Kan iemand mij is uitleggen wat UPS Load Power is en doet ?
Heb al wel gezocht maar wordt er niet veel duidelijker van .
Bedankt voor het aanbod maar Amersfoort is een beetje te ver weg.
In welke context?Chevy55 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:22:
Kan iemand mij is uitleggen wat UPS Load Power is en doet ?
Ik heb 3 fase omvormer met 20kw accu , en dat komt in beeld op de app , wat is,wat doet het , want het staat er niet altijd .
@Domba Ik heb deze versie in de Deye zitten, maar begrijp niet precies wat je bedoeld. Dien ik het te begrijpen dat als er bij veel vermogen afname dat de P1 niet op nul blijft met de CT klemmen en "Zero export to CT"Domba schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:09:
Voor die SG04LP3 gebruiken met FW1170 & C04F en ook P1 uitlezen.
Ik kan zelf niet testen met huidige hardware bekabeling, maar er gaan meetdata rond van een 8kW dat zero export to CT niet meer gecompenseert wordt als nominale max op een fase wordt bereikt.
Voor een 12kW is nominaal 4kW en 6kW piek, die niet 2kW zou niet meer benut zou worden, maar van net betrokken worden, zonder de nul voor zero export to CT's proberen te houden.
Iemand die dat kan bevestigen?
Als het apparaat 4kW per fase kan leveren, maar er is meer vraag dan 4kW om op nul te blijven zal de ene firmware ook de onbelaste fases gebruiken om virtueel op nul te blijven. De andere firmware doet dat niet.Noordhorn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:06:
[...]
@Domba Ik heb deze versie in de Deye zitten, maar begrijp niet precies wat je bedoeld. Dien ik het te begrijpen dat als er bij veel vermogen afname dat de P1 niet op nul blijft met de CT klemmen en "Zero export to CT"
Geen idee wat de app daar mee bedoeld. Je zou denken dat het verbruikt vermogen is aan de load kant wanneer er geen grid verbonden is.Chevy55 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:07:
[...]
Ik heb 3 fase omvormer met 20kw accu , en dat komt in beeld op de app , wat is,wat doet het , want het staat er niet altijd .
Bij fw 1144 en eerdere is het zodat tijdelijk tot 6kW op een fase Deye zelf kan leveren en komt alle 6kW uit de accu mits ondersteuning limiet hoog genoeg staat ,Noordhorn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:06:
[...]
@Domba Ik heb deze versie in de Deye zitten, maar begrijp niet precies wat je bedoeld. Dien ik het te begrijpen dat als er bij veel vermogen afname dat de P1 niet op nul blijft met de CT klemmen en "Zero export to CT"
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik gok dat het eigen verbruik is van de hybrideChevy55 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:07:
[...]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het is mij ook nog steeds een raadsel en tevens 1 van de frustraties dat er niet een duidelijke manual is...
Ik denk dat ik erachter ben:
[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 20-04-2025 11:09 ]
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Thanks peakshaving stond idd aan. Beetje onzin met een 1 fase inverter lijkt mij LOL.Domba schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:26:
@Tha Best Heb je peakshaving aanstaan zet die uit voor teruglevering.
Als er nog geen teruglevering hebt met sell first, als je met ESP32 modbus aanstuurt schakel Deye met blauwe knop uit en na een minuut weer aan en dan via display van Deye zelf op sell first geeft dat nog geen teruglevering dan schakel je time of use uit op Deye display zelf, vinkje bovende tabel met tijdsperiodes.
Bovenstaande is opdelen voor waar je moet zoeken.
[ Voor 9% gewijzigd door Roel1.9GJ op 21-04-2025 09:13 ]
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
[ Voor 5% gewijzigd door Michael620 op 21-04-2025 12:01 ]
Esp printje naar de eeuwige jachtveldenMichael620 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:55:
Ik heb het volgende probleem.
Na dat ik een klein schokje voelde van de CAN rj45 uit de Deye zijn de waardes die in home assistant (RS485 via eps printje) binnen komen corrupt (SoC van 44 duizend %, opwek van 65 kw etc.).
Koppel ik de CAN los van de BMS dan kloppen de waardes weer.
Alles opnieuw gestart mocht niet baten.
De waardes op het scherm van de Deye kloppen wel.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Deye 8K-SG01LP1, 2x Seplos v2 E10, Wemos d1 mini
Oke, dus default parameters in de BMS wijzigen dus. @Domba , draai jij met default of aangepaste waardes? Als aangepast, neem aan dat ik dan behalve 'pack over voltage trip' en 'cell over voltage trip' ook de andere parameters 'alarm' en 'recovery' waardes omlaag dien te zetten?Domba schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:04:
@Roel1.9GJ Batt% is voor gel accu's
Als er communicatie is tussen Deye en master BMS dan regelt de BMS.
In de Deye kan je wel 57.6V aangeven, maar als in de BMS deze op 56V staan met communicatie dan wordt het niet meer dan 56V.
De waarden in Deye worden gebruikt als communicatie met BMS is uitgevallen of happeringen heeft en bij sturing op voltage die geen communicatie nodig heeft, maar dan zijn de settings in de BMS nog steeds de poortwachter.
Vergelijkbaar, bij ongrid worden de gegevens in time of use tijdsperioden gebruikt, bij off-grid worden die niet gebruikt, maar de batt settings shutdown, low batt en restart e
Zowel die voor voltage als SOC % dienen vergelijkbaar te zijn, want als de communicatie een happering heeft niet snel genoeg antwoordt, dan is er tijdelijk terugval van SOC % naar die van voltage.
|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||
Check de aarding van je Deye omvormer, er zit een extra contact aan de behuizing rechts onder en aard ook je batterij behuizing hier aan.ybos schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:29:
[...]
Esp printje naar de eeuwige jachtveldenHeb ik ook eens gehad met inschakelen van de accu. Dan laden soms (ben er nog steeds niet achter wanneer niet en wanneer wel) de condensatoren in de Deye op (vergelijkbaar met kortsluitstroom). BMS grijpt dan in maar die piekstroom heeft toen wel een ESP print naar de gallemiezen geholpen volgens mij. Hij deed het daarna in ieder geval niet meer.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ikdraai normaal aangepast met in 56V in Deye en BMS 56.8V.Roel1.9GJ schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:11:
[...]
Oke, dus default parameters in de BMS wijzigen dus. @Domba , draai jij met default of aangepaste waardes? Als aangepast, neem aan dat ik dan behalve 'pack over voltage trip' en 'cell over voltage trip' ook de andere parameters 'alarm' en 'recovery' waardes omlaag dien te zetten?
Oke, het type DIY Seplos die ik heb heeft een ingebouwde active balancer van Seplos zelf. Balanceer proces kan ik starten door op een knop te drukken op het front-panel van de case. Dus BMS instellen naar 56,8V en andere waardes ('alarm' en 'recovery') in BMS naar rato aanpassen?Domba schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:23:
[...]
Ikdraai normaal aangepast met in 56V in Deye en BMS 56.8V.
Ik heb in mijn diy modules ook nog een losse actieve Neey balancer, die ingeschakelt als ik in Deye naar 56.8V door laat lopen.
De Seplos V2 BMS passieve balancer komt bij mij te kort bij de grotere cellen om die met name in de winter in balans te houden
De passieve balancer krijgt te weinig tijd, daar ik vaak binnen paar minuten na laden van de thuisaccu alweer off-grid ga als de dynamische uurprijs 10% stijgt bij het volgende uur.
Resultaat dat langzaam de delta tussen de cellen oploopt en ik mintens 1 keer in de winter een flink aantal uren op 56-56,8V moet houden om delta <10mV te krijgen en dat is mij te lang, vandaar ik een extra losse actieve balancer gebruik die het met 5-10x zoveel mA doet.
In de zomer geen issue vanaf maart heb ik regelmatig >50kWh (>3kWh/kWp/dag) en eff past er maar 40kWh in de thuisaccu en zijn er regelmatig een paar uur dat die volgeladen staat voor ik op de 2 duurste uren in avond teruglever.
In de ochtend leeg ik de accu wat ik in de nacht niet nodig heb gehad voor eigen verbruik en als de uurprijs
daalt onder daggemiddelde wordt weer in accu opgeslagen.
Zo dacht ik in het begin ook. Tot ik na enkel acties toch weer die tang nodig had. En toen na een paar maanden weer vanwege een extra pack. En toen na 2 jaar weer vanwege nieuwe omvormer enzo.Jaimygo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:25:
Ben thuis bezig met het plaatsen van een 12kw Deye, recent opgehaald in Rotterdam van de vaker genoemde marktplaats verkoper.
Zelf zoek ik een krimptang die 50mm2 en 95mm2 kan krimpen, is er iemand in de omgeving van Tilburg waar ik een krimptang van kan lenen/ huren voor een dag?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb 4 van deze.Roel1.9GJ schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:26:
Om het ventilator geluid te reduceren zat ik zoals door andere gebruikers ook al is gemonteerd te denken aan drie PWM ventilatoren. Nu is de vraag, welke type hebben jullie?
Ik heb er twee gevonden van 120mm.
De ene levert bij 1800rpm 95m3/h met een druk van 2.2mmH2O
de andere bij 3300rpm 137m3/h levert met een druk van 4,35mmH2O.
Ben nog ff bij aan het lezen maar als het nodig is heb ik zo'n tang voor je. Stuur maar pb als je interesse hebt.PCJR schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
[...]
Zo dacht ik in het begin ook. Tot ik na enkel acties toch weer die tang nodig had. En toen na een paar maanden weer vanwege een extra pack. En toen na 2 jaar weer vanwege nieuwe omvormer enzo.
HBM 12 (of 9?) ton tang is toch fijn om gewoon te hebben
[ Voor 7% gewijzigd door kawarider op 21-04-2025 22:05 ]
Ik heb m toen gekocht, tot 150mm2 meen ikkawarider schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:53:
[...]
Ben nog ff bij aan het lezen maar als het nodig is heb ik zo'n tang voor je. Stuur maar pb als je interesse hebt.
Edit, 75 is max bij mijn tang. Bij HBM gekocht en doet de job naar behoren.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
zero export to CT + Solar-sellkawarider schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:14:
Inmiddels drie diy accu's aangesloten op 12k Deye. Werkt goed . Nu moeten de accu's natuurlijk met pv geladen worden en niet van grid. Ook geen probleem, maar nu komt het . Deye kan 16 kWp aan en kan met 12 kW laden. Wat gebeurt er met de soms aanwezige andere 4 kW? Wordt dit afgetopt of het grid opgestuurd?
Bedankt
Een tevreden Deye gebruiker
ybos schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb 4 van deze.
Afhankelijk van de temperatuur in de schuur slaat de interne fan soms aan of helemaal niet meer. Geeft in ieder geval een serieuze flow, en ook in rust is de interne temperatuur een stuk lagen (>10 graden). Voorheen zelfs in nullast boven de 30 graden, rommelt nu rond de 30 graden.
https://www.aliexpress.co...st_main.10.4cad79d2uLWo22
Ik heb ze aan de bovenkant gemonteerd in een 3d geprinte behuizing die ik online besteld heb. Ik zie ze ook weleens aan de onderkant gemonteerd maar dat is mij te krap.
Zaak is wel als je ze aan de bovenkant monteert en dus zuigt, de gehele zijkant van de Deye goed af te sluiten. Anders zuig je meer lucht door de kieren aan de zijkant dan daadwerkelijk efficiënt te koelen.
Als ik nu aan de onderkant voel , voel je echt een goeie luchtstroom.
Dankjewel als ik naar de flows kijk volstaat de bovenste van 95 m3/h met 2,2 mmH2O. Ik heb een prijs opvraag gedaan voor de 3D prints. Dank voor je reactie.ybos schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb 4 van deze.
Afhankelijk van de temperatuur in de schuur slaat de interne fan soms aan of helemaal niet meer. Geeft in ieder geval een serieuze flow, en ook in rust is de interne temperatuur een stuk lagen (>10 graden). Voorheen zelfs in nullast boven de 30 graden, rommelt nu rond de 30 graden.
https://www.aliexpress.co...st_main.10.4cad79d2uLWo22
Ik heb ze aan de bovenkant gemonteerd in een 3d geprinte behuizing die ik online besteld heb. Ik zie ze ook weleens aan de onderkant gemonteerd maar dat is mij te krap.
Zaak is wel als je ze aan de bovenkant monteert en dus zuigt, de gehele zijkant van de Deye goed af te sluiten. Anders zuig je meer lucht door de kieren aan de zijkant dan daadwerkelijk efficiënt te koelen.
Als ik nu aan de onderkant voel , voel je echt een goeie luchtstroom.
Mocht je nog een tang nodig hebben, stuur maar een DM. Zit in Oosterhout.Jaimygo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:25:
Ben thuis bezig met het plaatsen van een 12kw Deye, recent opgehaald in Rotterdam van de vaker genoemde marktplaats verkoper.
Zelf zoek ik een krimptang die 50mm2 en 95mm2 kan krimpen, is er iemand in de omgeving van Tilburg waar ik een krimptang van kan lenen/ huren voor een dag?
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Bedankt, dus als ik het goed begrijp is de 12k omvormer in staat om 16 kW input te gebruiken? Iemand dit al echt getest/gezien?
Komt die 16kW niet overeen met zijn maw 290 ampère naar accu?kawarider schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:48:
[...]
Bedankt, dus als ik het goed begrijp is de 12k omvormer in staat om 16 kW input te gebruiken? Iemand dit al echt getest/gezien?
1 PVoutput . Dongen NB
het is max 15.6 kW DC input power (van PV), naar de batterij kan hij 240A max kwijt = ongeveer 12kW de rest gaat naar de grid als je het goed insteld.kawarider schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:48:
[...]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Waar heb je het bestand gevonden voor de printjes? Heb thuis ook een 3d printer staan, wel een met een klein volume.Roel1.9GJ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:14:
[...]
Dankjewel als ik naar de flows kijk volstaat de bovenste van 95 m3/h met 2,2 mmH2O. Ik heb een prijs opvraag gedaan voor de 3D prints. Dank voor je reactie.
https://www.printables.co...ler-for-deye-12k-inverter Dit is een print in twee gedeeltes.Jaimygo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:49:
[...]
Waar heb je het bestand gevonden voor de printjes? Heb thuis ook een 3d printer staan, wel een met een klein volume.
Ik heb 4 ventilatoren aan de bovenzijde. Die zullen zeker de flow verminderen wanneer stuk, maar ik schat mijn kansen in dat een nagenoeg permanent lagere temperatuur een positieve impact zal hebben op de levensduur.Berke84 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:35:
Ik zie identieke temperaturen zonder enige modificatie Marco.
De afgelopen maanden ik ook nagedacht om extra ventilatie te voorzien, maar aan de onderzijde heb ik niet voldoende ruimte door bekabeling, en aan de bovenzijde lijkt het me een obstructie van de airflow als de zelf toegevoegde fans niet zouden werken om een of andere reden. Ik hou het dus bij de OEM oplossing
Bij zware belasting gaan de ventilatoren wel aan, maar temp wordt strak geregeld op 52-53°C lijkt het.
[ Voor 10% gewijzigd door Roel1.9GJ op 26-04-2025 08:56 ]
Zuigen of blazen maakt denk ik niet zo gek veel uit. Belangrijker is dat je de zijkanten afdicht. Daar gaat een hoop valse lucht langsRoel1.9GJ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:36:
Ik kwam zojuist deze ook nog tegen.
https://www.etsy.com/nl/l...a68038094a91%3A1761634332
Qua prijs met een 3D print zoals van https://www.thingiverse.com/thing:6201270 maakt het niet zoveel uit.
Mijn gevoel zegt blazen aan de onderzijde is beter dan zuigen aan de bovenzijde qua airflow (m3/u). Of mag ik dat zo niet stellen?
Verder lijkt die omkasting van de etsy wel beter af te sluiten dan de beide (schuine en rechte) 3D-prints zoals op tingiverse
App -> rechtsonder device -> op het vak met je PV info klikken -> naar beneden scrollen.Chevy55 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:58:
Ik heb er nog niet naar gekeken hoe warm ie wordt , ik hoor hem wel als ik in de loods ben , hangt aan de koele zijde en de wand is 5mtr hoog , goede convectie koeling , loods is goed geïsoleerd, dus nooit heel koud of heel warm , een betere plek is er niet , voordeel is ook nog is dat de warmteproductie helpt met vorstvrij houden , staat een kachel in , maar die heb ik dit jaar niet nodig gehad , niet onder de 5c geweest , elk nadeel heeft zijn voordeel !
Vorige omvormer en die werkt nog steeds was 13jaar oud , die zat op max met aantal panelen .
Zie in de app niet ergens een temperatuur, waar kan ik die aflezen ?
[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 26-04-2025 13:32 ]
Kan je hier wat meeMarcoPolet schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:46:
Ha ik was daar net naar aan het kijken (negatieve prijzen --> PV zo laag mogelijk). Ik kan dat denk ik wel instellen in de configuratie en/of SolarMan (Max solar power of eventueel Max sell power), maar kan in de ESPHome Deye->RS485 hier geen modbus register voor vinden, iemand die dat weet? Of andere manier om via HomeAssistant/ESPHome de PV 'uit' te zetten?
[ Voor 30% gewijzigd door ybos op 26-04-2025 22:05 ]
Weet je zeker dat met het verbouwen van de meterkast niet per ongeluk een fase is gedraaid of een ct verkeerdom?Soolshine schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
Goede avond.
Ik heb een deye 10kw. ik heb mijn meterkast verbouwt. Er is niks veranderd aan de ct spoelen . maar toch doet die opeens niet meer verbruik van huis uit de accu pakken savond. En op zonnige dag leverd die vol terug. maar zie je op 1 fase dan we 3400w verbruik is terwijl alles uit is is huis. Heeft iemand dit wel is gehad.
Gr
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
@Noordhorn Even een oude post erbij gepakt. Ik heb een interessante CO2 meter gevonden die je software matig kunt laten triggeren.Noordhorn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:29:
Hoi allen,
Heb mijn omvormer nu ongeveer een maand in bedrijf met alle tevredenheid maar heb nog wel een aantal vragen.
Systeem draait nog zonder batterijen (ben ik nu druk mee bezig met het uitzoeken, worden waarschijnlijk 48x de EVE MB31 cellen van Nkon). Verder heb ik 2 lussen van elk 11 panelen (zuid) en één lus van 14 panelen (oost), op alle panelen zitten Tigo optimizers.
Heb nu al een aantal keren de volgende meldingen gehad als waarschuwing/alarm:Heb ik nu wat fout gedaan of zijn het instellingen wat ik eventueel kan aanpassen?
- Bij het opstarten van de omvormer een F31 AC_SlaveContacter_Fault
- In de nachturen (vannacht om +/- 3:30 en één keer +/- 1:30) als de omvormer stand-bye staat de melding F35 AC_NoUtility_Fault. Dan heb ik mijn aardlekautomaat er uit liggen Hager ADM425G 0,03ma b-kar
- Volgens de handleiding kan de omvormer 13200 Watt leveren (Max. AC Output Power(W), ik ben nog niet boven de 12200 geweest en dan gaat die afvlakken
Met vriendelijke groet,
Henk
ps heeft iemand toevallig ervaring met automatische CO2 blussers in de stellage/kast van de batterijen?
[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 27-04-2025 10:31 ]
Waar vindt ik die setting om de PV te knijpen in GBB, ik zoek me rot (voor mijn zusje d'r installatie met teveel PV en een 16kW kleine accu)PCJR schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:42:
Morgen de eerste dag in mijn draaitijd, sinds 1nov 2024, dat er een echte all in negatieve prijs is. GBB zorgt dat de pv naar max 400w gaat en de micro inverter port uit gaat. En vervolgens maximaal acculaden vanaf grid.
[Afbeelding]
@jadejong ook bedankt! Dat documentje ook even doorgespit.ybos schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:59:
[...]
Kan je hier wat mee
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse0: Time=1300, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=True
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse1: Time=1400, Normal: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse2: Time=1600, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse3: Time=1700, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse4: Time=1800, Discharge: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=15, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 13:02:18: TimeOfUse5: Time=1910, Discharge: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=61, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 13:02:18: SolarSell: 0
2025-04-26 13:02:18: MaxSolarSellPower: N400, prev: N12000
2025-04-26 13:02:18: WorkMode: 2 (0=SellingFirst, 1=ZeroToLoad, 2=ZeroToCT), prev: 2
2025-04-26 13:02:18: Solarman: WriteRegisters: 142=2 145=0 148=1300 149=1400 150=1600 151=1700 152=1800 153=1910 154=10000 155=10000 156=10000 157=10000 158=10000 159=10000 160=0 161=0 162=0 163=0 164=0 165=0 166=100 167=100 168=100 169=100 170=15 171=61 172=1 173=0 174=1 175=1 176=0 177=0 340=400
En een ander tijdstip:
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse0: Time=1400, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse1: Time=1500, Normal: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse2: Time=1600, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=True, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse3: Time=1700, Charge: IsGridCharge=True, Power=10000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse4: Time=1800, Discharge: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=15, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: TimeOfUse5: Time=1910, Discharge: IsGridCharge=False, Power=10000, SOC=61, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, SellPrice<=0=False, PurchasePrice<=0=False
2025-04-26 14:00:16: SolarSell: 0
2025-04-26 14:00:16: MaxSolarSellPower: N12000
2025-04-26 14:00:16: WorkMode: 2 (0=SellingFirst, 1=ZeroToLoad, 2=ZeroToCT), prev: 2
2025-04-26 14:00:16: Solarman: WriteRegisters: 142=2 145=0 148=1400 149=1500 150=1600 151=1700 152=1800 153=1910 154=10000 155=10000 156=10000 157=10000 158=10000 159=10000 160=0 161=0 162=0 163=0 164=0 165=0 166=100 167=100 168=100 169=100 170=15 171=61 172=1 173=0 174=1 175=1 176=0 177=0 340=12000
Ik zie register 340 aangepast worden van 12000 naar 400. Ik ben geen Deye kenner maar dit lijkt de waarde te zijn dat de solar opwerk beperkt is van nominaal vermogen (12kW) naar 400watt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: modbus_controller use_write_multiple: true modbus_controller_id: ${modbus_controller_id} id: sun3p_max_solar_sell_power name: "sun3p-Max Solar Sell power" unit_of_measurement: W min_value: 0 max_value: 12000 mode: slider step: 100 address: 340 value_type: U_WORD |
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Of het allemaal automatisch kan zou een kwestie zijn om de omvormer de PV productie te laten killen en van het grid laten laden. IK heb gisteren de EV afgevuld in de negatieve uren en de PV uit laten schakelen zodat er maximaal van de grid werd getrokken om ook de accu te vullen, met GBBoptimzer simpel te automatiseren, met jouw oplossing geen idee.sMoKeFiSh schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
De laatste paar dagen ben ik aan het testen geweest met @KC27's Day Ahead Optimizer icm mijn Deye SUN-12K-SG04LP3, een zooitje Seplos accu's en 2 EV's. Werkt tot nu toe erg goed! EV's worden netjes op het goedkoopste tijdstip geladen. Maar ben nog een klein beetje aan het stoeien met het automatisch laden en ontladen van de Deye's. Nochtans was het gisteren een topdag aan opbrengst!
[Afbeelding]
Opbrengst volgens DAO was geschat op 20,16 Euro. Uiteindelijk 19,13 binnengeharkt. Ik kon helaas niet optimaal de 3 uren met negatieve energieprijzen benutten. Reden hiervoor is dat het vermogen van mijn solar input in de Deye de grid charge overruled. Aangezien het maximaal laadvermogen van de batterijen al benut was met alle solar input, werd er niks van grid verbruikt. Is er een manier om vanuit Solar Assistant of modbus de solar input uit/in te schakelen? Max sell power was tijdens de negatieve uren wel op 0 gezet, dit voorkomt dat solar richting grid gaat, maar dit voorkomt niet dat de accu door PV geladen wordt.
Ja, dat begrijp ik. Maar met welke setting in de Deye kan ik de solar input tijdelijk disablen? Dat is nou juist waar ik naar op zoek ben. Solar sell kan ik wel disablen, dan gaat er geen solar meer naar grid. Maar nog mooier zou zijn als ik kan voorkomen dat solar ook de accu laadt bij negatieve prijzen. Dit is zodat ik met maximaal vermogen uit grid kan laden. Helaas waren de 2 EV's al helemaal vol op zondag. Dus daar kon ik niks meer in kwijt.rvdgaag schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:11:
[...]
Of het allemaal automatisch kan zou een kwestie zijn om de omvormer de PV productie te laten killen.
Ik ben geen programmeur, maar dit komt uit de logfile die GBBoptimzer aan de Deye stuurt:sMoKeFiSh schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:04:
[...]
Ja, dat begrijp ik. Maar met welke setting in de Deye kan ik de solar input tijdelijk disablen? Dat is nou juist waar ik naar op zoek ben. Solar sell kan ik wel disablen, dan gaat er geen solar meer naar grid. Maar nog mooier zou zijn als ik kan voorkomen dat solar ook de accu laadt bij negatieve prijzen. Dit is zodat ik met maximaal vermogen uit grid kan laden. Helaas waren de 2 EV's al helemaal vol op zondag. Dus daar kon ik niks meer in kwijt.
Volgens mij kun je alleen limiteren, voor LV tot 400w. Uitschakelen denk ik enkel met de DC draaiknopsMoKeFiSh schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:04:
[...]
Ja, dat begrijp ik. Maar met welke setting in de Deye kan ik de solar input tijdelijk disablen? Dat is nou juist waar ik naar op zoek ben. Solar sell kan ik wel disablen, dan gaat er geen solar meer naar grid. Maar nog mooier zou zijn als ik kan voorkomen dat solar ook de accu laadt bij negatieve prijzen. Dit is zodat ik met maximaal vermogen uit grid kan laden. Helaas waren de 2 EV's al helemaal vol op zondag. Dus daar kon ik niks meer in kwijt.
rvdgaag schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:07:
[...]
Ik ben geen programmeur, maar dit komt uit de logfile die GBBoptimzer aan de Deye stuurt:
2025-04-27 12:32:13: SolarSell: 0
2025-04-27 12:32:13: MaxSolarSellPower: N400
Die 400 waarde is de minimale waarde voor een LV systeem, bij een HV systeem is dat 1000.
Top! Bedankt allebij! Hier kan ik vast wel wat meePCJR schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:07:
[...]
Volgens mij kun je alleen limiteren, voor LV tot 400w. Uitschakelen denk ik enkel met de DC draaiknop
Even een post of tien teruglezen, daar is het zojuist besproken.sMoKeFiSh schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
De laatste paar dagen ben ik aan het testen geweest met @KC27's Day Ahead Optimizer icm mijn Deye SUN-12K-SG04LP3, een zooitje Seplos accu's en 2 EV's. Werkt tot nu toe erg goed! EV's worden netjes op het goedkoopste tijdstip geladen. Maar ben nog een klein beetje aan het stoeien met het automatisch laden en ontladen van de Deye's. Nochtans was het gisteren een topdag aan opbrengst!
[Afbeelding]
Opbrengst volgens DAO was geschat op 20,16 Euro. Uiteindelijk 19,13 binnengeharkt. Ik kon helaas niet optimaal de 3 uren met negatieve energieprijzen benutten. Reden hiervoor is dat het vermogen van mijn solar input in de Deye de grid charge overruled. Aangezien het maximaal laadvermogen van de batterijen al benut was met alle solar input, werd er niks van grid verbruikt. Is er een manier om vanuit Solar Assistant of modbus de solar input uit/in te schakelen? Max sell power was tijdens de negatieve uren wel op 0 gezet, dit voorkomt dat solar richting grid gaat, maar dit voorkomt niet dat de accu door PV geladen wordt.
Heb jij er een wifi dongel bij gekregen? Ik krijg de 12k donderdag geleverd en wil hem aansturen via Home Assistant. Aan e2c gevraagd en die zegt "Er zit standaard wifi in geen dongle". Ik twijfel nu een beetje, aangezien ik lees dat er een wifi dongel nodig is voor homeassistant, maar als er al wifi in het apparaat zelf zit..sailor_dg schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Ja uiteindelijk allemaal prima en legit, maar volgens mij is hun focus niet volledig op consumenten. Kreeg een CMR en de factuur voor 0% BTW moest vanuit China komen. Wel gewoon e2c als facturerende partij.
De 12KSG04LP3 wordt met een WiFi dongle geleverd. Als je hetzelfde model hebt, lijkt het me sterk dat ze de dongle eruit halen.powercoaster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:27:
[...]
Heb jij er een wifi dongel bij gekregen? Ik krijg de 12k donderdag geleverd en wil hem aansturen via Home Assistant. Aan e2c gevraagd en die zegt "Er zit standaard wifi in geen dongle". Ik twijfel nu een beetje, aangezien ik lees dat er een wifi dongel nodig is voor homeassistant, maar als er al wifi in het apparaat zelf zit..
Ik heb hem ook bij e2c gehaald inclusief Wifi donglepowercoaster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:27:
[...]
Heb jij er een wifi dongel bij gekregen? Ik krijg de 12k donderdag geleverd en wil hem aansturen via Home Assistant. Aan e2c gevraagd en die zegt "Er zit standaard wifi in geen dongle". Ik twijfel nu een beetje, aangezien ik lees dat er een wifi dongel nodig is voor homeassistant, maar als er al wifi in het apparaat zelf zit..
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Aansturen via de wifi-dongle schijnt niet heel betrouwbaar te zijn (dit gaat voor zover ik weet via de Deye cloud). Je zou hier ook even kunnen kijken voor een snellere/betrouwbaardere integratie met HA:powercoaster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:27:
[...]
Amen! Die heb ik ook! Super!jadjong schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:49:
Koop dit en steek er een UTP in. Dat geknutsel met ESP bordjes snap ik niet.
2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries
[ Voor 86% gewijzigd door Steemsmij op 29-04-2025 21:33 ]
Bij mij zat ie er gewoon bij.powercoaster schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:27:
[...]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ja je hebt gelijk! Ik ga er te vroeg van uit dat iedereen Solar Assistant gebruikt. Eigenlijk zie je hier een overzicht van wat de omvormers doen. Misschien even mijn opzet toelichten:Domba schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:41:
@Steemsmij Van wanneer is de screenshot van home SA?
Als het voor vandaag is dan is week opbrengst wel laag, helft van je verwacht voor 35kWp.
Ik weet eigenlijk niet waar ik naar kijk, ik zie er geen master/slave in, met een load van negatief 15.3kW, (PV opwek op de load ingang als of de 2e Deye op load ingang zit aangesloten!!)
(9kW PV opwek , 16,7kW wordt in accu's opgeslagen en 6,4 kW export naar grid)
Heb je LFP of lood gel accu's als je huidige settings voor lood gel accu's zijn?
Hele mooi how to.Elja schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:55:Deye SUN-12K-SG04LP3 bedienen vanuit Home Assistant
De Deye inverters zijn populair als omvormer bij het gebruiken van thuisaccu’s. Helaas is de integratie met Home Assistant nog niet standaard beschikbaar. In deze beschrijving vind je een manier om de Deye SUN-12K-SG04LP3 te koppelen met Home Assistant. Dit werkt waarschijnlijk ook uitstekend voor de 5/6/8 en 10K versie.
De optionele Wifi-dongle voor de Deye is voldoende als je alleen data wilt uitlezen (bekijk https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman en https://github.com/Stepha...istant_solarman/issues/88).
Wil je ook de Deye kunnen bedienen, dan werkt dit (momenteel) via de Dongle nog niet lekker helaas. Om dit voor elkaar te krijgen koppelen we een ESP32 board aan de Deye. De ESP32 kun je via wifi koppelen aan jouw Home Assistant.Benodigdheden:
- ESP32
https://www.tinytronics.n...en-bluetooth-board-cp2102
- TTL to RS485 module
https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html
- Kabeltjes om de boards met elkaar te verbinden
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden
- Breadboard om de printplaatjes op te bevestigen en te verbinden
https://www.tinytronics.n...breadboard-170-points-wit
- UTP splitter (alleen indien BMS poort op de Deye bezet is)
https://www.allekabels.nl...886/netwerk-splitter.html
- USB-mini (data) kabel (voeding voor je EPS32)
- USB voeding (voeding voor je EPS32)
- 2x UTP kabels (t568b, niet te lang, 30 centimeter tot 1 meter zal meestal genoeg zijn)Hardware
Pak je kniptang, soldeerbout en wat soldeertin erbij. We gaan het EPS32 board verbinden met de TTL to RS485 board. Daarnaast maken we het TTL to RS485 board vast aan drie kabeltjes van een UTP kabel.
Als je dit nog nooit gedaan hebt; kijk er een Youtube filmpje over. Het is niet zo moeilijk en als het helemaal mis gaat, verspil je hooguit een paar tientjes aan materiaal.
Hier is het schema met hoe je alles moet verbinden met elkaar:
[Afbeelding]
Het EPS32 board kun je op het breadboard plaatsen. Je hoeft dan daarop niet te solderen. Voor het TTL to RS485 board is solderen wel nodig.
Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
EPS32 en TTL to RS485 module
Sluit een USB kabel aan op het EPS32 board. Op het EPS32 board moet een rood lampje gaan knipperen. Op de TTL to RS485 module gaat het TX lampje branden. Als je de software erop geflashed hebt (zie hieronder) gaat om de vijf seconden ook het RX lampje even flikkeren.
Gaat alleen het RX lampje constant branden? Dan heb je waarschijnlijk de RX en TX omgedraaid tussen het EPS32 board en het TTL ro RS485 board. Dan gaat het niet werken.Instellingen Deye
Op de Deye kun je onder ‘Advanced functions’ de Modbus SN instellen op 01. Wil je dit liever niet aanpassen, pas het dan later aan in de code die je naar de EPS32 flashed. Let op: als je de poort aanpast van de default waarde ‘0’, dan kun je hem niet terugzetten op 0 daarna. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik heb hem daarnaast ook op ‘Master’ gezet.
Bij het aanpassen van deze instellingen gaat je Deye waarschijnlijk piepen. Je kunt de piep uitzetten in het basismenu. Na een paar minuten accepteert de Deye de nieuwe instellingen en stopt het gepiep.
[Afbeelding]ESP32 verbinden met Home Assistant
Installeer ESPHome op je Home Assistant:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
Koppel als eerste je ESP32 board aan je Home Assistant met behulp van ESPHome. Dit moet je doen terwijl je ESP32 board aan je computer gekoppeld is.
Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads
Lukt het niet om verbinding te maken tussen je computer en de ESP32? De kans is groot dat dit aan de gebruikte USB kabel ligt. Deze moet namelijk ook de data kunnen versturen (niet alleen stroom leveren). Probeer dus eventueel meerdere kabeltjes.
Je board gevonden via ESPHome op Home Assistant of met behulp van https://web.esphome.io/? Dan kun je ‘prepare for firs use’ gebruiken om je ESP32 board te koppelen aan je Home Assistant installatie. Als hij klaar is kun je het ESP32 board ook koppelen aan je wifi netwerk. Zo kun je in de toekomst over-the-air updates uitvoeren.
Vanaf nu vind je jouw ESP32 board ook terug in ESPHome op je Home Assistant en kun je hem ‘adopten’.
[Afbeelding]
Druk nu op ‘install’, zodat er een basisconfiguratie aangemaakt wordt met je encryption key. Bij mij liep de eerste installatie fout tijdens het proces. Op zich niet erg, want je wilt toch je eigen yaml bestand gaan gebruiken.
We gaan de gegeneerde code van ESPHome nu opnemen in het besturingsbestand dat we op de ESP32 willen zetten.
@mahagen heeft hiervoor al een mooie yaml gereed die je kunt gebruiken:
https://github.com/kababoom/esphome-for-deye
Kopieer zijn bestand en plak het in zijn geheel achter de standaard code die ESPHome gegenereerd heeft. Verwijder nu de delen uit de code van @mahagen die dubbel zijn. Pas het ota password aan naar een string naar je keuze.
Standaard staat de modbus poort waarmee gecommuniceerd wordt in de code op kanaal 1. In de Deye is kanaal 0 echter de standaard instelling. Mijn advies zou zijn dit in je Deye aan te passen naar kanaal 1. Let op: als je van kanaal 0 afgaat kun je niet meer terug naar kanaal 0. Hij springt dan gelijk naar kanaal 16. Lijkt me een bugje.
code:
1 2 3 4 5 6 modbus_controller: - id: ${modbus_controller_id} address: 0x1 modbus_id: modbus1 setup_priority: -10 update_interval: 5sec
Er zijn bij dit bestand nog een aantal aanpassingen die je moet doen op basis van jouw situatie. Je moet namelijk aangegeven op welke plek de tx en rx pin zitten op je ESP32 board. Dit is het gedeelte van de code dat je moet aanpassen:
code:
1 2 3 4 5 6 uart: id: mod_bus tx_pin: GPIO17 rx_pin: GPIO16 baud_rate: 9600 stop_bits: 1
De poortnummers die je moet gebruiken kun je terugvinden in het schema van je ESP32 board. Bij het EPS32 boaard dat ik gebruik zijn het port GPIO16 en GPIO17.
[Afbeelding]
Wat ook direct handig is om aan te passen zijn de maximum waarden waarmee je wilt kunnen laden en ontladen. Die zijn afhankelijk van jouw batterijconfiguratie.
Ik heb het dan over sun3p_Maximum_battery_charge_current, sun3p_Maximum_battery_discharge_current en sun3p_Maximum_battery_grid_charge_current. Volgens mij is het verstandig niet de maximale waarde te gebruiken die je accu aankan, maar daar net iets onder te gaan zitten. Zeker op het gebied van laden. Sneller laden is op termijn slechter voor je accu.
In mijn geval heb ik bijvoorbeeld de slider voor het maximaal laadvermogen gezet op 180 A.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - platform: modbus_controller use_write_multiple: true modbus_controller_id: ${modbus_controller_id} id: sun3p_Maximum_battery_charge_current name: "sun3p-Maximum battery charge current" address: 108 step: 1 unit_of_measurement: A min_value: 1 max_value: 180 mode: slider value_type: U_WORD
De volgende stap is het installeren van dit yaml bestand op je ESP32. In principe heel eenvoudig; opslaan en op ‘Install’ klikken.
Mijn Raspberry Pi 4 met 1 gigabyte geheugen bleek helaas niet voldoende geheugen te hebben om de boel te compilen. Hij geeft dan na een paar minuten druk bezig te zijn geweest een foutmelding. Die ontstaat door simpelweg een tekort aan geheugen.
Daarom had ik een workaround nodig. Ik heb gekozen voor de VMWare route. Installeer VMWare (de gratis versie) op je desktop pc en installeer daar dan weer een Home Assistant installatie op. Op die Home Assistant zet je ESPHome.
Hier een handige video over het installeren van VMWare op je Windows pc:
YouTube: Install Home Assistant On Windows In Under 4 Minutes!
Aangezien je lokaal waarschijnlijk ook al je eigen Home Assistant hebt draaien kun je de VMWare versie waarschijnlijk het best bereiken door het lokale adres te gebruiken: 192.168.0.x:8123 (het exacte adres wordt in je VMWare scherm getoond).
Je Windows PC zal geen moeite hebben via VMWare (met voldoende resources toegewezen) om de yaml te compilen.
[Afbeelding]
Kies eerst voor ‘manual download’ bij ‘install’ en dan voor ’Modern format’.
Na het compilen wordt automatisch het .dat bestand gedownload.
Sluit je VMWare installatie af. Gebruik de webversie van ESPHome (https://web.esphome.io/) om de .dat file naar je ESP32 te flashen.
Je bent nu gereed om de ESP32 board aan te sluiten op de BMS poort van je Deye.
[Afbeelding]
EPS32 aansluiten op de BMS UTP poort
Als in de BMS poort al een kabel in zit, zoals bij mij die van de accu’s, dan kun je een UTP splitter gebruiken. Hierdoor kun je twee kabels samenvoegen tot één. De BMS kabel schijnt geen gebruik te maken van de groene, oranje en oranje/wit kabeltjes uit de UTP kabel.
[Afbeelding]
UTP Splitter
Om het geheel mooi af te werken kun je natuurlijk een doosje op maat 3D printen. Ik heb het de eenvoudige manier gedaan; een lasdoosje van de Praxis.
[Afbeelding]
De stroom krijgt het EPS32 boardje van een USB lader en de USB kabel. Het is natuurlijk handig om de stekker die je hierbij gebruikt op de back-up load van de accu te zetten. Dan kun je immers ook als de stroom uitvalt (in elk geval lokaal) nog via Home Assistant de accu bedienen.
Als alles goed werkt gaat er 1 rood lampje aan het op EPS32 board en op het TTL to RS485 board brandt het TX lampje en knippert om de 5 seconden even het RX lampje.
Je kunt nu in Home Assistant bij ’Apparaten en Diensten’ je ESP32 als het goed is terugvinden onder ESPHome. Mogelijk moet je hem hier nog even akkoord geven (configuratie maken).
Je kunt nu je accu bedienen vanuit Home Assistant en het systeem automatiseren!
[Afbeelding]
Let op: Deze methode werkt met een Deye met de firmware versie 2005-1121-1807 of hoger.
Voor juli 2022 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye.
Bij een oudere Deye kan het dus zijn dat je eerste de firmware moet upgraden. Hiervoor moet je een mail met serienummer sturen naar service@deye.com.cn.
Veel succes!
Met dank aan @mahagen en @Domba!
De accu is een instelling misser, die dient op lithium te staan.Steemsmij schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:43:
[...]
Ja je hebt gelijk! Ik ga er te vroeg van uit dat iedereen Solar Assistant gebruikt. Eigenlijk zie je hier een overzicht van wat de omvormers doen. Misschien even mijn opzet toelichten:
Ik heb 14760wp aan de MPPTs van de 2x Deye 12kw aangesloten. 7380wp op Master en 7380wp op Slave.
De overige 20kWP heb ik via andere omvormers aangesloten op het net. Het is dus zaak dat beide Master Slave omvormers deze stroom binnenhalen om deze op te slaan in de batterijen. Ze proberen normaal gezien de meter op nul te houden.
De afgelopen dagen lukt dat niet, en zie ik dat er slechts 310A geladen wordt op een behoorlijk zonnige dag, zo was er vandaag bijvoorbeeld bij mij thuis 25kW beschikbaar maar ging er maar 16,7kw de batterij in zoals je ziet op de screenshots hierboven.
Ik vraag me gewoon af of ik wat instellingen over het hoofd zie rondom het maximaal opslaan van stroom in mijn batterijen. Ja mijn batterijen kunnen dit makkelijk aan op 0.2C haha!![]()
Heeft het er misschien mee te maken dat die on-grid omvormers te veel zijn om binnen te halen? Een tegenargument hiervoor zou zijn dat ik namelijk wel kan opladen vanuit het net met 400A. Een paar dagen geleden waren er negatieve stroomprijzen en die heb ik met 400A binnengehaald.
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 29-04-2025 22:49 ]
Wat kun je met dit?jadjong schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:49:
Koop dit en steek er een UTP in. Dat geknutsel met ESP bordjes snap ik niet.
Hiervoor moet je in HomeAssistant de ESPHome Device Builder add-on installeren.Tha Best schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:48:
Maar helaas gaat het bij mij al fout met het installeren van de driver voor het ESP board.
Ik heb de driver gedownload maar kan hem niet openen want er is geen juiste app op mijn laptop die dit kan.
Iemand die mij kan helpen>
(Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads)
Gebruik voor elk batterijpack een "lastscheider - Interpact INS100 - 4P - 100 A". Heb ze 4-polig geschakeld en dan mag er 160 ampère door (is ook het maximum bij mij packs, kom alleen niet hoger dan 60 ampère)powercoaster schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:54:
Ik wil tussen mijn Deye 30 kWh batterij en de Deye SUN-12K-SG04L P3-EU een 300A DC onderbreker plaatsen. Nu zie ik onderbrekers van enkele tientjes tot een paar honderd euro. Wat gebruiken jullie?
https://github.com/klatre...TxVCGvaBqeSbelx779DKtENlATha Best schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:48:
[...]
Hele mooi how to.
Maar helaas gaat het bij mij al fout met het installeren van de driver voor het ESP board.
Ik heb de driver gedownload maar kan hem niet openen want er is geen juiste app op mijn laptop die dit kan.
Iemand die mij kan helpen>
(Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads)
Ik gebruik battery Voltage in plaats van percentages. Op een of andere manier is dit een bug in Solar Assistant. Iets wat dus niet zo spannend is. Als ik dit in Solar Assistant aanpas naar Lithium dan gaat hij niet meer op Voltages sturen maar op percentages en ik heb niet al. Mijn bms-en met elkaar communicerend.De accu is een instelling misser, die dient op lithium te staan.
Ik heb alleen de grid kabel aangesloten en werk niet in eilandbedrijf op het moment. Ook heb ik MI aanstaan om inderdaad de meter op nul te houden. Toch blijft het probleem.Maar eigenlijk dien je de overige gewone grid-tie omvormers, niet op load uitgang, maar op micro inverter ingang aangesloten te hebben of aan gridzijde parallel met de Deye's (via activeren van Micro inverter ingang wordt zero export to CT, wat langs komt wordt dan afgevangen en opgeslagen in de accu, zolang de BMS het doorlaat)
Wat via micro inverter ingang binnenkomt wordt gezien als PV opwek door zowel Deye als Solar Assistant
Load power van 30 april 25hoe zien in tab Charts de grafieken Load power non-essential en Load power essential eruit.
Mijn ToU instellingen staan al op max value 16kw.Als de gewone omvormers al aan gridzijde zitten, dan is het micro inverter actief zetten en dan hangt het van de firmware versie af.
FW1135 of eerder regel je met ToU hoeveel je tot welke spanning je in accu opslaat
(dan moet je de extra bescherming dat accu te veel leeg wordt getrokken opgegeven en dat regelen met "batt shutdown" in Deye.
[ Voor 38% gewijzigd door Steemsmij op 30-04-2025 22:06 . Reden: Afbeeldingen ]
Voor AGM battery setting, gebruikt Deye een externe temperatuur sensor, in 2022 zaten die bij mij in de doos bij zakje met CT'sSteemsmij schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:57:
Domba, bedankt voor je input.
[...]
Ik gebruik battery Voltage in plaats van percentages. Op een of andere manier is dit een bug in Solar Assistant. Iets wat dus niet zo spannend is. Als ik dit in Solar Assistant aanpas naar Lithium dan gaat hij niet meer op Voltages sturen maar op percentages en ik heb niet al. Mijn bms-en met elkaar communicerend.
Als je maar 1 elektra 5aderige kabel hebt aangesloten, dan helpt een update van solar assistant misschien.[...]
Ik heb alleen de grid kabel aangesloten en werk niet in eilandbedrijf op het moment. Ook heb ik MI aanstaan om inderdaad de meter op nul te houden. Toch blijft het probleem.
Wat ik wel makkelijk kan proberen is inderdaad de on grid omvormers echt fysiek aan te sluiten op de GEN port en deze dan te bedrijven als MI. Misschien dat Deye dan wel alle stroom afvangt lmdat hij echt fysiek door de omvormers gaat.
[...]
Load power van 30 april 25
[Afbeelding]
Load power non-essential van 30 april 25
[Afbeelding]
Load power essential van 30 april 25
[Afbeelding]
[...]
Mijn ToU instellingen staan al op max value 16kw.
actie voor mij
Ik ga de on grid omvormers eens fysiek aan de GEN poort hangen van zowel de master als de slave.
Het hele gekke is gewoon dat ontladen wel met het absolute maximale vermogen kan wanneer ik dit vraag: zie onderstaande afbeelding waarbij ik een uurtje lang verkocht heb aan het net en zelf gebruikers aan had.
Je ziet dst ik hier lange tijd 400A ontlaad. En kort zelfs flink er over heen ga richting 460A.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq