Beste Tweakers,
Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan waarbij ik het maximale vermogen van mijn twee 12kW Deye omvormers in Master/Slave configuratie niet volledig benut. Ondanks voldoende PV-overschot wordt mijn batterijbank niet maximaal geladen, terwijl dit technisch mogelijk zou moeten zijn. Hieronder geef ik een overzicht van mijn setup, het probleem en de tests die ik heb uitgevoerd. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Installatieoverzicht
Omvormers en batterijen:
Twee Deye 12kW omvormers in Master/Slave configuratie, verbonden via een busbar met een grote set LiFePO4-accu’s.
Batterijbeheer:
Momenteel stuur ik alles aan op basis van spanning (voltage-based), niet via BMS-communicatie.
BMS-capaciteit:
Elke BMS kan 200A per accu aan. Zelfs bij maximaal vermogen blijf ik onder 0.2C laden/ontladen door de grootte van mijn batterijbank.
Laad-/ontlaadcapaciteit:
Elke omvormer kan 240A laden/ontladen, dus samen maximaal 480A.
PV-opstelling:
Totaal PV-vermogen: 30 kWp.
Aansluiting op Deye omvormers:
Deye 1: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
Deye 2: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
On-grid omvormer (Zonneplan): 7100 Wp, direct op het net aangesloten, niet fysiek verbonden met de Deye omvormers.
Opmerking: Dank aan Tweaker Domba voor de suggestie om on-grid omvormers via de GEN-poort aan te sluiten. Voorheen gebruikte ik alleen de Eastron Modbus v3/CT-klemmen om stroom binnen te houden en zaten de overige ongrid omvormers niet aan de GEN-poort.
CT/Smartmeter:
Eastron Modbus v3 in plaats van standaard CT-klemmen, alleen verbonden met de Master-omvormer.
Plaatsing van de meter: Enexis > aansluitzekeringen > hoofdzekering > Eastron Modbus v3 > verdeling naar woning.
Afstand: Ca. 35 meter tussen omvormers en Eastron, verbonden via SFTP Cat7-kabel.
Elektrakabels:
Alleen de GRID-poorten van beide omvormers zijn aangesloten op het woningnet.
De LOAD-poorten worden niet gebruikt.
NB: Voorheen zat mijn hele woning achter de LOAD-poort, waarbij ik wél richting het maximale vermogen van de omvormers kwam. Dit laat ik nu buiten beschouwing om verwarring te voorkomen.
Werkmodus:
Zero Export to CT.
Probleem
Op dagen met veel PV-opbrengst merk ik dat er voldoende zonnestroom is om de batterijen te laden, maar dit gebeurt slechts beperkt. Er wordt vaak veel zonnestroom teruggeleverd aan het net, terwijl de omvormers niet de maximale laadstroom benutten. Hieronder een voorbeeld:
Situatie 1 (normaal gebruik):
PV-opbrengst: 18,7 kW (totaal op beide omvormers).
Load: -4993 W (negatief, waarschijnlijk door de Zonneplan omvormer).
Batterij: Slechts 17,1 kW gaat naar de batterij (317A).
Net: 5251 W wordt teruggeleverd.
Probleem: Ik zou deze 5251 W liever in de batterij stoppen.
:strip_exif()/f/image/ty884Q5ILc4jedtYs96WlPPl.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgevoerde testjes
Om de oorzaak te achterhalen (en ook maar eens wat te proberen), heb ik enkele tests uitgevoerd:
Test 1:
GRID uitgeschakeld (off-grid modus):
Omvormers werken off-grid, geen stroom naar het net.
Resultaat:
PV-opbrengst: 19,1 kW.
Batterij: 18 kW gaat naar de batterij (336,8A).
Load: -445 W (onduidelijk waarom negatief, misschien eigen verbruik?).
Net: 0 W teruglevering.
Test 2: GEN-poorten uitgeschakeld + inkopen van het net:
GEN-poort PV (10 kWp per omvormer) uitgeschakeld.
Forse inkoop van het net vanwege negatieve stroomprijzen.
Resultaat:
PV-opbrengst: 10,3 kW (alleen MPPT).
Load: 2 kW.
Net: 15,3 kW ingekocht.
Batterij: 21,7 kW geladen (403,7A).
Conclusie: De omvormers kunnen wél hogere stromen aan.
Test 3: Alle PV uitgeschakeld + vol vermogen inkopen:
Alle PV uit, alleen inkoop van het net.
Resultaat:
Net: 25,6 kW ingekocht.
Batterij: 21,4 kW geladen (396A).
:strip_exif()/f/image/ljL2uixXtxO8G6w6aPga2XE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag
Het lijkt erop dat de omvormers in normale omstandigheden (met GRID en GEN-poorten aangesloten) niet het maximale laadvermogen benutten, ondanks voldoende PV-overschot. Bij off-grid werking of bij inkoop van het net laden de omvormers wél met hogere stromen (tot ~400A). Hebben jullie ideeën wat ik kan proberen om:
Het maximale vermogen van de omvormers te benutten?
Alle beschikbare PV-overschot naar de batterij te sturen in plaats van terug te leveren?
Ik hoor graag jullie suggesties!
[
Voor 31% gewijzigd door
Steemsmij op 10-05-2025 20:58
. Reden: leesbaarheid en afbeeldingen ]