Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 36 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-06 20:43
MarcoPolet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:13:
[...]

Hiervoor moet je in HomeAssistant de ESPHome Device Builder add-on installeren.
Die heb ik wel geïnstalleerd in HA.
Ik heb de driver gedownload zoals aangegeven wordt. Maar als ik het driverbestand .sys wil openen dan vraagt mijn laptop met welk programma ik dat wil doen. Bijvoorbeeld kladblok of ander programma. Maar hij moet geeoon door windows worden geopend en geïnstalleerd lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46
Tha Best schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:59:
[...]

Wat kun je met dit?
Een koppeling maken met HA?
Ik zoek een manier waarmee ik op gezette tijden kan wisselen tussen sell first en zero export to CT.
Met een HA plugin als kellerza alle data uitlezen en in MQTT gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:11
Tha Best schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:48:
[...]

Die heb ik wel geïnstalleerd in HA.
Ik heb de driver gedownload zoals aangegeven wordt. Maar als ik het driverbestand .sys wil openen dan vraagt mijn laptop met welk programma ik dat wil doen. Bijvoorbeeld kladblok of ander programma. Maar hij moet geeoon door windows worden geopend en geïnstalleerd lijkt mij.
Esp bordje aansluiten, apparaatbeheer openen, toestel zonder driver zoeken en dan de wizard gebruiken om te wijzen naar de map met het .sys bestand

Meer info:
https://helpdeskgeek.com/...-driver-in-windows-11-10/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:47
powercoaster schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:54:
Ik wil tussen mijn Deye 30 kWh batterij en de Deye SUN-12K-SG04L P3-EU een 300A DC onderbreker plaatsen. Nu zie ik onderbrekers van enkele tientjes tot een paar honderd euro. Wat gebruiken jullie?
Nanque MCCB, 200A (of mee) en 25kA breaking capacity. Van Ali

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:57
PCJR schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Nanque MCCB, 200A (of mee) en 25kA breaking capacity. Van Ali
Heb die eens bekeken, maar daar krijg je toch nooit 50mm2 aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
reneeke1970 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Heb die eens bekeken, maar daar krijg je toch nooit 50mm2 aan?
Heb er meen ik 70mm2 aan. Gewoon klauke m8 ringschoenen, voor 50 of 70 mm2 :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik twijfel tussen een Deye 8kva of 10va lv - waar kopen jullie deze betaalbaar ( levering België ).

Anders is victron nog een optie.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PCJR schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Heb er meen ik 70mm2 aan. Gewoon klauke m8 ringschoenen, voor 50 of 70 mm2 :)
Oh oke, dan lijkt hij wat kleiner op foto haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:29
Tomsworld schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:47:
Ik twijfel tussen een Deye 8kva of 10va lv - waar kopen jullie deze betaalbaar ( levering België ).

Anders is victron nog een optie.
Wel opletten de EU serie heeft een hogere kVA.
De SUN-8K-SG04LP3-EU is 8,8kVA, waar de SUN-8K-SG04LP3-BE 8,0kVA is.
idem de SUN-10K-SG04LP3-EU die 11kVA is versus de -BE 10kVA

Geen idee via welk kanaal de SG04LP3-BE gaan, ik heb ze bij webshops nog niet voorbij zien komen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Zeer goede opmerking @Domba ik moet dus dringend eens kijken welke versies in de synergid lijst staan - bedankt voor je opmerking die heeft me misschien gered :-).

de 8K normale 8,8 en de 8 BE is ok dus.

Er zijn wel wat opties dus ( https://www.synergrid.be/...2_2019.xlsx?1746098717310 )

Ik twijfel nog altijd victron / deye.

[ Voor 31% gewijzigd door Tomsworld op 01-05-2025 13:36 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26
Gekke vraag misschien maar kan een 3- fase Deye op een 1-fase meterkast aangesloten worden?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal2900
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-06 17:29
SUN-M80G4-EU-Q0 vraagje:
Ik heb 2 PV panelen en deze dye microomvormer. Deze moeten op het dak van ons tuinhuis komen.
Als test heb ik hem eerst op de begane grond geinstalleerd.
1 PV paneel aangesloten op de inverter en vervolgens even met een verlengkabel in het stopcontact.
De eerste dag ging het goed (WIFI en APP lukte nog niet, maar dat is niet het issue)
De blauwe led "flashte" traag, dus er was opbrengst.
Na de 2de dag brandt de rode led. Hij pinkt 7 keer.
Een tijdje losgekoppeld, en vervolgens terug een poging. Eerst OK (blauwe led), maar nu na 15 minuutjes de rode led (7 keer pinken)
Allereerst een vraagje; heeft iemand een idee of het noodzakelijk is om de 2 panelen aan te sluiten ipv maar 1 als test?
Heeft iemand een idee hoe ik van het "7 x rode led" probleem kan afkomen?
Ik heb niet zoveel zin om het hele pakket retour te zenden (Amazon) ;-)

Super dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Aziona schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:09:
Gekke vraag misschien maar kan een 3- fase Deye op een 1-fase meterkast aangesloten worden?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-06 13:53
Na wat geklungel met esp en interfaces, de ene keer wel verbinding maar niet alle punten of software van github waar eerst weer het nodige aangepast moet met kans op foute.
Heb ik besloten om bij Heinz in zuid Afrika https://smarthomeintegrations.co.za/ een interfaces met software te bestellen met zo te zien ook een mooi Dashboard in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnIfH3q4qjjDl2lAeFTk1fen0Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lpy0Sc666TAaxorcKiWkl7xz.jpg?f=fotoalbum_large
Binnen 2 weken had ik deze binnen, is eenvoudig aan te sluiten 12V voeding uit klem 7 en 8 van de Deye 12kW en een netwerkkabel aan een kant afknippen en oranje en oranje/wit aansluiten op de interface en BMS ingang Deye.
Na eerst toch weer een verkeerde start gemaakt te hebben, je moet naar zijn site https://smarthomeintegrations.co.za/fw-update/ firmware update gaan en verbinden doen.
Je sluit de interfaces via een USB kabel aan op je PC en doe verbinden, hij open dan de web applicatie van ESPhome en laat de demo software hierna Wifi invullen en toevoegen Homeassistant.
Als je hierna in HA bij apparaten / Esphome kijkt zie je Inverter Demo als apparaat met een beperkt aantal punten die hij al uit lees.
Tot zover, ik heb de licentie bij hem aangevraagd om de volledige software te kunnen downloaden.
Ik zal proberen jullie verder op de hoogte te houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exkh2iAqHYKQ0iMpwkWBm35INRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PBe7ypUbJ1PZ3sDBlPVZRf2z.png?f=user_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Licentie binnen 24h ontvangen.
Als je netjes zijn video YouTube: Browser firmware flasher (and International shipping enabled) volgt waarin hij duidelijk alles omschrijft Update hij de software en heb ik nu 185 entiteiten in HA zichtbaar.
Ga nu de Dashboard aanmaken, krijgt vervolg.

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-06 17:31
PCJR schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:28:
Ik heb ook de 12kw deye, maar 3x25A in huis. Ik had liever de 20kw gehad, dan kon ik vol de 3x25 gebruiken. Volgende keer :)
https://www.deyeinverter....lv-battery-supported.html

Deze was wel leuk geweest voor een LV setup:
Afbeeldingslocatie: https://www.deyeinverter.com/deyeinverter/2025/01/16/14-20k-sg05lp3-eu-sm2.png

Heb deze besteld is onderweg uit China:
https://www.deyeinverter....hv-battery-supported.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
De SG05LP3 en SG02HP3 serie zijn nog steeds niet op de lijst van goedgekeurde hybride (SG01HP3 serie staat er wel op), niet hier of in omliggende landen. Het is altijd wachten tot iemand energie steekt in het aantonen dat deze voldoet aan de EU-RfG vereisten en daarmee mag die eigenlijk niet aangesloten worden op de netaansluiting, bij een calamiteit heb je wel een probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 02-05-2025 14:33 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:53
Domba, bedankt voor al je input! Ik ga ze gewoon eens fysiek aan de GEN poort koppelen en kijken of hij dan wel al. Het vermogen binnen houdt.

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:29
Tha Best schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:48:
[...]

Hele mooi how to.
Maar helaas gaat het bij mij al fout met het installeren van de driver voor het ESP board.
Ik heb de driver gedownload maar kan hem niet openen want er is geen juiste app op mijn laptop die dit kan.
Iemand die mij kan helpen>

(Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads)
De CP2102 driver zit volgens mij nu standaard in HA dus dit kan je overslaan. Gewoon de ESP flashen via HA in Chrome.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-06 17:44

stegen

8710Wp

De netspanning is bij mij in de straat al vanaf zo'n 10 uur >250V. De op de GEN poort aangesloten solaredge 3-fase omvormer schakelt regelmatig uit. De batterij (45kWh) komt uiteindelijk wel vol, maar duurt het allemaal wel veel langer, en ik mis opbrengst. Zonde.
Weten jullie of het aansluiten van de PV op de (ongebruikte) ingangen dit probleem verhelpt?

Ik dacht een simpele oplossing te hebben, zet de hoofdschakelaar uit. Het huis zit geheel op de LOAD uitgang, spanning wordt bepaald door de Deye 12K, en is keurig 230V op alle fases.
Maar op een of andere manier vind de Solaredge 9K omvormer dit ook niet prettig. Zelfs met een accu op 60% SOC, moet deze het vermogen dat de omvormer uitstuurt kunnen opvangen, en de accu's kunnen opladen, maar krijg toch regelmatig dat de omvormer tijdelijk uitvalt.

De error status van de omvormer geeft bij een korte uitval "AC grid voltage malfunction. When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time."
In de spanning op alle fases zie ik echter geen afwijkende waardes, maar de resolutie (15 sec) kan daarvoor ook te laag zijn.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:25
stegen schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:22:
De netspanning is bij mij in de straat al vanaf zo'n 10 uur >250V. De op de GEN poort aangesloten solaredge 3-fase omvormer schakelt regelmatig uit. De batterij (45kWh) komt uiteindelijk wel vol, maar duurt het allemaal wel veel langer, en ik mis opbrengst. Zonde.
Weten jullie of het aansluiten van de PV op de (ongebruikte) ingangen dit probleem verhelpt?

Ik dacht een simpele oplossing te hebben, zet de hoofdschakelaar uit. Het huis zit geheel op de LOAD uitgang, spanning wordt bepaald door de Deye 12K, en is keurig 230V op alle fases.
Maar op een of andere manier vind de Solaredge 9K omvormer dit ook niet prettig. Zelfs met een accu op 60% SOC, moet deze het vermogen dat de omvormer uitstuurt kunnen opvangen, en de accu's kunnen opladen, maar krijg toch regelmatig dat de omvormer tijdelijk uitvalt.

De error status van de omvormer geeft bij een korte uitval "AC grid voltage malfunction. When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time."
In de spanning op alle fases zie ik echter geen afwijkende waardes, maar de resolutie (15 sec) kan daarvoor ook te laag zijn.

Iemand een idee?
Dat ligt eraan of jouw solaredge systeem (of micro omvormers) noodzakelijk is. Is er veel schaduw?
Hoeveel panelen liggen er in dezelfde richting?

Je kan niet zomaar stekkers ompluggen. Alle optimizers op het dak moeten er dan tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Ja ik weet het, dan zal ik alles om moeten gooien. Nee geen schaduw, en pal zuid.
De micro inverters er uit, en dan 3 strings parallel met 8 panelen, kom ik uit op een Voc van 543V, dus dat gaat goed. Maar lost dit het probleem dan op?

Of kan ik iets instellen in de Deye of Solaredge omvormer, om het uitschakelgedrag te voorkomen?
@Domba Jij hebt toch ook een installatie waarbij je de Deye off-grid gebruikt? en inverters op de GEN input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 11:29
stegen schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:27:

Of kan ik iets instellen in de Deye of Solaredge omvormer, om het uitschakelgedrag te voorkomen?
@Domba Jij hebt toch ook een installatie waarbij je de Deye off-grid gebruikt? en inverters op de GEN input?
Ik heb min of meer hetzelfde, en heb een 'terugleverprobleem' melding gedaan bij Liander. Zij gaan dan je P1 meter waarden analyseren om te kijken of er eventueel iets mis is. Helaas kwam bij mij hier niets uit, maar je kunt het allicht proberen. Liander gaf aan dat ze het probleem op wijkniveau gaan oplossen, maar konden daar geen planning op loslaten.
Je zou nog kunnen overwegen het maximale voltage in de Deye te verhogen (standaard 253), maar dat heeft dan dus ook effect op te voltages in je eigen huis. Ik heb dat vooralsnog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YViraUKQYwRPPoP86pcUjLmm_e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGOz8lGT416t8A0oSQHNLnYs.jpg?f=fotoalbum_large

Weer nieuwe fw lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ja ik weet het, dan zal ik alles om moeten gooien. Nee geen schaduw, en pal zuid.
De micro inverters er uit, en dan 3 strings parallel met 8 panelen, kom ik uit op een Voc van 543V, dus dat gaat goed. Maar lost dit het probleem dan op?

Pak dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuHuie1b643yrBlmNxkXsYSDID4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI416ZIFkpdfbGNmFXLvc61d.jpg?f=fotoalbum_large

Dan staat ie op 275v. Niet dat je dat wilt halen lijkt me he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Ja, ik heb standaard een eilandbedrijf setup.
Maar ik heb 9kWp op de eigen MPPT's van de Deye.

Volgens mij is dat belangrijk om wat PV op de eigen MPPT's van de Deye te hebben omdat het eerste is wat de Deye regelt, de frequentie sturing is bij de meeste firmware versies niet geweldig, die is meer een aan/uit schakelaar.
Tussen de FW114x zitten enkele versies met een aardig geleidelijke frequentie sturing met het VDE netprotocol.

Bij mij kan de Deye eerst flink knijpen/werkpunt verleggen voor eigen MPPT's voor die begint met de frequentiesturing, Dat gaat goed tot ~17.6kWp MPPT& GEN-poort en de andere uiterste wat ik getest heb is 1,56kWp op de Deye MPPT's.
Ik weet niet exact waar het verschil zit of dat je met beetje eigen PV op MPPT's nu tijd koopt en dat frequentie regeling niet wordt overstuurt of dat het iets anders in elkaar zit.

Ik draai overigens als productie C037/FW1135, vanwege de vrij instelbare off-set ("zero export power") een oldie.

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 04-05-2025 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:55
Aziona schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:09:
Waarom zou je dat willen?

Eerst even voorop gesteld: Ik weet het niet.
Maar er vind een sinus synchronisatie plaats als grid weggevallen is en weer opkomt. Ik weet niet of de Deye daarbij ook naar de 120° offset van de sinus "kijkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:36

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Goedemorgen,

Recent een deye 12kw omvormer geplaatst, het valt me op dat de omvormer constant een hoge piep toon maakt. De toon lijkt te beginnen als het Enphase systeem wordt ingeschakeld via de Gen ingang maar als ik de alamat van het Enphase systeem uitzet blijft de toon aanwezig.

De opstelling is nu:
Enphase op de Gen ingang.
Huis op Load output.
Laadpaal aan grid zijde.

HMI: ver 1001-C049
MAIN:ver 2006-1147-1807

Hebben meer mensen last van een hoge toon uit de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:25
stegen schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:22:

Iemand een idee?
Is die spanning gemeten in je meterkast of uitgelezen via je Deye :? Als hier nog een redelijke kabel tussen zit, eerst eens je P1 checken. Als die een paar volt lager is door een stukje spanningsverlies richting je Deye, zou je daar de grens wat kunnen oprekken om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@ybos Als ik goed heb is die foutmelding van @stegen van de Solaredge , actieve of passieve anti-Islanding in off-grid en dat zou ook door een te grote spanningsdip kunnen of geen VDE4105 netprotocol gebruik.

Deye heeft alleen frequentie sturing in off-grid mode en die kan oplopen tot 55Hz bij Deye, dan is het ook van belang welk net-protocol je op de grid-tie type omvormers ingesteld hebt.
Off-grid zonder VDE4105 netprotocol zal PV bij 50.5Hz of wat ingesteld is, abrupt afschakelen, zoals general netprotocol, met VDE4105 in Grid-tie type gaat vanaf 50.1Hz het vermogen in stapjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26
BenSKIP schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:05:
[...]Waarom zou je dat willen?
Ik heb 1-fase 40A. Ik ben niet van plan over te schakelen op een 3-fase meterkast maar dacht op de toekomst voorbereid te zijn (eventueel) als ik een 3-fase Deye aanschaf i.p.v. een 1-fase. Het was zomaar een ideetje.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Aziona schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Ik heb 1-fase 40A. Ik ben niet van plan over te schakelen op een 3-fase meterkast maar dacht op de toekomst voorbereid te zijn (eventueel) als ik een 3-fase Deye aanschaf i.p.v. een 1-fase. Het was zomaar een ideetje.
Een 3 fase Deye kan niet op een 1 fase aansluiting, de Deye zal de gridzijde uitschakelen omdat niet aan netprotocol wordt voldaan, daar moet je kijk naar een 1 fase Deye.
De grootste voor Nederland goedgekeurde is de SUN-6K-SG04LP1-EU vanwege het beleid van netbeheerders dat meer vermogen via 3 fase willen om niet te veel scheefbelasting op de fasen te hebben voor de LS-trafo.

Als je niet direct 3 fase nodig hebt voor verbruikers, kookplaat, EV etc. dan zou ik tot Q3/Q4 de kat uit de boom kijken.
Tegen die tijd zouden de contouren voor de alternatieve netwerkkosten verdeling voor kleinverbruikers voor na 2027/2028 ook duidelijk moeten zijn, huidige regering is niet zo voorspelbaar hoe ze oplopende kosten voor het net gaan verdelen met de voorkeur om industrie te ontzien.
Grof van de geschatte netverzwaring kosten van 107 miljard op land is ~50% voor hoogspanningsvlak, ~35% aan middenspanningsvlak en ~15% laagspanningvlak waar als huishoudens op zit en die met huidige verdeelsleutel ca 45% van alle netwerkkosten dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Bedankt voor de feedback allemaal.
Ik heb mijn Deye al op VDE4105 staan, niet gerommeld met de overige instellingen. De 253V afschakel spanning is er niet voor niets. Daar wil ik vanaf blijven.
De metingen komen van de DSMR reader op de P1 poort.

De Solaredge omvormer heb ik op "Germany" staan. Weet niet of dat ook betekent dat ie werkt met VDE4105 sturing.

Het idee was dat het in eiland bedrijf (dus off-GRID) hebben van de omvormer er voor zorgt dat de spanning gedurende de dag en nacht weer 230V wordt, en zolang de accu niet helemaal vol is, moet ik deze kunnen op en ontladen met de PV inverter op de GEN ingang.
Het maakt dus niets meer uit of de spanning in de slimme meter >250V is, want de Deye creëert zijn eigen grid.
Mijn Deye heeft ook nog versie HMI: 1001-C037 en MAIN 2005-1124, ook een behoorlijk oude versie.

Ben iets meer te weten gekomen over de foutcode van de solaredge, via het monotoring portal zie ik dat foutcode 89 "Passive anti islanding" betekent. Kortom de omvormer schakelt af doordat spanning of frequentie buiten "veilige" waardes valt.

Ik vermoed dat een te heftige spannings dip er voor zorgt dat ie uitschakelt. De Deye heeft natuurlijk een veel hogere impedantie, dan het lichtnet. Daardoor kunnen pieken moeilijker worden opgevangen.

Zo net nog, bij het inschakelen van mijn laser printer, schakelt de solaredge direct uit.

Het aanpassen van de solaredge gaat niet zonder grid settings password, helaas.
Het normale menu kom ik wel in met 12312312, maar grid settings heeft zijn eigen password.
Iemand een idee? Bruteforcen kan, maar duurt wel even, 6561 mogelijkheden..;-)
Grid password gevonden in een firmware update file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:15
Wat zijn jullie ervaringen met de energieverliezen in het Deye systeem? Ik heb mijn setup nu 11 maanden draaien en kom op basis van de Deye metingen dat gemiddeld 22% van de geproduceerde elektra kwijt raakt, wat me vrij hoog lijkt. De gemeten waarden van Deye lijken realistisch, dus lijkt niet een meetfout te zijn. De opbrengst van de panelen komt overeen met de verwachting. Verbruik van mijn huis ook en de import/export data komt ook overeen met de Liander data.
Wat ik bijzonder vind is dat de verliezen in de zomer het hoogst zijn (maandgemiddelde van 500W), terwijl de accu in de winter ook veel gebruikt wordt (voor inkoop/verkoophandel via GBB), echter dan is het verlies verwaarloosbaar volgens de metingen (ca 60-100W).

Iemand een suggestie hoe ik deze verliezen kan verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMQ9c7EWjQCjieSl1J-PVNbmD_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nfo7JGb0mDHjy1vIUg3xYV4V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@marc0_ De percentage verlies zijn alleen op basis PV opwek, van netgeladen wordt niet meegenomen als ik zo zie, maar ze zijn wel hoog, ik heb dat verlies in kWh's niet eens met twee Deye hybride omvormers.

Maar ik heb geen idee, kan je eventueel afname/invoeding eventueel extern veriferen met slimme meter data?
De verlies kWh's zijn bizar hoog en laag als je bedenkt dat Deye ~90kwh/maand verbruikt, extern gemeten, als die aanstaat.

andere kolomvolgorde, vanwege ander systeem en op deze PC heb ik enkel toegang tot lopende saldeerperiode. Dit is van 1 Deye en moet ik veel leunen op gegevens van Deye zelf, mijn overall voor gehele installatie is meer externe meters, afwijkingen <1%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Arju5HCQUDpuITWam41k6SEpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BeHafAqhqh8fuBntMMTLrafY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:59
marc0_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:24:
Wat zijn jullie ervaringen met de energieverliezen in het Deye systeem? Ik heb mijn setup nu 11 maanden draaien en kom op basis van de Deye metingen dat gemiddeld 22% van de geproduceerde elektra kwijt raakt, wat me vrij hoog lijkt. De gemeten waarden van Deye lijken realistisch, dus lijkt niet een meetfout te zijn. De opbrengst van de panelen komt overeen met de verwachting. Verbruik van mijn huis ook en de import/export data komt ook overeen met de Liander data.
Wat ik bijzonder vind is dat de verliezen in de zomer het hoogst zijn (maandgemiddelde van 500W), terwijl de accu in de winter ook veel gebruikt wordt (voor inkoop/verkoophandel via GBB), echter dan is het verlies verwaarloosbaar volgens de metingen (ca 60-100W).

[Afbeelding]
De roundtrip verliezen die GBBoptimizer voor me berekend zijn: laden van grid naar accu 6%, van accu naar grid 9% dus het hele toertje waar dit al gebeurt 15%.

Waar je winst kunt behalen (beperkt) is zorgen dat de transmissie verliezen zo laag mogelijk zijn door de juiste dikte kabels tussen de omvormer en de batterijen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Jaimygo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:42:
Goedemorgen,

Recent een deye 12kw omvormer geplaatst, het valt me op dat de omvormer constant een hoge piep toon maakt. De toon lijkt te beginnen als het Enphase systeem wordt ingeschakeld via de Gen ingang maar als ik de alamat van het Enphase systeem uitzet blijft de toon aanwezig.

De opstelling is nu:
Enphase op de Gen ingang.
Huis op Load output.
Laadpaal aan grid zijde.

HMI: ver 1001-C049
MAIN:ver 2006-1147-1807

Hebben meer mensen last van een hoge toon uit de omvormer?
Zitten je CT's direct na de grid aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@rvdgaag Voor welk vermogen heb je dat bepaald?

Ik zelf meet iets lager 13-14% voor RTE voor 100% van grid, maar ik ga maar tot 75% of wel 9kW per Deye.
Dat mijn percentage lager zijn komt door ik veel PV opwek via de accu's gaat en vanwege nodige eiland mode, dan zakt het eigenverbruik naar ~70W aan verschil tussen DC gemeten (shunt) en gemeten AC verbruik.
De maandelijk cijfers zijn nog wel gevoelig voor de SoC, om middernacht hebben die niet altijd de zelfde SoC.

(de 7.6% in mijn tabel is zo'n te optimische, aan eind van de maand 12kWh lager dan aan begin van de maand, een effect van 2 maanden eerder dat 1 februari en 1 maart op een zaterdag vielen en die heeft over algemeen geen ochtendpiek en dan wordt in vrijdagavond piek 30% SoC extra teruggeleverd [SoC 1-4=66% 30-4=34%])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:25:
@rvdgaag Voor welk vermogen heb je dat bepaald?
Dat is het gemiddelde van 6 maanden draaien, met bijna 9kWp pv panelen, 900ah accu capaciteit en doorgaans laden vanaf en naar grid met 100% vermogen, 12kW dus. Gebruik (nog) geen eiland mode.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 05-05-2025 14:00 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 11:29
Weet iemand de trigger voor het aan of uit gaan van de Grid Relay? Of wat het vervolg-effect is? Ik krijg daar regelmatig meldingen van in de HomeAssistant integratie, maar zie in de handleiding of internet direct info over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E84jK7t85fJEN_2YqDuFl_8bJjM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gu2O10Hp8Eoj4pBYzePUVJlV.png?f=user_large

Edit: nog iets verder ingedoken, de Grid Relay is (uiteraard 8)7 ) het relais wat de Deye (ont)koppelt van het Grid. Logisch, alleen, waarom gebeurt dat, het Grid is prima aanwezig.

Ik lijk iets van een relatie te zien met het draaien van mijn zwembad warmtepomp, op de momenten dat die draait lijkt bovenstaande vaker voor te komen. Dit gaat ook gepaard met het punt dat 1 van de 3 fasen die dan af en toe over de 25A gaat. Zou dat een denkrichting kunnen zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door MarcoPolet op 05-05-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
Domba schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:34:
@marc0_ De percentage verlies zijn alleen op basis PV opwek, van netgeladen wordt niet meegenomen als ik zo zie, maar ze zijn wel hoog, ik heb dat verlies in kWh's niet eens met twee Deye hybride omvormers.

Maar ik heb geen idee, kan je eventueel afname/invoeding eventueel extern veriferen met slimme meter data?
De verlies kWh's zijn bizar hoog en laag als je bedenkt dat Deye ~90kwh/maand verbruikt, extern gemeten, als die aanstaat.

andere kolomvolgorde, vanwege ander systeem en op deze PC heb ik enkel toegang tot lopende saldeerperiode. Dit is van 1 Deye en moet ik veel leunen op gegevens van Deye zelf, mijn overall voor gehele installatie is meer externe meters, afwijkingen <1%

[Afbeelding]
@Domba Dat van jou ziet er al veel logischer uit.
Ik heb de import/export vergeleken met de slimme meter van Liander. De teruglevering van Deye is 412kWh hoger als van Liander over deze 11 maanden. De inkoop is 234kWh hoger als van Liander. Netto verschil dus 178kWh, evenredig verdeeld over de maanden. Daar lijkt het niet te liggen.
Inmiddels ben ik in gaan zoomen op de dagdata en de 5-min data. Wat ik daar zie, is dat het lijkt te maken te hebben met een 2e omvormer die ik aangesloten heb op de GEN ingang van de hybride omvormer. De opbrengst hiervan wordt meegenomen in de totale productie opbrengst. Echter bij de 5-min data 'verdwijnt' de opbrengst van die omvormer in de waarde van 'teruglevering aan grid'.
Ik heb nu maar de 2e omvormer uitgezet voor de komende dagen. Kijken of er iets verandert in de data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qygKL87RlLKnq5DMemztiB0-t6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mmggfFtM6IhVE7VQ30hBWdRy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
MarcoPolet schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:20:
Weet iemand de trigger voor het aan of uit gaan van de Grid Relay? Of wat het vervolg-effect is? Ik krijg daar regelmatig meldingen van in de HomeAssistant integratie, maar zie in de handleiding of internet direct info over:
[Afbeelding]

Edit: nog iets verder ingedoken, de Grid Relay is (uiteraard 8)7 ) het relais wat de Deye (ont)koppelt van het Grid. Logisch, alleen, waarom gebeurt dat, het Grid is prima aanwezig.

Ik lijk iets van een relatie te zien met het draaien van mijn zwembad warmtepomp, op de momenten dat die draait lijkt bovenstaande vaker voor te komen. Dit gaat ook gepaard met het punt dat 1 van de 3 fasen die dan af en toe over de 25A gaat. Zou dat een denkrichting kunnen zijn?
Is het niet dat het activeren van de WP "bot" gaat, dus niet met een softstarter en daarmee een klein dipje veroorzaakt en dat de spanning kortstondig buiten de grenzen van de Deye komt :?
(zou kunnen als de netspanning in je buurt al aan de lage kant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

BenSKIP schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Zitten je CT's direct na de grid aansluiting?
Gebruik een Eastron modbus meter direct na de hoofdschakelaar. Heb nog even wat lopen testen en de hoge toon is ook aanwezig als ik de alamat van de Enphase uitzet. Komt dus uit de omvormer zelf. Misschien is het wel normaal en moet ik er maar aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Waarschijnlijk dezelfde toon (of vergelijkbaar) die je hoort als een EV opgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

BenSKIP schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:04:
Waarschijnlijk dezelfde toon (of vergelijkbaar) die je hoort als een EV opgeladen wordt.
Bij het laden van de ev heb ik het nooit zo opgemerkt. Misschien is er in de omgeving van Tilburg iemand die even wil komen luisteren of dat ik even bij iemand kan komen luisteren? Niet dat er instellingen verkeerd staan :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
marc0_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:24:

[Afbeelding]
Ik heb enkel deze info denk ik vanuit gbb; (elke regel is een maand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU9fXNBeEvm_b-MjMBV-aIaWMvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sA6T53mEaQE43eq3JBvmy94B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haenzel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-06 15:48
Ik zie dat er een 'nieuwe' reeks 1 fase omvormers van Deye is. De SUN-3.6/5/6/7/7.6/8K-SG05LP1-EU-SM2 de 6k
Heeft iemand deze toevallig ook op z'n verlanglijstje staan? Heb Deye een bericht gestuurd met de vraag of er goedkeuring in zicht is voor NL. Als ik zie wat Deye allemaal aan opties levert en tegen welke prijs dan geraakt Victron, wat eerder mijn favoriet was, toch wel wat meer op de achtergrond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Haenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:21:
Ik zie dat er een 'nieuwe' reeks 1 fase omvormers van Deye is. De SUN-3.6/5/6/7/7.6/8K-SG05LP1-EU-SM2 de 6k
Heeft iemand deze toevallig ook op z'n verlanglijstje staan? Heb Deye een bericht gestuurd met de vraag of er goedkeuring in zicht is voor NL. Als ik zie wat Deye allemaal aan opties levert en tegen welke prijs dan geraakt Victron, wat eerder mijn favoriet was, toch wel wat meer op de achtergrond. :P
Nu verkies ik ook gewoon 1 kast boven 6 of 9 blauwe kastjes, maar, nieuwe opties? Wat is allemaal nieuw dan? Ik lees t zo 123 niet op die site. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Nu verkies ik ook gewoon 1 kast boven 6 of 9 blauwe kastjes, maar, nieuwe opties? Wat is allemaal nieuw dan? Ik lees t zo 123 niet op die site. :)
Fysiek de Max PV van 13A per MPPT naar 18A.
Het is een apart model, het kan zijn dat afhankelijk van Firmware dat er meer advanced functies beschikbaar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haenzel
PCJR schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Ehh, waar heb ik gezegd nieuwe opties? Ik vergelijk deze (alles ineen) met een Victron (veel extra separaat)....Verwacht wel dat de nieuwere firmware meer mogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Haenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:42:
[...]

Ehh, waar heb ik gezegd nieuwe opties? Ik vergelijk deze (alles ineen) met een Victron (veel extra separaat)....Verwacht wel dat de nieuwere firmware meer mogelijkheden biedt.
Van victron de easy solar is ook 3 in 1 apparaat. Dus als je je PV aan kunt passen naar max 250 volt, dan valt het wel mee met de kast ruimte.
En wat kost die nieuwe deye ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Haenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:42:
[...]
Een Deye is niet goed te vergelijken met een MP serie, de SR serie is een beter vergelijk voor in de zelfde efficientie range.

Victron MP-serie ingezet voor 3 fase gebruik heeft gemiddeld 5-10% overal meer verlies dan een Deye, de RS-serie is een meer recent ontwerp met lagere verliezen.
Anders zoek maar eens naar de resultaten van medetweaker KC27, die zet volgens mij alle MP's opttimalisatie mogelijkheden voor maximale efficientie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haenzel
reneeke1970 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:11:
[...]

Van victron de easy solar is ook 3 in 1 apparaat. Dus als je je PV aan kunt passen naar max 250 volt, dan valt het wel mee met de kast ruimte.
En wat kost die nieuwe deye ?
Ik heb nog geen idee wat deze gaat kosten. Z'n voorganger is in Duitsland voor EUR 849,= te koop.
Heb gekeken naar de Multi RS Solar van Victron. Dat is idd een beter vergelijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc0_
PCJR schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb enkel deze info denk ik vanuit gbb; (elke regel is een maand)
[Afbeelding]
Dat overzicht kende ik nog niet van GBB @PCJR !
De RTE komt daar op gemiddeld 86% wat realistisch lijkt.

Inmiddels ben ik erachter wat er verkeerd gaat en tot de hoge verliezen leek te leiden. na inzoomen op dag en uurdata kom ik tot de conclusie dat bij de Deye wordt (bij mij) bij de solar opbrengst twee keer de opbrengst van mijn 2e omvormer meegenomen. En op bijzondere wijze blijkt die fout sinds 24-4 hersteld te zijn. Sindsdien is de meetdata volledig kloppend en geeft geen verliezen. Wat GBB aangeeft als charge en discharge verliezen, zit bij mijn Deye bij de meetdata opgenomen in de Consumption. Tegenvaller is dat de opbrengst van mijn panelen toch wat lager is dan verwacht, zit nu na 11 maanden op 650 vollasturen. Blijkbaar relatief veel last van de oriëntatie van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzGRP-4dwGeXEfMR52SdDiTVOj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3rpSJYmwIYbdxprwHtF5XEw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Haenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Ik heb nog geen idee wat deze gaat kosten. Z'n voorganger is in Duitsland voor EUR 849,= te koop.
Heb gekeken naar de Multi RS Solar van Victron. Dat is idd een beter vergelijk denk ik.
Ik geloof dat die niet aan het net terug leverd, is geen multiplus maar gewone omvormer. De easy solar 48/5000/250/100 kost 1367 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
marc0_ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:50:
[...]

Dat overzicht kende ik nog niet van GBB @PCJR !
De RTE komt daar op gemiddeld 86% wat realistisch lijkt.

Inmiddels ben ik erachter wat er verkeerd gaat en tot de hoge verliezen leek te leiden. na inzoomen op dag en uurdata kom ik tot de conclusie dat bij de Deye wordt (bij mij) bij de solar opbrengst twee keer de opbrengst van mijn 2e omvormer meegenomen. En op bijzondere wijze blijkt die fout sinds 24-4 hersteld te zijn. Sindsdien is de meetdata volledig kloppend en geeft geen verliezen. Wat GBB aangeeft als charge en discharge verliezen, zit bij mijn Deye bij de meetdata opgenomen in de Consumption. Tegenvaller is dat de opbrengst van mijn panelen toch wat lager is dan verwacht, zit nu na 11 maanden op 650 vollasturen. Blijkbaar relatief veel last van de oriëntatie van de panelen.

[Afbeelding]
105% discharge efficiency kan natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V_y0eTg2j61Zzt5vqjp0s_vlao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpmtHO5jFam7PqKO76RPPnWI.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is zojuist een Deye sun-10k-sg04lp3 geïnstalleerd. Ik heb een groepenkast in de woningen en een extra kast in de garage waar de omvormer op aangesloten is. De fases worden gesplitst na de hoofdschakelaar. Het kan dus zijn dat er via de garage wordt terug geleverd op een fase terwijl er vanuit de woning een energievraag is op de andere draad. Nu zijn de CT klemmen na de splitsing geïnstalleerd en lopen beide draden door de CT-klem.

Ik ben helaas niet bekend met CT klemmen maar die gaan toch nooit het vermogen over beide draden kunnen middelen? Naar mijn idee moeten de klemmen voor de hoofdschakelaar. Kan iemand bevestigen dat dit de juiste aanname is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-06 22:25
Voor de meter net na de hoofdschakelaars , zo zitten ze bij mij .

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy55 op 08-05-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
RickvdT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:24:
Ik ben helaas niet bekend met CT klemmen maar die gaan toch nooit het vermogen over beide draden kunnen middelen? Naar mijn idee moeten de klemmen voor de hoofdschakelaar. Kan iemand bevestigen dat dit de juiste aanname is?
CT klemmen werken met magnetisch veld, twee draden door dezelfde klem heffen elkaar inderdaad op, of tellen op. Als je een precieze ampere-tang hebt kan je op deze manier (fase en nul gelijk meten) ook zien hoeveel mA lekstroom er in een groep voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Zoals @jadjong ook al zei, dit gaat prima werken. Ze zitten goed, niets meer aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[Afbeelding]

Hier is zojuist een Deye sun-10k-sg04lp3 geïnstalleerd. Ik heb een groepenkast in de woningen en een extra kast in de garage waar de omvormer op aangesloten is. De fases worden gesplitst na de hoofdschakelaar. Het kan dus zijn dat er via de garage wordt terug geleverd op een fase terwijl er vanuit de woning een energievraag is op de andere draad. Nu zijn de CT klemmen na de splitsing geïnstalleerd en lopen beide draden door de CT-klem.

Ja dat kan, mits het dezelfde fase draden zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
Dank voor jullie snelle antwoorden! Weer wat geleerd, intuïtief leek mij op een enkele kabel logischer. Reden voor mijn vraag waren de compleet random getallen vanuit de CT klemmen. Ze hebben bij de aansluiting op de omvormer per ongeluk twee draden omgewisseld. Daardoor zaten op twee ingangen draden van twee verschillende CT klemmen. Dat geeft een beetje veel ruis, gelukkig makkelijk zelf kunnen oplossen.

Inmiddels ziet het er een stuk beter uit maar ontlopen de p1 en ct klemmen elkaar nog redelijk. Dit neemt toe bij meer ampere. Is dit een kwestie van de CT ratio tweaken tot het overeenkomt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2PwJBIsFkzt4VCcSac1HsNJ5FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fazFqnxO8wkEoWah3LbNvljG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haenzel
reneeke1970 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Ik geloof dat die niet aan het net terug leverd, is geen multiplus maar gewone omvormer. De easy solar 48/5000/250/100 kost 1367 euro
Die Multi RS Solar levert zeker wel terug aan het net.....
Kijk eens op YouTube: Harold Halewijn, Multi RS Solar van Victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
RickvdT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:13:
Dank voor jullie snelle antwoorden! Weer wat geleerd, intuïtief leek mij op een enkele kabel logischer. Reden voor mijn vraag waren de compleet random getallen vanuit de CT klemmen. Ze hebben bij de aansluiting op de omvormer per ongeluk twee draden omgewisseld. Daardoor zaten op twee ingangen draden van twee verschillende CT klemmen. Dat geeft een beetje veel ruis, gelukkig makkelijk zelf kunnen oplossen.

Inmiddels ziet het er een stuk beter uit maar ontlopen de p1 en ct klemmen elkaar nog redelijk. Dit neemt toe bij meer ampere. Is dit een kwestie van de CT ratio tweaken tot het overeenkomt?
[Afbeelding]
Volgens mij als je de standaard lengte van die CT draad hebt, moet je niks tunen. Meen dat ik gewoon 2000:1 ergens heb staan. Standaard waarde.

Indien veel verschil, zit t denk ik ergens anders in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Haenzel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:21:
Ja zelfde hier, enige wat mij echt niet aanstaat aan al die Chinese apparatuur is dat er allemaal niet goedgekeurde automaten inzitten en je bijna altijd een de cloud vast geplakt zit.

Maar in vergelijk met die multi RS die écht geen geluid maakt, waar je er vervolgens 3 van nodig hebt, uch. Echt lastig. 3xRS betekend ook 3xDC kabels naar je distributie.

Was ook al kijken naar deye maar die zoemt blijkbaar wel als je de wat grotere versies neemt.

Erg jammer dat die 3 phase victron nooit op de markt gekomen is. Ondertussen lees ik rustig mee met alle knutselaars hier of ik toch de overstap ga maken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@RickvdT Voor SG04LP3 is de gebruikelijke default CT-ratio 2000:1
Heb je een sterk afwijkende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
Domba schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:13:
@RickvdT Voor SG04LP3 is de gebruikelijke default CT-ratio 2000:1
Heb je een sterk afwijkende?
Nee dat niet, de standaard 100A/50mA. Ik las ergens een bericht van iemand die zijn ct-ratio had bijgesteld om juiste waardes te krijgen. Dit lijkt echter niet de juiste methode te zijn.

De kabels zijn verlengd naar rond de 10 meter. Van wat ik kan vinden is dit nog een werkbare afstand. Als ik de gemeten current * voltage zie dan kom ik op 1091w vs 1089w van de P1 meter. Ben er nog niet uit waarom de Deye zelf een ander vermogen geeft die een factor 2 lager is.

last_changedentity_idstate
2025-05-08T10:00:31.945Zsensor.inverter_external_ct1_current4,71
2025-05-08T10:00:31.945Zsensor.inverter_grid_l1_voltage231,7
2025-05-08T10:00:31.945Zsensor.inverter_external_ct1_power-545
2025-05-08T10:00:31.945Zsensor.p1_meter_vermogen_fase_1-1089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
RickvdT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:13:

[Afbeelding]
Zo'n afwijking als jij hebt heb ik niet dus vraag mij af of alles goed zit qua +- en juiste fase. Bij mij heb ik de verhouding wel iets verhoogd van 1:2000 naar 1:2300 omdat ik de draad verlengd heb met een utp van > 20m. Hierdoor was hij iets beter op de nul.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik zou lekker stoppen met het kloten met die CT klemmen, voor slechts 100 euro heb je een Eastron SDM630 modbus meter en klaar is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:44
rvdgaag schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:15:
Ik zou lekker stoppen met het kloten met die CT klemmen, voor slechts 100 euro heb je een Eastron SDM630 modbus meter en klaar is kees.
Dat heeft natuurlijk ook wel zijn nadelen qua installatie, omdat dan je hele kabeltraject vanuit de hoofdschakelaar via die meter moet lopen en je dus om moet gooien. Gelukkig kun je met gemak een 2x10 adereindhuls kwijt in de ingangen, maar het dan wel een geprop. Op de onderste rij van een ABB kast zit hij dan bijvoorbeeld de aansluitblokken in de weg. Allemaal wel werkend te krijgen, en waarschijnlijk ook wel superieure oplossing, maar ook wel een beetje geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Ik zie ook grote verschillen vooral in onder bereik klopt de berekening naar vermogen niet, is alleen de vraag wat lees de Deye binnen van een Eastron meter.
Als hij ook de stroom inlees en zelf het vermogen berekent kan het wel eens zijn dat je zelfde fout krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlDDTM382W0UqyiAQFlJovLaoD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDshQMVTlIovaigwW47H30Un.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Persoonlijk vind ik het een gemiste kans dat ze 100A CT's pakken terwijl de nominaalstroom om en nabij max 20A is (uitgaande van Deye's t/m 15k).
Ze hadden beter een 25A of 40A CT kunnen pakken, dan zit je beter in de nominale range te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@SnarfB Als ik naar die getallen kijk, het eerste wat in mij opkomt is fase verschuiving.

Ik heb geen idee of dat zou kunnen komen van geen twisted pair kabel te gebruiken of dat je een firmware met een netprotocol gebruikt die ook reactieve vermogen levert. (Reactieve power heeft eigen registers)
Getallen zelf zijn onvoldoende om het te onderbouwen, als ook je geen zekerheid hebt dat ze van zelfde moment zijn,

Heb je een amperetang/multimeter?
Een andere mogelijkheid is per fase testen met een zuivere weerstand verbruiker, zoals een elektrisch kachel, wat het verschil dan is

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 08-05-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
[Afbeelding]

Die CTs zitten goed. Direct na de hoofdschalelaar zij meten wat er van grid getrokken wordt. Zij middelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
SnarfB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:58:
[...]

Ik zie ook grote verschillen vooral in onder bereik klopt de berekening naar vermogen niet, is alleen de vraag wat lees de Deye binnen van een Eastron meter.
Als hij ook de stroom inlees en zelf het vermogen berekent kan het wel eens zijn dat je zelfde fout krijg.

[Afbeelding]
Wat is het probleem met deze waardes, komen ze niet overeen met je P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
mahagen schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Wat is het probleem met deze waardes, komen ze niet overeen met je P1?
Ze komen niet overeen met de P1 meter want dat zijn de waardes van de Elektriciteit meter op het plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
SnarfB schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Ze komen niet overeen met de P1 meter want dat zijn de waardes van de Elektriciteit meter op het plaatje
Doe de truc die @Domba zei eens: elektrische kachel en dan kijken.
Ik heb het ook gehad. Meter van fase 1 om fase 2 en dat gaf hele vreemde waardes. Toen 1 meter omgedraaid (dus de pijl richting de voeding ipv de belasting) en toen leek het goed, maar klopte nog niet (ik dacht, misschien CT verkeerd in de behuizing geplaatst, leek me sterk maar wie weet). Klopte ook niet. Toen de truc van Domba gedaan en erachter gekomen dat er dus toch een CT verkeerd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
ybos schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Doe de truc die @Domba zei eens: elektrische kachel en dan kijken.
Ik heb het ook gehad. Meter van fase 1 om fase 2 en dat gaf hele vreemde waardes. Toen 1 meter omgedraaid (dus de pijl richting de voeding ipv de belasting) en toen leek het goed, maar klopte nog niet (ik dacht, misschien CT verkeerd in de behuizing geplaatst, leek me sterk maar wie weet). Klopte ook niet. Toen de truc van Domba gedaan en erachter gekomen dat er dus toch een CT verkeerd zat.
Lijkt mij een goed idee in deze want waardes moeten gelijkwaardig zijn bij hoog of laag gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

Op marktplaats verkoopt iemand ongebruikte Eastron sdm630 v3 voor +-60 euro inclusief verzendkosten. Recent eentje opgehaald en werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06 01:36
Zie hier wat langs komen van de dyness accu
Iemand die al uitgelezen met home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Maxwp schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:28:
Zie hier wat langs komen van de dyness accu
Iemand die al uitgelezen met home assistant?
Ik denk dat je in het verkeerde forum daarvoor zit, zou de vraag in de algemene batterijen groepen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-06 01:36
rvdgaag schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde forum daarvoor zit, zou de vraag in de algemene batterijen groepen stellen.
ok die kan ik even niet vinden krijg zoveel hits als ik zoek.
welke topci precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

Is het ook mogelijk om een ac coupled omvormer via load zijde van de deye aan te sluiten?

Heb een klein schuurtje achter in de tuin waar ik een aantal panelen op kwijt kan. Het schuurtje zit aangesloten op een groep van de keuken.

Het bestaande Enphase systeem heb ik aangesloten op de Gen ingang en de instelling AC Couple frz high op 51,5 hz ingesteld. Off grid gaat het Enphase systeem netjes afschalen vanaf 50,2 hz en uit bij 51,5 hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Beste Tweakers,

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan waarbij ik het maximale vermogen van mijn twee 12kW Deye omvormers in Master/Slave configuratie niet volledig benut. Ondanks voldoende PV-overschot wordt mijn batterijbank niet maximaal geladen, terwijl dit technisch mogelijk zou moeten zijn. Hieronder geef ik een overzicht van mijn setup, het probleem en de tests die ik heb uitgevoerd. Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Installatieoverzicht
Omvormers en batterijen:
Twee Deye 12kW omvormers in Master/Slave configuratie, verbonden via een busbar met een grote set LiFePO4-accu’s.

Batterijbeheer:
Momenteel stuur ik alles aan op basis van spanning (voltage-based), niet via BMS-communicatie.

BMS-capaciteit:
Elke BMS kan 200A per accu aan. Zelfs bij maximaal vermogen blijf ik onder 0.2C laden/ontladen door de grootte van mijn batterijbank.

Laad-/ontlaadcapaciteit:
Elke omvormer kan 240A laden/ontladen, dus samen maximaal 480A.

PV-opstelling:
Totaal PV-vermogen: 30 kWp.

Aansluiting op Deye omvormers:
Deye 1: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
Deye 2: 7380 Wp op MPPT + 10 kWp via GEN-poort (MI-input).
On-grid omvormer (Zonneplan): 7100 Wp, direct op het net aangesloten, niet fysiek verbonden met de Deye omvormers.

Opmerking: Dank aan Tweaker Domba voor de suggestie om on-grid omvormers via de GEN-poort aan te sluiten. Voorheen gebruikte ik alleen de Eastron Modbus v3/CT-klemmen om stroom binnen te houden en zaten de overige ongrid omvormers niet aan de GEN-poort.

CT/Smartmeter:
Eastron Modbus v3 in plaats van standaard CT-klemmen, alleen verbonden met de Master-omvormer.
Plaatsing van de meter: Enexis > aansluitzekeringen > hoofdzekering > Eastron Modbus v3 > verdeling naar woning.
Afstand: Ca. 35 meter tussen omvormers en Eastron, verbonden via SFTP Cat7-kabel.

Elektrakabels:
Alleen de GRID-poorten van beide omvormers zijn aangesloten op het woningnet.
De LOAD-poorten worden niet gebruikt.

NB: Voorheen zat mijn hele woning achter de LOAD-poort, waarbij ik wél richting het maximale vermogen van de omvormers kwam. Dit laat ik nu buiten beschouwing om verwarring te voorkomen.

Werkmodus:
Zero Export to CT.
Probleem
Op dagen met veel PV-opbrengst merk ik dat er voldoende zonnestroom is om de batterijen te laden, maar dit gebeurt slechts beperkt. Er wordt vaak veel zonnestroom teruggeleverd aan het net, terwijl de omvormers niet de maximale laadstroom benutten. Hieronder een voorbeeld:

Situatie 1 (normaal gebruik):
PV-opbrengst: 18,7 kW (totaal op beide omvormers).
Load: -4993 W (negatief, waarschijnlijk door de Zonneplan omvormer).
Batterij: Slechts 17,1 kW gaat naar de batterij (317A).
Net: 5251 W wordt teruggeleverd.
Probleem: Ik zou deze 5251 W liever in de batterij stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HONW2okyNDuoY6_5U7MzB0a0lh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKxXauT857Az1wVac9p4VxcL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qosx69MAJoVrtw8K_nRXMJU62b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty884Q5ILc4jedtYs96WlPPl.jpg?f=fotoalbum_large
Uitgevoerde testjes
Om de oorzaak te achterhalen (en ook maar eens wat te proberen), heb ik enkele tests uitgevoerd:

Test 1:
GRID uitgeschakeld (off-grid modus):
Omvormers werken off-grid, geen stroom naar het net.

Resultaat:
PV-opbrengst: 19,1 kW.
Batterij: 18 kW gaat naar de batterij (336,8A).
Load: -445 W (onduidelijk waarom negatief, misschien eigen verbruik?).
Net: 0 W teruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gcSNF3fRw_IH_7skO9Axcp8kDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3laPtT2MftQLzaV1WkBwI91l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S7dW0mvCyDV_TPjGOv7DfmvWWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkWEbWO6FW4sCzeml0eZhLxw.jpg?f=fotoalbum_large

Test 2: GEN-poorten uitgeschakeld + inkopen van het net:
GEN-poort PV (10 kWp per omvormer) uitgeschakeld.
Forse inkoop van het net vanwege negatieve stroomprijzen.
Resultaat:
PV-opbrengst: 10,3 kW (alleen MPPT).
Load: 2 kW.
Net: 15,3 kW ingekocht.
Batterij: 21,7 kW geladen (403,7A).

Conclusie: De omvormers kunnen wél hogere stromen aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUFIr9V2PSfBZAfAStZZYpHA-qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVE7qe4DfKriKzZtoqbOm4hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCviOhIwYYn-tHRrNpmGm7yUr1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfW66hgn1pUYeUcbyaUQOtiX.jpg?f=fotoalbum_large

Test 3: Alle PV uitgeschakeld + vol vermogen inkopen:
Alle PV uit, alleen inkoop van het net.

Resultaat:
Net: 25,6 kW ingekocht.
Batterij: 21,4 kW geladen (396A).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkJb6F6EO_ttQ0t-3S42y7JjpUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXfGtfGEpX1i8Joa50gJGT2g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toPy6SQi94aU6XOTFJlKT4vp8ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljL2uixXtxO8G6w6aPga2XE3.jpg?f=fotoalbum_large
Vraag
Het lijkt erop dat de omvormers in normale omstandigheden (met GRID en GEN-poorten aangesloten) niet het maximale laadvermogen benutten, ondanks voldoende PV-overschot. Bij off-grid werking of bij inkoop van het net laden de omvormers wél met hogere stromen (tot ~400A). Hebben jullie ideeën wat ik kan proberen om:

Het maximale vermogen van de omvormers te benutten?
Alle beschikbare PV-overschot naar de batterij te sturen in plaats van terug te leveren?

Ik hoor graag jullie suggesties!

[ Voor 31% gewijzigd door Steemsmij op 10-05-2025 20:58 . Reden: leesbaarheid en afbeeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
rvdgaag schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:21:
[...]

Waar vindt ik die setting om de PV te knijpen in GBB, ik zoek me rot (voor mijn zusje d'r installatie met teveel PV en een 16kW kleine accu)

**edit** gevonden (beter zoeken)
Hoi @rvdgaag kun je misschien nog delen waar de instelling in Gbb te vinden is om de PV te knijpen? Heb me ook rot gezocht maar nog niet gevonden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Steemsmij schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:43:
Beste Tweakers,

Ik loop al een tijdje....... Etc
Ik heb nu voor de grap eens alle pv van beide deyes uitgezet en de aangesloten pv op beide GEN poorten uitgezet.

Mijn andere on-grid omvormer (Zonneplan) die aan de GRID zijde zit aangesloten staat wel nog aan en levert weer 3.8kw. Ik zie dit gewoon niet op de interface van de deyes. Ondanks dat de eastron meter toch -3.7kw het net op duwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfHp_UhCsnKnJV3dLivpySlSWpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZs6kAwpVkIJxVEq2cjMWfe4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDq0D43MHmGn9Mf1kXpkAfDvbnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbgBh9mr8ck2BWfeHx37qp1D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Steemsmij op 11-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
marc0_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Hoi @rvdgaag kun je misschien nog delen waar de instelling in Gbb te vinden is om de PV te knijpen? Heb me ook rot gezocht maar nog niet gevonden |:(
Bij tabje Discharge onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uKYqpFuhsJm7koeJa-1j0ndPHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLMumStXVIzZlg9KZVij1NXB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Steemsmij Je laatste post, dat is merkwaardig.
In de post ervoor lijkt het erop dat de Zonneplan PV wel wordt gezien, maar niet afgevangen.
In work mode "zero export to load" en "Selling first" wordt die opwek niet afgevangen.

Maar in workmode " Zero export to CT" zou dat wel moeten kunnen.

Als
-microinverter ingang actief is en accu niet vol.

Er is wel een afhankelijkheid van welke firmware.
De oudere FW zoals 1135 is ook de SOC of Voltage in het tijdsblok van TuO ook van belang en kan je bepalen tot welke SOC/ voltage zero export handhaaft.

De nieuwere firmware als 115x kan je dat niet meer met time of use, dit niet meer regelen, die gaat uit van je een 2e meter hebt voor de gridzijde externe PV, als je deze in de regeling wilt meenemen.

FW114x zijn nog al een beetje vaag, daar de oorspronkelijke HMI firmware waarmee het een paar moest vormen, ingetrokken zijn en terug val op aansturings met HMI C037, die oorspronkelijk voor FW1135 ontwikkelt was, die niet alle verbeteringen/nieuwe functies of gebruik van nieuwe registers bevat.

Deye was druk met netprotocol settings voor Oostenrijk dat de goedkeuring/toelatings licentie niet werd ingetrokken. Na FW1144 is Oostenrijk afgesplitst als een aparte firmware.
Zo zijn er 2 versies van FW1144, iets wat je alleen aan het bron bestand (BIN-file) kan zien, de oudste moet je links laten liggen.
Iets wat echter niet zichtbaar is op display van Deye, een herbewerking van de versie, nadat Oostenrijk was afgesplitst omdat deze te laten werken met met oudere HMI en het oudere modbus RTU-protocol V1.04.
(HMI C037 is ontwikkelt tijdens RTU V1.04, FW114x is tijden RTU-protocol V1.05 & V1.05.1, FW115x tijdens RTU protocol V1.05.2)

Van horen zeggen, ik draai zelf 2x master en CT's daar een externe Eastron meter niet zou werkt bij mij in eilandbedrijf, was dat toen de beste voor master-slave gebruik, waarschijnlijk ook reden dat er een 2e officiele release was, voor gebruik met HMI C037 en net iets beter dan FW1135.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 11-05-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Bij tabje Discharge onderaan:

[Afbeelding]
Waarom draai jij mode "-2" :?
Je kan toch beter gewoon op 400 watt zetten :?
(Of ben jij belg? deze mode is gemaakt om de max piek niet te overschrijden maar hebben wij geen last van? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
is ff een experiment om te kijken wat tie doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechApprentice
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:58
Berke84 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:35:
Ik zie identieke temperaturen zonder enige modificatie Marco.

De afgelopen maanden ik ook nagedacht om extra ventilatie te voorzien, maar aan de onderzijde heb ik niet voldoende ruimte door bekabeling, en aan de bovenzijde lijkt het me een obstructie van de airflow als de zelf toegevoegde fans niet zouden werken om een of andere reden. Ik hou het dus bij de OEM oplossing :)

Bij zware belasting gaan de ventilatoren wel aan, maar temp wordt strak geregeld op 52-53°C lijkt het.
Zijn er mensen die hogere temperaturen hebben gezien? Sinds maart 2024 draait de Deye eigenlijk probleemloos met mijn zelfbouw 2x(280Ah Seplos BMS) systeem. Bij max ontladen of opladen gaat uiteraard de ventilator aan het werk, maar max temperatuur nooit boven 55.

Door een slecht aangedraaide verbinding moest ik wat herstelwerk uitvoeren in mijn batterijbehuizing dus heb ik even op voltage modus gedraaid in plaats van Li Batt. Nu alles weer bij staat en ik weer in Li batt modus draai heb ik bij laden vanaf het net (198 A maar ook bij 148A) dat de ventilator controle lijkt uit te vallen en de temperatuur stijgt dan tot 65 graden. Na 2 uur laden springt de regeleling ineens weer aan en pendeld alles weer rond de 52 graden. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Laden van het net was vandaag van 13:00 tot 15:00.

p.s. Ik ga ook kijken naar externe ventilatie om de levensduur van de omvormer te verlengen, maar zou het fijn vinden dat de Deye wel bij springt als het weer een keer warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWOxyVM5dZG0bJMGXcVez0W0io8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LX8S6LYNcmDYXgz0wR9c1sVa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
hier altijd pendelen tussen de 50-53 graden. bij 53 graden straaljager aan, bij 50 graden weer uit.
Bij iemand anders ook al weleens temps van 60+ gezien. Volgens hem helemaal prima (navraag gedaan bij Deye) maar mijn gevoel is toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvXAyeB_-7WLIfYTJ7MUuBoG7Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GiH7W5CPqnJFHOhzEo637s8q.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 3 fans onder de Deye die koele lucht aanzuigen en 3 fans bovenop die de warme lucht wegzuigen.

Hierboven mijn Deye temperaturen wanneer hij 12kW van de Grid laadt/ontlaadt. Garage temperatuur is op dit moment 29 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 12-05-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZOjEPWb5EUBrZle3pktldvtgqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LshBG6RmFjsP7MoX4AbVOJoM.png?f=fotoalbum_large

Ik vind de temperatuur eigenlijk ngo wel meevallen. Was gisteren rond 33C in m'n schuurtje. Van 19:00 tot 21:30 was de Deye aan het terugleveren van accu naar grid. Moet binnenkort eens tijd vinden om de extra fans te plaatsen.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

Zijn er mensen die in de deye cloud app de copilot functie gebruiken? Ga binnenkort over naar een dynamisch contract van zonneplan en ben aan het kijken wat de beste oplossing is om de omvormer aan te sturen. Zie vaak gbb en solar assistent voorbij komen maar eigenlijk nooit copilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Copilot is pas los gekomen, houdt geen rekening met het weer, je warmtepomp gebruik, ev gebruik, airco's en is nog vrij buggy begrijp ik dus ik zou hem overslaan. Solar Assistant is voor zover ik weet alleen een monitoring tool voor je PV/accu systeem, hier moet je met HA alles verder omheen bouwen met je eigen logica.

Met ingang van Juni dit jaar gaan de EPEX spot prijzen (waar de dynamische prijzen op bepaald worden) naar intervallen van 15 minuten ipv een uur dus je wil een oplossing die overal rekening mee houdt.

Je kan ook nog kijken naar een out-of-the box klaren oplossing zoals gridgenie.

[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 13-05-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Jaimygo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:12:
Zijn er mensen die in de deye cloud app de copilot functie gebruiken? Ga binnenkort over naar een dynamisch contract van zonneplan en ben aan het kijken wat de beste oplossing is om de omvormer aan te sturen. Zie vaak gbb en solar assistent voorbij komen maar eigenlijk nooit copilot.
Ik heb helaas geen ervaring met de Deye AI aansturing. Verder ook weinig over gelezen in dit topic. Ik gebruik zelf de Day Ahead Optimizer (GitHub link) en ben er heel erg tevreden over. Het laden van de EV's en slimmer aansturen van de warmtepomp kan hier ook mee en werkt tot op heden erg goed.

GBB Optimizer heb ik ook even getest. Zijn zat mensen hier in het topic die dit ook naar tevredenheid gebruiken. Support via Discord is ook vlot. Zitten na de trial echter wel abbo kosten aan verbonden.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:23:
[...]

GBB Optimizer heb ik ook even getest. Zijn zat mensen hier in het topic die dit ook naar tevredenheid gebruiken. Support via Discord is ook vlot. Zitten na de trial echter wel abbo kosten aan verbonden.
Klopt ik betaal 70 euro per jaar voor een 64 kWh accu systeem, mijn rendement nu na 8 maanden is al € 1040,- dus ruim waard, de zomer moet nog komen (ik draai het pas vanaf afgelopen september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
rvdgaag schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:26:
[...]

Klopt ik betaal 70 euro per jaar voor een 64 kWh accu systeem, mijn rendement nu na 8 maanden is al € 1040,- dus ruim waard, de zomer moet nog komen (ik draai het pas vanaf afgelopen september).
Ik bedoelde niks negatiefs over de kosten hoor! Die zijn naar mijn inziens erg laag voor de effort die de developer erin steekt. En inderdaad, de kosten heb je in de eerste maand makkelijk uit.

Pagina: 1 ... 36 ... 40 Laatste