet aan de orde. Alle pv wordt namelijk opgewekt en verkocht aan het net. Terwijl ik het de batterij in wil hebben.
ThaBest schrijft:
Ja ik kan 2x master eens proberen maar dit wil ik als laatste optie houden. Ik heb dan nog altijd 1 gedeelde accubank via busbar. Dat is geen punt toch?
Rvdgaag schrijft:
Interessant! Ik heb ook de waveshare rs485 to eth modules. Kun je me daar kort wat over toelichten hoe ik dit doe? Ik heb er nu twee: een voor de eastron sdm630 meter en een voor de master omvormer. Moet ik dan nog een waveshare kopen? Dus 3 totaal? En dan? Haha.
ThaBest schrijft:
Exact! Het is weer een flinke afstand tussen die pv en de deyes.
[quote]Steemsmij schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:32:
Vlaario schrijft:
Ybos schrijft:
Bij laag voltage Deye lijkt het te kunnen 2x master op 1 accubank.
Hoog voltage kan het niet die heb ik ook draaien.
Maar zeg je nou dat al je PV naar het grid gaat en niks naar je accu?
Ik dacht dat er geknepen werd?
Vlaario schrijft:
Ybos schrijft:
Bij laag voltage Deye lijkt het te kunnen 2x master op 1 accubank.
Hoog voltage kan het niet die heb ik ook draaien.
Maar zeg je nou dat al je PV naar het grid gaat en niks naar je accu?
Ik dacht dat er geknepen werd?
@Tha Best 2x master met 1 eastron sdm630 met gezamelijke accu bank, ik ben benieuwd of dat wel werkt, zonder overshooting.
Ik ben nog geen voorbeeld tegen gekomen met 1 gezamelijke eastron of chint.
Ik heb ook 2 Deye's, maar met CT's en ingeval met gezamelijke accubank draai 1x SOC & 1x Voltage sturing, als ook alleen de 6 strings PV op MPPT's heb en geen MI actief
(voor mij maakt een eastron niet veel zin met tot 16 uur/dag off-grid & time of use functie niet actief)
Bij mij is dan de PV mix op de MPTT's niet gelijk in orientatie en helling en ik zie een mate van laadspanning afhankelijk van het PV opwek vermogen.
Ik ben nog geen voorbeeld tegen gekomen met 1 gezamelijke eastron of chint.
Ik heb ook 2 Deye's, maar met CT's en ingeval met gezamelijke accubank draai 1x SOC & 1x Voltage sturing, als ook alleen de 6 strings PV op MPPT's heb en geen MI actief
(voor mij maakt een eastron niet veel zin met tot 16 uur/dag off-grid & time of use functie niet actief)
Bij mij is dan de PV mix op de MPTT's niet gelijk in orientatie en helling en ik zie een mate van laadspanning afhankelijk van het PV opwek vermogen.
/f/image/HRnhX4XhyGZUVvjH0MB1LhAZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik draai in de meeste setups ook met 2 omvormers. De 1 is zero export to CT en de ander is sell first.
Draaien op 1 accubank.
De zero export to CT laad de accubank op met PV en houd het grid op 0.
De sell first omvormer wordt dynamisch aan en uit gezet, gelimiteerd door max ontlading tot 45% SOC.
In de winter is de sell omvormer de buy omvormer. Die koopt de stroom op de goedkoopste momenten.
Draaien op 1 accubank.
De sell first omvormer wordt dynamisch aan en uit gezet, gelimiteerd door max ontlading tot 45% SOC.
In de winter is de sell omvormer de buy omvormer. Die koopt de stroom op de goedkoopste momenten.
Tha Best schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:55:
Ik draai in de meeste setups ook met 2 omvormers. De 1 is zero export to CT en de ander is sell first.
Draaien op 1 accubank.
:strip_exif()/f/image/0nHLdfmax1VyeLLAXCLdWjoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XZe3SOcrncNZHmhhTRrsUFWU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zitten daar ook 2x 8-12k SG04LP3's met 1 eastron meter of met CT's tussen?Tha Best schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:55:
Draaien op 1 accubank.
(Met twee sets CT's kan je wel verschillende workmodes draaien met 2x 3fase)
Ik heb tot nu toe verschillende inverters voorbij zien komen van 1 tot 3x 1fase als ook HV die beide andere type firmware gebruiken.
Ik heb sinds vrijdag mijn SUN-12K-SG04L P3-EU in gebruik met 6 gestapelde Deye AI-W-5.1-B batterijen (via 1 Deye BMS). Ik zie wat geks bij het laden en ontladen. Batterij 1 en batterij 2 (de bovenste twee) ontladen sneller dan de overige batterijen. Gevolg is, dat als ik 15% of 20% als minimum in stel, batterij 1 en 2 soms naar 0 gaan, terwijl de andere dan nog op 30%+ staan. Daarnaast zie ik bij batterij 2 meerdere keren een verticale lijn, waarbij het percentage van 70% naar 100% springt of omgekeerd van 30% naar 0%.
/f/image/vn25tzJOQA47RPznq6hzQA9N.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder mijn configuratie, misschien dat er iets verkeerd staat.
/f/image/hvNqdoDT9RvSrJe5LVh0LkKN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t1TNlQ1Dl8Ybdkf1KNaezReO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KrHuF0eutEtIQQvHCtmangzw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fnWOVpWLvZI81ro58O64TOYi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vn25tzJOQA47RPznq6hzQA9N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hvNqdoDT9RvSrJe5LVh0LkKN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t1TNlQ1Dl8Ybdkf1KNaezReO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KrHuF0eutEtIQQvHCtmangzw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fnWOVpWLvZI81ro58O64TOYi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YZCSuQZajELL0dq1jdvx1Jeu.png?f=fotoalbum_large)
Hier nog een, zeker nu ik zonder de cloud van Deye kan verbinden met gbbconnect2, werkt als een speer.
En dan het hele huis op de LOAD poort dan?Tha Best schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:55:
Draaien op 1 accubank.
Leuk idee!
Ik blijf er ondanks de tips nog maar even op doorgaan: mijn laadprobleem met de master slave configuration:
:strip_exif()/f/image/4TGCNWt050rJzatByHeipDCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven zien jullie de situatie die steeds ontstaat. Er wordt maar met maximaal 16kw geladen. Rond de 300A totaal en mooi 50/50 verdeelt over de beide omvormers.
:strip_exif()/f/image/BL3wPicG2QIYYMC2z8o6QJO4.jpg?f=fotoalbum_large)
Terwijl je hieronder kan zien dat ik 240A per omvormer heb ingesteld.
:strip_exif()/f/image/oY8OK2v2bBmAT8d3CeZT2zpu.jpg?f=fotoalbum_large)
De screenshots komen uit solar assistant ivm de overzichtelijkheid.
Zal het dan toch aan de eastron meter liggen? Het is zo lastig uit te sluiten wat het probleem kan zijn zonder deugdelijke support van Deye.
Indien ik het met CT klemmen wil proberen, kunnen die ook gewoon via een cat7 full shielded kabel?
:strip_exif()/f/image/4TGCNWt050rJzatByHeipDCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven zien jullie de situatie die steeds ontstaat. Er wordt maar met maximaal 16kw geladen. Rond de 300A totaal en mooi 50/50 verdeelt over de beide omvormers.
:strip_exif()/f/image/BL3wPicG2QIYYMC2z8o6QJO4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oY8OK2v2bBmAT8d3CeZT2zpu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal het dan toch aan de eastron meter liggen? Het is zo lastig uit te sluiten wat het probleem kan zijn zonder deugdelijke support van Deye.
Indien ik het met CT klemmen wil proberen, kunnen die ook gewoon via een cat7 full shielded kabel?
[ Voor 4% gewijzigd door Steemsmij op 19-05-2025 14:36 ]
In de Solarman app kun je onder Inverter > More device information > BMS ook het charge limit zien wat vanuit de BMS wordt doorgegeven. Wat staat daar nu?Steemsmij schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:34:
Ik blijf er ondanks de tips nog maar even op doorgaan: mijn laadprobleem met de master slave configuration:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij is deze nu automatisch op 10A gezet omdat de accu's vol zitten.
:strip_exif()/f/image/HUPHwEiBjocN7aMeBLxhNMDE.jpg?f=fotoalbum_large)
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
@powercoaster SOC is een relatieve parameter.
Iets wat je kan calibreren met de BMS settings, met werkelijke Ah's van Accu pack en bij welke spanning 100% SOC is en welke mininium voltage 0% SOC is. Als BMS firmware en settings het zelfde zijn zou na ca 10 cycles alle gelijke gedrag moeten vertonen.
(de een of andere kan nog na paar cycles bij dezelfde spanning naar 100% SOC resetten, bij welke overige condities dat is, is verschillend voor verschillende merken en versies verschillende BMS-en[geen idee welke in je accumodules zitten] )
Iets wat je kan calibreren met de BMS settings, met werkelijke Ah's van Accu pack en bij welke spanning 100% SOC is en welke mininium voltage 0% SOC is. Als BMS firmware en settings het zelfde zijn zou na ca 10 cycles alle gelijke gedrag moeten vertonen.
(de een of andere kan nog na paar cycles bij dezelfde spanning naar 100% SOC resetten, bij welke overige condities dat is, is verschillend voor verschillende merken en versies verschillende BMS-en[geen idee welke in je accumodules zitten] )
Dankje Smokefish en Domba.
Maar ik gebruik Voltage.
Ik heb in al mijn bmsen 55.2V als 100%SOC ingesteld. En ik laad met mijn deyes op absorption 55.2V.
Maar ik gebruik Voltage.
Ik heb in al mijn bmsen 55.2V als 100%SOC ingesteld. En ik laad met mijn deyes op absorption 55.2V.
[ Voor 49% gewijzigd door Steemsmij op 19-05-2025 15:18 ]
Heb je een bericht gestuurd.Steemsmij schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:16:
Maar ik gebruik Voltage.
Het is misschien de olifant in the room benoemen maar!!!:: met de vermogens die jij wilt drukken naar je accu is een laag voltage systeem ook niet wat je moet hebben.Steemsmij schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:16:
Maar ik gebruik Voltage.
De amperes op dat lage voltage is een aanslag op je kabels en verbindingen.
Ik denk persoonlijk dat het voltage op je bushbar oploopt als je PV staat te drukken en omdat je op voltage stuurt gaat hij terug schroeven in vermogen.
Ik zeg niet dat het zo is maar je moet eigenlijk naar een hoog voltage systeem.
Hoog voltage trekt max 37 ampere dat is de limit van de omvormer. Dus 15kw duwen heb je ca 400V nodig. 400v/3.2= 125S
Om 15kw veilig te duwen heb je minimaal 45kw accu nodig is 0,33C
Je lifepo4 cellen moeten dan minimaal 100Ah zijn maar meer is beter.
Ik heb een behoorlijke batterijbank van 120kwh lifepo4. Ze zijn allemaal aangesloten op een gezamenlijke Victron lynx power in busbar. Vanuit daar gaan ze naar de master slave.
Ik weet dat LV misschien niet meer zo goed bij me past, maar het zou wel moeten kunnen. De logica die ik dan hanteer is 240A x2 omvormers is 480A max.
Ik meen me te herinneren dat toen ik mijn hele huis op de LOAD aansluiting had, dat er geen problemen waren. Maar ik kan dat niet terugvinden in mijn HA statistieken. Ik heb helaas moeten wisselen van server.
Ik hoop dat ik via deye wat ondersteuning kan krijgen.
Trouwens al mijn bekabeling is overgedimensioneerd. Van de inverters naar de busbar en van de busbar naar de batterijen.
Ik weet dat LV misschien niet meer zo goed bij me past, maar het zou wel moeten kunnen. De logica die ik dan hanteer is 240A x2 omvormers is 480A max.
Ik meen me te herinneren dat toen ik mijn hele huis op de LOAD aansluiting had, dat er geen problemen waren. Maar ik kan dat niet terugvinden in mijn HA statistieken. Ik heb helaas moeten wisselen van server.
Trouwens al mijn bekabeling is overgedimensioneerd. Van de inverters naar de busbar en van de busbar naar de batterijen.
Ik zou in jouw geval zorgen dat je ten eerste de set goed balanceert, dus helemaal volladen en minimaal 30 minuten op vol laten staan, hier na minimaal 50% ontladen en dan weer vol. ten tweede overschakelen op BMS sturing, je hebt zowel de omvormer als de accu's van Deye dus waarom niet. Ten derde een mail aan service@deye.com.cn sturen met je inverter nummer en de nummers van je accu's zodat ze de firmware kunnen opdaten/optimaliseren.powercoaster schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:16:
Ik heb sinds vrijdag mijn SUN-12K-SG04L P3-EU in gebruik met 6 gestapelde Deye AI-W-5.1-B batterijen (via 1 Deye BMS). Ik zie wat geks bij het laden en ontladen. Batterij 1 en batterij 2 (de bovenste twee) ontladen sneller dan de overige batterijen. Gevolg is, dat als ik 15% of 20% als minimum in stel, batterij 1 en 2 soms naar 0 gaan, terwijl de andere dan nog op 30%+ staan. Daarnaast zie ik bij batterij 2 meerdere keren een verticale lijn, waarbij het percentage van 70% naar 100% springt of omgekeerd van 30% naar 0%.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kabels wel , maar Victron lynx is maar 8x30mm (240mm2), dat gaat nog net als je de Deye's tussen de accu modules aansluit.Steemsmij schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:04:
Ik heb een behoorlijke batterijbank van 120kwh lifepo4. Ze zijn allemaal aangesloten op een gezamenlijke Victron lynx power in busbar. Vanuit daar gaan ze naar de master slave.
Maar dat brengt mij erop, bij voltage sturing heb je TEMPCO en weerstandscompensatie.
Heb je daar de default vervangen door de werkelijk gemeten weerstand, of heb je verschillende bij Master en Slave staan voor de spanningsval compensatie ?
Deze parameters zijn alleen met voltage sturing beschikbaar in submenu waar je voltages voor shutdown/low batt/restart instelt.
Bij SOC sturing is er communicatie en dan regelt master BMS dat.
Het is mij niet duidelijk waarom dat zou verschillen, maar ook niet geheel uitgesloten omdat gridcharge en max charge twee aparte verschillende parameters zijn en voor de regeling niet de zelfde CT sensoren gebruiken en heel misschien ook niet allemaal de zelfde instelparameters.
Ik begrijp het ook niet. Temperaturen van mijn batterijen zitten rond de 25/26graden.
Puur even ter dubbele bevestiging zet ik hieronder even twee screenshots van grid charge:
:strip_exif()/f/image/5KyNkjoC1iNIfjKJfbfyRDnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3ADCwnUoL2Utcfd2dRWIRMv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals jullie zien kan de hardware (omvormer en batterijen) dit wel allemaal aan bij grid charge. Dan trek ik het maximale van mijn netaansluiting en bijna die van de omvormers. (2x 12kw).
Het valt mij op in de grafieken dat wanneer ik met pv laadt. Dat er een soort dipje zit in de curves. Zoals jullie zien komt de charge met pc gewoon niet boven de 310A uit. Maar in de ochtend en de avond is dit een klein beetje hoger dan midden op de dag.
Onderstaande screenshot is van gisteren, met wat bewolking.
:strip_exif()/f/image/aGUpvVsqPbnDSG8UF0SrUz1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even wat mooiere dagen gezocht en zie hetzelfde gebeuren:
:strip_exif()/f/image/xfF0F9ShOqqPY0W90FDJjglM.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperaturen van de omvormers komen niet boven de 55 graden uit.
Los van die dipjes is het gewoon super gek dat pv niet wordt geladen met het maximale vermogen. En gelimiteerd wordt op 310A. Grid charge daarintegen kan wel op 420A.
Ik ga deze ochtend wanneer er wat PV is, eens kijken of ik die 480A ook kan halen door grid charge aan te vullen met wat PV.
Het blijf voor mij nu een raadsel.
Puur even ter dubbele bevestiging zet ik hieronder even twee screenshots van grid charge:
:strip_exif()/f/image/5KyNkjoC1iNIfjKJfbfyRDnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3ADCwnUoL2Utcfd2dRWIRMv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals jullie zien kan de hardware (omvormer en batterijen) dit wel allemaal aan bij grid charge. Dan trek ik het maximale van mijn netaansluiting en bijna die van de omvormers. (2x 12kw).
Het valt mij op in de grafieken dat wanneer ik met pv laadt. Dat er een soort dipje zit in de curves. Zoals jullie zien komt de charge met pc gewoon niet boven de 310A uit. Maar in de ochtend en de avond is dit een klein beetje hoger dan midden op de dag.
Onderstaande screenshot is van gisteren, met wat bewolking.
:strip_exif()/f/image/aGUpvVsqPbnDSG8UF0SrUz1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even wat mooiere dagen gezocht en zie hetzelfde gebeuren:
:strip_exif()/f/image/xfF0F9ShOqqPY0W90FDJjglM.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperaturen van de omvormers komen niet boven de 55 graden uit.
Los van die dipjes is het gewoon super gek dat pv niet wordt geladen met het maximale vermogen. En gelimiteerd wordt op 310A. Grid charge daarintegen kan wel op 420A.
Ik ga deze ochtend wanneer er wat PV is, eens kijken of ik die 480A ook kan halen door grid charge aan te vullen met wat PV.
[ Voor 74% gewijzigd door Steemsmij op 20-05-2025 06:20 ]
Hoe kan ik ervoor zorgen dat my Deye 12K LV inverter ook de stroom van de inverter uit de garae die op de Load ingang gebruikt om de accu te laden als er te weinig in het huis wordt gebruikt. Hele huis zit achter de load ingang. Grid lever alleeen maar aan mocht er te weinig zijn. Heb 6kWp op de inverter zelf en 1,72kWp via growatt inverter in de garage die dus achter de load aanskluiting hangt.
Dit doet je ctklem met Zero export to CT normaal toch al? Als je hele huis op de LOAD aansluiting zit, zit hier ook de omvormer van de garage op.RVerheijden schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:55:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat my Deye 12K LV inverter ook de stroom van de inverter uit de garae die op de Load ingang gebruikt om de accu te laden als er te weinig in het huis wordt gebruikt. Hele huis zit achter de load ingang. Grid lever alleeen maar aan mocht er te weinig zijn. Heb 6kWp op de inverter zelf en 1,72kWp via growatt inverter in de garage die dus achter de load aanskluiting hangt.
Moet je de growatt op de gen ingang aansluiten op MiRVerheijden schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:55:
Zoals beloofd zou ik ook even bij pv opwek een grid charge aanzetten. Je ziet dat alles netjes wordt aangevuld met grid power. En dat er charge current van 417A gehaald wordt.Steemsmij schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:39:
:strip_exif()/f/image/ct8VmxG4T0A3nr7x0YSQ2AcT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/blf5HXkSwwifnFF3qtB1Fasw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hardware technisch kan dit dus allemaal gewoon. Waarom zou dit dan bij PV niet kunnen?
Sorry voor de veelvuldige posts, maar jullie zijn zowaar mijn enigste betrouwbare hulpbronnen. Haha.
[ Voor 7% gewijzigd door Steemsmij op 20-05-2025 09:44 ]
Dit zou toch eigenlijk niet hoeven wanneer het hele huis op de LOAD zit bij hem? Dan zou de ct klemmen toch de opwek van de growatt moeten kunnen zien? Maar je hebt gelijk. Om het mooi te houden zou je hem op de GEN poort aan moeten sluiten. Mits dit fysiek een beetje kan qua afstanden etc.Tha Best schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Moet je de growatt op de gen ingang aansluiten op Mi
Dit blijft een vreemd probleem. Ik heb je post teruggelezen, maar kan niet achterhalen wat de maximale PV stringspanning is die op je Deye's is aangesloten.
Zou het kunnen zijn dat als de Deye uit zijn MPPT gebied raakt, het gehele omvormer vermogen terugloopt, en dat je daardoor niet met maximaal vermogen kan laden? (volgens de manual 350-650V)
Ik las op diysolarforum.com dat de Deye een HV bus heeft, waarop de Batterij DC/DC converter en PV DC/DC converters zijn aangesloten. Elke DC/DC converter heeft een max vermogen, wat het totale omvormer vermogen kan beïnvloeden.
Zou het kunnen zijn dat als de Deye uit zijn MPPT gebied raakt, het gehele omvormer vermogen terugloopt, en dat je daardoor niet met maximaal vermogen kan laden? (volgens de manual 350-650V)
Ik las op diysolarforum.com dat de Deye een HV bus heeft, waarop de Batterij DC/DC converter en PV DC/DC converters zijn aangesloten. Elke DC/DC converter heeft een max vermogen, wat het totale omvormer vermogen kan beïnvloeden.
Fijn dat jullie allemaal meelezen. Het is ook fijn om al die input te krijgen en om dingen uit te sluiten.
Het is ook verwarrend voor jullie om steeds gefragmenteerde info te lezen. Maar even antwoord op die stringspanning:
:strip_exif()/f/image/chAb6MfsoVYtAYJBbIifkAGn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus Master en Slave 12kw.
PV-opstelling:
Totaal PV-vermogen: 30 kWp.
Aansluiting op Deye omvormers:
Deye 1: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
Deye 2: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
On-grid omvormer (Zonneplan): 7100 Wp, direct op het net aangesloten, niet fysiek verbonden met de Deye omvormers.
De screenshot hierboven is dus alleen van de 7380wp op mppt van Master en zowel Slave. Ik heb die pv netjes gebalanceerd 50/50 op mppt van master en op mppt van slave.
Het overgrote deel komt dus binnen via GEN poort. En dit ook netjes 50/50 verdeeld.
Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik zou zelf denken van niet. En juist om de reden dat ik dus wel die 400A+ kan gebruiken bij grid charge en ontladen. PV charge is echter altijd gelimiteerd.
Heel vreemd.
Het is ook verwarrend voor jullie om steeds gefragmenteerde info te lezen. Maar even antwoord op die stringspanning:
:strip_exif()/f/image/chAb6MfsoVYtAYJBbIifkAGn.jpg?f=fotoalbum_large)
PV-opstelling:
On-grid omvormer (Zonneplan): 7100 Wp, direct op het net aangesloten, niet fysiek verbonden met de Deye omvormers.
De screenshot hierboven is dus alleen van de 7380wp op mppt van Master en zowel Slave. Ik heb die pv netjes gebalanceerd 50/50 op mppt van master en op mppt van slave.
Het overgrote deel komt dus binnen via GEN poort. En dit ook netjes 50/50 verdeeld.
Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik zou zelf denken van niet. En juist om de reden dat ik dus wel die 400A+ kan gebruiken bij grid charge en ontladen. PV charge is echter altijd gelimiteerd.
Heel vreemd.
[ Voor 42% gewijzigd door Steemsmij op 20-05-2025 10:37 ]
Heel vreemd inderdaad, er lijkt niets mis met de string spanningen.
Misschien nog eens meten rond 14:00 uur, wanneer je midden in het "dipje" zit?
Misschien nog eens meten rond 14:00 uur, wanneer je midden in het "dipje" zit?
@Steemsmij Deye #1 is master?
Die gegevens vind ik best opmerkelijk en dat overzicht lijkt het probleem te schuiven naar in de MPPT 1 string op #1.
Het aandeel van PV opwek in totaal die op gen poort van beide zit lijkt gelijk te zijn.
Je hebt geen harde schaduw van een paal/mast of iets op die string (ik gok 18 panelen in serie) op de MPPT 1 van #1 of een totaal andere orientatie/helling die de opwek 3-4kW lager opwek kan verklaren?
Edit: @Steemsmij Het serienummer van de Deye #1 begint met een nummer hoger dan 2206. (aub GEEN volledig serie nummer posten)
In 2022 was er een batch SG04PL3's die niet meer dan 4350Wp zou kunnen per string met de oude FW1118 of eerder, deze waren vanaf fabriek gekenmerkt met een sticker.
Als ook dat die duidelijk gekenmerkt waren met een sticker in de doos aanwezig waarop dat vermeldt werd.
Een ander kenmerk was dat modbus RS485 ook op een andere poort zat, niet gecombineerd met CAN zoals tegenwoordig.
Ik heb toen zelfs 3 strings herbekabelt naar 5 strings iets kleiner ervoor. Tegenwoordig gebruik ik strings ~3900Wp strings elk, maar dat heeft niets met Deye hardware te maken , maar dat ik die met een 1-0-2 schakelaar strings kan overzetten op gewone back-up Grid-tie omvormers en 1 van de 2 Deye's kan uitschakelen of onderhoud aan doen zonder off-grid/ on-grid sequence te hoeven onderbreken.
Die gegevens vind ik best opmerkelijk en dat overzicht lijkt het probleem te schuiven naar in de MPPT 1 string op #1.
Het aandeel van PV opwek in totaal die op gen poort van beide zit lijkt gelijk te zijn.
Je hebt geen harde schaduw van een paal/mast of iets op die string (ik gok 18 panelen in serie) op de MPPT 1 van #1 of een totaal andere orientatie/helling die de opwek 3-4kW lager opwek kan verklaren?
Edit: @Steemsmij Het serienummer van de Deye #1 begint met een nummer hoger dan 2206. (aub GEEN volledig serie nummer posten)
In 2022 was er een batch SG04PL3's die niet meer dan 4350Wp zou kunnen per string met de oude FW1118 of eerder, deze waren vanaf fabriek gekenmerkt met een sticker.
Als ook dat die duidelijk gekenmerkt waren met een sticker in de doos aanwezig waarop dat vermeldt werd.
Een ander kenmerk was dat modbus RS485 ook op een andere poort zat, niet gecombineerd met CAN zoals tegenwoordig.
Ik heb toen zelfs 3 strings herbekabelt naar 5 strings iets kleiner ervoor. Tegenwoordig gebruik ik strings ~3900Wp strings elk, maar dat heeft niets met Deye hardware te maken , maar dat ik die met een 1-0-2 schakelaar strings kan overzetten op gewone back-up Grid-tie omvormers en 1 van de 2 Deye's kan uitschakelen of onderhoud aan doen zonder off-grid/ on-grid sequence te hoeven onderbreken.
[ Voor 50% gewijzigd door Domba op 20-05-2025 12:15 ]
Hallo Tha Best dat had ik wel gewild maar er loopt geen extra kabel van de garage naar de inverter alleen de 3 fase/5 aderige kabel waar de garage op zit. De fase waar het meeste op wordt gebruikt zit de GroWatt ook op. Dus zonder een extra kabel aan te leggen gaat dat niet jammer.Tha Best schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Moet je de growatt op de gen ingang aansluiten op Mi
[ Voor 7% gewijzigd door RVerheijden op 20-05-2025 14:06 ]
@RVerheijden Firmware F150 voor Deye SG04PL3 serie of later hebben mixed group support, maar waarschijnlijk niet met CT's
Deze firmwares hebben mogelijkheid voor een 2e meter (eastron/chint) om de opwek voor de regeling aan de PV toe te voegen.
Ik heb onvoldoende details welke van de recente firmwares het meest geschikt is voor je setup, daarvoor is toegang tot betreffende technical notes nodig voor alle in en outs.
Op Duitse forum akku doktor en dy-support zijn nog enkele actief die die toegang hebben en en ook die info actief bijhouden.
(wel opgemerkt dat aandacht in DE uitgaat naar setup te combineren met een groter ouder bestaand PV met vaste oude EEG vergoeding voor die 2e meter aan gridzijde en niet op load)
Als ook de reden niet technisch voor de setup zelf kan zijn, maar financieel.
Om in aanmerking te komen voor een slimme meter, daar die met opgelegde verplichting op moment voorgaan en vrijwillige overstap naar slimme meter zo goed als stilligt vanwege personeelsgebrek.
Een slimme meter is nodig voor toegang tot "freie vermarktung", vergelijkbaar met dynamische contract hier, tegen marktprijs terugleveren ipv vaste vergoeding die steeds verder daalt en/of in combinatie met een paragraaf 14a PV-systeem en een stuurbox (Steuerbox) is er een vaste vermindering van 110 euro op de netwerkkosten te verkrijgen.
Dat is na aftrek van de meerkosten van aansluiting 20-50euro op jaarbasis minder aan netkosten dan de analoge meter die meeste nog hebben, oude met EEG vergoeding systemen zitten op een 2e meter.
Deze firmwares hebben mogelijkheid voor een 2e meter (eastron/chint) om de opwek voor de regeling aan de PV toe te voegen.
Ik heb onvoldoende details welke van de recente firmwares het meest geschikt is voor je setup, daarvoor is toegang tot betreffende technical notes nodig voor alle in en outs.
Op Duitse forum akku doktor en dy-support zijn nog enkele actief die die toegang hebben en en ook die info actief bijhouden.
(wel opgemerkt dat aandacht in DE uitgaat naar setup te combineren met een groter ouder bestaand PV met vaste oude EEG vergoeding voor die 2e meter aan gridzijde en niet op load)
Om in aanmerking te komen voor een slimme meter, daar die met opgelegde verplichting op moment voorgaan en vrijwillige overstap naar slimme meter zo goed als stilligt vanwege personeelsgebrek.
Een slimme meter is nodig voor toegang tot "freie vermarktung", vergelijkbaar met dynamische contract hier, tegen marktprijs terugleveren ipv vaste vergoeding die steeds verder daalt en/of in combinatie met een paragraaf 14a PV-systeem en een stuurbox (Steuerbox) is er een vaste vermindering van 110 euro op de netwerkkosten te verkrijgen.
Dat is na aftrek van de meerkosten van aansluiting 20-50euro op jaarbasis minder aan netkosten dan de analoge meter die meeste nog hebben, oude met EEG vergoeding systemen zitten op een 2e meter.
Dank je, ik heb ze gemaild. Wat ik me nog afvroeg, ik heb nu 600 Ah ingevuld als batterij capaciteit. Klopt dit, of moet ik de usable capacity gebruiken, waardoor ik er 10% af moet halen?rvdgaag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Ik zou in jouw geval zorgen dat je ten eerste de set goed balanceert, dus helemaal volladen en minimaal 30 minuten op vol laten staan, hier na minimaal 50% ontladen en dan weer vol. ten tweede overschakelen op BMS sturing, je hebt zowel de omvormer als de accu's van Deye dus waarom niet. Ten derde een mail aan service@deye.com.cn sturen met je inverter nummer en de nummers van je accu's zodat ze de firmware kunnen opdaten/optimaliseren.
Nee gewoon de waardes invullen die ze zijn, met de BMS settings en Deye omvormer kan je sturen in welke bandbreedte je wilt werken, het advies is 80% dus max naar 10% ontladen en max naar 90% opladen.
Even wat anders, ik zag dat je max met 25kW van grid kan laden, doe even de aanname 3x35A. Is het de grootte van jouw systeem dan juist niet slim om terug te gaan naar 3x25A en peakshaving aan te zetten (wanneer nodig). Scheelt je aan vastrecht maar zo 1000 euro per jaar. Dat zijn flink wat kWh'tjesSteemsmij schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
Fijn dat jullie allemaal meelezen. Het is ook fijn om al die input te krijgen en om dingen uit te sluiten.
[Afbeelding]
PV-opstelling:
Heel vreemd.

Vraagje: heeft iemand ooit geprobeerd een cerbo GX van Victron via een utp kabel aan de deye te hangen?
Iemand al eens tegenaan gelopen dat je de deye niet van no batt afkrijgt. Is greyed out. Wel geeft ie netjes dc voltage aan. Is een nieuwe installatie
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
@sailor_dg via screen kijkken of je moet unlocken,
basic seting bottom vinkje weghalen op ok en dan vraagt die om pin (7777)
Vanaf HMI C037 wordt scherm standaard na enige tijd gelocked.
Het is alleen scherm blokkering , niet voor remote aansturing
dank!Domba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:16:
@sailor_dg via screen kijkken of je moet unlocken,
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Bedankt voor de info dan ga ik de Firmware laten updaten wel even nagaan of ik dan een Spanningsuitval ga krijgen op het moment van update of de reboot erna het hele huis draait er achter incl een aantal servers die ik dan down moet brengen.Domba schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:18:
@RVerheijden Firmware F150 voor Deye SG04PL3 serie of later hebben mixed group support, maar waarschijnlijk niet met CT's
Op zichzelf lijkt mijn het ook wel wat, ik vind het alleen jammer dat hij zijn Youtube films in het Pools heeft en niet in het Engels.
Ik denk dat als hij een nieuwe Youtube film in het Engels maakt hij meer mensen kan overtuigen, ik denk dat dit tegenwoordig bijna een must is om een breed publiek te interesseren.
Zijn er genoeg die aan het cheaten zijn met hun 3x25A zekeringen.ybos schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:28:
[...]
Even wat anders, ik zag dat je max met 25kW van grid kan laden, doe even de aanname 3x35A. Is het de grootte van jouw systeem dan juist niet slim om terug te gaan naar 3x25A en peakshaving aan te zetten (wanneer nodig). Scheelt je aan vastrecht maar zo 1000 euro per jaar. Dat zijn flink wat kWh'tjes
Er is een Discord waar hij en een paar enthousiastelingen actief zijn dus je komt er wel uit.SnarfB schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:00:
[...]
Op zichzelf lijkt mijn het ook wel wat, ik vind het alleen jammer dat hij zijn Youtube films in het Pools heeft en niet in het Engels.
Ik denk dat als hij een nieuwe Youtube film in het Engels maakt hij meer mensen kan overtuigen, ik denk dat dit tegenwoordig bijna een must is om een breed publiek te interesseren.
https://discord.gg/v6AAT55Y
Niet te veel helpenrvdgaag schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Er is een Discord waar hij en een paar enthousiastelingen actief zijn dus je komt er wel uit.
https://discord.gg/v6AAT55Y

Was laatst iemand met een issue. Hem mijn nummer gegeven en na ongeveer anderhalf uur bellen en troubleshooten hem kunnen helpen. 2 dagen later een appje: jaa, heb je nummer via x gekregen, kan je mij ook ff helpen.
Hem met een kluitje het riet ingestuurd. Ga eerst maar zelf pielen en als je er niet uitkomt wil ik je misschien helpen. Ik ben geen gratis GBB instelservice

Niets slechts over GBB trouwens. Naja, 1 dingetje misschien: logische opbouw van het programma mist, maar de instelmogelijkheden zijn (bijna) eindeloos en daardoor zeer goed op iedere situatie af te stemmen (die vele instelmogelijkheden maakt het ook wel weer lastig in het begin)
[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 21-05-2025 18:48 ]
Valt de stroom uit op de Load uitgang tijdens of na een firmware upgrade?
Ik twijfel steeds meer om mn 3 standenschakelaar standaard op grid te zetten en de load uitgang alleen te gebruiken bij spanningsuitval. Betekend dat wel ff het licht uitgaat maar dan kan de Deye wel "uit" als hij niets te doen heeft en dat scheelt de nodige kWh op jaarbasis. Nu nog even de hager schakelaar er tussen maken.
Ik ben verbaasd dat ik hier niks vind over de 'andere' HACS integratie: https://community.home-as...ger-by-david-rapan/750273. Hier kun je uitlezen en ook naar de Deye schrijven, wellicht niet zo polished als een ESP oplossing, maar voor een beginner een stuk toegankelijker.
Er zijn gewoon diverse manieren voor de communicatie, David Rapan is een variant op Stephan Joubert en die kom je wel tegen in dit topic en paar die het gebruiken.sailor_dg schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:34:
Ik ben verbaasd dat ik hier niks vind over de 'andere' HACS integratie: https://community.home-as...ger-by-david-rapan/750273. Hier kun je uitlezen en ook naar de Deye schrijven, wellicht niet zo polished als een ESP oplossing, maar voor een beginner een stuk toegankelijker.
Er zijn nog 2-3 varianten voor direct via wifi, ik geloof een van Dante (een simplere), Schwatter die het gebruikt voor conversie naar MQTT en met Musquitto broker heb je dan binnen HA beschikbaar.
Afgelopen weekend blief ik de 12V voeding op die onder andere de extra ventilatoren op de Deye 12K omvormer voeden, 4 stuks onderop en 4 stuks bovenop beiden temperatuur gestuurd met een PWM controller.
Wat opviel, zie de grafiek, is dat zonder de extra ventilatoren de Deye bij vollast richting de 70 graden bedrijftemperatuur ging, nu met een nieuwe voeding en de fans weer actief blijft deze veel lager, meestal goed onder de 60 graden bij vollast.
/f/image/8ImS4HjLrRSb4zZ9mD7kObz6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is denk ik een mooi bewijs van de zin van extra koeling, ik neem aan dat dit ook de levensduur van de Deye postitief beinvloed.
Wat opviel, zie de grafiek, is dat zonder de extra ventilatoren de Deye bij vollast richting de 70 graden bedrijftemperatuur ging, nu met een nieuwe voeding en de fans weer actief blijft deze veel lager, meestal goed onder de 60 graden bij vollast.
/f/image/8ImS4HjLrRSb4zZ9mD7kObz6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is denk ik een mooi bewijs van de zin van extra koeling, ik neem aan dat dit ook de levensduur van de Deye postitief beinvloed.
[ Voor 10% gewijzigd door rvdgaag op 23-05-2025 08:55 ]
Weet iemand toevallig hoe ik het vermogen bij terugleveren uit accu kan regelen (beperken)? Op dit moment als ik wil dischargen naar grid met een hoog uurtarief (Work Mode op "Selling First" zet, dan begint de Deye gewoon met 16.000W vanuit battery te dischargen. Ik wil deze discharge waarde graag dynamisch aansturen via HA, maar ik begrijp niet helemaal welke waarde ik in de Deye moet aanpassen om dit aan te sturen.
Mijn Work Mode staat default op Zero export to Load. Hele woning (behalve laadpalen) zit op Load. Mijn accu heeft nu een SoC van 100%. Als ik in de Work Mode ToU aanzet en instel dat hij in het huidige tijdslot met 5000W mag dischargen tot 10%, dan gebeurt er niks. Schakel ik Work Mode naar "Selling first", dan begint hij weer met 16.000W te dischargen. Is dit normaal gedrag? Moet ik perse de Work Mode aanpassen naar "Selling first" om de ToU sell/discharge functie te gebruiken? Of gaat er wat mis in mijn omvormer?
Ik heb firmware Main: 2005-1135-1807 HMI: 1001-C037 op zowel de Master als Slave staan. Ben een beetje huiverig om deze extern te laten upgraden omdat ik het tijdstip niet zelf kan inplannen en het hele huis (Load) dan plat gaat.
Mijn Work Mode staat default op Zero export to Load. Hele woning (behalve laadpalen) zit op Load. Mijn accu heeft nu een SoC van 100%. Als ik in de Work Mode ToU aanzet en instel dat hij in het huidige tijdslot met 5000W mag dischargen tot 10%, dan gebeurt er niks. Schakel ik Work Mode naar "Selling first", dan begint hij weer met 16.000W te dischargen. Is dit normaal gedrag? Moet ik perse de Work Mode aanpassen naar "Selling first" om de ToU sell/discharge functie te gebruiken? Of gaat er wat mis in mijn omvormer?
Ik heb firmware Main: 2005-1135-1807 HMI: 1001-C037 op zowel de Master als Slave staan. Ben een beetje huiverig om deze extern te laten upgraden omdat ik het tijdstip niet zelf kan inplannen en het hele huis (Load) dan plat gaat.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
@sMoKeFiSh Max (Solar) Sell Power, modbus adres 143
Thanks Domba! Ik ga even testen.
Ik zal ook maar even mijn geknutsel posten.
:strip_exif()/f/image/EkXG8dx45DBkjiQMqKTxHD4h.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.printables.co...ler-for-deye-12k-inverter
Ja het nut van extra koeling is er zeker, mijn screenshot uit HA:
/f/image/U0XXGkAFt42tpvrvKnErlob1.png?f=fotoalbum_large)
Je kan duidelijk zien dat de extra koeling vrijdag avond is geplaatst.
Ik heb 3 stuks 12cm Arctic P12 PWM fans gebruikt, met PWM sturing, en regelaar. Deze regeling heb ik er zaterdag weer tussenuit gehaald en heb de fans direct op max snelheid laten draaien. De Deye hangt in de technische ruimte, en daar hangt ook de balansventilatie unit, deze komt boven het geluid van de Arctic ventilatoren uit.
De ventilatoren zijn niet bijzonder krachtig, maar leveren toch voldoende luchtstroom om de omvormer weer snel af te koelen.
Voeding heb ik van de omvormer afgetapt. Scheelt weer een extra voeding, en de stroomopname valt mee, in totaal zo'n 200mA. Blijkbaar kan mijn Deye dat leveren
:strip_exif()/f/image/EkXG8dx45DBkjiQMqKTxHD4h.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/U0XXGkAFt42tpvrvKnErlob1.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 3 stuks 12cm Arctic P12 PWM fans gebruikt, met PWM sturing, en regelaar. Deze regeling heb ik er zaterdag weer tussenuit gehaald en heb de fans direct op max snelheid laten draaien. De Deye hangt in de technische ruimte, en daar hangt ook de balansventilatie unit, deze komt boven het geluid van de Arctic ventilatoren uit.
De ventilatoren zijn niet bijzonder krachtig, maar leveren toch voldoende luchtstroom om de omvormer weer snel af te koelen.
Voeding heb ik van de omvormer afgetapt. Scheelt weer een extra voeding, en de stroomopname valt mee, in totaal zo'n 200mA. Blijkbaar kan mijn Deye dat leveren
Heb jij een discharge/sell functie in je TOU dan?sMoKeFiSh schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:35:
Weet iemand toevallig hoe ik het vermogen bij terugleveren uit accu kan regelen (beperken)? Op dit moment als ik wil dischargen naar grid met een hoog uurtarief (Work Mode op "Selling First" zet, dan begint de Deye gewoon met 16.000W vanuit battery te dischargen. Ik wil deze discharge waarde graag dynamisch aansturen via HA, maar ik begrijp niet helemaal welke waarde ik in de Deye moet aanpassen om dit aan te sturen.
Die heeft iedereen, puur een kwestie van hoe je de TOU invult. Alleen de HV omvormers hebben hier een knopje voor.Tha Best schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:28:
[...]
Heb jij een discharge/sell functie in je TOU dan?
Ik zie dat niet. Ik heb er ook geen BMS op ook niet op mijn LV Deyes.rvdgaag schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Die heeft iedereen, puur een kwestie van hoe je de TOU invult. Alleen de HV omvormers hebben hier een knopje voor.
Kun je daar iets over uitleggen?
Lees de handleiding van je Deye eens goed door.
Simpel samengevat als je een tijdslot hebt en de grid charge optie staat niet aan, je accu heeft lading 90% (als voorbeeld) en je zet in de ToU tabel de waarde op 40% dan zal het systeem zodra je de omvormer op selling first zet je accu in dat tijdslot ontladen van 90% naar minimaal 40%.
Let wel op dat in dat tijdslot je geen peakshaving aan hebt staan want dan ontlaadt hij uberhaupt niet. Dat is alleen handmatig via de Deye cloud aan te passen of via een programma als GBBoptimizer.
Wanneer je Max solar sell Power op een lagere waarde zet in HA dan zal hij niet op vol vermogen ontladen maar op het vermogen in watts wat je daar instelt.
Hieronder zie je een deel van mijn dashboard in HA voor de 12k LV omvormer die ik gebruik.
Simpel samengevat als je een tijdslot hebt en de grid charge optie staat niet aan, je accu heeft lading 90% (als voorbeeld) en je zet in de ToU tabel de waarde op 40% dan zal het systeem zodra je de omvormer op selling first zet je accu in dat tijdslot ontladen van 90% naar minimaal 40%.
Let wel op dat in dat tijdslot je geen peakshaving aan hebt staan want dan ontlaadt hij uberhaupt niet. Dat is alleen handmatig via de Deye cloud aan te passen of via een programma als GBBoptimizer.
Wanneer je Max solar sell Power op een lagere waarde zet in HA dan zal hij niet op vol vermogen ontladen maar op het vermogen in watts wat je daar instelt.
Hieronder zie je een deel van mijn dashboard in HA voor de 12k LV omvormer die ik gebruik.
/f/image/Z3kdN96snZOuSiKdm0mmRGq8.png?f=fotoalbum_large)
Sliders van gemaakt...rvdgaag schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:15:
Lees de handleiding van je Deye eens goed door.
[Afbeelding]
/f/image/WA8rtkSEsET4kx1uFyROQIci.png?f=fotoalbum_large)
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Aha in HA dus. Zonder HA heb je de funtie niet dus bij LV deye
Jawel alleen wordt je een beetje moe van iedere keer die zooi invoeren op het lcd scherm van je Deye dus HA is wel handigTha Best schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:17:
Aha in HA dus. Zonder HA heb je de funtie niet dus bij LV deye
Hahahahahahaha ja dat kan natuurlijk altijd handmatig of via de deye cloud app.rvdgaag schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:18:
[...]
Jawel alleen wordt je een beetje moe van iedere keer die zooi invoeren op het lcd scherm van je Deye dus HA is wel handig
Maar je kunt dus niet als je omvormer op zero export to CT draait in TOU iets regelen dat hij gaat verkopen op voorgezette tijden.
Waar haal je de 12V vandaan uit de Deyestegen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:34:
Ik zal ook maar even mijn geknutsel posten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit al gevonden in de manual: CN2 klem 7/8. Jammer dat er geen beschikbaar vermogen is aangegeven.
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 23-05-2025 19:55 ]
Communicatie is niet de sterkste kant van Deye, ik heb 2 ESP32Wroom boards draaien op die pin 7/8 met een stepdown converter naar 5V. De ESP32's gebruiken ongeveer 250mA op 5 V, dus totaal 2,5 watt en rekenen 20% conversieverlies dus ik schat dat de 12V nu bij mij belast is met 0,5 A .ybos schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:49:
[...]
Waar haal je de 12V vandaan uit de DeyeDat wil ik ook graag, ben ik weer van een losse adapter en snoeren af (waarschijnlijk verliest de adapter net zoveel aan vermogen als dat de fans opnemen
)
Edit al gevonden in de manual: CN2 klem 7/8. Jammer dat er geen beschikbaar vermogen is aangegeven.
Meer durf ik er niet aan te hangen, heb voor de 8 fans een Meanwell 12V voeding in de schakelkast ernaast die 60Watt kan leveren, die voedt ook een ledstrip overigens.
@rvdgaag is ook zo'n beetje de limit, volgens technische schema is max voor RSD pin 7&8 met 12V, 0,2A continue
@ybos
@ybos
Goed om te weten die 12v 0,5A!
Zoals jullie weten zit ik nog altijd met die master slave configuratie die maar maximaal 16kw aan PV kan laden. Ik ben inmiddels thuis van vakantie, heb de omvormers compleet uitgezet en opnieuw gestart maar dit mocht niet helpen. Ook fabrieksreset mocht niet werken.
Ik verzin nu allerlei proefjes die ik kan proberen maar weet niet of het slim is. Vandaar dat ik die hier even deel:
Ik wil de 20kwp aan PV die nu op mijn GEN poorten zit, verplaatsen naar de LOAD. Ik hoop hiermee te kunnen kijken of er een soort limiet op de GEN poort zit die niet op de LOAD zou zitten. Ik heb namelijk ooit mijn hele huis op de LOAD gehad en toen waren er geen problemen met het opladen van al die stroom.
Ik ben me er van bewust dat indien mijn batterij vol zit, de LOAD poort niet uitgeschakeld kan worden. Zijn er misschien andere bezwaren om dit te proberen?
Groetjes!
:strip_exif()/f/image/dp5laqk027Zga9Jbz9NfYCeF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn firmware trouwens.
Zoals jullie weten zit ik nog altijd met die master slave configuratie die maar maximaal 16kw aan PV kan laden. Ik ben inmiddels thuis van vakantie, heb de omvormers compleet uitgezet en opnieuw gestart maar dit mocht niet helpen. Ook fabrieksreset mocht niet werken.
Ik verzin nu allerlei proefjes die ik kan proberen maar weet niet of het slim is. Vandaar dat ik die hier even deel:
Ik wil de 20kwp aan PV die nu op mijn GEN poorten zit, verplaatsen naar de LOAD. Ik hoop hiermee te kunnen kijken of er een soort limiet op de GEN poort zit die niet op de LOAD zou zitten. Ik heb namelijk ooit mijn hele huis op de LOAD gehad en toen waren er geen problemen met het opladen van al die stroom.
Ik ben me er van bewust dat indien mijn batterij vol zit, de LOAD poort niet uitgeschakeld kan worden. Zijn er misschien andere bezwaren om dit te proberen?
Groetjes!
:strip_exif()/f/image/dp5laqk027Zga9Jbz9NfYCeF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn firmware trouwens.
[ Voor 18% gewijzigd door Steemsmij op 23-05-2025 23:46 ]